Hervormd Goeree-Overflakkee
in verwarring: PKN of Afscheiding?
SGP-vragen over Discofeest in Dorpstienden
Goede resultaten op NJK en
interne recordwedstrijd Schotejil
Eerste verlies
voor Good Luck
SoW voorlichtingsbijeenkomst verplaatst van Nieuwe Tonge naar Oude Tonge
"Zo ik niet had geloofd dat in dit leven.,." Een machtig psalmgezang vult
de gewelven van de Ned. Herv. Kerk in Oude Tonge. De bijeenkomst,
door het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond belegd in het per
spectief van het SOW-proces in het Ned. Herv. Verenigingsgebouw Elim
te Nieuwe Tonge, trok zoveel bezoekers, dat naar een andere locatie uit
geweken moest worden, en aangezien de kerkvoogdij van de Herv.
Gemeente Nieuwe Tonge, buiten medeweten van de kerkenraad, de Herv.
Kerk te Nieuwe Tonge niet ter beschikking had gesteld, gaf Oude Tonge
een gastvrije ontvangst en werd de kerk bijna geheel gevuld. "De kerk
gaat door heftige stormen en die worden u hier op Flakkee niet bespaard"
zo opende de voorzitter van de Gereformeerde Bond, ds. G. D. Kamphuis
zijn toespraak. "De spanningen lopen hoog op, in gemeenten, families,
gezinnen. Gesprekken zijn vol emotie, vol vuur en vol hartstocht. De klo
ven zijn dieper en de tegenstellingen groter geworden, onderlinge ver
dachtmakingen zijn onrustbarend toegenomen. Hoeveel woorden zijn er
al gezegd die de toets van de heilige God niet kunnen doorstaan?"
Waarom deze bijeenkomst?
Bezwaren tegen het proces
Waarom niet breken?
Verklaring
Kerkenraad, vervul uw plicht!
Kerkorde 1951
Valse kerk?
Erkenen en respecteren?
De kerk voortzetten?
Wie beslist?
Hoe verder?
Geen Hervormde Kerk meer?
Naar de rechter?
Gebouw niet geschikt vanwege slechte isolatie!
Dorpstienden ongeschikt
Vinger aan de pols
1000 jongeren in de nacht
Voor het beleggen van deze bijeenkomst
noemde hij een aantal argumenten:
1Op nadrukkehjk verzoek van velen op het
eiland;
2. In deze crisis moeten we met elkaar in
gesprek blijven;
3. Als Hervormd Gereformeerden hebben we
ons altijd geroepen geweten om een em-
stig zieke kerk te dienen met het heilig
evangelie van God. We wisten dat de
Heere ons riep in die brede volkskerk te
staan.
4. Het kan en mag in Christus' gemeente niet
zo zijn dat broeders in één kerkenraad, door
de gemeente en mitsdien door God geroe
pen, straks de broederband verbreken, dat
de gemeente uit elkaar gescheurd wordt, dat
er straks twee Avondmaalstafels aangericht
worden, dat we elkaar afschrijven en ver
oordelen. We behoren tot de kerk in haar
gehoorzaamheid, maar evenzeer in haar
ontrouw, in haar hoogte- maar ook in haar
dieptepunten. In haar gezond en bijbels ker
kelijk leven, maar ook als er slechts over
een genootschap gesproken wordt.
Ds. Kamphuis verwoordde diverse bezwaren
tegen het proces, bezwaren waarin ook de
kerkorde van 1951 wordt meegenomen. Prof.
Severijn heeft destijds zelfs de aanvaarding
van de kerkorde aangevochten tot voor de
rechter. Dat geeft in ieder geval aan dat de
kerkorde van 1951 niet exclusief gerefor
meerd was en is. "Ondanks dat alles zijn her
vormd-gereformeerden gebleven. De kerk
erkent de belijdenis en door God in haar mid
den geplaatst, konden en kunnen we niet weg.
God heeft Zijn kerk niet verlaten. Ook nu niet.
Dwars door de verbrokenheid heen werkt Hij
en schreef Hij de kerk niet af en daarom durf
den wij dat ook niet. De roeping waarom de
Gereformeerde bond ontstond, is nog steeds
dezelfde, ook in de nieuwe kerk, ook in de
PKN. Er is sprake van een ernstige vorm van
pluraliteit en de fusie is een ineenschuiving
van kerkelijke structuren, zonder werkeHjke
vernieuwing.
