Groen onderwijs.... Onderwijs dat leeft Open dagen Overdenking oncertagenda KfiffstocHP marleHMtarad Met respect voor levende natuur en leefmilieu uit de Heilige Schrift Het geheime boek Openbaring op 13 en 15 januari Een advertentie in Eilanden-Nleuws heeft altijd succes EIIAfflDBI-tllEUWS HET r:KIJKVENSTER VERVOLGVERHAAL Een treffende tegenstelling l^^a.i.gB.'tr'xlo^xe. deel 1 »H^.EENHOF PAGINA 5 VRUDAG 9 JANUARI 2004 Blik op kerk ^^y en samenleving tj - Geschiedenis - Inzicht - Feitenkennis Er zijn van die bericliten, misschien niet eens zo belangrijk, die je gelezen hebt en die bij je blijven hangen. Eén zo'n bericht is al enkele weken oud. Het ging over de kennis van onze geschiedenis. Vele Nederianders blijken niet meer te weten dat de 17e eeuw de 'Gouden ^euw' wordt genoemd. En bij navraag ble ken ze ook geen idee te hebben van wat er in cfte eeuw allemaal gebeurd is. Dat die eeuw z'n predikaat 'Gouden' eraan te danken heeft dat literatuur en schilderkunst in die tijd een bloeiperiode doormaakten. Nu is geschiedenis nooit zo 'in' geweest. Ook in vroeger tijden werd door de oudere generatie geklaagd dat de jongeren zich niet meer voor het verleden interesseerden. De klacht is dus niet nieuw. De jongere genera tie is altijd meer gericht geweest op wat er gebeuren zou, dan op wat er gebeurd Is. En van de weeromstuit hebben de ouderen zich ahijd weer afgevraagd wat er van de jeugd terecht moest komen als zij de geschie denis niet meer kende, of zelfs niet meer van belang achtte... Toch denk ik, dat er in onze tijd iets princi pieel veranderd is. In alle disciplines is er de nadruk op gelegd dat feitenkennis niet belangrijk is, wel inzicht. Als ik dat vrij mag vertalen naar ons onderwerp toe, dan is bij voorbeeld het uit het hoofd leren van jaartal len onnodig en overbodig. Maar dan vraag ik me wel af hoe we zonder dat geraamte van jaartallen en feiten enig begrip kunnen krij gen van de situatie. Natuurlijk, ik behoor tot de oudere generatie die op de lagere school nog heeft geleerd dat 100 jaar voor Chr. de Bataven in ons land kwamen; en dat de Tachtigjarige Oorlog begon in 1568. En toen we dat allemaal moesten leren zullen we ons ook weleens afgevraagd hebben waar dat goed voor was. Maar achteraf hebben we toch een overzicht gekregen van de historie van ons land, en ook wat inzicht in de politieke verhoudingen. Zodat we niet met de mond vol tanden staan - zoals ik dat hoorde van mensen die hadden meegedaan aan de enquête - wanneer de vraag wordt gesteld wie eigenlijk in die Tachtigjarige Oorlog onze vijand was. Het is gewoon te gek wanneer volwassen mensen de meest elementaire dingen niet büjken te weten. Wanneer, zoals ik laatst hoorde, een kerkelijk meelevend persoon Luther hield voor een zendeling zoals bij voorbeeld Bonifatius, en Calvijn voor een predikant uit de tijd van de Nadere Reforma tie... Hoe komt dat allemaal? Doordat over de hele linie - in het onderwijs en op de catechisatie - feitenkennis als achterhaald wordt be schouwd. Maar dat het zich op den duur zal wreken staat vast. Want inzicht zonder ken nis van de feiten - dat bestaat gewoon niet. Waarnemer De betere woniiiginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Over het boek Openbaring is veel geschre ven. Het staat bekend als het laatste moei lijkste boek van de Bijbel. Aan de andere kant heeft het ook een ongekende aantrek kingskracht en was en is het vele mensen tot troost. De commissie Vorming en Toerus ting van de Gereformeerde kerk van Middel harnis nodigt belangstellenden uit voor een viertal avonden over dit fascinerende boek. Thema's die aan de orde komen zijn; inlei ding over het boek, brieven aan de zeven gemeenten (hfdst. 