De samenhang der dingen Vragen over epilepsie? Belde illltepslelljnl Deitanatuor ontmoetAdrie Lokker en Dick Koppend van gemeente Goedereede en Gert de Groot van Natuurmonumenten: "De economische waarde van Deltanatuur niet onderschatten!" delta natuur ^8212411 EIIAI1|»1-I1ICUWS Ingezonden: Natuurlijke oorzaken Bovennatuurlijke oorzaken Waarden Praktijk Vreemdelingenbeleid Integratiebeleid Economisch beleid Im- en exportbeleid advies en voorlichting een ïnlwwatief gesprek itócfe# eft boekjes Conclusie Over Deltanatuur PAGINA 10 VRUDAG 20 FEBRUARI 2004 Normen en waarden, economische neergang, im- en export, asiel- en inte gratiebeleid, criminele vloedgolven, een falend overheidsbeleid, politiek en kerkelijk geharrewar. Zou er samen hang bestaan tussen bovenstaande zaken, of is het gewoon een toevalUge samenloop van omstandigheden, waaruit niets geconcludeerd kan of mag worden? Of geloven we niet meer in de stelling van oorzaak en gevolg? Ook al zouden we er niet in geloven, de grote vraag wordt daardoor niet minder prangend: hoe overkomt ons dit? Uiteraard, natuurlijke oorzaken hebben natuurlijke gevolgen, die zijn er volop aan te wijzen en de seculiere mens zal dit in de eerste plaats ook zo zien, met hooguit een verklaring van de natuurwet van oorzaak en gevolg en/of daarnaast ook wel de fllosoflsche wet van de compensatie, die soms ook wel is aan te duiden en waaraan een bepaalde logica niet ontbreekt. Ook Kardinaal Simonis, die doorgaans rede lijk dicht in de buurt van de rechtse kerken verkeert - althans in zaken betreffende ethiek en menselijke verantwoordelijkheid, sprak in verband met de nieuwe vogelziekte over natuurlijke gevolgen. Maar daarmee is niet alles te verklaren. Natuur en bovenna tuur, van waaruit oorzaak en gevolg ook nog in een ander licht komt te staan, dat te erken nen heeft voor veel mensen kennelijk een te verregaand karakter te vergaande conse quenties. Waar we op doelen, zijn niet in de eerste plaats de materiële stoffelijke, tastba re en natuurlijke zaken, maar meer de gees telijke, de ideële zaken, die waarden verte genwoordigen waar normen aan verbonden zijn om deze waarden in stand te houden. En die tot zegen strekken, wanneer ze onder houden worden. En in een vloek kunnen ver keren, als ze niet onderhouden worden. Waarden en normen zijn onmisbaar voor elke samenleving, voor ons zelf en voor ons omgaan met de naaste, de verantwoordelijk heid van en voor elkaar in de maatschappij waarin we leven en ook daarbuiten. De noodzaak daarvan zullen weinigen ontken nen. Maar deze zaken dient men ook consequent te promoten en waar nodig aan te vullen en te beschermen tegen de corrosie van de tijd geest. En juist dat heeft in de meeste geval len ontbroken. Sluipend, ongemerkt, meest al subtiel werden morele waarden in een weg van geleidelijkheid afgebroken en naar andere maatstaven, meer naar de logica van de moderne verlichte mens aangepast. De promotie van de zgn. trendsetters van de moderne waarden, door onze politieke en maatschappelijke leiders - met de slogan 'je moet met je tijd durven meegaan, je per spectieven benutten, en pluk de dag - was de sleutel die bijna op alle deuren paste ja veel al ook op kerkelijke deuren, en vele leiders lieten zich dikwijls voor dat moderne kartet- je spannen. Wie kan dat eigenlijk nog ont kennen? Onder de vlag van Sociale recht vaardigheid. En de menselijke waardigheid, met een beroep op de Rechten van de Mens, werd de één na de andere morele waarde van de altijddurende fundamentele wet der tien geboden ontmanteld, een andere inhoud gegeven of werden sommige waarden totaal ontkend en andere voorgesteld als achter haalde zaken, die alleen maar herinnerde aan de spruitjesgeur van een achterlijk en ouder wets