Rectificatie
Handel in
Dirksland
Te snelle besluitvorming?
PREDIKBEURTEN
Drie boekjes
Eerste leerlingenuitvoering
in 2004 van Muziekschool G-O
Volleybal
Rectificatie
vergaderdatum
Vereniging
Van Orgelvrienden
Anno Domini 20041
EIIAra3Brt41IEUW5
De term plebaan
Slechts enkele dagen in de week
in Den Bosch
Nog wel priester
En de protestantse ambtsdragers?
W. H. Velema
EIIAI1DEI1-I1IEUW5
Zondag 11 januari 2004
Alledaags
Damvereniging 'Dirksland'
De uitslagen maandag 5 januari:
Afdeling 1:
Afdeling 2:
jj. He/V. G
Nieuws van de Wereldwinkel
Ingezonden
PAGINA 2
VRIJDAG 9 JANUARI 2004
De persoon Bodar
In het vorige jaar is de titel "plebaan' her
haaldelijk in het nieuws geweest. De reden
daarvoor was de persoon Antoine Bodar.
Deze rooms-kathoheke geestelijke heeft van
zich doen spreken. Hij is als kunsthistoricus
verbonden geweest aan de universiteit van
Leiden. Daarnaast is hij priester.
Hij is een begaafd en veel gevraagd spreker.
Men kan hem rekenen tot de culttirele élite
van ons land. Hij wordt graag gehoord en
laat zich graag horen. Aan dit laatste voeg ik
toe, dat hij dan geen goedkope praatjes ver
koopt. Hij heeft wat te zeggen en weet waar
over hij spreekt als hij zich laat horen.
Tot voor kort leefde en studeerde hij in
Rome, een stad die hij minstens zo goed kent
als Leiden. Hij is er thuis en ontwikkelt daar
zijn ideeën. Hij leidt mensen m in de spiritu
aliteit van zijn kerk en haar geschiedenis en
beoefent die zelf ook. Hij is wat men noemt
een erudiet man, en behoort tot een type
mens waarvan er steeds minder zich aan de
samenleving presenteren.
Onlangs was hij te zien in het programma
van Rik Felderhof. Dat werd ditmaal niet
opgenomen in diens riante zeezicht-villa in
Zuid-Frankrijk. Neen, beide heren waren
rond de Kerstdagen te zien als reisgenoten m
Israël. Het kwam me voor dat Bodar daar
niet op zijn sterkst voor de dag kwam. Niet
temin vonden er diepzinnige gesprekken
plaats, met de daarbij behorende spirituele
bespiegelingen. Bodar moest er wel wat toe
geprest worden door Felderhof. Het kwam er
echter wel van.
Tussen twee haakjes: het zijn de uitzonder
lijk groten onder de cultuurdragers en cul-
tuurscheppers, die met Felderhof op reis
mogen. Anderen ontvangt hij thuis, hoewel
een verblijf van enkele dagen in de villa van
Felderhof ook niet mis is.
Ik heb geprobeerd met enkele grove pennen
streken het portret van Antoine Bodar te
tekenen. Een man die altijd laat weten dat hij
er is en die ook altijd wat te zeggen heeft,
zelfs als zijn woorden een keer niet veel in
houden. Het is aan weinigen gegeven zo'n
indruk te maken.
Priester Bodar is plebaan van de Sint Jan in
Den Bosch. Ik weet niet of de lezer weet wat
de specifieke term plebaan betekent. Om
vergissingen te voorkomen heb ik het woor
denboek, de Grote Van Dale, erop nageke
ken. Het wordt in deze kolommen nog wel
Plebaan-af
eens geciteerd of er wordt aan gerefereerd.
Welnu, plebaan is de titel van de pastoor van
een kathedraal. De plebaan kan in naam van
de bisschop de bisschopskerk besmren. Ple
baan wordt ook hij genoemd, die pastoor is
van een kathedraal die tevens parochiekerk
is. Uit de vele berichten rond Antoine Bodar
maak ik op dat hij tot de laatste groep be
hoort. Hij is in Den Bosch pastoor van de
magistrale kathedraal Sint Jan en is pastoor
van de parochieleden die in de Sint Jan hun
kerkelijk thuis hebben.
