Nieuws Overdenking PI^LITIE Binne joeie al gewend an de euro's? Kruistocht HaarleMlMgrad 0900-8844 EiiMnoBMniEuwa^mH^ Ei(ia)ndelijk nieuws uit de kerken uit de Heilige Schrift Op zun Oudurps èschreeve VERVOLGVERHAAL HET .OJKVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving Cj Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhar- nis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen wor den door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. £UCffr/F Mllf ohgeuikse UEUTnaGiNC DE GROENE UREOE Lezing Reformatorisch Contact 'Gods weldadigheden' Snelheidscontroles rx^aig^a-^rilo^ie. deel 1 'jOH.QXEENHOF' PAGINA - Geweld op t.v. - Hoeveel uren? - Gebruik en misbruik Daar zijn de laatste jaren al heel wat woorden over gesproken en geschreven, over de in vloed van de televisie op het gedrag van de jeugd. Tieners, soms kinderen nog, kwamen tot criminele daden en bekenden desge vraagd eerlijk: ik zag dit of dat op de televi sie en ik heb dat gewoon naged^. Deson danks roepen deskundigen dat het allemaal wel meevalt. Onderzoeksresultaten zouden uitgewezen hebben dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen t.v.-kijken en jeugdi ge criminaliteit. Het is onthutsend, te lezen hoeveel uren per dag kinderen naar de beeldbuis zitten te kij ken. De cijfers spreken elkaar tegen, maar zelfs al zouden die cijfers aan de hoge kant zijn, dan nóg is het meer dan erg. Vele ouders maken een afspraak met hun kinderen dat ze niet langer dan zóveel uur per dag zullen kij ken, en dan alleen naar bepaalde, van tevoren geselecteerde programma's. Maar andere ouders zijn afwezig omdat ze beide buitens huis werken, en hun kinderen mogen als compensatie t.v. kijken.En krijgen kinde ren thuis niet de kans om eindeloos te kijken, of worden ze door ouders gecontroleerd, dan gaan ze bij een vriendje of vriendinnetje, of bij de buren kijken naar het programma dat thuis verboden werd! Het zal duidelijk zijn dat kinderen op deze manier veel te zien en te verwerken faijgen. Vele programma's zijn doordrenkt van geweld en van sex. Ruzies worden niet opge lost doordat er met elkaar gesproken wordt, maar doordat er geweld wordt gebruikt. Tegenstanders worden gewoon uitgescha keld. Gaat het in een huwelijk niet goed, dan wordt de relatie beëindigd en er komt een andere partner in de plaats. Waimeer kinde ren deze en dergelijke dingen vaak zien, dan gaan ze denken dat het gewoon is en dat het zo hoort. Bovendien heeft een kind niet het vermogen om te onderscheiden tussen fanta sie en werkelijkheid. Alles wat het ziet is voor hem of haar echt gebeurd. Het medium televisie was (en is?) in vele gezimien contrabande. Die afkeer is om aller lei redenen begrijpelijk. Het is echter de vraag of een verbod alleen op den duur werkt. Kinderen zien toch wel wat ze graag willen zien. Bovendien zijn er vele andere mogelijkheden - video, internet, enz. - waar door kmderen en jongeren toch aan hun trek ken komen. We kunnen de wereld wel buiten de deur wiUen houden, maar we leven mid den in die wereld. En voor ouders en kinde ren, trouwens, voor ons allemaal, is het een probleem: de wereld gebruiken en niet mis bruiken! Waarom worden Amerikanen toch altijd 'yankeegenoemd? Antwoord: Die bijnaam danken alleen de Noord-Amerikanen aan de Hollandse ko lonisten langs de rivier de Hudson, die daar in de 17de eeuw o.m. NieuwAmsterdam, Haarlem en Breukelen stichten (nu New- York, Harlem en Brooklyn genaamd). De voornamen Jan, Jantje en Janneke kwamen bij hen veel voor. Toen de Engelsen dit gebied in de nieuwe wereld veroverd hadden en de voertaal Engels werd, ging men Jantje en Janneke Yankee