MOORD OP EEN CONRECTOR i ek Flakkeecialiteiten nam afscheid van Jan Lodder PREDIKBEURTEN Oefeningen Oecumenische gespreksgroep jeugd EIIM1l»i4niEUWS In de voetsporen van Paulus EIIIVI1DEn.l1IEUW5 Open dag Eleos deeltijdbehandeling U zoekt iets speciaals voor uw drukwerk? Heel Nederland geschokt De reactie van de samenleving Begin van andere moorden? Terug naar de maatschappij De situatie Niet enkel een schoolprobleem Crisis van waarden en normen Conclusie W. H. Velema Zondag 1 februari 2004 Alledaags DORDRECHT - Op donderdag 5 februari organiseert de deeltijdbe handeling jeugd van Eleos in Dor drecht een open dag. IXissen 15.00 en 17.00 uur is iedereen hartelijk welkom op de nieuwe en ruime locatie aan de Laan der Verenigde Naties 95. Naast de mogelijkheid voor bezichtiging van het pand is er gelegenheid voor het stellen van vragen en persoonlijke ontmoeting. Deeltijdbehandeling bij Eleos Eleos Gedurende 13 jaar vormde Jan Lodder, als welhaast legendarisch presentator, het boegbeeld van 'FlakeeciaUteiten'. Achter hem oud-presentator Jaap Reedijk iebr. de Waal PAGINA 2 VRIJDAG 30 J- Heel Nederland was geschokt en heeft met grote verbijstering gereageerd op de moord in Den Haag. Een zeventienjarige scholier kwam tussen de middag een volle kantine binnen. Tijdens de lunchpauze liep de leer ling op de conrector af. Hij schoot hem zon der iets te zeggen van vijf meter afstand in het hoofd. De ernst van de aanslag was dui delijk, doordat een trauma-helicopter ontbo den was om hem naar het ziekenhuis te bren gen. Het nieuwsbulletin van zes uur meldde dat de toestand van de leraar stabiel was. Verder viel er niets te zeggen. Aan het eind van de avond is de man overleden. Dat was - helaas - te verwachten, gezien het feit dat het schot dwars door de hersenen was heen gegaan. Alom was er grote ontsteltenis, bij de leer lingen die getuigen zijn geweest van het dra ma - de knal van het pistool, het neervallen van de docent - allermeest. De reacties bij andere leerkrachten waren niet minder die van geschokte mensen. Zij konden het niet bevatten dat op het terrein van de school, dus in eigen huis, een leerling van zeventien jaar met een schot een docent in het hoofd raakte. Hoewel de dood een aantal uren later is ingetreden, was direct duidelijk dat voor het leven van het slacht offer gevreesd moest worden. En dan de reacties vanuit de samenleving. Premier Balkenende gaf commentaar voor het paleis op de Dam, waar hij was heenge gaan om de nieuwjaarsreceptie van de Koningin bij te wonen. Groter tegenstelling is nauwelijks denkbaar. De Koningin de hand schudden en tegelijkertijd commentaar geven op de moord, gepleegd door een zeventienjarige scholier. Omdat hij als leer ling (tijdelijk) geschorst zou worden, schoot hij zijn conrector neer, met dodelijke afloop. Dan de politiek. Zoetermeer, waar het slachtoffer lid van de gemeenteraad was. En heel het schoolwezen. Ja, iedereen moest of wilde zijn commentaar geven, ook al om toch iets te kunnen af reageren. Is deze moord de voorloper van meer moordaanslagen door scholieren-studenten die menen wat te vereffenen te hebben met hun docenten? Wat is de oorzaak? Men kan zeggen frustra tie, een gevoel van verongelijkt te zijn en daartegenover het recht in eigen hand te nemen? Of schaamte? Deze beide motieven zullen ongetwijfeld een rol gespeeld hebben bij de jongen. Ik laat in het midden of we moeten zeggen: in de ziel of in het brein van de jongen. De jongen zal mede door zulke gevoelens gedreven zijn. Zijn we er dan? Hebben we dan de diepste oorzaak te pakken? Naar mijn mening is dat zeker niet het geval. We zullen deze moord op een vmbo-school moeten zien tegen de achtergrond van onze maatschappij. Hiermee zeg ik niet dat deze moord een maatschappelijke oorzaak heeft. Ik zeg wel dat de morele crisis binnen onze maatschappij de voedingsbodem is voor deze moordpartij. Ik voeg daaraan toe: Het multi-ethisch