^HiWlii» :liAltE»1.t1IEUW5 ''ÏWilif WW Wfi 4 Per 1 januari 2004 is het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotter dam verzelfstandigd. Vanaf die datum gaat het bedrijf door het leven als 'Havenbedrijf Rotterdam N.V.'. Het bedrijf kent een bewogen geschiedenis. Onderstaand een kort overzicht van meer dan 70 jaar historie. PAGINA 4 DINSDAG 24 FEBRUARI 2004 Havenbedrijf Rotterdam N.V. Rotterdam RSJnhayen Dl- I '(i!ii'iï!tn,isc iiijnliiivcit i.ia ml die tijd nog de vele 'sleepschepen Twee zeeschepen van de Holland Amerika Lijn liggen op de boeien gemeerd. De gemeente Rotterdam toont zich in de laatste decennia van de negentiende eeuw één van de belangrijkste drijvende krach ten achter de verdere groei van de Rotter damse haven. Om de havenontwikkehng doelbewuster en systematischer te kunnen aanpakken, besluit de gemeenteraad in mei 1930 het beheer van de Rotterdamse haven te centraliseren. Tot op dat moment is de aansturing van de Rotterdamse haven nog verdeeld over verschillende onderde len van de gemeente. Met de oprichting van wat officieel heet het 'Havenbedrijf der Gemeente Rotterdam' in januari 1932, komt aan die verdeeldheid pas een einde. via' van de Rotterdamsche - Lloyd en wordt omgedoopt tot 'De Maze'. In 1964 wordt een nieuw directievaartuig aange schaft, wederom met de naam 'De Maze'. In 1996 wordt dit schip vervangen door de 'Nieuwe Maze', het huidige representatie vaartuig van het GHR. Op 10 mei 1940 schrikt Rotterdam op van het oorlogsgeweld. Medewerkers van de afdeling 'Dokken en veren' van het GHR, die hun schepen gereed maken voor de eerste overtocht van die dag, zien Duitse watervliegtuigen landen op de Nieuwe Maas. Rubberbootjes worden uitgezet en de soldaten pendelen naar het Noorderei- /-■■ V:- 'Senatorex 'De Mazeen daarvoor de 'Batavianog steeds in de vaart als partyschip in de Rotterdamse haven. 'De Maze' (2) langszij een vastmakersboot van de 'Roeiers Vereeniging Eendracht' De geschiedenis van de Rotterdamse Havendienst begint met de aanstelling van een 'Havenmeester", halverwege de 16e eeuw. De functie van de havenmeester bestaat in die tijd uit het houden van toe zicht op de naleving van keuren en ordon nanties van de stad Rotterdam. Zijn hoofd taak is het aanwijzen van hgplaatsen en het toezien op de wijze van vastmaken van zeeschepen. In 1815 krijgt de Havenmees ter een assistent, en daarmee is de 'Haven dienst' een feit. Vanaf 1871 zetelt de Havendienst in een eigen kantoor aan de Leuvehaven. Tot 1932 is de Havendienst een zelfstandige gemeentehjke organisatie, met aan het hoofd de Havenmeester, die tevens waarnemend dkecteur is van de Gemeentelijke Handelsinlichtingen. Bij de oprichting van het Gemeentelijk Havenbe drijf der Gemeente Rotterdam (GHR) in 1932, komen deze beide functies te verval len, maar de functie van 'Havenmeester' blijft bestaan. In 1939 koopt het GHR het vijftien jaar oude directievaartuig 'Bata- land. De stad Rotterdam is in oorlog! Aan de Wilhelminakade hggen drie sche pen van de Holland-Amerika Lijn: het vrachtschip 'Boschdijk' en de passagiers schepen 'Veendam' en 'Statendam'. Uitva ren is niet meer mogehjk omdat in de Nieuwe Waterweg magnetische mijnen zijn gelegd. Op de tweede dag van de oor log richten de Duitsers een mitrailleurstel ling in op het achterdek van de 'Staten dam' en van daaruit nemen zij de Maas bruggen onder vuur. Dit vuur wordt beantwoord en in die strijd gaat de eens zo mooie 'Statendam' in vlammen op. In een poging de brand te blussen, probeert de 'Havendienst V' langszij te komen. De schipper van de 'Havendienst V' komt hierbij door geweervuur om het leven. Als blijvende herinnering aan deze tragische gebeurtenis staat de scheepsbel van de 'Statendam' opgesteld op de 18e etage van het World Port Center in Rotterdam. De havenmeester in deze bizarre periode, Anton Kortlandt, Iaat zich vanaf het begin van de bezetting niet door de Duitsers inti mideren. Beshssingen van de bezetter pro beert hij te ontduiken. Zo willen de Duit sers ook twee snelle boten van de Roeiers Vereeniging Eendracht in beslag nemen. Kortlandt verhindert dit