noemen. Later werd yan kee het woord waarmee een boer van Hol landse afkomst werd aangeduid. Toen de vroegere kolonisten zich vrij vochten van de Britse overheersing, gebruikten de (in keiuig uniform gestoken) soldaten van koning George III de bijnaam yankees als scheld woord voor het allegaartje opstandelingen in boerenkledij. De Amerikanen beschouwden het na hun overwinning als erenaam, maar in de burgeroorlog werden de noordelijken door de zuidelijken weer als yankees uitge scholden. Hoe komt het, dat melk soms ineens anders gaat smaken? Antwoord: Als melk is blootgesteld aan de lucht, verandert de smaak al. Bovendien neemt meUc gauw geurtjes van andere pro ducten aan. Bewaar daarom geen etensresten in open schaaltjes, of uien, knoflook enz. in een koelkast waarin geopende flessen of palcken melk, vla, slagroom en dgl. staan. Wikkel kaas en vleeswaren in daarvoor bestemd cellofaan. Is het waar, dat onze aardbol steeds langza mer om haar as gaat draaien? En waarom wordt de dag van 24 uur dan niet langer? Antwoord: Onze dag is door de eeuwen heen inderdaad iets langer geworden. Dat kan men nu berekenen, omdat de sterren kundigen onder onze oeroude voorvaderen heel nauwkeurig de zonnetijd in hun woon plaats bijhielden. Dat is de tijd die gemeten werd naar de stand (de zgn. uurhoek) van de zon. Gezien een Phoenicisch kleitablet met het verslag van een zonsverduistering op 5 maart van het jaar 1223 voor Christus, is onlangs becijferd dat onze dag in die meer dan 32 eeuwen elke honderd jaar 1,6 milli seconde langer is geworden. Het valt dus nogal mee met die vertraging. Ik hoorde verschillende jaartallen over de oprichting van 'Greenpeace'. Wat is het juiste, 1970 of 1974? Antwoord: In 1970 ging wel een groepje Canadese jongeren met een gehuurde vis sersboot in de buurt van Alaska protesteren tegen de Amerikaanse atoomproeven aldaar, maar zij noemden zich destijds 'Don't make a wave' (een soort woordspeling van 'laat 't niet zo golven' en een wenk om opzij te gaan: 'wave away'). De naam 'Greenpeace' (groene vrede) werd in 1971 gekozen voor de huidige, internationale organisatie. De meeste medewerkers daarvan werken Pro Deo, dus gratis voor het goede doel, met hooguit een kleine kostenvergoeding. De betere woninginricliting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 NED. HERV. KERK Beroepen: te Amsterdam (Prot.Gem.;g.v. reval.centrum Amsterdam), ds.E.C. Littooij te Amsterdam (g.v. reval.centrum Amster dam), die dit beroep heeft aangenomen; te Sint Laurens, ds. A. Hagoort te Wichmond, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Apeldoorn (Eben-Haëz- er), ds. F. van Duijvenboden te Den Bom mel; naar Leerdam (wijkgem. Centrum- Oost), ds. P.F. Bouter te Putten. GEREF. KERKEN IN NED. Beroepen: te Amsterdam (Prot. Gem.; drugspastoraat), kandidaat G.H.J. Gilhuis te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen; te Harlingen (g.v. St. Zorggroep Noorderbreedte, locatie De Bat- ting),ds, S.C. Leene te Leeuwarden- Huizum, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Hengelo (Ov; SoW), ds. J. Wachtmeester te Marknesse. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen: naar Utrecht-Centrum, ds. M.J.C. Blok te Ommen, die bedankte voor Alblasserdam i.cm. Nieuw-Lekkerland, voor Amersfoort-Emiclaer, voor amers- foort-Emiclaer, voor Enschede-Oost en voor Ten Boer; voor Goes, ds. A. van Houdt te Vlaardingen. Beroepbaar: ds. H.S. van Hemmen, Venus laan 63, 9742 KJ Groningen. Tel. 050- 5779333. NED. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Zeewolde, ds. C.T. de Groot te Lelystad. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdam (Samenwerkings- gemeente Alexandetpolder), ds. J.G. Brienen te Sassenheim. Aangenomen: naar Soest, ds. W. Kok te 's- Gravenzande. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Beekbergen, te Meeuwen, te Meliskerke en te Sint Annaland, ds. D. de Wit te Nieuw Beijerland; te Goudswaard en te Rilland-Bath, ds. M. Karens te Werk endam; te Rijssen-West, ds. W. Visscher te Amersfoort, die bedankte voor Aagtekerk; te Rotterdam-Zuidwijk, ds. A.B. van der Hei den te OostkapeUe; te Temeuzen, ds. B. van der Heiden te Alblasserdam, die bedankte voor Nieuwdorp. Bedankt: voor Brakel, ds. A.H. Verhoef te St. Catharines (Ontario-Canada); voor Dirk- sland en voor Middelharnis, ds. W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; voor Koot- wijkerbroek, ds. G.J.N. Moens te Goes; voor Nijkerk, ds. G.J.N. Moens te Goes. GEREF. GEMEENTEN NEDERLAND Beroepen: te Ederveen, te Elspeet, te Krimpen a/d IJssel en te Waardenburg, ds. J. Roos te Opheusden. Het Reformatorische Contact 'Schouwen- Duiveland' organiseert in het winterseizoen een aantal lezingen. De laatste lezing is op donderdag 18 maart, deze is in samenwer king met de vrouwenvereniging van Sirjans- land tot stand is gekomen. Dr.A.Teeuw verpleegarts uit Ridderkerk houdt een lezing over een medisch onder werp met als titel "Hoe ver mogen we gaan?" Deze avond wordt gehouden in de grote zaal van de kerk te Sirjansland en begint om 19.45.uur. Maak Uw weldadigheden won derbaar, Gij, Die verlost dege nen, die op U betrouwen. (Ps. 17:7a) Psalm 17 is een gebed. Een gebed van David dat biddend wordt gezongen. In dit lied bij snarenspel, blijkt dat David grote vrijmoe digheid heeft. Deze vrijmoedigheid is geen indrukloze brutaliteit. Er is aanleiding tot deze vrijmoedigheid waardoor David zijn hart voor de Heere openlegt. De omstandig heden waarin hij verkeert, geven reden tot zorg (vs. 9-12). Hij wordt door Saul ver volgd als een veldhoen op de bergen. Dit brengt hem niet tot wanhoop. David zoekt niet, door angst gedreven, hulp bij mensen. Hij belijdt juist dat dit ongenoegzaam is en brengt onder woorden dat het bedenken van het vlees zonde tegen God is (vs. 13-15). In -en uitwendige zonden drijven hem in de binnenkamer. Hij buigt zijn knieën en stort zijn nood voor de Heere uit. Hij voelt zich klein. Daardoor is er ook een zich afhanke lijk weten. Afhankelijk van Hem in Wiens hand Davids leven is. We mogen de Heere om alle dingen van ons leven vragen. Huwe lijk en gezin. School en werk. Gezondheid en ver(Met. Het leven in de onbekende toe komst. Vraagt David alleen om redding uit Sauls hand? Er is meer. De weldadigheden des Heeren strekken zich bovenal uit over een van Hem afgevallen mensengeslacht. Tus sen Hem en de ziel is door de val in Adam een scheiding gekomen. Het gescheiden zijn van Gods gunst en gemeenschap geldt ons allen. De kloof tussen de Heere en de ziel is van 's mensen kant onoverbrugbaar. Doch nu wil de Heere een van Hem vervreemd mensengeslacht gedachtig zijn. Dit vloeit uit een werk dat eenzijdig van de Heere is. Het is mogelijk omdat er een welbehagen is. Dat wil zeggen dat de Drieëenige Verbondsgod een behagen heeft. Dit behagen strekt zich uit over vijandige Adamskinderen. Dat eenzijdi ge behagen is van eeuwigheid. Hij is bij machte om de kloof die er is mssen vijandige schuldige zondaren en de Heere te overbrug gen. Hij zal de schuld die er is verzoenen. Om zondaren te verlossen, heeft Hij Zijn weldadigheid in Zijn Zoon geschonken. Die geboren werd, geleden heeft, gestorven is, maar die door Zijn verrijzenis dood en graf overwon. Alleen in Hem is er verlossing voor van God vervreemden. Alleen