Rectificatie Handel in Dirksland Te snelle besluitvorming? PREDIKBEURTEN Drie boekjes Eerste leerlingenuitvoering in 2004 van Muziekschool G-O Volleybal Rectificatie vergaderdatum Vereniging Van Orgelvrienden Anno Domini 20041 EIIAra3Brt41IEUW5 De term plebaan Slechts enkele dagen in de week in Den Bosch Nog wel priester En de protestantse ambtsdragers? W. H. Velema EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Zondag 11 januari 2004 Alledaags Damvereniging 'Dirksland' De uitslagen maandag 5 januari: Afdeling 1: Afdeling 2: jj. He/V. G Nieuws van de Wereldwinkel Ingezonden PAGINA 2 VRIJDAG 9 JANUARI 2004 De persoon Bodar In het vorige jaar is de titel "plebaan' her haaldelijk in het nieuws geweest. De reden daarvoor was de persoon Antoine Bodar. Deze rooms-kathoheke geestelijke heeft van zich doen spreken. Hij is als kunsthistoricus verbonden geweest aan de universiteit van Leiden. Daarnaast is hij priester. Hij is een begaafd en veel gevraagd spreker. Men kan hem rekenen tot de culttirele élite van ons land. Hij wordt graag gehoord en laat zich graag horen. Aan dit laatste voeg ik toe, dat hij dan geen goedkope praatjes ver koopt. Hij heeft wat te zeggen en weet waar over hij spreekt als hij zich laat horen. Tot voor kort leefde en studeerde hij in Rome, een stad die hij minstens zo goed kent als Leiden. Hij is er thuis en ontwikkelt daar zijn ideeën. Hij leidt mensen m in de spiritu aliteit van zijn kerk en haar geschiedenis en beoefent die zelf ook. Hij is wat men noemt een erudiet man, en behoort tot een type mens waarvan er steeds minder zich aan de samenleving presenteren. Onlangs was hij te zien in het programma van Rik Felderhof. Dat werd ditmaal niet opgenomen in diens riante zeezicht-villa in Zuid-Frankrijk. Neen, beide heren waren rond de Kerstdagen te zien als reisgenoten m Israël. Het kwam me voor dat Bodar daar niet op zijn sterkst voor de dag kwam. Niet temin vonden er diepzinnige gesprekken plaats, met de daarbij behorende spirituele bespiegelingen. Bodar moest er wel wat toe geprest worden door Felderhof. Het kwam er echter wel van. Tussen twee haakjes: het zijn de uitzonder lijk groten onder de cultuurdragers en cul- tuurscheppers, die met Felderhof op reis mogen. Anderen ontvangt hij thuis, hoewel een verblijf van enkele dagen in de villa van Felderhof ook niet mis is. Ik heb geprobeerd met enkele grove pennen streken het portret van Antoine Bodar te tekenen. Een man die altijd laat weten dat hij er is en die ook altijd wat te zeggen heeft, zelfs als zijn woorden een keer niet veel in houden. Het is aan weinigen gegeven zo'n indruk te maken. Priester Bodar is plebaan van de Sint Jan in Den Bosch. Ik weet niet of de lezer weet wat de specifieke term plebaan betekent. Om vergissingen te voorkomen heb ik het woor denboek, de Grote Van Dale, erop nageke ken. Het wordt in deze kolommen nog wel Plebaan-af eens geciteerd of er wordt aan gerefereerd. Welnu, plebaan is de titel van de pastoor van een kathedraal. De plebaan kan in naam van de bisschop de bisschopskerk besmren. Ple baan wordt ook hij genoemd, die pastoor is van een kathedraal die tevens parochiekerk is. Uit de vele berichten rond Antoine Bodar maak ik op dat hij tot de laatste groep be hoort. Hij is in Den Bosch pastoor van de magistrale kathedraal Sint Jan en is pastoor van de parochieleden die in de Sint Jan hun kerkelijk thuis hebben. Bisschop Hurkmans. zo werd algemeen aan genomen, had een gouden vis gevangen toen hij in 2003 Bodar tot plebaan van de Sint Jan kon benoemen. Het zal je maar gelukken om een priester als Bodar. een intellectueel, een kunstkenner, een welbespraakt redenaar tot parochiepnester van de kathedraal te kunnen benoemen. Dat verhoogt - indien dat nog nodig was - het aanzien van de Sint Jan in Brabant. Bovendien mag men aannemen dat deze priester een goede preek zal leveren, op het niveau van zijn werk als lector in den lande! Toen ik enige tijd na de benoeming iets las over de werkwijze en in het algemeen het werk van Dr. Bodar. kreeg ik direct twijfels. Ik herinner me twee feiten die bekend wer den. Dr. Bodar koos zijn domicilie