IK PAS NIET MEER IN DEZE TIJD e tï) i e k PREDIKBEURTEN De cactus bloeit Mevrouw Struik-Zitman neemt afscheid van raad Dirksland TrciJ^ct EIIAtlDEII-tllEUWS Een gerenommeerd schrijfster Over haar ouders en haar kinderen Ooii anderen ervaren het zo (Hella Haasse in Trouw van 20-09-2003) Dus toch Hoe nu verder? W. H. Velema Woensdag 31 december 2003 Donderdag 1 januari 2004 Zondag 4 januari 2004 Alledaags OJW Nieuwjaarsfeestje Twee periodes in de gemeenteraad van Dirksland heeft ze erop zitten, van 1996 tot 1998 en van 2000 tot 2003, maar per 31 december a.s. stopt ze ermee: mevrouw J.E. Struik-Zit man te Herkingen. Namens Gemeen tebelangen maakte ze deel uit van de gemeenteraad. Met name door privé- omstandigheden zag ze zich echter genoodzaakt om er thans een punt achter te zetten. Vandaar dat de raad aan het eind van haar laatste vergade ring, vorige week donderdagavond afscheid van haar nam. De lezer ziet waar ik de titel vandaan haal. Ik zet de vindplaats er direct maar bij. Anders zou men denken dat de schrijver van dit arti kel zichzelf als mens van deze tijd in de samenleving en in de kerk diskwalificeert. Wie de uitspraak serieus neemt prijst zich zelf uit de samenleving, zal de conclusie van veel jongeren zijn. Toch gebruikt niemand minder dan Hella Haasse deze woorden ter typering van haar eigen plaats in deze tijd. Die woorden zeg gen nogal wat. Hella Haasse is een bekend schrijfster. Ze debuteerde in 1945 met een gedichtenbundel. Ik herinner me nog dat ik in 1948 haar boekje 'Oeroeg', het boeken weekgeschenk van dat jaar, las. Sindsdien zijn er tal van boeken van haar hand ver schenen. Het gaat mij in dit artikel niet om een analyse of typering van haar werk. Ik herinner er alleen aan dat er juist nu over drie van haar boeken wordt geschreven. Met be hulp van een van deze drie meent men de ontwikkeling van haar denken te kunnen natrekken. In alle drie gaat het over het vroe gere Indië en het latere Indonesië. Hella Haasse is een bekend schrijfster, ge ëerd met een eredoctoraat in de letteren. Een vrouw die midden in het leven heeft gestaan en nog steeds daarin staat. En uitgerekend zij zegt in het interview onder de titel 'Tien Geboden', in Trouw: Ik ben uit de tijd. Ik pas niet meer in deze tijd. Ze spreekt die woorden in een gesprek over haar ouders en haar kinderen. Van haar ouders zegt ze: "Je moet ze zien zoals ze waren: mensen die in een andere tijd geboren en opgegroeid zijn. Ik merk het nu zelf ook ten aanzien van mijn kinderen en jongere mensen: ik ben uit de tijd. Ik pas niet meer in deze tijd. Dat voel ik zelf ook wel. Ik moet proberen mij aan te passen, ik moet de tijd proberen te begrijpen om erin te kunnen leven, maar tegelijkertijd moet ik een be paalde afstand bewaren, zodat mijn eigen innerlijke wereld niet wordt aangetast. Want dat is het beste wat je hebt en het laatste wat je behoudt." Hella Haasse verkeert in de spanning van niet vervreemden van de mensen met hun veranderingen om zich heen, en toch iets wezenlijks van jezelf en van vroeger bewa ren. Dat noemt ze vergeleken met de veran deringen, zelfs het beste wat je hebt en het laatste watje behoudt. Nu even terzijde. Ik vermoed dat mevrouw Haasse niet de enige is onder degenen die de ""^TTTngl 70, zeg de 65 gepasseerd, die hun levensge voel verwoord vinden in: Ik pas niet meer in deze tijd. Toen Üc zelf veel jonger was, vond ik het moeilijk te verteren dat mensen het verleden van hun jeugd en jonge jaren aanprezen en dat ze over hun heden alleen maar negatief spraken en dachten. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: Waak ervoor dat je niet gaat behoren tot de klagers over het heden, om het verleden dat voorgoed voorbij is te ver heerlijken. Ik sta daar nog altijd voor. Niettemin moet ik eerlijk zeggen dat ik de laatste jaren toch nogal eens gestuit ben op het verschil tussen vroeger en nu: op een andere instelling en mentaliteit bij hen die nu voorop staan en voorop gaan. Om het zo simpel mogelijk en tegelijk niet beschuldi gend of kwetsend te formuleren, zeg ik dan tegen en in mijzelf: Er is een generatiekloof. Daaronder kan ieder verstaan wat hij wil. Onmiskenbaar is het dat de huidige genera tie het anders doet dan wij in onze tijd; vroe ger dus. Ik spreek met deze zinnen geen oordeel uit, laat staan een veroordeling. Ik constateer een feit dat in mijn beleving duidelijk waar neembaar is. U kunt ook zeggen: de huidige generatie doet het anders. Toch is er meer aan de hand. Het woord generatiekloof duidt op een verwijdering die met diepte gepaard gaat. Je springt niet zo maar over een kloof heen. Probeer je dat toch, dan loopje het risi co de overkant niet te halen. Dat risico raakt, zoals u begrijpt, de vroegere generatie. In dit zelfde gedachteklimaat past ook de uit drukking: Ik pas niet meer in deze tijd. De lezer zal zich kunnen indenken hoe ik erdoor getroffen ben dat zelfs een schrijfster van naam en faam haar eigen beleving zo typeert. Ze doet dat zonder christen te willen zijn. Een algemeen religieus gevoel, voor het gro te geheimenis van het bestaan, klinkt in haar woorden door. Maar verder gaat ze niet. Dus toch, was mijn conclusie toen ik het interview een- en andermaal had gelezen. Je kunt als mens van deze tijd - die midden in het leven heeft gestaan, die gesproken en gepubliceerd heeft - in gevoel hebben: Ik pas niet meer in deze tijd. Ik ben uit de tijd. En dat niet vanuit een soort wanhoop, als zouden mensen niet meer naar je willen luis teren. De verkoopcijfers van de boeken van mevrouw Haasse zijn hoog. Ze valt nog in de literaire prijzen. En toch: Ik ben uit de tijd. Ik heb over dit onderwerp (nog) niet met vrienden, broeders of zusters van mijn gene ratie gesproken. Het zou mij niet verbazen als zij soortgelijke ervaringen doormaken. Ik bedenk hierbij dat wij van boven de zeven tig, niet graag en niet gauw zeggen: Ik ben niet meer van deze tijd. Je prijst jezelf als gesprekspartner, als familie-oudste, en zelfs als kerkelijke ambtsdragers, ook als domi nee, uit de tijd. Dat lijkt me in dit verband iets beter geformuleerd dan dat je zegt: Je prijst je uit de markt. Ik liep al enige tijd met de gedachte rond; je moet hierover eens schrijven. Je moet watje innerlijk aanvoelt en tracht te benoemen, zwart op wit, dus op papier zetten. Het doet me goed, in de zin van: het is voor mij een opluchting om dit artikel te schrij ven. Nu maak ik anderen deelgenoot van mijn ervaring. Misschien verwoord ik ook wel hun ervaring. De lezer kan het me nog een beetje kwalijk nemen dat ik mijn verhaal optrek, om niet te zeggen ophang aan het interview dat mevrouw Haasse heeft gegeven. Ook zonder haar zou het er wel van gekomen zijn. Niet temin vind ik het niet onwelkom dat mijn ervaringen verwoord kunnen worden met enkele citaten uit het interview in Trouw. Maar goed, hoe nu verder? Ik herinner nog eens aan wat ik veertig jaar geleden voelde als iemand zou zeggen: Ik pas niet meer in deze tijd. Daar heb je weer zo'n man of vrouw die niet met zijn of haar tijd mee kan en die dus in het verleden vlucht om in het heden pas op de plaats te maken. Nostalgie van de ouderdom zouden we tegenwoordig zeggen. Ik ervaar dezelfde dubbelheid als Hella Haasse. Enerzijds: ik leef in deze tijd en moet er (nog) mijn plaats innemen. Vluchten is wel het laatste wat je als christen-vreemdeling mag doen. Sta op je post. Je moet en zal ook- verder mee, zolang God mij het leven gunt. Over de kloof heen? Dat is de kernvraag. Ik heb wel gezien dat ik de winst van het verle den, rijping en levenservaring, moet (en mag) vasthouden. Die mag ik in de verande ringen niet te grabbel gooien. Lees nog maar eens wat Hella Haasse daarover zegt. Ik tracht te onderscheiden tussen het wezen lijke dat blijft en het voorbijgaande wat bij komstig is. Het laatste is voor verandering vatbaar. Het wezenlijke kan en wil ik niet loslaten. Het christelijke stempel, dat God door Zijn Woord en Geest in mijn leven heeft afgedrukt. Dat stempel bepaalt zijn spi ritualiteit, mijn visie op arbeidsethos, op pastoraat en op de wijze van omgang met elkaar, om enkele belangrijke punten te