in Christus is er redding voor een schuldige ziel. Gods Zoon heeft niet alleen de kloof overbrugd, maar -nog meer- ook gedempt. De profeet Micha schrijft hierover: "Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze ongerechtig heden dempen." Dit zijn weldadigheden die de Heere wonderbaar maakt. Hoe, zo zal een schuldverslagen ziel vragen? Wel, door de toepassendekracht van Gods Geest. Hoe blijkt het betrouwen in het leven van Gods kinderen, waarover de tekst spreekt? In Psalm 17 zoekt David in nood bescherming bij Hem, opdat hij zijn levensgang zal gaan op het spoor van Gods geboden (vers 5). Zijn smeekbede omvat geheel het leven: werk, school, gezin en gezondheid. Bidt u het gebed in de tekst voor uw man, vrouw en kin deren? Het mag in afhankeUjk worden gebe den voor kerk, zending en evangelisatie, opdat de Heere velen doet gaan op het pas van Zijn geboden. Davids gebed is persoonlijk. Het getuigt ook van een zielsverlangen. "Maak Üw welda digheden wonderbaar. Gij, Die verlost dege nen, die op U betrouwen." De man naar Gods hart is niet trots op dat betrouwen. Hoog moed maakt lui en doet op het bed van zor geloosheid rusten. Doch bij David is zijn gemis groter dan zijn bezit. Hij zoekt Gods weldadigheden voor zijn hart. Dit doet hem de Heere aankleven met een uitziend en levend verlangen. Immers, alleen de Heere kan beschermen voor tijd en eeuwigheid, naar ziel en lichaam. Dit kén, dit z41 Hij ook doen. Omdat dit door Christus duur is ver diend. Wat Hij heeft verdiend wil Hij door Woord en Geest ook toepassen aan zondaars harten. Deze verdienste is vrucht van Chris tus. Naar Zijn komst werd onder het Oude Testament uitgezien. Wat wil Hij toepassen? Weldadigheden die woonderbaar zijn. Wonderbaar, want wat niet groeit en bloeit in het hart van de mens, schenkt de Heere. Hij roept de dingen die niet zijn, alsof ze waren. De Heere maakt van dood, levend. Hij schenkt de vraag om ver lost te worden van zonde en schuld. Tevens om te leren haten wat God haat. Door welk middel kan een schuldige en ellendige worden verlost en bemoedigd? Door de weldadigheden die wonderbaar zijn. Dat is door de Ene Naam, die boven alles uit steekt. "En men noemt Zijn Naam: Wonder". Hij draagt de Naam Jezus. Dat betekent Zaligmaker. Deze Naam draagt Hij omdat Hij Zijn volk zal zaligmaken van hun zon den. Daivd bidt: "O, Heere, maak Uw weldadig heden wonderbaar". Maak Hem alles voor hart en leven. Uit de nood zoekt het hart ken nis dén, en verborgen omgang mét, het Mid del door God gegeven, Christus. Paulus zoekt, begeert en zegt hiervan: "Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding en de gemeenschap Zijns lijdens. Zijns dood gelijkvomig wordende, of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden". Dit verlangen blijft: "Niet dat ik het airede gekregen heb of airede volmaakt ben, maar üs. jaag daarnaar, of ik het ook grijpen mocht". Gods weldadigheden zijn niet alleen voor het leven hier op aarde. Ze wijzen ook op een erfenis die Gods Kerk wacht. Daarover spreekt het laatste vers van de Psalm: "Ik zal Uw aangezicht in gerechtigheid aanschou wen, ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken". Kent u het gebed reeds? Bidt u de smeekbe de? Daar waar de schuldbrief ontvangen is, zal deze ook geopend worden. Dan rijst de diep afhankelijke toon omhoog: Maak Uw weldadigheden wonderbaar. Gij, Die verlost degenen, die op U betrouwen. Ds. A. A. Brugge Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Dinsdagochtend en -middag hielden poUtie- mensen van de Verkeerspolitie (bureau Ver keershandhaving) snelheidscontroles op de Plaatweg in Stellendam, Oosterweg