Overdenking Huisdieren M Groei Bloei uit de Heilige Schrift Kruistocht naar LeMmgrad ElliVIIDBi-IIIEUWS HET ^KIJKVENSTER Lezing Klim-, Lei en Slingerplanten Ds. M. Aangeenbrug Inleveren rommelmarktspullen VERVOLGVERHAAL Blik op kerk ^,y en samenleving tj vtaaHOM 'TUKKER'? MUNTUBRBHaNOlNÖ innenkuiA Koninklijke Maatschappij Tuinbouw Plantkunde iOEPCRBm oRooGaomf Uitnodiging Fietser kiest voor topidasse bij de vakhandel 25 jaar geleden bevestigd in Goedereede •3fa.i0a.-<rilo0ie - cL< JOH. G. VEENHOF PAGINA 5 - Geweldinstructies - Een waarschuwingsschot - Partij-politiek? Gedurende de afgelopen week was er veel rumoer in ons land vanwege de zogenaamde 'geweldsinstructie'. Mag een soldaat, die behoort tot een vredesmissie, zonodig geweld gebruiken? Het was allemaal begonnen met de affaire van Eric O, wiens naam inmiddels een begrip is geworden. Hij maakte deel uit van de groep die uitgezonden was naar Irak om daar de orde te handhaven. Bij een plundering door Irakese soldaten had hij eerst een waar schuwingsschot gelost, en toen nog een twee de, en dat was raak! Het gevolg was, dat een militair werd gedood. De schutter werd daar op onmiddellijk gevangen gezet, verdacht van moord, doodslag, of dood door schuld. Over dat incident was destijds - rondom de jaarwisseling - al heel wat commotie, en de betreffende militair werd weer vrijgelaten. De muis bleek echter een lange staart te heb ben. De politiek ging er zich mee bemoei en en de vraag kwam aan de orde, welke bevoegdheden de soldaten van de vredesmis sies hebben. Uiteindelijk weten zij dat alleen, want als het in breder kring bekend was, zou de 'vijand' er misbruik van kunnen maken. De 'baas' van het Openbaar Ministerie bleek gezegd te hebben dat de soldaat z'n boekje te buiten gegaan was, omdat geweld onder geen omstandigheden is toegestaan. Als dat wer kelijkheid is, zo werd van verschillende kan ten opgemerkt, dan heeft het sturen van troe pen naar kwetsbare gebieden geen enkele zin, dan kunnen met evenveel recht bouw vakkers of verpleegsters naar zo'n gebied worden gezonden. Het is de vraag of het Openbaar Ministerie, in dit geval Mr. De Wijkerslooth, het recht heeft, zich met de instructies te bemoeien. Nader gepreciseerd, of hij mag zeggen dat een soldaat in geen geval geweld mag gebruiken. Met deze kwestie hield de Twee de Kamer zich intensief bezig. Daardoor kwam Minister Dormer onder het spervuur van de kritiek te liggen, want het Openbaar Ministerie valt onder het gezag van Justitie. De Wijkerslooth haastte zich om te verklaren dat hij het niet zo bedoeld had. Maar alle par tijen waren het erover eens dat Minister Don- ner het Openbaar Ministerie tot de orde had moeten roepen. Behalve het CDA dat de eigen minister uit de wind hield. Alles bij elkaar is het een onverkwikkelijke geschiedenis. Waimeer een politie-agent een wapen gebruikt en er valt een dode, dan wordt die agent wel buiten dienst gesteld, maar niet geanesteerd en zeker niet als ver dachte beschouwd. In het geval van Eric O., die een vergelijkba re daad heeft begaan, volgde meteen arresta tie en beschuldiging van een misdrijf! Dat werd weer ingetrokken, maar toen werd er een politieke kwestie van gemaakt. Het is begrijpelijk dat minister Donner niet elk brieve kan controleren, maar hij had min stens het O.M. tot de orde kunnen roepen. Dat het CDA haar eigen minister niet afvalt is te waarderen, maar het getuigt meer van partij-politiek dan van zin voor de realiteit. Waarnemer Eeze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kastenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu- risn aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met ill de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Weet u soms waar dat woord 'Tukker' van daan komt? Antwoord: Over 't ontstaan van dat woord zijn de geleerden het niet eens. Er is wel gewezen op de gewestelijke naam Tubantia, waarvan de aanduiding Tubanter voor bewo ners komt. Dat zou zijn verkort tot Tukker, maar dat klinkt niet erg waarschijnlijk. In het Middelnederlands stond 'tuc' voor streek of list en daarom is het logischer, dat 'Tukker' een scheldnaam werd voor listige lieden die een ander voor de gek hielden of oplichtten. De taalgeleerde J. VercouUie wijst op de herkomst uit het Middeleeuwse hoogduits, waar 'tuc' resp. slag, snelle beweging en behendige streek betekende. In Franck's Etymologische woordenboek vinden we verwijzingen naar het Friese 'tuk' handig en bekwaam, en het Middelnederlandse 'tuc' of 'tuck' voor beweging, stoot, streek en list. Dr. N. van Wijck voegde daar aan toe, dat in het Gronings een 'toek' bekend is als begerig en dat het jongere woord 'tuk' z.i. de stam kan zijn van een werkwoord 'toeken', dat in de middeleeuwen tokkelen betekende. Mogelijk is het verwant aan 'toe ken' snel een uitval doen, en 'tocker': de snelle en behendige krijgsman. In het Ety mologisch Wdb van J. de Vries wordt bovendien gewezen op het Noordhollandse 'tuik' voor glad en slim. Weer anderen her- itmeren eraan, dat het woordje 'tuk' ook is gebruikt voor de broekzak en dat de Twente naren in vroeger jaren wijde broeken met grote broekzakken droegen, waardoor zij toen al voor 'Tukkers' werden nageroepen. Er is zelfs aangevoerd, dat 'tukken' in het noordoosten des lands de aanduiding was voor een weinig mank gaan, zodat een 'tuk ker' daar een hinkepoot werd (zie Nw. Gro ninger Wdb van K. ter Laan). Bij Germ Eist staat 'tuk' voor mak en stil, ofwel niets meer te koop hebben. De Grote Winkler Prins encyclopedie vermeldt deze woorden niet, maar in de Grote Ned. Larousse lezen we bij Tukker: 'naam voor heidebewoner, heikneu- ter, Twentenaar; hij is een echte heikneuter'. Over één ding kunnen wij het echter alle maal eens zijn: het wordt nu vaak gebruikt als scheldwoord, dus wees voorzichtig met het gebruik! Ik verzamel munten. Zouden die smelten bij brand? Antwoord: Ja. Het smeltpunt van zuiver goud ligt bij 1063 °C en van zilver bij 960,8 °C. Nu worden die edele metalen eerst ver mengd met koper en vaak nog andere stoffen om de munten wat steviger te maken, doch het smeltpunt blijft gewoonlijk onder de 1 lOO'C. Bij een binnenbrand kan de tempe ratuur al snel hoger oplopen en bij grote, uit slaande branden zijn temperaturen Van dui zenden graden gemeten. Verzekeringsdes kundigen raden daarom alle muntenhefhebbers aan, hun verzameling in een brandkast te bewaren. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Afdeling Goeree-Overflakkee De KMTP/Groei&Bloei, afdeling Goeree- Overflakkee, organiseert een lezing over Klim- Lei- en Slingerplanten. Op dinsdag 16 maart, vanaf 20.00 uur in het Vereni gingsgebouw Oostdam te Goedereede, hopen wij uw aandacht weer te vangen met een boeiende dialezing door een persoon wiens vak zijn hobby is, dhr Van Biemen. De plantengroep waar op deze avond over verteld gaat worden krijgt over het alge meen weinig aandacht bij het maken van een tuinontwerp of de aankoop van planten. En dat terwijl er juist in deze groep een gro te verscheidenheid aan planten beschikbaar is. Daarnaast zijn er zeer ruime toepassings mogelijkheden. Voor