in Am sterdam, waar hij ook voorheen gewoond had. Amsterdam was zijn thuisstad. Dat doet vreemd aan, als je parochiepriester wordt van de kathedrale kerk in de hoofdstad van Brabant. De kans dat je dan Brabander met de Brabanders zult worden is erg klein, vooral wel als je je als een vis in het water in de wereldstad Rome weet te bewegen. Enkele dagen in de week van Amsterdam naar Den Bosch voor pastoraat kan weinig anders betekenen dan een karige invuliing van het ambt en de dagelijkse taak van pas toor. Bovendien werd langzamerhand duidelijk dat Bodar bedongen had dat hij zijn lezin gen - werk niet alleen in Amsterdam maar ook ver daarbuiten - kan voortzet ten. De ervaring van veel predikanten is. dat je het pastorale werk er niet als part-time taak bij kunt doen. Je moet voor de kudde be schikbaar zijn. En wie dat niet is. omdat hij als pastor andere prioriteiten stelt, mislukt in zijn pastoraat. Hoewel ik de praktijk van de rooms-katholieke pastores niet van binnen uit ken, heb ik er genoeg over gelezen - ge schreven vanuit hun eigen kring - dat het daar niet anders is dan in protestantse ker ken. Pastoraat vereist een volledige en vol tijdse inzet. Een groot risico Dus ruet bij Bodar. Er is terecht van de onderhandelingen tussen bisschop Hurk mans (en de zijnen) en Bodar niets naar bui ten gekomen: althans niets dat mij bekend is geworden. De bisschop heeft, zo zeg ik het nu maar heel duidelijk, een enorm risico genomen. Kan dit wel goed gaan. moet hij zich afgevraagd hebben. Of was het goud van de gevangen vis zo aantrekkeüjk dat hij daarom met Bodar in zee is gegaan. We weten het niet. We hoeven het ook niet te weten om binnen een jaar bij de conclusie te komen. De deal is mislukt. Het ging gewoon niet. Als ik het goed begrepen heb morde een groot deel van de parochianen dat ze niets aan hun pastoor hadden. Hij mag dan alom. ja zelfs wereldwijd bekend zijn. in zijn parochie was hij zelden thuis. En nooit om eens gezellig een bienje te drinken en 's avonds met parochianen in een café iwe mogen zeker aannemen in een net café) het een of ander te drinken dat daar geschonken, getapt, in elk ge\ al gedronken wordt. Neen. zo'n pastor kan onze herder niet zijn. Hij laat het in de meest elementaire omgang met de parochianen afweten. Bodar reageerde op zulke erviijten als een man die een vreemde was in de Brabantse hoofdstad. Hoewel hij in .Amsterdam toch ook wel eens verder dan zijn huis in de bin nenstad gekeken zal hebben, vond hij dit verwijt volstrekt ten onrechte. De verbintenis tussen Bodar en de Sint Jan is per 31 december 2003 ontbonden. Men moet met de interpretatie van krantenberichten altijd voorzichtig zijn. Niettemin overheerst bij mij de indruk dat beide partijen er niet ongelukkig mee waren. Ze hadden in de loop van het jaar het échec zien aankomen. Bodar is nog wel priester len beroemt en beroept zich daarop). Hij is plebaan af. Hij heeft er wel voor gezorgd dat geïnteresseer de protestanten nu wat dichter bij de figuur van een plebaan zijn gekomen. Hier eindigt mijn verhaal niet. Laten prote stantse gemeenten, kerkenraden. voorgan gers en welke kerkelijke colleges ook. ken nisnemen ".an en lering trekken uit het geval Bodar. Onder andere titels, in andere ver houdingen en bij heel andere structuren (mutatis mutandis!) laat zich het probleem van Bodar terugvinden. Wie daarbij de hoofdoorzaak is of de grootste schuld draagt laat ik in het midden. Het geval van de plebaan-af beperkt zich niet tot de rooms-katholieke kerk. al gebrui ken protestanten andere termen. Het beroepen an een full-time pastor vraagt om veel inzicht, wijsheid, hefde en geduld, en dat naar beide zijden. Ik prijs ons als pro testanten wel gelukkig, dat we niet zulke verheven namen en functies als plebaan heb ben, De heer C.J. Bos sr. te Ooltgensplaat (Roode Kruislaan 8; neemt om gezondheidsredenen afstand van het Comité tot behoud van de Ned. Herv. Kerk. De vergadering van de Vereniging Van Orgelvrienden (VVO) rondom de orgelbou wer Arp Schnitger, in de zaal achter de Chr. Geref. kerk te Middelhamis, wordt niet - zoals eerder vermeld - gehouden op zater dag 20 januari, maar reeds op zaterdag 10 januari, morgen dus. De heer Maarten Vos zal een lezing houden over de orgelmaker Arp Schnitger, waarbij geluidsfragmenten ten gehore zullen worden gebracht van orgels die Vos zelf heeft bezocht en bespeeld. Tevens zuUen daarbij dia's worden vertoond van de (orgel)reizen die Vos heeft gemaakt. Het is voor orgellief hebbers beslist de moeite waard om deze muzikale middag bij te wonen. Iedereen har telijk welkom. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuld-hoüandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij EUanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelbamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIE^S EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeeni&gebr-dewaal.com [onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0.28: contracttarieven op aanvraag siuitingstermyn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 1022. privé (0187) 60 14 40 e-mall: J.Villeriusêgebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.30 uur ds. G. Meuleman. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur ds. A. P. Voets, Middelhamis. Woens dag 14 januari, Dorpskerk: 19.30 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezin de kerk 18.30 uur ds. J. Smink en prof. dr. W, J. Ouweneel 'Gaan voor Go(u)d'. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. L. Schaap, Strijen en 18.30 uur ds, A. van Vuuren, Barendrecht. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, bevestiging ambtsdragers - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. B. Graaf- land. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. N. P. J. Kleiberg, Veenendaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. Boomsma, Nijverdaal - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. WiUemsen en 18.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok, v.m. bevestiging ambts dragers. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. W. L. Verwaard, Sliedrecht en 18.00 uur ds. A. van 'Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. "W. L. Smelt en 18.00 uur ds. L. 'W. Ch. Ruijgrok - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. G. Ber- veling - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp, bevestigings- dienst - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur A. Post. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. L. de 'Wit - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur lees dienst en 15.00 uur student J. M. D. de Heer - Ger. Kerk geen opgave - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) geen opgave. NIELrWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. C. de Groot en 18.00 uur dr. P. H. van Harten - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit, bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur Harry Scheermeijer, uitzend- en inzegenings- dienst. STAD aan 't HARING'VLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doomeweerd en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. K. W. Kakes en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m. bevestiging ambtsdragers - Ger. Kerk geen opgave. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, (her-)bevesti- ging ambtsdragers en 18.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student J. M. D. de Heer- Ger. Kerk geen opgave. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J, C. den Toom. Aan het begin van het jaar is het even wen nen. De eerste week van het nieuwe jaar is alweer voorbij als deze woorden u onder ogen komen. De rituele nieuuijaarsbe- groetingen en traditionele nieuwjaarsbij eenkomsten zijn achter de rug. U bent met de ingebruikname van een nieuwe agenda ongetwijfeld al in 2003 begonnen. Het jaar 2004 is weliswaar een schrikkeljaar, maar de vermeende tijdwinst kan eind februari niet worden verzilverd. Acht- en negenen twintig februari vallen op zaterdag en zondag. Ook kerst valt dit jaar niet op werkdagen. Zo zitten we aan het begin van het nieuwe jaar direct met het probleem' van tijd en tijdindeling. Ik wilde het woord onthaasten aan het begin van het nieuwe jaar vermijden, maar