c 11) i e k PREDIKBEURTEN Alternatie OJW FILM Cursus voor nieuwe diakenen Gereformeerde kerk vrijgemaakt: een gastvrije gemeente in Middelliarnis EIIM1I»1.|1IEUW5 VRUDAG 23 JANUARI 2004 De paus Een tentoonstelling Een oude man Een ontluisterende vertoning Doorgaan - of juist niet In Stad aan 't Haringvliet wordt een cursus georganiseerd voor diakenen in de Nederlandse Hervormde Kerk. De cursus is bedoeld voor nieuwe dia kenen op Goeree-Overflakee en de Hoekse Waard. EIIAt1DEI1-niEUW5 Zondag 25 januari 2004 Alledaags Creatieve workshops in Tlieetuin 'De Bongerd' Hallo allemaal, Bijbelzondag in uur Doopsgezinde Gemeente Ouddorp Zondag 25 januari 2004 wordt in Nederland en België de zogenaamde Bijbelzondag gevierd. Op die dag wordt er in veel kerken extra aan dacht besteed aan de Bijbel en bijbel- werk in binnen- en buitenland. Het thema voor deze zondag is 'Waarde volle woorden'. Christen zijn in het dagelijks leven MIDDELHARNIS - Aan het Oost Voorgors staat een klein kerkgebouw. Enigszins verborgen; achter de dijk, in een vergeten hoekje van Middel- harnis. Wat is dat nou voor een kerk? Mensen die er wel eens langs komen zullen zich dat wellicht afvragen. Op de deur van het gebouwtje staat Gere formeerde kerk vrijgemaakt. Dan weet je al iets. Maar wat houdt dat in? Klinkt hier een gereformeerd geluid? Allemaal vragen. Vandaar: een kleine kennismaking met de Gereformeerde kerk vrijgemaakt aan het Oost Voor gors. Een gastvrije kerk. Welkom Adverteren kost geld, niet adverteren kost meer Deze column gaat over de paus, en met name over zijn publieke optreden rond het uitspre ken van goede wensen in, naar ik meen, ongeveer zestig talen. Dat gebeuren wordt vanuit Rome omschreven als de zegen 'urbi et orbi' - voor stad en wereld. Dikwijls heb ik naar dat imponerende ge beuren gekeken, niet - om het eerlijk te zeg gen - uit heilbegerigheid, maar uit nieuws gierigheid. De menigte mensen op het plein van de Sint Pieter imponeerde mij, haar vreugdeuitingen als de eigen landstaal aan de beurt was in het bijzonder. En dan de praal van de prelaten, kerkvorsten die zich hun waardigheid bewust zijn. Ze reiken in de hiërarchie niet tot aan de hoogte van de paus - uit hun blikken, gewaden en optreden blijkt dat ze zich hun waardigheid bewust zijn en hun plaats boven vele anderen, maar onder de paus. Kort voordat de tentoonstelling over de Rooms-Katholieke Kerk in het Catharijne- convent in Utrecht werd gesloten, had ik nog net gelegenheid om het daar tentoongestelde te bekijken. Vooral gewaden van hoogwaar digheidsbekleders, inclusief van de vele hooggeplaatsten rond de paus in en rond het Vaticaan, uitgestald en de mensen geportret teerd. Iemand vroeg mij naar mijn indrukken. Ik heb een tweevoudig antwoord gegeven. Enerzijds interessant om deze weelde en kerkelijke hoogheid te zien; anderzijds was die pracht en praal van de kerk en haar die naren mij volkomen vreemd. Het stuitte mij tegen de borst. Ik heb in de Kerstdagen gepreekt over het Kind in de kribbe. Daarbij heb ik herinnerd aan het verhaal uit de oud heid, dat het hout van de kribbe en dat van het kruis van dezelfde boom afkomstig is. Ook al zou dit een verzonnen vertelling zijn, dan nog zit er een diepe gedachte in. Ik kan de evangelische eenvoud niet rijmen met deze onvoorstelbare pracht en praal. Ik schrijf dit niet uit antipathie tegen de cle rus, maar vanuit wat ik in mijn leven geleerd heb op de weg achter lezus aan. Waaraan ik direct toevoeg dat geen gelovige in het kruis- Ontluistering dragen volmaakt is. Ik schaar me met schaamte onder die gebrekkigen. Maar goed, nu dan de zegen 'Urbi et orbi' Kerstmis 2003. Ik vond het een zielige ver toning. Ik zeg dat zonder iemand te willen kwetsen. Het speeksel liep de paus soms over de onderkin. Zijn woorden waren nau welijks te verstaan, hetgeen niet alleen ver oorzaakt werd