Nieuws uit de kerken Verbazing over zoveel grote woorden Kleding voor Oeiiraïne Koert Davidse maakte een documentaire over de watersnoodramp, die in de bioscopen en op tv te zien was. Overlevenden vertellen daarin aan grijpend over de fatale nacht. Slechts een enkele kijker viel het misschien op: in 'De Ramp' flitsen kleurenfoto's van 1953 voorbij. Dat is uitzon derlijk, want kleur was in die tijd hoogst zeldzaam, althans in Nederland. Vandaar dat de watersnood in ieders geheugen is geëtst in dramatisch zwart-wit. Dat in Davidse's film kleurenfoto's voorkomen, is er destijds niet uitgelicht door de media. Zij gingen eraan voorbij of realiseerden zich niet hoe ongelooflijk bijzonder dat was. Nu, in de aanloop naar de 51ste herdenking van de Ramp, haalt Eilanden-Nieuws de schade in. Hoe ontdekte Koert Davidse de kleurenbeelden, waar en welke moeite heeft hij moeten doen om ze te krijgen? Helikopterpiloot Oproep Boek Korte shots De ramp van 1953 verkleurt naar werkelijkheid door Gert van Engelen Het was tijdens de research voor de docu mentaire, ergens in 2002, dat Koert Davidse bij twee Zeeuwse mensen één en dezelfde foto in handen kreeg. Of beter gezegd: een kopie van een foto, afkomstig uit het Gemeentearchief Schouwen-Duiveland. De foto toonde vanuit de lucht het gehucht Capelle, dat niet meer bestaat. Het eeuwen oude Capelle verdronk op 1 februari 1953. Van de ruim honderd inwoners kwamen er 42 om het leven, en slechts twee huizen ble ven overeind. De overlevenden wilden de gemeenschap herbouwen, maar de overheid besliste dat zulks "niet wenselijk wordt geacht". Zelfs de naam verdween. Aan weerszijden van de N59 naar Zierikzee staan nu borden met 'Kapelle' Twee van de overlevenden. Stoffel van Mourik en Ria Geluk, koesteren die ene foto. Koert Davidse begreep dat wel. Als jouw dorp is verzwolgen, is elke oude foto ervan een kostbaar kleinood, een historisch docu ment. Maar Davidse werd om een andere reden door de foto getroffen: hij is in kleur!. "Dat vond ik waanzinnig", herinnert hij zich. "Ik ken de ramp alleen in zwart-wit en plotseling zag ik 'm in kleur: rode daken in blauw water. De ramp kwam daardoor dich terbij. Ineens was de ramp niet meer iets uit een ver verleden." Een passie was geboren. Koert Davidse (1959), afkomstig uit 's-Heer Arendskerke maar woonachtig in Rotterdam, ging gedre ven op zoek naar nóg meer kleurenbeelden, om ze te kunnen verwerken in zijn docu mentaire. Het gemeentearchief had de foto gekregen van een Amerikaanse helikopterpiloot, en met die man wilde Davidse zijn speurtocht beginnen. "Niemand bij het archief wist hoe die piloot heette, maar ik dacht: 'Misschien heeft hij wel méér foto's gemaakt', en ook: 'Misschien moet ik alle Amerikaanse heli kopterpiloten benaderen die in 1953 boven Zeeland gevlogen hebben.'" Maar hoe leg je contact met hen? Dat was vrij gemakkelijk, via internet. Davidse: "Bejaarden in Amerika hebben allemaal internet en via vliegeniersorganisa ties belandde ik bij een onderafdeling voor tachtigjarige helikopterpiloten. Daar kwam ik in contact met verschillende oud-helikop- terpiloten die in de dagen na de ramp boven het getroffen gebied hebben gevlogen. Zij hebben me enorm geholpen met het zoeken naar de juiste persoon. Het was een span nende zoektocht: iedere dag kreeg ik mail- tjes van oud-helikopterpiloten en iedere dag kwam ik dichter bij de man die ik zocht." Koert Davidse heeft de naam van de betrok ken piloot kunnen achterhalen, major Jack W. Ruby, maar de man bleek al overleden. Sowieso liep dit spoor dood; het leverde hem geen enkele kleurenfoto van 1953 op. Daarop herinnerde Davidse zich een ander voorval. Jaren terug had hij filmbeelden gezien van de bevrijding, in kleur. Dat mate riaal was afkomstig van Amerikaanse solda ten die meevochten met de geallieerden. "Dus in 1945 bestond er al kleurenfilm. Zo bedacht ik: 'Waarom zou er dan geen kleu renfilm zijn van de watersnoodramp, die acht jaar later was?'" Deze ingeving deed hem opnieuw voor de pc zitten. 