de verzorging hoeft u uw keuze niet te beperken. Tijdens de avond krijgt u een aantal simpele tips, waar mee u aan de slag kunt. Met name in onze betonnen wereld met weinig ruimte voor beplanting kan deze groep op de oiunoge- lijkste plaatsen nog voor een vleugje groen zorgen. Er zullen op deze avond vele aspec ten worden belicht. Een kleurrijke diashow van bekende maar ook onbekende soorten zal aan u voorbij trekken, waarbij de onbe grensde groeimogelijkheden duidelijk wor den. Onbekend betekent hier ten onrechte onbemind: uw belangstelling voor deze groep planten zal op deze avond zeker wor den gewekt. De lezing wordt gegeven door Hans van Biemen, welke na een afgeronde groenop leiding en het behalen van een pedagogi sche aantekening als groendocent is aange steld op de toenmalige Rijks Middelbare Tuinbouwschool te Nijmegen. Inmiddels is hij parttime werkzaam aan de Helicon Opleidingen Nijmegen in de vakrichtingen Klein groen en Tuincentrum. Buiten het onderwijs heeft hij een eigen bedrijf (Gel ders Groen Advies), gericht op cursussen en groenadviezen aan zowel particulieren als bedrijven. Daarnaast schrijft hij artikelen in groenbladen en in samenwerking met colle gae Jan van Doesburg en Rinus van Tiel boeken, vaak geïllustreerd met eigen beeld materiaal. Het vak is een hobby, waar je nooif op uft gekeken raaKt. Wat is het verschil tussen kant-en-klare 'crè mesoep' en de gewone soepen? Waaruit bestaat die crème? Antwoord: Het 'crèmige' wordt bij vele verpakte soepen bereikt door toevoeging van magere melkpoeder of wat plantaardig vet, dan wel iets (meer) bloem en/of kruiden. Als u zelf een scheut room of koffiemelk aan gewone soep toevoegt, bent u in de regel beter af en goedkoper uit. Wat betekenen drie staande lijntjes in een vierkant wasmerkje? Antwoord: Dat u dit wasgoed druipnat moet ophangen. Een horizontaal streepje staat voor platliggend drogen, een cirkel voor de tronuneldroger en een gebogen lijn bovenin het vierkant: aan de waslijn hangen. "En op de laatste dag, zijnde het grote feest stond Jezus en riep zeggende: Zo iemand dorst die komen tot Mij en drinke. Die in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn buik vloeien. En dit zei Hij van de Geest, Die ontvangen zou den die in Hem geloven..." (Johannes 737, 38.39a) Loofliuttenfeest Het is de laatste dag van het loofliuttenfeest. Het is tot vandaag aan de dag voor de Joden een belangrijk feest. Het is een feest dat zeven dagen duurt. Op balkons en in tuinen worden hutten gebouwd van takken en loofhout. In deze hutten wordt gegeten en gedronken. Als het weer het toelaat wordt er ook gesla pen. Het feest wordt al eeuwen gevierd. Ook in de tijd van de Heere Jezus. Gedenken Gedurende dit feest dacht men en denkt men nog aan de veertig jaar durende woestijnreis. Tijdens deze reis woonden de Israëlieten toen ook in hutten. Men dacht ook aan Mozes die water gaf uit de rots en aan de vurchtbaarheid die de regen veroorzaakte. Het feest was verbonden met de bede om regen. Zonder regen zou het land geen vruchten dragen. Het gebed om regen was niet alleen een gebed om vruchtbaarheid op de landerijen, maar ook een gebed om geestelijk heil. Water betekent verkwikking. Wat kan een moe mens opknappen van een heerlijk verfrissend bad. Water brengt ook reiniging, een mens wordt er schoon van. Water is er ook om te drinken. Je dorst wordt er door gelest. Bij het loofhuttenfeest zag men ook uit naar de grote dag dat Gods Geest, Gods genade over de wereld zou stromen en mensen zon daren zou reinigen. Optocht De joogse