Het asielzoekers besluit etï) i eb Bepaald werk langs de waterkant PREDIKBEURTEN Wooté Daad S EiiAtn»i-racuii/s Alpha-cursus in Stellendam Zwemclub 'de Stelle' Calvijn en de bijbel Zondag 22 februari 2004 EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Thema-avond Alzheimer ■WtM Alledaags Goeree Overf lakkee doeree Overf lakkee organiseert Haringvliet- oversteek 2004 Herenstichting en NFGV danken gulle gevers en collectanten //r'^t PAGINA 2 VRUDAG 20 FEBRUARI 2004 Een congres De emoties zijn hoog opgelaaid. De rust na de storm is opmerkelijk. Dit betreft aller eerst wel het CDA-partijcongres van zater dag 14 februari. Voorspellingen deden vre zen dat het daar hard aan toe zou gaan. Het viel allemaal mee, gelukkig! Niet dat er geen stevige noten gekraakt zijn. Dat was wel het geval. Ik heb de indruk dat het voor het CDA gunstig is geweest dat uitgerekend op die zaterdag - na de discussie en net voor de stemmingen in de Tweede Kamer - het con gres werd gehouden. Er kon gediscussieerd worden. De pers laat ons weten dat daarvan intensief is gebruikgemaakt. Er was tevoren veel verzet en veel com motie. Achteraf viel het mee. Dat wil niet zeggen dat alle congresgangers tevreden naar huis zijn gegaan. Het betekent wel dat het intern niet tot een breuk is gekomen. Het betekent wel dat het intern niet tot een breuk is gekomen. Als ik het goed begrepen heb, sloot het congres in een redelijke eensge zindheid. Waarom ik dit wat breder op papier zet? Niet om het CDA een duwtje in de rug te geven. Het is niet mijn taak politieke voor keuren uit te spreken of partij(en) aan te prij zen met het oog op de stembus. Ik voel me voluit Nederlands burger, betrokken bij de gang van zaken, u kunt ook zeggen bij de belangen van en in onze samenleving. Tevens weet ik me een waarnemer van ter zijde, die de gang van zaken gadesla, op ont wikkelingen inga - positief of negatief. Ik voel me in deze rubriek vooral gedrongen het denken en doen van de lezers aan te scherpen. Dat gaat niet om buiten gewetens vorming en morele argumenten. Bij het schrijven voel ik me enerzijds wat in de luw te staan. In vroeger jaren heb ik aan discus sies en protest- of gebedsbijeenkomsten deelgenomen. Deze rubriek heeft voor mij iets van uitkijkpost. Ik vang signalen op en zend signalen uit. Als in een spiegel Waarom ik dan iets meer dan gewone aandacht geef aan het CDA-partijcongres? Niet vanwege eventuele politieke voorkeur. Wel omdat de gang van zaken in Utrecht voor mij iets weg heeft van een spiegel te zijn van wat zich in onze samenleving afspeelt. Er is in veel kringen onrust en ongenoe gen geweest over het asielbeleid; in het bij zonder over de politieke lijn die niet gevolgd gaat worden. CDA-partijleden stonden daar in niet alleen. Het vraagstuk is mede daarom zo urgent. omdat we asielzoekers die met uitzetting bedreigd worden, op straat tegenkomen, soms zelfs als bewoners dicht bij ons heb ben, terwijl de media (in allerlei vorm) de pijn van uitgeprocedeerde asielzoekers voor ons neerzetten. We worden erdoor aangegre pen en leven mee! Dat brengt onze emoties in beweging. We zijn er door oogcontact bij betrokken. En toch, een tamelijk rustige en redelijk eensgezinde afloop op het congres in Utrecht. En die gang van zaken als spiegel voor onze samenleving. Problemen niet aangepakt De poneer twee stellingen, waar iedere burger rekening mee moet houden in zijn oordeelsvorming. In de eerste plaats: ons land heeft de immense problematiek van het asielzoekers vraagstuk voor enige, of zelfs wel geruime tijd op zijn beloop gelaten. In vroeger jaren rustte er een taboe op een kritische opmer king jegens asielzoekers. Pim Fortuyn heeft het deksel van dit taboe afgehaald. Toen is eerst voorzichtig, daarna steeds luider en sneller de publieke discussie op gang geko men. Tenslotte zijn er bij het regeerakkoord afspraken gemaakt die uitgevoerd gaan wor den. Minister Verdonk krijgt van allerlei kanten de zwarte Piet toegespeeld. Zij ver keert in een weinig benijdenswaardige posi tie. Men bedenke wel, dat zij doet waartoe partijen zich hebben verplicht. Er moest, hoe dan ook orde op zaken gesteld worden. Dat was ons land aan de politiek naar alle kanten verplicht. Afgewe zen asielaanvragers moeten weten waar ze uiteindelijk aan toe zijn. De samenleving moet weten waarvoor ze in relatie tot afge wezen asielzoekers staat. Dat geldt ook naar het buitenland, en niet in de laatste plaats naar hen die vanuit het buitenland alsnog trachten in ons land asiel te verkrijgen. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat onze overheid terughoudend, aarzelend en weifelachtig is geweest in de definitieve aanpak van de problemen. Daaraan kunnen asielzoekers geen recht ontlenen alsof er reeds een beshssing ten gunste van hen was gekomen. Uitvoering van het regeerakkoord De tweede stelling sluit direct aan bij de voorgaande: In het regeerakkoord is de lijn uitgezet waarnaar gehandeld zal worden. De regering, in het bijzonder minister Verdonk, is nu bezig met de uitvoering van genomen besluiten. Eindelijk zijn er beslissingen genomen en worden besluiten uitgevoerd. Nu ontstaat er veel commotie, veel emo tionele druk. Dat is te begrijpen. Daarvoor behoeft de regering niet te wijken. Dat is mijn overtuiging. Als ik het goed inschat is dat ook de achtergrond van de besluiten op het CDA-partijcongres. Er moesten besliss ingen vallen. In de chaos van onzekerheid moest een beleidsHjn worden uitgezet en uit gevoerd. Dat mensen daarbij pijn gedaan wordt, is helaas werkelijkheid. Men kan daaraan niet voorbijgaan. Noch aan het feit dat mensen pijn oplopen; noch aan maatregelen die pijn doen. lessen rechtvaardigheid en barmhartigheid Ik heb in de afgelopen dagen een span ning gevoeld mssen rechtvaardigheid en barmhartigheid. Voor mijn besef botsten zij soms met elkaar. Men kan in een samenleving beleid niet enkel laten bepalen door barmhartigheid. Recht en rechtvaardigheid dienen gerespec teerd en betracht te worden. Het (goede, juis te, zuivere) recht is het gebinte van de samenleving. Waar het recht wankelt ten gunste van een ruim-bepleite en geprakti seerde barmhartigheid, worden de grondsla gen van de samenleving aangetast. Men zal in het publieke leven barmhartigheid nooit kunnen of mogen uitspelen tegen gerechtig heid. Het recht is het fundament van de samen leving, al is er over een rechtvaardige samenleving meer te zeggen. Voorzover ik kan oordelen meen ik dat in de nu uit te voeren en door de wet gelegi timeerde maatregelen, recht en barmhartig heid samengaan. En wel op deze wijze, dat gezinnen niet uit elkaar mogen worden gescheurd. Vervolgens ook, dat aandacht gegeven wordt aan de meest-schrijnende gevallen. Over de intensiteit van het schrijnend-zijn zal altijd verschil van mening bestaan. Dat er met een beroep op het schrijnend karakter van de situatie een uitzondering gemaakt kan en zelfs moet worden, is duidelijk toe gezegd en door het CDA-partijcongres extra onderstreept. Als de wet straks uitgevoerd gaat wor den, zullen er zeker nog tranen geschreid, misschien wel vuisten gebald worden. Niet temin zullen we in ons land ons aan de wet moeten houden. Ik zou christenen willen oproepen tot gebed om een combinatie van rechtvaardig heid en barmhartigheid in het asielzoekers beleid - en dat binnen de grenzen van de wet. Ik besef dat met deze regels niet alle aspecten zijn belicht. Vooral het schrijnend karakter van bepaalde situaties is niet uit voerig beschreven. Ik heb er oog voor, maar meen tegelijkertijd dat barmhartigheid de rechtvaardigheid niet teniet mag doen. Een oplossing niet uitstellen Tenslotte: uit heel deze problematiek trek ik een les, die ik in mijn jeugd heb geleerd: Wie niet tijdig een probleem aan pakt maar de situatie maar laat voortsudde- ren, komt voor steeds moeilijker en pijnlij ker beslissingen te staan. Pak, in welke situ atie of relatie ook, de problemen tijdig aan. Uitstel vergroot de moeilijkheden. Op de vraag of je soms ook niet geduld moet heb ben, hoop ik in een latere column terug te komen. W.H.Velema Eerste Lijdenszondag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. A. Kot, Schoonrewoerd, bedie ning Heilige Doop en 18.30 uur kand. J. K. Abbink, Vriezenveen. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. J. K. Abbink en 18.30 uur ds. A. Kot. Woensdag 25 februari, Dorpkerk: 19.30 uur ds. B. Reinders, Maartensdijk - Oer. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en 18.00 uur ds. W. L. Smelt. Donderdag 26 februari: 19.00 uur ds. R. W. de Koeijer, Hardinxveld-Giessendam - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. J. Mink en 18.30 uur leesdienst. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. D. C. Flapper, Staphorst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 1020 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28: contracttarieven op aanvraag slmtingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultlngstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden. 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS; postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur drs. P. Roozeboom - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, bediening Heilige Doop Welkomstdienst en 15.00 uur ds. L. Lammers, Giessen-Nieuwkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student G. Beens. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. H. J. Stout- jesdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Hei lig Avondmaal. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur kand. P. C. Zorge en 18.00 uur ds. B. J. van Vreeswijk, Veenendaal - Lukaska- pel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Ben- nekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Goud - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. M. M. Leydens - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds, M. Gou- driaan, Lunteren - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 15.00 uur student G. Beens - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 15.00 uur student G. Beens - Ger. Kerk 10.00 uur kand. A. L. de Kwaadsteniet en 17.00 uur drs. W. M. Dekker - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. A. W. Balk en 16.45 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Kot, Borssele, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. G, R. Mauritz, Rotterdam, dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.30 uur leesdienst - Evangeliege meente Beréa, gebouw De Bron 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Meyer, Yerseke en 18.00 uur ds. L. D. Burger - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. K. L. Bom en IS.OOuurds. A.W. Mol. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. C. Hoek, Veenendaal en 18.00 uur ds. F. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur dr. J. Vlaardingerbroek en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur dr. C. A. van der Sluijs, Rotterdam - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 18.00 uur ds. C. Harinck - Ger. Kerk 9.30 uur drs. C. van Steeg en 18.00 uur drs. J. E. Ezinga. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smeh, voorbereiding Heiüg Avondmaal. OOLTGENSPLAAT - Op donderdag avond 26 februari a.s. organiseert de Stichting Welzijnswerk Oostflakkee in verenigingsgebouw 't Centrum, Van Weelstraat 10 te Ooltgensplaat een thema-avond over Alzheimer. De avond begint om 19.30 uur en is voor iedereen die belangstelling heeft toe gankelijk. Entree 1,00. Het komt in de bus ofhetphfl op de deur mat. Bij de uitgang staat een bus. In Nederland hebben we voor bijna alles een bus. Volle en lege, gele en rode, stem en beschuit. De bus is niet weg te denhen uit ons dagelijks leven. Wat is uw favoriete bus? Lijn 1 of de melkbus? De laatste met z 'n oorspronkelijke bestemming of in de hal met paraplu's. De bus heeft het dagelijks leven ingrijpend veranderd. Zonder de bus zaten we nog knus in de paardentram en aten we koekjes uit een papieren zakje. Van oudsher zijn er koekbussen, bedrukt met afbeeldingen, van kastelen met zwanen in het meer tot de schilderijen van Rien