Hoe iemand in een officieel
ambt aan te sprelten?
i eb
Meet 'n Greet
Geweld tegen vrouwen
raakt iedereen
PREDIKBEURTEN
Kust
Zaterdag
avond-
jeugdwerk
Poteravond met
met Pau Heerschap
EIIAtlDEII-niEUWS
„Ellanden-nleuws"
Ger. Gem.
Nieuwe
Tonge
Presentatie M.A.F.
Damver. 'Dirksland'
Opvoeden in een tijd
van ICT en media
Amnesty International stelt:
EIIAI1I3BI-I1IEUW5
Een zaak van ethiek
Zondags dominee
Ouderwets?
W. H. Velema
Zondag 15 februari 2004
Nieuws van de Wereldwinkel
Uitslagen van 9 februari
Verhoging eigen bijdrage
MIDDELHARNIS - Mensenrechtenschendingen kennen een groot scala van
verschijningsvormen. Sommige daarvan kunnen, ook in 'het verlichte Westen',
nog vrijwel straffeloos worden begaan. Amnesty start begin maart haar wereld
wijde campagne Stop Geweld Tegen Vrouwen. Speerpunten zijn huiselijk
geweld en geweld tegen vrouwen in oorlogssituaties.
Vrouwenactie omdat.
Achtergronden
Start op 6 maart, Vrouwendag
PAGINA 2
VRUDAG 13 FEBRUARI 2004
Stelt u er prijs op te worden aangesproken
als professor, vroeg mijn oudste dochter mij,
toen ze het antwoord aan pastoor Meijer had
gelezen.
Misschien zijn er onder de lezers ook wel die
deze vraag hebben gesteld. Ik vond vraag en
antwoord wel liggen op het terrein van de
ethiek. In dit geval: ethiek van de omgangs
vormen. Daarom besteed ik er een column
aan.
Ik begin met wat we als studenten op colle
ge hierover van onze gedegen kerkhistoricus
professor Hovius hoorden. Hij vertelde - het
was het begin van de vijftiger jaren - dat
kerkleden er wel eens moeite mee hadden
hoe ze hem moesten aanspreken.
Zijn antwoord was dan: je mag me aanspre
ken zoals je wilt, als je me maar niet uit
scheldt. Ik vond dat toen een heerlijk nuch
ter en ontspannend antwoord. Zelf heb ik het
ook meermalen gebruikt, met de naam van
professor Hovius erbij.
Hij was wars van alle gewichtigdoenerij. Dat
heeft mij altijd aangesproken in heel zijn
optreden. Ik ben dan wel eens gedachtig aan
de uitdrukking: doe maar gewoon, de
rest kent u wel.
Maar nu naar de titel van deze column. Per
soonlijk vind ik het prettig als men zondags
in kerkenraadskamer of op het kerkpad mij
als dominee aanspreekt. Ik kom om als
dominee voor te gaan in de gemeente. Door
die aanspraak voel ik me dicht bij de men
sen. Mijn collega's en ik komen zondags
niet als professor op de preekstoel. Een pro
fessor spreekt vanaf de katheder. Een domi
nee hoort op de preekstoel thuis. In dat ambt
Dan gebruiken we de aanspreektitel: dokter.
Daarmee geven we de functie aan die deze
vrouw of man vervult. Ik vind dat getuigen
van goede manieren. Die zijn mij bij mijn
opvoeding thuis bijgebracht.
Als ik in het verpleeghuis kom, spreek ik
iedere vrouw die ik in haar witte werkkle
ding zie, aan als zuster (of broeder). Ook al
ken ik zo langzamerhand een aantal voorna
men van (wat men dan noemt) het verple
gend of verzorgend personeel. Ik bevind me
er wel bij om de naam zuster te gebruiken. Ik
heb de indruk dat dit de desbetreffende ver
plegers of verzorgers, hetzij man of vrouw,
niet onwelgevallig is. Ere wie ere toekomt,
heb ik van mijn moeder geleerd.
