Het lijden
van Christus
i efe
Doemiddag
PREDIKBEURTEN
Lezing De Motte:
Zeeland in de
Romeinse tijd
WWZ-Paasconcert
voor de jeugd van
H.S.V. De Viscromte
Ecclesia
Toekomstmuziek voor Christelijk Jong
Kamerkoor 'Fiori IVIusicaii'!
EIIAtlDBI-niEUWS
EIIIVIIDEn-IIIElJWS
Ener^e
'Fiori Musicali' officieel opgericht
VRIJDAG 12 MAART 2004
Veel publiciteit
De diepte van Christus' lijden
Lijden naar lichaam en ziel
Een volstrekt unieke taak, die niet
te verfilmen is
W. HVelema
Zondag 14 maart 2004
met
Jong Urker mannenkoor
'Soli Deo Gloria'
en Jongerenkoor
Xon Amore'
Open dagen in Strijense
Lambertuskerk
Alledaags
Ingezonden:
Aan alle bezoekers van
Hernesseroord te Middelhamis
Verkoping Vrouwenver.
'Draagt elkanders lasten'
christelijk jong kamerkoo
MIDDELHARNIS - Het Christelijk
Jong Kamerkoor 'Fiori Musicali' is
afgelopen zaterdag, 6 maart, officieel
van start gegaan als koorvereniging.
Dit 'muzikale bloempje' verraste
Goeree-Overflakkee al op 1 november
2003 met twee hooggekwalificeerde
cantates van J.S. Bach en werken van
W.A. Mozart en H. Purcell in de
Nederlands Hervormde Kerk van
Dirksland.
Bruist van energie
PAGINA 2
De titel is een enigszins vrije vertaling
van de titel van de film van A. Mei Gibson,
The Passion of the Christ. Een reproductie
van het affische stond bijna paginagroot in
het Reformatorisch Dagblad van 28 februari
jongstleden. Overigens niet alleen daar. Er
is, denk ik, vrijwel geen krant in Nederland
die geen aandacht besteedt aan deze film.
In Amerika wordt hij al vertoond en een
kassucces genoemd. In april is hij in Neder
land te zien.
Laat ik beginnen met de opmerking dat
het enigszins gewaagd is over de vertoning
van deze film te schrijven, terwijl ik zelf de
film niet heb gezien. Om een dergelijk ver
wijt te voorkomen, noem ik zelf het feit. Wel
zijn er in de kranten enkele foto's van frag
menten afgedrukt, maar daarmee heeft
iemand nog niet de film in zijn geheel
gezien. Is het dan billijk om er - kritisch -
over te schrijven? In elk geval past mij voor
zichtigheid in het kiezen van mijn woorden.
Ik doe daar mijn best voor.
Nog een opmerking vooraf. Als we tijd
genoten van de Heere Jezus waren geweest
zouden we zelf hebben kunnen zien hoe
smartelijk en zwaar Zijn lijden is geweest.
Sterker nog - afgedacht van de vraag of dat
gepast zou zijn geweest - er zou van Zijn
hangen aan het kruis een foto gemaakt kun
nen zijn.
Ik besef dat er lezers zijn die dit geen pret
tige opmerking vinden; misschien wel onge
past. Toch kan ik haar niet achterhouden.
Jezus is, zo belijden wij met de Kerk van alle
eeuwen, waarachtig mens geweest. Dat wil
zeggen dat Hij Zich als mens bewogen heeft
onder de mensen. Hij is als mens herkenbaar
geweest. Om het met woorden van onze tijd
te zeggen: voluit mens in relaties en commu
nicatie. Hij was ook God, Gods Zoon, zo
geloven we van ganser harte. Dat deed aan
Zijn mens-zijn niets af.
Ik benadruk het mens-zijn van onze Hei
land, zoals dat ook door anderen, ook kerke
lijk meelevende mensen, is benadrukt. Het
past ons Zijn mens-zijn ten volle te honoreren.
Laat ik het probleem nu direct in zijn vol
le breedte en diepte aan de orde stellen. Ik
was geneigd te schrijven: aan de lezer voor
leggen. Ik hoor echter zelf ook bij die lezers.
Daarom leg ik het probleem ook aan mijzelf
voor.
