PvdA "^Christenunie In deze 'fractiegewijs' geven alle zeven raadsfracties van de gemeente Middelharnis hun visie op de toekomst van Middelharnis. Lees en vergelijk. PAGINA 8 EIIAtlDBI-IIIEIJl/S VRIJDAG 12 MAART 2004 Visie op de toekomst van de Qemeente Middelharnis. Qemeente die bekend staat als centrumgemeente Qemeente waar het goed wonen is Qemeente met een effectief en daadkrachtig bestuurlijk hart iaie^ee^i^^pe- Belg Toekomstvisie Visie op de toekomst van Middelharnis Stad a/h Haringvliet GEMEENTE /^IDDELHARNIS Nieuwe Tonge Middelharnis/Sommelsdijk Visie op de toekomst van de gemeente Middelharnis De toekomst I r^M van de WBÊm W Middelharnis Zicht op ruimte Naar onze mening ontbreekt het in onze gemeente aan een toekomstgerichte visie. Waar gaan we heen met onze gemeente, wat willen we bereiken voor onze burgers op korte maar ook zeker op de langere termijn?. Reeds diverse malen hebben we in onze beschouwin gen de nadruk gelegd op de noodzaak tot het opstellen van deze visie. We houden er met elkaar onze eigen visie op na. We zullen met elkaar ook verschillend de toekomst in kijken. Toch gaan we hem in onze gemeente samen tegemoet. Vooral deze strategische visie zal antwoord moeten geven op de vraag welke toekomstvisie we hebben voor de komende 10 tot 30 jaar. De gemeente geeft daarin aan welke kant ze op wil. Het betreft hier programma's waarin de raad de contouren van de verschillende beleid sterreinen vaststelt. Als SGP-fractie willen deze vragen zeker niet uit de weg gaan maar willen we ook deze vra gen onder het verhelderende licht houden van Gods Woord. Alleen daar vanuit kunnen we een verantwoorde visie opstellen die we kun nen verantwoorden naar u als bewoners van onze gemeente, maar wat belangrijker is, die kunnen we ook verantwoorden voor de Heere, onze God. Onze missie kunnen we verwoorden zoals arti kel 36 van onze geloofsbelijdenis deze aan reikt: er voor zorg dragen dat de bewoners in onze gemeente een stil en gerust leven leiden in alle godzaligheid en eerbaarheid. Het lijkt een wat verouderde nietszeggende missie. Het tegendeel is echter waar, bij alle vragen die op ons afkomen is dit één van de eerste kaders waaraan we kunnen toetsen. Daarbij moeten we ook belijden dat wij de toe komst zeker niet in onze hand hebben maar dat onze tijden in Gods Hand zijn. Dat ont slaat ons echter niet van onze verantwoorde lijkheid. Bij het opstellen van onze visie op onze gemeente moeten we eerst kijken naar de hui dige situatie. Hoe is het nu. Wat zien we? Wat horen we? Wat willen we veranderen? Wat willen we houden zoals het is? Vanuit deze beieving moeten we gaan kijken naar de toe komst. Wie richting wil geven aan de toe komst moet keuzes maken. We moeten voor onszelf maar ook voor anderen duidelijk maken waar we naar toe willen. En omdat we onze gemeente mogen besturen namens u doen we dat met elkaar. We willen dat samen doen als gemeenteraad, maar ook zeker met u als bewo ners van onze gemeente. Met u willen we wer ken aan een gemeente waarin u zich als burger thuis voelt, u veilig voelt, waar het goed wer ken is en waar u op een verantwoorde manier kunt ontspannen. Op basis wat we nu om ons heen zien zouden we kunnen kiezen voor vier richtlijnen die zicht geven op de gemeente Middelharnis als: We dienen in onze visie zorg te dragen voor ontwikkelingen die ertoe bijdragen dat we onze centrumfunctie meer inhoud zullen geven door met name aandacht te besteden aan ons winkelcentrum en aan onze functie op het gebied van onderwijs. Ook de parkeerpro- blematiek heeft onze aandacht. De schaarse ruimte, de beperkte mogelijkheden op het gebied van woningbouw en het fraaie landschap van de gemeente Middelharnis maken een zorgvuldig beleid op het gebied van ruimtelijke ordening essentieel. Dit geldt voor zowel het industriële gedeelte alsook voor de woon- en recreatiegedeelten. Het landelijk karakter van de gemeente Middelharnis en van de kleine kernen dient te