Hoe iemand in een officieel ambt aan te sprelten? i eb Meet 'n Greet Geweld tegen vrouwen raakt iedereen PREDIKBEURTEN Kust Zaterdag avond- jeugdwerk Poteravond met met Pau Heerschap EIIAtlDEII-niEUWS „Ellanden-nleuws" Ger. Gem. Nieuwe Tonge Presentatie M.A.F. Damver. 'Dirksland' Opvoeden in een tijd van ICT en media Amnesty International stelt: EIIAI1I3BI-I1IEUW5 Een zaak van ethiek Zondags dominee Ouderwets? W. H. Velema Zondag 15 februari 2004 Nieuws van de Wereldwinkel Uitslagen van 9 februari Verhoging eigen bijdrage MIDDELHARNIS - Mensenrechtenschendingen kennen een groot scala van verschijningsvormen. Sommige daarvan kunnen, ook in 'het verlichte Westen', nog vrijwel straffeloos worden begaan. Amnesty start begin maart haar wereld wijde campagne Stop Geweld Tegen Vrouwen. Speerpunten zijn huiselijk geweld en geweld tegen vrouwen in oorlogssituaties. Vrouwenactie omdat. Achtergronden Start op 6 maart, Vrouwendag PAGINA 2 VRUDAG 13 FEBRUARI 2004 Stelt u er prijs op te worden aangesproken als professor, vroeg mijn oudste dochter mij, toen ze het antwoord aan pastoor Meijer had gelezen. Misschien zijn er onder de lezers ook wel die deze vraag hebben gesteld. Ik vond vraag en antwoord wel liggen op het terrein van de ethiek. In dit geval: ethiek van de omgangs vormen. Daarom besteed ik er een column aan. Ik begin met wat we als studenten op colle ge hierover van onze gedegen kerkhistoricus professor Hovius hoorden. Hij vertelde - het was het begin van de vijftiger jaren - dat kerkleden er wel eens moeite mee hadden hoe ze hem moesten aanspreken. Zijn antwoord was dan: je mag me aanspre ken zoals je wilt, als je me maar niet uit scheldt. Ik vond dat toen een heerlijk nuch ter en ontspannend antwoord. Zelf heb ik het ook meermalen gebruikt, met de naam van professor Hovius erbij. Hij was wars van alle gewichtigdoenerij. Dat heeft mij altijd aangesproken in heel zijn optreden. Ik ben dan wel eens gedachtig aan de uitdrukking: doe maar gewoon, de rest kent u wel. Maar nu naar de titel van deze column. Per soonlijk vind ik het prettig als men zondags in kerkenraadskamer of op het kerkpad mij als dominee aanspreekt. Ik kom om als dominee voor te gaan in de gemeente. Door die aanspraak voel ik me dicht bij de men sen. Mijn collega's en ik komen zondags niet als professor op de preekstoel. Een pro fessor spreekt vanaf de katheder. Een domi nee hoort op de preekstoel thuis. In dat ambt Dan gebruiken we de aanspreektitel: dokter. Daarmee geven we de functie aan die deze vrouw of man vervult. Ik vind dat getuigen van goede manieren. Die zijn mij bij mijn opvoeding thuis bijgebracht. Als ik in het verpleeghuis kom, spreek ik iedere vrouw die ik in haar witte werkkle ding zie, aan als zuster (of broeder). Ook al ken ik zo langzamerhand een aantal voorna men van (wat men dan noemt) het verple gend of verzorgend personeel. Ik bevind me er wel bij om de naam zuster te gebruiken. Ik heb de indruk dat dit de desbetreffende ver plegers of verzorgers, hetzij man of vrouw, niet onwelgevallig is. Ere wie ere toekomt, heb ik van mijn moeder geleerd. Er zullen lezers zijn die dit een overdreven en ouderwets verhaal vinden. Het zij zo - met mijn leermeester professor Hovius zal ik hen niet kritiseren ("als je me maar niet uit staat hij op en spreekt hij vanaf de preek stoel. Door de week, dus in het burgerlijk verkeer, is het anders. Hoewel een hoogleraar in de theologie (meestal) ook preekbevoegdheid heeft en dominee is (geweest), is zijn plaats en taak in de samenleving een andere. Het lijkt mij terecht dat een theologisch hoogleraar dan ook met deze titel wordt benoemd, hetzij mondeling, hetzij schrifte- lijk. Is dit een opmerking die uit een gevoel van hoogheid, eventueel zelfs hoogmoed voort komt? Dat kan het geval zijn maar hoeft niet persé zo te zijn. In de ontmoeting met een burgemeester kun je de aanspraak mijnheer of mevrouw ge