Mogen wij - nu er geen afbeeldingen of
uitbeeldingen van Jezus' kruislijden uit die
tijd bestaan - de rol van toenmalige toe
schouwers overnemen en trachten te visuali-
seren (om dat plechtige woord maar eens te
gebruiken) wat tijdgenoten nog niet konden
doen en in elk geval - voorzover mij bekend
- niet hebben gedaan.
Het antwoord op die vraag wordt bepaald
door het specifieke van het gebeuren op Gol
gotha. Het bijzondere van het lijden van
Christus - in de aankondiging van de film
zelfs de Christus genoemd - ligt in wat Hij
in Zijn kruiswoorden tot uitdrukking heeft
gebracht. Ik denk daarbij met name aan:
Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij
veriaten! (Matt. 27:46).
Deze vraag, bijna zou ik zeggen deze
schreeuw tot God karakteriseert het lijden
van Jezus Christus als een unieke gebeurte
nis. Zeker, in Psalm 22:2 lezen we dezelfde
woorden, gesproken door David.
De combinatie van deze woorden en het
lijden op Golgotha maakt ze tot woorden,
veel dieper en verschrikkelijker dan David
de inhoud ervan heeft ervaren.
In deze woorden horen we dat het Hjden zich
heeft afgespeeld in de relatie tot God, de Vader.
Jezus' lijden heeft meer omvat dan het
lichamelijke lijden en is zwaarder geweest
dan het vele bloed dat blijkbaar in de film te
zien is. Ik kreeg van bevriende zijde het arti
kel in Time, 1 maart 2004, van David van
Biema: Waarom is het zo bloederig (Why
It's So Bloody).
Het is ongetwijfeld waar dat Christus Zijn
bloed op Golgotha heeft gegeven voor de
Zijnen (bijvoorbeeld Lukas 22:40 en 1
Korinthiërs 11:25).
Doch het evangelie laat zien dat Jezus'
bloedstorting plaatsvond voor het aange
zicht, en dus in relatie tot de Vader.
Het lijden van Christus is daarom zo
zwaar geweest, omdat Hij door de Vader
verlaten is geworden; omdat Hij midden in
Zijn lichamelijk lijden de toom, het oordeel
over de zonden van de zijde van de Vader
heeft ondergaan.
Deze benadering doet niets af aan de bit
tere lichamelijke pijn die onze Heiland heeft
geleden. Het is allerminst mijn bedoeling die
lichamelijke pijn te verkleinen ten gunste
van aandacht voor het lijden in Zijn ziel.
Ze horen op Golgotha bij elkaar, zoals
ziel en lichaam één zijn. Men wachte zich er
echter voor over het lijden in al zijn ver
schrikkingen te spreken, zonder aan de rela
tie met de Vader te denken; zonder te besef
fen dat in dat vreselijke lichamelijke lijden
het oordeel van God over onze zonden werd
voltrokken.
Deze dimensie - onschuldig onder Gods
oordeel, de plaats van anderen, de zijnen
innemend - is niet zichtbaar te maken. Het
gezicht van Jezus kan nog zo verkrampt en
van pijn doortrokken zijn, het eigenlijke van
het lijden is niet uit te beelden. Ja, sterker
nog, wie de lijdende Christus alleen maar
wil visualiseren (dus voor de kijkers zicht
baar wil maken) snijdt in dat lijden. Hij haalt
er een deel af, dat er wezenlijk bij hoort.
Daarmee doet hij te kort aan de weergave
van het lijden. Misschien vindt de lezer het
een vreemde uitdrukking, toch zal ik haar
neerschrijven: hij amputeert het lijden van
Christus. In zijn verlangen om dat lijden bij
de toeschouwer te brengen, doet hij aan dat
lijden tekort.
Dat is mijn diepste bezwaar tegen de ver
filming van het gebeuren op Golgotha. Was
Christus dan niet waarachtig mens? Onge
twijfeld.
De taak die Hij moest volbrengen was
echter een volstrekt unieke. Die taak was
niet alleen de lichamelijk lijdende Christus
te zijn. Die taak omvatte ook de relatie tot de
Vader; of wel: het dragen van het oordeel
van de Vader.