'Via internet dook Davidse de archie ven in van filmproductiemaatschappijen. Hij bezocht sites in België, Frankrijk en de VS, en trok zelfs naar Engeland om er hoogst persoonlijk in archieven te duiken. Maar ook dit zijspoor leverde hem geen kleurenmateri- aal op. "Het is er niet, althans, ik ben het niet tegengekomen." In de documentaire die Koert Davidse intus sen maakte, had hij kunnen volstaan met de overbekende zwart-wit beelden uit het 'Poly goon Journaal'Maar daar wenste hij geen gebruik van te maken. "Op zich is het prach tig materiaal, maar ik heb het te vaak gezien." Hij wilde unieke, onbekende beelden, liefst in kleur, want kleur zou iets toevoegen aan zijn film. Hij bleef naarstig zoeken. Hij betrad een ander spoor. Davidse had tij dens de voorbereidingen 8 mm-filmpjes gezien van de watersnoodramp, bij het Zeeuws Documentatie Centrum en in het archief van Omroep Zeeland. Allemaal zwart-wit. Die zou hij zeker kunnen gebrui ken, maar hij vroeg zich af of bij mensen thuis niet nog méér materiaal lag te verslof fen, dat hem afwisselender beelden zou kun nen bezorgen. Davidse plaatste een oproep in de PZC en daarmee boorde hij de juiste bron aan. Hij kreeg contact met mensen die thuis nog zwart-wit 8 mm-films hadden. Daarnaast lieten enkele mensen hem weten dat zij kleu rendia's in huis hadden. Eindelijk was hij waar hij wezen wilde; eindelijk had hij kleu renfoto's opgespoord. De oogst was groot: tientallen dia's. "Twee mensen", vertelt Davidse over de herkomst van de dia's, "hadden een foto graaf in de familie. Blijkbaar beschikte die beroepsgroep in 1953 al over kleurendia's. Voor de Nederlandse bevolking was kleu- renmateriaal in die tijd nog te duur en amper beschikbaar. De derde persoon die over kleurendia's beschikte, had die gekregen van een Amerikaanse neef die in 1953 toe vallig in Zeeland was. In Amerika was kleu- renmateriaal destijds al veel meer doorge drongen én goedkoper. De dia's waren mee teruggegaan naar Amerika, daar ontwikkeld en ingeraamd en jaren later mee teruggeno men naar Nederland." Alle foto' s toonden de gevolgen van de ramp, de afloop: ondergelo pen huizen, straten, bootjes in het water. Maar het is logisch dat de rampnacht zelf niet is vastgelegd, zegt Davidse. "Niemand was er met een camera bij." Hij was uiterst; content met de vondst. "Ik maakte een afspraak en ging bij de mensen langs. In alle gevallen mocht ik de dia's meenemen. We hebben alles overgezet op video, en daarna weer teruggegeven aan de betrokken men sen." In de documentaire vervlocht hij de unieke kleurenbeelden met de getuigenissen van de overlevenden. De kleurenfoto's zorgen voor een verrassend effect; ze doen een opletten de kijker rechtop zitten en verbaasd denken: "1953? In kleur?" Het zien van de foto's werkt ook tamelijk verwarrend, want '1953' wordt in ieders hoofd uitsluitend geasso cieerd met zwart-wit beelden. Davidse beaamt dat de kleurenfoto's kijkers enigs zins ontregelen. "Kleur maakt het beeld van de ramp actueler. Kleur haalt 1953 meer naar deze tijd." Wie overigens de documentaire heeft gemist, kan op de website www.waterland- film.nl nog enkele afdrukken bezichtigen, en zo nodig downloaden. Via zijn documentaire zag Nederland de watersnoodramp voor het eerst óók in kleur. Het meest in de bioscoop. Daar duurde de film tachtig minuten, voor de vertoning op tv moesten er dertig minuten worden geschrapt. Toch reageerden daar maar wei nig kijkers op. "Niet zo heel veel eigenlijk, terwijl ik het heel bijzonder vond." En in recensies werd er niet speciaal over gerept dat Davidse exclusieve kleurenfoto's open baarde. "Misschien is de reden", veronder stelt Davidse, "dat kleur zo gewoon is, en iedereen aanneemt dat kleur er altijd al was." Eilanden Nieuws drukt niet in kleur, vandaar dat de unieke kleurenfoto's hier in zwart-wit zijn afgedrukt. Op de website waterlandfilm.nl. zijn de foto's wél in kleur te zien. (foto 's: Privé' collecties Jansen en Nauta) Koert Davidse met in zijn handen één van de zeldzame foto's: "Kleurenfoto's maken de ramp actueler. Ineens is 1953 niet meer iets uit een ver verleden.