Het lijden van Christus i efe Doemiddag PREDIKBEURTEN Lezing De Motte: Zeeland in de Romeinse tijd WWZ-Paasconcert voor de jeugd van H.S.V. De Viscromte Ecclesia Toekomstmuziek voor Christelijk Jong Kamerkoor 'Fiori IVIusicaii'! EIIAtlDBI-niEUWS EIIIVIIDEn-IIIElJWS Ener^e 'Fiori Musicali' officieel opgericht VRIJDAG 12 MAART 2004 Veel publiciteit De diepte van Christus' lijden Lijden naar lichaam en ziel Een volstrekt unieke taak, die niet te verfilmen is W. HVelema Zondag 14 maart 2004 met Jong Urker mannenkoor 'Soli Deo Gloria' en Jongerenkoor Xon Amore' Open dagen in Strijense Lambertuskerk Alledaags Ingezonden: Aan alle bezoekers van Hernesseroord te Middelhamis Verkoping Vrouwenver. 'Draagt elkanders lasten' christelijk jong kamerkoo MIDDELHARNIS - Het Christelijk Jong Kamerkoor 'Fiori Musicali' is afgelopen zaterdag, 6 maart, officieel van start gegaan als koorvereniging. Dit 'muzikale bloempje' verraste Goeree-Overflakkee al op 1 november 2003 met twee hooggekwalificeerde cantates van J.S. Bach en werken van W.A. Mozart en H. Purcell in de Nederlands Hervormde Kerk van Dirksland. Bruist van energie PAGINA 2 De titel is een enigszins vrije vertaling van de titel van de film van A. Mei Gibson, The Passion of the Christ. Een reproductie van het affische stond bijna paginagroot in het Reformatorisch Dagblad van 28 februari jongstleden. Overigens niet alleen daar. Er is, denk ik, vrijwel geen krant in Nederland die geen aandacht besteedt aan deze film. In Amerika wordt hij al vertoond en een kassucces genoemd. In april is hij in Neder land te zien. Laat ik beginnen met de opmerking dat het enigszins gewaagd is over de vertoning van deze film te schrijven, terwijl ik zelf de film niet heb gezien. Om een dergelijk ver wijt te voorkomen, noem ik zelf het feit. Wel zijn er in de kranten enkele foto's van frag menten afgedrukt, maar daarmee heeft iemand nog niet de film in zijn geheel gezien. Is het dan billijk om er - kritisch - over te schrijven? In elk geval past mij voor zichtigheid in het kiezen van mijn woorden. Ik doe daar mijn best voor. Nog een opmerking vooraf. Als we tijd genoten van de Heere Jezus waren geweest zouden we zelf hebben kunnen zien hoe smartelijk en zwaar Zijn lijden is geweest. Sterker nog - afgedacht van de vraag of dat gepast zou zijn geweest - er zou van Zijn hangen aan het kruis een foto gemaakt kun nen zijn. Ik besef dat er lezers zijn die dit geen pret tige opmerking vinden; misschien wel onge past. Toch kan ik haar niet achterhouden. Jezus is, zo belijden wij met de Kerk van alle eeuwen, waarachtig mens geweest. Dat wil zeggen dat Hij Zich als mens bewogen heeft onder de mensen. Hij is als mens herkenbaar geweest. Om het met woorden van onze tijd te zeggen: voluit mens in relaties en commu nicatie. Hij was ook God, Gods Zoon, zo geloven we van ganser harte. Dat deed aan Zijn mens-zijn niets af. Ik benadruk het mens-zijn van onze Hei land, zoals dat ook door anderen, ook kerke lijk meelevende mensen, is benadrukt. Het past ons Zijn mens-zijn ten volle te honoreren. Laat ik het probleem nu direct in zijn vol le breedte en diepte aan de orde stellen. Ik was geneigd te schrijven: aan de lezer voor leggen. Ik hoor echter zelf ook bij die lezers. Daarom leg ik het probleem ook aan mijzelf voor. Mogen wij - nu er geen afbeeldingen of uitbeeldingen van Jezus' kruislijden uit die tijd bestaan - de rol van toenmalige toe schouwers overnemen en trachten te visuali- seren (om dat plechtige woord maar eens te gebruiken) wat tijdgenoten nog niet konden doen en in elk geval - voorzover mij bekend - niet hebben gedaan. Het antwoord op die vraag wordt bepaald door het specifieke van het gebeuren op Gol gotha. Het bijzondere van het lijden van Christus - in de aankondiging van de film zelfs de Christus genoemd - ligt in wat Hij in Zijn kruiswoorden tot uitdrukking heeft gebracht. Ik denk daarbij met name aan: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij veriaten! (Matt. 27:46). Deze vraag, bijna zou ik zeggen deze schreeuw tot God karakteriseert het lijden van Jezus Christus als een unieke gebeurte nis. Zeker, in Psalm 22:2 lezen we dezelfde woorden, gesproken door David. De combinatie van deze woorden en het lijden op Golgotha maakt ze tot woorden, veel dieper en verschrikkelijker dan David de inhoud ervan heeft ervaren. In deze woorden horen we dat het Hjden zich heeft afgespeeld in de relatie tot God, de Vader. Jezus' lijden heeft meer omvat dan het lichamelijke lijden en is zwaarder geweest dan het vele bloed dat blijkbaar in de film te zien is. Ik kreeg van bevriende zijde het arti kel in Time, 1 maart 2004, van David van Biema: Waarom is het zo bloederig (Why It's So Bloody). Het is ongetwijfeld waar dat Christus Zijn bloed op Golgotha heeft gegeven voor de Zijnen (bijvoorbeeld Lukas 22:40 en 1 Korinthiërs 11:25). Doch het evangelie laat zien dat Jezus' bloedstorting plaatsvond voor het aange zicht, en dus in relatie tot de Vader. Het lijden van Christus is daarom zo zwaar geweest, omdat Hij door de Vader verlaten is geworden; omdat Hij midden in Zijn lichamelijk lijden de toom, het oordeel over de zonden van de zijde van de Vader heeft ondergaan. Deze benadering doet niets af aan de bit tere lichamelijke pijn die onze Heiland heeft geleden. Het is allerminst mijn bedoeling die lichamelijke pijn te verkleinen ten gunste van aandacht voor het lijden in Zijn ziel. Ze horen op Golgotha bij elkaar, zoals ziel en lichaam één zijn. Men wachte zich er echter voor over het lijden in al zijn ver schrikkingen te spreken, zonder aan de rela tie met de Vader te denken; zonder te besef fen dat in dat vreselijke lichamelijke lijden het oordeel van God over onze zonden werd voltrokken. Deze dimensie - onschuldig onder Gods oordeel, de plaats van anderen, de zijnen innemend - is niet zichtbaar te maken. Het gezicht van Jezus kan nog zo verkrampt en van pijn doortrokken zijn, het eigenlijke van het lijden is niet uit te beelden. Ja, sterker nog, wie de lijdende Christus alleen maar wil visualiseren (dus voor de kijkers zicht baar wil maken) snijdt in dat lijden. Hij haalt er een deel af, dat er wezenlijk bij hoort. Daarmee doet hij te kort aan de weergave van het lijden. Misschien vindt de lezer het een vreemde uitdrukking, toch zal ik haar neerschrijven: hij amputeert het lijden van Christus. In zijn verlangen om dat lijden bij de toeschouwer te brengen, doet hij aan dat lijden tekort. Dat is mijn diepste bezwaar tegen de ver filming van het gebeuren op Golgotha. Was Christus dan niet waarachtig mens? Onge twijfeld. De taak die Hij moest volbrengen was echter een volstrekt unieke. Die taak was niet alleen de lichamelijk lijdende Christus te zijn. Die taak omvatte ook de relatie tot de Vader; of wel: het dragen van het oordeel van de Vader. Zijn lichamelijk lijden is onderdeel van dat oordeel. Het is echter niet het volle oor deel. Wie 'slechts' het lichamelijk lijden uit beeldt, gaat voorbij aan het diepste in het lij den van Ciiristus. Het diepste speelt zich af in de relatie tot de Vader. Zijn lichamelijk lijden is de lichamelijke vertolking van wat zich in de