2 en 3), de vrouw, het kind en de draak, het beest uit de zee en de aarde (hfdst. 12 enl3), het nieuwe Jeruzalem (hfdst 21 en 22). Tot besluit is er een dia klankbeeld aan de hand van schilderijen van ds. R. Bartlema. Welkom op dinsdag 13, 20, 27 januari en 3 februari om 20.00 uur in de Gereformeerde kerk van Middelharnis. De leiding is in handen van ds. L. J. Lingen. Voor meer informatie kunt u bellen naar (0187) 482944, mailen naar ljl@zeelandnet.nl of kijken op website www.gk-middelhamis.nl. In het voorjaar zal een groep mensen een speciale reis maken langs o.a, de zeven gemeenten in het huidige West-Turkije en aan het Griekse eiland Patmos. De Groene School Sommelsdijli is een algemeen bijzondere school voor voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs (VMBO) met ca. 450 leer lingen, die open staat voor alle gezind ten. De Groene School biedt een brede vooropleiding in een veilig schoolkli maat waar leerlingen met plezier naar toe gaan. Haar kracht zit in de afwis seling en onderlinge uitwisseling tus sen theoretisch en praktische vakken en in de aansluiting op de vele vormen van middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Het respect voor de levende natuur en het leefmilieu staat daarbij centraal. Dit merkt een leerling onder meer tijdens de praktijk lessen, waarbij de leerling omgaat met plan ten, bloemen en dieren. De school heeft de beschikking over een ruim opgezet gebouw en een compleet ingerichte schooltuin. Het terrein achter de school is ingericht ten behoeve van de vakken plantenteelt, groene ruimte en dierenhouderij. Wat gebeurt er op de Groene Sf hooi? Als je naar het VMBO gaat moet je 4 jaar naar school. Dat betekent 2 jaar onderbouw met vakken als Wiskunde, Nederlands, Engels, Duits, Economie, Aardrijkskunde, Geschiedenis en verschillende praktijkvak ken en 2 jaar bovenbouw. Daarbij wordt een definitieve keuze gemaakt voor de basisbe roepsgerichte leerweg (BL), de kaderbe roepsgerichte leerweg (KL) én de gemeng de leerweg (GL). Daarbij kun je kiezen uit de vakrichtingen plantenteelt, dierenhoude rij, groene ruimte, bloemschikken en ver werking van agrarische producten. Als ondersteuning voor deze vakken zijn er nog agrarische techniek en agrarische bedrijfs economie. De groene vakken zijn voor leerlingen die doorstromen in de groene sector van direct belang. Voor de vele leerlingen die doorstro men naar de andere sectoren hebben de groe ne vakken echter vooral een motiverende invloed en kuruien de leerlingen in een aan sprekende omgeving diverse praktische vaardigheden oefenen. Naast de reguliere lessen worden er door de school activiteiten ontplooid om leerlingen verder te vormen. Hierbij valt te denken aan kennismakingsactiviteiten, werkweken, schoolreizen, sportieve en culturele activi teiten en klassenavonden. Wat kan ik met de leerwegen? De kaderberoepsgericnte leerweg en cle gemengde leerweg bieden beiden aanslui ting op de lange opleidingen (niveau 3 en 4) binnen het MBO. De basisberoepsgerichte leerweg geeft toegang tot de tweejarige opleidingen (niveau 2). In het vierde leerjaar wordt gekozen voor een vakkenpakket dat past bij een richting of doorstroomprofiel. Er zijn vier doorstroom profielen: Economie/ Zorg en Welzijn Techniek