karakter van onze samenle ving. Totaal verschillende culturen die niet tot integratie komen. De crisis waarin onze maatschappij zich bevindt, is op onderwijsgebied, in het schoolleven ten diepste een gezagscrisis. Het is niet overal in de samenleving even treurig gesteld met het gaan van eigen wegen door jongelui. Laat ik het anders zeggen: met het lak hebben aan regels en voorschrif ten die slechts ten koste van aller welzijn kunnen worden genegeerd. Toch is het of nu - excuseer de krasse bewoordingen - de beerput van de gezags crisis op scholen open komt. Het blijkt dat op veel scholen leraren niets doen tegen het schelden, sarren en pesten van de zijde van de leerlingen. Mannen en vrouwen hebben er de moed niet voor, veelal omdat ze niet gedekt worden door de schoolleiding. Als die ruggesteun niet wordt gegeven, is de solo-actie van een leraar of lerares alleen maar kwaad verergerend. Dit moest zo niet zijn! Maar het is op tal van scholen wel zo - ik zeg niet, overal. Geluk kig. Niettemin komt het veel breder voor dan velen in de samenleving denken of waar wil len hebben. Men denken zich deze situatie in: Een leraar, of je hem meester of docent noemt doet er niet toe, durft er niets aan te doen dat hij wordt uitgescholden; of dat zijn opdrachten, respectievelijk voorschriften of bevelen niet worden uitgevoerd. Waar het zo ver is, heeft de leraar niet langer de leiding. De leerlingen domineren over de leiding. Zij nemen de leiding over. Veel lezers zullen denken: zo erg is het toch (nog) niet. Stel u het patroon van vroeger en dit uiterste voor, namelijk dat de leraar schippert. Hij is niet langer de man of de vrouw wiens woorden worden gehoord en gehonoreerd. Zij, hetzij mannen of vrouwen, doen hun best door overleg gedaan te krijgen dat de leerlingen hun instructies uitvoeren. Hun leiding geven heeft dan (enig) resultaat. Maar de manier waarop of de weg waarlangs de gehoorzame uitvoering van opdrachten wordt verkregen, is niet de juiste. Het is een kwestie van onderhandelen, dus van geven en nemen. Ik ben geneigd in dit geval te spreken van het poldermodel in het onder wijs. Dat wil in feite zeggen dat de leerlin gen volwaardige onderhandelingspartners zijn! Misschien heel subtiel, maar niet min der reëel. Er gebeurt niets, waaraan zij niet hun fiat hebben gegeven. De zeventienjarige scholier was het met zijn (voorgenomen) schorsing niet eens. Daarom greep hij in. Hij greep naar een pistool en loste het dodelijke schot. Is dit een schoolprobleem? Neen, het is veel breder. Het is een maatschappelijk pro bleem, waarbij op zijn minst drie componen ten zijn betrokken: het gezin, de school en de samenleving. Ik noem het gezin als eerste. Als de kinderen daar niet leren gehoorzamen, zullen ze over al ongehoorzaam zijn. De school kan wel enigszins corrigeren, maar kan de rol van het gezin niet overnemen. In het gezin moet het kind leren wat gehoorzaamheid is, door daadwerkelijk te leren gehoorzamen. Ik benoem het probleem niet als enkel een gezinsprobleem. De hele samenleving, in clusief de school komt eraan te pas. Het gezin is echter de eerste en de kleinste kern waar kinderen moeten leren gehoorzamen. Pas als dat gebeurt zullen ook andere secto ren van de samenleving op dat spoor verder kunnen gaan. Ik heb nog wel eens in de loop der jaren her innerd aan wat ik van mijn moeder heb geleerd. Dat leren was dan het in praktijk brengen van wat ze voorzei, voorleefde en voordeed. Deze drie werkwoorden vormen een eenheid in de opvoeding. We zitten met een maatschappelijke crisis die ten diepste een crisis is met betrekking tot waarden en normen. Waar deze niet voorgehouden en voorgeleefd worden ont staat er een leegte, die neerkomt op: ieder doet wat goed is in eigen oog. Als we als maatschappij (gezin, samenle ving, kerk en school) deze crisis niet ge meenschappelijk en in goede samenwer king, dat is in goed overleg, te lijf gaan, is deze