PvdA
"^Christenunie
In deze 'fractiegewijs' geven alle zeven
raadsfracties van de gemeente Middelharnis
hun visie op de toekomst van Middelharnis.
Lees en vergelijk.
PAGINA 8
EIIAtlDBI-IIIEIJl/S
VRIJDAG 12 MAART 2004
Visie op de
toekomst van de
Qemeente Middelharnis.
Qemeente die bekend staat
als centrumgemeente
Qemeente waar het goed
wonen is
Qemeente met een effectief en
daadkrachtig bestuurlijk hart
iaie^ee^i^^pe- Belg
Toekomstvisie
Visie op de
toekomst
van Middelharnis
Stad a/h Haringvliet
GEMEENTE
/^IDDELHARNIS
Nieuwe Tonge
Middelharnis/Sommelsdijk
Visie op de toekomst van de
gemeente Middelharnis
De toekomst
I r^M van de
WBÊm W Middelharnis
Zicht op ruimte
Naar onze mening ontbreekt het in onze
gemeente aan een toekomstgerichte visie.
Waar gaan we heen met onze gemeente, wat
willen we bereiken voor onze burgers op korte
maar ook zeker op de langere termijn?. Reeds
diverse malen hebben we in onze beschouwin
gen de nadruk gelegd op de noodzaak tot het
opstellen van deze visie. We houden er met
elkaar onze eigen visie op na. We zullen met
elkaar ook verschillend de toekomst in kijken.
Toch gaan we hem in onze gemeente samen
tegemoet.
Vooral deze strategische visie zal antwoord
moeten geven op de vraag welke toekomstvisie
we hebben voor de komende 10 tot 30 jaar. De
gemeente geeft daarin aan welke kant ze op
wil. Het betreft hier programma's waarin de
raad de contouren van de verschillende beleid
sterreinen vaststelt.
Als SGP-fractie willen deze vragen zeker niet
uit de weg gaan maar willen we ook deze vra
gen onder het verhelderende licht houden van
Gods Woord. Alleen daar vanuit kunnen we
een verantwoorde visie opstellen die we kun
nen verantwoorden naar u als bewoners van
onze gemeente, maar wat belangrijker is, die
kunnen we ook verantwoorden voor de Heere,
onze God.
Onze missie kunnen we verwoorden zoals arti
kel 36 van onze geloofsbelijdenis deze aan
reikt: er voor zorg dragen dat de bewoners in
onze gemeente een stil en gerust leven leiden
in alle godzaligheid en eerbaarheid. Het lijkt
een wat verouderde nietszeggende missie. Het
tegendeel is echter waar, bij alle vragen die op
ons afkomen is dit één van de eerste kaders
waaraan we kunnen toetsen.
Daarbij moeten we ook belijden dat wij de toe
komst zeker niet in onze hand hebben maar
dat onze tijden in Gods Hand zijn. Dat ont
slaat ons echter niet van onze verantwoorde
lijkheid.
Bij het opstellen van onze visie op onze
gemeente moeten we eerst kijken naar de hui
dige situatie. Hoe is het nu. Wat zien we? Wat
horen we? Wat willen we veranderen? Wat
willen we houden zoals het is? Vanuit deze
beieving moeten we gaan kijken naar de toe
komst. Wie richting wil geven aan de toe
komst moet keuzes maken. We moeten voor
onszelf maar ook voor anderen duidelijk maken
waar we naar toe willen. En omdat we onze
gemeente mogen besturen namens u doen we
dat met elkaar. We willen dat samen doen als
gemeenteraad, maar ook zeker met u als bewo
ners van onze gemeente. Met u willen we wer
ken aan een gemeente waarin u zich als burger
thuis voelt, u veilig voelt, waar het goed wer
ken is en waar u op een verantwoorde manier
kunt ontspannen. Op basis wat we nu om ons
heen zien zouden we kunnen kiezen voor vier
richtlijnen die zicht geven op de gemeente
Middelharnis als:
We dienen in onze visie zorg te dragen voor
ontwikkelingen die ertoe bijdragen dat we
onze centrumfunctie meer inhoud zullen
geven door met name aandacht te besteden
aan ons winkelcentrum en aan onze functie op
het gebied van onderwijs. Ook de parkeerpro-
blematiek heeft onze aandacht.
