Voorbijgaan EIIAIfDBitflEUWS Rosa Mosqueta Intensieve Gezichtscrème Emotionele redevoeringen, bewogen pleidooien, tenslotte de eindstem- ming: de Hervormde Synode besloot op 12 december jl. tot fusie met 51 stemmen voor en 24 stemmen tegen. De secretaris-generaal dr. B. Plaisier toonde zich blij met de nipte meerderheid die nodig was - dat was twee derde van de stemmen. Met de stemming kwam een einde aan een proces dat de lengte van Israels woestijnreis overschreed. Meer dan veertig jaar vergde het slepend proces dat menigeen sloopte en slapeloze nachten kostte. Nu is de grote en grootste zorg de nasleep, want de vereniging van kerken is een feit, maar de eenheid geenszins. Het besluit heeft zeker niet overal de eenheid bevorderd. Aan de gereformeerde geschiedenis van de Vaderlandse Kerk kwam een einde. Of toch niet? Ds. J.H. Schrijver stel de dat de Hervormde Kerk wel juridisch meegaat, maar niet confessio neel. Ik veronderstel dat de fusie juridisch nog wel een staartje zal krij gen, want de confessie heeft grondrechten en zeggingskracht. Alléén de gereformeerde belijdenisgeschriften, aan de leidende hand van de Heili ge Schrift, hebben heel de levensgeschiedenis van de Hervormde Kerk 'meegelopen'. Tot op de laatste dag, tot aan het besluit de Vaderlandse Kerk op te geven voor een nieuwe gefuseerde kerk. Voor het behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk gaan hier en daar nog stemmen op. We onderzoeken de omgang met de gereformeerde belijdenisgeschriften door degenen voor wie de aanduiding 'gereformeerd' een erenaam was en is. Gaan gereformeerden samen? Op gereformeerde basis? Verzet Liefde tot en zorg over de Igereformeerde belijdenis Voluit gereformeerd en exclusief gereformeerd Woorden uit afgescheiden kerken Nieuw van Weleda: Weleda heeft een nieuw product toe gevoegd aan de Rosa Mosqueta- gezichtsverzorgingslijn: de Rosa Mos queta Intensieve Gezichtscrème. Een heerlijkee voedende crème voor extra bescherming in de winter. Drukkerij Gebr. De Waal ©AG 30 DECEMBER 200% Gereformeerd bekeken Bij de kerkfusie is een vraag te stellen: zijn het wel gerefonneerden die zich herenigen? Deze vraag heeft verklaring nodig. Voor het proces staat het jaar 1961 als begin jaar geboekt. Achttien dominees waren het hartelijk eens dat het gescheiden optrekken van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland een ontoelaatbaar feit was. Samengaan werd het motto, onder verwijzing naar Pinksteren waarop de Heere ook de eenheid schiep. De verdeeldheid was in strijd met het verlangen van de Heere Jezus 'dat zij allen één zijn.' Het gebed van de Heere moest gestalte krij gen. Daaraan wilden de negen hervormde en de negen gereformeerde predikanten hun bij drage leveren. Het streven van de achttien is opmerkelijk, des te opvallender wanneer we bedenken dat bij het aanvaarden van de Hervormde Kerk orde in 1951 van de kant van de Gerefor meerde Kerken (nog) werd gezegd dat een samengaan met de Hervormde Kerk onmo- gehjk was omdat uit haar Kerkorde bleek dat het een principeloze kerk was. De boodschap was duidelijk: de Nederlandse Hervormde Kerk kon met deze kerkorde samengaan met de Gereformeerde Kerken in Nederland wel vergeten. Terwijl juist gereformeerden in de Hervormde Kerk blij waren met de nieuwe stap in de goede richting: men was van het juk van de overheid verlost, de Kerk werd eindelijk tóch weer een behjdende Kerk, de Kerk kon en ging weer ambtelijk spreken. Tegelijk