noe men. Zou ik hierin overstag gaan, dan zou ik een ander mens worden. Ik geloof te mogen zeg gen: dat vraagt God niet van mij. Leef dan blijmoedig ten dienste van andere met het gevoel: ik pas niet meer in deze tijd. Een christen is tenslotte vreemdeling op aarde en wordt dat, naarmate hij ouder wordt, hoe langer hoe meer. Je kunt het alleen volhou den als je weet dat je pelgrim bent naar het hemels Vaderland. In zekere zin pas je dan in geen enkele tijd - totdat je in de eeuwig heid, bij de Vader thuiskomt. Oudejaarsdag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 19.30 uur ds. J. den Boer, Grafliorst - Ger. Gem. 19.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 19,00 uur ds. P. C. Koster - Doopsgezinde Gem. 16.30 uur ds. J. Smink, Duitstalige dienst en 19.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 19.00 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 19.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 19.00 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. 19.00 uur ds. A. P. Voets - Ger. Gem. 19.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 19.00 uur ds. R. Wil schut. DIRKSLAND - Herv. Gem. 19.00 uur ds. G. van Meijeren, gedachtenis van de overledenen - Ger. Gem. 16.00 uur ds. A. A. Brugge, chr. streelcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)4857 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mall: Algeineen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mall: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 8,90. Per jaar €33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 HERKINGEN - Herv. Gem. 19.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 19.00 uur Iccsdicnst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 19.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 19.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Herv. 'Exodus' Gem. 19.30 uur ds. M. R. Hoffenkamp -CAMA Christenge meente, het Prieel, 19.00 uur Oudejaars- dienst. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 19.00 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger. Kerk 19.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 19.00 uur ds. P. Blok - Ger. Kerk 19.30 uur ds. L. J. Lingen Ger. Kerk (Vrijge maakt) 19.30 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 19.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 19.00 uur leesdienst. OUDE TON(3E - Herv. Gem. 19.00 uur Dr. P. Buitelaar, Ridderkerk - Ger. Gem. 19.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 19.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger. Gem. 19.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 19.00 uur ds. N. J. A. van Exel. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 19.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk geen opgave. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 19.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 19.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 19.00 uur de heer K. Baas. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 19.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht. Nieuwjaarsdag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. den Boer, Grafhorst, (her)- bevestiging ambtsdragers - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezinde Gem. 10.00 uur ds. J. Smink, bediening Heilig Avondmaal. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur Nieuwjaarsdienst. MELISSANT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. J. Tennissen, Melissant - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst - Ger. Kerk geen dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 uur ds. P. Blok. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk-Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. A. Samsom - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. P. de Goede. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 9.30 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk geen opgave. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje. OUDDORP- Herv. Gem.Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. G. Blom, Poortvliet en 18.30 uur ds. N. P. J. Kleiberg, Veenendaal. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. N. R J. Klei berg en 18.30 uur ds. J. G. Blom -Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. van Wes tenbrugge en 18.30 uur br. R. H. Hart kamp - Doopsgezinde Gem. geen opgave. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. R. van Kooten. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. ter Maten, Wijngaarden en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Tholen - Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van Beek en 18.30 uur ds. T. Meijer. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. Meuleman, Ouddorp, v.m. (her)bevestiging ambtsdragers - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. R Gil huis - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. K. van Meijeren, Bameveld - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis 14.30 uur H. J. P. Scheermeijer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Vemooij, Tholen en 18.00 uur ds. A. R Voets - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom, bevestiging ambts dragers en 18.00 uur kand. P. C. Zorge - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. geen opgave - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp, Doopdienst CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur dienst. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen, bevestiging ambtsdragers en 18.00 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok - Clir. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. R den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk geen opgave - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) geen opga ve. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. G. D. Kamphuis en 18.00 uur dr. C. A. van der Sluijs - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. P. J. Voets, Stolwijk, bevestiging kand. De Wit en 14.30 uur ds. L. de Wit, intrededienst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Be-réa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur Gezinsdienst, avondmaal. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. H. A. Samsom, Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel en 18.00 uur ds. P. Rozenboom. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. T. J. Schep, Nieuwegein en 18.00 uur kand. D. Wolters, Nieuwerkerk a/d IJssel - Ger. Kerk geen opgave. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. geen opgave - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk geen opgave. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen. Morgen is het traject 2003 weer voorbij. Overmorgen gaan we op dezelfde voet verder, of in het autootje natuurlijk. We gaan opnieuw eenjaar van spoorboekjes en busregelingen tegemoet. Maar een traject is niet alleen een tijdpad, het is ook een letter pad. Van a tot en met z worden het hele jaar door allerlei zaken doorgelopen. Goede schoenen, een nigzak en een kompas zijn de eerste vereisten om de tocht tot een goed einde te brengen. Ook kennis van zaken is onontbeerlijk, anders worden de problemen steeds vooruitgeschoven. Achtemit is na tuurlijk ook niks, en stilstand is achteruit gang. Kortom, u kunt geen kant uit. Als u zich wilt profileren als gangmaker moet u eerst een visie ontwikkelen, uiter aard binnen de wettelijke kaders van de sys tematiek ter plaatse. Anders stuit u op gro te weerstand van lokale beleidsmakers. Daarna volgen de onvermijdelijke tussen rapportages en de slotconclusie. Die worden gevolgd door schier eindeloze inspraakpro cedures die de burger' ervan moeten over tuigen dat naar zijn stem in ieder geval ivordt geluisterd. Uiteindelijk volgt de fina le beslissing die het einde van een tijdperk inluidt. Dan beginnen de donkere Middel eeuwen. Zo'n beetje er tussenin, weet u nog? Wij lopen ondertussen gestaag verder: Op elk traject ontmoeten we structurele proble men die integraal moeten worden opgelost. Met de nodige visie en een domiimmer'd beleid