Landbouw. Leerwegondersteuning (LWO) en zorg Sommige leerlingen moeten extra inspan ningen verrichten om het diploma of getuig schrift te kunnen behalen. Vaak hebben deze leerlingen problemen met taal, rekenen of ze hebben sociaal-emotionele problemen. Voor deze leerlingen bestaat de mogelijkheid tot extra ondersteuning binnen het Leerwegon dersteunend onderwijs (LWO). Hoewel zij extra ondersteuning krijgen, leren deze leer lingen wel voor een diploma in de Basisbe roepsgerichte leerweg (BL). Voordat een leerling voor dit LWO onderwijs in aanmer king kan komen dient hij/zij een toelatings test af te leggen. De regionale verwijzings commissie van het samenwerkingsverband Goeree Overflakkee, waarvan de school deel uit maakt, bepaalt of een leerling toelaatbaar is tot het LWO. De Groene School biedt binnen haar onder wijs ook veel vormen van zorg. Elke klas heeft een mentor en 1 keer per week een vast mentoruur. De school kent 2 remedial teachers, biedt leerlingbegeleiding, kent een decanaat en maakt voor specialistische hulp gebruik van een orthopedagoog. Jaarlijks Icunnen een aantal leerlingen deelnemen aan trainingen op het gebied van faalangstreduc tie en sociale vaardigheden. Leerwerktraject (LWT) Leerlingen in de basisberoepsgerichte leer weg die gebaat zijn bij een meer praktisch ingerichte vorm van onderwijs kuimen geplaatst worden in een Leerwerktraject. Door een andere opzet van het leerprogram ma worden de leerlingen in staat gesteld een diploma te halen met voldoende door stroommogelijkheden in het vervolgonder wijs, zónder hierbij het plezier in léren te verliezen. Binnen het leerwerktraject neemt de stage een belangrijke plaats in. In het 4e leerjaar lopen de leerlingen gemiddeld 2 dagen per week stage bij erkende leerbedrijven. De leerlingen krijgen binnen het bedrijf inten sieve begeleiding van een leermeester. Naast beroepsvaardigheden wordt er ruim aan dacht geschonken aan algemene vaardighe den zoals veilig werken, afspraken nakomen en jezelf presenteren. Open Dagen De Open Dagen van de Groene School Som- melsdijk voor de basisscholen worden in samenwerking met de Regionale Scholenge meenschap Goeree Overflakkee en de Tech nische School gehouden op dinsdag 13 en donderdag 15 januari 2004. Contact Heeft u na deze informatie toch nog vragen dan willen wij u van harte welkom heten op zaterdag 17 januari 2004 van 10.00 uur tot 15.00 uur. Dan houden wij Open Huis voor alle belangstellenden. U kunt dan zelfstan dig of middels een rondleiding de school bekijken en u laten informeren over deze veelzijdige vorm van VMBO-onderwijs. Inlichtingen: Groene School Sommelsdijk, Langeweg 107, 3245 KG Sommelsdijk, tel. 0187-471010, info groeneschool.nl, www, groeneschool.nl "Want de bezoldiging van de zon de is de dood, maar de genadegift van God is het eeuwige leven door Jezus Christus, onze Heere". (Romeinen 6:23) Gods Woord spreekt altijd met twee woor den. Er is een enerzijds en een anderzijds. Het gaat niet enkel over dood en verdoe menis, maar ook over leven en behoud door het geloof in de Heere Jezus Christus. Anders gezegd: de Bijbel is het Boek van de tegenstellingen. Dat blijkt ook uit wat de Apostel Paulus aan de Gemeente in Rome schrijft in de boven afgedrukte tekst. Daarin staat een treffende tegenstelling. Tegenover de bezoldiging staat de genade gift. Tegenover de dood het leven. Over de dood wordt weinig gesproken. De dood... daaraan denken wij liever niet. We schuiven de gedachte aan de dood voor ons uit, tot