Er zijn genoeg argumenten, bijbelse argu
menten, te vinden om niet met de nieuwe kerk
te breken. Ds. Kamphuis noemde er één uit
het Oude en één uit het Nieuwe testament.
Oude Testament: Onder koning Achaz werd
het zelfs verboden te offeren in de tempel. De
afgoden werden vereerd en op het brandoffer
altaar, het hart van de eredienst, kon niet meer
geofferd worden. De profeten bleven echter
op hun post. Ze bleven preken, ondanks de
vreemde altaren en de afgoden. Ze lieten de
kerk van die dagen niet over aan de vreemde
machten, maar ze weken geen duimbreed.
Nieuwe Testament: De gemeente van Korin-
the werd door Paulus geroemd, maar tegelij
kertijd heerste er een vreseüjke verdeeldheid,
want sommigen loochenden de opstanding
van Christus. God schreef deze gemeente niet
af en Paulus ook niet. Vol heilige hartstocht
plaatst hij tegenover de dwaling de bood
schap van kruis en opstanding. Tegenover de
kracht van de leugen het heilig Evangelie.
"Daarom, wie geeft ons een vrijbrief om met
de kerk te breken. Met de kerk waar God Zijn
Evangelie laat? Wie geeft ons de ruimte om
de kerk te laten gaan en haar dus op te geven?
Wie geeft ons de geestelijke vrijheid om die
velen los te laten die zich nooit zullen laten
uitschrijven: de rand van de gemeente? Mid
den in haar verval staat nog steeds het evan
gelie van het kruis en waar de Heere is, daar
is Zijn heilig Evangehe. Zolang wij niets hoe
ven te erkeimen dat tegen de Schrift ingaat -
en dat hoeven we nog steeds niet, mogen we
de kerk niet verlaten, zijn we geroepen om de
band met haar niet te verbreken. Vanwege de
verbondstrouw van de Heere willen we op
onze plaats blijven en de band met de kerk der
vaderen niet verbreken. De Heere beloofde
niet dat Hij de Ned. Herv. Kerk tot het eind
der dagen bewaren zou, maar in de tijd van
Achab gebeurde dat, in de periode van het
Algemeen Reglement, in de tijd van de vrij
zinnigheid in de negentiende eeuw en zou dat
nu voor Hem te wonderlijk zijn? Nee!"
Daarna ging hij dieper in op de vraag of mee
gaan in de PKN accepteren van de leugen
betekende. Het antwoord daarop kon duide
lijk zijn: nee!
Van niemand wordt gevraagd met het Luther
se belijden in te stemmen. De verklaring geeft
ruimschoots de mogelijkheid om de plurali
teit af te wijzen, om aan te geven dat geen
andere levensverbintenis dan die tussen man
en vrouw zal worden ingezegend.Calvijn gaf
in zijn tijd al aan dat we "dienen te verbeteren
wat we kunnen en te verdragen wat we niet
kunnen verbeteren." Met een ander woord
van Calvijn besloot Kamphuis zijn inleiding:
"Ik zal nooit besluiten scheuring te maken, als
ik niet zie dat de kerk geheel van de dienst van
God en van het Woord der prediking is ver
vallen."
Hierna kwam drs. P.J. Vergunst, de algemeen
secretaris van de Gereformeerde Bond aan
het woord om op een aantal praktische zaken
in te gaan. Hij vond de situatie, waarin men in
sommige gemeente moet leven, aangrijpend
en verwoordde die met een citaat van een
briefschrijver: enorme onrust, een splijt
zwam, saamhorigheid onder druk, afstande
lijke omgang tussen ambtsdragers, pastoraat
lijdt eronder, verwijderingen op verenigin
gen, kerstattenties werden geweigerd, vrijwU-
Hge bijdragen worden ingehouden, risico op
het vervallen van predikantsplaatsen, huwe
lijken onder spaiming.
Daarom wees hij de kerkenraden ook op hun
verantwoordelijkheid. "De synode is verant
woordelijk voor haar beleid, maar u bent ver
antwoordelijk voor wat u met dit beleid doet
in uw gemeente. U moet leiding geven in
gehoorzaamheid aan het Woord van God, en
voor uw ambtelijk werk hebt u de verzoening
in het bloed van Christus nodig. De Gerefor
meerde Bond heeft jarenlang in de synode
zijn stem laten horen tegen dit proces, maar
we waren een minderheid, een minderheid
naar wie wel geluisterd wordt. De Bond gaat
naar mijn overtuiging ook de lijn van het
voorgeslacht: staan op onze post om in deze
situatie, juist nu, te getuigen en te letten op
onze roeping." Vergunst constateerde echter
dat anderen op dit punt willen breken met de
kerk, omdat zij een andere visie hebben op de
grondslag van de kerk.
