Nieuws Overdenking LITIE Bakker van Harberden leert de kleintjes het vak Kruistocht marLeMlMgrad uit de kerken uit de Heilige Schrift Verkoping Melissantse vrouwenvereniging Dualistisch Dirksland Dagopbrengst en auto weggenomen VERVOLGVERHAAL HET ^KIjkVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving Cj ONOER HOOGiPaNNING men euEF nnpEN UITGCKOOKT! Op woensdag 11 februari hoopt vrou wenvereniging 'Tabitha' van de Nederlands Hervomade kerk te Melis sant een verkoping te houden. U kunt er terecht voor mooie hand werken, boerenkaas, Beerenonder goed, snoeperijen, enz. De verkoop wordt gehouden in ver enigingsgebouw 'De Poort' aan de Voorstraat in Melissant. De openingstijden zijn van 10 uur 's morgens tot 4 uur 's middags. De koffie staat klaar en u bent van zelfsprekend van harte welkom. In het huis van Levi 1?ai5a.-trilo0ie deel 1 - Hoofddoekjes - Religieuze symbolen - Kerk en staat Daar is nogal wat over te doen geweest. Over het al of niet dragen van een hoofddoekje door de moslims. President Chirac van Frankrijk heeft het tenslotte zo ver gekregen, dat op Franse openbare scholen het hoofd doekje wordt verboden. Religieuze symbo len zijn immers in strijd met de scheiding van kerk en staat? Maar dan ook geen andere symbolen meer. De joodse mannen en jon gens mogen dan ook hun keppeltje niet op houden, en kruisen, wanneer ze al te groot zijn, zijn ook contrabande. In Den Haag ligt een soortgelijk wetsvoorstel gereed, dat het dragen van religieuze symbo len verbiedt. De hoofddoek op straat, in win kels, op scholen, enz. is langzamerhand een normaal verschijnsel geworden, en daar kan de regering niet zoveel tegen doen. Maar het kan natuurlijk wel verboden worden in open bare gebouwen, voor ambtenaren, enz. Het komende verbod heeft een hele discussie op gang gebracht. Is een regering bevoegd een dergeüjke maatregel te nemen, of be hoort het dragen van een reUgieus symbool tot de individuele vrijheid? Is hier werkelijk de scheiding van kerk en staat in het geding? Of wordt door een eventueel verbod de gods dienstvrijheid aangetast? Sommige mosüms zijn van mening dat het dragen van een hoofddoek niets met religie te maken heeft. Moslimvrouwen zouden hier mee hun onderworpenheid aan de man uit drukken. En in de ogen van vele vrouwen is dat uiteraard en gruwel! Maar tal van mos limvrouwen betuigen juist dat ze de hoofd doek vrijwillig dragen. In Frankrijk ligt het openbaar uiting geven aan godsdienstige gevoelens moeilijk, al sinds de Franse Revolutie. Toch is de vraag of de leuze 'Vrijheid, geUjkheid en broeder schap' niet in gevaar komt, wanneer de rege ring kledingvoorschriften gaat geven. En dat de discussie ook in ons land serieus wordt gevoerd geeft aan dat steeds minder mensen willen beseffen wat religie betekent. Wie godsdienstig wil zijn mag dat privé nog zijn, daar wordt iemand nog niet op afgerekend, maar in het openbaar mag men er geen getui genis van afleggen. Begrijp me goed, ik wil het dragen van een kruis, of het ophangen van een kruis aan de wand niet verdedigen, ook niet het visje op een auto. Het is mij allemaal te reclame-ach- tig. Maar dat de overheid op dit gebied gaat ingrijpen, dat gaat me al te ver. Met de schei ding van kerk en staat heeft het bovendien niets te maken. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubrlek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Vogels kunnen telkens zonder gevolgen op hoogspanningsdraden gaan zitten. Zou een mens dat óók klaarspelen als hij geen twee de draad en niet de grond raakt? Antwoord: Beslist niet. Zelfs al zou u erin slagen naar een draad te komen zonder de geaarde mast of een ladder te gebruiken, want u hebt er geen idee van wat zo'n span ning van 150.000 Volt, en soms 380.000 Volt, voor spanningsgradiënt oproept. Niet alleen in de kabel (tegenwoordig vaak een holle buis), maar ook daar omheen. Want de lucht rondom elke geleider is eveneens gela den met elektriciteit. Dicht bij die draad is dat ongeveer die zelfde hoogspanning en pas verder er vandaan, in de ruimte tussen de draden, zakt de voltage. Daarom moeten bij dat hoogspanningsnet de draden zo ver van elkaar gespannen worden. Gaat u nu aan één van die buizen hangen, dan blijft uw lichaam niet geheel in het spanningsveld van die ene ader. Door uw lengte komen uw benen algauw in een geheel anders beïnvloed gebied terecht en door de enorme potentiaal verschillen heeft dat ernstige gevolgen. U zou met uw lichaam een vonk kunnen trek ken tussen die twee. Want hoogspanningslij nen kunnen op korte afstanden ontladingen in het klein veroorzaken zoals de bliksem dat in 't groot doet. Vogels zijn gelukkig zo klein, dat ze in 't spanningsveld van één der aders blijven. Zolang ze niet met uitgesprei de vleugels te dicht bij een andere draad of geaarde mast komen, kunnen ze veilig af- en aanvliegen. Op een kelderplank vonden wij, achter ande re flessen, nog geweckte groenten van vijf jaar geleden. Bezitten zulke groenten nog wel enige voedingswaarde of zou het eten daarvan schadelijk kunnen zijn? Antwoord: Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding adviseert al sinds 1985 géén groenten en geen vlees meer te wecken, ,doch voortaan in te vriezen. De voedings waarde en vooral het vitaminegehalte van die geweckte groenten is gering en het gebruik wordt afgeraden met 't oog op vaak voorgekomen voedselvergiftiging. Want ondanks vele voorzorgen kunnen altijd bac teriën uw voortaad binnendringen. De eigen inmaak kan op de duur worden aangetast, zonder dat dit aan het uiterlijk of aan de smaak te merken is. Vooral de Clostridium botulinum fabriceert een gevaarlijke gifstof, welke bij de mens ernstige verlammingsver schijnselen kan veroorzaken. Doe die oude voorraad dus gelijk weg! Hebt u dit jaar reeds geweckt, kook de groenten dan t.z.t. nog 15 minuten dóór alvorens ervan te proe ven en te eten. En bewaar geen resten! Als je zeker wilt zijn van de melk, moetje dan gesteriliseerde flessenmelk kopen? Wij vin den die niet lekker smaken. Antwoord: Gesteriliseerde melk is in een nog gesloten fles of pak langer houdbaar, omdat die in de fabriek zo'n 15 minuten op 120 °C verhit is. Daardoor zijn alle bacteriën gedood, maar ook alle vitaminen. Bovendien verandert door dat koken de samenstelling van de melk en daardoor de smaak. Louis Pasteur bewees reeds een eeuw geleden dat het koken niet noodzakelijk is. Verhitting tot 75 "Celsius is voldoende, want bij 70° zijn alle schadelijke micro-organismen uitge schakeld, en daar gaat het om in een huis- houden.De meeste melk wordt daarom bij De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 NED. HERV. KERK Beroepen: te Opsterland-Noord, ds. M.M.M. Eekels te Breda; te Rijssen (wijk 6), ds. G.H. Koppelman te Kampen (wijk 2); te Westerhaar, ds. G.J. Wolters te Hoogeveen. Aangenomen: naar Waverveen, kandidaat C.H. Hogendoom te Haastrecht. Bedankt: voor Hendrik Ido Ambacht (wijkgem. Elim), ds. J.A. Brussaard te Schetpenzeel; voor Nunspeet/Hulshorst (wijk 6), ds. W. van Vreeswijk te Bergam bacht. GEREF. KERKEN IN NEDERLAND Beroepen: te Buitenpost, ds. D.C. Groe nendijk te Sint Annaparochie, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Dongen-Rijen (Prot.Gemeente), ds. J.S. Koops te Middel burg. Beroepbaar: drs. H.C. Knegt-de Boer, Pat rimoniumstraat 9, 8261 KN Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Hasselt, ds. R.M. Meijer te Hoogezand-Sappemeer (wijk noord); te Utrecht-Centrum, ds. M.J.C. Blok te Ommen. Aangenomen: naar Assen-Kloosterveen, ds. S. de Jong te Buitenpost. Bedankt: voor 's-hertogenbosch, ds. J. van Benthem te Drachten-Oost. NED. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Rijsbergen, kandidaat M. de Kreek te Dordrecht, die bedankte voor Alkmaar(fed.gem. CGK/NGK). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Dronten, ds. M. Groen te Apeldoom-Oost; te Hilversum-Centrum, ds. H. van den Heuvel te Meppel; te Hoogeveen (Ichtuskerk-wijk zuid), ds. M. Groen te Apeldoom-Oost. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Emmeloord, ds. R. Kattenberg te Arnhem; te Krimpen a/d IJssel en te Mid delburg-Centrum, ds. W. Visscher te Amers foort; te Oudemirdum, ds. G.J.N. Moens te Goes. Bedankt: voor Kampen, ds. P. Mulder te Dordrecht. GEREF. GEMEENTEN NEDERLAND Beroepen: te Vlaardingen, ds. J. Roos te Opheusden, die bedankte voor Temeuzen. die temperatuur gepasteuriseerd en behoudt dan de gewenste samenstelling, smaak en: vitaminen. "En Jezus dat horende zei tot hen: Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering (Markus!: 17) Er is veel gebeurd in het leven van Levi. Hij heeft Jezus ontmoet. Hij is door de Meester geroepen. En die roeping van Jezus heeft grote gevolgen gehad. Ze maakte van deze tollenaar een ander mens, een nieuw mens. Levi heeft geen tijd om z'n boeken af te slui ten, om naar een vervanger om te zien. En hij opstaande, volgde Hem". Ingrijpend, vindt u niet? Een leven met Manmion ver wisselen voor een leven met de Heere Chris tus. Een leven in rijkdom verwisselen voor een leven in armoede en vernedering met Jezus. Wat gaat dat dwars tegen vlees en bloed in. Dwars tegen onze natuur. Toch moet het. En dan laat Levi een maaltijd aanrichten. Al z'n oude vrienden nodigt hij uit. Hij gunt hen zo van harte dezelfde verlossing die hij heeft ervaren. Wat zou het geweldig zijn als zij bevrijd zouden worden uit dat bestaan, dat Levi nu niet meer anders kan zien dan als ongelukkig en verloren. Ziet u dat: zo ligt dat nu in het leven van een mens die de Heere Jezus leert kennen. Die wordt royaal. Die gaat ervan getuigen. In zijn omgeving. Vriendschapsevangelisatie.. Wij gunnen onszelf helemaal aan Christus en Christus aan anderen, die in dezelfde verlorenheid hg- gen als waarin wij gevonden zijn. Zo gaat het bij Levi. Een maaltijd voor zijn vrienden, waarbij Jezus de Eregast is. Had u erbij willen zijn? Wat dacht u: zou u daar ook aan hebben willen zitten? Zou u zich hebben thuisgevoeld in dat gezelschap? Dat is maar een vraag. We stemmen allemaal toe dat we zondaren. Maar alle pretenties verliezen en werkelijk van genade leven is nog wat anders. Jezus schaamt Zich in ieder geval niet voor tollenaren en zondaren. Tus sen dit soort mensen, voor wie de godsdien stige vromen de neus ophalen, wil Hij verke ren. De Schriftgeleerden en de Farizeeën ergeren zich. Weet u wat ze goed gezien hebben? Dat daar in het huis van Levi allemaal mensen zitten met een kwaal. Maar weet u wat ze niet gezien hebben? Dat dit Jezus'werk is: het verlorene zoeken, zondaren zaligen. Kohlbrugge zegt:" De Heere Jezus is de hemelse medicijimieester, en een medicijn meester kan zich niet ver van de zieken hou den, maar hij moet juist naar de zieken toe en wel naar de allerergste, zonder te vragen of zijn leven daarbij op het spel staat en zonder