relatie tot de Vader voltrekt. Wie echter de relatie tot de Vader er niet bij betrekt, houdt een gehalveerd lijden over. Een zo uitgebeelde Messias kan onze Verlosser niet zijn. Daarom doet de Messias van de film tekort aan de verkondiging van het lijden van Christus. In plaats van voor Hem in Zijn lijden alle aandacht te vragen, leidt men de aandacht van de dimensie Christus - God af. Hierom kan ik niet begrijpen dat vooraan staande orthodoxe theologen deze film een evangelisatiemiddel vinden. De film - om het scherp te zeggen - hal veert het lijden van Christus. De film speelt in op emoties, op de gevoelscultuur, maar roept niet op tot geloof, laat staan dat het geloof erdoor wordt opgebouwd. Deze film is typisch een product van deze tijd. Men kan het lijden van Christus niet aan mensen overbrengen zonder het Woord; het kruislijden niet zonder de woorden die de Christus Zelf heeft gesproken. Deze woorden vertolken iets van de rela tie tot God, de Vader. Zonder de relatie tot de Vader erin te betrekken en erin te beleven, is Jezus' kruis- Ujden een schouwspel dat op één Ujn geplaatst kan worden met wat sommige medemensen de eeuwen door doorleden hebben. Ik las zelfs de opmerking dat er mensen zijn die nog erger mishandeld en gekwetst zijn. In de titel boven dit artikel heb ik het lid woord weggelaten. Het hoort er wel bij. Omdat Jezus ook in Zijn lijden de Chris tus Gods is, is Zijn lijden onverfilmbaar! De heb er nog niet eens op gewezen dat geen mens 'deze rol van de lijdende Christus kan spelen'Dat is temeer een reden om deze film af te wijzen en hem niet te (gaan) zien. Nog in de recente literatuur wordt van de provincie Zeeland gezegd dat de bewoning ervan in de Romeinse tijd weinig voorstelt. Niets is echter minder waar. Al vanaf de vroeg-Romeinse tijd is er in Zeeland sprake van aanzienlijke bewoning en deze neemt alleen maar toe in de midden-Romeinse tijd. Zelfs in de laat-Romeinse tijd is Zeeland niet geheel ontvolkt. De provinciaal archeo loog van Zeeland, Robert van Dierendonck, zal ingaan op de verspreiding en de aard van deze bewoning, de bewoners en hun bestaansmogelijkheden, militaire bezetting en verdediging door Romeinse troepen, reü- gieuze aspecten, kunst en cultuur. De lezing zal worden gehouden op dinsdag avond 16 maart a.s. in het gemeentehuis van Middelhamis aan de Kon. Julianaweg 45 te Middelhamis. Aanvang 20.00 uur. chr. streelcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slutttngstennljn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Vlllerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 Vierde Lijdenszondag OUDDORP-Herv. Gem.Dorpskerk: 9.30 uurkand. M. Klaassen, Rhenen en 18.30 uur dr. T. E. van Spanje, Ooltgensplaat. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. C. den Toom, Sommelsdijk en 18.30 uur kand. M. Klaassen - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. S. Rienstra en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink, v.m. bediening Heilig Avondmaal. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. L. Schreurders, Aalst - Ger. Kerk 10.00 uurds.C.G. Kanten 18.30 uur ds. A. S. Rienstra. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sirjansland, v.m. bediening Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. mevr. A. Worst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Stijf, Zegveld en 18.00 uur ds. J. v. d. Kolk, Ede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. de Pater - Ziekenhuis 14.30 uur ds. L. J. Lingen. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R Colijn en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. L. J. Lijzen - Herv. 