Zijn lichamelijk lijden is onderdeel van
dat oordeel. Het is echter niet het volle oor
deel. Wie 'slechts' het lichamelijk lijden uit
beeldt, gaat voorbij aan het diepste in het lij
den van Ciiristus. Het diepste speelt zich af
in de relatie tot de Vader. Zijn lichamelijk
lijden is de lichamelijke vertolking van wat
zich in de relatie tot de Vader voltrekt. Wie
echter de relatie tot de Vader er niet bij
betrekt, houdt een gehalveerd lijden over.
Een zo uitgebeelde Messias kan onze
Verlosser niet zijn. Daarom doet de Messias
van de film tekort aan de verkondiging van
het lijden van Christus.
In plaats van voor Hem in Zijn lijden alle
aandacht te vragen, leidt men de aandacht
van de dimensie Christus - God af.
Hierom kan ik niet begrijpen dat vooraan
staande orthodoxe theologen deze film een
evangelisatiemiddel vinden.
De film - om het scherp te zeggen - hal
veert het lijden van Christus. De film speelt
in op emoties, op de gevoelscultuur, maar
roept niet op tot geloof, laat staan dat het
geloof erdoor wordt opgebouwd.
Deze film is typisch een product van deze
tijd.
Men kan het lijden van Christus niet aan
mensen overbrengen zonder het Woord; het
kruislijden niet zonder de woorden die de
Christus Zelf heeft gesproken.
Deze woorden vertolken iets van de rela
tie tot God, de Vader.
Zonder de relatie tot de Vader erin te
betrekken en erin te beleven, is Jezus' kruis-
Ujden een schouwspel dat op één Ujn
geplaatst kan worden met wat sommige
medemensen de eeuwen door doorleden
hebben. Ik las zelfs de opmerking dat er
mensen zijn die nog erger mishandeld en
gekwetst zijn.
In de titel boven dit artikel heb ik het lid
woord weggelaten. Het hoort er wel bij.
Omdat Jezus ook in Zijn lijden de Chris
tus Gods is, is Zijn lijden onverfilmbaar!
De heb er nog niet eens op gewezen dat
geen mens 'deze rol van de lijdende Christus
kan spelen'Dat is temeer een reden om deze
film af te wijzen en hem niet te (gaan) zien.
Nog in de recente literatuur wordt van de
provincie Zeeland gezegd dat de bewoning
ervan in de Romeinse tijd weinig voorstelt.
Niets is echter minder waar. Al vanaf de
vroeg-Romeinse tijd is er in Zeeland sprake
van aanzienlijke bewoning en deze neemt
alleen maar toe in de midden-Romeinse tijd.
Zelfs in de laat-Romeinse tijd is Zeeland
niet geheel ontvolkt. De provinciaal archeo
loog van Zeeland, Robert van Dierendonck,
zal ingaan op de verspreiding en de aard van
deze bewoning, de bewoners en hun
bestaansmogelijkheden, militaire bezetting
en verdediging door Romeinse troepen, reü-
gieuze aspecten, kunst en cultuur.
De lezing zal worden gehouden op dinsdag
avond 16 maart a.s. in het gemeentehuis van
Middelhamis aan de Kon. Julianaweg 45 te
Middelhamis. Aanvang 20.00 uur.
chr. streelcblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
slutttngstennljn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Vlllerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
Vierde Lijdenszondag
OUDDORP-Herv. Gem.Dorpskerk: 9.30
uurkand. M. Klaassen, Rhenen en 18.30
uur dr. T. E. van Spanje, Ooltgensplaat.
Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. C. den
Toom, Sommelsdijk en 18.30 uur kand.
M. Klaassen - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
A. S. Rienstra en 18.30 uur ds. C. G.
Kant - Doopsgezinde Gem. 9.30 en
18.30 uur ds. J. Smink, v.m. bediening
Heilig Avondmaal.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. L. Smelt, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. J. L.
Schreurders, Aalst - Ger. Kerk 10.00
uurds.C.G. Kanten 18.30 uur ds. A. S.
Rienstra.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. Joppe, Sirjansland, v.m.
bediening Heilige Doop - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 uur ds. mevr. A. Worst -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. Stijf, Zegveld en 18.00 uur ds. J. v. d.