door mijn onbekendheid met vele van de gesproken talen. Ik zeg het heel eerlijk: gemompel, soms gemuramel. Ik zal niet gauw de blikken vergeten van de beide heren die op het scherm rechts van hem zichtbaar waren. De voorste, een voor naam en deftig heer. Hij zou zich bijna de opvolger van de paus kunnen wanen. Met een niet alleen verveeld gezicht, maar zelfs gêne op het gelaat vanwege deze vertoning. Mijn indruk was dat hij het nauwelijks kon meemaken. De jongeman achter hem, in het zwart gehuld, was een verjongde uitgave van zijn voorman. Evenzeer met de situatie ver legen en zich bijna gênant voelend omdat hij deel moest uitmaken van de vertoning. Mijn conclusie was: dit mocht de paus zich zelf en zijn dienaren niet aandoen. Hij had hun en zichzelf deze vertoning moeten be sparen. Waarom? Omdat deze presentatie aan heel de wereld, een ontluistering betekende! Een ontluistering van de paus als mens. Een zie lige oude man die niet wil weten van ophou den. Een ontluistering van het ambt van de paus. Men hoeft niet veel fantasie te hebben om te concluderen dat deze man niet meer tegen zijn taak is opgewassen. Er gaan sterke geruchten dat de paus de touwtjes nog flink in handen heeft. Dat zijn dan slechts enkele touwtjes, maar de kluwen ontglipt hem. En ontwarren kan hij haar zeker niet. Onder bepaalde gezichtspunten kan er met deze man een spel gespeeld worden. Mis schien moet ik het anders zeggen: Hij is met zijn fysieke en mentale aftakeling een speel bal van een machtsstrijd. Tenslotte is deze presentatie ook een ont luistering voor de kerk en het geloof dat de paus vertegenwoordigt. Ie kunt niet meer spreken van het geloof dat hij uitstraalt. In zijn uiterst verzwakte vorm is hij een verte genwoordiger van zijn geloof, terwijl hij wezenlijke onderdelen van de taak aan ande ren moet overlaten. Is dan niemand bij machte, individueel of collectief, hier in te grijpen en aan deze ver toning van ontluistering een einde te maken? Of hangt het met de visie op het ambt van de paus samen dat hij zelf, hoe ook afgetakeld en ontluisterd, tot zijn laatste snik ermee kan doorgaan? Durft niemand hem te zeggen dat het ambt van paus-zijn, zo geschaad wordt? Ik heb kennis genomen van het applaus van jongeren en ouderen. Dit applaus leek mij meer ingegeven te zijn door bewondering voor de volharding van iemand die zich als slachtoffer van de aftakeling, daaraan niet gewonnen wil geven. Deze paus gaat regelrecht in tegen het gege ven van deze gevallen wereld, dat een mens niet naar believen door kan gaan, zolang de hartslag nog functioneert. Fysiek en mentaal is deze paus een wrak. En dan doorgaan als of er niets aan de hand is. Dit laatste is niet mogelijk en ook niet waar. Daarom moet ik het anders formuleren: doorgaan alsof er aan het behoorlijk en ontluisterend functioneren van de paus geen grens zou zijn. Ook buiten de Rooms-Katholieke Kerk zijn er mensen die niet van ophouden willen weten. Ik zie dat als een ingaan tegen God, de Schepper, en ook tegen Jezus Christus, de Verlosser. Vader en Zoon stellen grenzen, hoe dan ook. Het is mij niet bekend of deze dwaze volhar ding vrucht is van ijdelheid gepaard met uiterste psychische inspanning - en daardoor zelfs alleen mogelijk - of dat hier de rooms- katholieke visie op het ambt van de paus een rol speelt. Dit laatste kan ik me nauwelijks voorstellen. Mocht dat de reden zijn, dan zeg ik: er zit een theologie achter die niet van genade wil weten, maar leeft van natuurlijke krachtsin spanning, hoezeer ook afgetakeld. Naar mijn inschatting (verder kom ik niet) is er een stuk eigenwijze, zelfbewuste over schatting in het spel. Geen kerkleider, zelfs de paus niet, kan in gemoede menen met zulk een ontluistering de zaak van de kerk, en meer nog de zaak van God te dienen. De kerk is in deze pre sentatie een zieUge vertoning, die de