bruiken. Toch zal een burgemeester het op prijs stellen aangesproken te worden als bur gemeester, eventueel als mijnheer of me vrouw de burgemeester. Wij doen dat in de omgang met artsen ook. scheldt"), maar ik hecht aan goede omgangs vormen. Die zijn aan het verdwijnen. Met opzet zeg ik niet: ze zijn aan het uitslijten. Want wat aan slijtage onderhevig is moet vervangen worden. Neen, wat we nu meemaken is zon der noodzaak overstappen op een andere manier van omgang met elkaar. Dames en heren van het onderwijs kunnen daarvan meepraten. En predikanten niet minder. Soms denk ik dat het op Flakkee nog wel een beetje anders toegaat dan in Amsterdamse of Rotterdamse volksbuurten. Ik kan me daarin vergissen. De meen al eens verteld te hebben dat een jong predikant zich bij de voornaam liet noe men door heel de gemeente, jong en oud. Hij kreeg daarvan spijt, omdat in zijn ambt een zekere afstand nodig was. In zijn tweede gemeente is hij op die spontaniteit van: noem me maar Kees, Piet of Paul, terugge komen. Zelf ben ik oud genoeg om het gebruik van mijn voornaam niet meer aan mensen te pre senteren. Wel kijk ik er soms van op hoe kinderen en jonge mensen andere ouderen of mij benaderen alsof ik hun speelkameraadje ben. Dan glimlach ik bij mezelf en denk: als je mij maar niet uitscheldt. Er ligt echter tussen het moderne ge-jij en ge-jou(w) enerzijds en de vroegere deftig heid een hele afstand - een of misschien wel twee generaties. Mijn dochter heeft me met haar vraag in elk geval aan een artikel geholpen. Ik hoop dat de lezers het oppikken als meer dan een praatje. Het gaat immers om de ethiek van de omgangsvormen. Hallo allemaal, Morgenavond staan de deuren van de Hoek steen weer wagenwijd open voor de meet 'n greet van het OJW. Jullie zijn vanaf half 8 weer van harte welkom, om 8 uur starten we de avond. Een potje darten, biljarten, tafel tennissen... of gewoon gezellig kletsen met je vrienden, het kan allemaal. Tot morgen! Nog even jullie aandacht voor iets anders: zaterdag 28 februari hebben we weer een culinaire avond op het programma staan. Een Chinese culinaire avond, wel te ver staan. Houdt deze avond dus alvast vrij in je agenda, want je mag hem absoluut niet mis sen. HET OJW. Op dinsdagavond 17 februari a.s. is er een poteravond in Toppershoedje. Het poter menu bestaat uit: een voorafje, poters met alles wat daarbij hoort, en een toetje. Tussen de gangen door vertelt Pau Heerschap Oud- dorpse verhalen. Aanvang 19.30 uur. De entree bedraagt 10 per persoon. De opbrengst is voor de renovatie van de Gere formeerde Kerk te Ouddorp. Toegangskaar- ten zijn verkrijgbaar bij de bakkerijen Akershoek te Ouddorp (Hoenderdijk 13 en Sationsweg 15), Kapper Reinhoud, Hoen derdijk 11, Marijke van Huuksloot, Oude Nieuwlandseweg 9 en telefonisch: 0187- 682094. chr. streelcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: A!gemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0.28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonlscti opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. VlUerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VlUerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP-Herv. Gem.Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. A. v. d. Berg, Nieuw Lekker- land en 18.30 uur ds. C. Gielen, Middel hamis. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. G. van Meijeren, Dirksland en 18.30 uur ds. J. A. V. d. Berg. Vrijdag 20 febru ari, Dorpskerk: 14.30 uur ds. B. Rein- ders, Maartensdijk, kerkelijke huwe lijksbevestiging Theo Akershoek en Nelleke Klepper - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. J. Koster - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en de heer G. H. Haasjes en 18.30 uur ds. J. Smink, welkomstdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W, van Estrik, beves tiging nieuw lidmaat. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. Roozenboom en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Vroegindeweij, Biltho- ven, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student L. Teriouw - Ger. Kerk 9.30 uur ds. J. Kroeze - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Dekker, Oudewater en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Blok - Ziekenhuis 14.30 uur de heer J. Moerkerk. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit, Oude Tonge en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avondmaal - Lu- kaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom, bediening Heilig Avond maal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. F. Knoppers - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur T. van der Ende. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. P. Voets, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur de heer K. Baas - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. W. Tiekstra en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Kot, Borssele, voorbereiding Hei lig Avondmaal en 18.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk en 18.00 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10,00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. J. Kooy, Baren- drecht en 18.00 uur ds. R. de Reuver, Boskoop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. G. Arensman en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, bediening Hei lig Avondmaal en 18.00 uur nog niet bekend - Ger. Kerk 9.30 uur combi- dienst in Ooltgensplaat en 18.00 uur ds. J. C. van Westenbmgge. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. H. P de Goede, in combinatie met Den Bommel en 18.00 uur drs. Francke. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E. van Spanje, bevestiging ambts drager. Ik wil terug naar de kust. Daar waar mijn Jeugd voorbijging. Een liedtekst vanjaren geleden, maar toch. Sommigen denken bij het woord kust aan vroeger. Terug naar het havenstadje waar ze opgroeiden tus sen de geuren van pek en teer. Ze mijme ren over het water van weleer. Ze proeven nog de sfeer van het lossen en laden. Het water stroomt, maar niet voorbij de kaden. Er liggen voor de waag geen sche pen meer De rede is voorbij. Het is een goedereede geworden. Daar zijn goede redenen voor. Verzanding leidde tot tel oorgang. Nu wordt onze kust opnieuw..^ bedreigd. Wat is de zee toch vies. Wat i's' de (tweede) Maasvlakte groot. De kust. Een dreiging en houvast voor hen die de zee bevaren. Redding voor hen die zijn in veel gevaren. De kust is veilig. Maar een schip op het strand is nog altijd een baken in zee. Gestrand met de haven in zicht. De haven die lokt en lonkt. De havensteden zijn verzand en de glorie van weleer is verdwenen. Wat rest zjn pakhui zen en meerpalen. Symbolen van het roemrijke verleden. Waar eens schepen meerden, is nu een kade met kleurige ter rassen. Parasols lokken bezoekers uit verre streken. Vreemdelingen en uit koers geraakte roergangers doen het stadje aan als muiters uit vroeger tijden. Kapers op de kust. Een varende bende marcheerde lang geleden onder een lugu bere vlag de straten door. Sommige met houten ledematen, getooid met ringen in het oor en met zakdoeken op het hoofd. Ze waren bewapend met kartetsen. Dan klonk de roep: houdt uw kinderen binnen. Het varend gespuis is er weer. Als het rumoeri ge volk de kuststreek verliet, keerden de rust en de kalmte terug. Het woelige volk- Je verdween als sneeuw voor de zon. Er was weer rustig vaanvater. Niemand aan lagerwal geraakt? En nu? Het seizoen is voorbij. Wat overblijft is de rust die terug keert naar de kust. Straks komen er nieu we kapers, meegespeeld door een woest getij. Toch wil ik terug naar de kust, mij niet bewust van de dreiging dat daar mijn Jeugd voorbijging. GOEREE- OVERFIAKKEE Zaterdag 14 februari is het Valentijnsdag, en dat is te zien bij de Wereldwinkel. Er zijn harten van chocola en van