Over de kerkorde van 1951 is ondertussen al
het nodige gezegd en geschreven en ook nu
gaf drs. Vergunst uitvoerig en historisch gedo-
ciunenteerd de toenmalige situatie weer. Het
draaide voomameHjk om de zinsnede in art. X
van die kerkorde: "In dankbare gehoorzaam
heid aan de heilige Schrift als de bron der pre-
düdng en enige regel des geloof s doet de gehe
le kerk, ook in haar ambtehjke vergaderingen,
in gemeenschap met de beUjdenis der vaderen
belijdenis van de zelfopenbaring van de
Drieëiïige God". Vanwege de interpretatie van
het woord "in gemeenschap met" stemden
Bonders toen tegen. Die interpretatie van toen
kwam uit de vrijzinnige hoek, waar men vond
dat "in gemeenschap met" niet hetzelfde was
als in overeenstemming met. Dus, je was niet
gebonden aan de belijdenis der vaderen. Dat
deze visie op de zo geroemde kerkorde van
1951 er nog steeds is, werd onlangs verwoord
door de oud-secretaris dr. K. Blei. Hij zei het
volgende: "Het is de moeite waard om er aan
dacht aan te schenken hoezeer de pluraliteit in
de kerk juist ook in het centrale kerkordearti
kel over het belijden van de kerk is veronder
steld. Het woord 'gemeenschap' drukt uit dat
het in het belijden vandaag niet kan gaan om
de eenvormigheid van het eenvoudigweg
repeteren van de belijdenissen van de zestien
de en zeventiende eeuw. Het belijden is niet
statisch, maar dynamisch, er zit beweging in.
In de Hervormde Kerk kent men de situatie
van pluraliteit reeds lang." Aldus dr. K. Blei.
De kerkorde van 1951 biedt volgens Vergimst
ook geen hanteerbaar wapen voor de tucht,
maar "ondanks dat alles zijn we gebleven."
Is de Hervormde Kerk vals? Dat wordt wel
gesteld binnen de gereformeerde gezindte. Is
de PKN vals? Dat wordt wel gesteld binnen
de kringen van het Comité en het laatste
wordt ook verwoord door veel briefschrij
vers. Toch kan en mag volgens Vergunst dit
van de PKN niet gezegd worden. "Een kerk
kan ziek zijn en dwalen en toch openbaring
van het lichaam van Christus zijn. De nieuwe
kerk moet niet op haar papieren, maar op haar
praktijk getoetst worden. Als we altijd met
een vrij geweten in de Nederlandse Hervorm
de Kerk gebleven zijn, omdat daarin de plaat
selijke gemeente naar schrift en belijdenis
kon functioneren en wij via de plaatselijke
gemeente de hele kerk tot reformatie konden
oproepen, dan moet ons geweten consequent
zijn en is het onze roeping om in de nieuwe
kerk hetzelfde te doen."
Voor velen is het een vraag, eigenlijk dé
vraag, of men ingeval van meegaan met de
PKN ook moet erkennen wat men niet kan
erkennen. Belangrijk is hier om te lezen, echt
te lezen, wat er in de nieuwe kerkorde staat.
Het gaat concreet om het erkennen en respec
teren van het feit dat de Lutherse gemeenten
een bijzondere verbondenheid kennen ten
aanzien van hun belijdenis. Daarmee hoeft
niemand op geen enkele wijze het gerefor
meerde belijden te relativeren. "Als wij ons
laten meenemen in de Protestantse Kerk
Nederland, omdat de synode besloot dat onze
kerk wordt voortgezet in deze kerk, dan hoeft
u de zegening van relaties van mensen van
gehjk geslacht niet te erkennen, dan belijdt u
geen onbijbelse waarheden als u uw kind laat
dopen of als u geloofsbeUjdenis doet. Drs.
Vergunst illustreerde dit met een voorbeeld.
