Overdenking uit de Heilige Schrift Kruistocht naar LeHingrad EIIAnDBt-niEUWS HET .KIJkVENSTER Derde genealogische dag Goeree-Overflakkee Lezing over kleine toetsinstrumenten Aviodrome-Luchtvaartcursus beant^ifoordt alle luchtvaartvragen VERVOLGVERHAAL ■■MMiüüi PAGINA si Blik op kerk ^^y en samenleving Cj - De ware Kerk - De voortzetting - Waar of vals ivrio Kduio EXPLOilE yOORKOMEN GiMOKiH pRinmaüi OF OfffKF OF OF OUItflVF? Het Genealogisch Centrum Goeree- Overflakkee, de vereniging waar mensen elkaar ontmoeten bij het verzamelen en uitwisselen van gege vens over hun voorouders, organi seerde twee jaar geleden ter gelegen heid van het tienjarig bestaan een 'genealogische dag'. Deze dag begint inmiddels een traditie te worden. Nu voor de derde keer nodigt het Cen trum stamboomonderzoekers van dit eiland en elders uit voor een dag waar het nuttige met het aangename verenigd kan worden. Een ontmoeting met Jezus in de nacht Wereld Liefhebben God heeft de wereld lief God maakt Zijn liefde zichtbaar Niet verderve Geloof Ieder Toepassing Vereniging Van Orgelvrienden: Zowel voor luchtvaarthobbyist als luchtvaartprofessional: •ü^aiga-^rilogie deel 1 K)H.G^y£ENHOF- VRIJDAG 27 FEBRUARI 2004 Het was in 1845, dus meer dan anderhalve eeuw geleden, dat een boekje verscheen met de wat provocerende titel: 'Waar openbaart zich de Gereformeerde Kerk in Nederland?' Dat geschrift had uiteraard een voorgeschie denis. In 1834 was de eerste breuk gekomen in de vaderlandse kerk. Hendrik de Cock en zijn medestanders, de eerste afgescheidenen, waren in hun ogen de ware voortzetting van de Gereformeerde Kerk, zoals die enkele eeuwen had bestaan. Maar de Afgescheide nen kregen al spoedig onder elkaar diep gaande meningsverschillen, die ertoe leid den dat uit de Christelijk Afgescheidenen de Gereformeerde Kerk onder het kruis ont stond. En beide groeperingen pretendeerden dat ZU, en zij alleen, de wettige voortzetting van de Gereformeerde Kerk waren. Toen schreef dus de 'kruisdominee' W.W. Smitt het genoemde boekje: 'Waar openbaart zich de Gereformeerde Kerk in Nederland?' De laat nu de kerkhistorische kwestie maar rusten, maar de vraag die Ds Smitt in de titel van zijn boekje stelde, is ook na meer dan 150 jaar nog aktueel! Trouwens, bij alle breuken en scheuringen die er geweest zijn - en dat zijn er nogal wat! - was dèt altijd het argument: WIJ zijn de echte voortzetting van de kerk en die anderen niet! Artikel 29 van onze Nederlandse Geloofs Belijdenis, over het onderscheid tussen de ware en de valse kerk, had er blijkens de laatste zin: 'Deze twee kerken zijn gemakkelijk te ken nen en van elkaar te onderscheiden', niet zoveel moeite mee, maar de veelheid van kerken die alle uit de Reformatie zijn voort gekomen, maakt dat vandaag niet zo een voudig... Neem nu de kwestie die de Hervormden diepgaand bezig houdt. Op 12 december van het vorige jaar hebben de drie kerken - de NHK, de GKN en de ELK - Het fusiebesluit genomen. De Protestantse Kerk in Neder land zal dientengevolge op 1 mei een feit zijn. Van synodewege wordt beweerd dat de Hervormde Kerk niet opgeheven is, maar wordt voortgezet in de PKN. Echter, een behoorlijk aantal Hervormde Gemeenten is van mening dat de vaderlandse kerk verdwe nen is, en dat de PKN een volstrekt nieuwe kerk is. Vandaar dat men onoverkomenlijke bezwaren heeft tegen de fusie en dat men heeft besloten de Hervormde Kerk voort te zetten. We kunnen veilig stellen dat alles wat begeert achter Schrift en Belijdenis te staan tégen de PKN is. Maar een gedeelte zegt toch mee te gaan, zij het onder protest, en een ander gedeelte haakt