m PREDIKBEURTEN Gewijzigde openingstijden Bibliotheek Ooitgensplaat EIIIUmB141IEUWS Grootste beursfraude Reeds tien jaar was het mis Inleiding over Ziekenhuispastoraat Cursus Geestelijke Vorming Op maandag 19 januari a.s. hoopt ds. P. den Butter uit Middelhamis in ver enigingsgebouw 'De Hoeksteen' aan de Ring te Middelhamis te spreken over 'Aan het ziek- en sterfbed'. Aan vang 19.45 uur. De toegangsprijs voor deze avond bedraagt 3Alle cursisten en andere belangstellenden zijn harte lijk welkom. EIIAI1DEt1-t1IEUW5 Aclitergronden en motieven Zondag 18 januari 2004 Geld corrumpeert Bram Dubbeld in Flakkeecialiteiten De rol van toezichthouders Nie u w s van de W ereldwinkel Verstandge besissingen? De gewijzigde tijden zijn: De vrijheid van een christen Teken- en aquarellessen Op 09 januari was het precies 25 jaar geleden dat de heer M. Wielhouwer werd benoemd in de plaatselijke opleidingscommissie Goeree-Over- flakkee. Geschokt door de grootste beursfraude uit de geschiedenis heb ik kranten van de laatste dagen op een stapeltje gelegd: NRC Han delsblad, Trouw, Reformatorische Dagblad en Nederlands Dagblad van respectievelijk 30, 31 december 2003 en van 2, 3 en 6 janu- ari 2004. In elke van deze vier kranten wordt ons het slechte nieuws gemeld; soms zelfs in meer dan één artikel per krant. Ik schrijf hierover niet omdat ik zelf finan ciële schade zou geleden hebben, maar wel omdat de berichten over het Parmalat-melk- concem in Italië schokkend zijn. Velen hadden gedacht dat het na de fraudu leuze handelingen bij Enron en Ahold, niet erger kon. Ik moet er ook nog de namen Tyco en Worldcom aan toevoegen. Maar goed, de genoemde vier zijn nog niet eens de ergste bedriegers en dieven. Het schandaal in Italië bij Parmalat bedraagt minstens acht miljard euro, terwijl men reke ning houdt met de mogelijkheid dat het fei telijk verdwenen bedrag veertien miljard euro bedraagt. Zelfs al zou de waarheid in het midden liggen, dan is tien miljard al een gigantisch bedrag. Bijkomende omstandigheden - ik was geneigd te schrijven details, maar het zijn geen details - doen ons weten dat een brief van de Bank of America, goed voor drie komma-negen miljoen euro aan contanten, was vervalst. Door knip- en plakwerk had men de schijn van echtheid kunnen ophou den totdat... het doek viel. Vervolgens blijkt ook het accountantskan toor Deloitte en Touche bij de malversatie te zijn betrokken. In welke mate is mij niet bekend. De feitelijkheid ervan lijkt vast te staan. Bij de holding van Parmalat Financia- cio is vier tot tien miljard euro verdwenen. Een derde pikante 'bijkomstigheid' is, dat het al tien jaar fout blijkt te zitten bij Parma lat. Men mag aannemen dat er al die jaren accountantcontrole is geweest. Wie hebben de ogen dichtgehouden: het bedrijf of de accountants? Of is er tussen beide groepen een deal geweest? De Amerikaanse toezichthouder (SEC) spreekt van 'een van de grootste en meest schaamteloze bedrij f sfraudes in de geschie denis". Parmalat-oprichter Calisto Tanzi heeft toe gegeven dat hij vijfhonderd miljoen euro uit Parmalat heeft weggesluisd naar een bedrijf Op woensdag 21 januari 2004 hoopt 'De Christenvrouw, afd. Middelhamis/Som- melsdijk' weer bijeen te komen in vereni gingsgebouw 'De Hoeksteen' te Middel- hamis, aanvang 19.45 uur. Spreker zal zijn de heer A. Dubbeld uit Dirksland. Hij zal ingaan op het onderwerp 'Ziekenhuispas toraat' Iedereen hartelijk welkom. chr. streeliblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat- schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van mgezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS; postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 van zijn dochter - of het een huwelijks- dan wel verjaardagscadeau is geweest, weet ik niet. Tanzi zal zijn dochter een plezier heb ben willen doen en zij kon het geld kennelijk goed gebruiken. Ik