door beide sche pen met personeel en al als 'Havendienst 1en 'Havendienst 2' bij zijn dienst in te lijven. De voortzetting van zijn activiteiten in het verzet worden hem uiteindelijk fataal. Hij besluit in 1942 naar Engeland uit te wijken. Tijdens de oversteek wordt hij door de Duitsers gegrepen en gevangen gehouden in een aantal Duitse kampen. Tenslotte overhjdt hij op 27 november 1942 in het kamp Neuergamme. Op het terrein van de Handelsinrichtingen tussen de Binnenhaven en de Spoorwegha- ven richt de Duitse bezetter in juU 1942 een verzamelplaats in voor Rotterdamse joden. In de daarop volgende achttien maanden stellen de Duitsers vanuit Loods 24 ongeveer 6500 joodse mensen op trans port richting Westerbork. De Tweede Wereldoorlog is voor Rotterdam een heel donkere periode. Bij het keren van de kan sen in 1944, richt de bezetter in de haven grote verwoestingen aan. Een trieste optel som maakt in 1945 bij het einde van de oorlog duideüjk dat 45% van alle opslag ruimte is vernield en 40% van de kademu ren zijn verwoest. Na de beëindiging van de Tweede Wereld oorlog staat het Gemeente bestuur van Rotterdam voor de moeiüjke taak om de veiAvoeste stad met haar haven weer op te bouwen. De haven krijgt de hoogste prio riteit. De economie moet immers opnieuw opgang worden gebracht en daarbij is de Rotterdamse haven onmisbaar. De herstel werkzaamheden beginnen met het vrij maken van de rivier- en havenbekkens. Ter hoogte van Maassluis heeft de Duitse bezetter geprobeerd met het afzinken van een aantal zeeschepen de Nieuwe Water weg te versperren. Dit is echter maar gedeeltelijk gelukt en het Havenbedrijf neemt de zaak kundig ter hand; samen met andere bedrijven werd een begin gemaakt met puin ruimen. Eind van de veertiger jaren is de vraag naar industrieterrein aan diep water al zeer groot en in rap tempo worden er plannen ontwikkeld voor de aanleg van het Botlek gebied en de Europoort. Het eerste schip dat na de bevrijding de Rotterdamse haven aan deed was s.s. 'Empire Scout'. De schepen worden gelost onder toezicht van de Biimenlandse strijdkrachten. In 1946 komt s.s. 'Nieuw Amsterdam' weer voor het eerst in haar thuishaven. Het schip wordt 'feestelijk binnen gehaald'. In de jaren vijftig wordt de herbouw van de totaal vernielde kade van de HoUand- Amerika Ujn tot stand gebracht en de sche pen komen met vaste regelmaat de Rotter damse haven binnen. Ook begon men in die periode met de aanleg van de Botlek, het gebied tussen de Oude Maas, Brielse Maas en het Scheur. In 1954 wordt over de Oude Maas de Botlekbrug gebouwd, die 'De Nieuwe Mazehet paradepaartje van de Rotterdamse haven, is een catamaran type en geheel van aluminium. De 'RVE jwerd in mei 1940 bij het Havenbedrijj'der Gemeente Rotterdam ingelijfd om te voorkomen dat het schip werd gevorderd door de Duitsers, en werd onder de naam 'Havendienst 1in de vaart gebracht. Het was één van de snelste schepen uit die tijd en werd in 1937 als communicatieboot gebouwd voor de Roeiers Vereeniging Eendracht. Van hnks naar rechts: Havendienst Xl', 'Havendienst IV', 'Havendienst III' en de 'Havendienst I' ex 'RVE3'. maiÊm Ook de 'RVE 2werd door de Havendienst in bruikleen genomen om inbeslagname te voorkomen. Dit schip werd onder de naam 'Havendienst 2in de vaart gebracht. In 1969 werd de eerst mammoettanker bij Verolme te water gelaten, de 'Esso Cambria347 meter lang. toegang geeft naar het nieuwe havenge bied. In 1957 wordt begonnen met de aan leg van het droogdok van Verolme Scheepswerf, die zich op Rozenburg zou gaan vestigen. Hier zouden de grootste maramoettankers worden gebouwd. In 1959 werden aldaar de havenbekken gerealiseerd voor de scheepswerf van Cor- nehs Verolme. Elders in het Botlekgebied wordt nog de Latirenshaven gegraven, maar scheepswerf Verolme is dan al volop in bedrijf. Langs de rivier worden radarsta tions gebouwd om de scheepvaart bij slecht zicht bijstand te verlenen. Ook met de aanleg van de Maasvlakte werd begon nen; de kleine dorpen Nieuwesluis en Blankenburg moesten voor deze aanleg verdwijnen. Vooruitlopend op de bouw van een afzon derlijke mond naar