Poort- vliet. Van rozen tot modieuze letters. De bus was ooit een omstreden tv-program- ma. Deze bus was gevuld met passagiers van diverse snit en pluimage, en reed met onbekende bestemming door het land. De passagiers reden uit viije wil kriskras over al heen, maar mochten de bus niet verlaten. Hier en daar werd de bus geweerd omdat fans van het programma dit middel van niet-openbaar vervoer bestormden. Het mediagenieke was om dit zo lang mogelijk vol te houden. Met een aantal volstrekt onbekenden xvas het op deze manier 'bus sen 'geen eenvoudige opgaaf. Het is in ieder geval anders dan in de gewone bus. Daar zegt niemand iets en is zwijgzaamheid regel. Het is een stiltebus. In dat opzicht lijkt de streekbus op een klooster. Ook daar is zwijgen één van de regels, maar zwijgen in een klooster heeft een duidelijke functie. Beiuustje mond houden maakt in contem platieve gemeenschappen deel uit van het dagelijks leven en wordt als zinvol beschouwd. In dé bus was praten een must. Anders hield je het niet vol. Meedoen dus. Praat maar raak. Niemand die ook maar ergens aanstoot aan neemt of zich ergert. Alleen wanneer godsdienst en geloof gesprekson- denveip dreigen te worden, stokt het gesprek. Spotten mag, maar verder is gods dienst taboe, ook in de bus. Gepraat over geld en sport doet het altijd goed. Evenals het oeverloze gekwaak over wat er allemaal niet deugt bij medemens en in Den Haag. Hier en daar was de bus, zoals gezegd, niet welkom. De taferelen eromheen brachten sommige gemeenten ertoe de bus van haar grondgebied te weren. Democratisch of niet, u moet maar denken: alles komt tenslotte in debus. ro Vorig jaar werd wegens omstandigheden de Haringvlietoversteek niet georganiseerd. De Stellendamse zwemclub 'de Stelle' vond dit erg jammer en wil deze jarenlange traditie toch in ere houden. Daarom organiseert ze dit jaar wel de Haringvlietoversteek. De start vindt plaats en op zaterdag 28 augustus om 14.00 uur aan de Hellevoetse zijde van het Haringvliet. De finish zal aan de Stellen damse zijde zijn. De totale afstand bedraagt ongeveer 3,1 km.; tijdens de tocht is er vol doende bewaking aanwezig. De inschrijving opent medio juni. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met jos@tmannetje.tmf web.nl of u surft naar www.zcdestelle.tk. Op 6 april start in Stellendam weer de Alpha-cursus. Een laagdrempelige cursus voor mensen die geïnteresseerd zijn in het christelijk geloof Tien dinsdagavonden wordt bij elkaar gekomen om te praten over het geloof in God. Allerlei onderwerpen komen aan bod. Wie is Jezus? Waarom stierf Hij aan het kruis? Waarom bidden? Hoe bid den? Waarom bijbellezen? Zomaar een aan tal vragen die behandeld worden. Uiteraard is er alle gelegenheid om vragen te stellen. De avonden beginnen met een gezamenlijke maaltijd, om elkaar wat beter te leren ken nen. Na het eten is er een korte inleiding over het onderwerp van die avond. Na een kop koffie of thee is er alle gelegenheid om door te praten over alles wat je bezighoudt. Deze Alpha-cursus wordt alweer voor de zesde keer georganiseerd door leden van de Geref. Kerk te Stellendam. De cursus wordt gehou den aan de Kerkdreef (het zaaltje van de Geref Kerk) in Stellendam. De Alpha-cur sus is toegankelijk voor iedereen, of je nu wel of niet met het geloof bent opgegroeid, of je nu wel of niet naar de kerk gaat, of je nu wel of niet actief bezig bent met het geloof; je bent gewoon welkom. Voor de Nationale Collecte Hersenziekten Psychische Ziekten in Ouddorp is dit jaar een record bedrag van 842,24 bij elkaar ge bracht. Het Nationaal Fonds Geestelijke Volksgezondheid en de Hersenstichting Nederland, organisatoren van deze collecte, bedanken alle gulle gevers voor hun bijdra ge. Ook de collectanten worden heel harte lijk bedankt voor hun inzet in deze koude periode. Waarschijnlijk heeft niet iedereen een col lectant aan de deur gehad. Dat komt omdat er nog niet genoeg mensen zijn om in iedere straat te kunnen collecteren. Help daarom ook mee in 2005Meld u aan als collectant. Voor meer