Hervormd Goeree-Overflakkee in verwarring: PKN of Afscheiding? SGP-vragen over Discofeest in Dorpstienden Goede resultaten op NJK en interne recordwedstrijd Schotejil Eerste verlies voor Good Luck SoW voorlichtingsbijeenkomst verplaatst van Nieuwe Tonge naar Oude Tonge "Zo ik niet had geloofd dat in dit leven.,." Een machtig psalmgezang vult de gewelven van de Ned. Herv. Kerk in Oude Tonge. De bijeenkomst, door het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond belegd in het per spectief van het SOW-proces in het Ned. Herv. Verenigingsgebouw Elim te Nieuwe Tonge, trok zoveel bezoekers, dat naar een andere locatie uit geweken moest worden, en aangezien de kerkvoogdij van de Herv. Gemeente Nieuwe Tonge, buiten medeweten van de kerkenraad, de Herv. Kerk te Nieuwe Tonge niet ter beschikking had gesteld, gaf Oude Tonge een gastvrije ontvangst en werd de kerk bijna geheel gevuld. "De kerk gaat door heftige stormen en die worden u hier op Flakkee niet bespaard" zo opende de voorzitter van de Gereformeerde Bond, ds. G. D. Kamphuis zijn toespraak. "De spanningen lopen hoog op, in gemeenten, families, gezinnen. Gesprekken zijn vol emotie, vol vuur en vol hartstocht. De klo ven zijn dieper en de tegenstellingen groter geworden, onderlinge ver dachtmakingen zijn onrustbarend toegenomen. Hoeveel woorden zijn er al gezegd die de toets van de heilige God niet kunnen doorstaan?" Waarom deze bijeenkomst? Bezwaren tegen het proces Waarom niet breken? Verklaring Kerkenraad, vervul uw plicht! Kerkorde 1951 Valse kerk? Erkenen en respecteren? De kerk voortzetten? Wie beslist? Hoe verder? Geen Hervormde Kerk meer? Naar de rechter? Gebouw niet geschikt vanwege slechte isolatie! Dorpstienden ongeschikt Vinger aan de pols 1000 jongeren in de nacht Voor het beleggen van deze bijeenkomst noemde hij een aantal argumenten: 1Op nadrukkehjk verzoek van velen op het eiland; 2. In deze crisis moeten we met elkaar in gesprek blijven; 3. Als Hervormd Gereformeerden hebben we ons altijd geroepen geweten om een em- stig zieke kerk te dienen met het heilig evangelie van God. We wisten dat de Heere ons riep in die brede volkskerk te staan. 4. Het kan en mag in Christus' gemeente niet zo zijn dat broeders in één kerkenraad, door de gemeente en mitsdien door God geroe pen, straks de broederband verbreken, dat de gemeente uit elkaar gescheurd wordt, dat er straks twee Avondmaalstafels aangericht worden, dat we elkaar afschrijven en ver oordelen. We behoren tot de kerk in haar gehoorzaamheid, maar evenzeer in haar ontrouw, in haar hoogte- maar ook in haar dieptepunten. In haar gezond en bijbels ker kelijk leven, maar ook als er slechts over een genootschap gesproken wordt. Ds. Kamphuis verwoordde diverse bezwaren tegen het proces, bezwaren waarin ook de kerkorde van 1951 wordt meegenomen. Prof. Severijn heeft destijds zelfs de aanvaarding van de kerkorde aangevochten tot voor de rechter. Dat geeft in ieder geval aan dat de kerkorde van 1951 niet exclusief gerefor meerd was en is. "Ondanks dat alles zijn her vormd-gereformeerden gebleven. De kerk erkent de belijdenis en door God in haar mid den geplaatst, konden en kunnen we niet weg. God heeft Zijn kerk niet verlaten. Ook nu niet. Dwars door de verbrokenheid heen werkt Hij en schreef Hij de kerk niet af en daarom durf den wij dat ook niet. De roeping waarom de Gereformeerde bond ontstond, is nog steeds dezelfde, ook in de nieuwe kerk, ook in de PKN. Er is sprake van een ernstige vorm van pluraliteit en de fusie is een ineenschuiving van kerkelijke structuren, zonder werkeHjke vernieuwing. Er zijn genoeg argumenten, bijbelse argu menten, te vinden