Kolk, Ede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. de Pater - Ziekenhuis 14.30
uur ds. L. J. Lingen.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. R Colijn en 18.00 uur ds. J. C. den
Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur
ds. J. Willemsen - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur ds. L. J. Lijzen - Herv. 'Exo
dus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffen-
kamp - CAMA Christengemeente, het
Prieel, 10.00 uur H. ten Voorde.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. R Voets en 18.00 uur ds. C. Gie-
len, bediening Heilige Doop - Chr.
Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. C. R de
Boer - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
P Blok - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. E.
G. de Zeeuw en 17.00 uur ds. G. Trouw-
borst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30
uur onbekend en 16.45 uur ds. A. J.
Balk.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder en 18.00 uur ds. J. Kot,
Borssele - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam. dankzegging
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst - Evangelie
Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron'
10.00 uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. C. Klein, Sint Phi-
lipsland, voorbereiding Heilig Avond
maal en 18.00 uur ds. W. Meijer, Yerse-
ke - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur stu
dent G. van Manen - Ger. Kerk 10.00
uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds.
G. J. Smink.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P van Duijvenboden en 18.00 uur
kand. P. Veerman, Huizen - Ger. Kerk
10.00 uur ds. J. Staat en 18.00 uur ds. H.
P. de Goede.
Op maandag 15 maart zal de kaartverkoop
van start gaan voor een groot Paasconcert
van de Stichting "Wereld Wijde Zending"-
Concerten. Dit concert zal worden gehouden
op 3 april in de Hervormde kerk te Middel
hamis.
Aan dit Paas-concert werken mee;
Jong Chr.mannenkoor "Soli Deo Gloria" uit
Urk O.I.V.: J.Kramer; Jongerenkoor "Con
Amore" o.l.v.: L.Knops
Marjolein de Wit - dwarsfluit; Johan Brede-
wout - vleugel; Bert Roest - orgel
Mede door het grote aantal gereserveerde
plaatsen voor sponsors en gezien er nu reeds
veel wordt gebeld raden wij degenen die dit
concert willen bijwonen aan om z.s.m. hun
kaarten te kopen bij de diverse verkooppun
ten.
Aanvang concert: 19.30 uur; Kerk open:
18.45 uur; Toegang volwassenen: 6,- p.p;
Kind t/m 12 jaar: 3,- p.p.
Kaarten vanaf 15 maart te koop bij: Boek
handel van der Boom - Sommelsdijk; Boek
handel Akershoek - Ouddorp; WWZ-Con-
certen. Voorstraat 35 Dirksland of Telefo
nisch via 0187-603510 en via
www.wwz-concerten.nl
De opbrengst van deze avond is bestemd
voor het Wereldwijde Zendingswerk van de
Stichting O.Z.O. (Onderlinge Zorg Oekraï
ne).
Zaterdag 13 maart a.s. wordt er weer gestart
met een serie van tien open dagen in de Gro
te of Sint-Lambertuskerk te Strijen. Op elke
tweede zaterdag van de maand gaan de deu
ren weer open van 11.00 uur-16.00 uur en
kunnen belangstellenden de kerk binnenlo
pen op het fraaie Middeleeuwse interieur te
bezichtigen of om zo maar even stilte om
zich heen te ervaren. In het seizoen 2003
maakten vele honderden bezoekers gebruik
van de mogelijkheid het kerkgebouw te
bezichtigen. Ook het orgel in de oude Lam
bertuskerk wordt regelmatig bespeeld.
Uniek is echter dat de bezoekers zelf ook in
de gelegenheid gesteld worden het orgel te
bespelen. Het is vaak verrassend welke kwa
liteit aan organisten er op een doorsnee
zaterdag langs komt om gebruik te maken
van de mogelijkheid het orgel te bespelen.
De commissie Lambertuskerk Concerten
Strijen hoopt die jaar weer minstens zo veel
bezoekers te mogen ontvangen tijdens de
open dagen. De toegang is gratis en er is vol
doende bemensing om uw vragen te beant
woorden.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. T W. van Bennekom en 18.00
uur ds. P van Duijvenboden - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur de heer K. Baas en
18.00 uur drs. J. Vlaardingerbroek.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
dr. T. E. van Spanje, bidstond voor ge
was en arbeid.
Het was na 1 apnl dus ik nam de aange
kondigde radioprogramma 's hoogst serieus.