in de ouderdom toe. Tot, soms ineens, de dood er is. Er was eens een rijke man in Amerika. Hij bezat een prachtig landgoed. Ieder jaar ontving hij vele gasten. Eén voor waarde stelde de gastheer aan zijn genodig den: ze mochten met hem niet over de dood spreken. Het woord dood moest binnen de grenzen van het landgoed onuitgesproken blijven. De dood evenwel is geen vijand die men buiten de poort kan houden. Al noemt men zijn naam niet, hij klimt toch, naar het woord van de profeet, 'in de vensters'. Ook al zijn het de vensters van een kasteel. De Apostel spreekt in Romeinen 6 vers 23, over de dood. Hij beantwoordt de vraag, waar de dood vandaan komt. Waarom moet de mens sterven? Het antwoord luidt: de dood is een betaling. 'De bezoldiging van de zonde is de dood' 'Bezoldiging'De Romeinen verstonden de betekenis van dit woord. Bezoldiging ont vingen de soldaten, die in het Romeinse legioen dienden en wereldwijd streden. Zij ontvingen bezoldiging of soldij. Paulus trekt de zonde in de militaire sfeer. Hij ziet de zon de als een krijgsoverste, die zi^ dienaren als soldij, als loon, de dood geeft. Om tot dit, ten dode ge-doemde leger van de duivel en de zonde te behoren, is aanmelding niet nodig. Wij komen daarin door onze geboorte. We zijn allen 'in zonden ontvangen en geboren'. (Doopsformulier). Ieder mens is dienaar van de zonde en ontvangt als loon.de dood. En dat drievoudig: de geestelijke dood, 'dood in de zonden en de misdaden'. De tijdelijke dood: scheiding van Hchaara en ziel. De eeu wige dood: de volstrekte afsnijding van de gemeenschap met God; de eeuwige rampza ligheid. Dat verdienen wij, dat is ons loon. Dat is de niet te verbloemen, schrikkelijke werkelijkheid. 'Want de bezoldiging van de zonde is de dood' Als Paulus achter dit, alle uitzicht ontnemen de woord, een punt had gezet, zou dat volko men verdiend zijn geweest. Dan zou de dood het laatste woord hebben gehad. En was er oorzaak geweest om te vragen: "Zou 't mensdom dan vergeefs op aarde zijn gescha pen...?" Maar Gode zij dank! De Apostel gaat verder: "maar de genadegift van God is het eeuwige leven door Jezus Christus, onze Heere". Dit 'maar' van God betekent een totale ommekeer. Het is een bevrijdend, reddend woord. Hier klinken de liefelijke klanken van het Evangelie van vrije genade! Er is verlos sing mogelijk uit de slavernij van de zonde. Neen, niet van verdienste is hier sprake, maar van genade. Genade sluit elke verdienste uit. Anders is de genade geen genade meer. (Rom. 11:6a). Toch is deze genade verdiend. Ze is verwor ven door Jezus Christus, onze Heere. De rei ne Zoon van God kende geen zonden. Maar Hij werd tot zonde gemaakt. Al de zonden van hen, die in Hem zouden geloven tot zaligheid, nam Hij op zich. Op Golgotha onderging Hij de vloek over de zonde in alle zwaarte. Hij onderging de eeuwige dood in de helse Godverlatenheid. Hij stierf en werd begraven, want: 'de bezoldiging van de zon de is de dood'. Maar zie.het Lam was ook de Leeuw uit de stam van Juda! De sterke Held overwon dood en graf. Het werd Pasen. Hij is opgestaan. Hij kon zeggen: "Ik leef en gij zult leven". "Het eeuwige leven". Daar kunnen wij alleen maar van stamelen. "Wat geen oog heeft gezien, wat geen oor heeft gehoord, wat in het hart van de mensen niet is opgeklommen, heeft God bereid voor degenen die Hem lief hebben". Het zijn onuitsprekelijke dingen, omdat het over hemelse zaken gaat. Dat eeu wige leven vangt reeds hier aan. Als het hart zich mag