af. En beide hebben natuurlijk de pretentie de enige echte voort zetting van de Hervormde Kerk te zijn. Bij de zogenaamde Vrijgemaakt Gerefor meerden doet zich een soortgelijke situatie voor. Lange tijd, eigenlijk vanaf de Vrijma king in 1944 heeft de Ger. Kerk, die zich eerst noemde 'onderhoudende Art. 31', eraan vastgehouden dat ZU, en zij alleen, de enige ware kerk waren. Maar men is ook in dat kerkgenootschap breder gaan denken. Maar natuurlijk zijn er Vrijgemaakten van de oude stempel die vinden dat hun kerk ontrouw is geworden, en hier en daar zijn al breuken ontstaan, hebben zich gemeentele den afgescheiden die zeggen de oude Vrijge maakte Kerk voort te zetten... We zouden misschien nog wel meer voor beelden kunnen noemen. Het was echter alleen de bedoeling te laten zien dat de vraag naar de ware kerk nog volop aktueel is. Dus ook de vraag van die kruisdominee in 1845: 'Waar openbaart zich de Gereformeerde Kerk in Nederland?' Wie het weet mag het zeggen. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Ëilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Hoe verdelg ik bijgaand onkruid? Het kruipt met lange witte wortels onder paden en per ken door. Schoffelen helpt niet. Antwoord: Dat is rolklaver, dat met zijn tere klaverblaadjes en gele bloempjes tot de wil de kruiden wordt gerekend. Ga het niet met chemische middelen te lijf, want dan lijden uw andere planten ook schade, maar haal het dagelijks met wortel en tak uit de grond. Niet rukken, want dan blijft een deel achter en loopt opnieuw uit. In z'n geheel opgraven dus met een handschopje of iets dergelijks. En alle restanten zorgvuldig oprapen en in de vuilniszak deponeren of verbranden. Omdat een kind van kennissen elders gewond werd, toen een fles frisdrank in een winkel explodeerde, wil ik wel eens weten hoe je zo'n ongeluk daar of onderweg kunt voorkomen. Antwoord: Heel eenvoudig, door éérst de dop even los te draaien, zodat er een beetje van het in de fles opgehoopte koolzuurgas ontsnapt vóór u die frisdrank van de plank of uit de krat haalt. Als u de dop dan gelijk weer dicht draait, blijft de inhoud toch voldoende bruisen. Maar de grootste spanning, die wel eens te hoog kan oplopen, is er af zodat het gevaar voor het springen van het glas is geweken. In een restaurant kregen we bij de vis een zachte groente die daar 'palmhart' genoemd werd. Welke groente is dat. Antwoord: Dat zijn geconserveerde gesne den of gebroken jonge spruiten van een eet bare palmsoort, die ook als garnituur van schotels dienen. Wat is nu de beste honing: de dunne vloei bare of de dikke versuikerde? En kan het kwaad om een pot ingedikte honing te ver warmen, zodat de inhoud weer vloeibaar wordt? Antwoord: De nectar die de honingbijen verzamelen, is dun vloeibaar en bestaat voor circa 70% uit glucose en fructose, enkele procenten sacharose en andere suikers, afscheidingsproducten van levende planten zoals inhibine (een stof die de bacteriegroei remt), aromastoffen (die de smaak en de geur van de honing bepalen), enzymen, enz. Op zaterdag 6 maart a.s. kunt u terecht in het nieuwe gebouw van de Rabobank West- flakkee, Langeweg 63 te Stellendam. Het Genealogisch Centrum zelf laat daar een deel van zijn collectie zien: boeken over families van het eiland, gegevens uit de doop-, trouw- en begraafboeken van de dorpen, en een deel van de nog steeds groeiende verzameling familieberichten en familiedrukwerk. Dit laatste biedt vaak een schat van gegevens die in de officiële archieven nog niet openbaar zijn. De werk groep van de vereniging heeft zich de afge lopen jaren vooral beziggehouden met het