Er zullen lezers zijn die dit een overdreven
en ouderwets verhaal vinden. Het zij zo -
met mijn leermeester professor Hovius zal ik
hen niet kritiseren ("als je me maar niet uit
staat hij op en spreekt hij vanaf de preek
stoel.
Door de week, dus in het burgerlijk verkeer,
is het anders. Hoewel een hoogleraar in de
theologie (meestal) ook preekbevoegdheid
heeft en dominee is (geweest), is zijn plaats
en taak in de samenleving een andere.
Het lijkt mij terecht dat een theologisch
hoogleraar dan ook met deze titel wordt
benoemd, hetzij mondeling, hetzij schrifte-
lijk.
Is dit een opmerking die uit een gevoel van
hoogheid, eventueel zelfs hoogmoed voort
komt? Dat kan het geval zijn maar hoeft niet
persé zo te zijn.
In de ontmoeting met een burgemeester kun
je de aanspraak mijnheer of mevrouw ge
bruiken. Toch zal een burgemeester het op
prijs stellen aangesproken te worden als bur
gemeester, eventueel als mijnheer of me
vrouw de burgemeester.
Wij doen dat in de omgang met artsen ook.
scheldt"), maar ik hecht aan goede omgangs
vormen.
Die zijn aan het verdwijnen. Met opzet zeg
ik niet: ze zijn aan het uitslijten. Want wat
aan slijtage onderhevig is moet vervangen
worden. Neen, wat we nu meemaken is zon
der noodzaak overstappen op een andere
manier van omgang met elkaar. Dames en
heren van het onderwijs kunnen daarvan
meepraten. En predikanten niet minder.
Soms denk ik dat het op Flakkee nog wel een
beetje anders toegaat dan in Amsterdamse of
Rotterdamse volksbuurten. Ik kan me daarin
vergissen.
De meen al eens verteld te hebben dat een
jong predikant zich bij de voornaam liet noe
men door heel de gemeente, jong en oud.
Hij kreeg daarvan spijt, omdat in zijn ambt
een zekere afstand nodig was. In zijn tweede
gemeente is hij op die spontaniteit van:
noem me maar Kees, Piet of Paul, terugge
komen.
Zelf ben ik oud genoeg om het gebruik van
mijn voornaam niet meer aan mensen te pre
senteren. Wel kijk ik er soms van op hoe
kinderen en jonge mensen andere ouderen of
mij benaderen alsof ik hun speelkameraadje
ben. Dan glimlach ik bij mezelf en denk: als
je mij maar niet uitscheldt.
Er ligt echter tussen het moderne ge-jij en
ge-jou(w) enerzijds en de vroegere deftig
heid een hele afstand - een of misschien wel
twee generaties.
Mijn dochter heeft me met haar vraag in elk
geval aan een artikel geholpen. Ik hoop dat
de lezers het oppikken als meer dan een
praatje. Het gaat immers om de ethiek van de
omgangsvormen.
Hallo allemaal,
Morgenavond staan de deuren van de Hoek
steen weer wagenwijd open voor de meet 'n
greet van het OJW. Jullie zijn vanaf half 8
weer van harte welkom, om 8 uur starten we
de avond. Een potje darten, biljarten, tafel
tennissen... of gewoon gezellig kletsen met
je vrienden, het kan allemaal. Tot morgen!
Nog even jullie aandacht voor iets anders:
zaterdag 28 februari hebben we weer een
culinaire avond op het programma staan.
Een Chinese culinaire avond, wel te ver
staan. Houdt deze avond dus alvast vrij in je
agenda, want je mag hem absoluut niet mis
sen.
HET OJW.