De schaarse ruimte, de beperkte mogelijkheden
op het gebied van woningbouw en het fraaie
landschap van de gemeente Middelharnis
maken een zorgvuldig beleid op het gebied van
ruimtelijke ordening essentieel. Dit geldt voor
zowel het industriële gedeelte alsook voor de
woon- en recreatiegedeelten. Het landelijk
karakter van de gemeente Middelharnis en van
de kleine kernen dient te worden gehandhaafd
en/of te worden gestimuleerd.
Gemeente waarin mensen zich thuis voelen,
als individu, en in hun sociale omgeving
De doelstelling om te streven naar een schone
en veilige gemeente zal ons allen aanspreken,
We kunnen stellen dat we binnen de regio een
redelijk veilige gemeente zijn waar het gelukkig
nog goed wonen is. Wel dienen we
alert te zijn op nieuwe ontwikkelingen die een
bedreiging vormen voor dit gevoel van veilig
heid. Daarnaast dient er een visie te worden
ontwikkeld op het gebied van cultuur en recre
atie, sport en sociale voorzieningen en
jeugd en jongerenwerk.
We dienen met elkaar te werken aan een
bestuurlijke organisatie waar klantgerichtheid
hoog in het vaandel staat. Een transparantie
manier van besturen waarbij voorlichting en
betrokkenheid met onze burgers één van deze
speerpunten zal zijn. Tevens dient er duidelijke
visie te worden ontwikkeld ten aanzien van
verdergaande samenwerking met andere
gemeenten op ons eiland.
Het totstandkomen van deze visie zal waar
schijnlijk een voortschrijdende cultuuromslag
veroorzaken binnen de politiek, maar ook op
het gemeentehuis. Waar diensten voorheen
afzonderlijke nota's opstelden worden straks,
als het goed is, steeds vaker gezamenlijke doe
len geformuleerd en prioriteiten vastgesteld. Ze
zullen elkaar versterken in het voorbereiden en
uitvoeren van plannen. Hoewel samenwerken
en met elkaar spreken niet nieuw is kan naar
onze mening deze dorpsvisie het proces van
interactie verder bevorderen en wellicht de
politiek en burger dichter bij elkaar brengen.
Laten we onze visie echter formuleren in het
besef zoals David dat mocht belijden in psalm
31Mijne tijden zijn in Uwe hand.
SCP - FRACTIE MIDDELHARNIS
C.J. van Dam, fractievoorzitter
telefoon 0187 - 487504
emaildam.steneweg@filternet.nl
Algemeen Burger Belang ziet ook in de toe
komst een grote rol voor de burger. De inwo
ners van onze gemeente moeten steeds betrok
ken worden bij alles wat er in de gemeente
gebeurt. Bijvoorbeeld bij de ontwikkelingen
rondom het Winkelcentrum D'n Diek. Om te
komen tot herinrichting is er een klankbord
groep in het leven geroepen, bestaand uit een
gemêleerd gezelschap, van Middenstander tot
mensen uit de Gehandicaptenraad.
Voor de ontwikkeling van de kernen van Nieu
we Tonge en Stad aan 't Haringvliet is nieuw
bouw uiterst noodzakelijk. Voor Stad lijkt het
nu de goede kant op te gaan. Maar ook Nieu
we Tonge verdient in dit opzicht al onze aan
dacht.
In onze opinie moet er in de nieuwbouwwij
ken ruimte gecreëerd worden voor maatschap
pelijke doeleinden, zoals een ontmoetingsruim
te en onderwijsinstellingen.
Het beoefenen van sport heeft een heilzame
werking op de sociale ontwikkeling. Onze
gemeente kent vele kleine en grotere verenigin
gen waar de burger kan deelnemen aan de
sport van zijn keuze. Het centraliseren van de
sportverenigingen aan de Noordrand in de Pal-
landtpolder moet in voldoende en echt overleg
met de sportverenigingen gebeuren.