moord op een school niet de laatste, maar helaas slechts de eerste. Ouders moeten de moed hebben zelf een voorbeeld te zijn door woord en wandel. Zij moeten ook de moed hebben om eisen te stellen en regels te handhaven: niet pietlutte- rig rigoreus, maar heilzaam, vanuit een dui delijke levensovertuiging. Alleen dan kan het getij keren. Alle geledin gen van de maatschappij moeten zich in spannen om dat probleem aan te pakken. Het gezin is - in dit opzicht - de kemcel van de maatschappij. Daarop volgt de school. Natuurlijk is met het voorgaande niet alles gezegd. Evenmin is alles verklaard. Ik heb een kern van het probleem aangewezen. Daar is ook de situatie van allochtonen onder ons met een radicaal andere cultuur. Voor mij staat vast: onze samenleving is ziek. Onze cultuur is innerlijk bedorven. Pas wan neer we daarvoor de ogen niet langer sluiten maar er iets aan doen, is er onder Gods zegen hoop voor onze samenleving. Zonder die innerlijke verandering gaat het steeds verder bergafwaarts - en snel! We komen in de greep van de helling. Wellicht dat ik op andere aspecten van dit probleem nog eens terugkom. OUDDORP - Opnieuw is het plan opgevat om, evenals in 2002, vanuit de Doopgezinde Gemeente te Ouddorp een reis te organise ren: 'In de voetsporen van Paulus'. Daarmee wordt gehoor gegeven aan de wens van mensen die deel hebben genomen aan de eerder gemaakte en onvergetelijke reis naar Griekenland. Voor de reis naar Rome is opnieuw de Christelijke reisorganisatie 'Beter Uit' benaderd om deze voor te berei den. De reis zal worden gemaakt van 14 tot 23 april 2004. Allerlei plaatsen waar de apostel Paulus moet zijn geweest, zullen worden bezocht. Reisleider is ds. J. Smink. Op maandag 9 februari a.s. is er om 20.00 uur in het kerkgebouw van de Doopsgezinde gemeente aan de Dorpstienden te Ouddorp een presentatieavond van deze reis. Heeft u interesse, of wilt u mee? Dan kunt u voor nadere informatie bellen naar Jobje Hoek- van Poortvliet, tel.: (0187) 681780. clir. streetïblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE-. tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluiangstermtjn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. VlUerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9,30 uur kand. H. Lassche, Staphorst en 18.30 uur ds. C. Gielen, Middelhamis, voorbereiding Heilig Avondmaal. Eben- Haëzer: 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, Ooltgensplaat en 18.30 uur kand. H. Lassche, voorbereiding Heilig Avond maal - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. L. Krüger - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur kand. J. Kooij, Barendrecht en 18.30 uur kand. L. Plug, Katwijk aan Zee. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen en 18.00 uur ds. W. L. Smelt-Ger. Kerk 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee en 18.00 uur ds. J. G. Blom, Poortvliet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok - Ger. Kerk 9.30 uur ds. H. Siebert - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. W. P. van der Aa, Renkum - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis 14.30 uur ds. W. L. Smelt. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. M. J. Konmiers, Stavenisse - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. P. van Duijvenbo- den - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp, Avondmaal - CAMA Cliristenge- meente, het Prieel, 10.00 uur prof. dr. W. J. Ouweneel, Avondmaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Clir. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. V\'. Tiekstra en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. W. van Weelden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. L. Wül- Ischleger, Vlissingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange lie Ge-meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur Arie de Koning, Avond maal. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds, L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. J. Gunst, Nieuwerkerk, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. van der Van oudsher' is de mens geïnteresseerd in cijfers en getallen. Het rapportcijfer staat al sinds jaar en dag onbetwist op de eerste plaats. Een frappante tegenstelling is die tussen de eenvoudige cijfers van de eerste mensen en de veronderstelde ouderdom van de aarde. De leeftijd van de blauwe planeet wordt door velen in miljoenen jaren uitge drukt. Hetzelfde geldt voor de mens. Hij wist ongetwijfeld van rekenen, maar zal zijn leeftijd slechts bij benadering hebben geioeten. Maar de ouderdom die hem door evolutionisten wordt toegeschreven is een ver-van-zijn-bed-show. Toch blijft cijferen leuk. Vooral ouderen hebben nog altijd een zxuak voor hoofdrekenen en staartsommen. Tien voor Taal is een veelbekeken tele visiequiz. Over tien gesproken, een bekend kinderboek heet 'Afkes' tiental', het werd geschreven door Nienke van Hichtum, pseudoniem van Sjoukje Bokma de Boer. Haar echtgenoot, Pieter Jelles Troelstra, was jarenlang de voorman van de SDAP. Waarderingscijfers zijn er ook, de bekende punten. Winnen op punten. Het woord cijfer is afkomstig uit het Ara bisch, de naam betekent oorspronkelijk leeg of nul en wordt een getal in combinatie met andere cijfers. Wij kennen het tientallig of decimaal talstelsel, na het cijfer negen wor den de getallen samengesteld uit eerder ingevoerde getallen. De computer houdt het eenvoudig, dit apparaat heeft genoeg aan het tweetallige of binaire stelsel. Bijna elk getal heeft iets bijzonders. Twee is meer dan een, op Driekoningen speelde het viertal (kwartet) een variatie op het vijfde viool- conceil van Movaldo. De zesdaagse luerk- week heeft plaats gemaakt voor een 24-uurs economie, zeven dagen per week. De 'achtste dag, en de mens dacht dat het beter konis regelrecht ontleend aan de bijbelse week van zeven dagen. In negen van de tien gevallen valt een stukje van A. in goede aarde. Tien tegen een is dit ook vandaag het geval. Tenslotte. Romeinse cijfers zijn letters met een getalwaarde. Bijvoorbeeld: X, V, M en C. De inwonei's van het oude Rome hadden ongetwijfeld een schrijfwijze voor en Wij zullen ons hieraan geen breuk tillen. Cijfers, harde cijfers daar gaat het om. Alhoeiuel. Zwaag en 18.00 uur ds. G. den Hartogh. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds, A. Vos, Wijk en 18.00 uur ds. J. C. Kleijn, Sint Philipsland - Ger. Kerk 10.00 uur ds. D. A. J. Sonneveld en 18.00uurds. LW. Bijlsma. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel en 18.00 uur dr. T E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. Rozeboom en 18.00 uur drs. G. A. Trouwborst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland. Op woensdag 4 februari om 19.30 uur komt de gespreksgroep weer bijeen. Het thema zal zijn: 'Religie en Muziek toegespitst op de liturgie'. Mar van der Veer uit Zierikzee, voor velen wel bekend, zal het thema toe lichten. Een behandeling van de eredienst vanuit de oorsprong van de mis in combinatie met de muziekgeschiedenis: introïtus - kyrie - gloria - lezingen - avondmaal sanctus benedictus agnusdei. Wat is een kyrie? Hoe klinkt een kyrie in het Gregoriaans? Hoe bewerkte Bach een kyrie? Hoe kun je vandaag gestalte geven aan een kyrie? Dus een combinatie oud en nieuw voor wat betreft de liturgie. We komen bijeen in het koetshuis van de Remonstrantse kerk. Van Gorcumstraat 22 te Sommelsdijk. We beginnen om 19.30 uur, en stoppen zo rond 21.15 uur. Daarna kunt u aansluitend vrijblijvend het oecumenisch avondgebed bijwonen wat om 21.30 uur in de Remonstrantse kerk wordt gehouden. Heeft u zin om te komen? U bent van harte welkom. De koffie staat klaar. Verschillende onderwerpen van de deeltijd behandeling worden door middel van inlei dingen belicht. Daarbij valt onder andere te denken aan aanmelding, indicatie