om niet met de nieuwe kerk te breken. Ds. Kamphuis noemde er één uit het Oude en één uit het Nieuwe testament. Oude Testament: Onder koning Achaz werd het zelfs verboden te offeren in de tempel. De afgoden werden vereerd en op het brandoffer altaar, het hart van de eredienst, kon niet meer geofferd worden. De profeten bleven echter op hun post. Ze bleven preken, ondanks de vreemde altaren en de afgoden. Ze lieten de kerk van die dagen niet over aan de vreemde machten, maar ze weken geen duimbreed. Nieuwe Testament: De gemeente van Korin- the werd door Paulus geroemd, maar tegelij kertijd heerste er een vreseüjke verdeeldheid, want sommigen loochenden de opstanding van Christus. God schreef deze gemeente niet af en Paulus ook niet. Vol heilige hartstocht plaatst hij tegenover de dwaling de bood schap van kruis en opstanding. Tegenover de kracht van de leugen het heilig Evangelie. "Daarom, wie geeft ons een vrijbrief om met de kerk te breken. Met de kerk waar God Zijn Evangelie laat? Wie geeft ons de ruimte om de kerk te laten gaan en haar dus op te geven? Wie geeft ons de geestelijke vrijheid om die velen los te laten die zich nooit zullen laten uitschrijven: de rand van de gemeente? Mid den in haar verval staat nog steeds het evan gelie van het kruis en waar de Heere is, daar is Zijn heilig Evangehe. Zolang wij niets hoe ven te erkeimen dat tegen de Schrift ingaat - en dat hoeven we nog steeds niet, mogen we de kerk niet verlaten, zijn we geroepen om de band met haar niet te verbreken. Vanwege de verbondstrouw van de Heere willen we op onze plaats blijven en de band met de kerk der vaderen niet verbreken. De Heere beloofde niet dat Hij de Ned. Herv. Kerk tot het eind der dagen bewaren zou, maar in de tijd van Achab gebeurde dat, in de periode van het Algemeen Reglement, in de tijd van de vrij zinnigheid in de negentiende eeuw en zou dat nu voor Hem te wonderlijk zijn? Nee!" Daarna ging hij dieper in op de vraag of mee gaan in de PKN accepteren van de leugen betekende. Het antwoord daarop kon duide lijk zijn: nee! Van niemand wordt gevraagd met het Luther se belijden in te stemmen. De verklaring geeft ruimschoots de mogelijkheid om de plurali teit af te wijzen, om aan te geven dat geen andere levensverbintenis dan die tussen man en vrouw zal worden ingezegend.Calvijn gaf in zijn tijd al aan dat we "dienen te verbeteren wat we kunnen en te verdragen wat we niet kunnen verbeteren." Met een ander woord van Calvijn besloot Kamphuis zijn inleiding: "Ik zal nooit besluiten scheuring te maken, als ik niet zie dat de kerk geheel van de dienst van God en van het Woord der prediking is ver vallen." Hierna kwam drs. P.J. Vergunst, de algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond aan het woord om op een aantal praktische zaken in te gaan. Hij vond de situatie, waarin men in sommige gemeente moet leven, aangrijpend en verwoordde die met een citaat van een briefschrijver: enorme onrust, een splijt zwam, saamhorigheid onder druk, afstande lijke omgang tussen ambtsdragers, pastoraat lijdt eronder, verwijderingen op verenigin gen, kerstattenties werden geweigerd, vrijwU- Hge bijdragen worden ingehouden, risico op het vervallen van predikantsplaatsen, huwe lijken onder spaiming. Daarom wees hij de kerkenraden ook op hun verantwoordelijkheid. "De synode is verant woordelijk voor haar beleid, maar u bent ver antwoordelijk voor wat u met dit beleid doet in uw gemeente. U moet leiding geven in gehoorzaamheid aan het Woord van God, en voor uw ambtelijk werk hebt u de verzoening in het bloed van Christus nodig. De Gerefor meerde Bond heeft jarenlang in de synode zijn stem