In onze visie zal de gemeente een wegennet
bezitten dat voldoet aan alle tegenwoordige
eisen. Alle onveilige situaties en knelpunten
zijn opgelost. Er is een duidelijk verkeerscircula
tieplan met een uitstekende wegbewijzering. Er
is in onze visie voldoende parkeerruimte, zowel
nabij woonwijken en nabij winkelcentra.
Algemeen Burger Belang vindt dat onze
gemeente alert moet blijven bij het verlenen
van vergunningen aan bedrijven die voor over
last kunnen zorgen. Vooral potentiële stankver
oorzakers dienen van tevoren al goed bestu
deerd te worden. Stank is vaak een aanwijzing
dat er iets mis zal zijn met dit bedrijf. En stank
veroorzakers kent onze gemeente al voldoende.
Voor wat Beschermd Dorpsgezicht betreft ach
ten wij het van groot belang dat bij verdere
besluitvorming de bescherming van het dorps
gezicht ook daadwerkelijk zal plaatsvinden.
Onze fractie hecht immers grote waarde aan
dit bestemmingsplan en wil recht doen aan de
cultuur histohsche kenmerken binnen onze
gemeente.
Financieel gezien is de toekomst niet bepaald
rooskleurig te noemen. Onze partij heeft als
uitgangspunt een gedegen en verantwoord
beleid op dit gebied en dit zal ook in de toe
komst zo zijn. Verstandig omgaan met belas
tinggelden is meer dan ooit noodzaak. Grote
projecten kunnen alleen gestart worden als er
een goede, gezonde financiële onderbouwing
is en een goede projectadministratie, waarin de
financiële gang van zaken duidelijk te volgen.
In het bestek van deze publicatie is het niet
mogelijk onze volledige visie op alle punten
onze gemeente betreffend, te geven.
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar:
FRACTIE ALGEMEEN BURGER BELANG
M.M. v.d. Nieuwendijk Groenendijk.
Dijkstraat 22, 3245 AE Sommelsdijk.
Wanneer men een visie
op de toekomst wil geven
zal eerst moeten worden
vastgesteld wat de stand
van zaken op dit moment
is, tot welke ontwikkelingen besloten is of
plannen bestaan.
Doordat Middelharnis vier, maar in werkelijk
heid drie kernen heeft zal gezien de grote ver
schillen tussen de kernen een toekomstvisie uit
drie delen bestaan n.l. een visie voor Stad aan
het Hannvliet, een visie voor Nieuwe Tonge
en een visie voor Middelharnis/Sommelsdijk.
Dit is een kleine kern en als zovele kleine ker
nen wordt de leefbaarheid bedreigd. Stad heeft
een bloeiend verenigingsleven en een grote
onderlinge samenhang. Dit betekend echter
niet dat de leefbaarheid gegarandeerd is. Het
aantal winkels is minimaal en staat aan de rand
van het bestaansminimum. De woningbouw is
nihil en de werkgelegenheid gaat achteruit. Om
deze neergaande trend te doorbreken pleiten
wij voor het instellen van een werkgroep welke
voor de komende 10 jaar een plan opstelt, wel
ke de ontwikkelingen voor deze periode omvat.
In dit plan kan o.a. worden opgenomen:
op welke locatie(s) woningbouw kan worden
uitgevoerd, welke aantallen gebouwd kunnen
worden en waar herstructurering kan plaatsvin
den.
in overleg met diverse instellingen een service
centrum kan worden opgericht waar inwoners
Fractiegewijs
met hun vragen en problemen terecht kunnen.
Hierbij kan worden gedacht aan serviceverle
ning door, gemeente, woningbouw, vereni
ging, banken, zorgverzekeringen, jeugdzorg,
zorgverleners, enz.
op welke wijze de problemen rond de jachtha
ven kunnen worden opgelost en door opwaar
dering juist een economische stimulans kan
zijn voor de kern Stad a/h Hahngvliet.