Op dinsdagavond 17 februari a.s. is er een
poteravond in Toppershoedje. Het poter
menu bestaat uit: een voorafje, poters met
alles wat daarbij hoort, en een toetje. Tussen
de gangen door vertelt Pau Heerschap Oud-
dorpse verhalen. Aanvang 19.30 uur. De
entree bedraagt 10 per persoon. De
opbrengst is voor de renovatie van de Gere
formeerde Kerk te Ouddorp. Toegangskaar-
ten zijn verkrijgbaar bij de bakkerijen
Akershoek te Ouddorp (Hoenderdijk 13 en
Sationsweg 15), Kapper Reinhoud, Hoen
derdijk 11, Marijke van Huuksloot, Oude
Nieuwlandseweg 9 en telefonisch: 0187-
682094.
chr. streelcblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: A!gemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0.28;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonlscti opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. VlUerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.VlUerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar 36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP-Herv. Gem.Dorpskerk: 9.30
uur ds. J. A. v. d. Berg, Nieuw Lekker-
land en 18.30 uur ds. C. Gielen, Middel
hamis. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. G.
van Meijeren, Dirksland en 18.30 uur
ds. J. A. V. d. Berg. Vrijdag 20 febru
ari, Dorpskerk: 14.30 uur ds. B. Rein-
ders, Maartensdijk, kerkelijke huwe
lijksbevestiging Theo Akershoek en
Nelleke Klepper - Ger. Gem. 9.30 en
18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. J.
Koster - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur
ds. J. Smink en de heer G. H. Haasjes en
18.30 uur ds. J. Smink, welkomstdienst.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W, van Estrik, beves
tiging nieuw lidmaat.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur ds. P. Roozenboom en 18.30
uur ds. C. G. Kant.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. Vroegindeweij, Biltho-
ven, v.m. bediening Heilig Avondmaal
en nam. dankzegging Heilig Avondmaal
- Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en
15.00 uur student L. Teriouw - Ger.
Kerk 9.30 uur ds. J. Kroeze - Ger.
Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
D. Dekker, Oudewater en 18.00 uur ds.
T. W. van Bennekom, Sommelsdijk -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P
Blok - Ziekenhuis 14.30 uur de heer J.
Moerkerk.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
L. de Wit, Oude Tonge en 18.00 uur ds.
A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
nabetrachting Heilig Avondmaal - Lu-
kaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van
Bennekom, bediening Heilig Avond
maal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. F.
Knoppers - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp -
CAMA Christengemeente, het Prieel,
10.00 uur T. van der Ende.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. P. Voets, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam. dankzegging
Heilig Avondmaal - Chr. Ger. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. P den Butter -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen
en 17.00 uur de heer K. Baas - Ger.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. W.
Tiekstra en 14.30 uur ds. G. A. den
Broeder.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. Kot, Borssele, voorbereiding Hei
lig Avondmaal en 18.00 uur kand. A. A.
Teeuw, Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. van Lingen, Kinderdijk en 18.00
uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Evangelie Gemeente Beréa,
gebouw 'De Bron', 10,00 uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur kand. J. Kooy, Baren-
drecht en 18.00 uur ds. R. de Reuver,
Boskoop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
J. G. Arensman en 18.00 uur ds. A. S.
Rienstra.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden, bediening Hei
lig Avondmaal en 18.00 uur nog niet
bekend - Ger. Kerk 9.30 uur combi-
dienst in Ooltgensplaat en 18.00 uur ds.
J. C. van Westenbmgge.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur drs. H. P de Goede,
in combinatie met Den Bommel en
18.00 uur drs. Francke.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
dr. T. E. van Spanje, bevestiging ambts
drager.
Ik wil terug naar de kust. Daar waar mijn
Jeugd voorbijging. Een liedtekst vanjaren
geleden, maar toch. Sommigen denken bij
het woord kust aan vroeger. Terug naar
het havenstadje waar ze opgroeiden tus
sen de geuren van pek en teer. Ze mijme
ren over het water van weleer. Ze proeven
nog de sfeer van het lossen en laden. Het
water stroomt, maar niet voorbij de
kaden. Er liggen voor de waag geen sche
pen meer De rede is voorbij. Het is een
goedereede geworden. Daar zijn goede
redenen voor. Verzanding leidde tot tel
oorgang. Nu wordt onze kust opnieuw..^
bedreigd. Wat is de zee toch vies. Wat i's'
de (tweede) Maasvlakte groot.
