Nieuws Ui< ÏJe PiereiiS^ee I --.-.-..-.i^^s Jaap Mackloet 25 jaar verbonden aan Mannenkoor 'Ons Koor' Kenniseconomie in Zuid-Holland EIIAUDBIJIIEUWS absoluut afstandsrecord 67100m in 12 uuri u Barend Vinke lid van verdienste Kleding voor Oekraïne c« c« '.t 9 9 9 'ii tï STICHTING DIERENBELANG HOEKSCHE WAARD Nacht van Sommerdiek: PAGINA 7 VRUDAG 20 FEBRUARI 2004 Nudat Juap Mackloet de Bondsspeld kreeg opgespeld kreeg Barend Vinke uit handen van Mackloet de oorkonde die behoort bij de benoeming als 'lid van verdienste' van 'Ons Koor'. De naam 'Ons Koor' van het bijna zeventigjarig mannenltoor van Som- melsdijk verbeeldt al iets van het 'onder ons zijn'. Maandagavond tij dens de jaarvergadering van het koor werd dit voor de buitenstaanders dui delijk. Het leek ogenschijnlijk een tra ditionele jaarvergadering te worden met een hapje en een drankje en tot halverwege de avond was dit ook zo... Nadat het huishoudelijk gedeelte van de jaarvergadering was afgerond betrad een gezelschap de zaal naast de Rooms Katho lieke Kerk, waar de koorleden bijeen waren. Dit bleek een gebeurtenis, die dit keer niet door voorzitter Jaap Mackloet, was voorzien of voorbereid. Het bestuur vond dat nu de tijd was aangebroken om hun voorzitter Jaap Mackloet eens in het zonnetje te zetten, want hij heeft zich al vijfentwintig jaar met kracht ingezet voor het mannenkoor. Als eerste voerde de heer P.H.M. Aalberts, de secretMis van het Koninklijk Nederlands Zangersverbond Vereniging Holland, het woord. Namens Vereniging Holland, de nieuwe afdeling van de 150 jaar oude KNZV, wees hij de aanwezigen op het belang van zijn organisatie voor de bij de bond aangesloten koren. "De koren zijn gebaat bij een goede organisatie die hen ter zijde staan bij, onder andere contacten met de Buma en andere juridische zaken", aldus Aalberts. De koren krijgen zo alle ruimte om zich op het bedrijven van de zangkunst te storten. Hij wist dat bij Jaap Mackloet het zingen genetisch bepaald is, want hij zet zich met alles wat hij heeft in voor 'Ons Koor', ook bestuurlijk is Jaap actief binnen de 'Vereni ging Holland', waarvan hij het vice-voorzit- terschap bekleed. Aalberts weet dat in al die activiteiten veel tijd gaat zitten. Als waarde ring kreeg Jaap een oorkonde en de Bonds speld uitgereikt. "Zoals sommige christenen een visje op de auto plakken of een kruisje dragen is het speldje met de muzieksleutel een teken van verbondenheid met het koor- leven", aldus Aalberts. Naast de dank wens te hij de 49-jarige Mackloet nóg vijfentwin tig actieve jaren voor 'Ons Koor'. Goed voorbereid Namens het koor werd de jubilerende voor zitter toegesproken door de heer Masten broek: "Jaap je was een voorzitter van de bovenste plank" zo omschreef hij de persoon Mackloet. Als voorbeeld noemde hij dat als Jaap met een voorstel kwam in de bestuurs vergadering dit altijd heel goed was voorbe reid "het was duidelijk, er bleven geen vra gen meer over", aldus Mastenbroek. Ook hij hoopte mede namens de koorleden dat Mac kloet nog vele jaren het voorzitterschap van 'Ons Koor' zal mogen bekleden. Ook Joke Mackloet, de vrouw van de voorzitter werd in de dank betrokken, omdat zij Jaap toch heel wat keren aan 'Ons Koor' heeft moeten afstaan. Als blijk van erkentelijkheid kreeg het echtpaar naast de bloemen ook Theater bonnen uitgereikt. Waarvan - zo beloofde Mackloet in zijn dankwoord - zéker gebruik zal worden gemaakt. Vijfentwintig jaar geleden - na één jaar huwelijk - werd Jaap door zijn vrouw Joke naar het Mannenkoor gestuurd. Zij vond het voor Jaap nodig dat hij ging zingen. Mac kloet verzekerde de koorleden dat hij er nooit spijt van heeft gehad dat hij op maan dagavond het huis werd uitgestuurd. Al gauw werd hij tot bestuurslid gekozen en daar heeft hij zich altijd voor de volle hon derd procent voor ingezet. Jaap legde uit dat hij naast het drukke zakenleven de maan dagavond - de repetitieavond - altijd als 'rustpunt' heeft beschouwd. "Het koor was