Bisschop Hurkmans. zo werd algemeen aan
genomen, had een gouden vis gevangen toen
hij in 2003 Bodar tot plebaan van de Sint Jan
kon benoemen. Het zal je maar gelukken om
een priester als Bodar. een intellectueel, een
kunstkenner, een welbespraakt redenaar tot
parochiepnester van de kathedraal te kunnen
benoemen. Dat verhoogt - indien dat nog
nodig was - het aanzien van de Sint Jan in
Brabant. Bovendien mag men aannemen dat
deze priester een goede preek zal leveren, op
het niveau van zijn werk als lector in den
lande!
Toen ik enige tijd na de benoeming iets las
over de werkwijze en in het algemeen het
werk van Dr. Bodar. kreeg ik direct twijfels.
Ik herinner me twee feiten die bekend wer
den. Dr. Bodar koos zijn domicilie in Am
sterdam, waar hij ook voorheen gewoond
had. Amsterdam was zijn thuisstad. Dat doet
vreemd aan, als je parochiepriester wordt
van de kathedrale kerk in de hoofdstad van
Brabant. De kans dat je dan Brabander met
de Brabanders zult worden is erg klein,
vooral wel als je je als een vis in het water in
de wereldstad Rome weet te bewegen.
Enkele dagen in de week van Amsterdam
naar Den Bosch voor pastoraat kan weinig
anders betekenen dan een karige invuliing
van het ambt en de dagelijkse taak van pas
toor.
Bovendien werd langzamerhand duidelijk
dat Bodar bedongen had dat hij zijn lezin
gen - werk niet alleen in Amsterdam
maar ook ver daarbuiten - kan voortzet
ten.
De ervaring van veel predikanten is. dat je
het pastorale werk er niet als part-time taak
bij kunt doen. Je moet voor de kudde be
schikbaar zijn. En wie dat niet is. omdat hij
als pastor andere prioriteiten stelt, mislukt in
zijn pastoraat. Hoewel ik de praktijk van de
rooms-katholieke pastores niet van binnen
uit ken, heb ik er genoeg over gelezen - ge
schreven vanuit hun eigen kring - dat het
daar niet anders is dan in protestantse ker
ken. Pastoraat vereist een volledige en vol
tijdse inzet.
Een groot risico
Dus ruet bij Bodar. Er is terecht van de
onderhandelingen tussen bisschop Hurk
mans (en de zijnen) en Bodar niets naar bui
ten gekomen: althans niets dat mij bekend is
geworden. De bisschop heeft, zo zeg ik het
nu maar heel duidelijk, een enorm risico
genomen. Kan dit wel goed gaan. moet hij
zich afgevraagd hebben. Of was het goud
van de gevangen vis zo aantrekkeüjk dat hij
daarom met Bodar in zee is gegaan. We
weten het niet. We hoeven het ook niet te
weten om binnen een jaar bij de conclusie te
komen. De deal is mislukt. Het ging gewoon
niet.
Als ik het goed begrepen heb morde een
groot deel van de parochianen dat ze niets
aan hun pastoor hadden. Hij mag dan alom.
ja zelfs wereldwijd bekend zijn. in zijn
parochie was hij zelden thuis. En nooit om
eens gezellig een bienje te drinken en 's
avonds met parochianen in een café iwe
mogen zeker aannemen in een net café) het
een of ander te drinken dat daar geschonken,
getapt, in elk ge\ al gedronken wordt.
Neen. zo'n pastor kan onze herder niet zijn.
Hij laat het in de meest elementaire omgang
met de parochianen afweten.
Bodar reageerde op zulke erviijten als een
man die een vreemde was in de Brabantse
hoofdstad. Hoewel hij in .Amsterdam toch
ook wel eens verder dan zijn huis in de bin
nenstad gekeken zal hebben, vond hij dit
verwijt volstrekt ten onrechte.
De verbintenis tussen Bodar en de Sint Jan is
per 31 december 2003 ontbonden. Men moet
met de interpretatie van krantenberichten
altijd voorzichtig zijn. Niettemin overheerst
bij mij de indruk dat beide partijen er niet
ongelukkig mee waren. Ze hadden in de loop
van het jaar het échec zien aankomen.