verzamelen en verwerken van dit onder deel van het stamboomonderzoek. Ze kun nen nog altijd aanvullingen gebruiken; dus als u nog oude rouwbrieven, geboortekaart jes, e.d., hebt liggen waar u niets meer mee doet, het Genealogisch Centrum houdt zich aanbevolen! Materiaal kan gebracht wor den op de eerste en derde zaterdag van de maand aan het Achterdorp 7 te Dirksland. Voor degenen die al wat langer met stam boomonderzoek bezig zijn en hun gege vens verwerken met de computer: op deze dag zijn er demonstraties van HazaData en PRO-GEN, twee bekende leveranciers van genealogische software. Ook het Centraal Bureau Genealogie en de vereniging 'Ons Voorgeslacht' zullen zich presenteren met boeken en cd-roms. Niet alleen aantrekkelijk voor genealogen maar voor iedereen die zich voor de geschiedenis van het eiland interesseert, zullen de voordrachten zijn van Pau Heer schap en André Kastelein. Zij willen op deze dag twee keer, rond 11.(X) en 14.00 uur, een voordracht houden, respectievelijk over familienamen en de mooiste archief stukken van de gemeente Goedereede: een aanrader! Het Genealogisch Centrum hoopt op zater dag 6 maart tussen 10.00 en 16.00 uur veel belangstellenden te ontmoeten in Stellen- dam. De toegangsprijs bedraagt 3,50 (voor donateurs van het GCGO 2,50), de koffie is gratis. Deze nectar wordt door de bijen ingedikt tot een traag vloeibare substantie met circa 80% suiker, die door de imker uit de raat wordt geslingerd (of geperst als ze uit korven komt) en gezeefd, en dan als verse bijenho- ning in de handel komt. Enkele soorten, zoals acaciahoning, blijven vloeibaar maar de meeste gaan na verloop van enige tijd kristalliseren. Die worden vaak verwarmd om ze weer vloeibaar te krijgen. Hoe hoger de gekozen temperatuur, des te langer de massa vloeibaar blijft. Verhit men honing tot zo'n 80 85°C dan blijft ze altijd vloeibaar. Voor de handel heeft dit het voordeel dat ze verwerkbaar blijft. Een groot bezwaar van die hoge temperatuur is echter dat bepaalde enzymen dan verloren gaan en zelfs in gifti ge stoffen omgezet kunnen worden. Het Icopen van potjes gekristalliseerde honing geeft dus wat meer garantie op een goed en gezond product dan van vloeibare soorten welke eigenlijk dik zouden moeten zijn. Indien er additieven aan een Nederlands pro duct zijn toegevoegd, dan moeten deze op het etiket vermeld staan. Staat er niets bij, dan is de honing 100% zuiver. Er hoeft trou wens niets aan toegevoegd te worden, want zuivere bijenhoning blijft vele jaren goed. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Tjoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem Gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leve hebbe. (Johannes 3:16) Midden in de nacht komt er een mens tot Jezus. Hij haalt de Heiland uit Zijn slaap. Overdag durft hij geen vragen te stellen aan Jezus. Deze mens heet Nicodemus. Hij is thuis in de Schrift als geen ander. Hij is onder de indruk van het onderwijs van Jezus. Toch wil hij dat niemand hem ziet bij Jezus. De mensen zouden kunnen denken dat hij bij Jezus volgelingen zou behoren en dit mis verstand wil hij voorkomen. a. Gevallen wereld. De Heere Jezus laat Nicodemus horen dat God de wereld liefgehad heeft. De wereld was het kunststuk van de Schep per. Dit kunststuk is door de zonde verwoest. Het is een wereld waar de breuken en barsten zichtbaar zijn. Het is een wereld waar het egoïsme hoogtij viert. Een wereld waar rampen plaatsvinden, 'k Denk aan de aardbeving in Iran. Maar ook de rampen in het klein. Leraars, politieagent, politici worden slacht offer van agressie. Die gevallen wereld kom ik