voor mij een soort afreageren", aldus Jaap. De voorzitter roemde de gezelligheid van het koor en dit blijkt uit de aanwezigheid van een 'ontspanningscommissie' die zowel in droeve tijden als bij feestelijke gebeurtenis sen zorgt dat de onderlinge band van de koorleden stevig blijft, zo zelfs dat het maandagavond leek of we op een familiebij eenkomst terecht v/aren gekomen. En daar ligt volgens de''leden nu juist kracht van 'Ons Koor'. De dirigent van het koor, W. Chr. Meyboom, had speciaal voor deze avond voor Jaap een lied gecomponeerd en natuurlijk werd Jaap door de 'zangersvrienden in het rond' toege zongen. Oud papier Niet alleen de zangkwaliteiten van het koor zorgen voor de nodige bekendheid. Maar wellicht is 'Ons Koor' een van de weinige koren in Nederland die in het bezit zijn van een bestelbus. Deze bus is regelmatig te zien in de omgeving van Middelhamis. De bus wordt voornamelijk gebruikt voor het opha len van oud papier en dit blijkt een goede bron inkomsten voor het koor te zijn. En juist met betrekking tot het ophalen van het oud papier had Mackloet op zijn beurt weer een verrassing in petto. Volgens Mac kloet brak enige tijd geleden de welvaartstijd aan, het gevolg was dat de aanbieders van allerlei zaken veel van zich wilden laten horen; het tijdperk van kranten en folders diende zich aan. De toenmalige bestuurders van het koor zagen een gat in de markt: Oud papier!" Midden zestiger jaren is zo het papierophalen voor het mannenkoor begon nen. Volgens Mackloet werden de tekorten van het koor opgevuld met de opbrengsten van het oud papier. Soms stond het ophalen van papier op een laag pitje, als de papier- prijs laag was of de leden wat minder enthousiast waren. Momenteel blijkt dat de inkomsten van het oud papier een goede bron van inkomsten van het koor is. "ledere maand staan de mannen weer te trappelen van ongeduld om de wijk in te gaan". De voorzitter is blij dat er zoveel leden zijn die actief zich met het ophalen van oud papier bezighouden. Eén lid van de vereniging bUjkt zich wel bij zonder in te spannen voor deze bron van inkomsten. "Met de bus van het koor is hij zes dagen per week - vrijwillig - dienst van het koor", zo verklaarde Mackloet. En voor dit actieve lid van het koor. Barend Vinke, had het bestuur een verrassing in petto. Hij werd tijdens de bijeenkomst benoemd als 'lid van verdienste' van het koor een eer die nog niemand te beurt is gevallen. Volgens Mackloet "haalt Barend het papier uit alle hoeken en gaten". Samen met echtgenoot Annie - als secretaris van Barend - werd ook het echtpaar Vinke door de verzamelde man nen toegezongen. Vinke verklaart dat er soms wel 'werkwe ken' van zestig uur zijn die hij in het oud papierwerk steekt. Het succes van het opha len ligt volgens hem in het feit dat hij in de gelegenheid om op elk gewenst tijdstip bij bedrijven en scholen langs te gaan en dat wordt ook door hen zeer gewaardeerd. Leuke club Volgend jaar hoopt het Mannenkoor te vie ren dat het zeventig jaar geleden werd opge richt. Voorzitter Mackloet verklaart dat hij altijd met veel plezier naar het koor toegaat en de bestuursfuncties vervuld. "Het is een leuke club met een buitengewone sfeer". De voorzitter - die zelf een van de jongste leden is - vindt de vrij hoge gemiddelde leeftijd geen bezwaar, want er blijven toch steeds nieuwe leden bijkomen. Het vele aanbod van koren in de regio leidt er volgens Mackloet toe dat iedereen voor een koor kan kiezen dat het beste bij hem past voor wat betreft de uit straling en het repertoire. Toch is iedereen die behoefte heeft om in een mannenkoor te zingen welkom bij 'Ons Koor', er worden aan de leden geen bijzondere zangtechnische eisen gesteld. "De drempel is laag!" Jaap verduidelijkt dat het koor meer is dan alleen zingen. "Lief en leed worden gedeeld en ook worden enkele keren de vrouwen van de koorleden uitgenodigd voor bijzondere uit stapjes". 