kisii-steen, mooie doosjes in de vorm van een hart en rieten tassen in hartvorm. Maar ook: vazen van Thais blauw, glaswerk uit Vietnam, houten beelden uit Ghana, teveel om op te noemen. En: onder het genot van een kopje koffie heeft men alle tijd om rustig rond te kijken. De wereldwinkel, op het Spuiplein (achter de winkeldiek) in Middelhamis, is open op Vrijdag van 14.00 uur tot 21.00 uur, en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur. telt duizenden abonnees en wordt op Goeree-Overflakkee zo goed als huis-aan-huis gelezen! Op zaterdag 14 februari hoopt het zaterdag avond jeugdwerk in Nieuwe Tonge weer bij elkaar te komen. Deze avond zal de M.A.F, komen en een en ander presenteren over hun werkzaamheden. De avond begint om 19.30 uur en iedereen is van harte welkom! De commissie rekent op een goede opkomst. Afdeling 1: D. Wolfert - H. Keuvelaar1 - I M. van't Geloof-Joh. Wolfert1 - 1 W. Knöps - Jac. WolfertO - 3 Afdeling 2: H. de Munck- W. Nieuwland3 - O M. Poortvliet - C. v. d. Kroon3 - O J. Knöps -W. Stolk3 - O In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Hierbij een reactie op de verhoging eigen bijdrage thuiszorg. Het was inderdaad wel fijn dat de thuiszorg een hulplijn openge steld heeft, want er was een verwarrende brief van het C.A.K. gekomen aangaande de aanstaande veranderingen. Het werd al snel duidelijk dat ik van 13,80 naar 35,40 per 3 uur hulp ging en na dat nog eens nage vraagd te hebben bij het C.A.K. werd dit niet anders. Dit gaat dan wel naar je inkomen, maar het is buiten proporties voor de hulp die aange boden wordt. En ook omdat je toch al zoveel meer moet gaan betalen voor de gezond heidszorg, wordt het gewoon te veel en moet je prioriteiten gaan stellen. Dit is wat de regering wil, je eigen verant woording nemen. Het is niet zo dat ik de thuiszorg Goeree- Overflakkee wil aanvallen, want ze hebben mij altijd correct behandeld en zij kunnen hier ook niets aan doen, maar ik wil wel stel len dat het niet meevalt als je je zorg weer moet opzeggen. Of ik het nu ook te overhaast gedaan heb weet ik niet, maar ik ben nooit meer bena derd door de thuiszorg, maar dit had dan ook waarschijnlijk niet 'meer geholpen. Gelukkig ben ik niet in die fase dat ik licha melijke hulp nodig heb, want anders kun je het niet opzeggen en zul je moeten betalen. Het is te hopen dat de overheid niet nog meer van die nieuwe regels gaat verzinnen. T. v. d. Gijze-Fun Oranje Nassaustraat 6 3241 VB Middelhamis "Nieuwsgierigheid bracht de Atheners ertoe de apostel Paulus uit te nodigen voor een sessie van hun babbelbox op de Areopagus. Paulus sloeg die uitnodiging niet af. Hij bracht ongewijzigd zijn boodschap van het grote wereldnieuws: de boodschap van zon de en van genade en van de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden. Zijn 'site" werd door velen na raad pleging verlaten; zijn boodschap werd onge loofwaardig geacht. Er waren er wel enigen die op een goede manier nieuwsgierig geworden waren. Zij hingen zijn boodschap aan en geloofden het. Het waren onder ande ren Dionysius, de Areapagiet, en zijn vrouw Damaris. Zo meed Paulus het eigentijdse internet niet; het waren de anderen die zich afwendden van zijn boodschap. Ik had vorige week vrijdag het voorrecht in De Aker te Putten een symposium bij te wonen. De aanwezigen bogen zich over de actuele problematiek van de mediaopvoe- ding in de gereformeerde gezindte. Initia tiefnemers van dit breed bezochte congres waren de Stichting Initiatieven Bestuursad- visering (IB A) en de Stuurgroep Media-edu- catie. De actualiteit van het congresthema werd enkele maanden geleden aangetoond door het Reformatorisch Dagblad in een arti kelenserie 'jongeren en media'Wie dacht of hoopte dat er in de achterban van het RD nog sprake was van mijding van de media, moet daarvan nu wel genezen zijn. Velen van de reformatorische jongeren laven zich kritiek loos aan de