worden gehandhaafd en/of te worden gestimuleerd. Gemeente waarin mensen zich thuis voelen, als individu, en in hun sociale omgeving De doelstelling om te streven naar een schone en veilige gemeente zal ons allen aanspreken, We kunnen stellen dat we binnen de regio een redelijk veilige gemeente zijn waar het gelukkig nog goed wonen is. Wel dienen we alert te zijn op nieuwe ontwikkelingen die een bedreiging vormen voor dit gevoel van veilig heid. Daarnaast dient er een visie te worden ontwikkeld op het gebied van cultuur en recre atie, sport en sociale voorzieningen en jeugd en jongerenwerk. We dienen met elkaar te werken aan een bestuurlijke organisatie waar klantgerichtheid hoog in het vaandel staat. Een transparantie manier van besturen waarbij voorlichting en betrokkenheid met onze burgers één van deze speerpunten zal zijn. Tevens dient er duidelijke visie te worden ontwikkeld ten aanzien van verdergaande samenwerking met andere gemeenten op ons eiland. Het totstandkomen van deze visie zal waar schijnlijk een voortschrijdende cultuuromslag veroorzaken binnen de politiek, maar ook op het gemeentehuis. Waar diensten voorheen afzonderlijke nota's opstelden worden straks, als het goed is, steeds vaker gezamenlijke doe len geformuleerd en prioriteiten vastgesteld. Ze zullen elkaar versterken in het voorbereiden en uitvoeren van plannen. Hoewel samenwerken en met elkaar spreken niet nieuw is kan naar onze mening deze dorpsvisie het proces van interactie verder bevorderen en wellicht de politiek en burger dichter bij elkaar brengen. Laten we onze visie echter formuleren in het besef zoals David dat mocht belijden in psalm 31Mijne tijden zijn in Uwe hand. SCP - FRACTIE MIDDELHARNIS C.J. van Dam, fractievoorzitter telefoon 0187 - 487504 emaildam.steneweg@filternet.nl Algemeen Burger Belang ziet ook in de toe komst een grote rol voor de burger. De inwo ners van onze gemeente moeten steeds betrok ken worden bij alles wat er in de gemeente gebeurt. Bijvoorbeeld bij de ontwikkelingen rondom het Winkelcentrum D'n Diek. Om te komen tot herinrichting is er een klankbord groep in het leven geroepen, bestaand uit een gemêleerd gezelschap, van Middenstander tot mensen uit de Gehandicaptenraad. Voor de ontwikkeling van de kernen van Nieu we Tonge en Stad aan 't Haringvliet is nieuw bouw uiterst noodzakelijk. Voor Stad lijkt het nu de goede kant op te gaan. Maar ook Nieu we Tonge verdient in dit opzicht al onze aan dacht. In onze opinie moet er in de nieuwbouwwij ken ruimte gecreëerd worden voor maatschap pelijke doeleinden, zoals een ontmoetingsruim te en onderwijsinstellingen. Het beoefenen van sport heeft een heilzame werking op de sociale ontwikkeling. Onze gemeente kent vele kleine en grotere verenigin gen waar de burger kan deelnemen aan de sport van zijn keuze. Het centraliseren van de sportverenigingen aan de Noordrand in de Pal- landtpolder moet in voldoende en echt overleg met de sportverenigingen gebeuren. In onze visie zal de gemeente een wegennet bezitten dat voldoet aan alle tegenwoordige eisen. Alle onveilige situaties en knelpunten zijn opgelost. Er is een duidelijk verkeerscircula tieplan met een uitstekende wegbewijzering. Er is in onze visie voldoende parkeerruimte, zowel nabij woonwijken en nabij winkelcentra. Algemeen Burger Belang vindt dat onze gemeente alert moet blijven bij het verlenen van vergunningen aan bedrijven die voor over last kunnen zorgen. Vooral potentiële stankver oorzakers dienen van tevoren al goed bestu deerd te worden. Stank is vaak een aanwijzing dat er iets mis zal zijn met dit bedrijf. En stank veroorzakers kent onze gemeente al voldoende. Voor wat Beschermd Dorpsgezicht betreft ach ten wij het van groot belang dat bij verdere besluitvorming de bescherming van het dorps gezicht ook daadwerkelijk zal plaatsvinden. Onze fractie hecht immers grote waarde aan dit bestemmingsplan en wil recht doen aan de cultuur histohsche kenmerken binnen onze gemeente. Financieel gezien is de toekomst niet bepaald rooskleurig te noemen. Onze partij heeft als uitgangspunt een gedegen en verantwoord beleid op dit gebied en dit zal ook in de toe komst zo zijn. Verstandig omgaan met belas tinggelden is meer dan ooit noodzaak. Grote projecten kunnen alleen gestart worden als er een goede, gezonde financiële onderbouwing is en een goede projectadministratie, waarin de financiële gang van zaken duidelijk te volgen. In het bestek van deze publicatie is het niet mogelijk onze volledige visie op alle punten onze gemeente betreffend, te geven. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar: FRACTIE ALGEMEEN BURGER BELANG M.M. v.d. Nieuwendijk Groenendijk. Dijkstraat 22, 3245 AE Sommelsdijk. Wanneer men een visie op de toekomst wil geven zal eerst moeten worden vastgesteld wat de stand van zaken op dit moment is, tot welke ontwikkelingen besloten is of plannen bestaan. Doordat Middelharnis vier, maar in werkelijk heid drie kernen heeft zal gezien de grote ver schillen tussen de kernen een toekomstvisie uit drie delen bestaan n.l. een visie voor Stad aan het Hannvliet, een visie voor Nieuwe Tonge en een visie voor Middelharnis/Sommelsdijk. Dit is een kleine kern en als zovele kleine ker nen wordt de leefbaarheid bedreigd. Stad heeft een bloeiend verenigingsleven en een grote onderlinge samenhang. Dit betekend echter niet dat de leefbaarheid gegarandeerd is. Het aantal winkels is minimaal en staat aan de rand van het bestaansminimum. De woningbouw is nihil en de werkgelegenheid gaat achteruit. Om deze neergaande trend te doorbreken pleiten wij voor het instellen van een werkgroep welke voor de komende 10 jaar een plan opstelt, wel ke de ontwikkelingen voor deze periode omvat. In dit plan kan o.a. worden opgenomen: op welke locatie(s) woningbouw kan worden uitgevoerd, welke aantallen gebouwd kunnen worden en waar herstructurering kan plaatsvin den. in overleg met diverse instellingen een service centrum kan worden opgericht waar inwoners Fractiegewijs met hun vragen en problemen terecht kunnen. Hierbij kan worden gedacht aan serviceverle ning door, gemeente, woningbouw, vereni ging, banken, zorgverzekeringen, jeugdzorg, zorgverleners, enz. op welke wijze de problemen rond de jachtha ven kunnen worden opgelost en door opwaar dering juist een economische stimulans kan zijn voor de kern Stad a/h Hahngvliet. Alhoewel de kern Nieuwe Tonge groter is dan Stad a/h Haringvliet spelen ook hier dezelfde problemen. Nu nog in mindere mate, maar in de toekomst kunnen deze problemen toene men. Wij pleiten er dan ook voor om ook voor Nieu we Tonge een werkgroep in te stellen om een plan voor de komende IO jaar op te stellen. In dit plan kan o.a. worden opgenomen: - op welke locaties woningbouw kan worden uitgevoerd, welke aantallen gebouwd en waar herstructurering kan plaatsvinden. - in vervolg op de nota recreatie en toerisme kunnen plannen worden opgesteld voor de ontwikkeling van Battenoord, zodat niet alleen maar gereageerd wordt op plannen van bedrijven en particulieren. Bij de werkgroepen dienen met name inwoners van de kernen te worden betrokken. Hierbij kunnen de hopelijk in te stellen dorps raden een adviserende rol spelen. In deze kern zijn veel plannen in uitvoering voor woningbouw en winkels. Daarnaast is inmiddels een werkgroep ingesteld voor de modernisering van het winkelcentrum, het Spuikwartier en het Kerkepad. Wanneer Middelharnis/Sommelsdijk haar cen trumfunctie wil behouden zal het meer bezoe kers van buiten Goeree-Overflakkee moeten aantrekken. Vooral recreatie en toerisme kan zorgen voor meer bezoek en werkgelegenheid. O.a. zou moeten worden onderzocht: de mogelijkheid van een tweede jachthaven in combinatie met woningbouw, horeca en win kels in het oostelijk deel van de Westplaat. Deze combinatie legt minder beslag op de open ruimte als gescheiden uitvoering. - de ontwikkeling en bouw van een hotel is naar onze mening vereist