verleden. Velen van onze politieke en kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders, die vooral niet als fundamentalistisch te boek wilden staan, volgden slaafs deze uitgezette maar in wezen seculiere koers en werden daarmee ontrouw aan hun roeping. De roe penden in de woestijn? Ze zijn er zeker nog maar ze zijn weinig in getal, deze mannen die zich niet kleden en voeden naar en met wat de moderne smaakmakers als ideaal voorschrijven. Ze kleden en voeden zich ook nu nog naar oud profetengebruik, met wat de woestijn ze levert. Hopelijk kunnen we deze voorstelling in figuurlijke allen nog volgen. Hun woorden, naar de letter en Geest van het Woord, gelouterd door ascese, geeft waar achtigheid aan het getuigenis van hun roe ping. Geen zoekers van ijdele eer, wars van toejuichingen, onbevooroordeeld, onge schokt door kritiek, hoon, spot en laster van de hen omringende wereld, zuiver, getrouw, recht op de man, op het scherpst van de sne de, navolgenswaardig en geënt op een eeu wenoud concept van de Tien Geboden, sinds onheuglijke tijden, wat wereldwijd ook door diverse religieuze groepen werd gehanteerd. En waar deze zaken consequent in de prak tijk werden gebracht - slechts uw en ons welzijn beogend, liet het een zegen achter, aantoonbaar, onweerlegbaar. Maar het in ere houden en betrachten van deze geboden kan ook nog een meerwaarde, een eeuwigheids waarde verkrijgen, als ze uit dankbaarheid betracht worden. En niet uit nooddwang. Het zal duidelijk zijn dat dit een andere insteek heeft en een nadere uitleg behoeft. Gelukkig zijn er, die hiervoor zijn opgeleid en de bekwaamheid hebben en die dat vele malen beter uit kunnen leggen. Dat normen en waarden zowel onmisbaar zijn in het economische verkeer van mensen onderling als ook in ruimere zin in maat schappelijk en wereldwijd verband, dat zal niemand kunnen ontkennen. Dat in diezelfde verbanden ook nog andere waarden gelden, ook dat zullen weinigen ontkennen. Maar onderschrijven en respecteren én ze in prak tijk brengen, zijn twee geheel verschillende zaken. Wanneer eeuwenoude waarden, vor men en gebruiken die hun waarde bewezen hebben, afgebroken, veronachtzaamd en verachtelijk worden weggeworpen, wat komt daar dan voor in de plaats, anders dan een soort suiTogaat, een luchtledig, een vacuüm waarin iedereen doet wat goed is in zijn ogen? Hooguit nog wat vage of voze normen zonder waarden, waaraan de bezie ling ontbreekt, omdat we dan terecht komen bij de filosofieën van Sartre en consorten, die de zinloosheid van het bestaan hebben gepredikt. De huidige discussie over een algeheel asiel pardon voor duizenden uitgeprocedeerde vluchtehngen kreeg de afgelopen weken wel een merkwaardig gezicht. Vooral als we de vraag bezien wat van de 1,5 miljoen alloch tonen in ons land geworden is. In geestelijk opzicht wel te verstaan. Er zijn gelukkig zo te zien nog demonstranten die op de Chris tenplicht wijzen en de aandacht vragen voor de toch wel schrijnende gevallen. Maar er wordt ook van diverse kanten opgeroepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid; een oproep nota bene gedaan door politieke en kerkelijke leiders. Dat is uiteraard ook ver keerd. Wat gebeurt als deze moderne martelaren van de Staat der Nederlanden inderdaad zo'n generaal pardon zouden krijgen? In welke situatie belanden ze dan, anders dan de hun reeds bijgeschreven soortgenoten? Vermoe delijk delen ze in het zelfde lot wat we omsclireven vinden in het Evangelie van Matth. 