was er gaandeweg de gesprekken over de kerkorde 1951 ook onrust en angst gerezen, want men was bang dat de formule ring 'in gemeenschap met de belijdenis der vaderen' misbruikt zou worden en een losla ten van de behjdenis ten gevolge zou hebben. De toenemende vrees bleek later niet onge grond te zijn. Maar niettemin werd de Kerk orde van 1951 als een hele vooruitgang beschouwd. In 1983 schreef Ir. J. van der Graaf daarover in Theologia Reformata, het zijn lovende woorden: 'De vraag is of de Hervormde Kerk na zoveel jaren malaise, onvermogen tot kerkelijk handelen en spre ken, na zoveel jaren tuchteloosheid en belij- denisontrouw, verder had kunnen komen. Ik meen van niet. Ik meen ook dat de hoogte, die hier werd bereikt in het kerkelijk gesprek, sindsdien niet meer zo is gehaald.Dat zijn woorden van een 'insider' van de Hervormde Kerk, die met liefde voor de gereformeerde behjdenis en haar reUgie, de Hervormde Kerk geleideUjk uit haar verval zag oprijzen. Ging de Hervormde Kerkorde 1951 de Gere formeerde Kerken in Nederland niet ver genoeg, de gereformeerden in de Hervormde Kerk zelf waren dus wel bMj met deze stap, zij het dat zij nog genoeg vragen overhielden en ook met angst en beven naar de toekomst keken. De klemmende vraag is of er de dingen in 1961 anders waren geworden. Was er in de tien jaren die verstreken een positieve ont wikkeling in de Hervormde Kerk waar te nemen als het gaat om toenemend gezag van de gereformeerde belijdenisgeschriften? Was de Hervormde Kerk opgeschoven in de richting van het principe dat de Gereformeer de Kerken voor ogen stond en wilden? Was de Hervormde Kerk principiëler geworden? Het is onmogelijk dat te bevestigen. Het eer lijk antwoord is: neen. En dus lag een toena dering tussen de twee kerken op grond van gedane uitspraken veeleer verder weg dan voor de hand. En toch... zochten deze twee kerken hereniging. Een hereniging op gereformeerde basis? Dat kan dus onmogelijk worden beweerd. Zien we de feiten onder ogen en rekenen we de gehele periode 1961-2003 mee - de termijn van het SoW-proces dus - dan moeten we vaststellen dat twee gereformeerde kerken die verenigden en met de Evangehsch Lut herse Kerk samengingen om gedrieën de nieuwe kerk, de Protestantse Kerk in Neder land (PKN) te vormen, van hun geloof zijn afgestapt. Het is pubhek dat depositie van de gereformeerde belijdenisgeschriften er niet beter op geworden is. Met de oude traditie is gebroken: Voor de nieuwe kerk is de gere formeerde waarheid als exclusieve reisgids bij de onuitputtelijke Bron van Heihge Schrift achterhaald. Men houdt er vreemde principes op na. Het leidt maar tot één con clusie: gereformeerden van de Gereformeer de Kerken in Nederland zijn anders over de Kerk gaan denken en hebben een andere visie op de Kerk dan hun voormaimen en coUegae uit 1951. Zij kennen aan de gereformeerde belijdenisgeschriften een andere plaats toe dan anderen vroeger deden. Hetzelfde lijkt gezegd te moeten worden van de gerefor meerden in de PKN die ook Lutherse belijde nisgeschriften een plaats in de PKN gunnen, waar de gereformeerden uit de begindagen van de Hervormde Kerk op dat punt onver murwbaar waren. De Vaderlandse Kerk heeft een belijdenis waarvoor de oudste gere formeerde vaderen, de maimen van het eerste uur, met inzet van hun leven gestreden heb ben! Zij stonden op een exclusief gerefor meerd standpunt en hielden voet bij stuk. In de PKN blijken nazaten, die de Hervormde