producten van de moderne com municatiemiddelen. De woorden waarmee ik dit artikeltje begon, kwamen aan het begin van het symposium uit de mond van dr. G. van der Hoek, voor zitter van de genoemde stuurgroep. Hij bracht in zijn openingswoord exact onder woorden de spanning tussen mediamogelijk- heden en mediagevaren. Ook anderen wezen erop. "De moderne media komen als een vloedgolf over onze gezinnen", signaleerde een van de sprekers, platformlid W. Büdgen. Onder de ouders en andere opvoeders leeft veelal een houding van verlegenheid. Mag alles wat kan? Of is de grootst mogelijke dis tantie de beste reactie? De een ziet de nieu we media als niet anders dan een onmisbaar onderdeel van het moderne leven en meent dat we er mee moeten leren leven. De ander is vooral gericht op censuur en verbod. Wat is wijsheid? Tijdens het symposium werd een nota over 'Identiteit onder invloed' gepresenteerd, met als ondertitel 'School blijven met ICT en media'. Ze is geschreven door drs. ir. R.A. Nijhoff, medewerker van het Instituut voor Cultuurethiek te Amersfoort. De voorzitter presenteerde hem als "techneut, werkzaam in de ICT-sector, en theoloog, geïnteresseerd in de achtergrond van het hudige denkkli maat". Het rapport wil stof aanleveren ter bezinning over de plaats van de media in het onderwijs. De auteur heeft een weg gezocht tussen twee uitersten. Enerzijds een nostal gisch temg willen naar een situatie of tijd perk waarin het moderne denken nog niet zo zichtbaar was, of althans minder cultuur- breed; anderzijds een optimistisch omarmen van de modeme mogelijkheden, waarbij men elke zorg of kritische vraag als zinloze rem ervaart. Toch laat Nijhoff zich ook niet vangen in de klem van een verplichte mid denweg. Hij probeert een benadering te kie zen die vooral is ingegeven door het eigene van een christelijke visie op onderwijs en cultuur. Een eigen weg dus. Wat die eigen weg dan inhoudt? Ik zou geïn teresseerden willen uitnodigen van dit belangwekkende rapport kennis te nemen. De auteur bepleit in ieder geval niet te vol staan met het incidenteel "blussen van brandjes". Plaats moet er zijn voor een bewuste bezinning op de identiteit. Een citaat: "Bij de beoordeling van onderwijs vernieuwingen zijn zowel de principiële wortels als de praktische bruikbaarheid van belang." Nijhoff geeft de scholen in overwe ging zich vooral te bezinnen op de doelen die men zich stelt ten aanzien van de vor ming van leerlingen. Welk 'schoolverlaters- profiel' heeft men voor ogen? Enkele moge- üjke accenten zouden kunnen zijn: het aan leren van zelfdiscipline, het bijbrengen van verantwoordelijkheidsbesef, het leren oog hebben voor nuances in de werkelijkheid en het zicht geven op de breedte van het volle leven. "Vanuit de christelijke traditie wor den de breedste contexten van raimte en tijd gedragen door een visie op de geschiedenis waarin God initieert, leidend is en alles zal vervullen." Het werd deze dag duidelijk: het opvoeden van jongeren - in het gezin en op school - is een roeping van het allergrootste gewicht. Er is veel wijsheid voor nodig. Dat geldt wel in het bijzonder van de mediaopvoeding. Een aangevochten zaak, dat is het. "De opvoe ders beseffen dikwijls maar nauwelijks hoe zeer het postmoderne denken onze jongeren beïnvloedt. En hoezeer die opvoeders ook zelf postmodern denken." Toch is er een bemoediging: God is Koning! Dat werd aan het slot van de dag onder woorden gebracht. Onder meer door een illustratie uit de geschiedenis. Het gebeurde in de 16e eeuw. In Frankrijk. Een kleine Franse stad werd belegerd door de Spanjaarden. Het duurde al een hele tijd. En daardoor - binnen de vesting heerste er honger. Grote honger. Men jaagde op ratten en muizen om toch nog iets te eten te heb ben. De Spaanse belegeraars wisten dat wel. En daarom schoten ze pijlen af naar binnen de stad, met daaraan briefjes vastgemaakt met allerlei mooie beloften. Als