'Ons Koor' is een 'algemeen' koor, dus zon der binding aan een geloofsrichting. Toch blijkt dit geen problemen op te leveren, want de leden hebben verschillende achtergron den maar voelen zich prima thuis bij het koor dat iedere maandagavond repeteert in het verenigingsgebouw naast Rooms Katho lieke Kerk aan de Langeweg in Middelhar- nis. De voorzitter wijst verder nog op het belang van het ophalen van het oud papier. "Hier van worden veel zaken bekostigd, die anders de leden zelf zouden moeten opbrengen, zoals uniformen en uitstapjes". Van 29 april tot 4 mei zal het koor een uitstapje maken naar Engeland. Een deel van de kosten wordt ook uit de opbrengst van het oud papier betaald. Voor het jubileumjaar 2005 als het koor zeventig jaar bestaat staan er diverse activi teiten op het programma, waar de voorzitter nog niet op vooruit wil lopen. Ongetwijfeld horen we nog van dit vitale 'Ons Koor'... Dit voorjaar treedt het koor op in Stad aan 't Haringvliet op 3 april tijdens een paaszang- avond en op 17 april in Stellendam tijdens een avond van Christenen voor Israël. Op gezette tijden wordt bij fam. Saarloos een inzamelingsavond voor kleding etc. gehouden voor Oekraïne. Ook afgelopen keer was dat het geval. Naast dat er de gehele week wel aanloop was, was deze avond wel bijzonder. Er is ongeveer 35 kuub kleding binnenkomen vanuit heel Flakkee. Ook het Rode Kruis uit Middel- harnis had veel materiaal zoals: een zieken huisbed, een tillift enz. De organisatie zegt iedereen heel hartelijk dank hiervoor. Ook voor de bijdrage van in totaal 63 euro. De meeste honden die hieronder genoemd worden, zitten al een aardig tijdje bij ons in de kennels. En ik zeg eerlijk: het zijn niet de meest gemakkelijke honden, maar toch zouden wij het fijn vinden als ook deze dieren weer een nieuwe baas vinden. Daarom proberen wij hen steeds weer opnieuw onder uw aandacht te brengen. Harley, de Thaise Ridgeback, een donkerbruine niet zo grote hond met een streep rechtopstaand haar over zijn rug. Het is een reu, bijna 12 maanden, en niet zo groot. Harley is gevon den, en wij denken dat hij door zijn baas niet zo leuk behandeld is. Hij heeft een ervaren baas nodig en wij plaatsen hem liever niet in een gezin met kleine kinde ren. Komt u eens bij hem kijken. Marlon, een kruising bouvier, labrador retrie ver, zwart, halflang harig, ruim 4 jaar. Het is een leuke hond, waaks, en hij kan goed alleen thuis zijn. Marlon is niet geschikt voor een beginner. Het is een hond die erg bescher- mend is voor zijn baas. Ook deze hond is al een tijd bij ons, en wij hopen voor hem dat er gauw een baas komt die Marlon een tweede kans geeft. Qiiinta, de ouwe bouvier, een goedmoedi ge meid die bij ons op de receptie loopt. Het is een grote zwarte hond, ruim 10 jaar oud en zij vindt het niet erg om alleen thuis te blijven. Gezien haar leeftijd willen wij haar het liefst in een rustig gezin plaat sen. Zij is niet gewend aan kinderen en katten. Desi, bruin, gesteriliseerd, niet zo groot en gewoon een 'vuilnisbak kie' van bijna 10 jaar. Zij is niet gewend aan kinderen, kan niet bij katten, zij kan alleen thuis blijven en is dan goed waaks. Voor dit lie ve hondje graag een rustig gezin. Astra, ook een 'vuilnisbakkie' van bijna 2 jaar, bruin, niet zo groot, een beetje bang voor kinderen, wel lief, kan alleen thuis blijven, maar is niet gewend aan katten. Tommy is een nieuwkomer, ook rasloos, blond, niet te groot, onge veer 13 maanden. Deze hond is graag buiten, speelt graag, is ook waaks en is gewend aan kinderen. Tommy kan een tijdje alleen thuis blijven. Komt u eens kijken bij ons in: de Dierenstee, Groene Kruisweg 14a te Numansdorp. Tel. (0186) 655150, website: www.dierenstee.nl. Onze openingstijden: maandag t/m zaterdag vanaf 11.00 tot 16.00 Groeten uit Igrootmoeders tijd (20) - door Jan Both De aankomst van de Middelharnisse boot, beter bekend als de Men'eerse bööt. In de eilandendelta, waarvan Goeree-Overflakkee deel uitmaakt, waren schepen, groot en klein, eeu wenlang het