Nieuws Ui< ÏJe PiereiiS^ee
I
--.-.-..-.i^^s
Jaap Mackloet 25 jaar verbonden
aan Mannenkoor 'Ons Koor'
Kenniseconomie in Zuid-Holland
EIIAUDBIJIIEUWS
absoluut
afstandsrecord
67100m in 12 uuri
u
Barend Vinke lid van verdienste
Kleding voor Oekraïne
c« c«
'.t 9 9 9 'ii
tï
STICHTING
DIERENBELANG
HOEKSCHE
WAARD
Nacht van Sommerdiek:
PAGINA 7
VRUDAG 20 FEBRUARI 2004
Nudat Juap Mackloet de Bondsspeld kreeg opgespeld kreeg Barend Vinke uit handen van Mackloet de
oorkonde die behoort bij de benoeming als 'lid van verdienste' van 'Ons Koor'.
De naam 'Ons Koor' van het bijna
zeventigjarig mannenltoor van Som-
melsdijk verbeeldt al iets van het
'onder ons zijn'. Maandagavond tij
dens de jaarvergadering van het koor
werd dit voor de buitenstaanders dui
delijk. Het leek ogenschijnlijk een tra
ditionele jaarvergadering te worden
met een hapje en een drankje en tot
halverwege de avond was dit ook zo...
Nadat het huishoudelijk gedeelte van de
jaarvergadering was afgerond betrad een
gezelschap de zaal naast de Rooms Katho
lieke Kerk, waar de koorleden bijeen waren.
Dit bleek een gebeurtenis, die dit keer niet
door voorzitter Jaap Mackloet, was voorzien
of voorbereid. Het bestuur vond dat nu de
tijd was aangebroken om hun voorzitter Jaap
Mackloet eens in het zonnetje te zetten, want
hij heeft zich al vijfentwintig jaar met kracht
ingezet voor het mannenkoor.
Als eerste voerde de heer P.H.M. Aalberts,
de secretMis van het Koninklijk Nederlands
Zangersverbond Vereniging Holland, het
woord. Namens Vereniging Holland, de
nieuwe afdeling van de 150 jaar oude
KNZV, wees hij de aanwezigen op het
belang van zijn organisatie voor de bij de
bond aangesloten koren. "De koren zijn
gebaat bij een goede organisatie die hen ter
zijde staan bij, onder andere contacten met
de Buma en andere juridische zaken", aldus
Aalberts. De koren krijgen zo alle ruimte om
zich op het bedrijven van de zangkunst te
storten.
Hij wist dat bij Jaap Mackloet het zingen
genetisch bepaald is, want hij zet zich met
alles wat hij heeft in voor 'Ons Koor', ook
bestuurlijk is Jaap actief binnen de 'Vereni
ging Holland', waarvan hij het vice-voorzit-
terschap bekleed. Aalberts weet dat in al die
activiteiten veel tijd gaat zitten. Als waarde
ring kreeg Jaap een oorkonde en de Bonds
speld uitgereikt. "Zoals sommige christenen
een visje op de auto plakken of een kruisje
dragen is het speldje met de muzieksleutel
een teken van verbondenheid met het koor-
leven", aldus Aalberts. Naast de dank wens
te hij de 49-jarige Mackloet nóg vijfentwin
tig actieve jaren voor 'Ons Koor'.
Goed voorbereid
Namens het koor werd de jubilerende voor
zitter toegesproken door de heer Masten
broek: "Jaap je was een voorzitter van de
bovenste plank" zo omschreef hij de persoon
Mackloet. Als voorbeeld noemde hij dat als
Jaap met een voorstel kwam in de bestuurs
vergadering dit altijd heel goed was voorbe
reid "het was duidelijk, er bleven geen vra
gen meer over", aldus Mastenbroek. Ook hij
hoopte mede namens de koorleden dat Mac
kloet nog vele jaren het voorzitterschap van
'Ons Koor' zal mogen bekleden. Ook Joke
Mackloet, de vrouw van de voorzitter werd
in de dank betrokken, omdat zij Jaap toch
heel wat keren aan 'Ons Koor' heeft moeten
afstaan. Als blijk van erkentelijkheid kreeg
het echtpaar naast de bloemen ook Theater
bonnen uitgereikt. Waarvan - zo beloofde
Mackloet in zijn dankwoord - zéker gebruik
zal worden gemaakt.