23 vers 15: 'Wee u gij schriftgeleer den en Farizeeën, gij geveinsden, want gij omreist stad en land om één Jodengenoot te maken; en als hij het geworden is, zo maakt gij hem een kind der hel, tweemaal meer dan gij'. Is dit ook niet de situatie waarin al tal loos vele allochtonen terecht zijn gekomen? In een land waar ze overgeleverd worden aan de normen en demonen van onze waar- de(n)loze maatschappij? Daar zit ook nog een andere kant aan, één waaraan we kennelijk gemakkelijk voorbij gaan en die in de toekomst het zwaard zal blijken te zijn waarmee we mogelijk door stoken kunnen worden. Vrijwel alle asiel zoekers en allochtonen hebben een Islamiti sche achtergrond, en wij hebben - min of meer zoals de bekende wafelvrouw - geroe pen: kom maar binnen, kom maar binnen. Jacqueline Costa-Lascoux, commissielid van de Franse Stasi delegatie, die een aantal weken geleden ons land bezocht in verband met een onderzoek naar integratieproblema- tiek, noemde de resultaten van het Neder landse integratieonderzoek van de commis sie Blok, schokkend en veelzeggend. Costa- Lascoux, een juriste en psychologe, geeft leiding aan één van de instituten van het Franse wetenschappelijke onderzoek; ze is verbonden aan de Raad van Europa als des kundige op het gebied van burgerschap en mensenrechten en ze is lid van de Hoge Raad voor de Integratie van Frankrijk. Ze noemt ons land een schoolvoorbeeld van te ver doorgevoerd 'culturalisme'. Tegelijker tijd is Nederland het land van de grote toler antie, voorloper op moreel gebied in de wereld. Ze noemde het geen toeval dat het juist daar zo fout heeft kunnen gaan. Dat is de tragiek van de Nederlandse morele en sociale vooruitstrevendheid, het is het zwaard geworden waarmee het land nu wordt bedreigd, aldus dit commissielid. En dit zegt een hoog ontwikkelde vrouw, die gevoed en gelaafd is aan de borsten en bron nen van het land waar eertijds de revolutie en evolutie van de verlichte filosofie begon, van liberté, égalité en fratemité. Franse Moslims hebben tegenover haar gezegd dat Nederland een pakje boter is, een land waar het moslimfundamentalisme volop kansen krijgt om vaste grond onder de voeten te krijgen. Het is veruit het kwets baarste land van Europa. Nederland is een zeer open samenleving en moslims zijn zeer goed internationaal georiënteerd; ze hebben overal familie en kennissen zitten en kennen bij uitstek de verschillen in wetgeving. Een land dus waar moslims in vrijwel alle grote steden over een zestal jaren of eerder de meerderheid zullen hebben. De poUtieke Islam is zich goed bewust van de grote kan sen die Nederland hen biedt. De huidige economische malaise waarin ons land momenteel verkeert, is uiteraard ook in natuurlijk opzicht verklaarbaar. Onze im- en export is niet in balans. We zijn blijkbaar als producerend land te duur geworden, waar voor talloze factoren zijn aan te wijzen. Om maar enkele te noemen: onze verzorgings staat is ten opzichte van andere Europese landen te ver doorgeschoten en kost handen vol geld, wat uiteraard voor een groot deel doorberekend wordt in onze export van goe deren en diensten. Voor het hoge aantal werklozen is dikwijls wel werk, maar dat weigert men omdat het zogenaamd te zwaar. te vuil, te gewoon of beneden ons niveau zou zijn; of men heeft domweg geen zin om te werken - er is toch altijd wel een uitkering te versieren, al is dat dikwijls te weinig om van te leven. Het hoge aantal illegalen, dat op de één of andere manier aan de kost komt, vormt voor de staat een enorme belasting in plaats van dat daar belastinggeld van kan worden geïnd. Ze koten echter handen vol geld in verband met misdaad- en drugsbestrijding en/of door andere onoorbare praktijken. Het reeds twintig jaar falende integratiebeleid, wat volgens betrouwbare cijfers ons land miljarden heeft gekost, heeft geen integratie geleverd. De misdaad en de uiterst softe behandeling daarvan - we kunnen eigenlijk niet eens spreken van bestrijding, want dat houdt heel wat anders in - is een immens probleem dat ook