Alhoewel de kern Nieuwe Tonge groter is dan
Stad a/h Haringvliet spelen ook hier dezelfde
problemen. Nu nog in mindere mate, maar in
de toekomst kunnen deze problemen toene
men.
Wij pleiten er dan ook voor om ook voor Nieu
we Tonge een werkgroep in te stellen om een
plan voor de komende IO jaar op te stellen. In
dit plan kan o.a. worden opgenomen:
- op welke locaties woningbouw kan worden
uitgevoerd, welke aantallen gebouwd en
waar herstructurering kan plaatsvinden.
- in vervolg op de nota recreatie en toerisme
kunnen plannen worden opgesteld voor de
ontwikkeling van Battenoord, zodat niet
alleen maar gereageerd wordt op plannen
van bedrijven en particulieren.
Bij de werkgroepen dienen met name inwoners
van de kernen te worden betrokken.
Hierbij kunnen de hopelijk in te stellen dorps
raden een adviserende rol spelen.
In deze kern zijn veel plannen in uitvoering
voor woningbouw en winkels. Daarnaast is
inmiddels een werkgroep ingesteld voor de
modernisering van het winkelcentrum, het
Spuikwartier en het Kerkepad.
Wanneer Middelharnis/Sommelsdijk haar cen
trumfunctie wil behouden zal het meer bezoe
kers van buiten Goeree-Overflakkee moeten
aantrekken.
Vooral recreatie en toerisme kan zorgen voor
meer bezoek en werkgelegenheid.
O.a. zou moeten worden onderzocht:
de mogelijkheid van een tweede jachthaven in
combinatie met woningbouw, horeca en win
kels in het oostelijk deel van de Westplaat.
Deze combinatie legt minder beslag op de
open ruimte als gescheiden uitvoering.
- de ontwikkeling en bouw van een hotel is
naar onze mening vereist en zal zeker een
stimulans zijn voor toeristisch bezoek.
- een centrum behoort een goed cultureel
programma te hebben en dat vereist een
gebouw waar culturele uitvoeringen op een
goed kwalitatief niveau kunnen worden
gebracht.
Wij hebben bovenstaand slechts een deel van
onze visie weer kunnen geven. En zelfs dat
deel kan niet van de één op de andere dag
worden uitgevoerd. Daardoor zal door de
Gemeenteraad gemeentelijke visies moeten
worden opgesteld voor de komende IO jaar,
waardoor het initiatief vanuit de gemeente
komt en niet van anderen.
Overigens wanneer deze visies worden gepre
senteerd, weten burgers wat ze de komende 10
jaar kunnen verwachten van hun vertegen
woordigers en kunnen zij hen hierop ook aan
spreken.
PVDA FRACTIE
W. Hooijman
B. Kleingeld
Mail: middelharni5@pvda.nl
VOORUnSTBEVEND DORPSBELANG
De grootte van deze kolom is te beperkt om
heel uitgebreid in te gaan op de visie die Voor
uitstrevend Dorpsbelang '78 heeft op de toe
komst van de gemeente Middelharnis. Wij zul
len daarom proberen u in hoofdlijnen deze
visie te schetsen. Het is aan de lezer om te
bezien of deze visie past bij het eigen beeld en
de beleving, maar VDB '78 is van mening dat
het beleid in de gemeente Middelharnis anders
kan, dat het beter kan!
De basis van iedere gemeente, dus ook die van
de gemeente Middelharnis, is gelegen in het
respect voor ieders leefwijze en opvattingen.