Vijfentwintig jaar geleden - na één jaar
huwelijk - werd Jaap door zijn vrouw Joke
naar het Mannenkoor gestuurd. Zij vond het
voor Jaap nodig dat hij ging zingen. Mac
kloet verzekerde de koorleden dat hij er
nooit spijt van heeft gehad dat hij op maan
dagavond het huis werd uitgestuurd. Al
gauw werd hij tot bestuurslid gekozen en
daar heeft hij zich altijd voor de volle hon
derd procent voor ingezet. Jaap legde uit dat
hij naast het drukke zakenleven de maan
dagavond - de repetitieavond - altijd als
'rustpunt' heeft beschouwd. "Het koor was
voor mij een soort afreageren", aldus Jaap.
De voorzitter roemde de gezelligheid van
het koor en dit blijkt uit de aanwezigheid van
een 'ontspanningscommissie' die zowel in
droeve tijden als bij feestelijke gebeurtenis
sen zorgt dat de onderlinge band van de
koorleden stevig blijft, zo zelfs dat het
maandagavond leek of we op een familiebij
eenkomst terecht v/aren gekomen. En daar
ligt volgens de''leden nu juist kracht van
'Ons Koor'.
De dirigent van het koor, W. Chr. Meyboom,
had speciaal voor deze avond voor Jaap een
lied gecomponeerd en natuurlijk werd Jaap
door de 'zangersvrienden in het rond' toege
zongen.
Oud papier
Niet alleen de zangkwaliteiten van het koor
zorgen voor de nodige bekendheid. Maar
wellicht is 'Ons Koor' een van de weinige
koren in Nederland die in het bezit zijn van
een bestelbus. Deze bus is regelmatig te zien
in de omgeving van Middelhamis. De bus
wordt voornamelijk gebruikt voor het opha
len van oud papier en dit blijkt een goede
bron inkomsten voor het koor te zijn.
En juist met betrekking tot het ophalen van
het oud papier had Mackloet op zijn beurt
weer een verrassing in petto. Volgens Mac
kloet brak enige tijd geleden de welvaartstijd
aan, het gevolg was dat de aanbieders van
allerlei zaken veel van zich wilden laten
horen; het tijdperk van kranten en folders
diende zich aan. De toenmalige bestuurders
van het koor zagen een gat in de markt: Oud
papier!" Midden zestiger jaren is zo het
papierophalen voor het mannenkoor begon
nen. Volgens Mackloet werden de tekorten
van het koor opgevuld met de opbrengsten
van het oud papier. Soms stond het ophalen
van papier op een laag pitje, als de papier-
prijs laag was of de leden wat minder
enthousiast waren. Momenteel blijkt dat de
inkomsten van het oud papier een goede
bron van inkomsten van het koor is. "ledere
maand staan de mannen weer te trappelen
van ongeduld om de wijk in te gaan". De
voorzitter is blij dat er zoveel leden zijn die
actief zich met het ophalen van oud papier
bezighouden.
Eén lid van de vereniging bUjkt zich wel bij
zonder in te spannen voor deze bron van
inkomsten. "Met de bus van het koor is hij
zes dagen per week - vrijwillig - dienst van
het koor", zo verklaarde Mackloet. En voor
dit actieve lid van het koor. Barend Vinke,
had het bestuur een verrassing in petto. Hij
werd tijdens de bijeenkomst benoemd als
'lid van verdienste' van het koor een eer die
nog niemand te beurt is gevallen. Volgens
Mackloet "haalt Barend het papier uit alle
hoeken en gaten". Samen met echtgenoot
Annie - als secretaris van Barend - werd ook
het echtpaar Vinke door de verzamelde man
nen toegezongen.