en Vis sersstraat in Ouddorp, Oudelandsedijk in Dirksland en Lieve Vrouwepoldersedijk in Stad aan 't Haringvliet en Rijksweg N57. Op de Plaatweg hielden 43 van de 174 auto mobilisten zich niet aan de maximum snel heid van 80 km/ uur. Tussen half tien en half twaalf bedroeg de hoogst gemeten snelheid 135 km/uur. Op de Oosterweg reden tussen tien uur en half twaalf, 12 van de 81 passerende auto mobilisten harder dan de toegestane snelheid van 50 km/uur. Hoogst gemeten overtreden: 73 km/uur. Tussen kwart voor acht en kwart over negen flitste de radar 14 van de 140 auto's op de Vissersstraat. Hoogst gemeten snelheid be droeg 95 km/uur in plaats van '60'. Tussen kwart voor acht en kwart over negen reden 33 van de 147 passanten te hard op de Oudelandsedijk. Hoogst gemeten overtre ding bedroeg 110 km/uur in plaats van de toegestane maximum snelheid van 60 km/ uur. Op de Lieve Vrouwepoldersedijk lapten, tussen acht en negen uur, 12 van de 230 automobilisten de maximum snelheid van '50' aan hun laars. Hoogst gemeten overtre ding: 75 km/uur. Tussen kwart over tien en half twaalf werden 15 van de 500 passerende auto's geflitst op de Rijksweg N57 omdat zij harder dan de toegestane snelheid van 70 km/uur reden. Hoogst gemeten snelheid: 95 km/uur. Al gaow nae de invoering van de euro in 2002 vonge un bearg Nederlanders, in oak oare Europeanen, dat de priezen van un bearg diensten in producten schrikbaerend èsteege waere. "Niks an de hand, ik betaele nog net zoeo veel voor un hamburger as voorheene", kwam uze Wim Duizenberg vertelle op de teeleviezi. Dat was praete tee gen beeter weeten in, want wie weet noe beeter dat iets dierder èwoore is? Degeene die daegeluks de boo'schappen doewt of iemimd die achter un buroo alUeene mar naer de statestieken in tabellen oover de Euro's kiekt? Oak uze menister van finajn- siën Gerrit Zalm vong niejt dat alles dierder èwoore was. Hierbie wier un dan oak nog èsteund deur un antal finajnsiële meedewe- arkers in regerende prominenten. Eigeluk mks an de hand, zoeoas altied. "G66 mar rustug slaepe, wiele waeke wel oover joele". (Dat is oak al un ouwen trouwens.) Mar wat Wiekt noe? Juust ja, de priezen binne wel deegeluk èsteege, gemiddeld soms wel mit 50%! Dat is oare koeke. Ongerlestend las 'k in hut weekblad 'De Tijd' dat in de wacht- kaemer van hut ziekenhuus lag. De uutslag van un ongerzoek naer kassabonnen van 1998, 2002 in 2003. De uutslag loog dur dan oak niejt om: sommege diengen die in 1998 nog un guide kostende, most je noe un Euro voor betaele! Dat bin dan toch wel groeote verschillen, zou'k zeage, ten opzichte van hutgeen deur de hoage hieeren beweerd woordt! Zoeo be weere ze bie de Horeca dat de priezen mar mit de gebruikeleke jaerluk- se anpassiengen vurhoagd binne, mar hut bliek wel 42% te wezen (mar dat hao mun al op èmearkt). Góó mar us un daegeje uut in de fekajnsie mit je huushouwen, bievoor- beeld bestóónd uut moewder, vaoder in twiee kinders booven de vuuf jaer; as je hut dan niejt al te gek maekt, kost dat zoo'n 12,50 p.p. Ja, in dan bin je nog gêên ieens in un pretpark zoeo as de Efteling, SixFlags of un dieretuun èweesd. Want dan kommen dur nog wel un paer Eurootjes bie. In voor de daegelukse boo'schappen bin mun zoeo'n 25% mêêr góó betaele, mar dêêr waere we inmiddels oak wel al achter èkomme. Soms krieg je priezen onger oagen die te gek voor woorden binne. Neem noe mar us un witte kenteekenplaete voor je anhanger of fietse- rek. Voorheen kostende die 12,50, noe betael je dur mar 10,00 voor, dat is wel 22,50! Dus de geraazji's weete oak al hoe ze motte reekene! Om dan nog mar te zwiegen oover de ziekefondspremie; die