verheugen in de Heere. Als er vre de mag zijn door de vergeving van de zonde, door het bloed van het Lam. Die in de Zoon gelooft heeft het eeuwige leven. De zonde brengt de dood, maar de genadegift van God brengt eeuwig leven. Deze volheid van gena de vraagt om de bedelaarsgestalte. Een komen met lege handen. Als onze handen vol zijn, kan er niets meer bij. Maar lege handen vervult Hij met zijn heil. Maria heeft er van gezongen: "Rijken heeft Hij ledig heenge zonden, maar armen heeft Hij met goederen vervuld". Dood of leven, verdienste of genade, dat was de treffende tegenstelling ons voor ogen gesteld. Kwam het in uw en jouw leven al tot de goe de keuze? Mag u, mag jij, door het geloof. Hem reeds 'onzeHeere noemen? Dan weet men van zonde, maar ook van genade. Voor wie nog zorgeloos de zonde dient, bevat dit woord van God een ernstige waarschuwing. Laat u raden door wat ik bij een oude godge leerde las: "Erbarmt u over uw ziel, wordt toch eens wakker, gaat uit het rijk van Satan en begeeft u onder de zoete, zachte, liefelijke en ter eeuwige zaligheid leidende regering van de Heere Jezus Christus". (W. a Brakel). Omdat het genade is, wordt niemand buiten gesloten. Het dienen van God blijft op aarde een ten dele. Er is die tweeërlei wet waardoor het goede wel gewild, maar het kwade gedaan wordt. Meer en meer wordt het 'uit genade alleen' verstaan. 't Was Gods genade, dat Hij zijn Zoon zond. 't Was Gods genade, dat Hij u de gerechtig heid van Christus wil toerekenen. U de genadegift van het eeuwige leven wil schenken. Laat dan in het uur van uw sterven: Juichend, ook in stervenspijn, 't Laatste woord dat gij zult staam 'len: 'Vrije gunst, genade!" zijn. B. H.H. 5ÊJ 2004 Zaterdag 10 januari Hervormde Kerk - Dirksland. Een Han- delconcert van de Chr. Oratorium Vereni ging 'Laudando' m.m.v. het Randstede lijk Begeleidingsorkest en solisten. Aan vang: 19.30 uur. Zaterdag 21 februari Hervormde Kerk - Sommeldijk. Het 29e Bachconcert, een concert op clavecimbel en orgel door Paul Kieviet. Aanvang: 20.00 uur Zaterdag 20 maart Hervormde Kerk - Middelharnis. Orgel concert met als thema: 'Van Advent tot en met Pinksteren, een veelkleurige blik op het Kerkelijk Jaar' door Paul Kieviet. Aanvang: 20.00 uur Zaterdag 3 april Hervormde Kerk - Middelharnis. WWZ - Paasconcert m.m.v. het Jong Chr. Urker Mannenkoor 'Soli Deo Gloria' o.l.v. J. Kramer; het Jongerenkoor 'Con Amore' o.l.v. W.A. den Hertog. Dwarsfluit: Mar jolein de Wit; orgel: Ron van Ommeren; vleugel: Johan Bredewout. Aanvang: 19.30 uur Zaterdag 22 mei Hervormde kerk - Soimnelsdijk. Concert door Paul Kieviet (orgel en spinet) en Machteld Kieviet (blokfluit). Aanvang: 20 uur Zaterdag 19 juni Hervormde Kerk - Sommelsdijk. Orgel concert door jongeren. Leerlingen van Paul Kieviet concerteren op het Meere orgel. Aanvang: 19.30 uur. Deze rubriek - uitsluitend bedoeld voor kerkcon- certen op Goeree en Overflakkee - beoogt een spreiding van de concertavonden te bewerkstelli gen. Verenigingen kunnen zich bij het vaststellen van hun programma op bovenstaande informatie richten. Komen er onverhoopt toch meerdere concerten op een en dezelfde avond voor, dan worden ze geplaatst in volgorde van binnen komst. Stuurt u tijdig uw gegevens toe en niet enkele weken voordat het concert plaatsvindt. We hopen deze rubriek elke eerste vrijdag van de maand te plaatsen. Concerten tot een jaar na datum worden opgenomen. Aanmeldingen voor deze rubriek uitsluitend door middel van formu lieren, die