Vinke verklaart dat er soms wel 'werkwe
ken' van zestig uur zijn die hij in het oud
papierwerk steekt. Het succes van het opha
len ligt volgens hem in het feit dat hij in de
gelegenheid om op elk gewenst tijdstip bij
bedrijven en scholen langs te gaan en dat
wordt ook door hen zeer gewaardeerd.
Leuke club
Volgend jaar hoopt het Mannenkoor te vie
ren dat het zeventig jaar geleden werd opge
richt. Voorzitter Mackloet verklaart dat hij
altijd met veel plezier naar het koor toegaat
en de bestuursfuncties vervuld. "Het is een
leuke club met een buitengewone sfeer". De
voorzitter - die zelf een van de jongste leden
is - vindt de vrij hoge gemiddelde leeftijd
geen bezwaar, want er blijven toch steeds
nieuwe leden bijkomen. Het vele aanbod van
koren in de regio leidt er volgens Mackloet
toe dat iedereen voor een koor kan kiezen dat
het beste bij hem past voor wat betreft de uit
straling en het repertoire. Toch is iedereen
die behoefte heeft om in een mannenkoor te
zingen welkom bij 'Ons Koor', er worden
aan de leden geen bijzondere zangtechnische
eisen gesteld. "De drempel is laag!" Jaap
verduidelijkt dat het koor meer is dan alleen
zingen. "Lief en leed worden gedeeld en ook
worden enkele keren de vrouwen van de
koorleden uitgenodigd voor bijzondere uit
stapjes".
'Ons Koor' is een 'algemeen' koor, dus zon
der binding aan een geloofsrichting. Toch
blijkt dit geen problemen op te leveren, want
de leden hebben verschillende achtergron
den maar voelen zich prima thuis bij het
koor dat iedere maandagavond repeteert in
het verenigingsgebouw naast Rooms Katho
lieke Kerk aan de Langeweg in Middelhar-
nis.
De voorzitter wijst verder nog op het belang
van het ophalen van het oud papier. "Hier
van worden veel zaken bekostigd, die anders
de leden zelf zouden moeten opbrengen,
zoals uniformen en uitstapjes". Van 29 april
tot 4 mei zal het koor een uitstapje maken
naar Engeland. Een deel van de kosten wordt
ook uit de opbrengst van het oud papier
betaald.
Voor het jubileumjaar 2005 als het koor
zeventig jaar bestaat staan er diverse activi
teiten op het programma, waar de voorzitter
nog niet op vooruit wil lopen. Ongetwijfeld
horen we nog van dit vitale 'Ons Koor'...
Dit voorjaar treedt het koor op in Stad aan 't
Haringvliet op 3 april tijdens een paaszang-
avond en op 17 april in Stellendam tijdens
een avond van Christenen voor Israël.
Op gezette tijden wordt bij fam. Saarloos
een inzamelingsavond voor kleding etc.
gehouden voor Oekraïne. Ook afgelopen
keer was dat het geval. Naast dat er de
gehele week wel aanloop was, was deze
avond wel bijzonder. Er is ongeveer 35
kuub kleding binnenkomen vanuit heel
Flakkee. Ook het Rode Kruis uit Middel-
harnis had veel materiaal zoals: een zieken
huisbed, een tillift enz. De organisatie zegt
iedereen heel hartelijk dank hiervoor. Ook
voor de bijdrage van in totaal 63 euro.
De meeste honden die hieronder genoemd worden, zitten al
een aardig tijdje bij ons in de kennels. En ik zeg eerlijk: het
zijn niet de meest gemakkelijke honden, maar toch zouden
wij het fijn vinden als ook deze dieren weer een nieuwe
baas vinden. Daarom proberen wij hen steeds weer
opnieuw onder uw aandacht te brengen.
Harley, de Thaise Ridgeback, een donkerbruine niet zo grote hond
met een streep rechtopstaand haar over zijn rug. Het is een reu, bijna
12 maanden, en niet zo
groot. Harley is gevon
den, en wij denken dat
hij door zijn baas niet zo
leuk behandeld is. Hij
heeft een ervaren baas
nodig en wij plaatsen
hem liever niet in een
gezin met kleine kinde
ren. Komt u eens bij
hem kijken.