geschriften vertellen ons dat er op de laatste dag van dit feest een optocht plaatsvond. De priesters en hogepriester liepen voorop om een kruik water uit de Siloa-vijver te vul len. De stoet trok dan naar het tempelplein waar het water werd uitgegoten bij het brand offeraltaar. Het was een zichtbare herinnering aan het water dat eens uit de rotssteen kwam. Het was tevens een gebed om de uitstorting om de Heilige Geest. Uitnodiging van de Heere Jezus Deze laatste dag van het loofhuttenfeest is een bijzonder dag. Het water wordt niet alleen uitgegoten aan de voet van het altaar. De Heere Jezus verklaart dat het gebed dat jaren uitgesproken werd in vervulling gaat. Terwijl de hogepriester het water uitgiet roept Jezus: Iedereen die dorst heeft, komer tot Mij en drinke. De beloften van het Oude Testament, de beloften van redding en heil komen in Mij tot vervulling. Redding biedt Hij. Hij is de ware Steenrots, die onze geestelijk dorst kan lessen. Dorst Een mens wordt van huisuit niet gedreven door een verlangen naar God om Zijn red ding, kracht te ervaren. Een mens wordt gedreven om succes te boe ken, carrière te maken kortom om naam op deze wereld te maken. Dorst, verlangen naar bezit en avontuur, naar een zinvol leven. We proberen die dorst op eigen manier te les sen door succes te boeken en als het succes bereikt is, wat heeft een mens dan, als de car rièreplanning is gelukt, want dan...? Zeker in ons verpleeghuis ervaren we dit. Bewoners ervaren dit letterlijk en figuurlijk aan den lijve. Wat stelt hier een kast veel bekers en medail les voor? Wat geeft een titel en een riant pensioen? Ook predikanten zijn bewoners van ons ver pleeghuis geweest. Zo komt het soms ook op me aJF: Ook dominees kunnen gaan demente ren. Ook u..wat hebben we dan bereikt? Er is meer dan succes en avontuur. De Heere God wil een mens dit leren door elke keer in Zijn Woord op te wijzen. Hij laat mensen wel eens vastlopen in hun succes, of carriéreplaiming om ze tot inkeer, bekering te brengen. Hier is het enige adres waar uw en jouw dorst wordt gelest. Met dorst wordt hier verlangen aangeduid. De Heilige Geest ontsteekt dit verlangen. Hij zegt dat je voor het lessen van de dorst van de Heere Jezus moet zijn. Uitnodiging Water geeft de Heiland. Het wijst op Zijn bloed dat reinigt. Hier gaat het de Heilige Geest om, om Jezus. Hij stelt Hem, Gods Zoon in het centrum. Hij bevrijdt ons van de macht van de zonde; van materialisme, van ongetemde carrière drang, van steeds van meer willen bereiken en meer willen hebben. We worden bij Hem gebracht. Bij Hem alleen is vergeving van al onze zon den. We ontvangen een nieuw leven. Hier wordt de dorst gelest. Wie drinkt van het water dat deze wereld in vele soorten en maten aanbiedt, zal opnieuw dorst krijgen. Als je zonder God leeft, blijft je leven leeg. De Heere Jezus raakt je hart aan en gaat je leven van binnenuit vernieuwen. Je dorst naar een zinvol bestaan wordt in Hem gelest. Hij nodigt op dat grote feest zondaren uit. Hij laat opnieuw Zijn stem horen. Hij nodigt u en jou uit: "Zo iemand dorst heeft die komen tot Mij en drinke. Drinken moetje elke dag. Wie niet meer drinkt, sterft. Elk uur, elk ogenblik hebben we Hem nodig en het water wijst op Zijn bloed dat reinigt van alle zonden. Wat een ruime uitnodiging! Sonunelsdljk, T. W. van Bennekom Geestelijk verzorger verpleeghuis 'de Samaritaan In het afgelopen jaar werden er in ons land ruim 1,2 miljoen nieuwe fietsen verkocht. Met een kleine teruggang van 3% komt de fietsverkoop nage noeg uit op het niveau