Kerk daarin menen voort te zetten, er anders over te denken. Zij zeggen zich gebonden te weten aan de gereformeerde belijdenisge schriften; maar het is een andere binding, want zij staan tegenover de Lutherse erfenis milder en gematigder. Mij dunkt, gelet op deze feiten is de totaal nieuwe situatie en een geheel nieuwe kerk treffend in de naam weergegeven. Geen ver dediging van en opkomen voor de gerefor meerde belijdenisgeschriften, maar het pro testantse collectief: Uit het vorenstaande is af te leiden dat gere formeerden sterk aan de gereformeerde belij denisgeschriften gehecht waren. We mogen gerust zeggen dat het een gereformeerde ken merkt. De geschiedenis bewijst dat. In de Hervormde Kerk zijn gereformeerden voort durend voor de binding aan de gereformeer de belijdenis van de gehele kerk opgekomen. Het is de rechterflank, oftewel de gerefor meerde vleugel, in de Hervormde Kerk geweest die heftig verzet heeft geboden bij de totstandkoming van de nieuwe gefuseerde kerk. Hervormd gereformeerden hebben zich over de nieuwe kerk vaak ongunstig uitgela ten en hun woorden waren soms zeer fel. Een duidehjk normatieve plaats van de klassieke belijdenis der Reformatie werd nagestreefd. De jaren door was er tijdens het hele proces op het grondvlak, in de gemeenten dus, van wege die plaats van de gereformeerde belij denis veel onrust en onvrede. In alle drie de kerken rommelde het, maar in de Hervormde Kerk rommelde het eigenhjk altijd. Om over dat verzet maar eens wat aan te halen uit de kerkelijke pers, met name het contactorgaan van de Gereformeerde Bond 'De Waarheidsvriend': 'waimeer door Samen op Weg de Nederlandse Hervormde Kerk als vaderlandse kerk zou moeten wor den opgeheven, betekent deze hereniging een breuk met de geschiedenis van de Refor matie in ons land' (brief kerkenraad B.W. Krimpen a/d IJssel, 1984); 'in het loslaten van de belijdenis is er sprake van een verloo chening van de leiding van de Heilige Geest in de geschiedenis van de kerk, waarin ook het ontstaan van de belijdenisgeschriften een plaats heeft gehad'; 'onze kracht ligt niet allereerst in het "neen" tegenover Samen op Weg, maar in het "ja" tegenover de confes sie' 'we spreken onze kerk aan op haar behj denis en haar geschiedenis''geen per defini tie gelegituneerde plurale kerk maar een kerk waarin de Schrift norma normans en de behj denis norma normata is. En hoezeer we ook zelf als hervormd gereformeerden een stukje zijn van die plurale kerk in haar praktische gestalte, we zullen nünmer vrede hebben bij een ecclesiologische consensus op pluraliteit gebaseerd. Dan hebben we de Reformatie prijsgegeven''als de kerk niet meer de kerk van het Woord is, dient ze andere goden dan de levende God''wanneer de kerk een nieuwe identiteit aanneemt dan is de situatie fundamenteel en principieel gewijzigd. De gewetensvraag is dan immers: ga ik mee met deze nieuwe kerkformatie, of blijf ik achter in het grotendeels ontvolkte huis van de oude Nederlandse Hervormde Kerk'?; 'In de clas sis BrieUe leven grote bezwaren. Tal van gemeenten willen en zullen niet meegaan''u als synode geeft er bhjk van wél weg te kun nen en ook metterdaad weg te gaan van de historische belijdende wortels van onze kerk'; en tenslotte een laatste citaat hiervan: 'wij spreken hier in vervolg op "Putten" nog eens uit, dat wij op de weg naar een Verenig de Protestantse Kerk in Nederland, zoals wordt beoogd, niet mee kunnen gaan. Wij kunnen en