laten horen tegen dit proces, maar we waren een minderheid, een minderheid naar wie wel geluisterd wordt. De Bond gaat naar mijn overtuiging ook de lijn van het voorgeslacht: staan op onze post om in deze situatie, juist nu, te getuigen en te letten op onze roeping." Vergunst constateerde echter dat anderen op dit punt willen breken met de kerk, omdat zij een andere visie hebben op de grondslag van de kerk. Over de kerkorde van 1951 is ondertussen al het nodige gezegd en geschreven en ook nu gaf drs. Vergunst uitvoerig en historisch gedo- ciunenteerd de toenmalige situatie weer. Het draaide voomameHjk om de zinsnede in art. X van die kerkorde: "In dankbare gehoorzaam heid aan de heilige Schrift als de bron der pre- düdng en enige regel des geloof s doet de gehe le kerk, ook in haar ambtehjke vergaderingen, in gemeenschap met de beUjdenis der vaderen belijdenis van de zelfopenbaring van de Drieëiïige God". Vanwege de interpretatie van het woord "in gemeenschap met" stemden Bonders toen tegen. Die interpretatie van toen kwam uit de vrijzinnige hoek, waar men vond dat "in gemeenschap met" niet hetzelfde was als in overeenstemming met. Dus, je was niet gebonden aan de belijdenis der vaderen. Dat deze visie op de zo geroemde kerkorde van 1951 er nog steeds is, werd onlangs verwoord door de oud-secretaris dr. K. Blei. Hij zei het volgende: "Het is de moeite waard om er aan dacht aan te schenken hoezeer de pluraliteit in de kerk juist ook in het centrale kerkordearti kel over het belijden van de kerk is veronder steld. Het woord 'gemeenschap' drukt uit dat het in het belijden vandaag niet kan gaan om de eenvormigheid van het eenvoudigweg repeteren van de belijdenissen van de zestien de en zeventiende eeuw. Het belijden is niet statisch, maar dynamisch, er zit beweging in. In de Hervormde Kerk kent men de situatie van pluraliteit reeds lang." Aldus dr. K. Blei. De kerkorde van 1951 biedt volgens Vergimst ook geen hanteerbaar wapen voor de tucht, maar "ondanks dat alles zijn we gebleven." Is de Hervormde Kerk vals? Dat wordt wel gesteld binnen de gereformeerde gezindte. Is de PKN vals? Dat wordt wel gesteld binnen de kringen van het Comité en het laatste wordt ook verwoord door veel briefschrij vers. Toch kan en mag volgens Vergunst dit van de PKN niet gezegd worden. "Een kerk kan ziek zijn en dwalen en toch openbaring van het lichaam van Christus zijn. De nieuwe kerk moet niet op haar papieren, maar op haar praktijk getoetst worden. Als we altijd met een vrij geweten in de Nederlandse Hervorm de Kerk gebleven zijn, omdat daarin de plaat selijke gemeente naar schrift en belijdenis kon functioneren en wij via de plaatselijke gemeente de hele kerk tot reformatie konden oproepen, dan moet ons geweten consequent zijn en is het onze roeping om in de nieuwe kerk hetzelfde te doen." Voor velen is het een vraag, eigenlijk dé vraag, of men ingeval van meegaan met de PKN ook moet erkennen wat men niet kan erkennen. Belangrijk is hier om te lezen, echt te lezen, wat er in de nieuwe kerkorde staat. Het gaat concreet om het erkennen en respec teren van het feit dat de Lutherse gemeenten een bijzondere verbondenheid kennen ten aanzien van hun belijdenis. Daarmee hoeft niemand op geen enkele wijze het gerefor meerde belijden te relativeren. "Als wij ons laten meenemen in de Protestantse Kerk Nederland, omdat de synode besloot dat onze kerk wordt voortgezet in deze kerk, dan hoeft u de zegening van relaties van mensen van gehjk geslacht niet te erkennen, dan belijdt u geen onbijbelse waarheden als u uw kind laat dopen of als u geloofsbeUjdenis doet. Drs. Vergunst illustreerde dit met