het 'Europoort' haven gebied, werd tussen de Noorderpier en de Zuiderpier een tijdehjke toegang gemaakt naar het in ontwikkeling zijnde Europoort gebied. Weldra stuitte men op het wrak van de 'Faustus', het schip dat in de nacht van 7 november 1952 door de Noorderpier werd gestuwd tijdens een zware storm en in de monding van de Nieuwe Waterweg zonk. Diverse mogelijkheden werden in 1952 ter hand genomen om het schip uit de vaar geul te krijgen, maar uiteindelijk werd besloten om het schip met behulp van een zandzuiger 'weg te zuigen'. Op 16 juni 1953 was men klaar met deze zuig werk zaamheden en kon de vaart die er toen was, gebniik maken van de gehele rivier tussen de Noorderpier en de Zuiderpier. Bij de aanleg van de nieuwe vaargeul voor het Europoortgebied kwam men het wrak van de 'Faustus' opnieuw tegen en vormde dit nu een obstakel voor de groot ste schepen. Wederom werden zuigers ingezet om het wrak van de 'Faustus' die per weg te zuigen. Na acht weken conti nue zuigen, werd de diepte bereikt die men aanvaartbaar vond om grote schepen de toegang naar het nieuwe Europoortge bied te verlenen. Op 13 november 1960 komt de eerste Shelltanker de Europoort binnen varen. In de jaren zestig wordt ook de verdere aanleg van de Eemhaven, bij het dorp Per nis, voortvarend ter hand genomen. In 1964 vindt de realisering van de Prinses Beatrixhaven en in 1966 de Prins Willem Alexanderhaven plaats. Met uitbreiding van de (eerste) Maasvlakte is het totale Rotterdamse haven en Industriegebied met 3.000 hectare uitgebreid tot 10.000 hectare. Inmiddels is de Prinses Margriet- haven, die in de jaren zeventig bij de Eem haven werd gegraven, weer gedempt, omdat men de grond hard nodig had voor de plaatsing en berging van de vele contai ners. Onlangs werd het besluit genomen tot de aanleg van de Tweede Maasvlakte, die aan de westelijke zijde van de Amazonehaven zal worden gerealiseerd. Wederom zal zo'n 2.500 hectare aan de Rotterdamse haven worden toegevoegd. Het Havenbe drijf Rotterdam N.V. wacht een uitdagende taak om de Twee Maasvlakte te realiseren tegenover de concurrerende havens van Europa en het verre Oosten. Over 2003 bedraagt het overslag tonnage van de Rotterdamse haven 327,5 miljoen ton. De containeroverslag bedraagt momenteel 7 miljoen TEU (standaard con tainers). Heden ten dage komen er schepen in het Europoort gebied die een lengte hebben van 340 a 380 meter, een breedte van zo'n 60 meter en met een diepgang van 24 meter. Ook aan veiligheid in de Rotterdamse haven wordt de nodige aandacht besteed. Dat begint al bij de binnenkomst van een schip. Alles wordt geregistreerd bij Dü-k- zwager in Maassluis, die alle gegevens van het binnenkomende schip in haar bestand heeft, maar ook informatie kan geven over de lading en haar bestemming. De loods die het schip 'binnen' brengt en de sleepboten die de schepen assisteren bij het 'voor de wal' komen en ook de 'roei ers' die het schip vastmaken, kunnen Dirk zwager voor de nodige informatie aanroe pen. In de Rotterdamse haven vindt men een wereld van bedrijvigheid, want allerlei belangen komen samen in de haven: rede rijen, cargadoors, stuwadoors, expeditie- en opslagbedrijven, transportondernemin gen, binnenvaartrederijen, spoorwegonder nemingen en nog veel meer. Het Havenbe drijf Rotterdam N.V. bezit vanaf 2000 een zo goed als nieuwe vloot, die toezicht houdt op de naleving van dit gehele gebeuren in de Rotterdamse haven. Op hun schouders - en in samenwerking met de douane en de zeehavenpolitie - rust een zeer verantwoordehjke taak, maar met de diverse dienstverlenende bedrijven en in goed overleg met elkaar, moet men er zeker in slagen om Rotterdam als Wereld haven nummer één op deze plaats te hou den. Maarten Bezuijen Bronnen: C. de Koning, 2002 - '70 jaar Gemeente lijk Havenbedrijf Rotterdam in beeld' C. de Koning, 2002 - 'Port of Rotterdam, retro perspectief' M. Bezuijen - fotoarchief 5^.. .-f;.,, üaöi^-ïi De 'Faustusdoor de Noorderpier. De. uinker, de 'Acmaeavan de Koninklijke Shell, die de Europoort aan deed om ie lossen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 4