VDB '78 acht dit principe een eerste vereiste
om met elkaar een hechte woongemeenschap
te vormen, welke kantje ook met de gemeente
op wil gaan. De burgers zullen verdraagzaam
heid naar elkaar moeten tonen. Een dergelijke
houding is niet af te dwingen door gemeente
raad noch College. Wat de gemeenteraad en
het College van de gemeente Middelharnis
gezamenlijk wel doen is het goede voorbeeld
geven en naar de principes van respect en ver
draagzaamheid handelen. Verdraagzaamheid
staat voor VDB '78 zeker niet gelijk met: "dat
alles maar moet kunnen". Wanneer een burger
van een gemeente in de fout gaat moet daar
tegen worden opgetreden en indien nodig
gestraft. Notoire overtreders moeten hard aan
gepakt worden. De gemeente Middelharnis
moet immers ook een veilige omgeving voor de
burger bieden. VDB '78 zou graag zien dat het
in alle kernen van de gemeente Middelharnis
goed wonen, goed werken en/of plezierig
recreëren is. De gemeente heeft de plicht en
verantwoording op deze punten voorwaarden
scheppend bezig te zijn. VDB '78 zou graag
zien dat de gemeente Middelharnis zich nog
meer ontwikkeld als een dienstverlenend
bedrijf voor haar burgers. Dienstverienend
betekent niet alleen het afgeven van vergun
ningen of rijbewijzen. Het betekent naar de
mening van VDB '78 ook dat burgers de gele
genheid wordt geboden mee te denken en mee
te discussiëren over de ontwikkelingen van
hun eigen wijk, het eigen dorp en de omge
ving. Of het nu gaat om zaken zoals het ont
wikkelen van bestemmingsplannen, het jeugd
beleid of het ouderenbeleid; de gemeenteraad
moet gebruik maken van de kennis en beleving
van de burgers. Hiermee wordt het veel bespro
ken dualisme pas echt handen en voeten gege
ven. VDB '78 vindt dat de leefbaarheid in de
kleine kernen Nieuwe Tonge en Stad aan 't
Haringvliet moet worden versterkt. Dat kan
door mogelijkheden te creëren voor de bouw
van woningen en VDB '78 acht het ontwikke
len van woonzorgcomplexen voor ouderen
met zorginfrastructuur zeer belangrijk voor het
behoud van de leefbaarheid in de kernen. Er
dienen onder meer faciliteiten beschikbaar te
komen om de omgeving op te waarderen.
Voorbeelden zijn de binnenhaven Stad aan 't
Harinvliet en de Kerkring in Nieuwe Tonge.
VDB '78 is van mening dat de leefbaarheid in
de kleine woonkernen niet alleen door het bou
wen van enkele woningen gewaarborgd kan
worden. De inwoners van de dorpen vervullen
daarin een belangrijke en essentiële rol, bij
voorbeeld dooreen actief verenigingsleven
{sport en cultuur) en door voldoende aanbod
voor de plaatselijke jeugd te ontwikkelen en te
houden. VDB '78 heeft zich altijd op het
standpunt gesteld dat zij extra wil investeren in
de activiteiten voor de jeugd, vooral in de leef
tijdsgroep tussen de 12 en 18 jaar.
De kern Middelharnis/Sommelsdijk mag wat
VDB '78 betreft nog verder groeien naar een
centrumfunctie voor het gehele eiland. VDB
'78 denkt daarbij vooral aan de economie, de
cultuur, het voortgezet onderwijs en het toeris
me als pijlers voor deze centrumfunctie. Instru
menten daarvoor zijn onder meer de opwaar
dering van d'n Diek. het verder ontwikkelen
van de plannen voor het Spuikwartier en
mogelijk een tweede jachthaven (economie en
toerisme). Gebruik gemaakt kan worden van
het vele water op en rond het eiland voor bijv.
kano- en fietsroutes, zonder het karaktervan
rust en ruimte van het eiland aan te tasten
(economie en toerisme). VDB '78 wil de Cul
tuur versterken door het behoud, maar vooral
ook door het terugbrengen van cultuurhistoh-
sche aspecten in alle dorpskernen en VDB '78
zag graag dat initiatieven voor cultuuruitingen,
waan/an "de Mare" als een bijzondere mag
worden genoemd, ondersteund worden. Met
de ingebruikname van het nieuwe gebouw
voor de RGO en de huidige uitbreiding van de
Prins Maurits is een belangrijke aanzet gegeven
voor het vervullen van de centrumfunctie in
het voortgezet onderwijs.
VDB '78 is er trots op dat onze visie zijn oor
sprong vindt in ons motto; het gaat immers
om mensen!