Bodar is nog wel priester len beroemt en
beroept zich daarop). Hij is plebaan af. Hij
heeft er wel voor gezorgd dat geïnteresseer
de protestanten nu wat dichter bij de figuur
van een plebaan zijn gekomen.
Hier eindigt mijn verhaal niet. Laten prote
stantse gemeenten, kerkenraden. voorgan
gers en welke kerkelijke colleges ook. ken
nisnemen ".an en lering trekken uit het geval
Bodar. Onder andere titels, in andere ver
houdingen en bij heel andere structuren
(mutatis mutandis!) laat zich het probleem
van Bodar terugvinden. Wie daarbij de
hoofdoorzaak is of de grootste schuld draagt
laat ik in het midden.
Het geval van de plebaan-af beperkt zich
niet tot de rooms-katholieke kerk. al gebrui
ken protestanten andere termen.
Het beroepen an een full-time pastor vraagt
om veel inzicht, wijsheid, hefde en geduld,
en dat naar beide zijden. Ik prijs ons als pro
testanten wel gelukkig, dat we niet zulke
verheven namen en functies als plebaan heb
ben,
De heer C.J. Bos sr. te Ooltgensplaat (Roode
Kruislaan 8; neemt om gezondheidsredenen
afstand van het Comité tot behoud van de
Ned. Herv. Kerk.
De vergadering van de Vereniging Van
Orgelvrienden (VVO) rondom de orgelbou
wer Arp Schnitger, in de zaal achter de Chr.
Geref. kerk te Middelhamis, wordt niet -
zoals eerder vermeld - gehouden op zater
dag 20 januari, maar reeds op zaterdag 10
januari, morgen dus.
De heer Maarten Vos zal een lezing houden
over de orgelmaker Arp Schnitger, waarbij
geluidsfragmenten ten gehore zullen worden
gebracht van orgels die Vos zelf heeft
bezocht en bespeeld. Tevens zuUen daarbij
dia's worden vertoond van de (orgel)reizen
die Vos heeft gemaakt. Het is voor orgellief
hebbers beslist de moeite waard om deze
muzikale middag bij te wonen. Iedereen har
telijk welkom.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuld-hoüandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij EUanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 10 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelbamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIE^S EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeeni&gebr-dewaal.com
[onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0.28:
contracttarieven op aanvraag
siuitingstermyn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 1022.
privé (0187) 60 14 40
e-mall: J.Villeriusêgebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per jaar 36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.30
uur ds. G. Meuleman. Eben-Haëzer:
9.30 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur
ds. A. P. Voets, Middelhamis. Woens
dag 14 januari, Dorpskerk: 19.30 uur
ds. P. C. Hoek, Sint Annaland - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur br. K. Baas en
18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezin
de kerk 18.30 uur ds. J. Smink en prof.
dr. W, J. Ouweneel 'Gaan voor Go(u)d'.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. L. Schaap, Strijen en 18.30
uur ds, A. van Vuuren, Barendrecht.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en
18.00 uur ds. W. L. Smelt, bevestiging
ambtsdragers - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. B. Graaf-
land.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. N. P. J. Kleiberg, Veenendaal -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. Boomsma,
Nijverdaal - Ger. Gem. in Ned. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. WiUemsen en 18.00 uur ds. P. Nagel,
Vlaardingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. P. Blok, v.m. bevestiging ambts
dragers.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. W. L. Verwaard, Sliedrecht en
18.00 uur ds. A. van 'Wijk - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. "W. L. Smelt en 18.00 uur ds. L. 'W.
Ch. Ruijgrok - Lukaskapel HDG 10.15
uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse -
Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. G. Ber-
veling - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00
uur ds. M. R. Hoffenkamp, bevestigings-
dienst - CAMA Christengemeente, het
Prieel, 10.00 uur A. Post.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. L. de 'Wit
- Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.
P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur lees
dienst en 15.00 uur student J. M. D. de
Heer - Ger. Kerk geen opgave - Ger.
Kerk (Vrijgemaakt) geen opgave.
NIELrWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. C. de Groot en 18.00 uur dr. P. H.
van Harten - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
L. de Wit, bevestiging ambtsdragers en
18.00 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Evangelie Gemeente Beréa,
gebouw 'De Bron', 10.00 uur Harry
Scheermeijer, uitzend- en inzegenings-
dienst.
STAD aan 't HARING'VLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. C. Doomeweerd en
18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. K. W. Kakes en
18.00 uur ds. A. S. Rienstra.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m.
bevestiging ambtsdragers - Ger. Kerk
geen opgave.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur dr. T. E. van Spanje, (her-)bevesti-
ging ambtsdragers en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz, Dordrecht - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur student J. M. D. de Heer- Ger.
Kerk geen opgave.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J, C. den Toom.
Aan het begin van het jaar is het even wen
nen. De eerste week van het nieuwe jaar is
alweer voorbij als deze woorden u onder
ogen komen. De rituele nieuuijaarsbe-
groetingen en traditionele nieuwjaarsbij
eenkomsten zijn achter de rug. U bent met
de ingebruikname van een nieuwe agenda
ongetwijfeld al in 2003 begonnen. Het jaar
2004 is weliswaar een schrikkeljaar, maar
de vermeende tijdwinst kan eind februari
niet worden verzilverd. Acht- en negenen
twintig februari vallen op zaterdag en
zondag. Ook kerst valt dit jaar niet op
werkdagen. Zo zitten we aan het begin van
het nieuwe jaar direct met het probleem'
van tijd en tijdindeling. Ik wilde het woord
onthaasten aan het begin van het nieuwe
jaar vermijden, maar dat is niet gelukt.
Tijd komt de moderne mens voortdurend
tekort, en van efficiënt ermee omgaan heeft
menigeen geen kaas gegeten. Vraag het
maar aan uw tijdconsulent. Ah hij uw
agenda en uw vergadercultus onder han
den neemt zult u versteld staan.
Het antwoord op de vraag wat dit jaar ons
zal brengen is gelukkig onbekend. De
toekomst is in nevelen gehuld. Sommige
zaken plannen we ver vooruit. Vakanties
worden geboekt en memorabele datums wor
den nadrukkelijk in de agenda gezet. Maar
de rest is voor ons verborgen. Op de drempel
van het pas begonnen jaar kijken we nog
eenmaal achterom. Of we blikken ferm
vooruit en laten luidkeels positieve of
negatieve toekomstverwachtingen horen.
Minder loon, meer uitgaven en een klein
beetje vooruitgang? Zo stappen we argeloos
het nieuiue jaar in. Een jaar van grote
sportevenementen, van verkiezingen in
Amerika, van de feitelijke eenwording van
de drie SOW-kerken. Kortom, een jaar
waarin veel zal veranderen. Gelukkig de
mens die weet van de Eeuwige; van Hem
die is en Die was en Die komen zal. Van die
God, die tijd noch ruimte kent. Hij weet
van onze dagen. Hij kent onze tijd die een
handbteedte is gesteld. Laten we aan het
begin van anno Domini 2004 stilstaan bij
de A llerhoogste, bij Hem Die de eeuwen acht
als uren. Daarbij vallen onze agenda en
onze klok in het niet. In alles een goed en
zegenrijk 2004 toegewenst.
H. Keuvelaar - D. Wolfert0-3
Jac, Wolfert - Joh. Wolfert0-3
W. Nieuwland - J. Knops0-3
C. v.d. Kroon - W. Stolk0-3
M. Poortvliet - H. de Munck0-3
A. Los - J. v.d. Groef3-0
NIEL^'E TONGE - Welkom in de sponhal
a.s. zaterdag 10 januari vanaf 19.30 uur! De
nieuwe programmakaartjes zijn er ook voor
juUie! Nieuwsgierig?! Kunnen wij begrij
pen! Tot zaterdag dan maar.
De commissie
Als nieuwjaarsconcert organiseert op zater
dag 10 januari 2004 de Christelijke Oratori
um Vereniging 'Laudando' in samenwer
king met de Stichting Podium Goeree-Over-
flakkee een Handel-concert in de Ned. Herv.