dat is niet gelukt. Tijd komt de moderne mens voortdurend tekort, en van efficiënt ermee omgaan heeft menigeen geen kaas gegeten. Vraag het maar aan uw tijdconsulent. Ah hij uw agenda en uw vergadercultus onder han den neemt zult u versteld staan. Het antwoord op de vraag wat dit jaar ons zal brengen is gelukkig onbekend. De toekomst is in nevelen gehuld. Sommige zaken plannen we ver vooruit. Vakanties worden geboekt en memorabele datums wor den nadrukkelijk in de agenda gezet. Maar de rest is voor ons verborgen. Op de drempel van het pas begonnen jaar kijken we nog eenmaal achterom. Of we blikken ferm vooruit en laten luidkeels positieve of negatieve toekomstverwachtingen horen. Minder loon, meer uitgaven en een klein beetje vooruitgang? Zo stappen we argeloos het nieuiue jaar in. Een jaar van grote sportevenementen, van verkiezingen in Amerika, van de feitelijke eenwording van de drie SOW-kerken. Kortom, een jaar waarin veel zal veranderen. Gelukkig de mens die weet van de Eeuwige; van Hem die is en Die was en Die komen zal. Van die God, die tijd noch ruimte kent. Hij weet van onze dagen. Hij kent onze tijd die een handbteedte is gesteld. Laten we aan het begin van anno Domini 2004 stilstaan bij de A llerhoogste, bij Hem Die de eeuwen acht als uren. Daarbij vallen onze agenda en onze klok in het niet. In alles een goed en zegenrijk 2004 toegewenst. H. Keuvelaar - D. Wolfert0-3 Jac, Wolfert - Joh. Wolfert0-3 W. Nieuwland - J. Knops0-3 C. v.d. Kroon - W. Stolk0-3 M. Poortvliet - H. de Munck0-3 A. Los - J. v.d. Groef3-0 NIEL^'E TONGE - Welkom in de sponhal a.s. zaterdag 10 januari vanaf 19.30 uur! De nieuwe programmakaartjes zijn er ook voor juUie! Nieuwsgierig?! Kunnen wij begrij pen! Tot zaterdag dan maar. De commissie Als nieuwjaarsconcert organiseert op zater dag 10 januari 2004 de Christelijke Oratori um Vereniging 'Laudando' in samenwer king met de Stichting Podium Goeree-Over- flakkee een Handel-concert in de Ned. Herv. Kerk te Dirksland. Uitgevoerd worden drie zeer bijzondere werken van G.F. Handel (1685-1759J. Het betreft het -Dettmgen Te Deum', Psalm 89 (My song shall be always) en de "Four Coronation Anthems'. Met name het 'Dettingen Te Deum' wordt in Nederland zelden uitgevoerd (de muziek moest in Engeland worden gehuurd). Naast de Oratorium Vereniging werken mee het Randstedelijk Begeleidings Orkest en de vocale solisten Marijke Nieuwenweg (sopraan), Annette Vermeulen (alt). Frank Fritschy (tenor) en Jan Douwes (bas). Het kistorgel wordt bespeeld door Jos Vogel, de dirigent is Rinus Verhage. Het concert begint om 19.30 uur. De toe gangsprijs bedraagt 12,00 per persoon; CJP-houders, 65-plussers en jeugd t/m 12 jaar betalen 8,00. De prijs is inclusief een programmaboekje met tekst en vertaling. Toegangskaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij het VVV-kantoor, Vinger- ling 3 te Middelhamis (tel: 0187-484870, e- mail: vvv@flakkee.net). Boekhandel Van der Boom te Sommelsdijk, Textielhuis Modem te Ouddorp en bij de koorleden. Voor nadere informatie en bestellingen kunt u ook contact opnemen met mevrouw Tiele, tel. 0187-603604 of met mevrouw Koek. tel, 0187-683614. Ook voor een heel bijzonder biertje kunt u terecht bij de Wereldwinkel! Bananenbier, palmnootbier en kruidenbier, alledrie even exotisch en lekker. Dit móét men geproefd hebben! Welkom in de Wereldwinkel op vrijdagen van 14.00-21.00 uur en op zater dagen van 09.(X)-17.00 uur op het inmiddels bekende adres: het Spuiplein achter de Win- keldiek in Middelhamis. Van uitgeverij Den Hertog te Houten ontving de redactie van Eilanden- Nieuws enkele nieuwe uitgaven. Drie daan'un krijgen hieronder aandacht. Nellie Teekens-Krijgsman. De vrijheid tegemoet... Vrees en vertrouwen in ziek- j te'^ Paperback ISBN 90-331-1743-6. 