Voor meer informatie of reacties kunt u bellen
of mailen met Hans Groenendijk 483014 of
de fractievoorzitter van VDB '78 Wim
Nattekaas 470277, E-mail info@vdb78.nl.
In het politieke handelen worden we (te) vaak
geconfronteerd met ad hoc zaken die. gedre
ven door de actualiteit, om een oplossing vra
gen. Niet zelden wordt de standpuntbepaling
dan ingegeven door gegevens die later een wat
ander licht krijgen. Daarom is het goed om je
in het politieke handelen te laten leiden door
een visie op een wat langere termijn. Noemt u
dit een open deur? We kunnen u wat staaltjes
tonen!
Nu is de ruimte die ons op deze pagina ter
beschikking staat wat te klein om op ieder
beleidsterrein in te gaan. daarvoor moet u het
verkiezingsprogramma of de algemene
beschouwingen van de ChristenUnie maar
opzoeken op vAvw.middelharnis.christenu
nie.nl Maar we willen wel trachten de belang
rijkste waarden uit onze visie hier nu weer te
geven.
Naar de mening van de ChristenUnie in Mid
delharnis dienen een aantal waarden in onze
gemeenschap aangebracht, versterkt of
bewaakt te worden. Als eerste willen we dan
spreken over de sociaal- maatschappelijke
samenhang in de gemeente. Indien we erin sla
gen om de, wellicht verzwakte en hier en daar
misschien verdwenen eenheid onder de bevol
king, te herstellen en te versterken, zal dat een
zeer positieve invloed hebben op het geluk wat
met elkaar ervaren wordt. Uit welke groep in
de samenleving we ook komen, we maken
allen deel uit van dezelfde gemeenschap en
zullen het met elkaar, maar vooral ook voor
elkaar moeten doen. Dat dit moeilijk is in de
steeds meer geïndividualiseerde samenleving is
duidelijk, maar we willen er al het mogelijke en
bereikbare voor doen om op dit vlak successen
te boeken. Omzien naar elkaar en verantwoor
delijkheid nemen zijn kernwoorden die hierin
uitgebouwd moeten worden.
Om als gemeente te kunnen investeren in soci
aal- maatschappelijke samenhang, door het
leveren of mogelijk maken van voorzieningen
op gebied van sport, recreatie, onderwijs, ker
kelijk leven. zorg. cultuur enzovoort is het
nodig om een stevig financieel beleid te voe
ren. Geld kan maar één keer worden uitgege
ven en de ervaring leert dat het financiële ver
loop nogal grillig kan zijn. Daarom dienen vol
doende geldbronnen aanwezig te zijn én dient
een verantwoordelijk financieel beleid de voor
waarden te scheppen om te kunnen investeren
in een samenleving met waarde(n). Naar onze
mening wordt te vaak financiële welstand als
doel gezien, daar waar wij het graag zien als
middel om belangrijker zaken te realiseren.
Maar ook uit dat oogpunt is geld wel degelijk
belangrijk.
Aangaande de invulling van het ons ter
beschikking staande gebied moeten we zorg
vuldig afwegen waar in bovengenoemd kader
écht behoefte aan is en hoe dat het meest effi
ciënt en dus met zo min mogelijk verspilling
aan kostbare ruimte ingevuld kan worden. Ook
de ruimtelijke omgeving waarin we wonen is
het waard om met zorg behandeld te worden.
Uitbreiding van kernen ten koste van die ruim
te is wellicht niet te voorkomen, maar we heb
ben de taak om zorgvuldige afwegingen te
maken, omdat eenmaal ingebouwde ruimte
nauwelijks meer terug te winnen is.