Omdat ik af en toe een bijlage over weten
schap en techniek van een krant doorneem
leek het mogelijk. Ons huis verwarmd, ver
licht en voorzien van nog veel meer nuts-
stroom, via de radio. Energie via speciale
uitzendingen op Radio Flakkee. Voor elk
wat wils energie en tegelijk klassieke
muziek, of gewoon popstroom. Energiek de
dag beginnen met energy-electricity. Dat
beloofde wat. De werkelijkheid was anders,
heel anders. Het betrof gewone radio-uit
zendingen die onder het motto Tlakkee
draait schoon' aandacht schonken aan
zgn. groene stroom. Ik liet me niet uit het
radioveld slaan en fantaseerde vrolijk ver
der. Wanneer dumzame ener^e het eiland
letterlijk schoon zou draaien zou er sprake
zijn van een technologische revolutie. Alle
viezigheid op straat en alle vuiligheid in de
berm ah bij toverslag lueg. Verdwenen met
onbekende bestemming. U vraagt en wij
draaien schoon. Dat zouden nog eens ener
gieke uitzendingen zijn. Met een ongekend
hoge luisterdichtheid. Radiootje mee op
straat, volumeknop laag natuurlijk, en
weg die troep. Een uurtje muziek en de sme
rige berm tussen M. en S. zou ontdaan zijn
van zwerfafval. De aantallen verdwenen
patatbakjes, blikjes, flesjes en ander ver
pakkingsmateriaal zouden in de duizen
den lopen. En het straatbeeld weer toonbaar
fns, schoon en zonder vieze plakken kauw
gum. Wanneer ook hondenbezitters nog
meer hun best zouden doen werd het niet
alleen op straat een feest, maar ook op het
parket of tapijt. Zulke energieuitzendingen
zouden een ware revolutie betekenen. Nu
droegen ze bij tot meer kennis over de toe
passing van groene energie, en dat is ook
wat waard.
Ook dit jaar worden er weer enkele viswed
strijden voor de jeugd gehouden te Dirks
land. Om de jongeren nog beter voor te
bereiden organiseren wij op zaterdag 3 april
een doemiddag in ons clubgebouw aan de
Philipshoofjesweg te Dirksland. Ervaren
wedstrijdvissers geven uitleg bij verschillen
de onderwerpen. Op het programma staan
o.a. het leren aanzetten van een haakje aan
een vislijn, het optuigen van een hengel, het
gebruik van een dobber, hoe maak ik mijn
lokvoer en hoe verzorg ik maden. Verder
wordt aandacht besteed aan de herkenning
van vissen, waterplanten en waterdiertjes.
Tijdens de pauze taijgt iedereen iets te drin
ken. Wij hebben deze middag plaats voor 30
kinderen die iets meer willen leren om hun
hobby sportvissen nog succes voller te
maken. De middag begint om 1 uur en deel
name is gratis. Graag wel even bellen als je
komt naar Marius Knöps telefoon 48 74 68.
Er zullen niet veel periodieken zijn met een
honderdjarige geschiedenis, weekbladen of
andere tijdschriften waarvan het ontstaan
een eeuw terug ligt. Ik ken er overigens wel
één, een bescheiden blad in een bescheiden
omvang dat zijn lezers elke veertien dagen
weer verrast met een keur aan stichtelijke en
historische bijdragen. Sinds 1972 al behoor
ikzelf tot de lezerskring. Ik betrap me er nog
al eens op dat ik op zaterdag in de stapel lec
tuur die de brievenbus binnengeschoven is,
het eerst naar dit eenvoudige blad grijP-
Ik doel op het tweewekelijks verschijnende
blad dat de fraaie naam 'Ecclesia' draagt.
Die naam is de Griekse aanduiding voor
'gemeente' of 'kerk'. Toen het honderd jaar
geleden voor het eerst verscheen, had nie
mand kunnen denken dat het nog eens zou
uitgroeien tot een landelijk verschijnend
kerkblad. Toen droeg het de naam 'Ecclesia'
ook nog niet maar het weinig pretentieuze
opschrift 'Kerkblaadje'. In oktober 1903
verscheen het eerste nummer als een mede
delingenblaadje voor de hervormde gemeen
te van Raamsdonkveer. De redactie werd
gevoerd door de predikant ter plaatse ds.