laat op dit moment in het midden of je gestolen goed kunt gebruiken. Een wereldwijd schandaal, waardoor veel eenvoudige burgers hun spaargeld zijn kwijtgeraakt. In verkoop en verwerking van melk kun je je geld toch wel beleggen, zul len zij gedacht hebben. Wat is er nu meer safe dan witte melk. O wee, als de witte melk in zwarte handen komt en de opbrengst ervan zwart verhandeld wordt. In de vorige zin kunt u ook lezen: als het geld gestolen wordt. Dat is metterdaad gebeurd. Het laatste bericht van 6 januari meldt dat vier dochterondernemingen van Parmalat in Nederland ook doorgelicht worden. Men gaat na in hoeverre het Italiaanse schandaal ook Nederlandse aspecten heeft. Tot zover een samenvattend overzicht van de meest essentiële feiten. Het gaat mij natuurlijk vooral om achtergronden, motie ven en bedoelingen. Kun je daar zo maar over schrijven? Zonder de mensen en de details van de feiten te kennen? Ik ben niet ongevoelig voor die vraag. Ik ga ervan uit dat de berichten in de verschillen de kranten redelijk betrouwbaar zijn. Zij dekken elkaar en komen op hetzelfde neer, als de ene krant gedetailleerder in haar berichtgeving dan de anderen. De eerste conclusie is het feit te constateren dat een groot Italiaans concern met een goe de naam en kennelijk ook een goed product, op grootse wijze gefraudeerd heeft. Zeg maar gewoon: het geld van de grote, maar OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam en 18.30 uur eerw. heer D. Kreijkes. Eben- Haëzer: 9.30 uur eerw. heer D. Kreijkes en 18.30 uur kand. M. Diepeveen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. Mast - Doopsgezinde kerk 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30 uur ds. J. Smink en ir. G. van der Schee, wel- komstdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, beves tiging ambtsdragers. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. A. Goedvree, Amemui- den - Ger. Kerk 10.00 uur de heer F. Reedijk en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. D. Stolk uit Leiden - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, bevestiging ambtsdra gers en 18.00 uur ds. H. de Graaff, Rot terdam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student L. Terlouw - Ziekenhuis Dirksland, 14.30 uur E. de Water. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk, bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. C. Gielen - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. A. P. Voets en 15.30 uur Samenzang- dienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. T. R. Bamard - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. T. Verduin CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 uur lees dienst en 18.00 uur ds. A. Baars - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student E. Bak ker - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J, Lingen - Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 en 16.45 uur geen opgave. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange lie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur John Lekkerkerk. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. C. Plug en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. J. Vlaardin- gerbroek. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur mevr. ds. J. Kalkman en 18.00 uur dr. G. den Hartogh. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18,00 uur dr, T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en 18,00 uur ds. A. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk. ook van veel kleine beleggers heeft gestolen. Het is er niet meer waar het zou moeten zijn. Het is besteed aan privé-genoegens en - belangen. De bekendmaking kwam als een donderslag bij heldere hemel. Hoe is dit mogelijk; Nie mand had dit verwacht of voor mogelijk gehouden. Schijnbaar betrouwbare concerns hebben aan de top mensen die graaien en grijpen naar het grote geld. In ons land is de affaire Ahold van kleiner omvang, maar voor onze bevolking en spaarzegels verzamelende klanten niet min der schokkend. Betrouwbare ondernemingen blijken in een ogenblik volstrekt onbetrouwbaar te zijn. Aan de top zitten dieven. Ik zeg het hard, maar kan dit woord niet inhouden. Er wordt op grote schaal, zelfs internationaal, gesto len. Hoe is dat mogelijk? Geld corrumpeert, wordt wel eens gezegd. Dat betekent: hoe meer geld je hebt, hoe meer je wih hebben. Je wordt erdoor bedorven. Ik denk wel eens: de sleutelfiguren aan de top kunnen al het gestolene tijdens hun leven niet of nauwelijks opmaken. Waarom het dan toch willen verwerven? Om zichzelf veilig te stellen voor het moment waarop het toch eens verkeerd kon gaan en ze met minder tevreden moeten zijn? Men bedenke dat juist deze topfiguren onvoorstelbaar riante salarisafspraken heb ben. Vergeet daarbij niet het vele waarop ze recht hebben als de zaak scheef loopt. Ze zijn naar alle kanten gedekt. En toch... niet genoeg. In de macht van het In geen velden of wegen te bekennen. Ner gens dus. Wij zoeken de velden dichterbij huis. Veldwerk of werkveld. Weet u het vel schil? Met botaniseertrommel op pad of op zoek nameen trapveldje voor de jeugd. Al dan niet in digitale vorm. Vliegveld is over bekend. U vindt ze overal ter wereld. De velden op schaak- en damborden zijn iets minder bekend. Hoe is het met uw ken- nisveld Of vraagt u nagenoeg alles aan kennissen. De buren en hekenden uit de kenniswijk Velden zijn er altijd geweest. Karreveld. Studieveld. Orasveld. Heide veld. Ga zo maar door. In sommige streken werd zo 'n veld kamp genoemd. Hooikamp. De gemeenschappelijke gronden in Drenthe heten essen. Hier werden de varkens geiveid. Veldvarkens dus. Net als schapen. De grote stille heide was collectief bezit. Alleen de eenzame herder werd hier regel matig gezien. Deze velden zijn een soort communisme-avant-la-lettre. Terwijl velden juist te boek staan als privé-bezit bij uitstek. Het verleggen van zogenaamde grensstenen is een voim van diefstal, 's- Nachts een stukje erbij 'leggen' is een van de oudste vormen van bedrog. Zoiets als landje-veroveren maar dan in het echt en in het groot natuurlijk. Een strookje grond erbij betekende meer opbrengst. En als het lukt meer status. Op deze manier werd een dief grootgrondbezitter. Wat een veldje grond al niet vermag. Laat u niet uit het veld slaan. Er zijn nog meer velden te winnen of te verliezen. Dit gebeurt vooral wanneer u te velde trekt. Soms leidt dit tot een slagveld. Hierbij moet uiteindelijk een van de partijen het veld ruimen. Deze velden luerden tot velden van (wel)eer. Zacht en eervol. Zo werd gespro ken als je de machtigen van weleer moet geloven. Het veld werd ereveld. We eindi gen met magnetische velden. Voetbalveld is de betere magneet. Dat geldt ook voor het jachtveld. Studieveld is wat minder geliefd. Velddiefstal is gewoon stroperij. Een veldbed heet oncomfortabel. Napoleon was een veldheer. Veldmuis en veld maarschalk slaan we over. Alsmede het krachtenveld. Elektrisch veld is ook te moeilijk. We gaan het stukjesveld verlaten. Eindconclusie: het veld was sterk bezet. Bram Dubbeld is van afkomst een Rotter dammer. Maar hij voelt zich in Dirksland helemaal thuis. Bram werd 59 jaar geleden in Rotterdam geboren, maar woonde ook nog een tijdje in Engeland voordat hij naar Dirksland kwam. Daar is hij geestelijk ver zorger in het ziekenhuis en in 'Calando'. Hij leest veel en zijn vakantie brengt hij graag door in zonnige streken. Zaterdag 17 januari om 09.00 uur vertelt Bram aan Jan Lodder zijn levensverhaal in het programma 'Flak keecialiteiten' op Radio Flakkee. De herha ling is dinsdag om 18.00 uur. geld zijn zulke mensen. Ze willen steeds meer hebben. Het leven is voor hen een raonopolyspel, maar dan met echt geld en met, lees ten koste van, echte mensen. Van