47 i pag. Prijs €6,90. De inhoud van dit boekje is heel persoonlijk getint. De schrijfster vertelt iets over het bericht dat zij ontving, namelijk dat ze leed aan een ongeneeslijke ziekte. Het boekje doet verslag van wat daarna volgde: de ope ratie en de bestralingen. Met veel aandacht voor het innerlijk proces van verwerking, de vrees en het vertrouwen... De woorden waarmee dat allemaal verteld wordt, zijn sober en ingehouden. De nadruk ligt op de leiding van de Heere in het leven. Zelfs zo'n moeilijke weg kan zijn een weg "de vrijheid tegemoet..." Een boekje als dit leent zich niet voor een recensie in de gebruikelijke zin. Het wil, denk ik. aangereikt zijn aan mensen in vergelijkbare situatie. En daarin kan het een aoede dienst bewiizen. Ds. J.J van Eckeveld. Hel U/flied van Pautus. Meditaties mer Homeinen 8:31-39. Gebonden IShN9()-33l-l773- 8. 116 pag. Pnjs€ 11.50. De schrijver is als predikant yah^mkxt futn de Gereformeerde GerriecTif.': .t-..-. A—j* f" zomer van 20fJ2 hield hij een zestal preken over hef k-; het achtste hoofdstuk van r de gemeente van Rorrie. Di' nu omgewerkt tot een ^ene /ev«,;^Ti overdenkingen. De ver/en 31 t/m 30 bevat ten een loflied van de apf^.tel f/j> de liefde en de genade van de Heere. Het is een zegelied midden in de strijd en de aanvechting. Het is dan ook als het uare een Psalm in de nacht. De apostel spreekt in het gekx^f als hij uit roept: "Zo God voor ons is, wie z^l legen ons zijn?" De verwondering daarover vmdt haar verklaring in een verw ijzing naar de weg van de Zoon van Gfxi; "Die rx)k Zijn Z^xjn niet gespaard heeft.Op geen andere wijze kan God voor ons zijn! Maar wie uit deze wel daad leven mag. die heeft perspectief fjp de toekomst. De apostel spreekt erover: "Ik ben verzekerd..." Ds. Van Eckeveld: "Dat is het heilgeheim. Zo worden Gods aangevrx:hten en bestreden kinderen toch meer dan over winnaars. Want niets, ook de dood niet, zal hen kunnen scheiden van Zijn Uefde." Ds J.C. Schuurman, De apostelen. Gebonden. ISBN 90-331-1783-5. 119 pag. Prijs 14,90. Dit boekje bevat een bewerking van artike len die eerder verschenen in De Waarheids vriend, het orgaan van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk. De schrijver is hervormd emeritus predikant te Bameveld. In dit boek geeft hij aandacht aan de apostelen van de Heere Jezus. De beschrijving in de evangeliën van hun per soon en hun betekenis is niet evenredig. Van de ene discipel/apostel w^ordt ons heel wat meer verteld dan van de ander. Binnen de voorhanden zijnde Schriftgegevens belicht ds. Schuurman hun persoon. Hij doet dat door hun leven te stellen m het licht van Christus. Het kan niet anders: ook de 'der tiende' apostel krijgt aandacht: Paulus. de grote heidenapostel. Het boek besluit met te wijzen op "de Apostel van onze belijdenis", de Uitgezondene door de Vader, de Heere Jezus (fhristus. Zijn werk draagt vracht! Ds. Schuurman schreef een eenvoudig maar leerzaam boekje waarin ook praktische lij nen voor de lezer van nu worden getrokken. J.M J. Kieviet Op vrijdag 16 januari is er al weer de eerste leerlingenuitvoering van de Muziekschool 'Gk)eree-Overflakkee' in 2004. Voor het voetlicht treden vioolleerlingen, pianoleerlingen en het grote gemengde ensemble. De avond begint om 19.30 uur en de locatie is als vanouds de grote zaal van het Diek- huus, Beneden zandpad 7 te Middel hamis. De toegang is gratis en men heet u op voorhand al hartelijk wel kom! Viooldocente Marie José Beks laat 12 leer lingen optreden, waaronder een aantal dat pas in september 2003 is begonnen. Deze debutantjes spelen uiteraard uit de begin ners methoden; de gevorderde leerlingen presenteren zich in deze uitvoering vooral met nieuw repertoire. Naast een deel uit een vioolconcert van Bach en een deel uit de veertigste symfonie van Mozart klinkt in dit geval als nieuw repertoire muziek die varieert van Tango tot Ierse liedjes en tot een Russische fantasie. Een aantal violisten wordt begeleid door collega-leerlingen of door pianodocent Piet Westhoeve. Piet W'esthoeve laat 11 pianisten spelen: dat zijn vooral brugklassers. Veel BurgmüUer en 'Boogie and Blues' komt dan aan bod. Ook voor de piano is er een debutant die in dit geval speelt mt de beginmethode van .Alfred. Verder is het aardig om te vermel den dat muziek maken nogal eens een gezinsaangelegenheid is. wat o.a blijkt uit een aantal broers en zussen dat deze avond samen musiceert. Het gemengde ensemble repeteert weke lijks op vrijdagavond