een voorbeeld. "Onze Hervormde synode besloot in 1958 en 1966 de vrouw in het ambt toe te laten en wie op de classis Brielle komt, ontmoet daar vrou welijke ambtsdragers. U moet erkennen dat zij daar zitten als gevolg van een wettig besluit, maar dat betekent niet dat u uw bezwaren tegen de vrouw in het ambt moet opgeven. Het erkennen en respecteren bestaat dan daarin dat we deze feiten noodgedwon gen erkennen, zonder het goed te keuren en dat we op een respectvolle wijze het gesprek voeren met hen die kiezen voor een ander dan het gereformeerde behjden." Afwijzing van een kerkorde betekent volgens Vergunst nog niet dat we daarom moeten bre ken met de kerk, met haar ambtelijke vergade ringen. "Waar in de ambtehjke vergaderingen is besloten tot eenwording, waar wij moeten leren, opnieuw moeten leren, dat we als gere formeerden een minderheid zijn in de Her vormde Kerk, is het een utopie te denken deze Hervormde Kerk buiten de PKN te kunnen voortzetten. Dat zal de Hervormde Kerk niet meer zijn, evenmin als de PKN dezelfde is als de Hervormde Kerk nu Een plaatselijke Hervormde gemeente kan eenvoudigweg niet zelfstandig beslissen om niet mee te gaan. Niemand hoeft volgens Ver gunst tegen een dergelijke plaatsehjke beslis sing in beroep te gaan, omdat het geen wettig besluit is. "Kiezen voor een kerk buiten de PKN zal altijd een breuk betekenen in de plaatselijke gemeente". Daarbij gaf hij ook aan dat wanneer sommigen menen om de Hervormde Kerk buiten de ambtelijke verga deringen voort te zetten, dat niet kan, rechte- Mjk niet en kerkordelijk evenmin, maar een kerkenraad kan nooit beslissen voor een gehele gemeente of voor een deel ervan. In de nieuwe kerk is er volgens Vergunst vol doende ruimte om te blijven wie we zijn. Die ruimte wordt verwoord in Ordinantie 1-1-1: In het belijden van de kerk zijn de gemeenten verbonden met de belijdenis van het voorge slacht, waarbij de hervormde gemeenten en de gereformeerde kerken zich in het bijzonder verbonden weten met de belijdenissen van de gereformeerde traditie en de evangeüsch-lut- herse gemeenten in het bijzonder met de belij denisgeschriften van de lutherse traditie". Daarbij komt volgens hem ook nog het feit dat we de Augsburgse confessie niet in haar geheel afwijzen, maar wel bijv. het art. over het Heüig Avondmaal. "De visie op het huwe- Ujk wijzeii we beslist niet af, evenmin de arti kelen waarin het in deze belijdenis gaat over de rechtvaardiging van de goddeloze. Als we alles afwijzen moeten we ook gaan nadenken over onze herdenkingen van de kerkhervor ming op 31 oktober. Als kerkenraad kun je in de Verklaring aan de synode aangeven hoe voluit gereformeerd u wenst te bUjven. Predi kanten kunnen bij de toelating in het ambt bij datgene dat ze al beloven, namelijk "te blijven in de weg van het belijden van de kerk in gemeenschap met de belijdenis van het voor geslacht", eraan toevoegen "daarbij in het bij zonder verbonden met de behjdenisgeschrif- ten van de gereformeerde traditie." Tot slot volgde evenals bij ds. Kamphuis een dringende oproep om de eenheid te bewaren en zich niet te laten meeslepen in een afschei dingsbeweging die, zoals het in deze vergade ring op een ander moment werd verwoord, zich op dezelfde manier voltrekt als in de tijd van Afscheiding onder Abraham Kuyper. Uit de talloze vragen zijn alleen enkele hoofd momenten weer te geven. Natuurlijk worste len velen met de vraag of inderdaad, zoals de leden van het Comité aangeven, de hervorm de kerk straks door de bezwaarden wordt voortgezet. Ds. Kamphuis gaf zijn antwoord weer in een zeer aansprekend voorbeeld. "De huidige situatie is zo. Tot 1 mei