al de genoemde frauderende concerns moet gezegd worden: de top is corrupt. De samenleving moet zich er niet over ver wonderen dat dit gedrag overslaat naar, en dus overgenomen wordt door lagere regio nen van medewerkers; ja zelfs de laagste regionen. Als dit in de top gebeurt, wie zal mij dan wat maken om gesjoemel met het kleine geld. Corruptie in een bedrijf of in welke sector van de samenleving, werkt als een besmettelijke ziekte. Naarmate het kwaad zich verbreidt, wordt de pakkans kleiner. Trouwens, bijna iedereen doet eraan mee. Een derde aspect: toezichthouders laten het afweten. Bekende controlerende instanties blijken niet alles op te merken en de ver schrijvingen in elk geval niet aan het licht te brengen. Elk kantoor heeft daarvoor zijn eigen redenen. Het feit is er. De samenleving kan van een goede naam (in elk geval van een aantal goede namen) niet meer op aan. Het is een afschuwelijke situatie. Zelfs de controle faalt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat niet alleen slordigheid daar van de oorzaak is. Het kwaad zit dieper. Al met al vind ik het hier besprokene karak teristiek voor onze samenleving, binnen en buiten Nederland. Een van de normen en waarden waar de samenleving bij floreert, is betrouwbaarheid. Staan voor het gegeven woord. Van een handtekening op aan kun nen. Helaas blijken nogal wat handtekenin gen, zelfs van hooggeplaatsten, onbetrouw baar te zijn en dus waardeloos. Ook op later niveau Het lijkt onnodig eraan te herinneren dat graaien en grijpen ook in geringer omvang en op later niveau kan voorkomen. Daarom kere ieder tot zichzelf in en overdenke het woord van de Heere Jezus, hoe bezwaarlijk een rijke het Koninkrijk der hemelen zal ingaan (Mattheüs 19:23). De hindernis zit niet in de rijkdom, maar in het hart dat van de rijkdom bezeten is. Erdoor bezet wordt gehouden.. Dat kan rijkdom in het groot maar ook in het klein zijn. In plaats van graaiende en grijpende handen past het ons, getypeerd te mogen worden door handen die gevouwen zijn voor gebed. GOEREE- VERFLAKKEE Deze week brengt de 'Wereldwinkel' haar hagelslag onder uw aandacht. Wanneer men proeft van deze hagelslag en de ogen sluit, is er een goede kans dat men wegdroomt naar de bossen van het tropische Ghana. Daar woont Ama. Haar familie verbouwt cacao, 's Ochtends gaat de vader van Ama met een vlijmscherp mes op pad. Daarmee hakt hij de cacaovruchten van de bomen. Op een open plek in het bos snijdt hij de vruchten open en haalt de cacaobonen er uit. Deze verkoopt hij het liefst aan Fair Trade. Die betaalt een goede prijs, zodat hij Ama naar school kan laten gaan. En Fair Trade maakt er hagelslag van. Misschien wel de allerlek kerste van de hele wereld! En dan wordt de hagelslag verkocht door de Wereldwinkel, en die kunt u vinden op het Spuiplein, (ach ter de Winkeldiek in Middelhamis), waar u op vrijdag van 14. uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur harte lijk welkom bent. Vinden we het nemen van beslissingen gemakkelijk of moeilijk? Wat we er ook van vinden: er valt niet aan te ontkomen. In de meeste gevallen gaat het over kleine dingen zoals: 'Wat trek ik aan, of wat ga ik vandaag eten?' Sommige beslissingen zijn soms ver strekkend, zoals: 'Welk beroep kies ik, of met wie ga ik trouwen?' In belangrijke kwesties is het van het grootste belang om verstandige beslissingen te nemen omdat ons geluk er in grote mate van afhangt. Sommigen vinden dat ze prima in staat zijn om zulke beslissingen te nemen en weigeren hulp wanneer deze wordt aangeboden. Is dat verstandig? Dit onderwerp wordt op maan dag 19 januari om 21.00 uur behandeld in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Nick Ehbel Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. Per 1 februari a.s. veranderen de openingstij den van Bibliotheek Ooitgensplaat. Maandag van 19.00-21.00 uur; Dinsdag