kunnen worden aangevraagd via tel. 482560. -3- Ze hoort hoe Franz het dier zacht tot de orde roept, waarop het blaffen verstomt. Nu is er zacht gepraat in de gang, geen gebrul uit schorre kelen. Ze hoort de stem van haar man en een die ze niet dadelijk thuis kan brengen, maar waarvan ze meent, die vaker gehoord te hebben. De stemmen komen door de gang naar de kamer. Als Franz de deur open houdt om de gast biimen te laten, kan ze een kreet van vreugde niet onderdrukken. In de deuropening verschijnt de pastor van hun kerk, die hen met een bezoek komt vereren. HarteUjk worden de handen geschud, maar dan zegt Elsa bezorgd: 'Pastor, u durft veel te riskeren door bij ons op bezoek te komen." De man glimlacht stroef: "Kinderen, ook ik heb het zekere voor het onzekere genomen en gewacht tot het donker was. Zelfs als predikant of juist als predikant moetje extra oplet ten. Het is erg, maar zelfs onder m'n eigen mensen zijn er die niet zullen aarzelen om mij aan te geven. De spionnen zitten in de kerkbanken. Het vait niet mee om de rechte weg te blijven bewandelen. Maar ik vind het wel mijn plicht om jullie even te bezoeken." Franz vertelt wat hij heeft meegemaakt, nadat hij voor het leger werd opgeroepen: "Het is nu bijna een jaar geleden, dat ik het uniform moest aantrekken. Het begon al toen ik uit de trein stapte. Met vloeken en sciüreeuwen werden we naar de uitgang gedreven. Er was nog een aantal maimen, verschülend in leeftijd, maar ongeveer met gelijke politieke of andere principië le bezwaren. Reeds bij onze aankomst werd ons toege- schreeuwd, dat we grondig heropgevoed zouden wor den. Toen de groep bij elkaar was, marcheerden we naar het barakkenkamp; een tocht van bijna twee uur. Daar zijn we afgebeuld op een mensonwaardige manier. Gis termorgen ben ik thuis gekomen, maar tol op het moment dat we met verlof gingen, werd nog altijd ver wacht, dat we regelrecht naar Rusland zouden gaan. Maar gelukkig, nu ben ik hier, misschien dat er nog een wonder gebeurt", zucht Franz. De pastor krukt. Hijdie het zelf zo moeUijk heeft, moet hier een woord van troost brengen. De man, die in zijn ambt aan handen en voeten gebonden is en door de staat in alle opzichten wordt tegengewerkt, weet, dat wat hij nu doet, erg gevaarüjk voor hem is. Meni ge collega is al voor heropvoeding weggevoerd, terwijl er velen zuchten in de concentratiekampen. Ondanks de spanning die er heerst, wordt het een gezellig uurtje. Uit het gesprek kan Franz veel sterkte putten. Hij vertelt dat zijn bataljon naar het oostfront gaat. Daarbij is het hoogstwaarschijnlijk, dat er slechts weinigen terug zul len keien. De pastor troost hen. "Er is een God, Die over leven en dood beslist, daar kan zelfs een Führer niets aan af doen." Als de man vertrokken is, voelt Franz zich een beetje opge lucht. Zou het nog kunnen bestaan dat hij na deze oorlog naar huis zal mogen terugkeren? Naarmate het uur van vertrek aanbreekt, wordt hij stiller; straks zal er afscheid genomen worden. Iets, waar hij geweldig tegenop ziet. Wat was hij verheugd toen er werd gezegd dat ze een paar dagen met verlof mochten gaan, maar nu het vertrek aanbreekt, vraagt hij zich af of het wel goed was om naar huis te gaan. Zowel hij als Elsa hadden zich er enigszins in geschikt en nu zal opnieuw een perio de aanbreken waarin beiden zich zullen afvragen hoe het verder zal gaan. De volgende morgen moet hij vroeg vertrekken. De ransel en andere spullen worden omgehangen. Dan stapt hij met Elsa