stromen er drie rivieren naast elkaar, maar daarna gaan ze gezamenlijk verder als één rivier. Als zich nu na 1 mei een takje afbuigt van de hoofd stroom kun je nooit zeggen dat dit de oor- spronkeUjke hoofdstroom was. Nee, de Ned. Herv. Kerk wordt voortgezet in de PKN, hoe je het ook wendt of keert. Drs. Vergunst beantwoordde de vraag of de synode het recht had tot deze besUssing en of die beshssing bij bels gezag heeft, met een volmondig "ja". "De kerkorde is vanaf 1951 presbyteriaal- synodaal. Dat betekent dat je plaatselijk de meeste zaken zelf kunt regelen, maar dat er andere zaken zijn die je plaatseUjk niet kunt regelen omdat die door de synode worden bepaald. Dat is dus de strucmur zoals die al sinds 1951 vastligt." Daarna ging hij nader in op de belijdenis van de kerk. "BeHjdenissen zijn belangrijk. Ze zijn ontstaan op kruispun ten in de geschiedenis. De kerk zelf verwijst echter in eerste instantie naar de Bijbel. De kerkorde zelf heeft een betrekkelijke waarde en een belijdenis verwijst als het goed is in eerste instantie ook weer terug naar de Schrift." Emotievol reageerde ds. Kamphuis op een vraag over het gaan naar de rechter: "Alstu blieft broeders, doe dit niet. Onze Heere en Heiland Jezus Christus en onze geUefde apos tel Paulus werden door de aardse rechter ver oordeeld. Ga deze gang niet!" Ds. Kamphuis besloot met nogmaals een oproep tot eenheid: "Als de Schriften niet opengaan en als u die niet laat spreken, komt u er nooit uit." Ten diepste is de grondslag van de kerk Jezus Christus en Die gekruisigd. De bemoedigende woorden van Psahn 27 vormden met het dankgebed voor de honder den aanwezigen het slot van de bijeenkomst. CJHM Zaterdag 31 januari jl. hebben de zwemmers van zwemclub 'De Schotejil' uit Middelharnis de jaarlijkse recordwedstrijd vrije slag gezwommen. In het zwembad van Recreatiecomplex 'De Staver' kwamen in totaal ca. 95 licentiehouders en recreatieve zwemmers aan de start en werden ca. 105 persoonUjke records gerealiseerd. Vooraf gaand aan de wedstrijd werden de Boomsma bokalen uitgereikt aan Fieke Steenhuis (1995) en Mico Pavlovic (1996) voor de grootste tijd verbetering op de vorige recordwedstrijd, die van de schoolslag. Daarnaast werd door Sebastiaan Rosendaal (1991) op dezelfde dag deelgenomen aan de Nationale Junioren Kampioenschappen uitgeschreven door de KNZB te Alphen a/d Rijn. Hij kwam uit op de 200m vrij en de lOOm vrij. Op de 200m zwom hij een ongelofelijke 2.17.76 en werd hiermee 5e. Op de lOOm vrij was zijn tijd 1.02.52, eveneens een zeer scherpe tijd, waarmee hij een gedeelde 4e plaats bereikte in de eindrangschikking. Tijdens de recordwedstrijd werden op de 50m vrije slag diverse persoonlijke records gezwommen. Janiek de Boed (1994) eindigde in de categorie tot 10 jaar als Ie in een tijd van 41.04. Kimberley van den Heerik (1994) werd 2e in 45.87, terwijl Liannora van 't Zand (1994) 3e werd in 48.09. Bij de jongens was Anne- gies van 't Zand (1994) de snelste in 41.94. Dennis Groen (1994) en Dion Tame- rius (1995) werden resp. 2e en 3e in 44.97 en 1.05.62. Esmee Koedoot (1992) won bij de meisjes in de categorie tot 12 jaar en zette een tijd neer van 31.51. Haar zus Danica Koedoot (1993) eindigde als 2e in een tijd van 33.38 en Joliza van Nimwegen (1993) werd 3e in 35.64. In deze categorie waren in totaal 7 zwemsters die een tijd zwommen onder de 40 seconden. Bij jon gens in de categorie tot 12 jaar eindigde Mark Costeris (1992) als Ie in 32.29. Tim Lubbers eindigde (1992) op de 2e plaats in 36.79 en Robin Agyemang (1992) als 3e in 38.96. Op de lOOm vrije slag was de snelste tijd bij de dames voor Marjon van Kempen