zich te storen aan de onreinheid van het zie- kenvertrek". En nu begrijpt u ook dat woord uit de mond van Jezus:" Die gezond zijn heb ben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering". Dat is spottend bedoeld. Deze mensen zijn gezond. Ze zijn"rechtvaardigen"„ja tussen aanhalingstekens. Ze kennen geen veroot moediging. Ze zijn het. Ze hebben een indrukwekkende staat van dienst. Zulke mensen zijn er nog. Ook in de kerk. Mensen die het hebben en het weten. Nooit voelden ze de pijn van het gemis. Nooit schrijnde het verlangen in hun ziel. Ze zijn gedoopt en deden belijdenis en doen hun best. Maar dan hebben we voor Jezus geen werk. Dan zijn we gezond en rijk. Bent u zo'n mens? Maar de gemeente des Heeren is niet anders dan een groot ziekenhuis. En daar blijven we ons levenlang in behandeling. En die zich in dit ziekenhuis bevinden zijn noch tans gezond, hoewel ze hun wonden en litte kens hun leven lang blijven voelen, al naar gelang het weer is. Maar ze verbergen hun kwalen niet. En ze hebben een goede arts. Weet u hoe Zijn naam is? Jezus Christus, het Lam Gods, van Wie geschreven staat:" Door Zijn striemen zijn wij genezen". Nieuwerkerk a.d.IJssel ds. M. B. van den Akker In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Zoals in de krant van vorige week vermeld scoort het duahsme bij de heer Robijn van de PvdA-fractie weinig punten. Hij vindt onze gemeenten te klein en de gemeente raad kan daarom zelf de problemen wel oplossen. Dat kan zeker als het om die losliggende stoeptegel gaat of straatverlichting. Maar er zijn. toch wel eens andere zaken en proble men die spelen, waar de bevolking graag wat medezeggenschap in wil hebben. Daar om is ook o.a. een Dorpsraad gekozen, waar nota bene de heer Robijn zelf voorzit ter van is. Hoe moeten we dat nu rijmen? Het is juist goed in Dirksland dat de deels verouderde gemeenteraad eens meer geconfronteerd wordt hoe de wat jongere generatie ergens over denkt. Ook vindt de heer Robijn, dat de financiële wensen van de burgerij nog voor geen der de haalbaar zijn. Laten we nu toch ook eens mee gaan met de tijd: het is goed dat men zakeUjke projecten die de gemeenschap veel geld kost afstoot, en niet zo als vroeger maar door laat sudderen en maar hopen dat het weer goed komt. Die tijd is voorbij. Maar als er iets bijzonders moet gebeuren laat men dan eens vlugger goede beslissin gen nemen en niet steeds met noodoploss ingen komen, die achteraf de burgerij veel meer geld kosten. Ook was het mooi dat de Dorpsraad de straat op zou gaan om de meningen van de burgers te peilen, maar nu moet dat weer niet volgens de heer Robijn. Hij vindt dat de gemeenteraad dit zelf wel op kan lossen. Ik denk dat als je tweeëntwintig jaar in de gemeenteraad zit, dat je zo ingeburgerd bent, dat het steeds moeilijker wordt bepaalde zaken over te dragen aan anderen. De Dorpsraad en de burgers willen best meer betrokken zijn bij de gemeentepoli tiek. Dan valt die bedorven worst van de heer Robijn, misschien met een beetje mos terd, heus nog wel te eten. Laat de Dorpsraad het buitenwerk doen en met de inwoners overleggen over zaken die moeilijk liggen, dan kan daarna de gemeenteraad hierover een beslissing nemen. Voor de gemeenteraad is het op het ogen- bUk belangrijker zich op de samenwerking met de andere gemeenten te storten, voor dat straks alles van hogerhand zal worden geregeld, die misschien dan ook wel die 'malloot' van een burgemeester, zoals de heer Robijn zei, zal aanwijzen. Tot slot wens ik de Dorpsraad in Dirksland veel succes, alleen is het wel moeizaam werken als de voorzitter