De kust. Een dreiging en houvast voor hen
die de zee bevaren. Redding voor hen die
zijn in veel gevaren. De kust is veilig. Maar
een schip op het strand is nog altijd een
baken in zee. Gestrand met de haven in
zicht. De haven die lokt en lonkt. De
havensteden zijn verzand en de glorie van
weleer is verdwenen. Wat rest zjn pakhui
zen en meerpalen. Symbolen van het
roemrijke verleden. Waar eens schepen
meerden, is nu een kade met kleurige ter
rassen. Parasols lokken bezoekers uit verre
streken. Vreemdelingen en uit koers
geraakte roergangers doen het stadje aan
als muiters uit vroeger tijden.
Kapers op de kust. Een varende bende
marcheerde lang geleden onder een lugu
bere vlag de straten door. Sommige met
houten ledematen, getooid met ringen in
het oor en met zakdoeken op het hoofd. Ze
waren bewapend met kartetsen. Dan klonk
de roep: houdt uw kinderen binnen. Het
varend gespuis is er weer. Als het rumoeri
ge volk de kuststreek verliet, keerden de
rust en de kalmte terug. Het woelige volk-
Je verdween als sneeuw voor de zon. Er
was weer rustig vaanvater. Niemand aan
lagerwal geraakt? En nu? Het seizoen is
voorbij. Wat overblijft is de rust die terug
keert naar de kust. Straks komen er nieu
we kapers, meegespeeld door een woest
getij. Toch wil ik terug naar de kust, mij
niet bewust van de dreiging dat daar mijn
Jeugd voorbijging.
GOEREE-
OVERFIAKKEE
Zaterdag 14 februari is het Valentijnsdag, en
dat is te zien bij de Wereldwinkel. Er zijn
harten van chocola en van kisii-steen, mooie
doosjes in de vorm van een hart en rieten
tassen in hartvorm. Maar ook: vazen van
Thais blauw, glaswerk uit Vietnam, houten
beelden uit Ghana, teveel om op te noemen.
En: onder het genot van een kopje koffie
heeft men alle tijd om rustig rond te kijken.
De wereldwinkel, op het Spuiplein (achter
de winkeldiek) in Middelhamis, is open op
Vrijdag van 14.00 uur tot 21.00 uur, en op
zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.
telt duizenden abonnees
en wordt op Goeree-Overflakkee
zo goed als
huis-aan-huis gelezen!
Op zaterdag 14 februari hoopt het zaterdag
avond jeugdwerk in Nieuwe Tonge weer bij
elkaar te komen. Deze avond zal de M.A.F,
komen en een en ander presenteren over hun
werkzaamheden. De avond begint om 19.30
uur en iedereen is van harte welkom!
De commissie rekent op een goede opkomst.
Afdeling 1:
D. Wolfert - H. Keuvelaar1 - I
M. van't Geloof-Joh. Wolfert1 - 1
W. Knöps - Jac. WolfertO - 3
Afdeling 2:
H. de Munck- W. Nieuwland3 - O
M. Poortvliet - C. v. d. Kroon3 - O
J. Knöps -W. Stolk3 - O
In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of
reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben.
Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan
ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat
sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde
lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven.
Hierbij een reactie op de verhoging eigen
bijdrage thuiszorg. Het was inderdaad wel
fijn dat de thuiszorg een hulplijn openge
steld heeft, want er was een verwarrende
brief van het C.A.K. gekomen aangaande de
aanstaande veranderingen. Het werd al snel
duidelijk dat ik van 13,80 naar 35,40 per
3 uur hulp ging en na dat nog eens nage
vraagd te hebben bij het C.A.K. werd dit niet
anders.