'Exo dus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffen- kamp - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. R Voets en 18.00 uur ds. C. Gie- len, bediening Heilige Doop - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. C. R de Boer - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P Blok - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. E. G. de Zeeuw en 17.00 uur ds. G. Trouw- borst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur onbekend en 16.45 uur ds. A. J. Balk. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Klein, Sint Phi- lipsland, voorbereiding Heilig Avond maal en 18.00 uur ds. W. Meijer, Yerse- ke - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur stu dent G. van Manen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds. G. J. Smink. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P van Duijvenboden en 18.00 uur kand. P. Veerman, Huizen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Staat en 18.00 uur ds. H. P. de Goede. Op maandag 15 maart zal de kaartverkoop van start gaan voor een groot Paasconcert van de Stichting "Wereld Wijde Zending"- Concerten. Dit concert zal worden gehouden op 3 april in de Hervormde kerk te Middel hamis. Aan dit Paas-concert werken mee; Jong Chr.mannenkoor "Soli Deo Gloria" uit Urk O.I.V.: J.Kramer; Jongerenkoor "Con Amore" o.l.v.: L.Knops Marjolein de Wit - dwarsfluit; Johan Brede- wout - vleugel; Bert Roest - orgel Mede door het grote aantal gereserveerde plaatsen voor sponsors en gezien er nu reeds veel wordt gebeld raden wij degenen die dit concert willen bijwonen aan om z.s.m. hun kaarten te kopen bij de diverse verkooppun ten. Aanvang concert: 19.30 uur; Kerk open: 18.45 uur; Toegang volwassenen: 6,- p.p; Kind t/m 12 jaar: 3,- p.p. Kaarten vanaf 15 maart te koop bij: Boek handel van der Boom - Sommelsdijk; Boek handel Akershoek - Ouddorp; WWZ-Con- certen. Voorstraat 35 Dirksland of Telefo nisch via 0187-603510 en via www.wwz-concerten.nl De opbrengst van deze avond is bestemd voor het Wereldwijde Zendingswerk van de Stichting O.Z.O. (Onderlinge Zorg Oekraï ne). Zaterdag 13 maart a.s. wordt er weer gestart met een serie van tien open dagen in de Gro te of Sint-Lambertuskerk te Strijen. Op elke tweede zaterdag van de maand gaan de deu ren weer open van 11.00 uur-16.00 uur en kunnen belangstellenden de kerk binnenlo pen op het fraaie Middeleeuwse interieur te bezichtigen of om zo maar even stilte om zich heen te ervaren. In het seizoen 2003 maakten vele honderden bezoekers gebruik van de mogelijkheid het kerkgebouw te bezichtigen. Ook het orgel in de oude Lam bertuskerk wordt regelmatig bespeeld. Uniek is echter dat de bezoekers zelf ook in de gelegenheid gesteld worden het orgel te bespelen. Het is vaak verrassend welke kwa liteit aan organisten er op een doorsnee zaterdag langs komt om gebruik te maken van de mogelijkheid het orgel te bespelen. De commissie Lambertuskerk Concerten Strijen hoopt die jaar weer minstens zo veel bezoekers te mogen ontvangen tijdens de open dagen. De toegang is gratis en er is vol doende bemensing om uw vragen te beant woorden. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. T W. van Bennekom en 18.00 uur ds. P van Duijvenboden - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer K. Baas en 18.00 uur drs. J. Vlaardingerbroek. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E. van Spanje, bidstond voor ge was en arbeid. Het was na 1 apnl dus ik nam de aange kondigde radioprogramma 's hoogst serieus. Omdat ik af en toe een bijlage over weten schap en techniek van een krant doorneem leek het mogelijk. Ons huis verwarmd, ver licht en voorzien van nog veel meer nuts- stroom, via de radio. Energie via speciale uitzendingen op Radio Flakkee. Voor elk wat wils energie en tegelijk klassieke muziek, of gewoon popstroom. Energiek de dag beginnen met energy-electricity. Dat beloofde wat. De werkelijkheid was anders, heel anders. Het betrof gewone radio-uit zendingen die onder het motto Tlakkee draait schoon' aandacht schonken aan zgn. groene stroom. Ik liet me niet uit het radioveld slaan en fantaseerde vrolijk ver der. Wanneer dumzame ener^e het eiland letterlijk schoon zou draaien zou er sprake zijn van een technologische revolutie. Alle viezigheid op straat en alle vuiligheid in de berm ah bij toverslag lueg. Verdwenen met onbekende bestemming. U vraagt en wij draaien schoon. Dat zouden nog eens ener gieke uitzendingen zijn. Met een ongekend hoge luisterdichtheid. Radiootje mee op straat, volumeknop laag natuurlijk, en weg die troep. Een uurtje muziek en de sme rige berm tussen M. en S. zou ontdaan zijn van zwerfafval. De aantallen verdwenen patatbakjes, blikjes, flesjes en ander ver pakkingsmateriaal zouden in de duizen den lopen. En het straatbeeld weer toonbaar fns, schoon en zonder vieze plakken kauw gum. Wanneer ook hondenbezitters nog meer hun best zouden doen werd het niet alleen op straat een feest, maar ook op het parket of tapijt. Zulke energieuitzendingen zouden een ware revolutie betekenen. Nu droegen ze bij tot meer kennis over de toe passing van groene energie, en dat is ook wat waard. Ook dit jaar worden er weer enkele viswed strijden voor de jeugd gehouden te Dirks land. Om de jongeren nog beter voor te bereiden organiseren wij op zaterdag 3 april een doemiddag in ons clubgebouw aan de Philipshoofjesweg te Dirksland. Ervaren wedstrijdvissers geven uitleg bij verschillen de onderwerpen. Op het programma staan o.a. het leren aanzetten van een haakje aan een vislijn, het optuigen van een hengel, het gebruik van een dobber, hoe maak ik mijn lokvoer en hoe verzorg ik maden. Verder wordt aandacht besteed aan de herkenning van vissen, waterplanten en waterdiertjes. Tijdens de pauze taijgt iedereen iets te drin ken. Wij hebben deze middag plaats voor 30 kinderen die iets meer willen leren om hun hobby sportvissen nog succes voller te maken. De middag begint om 1 uur en deel name is gratis. Graag wel even bellen als je komt naar Marius Knöps telefoon 48 74 68. Er zullen niet veel periodieken zijn met een honderdjarige geschiedenis, weekbladen of andere tijdschriften waarvan het ontstaan een eeuw terug ligt. Ik ken er overigens wel één, een bescheiden blad in een bescheiden omvang dat zijn lezers elke veertien dagen weer verrast met een keur aan stichtelijke en historische bijdragen. Sinds 1972 al behoor ikzelf tot de lezerskring. Ik betrap me er nog al eens op dat ik op zaterdag in de stapel lec tuur die de brievenbus binnengeschoven is, het eerst naar dit eenvoudige blad grijP- Ik doel op het tweewekelijks verschijnende blad dat de fraaie naam 'Ecclesia' draagt. Die naam is de Griekse aanduiding voor 'gemeente' of 'kerk'. Toen het honderd jaar geleden voor het eerst verscheen, had nie mand kunnen denken dat het nog eens zou uitgroeien tot een landelijk verschijnend kerkblad. Toen droeg het de naam 'Ecclesia' ook nog niet maar het weinig pretentieuze opschrift 'Kerkblaadje'. In oktober 1903 verscheen het eerste nummer als een mede delingenblaadje voor de hervormde gemeen