hier in het ver pleeghuis dagelijks tegen. Hier is de pijn van de bewoners, maar ook van familie en vrienden Gods schepping is naast het mooie ook een tranendal gewor den. b. Wereld van Joodse vroomheid. De Heere Jezus betrekt ook Nicodemus in die gevallen wereld. Het woordje wereld ziet in het evangelie van Johannes ook op de vrome Joodse wereld. Nicodemus en vele vromen dachten dat ze door hun best te doen, door de wet na te leven hun schuld bij God konden vereffenen. Ook deze vrome Joodse wereld redt het niet door hun leven van godsdienstige plichtsbe trachting de schuld bij de HEERE te vereffe nen. De HEERE God moet er zelf aan te pas te komen. God heeft die wereld hef, de wereld die van Hem is afgevallen. Voor het woordje 'liefhebben'staat hier een bijzonder woord. In ons gewone spraakgebruik is liefde een soort vonk die overspringt. Een jongen ziet wat in een meisje, omdat hij fijn met haar kan praten. Hij heeft het idee dat ze hem begrijpt. Bij dat meisje is de vonk ook overgespron gen. Ze vindt het fijn om zijn stem te horen, zijn genegenheid te ervaren. Liefde is meer dan gevoel. Liefde is respect, genegenheid, trouw, gehoorzaamheid en eerbied. Nu gebeurt het wonder dat God de wereld liefheeft. Die wereld die zich van Hem heeft afge keerd. Een wereld die zich van God heeft losge scheurd. Een wereld die zich kan redden zonder God, ten diepste God afwijst. Een vrome wereld, die God wat vroomheid aan wil bieden. Deze wereld heeft God lief. Onbegrijpelijk wonder. De HEERE God laat Zijn liefde zien door Zijn eniggeboren Zoon naar de wereld te zenden. De Zoon verlaat de heerlijkheid van de hemel. Zijn Vader laat Hem gaan. Wat een verschil is er tussen de hemel en de aarde. Voor de Zoon van God wacht een kribbe als wieg. Zijn weg leidt naar het kruis van Golgotha. Hier ondergaat Hij de straf die zondaren, mensen van deze gevallen wereld, hebben verdiend. De rekening die ons wachtte wordt Hem gepresenteerd. De rekening die mij wacht is voor Hem! Dit woord geeft de ontstellende realiteit van ons leven aan. Niet verderve... Mensen zoals Nicodemus, u en ik verdienen de eeuwige dood. In Jesaja 64:6 staat het zo verwoord:'Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed; en wij vallen allen af als een blad en onze misdaden voeren ons heen weg als een blad'. Wie kan hieraan ontkomen? De Heiland nodigt Nicodemus uit om te gelo ven in Hem, als Degene, Die God heeft gezonden. Nicodemus mag vertrouwen dat de Man tot Wie Hij is gekomen van God gezonden is om Zijn rekening te vereffenen. Zijn schuld voor God te betalen. Nicodemus, je bent een besneden man, kind van het Verbond. De Heere God belooft in dit Verbond dat Hij jou tot een God wil zijn, tot een Redder. Je mag je zonden aanbieden en vertrouwen op het Lam van God dat jouw zonde weg neemt. Zo worden vandaag zondaren uitgenodigd. U en jij. Kom tot uw Heiland! Hij nam de dood en het verderf op Zich en Hij verleende toegang tot God de Vader Wat een ruim Evangelie. Wie je ook bent, je mag tot Hem komen. Maarten Luther maakt dit evangelie wel heel persoonlijk..hij vulde zo zijn eigen naam in: "Want alzo hef heeft God Maarten Luther gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gege ven heeft, opdat Maarten Luther die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe! 