van 2002. De fietsconsument koos voor luxe fietsen van hoge kwaliteit. Dit had tot gevol dat de gemiddelde prijs die voor een nieuwe fiets bij de vakhandel werd betaald met 596 op hetzelfde niveau uitkwam als in het jaar daarvoor. Een duidelijk signaal dat de fiets in ons land een ongeëvenaarde populariteit geniet en dat hierbij de fietsenvakhan- del met 85% de favoriete aankoop- plaats is. Volgens de Stichting Fiets! waren er binnen de fietsverkoop twee opmerkelijke ontwik kelingen waar te nemen. Uit het jongste marktonderzoek van de RAI, BOVAG en de Stichting Fiets! komt duidelijk naar voren dat consumenten bereid zijn meer geld voor een nieuwe fiets uit te trekken. Aan één op de tien verkochte fietsen hing namelijk een prijskaartje van gemiddeld 1.374,-. Tege lijkertijd groeide, wellicht onder invloed van de economische tegenwind, de belangstel ling voor fietsen in het goedkope segment. Het aandeel van fietsen in de prijsklasse beneden de 300,- steeg met 12% naar een aandeel van 34%. De aanschaf van een fiets is tegenwoordig een weloverwogen keuze. Kopers van moderne kwaliteitsfietsen zijn uiterst kri tisch en stellen hoge eisen aan voorUchting en service. Reden waarom de vakspecialist, met een marktaandeel van 85%, hét ver koopkanaal bij uitstek blijft. Zondag 29 februari herdacht ds. M. Aangeenbrug, Hervormd predikant te Barneveld, dat hij een kwart eeuw geleden als predikant werd beves tigd. In een herdenkingsdienst in de Hervormde Kerk van Goedereede, waarin de predikant zelf voorging werd hierbij stilgestaan. Op 24 februari 1979 werd ds. Aangeen brug in Goedereede bevestigd. In de dienst van zondag preekte de predikant over Openbaring 5:12: "Zeggende met een gro te stem: Het Lam, Dat geslacht is, is waar dig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging." De predikant wees allereerst van zichzelf af: "wij zien op het Lam dat geslacht is". Hij mocht met dankbaarheid ervaren dat hij al die jaren de kracht en gelegenheid kreeg om te wijzen op Hem, wiens dienst knecht hij mocht wezen. Na de indringende prediking werd ds. Aan geenbrug toegesproken door de scriba van de kerkenraad, de heer Fl. van Wijk. Deze sprak zijn dankbaarheid uit voor het werk dat ds. Aangeenbrug in Goedereede heeft mogen verrichten. Tenslotte werd de predikant door de gemeente toegezongen: de verzen 1 en 6 uit psalm 46. Na de kerkdienst was er voor de gemeente gelegenheid om de predikant en zijn vrouw de hand te drukken. Hiervan werd door velen gebruikt gemaakt. Als mensen op de juiste manier hun macht over dieren uitoefenen, kan het resultaat hartverwarmend zijn. Een geliefd dier wordt misschien als een fijne kameraad en zelfs als een deel van het gezin gezien. Sommige doven en blinden hebben een hond die getraind is hen te helpen. Ander zijds brengt de opmerkelijke trouw van die ren sommige mensen ertoe meer van hun huisdier te houden dan van hun gezinsle den. Een evenwichtige kijk op huisdieren is niet gemakkelijk. Dit onderwerp wordt op maandag 8 maart om 21.00 uur behandeld in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Rakkee. De presentatie is in handen van Marjan van Peperstraten, Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. Radio Flakkee is via de ether te ontvangen op 105.3 en 105.9 MHz en in de gemeente Dirksland en Oostflakkee ook op de kabel op 107.1 MHz. MIDDELHARNIS - De Restauratie- en Activiteitencommissie van de Nederlands Hervormde kerk van Middelharnis zamelt op zaterdag 6 maart weer rommelmarkt spullen in. Deze inzameling is bedoeld voor de te houden