(foto: Gert van Engelen) Minstens één Nederlander heeft de kleuren foto's in Davidse's documentaire opge merkt, en dat was Ad Zuiderent, zo ontdekte Eilanden-Nieuws. Hij heeft de uniciteit van de kleurenfoto's herkend en erkend. Zuide rent (1944) is dichter en universitair docent na-oorlogse Nederlandse letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, zijn woon plaats. Maar daarnaast is Ad Zuiderent bovenal gezaghebbend watersnooddeskun- dige. Hij verzamelt - bijna dwangmatig - alles over '1953', en publiceert erover. Zo stelde hij in 1983, bij de dertigjarige her denking, het boek '1 februari 1953' samen. Daarin staat het beste van wat de water snoodramp heeft voortgebracht aan gedich ten, proza en toneelstukken. Dit jaar ver scheen een bijgewerkte en uitgebreidere ver sie van dit boek, nu 'Na de watersnood' geheten. Zuiderent werkte ook mee aan het boek 'De Ramp, 1 februari 1953 vijftig jaar later', waaiin honderden foto's staan van destijds en nu - ook overvloedig veel van Goeree-Overflakkee - en Zuiderent schreef er de inleiding voor. Voor een goed begrip: Ad Zuiderent maakte de watersnood mee in zijn geboortedorp 's- Gravendeel. Hij was toen negen. Na enkele dagen op de zolderverdieping te hebben gezeten, werden hij en zijn familie, na een korte stop in Dordrecht, naar Vlaardingen geëvacueerd. De ramp maakte diepe indruk op hem, en doet dat nóg, hoewel hij beschei den is over zijn ervaringen. "Ik heb de water snood meegemaakt. Maar ik heb niet op het dak gezeten, ik heb geen familieleden verlo ren, ik ben niet gered door een helikopter. Ik heb dus eigenlijk niets meegemaakt." Het is in zijn tekst bij de historische en eigentijdse foto's van rampgemeenten dat Ad Zuiderent beschrijft hoe de zeldzame kleurenfoto's hem beroerden. "Het verhaal van de watersnoodramp", luidt zijn relaas, "is een verhaal van stilstaande beelden; het is vooral ook het verhaal van stilstaande zwart-wit beelden. ICleurenfotografie bestond wel, maar werd nog nauwelijks toe gepast. Pas onlangs, in de documentaire film 'De Ramp' (2002) van Koert Davidse, zag ik voor het eerst heel even de ramp in kleur. "Het waren zulke korte shots dat ze voorbij waren eer ik het door had. Ik herinner mij roodbruinen dakpannen en een bakstenen muur, die bruin was en niet grijs. Ineens leek de ramp veel minder lang geleden en ook minder dramatisch, gek genoeg." Zuiderent voegt toe dat hij wel eerder de ramp in kleur had gezien, "maar dat was duidelijk nep". Als voorbeeld noemt hij de voorpagina van het weekblad 'Paris Match' van 14 tot 21 februari 1953. Daarop is een vrouw te zien die met twee kinderen onder een ruige deken, tegen een achtergrond van onderge lopen land rond een eenzaam wit huis. Maar, oordeelt hij streng: "De foto van het drietal is tegen een andere achtergrond gemonteerd. En de kleuren zijn achteraf aangebracht." Kleurentrucage dus. Ad Zuiderent is in watersnoodzaken niet de eerste de beste. Daarom is hem het verhaal van Koert Davidse voorgelegd, en is hij gewezen op de website met de kleurenfoto's. Heeft hij misschien aanvullende bevindin gen, nu er een jaar is verstreken? "Nee", laat Zuiderent weten. "Wat ik in het fotoboek heb geschreven, is zo'n beetje wat ik over deze foto's te zeggen heb. Voor mij waren die kleurenfoto' s volkomen nieuw. Zelfs zo, dat ik bij het kijken naar de documentaire pas na een tijdje doorhad dat dit 1953 was en toch in kleur." In deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Met