miljarden zal blijven kos ten omdat we domweg poUtiek niet eensge zind zijn om dit eendrachtig en gezamenlijk aan te pakken. Ook de megaprojecten van Verkeer en Waterstaat. Zoals de Betuwe lijn, die miljar den heeft gekost en nog zal kosten - een ondoordacht en onverantwoord politiek pre stigieus object - is doorgedramd zonder deugdelijke onderbouwing en zonder parti cipatie van het bedrijfsleven, met als reële kans dat het nooit rendabel wordt. Ondanks dit alles is er toch nog wel wat te doen voor onze inventieve, politieke en maatschappelijke beleidsmakers. We exporteren de laatste jaren zelfs ideologi sche producten zoals abortus, euthanasie en het homohuwelijk - de zogenaamde kroon juwelen van D66 en Paars I en 2. En uiter aard niet te vergeten de producten van onze XTC industrie en onze transitohandel van drugsproducten, soms verborgen in anale kanalen en/of holten van het corpus, aange leverd door inwoners uit onze Overzeese gebiedsdelen. En als klap op de vuurpijl de inzet van onze allerhoogste vertegenwoor digers voor de invoer, van met veel moeite uit buitenlandse gevangenissen losgeweek te drugscriminelen. Het is ook voor buiten landse zaken een enorme opsteker, en zeker voor onze kersverse leider van dit ministe rie, die geacht wordt onze nationale belan gen op maatschappelijk en economisch gebied wereldwijd te behartigen. En als je dan in het verre Oosten een paar platvisjes mocht vangen, dan moet men dat niet onderschatten. Het loopt in zo'n geval ook meer over de imaginaire winst, dan over harde Euro's op termijn. Want laten we eer lijk zijn. Onze gevoelige en kwetsbare volksaard was danig getroffen door de hardvochtigheid en de lichtvaardige toe passing van het strenge strafrecht elders in de wereld; dat omrecht daar diende hersteld te worden, daar moest de grootst mogelijke prioriteit aan worden toegekend. Het Koninklijk Botvangers Genootschap mocht daarvoor nationale eer en toejuiching in (ló cent per minuBt) ontvangst nemen. Mogelijk zullen in de toekomst meer van dergelijke douceurtjes ons in de schoot vallen. In ieder geval is de nationale rust en tevredenheid weer her steld. En de betreffende gabbers kunnen weer aan de slag in hun oude beroep, ook zij kunnen hun lusten weer botvieren. Er is werk aan de winkel als je zo lang gedoemd bent geweest tot nietsdoen, en je hebt dan toevallig ook nog zo'n lucratief beroep als dealer in de high stuff wereld, dan valt er wat in te halen; hun economie draait binnen de kortste keren weer als een trein, ze hoeft niet uit een slop gehaald te worden. Voldoende oorzaken dus met even zovele gevolgen. We kunnen onmogelijk volhou den of ontkennen dat er geen verband zou bestaan tussen zaken van materiële en immateriële aard en dat tussen deze zaken, ook nog andere, bovennatuurlijke invloeden een rol spelen. Is het voor u een vraag of de Hemel zal lachen en spotten? En zou daar enige reden voor kunnen zijn? Mogelijk dat we hierover eens zouden kunnen mediteren. Chr. van der Veer Korteweegje 50 Nieuwe Tonge Het is de warmste februaridag ooit. Het lijkt wel voorjaar. De Kwade Hoek inaakt zich op voor een nieuw lenteseizoen. Een lijster laat uitgelaten weten dat hij dat prima vindt. Lekker zingen, hoog in een boom tussen de knoppen. Nu maar hopen dat ze niet te vroeg openspringen. Er zijn nog heel wat schaatstochten verreden in februari! "Dit is het mooiste paadje van Goeree." Dick Koppenoi is stafambtenaar bij de gemeente Goedereede en nauw betrokken bij de plannen van Deltanatuur. Samen met de wethouder van ruimtelijke ordening Adrie Lokker van gemeente Goedereede en Gert de Groot van Natuurmonu menten brengen we een bezoel<je aan de Kwade Hoek. Vanaf het 'paadje van Koppenoi' lopen we de aanwas in. "Als de plannen met het