belangrijkste vervoer middel. Van oudsher voeren kleine roei- en zeilscheepjes tussen de eilan den onderling en naar het vasteland. Beurt- en marktschippers zorgden voor vervoer van goederen, want die moesten immers ook per schip wor den aan- en afgevoerd. De export van landbouwproducten en de import van bijvoorbeeld bouwmaterialen, meubi lair en brandstoffen is een verhaal apart. Voor Goeree-Overflakkee waren de steden Rotterdam en Dor drecht belangrijke handelscentra. De negentiende eeuw stond in het teken van de technische vooruitgang. Geert Mak noemde in zijn boek 'De eeuw van mijn vader' de ondergang van de Titanic in 1912 als een keerpunt in deze opeenvolging van technische hoogstandjes: men dacht een onzinkbaar schip te maken, maar bij de eer ste reis ging het schip al ten onder. Een boot die nooit ten onder is gegaan, is de Men'eer se bóót. Het verhaal van deze boot is niet zo legendarisch als dat van de Titanic, toch is de Men'eerse boot voor de oudere inwoners van Flakkee nog een begrip. In 1842 kwam de eerste stoomboot tussen Middelhamis en Rotterdam/Dordrecht in de vaart. Zij kreeg de naam Men'eerse boot en nam ruim honderd jaar een belangrijke plaats in binnen de samenleving op het eiland. De situatie in Middelhamis was vóór 1842 als volgt. Drie zogenaamde paviljoen- schepen voeren zondags en donderdags op Rotterdam en 's woensdags op Dordrecht, terwijl een veer dagelijks op Hellevoetsluis en de dorpen aan Het Spui voer. Een kro niekschrijver uit die tijd schreef het volgen de: "De afhankelijkheid van deze weinige vastgestelde dagen, het bezwaar, om som wijlen door tegenwind en ongunstig getij den nacht aan boord te moeten doorbrengen, de weinige geriefelijkheden en vele onge makken aan de reis met het paviljoenschip, of over de veren verbonden, en het voor beeld van andere plaatsen, deden in den laat- sten tijd het verlangen levendig worden om in het bezit van eene stoomboot te geraken." Enkele ondernemende personen richtten in 1841 de N.V. Stoomboot Maatschappij Overflakkee en Goedereede op. Zij hadden een startkapitaal van 50.000 gulden nodig. Daartoe werden honderd aandelen van 500 gulden uitgezet. Binnen enkele weken waren 93 aandelen verkocht en kon worden over gegaan tot de aanschaf van een stoomboot van 40 pk. Op 10 september 1842 verscheen de stoom boot in de haven. De Dordrechtsche Cou rant schreef over dit historische feit: "De bevallige vorm en de buitengewone snelle vaart dezer stoomboot, schonk aan de toe- gevloeide menigte een schoon en aange naam schouwspel, die dezelve met een blij herhaald hurah! begroette en verwelkomde. De stevige bouw, de alleszins gemakkelijke en buitengewoon fraaije inrigting dezer stoomboot en het gunstig getuigenis van deskundigen omtrent de zamenstelling der machenerie, de zachte en naauwelijks merk bare beweging, de gemakkelijkheid en het vlugge der manoeuvres en de kloekheid tegen het holle water..." Kortom, de corre spondent was evenals de eilandbewoners laaiend enthousiast over het nieuwe vaar tuig. De eerste twintig jaar zijn wegens het ont breken van archiefstukken in nevelen gehuld, maar vanaf 1861 weten we vrij veel over de rederij en de schepen. Zo werden er in 1861 11.615 passagiers vervoerd. Het bleef niet alleen bij personenvervoer. De boot werd ook gebruikt voor het transport van vee van en naar de Rotterdamse markt. Het was daarom soms chaotisch aan boord, maar dat hoorde erbij. OHet was er door gaans een gezellige drukte. De reis naar Rot terdam duurde drie tot vier uur, maar kon bij slechte weersomstandigheden aanzienlijk langer duren. Kort vóór Kerst werd de dienst tot eind januari gestaakt. De boot kreeg dan haar jaarlijkse onderhoudsbeurt. Eens in de driejaar werd de stoomketel vernieuwd. Met zware ijsgang bleef de boot in de haven, omdat er soms geen doorkomen aan was. Het aantal passagiers steeg tot maar liefst 36.487 in 1878. Dat het goed ging met de Men'eerse bóót was andere ondememers niet