willen niet mede verantwoordehjk zijn voor het prijsgeven van de historische Hervormde Kerk aan een kerk, die niet meer geworteld is in de traditie van de Reforma tie'. Het zijn stuk voor stuk bewogen woorden, het zijn hartenkreten die illustreren hoe har- tehjk de verbondenheid van hervormden met de gereformeerde belijdenis in de grondslag van de Hervormde kerk is. De grondslag die de reden is dat men in die kerk is! Aan die grondslag wenst men dan ook de gehele kerk te houden. Ieder is daaraan gebonden. Her vormd gereformeerden bhjken vuurbang te zijn voor een grote afscheiding van de oude Hervormde Kerk. Een gefuseerde kerk, een nieuwe kerk, vandaag de dag PKN geheten, benoemde men met de grootste Afscheiding uit de Vaderlandse Kerkgeschiedenis. In een uitgebreide verantwoording op de Hervorm de Synode luchtte er bhjkbaar eentje zijn hart en zei bevreesd te zijn voor een leegloop van de Hervormde Kerk en met weinigen achter te blijven. De hef de tot de gereformeerde belijdenisge schriften en de zorg over de handhaving van die geschriften bhjkt met de geschiedenis en het bestaan van deze kerk verbonden te zijn. Nadat in 1816 de Reglementenbundel inge voerd werd en Koning Willem I het bestuur van de kerk aan zich trok, ontstonden er meer en meer problemen. De problemen rezen juist op het punt van de leer. De leer van de kerk lag en ligt eigenlijk altijd onder vuur. Wie de Bijbel leest, hoeft lüet lang te zoeken naar gedeelten die dwahngen tot inhoud hebben. In het Oude Testament waren er de valse profe ten die met het Woord van God de hand Hcht- ten. In het Nieuwe Testament kunnen we lezen hoe de apostel Paulus de gemeenten waar schuwde voor dwalingen van dwaaUeraren en duivelse aanvallen op de leer van de apostelen. De Kerk van vandaag bezit in de boodschap van de Heere Jezus en de apostelen de waar schuwingsvlag: wolven zullen de schapen proberen te grijpen. De geschiedenis van de Vaderlandse Kerk staat in de hjn van de apos- tohsche woorden. Wie de goede behjdenis houdt, komt onder vuur te Uggen. De Vader landse Kerk noteert 1618-1619: de Dordtse Synode. Uitwijzingen hebben plaatsgevonden. De leer van Gods soevereiniteit. Zijn verkie zing tot zahgheid en de volharding van de hei- ügen zijn als vast en zeker in God beleden. (Gelukkig werd in de Grote Kerk te Dor drecht, waar in 1619 na de Synodevergadering de Koning der Kerk aangeroepen werd, de dankdienst voor de totstandkoming van de PKN niet gehouden, daarvoor was een meer oecmnenische plaats gekozen.) Welnu, de invoering van de Reglementen bundel zorgde voor specifieke leerproble men. De leertucht werkte niet. Ieder veroor loofde zich te zeggen wat hij dacht. Onge- stiaft werden dingen verkondigd en werden leringen gedaan die in strijd waren met de gereformeerde behjdetüsgeschriften. Naar de letter der kerkelijke wet mocht dit wel niet, maar het gebeurde wel. We keimen de pijn die gerefonneerden gingen voelen en de nood waarin zij geraakten. 