en psy chiatrische diagnose, groepsbehandeling, non-verbale therapie, identiteit en ouder- en gezinsbehandeling. Voor de deeltijdbehandeling komen jonge ren van 14 t/m 17 jaar in aanmerking bij wie sprake is van ernstige jeugdpsychiatrische problematiek die een negatieve invloed heeft op het functioneren van de jongeren thuis, op school en in relaties met leeftijdsgenoten. Deze deeltijd is sinds kort verhuisd naar de Laan der Verenigde Naties. Er is daar ook ruimte voor uitbreiding naar een tweede groep jongeren. Momenteel is er geen wachtlijst voor behandeling. Eleos is een landelijk werkende instelling voor gereformeerde geesteüjke gezond heidszorg. Vanuit meer dan 25 vestigingen biedt zij behandeling en begeleiding aan mensen met een psychiatrische aandoening of beperking, of een psychosociaal pro bleem. De naam Eleos betekent barmhartig heid. 'Oefeningen', zo noemde Wulfert Floor (t 1876) - de landbouwer van Driebergen - de predikaties die hij hield voor het eenvoudige volk dat zich door hem wilde laten onder richten. Hij was geen formeel-geordend pre diker. En toch kon hij het niet laten zijn "medereizigers naar de eeuwigheid" aan te spreken op hun eeuwige belangen. Het kwam voort uit de oprechte liefde van zijn hart. Hij wilde zijn eenvoudige maar heldere preken, gehouden in schuren en stallen, niet anders getypeerd hebben dan 'oefeningen'. Verder kwam hij naar eigen bescheiden inzicht niet. Maar het zijn schatten die het lezen nog steeds waard zijn. We kennen uit de Nederlandse kerkgeschie denis nog iemand die zulke oefeningen hield. Hij leefde anderhalve eeuw voor Wulfert Floor. Hij luisterde naar de naam Justus Vermeer. Veel jaren lang was hij ouderling van de hervormde gemeente van de stad Utrecht. Predikant was ook hij dus niet. In de zondagse erediensten in de Utrechtse kerken mocht Vermeer niet voor gaan. Maar op tijden dat er geen kerkdien sten werden gehouden, ging hij voor in de godsdienstige gezelschappen in de stad en hield daar zijn 'oefeningen'. Verscheidene van die uitvoerige overdenkingen werden na zijn dood uitgegeven. Ik herinner me het lij vige, in perkament gebonden boek dat thuis op de plank stond. En nu kwam het enkele maanden geleden opnieuw uit. Maar wel in een wat andere vorm. Eerst geef ik u de volledige titel van deze omvangrijke bundel met de 31 oefeningen: "Verzameling van enige oefeningen behel zende uitgelezen verhandelingen over ver scheidene plaatsen des O. en N. Testaments gedaan bij verschillende gelegenheden voornamelijk op avondmaalstijden en bede- dagen door mr. Justus Vermeer in zijn leven doctor in de beide rechten en ouderling der gereform. gerneente te Utrecht met een voon-ede van Gerhardus van Schuilenborgh bedienaar des H. Evangeliums te Tienho ven". Onderaan het titelblad van de nieuwe uitgaaf staat tussen haakjes een toevoeging: "Uitga ve 2003 in de vorm van kortere leespreken". In de verantwoording van de uitgever wordt dit nader toegelicht. De oefeningen bevatten een rijke schat aan bijbelse waarheden, ze geven inzicht in de schriftuurlijke gerefor meerde leer en ze houden rijke lessen voor het geestelijke leven in. Maar ze zijn in hun oorspronkelijke vorm moeilijk toegankelijk. Dat wordt veroorzaakt door een erg verou derd taalgebruik en vooral ook door een - in die tijd gebruikelijke - onderverdeling in tal loos veel details en talrijke verwijzingen. Ook zijn de oefeningen erg wijdlopig. In ieder geval - het was en is niet erg aantrek kelijk om Vermeers oefeningen ter hand te nemen en nog minder om ze te gebruiken in leesdiensten. Het is nu met het oog daarop dat de uitgever het initiatief nam om dit boek op maat te maken voor de lezers van deze eeuw. Er is dus nog een volksdeel dat lectuur als deze oefeningen leest. Zelfs om ze een plaats te geven in de erediensten. Het oude goud hoeft nog niet afgedankt te worden. De heer J.M. Vermeulen te Meteren is degene die de hertaling en