zij mochten binnenkomen in de stad, dan zouden ze eten in overvloed meebrengen. En er zou de bur gers van de stad niets kwaads overkomen. Wat deed toen commandant van de stad? Zijn naam was Gaspard de Coligny, de bekende hugenotenleider. Hij schreef ook een briefje. Hij wist dat zijn koning hem deze stad had toevertrouwd. En dat de koning wilde dat deze stad zou worden ver dedigd. Hij kwam er aan, om de stad te ont zetten van de vijand, zo had hij beloofd. Daar hoopte De Coligny op. Daar geloofde hij in. Dat hield de stad op de been. Daar keken de burgers naar uit. Daarom schreef hij op een stukje perkament enkele woorden en zond het met een pijl terag naar de vijand. Wat stond erop? Het was een belijdenis waarin heel zijn geloof was uitgedmkt en heel zijn hoop... Twee woorden maar: "Regem habemus! Wij hebben een koning!" N.a.v.: Drs. ir. R.A. Nijhojf, Identiteit onder invloed. School blijven met ICT en media. Uitgegeven door het Instituut voor Cultuur Ethiek, Amersfoort. Inge bonden. ISBN 90-76167-06-0. 130 pag. Nadere informatie over de inhoud van het genoemde symposium: www.ibanet.nl. J.M.J. Kieviet Veel schendingen van mensenrechten tref fen zowel mannen als vrouwen. Maar er zijn specifieke mensenrechtenschendingen waar van voornamelijk vrouwen het slachtoffer worden, zoals: verkrachting, verminking, besnijdenis, vrouwenhandel (met in het ver lengde prostitutie), discriminatie in belo ning, enz. Reden voor Amnesty om jaarlijks rond 8 maart. Internationale Vrouwendag, in een korte campagne aandacht hiervoor te vragen en op te roepen de mensenrechtenor ganisaties te steunen bij de bestrijding van het leed en het onrecht dat met name vrou wen wordt aangedaan. Om de vier a vijfjaar krijgt dit thema een bredere opzet en wordt ook meer aandacht gevraagd voor aanpak van de achtergrondfactoren van dit kwaad. Zo ook in 2004. Stop Geweld Tegen Vrou wen gaat duren tot eind 2005. Tenachterstelling, intimidatie, vernedering van en geweld tegen vrouwen zijn heel vaak het gevolg van morele en ethische regels gebaseerd op ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid, plaatselijke praktijken en tradities, economische situatie, machtsstmc- turen e.d. Mannendominantie maakt dat vrouwen in een aantal situaties vrijwel weer loos en rechteloos zijn. Bij 'geweld achter de voordeur' zijn voor 90% vrouwen de slachtoffers. Voor heel wat vrouwen heeft huiselijk geweld een fatale afloop. Het ande re speerpunt, geweld tegen vrouwen in situ aties van conflicten tussen volken (oorlog) of binnen volken (burgeroorlog) of onder dictaturen, toont een zo mogelijk nog schrij nender beeld. Uit onderzoek blijkt dat ver krachtingen vaak deel uitmaken van een oor logsstrategie. En tot voor kort werd ver krachten zelfs beschouwd als een 'normaal' gebeuren bij oorlogsvoering. Daders werden zelden bestraft, slachtoffers werden verge ten, langzaam komt hier een kentering in. Amnesty probeert dit te bespoedigen. In deze campagne wil Amnesty zich met name ook richten op vrouwenorganisaties. De aandacht van vrouwen voor vrouwen die geweld ervaren in hun relatie of die marte ling, verkrachting of ander leed of onrecht wordt aangedaan in oorlogsgebieden of vluchtelingenkampen kan een belangrijke steun betekenen voor de bewustwording van en de inzet tegen dit soort mensenrechten schendingen. De eiiandelijke werkgroep van Amnesty start haar activiteiten voor deze Vrouwen campagne met een presentatie op de Vrou wendag, die ('s avonds, vanaf 19.00 uur) op zaterdag 6 maart gehouden zal worden in Het Diekhuus te Middelhamis. Vrouwen en meisjes (vanaf circa 12 jaar) zijn daar harte lijk welkom. Voor meer informatie over deze campagne of over andere acties of het lidmaatschap van Amnesty International kan men terecht op www.amnesty.nl ofwww.aninesty.flakkee.net of bellen met Annet Tuinenburg, tel. 485452.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2