Zuiderdiep doorgaan, gaat het er daar ongeveer zo uit zien als hier," vertelt Gert de Groot. "Het hangt er een beetje van af welke van de varianten gekozen wordt. Maar hier krijg je wel een aardige indruk." De Kwade Hoek is flink gegroeid: een cadeautje van de Noordzee. Die dropte hier zijn zand na de afsluiting van het Haringvliet. "Het is één van de weinige stukjes Noordzeekust dat nog steeds spontaan verandert," weet wethouder Lokker. "De rest is wettelijk vastgelegd als basiskustlijn en wordt kunstmatig in stand gehouden. Dit is dynamisch en zal ook weer veranderen als de sluizen op een kier gaan of als Maasvlakte Twee er komt." Adrie Lokker vindt Deltanatuur belangrijk voor de toekomst van Goeree-Overflakkee. "Ik begrijp best dat agrariërs het soms met lede ogen aanzien. Aan de andere kant is recreatie inmiddels één van de belangrijkste economische dragers van onze gemeente." Natuur trekt recreanten die willen verblijven, eten en dingen doen. "We hebben daar ook een duidelijke visie op," vult Dick Koppenoi aan. "Het trekt een type recreanten dat wij willen. We willen hier geen tweede Renesse, wat zich richt op jongeren. We willen natuurrecreanten en families, mensen die op zoek zijn naar rust en gezelligheid." Gert de Groot van Natuurmonumenten noemt Goeree graag als voorbeeld hoe natuur en andere functies goed samengaan. Het landschap blijft aantrekkelijk en open door de aanwezigheid van zowel natuur- als landbouwgebieden. "Er wordt natuurlijk wel eens gemopperd dat landbouwgrond voor een deel door de provicie is aangewezen als toekomstig natuurgebied, maar ja: we zijn daarmee ook een zekere klant bij de verkoop van gronden!" Want het komt steeds meer voor dat boeren willen stoppen. "Er is geen opvolging. Dat blijkt ook uit een WLTO-onderzoek," weet de wethouder. "De perspectieven voor landbouwers zijn somber." Koppenoi: "Je ziet dat, sinds de dammen er liggen, veel jonge mensen kiezen voor een baan elders, zoals in de Europoort. Liever dat dan het harde boerenbestaan." In die gevallen is de verkoop van landbouwgrond aan bijvoorbeeld Deltanatuur een goede optie. Gelukkig zijn er nog wel een paar jonge boeren begonnen op gespecialiseerde bedrijven in de teelt van bloemzaden. Goedereede is daar om meer redenen zuinig op. "Tot in alle uithoeken van Europa kopen mensen zakjes bloemzaad van Goereese bodem," vertelt Lokker. "Ook trekt deze teelt weer bezoekers. We hebben prachtige bloeiende velden tot diep in de zomer. En de bloemen zijn ook een mooi en kleurrijk gezicht als ze op de ruiters gestoken worden. Dit soort cultuur is waardevol en moet behouden blijven." Maar als het om economische prioriteiten gaat zijn de drie mannen het eens. Die liggen bij de verschillende vormen van recreatie die in de streek mogelijk zijn. En dan krijgt natuur plotseling ook een hoge economische waarde. Immers, zonder natuur wordt de streek een stuk minder aantrekkelijk om er te recreëren. "In de landbouw neemt de werkgelegenheid af, stelt Lokker nuchter vast. "De visserij is één van de belangrijkste economische pijlers van onze gemeente. Maar niemand weet hoe lang nog. Wat bijvoorbeeld als de visserij hier verdwijnt?" Zo ondenkbaar is het niet, meent de wethouder. De visserij staat onder druk van Brussel, maar ook de aanleg van Maasvlakte Twee speelt een rol. "Stel dat daar goede faciliteiten voor de visserij komen? Dan zullen de bedrijven van hier naar daar trekken. Je moet dus verder kijken. Maar op dit moment staan we natuurlijk voor het behoud van de visserij in Goedereede." En dan zijn die talloze miljoenen Randstedelingen die willen recreëren een prima inkomstenbron. Zelfs een haven zonder visserij wordt dan weer interessant: recreatie zorgt voor nieuwe activiteiten in de haven