"Onze Hervormde synode besloot in 1958 en
1966 de vrouw in het ambt toe te laten en wie
op de classis Brielle komt, ontmoet daar vrou
welijke ambtsdragers. U moet erkennen dat
zij daar zitten als gevolg van een wettig
besluit, maar dat betekent niet dat u uw
bezwaren tegen de vrouw in het ambt moet
opgeven. Het erkennen en respecteren bestaat
dan daarin dat we deze feiten noodgedwon
gen erkennen, zonder het goed te keuren en
dat we op een respectvolle wijze het gesprek
voeren met hen die kiezen voor een ander dan
het gereformeerde behjden."
Afwijzing van een kerkorde betekent volgens
Vergunst nog niet dat we daarom moeten bre
ken met de kerk, met haar ambtelijke vergade
ringen. "Waar in de ambtehjke vergaderingen
is besloten tot eenwording, waar wij moeten
leren, opnieuw moeten leren, dat we als gere
formeerden een minderheid zijn in de Her
vormde Kerk, is het een utopie te denken deze
Hervormde Kerk buiten de PKN te kunnen
voortzetten. Dat zal de Hervormde Kerk niet
meer zijn, evenmin als de PKN dezelfde is als
de Hervormde Kerk nu
Een plaatselijke Hervormde gemeente kan
eenvoudigweg niet zelfstandig beslissen om
niet mee te gaan. Niemand hoeft volgens Ver
gunst tegen een dergelijke plaatsehjke beslis
sing in beroep te gaan, omdat het geen wettig
besluit is. "Kiezen voor een kerk buiten de
PKN zal altijd een breuk betekenen in de
plaatselijke gemeente". Daarbij gaf hij ook
aan dat wanneer sommigen menen om de
Hervormde Kerk buiten de ambtelijke verga
deringen voort te zetten, dat niet kan, rechte-
Mjk niet en kerkordelijk evenmin, maar een
kerkenraad kan nooit beslissen voor een
gehele gemeente of voor een deel ervan.
In de nieuwe kerk is er volgens Vergunst vol
doende ruimte om te blijven wie we zijn. Die
ruimte wordt verwoord in Ordinantie 1-1-1:
In het belijden van de kerk zijn de gemeenten
verbonden met de belijdenis van het voorge
slacht, waarbij de hervormde gemeenten en
de gereformeerde kerken zich in het bijzonder
verbonden weten met de belijdenissen van de
gereformeerde traditie en de evangeüsch-lut-
herse gemeenten in het bijzonder met de belij
denisgeschriften van de lutherse traditie".
Daarbij komt volgens hem ook nog het feit dat
we de Augsburgse confessie niet in haar
geheel afwijzen, maar wel bijv. het art. over
het Heüig Avondmaal. "De visie op het huwe-
Ujk wijzeii we beslist niet af, evenmin de arti
kelen waarin het in deze belijdenis gaat over
de rechtvaardiging van de goddeloze. Als we
alles afwijzen moeten we ook gaan nadenken
over onze herdenkingen van de kerkhervor
ming op 31 oktober. Als kerkenraad kun je in
de Verklaring aan de synode aangeven hoe
voluit gereformeerd u wenst te bUjven. Predi
kanten kunnen bij de toelating in het ambt bij
datgene dat ze al beloven, namelijk "te blijven
in de weg van het belijden van de kerk in
gemeenschap met de belijdenis van het voor
geslacht", eraan toevoegen "daarbij in het bij
zonder verbonden met de behjdenisgeschrif-
ten van de gereformeerde traditie."
Tot slot volgde evenals bij ds. Kamphuis een
dringende oproep om de eenheid te bewaren
en zich niet te laten meeslepen in een afschei
dingsbeweging die, zoals het in deze vergade
ring op een ander moment werd verwoord,
zich op dezelfde manier voltrekt als in de tijd
van Afscheiding onder Abraham Kuyper.
Uit de talloze vragen zijn alleen enkele hoofd
momenten weer te geven. Natuurlijk worste
len velen met de vraag of inderdaad, zoals de
leden van het Comité aangeven, de hervorm
de kerk straks door de bezwaarden wordt
voortgezet. Ds. Kamphuis gaf zijn antwoord
weer in een zeer aansprekend voorbeeld. "De
huidige situatie is zo. Tot 1 mei stromen er
drie rivieren naast elkaar, maar daarna gaan
ze gezamenlijk verder als één rivier. Als zich
nu na 1 mei een takje afbuigt van de hoofd
stroom kun je nooit zeggen dat dit de oor-
spronkeUjke hoofdstroom was. Nee, de Ned.