Kerk te Dirksland. Uitgevoerd worden drie
zeer bijzondere werken van G.F. Handel
(1685-1759J. Het betreft het -Dettmgen Te
Deum', Psalm 89 (My song shall be always)
en de "Four Coronation Anthems'. Met
name het 'Dettingen Te Deum' wordt in
Nederland zelden uitgevoerd (de muziek
moest in Engeland worden gehuurd).
Naast de Oratorium Vereniging werken mee
het Randstedelijk Begeleidings Orkest en de
vocale solisten Marijke Nieuwenweg
(sopraan), Annette Vermeulen (alt). Frank
Fritschy (tenor) en Jan Douwes (bas). Het
kistorgel wordt bespeeld door Jos Vogel, de
dirigent is Rinus Verhage.
Het concert begint om 19.30 uur. De toe
gangsprijs bedraagt 12,00 per persoon;
CJP-houders, 65-plussers en jeugd t/m 12
jaar betalen 8,00. De prijs is inclusief een
programmaboekje met tekst en vertaling.
Toegangskaarten zijn in de voorverkoop
verkrijgbaar bij het VVV-kantoor, Vinger-
ling 3 te Middelhamis (tel: 0187-484870, e-
mail: vvv@flakkee.net). Boekhandel Van
der Boom te Sommelsdijk, Textielhuis
Modem te Ouddorp en bij de koorleden.
Voor nadere informatie en bestellingen kunt
u ook contact opnemen met mevrouw Tiele,
tel. 0187-603604 of met mevrouw Koek. tel,
0187-683614.
Ook voor een heel bijzonder biertje kunt u
terecht bij de Wereldwinkel! Bananenbier,
palmnootbier en kruidenbier, alledrie even
exotisch en lekker. Dit móét men geproefd
hebben! Welkom in de Wereldwinkel op
vrijdagen van 14.00-21.00 uur en op zater
dagen van 09.(X)-17.00 uur op het inmiddels
bekende adres: het Spuiplein achter de Win-
keldiek in Middelhamis.
Van uitgeverij Den Hertog te Houten
ontving de redactie van Eilanden-
Nieuws enkele nieuwe uitgaven. Drie
daan'un krijgen hieronder aandacht.
Nellie Teekens-Krijgsman. De vrijheid
tegemoet... Vrees en vertrouwen in ziek- j
te'^ Paperback ISBN 90-331-1743-6. 47 i
pag. Prijs €6,90.
De inhoud van dit boekje is heel persoonlijk
getint. De schrijfster vertelt iets over het
bericht dat zij ontving, namelijk dat ze leed
aan een ongeneeslijke ziekte. Het boekje
doet verslag van wat daarna volgde: de ope
ratie en de bestralingen. Met veel aandacht
voor het innerlijk proces van verwerking,
de vrees en het vertrouwen... De woorden
waarmee dat allemaal verteld wordt, zijn
sober en ingehouden. De nadruk ligt op de
leiding van de Heere in het leven. Zelfs zo'n
moeilijke weg kan zijn een weg "de vrijheid
tegemoet..." Een boekje als dit leent zich
niet voor een recensie in de gebruikelijke
zin. Het wil, denk ik. aangereikt zijn aan
mensen in vergelijkbare situatie. En daarin
kan het een aoede dienst bewiizen.
Ds. J.J van Eckeveld. Hel U/flied van
Pautus. Meditaties mer Homeinen
8:31-39. Gebonden IShN9()-33l-l773-
8. 116 pag. Pnjs€ 11.50.
De schrijver is als predikant yah^mkxt futn
de Gereformeerde GerriecTif.': .t-..-. A—j* f"
zomer van 20fJ2 hield hij
een zestal preken over hef k-;
het achtste hoofdstuk van r
de gemeente van Rorrie. Di'
nu omgewerkt tot een ^ene /ev«,;^Ti
overdenkingen. De ver/en 31 t/m 30 bevat
ten een loflied van de apf^.tel f/j> de liefde en
de genade van de Heere. Het is een zegelied
midden in de strijd en de aanvechting. Het is
dan ook als het uare een Psalm in de nacht.