'k Ervaar het als een zegen om dit EvangeUe uit te dragen en erdoor geraakt te worden. Het is een wonder om zelf te mogen geloven. Ook vandaag worden mensen door dit Evan gelie geraakt. Later in Johannes 19 vult Nicodemus, de man die 's nachts tot Jezus kwam zijn eigen naam in. Na het sterven van Jezus breekt het geloof door. Nicodemus komt uit de duisternis naar het Licht Hij haalt de Heiland van het kruis. Zijn geloof belijdt hij hiermee: 'Jezus leven van mijn leven... Jezus dood van mijne dood. De schrijf de tekst nogmaals neer, opdat u en jij op de puntjes je eigen naam mag invullen: Alzo lief heeft God gehad, dat hij Zijn eniggeboren Zoon gege ven heeft, opdat die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwi ge leven hebbe. Sommelsdijk, T. W. van Bennekom Geestelijk verzorger verpleeghuis 'de Samaritaan De Vereniging Van Orgelvrienden nodigt u uit tot het bijwonen van haar vergadering op zaterdagmiddag 6 maart a.s. in de Ned. Herv. kerk te Sommelsdijk. Aanvang 14.00 uur. De heer Martin Butter uit Ridderkerk hoopt deze middag een lezing te houden over het onderwerp 'Kleine toetsinstrumen ten', waarvan hij er vier zal bespreken die hij zelf bouwde: een virginaal, twee spinet ten en een clavichord. De vergadering van 6 maart zal een uitstekende gelegenheid zijn om met deze instrumenten kennis te maken. Bovendien is de ruimte in de kerk al meer dere malen zeer geschikt gebleken voor het musiceren op een spinet; zelfs de zachte klanken van een clavichord doen het er heel goed. Het bijwonen van de vergadering is dus beslist de moeite waard. U bent harte lijk welkom. De toegang is gratis. LELYSTAD - Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Wat kunnen de oorzaken zijn van een vliegtuigongeluk? Hoe onder scheidt je een Boeing 767 van een Airbus A-330 en hoe werkt luchtverkeerslei ding? Voor iedereen die beroepsmatig bij de luchtvaart betrokken is of die als belangstellende in de luchtvaart is geïn teresseerd, start op 17 maart de Avio drome-Luchtvaartcursus. De Aviodrome-luchtvaartcursus wordt voor het eerst georganiseerd in het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de luchthaven Lelystad. In het verleden is de cursus echter al diverse malen en met veel succes gegeven op Schiphol. De ervaring leert dat zowel geïnteresseerde hobbyisten, als luchtvaartprofessionals die nog niet zo lang in de luchtvaart werkzaam zijn en hun kennis willen uitbreiden, veel plezier van de cursus kunnen hebben. In het verleden heb ben al vele werknemers van de grote Neder landse luchtvaartmaatschappijen, van diver se luchthavens en van (semi-) overheidsin stellingen die met de luchtvaart te maken hebben, aan de cursus deelgenomen. De Aviodrome-luchtvaartcursus wordt ge geven door Richard Vermij, een ervaren spe cialist en onderwijzer, die ook overdag voor de klas staat. Momenteel is hij docent 'lucht- vaartkunde' aan een opleiding voor lucht vaartdienstverlening, maar naast luchtvaart- onderwerpen doceerde Vermij ook Aard rijkskunde en Geschiedenis. In acht avonden worden tien onderwerpen behandeld, zoals de techniek van een vliegtuig; het werk van de luchtverkeersleiding; de anatomie van luchthavens; vliegtuigherkenning; de pro ductie van een nieuw verkeersvliegtuig en vliegincidenten en -ongelukken. Daarnaast wordt de geschiedenis van de luchtvaart uit gediept, maar ook de laatste actualiteiten worden niet vergeten. Zo wordt uitvoerig ingegaan op het 'Skyteam', de gloednieuwe alliantie tussen de KLM en Air France, en op de Boeing 777, het grote transatlantische passagiersvliegtuig dat onlangs door de KLM in gebruik genomen is. De cursus wordt vanaf 17 maart op acht ach tereenvolgende woensdagavonden gegeven om 20.00 uur. Een cursusavond duurt onge veer twee uur. De tien cursusonderdelen worden met behulp van een Power Point pre sentatie toegelicht en de cursisten krijgen een uitvoerig cursusboek mee. Meer infor matie over de