werke lijkheid niet onder ogen wil zien. Misschien dat er voor rooms-katholieke kerkleden een troost is: er staan (of zitten) mensen om de paus heen die wel weten wat ze willen. De vraag is alleen: wanneer zullen ze ingrij pen en wie zal dan winnaar blijken te zijn? Of behoort dit afwachten, met vergroting van de ontluistering, ook tot het machtsspel binnen het Vaticaan? Tweede Kerstdag 2003. W. H. Velema Het is een goede traditie dat nieuwe diake nen in de gelegenheid gesteld worden om toegerust te worden voor het diakenambt nüddels een cursus. Ook in 2004 zal deze cursus weer plaatsvinden. Deze keer wordt de cursus gehouden in Stad aan het Haring vliet, in het verenigingsgebouw naast de NH-kerk en wel op de maandagen 16 febru ari, 1 en 15 maart 2004. Wat komt er aan de orde tijdens deze drie avonden? Naast de bijbelse onderbouwing over het 'waarom van diaconaat in onze tijd' zijn dat o.a. onderwerpen als 'werelddiaco- naat', 'samenwerking diaconie en andere instellingen', 'individuele financiële hulp verlening' en 'diaconie en de gemeente'De deelnemers krijgen gelegenheid om eigen vragen en onderwerpen in te brengen. Deel name is gratis! Aanmelding en info: Theo van Stuijvenberg, gemeenteadviseur (specialisme diaconaat), tel. nr. 010-4454300 of 010-4454326, per e- raail t.van.stuijvenberg@rdc-zuid-holland of schriftelijk: Regionaal Dienstencentrum ZH, Postbus 5103, 2900 EC Capelle aan den IJssel. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden. 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur: J. VUlerlus, tel. (0187)47 1022, privé (0187) 60 14 40 e-mail; J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per haigaar 18,50 Per jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. K J. Kaptijn, 's-Grevelduin- Capelle en 18.30 uur ds. I. R. Volk, Nieuw-Lekkerland. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. R. Volk en 18.30 uur ds. K. J. Kaptijn. Woensdag 28 januari, Dorps kerk: 19.30 uur ds. W. van Vlastuin, Kat wijk aan Zee - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. K. Baas en 18.30 uur ds. C, G. Kant - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. A. A. van Dalen, Bijbelzondag en 18.30 uur ds. J. Smink en de heer T. Stortenbeker, Gaan voor Go(u)d welkomstdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W, van Estrik en 18.30 uur ds. W. Verboom uit Bleskensgraaf. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. 'W. Meijer, Yerseke en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. L. C. v, d. Eijk. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt en 18.00 uur ds. IJ. R. Bijl, Moordrecht - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst en 15.00 uur ds. J. W. Verweij - Ger. Kerk 9.30 uur ds. mevr. Worst en 17.00 Ouur ds. H. van Oostende - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. C. van Pelt, Peru en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en IS.OOuurds.J.W. Verweij. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. Quist, Opheusden en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. C. Harinck, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse en 18.00 uur ds. J. C. den Toom Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné-de Bijll Nachenius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. C. A. van Eek - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur H. Post. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P, Voets en 18.00 uur ds. C. Gie- len - Chr. Ger. Kerk 9.30 uur ds, P. den Butter; 14.45 uur drs. M. H. Baan, aan gepaste kerkdienst voor gehandicapten en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P. Blok, nam. bediening Heilige Doop - Ger. Kerk 10.00 uur drs. C. W. Saly en 17.00 uur kand. A. L. de Kruijf - Ger. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. E. Kramer. NIEUWE TONGE Herv. Gem. 9.30 uur ds. P. C. Hoek en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. de Jager, Huizen en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur stu dent. E. Bakker - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur Harry Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 u ur ds. L. Burger en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel, jeugddienst en 18.00 uur ds. L. J. Lingen. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. P. Nap, Zeist en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. A. Becker en 18.00 uur ds. G. Wijnstok. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. van Dijk, Ridderkerk en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur drs. Ezinga. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk. Wanneer twee mogelijkheden tegelijk wor den aangeboden noemen we het een of het ander een alternatief. Als er gekozen moet xuorden, is de tweede mogelijkheid hét alter natief. Alternatieve straf en idem verbinte nis behoren tot de moderne mogelijkheden. Eerder was een alternatieve levensstijl aan de orde. De gangbare mening over alter natievelingen was dat ze leefden in com munes, geestverruimende artikelen gebruik ten en dat hippies de publieke moraal ondermijnden. Met recht alternatief dus. Het woord alternatief wordt tegeniuoordig gebruikt in de wereld van de dubieuze geneeswijzen. Alternatief leven begint bij vage Gestalttherapieën of ayurvedische massage. Bel de kristallijn en treedt binnen in de wereld van tantra voor Einzel- gangers. Met aura niet roken en sap-vasten wordt een geheel nieuwe gezondheidsbalans bereikt. Evenwichtig boos worden of een Socratisch gesprek aangaan zorgen voor de juiste balans. Evenwichtigheid staat hoog aangeschreven in de alternatieve wereld. Om een nieuwe start te maken worden allerlei, vormen van meditatie aangeprezen, de wereldgodsdiensten vliegen de argeloze kijker om de oren. Aan familieopstellingen geen gebrek. Met Empowerment en Moving- into-silence bereikt u innerlijke mst en energiebeheer. Het lijkt wel. Vitaliseren kan ook. Met de wat-xuil-je-nou-eigenlijk- bereiken cursus ervaren we een voorlopig hoogtepunt in de wereld van alternatieve geneeswijzen en therapieën. Kies voor jezelf, kuur gezond en ga met hart en ziel een week natuurgeneeskundig vasten. Ontspan ning gegarandeerd? Of liever een ander alternatief? Een vrijblijvend advies: kies voorgetvoon gezond en ga eens wandelen of fietsen. Laat al die aura-reiki verhalen en tantra/mantra flauwekul voor wat het is; er gaat niets borven lekker uit in eigen omgeving. Er valt genoeg te ontdekken op eigen erf. Dat noem ik nog eens het grote alternatief. Het winterseizoen is de aangewezen tijd om in huis bezig te zijn, liefst met creatieve hob by's. Theetuin 'De Bongerd' wil dat ook dit jaar weer animeren met een tweetal works hops: Servetten op hout: allerlei houten voorwer pen, zoals kastjes, kistjes, archiefdozen, krantenbakken, enz. krijgen een vrolijk aan zien door ze te beplakken met kleurige ser vetten, die er opgestreken worden. Deze vrij eenvoudige techniek kunt u in één enkele middag leren van Anja Breen. op vrijdag 6, 13 of 20 februari a.s. Kosten: 10 (exclusief materialen) Tuindecoratie: op een geraamte van ijzer wordt van textiel een vogel gevormd, die door een toegevoegd verhardingsmiddel tegen weer en wind bestand buiten geplaatst kan worden. Lenie Teeuw onderwijst deze techniek in een cursus van 4 middagen, op woensdag 24 februari, 2, 9 en 16 maart a.s. Kosten: 70 (inclusief materialen). Deze gezellige middagen beginnen om 13 uur en duren tot 17 uur. Een kopje koffie of thee is altijd inbegrepen. Nadere informatie en aanmelding Theetuin "de Bongerd" - Molendijk 65 - Herkingen, tel. (0187) 66 93 27, www.thee tuin-de-bongerd.nl. Morgenavond komt stichting Nehemia naar het OJW om ons het waar gebeurde verhaal 