uiteindelijk niet duaUstische is aangelegd. A. DE BLOK SR - Dnksland Rotterdam-Rijnmond MIDDELHARNIS - Dinsdagavond tussen half acht en half negen werden een auto en de dagopbrengst van een bedrijf aan de Van de Waalsweg weggenomen. Terwijl een 41- jarige medewerker in het pand aanwezig was, slopen onbekenden naar binnen en namen de dagopbrengst en de autosleutels mee. Vervolgens ging men er in de auto, een Audi, vandoor. MELISSANT - Vorige week dinsdagmiddag hebben 17 leerUngen uit groep 3 en 4 van OBS 'De Roxenisse' te Melissant een bezoek gebracht aan de plaatsehjke bak ker, Van Harberden. Na uitleg over de ingrediënten en de machines moest er natuur lijk gebakken worden. Daarbij zette de bakker alle kinderen aan het werk. Er werden bolussen gemaakt en koekjes, heerhjk! En natuurlijk mochten de kinderen hun zelf gemaakte producten mee naar huis nemen! -11- Nauwelijks is Elsa Fischer buiten het station of ze wordt geconfronteerd met een situatie, die ze nauwelijks voor mogelijk heeft gehouden. Hele stadswijken zijn door bombardementen van de aardbodem weggevaagd. Arbeiders zijn bezig om de straten weer begaanbaar te maken. Overal rijden wagens met puin. Op veel plaatsen kringelt nog vuile zwarte rook uit de puinhopen. Door soldaten zijn enkele straten afge zet ter voorkoming van plundering, terwijl vrijwilli gers bezig zijn met het bergen van lijken die nog onder de ruïnes begraven liggen. Een vreselijke aan blik! Een gewapende politieman, die op een straathoek staat om de burgers in de gaten te houden, brult met barse stem: 'Hé mens, wat zoek je hier?' 'De moet mij hier melden voor de arbeidsinzet, kunt u mij vertellen waar het kantoor gevestigd is?' 'Het is hier sinds eergisteren wel een beetje veranderd, maar de weg is nog wel te vinden', lacht de man wrang. 'Het grote huis naast het stationsgebouw, daar moet u zijn.' 'Danku.' Elsa gaat verder. Lang hoeft ze niet te zoeken, het gebouw ziet er gehavend uit en de meeste ramen zijn met planken dichtgespijkerd; een bewijs dat de bom men vlak in de buurt zijn gevallen. Als Elsa naar binnen gaat, blijkt dat ze niet de enige is de de eer te beurt is gevallen zich voor het vaderland in te zetten. Biimen zit een aantal, meest oudere vrouwen te wach ten. En voor er een kwartier verstreken is, zijn er nog een tiental bijgekomen. Na enige tijd komt er een prot serig gekleed, met decoraties behangen mannetje naar hen toe. Onder zijn arm draagt hij een bundel papieren en daarmee stapt hij met krakende laarzen op de vrou wen af. 'Heil Hitler!' Terwijl hij zijn heilswens uitroept, kijkt hij de vrouwen één voor één door zijn goud omrande bril aan. 'Ik lees de namen voor van u die de eer te beurt is gevallen zich in te zetten voor het grote doel dat onze Führer zich heeft gesteld. Samen met de soldaten, die aan de fronten vechten, zult u met inzet van heel uw persoonlijkheid mee strijden voor de eindoverwin ning.' Er volgt nog een stortvloed van woorden, waarmee aangeduid wordt hoe groot de eer wel is, zelfs al zou den ze voor het vaderland het offer van hun leven moe ten brengen. Dan worden de namen voorgelezen waar op de vrouwen luid 'Hier' moeten roepen. Het gaat op een manier waarop een kazemesergeant trots zou zijn. 'Enuna Streicher.' 'Hier!' 'EmaMöller!' 'Hier!' 'Elsa Fischer!' 'Hier!' De man slaat de papieren weer onder zijn arm, trekt de kraag van zijn overhemd recht en schraapt zijn keel. 