te van Raamsdonkveer. De redactie werd gevoerd door de predikant ter plaatse ds. J.C.V. Meischke. Maar al heel snel groeide het uit tot een volwaardig weekblad met bij dragen door derden van meditatieve, kerke lijke, theologische en historische aard. Ik ontleen deze laatste gegevens aan het meest recente nummer van het blad. Drs. M. den Admirant te 's-Gravenhage geeft in een breed artikel de hoofdmomenten weer uit de geschiedenis van het 'Kerkblaadje'/'Eccle- sia'Het is met name steeds het blad geweest van degenen die zich aangetrokken wisten tot de geschriften van dr. H.F. Kohlbrugge. Zelfheeft hij van dit blad niet meer geweten. Hij overleed eerder in 1875. In de jaren negentig van de negentiende eeuw ver scheen in Amsterdam het 'Zondagsblad tot Getuigenis der Waarheid'. Ook dat blad fuii- geerde als lijfblad van de vrienden van wij len dr. Kohlbrugge. En tot nu toe luidt de ondertitel van 'Ecclesia': 'Orgaan van de Stichting Vrienden van dr. H.F. Kohlbrug ge'. Al die jaren door is er veel aandacht gegeven aan de prediking en de nagelaten geschriften van deze bijzondere prediker uit de negen tiende eeuw. Opvallend is dat dat niet gebeurt op een manier waarop de persoon van dr. Kohlbrugge zoveel aandacht ont vangt. Telkens weer gaat het om zijn bood schap van zonde en genade. Het is een bood schap die boven de trend van welke tijd ook uitstijgt omdat ze spreekt van het recht van God en de genade in Christus. Dat zijn ook de tonen die altijd weer in dit kerkblad te beluisteren zijn geweest. Tot aan de bezettingstijd was dr. J.C.S. Locher de man die de redactie voerde. Hij overieed op 27 april 1940. Al vanaf septem ber 1940 mocht het blad van de bezetter niet meer verschijnen. Het toont iets van de onaf hankelijke en rechtlijnige manier waarop dit eenvoudige blad getuigenis gaf van de din gen die ook toen gezegd moesten worden. In november 1946 is het gelukt het blad een nieuwe start te geven. Vanaf toen is het vooral de sympathieke en ijverige ds. D. van Heyst te Ommen geweest die zich, samen met zijn vrouw, voor het bestaan en de inhoud van het blad heeft beijverd. Wel een halve eeuw lang. De bekende dr. W. Aalders - die als 95-jarige nog steeds publiceert! - is vanaf de jaren zeventig aan het blad verbon den geweest. Veel artikelen van zijn hand zijn in 'Ecclesia' verschenen. Zeer lezens waard! Sinds 1997 wordt de redactie gevoerd door de predikanten ds. L.J. Geluk en dr. H. Kliiik. Beiden zijn op Goeree-Overflakkee wel bekend. In januari 1997 formuleerden zij hun oogmerk van het blad als volgt: "de erfenis en betekenis van de Reformatie en het Réveil in het algemeen en die van dr. H.F. Kohlbrugge in het bijzonder levend te houden, historisch en toegespitst op onze tijd en daarbij alle aandacht te geven aan de roe ping en nood van de Kerk in de verwarrende en chaotische actualiteit." Moge het 'Ecclesia' gegeven zijn nog veel jaren dit geluid te laten horen. Het zal duide lijk zijn: van mijn kant een hartelijke aanbe veling! N.a.v.: Ecclesia. Orgaan van de Stichting Vrienden van dr. H.F. Kohlbrugge. Administratie: Baron Bentinckstraat 51, 7731 EK Ommen; tel. 0529 - 456729. Internetadres: www, ecclesianet.nl. Abonnementsprijs 18,00 per jaar. Zoals u allen ongetwijfeld weet is de instel ling Hernesseroord bijzonder publieksvrien delijk en heel erg open en dat moet ons inziens zo blijven. Maar dan moeten we u als bezoekers vragen om medewerking, om u aan de regels te houden. Zoals: de snelheid stapvoets, bewoners hebben altijd voorrang. En als u wandelt met uw hond dan aange lijnd, want sommige