en zal zeker een stimulans zijn voor toeristisch bezoek. - een centrum behoort een goed cultureel programma te hebben en dat vereist een gebouw waar culturele uitvoeringen op een goed kwalitatief niveau kunnen worden gebracht. Wij hebben bovenstaand slechts een deel van onze visie weer kunnen geven. En zelfs dat deel kan niet van de één op de andere dag worden uitgevoerd. Daardoor zal door de Gemeenteraad gemeentelijke visies moeten worden opgesteld voor de komende IO jaar, waardoor het initiatief vanuit de gemeente komt en niet van anderen. Overigens wanneer deze visies worden gepre senteerd, weten burgers wat ze de komende 10 jaar kunnen verwachten van hun vertegen woordigers en kunnen zij hen hierop ook aan spreken. PVDA FRACTIE W. Hooijman B. Kleingeld Mail: middelharni5@pvda.nl VOORUnSTBEVEND DORPSBELANG De grootte van deze kolom is te beperkt om heel uitgebreid in te gaan op de visie die Voor uitstrevend Dorpsbelang '78 heeft op de toe komst van de gemeente Middelharnis. Wij zul len daarom proberen u in hoofdlijnen deze visie te schetsen. Het is aan de lezer om te bezien of deze visie past bij het eigen beeld en de beleving, maar VDB '78 is van mening dat het beleid in de gemeente Middelharnis anders kan, dat het beter kan! De basis van iedere gemeente, dus ook die van de gemeente Middelharnis, is gelegen in het respect voor ieders leefwijze en opvattingen. VDB '78 acht dit principe een eerste vereiste om met elkaar een hechte woongemeenschap te vormen, welke kantje ook met de gemeente op wil gaan. De burgers zullen verdraagzaam heid naar elkaar moeten tonen. Een dergelijke houding is niet af te dwingen door gemeente raad noch College. Wat de gemeenteraad en het College van de gemeente Middelharnis gezamenlijk wel doen is het goede voorbeeld geven en naar de principes van respect en ver draagzaamheid handelen. Verdraagzaamheid staat voor VDB '78 zeker niet gelijk met: "dat alles maar moet kunnen". Wanneer een burger van een gemeente in de fout gaat moet daar tegen worden opgetreden en indien nodig gestraft. Notoire overtreders moeten hard aan gepakt worden. De gemeente Middelharnis moet immers ook een veilige omgeving voor de burger bieden. VDB '78 zou graag zien dat het in alle kernen van de gemeente Middelharnis goed wonen, goed werken en/of plezierig recreëren is. De gemeente heeft de plicht en verantwoording op deze punten voorwaarden scheppend bezig te zijn. VDB '78 zou graag zien dat de gemeente Middelharnis zich nog meer ontwikkeld als een dienstverlenend bedrijf voor haar burgers. Dienstverienend betekent niet alleen het afgeven van vergun ningen of rijbewijzen. Het betekent naar de mening van VDB '78 ook dat burgers de gele genheid wordt geboden mee te denken en mee te discussiëren over de ontwikkelingen van hun eigen wijk, het eigen dorp en de omge ving. Of het nu gaat om zaken zoals het ont wikkelen van bestemmingsplannen, het jeugd beleid of het ouderenbeleid; de gemeenteraad moet gebruik maken van de kennis en beleving van de burgers. Hiermee wordt het veel bespro ken dualisme pas echt handen en voeten gege ven. VDB '78 vindt dat de leefbaarheid in de kleine kernen Nieuwe Tonge en Stad aan 't Haringvliet moet worden versterkt. Dat kan door mogelijkheden te creëren voor de bouw van woningen en VDB '78 acht het ontwikke len van woonzorgcomplexen voor ouderen met zorginfrastructuur zeer belangrijk voor het behoud van de leefbaarheid in de kernen. Er dienen onder meer faciliteiten beschikbaar te komen om de omgeving op te waarderen. Voorbeelden zijn de binnenhaven Stad aan 't Harinvliet en de Kerkring in Nieuwe Tonge. VDB '78 is van mening dat de leefbaarheid in de kleine woonkernen niet alleen door het bou wen van enkele woningen gewaarborgd kan worden. De inwoners van de dorpen vervullen daarin een belangrijke en essentiële rol, bij voorbeeld dooreen actief verenigingsleven {sport en cultuur) en door voldoende aanbod voor de plaatselijke jeugd