in een tijd van 1.05.10. Iris Oosdijk en Rianne Noordijk zwommen resp. met 1.09.68 en 1.12.13 naarde 2e en 3e plaats. Bij de heren zwommen Lean- der Noordijk en Leander Jongejan naar dezelfde tijd, nl. 1.00.87. Op de 3e plaats eindigde Thijs Trompper in een tijd van 1.03.74, Niels Albrechts (1988) zwom een mooi p.r. met een tijd van 1.03.74. Overigens ook Mark Nolet (1990) en Wil liam Weeda (1990) zwommen weer naar p.r.'s in resp. 1.08.74en 1.11.05. Door de startvergunninghouders werden ook nog een extra lOOm vrij (voor de categorie tot 13 jaar) en een 200m vrij (vanaf 13 jaar) gezwommen. Op de lOOm bij de meisjes was Danica Koedoot (1993) het snelst in een p.r. van 1.18.11. Een forse tijdverbetering was er ook voor Joliza van Nimwegen (1993) met 1.23.41. Bij de jongens was Tim Lubbers (1992) de snelste in 1.27.10 en zwom Robin Agyemang (1992) naar een mooi p.r. van 1.28.70. Eldin Krijgh (1993) verbeter de zijn p.r. met ca. 9 seconden naar 1.37.84. De 200m werd resp. bij de dames en de heren gewonnen door Marjon van Kem pen (2.30.65) en Leander Noordijk (2.15.51). Bij meisjes debuteerde Esmee Koe doot (1992) op deze 200m en zette een uitermate scherpe 2.34.51 op de klokken. Mark Nolet (1990) bleek op de 200m vrij opnieuw in goede doen. Hij zwom 12 seconden van zijn p.r. af en zwom 2.32.52. Rene Moerkerke (1989) verbeterde zijn tijd zelfs met bijna 25 seconden tot 2.37.06. In de allerjongste categorie werd 25m vrije slag gezwommen. Bij de meisjes waren Julia de Jong (1996), Iris Weinans (1996) en Wendy Krijgsman (1996) de nummers 1-2-3 in resp. 24.31, 28.03 en 29.06. Bij de jongens waren dit Mico Pavlovic (1996), Bjom Vogelaar (1996) en Guido Tillema (1996) met de resp. tij den 22.06, 24.68 en 31.45. Het eerste team vin korfbalvereniging Good Luck had een belargrijke thuiswedstrijd tegen het stugge TOGO uit Goes op het programma. Voor de wedstrijd w erd aan de spelers en speel sters doorgegeven d it de concurrent ONDO had verloren. Hierdoor wist men dat bij winst tegen TOGO het kampioenschap binnen handbereik zou hebben. De spelers hadden moeite om met deze extra druk om te gaan. Het begin van de wedstrijd stond bol van de spanning en Good Luck kon maar niet tot goede aanvallen komen. Ook TOGO had moeite om goede kansen te creëren, maar benutte deze kansen wel beter. Dit resulteerde in een voorsprong van 1-3 voor de ploeg uit Goes. H;t tweede aanvalsvak van Good Luck was wel gevaarlijk, maar kreeg te weinig tijd om het g it te dichten. De eerste helft eindigde in een tele irstellende 3-4 tussenstand. Tijdens de rust were afgesproken dat de tweede helft met meer bezieling gespeeld moest wor den. Het was echter TOGO dat al na 10 secon den in de tweede helft opnieuw scoorde. Dit was een flinke mentale t k voor Good Luck, dat met goede bedoelingen i it de kleedkamer was geko men. TOGO üep uit naar een 4-8 voorsprong en de wedstrijd leek diarmee beshsl. Good Luck toonde echter veeraacht en de ploeg begon langzaam op toeren te komen. Stapje voor stap je kwam de ploeg dichterbij, maar TOGO voor kwam steeds dat Ciood Luck langszij kwam. Ook in de fases dat Good Luck de betere ploeg was, bleef TOGO mee scoren. Dit was deze avond het verschil ussen beide ploegen, want bij Good Luck hadden de spelers meer moeite om het gat in de korf te vinden. Met nog een klein kwartier te spelen verving Myrna van Brussel de aan haar rug geblesseerde Samantha de Vos. Tijdens de slotminuten werd de wed strijd nog enorm spannend. Met nog 2 minuten te spelen kwam Good Luck terug tot 10-11 via een afstandschot van Nico Overduin. Men kreeg echter opnieuw niet de kans om gelijk te komen, want