Aviodrome-luchtvaartcursus in het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome is te vinden op www.aviodro- me.nl en is te krijgen via de cursusleider Richard Vennij: tel. 020-668 5344 of vennij4.rac@worldonline.nl. -17- Korporaal Schreijer in vol ornaat, zich terdege van zijn ftinctie bewust, stevent op hem af met grote passen. Rustig, alsof hij thuis in een gemakkelijke stoel zat, slaat Karl-Heinz de mannen gade. Angst voor de Rus sen koestert hij geenszins; eerder heeft hij met hen te doen. In zijn leven heeft hij teveel in de hoek gezeten waar de klappen vallen en daarom peinst hij er niet over om de gevangenen, die hij meer als lotgenoten dan als vijanden beschouwt, een haar te krenken. Toch zou hij niet weifelen, om wanneer zijn positie door de Russen in gevaar werd gebracht, handelend op te tre den. Mocht een van de gevangenen willen vluchten, Karl-Heinz zal niet aarzelen hem neer te schieten. Korporaal Schreijer blijft achter de rustende Karl- Heinz staan en schraapt zijn keel. Deze voelt als het ware dat de gehate korporaal achter hem staat en komt tergend langzaam overeind. Met een blik alsof het hem geweldig verbaast dat de korporaal daar zo plotseling staat, gaat hij in de houding staan en meldt dat alles naar wens verloopt. De sigaret heeft hij naast zich op het hout gelegd en de rook kringelt omhoog in de rich ting van de korporaal. Even staat Schreijer stomverbaasd over zoveel onbe schaamdheid van deze soldaat. Hij moet een paar keer slikken voor hij begint te spreken. Zijn ogen worden spleten, dan barst hij los in een stortvloed van woor den, die Karl-Heinz onbewogen over zich heen laat gaan. Hij wordt uitgemaakt voor alles wat het brein van de korporaal kan bedenken. Hij beveelt Karl- Heinz om zich vanavond na de dienst bij hem te mel den, om voor zijn gedrag gestraft te worden. Als de korporaal zijn reprimande heeft uitgebruld, ste vent hij met statige tred naar de Russen, teneinde zich op de hoogte te stellen of het werk wel de nodige pro ductie oplevert. Karl-Heinz kijkt met nietszeggende blik naar de korporaal, die schreeuwend en tierend de Russen aan het verstand tracht te brengen dat ze nog minder zijn dan varkens. Als hij uitgeraasd is jaagt hij hen weer aan het werk. Een klein kereltje, dat vlak naast hem staat en blijkbaar niet snel genoeg op zijn commando reageert, krijgt een schop tegen het onderlichaam, waardoor de Rus kreu nend van pijn door de knieën zakt. De man hapt naar adem en houdt zijn buik met beide handen omldemd. Dit is echter geheel tegen de wens van de korporaal, die zich meer en meer opwindt omdat de man niet direct het werk hervat. Als de Rus ondanks alle dreigementen niet terstond aan het werk gaat, dreigt Schreijer in zijn woorden te stikken. Met een blik vol sadisme en haat trapt hij het kereltje andermaal tegen zijn onderlichaam, zodat die met een luide schreeuw voorover valt. De andere Russen gaan gewoon door met hun werk, alsof er niets aan de hand is. Schreijer echter leeft zich geheel uit op de man die nu werkelijk kreunt van de pijn. 'Opstaan, smerige Rus..., opstaan!' gilt hij met overslaande stem. Met heel veel moeite weet de gevangene aan het bevel te voldoen. Angstzweet staat hem op het voorhoofd en het gezicht is door pijn tot een grimas vertrokken. Onbewogen, zonder enige emotie kijkt Karl-Heinz naar de korporaal, terwijl hij het machinepistool voor de borst houdt. Hassan Modedoff komt op dat moment aanzeulen met een zwaar stuk hout om dat op de stapel te leggen. Karl-Heinz kijkt niet naar de Rus, maar houdt zijn bUk gevestigd op de korporaal, die nog steeds met