te ontwikkelen en te houden. VDB '78 heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat zij extra wil investeren in de activiteiten voor de jeugd, vooral in de leef tijdsgroep tussen de 12 en 18 jaar. De kern Middelharnis/Sommelsdijk mag wat VDB '78 betreft nog verder groeien naar een centrumfunctie voor het gehele eiland. VDB '78 denkt daarbij vooral aan de economie, de cultuur, het voortgezet onderwijs en het toeris me als pijlers voor deze centrumfunctie. Instru menten daarvoor zijn onder meer de opwaar dering van d'n Diek. het verder ontwikkelen van de plannen voor het Spuikwartier en mogelijk een tweede jachthaven (economie en toerisme). Gebruik gemaakt kan worden van het vele water op en rond het eiland voor bijv. kano- en fietsroutes, zonder het karaktervan rust en ruimte van het eiland aan te tasten (economie en toerisme). VDB '78 wil de Cul tuur versterken door het behoud, maar vooral ook door het terugbrengen van cultuurhistoh- sche aspecten in alle dorpskernen en VDB '78 zag graag dat initiatieven voor cultuuruitingen, waan/an "de Mare" als een bijzondere mag worden genoemd, ondersteund worden. Met de ingebruikname van het nieuwe gebouw voor de RGO en de huidige uitbreiding van de Prins Maurits is een belangrijke aanzet gegeven voor het vervullen van de centrumfunctie in het voortgezet onderwijs. VDB '78 is er trots op dat onze visie zijn oor sprong vindt in ons motto; het gaat immers om mensen! Voor meer informatie of reacties kunt u bellen of mailen met Hans Groenendijk 483014 of de fractievoorzitter van VDB '78 Wim Nattekaas 470277, E-mail info@vdb78.nl. In het politieke handelen worden we (te) vaak geconfronteerd met ad hoc zaken die. gedre ven door de actualiteit, om een oplossing vra gen. Niet zelden wordt de standpuntbepaling dan ingegeven door gegevens die later een wat ander licht krijgen. Daarom is het goed om je in het politieke handelen te laten leiden door een visie op een wat langere termijn. Noemt u dit een open deur? We kunnen u wat staaltjes tonen! Nu is de ruimte die ons op deze pagina ter beschikking staat wat te klein om op ieder beleidsterrein in te gaan. daarvoor moet u het verkiezingsprogramma of de algemene beschouwingen van de ChristenUnie maar opzoeken op vAvw.middelharnis.christenu nie.nl Maar we willen wel trachten de belang rijkste waarden uit onze visie hier nu weer te geven. Naar de mening van de ChristenUnie in Mid delharnis dienen een aantal waarden in onze gemeenschap aangebracht, versterkt of bewaakt te worden. Als eerste willen we dan spreken over de sociaal- maatschappelijke samenhang in de gemeente. Indien we erin sla gen om de, wellicht verzwakte en hier en daar misschien verdwenen eenheid onder de bevol king, te herstellen en te versterken, zal dat een zeer positieve invloed hebben op het geluk wat met elkaar ervaren wordt. Uit welke groep in de samenleving we ook komen, we maken allen deel uit van dezelfde gemeenschap en zullen het met elkaar, maar vooral ook voor elkaar moeten doen. Dat dit moeilijk is in de steeds meer geïndividualiseerde samenleving is duidelijk, maar we willen er al het mogelijke en bereikbare voor doen om op dit vlak successen te boeken. Omzien naar elkaar en verantwoor delijkheid nemen zijn kernwoorden die hierin uitgebouwd moeten worden. Om als gemeente te kunnen investeren in soci aal- maatschappelijke samenhang, door het leveren of mogelijk maken van voorzieningen op gebied van sport, recreatie, onderwijs, ker kelijk leven. zorg. cultuur enzovoort is het nodig om een stevig financieel beleid te voe ren. Geld kan maar één keer worden uitgege ven en de ervaring leert dat het financiële ver loop nogal grillig kan zijn. Daarom dienen vol doende geldbronnen aanwezig te zijn én dient een verantwoordelijk financieel beleid de voor waarden te scheppen om te kunnen investeren in een samenleving met waarde(n). Naar onze mening wordt te vaak financiële welstand als doel gezien, daar waar wij het