TOGO scoorde via een afstandschot direct weer de 10-12. Een vrije bal van Liesbeth Los zorgde in de slotseconde nog voor de 11-12, maar Good Luck had geen tijd meer om alsnog een punt te pakken. Vanaf de eerste minuut heeft de ploeg achter de feiten aangelopen en ondanks hard werken is het niet gelukt om het stugge TOGO alsnog te kloppen. Gelukkig is er nog niks verloren, maar om op koers te blijven voor het kampioenschap zijn twee punten, volgende week tegen D.S.O., noodzakelijk. Good Luck 2 en Good Luck A deden het beter, want zij won nen beiden wel ruim van de vergelijkbare teams van TOGO. Doelpuntenmakers: Nico Overduin (3), Mar cel Kievit (3), Arjan Zondervan (2), Jan-Willem de Vos (2) en Liesbeth Los (1) Het radioprogramma 'Active' FM van RGL is blij dat ze in een jaar tijd - volgens eigen zeggen - is uitgegroeid tot het best beluisterde jongerenpro gramma op Goeree-Overflakkee. Zo blij zijn ze zelfs dat ze veel jongeren hierin wil laten delen door een groot discofeest te organiseren in het gemeentelijk multifunctionele ge bouw 'Dorpstienden' in Ouddorp op vrijdag 6 februari. Toch zijn er binnen de gemeente Goedereede mensen die deze 'kick off party' met gemengde gevoelens tegemoet zien en zéker niet mee zullen feesten met Active FM. Zo is daar allereerst de uitbater van 'Swing- disco De Kreek', de heer P. v.d. Linden, en vervolgens de Goereese SGP-ffactie die zich respectievelijk om commerciële en princi piële redenen niet in het feestgedruis van vrijdagavond zullen storten. De uitersten hebben elkaar gevonden... want SGP-er J. Klepper kreeg een brief in handen van de heer Van der Linden waarin hij zijn veront waardiging uitspreekt hoe gemakkelijk een dergelijk feest in 'Dorpstienden' kan worden georganiseerd. Dit in tegenstelling tot 'De Kreek', dat aan talloze voorschriften dient te voldoen terwijl daar - volgens Van der Lin den - bij andere gelegenheden niet of nau welijks naar wordt gevraagd. Van der Lin den denkt dan aan boerenschuren en vereni gingsgebouwen. De SGP-fractie heeft wel wat andere bezwa ren tegen het discofeest, maar vindt het ongeloofwaardig dat een onderzoek is gestart om 'De Kreek' te verplaatsen, terwijl er elders in Ouddorps' centrum dergelijke discofeesten gehouden gaan worden. Daar om stelde de SGP-fractie een zevental vra gen aan het college van B&W over het feest van vrijdagavond. De SGP vraag het college of ze bij het verle nen van de vergunning zich wel heeft gere aliseerd dat enkele jaren geleden bij dergelij ke evenementen het ISGO geluidsmetingen heeft verricht waaruit bleek dat het gebouw ongeschikt is voor discofeesten omdat er geen geluid werende voorzieningen zijn aan gebracht. Ook vraagt de SGP aan het college of het wel rekening heeft gehouden met de geluidsoverlast tot diep in de nacht voor de vele omwonenden. Graag zou de SGP ook antwoord krijgen op de vraag of het college bij hun afweging tot vergunningverlening heeft betrokken "dat de inwoners van de gemeente van een overwegend christelijke signatuur zijn en dat een dergelijk feest door velen als kwetsend zal worden ervaren omdat het haaks staat op wat Gods Woord ons leert?" Verder vraagt de SGP ook aan dacht voor de rechtsongelijkheid tegenover andere horecaondernemers. Én de fractie vraagt of het organiseren van dergelijke feesten niet in strijd is met het imago van de gemeente als rustige gezinsbadplaats. In zijn beantwoording van de vragen ücht het college toe dat ze de vergunningaan vraag nauwgezet heeft behandeld en dat Het m.f.g. 