bewerking op zich heeft geno men. Merkwaardigerwijs wordt zijn naam in dit boek niet genoemd. Over de overwegin gen van de uitgever en van hemzelf zei hij onlangs in een interview: "Een selectie zou Vermeer geen recht doen. Dan zou het weer zo'n boekje worden dat verioren gaat tussen alle andere boeken. Het moest een royale herwaardering van Vermeers preken wor den. Deze oefeningen vormen een geestelijk monument waarin al veel zoekende zielen hun hart verklaard hebben gevonden, We besloten: het hele boek, of anders niets!" Dat eerste is het dus geworden. In een forse en goed verzorgde uitgave, voornaam vorm gegeven en in een heldere letter. Sommige uitvoerige oefeningen zijn gesplitst in twee preken. Als daarvoor te weinig tekst was, is het geheel teruggebracht tot één preek. De verwijderde gedeelten zijn aan het slot van elke preek in kleinere letter weergegeven. Bij elkaar zijn het nu 35 preken geworden. De vraag is natuuriijk of je zo'n ingrijpende bewerking nog wel presenteren mag als de oefeningen van Jusms Vermeer. Ik heb de indruk dat de heer Vermeulen op een intege re en invoelende wijze is omgegaan met de oorspronkelijke tekst. Wetenschappelijke waarde heeft zo'n hertaling niet. Maar dat is het doel ook niet. Het ging de bewerker om het vergroten van de toegankelijkheid met het oog op het stichtelijke gebruik door men sen van onze eeuw. Daarom is zo'n bewer king toch te verdedigen. De inhoud van dit kloeke boek is in alle opzichten aan te bevelen. Terecht spreekt Vermeulen in het genoemde interview over de oer-Hollandse preekmethode. Eerst een strakke exegese en daarna een geestelijke verklaring met het oog op het eeuwigheids- belang van de lezers. Justus Vermeer was niet eenkennig. Hij schroomde niet om scherp te onderscheiden en het leven buiten de Heere te ontmaskeren. Ik denk bijvoor beeld over zijn preken over de noodzaak van het zelfonderzoek. Indringend en krachtig roept hij op tot bekering. Maar even helder beschrijft hij de oefeningen van het geeste lijke leven. In dat verband verstrekt hij ken merken en eigenschappen van een kind van God. Hij houdt zich ook niet in als het gaat over een ruime en onbekommerde nodiging van zondaren tot Christus. Wat in deze oefe ningen ook telkens weer opvalt, dat is het oog voor de natie van 'Nederlands volk'. Er leefde het besef dat God met ons land en volk bijzondere bemoeienissen heeft. Maar het erkennen van die voorrechten schept wel bijzondere verplichtingen. Namelijk om die God ook te zoeken en te dienen. N.a.v.: Justus Vermeer, Oefeningen. Uitge verij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. ISBN 90-6140-857-1. 639 pag. Prijs 64,90. J.M.J. Kieviet "Wat doe je ons aan? Elke zaterdag luisteren we met een kopje koffie naar 'Flakkeecialitei ten'. Hoe moeten we nu de zaterdagmorgen doorkomen?" Het is één van de vele reacties die Jan Lodder, de presentator van het bekende programma 'Flakkeecialiteiten' op Radio Flak- kee de afgelopen weken te horen kreeg toen bekend werd dat hij definitief zou stoppen met het maken van zijn programma. Ook kreeg hij kaarten en brieven met lovende woorden. Afgelopen zaterdagmiddag, 24 januari, kwamen velen afscheid van hem nemen in de studio aan de Philipshoofjesweg in Dirksland, tijdens een rechtstreekse uitzending die werd geleid door de oud-jjresentator Jaap Reedijk. Twee uren lang was nu Jan Lodder zelf het middelpunt in de uitzending. Na 13 jaren stopt hij er dus mee, maar eigenlijk niet van harte. Het is dan ook te begrijpen dat hij met een brok in de keel voor het laatst het woord voerde in de studio. Een opvolger voor Jan Lodder is nog niet gevonden. Wie er interesse in heeft, of er iemand voor weet, om dit prachtige programma voort te zetten, die kan contact opnemen met Radio Flakkee, tel. 0187-603736. (fotoPersburoFlakkee). Bel (0187) 47 10 20 otmaS naar algcmecn@gcbr-tlè*i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2