J.C.V. Meischke. Maar al heel snel groeide
het uit tot een volwaardig weekblad met bij
dragen door derden van meditatieve, kerke
lijke, theologische en historische aard.
Ik ontleen deze laatste gegevens aan het
meest recente nummer van het blad. Drs. M.
den Admirant te 's-Gravenhage geeft in een
breed artikel de hoofdmomenten weer uit de
geschiedenis van het 'Kerkblaadje'/'Eccle-
sia'Het is met name steeds het blad geweest
van degenen die zich aangetrokken wisten
tot de geschriften van dr. H.F. Kohlbrugge.
Zelfheeft hij van dit blad niet meer geweten.
Hij overleed eerder in 1875. In de jaren
negentig van de negentiende eeuw ver
scheen in Amsterdam het 'Zondagsblad tot
Getuigenis der Waarheid'. Ook dat blad fuii-
geerde als lijfblad van de vrienden van wij
len dr. Kohlbrugge. En tot nu toe luidt de
ondertitel van 'Ecclesia': 'Orgaan van de
Stichting Vrienden van dr. H.F. Kohlbrug
ge'.
Al die jaren door is er veel aandacht gegeven
aan de prediking en de nagelaten geschriften
van deze bijzondere prediker uit de negen
tiende eeuw. Opvallend is dat dat niet
gebeurt op een manier waarop de persoon
van dr. Kohlbrugge zoveel aandacht ont
vangt. Telkens weer gaat het om zijn bood
schap van zonde en genade. Het is een bood
schap die boven de trend van welke tijd ook
uitstijgt omdat ze spreekt van het recht van
God en de genade in Christus. Dat zijn ook
de tonen die altijd weer in dit kerkblad te
beluisteren zijn geweest.
Tot aan de bezettingstijd was dr. J.C.S.
Locher de man die de redactie voerde. Hij
overieed op 27 april 1940. Al vanaf septem
ber 1940 mocht het blad van de bezetter niet
meer verschijnen. Het toont iets van de onaf
hankelijke en rechtlijnige manier waarop dit
eenvoudige blad getuigenis gaf van de din
gen die ook toen gezegd moesten worden. In
november 1946 is het gelukt het blad een
nieuwe start te geven. Vanaf toen is het
vooral de sympathieke en ijverige ds. D. van
Heyst te Ommen geweest die zich, samen
met zijn vrouw, voor het bestaan en de
inhoud van het blad heeft beijverd. Wel een
halve eeuw lang. De bekende dr. W. Aalders
- die als 95-jarige nog steeds publiceert! - is
vanaf de jaren zeventig aan het blad verbon
den geweest. Veel artikelen van zijn hand
zijn in 'Ecclesia' verschenen. Zeer lezens
waard!
Sinds 1997 wordt de redactie gevoerd door
de predikanten ds. L.J. Geluk en dr. H.
Kliiik. Beiden zijn op Goeree-Overflakkee
wel bekend. In januari 1997 formuleerden
zij hun oogmerk van het blad als volgt: "de
erfenis en betekenis van de Reformatie en
het Réveil in het algemeen en die van dr.
H.F. Kohlbrugge in het bijzonder levend te
houden, historisch en toegespitst op onze tijd
en daarbij alle aandacht te geven aan de roe
ping en nood van de Kerk in de verwarrende
en chaotische actualiteit."
Moge het 'Ecclesia' gegeven zijn nog veel
jaren dit geluid te laten horen. Het zal duide
lijk zijn: van mijn kant een hartelijke aanbe
veling!
N.a.v.: Ecclesia. Orgaan van de Stichting
Vrienden van dr. H.F. Kohlbrugge.
Administratie: Baron Bentinckstraat 51,
7731 EK Ommen; tel. 0529 - 456729.
Internetadres: www, ecclesianet.nl.
Abonnementsprijs 18,00 per jaar.
Zoals u allen ongetwijfeld weet is de instel
ling Hernesseroord bijzonder publieksvrien
delijk en heel erg open en dat moet ons
inziens zo blijven. Maar dan moeten we u als
bezoekers vragen om medewerking, om u
aan de regels te houden. Zoals: de snelheid
stapvoets, bewoners hebben altijd voorrang.