gesloten; Woensdag van 13.30-15.30 uur; Donderdag van 19.00-21.00 uur; Vrijdag van 09.30-11.30 uur. Tevens zoekt de bibliotheekvestiging van Ooitgensplaat nog vrijwilhge medewerk sters. Voor verdere inUchtingen kunt u zich rich ten tot Marja van de Poll, vestigingsmanager van de Openbare bibliotheek Oostflakkee, West Achterweg 2b, 3255 AZ Oude-Tonge, tel. 0187-641057, e-mail biblioof@flakkee.net. "Een christen is een vrij heer over alle din gen en niemands onderdaan. Een christen is een dienstbare knecht van alle dingen en ieders onderdaan.Deze twee beweringen lijken elkaar uit te sluiten. De reformator Maarten Luther zette ze naast elkaar en handhaafde ze allebei. Hij deed dat in een boekje dat hij schreef in de herfst van 1520. Hij noemde het 'Von der freyheyt eynes Christen menschen'. Dat jaar 1520 is voor Luther en zijn mede standers een bijzonder jaar geweest. Wij zijn gewoon de kerkhervorming te dateren in het jaar 1517, nader op 31 oktober, de dag dat Luther zijn stellingen aan de deur van de slotkapel te Wittenberg bevestigde. Maar met veel meer recht is het jaar 1520 aan te houden als reformatiejaar. Op 15 juni vaar digde de paus de bul uit waarbij de kerkelij ke ban over hem werd uitgesproken. Luther zou die bul in december daarna bij de Elster- poort te Wittenberg openlijk verbranden. Met deze daad nam hij publiekelijk afstand van de kerk van Rome. Maar dat was niet dan nadat hij een laatste poging tot verzoe ning had ondernomen. En dat was door mid del van een tweetal geschriften. Allereerst een brief aan paus Leo X. Deze brief had een heel gematigde, bijna on-lutherse toon. Hij sprak met zoveel woorden uit dat hij de paus als persoon niet wilde aantasten. In alles wil de hij de paus wel tegemoet komen, behalve als het Woord van God in het geding was. Naast de brief schreef Luther zijn traktaat over de christelijke vrijheid. Het is het beroemdste van al Luthers geschriften geworden. De reformator zingt als het ware dit "hooglied van de vrijheid der kinderen Gods" (W.J. Kooiman). Het is maar een klein boekje maar het hart van heel zijn theo logie klopt erin. In zijn brief aan de paus noemt hij het "summa vitae christianae", een samenvatting van het christelijke leven. Luther schreef zowel een Duitse als een Latijnse versie, in deze volgorde. Gericht op het gewone volk en op de geleerden. Gelet op de doelgroep zijn er formele en inhoude lijke verschillen aan te wijzen. De Latijnse uitgaaf is het uitvoerigst. Enkele weken geleden verscheen er een fraaie uitgaaf van Luthers boekje in onze taal, verzorgd door drs, Christa Boerke. Anders dan vrijwel alle eerdere vertalers heeft zij als basis de Latijnse uitgaaf geno men. Ze heeft overigens niet alleen gezorgd voor de vertaling - van zowel het traktaat als van de brief aan paus Leo X! - maar ze laat het geheel ook voorafgaan door een dertig pagina's tellende inleiding. Daarin vertelt ze het een en ander over de historische omstan digheden van het jaar 1520, de structuur en de inhoud van het geschrift, welke invloeden erin te bespeuren zijn en wat de doorwerking ervan is geweest. Allemaal op een heel des kundige manier. Ik zou dit prachtige boekje - het is ook een juweel wat het uiterlijk betreft! - willen aan bevelen aan iedereen die iets 'heeft' met Luther Als je ooit iets hebt ontdekt van de krachtige boodschap van deze reformator en van zijn hartstochtelijke en heldere wijze van zeggen, dan raak je er nooit meer los van Meer dan dertig jaar geleden nam ik het nu besproken boekje (toen in een vertaling van dr W.J. Kooiman) mee utt de ramsj schappen van De Slegte. Ik ben de indruk die het toen op me maakte niet meer vergeten. Luther bespeelt in dit werkje een tweetal snaren. Op het eerste gehoor lijken ze een dissonant voort te brengen. Zie de zinnen waarmee ik deze bespreking begon: twee stellingen die onverenigbaar lijken. Maar Luther een waar