1834 is een mar kantjaartal in deze kwestie. Eenjaar dat ver bonden is met de geschiedenis van de Gere formeerde Kerken in Nederland. Hendrik de Cock, hervormd predikant te Ukum in Gro ningen, scheidde zich af. Hij had het niet gezocht. Tot het einde toe ging hij de kerke- hjke weg. Hij was irmerhjk gebroken toen coUega Scholte voor zijn prediking in Her vormd Ulrum de kerk ontzegd werd, waar door hij veroordeeld was voor zijn prediking een boerenwagen als preekstoel te gebruiken. Op 14 oktober 1834 werd de 'Acte van Afscheiding of Wederkering' getekend. Een deel daarvan luidt: 'Wij ondergetekenden Opzienderen en litmaten der Gereformeerde Gemeente van Jezus Christus te Ulrum; sedert geruimen tijd opgemerkt hebben, het bederf in de Nederlandsche Hervormde Kerk, zoo wel in de verminking ofverloche- ning van de leer onzer vaderen gegrond op Gods woord, als in de verbastering van de bediening der Heilige Sacramenten naar de verordineering van Christus in zijn woord; en in bijna volstrekte verzuim der kerkelijke tucht; welke stukken allen naar onze Gere formeerde belijdenis Art: 29 kenmerken zijn der ware kerk weshalven de ondergete kenden met dezen verklaren dat zij overeen komstig het ampt aller gelovigen Art 28 zich afscheiden van degene die niet van de kerk zijn, en dus geen gemeenschap meer te willen hebben, met de Nederlandsche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waar achtige dienst des Heeren en verklaren tevens gemeenschap te willen uitoefenen met ale ware Gereformeerde ledematen, en zich te willen vereenigen met elke op Gods Woord gegronde vergadering, aan welke plaatze God dezelve ook vereenigd heeft Gere formeerden gingen heen, anderen bleven omdat, zo zeiden zij, de gereformeerde belij denisgeschriften wettig nog altijd de grond slag van de kerk waren. De geschiedenis her haalde zich: 1886 dr. A. Kuyper en de Dole antie. De twee afscheidsbewegingen verenigden zich in 1892 tot de Gereformeer de Kerken in Nederland. Een deel van 1834 wilde zich rüet verenigen maar bleef op zich zelf: Christehjk Gereformeerde Kerk. Alle kerkelijke feiten hoeven niet gememo reerd te worden, het is wel duidehjk dat de Hervormde Kerk een geschiedenis kent waarin gereformeerden onvermoeibaar heb ben opgeroepen tot en zijn opgekomen voor het alleenrecht van de gereformeerde belij denisgeschriften. Zowel uit het boek 'Zij die bleven' van drs. K. Exalto, ds. W. van Gor- sel, e.a., als uit het boekje Behjdenis en Ver bond dat onder verantwoordehjkheid van het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond is uitgegeven bhjkt hoe gereformeerden toch altijd bleven vanwege de gereformeerde belijdenis die het alleenrecht op de Her vormde Kerk heeft. Daarover kan geen dis cussie zijn. Ook in de laatste decennia heb ben zij, de gereformeerden in de Hervormde Kerk, het SoW-proces aanhoudend bekriti seerd, zoals uit citaten al is gebleken. We constateerden een enorm en breed verzet van hervormd gereformeerden tegen het samengaan van drie kerken. En als de PKN een feit wordt? Dan is de eenheid van her vormd gereformeerden gebroken. Als ik het goed zie, is hier het spreken van 'voluit gere formeerd' en 'exclusief gereformeerd' ken merkend. De bezwaarde die toch meegaat in de PKN hanteert de terminologie 'voluit gereformeerd' en de bezwaarde die niet kan meegaan naar de PKN gebruikt de woorden 'excAusief gereformeerd Toen na de stemming op 12 december aan twee hervormd gereformeerde predikanten de vraag werd gesteld waarom zij aan de tot standkoming van de PKN hadden meege werkt door voor de vereniging te stemmen, luidde het antwoord: 'We kunnen in de PKN volidt gereformeerd zijn en blijven.' Anders is het geluid van een andere hervormd gere formeerde dominee die erop aandrong tegen het fusiebesluit te stemmen: 'Een uitermate droevig besluit. Allereerst omdat met dit fusiebesluit de kerk waaraan ik me verbon den weet en die ik belijd als een planting van