jaarmarkt in september a.s.. De opslagplaats in het voormalige Meijer-theater aan de Vissersdijk is komende zaterdag weer geopend van 10.00 tot 11.00 uur. Als u niet in staat bent om uw spullen te komen brengen, of u heeft wat grotere spullen, dan kunt u voor af bellen met Arjan van der Made, tel. 482398, of Cor Joppe, tel. 486611 ■19- Zaak is, hoe leggen we contact met onze kameraden, die in het kamp streng bewaakt worden? Weer een korte stilte. Dan is het de adjudant die met het volgende voorstel komt: 'Volgens onze mannen die voortdurend het Duitse kamp bespioneren, moeten de onzen werken aan de weg, waar ze bomen zagen. Op die plaats moet het contact met hen worden gelegd. We kunnen proberen om 's nachts berichten voor hen op de plaatsen waar gewerkt wordt achter te laten. Ik denk daarbij aan een briefje of iets dergelijks dat ze vinden en waarin wij onze vragen kunnen stellen. Lukt het om op deze manier met de jongens in verbinding te treden, dan kan op dezelfde manier het antwoord weer in ontvangst worden genomen.' Dit voorstel biedt een grote kans van slagen. Alleen is het de vraag: Hoe moet dat gedaan worden? Er wordt lang over gepraat maar tenslotte hebben ze een plan dat kans op succes biedt. Het is nog geheel donker als de krijgsgevangenen uit hun onderaardse verblijven worden gejaagd. 'Aan het werk, zwijnhonden, vort eruit! Werken moe ten jullie tot je er bij neervalt', schreeuwt een van de soldaten die met de Russen moet gaan werken. De krijgsgevangenen weten dat ze minder worden behan deld, dan sommige Duitsers hun hond plegen te doen. Ze strompelen naar buiten en stellen zich op in het gelid. Daar het de Duitsers onmogelijk is appèl te houden, waarbij de namen worden afgeroepen, telt men de kerels één voor één. Als het aantal klopt worden ze door soldaten, met de bajonet op het geweer, naar hun werk gedreven. Wie niet opschiet, krijgt een duw met een geweerkolf in zijn rug, wat soms zo ruw in zijn werk gaat dat de ongelukkige Rus voorover tegen de grond slaat. Gelijkmatig en langzaam worden de zagen door het hout getrokken. Het werk verloopt in een troosteloze regelmaat. Spreken doen de Russen weinig, slechts nu en dan wisselen ze een vluchtige blik met elkaar. Dit is echter genoeg om elkaar te begrijpen. De Duitse wacht staat bij een laaiend vuur en houdt zijn handen diep in de zakken van zijn jas verborgen. Naast hem groeit de houtstapel waar de gevangenen steeds meer stukken opgooien. Als het vuur wat inzakt, pakt de soldaat wat blokken van deze stapel en werpt ze in de vlammen, die zich gretig in de nieuwe voorraad vreten. De wacht merkt niet dat er zo nu en dan een snelle blik op hem wordt geworpen. De gang van zaken is precies als anders: de Russen werken en zwijgen daarbij. Nog maar nauwelijks waren de gevangenen aan het werk of een van hen meende tussen het hout een siga ret te ontdekken, die bij nader inzicht een stukje opge rold papier bleek te zijn. De vondst werd ongezien tussen de kleren gemoffeld. Het bleek dat het rolletje niets minder was dan een opgerold, beschreven velletje papier. Ook andere gevangenen Vonden tot hun verbazing gelijksoortige 'sigaretten' die alle eveneens werden weggestopt. Hier was het te gevaarlijk om de papiertjes uit elkaar te halen en de inhoud te lezen: nee, straks in de veilige beslotenheid van hun onderkomen zouden ze er wel achter komen wat dit alles te betekenen had. Ze ver moedden wat er aan de hand was, maar zekerheid daar omtrent zou pas komen na de arbeid in het kamp. Nadat ze die avond hun waterige koolsoep