informatie belt u naar Jeannette v. d. Linde, Marijkeweg 1, 3253 BN Ouddorp. Tel. (0187) 682882. Vanzelfsprekend kunt u het gehele jaar steu nen door een actie te organiseren of een gift over te maken op giro 950, tnv. Nationale Collecte Hersenziekten Psychische Ziek ten, Den Haag. Het was eindjaren zeventig dat ik een exem plaar in bezit kreeg van het prachtige boek 'Luther en de bijbel', geschreven door dr. W.J. Kooiman, destijds een alom erkend Luther-kenner. Ik heb het in die tijd met veel genoegen gelezen. En later nog wel eens herlezen. En nu verscheen onlangs een boek met een vergelijkbare titel: 'Calvijn en de bijbel' van de hand van dr. W. Balke. Terecht noemt de omslag van dat boek hem 'een vooraanstaand Calvijn-kenner'. Met het verschijnen van deze prachtig uitgevoerde bundel ben ik erg blij. Het kwam uit ter gele genheid van Balke's afscheid als hoogleraar 'geschiedenis van de Reformatie' aan de VU te Amsterdam. Dr. W. Balke heeft zijn leven voor een groot deel gewijd aan de bestudering van de geschriften van Johannes Calvijn, de refor mator uit de 16e eeuw. Nog goed herinner ik me de verschijning van zijn indrukwekken de proefschrift, al weer heel wat jaren gele den. Ook dat ging over Calvijn. Helaas - in de breedte van onze samenleving heeft de reformator Calvijn niet zo'n goede naam. De meeste mensen willen liever niet vereenzelvigd worden met Calvijn en het calvinisme. Die staan voor velen gelijk met moralisme en rigorisme, wereldvreemdheid en bovenmatige strengheid. Anderen gaan nog verder en menen dat een trek van kneu terigheid en enghartigheid evenmin ont breekt. Was Calvijn niet die strenge heerser in Geneve, die er allerlei hardvochtige opvattingen op nahield? Nee, Calvijn krijgt in onze verlichte maatschappij de handen niet op elkaar. En dat, zo schrijft Balke terecht, "terwijl Calvijn in zijn tijd een modem mens was, een cultuurdrager van de eerste orde, die de Franse taal mede vorm gegeven heeft, die een enorme stoot gaf aan de ontwikkelingen van de wetenschap en die de hele westerse beschaving diepgaand heeft beïnvloed." Calvijn is vooral bekend geworden door zijn boek dat wel als zijn hoofdwerk wordt aan gemerkt, de 'Institutie'. Velen beschouwen dat vierdelige werk als zijn dogmatiek, de uiteenzetting van 'de leer van Calvijn'. Dr. Balke wijst erop dat Calvijn met dit boek niet meer bedoelde dan een verwijzing naar de Heilige Schrift. Calvijn is niet de man van dat ene boek, maar veel meer is hij 'de man van de bijbel'. Balke: "Naast hem zal men niet licht iemand vinden die zoveel van zijn talenten, tijd en energie gegeven heeft om de bijbel te verklaren, en zich zo heeft toege legd op de prediking." In de eeuw van Calvijn is de bijbel als het Woord van God bij het gewone volk terecht gekomen. Natuurlijk heeft daaraan de uit vinding van de boekdrukkunst bijgedragen, enkele tientallen jaren daarvoor. Maar ook de aandacht voor de bijbelhandschriften, door mensen als Erasmus en anderen, heb ben een stoot gegeven aan de hernieuwde aandacht voor de tekst van de bijbel. In de I6e eeuw werd de bijbel overal vertaald in de gewone volkstaal. "De bijbel is het rijkste geschenk dat een mens kan krijgen in zijn leven. Daarin is wijsheid tot zaligheid. Daar van was men in de 16e eeuw diep doordron gen." Welnu, Calvijn - gegrepene door het Heilige Schriften als hij was - wist het als zijn roeping van Godswege om al zijn gaven dienstbaar te maken aan de uitleg van de bijbel. De exegese van de Schriften behoort tot het hart van Calvijn's levenswerk. Het is niet overtrokken als Balke hem noemt "een van de grootste Schriftuitleggers van zijn tijd, en men mag wel zeggen van alle tijden." Calvijn heeft wat afgepreekt... Onvermoei baar was hij daarin. Week in week uit, jaar in jaar uit. Zo maar een enkel voorbeeld geeft dr. Balke daarvan. In 1549 preekte Calvijn op de zondagmorgen over de brief aan de Hebreen. Toen hij dat bijbelboek voltooid had, begon hij met zijn preken over de Han delingen der apostelen. Op de zondagavon den preekte