onopgemerkt gebleven. Er kwamen meer veerdiensten in de vaart. Toch leek de Men'eerse bóót hiervan eerst weinig last te ondervinden. Langzaam maar zeker werd de concurrentiestrijd heviger. Verschillende rederijen zaten in eikaars vaarwater. Het aantal reizigers daalde - ondanks tariefverla ging - sterk en de exploitatie draaide met verlies. Door de aanschaf van een nieuwe boot wist men aanzienlijk te besparen op brandstofkosten. Met name de Rotterdamse rederij Wilton van Reede maakte de exploi tanten van de Men'eerse boot het leven zuur. Zo rond 1900 leek de Men'eerse bóót alle concurrenten achter zich te hebben gelaten, maar toen kwam in 1909 de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) met haar stoomtrams en veerboten tussen Middelhar- nis en Hellevoetsluis. Het was directeur Van den Broek die alles in het werk stelde de Men'eerse bóót in de vaart te houden, maar na zijn vertrek kwam aan deze uitzichtloze situatie een eind. In 1923 werd de N.V. over genomen door de RTM. De boot bleef nog tot in 1949 in de vaart. Toen viel definitief het doek voor deze veerdienst. Een stukje historie en romantiek was voorgoed verdwe nen. Met dit artikel over de Men'eerse bóót komt voorlopig een eind aan de serie 'Groeten uit grootmoeders tijd'. Het is echter de bedoe ling dat grootmoeder over een aantal maan den weer de kroontjespen ter hand gaat nemen. Zij heeft nog meer ansichtkaarten van Middelhainis in haar schoenendoos, maar misschien begint ze met herinneringen aan een ander dorp op het eiland. U zult het wel zien. Publicatie van Streekmuseum Goeree-Overflakkee Met in totaal 13 ploegen werd afgelopen vrijdag op zaterdagnacht in de Staver voor de 8e maal de Nacht van Sommerdiek gezwommen. De ploegen bestonden uit 8 zwemmers, die streden om de eer en tegen de slaap in een levendig en sportieve nacht marathon. De meeste ploegen waren bezet door wedstrijdzwemmers, verenigingen uit onder andere Brielle, Rozenburg, Tholen, Oud Beijerland en Stellendam waren van de partij, maar natuurlijk ook onze Sommels- dijkse Schotejil, de organiserende vereni ging. De ploeg uit Kerkdriel, die vorig jaar eerste werd, moest helaas verstek laten gaan, maar zij hebben toegezegd volgend jaar de verloren beker weer terug te komen winnen. Om 08.00 exact werd gestart, overigens zon der officieel startschot, hetgeen volgens insi ders samenhing met vrijdag de 13e. De wed strijd was daarom al in volle gang toen de wethouder van sportzaken, dhr.de Jong, zijn openingswoorden kon zeggen. In het zwembad was het een sportieve dmk- te met stevige muziek om de banentellers wakker te houden, de elkaar afwisselende zwenmiers mstten uit in het Prieel en de spieren werden door de sportfysiotherapeu- ten in optimale conditie gehouden. In de strijd tekende zich al snel een aantal ploegen af die de andere ploegen voor zou den bUjven, de ploeg Pink Panters 1 uit Oud- Beijerland kwam na 12 uren zwemmen als winnaar uit de strijd. De ploeg bestaande uit acht personen, die bij toerbeurt de 12 nachtelijke uren door het Staverse zwemwa ter sprintten, legde de ongelooflijke afstand van 67100 m af! In totaal zijn dit 2684 baan tjes, bij de start werden tijden geklokt tot 27 seconden voor de 50 m, bij de finish om 08uOO zaterdagochtend werd er in de eind sprint rond de 28 seconden gezwommen. De prijsuitreiking door de dhr.Viergever, manager van de Staver, vond plaats om 08u30, de 67100 meter was goed voor de Ie plaats en de wisselbeker, maar tevens een absoluut afstandsrecord voor de Sommels- dijkse Nachtzwemmarathon. Moe maar voldaan keerden zwemmers, begeleiders, publiek en organisatie zaterdag ochtend vroeg huiswaarts, op weg naar een welverdiende 'nacht'mst. Zuid-Holland moet de kennisprovin cie van Nederland worden. Om dit te bereiken moeten alle krachten in het onderwijs, het onderzoek, het onder nemerschap en de overheid (de vier O's) worden gebundeld. De gezamen lijke inspanningen zullen zich concen treren op negen