Marlon, een kruising
bouvier, labrador retrie
ver, zwart, halflang
harig, ruim 4 jaar. Het is
een leuke hond, waaks,
en hij kan goed alleen
thuis zijn. Marlon is niet
geschikt voor een
beginner. Het is een
hond die erg bescher-
mend is voor zijn baas. Ook deze hond is al
een tijd bij ons, en wij hopen voor hem dat
er gauw een baas komt die Marlon een
tweede kans geeft.
Qiiinta, de ouwe bouvier, een goedmoedi
ge meid die bij ons op de receptie loopt.
Het is een grote zwarte hond, ruim 10 jaar
oud en zij vindt het niet erg om alleen
thuis te blijven. Gezien haar leeftijd willen
wij haar het liefst in een rustig gezin plaat
sen. Zij is niet gewend aan kinderen en
katten.
Desi, bruin, gesteriliseerd, niet zo groot en gewoon een 'vuilnisbak
kie' van bijna 10 jaar. Zij is niet gewend aan kinderen, kan niet bij
katten, zij kan alleen thuis blijven en is dan goed waaks. Voor dit lie
ve hondje graag een rustig gezin.
Astra, ook een 'vuilnisbakkie' van bijna 2 jaar, bruin, niet zo groot,
een beetje bang voor kinderen, wel lief, kan alleen thuis blijven, maar
is niet gewend aan katten.
Tommy is een nieuwkomer, ook rasloos, blond, niet te groot, onge
veer 13 maanden. Deze hond is graag buiten, speelt graag, is ook
waaks en is gewend aan kinderen. Tommy kan een tijdje alleen thuis
blijven.
Komt u eens kijken bij ons in:
de Dierenstee, Groene Kruisweg 14a te Numansdorp.
Tel. (0186) 655150, website: www.dierenstee.nl.
Onze openingstijden: maandag t/m zaterdag vanaf 11.00 tot 16.00
Groeten uit
Igrootmoeders tijd
(20) - door Jan Both
De aankomst van de Middelharnisse
boot, beter bekend als de Men'eerse
bööt. In de eilandendelta, waarvan
Goeree-Overflakkee deel uitmaakt,
waren schepen, groot en klein, eeu
wenlang het belangrijkste vervoer
middel. Van oudsher voeren kleine
roei- en zeilscheepjes tussen de eilan
den onderling en naar het vasteland.
Beurt- en marktschippers zorgden
voor vervoer van goederen, want die
moesten immers ook per schip wor
den aan- en afgevoerd. De export van
landbouwproducten en de import van
bijvoorbeeld bouwmaterialen, meubi
lair en brandstoffen is een verhaal
apart. Voor Goeree-Overflakkee
waren de steden Rotterdam en Dor
drecht belangrijke handelscentra.
De negentiende eeuw stond in het teken van
de technische vooruitgang. Geert Mak
noemde in zijn boek 'De eeuw van mijn
vader' de ondergang van de Titanic in 1912
als een keerpunt in deze opeenvolging van
technische hoogstandjes: men dacht een
onzinkbaar schip te maken, maar bij de eer
ste reis ging het schip al ten onder. Een boot
die nooit ten onder is gegaan, is de Men'eer
se bóót. Het verhaal van deze boot is niet zo
legendarisch als dat van de Titanic, toch is
de Men'eerse boot voor de oudere inwoners
van Flakkee nog een begrip.