in het Diekhuus onder - zoals dat heet - de bezielende lei ding van docent Wim Soeters. Op dit moment zijn er zo'n 30 orkestleden die de meest uiteenlopende instrumenten bespe len en die in de loop der jaren een hechte muzikale eenheid zijn gaan vormen en een goed niveau hebben bereikt. Als u ge'inte- resseerd bent om mee te spelen, dan bent u altijd welkom om eens een repetitie bij te wonen, maar welücht is deze voorspeel avond ook een goed moment om te komen luisteren. Het ensemble bijt de spits af van het programma met muziek uit "'The Phant om of the Opera' van A.L. Webber. Alle musici, docenten, bestuur en directie van de Muziekschool rekenen op uw sti mulerende aanwezigheid! Onlangs las ik in de krant dat de nieuwe Europese grondwet niet van de grond geko men is omdat er even iets in "elkaar geflanst" werd. Politici zouden zich onvol doende bezinnen over de reikwijdte van hun beslissingen en te weinig rast nemen de implicaties van hun beslissingen te overzien. De schrijver van het artikel trok een verge lijk met de Amerikaanse grondwet die raim honderd jaar geleden is opgesteld, blijkbaar zo zorgvuldig dat deze wet nog steeds als zeer werkbaar geldt. Klaarblijkelijk namen de politici toen wel afstand van hun werk om de zaak eens goed te overzien. Dit artikel trok mijn interesse; neemt de 'politiek' te weinig tijd om de consequenties van hun beslissingen te overzien? Van het grote Amerika naar het piepkleine Dirksland. Hoe doen wij dat? Uiteraard in veel kleiner verband, maar evenzeer beslis singen die voor betrokkenen een behoorlijke implicatie kunnen hebben. Het moet mij van het hart dat het raadhd- maatschap van een kleine gemeente zoals Dirksland wel de nodige tijd vraagt, zeker indien je dit werk combineert met een volle dige baan wat natuurlijk vaak het geval is. immers een raadlidmaatschap van een gemeente zoals Dirksland valt bijna onder de categorie 'liefdewerk- oud- papier". Dit neemt niet weg dat je je werk serieus op moet pakken en dat je besUssingen baseert op grondige documentenstudie en dito gesprekken met bijvoorbeeld een tweetal leden van je schaduwfractie. Toch valt het mij op dat (en laat ik voor mij zelf spreken) dat ik de reikwijdte van beslis singen wel eens verkeerd inschat. Een voorbeeld in dit verband is het centram- beleid van de gemeente. Het centrambeleid (verhuizing van de winkels naar de rand van het dorp) had de instemming van de CU- fractie. Na een aantal gesprekken met verte genwoordigers zijn we tot de conclusie gekomen dat deze keuze geen recht deed aan de economische ontwikkeling van het dorp. In tweede instantie hebben we onze mening bijgesteld echter het kwaad was al geschied. Te snel beslist? Te weinig afstand genomen en de reikwijdte van de beslissing niet goed overzien? Een ander voorbeeld. Tijdens de begrotings vergadering wordt besloten dat de toeristen belasting verdubbeld dient te worden om onder meer het gat in de begroting te dich ten. Deze beslissing leverde'een s'torm van protest op en deed geen recht aan de onder nemers die proberen campings et cetera te e.xploiteren. Achteraf bezien" een te snelle besluitvorming die haaks staat op de ontwik kelingen die wij in het LOP (Landschap Ont wikkelingsplan) hebben vastgesteld, name- Ujk dat de romp van het eiland (Gemeente Dirksland) juist moet proberen het toerisme wat meer van de kop naar de romp van het eiland te "trekken". In tweede instantie wordt deze misser recht getrokken omdat met name de eigenaars van campings en de bewoners van caravans in verweer komen. Op zich een mooi voorbeeld hoe democratie werto, echter het zet mij wel aan het denken. Misschien moeten we (nos) meer de politie ke achterban betrekken bij de besluitvor ming, hiermee doel ik niet op referenda. Meer voel ik voor de situatie die zich voord eed rondom het ,AZC. Toen hebben we een tiental leden van de achterban gepeild hoe zij tegenover het .AZC stonden. Dit seeft je wel een bepaalde rast, rast een besHssinè wel overwogen te nemen. Of past dit niet meer in de 21e eeuw Namens de CU-fractie Dirksland JOS TOES

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2