van onze bewoners worden panisch van loslopende honden. Wij als familieraad/cliëntenraad krijgen hier klachten over en vragen dus dringend om uw medewerking. Bij voorbaat dank hiervoor; de gezamenlijke cliënten/familieraad De Vrouwenvereniging 'Draagt elkanders lasten' van de Gereformeerde Gemeente hoopt opD.V. dinsdag 16 maart haar jaar lijkse verkoping te houden in het Herv. ver enigingsgebouw 'De Poort' aan de Voor straat te Melissant. Er is weer van alles te koop, zoals diverse kado-artikelen, kaarten, handwerken, advo caat, koeken enz. enz. Nieuw: voor de versiering van uw tuin heb ben wij leuke tuindekoraties. Ook het zen dingswinkeltje hoopt er te zijn met leuke kadootjes en speelgoed. De openingstijden zijn van 's morgens 10 uur tot 's middags 5 uur. De Vrouwenvereniging hoopt u deze dag te mogen ontmoeten. De formule waarmee dit unieke koor werkt, slaat zeer goed aan bij de leden. Zij studeren zelfstandig het repertoire in, eventueel met behulp van een cd, doen een auditie bij de artistiek leider, en gaan dan van start met een beperkt aantal, maar zeer intensieve repeti ties. De kenmerken van dit koor zijn dat zan gers een vitale en zuivere stem moeten heb ben en zich terdege willen inzetten om zich verder te ontwikkelen op het gebied van solfège en stemvorming. Het ligt in de bedoeling dat niet alleen de overbekende werken worden uitgevoerd, maar ook nieu we zeer bijzondere koorwerken die de muzi kale horizon verder verbreden, ten gehore zullen worden gebracht. Verder zal er ook een aanzienlijk deel a cappella (zonder bege leiding) gezongen worden; een graadmeter voor de kwaüteiten van een koor. Daarnaast is dat een uitgelezen kans een koor zich in zijn meest eigenlijke verschijningsvorm te laten prevaleren. Als artistiek leider is drs. S. (Sietse) van Wijgerden, uit Dirksland, aan dit kamerkoor verbonden. De afgelopen maanden is door het bestuur hard gewerkt om de officiële oprichting van het koor goed te laten verlopen. Zo werd het koor ingeschreven bij de Kamer van Koop handel, werd een logo ontworpen, en is de internetsite (www.fiori-musicalil in voorbe reiding. Het koor bruist van energie en is op dit moment bezig aan een programma op behooriijk muzikaal niveau waarin de vol gende werken voorkomen: vier psalmen van Henry Purcell, het beroemde 'Miserere Mei" van AUegri waarin de zeer hoge solo met de hoge C gezongen zal worden door een jon genssopraan, het indrukwekkende (prote stantse) Requiem van Howell s met onder meer 12-stemmigheid en bitonaliteiten, ver der een madrigaal uit de 19® eeuw van Pear- sall en tenslotte hef uitbundig en vrolijke 'Sanctis in laudibus' (Psalm 150) van Byrd. Niet alleen het programma is van een bij zondere samenstelling, ook de kerken waar dit programma zal worden uitgevoerd zijn dat. Zo zal deze muziek te beluisteren zijn op 1 mei 's middags (17.00 uur) in de Sint-Jans kerk in Gouda, en 's avonds (20.00 uur) in de Paradij skerk van Rotterdam, een kerk die bekend staat om zijn zeer mooie akoestiek! Uiteraard zullen ook Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland niet overgeslagen worden! Houdt u nadere berichtgeving hier over goed in de gaten. Mensen die belangstelling hebben voor dit verrassende kamerkoor kunnen contact opnemen met de voorzitter onder telefoon nummer 0187-486204 voor meer informa tie. Voor het aanmelden voor een auditie kan contact op genomen worden met de artistiek leider (tel. 0187-601605). Vooral bassen zijn welkom; daarnaast ook een tenor, en twee lage alten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2