In 1842 kwam de eerste stoomboot tussen
Middelhamis en Rotterdam/Dordrecht in de
vaart. Zij kreeg de naam Men'eerse boot en
nam ruim honderd jaar een belangrijke
plaats in binnen de samenleving op het
eiland. De situatie in Middelhamis was vóór
1842 als volgt. Drie zogenaamde paviljoen-
schepen voeren zondags en donderdags op
Rotterdam en 's woensdags op Dordrecht,
terwijl een veer dagelijks op Hellevoetsluis
en de dorpen aan Het Spui voer. Een kro
niekschrijver uit die tijd schreef het volgen
de: "De afhankelijkheid van deze weinige
vastgestelde dagen, het bezwaar, om som
wijlen door tegenwind en ongunstig getij
den nacht aan boord te moeten doorbrengen,
de weinige geriefelijkheden en vele onge
makken aan de reis met het paviljoenschip,
of over de veren verbonden, en het voor
beeld van andere plaatsen, deden in den laat-
sten tijd het verlangen levendig worden om
in het bezit van eene stoomboot te geraken."
Enkele ondernemende personen richtten in
1841 de N.V. Stoomboot Maatschappij
Overflakkee en Goedereede op. Zij hadden
een startkapitaal van 50.000 gulden nodig.
Daartoe werden honderd aandelen van 500
gulden uitgezet. Binnen enkele weken waren
93 aandelen verkocht en kon worden over
gegaan tot de aanschaf van een stoomboot
van 40 pk.
Op 10 september 1842 verscheen de stoom
boot in de haven. De Dordrechtsche Cou
rant schreef over dit historische feit: "De
bevallige vorm en de buitengewone snelle
vaart dezer stoomboot, schonk aan de toe-
gevloeide menigte een schoon en aange
naam schouwspel, die dezelve met een blij
herhaald hurah! begroette en verwelkomde.
De stevige bouw, de alleszins gemakkelijke
en buitengewoon fraaije inrigting dezer
stoomboot en het gunstig getuigenis van
deskundigen omtrent de zamenstelling der
machenerie, de zachte en naauwelijks merk
bare beweging, de gemakkelijkheid en het
vlugge der manoeuvres en de kloekheid
tegen het holle water..." Kortom, de corre
spondent was evenals de eilandbewoners
laaiend enthousiast over het nieuwe vaar
tuig.
De eerste twintig jaar zijn wegens het ont
breken van archiefstukken in nevelen
gehuld, maar vanaf 1861 weten we vrij veel
over de rederij en de schepen. Zo werden er
in 1861 11.615 passagiers vervoerd. Het
bleef niet alleen bij personenvervoer. De
boot werd ook gebruikt voor het transport
van vee van en naar de Rotterdamse markt.
Het was daarom soms chaotisch aan boord,
maar dat hoorde erbij. OHet was er door
gaans een gezellige drukte. De reis naar Rot
terdam duurde drie tot vier uur, maar kon bij
slechte weersomstandigheden aanzienlijk
langer duren. Kort vóór Kerst werd de dienst
tot eind januari gestaakt. De boot kreeg dan
haar jaarlijkse onderhoudsbeurt. Eens in de
driejaar werd de stoomketel vernieuwd. Met
zware ijsgang bleef de boot in de haven,
omdat er soms geen doorkomen aan was.
Het aantal passagiers steeg tot maar liefst
36.487 in 1878. Dat het goed ging met de
Men'eerse bóót was andere ondememers
niet onopgemerkt gebleven. Er kwamen
meer veerdiensten in de vaart. Toch leek de
Men'eerse bóót hiervan eerst weinig last te
ondervinden. Langzaam maar zeker werd de
concurrentiestrijd heviger. Verschillende
rederijen zaten in eikaars vaarwater. Het
aantal reizigers daalde - ondanks tariefverla
ging - sterk en de exploitatie draaide met
verlies. Door de aanschaf van een nieuwe
boot wist men aanzienlijk te besparen op
brandstofkosten. Met name de Rotterdamse
rederij Wilton van Reede maakte de exploi
tanten van de Men'eerse boot het leven zuur.
Zo rond 1900 leek de Men'eerse bóót alle
concurrenten achter zich te hebben gelaten,
maar toen kwam in 1909 de Rotterdamsche
Tramweg Maatschappij (RTM) met haar
stoomtrams en veerboten tussen Middelhar-
nis en Hellevoetsluis. Het was directeur Van
den Broek die alles in het werk stelde de
Men'eerse bóót in de vaart te houden, maar
na zijn vertrek kwam aan deze uitzichtloze
situatie een eind. In 1923 werd de N.V. over
genomen door de RTM. De boot bleef nog
tot in 1949 in de vaart. Toen viel definitief
het doek voor deze veerdienst. Een stukje
historie en romantiek was voorgoed verdwe
nen.