De apostel spreekt in het gekx^f als hij uit
roept: "Zo God voor ons is, wie z^l legen ons
zijn?" De verwondering daarover vmdt haar
verklaring in een verw ijzing naar de weg van
de Zoon van Gfxi; "Die rx)k Zijn Z^xjn niet
gespaard heeft.Op geen andere wijze kan
God voor ons zijn! Maar wie uit deze wel
daad leven mag. die heeft perspectief fjp de
toekomst. De apostel spreekt erover: "Ik ben
verzekerd..." Ds. Van Eckeveld: "Dat is het
heilgeheim. Zo worden Gods aangevrx:hten
en bestreden kinderen toch meer dan over
winnaars. Want niets, ook de dood niet, zal
hen kunnen scheiden van Zijn Uefde."
Ds J.C. Schuurman, De apostelen.
Gebonden. ISBN 90-331-1783-5. 119
pag. Prijs 14,90.
Dit boekje bevat een bewerking van artike
len die eerder verschenen in De Waarheids
vriend, het orgaan van de Gereformeerde
Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk.
De schrijver is hervormd emeritus predikant
te Bameveld. In dit boek geeft hij aandacht
aan de apostelen van de Heere Jezus. De
beschrijving in de evangeliën van hun per
soon en hun betekenis is niet evenredig. Van
de ene discipel/apostel w^ordt ons heel wat
meer verteld dan van de ander. Binnen de
voorhanden zijnde Schriftgegevens belicht
ds. Schuurman hun persoon. Hij doet dat
door hun leven te stellen m het licht van
Christus. Het kan niet anders: ook de 'der
tiende' apostel krijgt aandacht: Paulus. de
grote heidenapostel. Het boek besluit met te
wijzen op "de Apostel van onze belijdenis",
de Uitgezondene door de Vader, de Heere
Jezus (fhristus. Zijn werk draagt vracht! Ds.
Schuurman schreef een eenvoudig maar
leerzaam boekje waarin ook praktische lij
nen voor de lezer van nu worden getrokken.
J.M J. Kieviet
Op vrijdag 16 januari is er al weer de
eerste leerlingenuitvoering van de
Muziekschool 'Gk)eree-Overflakkee'
in 2004. Voor het voetlicht treden
vioolleerlingen, pianoleerlingen en het
grote gemengde ensemble. De avond
begint om 19.30 uur en de locatie is als
vanouds de grote zaal van het Diek-
huus, Beneden zandpad 7 te Middel
hamis. De toegang is gratis en men
heet u op voorhand al hartelijk wel
kom!
Viooldocente Marie José Beks laat 12 leer
lingen optreden, waaronder een aantal dat
pas in september 2003 is begonnen. Deze
debutantjes spelen uiteraard uit de begin
ners methoden; de gevorderde leerlingen
presenteren zich in deze uitvoering vooral
met nieuw repertoire. Naast een deel uit
een vioolconcert van Bach en een deel uit
de veertigste symfonie van Mozart klinkt in
dit geval als nieuw repertoire muziek die
varieert van Tango tot Ierse liedjes en tot
een Russische fantasie. Een aantal violisten
wordt begeleid door collega-leerlingen of
door pianodocent Piet Westhoeve.
Piet W'esthoeve laat 11 pianisten spelen: dat
zijn vooral brugklassers. Veel BurgmüUer
en 'Boogie and Blues' komt dan aan bod.
Ook voor de piano is er een debutant die in
dit geval speelt mt de beginmethode van
.Alfred. Verder is het aardig om te vermel
den dat muziek maken nogal eens een
gezinsaangelegenheid is. wat o.a blijkt uit
een aantal broers en zussen dat deze avond
samen musiceert.
Het gemengde ensemble repeteert weke
lijks op vrijdagavond in het Diekhuus
onder - zoals dat heet - de bezielende lei
ding van docent Wim Soeters. Op dit
moment zijn er zo'n 30 orkestleden die de
meest uiteenlopende instrumenten bespe
len en die in de loop der jaren een hechte
muzikale eenheid zijn gaan vormen en een
goed niveau hebben bereikt. Als u ge'inte-
resseerd bent om mee te spelen, dan bent u
altijd welkom om eens een repetitie bij te
wonen, maar welücht is deze voorspeel
avond ook een goed moment om te komen
luisteren. Het ensemble bijt de spits af van
het programma met muziek uit "'The Phant
om of the Opera' van A.L. Webber.