belangrijkste econo mische clusters in de provincie. Met een financiële injectie van 30 miljoen euro wil Zuid-Holland in de komende jaren haar bijdrage leveren aan de doelstellingen van het Landelijk Inno vatieplatform. Dit schrijft het College van Gedeputeerde Staten in de Inno- vatiebrief die zij met Provinciale Sta ten en met maatschappelijke actoren in de komende maanden wil gaan bespreken. De overheid zorgt voor de impuls, voor de uitvoering worden afspraken gemaakt met het onder wijs, onderzoek en ondernemers. Mikken op innovatie In Zuid-Holland wordt bijna een kwart van het Bmto Nationaal Inkomen verdiend. Daarmee is de provincie een belangrijke motor van de Nederlandse economie. Nu het economisch tegen zit, moeten alle zeilen worden bijgezet. Zuid-Holland mikt daarbij op innovatie. Gedeputeerde Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling Asje van Dijk: "Een moderne regio moet het vooral hebben van innovatieve producten en diensten met een hoge toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld sensor- en nanotechnologie of life- en bios- cience als nieuwe groeigebieden, maar ook meer traditionele sterke sectoren in Zuid- Holland als de tuinbouw, transport en logis tiek of de maritieme sector zullen door een grotere toepassing van nieuwe kennis kun nen innoveren. Concurreren met vergelijk bare Europese regio's zal steeds meer bepaald worden door de innovatieve kracht die een regio heeft". Kennis sneller en slimmer toepassen Het grote potentieel in Zuid-Holland aan kennis in onderwijs- en onderzoeksinstellin gen moet sneller en slimmer worden toege past in nieuwe producten en diensten. Het College van Gedeputeerde Staten wil dan ook de condities voor meer kennisintensieve en innovatieve bedrijvigheid verbeteren. Asje van Dijk: "Voor de ontwikkeling van innovatieve bedrijvigheid is toegepaste rele vante kennis noodzakelijk. Zowel hoog waardige kennis voor de voorlopers als de al wat meer uitgeteste kennis voor de grote groep middelgrote en kleinere bedrijven. Wij moeten dus werken aan de ontwikkeling van hechte kennisnetwerken, uitwisseling van kennis, goede aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, voldoende aan bod van moderne, duurzame bedrijventerrei nen en kantorenlocaties in de buurt van onze kenniscentra". Voordelen clustervorming benutten Om dit te bereiken moeten de voordelen van clustervorming van bedrijvigheid zoveel mogelijk worden benut. Zo'n bedrijvenclus- ter bestaat uit een complex van bedrijven en instellingen met een gemeenschappelijke basiskennis. Bijvoorbeeld het glastuinbouw- complex, de maritieme sector, de petroche mie en de andere belangrijkste economische dragers van onze Zuid-Hollandse economie. Samenwerking met maatschappelijke part ners Bij de uitwerking van de Zuid-Holland se clusteraanpak speelt de in 2003 opgerich te Stichting Zuid-Hollandse Kennisalliantie een belangrijke rol. De Kennisalliantie is een breed netwerk van organisaties die samen werking en stimulering van de kennisecono mie tot doel heeft. De samenwerking tussen de partijen in de clusters moet leiden tot nieuwe combinaties van markten en produc ten Per cluster wordt een plan van aanpak gemaakt gericht op verspreiding van kennis naar het Midden- en Klein Bedrijf, stimule ring van innovatieve starters en de onder steuning van innovatieprojecten door bij voorbeeld Mbo-stagiaires en subsidie voor gezamenlijk onderzoek. De Innovatiebrief doet verder voor stellen met betrekking tot - exportbevordering - verbetering van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt - promotie en acquisitie van buitenlandse bedrijven. Met de Kamers van Koophandel, de Regio nale Platforms Arbeidsmarkt en de West Holland Foreign Investment Agency (WFIA) worden hierover afspraken gemaakt. Centra voor nieuwe innovatieve bedrijvigheid zijn o.a. het BioScience Park bij Leiden en in het gebied tussen Delft en Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 7