hij over de Psalmen. Op de werkdagen preekte hij over Jeremia. In de colleges voor zijn studenten behandelde hij het profetenboek van Jesaja. In de bijeen komsten op de vrijdagmorgen kwam opnieuw de Hebreënbrief aan de orde. In datzelfde jaar publiceerde hij onder meer een commentaar op de brief aan Titus. Als we het allemaal op een rij zetten, zien we dat Calvijn tien(!) maal per veertien dagen de kansel in Geneve beklom. Elke zondag twee keer en om de week ook elke werkdag. En altijd hield hij zich aan de zogenaamde 'lec tio continua', dat wil zeggen dat hij een heel bijbelboek achtereenvolgens behandelde, slechts onderbroken door de christelijke feestdagen of door ziekte of verblijf elders. Wat dat laatste betreft: van 1538 tot 1541 is Calvijn verbannen geweest uit de stad Gene ve. Hij heeft toen de wijk genomen naar Straatsburg, waar hij predikant was in een vluchtelingengemeente. Maar wat denkt u - teruggekomen in Geneve sloeg hij in de eer ste dienst in de St. Pierre het bijbelgedeelte op waar hij enkele jaren geleden noodge dwongen was opgehouden. Calvijn was zeer overtuigd van de noodzaak van de prediking van het Woord. Zelfs zegt hij ergens: "Wie niet ter kerke komt, ver werpt het Woord van God en de Zoon van God. Wie zich tegen de prediking verklaart, is als een rebel, die Christus de scepter uit handen rukt. Zij keren de orde van God om. Zij blussen de Geest uit. Zij scheiden zich af van Zijn lichaam. Zij verloochenen hun heil.Dat zijn geen geringe woorden. Cal vijn was er heilig van overtuigd dat de din gen zo liggen. En hij had er het Woord van God mee aan zijn zijde. Daarom was hij ook zo overtuigd van de bij zondere verantwoordelijkheid van de diena ren van het Woord. Ze zijn niet minder dan deurwachters van het Koninkrijk der heme- len. Ieder, zo benadrukt hij, die de opdracht heeft om het Evangelie te verkondigen, moet zich aan die taak helemaal geven. Zijn dienst vraagt de hele mens. Het Woord van God moet onvervalst als de boodschap van God Zelf aan de harten worden gelegd. God Zelf moet spreken in de gemeente. Ieder die het Woord verkondigt, is Zijn plaatsvervanger. Zijn tolk en heraut. Nog veel meer schrijft Balke in dit rijke boek over 'Calvijn en de bijbel'Ik geef nog enkele titels van de in totaal 22 hoofdstuk ken. 'De landbelofte aan Israël', 'Het offer van Isaak', 'Calvijn en de zondagsheiliging', 'Het Hooglied - Psalm 45', 'De gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe', 'De Pink- sterprediking.' Ik besluit met nog een enkele zinsnede uit de epiloog. "Ook voor Calvijn zijn de poorten der hel vaak beangstigend dichtbij en tege lijk heeft hij een verrassend vertrouwen in Gods vaderlijke zorg en de onwankel baarheid van de koninkrijk van Christus. Het staat voor Calvijn vast dat, terwijl God "Zijn hand over ons uitstrekt, bewerkt Hij dat het koninkrijk van onze Heere Jezus Christus bloeit en zich meer en meer verbreidt, totdat Hij al Zijn uitverkorenen tot Zich genomen heeft en hen heeft bekleed met Zijn heerlijk heid en onsterfelijkheid." Dit voorrecht ontving Johannes Calvijn op 27 mei 1564, nog geen 55 jaar oud. Hij was verteerd in de dienst van zijn Zender. N.a.v.: W. Balke, Calvijn en de bijbel. Uit geverij Kok te Kampen. ISBN 9043- 508-14-4. Gebonden, 448 pag. Prijs 34,90. J.M.J. Kieviet Om het afbrokkelen van het talud tegen te gaan, wordt langs een watergang tus sen MeUssant en Stellendam een beschoeiing geplaatst, dit over een afstand van 15 kilometer. In totaal gaan er maar liefst 30.000 palen van 2 meter lengte de grond in. De palen zijn van onbehandeld hout, omdat geïmpregneerde of geteer de palen schadelijk zijn voor het milieu. Vooralsnog kan maar één kant van de watergang worden afgewerkt. Aan de andere kant van de watergang is het land net omgeploegd en wacht de akker op aardappels. Pas na de oogst kan ook de andere oever van beschoeiing worden voorzien. De werkzaamheden worden uit gevoerd in opdracht van het waterschap. (foto Persburo Flakkee)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2