is dit geen probleem. Ook wwio. men heer se. nl gaat systematisch te werk. Alhoe wel er grote verschillen zijn tussen plan, planning en plangebeuren kan er in het goede oude Menheer'se niets meer' stuk. Om deze gemeente in balans te krijgen is één brief genoeg. Ondertussen rezen het afgelo pen jaar de struikelblokken de pan uit. Monsieur Praatvaar, madame precedent werking, grandmère plaatsruimte en nog veel meer' poespas beheersten de traditionele dorpspolitiek. Ziet de burger in 2004 een ander' traject? We blijven hopen. Ook in het nieuwe jaar, staat het OJW weer voor jullie klaar. Aanstaande zaterdag is het OJW weer actief en jij bent van harte welkom. Wens elkaar een gelukkig en gezond 2004 in de Hoeksteen te Middelhamis op het nieuw jaarsfeestje van het OJW. De deuren van de Hoeksteen staan om 19.30 voor jullie open, we beginnen deze avond om 20.00. Tot zaterdag!?! Een hartelijke nieuwjaarsgroet van het OJW "Hij stond daar maar langs de weg te staan, meer dood dan levend, en met gevaarlijk intziende doomige stekels. Al jarenlang was deze cactus een herkenningspunt voor mij op de weg van Phnom Penh naar Kompong Cham. Hij deed me aan het land denken waar ik nu woonde, Cambodja. Een land dat na decennia van oorlogen en conflicten nog net leefde. Of beter gezegd: overleefde. In je contacten ennee kon je je lelijk verwondert. Pas jaren later kwamen er voor het eerst bloemen aan de cactus. Fragiel en kort durend. Als de zon achter de wolken ver dween, gingen de bloemen weer dicht. En toch: er kwamen steeds meer bloemen. Ook in Cambodja zag ik na jaren van moeizaam werken meer bloemen komen. En ze werden ook steeds sterker. De cactus kwam in bloei. Later kreeg die cactus voor mij een dubbele betekenis. Niet alleen het land Cambodja, maar ook de nieuwe ramp van de aids-epi- demie zag ik erin terug. Aids, een dodelijke ziekte, die de patiënt, zijn gezin, de economie en de maatschappij ruïneert. Weer een stekelige cactus, nu zelfs zonder hoop op overleven. Maar ook nu kwamen er weer bloemen. Cambodjanen zetten zich in voor elkaar om samen deze ramp aan te kunnen en om een weg naar de toekomst open te houden... Op een betere wijze dan door middel van dit aansprekende beeld had Diny van Bruggen haar boek niet kunnen introduceren. Sinds begin jaren tachtig werkt zij als kinderarts vóór en mét de Cambodjanen, aanvankelijk in vluchtelingenkampen, later op andere wijze, vooral via allerlei kleinschalige pro jecten in dit door oorlogen en andere calamiteiten geteisterde land. Haar nieuwste boek geeft een bewerking van haar dag boekaantekeningen over de periode septem ber 1999 tot mei 2003. HeJ.is een boek dat aangrijpende'rampspoed en nood, leed en tranen beschrijft, maar daarnaast ook onbaatzuchtige hulp. Over pijnlijke stekels dus, maar ook over bloemen van hoop. Velen zullen zich de naam van dokter Diny van Bruggen herinneren als degene die vele jaren het gezicht was van de Stichting Zuid Oost Azië. Hoewel zij - ook in dit boek - telkens weer van zichzelf afwijst, was en is zij de stimulerende factor achter veel hulpverleningsprojecten in het Verre Oos ten. Een vrouw met een kloppend hart voor de nood van anderen. Cambodja heeft een lange periode geleden onder het verschrikkelijke terreurbewind van Pol Pot en de Rode Khmer. Aan het begin van de jaren negentig werd dat bewind verdreven en kwam de tijd om het geruïneerde land op te bouwen. Maar het duurde niet lang. Er kwam een nieuwe vijand. Voor het eerst uit het naburige Thai land meegebracht door de soldaten van de VN-vredesmacht: de ziekte aids. In twee jaar tijd nam het aantal met HIV besmette pros tituees toe van O tot 40 procent. In 2002 waren er al 80.000 Cambodjanen aan aids overleden. Naar verwachting zullen er nog vele honderdduizenden volgende voordat de epidemie is uitgewoed. Natuurlijk is in de strijd tegen aids de preventie van groot belang. Maar niet minder nodig is de ver zorging van en de aandacht voor de patiën ten. En vooral de zorg voor de talloze wees kinderen, van wie een groot deel ook zelf - voor de geboorte