Herv. Kerk wordt voortgezet in de PKN, hoe
je het ook wendt of keert. Drs. Vergunst
beantwoordde de vraag of de synode het recht
had tot deze besUssing en of die beshssing bij
bels gezag heeft, met een volmondig "ja".
"De kerkorde is vanaf 1951 presbyteriaal-
synodaal. Dat betekent dat je plaatselijk de
meeste zaken zelf kunt regelen, maar dat er
andere zaken zijn die je plaatseUjk niet kunt
regelen omdat die door de synode worden
bepaald. Dat is dus de strucmur zoals die al
sinds 1951 vastligt." Daarna ging hij nader in
op de belijdenis van de kerk. "BeHjdenissen
zijn belangrijk. Ze zijn ontstaan op kruispun
ten in de geschiedenis. De kerk zelf verwijst
echter in eerste instantie naar de Bijbel. De
kerkorde zelf heeft een betrekkelijke waarde
en een belijdenis verwijst als het goed is in
eerste instantie ook weer terug naar de
Schrift."
Emotievol reageerde ds. Kamphuis op een
vraag over het gaan naar de rechter: "Alstu
blieft broeders, doe dit niet. Onze Heere en
Heiland Jezus Christus en onze geUefde apos
tel Paulus werden door de aardse rechter ver
oordeeld. Ga deze gang niet!" Ds. Kamphuis
besloot met nogmaals een oproep tot eenheid:
"Als de Schriften niet opengaan en als u die
niet laat spreken, komt u er nooit uit." Ten
diepste is de grondslag van de kerk Jezus
Christus en Die gekruisigd.
De bemoedigende woorden van Psahn 27
vormden met het dankgebed voor de honder
den aanwezigen het slot van de bijeenkomst.
CJHM
Zaterdag 31 januari jl. hebben de zwemmers van zwemclub 'De
Schotejil' uit Middelharnis de jaarlijkse recordwedstrijd vrije slag
gezwommen. In het zwembad van Recreatiecomplex 'De Staver'
kwamen in totaal ca. 95 licentiehouders en recreatieve zwemmers aan
de start en werden ca. 105 persoonUjke records gerealiseerd. Vooraf
gaand aan de wedstrijd werden de Boomsma bokalen uitgereikt aan
Fieke Steenhuis (1995) en Mico Pavlovic (1996) voor de grootste tijd
verbetering op de vorige recordwedstrijd, die van de schoolslag.
Daarnaast werd door Sebastiaan Rosendaal (1991) op dezelfde dag deelgenomen
aan de Nationale Junioren Kampioenschappen uitgeschreven door de KNZB te
Alphen a/d Rijn. Hij kwam uit op de 200m vrij en de lOOm vrij. Op de 200m
zwom hij een ongelofelijke 2.17.76 en werd hiermee 5e. Op de lOOm vrij was zijn
tijd 1.02.52, eveneens een zeer scherpe tijd, waarmee hij een gedeelde 4e plaats
bereikte in de eindrangschikking.
Tijdens de recordwedstrijd werden op de 50m vrije slag diverse persoonlijke
records gezwommen. Janiek de Boed (1994) eindigde in de categorie tot 10 jaar
als Ie in een tijd van 41.04. Kimberley van den Heerik (1994) werd 2e in 45.87,
terwijl Liannora van 't Zand (1994) 3e werd in 48.09. Bij de jongens was Anne-
gies van 't Zand (1994) de snelste in 41.94. Dennis Groen (1994) en Dion Tame-
rius (1995) werden resp. 2e en 3e in 44.97 en 1.05.62.