Ook de ontwikkelingen van vrijwillige of onvrij
willige samenwerking tussen de gemeenten op
Goeree Overflakkee staan niet stil. Wat de toe
komst ons daar brengt is onzeker. Wat op dit
moment wél zeker is. is dat het niet samen
werken op verschillende gebieden de hogere
overheden een doorn in het oog is. Als we nu
de kans niet grijpen om van samenwerking een
succes te maken is niet uit te sluiten dat door
provincie of landelijke overheid samenwerking
of samenvoeging wordt afgedwongen. Aange
zien we van gedwongen coöperatie onzes
inziens ook niet veel moeten verwachten kie
zen wij liever voor vrijwillige samenwerking of
samensmelting waar we nu allen de schouders
onder moeten zetten.
Ongetwijfeld onvolledig hebben we u hier een
aantal van onze zienswijzen weergegeven.
Wilt u over deze of andere zaken met ons
doorspreken?
Wij zijn te bereiken op
www.middelharnis.christenunie.nl of middels
fractie@middelharnis.christenunie.nl. U kunt
de ChhstenUnie raadsleden uiteraard ook
direct benaderen: Johan van Oostenbrugge,
0187-486839 en Ron de Rover, 0187-
486870.
I M^ ^^H <^an de fracties van
I HP Jl^l gemeente Middel-
,|JB^B harnis is gevraagd
^i|BHHi^ orn de zienswijzen
op de toekomst van
deze gemeente uiteen te zetten. Als WD frac
tie Middelharnis willen wij uiteraard niets liever
dan onze gedachten op dit punt aan u kenbaar
te maken, al merken we hierbij gelijktijdig op
dat wij liever zouden spreken over een visie op
Goeree Overflakkee. Nu er (nog) meerdere
gemeenten bestaan op "Ons Eiland", en wij
onze partij enkel en alleen in de gemeente
Middelharnis vertegenwoordigen, zullen we
ons zoveel mogelijk beperken tot deze
gemeente.
De WD fractie denkt dat het een taak van de
gemeente is om voor haar inwoners een zo
pleziehg mogelijk leefklimaat te scheppen,
zodat we hier naar tevredenheid kunnen
wonen, werken en ontspannen. Dat is uiter
aard makkelijk gezegd, maar wat wij hiermee
bedoelen is - in willekeurige volgorde - dat (I)
er voldoende woningaanbod is voor alle doel
groepen, (2) voorzieningen zoals bijvoorbeeld
de bibliotheek, sportverenigingen, uitgaansge
legenheden, scholen, een winkelcentrum enz,
enz. voldoende aanwezig zijn binnen het
financieel haalbare, (3) het een taak voor de
gemeente is om ervoor te zorgen dat er vol
doende (lees: meer) werkgelegenheid ontstaat,
en (4) de gemeente tal van uitvoeringstaken
zoals onderhoud aan de wegen, dienstverle
nende activiteiten (b.v.vergunningverlening)
zo efficiënt mogelijk en zo klantvriendelijk
mogelijk uitvoert.
Als wij voornoemde punten vertalen in een
grove toekomstvisie met bijbehorend activitei
tenplan, komen wij tot het volgende. Wij zien
voor de gemeente Middelharnis over bijvoor
beeld tien jaar nog steeds een gemeente voor
ons waarvoor de kenmerken rust en ruimte
belangrijk zijn. maar waarbij het wél noodzake
lijk is ieder jaar een redelijk aantal woningen te
bouwen waarbij er voor ieder wat wils moet
zijn te vinden, vooral in Middelharnis maar
zeker ook in kleinere aantallen in Stad aan het
Haringvliet en in Nieuwe Tonge. Onder meer
door deze groei kunnen voorzieningen op peiT
worden gehouden en op sommige gebieden
verbeterd worden. Wij vinden dat er op het
gebied van sport^'oorzieningen en jeugdactivi-
teiten zeker een verbetering nodig zal zijn. Ook
de centrumfunctie met daarin een aansprekend
winkelcentrum, goede scholen en andere edu
catieve voorzieningen dient uitgebouwd te
worden. Voor het "indirect" creëren van werk
gelegenheid liggen er nog vele kansen. Het
creëren van mogelijkheden in de recreatie kan
een flinke economische impuls geven.