al - besmet is met het zelfde virus. Mevrouw Van Bruggen doet haar werk via de Cambodjaanse hulpverleningsorganisatie Spie-en, samen met de Nederlandse stich ting De Brug. In Cambodja is maar een kleine christelijke minderheid. Daarom werken daar christenen en boeddhisten samen aan de opbouw van het land en aan de hulp voor zieken en stervenden. Diny van Bruggen schroomt niet om te vertellen wat haar daartoe beweegt: haar geloof in de God van de Bijbel. Ik geef nog enkele fragmenten uit dit uiterst aangrijpende boek. "Vandaag weer hidsbezoeken met de aids- vrijwilligers in Prey Chhor. Even verderop vraag ik iemand wat zijn grootste zorg is. Ik had het antwoord kunnen weten, het is steeds hetzelfde: 'We huilen om onze kinderen. Wie zal straks voor hen zorgen? Ze worden verkocht of verhandeld of ze moeten gaan bedelen in Phnom Penh. Onze familie is arm, heeft zelf honger en opa en oma hebben zelf nauwelijks te eten, laat staan dat ze een kleinkind kunnen voeden (61). "De volgende dag zie ik tweemaal harstochtelijk huilende patiënten. Ik huil mee, van verdriet maar ook van blijdschap. De eerste is een jonge vrouw, besmet door haar reeds overleden man. Haar hele lichaam is bedekt met zwarte plekken, ze heeft grote zM'ellingen onder de oksels en is dodelijk vermoeid. Met haar zeer mooie 8- jarige dochtertje zit ze op een houten bed onder haar huis: Als ik gestorven ben, zal mijn dochter geen leven meer hebben. Ze heeft niemand die voor haar zorgt. Ze zullen haar misbruiken en verhandelen in de seksindustrie in Phnom Penh.Ze huilt hart stochtelijk en wij huilen met haar mee. Toch kunnen we ook hoop geven en een belofte doen: 'Wij zoeken een tweede gezin voor je kind en zorgen ervoor dat ze naar school kan en te eten heeft.De vrouw is echter zo wan hopig dat dit goede nieuws niet meer tot haar lijkt door te dringen.(105). "Als laatste persoonlijke herinnering aan deze reis noem ik hier de bijbelstudie in de kerk in Prey Chhor: mensen van alle leeftij den die in groepjes bij elkaar op de grond zitten en zeer geïnteresseerd Gods woord bestuderen.(75). Een hartelijke aanbeveling van dit boek. En vooral van het werk van de stichting De Brug. Nadere informatie vindt u op de web site www^MichjingdebrugjiL N.a.v.: Diny van Bruggen, De cactus bloeit. Dagboek over aidszorg in Cambodja. Uitgeverij Kok te Kampen. Paperback. Geïllustreerd. ISBN 90-435-0829-2. 199 pag. Prijs 17,90. J.M.J. Kieviet Vertrekkend raadslid mevrouw Struik, met haar opvolger de heer Overweg {foto: Persbiiro Flakkee). Daarbij werd ze toegesproken door de raads leden Driesprong, als nestor, en haar partij genoot Leenders, en natuurlijk door de raadsvoorzitter, burgemeester Stoop. Zowel Driesprong als Leenders typeerden mevrouw Struik als iemand die bescheiden en op de achtergrond haar politieke werk verrichtte. Driesprong: "Je hebt je beste krachten gegeven en hebt er op je eigen wij ze invulling aan gegeven". En Leenders: "Je hebt je ingespannen zonder op de voorgrond te treden. Wel was je zeer betrokken en ging soms zelf op onderzoek uit, en wist wel eens stof te geven voor verhitte discussies in de steunfractie. En - niet onbelangrijk: voor fractievergaderingen stelde je gratis ruimte beschikbaar." Verder maakte mevrouw Struik deel uit van de raadscommissie Grondgebied en Economische zaken, het ISGO, Geldershof, Grevelingenschap en Haringvlietschap. Voor al haar inzet werd ze donderdagavond bedankt met een envelop met inhoud - voor twee personen te besteden bij restaurant 'de Visbank' te Herkingen, een pracht bos bloe men én een fles wijn van eigen fabrikaat zoals alleen raadslid Driesprong die kan maken... En van burgemeester Stoop ont ving ze een tinnen herinneringsbord. Mevrouw Struik wordt opgevolgd door de heer B.J. Overweg te Melissant, wiens geloofsbrieven eerder tijdens de raadsverga dering werden onderzocht en in orde waren bevonden. Tijdens de eerstvolgende raads vergadering, januari 2004, zal hij worden toegelaten tot de Dirkslandse gemeenteraad.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2