Esmee Koedoot (1992) won bij de meisjes in de categorie tot 12 jaar en zette een
tijd neer van 31.51. Haar zus Danica Koedoot (1993) eindigde als 2e in een tijd
van 33.38 en Joliza van Nimwegen (1993) werd 3e in 35.64. In deze categorie
waren in totaal 7 zwemsters die een tijd zwommen onder de 40 seconden. Bij jon
gens in de categorie tot 12 jaar eindigde Mark Costeris (1992) als Ie in 32.29. Tim
Lubbers eindigde (1992) op de 2e plaats in 36.79 en Robin Agyemang (1992) als
3e in 38.96. Op de lOOm vrije slag was de snelste tijd bij de dames voor Marjon
van Kempen in een tijd van 1.05.10. Iris Oosdijk en Rianne Noordijk zwommen
resp. met 1.09.68 en 1.12.13 naarde 2e en 3e plaats. Bij de heren zwommen Lean-
der Noordijk en Leander Jongejan naar dezelfde tijd, nl. 1.00.87. Op de 3e plaats
eindigde Thijs Trompper in een tijd van 1.03.74, Niels Albrechts (1988) zwom
een mooi p.r. met een tijd van 1.03.74. Overigens ook Mark Nolet (1990) en Wil
liam Weeda (1990) zwommen weer naar p.r.'s in resp. 1.08.74en 1.11.05.
Door de startvergunninghouders werden ook nog een extra lOOm vrij (voor de
categorie tot 13 jaar) en een 200m vrij (vanaf 13 jaar) gezwommen. Op de lOOm
bij de meisjes was Danica Koedoot (1993) het snelst in een p.r. van 1.18.11. Een
forse tijdverbetering was er ook voor Joliza van Nimwegen (1993) met 1.23.41.
Bij de jongens was Tim Lubbers (1992) de snelste in 1.27.10 en zwom Robin
Agyemang (1992) naar een mooi p.r. van 1.28.70. Eldin Krijgh (1993) verbeter
de zijn p.r. met ca. 9 seconden naar 1.37.84.
De 200m werd resp. bij de dames en de heren gewonnen door Marjon van Kem
pen (2.30.65) en Leander Noordijk (2.15.51). Bij meisjes debuteerde Esmee Koe
doot (1992) op deze 200m en zette een uitermate scherpe 2.34.51 op de klokken.
Mark Nolet (1990) bleek op de 200m vrij opnieuw in goede doen. Hij zwom 12
seconden van zijn p.r. af en zwom 2.32.52. Rene Moerkerke (1989) verbeterde
zijn tijd zelfs met bijna 25 seconden tot 2.37.06.
In de allerjongste categorie werd 25m vrije slag gezwommen. Bij de meisjes
waren Julia de Jong (1996), Iris Weinans (1996) en Wendy Krijgsman (1996) de
nummers 1-2-3 in resp. 24.31, 28.03 en 29.06. Bij de jongens waren dit Mico
Pavlovic (1996), Bjom Vogelaar (1996) en Guido Tillema (1996) met de resp. tij
den 22.06, 24.68 en 31.45.
Het eerste team vin korfbalvereniging Good
Luck had een belargrijke thuiswedstrijd tegen
het stugge TOGO uit Goes op het programma.
Voor de wedstrijd w erd aan de spelers en speel
sters doorgegeven d it de concurrent ONDO had
verloren. Hierdoor wist men dat bij winst tegen
TOGO het kampioenschap binnen handbereik
zou hebben. De spelers hadden moeite om met
deze extra druk om te gaan. Het begin van de
wedstrijd stond bol van de spanning en Good
Luck kon maar niet tot goede aanvallen komen.
Ook TOGO had moeite om goede kansen te
creëren, maar benutte deze kansen wel beter. Dit
resulteerde in een voorsprong van 1-3 voor de
ploeg uit Goes. H;t tweede aanvalsvak van
Good Luck was wel gevaarlijk, maar kreeg te
weinig tijd om het g it te dichten. De eerste helft
eindigde in een tele irstellende 3-4 tussenstand.
Tijdens de rust were afgesproken dat de tweede
helft met meer bezieling gespeeld moest wor
den. Het was echter TOGO dat al na 10 secon
den in de tweede helft opnieuw scoorde. Dit was
een flinke mentale t k voor Good Luck, dat met
goede bedoelingen i it de kleedkamer was geko
men. TOGO üep uit naar een 4-8 voorsprong en
de wedstrijd leek diarmee beshsl. Good Luck
toonde echter veeraacht en de ploeg begon
langzaam op toeren te komen. Stapje voor stap
je kwam de ploeg dichterbij, maar TOGO voor
kwam steeds dat Ciood Luck langszij kwam.