Met dit artikel over de Men'eerse bóót komt
voorlopig een eind aan de serie 'Groeten uit
grootmoeders tijd'. Het is echter de bedoe
ling dat grootmoeder over een aantal maan
den weer de kroontjespen ter hand gaat
nemen. Zij heeft nog meer ansichtkaarten
van Middelhainis in haar schoenendoos,
maar misschien begint ze met herinneringen
aan een ander dorp op het eiland. U zult het
wel zien.
Publicatie van Streekmuseum
Goeree-Overflakkee
Met in totaal 13 ploegen werd afgelopen
vrijdag op zaterdagnacht in de Staver voor
de 8e maal de Nacht van Sommerdiek
gezwommen. De ploegen bestonden uit 8
zwemmers, die streden om de eer en tegen
de slaap in een levendig en sportieve nacht
marathon. De meeste ploegen waren bezet
door wedstrijdzwemmers, verenigingen uit
onder andere Brielle, Rozenburg, Tholen,
Oud Beijerland en Stellendam waren van de
partij, maar natuurlijk ook onze Sommels-
dijkse Schotejil, de organiserende vereni
ging. De ploeg uit Kerkdriel, die vorig jaar
eerste werd, moest helaas verstek laten gaan,
maar zij hebben toegezegd volgend jaar de
verloren beker weer terug te komen winnen.
Om 08.00 exact werd gestart, overigens zon
der officieel startschot, hetgeen volgens insi
ders samenhing met vrijdag de 13e. De wed
strijd was daarom al in volle gang toen de
wethouder van sportzaken, dhr.de Jong, zijn
openingswoorden kon zeggen.
In het zwembad was het een sportieve dmk-
te met stevige muziek om de banentellers
wakker te houden, de elkaar afwisselende
zwenmiers mstten uit in het Prieel en de
spieren werden door de sportfysiotherapeu-
ten in optimale conditie gehouden.
In de strijd tekende zich al snel een aantal
ploegen af die de andere ploegen voor zou
den bUjven, de ploeg Pink Panters 1 uit Oud-
Beijerland kwam na 12 uren zwemmen
als winnaar uit de strijd. De ploeg bestaande
uit acht personen, die bij toerbeurt de 12
nachtelijke uren door het Staverse zwemwa
ter sprintten, legde de ongelooflijke afstand
van 67100 m af! In totaal zijn dit 2684 baan
tjes, bij de start werden tijden geklokt tot 27
seconden voor de 50 m, bij de finish om
08uOO zaterdagochtend werd er in de eind
sprint rond de 28 seconden gezwommen.
De prijsuitreiking door de dhr.Viergever,
manager van de Staver, vond plaats om
08u30, de 67100 meter was goed voor de Ie
plaats en de wisselbeker, maar tevens een
absoluut afstandsrecord voor de Sommels-
dijkse Nachtzwemmarathon.
Moe maar voldaan keerden zwemmers,
begeleiders, publiek en organisatie zaterdag
ochtend vroeg huiswaarts, op weg naar een
welverdiende 'nacht'mst.
Zuid-Holland moet de kennisprovin
cie van Nederland worden. Om dit te
bereiken moeten alle krachten in het
onderwijs, het onderzoek, het onder
nemerschap en de overheid (de vier
O's) worden gebundeld. De gezamen
lijke inspanningen zullen zich concen
treren op negen belangrijkste econo
mische clusters in de provincie. Met
een financiële injectie van 30 miljoen
euro wil Zuid-Holland in de komende
jaren haar bijdrage leveren aan de
doelstellingen van het Landelijk Inno
vatieplatform. Dit schrijft het College
van Gedeputeerde Staten in de Inno-
vatiebrief die zij met Provinciale Sta
ten en met maatschappelijke actoren
in de komende maanden wil gaan
bespreken. De overheid zorgt voor de
impuls, voor de uitvoering worden
afspraken gemaakt met het onder
wijs, onderzoek en ondernemers.