Dit gaat dan wel naar je inkomen, maar het
is buiten proporties voor de hulp die aange
boden wordt. En ook omdat je toch al zoveel
meer moet gaan betalen voor de gezond
heidszorg, wordt het gewoon te veel en moet
je prioriteiten gaan stellen.
Dit is wat de regering wil, je eigen verant
woording nemen.
Het is niet zo dat ik de thuiszorg Goeree-
Overflakkee wil aanvallen, want ze hebben
mij altijd correct behandeld en zij kunnen
hier ook niets aan doen, maar ik wil wel stel
len dat het niet meevalt als je je zorg weer
moet opzeggen.
Of ik het nu ook te overhaast gedaan heb
weet ik niet, maar ik ben nooit meer bena
derd door de thuiszorg, maar dit had dan ook
waarschijnlijk niet 'meer geholpen.
Gelukkig ben ik niet in die fase dat ik licha
melijke hulp nodig heb, want anders kun je
het niet opzeggen en zul je moeten betalen.
Het is te hopen dat de overheid niet nog meer
van die nieuwe regels gaat verzinnen.
T. v. d. Gijze-Fun
Oranje Nassaustraat 6
3241 VB Middelhamis
"Nieuwsgierigheid bracht de Atheners ertoe
de apostel Paulus uit te nodigen voor een
sessie van hun babbelbox op de Areopagus.
Paulus sloeg die uitnodiging niet af. Hij
bracht ongewijzigd zijn boodschap van het
grote wereldnieuws: de boodschap van zon
de en van genade en van de wederkomst van
Christus om te oordelen de levenden en de
doden. Zijn 'site" werd door velen na raad
pleging verlaten; zijn boodschap werd onge
loofwaardig geacht. Er waren er wel enigen
die op een goede manier nieuwsgierig
geworden waren. Zij hingen zijn boodschap
aan en geloofden het. Het waren onder ande
ren Dionysius, de Areapagiet, en zijn vrouw
Damaris. Zo meed Paulus het eigentijdse
internet niet; het waren de anderen die zich
afwendden van zijn boodschap.
Ik had vorige week vrijdag het voorrecht in
De Aker te Putten een symposium bij te
wonen. De aanwezigen bogen zich over de
actuele problematiek van de mediaopvoe-
ding in de gereformeerde gezindte. Initia
tiefnemers van dit breed bezochte congres
waren de Stichting Initiatieven Bestuursad-
visering (IB A) en de Stuurgroep Media-edu-
catie. De actualiteit van het congresthema
werd enkele maanden geleden aangetoond
door het Reformatorisch Dagblad in een arti
kelenserie 'jongeren en media'Wie dacht of
hoopte dat er in de achterban van het RD nog
sprake was van mijding van de media, moet
daarvan nu wel genezen zijn. Velen van de
reformatorische jongeren laven zich kritiek
loos aan de producten van de moderne com
municatiemiddelen.
De woorden waarmee ik dit artikeltje begon,
kwamen aan het begin van het symposium
uit de mond van dr. G. van der Hoek, voor
zitter van de genoemde stuurgroep. Hij
bracht in zijn openingswoord exact onder
woorden de spanning tussen mediamogelijk-
heden en mediagevaren. Ook anderen wezen
erop. "De moderne media komen als een
vloedgolf over onze gezinnen", signaleerde
een van de sprekers, platformlid W. Büdgen.
Onder de ouders en andere opvoeders leeft
veelal een houding van verlegenheid. Mag
alles wat kan? Of is de grootst mogelijke dis
tantie de beste reactie? De een ziet de nieu
we media als niet anders dan een onmisbaar
onderdeel van het moderne leven en meent
dat we er mee moeten leren leven. De ander
is vooral gericht op censuur en verbod. Wat
is wijsheid?
Tijdens het symposium werd een nota over
'Identiteit onder invloed' gepresenteerd, met
als ondertitel 'School blijven met ICT en
media'. Ze is geschreven door drs. ir. R.A.