Hierbij dienen wel keuzes gemaakt te worden
en het is zeker niet de bedoeling de gemeente
vol te bouwen. Op passende plaatsen binnen
onze gemeente dient datgene te worden toege
staan dat past in de omgeving én goed is voor
het overgrote deel van onze bevolking. Zo kan
een recreatieve ontwikkeling een kostendrager
zijn voor bijvoorbeeld aan te leggen infrastruc
tuur. Vanzelfsprekend is dit een zeer korte en
daardoor op sommige terreinen een onvolledi
ge visie, voor een uitgebreidere visie verwijzen
wij u naar ons partijprogramma. Tot slot hopen
wij dat de gemeentelijke organisatie en de poli
tiek op zo'n goede manier met de bewoners
zullen communiceren dat ieder respect heeft
voor elkaar en eikaars standpunten.
Mocht u naar aanleiding van dit artikel of in
zijn algemeenheid vragen of opmerkingen heb-
ben dan zijn wij, Rein Osinga en Dingeman
van Es, graag bereid met u hierover van
gedachten te wisselen.
de WD fractie
email: dvanes@planet.nl
reinasinga@hetnet.nl
Een actuele ontwikkeling in de gemeente Mid
delharnis is de inrichting van het gebied tussen
de Zuidelijke Randweg en het dorp (Rotten
burg en Molenweg). Het plan dat op dit
moment in voorbereiding is, bestemt dit
gebied grotendeels voor Perifere Detailhandel
(PD). Voorbeelden hiervan zijn bouwmarkten.
en autodealers.
Het CDA is hier om meerdere redenen geen
voorstander van
Ons belangrijkste argument is dat geen degelijk
onderzoek is gedaan naar de behoefte aan een
locatie voor PD bedrijven. Op basis van aanvra
gen en informatie van enkele bedrijven heeft
het College geconcludeerd dat er behoefte is.
maar we weten dus niet of de locatie te klein,
te groot of precies goed is.
Het CDA vindt een dergelijk onderzoek nood
zakelijk voordat met een zodanig ingrijpend
plan kan worden ingestemd. Vooral ook omdat
onze gemeente de komende jaren haar indus
triegebied niet kan uitbreiden. Dit is aan Oost-
flakkee en Goedereede voorbehouden, wat op
zich logisch is. Dit betekent echter wel dat de
mogelijkheden voor Middelharnis om zich op
economisch gebied te versterken beperkt zijn
tot de categorieën kantoren en pehfere detail
handel. Een heldere en uitgewerkte visie op de
economische en ruimtelijke ontwikkeling hoort
aan gebiedstoewijzing hiervoor ten grondslag
te liggen en die missen wij bij het College.
Ten tweede zijn alternatieve locaties niet of
nauwelijks onderzocht. Zeker voor een zo gro
te en ingrijpende ontwikkeling moeten alterna
tieven afgewogen kunnen worden. Als voor
beelden van locaties die onderzocht zouden
worden zijn een uitbreiding van de Oostplaat
met PD bedrijven en een strook langs de ver
wachte Westelijke Randweg.
Een derde argument is dat de bedrijven die
zich er straks vestigen het aanzicht van Mid
delharnis vanaf de provinciale weg gaan bepa
len. Wij denken dat het vestigen van PD
bedrijven aan de Zuidelijke Randweg het beeld
van Middelharnis niet zullen versterken. Door
de verschillende functies binnen het gebied
ontstaat een bovendien lappendeken.
Overigens is het CDA niet mordicus tegen
bebouwing van het gebied. Vooropgesteld dat
een gedegen onderzoek dit ondersteunt, gaat
onze voorkeur uit naar woningbouw langs de
Rottenburg en de Molenweg. In een ruime
strook langs de Zuidelijke Randweg kunnen
zich dan dienstverlenende bedrijven vestigen.
Voor PD bedrijven moet naar ons idee een
andere locatie binnen de gemeente gezocht
worden, bijvoorbeeld aansluitend aan de Oost
plaat. Het doel is de gemeente economisch
sterker te maken en de ruimtelijke kwaliteit te
behouden en te versterken.
Namens de CDA fractie,
Robert van Papeveld
rvanpapeveld@yahoo.com