wier mit 261% vurhoagd! Noe ja! Wannéér góó dienstverlieeners, wienkeliers, kroegbaezen, medici in de petatboeren nog us beseffe dat de consument gêên melkkoeije is die je iede re kêêr wêêr uut kan melke, want ieens komt die koeije droag te stóón. Mar ja dur is oak nog un spreekwoord; wannéér je mit un lee- ge meelzak schod, dan bluuft un toch nog stuuve. Mit aore woorden: ze betaele toch wel. Van dat standpunt góó ze zeeker uut. Want we zitte noe ieen mael in hut 'Euro schuutje' in we zulle dur mit mee motte vae re, of dat we dat noe wille of niejt. Mar dur an gewend woore? 'k Weet hut nog zoe net niejt. Ik voor mien rekene hut nog gereeged omme in guldens, net as Gerda, wannéér we boo'sschappen góó doewe. Soms hoar je de vurkoaper dan zeage: hut kost u mar 2,50. Ja de groewten, dat is dan wel meer dan 5,00! Hellevoetsluus, winter 2004. De groewten van Job van Klaos van Job Padmos in Gerda van Koos van Gurp "SS" ■21- Er wordt onder het eten weinig gesproken. Ze hebben allen honger en ondanks dat de samenstelling van het eten duister is, werken ze hun portie snel naar binnen. Later op de avond hebben de mannen allerhande werk jes te doen, sokken worden gestopt en de laarzen met vet ingesmeerd. Dit moet eerst bij het vuur verwarmd worden, daar het spul anders niet te gebruiken is. Het is tegen tienen als Karl-Heinz opstaat en naar buiten gaat. De anderen letten daar niet op. Het is gewoon dat er zo nu en dan een naar buiten gaat om naar de la-trine te gaan. Er zijn over het lager verdeeld vier van deze inrichtingen. Een gat in de grond met een balk er boven, waarop men kan gaan zitten. Voor het kleine werk gaan de soldaten gewoon even tegen de muur staan. Als Karl-Heinz na een kwartier nog niet terug is, vraagt er een: 'Jongens, wat büjft Karl lang weg. Je haalt het nu met dit koude weer toch niet in je hoofd om een half uiu: op de latrine te gaan zitten?' 'De maaltijd werkt inisschien wel laxerend op hem, wie weet, gaat het hem op het ogenblik wel dun door de darm'wordt er gelachen. Maar na een half uur is hij nog niet terug. 'De ga toch even kijken. Misschien is er wel wat gebeurd', zegt Franck. Hij pakt z'n karabijn, kijkt of die geladen is en stapt naar buiten, de koude avond in. Na vijf minuten komt hij weer terug: 'Karl-Heinz is nergens te vinden.' 'Nergens?' 'Nee, nergens te vinden.' 'Vreemd.' Hoewel men zich over Karl-Heinz niet zo gauw onge rust maakt, kunnen ze zich geen voorstelling maken, wat de jongen nu in het lager te zoeken heeft. 'Zullen we alarm maken?' vraagt Peter Mayer. 'Wacht nog even, je weet nooit wat hij uitspookt, mis schien is het juist verkeerd om dat te doen. Hij loopt niet zo vlug in zeven sloten tegelijk.' Bijna drie kwartier later komt Karl-Heinz weer binnen. Z'n ogen tintelen, wat overigens van alles kan beteke nen. De mannen kijken hem vragend aan, maar hij houdt zich van de domme. 'Jongens, het is koud buiten, ik geloof dat we spoedig sneeuw krijgen. De wind prikt gemeen in je gezicht als je buiten loopt.' 'Heb jij dan al die tijd datje weg was buiten gelopen?' wordt er gevraagd. 'Ja, al die tijd.' 'Zeker een avondwandeling gemaakt.' 'Welnee joh, m'n hond uitgelaten.' Er wordt uitbundig gelachen, verder zwijgen ze maar, wetende dat ze van hem toch niets wijzer zullen wor den. Karl-Heinz is bij het vuur gaan zitten en laat de hitte op zich inwerken. Peinzend staart hij in de vlammen die hoog oplaaien. Plotseling vliegt de deur open en kor poraal Schreijer stormt binnen. Zijn ogen draaien woest in hun kassen: 'Zo, jullie zijn er dus allemaal.' 