van Stellendam. De wethouder ziet ruimte voor zeewaardige jachten en recreatiewoningen rondom de haven. Gert de Groot: "De Zuid-Hollandse en Zeeuwse Delta is in die zin de tuin van de randstad." De kaart wordt er bijgehaald en eensgezind filosoferen Natuurmonumenten en gemeente Goedereede over de toekomst. "Verblijfsrecreatie ten oosten van de N57," wijst wethouder Lokker. "En dan kunnen de mensen hierheen om te recreëren." De vinger van Koppenoi gaat van Kwade Hoek naar Zuiderdiep. "Fietsers en voetgangers gaan hier al heel gemakkelijk richting de Scheelhoek. We moeten dan wel zorgen voor een aansluiting op de Zuiderdieppolder. Wandelaars in de Kwade Hoek lopen zich nu vast in het moeras. Daar zou je wat aan moeten doen Gert!" Gert de Groot van Natuurmonumenten sluit niets uit. Dus ook een wandelverbinding tussen de gebieden niet! "Het Kiekgat is een vogelrustgebied. Maar je moet de dingen kunnen uitwisselen. Als de inrichting van de Zuiderdieppolder de Bos- en de Kroningspolder een feit is, dan willen wij wel meedenken hoe we de gebieden logisch op elkaar kunnen laten aansluiten." De plooien worden nog eens glad gestreken en vingers schieten over de kaart. Het regent ideeën. "Als het voetpad langs het Kiekgat opnieuw begaanbaar gemaakt wordt, loop je uit de Kwade Hoek zo naar de Plaat van Scheelhoek en verder de Zuiderdieppolder in. De benodigde aansluitingen zijn er feitelijk al," constateert Dick Koppend. Zo ontstaat een aaneengesloten Deltanatuurgebied wat niet alleen ecologische maar ook economische waarde heeft, schat Gert de Groot in. "We hebben wel eens uitgerekend wat de economische waarde van de Hoge Veluwe is. Die is dus enorm. Juist omdat er natuur is, is er zoveel economische activiteit." "Je moet dat inderdaad niet onderschatten," besluit Adrie Lokker. "Nu al verblijven tijdens het hoogseizoen zo'n 25 a 30 duizend gasten in onze gemeente. Als dat aantal gaat toenemen kun je ook andere delen van het eiland tot verdere economische ontwikkeling brengen. Een goed alternatief als het voor landbouw en visserij moeilijker wordt." We vouwen de kaart dicht en kijken uit over de Kwade Hoek. In februari hoort het hier eigenlijk Siberisch koud te zijn, maar onze jassen hangen open als we teruglopen. Plots schiet een klein lang bruin dier pijlsnel het pad over. De enige die had kunnen vertellen wat het was, zag het niet. Een eekhoorn of een marter? Misschien een hermelijn? "Waarschijnlijk een bunzing," oppert Gert de Groot. West-Nederland verstedelijkt in hoog tempo. Er is behoefte aan natuur voor ontspanning en ruimte voor waterberging. De deltawerken hebben voor veel veiligheid gezorgd. Dat zal ook zo blijven. Er is echter ook een keerzijde aan de indamming: veel kenmerkende getijdennatuur ging verloren. Daarom is het project Deltanatuur gestart, voor mens, dier en plant. Overheden en maatschappelijke organisaties werken in Deltanatuur samen aan de ontwikkeling van robuuste, waterrijke natuur in de mondingen van Rijn en Maas. Als de zeearmen weer open zijn kan de ecologie zich herstellen. Planten en dieren, die bij getijdengebieden horen, komen terug. Rond 2010 is samen met de streek zo'n 3000 hectare nieuwe natuur gemaakt in de Zuid- Hollandse Delta. Samen met de streek betekent: elkaar opzoeken. Daarom publiceert Deltanatuur over een aantal ontmoetingen met betrokken streekbewoners. Wat vinden we eigenlijk van Deltanatuur? Gaan de plannen niet ten koste van de veiligheid in het gebied? Blijft er wel ruimte voor de boer? Mogen we straks die gebieden nog wel in? Reageren op Deltanatuur? Of wilt u Deltanatuur ook wel eens ontmoeten? Stuur dan een email naar deltanatuur@lnvzw.agro.nl of bel naar 078 - 63 95 467

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 10