graag zien als middel om belangrijker zaken te realiseren. Maar ook uit dat oogpunt is geld wel degelijk belangrijk. Aangaande de invulling van het ons ter beschikking staande gebied moeten we zorg vuldig afwegen waar in bovengenoemd kader écht behoefte aan is en hoe dat het meest effi ciënt en dus met zo min mogelijk verspilling aan kostbare ruimte ingevuld kan worden. Ook de ruimtelijke omgeving waarin we wonen is het waard om met zorg behandeld te worden. Uitbreiding van kernen ten koste van die ruim te is wellicht niet te voorkomen, maar we heb ben de taak om zorgvuldige afwegingen te maken, omdat eenmaal ingebouwde ruimte nauwelijks meer terug te winnen is. Ook de ontwikkelingen van vrijwillige of onvrij willige samenwerking tussen de gemeenten op Goeree Overflakkee staan niet stil. Wat de toe komst ons daar brengt is onzeker. Wat op dit moment wél zeker is. is dat het niet samen werken op verschillende gebieden de hogere overheden een doorn in het oog is. Als we nu de kans niet grijpen om van samenwerking een succes te maken is niet uit te sluiten dat door provincie of landelijke overheid samenwerking of samenvoeging wordt afgedwongen. Aange zien we van gedwongen coöperatie onzes inziens ook niet veel moeten verwachten kie zen wij liever voor vrijwillige samenwerking of samensmelting waar we nu allen de schouders onder moeten zetten. Ongetwijfeld onvolledig hebben we u hier een aantal van onze zienswijzen weergegeven. Wilt u over deze of andere zaken met ons doorspreken? Wij zijn te bereiken op www.middelharnis.christenunie.nl of middels fractie@middelharnis.christenunie.nl. U kunt de ChhstenUnie raadsleden uiteraard ook direct benaderen: Johan van Oostenbrugge, 0187-486839 en Ron de Rover, 0187- 486870. I M^ ^^H <^an de fracties van I HP Jl^l gemeente Middel- ,|JB^B harnis is gevraagd ^i|BHHi^ orn de zienswijzen op de toekomst van deze gemeente uiteen te zetten. Als WD frac tie Middelharnis willen wij uiteraard niets liever dan onze gedachten op dit punt aan u kenbaar te maken, al merken we hierbij gelijktijdig op dat wij liever zouden spreken over een visie op Goeree Overflakkee. Nu er (nog) meerdere gemeenten bestaan op "Ons Eiland", en wij onze partij enkel en alleen in de gemeente Middelharnis vertegenwoordigen, zullen we ons zoveel mogelijk beperken tot deze gemeente. De WD fractie denkt dat het een taak van de gemeente is om voor haar inwoners een zo pleziehg mogelijk leefklimaat te scheppen, zodat we hier naar tevredenheid kunnen wonen, werken en ontspannen. Dat is uiter aard makkelijk gezegd, maar wat wij hiermee bedoelen is - in willekeurige volgorde - dat (I) er voldoende woningaanbod is voor alle doel groepen, (2) voorzieningen zoals bijvoorbeeld de bibliotheek, sportverenigingen, uitgaansge legenheden, scholen, een winkelcentrum enz, enz. voldoende aanwezig zijn binnen het financieel haalbare, (3) het een taak voor de gemeente is om ervoor te zorgen dat er vol doende (lees: meer) werkgelegenheid ontstaat, en (4) de gemeente tal van uitvoeringstaken zoals onderhoud aan de wegen, dienstverle nende activiteiten (b.v.vergunningverlening) zo efficiënt mogelijk en zo klantvriendelijk mogelijk uitvoert. Als wij voornoemde punten vertalen in een grove toekomstvisie met bijbehorend activitei tenplan, komen wij tot het volgende. Wij zien voor de gemeente Middelharnis over bijvoor beeld tien jaar nog steeds een gemeente voor ons waarvoor de kenmerken rust en ruimte belangrijk zijn. maar waarbij het wél noodzake lijk is ieder jaar een redelijk aantal woningen te bouwen waarbij er voor ieder wat wils moet zijn te vinden, vooral in Middelharnis maar zeker ook in kleinere aantallen in Stad aan het Haringvliet en in Nieuwe Tonge. Onder meer door deze groei kunnen voorzieningen op peiT worden gehouden en op sommige gebieden verbeterd worden. Wij vinden dat er op het gebied van sport^'oorzieningen en jeugdactivi- teiten zeker een verbetering nodig zal zijn. Ook