Ook in de fases dat Good Luck de betere ploeg
was, bleef TOGO mee scoren. Dit was deze
avond het verschil ussen beide ploegen, want
bij Good Luck hadden de spelers meer moeite
om het gat in de korf te vinden. Met nog een
klein kwartier te spelen verving Myrna van
Brussel de aan haar rug geblesseerde Samantha
de Vos. Tijdens de slotminuten werd de wed
strijd nog enorm spannend. Met nog 2 minuten
te spelen kwam Good Luck terug tot 10-11 via
een afstandschot van Nico Overduin. Men kreeg
echter opnieuw niet de kans om gelijk te komen,
want TOGO scoorde via een afstandschot direct
weer de 10-12. Een vrije bal van Liesbeth Los
zorgde in de slotseconde nog voor de 11-12,
maar Good Luck had geen tijd meer om alsnog
een punt te pakken. Vanaf de eerste minuut heeft
de ploeg achter de feiten aangelopen en ondanks
hard werken is het niet gelukt om het stugge
TOGO alsnog te kloppen. Gelukkig is er nog
niks verloren, maar om op koers te blijven voor
het kampioenschap zijn twee punten, volgende
week tegen D.S.O., noodzakelijk. Good Luck 2
en Good Luck A deden het beter, want zij won
nen beiden wel ruim van de vergelijkbare teams
van TOGO.
Doelpuntenmakers: Nico Overduin (3), Mar
cel Kievit (3), Arjan Zondervan (2), Jan-Willem
de Vos (2) en Liesbeth Los (1)
Het radioprogramma 'Active' FM
van RGL is blij dat ze in een jaar tijd
- volgens eigen zeggen - is uitgegroeid
tot het best beluisterde jongerenpro
gramma op Goeree-Overflakkee. Zo
blij zijn ze zelfs dat ze veel jongeren
hierin wil laten delen door een groot
discofeest te organiseren in het
gemeentelijk multifunctionele ge
bouw 'Dorpstienden' in Ouddorp op
vrijdag 6 februari. Toch zijn er binnen
de gemeente Goedereede mensen die
deze 'kick off party' met gemengde
gevoelens tegemoet zien en zéker niet
mee zullen feesten met Active FM.
Zo is daar allereerst de uitbater van 'Swing-
disco De Kreek', de heer P. v.d. Linden, en
vervolgens de Goereese SGP-ffactie die zich
respectievelijk om commerciële en princi
piële redenen niet in het feestgedruis van
vrijdagavond zullen storten. De uitersten
hebben elkaar gevonden... want SGP-er J.
Klepper kreeg een brief in handen van de
heer Van der Linden waarin hij zijn veront
waardiging uitspreekt hoe gemakkelijk een
dergelijk feest in 'Dorpstienden' kan worden
georganiseerd. Dit in tegenstelling tot 'De
Kreek', dat aan talloze voorschriften dient te
voldoen terwijl daar - volgens Van der Lin
den - bij andere gelegenheden niet of nau
welijks naar wordt gevraagd. Van der Lin
den denkt dan aan boerenschuren en vereni
gingsgebouwen.
De SGP-fractie heeft wel wat andere bezwa
ren tegen het discofeest, maar vindt het
ongeloofwaardig dat een onderzoek is
gestart om 'De Kreek' te verplaatsen, terwijl
er elders in Ouddorps' centrum dergelijke
discofeesten gehouden gaan worden. Daar
om stelde de SGP-fractie een zevental vra
gen aan het college van B&W over het feest
van vrijdagavond.
De SGP vraag het college of ze bij het verle
nen van de vergunning zich wel heeft gere
aliseerd dat enkele jaren geleden bij dergelij
ke evenementen het ISGO geluidsmetingen
heeft verricht waaruit bleek dat het gebouw
ongeschikt is voor discofeesten omdat er
geen geluid werende voorzieningen zijn aan
gebracht. Ook vraagt de SGP aan het college
of het wel rekening heeft gehouden met de
geluidsoverlast tot diep in de nacht voor de
vele omwonenden. Graag zou de SGP ook
antwoord krijgen op de vraag of het college
bij hun afweging tot vergunningverlening
heeft betrokken "dat de inwoners van de
gemeente van een overwegend christelijke
signatuur zijn en dat een dergelijk feest door
velen als kwetsend zal worden ervaren
omdat het haaks staat op wat Gods Woord
ons leert?" Verder vraagt de SGP ook aan
dacht voor de rechtsongelijkheid tegenover
andere horecaondernemers. Én de fractie
vraagt of het organiseren van dergelijke
feesten niet in strijd is met het imago van de
gemeente als rustige gezinsbadplaats.