'Jawel korporaal', roept men luid. Schreijer loopt met stijve passen door de hut en kijkt de soldaten één voor één recht in de ogen. Bij Karl-Heinz gekomen, trekt hij zijn wenkbrauwen op en bromt: 'Hoelang ben jij al hier?' 'Ik, korporaal?' 'Ja, jij smeerlap, ben jij de hele avond binnen ge weest?' 'Jawel korporaal.' De jongens wisselen een blik van verstandhouding, begrijpende dat het verdwijnen van Karl-Heinz eerder op de avond, zeker in verband staat met de komst van Schreijer. 'Zo, dus jij bent deze stal niet uit geweest?' 'Nee korporaal.' 'Weetje dat heel zeker, zwijnsjak?' 'Zeker weten, korporaal', antwoordt hij. Het gezicht van de korporaal loopt rood aan. Straks begint hij nog te brullen van woede of komt hij adem te kort, denkt Karl-Heinz, die hem met een onnozele bhk aankijkt. Nu knijpt de korporaal zijn ogen tot nau we spleten. Z'n mond is een smalle streep. Nou komt het, weten de mannen. Schreijer haalt diep adem. 'Zo, dus niemand heeft hier iemand biimen zien komen?' 'Nee korporaal.' 'De geef jullie vijf minuten de tijd om na te denken. Misschien dat er in een of ander dor brein toch nog wel zoveel verstand zit om een half uurtje terug te kunnen denken. Misschien is het hier te warm. Als ik jullie een paar uurtjes buiten laat staan, werkt dat mogeüjk goed op het verstand en komen de heriimeringen makkelij ker boven.' De jongens kijken elkaar met een schuin oog aan. Ze weten dat Schreijer er niet voor terugdeinst om zijn dreigement uit te voeren. Ze zijn er zeker van dat Karl- Heinz het een of ander heeft uitgevoerd, waarvan de korporaal de dupe is geworden. Had hij ten nadelen van de compagnie of van een van de soldaten wat uit gehaald, dan zou zeker majoor WoUweber op de prop pen zijn gekomen. Nu kan het alleen maar zijn, dat Karl de korporaal zelf te grazen heeft gehad. Schreijer wil zelf dit zaakje opknappen; een bewijs dat de hoge heren er buiten moeten blijven. Deze gedachten stemmen hen enigszins mild tegen over him kameraad, wat inhoudt dat Schreijer nooit achter de waarheid zal komen. Hij staat als een stand beeld, een woeste trek op z'n gezicht. 'Ik ga en kom over vijf minuten terug om te horen of jullie hersens nog nuttig werk kunnen doen.' Dan beent Schreijer met grote passen het vertrek uit. Hij neemt niet de moeite de deur achter zich te sluiten, maar er is niemand die daar wat van durft te zeggen. Schreijer is op het oorlogspad en zoekt zijn slachtoffer. Wee hem die in z'n handen valt. Als Schreijer buiten gehoorsafstand is, vraagt men: 'Karl, wat heb jij uitgevoerd? Heb je wel even in de peiling dat we door jouw spelletjes narigheid krijgen?' 'Door mij?' 'Ja, door jou, je weet dat Schreijer het niet bij dreige menten laat; hij zal ons met genoegen een paar uur in de kou laten staan.' 'Niet bang zijn broeders, rustig blijven, dan kan er niets gebeuren. Dat zwijn zal van mij niets aan de weet komen; ik ben dit hol niet uitgeweest.' 'Maar wat heb jij dan uitgehaald?' wil Ernst Schlösser weten. 'Ik...?' 'Ja jij, stuk verdriet, straks kunnen we voor jouw ple zier gaan staan blauwbekken', snauwt Franz. Karl-Heinz glimlacht: 'Ik heb het zwijn slechts een grote dienst bewezen. Ik moet de gezondheid van dat kereltje een beetje in de gaten houden; hij mocht eens gaan hoesten.' Ze staren hem niet begrijpend aan. Dat hij de korporaal een poets gebakken heeft, begint hen nu duidelijk te worden. NauweUjks zijn de vijf minuten verstreken of Schreijer komt weer binnen. Nu niet met geweld, maar met de waardigheid zoals het een korporaal betaamt. 'En..., heeft iemand zich al herinnerd, dat hij deze nederige stulp voor enige tijd heeft verlaten?' 'Nee korporaal.' (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5