'The Pianist' te laten zien. Een film die je zeker gezien moet hebben. Ben je 15 jaar of ouder, dan zien we jou morgenavond in de Hoeksteen aan de Ring in Middelhamis. Let op, in plaats van 20.00 beginnen we deze keer iets vroeger, namelijk om 19.30. De zaal is vanaf 19.00 open, zorg dat je op tijd bent! De kosten bedragen 1 euro 50. Tot morgenavond!?! Het OJW, de moeite waard! Ook in Ouddorp zal de Bijbelzondag worden gevierd en wel in de Doopsgezinde Gemeen te. Tijdens de viering worden teksten uit De Nieuwe Bijbelvertaling gebruikt. Deze interconfessionele vertaling verschijnt eind oktober 2004 en komt tot stand door samen werking van het Nederlands Bijbelgenoot schap, de Katholieke Bijbelstichting, het Vlaams Bijbelgenootschap en de Vlaamse Bijbelstichting. Voor iedere bezoeker is een vouwblad met de tekst beschikbaar De collecte is bestemd voor het bijbelwerk in Ghana. Ghana ligt in West-Afrika. Er wonen ongeveer 20 miljoen mensen en de officiële taal is Engels. De helft van de bevolking in Ghana is christen. Mensen ver langen naar Gods woord in de eigen taal. Een bijbel kost echter vier daglonen en is dus voor de meeste Ghanezen onbetaalbaar Alleen met financiële hulp kunnen bijbels tegen een betaalbare prijs worden aangebo den. Het bijbelgenootschap aldaar vertaalt en publiceert bijbels en bijbelgedeelten in de meeste Ghanese talen. Naast geprinte bijbe luitgaven zorgt het bijbelgenootschap voor audiocassettes in de lokale talen en worden Engelstalige bijbels geïmporteerd en ver spreid. Omdat 36% van de bevolking analfa beet is, wil het bijbelgenootschap de Bijbel ook op cassette beschikbaar stellen. Er is een alfabetiseringsproject opgezet: Esahie Liter acy Promotion. Het Nederlands en Vlaams Bijbelgenootschap willen het Ghanees Bij belgenootschap financieel steunen. Hiervoor is een bedrag nodig van 10.000,-. Het Nederlands en Vlaams Bijbelgenootschap willen het Ghanees Bijbelgenootschap financieel steunen. Iedereen is van harte welkom de Bijbelzon dag mee te vieren. Dat kan aanstaande zon dag in de morgendienst - aanvang 09.30- uur - van de Doopsgezinde Gemeente, Dorp- stienden 3, Ouddorp. Voorganger in deze dienst is Ds. Albert A. van Daaleti, doopsgezind predikant te Hil versum en secretaris van de Raad voor Con tact en Overleg betreffende de Bijbel (R.C.O.B.). Het is niet de eerste keer in deze rubriek dat ik iets schrijf over John Charles Ryle. Ik ben altijd weer blij wanneer er boeken van zijn hand in het Nederlands zijn vertaald en op de markt worden gebracht. Dat is de laatste jaren nog al eens gebeurd. Ik meen dat vooral hel boek 'Het hart van het christelijk geloof' onder ons bekendheid heeft gekre gen. Het verscheen zo'n dertien jaar gele den. Dat was in de tijd dat de predikanten K. ten Klooster en A. Baars collega's in Mid delhamis waren. Weliswaar onder verschil lend kerkelijk dak, maar dat belette hen niet zich samen te beijveren voor de publicatie van dit prachtige Ryle-boek. Het betrof toen een selectie uit Ryle's bekende werk 'Old Paths'. In hun gezamenlijke Woord vooraf schreven deze broeders toen: "Het is onze hartelijke wens en bede dat ook hier in Ned erland veel mensen - van welke achtergrond ook - naar de stem van deze leraar der kerk willen luisteren. Het zou hun, zoals Ryle zelf in alle bescheidenheid in zijn oorspronkelijk voorwoord opmerkt, 'enig goed doen'." Sindsdien zijn nog andere geschriften van J.C. Ryle onder de aandacht van het Neder lands-talige publiek gebracht. Een daarvan draagt de aantrekkelijke titel 'Christen zijn in het dagelijks leven'. De volledige oor spronkelijke titel uit 1878 luidt als volgt: 'Practical Religion. Being plain papers on the daily duties, experience, dangers and privileges of professing Christians'. Het is duidelijk: Ryle heeft met zijn boek het oog gehad op de beoefening van de godsdienst in de