Nijhoff, medewerker van het Instituut voor
Cultuurethiek te Amersfoort. De voorzitter
presenteerde hem als "techneut, werkzaam
in de ICT-sector, en theoloog, geïnteresseerd
in de achtergrond van het hudige denkkli
maat". Het rapport wil stof aanleveren ter
bezinning over de plaats van de media in het
onderwijs. De auteur heeft een weg gezocht
tussen twee uitersten. Enerzijds een nostal
gisch temg willen naar een situatie of tijd
perk waarin het moderne denken nog niet zo
zichtbaar was, of althans minder cultuur-
breed; anderzijds een optimistisch omarmen
van de modeme mogelijkheden, waarbij
men elke zorg of kritische vraag als zinloze
rem ervaart. Toch laat Nijhoff zich ook niet
vangen in de klem van een verplichte mid
denweg. Hij probeert een benadering te kie
zen die vooral is ingegeven door het eigene
van een christelijke visie op onderwijs en
cultuur. Een eigen weg dus.
Wat die eigen weg dan inhoudt? Ik zou geïn
teresseerden willen uitnodigen van dit
belangwekkende rapport kennis te nemen.
De auteur bepleit in ieder geval niet te vol
staan met het incidenteel "blussen van
brandjes". Plaats moet er zijn voor een
bewuste bezinning op de identiteit. Een
citaat: "Bij de beoordeling van onderwijs
vernieuwingen zijn zowel de principiële
wortels als de praktische bruikbaarheid van
belang." Nijhoff geeft de scholen in overwe
ging zich vooral te bezinnen op de doelen
die men zich stelt ten aanzien van de vor
ming van leerlingen. Welk 'schoolverlaters-
profiel' heeft men voor ogen? Enkele moge-
üjke accenten zouden kunnen zijn: het aan
leren van zelfdiscipline, het bijbrengen van
verantwoordelijkheidsbesef, het leren oog
hebben voor nuances in de werkelijkheid en
het zicht geven op de breedte van het volle
leven. "Vanuit de christelijke traditie wor
den de breedste contexten van raimte en tijd
gedragen door een visie op de geschiedenis
waarin God initieert, leidend is en alles zal
vervullen."
Het werd deze dag duidelijk: het opvoeden
van jongeren - in het gezin en op school - is
een roeping van het allergrootste gewicht. Er
is veel wijsheid voor nodig. Dat geldt wel in
het bijzonder van de mediaopvoeding. Een
aangevochten zaak, dat is het. "De opvoe
ders beseffen dikwijls maar nauwelijks hoe
zeer het postmoderne denken onze jongeren
beïnvloedt. En hoezeer die opvoeders ook
zelf postmodern denken." Toch is er een
bemoediging: God is Koning! Dat werd aan
het slot van de dag onder woorden gebracht.
Onder meer door een illustratie uit de
geschiedenis.
Het gebeurde in de 16e eeuw. In Frankrijk.
Een kleine Franse stad werd belegerd door
de Spanjaarden. Het duurde al een hele tijd.
En daardoor - binnen de vesting heerste er
honger. Grote honger. Men jaagde op ratten
en muizen om toch nog iets te eten te heb
ben. De Spaanse belegeraars wisten dat wel.
En daarom schoten ze pijlen af naar binnen
de stad, met daaraan briefjes vastgemaakt
met allerlei mooie beloften. Als zij mochten
binnenkomen in de stad, dan zouden ze eten
in overvloed meebrengen. En er zou de bur
gers van de stad niets kwaads overkomen.
Wat deed toen commandant van de stad?
Zijn naam was Gaspard de Coligny, de
bekende hugenotenleider. Hij schreef ook
een briefje. Hij wist dat zijn koning hem
deze stad had toevertrouwd. En dat de
koning wilde dat deze stad zou worden ver
dedigd. Hij kwam er aan, om de stad te ont
zetten van de vijand, zo had hij beloofd.
Daar hoopte De Coligny op. Daar geloofde
hij in. Dat hield de stad op de been. Daar
keken de burgers naar uit. Daarom schreef
hij op een stukje perkament enkele woorden
en zond het met een pijl terag naar de vijand.