En als u wandelt met uw hond dan aange
lijnd, want sommige van onze bewoners
worden panisch van loslopende honden.
Wij als familieraad/cliëntenraad krijgen hier
klachten over en vragen dus dringend om uw
medewerking.
Bij voorbaat dank hiervoor;
de gezamenlijke cliënten/familieraad
De Vrouwenvereniging 'Draagt elkanders
lasten' van de Gereformeerde Gemeente
hoopt opD.V. dinsdag 16 maart haar jaar
lijkse verkoping te houden in het Herv. ver
enigingsgebouw 'De Poort' aan de Voor
straat te Melissant.
Er is weer van alles te koop, zoals diverse
kado-artikelen, kaarten, handwerken, advo
caat, koeken enz. enz.
Nieuw: voor de versiering van uw tuin heb
ben wij leuke tuindekoraties. Ook het zen
dingswinkeltje hoopt er te zijn met leuke
kadootjes en speelgoed. De openingstijden
zijn van 's morgens 10 uur tot 's middags 5
uur. De Vrouwenvereniging hoopt u deze
dag te mogen ontmoeten.
De formule waarmee dit unieke koor werkt,
slaat zeer goed aan bij de leden. Zij studeren
zelfstandig het repertoire in, eventueel met
behulp van een cd, doen een auditie bij de
artistiek leider, en gaan dan van start met een
beperkt aantal, maar zeer intensieve repeti
ties. De kenmerken van dit koor zijn dat zan
gers een vitale en zuivere stem moeten heb
ben en zich terdege willen inzetten om zich
verder te ontwikkelen op het gebied van
solfège en stemvorming. Het ligt in de
bedoeling dat niet alleen de overbekende
werken worden uitgevoerd, maar ook nieu
we zeer bijzondere koorwerken die de muzi
kale horizon verder verbreden, ten gehore
zullen worden gebracht. Verder zal er ook
een aanzienlijk deel a cappella (zonder bege
leiding) gezongen worden; een graadmeter
voor de kwaüteiten van een koor. Daarnaast
is dat een uitgelezen kans een koor zich in
zijn meest eigenlijke verschijningsvorm te
laten prevaleren. Als artistiek leider is drs. S.
(Sietse) van Wijgerden, uit Dirksland, aan
dit kamerkoor verbonden.
De afgelopen maanden is door het bestuur
hard gewerkt om de officiële oprichting van
het koor goed te laten verlopen. Zo werd het
koor ingeschreven bij de Kamer van Koop
handel, werd een logo ontworpen, en is de
internetsite (www.fiori-musicalil in voorbe
reiding.
Het koor bruist van energie en is op dit
moment bezig aan een programma op
behooriijk muzikaal niveau waarin de vol
gende werken voorkomen: vier psalmen van
Henry Purcell, het beroemde 'Miserere Mei"
van AUegri waarin de zeer hoge solo met de
hoge C gezongen zal worden door een jon
genssopraan, het indrukwekkende (prote
stantse) Requiem van Howell s met onder
meer 12-stemmigheid en bitonaliteiten, ver
der een madrigaal uit de 19® eeuw van Pear-
sall en tenslotte hef uitbundig en vrolijke
'Sanctis in laudibus' (Psalm 150) van Byrd.
Niet alleen het programma is van een bij
zondere samenstelling, ook de kerken waar
dit programma zal worden uitgevoerd zijn
dat. Zo zal deze muziek te beluisteren zijn op
1 mei 's middags (17.00 uur) in de Sint-Jans
kerk in Gouda, en 's avonds (20.00 uur) in de
Paradij skerk van Rotterdam, een kerk die
bekend staat om zijn zeer mooie akoestiek!
Uiteraard zullen ook Goeree-Overflakkee en
Schouwen-Duiveland niet overgeslagen
worden! Houdt u nadere berichtgeving hier
over goed in de gaten.
Mensen die belangstelling hebben voor dit
verrassende kamerkoor kunnen contact
opnemen met de voorzitter onder telefoon
nummer 0187-486204 voor meer informa
tie. Voor het aanmelden voor een auditie kan
contact op genomen worden met de artistiek
leider (tel. 0187-601605). Vooral bassen zijn
welkom; daarnaast ook een tenor, en twee
lage alten.