'Dorpstienden', dat niet goed geïsoleerd is. Er zal dus een strenge controle op geluidsoverlast zijn tijdens het Discofeest. maar een vergunning is verleend voor maxi maal 550 personen, ondanks dat het gebouw geschikt voor een veel groter aantal bezoe kers. Naast tal van voorwaarden is ook bedongen dat er in geen geval hinder voor de omgeving mag ontstaan. Er zal vrijdagavond nauwgezet op deze afspraken worden gecon troleerd. Uit de beantwoorci'ng van het col lege blijkt dat tijdens de bouw van 'Dorp stienden' door de aannemer verzuimd is de geluidwerende maatregelen uit te voeren. Na de constatering van dit euvel heeft de aanne mer 60.000 gulden terugbetaald, maar het toenmalige college heeft dit bedrag niet besteed voor geluidwerende maatregelen. Daarom zal het geluid door de organisatie moeten worden aangepast en hierop zal streng worden gecontroleerd. Ook de rechtsongelijkheid ten opzichte van andere horecagelegenheden ontkent het col lege omdat het gebouw is ingericht voor de 'gemeenschap in de breedste zin van het woord. Dan kuimen er, volgens het college, activiteiten worden ontplooid die concurre rend zijn met andere ondernemers, maar gezien het incidentele karakter zal het beleid in dezen niet gewijzigd worden. Wel belooft het college 'de vinger aan de pols te houden' bij dergelijke evenementen, dat er geen negatieve invloed vanuit zal gaan op het algehele imago van de gemeente als rustige familiebadplaats. De vragen van de SGP-fractie hebben er mede toe geleid dat het college besloten heeft om bij vernieuwde pachtovereenkom sten met de exploitanten van gemeentelijke gebouwen duidelijk aan te geven voor welke doelen en onder welke randvoorwaarden de gebouwen gebruikt zullen gaan worden. In de raadsvergadering wees de heer J. Klep per nog eens op de vele overlast die de bur gers weer zullen ervaren. Maar toch was hij tevreden over het antwoord van het college. De heer Van Oostenbrugge van het CDA trok een vergelijking tussen het discofeest en een concert van Fanfare De Hoop, volgens hem kan er geen onderscheid gemaakt wor den, want ook het geluid van De Hoop zal niet binnen de muren van het gebouw blij ven. Verder wees de CDA'er erop dat in deze tijd een levensbeschouwelijke overtui ging geen leidraad mag zijn bij het verlenen van vergunningen. Het blijkt zelfs tegen de grondwet te zijn. J. Goemaat van de ChristenUnie verklaarde dat zijn partij ook niet gelukkig is met het discofeest. Hij trok de vergelijking met de organisatie van de kerstnachtdienst en vroeg zich af of de organisatie van het feest het zelfde traject heeft moeten bewandelen voor het verkrijgen van de vergunning. Mevrouw Kickert van de PvdA verklaarde geen principiële bezwaren te hebben tegen het feest van vrijdag. Maar zij vroeg zich wel af of er niet te veel overlast in de nacht van vrijdag op zaterdag zal zijn omdat er zowel bij De Kreek als in Dorpstienden ruim 500 jongeren om twee uur op straat staan. Zij verwacht wel problemen als ongeveer 1000 jongeren geUjkertijd op straat komen. Het lijkt haar daarom niet zo verstandig om een dergelijk evenement te herhalen want "daar leent Ouddorp zich niet voor". Aan het eind van de discussie verklaarde burgemeester C. Sinke als portefeuillehou der dat aan alle voorwaarden tot het verkrij gen van de vergunning is voldaan, maar hij erkende wel dat het gebouw met vrijwel geen geluidsisolatie niet geschikt is voor dergelijke evenementen. Goemaat had maar één oplossing: "Ga naar De Staver"; volgens hem is dat gebouw in Sommelsdijk door een goede isolatie hier goed voor uitgerust. Nu maar hopen dat de door de organisatie aangekondigde battie-set op muzikale wijze binnen de muren van Dorpstienden zal wor den uitgevochten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 4