Mikken op innovatie
In Zuid-Holland wordt bijna een kwart van
het Bmto Nationaal Inkomen verdiend.
Daarmee is de provincie een belangrijke
motor van de Nederlandse economie. Nu het
economisch tegen zit, moeten alle zeilen
worden bijgezet. Zuid-Holland mikt daarbij
op innovatie. Gedeputeerde Ruimtelijke en
Economische Ontwikkeling Asje van Dijk:
"Een moderne regio moet het vooral hebben
van innovatieve producten en diensten met
een hoge toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld
sensor- en nanotechnologie of life- en bios-
cience als nieuwe groeigebieden, maar ook
meer traditionele sterke sectoren in Zuid-
Holland als de tuinbouw, transport en logis
tiek of de maritieme sector zullen door een
grotere toepassing van nieuwe kennis kun
nen innoveren. Concurreren met vergelijk
bare Europese regio's zal steeds meer
bepaald worden door de innovatieve kracht
die een regio heeft".
Kennis sneller en slimmer toepassen
Het grote potentieel in Zuid-Holland aan
kennis in onderwijs- en onderzoeksinstellin
gen moet sneller en slimmer worden toege
past in nieuwe producten en diensten. Het
College van Gedeputeerde Staten wil dan
ook de condities voor meer kennisintensieve
en innovatieve bedrijvigheid verbeteren.
Asje van Dijk: "Voor de ontwikkeling van
innovatieve bedrijvigheid is toegepaste rele
vante kennis noodzakelijk. Zowel hoog
waardige kennis voor de voorlopers als de al
wat meer uitgeteste kennis voor de grote
groep middelgrote en kleinere bedrijven.
Wij moeten dus werken aan de ontwikkeling
van hechte kennisnetwerken, uitwisseling
van kennis, goede aansluiting van vraag en
aanbod op de arbeidsmarkt, voldoende aan
bod van moderne, duurzame bedrijventerrei
nen en kantorenlocaties in de buurt van onze
kenniscentra".
Voordelen clustervorming benutten
Om dit te bereiken moeten de voordelen van
clustervorming van bedrijvigheid zoveel
mogelijk worden benut. Zo'n bedrijvenclus-
ter bestaat uit een complex van bedrijven en
instellingen met een gemeenschappelijke
basiskennis. Bijvoorbeeld het glastuinbouw-
complex, de maritieme sector, de petroche
mie en de andere belangrijkste economische
dragers van onze Zuid-Hollandse economie.
Samenwerking met maatschappelijke part
ners Bij de uitwerking van de Zuid-Holland
se clusteraanpak speelt de in 2003 opgerich
te Stichting Zuid-Hollandse Kennisalliantie
een belangrijke rol. De Kennisalliantie is een
breed netwerk van organisaties die samen
werking en stimulering van de kennisecono
mie tot doel heeft. De samenwerking tussen
de partijen in de clusters moet leiden tot
nieuwe combinaties van markten en produc
ten Per cluster wordt een plan van aanpak
gemaakt gericht op verspreiding van kennis
naar het Midden- en Klein Bedrijf, stimule
ring van innovatieve starters en de onder
steuning van innovatieprojecten door bij
voorbeeld Mbo-stagiaires en subsidie voor
gezamenlijk onderzoek.
De Innovatiebrief doet verder voor
stellen met betrekking tot
- exportbevordering
- verbetering van de aansluiting tussen
onderwijs en arbeidsmarkt
- promotie en acquisitie van buitenlandse
bedrijven.
Met de Kamers van Koophandel, de Regio
nale Platforms Arbeidsmarkt en de West
Holland Foreign Investment Agency
(WFIA) worden hierover afspraken
gemaakt. Centra voor nieuwe innovatieve
bedrijvigheid zijn o.a. het BioScience Park
bij Leiden en in het gebied tussen Delft en
Rotterdam.