aan de hand naar het dorp: ze zal hem naar de trein brengen. De weinige mensen, die ze tegen komen, groeten hen schuw. Bij het station staat weer een wacht van gendarmen, maar het zijn anderen dan de vorige keer. Net als twee dagen geleden moet hij zijn papieren laten zien. De man, die zijn verlo^as en reisbevel controleert, is vrien delijker dan zijn collega van enkele dagen geleden. "O", zegt hij, "ga je biimenkort bij de Russen op bezoek?" Hij vouwt het papier weer dicht en geeft het aan Franz terug. Hakken worden tegen elkaar geklapt; de Hitlergroet ge bracht. Fanatiek zegt de gendarme: "Sterkte bij de Iwans en tot de eindoverwinning." Elsa en Franz gaan het perron op. Er zijn weinig mensen. Wel loopt er een patrouille van SS-ers, die met strakke gezichten de boel in de gaten houden. Het duurt niet lang of ergens in het bos klinkt het loeien van een stoomfluit; de trein is in aantocht. Elsa omhelst haar man met beide armen. Ze wil zich goed houden, maar haar stem is schor als ze afscheid neemt. Even later stapt hij in de trein en blijft op het balkon staan, waar hij nog even de hand van z'n vrouw kan vasthouden. Dan zet de trein zich in beweging en rolt langzaam het station uit in de richting van de heuvels, waarachter hij dadelijk zal verdwijnen. Franz hangt over het hek en zwaait, terwijl er een branderig gevoel in zijn ogen komt. Elsa wordt verscheurd door angst. Door haar tranen heen ziet ze haar man verder en ver der van zich afgaan. Nog een korte fluittoon, dan ver dwijnt de trein om de bocht en is aan het oog onttrok ken. Op het perron staat eenzaam een jonge vrouw, die alle gevoel uit zich voelt wegtrekken. Grote tranen druppelen over haar wangen als ze naar de uitgang loopt. De fanatieke partijmannen, die haar zien gaan, schudden het hoofd, niet begrijpend dat een vrouw kan huilen als haar man naar het front gaat om voor Führer en rijk te mogen strijden. Langzaam gaat ze het dorp door, de weg op naar huis. De hond komt haar al tegen en drukt zijn bruine kop tegen haar hand. Ze merkt het niet. Birmen valt ze op haar knieën en stamelt: "O God, geef mij Franz terug." Ze zijn nu ruim een maand in Polen. Het kamp ligt aan de bosrand en bestaat uit een aantal oude loodsen, die mogelijk eens van het Poolse leger zijn geweest. Het tweede peleton van de vijfde compagnie, waarbij Franz Fischer is ingedeeld, heeft zojuist een stormaan- val op de stellingen van de vierde compagnie beëin digd. Als circuspaarden zijn ze daarbij opgejaagd door hun peletons-commandant, de nog jeugdige korporaal Schreijer, die door de mannen 'het zwijn' wordt ge noemd. Zwaar bepakt hebben ze een uur hard moeten lopen, daarbij telkens op de grond vallend en weer opstaand. De schelle, nog onvolwassen stem van 'het zwijn' had hen daarbij telkens tot grotere spoed ge maand. Franck Muller, die de veertig al ruim is gepasseerd en in het burgerlijk leven organist is, heeft een paar keer een trap onder zijn achterste gehad van het zwijn, daar deze zijn tempo veel te laag vond. Nu liggen de mannen uit de wind achter een met gras begroeid heuveltje en roken een sigaret. Ze zijn door en door vermoeid en zweten als trekpaarden. Ernst Schlösser, een vakbondsman, hijgt naar adem en is niet in staat een woord te zeggen. Peter Mayer, een boer uit de omgeving van Heidel- berg, heeft het er minder slecht mee gehad, maar toch wist hij zich met de rug van zijn hand het zweet van het voorhoofd. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5