In zijn beantwoording van de vragen ücht
het college toe dat ze de vergunningaan
vraag nauwgezet heeft behandeld en dat
Het m.f.g. 'Dorpstienden', dat niet goed geïsoleerd is.
Er zal dus een strenge controle op geluidsoverlast zijn tijdens het Discofeest.
maar een vergunning is verleend voor maxi
maal 550 personen, ondanks dat het gebouw
geschikt voor een veel groter aantal bezoe
kers. Naast tal van voorwaarden is ook
bedongen dat er in geen geval hinder voor de
omgeving mag ontstaan. Er zal vrijdagavond
nauwgezet op deze afspraken worden gecon
troleerd. Uit de beantwoorci'ng van het col
lege blijkt dat tijdens de bouw van 'Dorp
stienden' door de aannemer verzuimd is de
geluidwerende maatregelen uit te voeren. Na
de constatering van dit euvel heeft de aanne
mer 60.000 gulden terugbetaald, maar het
toenmalige college heeft dit bedrag niet
besteed voor geluidwerende maatregelen.
Daarom zal het geluid door de organisatie
moeten worden aangepast en hierop zal
streng worden gecontroleerd.
Ook de rechtsongelijkheid ten opzichte van
andere horecagelegenheden ontkent het col
lege omdat het gebouw is ingericht voor de
'gemeenschap in de breedste zin van het
woord. Dan kuimen er, volgens het college,
activiteiten worden ontplooid die concurre
rend zijn met andere ondernemers, maar
gezien het incidentele karakter zal het beleid
in dezen niet gewijzigd worden.
Wel belooft het college 'de vinger aan de
pols te houden' bij dergelijke evenementen,
dat er geen negatieve invloed vanuit zal gaan
op het algehele imago van de gemeente als
rustige familiebadplaats.
De vragen van de SGP-fractie hebben er
mede toe geleid dat het college besloten
heeft om bij vernieuwde pachtovereenkom
sten met de exploitanten van gemeentelijke
gebouwen duidelijk aan te geven voor welke
doelen en onder welke randvoorwaarden de
gebouwen gebruikt zullen gaan worden.
In de raadsvergadering wees de heer J. Klep
per nog eens op de vele overlast die de bur
gers weer zullen ervaren. Maar toch was hij
tevreden over het antwoord van het college.
De heer Van Oostenbrugge van het CDA
trok een vergelijking tussen het discofeest en
een concert van Fanfare De Hoop, volgens
hem kan er geen onderscheid gemaakt wor
den, want ook het geluid van De Hoop zal
niet binnen de muren van het gebouw blij
ven. Verder wees de CDA'er erop dat in
deze tijd een levensbeschouwelijke overtui
ging geen leidraad mag zijn bij het verlenen
van vergunningen. Het blijkt zelfs tegen de
grondwet te zijn.
J. Goemaat van de ChristenUnie verklaarde
dat zijn partij ook niet gelukkig is met het
discofeest. Hij trok de vergelijking met de
organisatie van de kerstnachtdienst en vroeg
zich af of de organisatie van het feest het
zelfde traject heeft moeten bewandelen voor
het verkrijgen van de vergunning.
Mevrouw Kickert van de PvdA verklaarde
geen principiële bezwaren te hebben tegen
het feest van vrijdag. Maar zij vroeg zich wel
af of er niet te veel overlast in de nacht van
vrijdag op zaterdag zal zijn omdat er zowel
bij De Kreek als in Dorpstienden ruim 500
jongeren om twee uur op straat staan. Zij
verwacht wel problemen als ongeveer 1000
jongeren geUjkertijd op straat komen. Het
lijkt haar daarom niet zo verstandig om een
dergelijk evenement te herhalen want "daar
leent Ouddorp zich niet voor".
Aan het eind van de discussie verklaarde
burgemeester C. Sinke als portefeuillehou
der dat aan alle voorwaarden tot het verkrij
gen van de vergunning is voldaan, maar hij
erkende wel dat het gebouw met vrijwel
geen geluidsisolatie niet geschikt is voor
dergelijke evenementen.
Goemaat had maar één oplossing: "Ga naar
De Staver"; volgens hem is dat gebouw in
Sommelsdijk door een goede isolatie hier
goed voor uitgerust.
Nu maar hopen dat de door de organisatie
aangekondigde battie-set op muzikale wijze
binnen de muren van Dorpstienden zal wor
den uitgevochten.