hebben gegeten, worden er wachten uitgezet. De Duitsers mogen er niet achter komen dat er wat aan de hand is. In het schemerlicht worden de papiertjes gelezen: Een verzoek van de partizanen, om inlichtingen over waar en wanneer er voortaden voor het lager worden aange voerd en wat voor fourage het is. Na onderiing overleg blijkt dat de gevangenen meer weten dan ze zelf voor mogelijk houden. Enkelen van hen hebben al eens geholpen bij het lossen van de fou- ragewagens. Op de achterkant van de briefjes wordt een duidelijk antwoord geschreven, dat ze de volgende avond, na het werk, tussen het hout stoppen. Wat de gevangenen niet weten, is dat ze door sterke kijkers in de gaten worden gehouden. Enkele partizanen zijn tot vlak bij de weg geslopen. Goed weggekropen onder wat struikgewas kunnen ze redelijk zien wat hun gevangen kameraden uitvoeren. En als de schemer de omgeving in zijn grau we mantel heeft gewikkeld, kruipen haast onzichtbaar een tweetal schimmen in de richting waar het hout werd gezaagd. Scherp luisteren ze of ze de voetstappen van hun vijanden horen. Zo kruipen ze verder tot ze eindelijk de plaats bereiken waar de berichten voor hen zijn achter gelaten. Ongezien door de patrouilles keren de partizanen in de duisternis van het oneindige land terug. Kapitein Igor Iwanowski loopt met gebogen hoofd in zijn commandopost heen en weer. Al een dag en een nacht zijn zijn verkenners weg om te zien wat hun kameraden aan de frontweg uitvoeren. Volgens zijn berekening hadden ze al terug kunnen zijn. Maar tot op dit moment is er van hen nog geen spoor te bekennen. 'Ik moet hun voorraden hebben, het moet.mompelt hij zacht voor zich heen. 'De moet hun voorraden heb ben!' Er gaat een flikkering door het vertrek; even krijgt de wind vat op de walmende olielamp. Kapitein Iwanowski keert zich met een ruk naar de ingang van zijn commandopost en hij merkt dat er iemand van de trap af naar beneden komt. Een vleug van hoop schiet door hem heen: Zullen de verkenners terug zijn? Luitenant Serge Fillipowitsj staat even later voor zijn commandant. 'Zijn ze er nog niet, kameraad luitenant?' 'Nee, ze zijn er nog niet.' Een korte stilte; de luitenant gaat aan de ruwe tafel zit ten en scheurt een reep papier van een oude krant om hiervan een papyrossa te draaien. Terwijl hij deze bij de walmende lamp houdt en driftig trekt om de zwarte tabak aan het branden te krijgen, zegt hij weifelend: 'De Fritzen zullen hen toch niet hebben gepakt?' 'De kans is groot; de kameraden hebben hen bijna op hun lip gezeten.' Met een machteloos gebaar houdt de kapitein de armen van zich af: 'Wat hadden we anders moeten doen? Het is van belang dat we onze inlichtin gen krijgen. We moeten hun voortaden hebben.' 'Ik weet het, kameraad, laten we nog even geduld h ebben. Misschien keren ze toch nog terug.' 'Laten we het hopen.' Met een moedeloos gebaar zijn sigaret wegwerpend zegt de luitenant: 'Ik ben toch bang dat het een verloren zaak is geworden, kameraad kapitein.' Deze knikt somber. Een uur later worden twee door en door vermoeide partizanen, tot op het bot verkleumd, bij de commandant binnengebracht. Ze laten zich op de bank bij de tafel neervallen en doen met horten en stoten hun verslag. Ze hebben een paar briefjes meegebracht. Deze wor den door de luitenant zenuwachtig ontcijferd. Het schrift is moeilijk te lezen daar de woorden met behulp van verbrand hout op papier zijn gezet. Eindelijk heeft de luitenant de berichten ontcijferd. 'We zijn er achter. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5