de centrumfunctie met daarin een aansprekend winkelcentrum, goede scholen en andere edu catieve voorzieningen dient uitgebouwd te worden. Voor het "indirect" creëren van werk gelegenheid liggen er nog vele kansen. Het creëren van mogelijkheden in de recreatie kan een flinke economische impuls geven. Hierbij dienen wel keuzes gemaakt te worden en het is zeker niet de bedoeling de gemeente vol te bouwen. Op passende plaatsen binnen onze gemeente dient datgene te worden toege staan dat past in de omgeving én goed is voor het overgrote deel van onze bevolking. Zo kan een recreatieve ontwikkeling een kostendrager zijn voor bijvoorbeeld aan te leggen infrastruc tuur. Vanzelfsprekend is dit een zeer korte en daardoor op sommige terreinen een onvolledi ge visie, voor een uitgebreidere visie verwijzen wij u naar ons partijprogramma. Tot slot hopen wij dat de gemeentelijke organisatie en de poli tiek op zo'n goede manier met de bewoners zullen communiceren dat ieder respect heeft voor elkaar en eikaars standpunten. Mocht u naar aanleiding van dit artikel of in zijn algemeenheid vragen of opmerkingen heb- ben dan zijn wij, Rein Osinga en Dingeman van Es, graag bereid met u hierover van gedachten te wisselen. de WD fractie email: dvanes@planet.nl reinasinga@hetnet.nl Een actuele ontwikkeling in de gemeente Mid delharnis is de inrichting van het gebied tussen de Zuidelijke Randweg en het dorp (Rotten burg en Molenweg). Het plan dat op dit moment in voorbereiding is, bestemt dit gebied grotendeels voor Perifere Detailhandel (PD). Voorbeelden hiervan zijn bouwmarkten. en autodealers. Het CDA is hier om meerdere redenen geen voorstander van Ons belangrijkste argument is dat geen degelijk onderzoek is gedaan naar de behoefte aan een locatie voor PD bedrijven. Op basis van aanvra gen en informatie van enkele bedrijven heeft het College geconcludeerd dat er behoefte is. maar we weten dus niet of de locatie te klein, te groot of precies goed is. Het CDA vindt een dergelijk onderzoek nood zakelijk voordat met een zodanig ingrijpend plan kan worden ingestemd. Vooral ook omdat onze gemeente de komende jaren haar indus triegebied niet kan uitbreiden. Dit is aan Oost- flakkee en Goedereede voorbehouden, wat op zich logisch is. Dit betekent echter wel dat de mogelijkheden voor Middelharnis om zich op economisch gebied te versterken beperkt zijn tot de categorieën kantoren en pehfere detail handel. Een heldere en uitgewerkte visie op de economische en ruimtelijke ontwikkeling hoort aan gebiedstoewijzing hiervoor ten grondslag te liggen en die missen wij bij het College. Ten tweede zijn alternatieve locaties niet of nauwelijks onderzocht. Zeker voor een zo gro te en ingrijpende ontwikkeling moeten alterna tieven afgewogen kunnen worden. Als voor beelden van locaties die onderzocht zouden worden zijn een uitbreiding van de Oostplaat met PD bedrijven en een strook langs de ver wachte Westelijke Randweg. Een derde argument is dat de bedrijven die zich er straks vestigen het aanzicht van Mid delharnis vanaf de provinciale weg gaan bepa len. Wij denken dat het vestigen van PD bedrijven aan de Zuidelijke Randweg het beeld van Middelharnis niet zullen versterken. Door de verschillende functies binnen het gebied ontstaat een bovendien lappendeken. Overigens is het CDA niet mordicus tegen bebouwing van het gebied. Vooropgesteld dat een gedegen onderzoek dit ondersteunt, gaat onze voorkeur uit naar woningbouw langs de Rottenburg en de Molenweg. In een ruime strook langs de Zuidelijke Randweg kunnen zich dan dienstverlenende bedrijven vestigen. Voor PD bedrijven moet naar ons idee een andere locatie binnen de gemeente gezocht worden, bijvoorbeeld aansluitend aan de Oost plaat. Het doel is de gemeente economisch sterker te maken en de ruimtelijke kwaliteit te behouden en te versterken. Namens de CDA fractie, Robert van Papeveld rvanpapeveld@yahoo.com

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 8