Schrift-geleerde als hij was, brengt ze tot een wonderiijke en geeste lijke samenstemming. "In het eerste deel maakt Luther duidelijk hoezeer de mens in het licht van de Wet zichzelf leert kennen en eigen onvermogen leert inzien, totdat hij volledig aan zichzelf gaat twijfelen. Vertwijfeld over zichzelf vlucht hij naar Christus. Zo komt de gemeenschap tot stand" (32). Christus neemt een verioren zondaar aan tot Zijn bruid en geeft door het geloof deel aan Zichzelf en alles wat Hij bezit. In dat verband spreekt Luther van "een vrolijke ruil": Christus neemt mijn zonde op Zich en Hij schenkt mij Zijn gerechtigheid. Daarom, zo schrijft Lut her, "daarom is een recht geloof in Christus een schat die met niets te vergelijken is, die volkomen behoud met zich mee brengt" (81). Niet van onze goede werken hangt de zaligheid af; "er is maar één goed werk: geloven in Hem die God gezonden heeft." Maar zo komt Luther tot het tweede deel van zijn boek. Door het geloof is een christen een vrij mens, vrij van de vloek van de Wet, vrij van de dwang van de Wet en van de angst voor dood en hel. Maar hij is niet alleen in het geloof vrij van allen en alles en niemands onderdaan. Maar tegelijkertijd is hij door de liefde dienaar van alles en allen en ieders onderdaan. Een christen is een dienstbaar mens, namelijk ten opzichte van zijn naaste. Niet als een wettisch juk, maar het gaat erom God en de naaste te dienen met vreugde en van harte, in vrijwillige onbaatzuchtigheid. Zo worden we voor elkaar "een Christus" (123), zegt Luther op zijn eigen manier. Aan het slot vat Luther zijn boodschap nog eens pregnant samen: "Wij concluderen der halve, dat een christenmens niet in zichzelf leeft, maar in Christus en in zijn naaste - of hij is geen christen. Hij leeft in Christus door het geloof in zijn naaste door de liefde. Door het geloof wordt hij boven zichzelf uit meegevoerd in God. Door de liefde daalt hij weer af tot beneden zichzelf in de naaste. Maar altijd blijft hij in God en in Zijn lief de..." (132). Ik ben drs. Christa Boerke erg dankbaar voor het initiatief om voor dit oude maar altijd weer nieuwe boekje opnieuw en op deze wij ze aandacht te vragen. Ik eindig met het mooie slot van Luther zelf; "Moge God Zich eenmaal over ons ontfermen en Zijn aanschijn over ons laten lichten. Opdat wij op aarde Zijn weg zullen kennen en Zijn heil onder alle volken. Hij zij geprezen in eeu wigheid. Amen" {\^A). N.a.v.: Maarten Luther, De vrijheid van een christen. Vertaald, ingeleid en gean noteerd door drs. Christa Boerke. Uitgeverij Kok te Kampen. Gebon den. Geïllustreerd. ISBN 90-435- 0735-0. 144 pag. Prijs 17,90. J. M. J. Kieviet Op 21 januari 2004 start de eerste aquarelles uit de reeks van 10 lessen, die gegeven wordt door Marian Kortekaas in het Diekhuus te Middelhamis. De lessen worden gegeven op woensdag, van 09.00 tot 11.30 uur en/of van 13.00 tot 15.30 uur. Er zijn nog enkele plaat sen beschikbaar, zowel voor beginners als voor gevorderden. Voor inschrijving kun je terecht in het Diekhuus bij Marianne Bosch, tel.; 0187-482400 of 0187-630300. Deze commissie had en heeft nog steeds als doel, de opleiding van jongeren in de bouw branche te stimuleren en te ondersteunen. De commissie is op gericht in 1957 onder de vlag van de toenmalige Stichting Vakoplei ding Bouwbedrijf (nu Bouwradius) Dhr. M. Wielhouwer was vertegenwoordi ger namens de branche organisatie NVOB (nu Bouwned). Wielhouwer heeft de opleiding altijd een warm hart toegedragen en was in deze 25 jaar altijd actief. In periode 1979-1983 was Wielhouwer com- msï^, nn.^'^-^'^^'^'^'' ^oor leeriingen van lysj tot 1997 was hij waarnemend voorzit ter van de werkgroep en tevens zitting in de commissie van toezicht - commissie oor- hchting. De laatste vijfjaar is hij voorzitter van de werkgroep RCB Goeree-Overflak-

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2