zijn slachtoffer bezig is. Dit is het moment dat Hassan de grote Duitse soldaat, wiens hele voorkomen uitdrukt voor geen kleintje ver vaard te zijn, naar waarde taxeert. De uiterlijk onbe wogen blik van de Duitser vertelt de Rus meer dan in vele woorden gezegd kan worden. Slechts een moment glijden de zwarte ogen langs het lichaam en handen van de Duitser. Even blijft de blik gevestigd op de han den die het machinepistool omklemd houden. In dit kleine ogenblik ziet de Rus dat de knokkels van de vin gers wit zijn: de spieren gespannen langs het staal van de loop, als hebben ze zich om de trekker gekromd. Vanaf dat ogenblik beseft Hassan Momedoff, dat hij van de sterke Duitser geen kwaad te duchten heeft. Als jongens van de vlakte is een gevoel van gelijk geaard- zijn: rechtvaardigheid naar de wet van de sterkste. Als de korporaal zich eindelijk op de Rus heeft uitgeleefd, is de gevangene in een diepe bewusteloosheid geraakt; een situatie waarin de trappen van Schreijer hem geen angst of pijn meer kunnen doen. Vol minachting kijkt de korporaal nog eens naar zijn slachtoffer dat als een stuk vuil voor hem ligt. Hij schraapt zijn keel en spuwt vol afschuw op het in elkaar gekronkelde lichaam voor hem op de grond. Na nog een kanonnade scheldwoorden over de hoof den van de gevangenen te hebben geslingerd, vertrekt Schreijer naar de volgende ploeg die verderop aan het zagen is. Hassan Momedoff brengt weer een stuk naar de stapel. Karl-Heinz staat nog steeds in dezelfde houding: de vinger langs het staal van de loop, terwijl zijn koele blik in de rug van de weglopende Schreijer priemt. Hassan gooit het hout met veel lawaai op de stapel en dat brengt Karl-Heinz weer tot de werkelijkheid terug. Twee paar ogen ontmoeten elkaar en spreken boekde len; ze voelen elkaar aan, de Rus en de Duitser. Tussen hen doorbreekt begrip de vijandschap, hen door de oorlog opgedrongen. Als de korporaal uit het gezicht verdwenen is, neemt Karl-Heinz zijn veldfles en loopt naar de mishandelde Rus. Met zijn enorme handen pakt hij het slachtoffer beet en zet hem overeind. Het hoofd houdt hij tegen zijn borst en laat dan zachtjes de inhoud van zijn veld fles tussen de gewrongen lippen lopen. De man slaat zijn ogen op en kreunt. Daarna laat Karl-Heinz hem drinken, zoveel hij lust. De Rus knapt er zichtbaar van op. Alsof de man een veertje was pakt hij hem op en gaat er mee naar de kant van de weg waar de andere gevan genen hun jassen hebben neergelegd. Hiervan maakt hij een soort bed, zonder de Rus een ogenblik los te laten. Zachtjes legt hij de mishandelde man er op en dekt hem vervolgens met een paar andere jassen toe. Zonder een woord te zeggen begeeft hij zich weer naar de houtstapel, steekt een nieuwe sigaret op en gaat er weer rustig bij zitten alsof er niets aan de hand is. De andere Russen gedragen zich, alsof het gebeurde ook hen niets aangaat, maar Karl-Heinz merkt wel dat er zo nu en dan zachtjes over hem wordt gepraat. Hij doet echter of hij niets merkt en zijn blik is even nietszeg gend als voorheen. Rustig kringeh de rook van zijn sigaret omhoog. Die avond na het eten begeeft Karl-Heinz zich naar het bureau waar majoor WoUweber en korporaal Schreijer zitten. Na zich gemeld te hebben krijgt hij al direct de volle lading van de korporaal. Daarna moet hij naar buiten voor strafexercitie. Met geweld wordt hij door het lager gejaagd. De schelle stem van Schreijer, die de commando's uitschreeuwt, is tot in alle hoeken van het lager te horen. 'Opstaan.liggen.opstaan.liggen. Hardlopen. liggen..., opstaan.' (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5