Wat stond erop? Het was een belijdenis
waarin heel zijn geloof was uitgedmkt en
heel zijn hoop... Twee woorden maar:
"Regem habemus! Wij hebben een koning!"
N.a.v.: Drs. ir. R.A. Nijhojf, Identiteit onder
invloed. School blijven met ICT en
media. Uitgegeven door het Instituut
voor Cultuur Ethiek, Amersfoort. Inge
bonden. ISBN 90-76167-06-0. 130 pag.
Nadere informatie over de inhoud van het
genoemde symposium: www.ibanet.nl.
J.M.J. Kieviet
Veel schendingen van mensenrechten tref
fen zowel mannen als vrouwen. Maar er zijn
specifieke mensenrechtenschendingen waar
van voornamelijk vrouwen het slachtoffer
worden, zoals: verkrachting, verminking,
besnijdenis, vrouwenhandel (met in het ver
lengde prostitutie), discriminatie in belo
ning, enz. Reden voor Amnesty om jaarlijks
rond 8 maart. Internationale Vrouwendag, in
een korte campagne aandacht hiervoor te
vragen en op te roepen de mensenrechtenor
ganisaties te steunen bij de bestrijding van
het leed en het onrecht dat met name vrou
wen wordt aangedaan. Om de vier a vijfjaar
krijgt dit thema een bredere opzet en wordt
ook meer aandacht gevraagd voor aanpak
van de achtergrondfactoren van dit kwaad.
Zo ook in 2004. Stop Geweld Tegen Vrou
wen gaat duren tot eind 2005.
Tenachterstelling, intimidatie, vernedering
van en geweld tegen vrouwen zijn heel vaak
het gevolg van morele en ethische regels
gebaseerd op ideeën over mannelijkheid en
vrouwelijkheid, plaatselijke praktijken en
tradities, economische situatie, machtsstmc-
turen e.d. Mannendominantie maakt dat
vrouwen in een aantal situaties vrijwel weer
loos en rechteloos zijn. Bij 'geweld achter
de voordeur' zijn voor 90% vrouwen de
slachtoffers. Voor heel wat vrouwen heeft
huiselijk geweld een fatale afloop. Het ande
re speerpunt, geweld tegen vrouwen in situ
aties van conflicten tussen volken (oorlog)
of binnen volken (burgeroorlog) of onder
dictaturen, toont een zo mogelijk nog schrij
nender beeld. Uit onderzoek blijkt dat ver
krachtingen vaak deel uitmaken van een oor
logsstrategie. En tot voor kort werd ver
krachten zelfs beschouwd als een 'normaal'
gebeuren bij oorlogsvoering. Daders werden
zelden bestraft, slachtoffers werden verge
ten, langzaam komt hier een kentering in.
Amnesty probeert dit te bespoedigen.
In deze campagne wil Amnesty zich met
name ook richten op vrouwenorganisaties.
De aandacht van vrouwen voor vrouwen die
geweld ervaren in hun relatie of die marte
ling, verkrachting of ander leed of onrecht
wordt aangedaan in oorlogsgebieden of
vluchtelingenkampen kan een belangrijke
steun betekenen voor de bewustwording van
en de inzet tegen dit soort mensenrechten
schendingen.
De eiiandelijke werkgroep van Amnesty
start haar activiteiten voor deze Vrouwen
campagne met een presentatie op de Vrou
wendag, die ('s avonds, vanaf 19.00 uur) op
zaterdag 6 maart gehouden zal worden in
Het Diekhuus te Middelhamis. Vrouwen en
meisjes (vanaf circa 12 jaar) zijn daar harte
lijk welkom.
Voor meer informatie over deze campagne
of over andere acties of het lidmaatschap van
Amnesty International kan men terecht op
www.amnesty.nl ofwww.aninesty.flakkee.net
of bellen met Annet Tuinenburg, tel.
485452.