verbazing heb ik het verslag gelezen over de bijeenkomst in Middelhamis over de vorming van de Protestantse Kerk in Neder land (PKN) en hoe het nu verder moet (Eilanden Nieuws van dinsdag 13 januari 2004). Wat een grote woorden en veronder stellingen. Zonder schroom of twijfel wordt erin gesproken over waarheid en dwaling, over een door God geplante kerk en één van mensenhanden. Is dit zoals we de omgang met God kennen? Gaan we, ook als gelovigen, vaak niet tas tend en aarzelend onze weg? In Jezus leren we God. Hij bevrijdt van alles overheersende (tijd)geesten waarbinnen een mens niet meer tot zijn recht komt. Hij bevrijdt van zonde die tussen God en men sen in staat, opdat de relatie weer zou wor den hersteld; en daarmee de relatie tussen mensen. Met dat verhaal van verlossing gaan we telkens weer zoekend onze weg, zoals Abraham, het bevrijde voUc Israël, als de Spreukendichter en de eerste volgelingen van Jezus met al hun vragen en twijfels. Hoe zouden we dan nu tot de genoemde gro te woorden kunnen komen. Alleen als we onze ogen sluiten voor de zo verschillende wijzen waarop God met mensen door het leven gaat, kunnen we zo vol overtuiging roepen dat de PKN een oordeel van God is. Hetzelfde geldt voor de uitspraak dat de breuk tussen God en mensen in de PKN meer dan tot op heden in de afzonderlijke kerken openbaar komt. Ons past bescheidenheid en een luisterend oor als het om deze grote dingen gaat. Bin nen en buiten de PKN gaan mensen op weg met God, weten mensen zich vrij door het bevrijdend daadwoord van Jezus en mogen ze tot een zegen zijn voor mensen om hen heen. De ene keer vol overtuiging, de ande re keer aarzelend, vormen ze zo een wereld wijde Kerk. Het vertrouwen in het behoud daarvan wens ik alle betrokkenen van harte toe. Jaco Faasse Tijm 28 8265 DV Kampen tel. 038-3327898 OOLTGENSPLAAT - Op woensdag avond 4 februari kunt u van 19.30 tot 20.15 uur weer goede tweedehands (kin- derjkleding afgeven in gesloten zakken of dozen bij de fam. Saarloos, Weesmolen straat 4 te Ooltgensplaat, tel. 630099. Indien u baby uitzetspulletjes heeft, zoals ledikantjes, commodes, speelgoed, etc, zijn ook die zeer welkom. Meubels en grote bedden kunnen niet worden gebruik, dit i.v.m. transportkosten en ruimtegebrek. Fietsen en rolstoelen gaar ne in overleg, dit i.v.m. tijdelijke opslag. NED. HERV. KERK Beroepen te Berkel en Rodenrijs (wijk Noord), ds. J. G. Schenderling te Varik en Heesselt; te Engelen (Protest. Gemeente), kandidaat C. A. Terlouw te Culemborg; te Hendrik Ido Ambacht (wijkgem. Elim), ds. J. A. Brussaard te Scherpenzeel; te Maars- sen, ds. H. F. Klok te Hierden; te Nun- speet/Hulshorst (wijk 6), ds. W. van Vrees wijk te Bergambacht; te Oldelamer en Oldetrijne (parttime), ds. K. T. S. Nicolay- Brouwer te Nieuwebrug, die dit beroep heeft aangenomen (de intrede heeft inmiddels plaatsgehad); te Waspik, ds. H. J. van Kapel te Buurmalsen. Aangenomen naar Bennebroek, ds. W. M. Schinkelshoek te Colijnsplaat; naar Zwolle (Adventskerk), ds. N. A. Eygenraam te Zuidhom. GEREF. KERKEN IN NEDERLAND Beroepen te Dongen-Rijen (Protest. Gemeenschap), ds. J. S. Koops te Middel burg. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Den Bosch, ds. J. van Benthem te Drachten-Oost. Bedankt: voor Uithuizen, ds. R. Prins te Hoofddorp (Haarlemmer meer). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Emmen, ds. M. Groen te Apel- doom-Oost; te Sliedrecht (Eben Haëzer), ds. W. N. Middelkoop te Rijnsburg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Kampen, ds. P. Mulder te Dor drecht; te Kampen, ds. P. Mulder te Dor drecht; te Ridderkerk, ds. A.H. Verhoef te St. Catharines (Ontario-Canada). Bedankt voor Enkhuizen, ds. W. Harinck te Woerden; voor Utrecht, ds. B. van der Hei den te Alblasserdam; voor Zwijndrecht, ds. M. Karens te Werkendam.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 10