praktijk, zo u wilt: de dagelijkse praktijk. Met een gedateerde uitdrukking: de praktijk der godzaligheid. Voordat ik over de inhoud van dit boek iets zeg, eerst nog iets over de schrijver. Jammer dat een introductie van deze man, eventueel geschetst in het raam van zijn tijd, (ook) in 'dit boek ontbreekt. Ik ervaar dat als een onn odige oinissie. Juist omdat John Charles Ryle tot voor kort niet heel erg bekend was in ons land, zou een meer of minder uitge breide levensbeschrijving in een boek als dit niet behoren te ontbreken. Hij leefde van 1816 tot 1900 in Engeland. Hij groeide op in een omgeving van luxe en plezier. In okto ber 1834 - de maand waarin in Nederland de Afscheiding plaats vond - ging Ryle stud eren aan het beroemde Christ College in Oxford. Hij was een veelbelovend student. Maar God kende hij niet. Enkele jaren later werd het allemaal anders. Hij raakte zowel financieel als geestelijk aan de grond. Er kwam een radicale bekering tot God in zijn leven. Hij werd daarna dienaar van het Woord in de Anglicaanse kerk. Enkele keren veranderde hij van standplaats totdat hij in 1880 benoemd werd tot bisschop van Liver pool. Ryle was toen al op een leeftijd dat anderen er over denken zich terag te trekken. Op 10 juni 1900 kwam er een eind aan zijn aardse leven. Hij werd tot hoger dienst bevorderd. De preken en geschriften van John Charles Ryle werden altijd gekenmerkt door een tweetal aspecten: trouw aan de klassieke leerstukken van het christelijk geloof en tevens gericht op de praktische beoefening van die leer. Hij had een grote liefde voor de fundamentele waarheden van de Heilige Schrift, maar hij behandelde deze met als leerstukken op zichzelf. Ryle zocht altijd naar de praktische toepasbaarheid en het nut voor de praktijk van het geloofsleven. Dat zien we vooral ook in het boek waarop ik u nu wijs, het boek dus met de titel 'Christen zijn in het dagelijks leven Ryle werd in zijn dagen beschouwd als een leidende figuur van de (toen zo geheten) evangelische beweging. Met deze laatste aanduiding werd (anders dan nu) vooral bedoeld dat hij de traditionele bijbelse beginselen voorstond. Hoewel hij in zijn dagen algemeen gerespecteerd werd, was hij toch een vreemde eend in de kerkelijke bijt van toen. Het liberalisme, de vrijzinnigheid, had in de kerk van Engeland brede aanhang. Ryle werd daarentegen beschouwd als een al te fundamentalistische prediker en schrijver. Maar het deerde hem niet. Hij reageerde in zijn boek als volgt; "Ik ben mij er volkomen van bewust dat de evangelische zienswijze momenteel weinig populair is en nauwelijks aanvaard wordt. Zij wordt door veten ver acht en zij heeft in hun ogen 'geen enkele aantrekkelijkheid'. De erkenning dat men de evangelische standpunten is toegedaan, roept in sommige kringen verachtelijke bespotting op en u zult als een 'ongeletterd en onwetend mens' afgewezen worden. Maar dat deert mij weinig. Ik schaam mij niet voor mijn meningen. Na veertig jaar bij bellezen en bidden, meditatie en theologis che studie, klem ik mij meer dan ooit vast aan de 'evangelische' godsdienst en meer dan ooit schenkt die mij grote bevrediging. Zij blijkt de proef op de som te kunnen doorstaan. Ik ken geen godsdienstig systeem dat beter is. In dat geloof heb ik meer dan een derde van een eeuw geleefd en in dat geloof hoop ik ook te sterven... Maar, ik zei het al: Ryle houdt niet aan de leer vast louter omwille van die leer. Het ging hem om de beoefening ervan en om het geestelijke nut. Dat blijkt in dit boek ten volle. Waarover schrijft hij zoal? Ik noem enkele thema's. Opmerkelijk is dat hij zijn eerste hoofdstuk wijdt aan het zelfonder zoek. Van de apostel Paulus is bekend dat hij de lezers van één van zijn brieven opriep zich te onderzoeken. "Onderzoekt uzelf of gij in het geloof zijt. Beproeft uzelf!" (2 Kor. 13). Welnu, zo doet