'Dadelijk zullen er wagens komen die u naar het lager zullen brengen. Uw verblijfplaats is buiten de stad. Het is er rustig.' Wat dat rustig betekent, begrijpen de vrouwen maar al te best. Hun toekomstige verblijfplaats is tot nu toe niet door bombardementen getroffen. Na een kwartiertje komen er chauffeurs birmen om de vrouwen te halen. De wagens hebben ze achter moeten laten, daar het onmogelijk is om door de met puin overdekte straten naar hier te komen. Achter de chauffeurs verlaten de vrouwen het gebouw, nog met goede raad overladen door de man die hen heeft inge lijfd. Op de vrachtwagen zijn banken geplaatst, waar op ze plaats nemen. Met veel oponthoud hobbelen de wagens door de stad; overal ligt puin op de straten, zodat de bestuurders pas met veel moeite eindelijk op de goede baan terecht komen. Even buiten de stad ligt een groot barakkenkamp. Daar rijden ze heen. Aan de poort staan schildwachten, die wagens controleren. Het zijn SS-ers die snauwend vra gen: 'Papieren.' De chauffeurs geven de een na de ander het gevraagde. Dan zwaait het van prikkeldraad voorziene hek open en kunnen de wagens hun weg vervolgen. Ze hobbelen door smalle kampstraten, waaraan geen eind schijnt te komen. Eindelijk zijn ze op de plaats van bestemming en de vrouwen stappen uit. De opwachting geschiedt door een vrouw in uniform, die de nieuwkomers meeneemt naar een zaal waar ze nog eens worden toegesproken. De vrouw, een Arbeidsfuhrerin, is hun als leidster toe gewezen en zal hen voorgaan in alles, model volgens de voorschriften van de partij. Na de ontvangst worden ze door de vrouw naar hun kamer gebracht. Dit is een zaal, waarin veertig vrouwen zijn ondergebracht. Voor elk is een kast beschikbaar waarin ze hun eigendom men kuimen opbergen. Boven de deiu' hangt een groot portret van de 'Führer'. Elsa heeft geluk, ze krijgt een bed vlak bij het raam. Het uitzicht is echter niet groots, op slechts een vijftal meters afstand is de grauwe muur van de volgende barak. Als de spullen zijn weggeborgen, komt de leidster hen weer halen. Ze gaan naar de zaal waar ze korte tijd geleden zijn ontvangen en daar wordt koffie en brood verstrekt. Terwijl er gegeten wordt, vraagt de leidster aandacht omdat ze nog wat te vertellen heeft. Het verhaal, dat de werksters van Hitlers oorlogsindustrie te horen krij gen, verschilt weinig van al het andere 'goede' dat hun al is voorgeschoteld. Aan het einde van haar relaas kijkt de leidster de een na de ander strak in de ogen en besluit: 'Er zijn een paar dingen waarop ik u dringend moet wijzen: Achter ons lager zijn barakken waarin buitenlandse vrouwen zijn ondergebracht. Het is u als Duitse ten strengste verboden met dit gespuis enige omgang te hebben. Wie zich toch met deze personen inlaat, zal daarvoor zeer streng gestraft worden. Per soonlijk ben ik voor uw doen en laten verantwoorde lijk: ik kan daarom op geen enkele wijze dulden dat er handelingen worden gepleegd die buiten de reglemen ten vallen.' Dan vervolgt ze: 'Morgenvroeg gaat u werken. Straks zal aan ieder werkkleding en kantine geld worden verstrekt. Het werk vangt 's morgens om zeven uur aan. Met onderbrekingen voor de maaltijd en koffiedrinken, duurt de werktijd tot zes uur namid dags.' Later op de middag wordt de werkkleding uitgereikt: vaalgroene stofjassen waarvan maar één maat aanwe zig is. 's Avonds komt de leidster nog een praatje maken op de kamer. Ze gaat dan wat uitvoeriger in op het werk en het leven in het lager. De vrouwen komen aan de weet, dat ze na enkele dagen, als ze enigszins zijn inge werkt, in een drieploegendienst zullen werken: mor gen-, avond- en nachtdienst. 'Wie zich verslaapt of te laat is zal worden gestraft.' Daarmee verlaat de leidster de kamer. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5