Alle musici, docenten, bestuur en directie
van de Muziekschool rekenen op uw sti
mulerende aanwezigheid!
Onlangs las ik in de krant dat de nieuwe
Europese grondwet niet van de grond geko
men is omdat er even iets in "elkaar
geflanst" werd. Politici zouden zich onvol
doende bezinnen over de reikwijdte van hun
beslissingen en te weinig rast nemen de
implicaties van hun beslissingen te overzien.
De schrijver van het artikel trok een verge
lijk met de Amerikaanse grondwet die raim
honderd jaar geleden is opgesteld, blijkbaar
zo zorgvuldig dat deze wet nog steeds als
zeer werkbaar geldt. Klaarblijkelijk namen
de politici toen wel afstand van hun werk om
de zaak eens goed te overzien.
Dit artikel trok mijn interesse; neemt de
'politiek' te weinig tijd om de consequenties
van hun beslissingen te overzien?
Van het grote Amerika naar het piepkleine
Dirksland. Hoe doen wij dat? Uiteraard in
veel kleiner verband, maar evenzeer beslis
singen die voor betrokkenen een behoorlijke
implicatie kunnen hebben.
Het moet mij van het hart dat het raadhd-
maatschap van een kleine gemeente zoals
Dirksland wel de nodige tijd vraagt, zeker
indien je dit werk combineert met een volle
dige baan wat natuurlijk vaak het geval is.
immers een raadlidmaatschap van een
gemeente zoals Dirksland valt bijna onder
de categorie 'liefdewerk- oud- papier".
Dit neemt niet weg dat je je werk serieus op
moet pakken en dat je besUssingen baseert
op grondige documentenstudie en dito
gesprekken met bijvoorbeeld een tweetal
leden van je schaduwfractie.
Toch valt het mij op dat (en laat ik voor mij
zelf spreken) dat ik de reikwijdte van beslis
singen wel eens verkeerd inschat.
Een voorbeeld in dit verband is het centram-
beleid van de gemeente. Het centrambeleid
(verhuizing van de winkels naar de rand van
het dorp) had de instemming van de CU-
fractie. Na een aantal gesprekken met verte
genwoordigers zijn we tot de conclusie
gekomen dat deze keuze geen recht deed aan
de economische ontwikkeling van het dorp.
In tweede instantie hebben we onze mening
bijgesteld echter het kwaad was al geschied.
Te snel beslist? Te weinig afstand genomen
en de reikwijdte van de beslissing niet goed
overzien?
Een ander voorbeeld. Tijdens de begrotings
vergadering wordt besloten dat de toeristen
belasting verdubbeld dient te worden om
onder meer het gat in de begroting te dich
ten. Deze beslissing leverde'een s'torm van
protest op en deed geen recht aan de onder
nemers die proberen campings et cetera te
e.xploiteren. Achteraf bezien" een te snelle
besluitvorming die haaks staat op de ontwik
kelingen die wij in het LOP (Landschap Ont
wikkelingsplan) hebben vastgesteld, name-
Ujk dat de romp van het eiland (Gemeente
Dirksland) juist moet proberen het toerisme
wat meer van de kop naar de romp van het
eiland te "trekken".
In tweede instantie wordt deze misser recht
getrokken omdat met name de eigenaars van
campings en de bewoners van caravans in
verweer komen. Op zich een mooi voorbeeld
hoe democratie werto, echter het zet mij wel
aan het denken.
Misschien moeten we (nos) meer de politie
ke achterban betrekken bij de besluitvor
ming, hiermee doel ik niet op referenda.
Meer voel ik voor de situatie die zich voord
eed rondom het ,AZC. Toen hebben we een
tiental leden van de achterban gepeild hoe zij
tegenover het .AZC stonden. Dit seeft je wel
een bepaalde rast, rast een besHssinè wel
overwogen te nemen.
Of past dit niet meer in de 21e eeuw
Namens de CU-fractie Dirksland
JOS TOES