ook Ryle aan het begin van zijn boek. Hij voert wel een tiental pun ten op aan de hand waarvan zijn lezers zich kunnen toetsen. Eén van de volgende hoofd stukken heet 'Realiteit'. Daarin wijst Ryle op het gevaar van een godsdienst die niet echt is. "Werkelijke godsdienst is geen schi jn, een net doen alsof, een oppervlakkig gevoel, een tijdelijke belijdenis en uiterlijk vertoon. Werkelijke godsdienst is innerlijk, degelijk, wezenlijk, levend en blijvend. Ik volsta nu nog met enkele hoofdstuktitels: Gebed. Bijbellezen. Aangaan aan de tafel des Heeren. Liefde. IJver. Ziekte. Gods fam ilie. Erfgenamen van God. De grote scheid ing. Eeuwigheid. Zijn laatste hoofdstuk eindigt Ryle met een 'tenslotte". "Tenslotte, wilt u gelukkig zijn? Klem u vast aan Christus en leef het leven des geloofs in Hem. Blijf in Hem en leef dicht bij Hem. Volg Hem met hart en ziel en ver stand en kracht Dat doende zult u grote vrede kennen terwijl u leeft temidden van de dingen die tijdelijk zijn en temidden van een stervende wereld zult ii niet sterven in der eeuwigheid. N.a.v.: J.C. Ryle, Christen-zijn in het dagelijks leven. Over de praktijk van het geloof. Vertaald uit het Engels door de heer P.J. de Gier. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. ISBN 90-6140-500-9. 377 pag. Prijs 22,64- Ook genoemd: J.C. Ryle, Het hart van het christelijk geloof. Samengesteld en ingeleid door ds. A. Baars en ds. K. ten Klooster. Vertaald uit het Engels door drs. J.H. van der Kamp. Uitgeverij J.J. Groen zoon. Heerenveen. Gebonden. ISBN 90-5030-186-X. 172 pag. prijs 16,50. J.M.J. Kieviet De Gereformeerde kerk vrijgemaakt neemt de Bijbel zoals ze is: een complete verzame ling van zesenzestig boeken. Natuurlijk, iedereen weet dat in een ver verleden vele mensen aan die boeken hebben gewerkt. Maar wij geloven dat ze bij dat schrijfwerk de bedoeling van Gods Geest hebben weer gegeven. En dat ze met een doel voor ons zijn bewaard. Voor ons is het geheel van die zesenzestig boeken 'het Woord van God'. Er zijn meer kerkgenootschappen in Neder land - en op Goeree-Overflakkee - die dat vinden. Zoals er ook meer kerken zijn die Jezus Christus centraal stellen. Eigenschappen Wat maakt de Gereformeerde kerk vrijge maakt dan zo bijzonder? Enkele eigenschap pen van de kerk zorgen daarvoor. In de eer ste plaats houden we vast aan de geloofsleer van de Bijbel, zoals die is samengevat in de gereformeerde belijdenissen. Kortweg: De Gereformeerd vrijgemaakten geloven in God, de Schepper van hemel en aarde, zijn eniggeboren Zoon Jezus Christus en de Hei lige Geest. En dat Christus voor hun zonden gestorven is aan het kruis; alleen geloof in Zijn offer kan hen in het reine brengen met God en zorgen voor hen behoud. Als kerk voelen ze zich verantwoordelijk voor de samenleving. Voorts is de Gerefor meerde kerk vrijgemaakt oprecht geïnteres seerd in iedereen die in de kerkelijke wereld nog eeriijk God wil dienen, in de hoop op hereniging of vereniging. In Nederland zijn meer dan 250 Gerefor meerd vrijgemaakte kerken. Het totale ledenaantal is circa 120.000. In Middelhar- nis kerken ongeveer 150 mensen. De kerk aan het Oost Voorgors is een streekkerk voor het hele eiland Goeree-Overflakkee. Een predikant is er op dit moment niet, maar daar kan verandering in komen als het beroe- pingswerk gezegend wordt. Twee belangrijke kenmerken van de Gere formeerde kerk vrijgemaakt in Middelhamis nog: de onderlinge betrokkenheid van de kerkleden is groot en de gemeente wil graag gastvrij zijn. Dat laatste betekent dat ieder een van harte welkom is om een kerkdienst mee te maken. Verschillende gasten weten overigens ons kerkje aan de Oost Voorgors al te vinden. De kerkdiensten zijn doorgaans om 9.30 en 16.45 uur; zie voor een meer exacte opgave de speciale rubriek in deze krant.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2