God, besloten heeft om zichzelf op te heffen. Ze heeft haar bijbels-gereformeerd karakter definitief afgelegd en ingewisseld voor een modem-plurale identiteit, waarbij eenieder zijn eigen waarheid mag hebben.' Hier is een verschil, hier ontstaat een breuk, hier begint het te scheuren: de ene hervormd gerefor meerde gaat mee omdat hij op zijn post of plaats in de PKN nog voluit gereformeerd kan zijn, de andere hervormd gereformeerde kan niet mee omdat hij naar eer en geweten het alleenrecht van de gereformeerde belijde nisgeschriften op de héle kerk moet eisen. Waarom kan een gereformeerde gewetensbe zwaarde niet mee de PKN in? Heel raak en kernachtig is naar mijn overtuiging het pro bleem door ds. L.J. Geluk geanalyseerd en heeft hij het antwoord op die vraag gegeven. Hij is van meiüng dat de Synode richting de gewetensbezwaarde niets heeft opgelost in zijn wezenhjke en principiële bezwaren. Misschien zijn de leidinggevenden daarvoor ook te ver van de rehgie van de belijdenis vervreemd, zo vraagt hij het zich af Ds. Geluk schreef: 'Het is een religieuze bron die het protest tegen het verdwijnen van de Her vormde Kerk en tegen de PKN voedt De bezwaarden houden vast aan hun kerk omdat deze niet is ontstaan uit enige menselijke actie, maar geboren uit het Evangelie, dat hier voor het eerst in de 7e eeuw door Angel saksische monniken werd verkondigd. Een kerk die in een weg van diep lijden en ten koste van het leven van vele martelaars in de 16e eeuw is gezuiverd, her-vormd, ge-refor- meerd. Zij hebben haar steeds weer herinnerd aan haar afkomst, aan haar plaats in de Nederlandse staat en samenleving, aan haar met bloed bezegelde belijdenis, aan de onwankelbare waarheid van het Evangelie, aan de vastheid van Gods wet. Haar zijn zij trouw gebleven ondanks haar gebreken, haar verdeeldheid, de vele onbijbelse leringen die straffeloos hun weg mochten gaan Deze kerk hebben zij lief, ondanks haar verval en de onvriendelijke woorden die hun soms zijn toegevoegd. Zij is het voorwerp van hun gebed: dat God in Zijn genade haar herstelt, zodat zij weer licht uitstraalt in onze verloe derde samenleving, dat alle gemeenten een plaats zullen zijn waar de drie-enige God wordt aanbeden, waar geen water bij de wijn van het Evangelie wordt gemengd, waar de heilige sacramenten naar Christus' bedoeling worden bediend, waar de enige troost in leven en sterven wordt gepredikt. Hun kerk gaat weg. Er komt een nieuwe, een andere kerk. Het gaat hen niet om een plekje daarin, waar zij enigszins zichzelf kunnen zijn, waar zij meer of minder royaal worden geduld. Het gaat hen niet om een aantal gemeenten waar de gereformeerde belijdenis in ere mag zijn. Het gaat hen om het geheel van de kerk. Alleen een kerk die trouw is aan het Godde lijk Woord kan tot zegen zijn voor het volk. De eerstverantwoordelijken voor het SoW- proces hadden moeten herkennen dat hier de bron van het verzet der bezwaarden hgt, dat daarom het hele verschijnsel van de beoogde PKN voor hen onaanvaardbaar is en dat zij zich daarom niet met een troostprijs laten afschepen. Triest dat aan de ideologische, zelotische ijveraars voor SoW hiervoor de antenne ontbreekt. Hier botsen godsdienstige ideologie en rehgieus gemoed op elkaar. En die zijn niet met elkaar te verzoenen.' Aan de hand van de woorden van ds. Geluk lijkt het verschil tussen bezwaarden die wel meegaan in de PKN en bezwaarden die de PKN niet in kunnen gaan met twee zinnen weergegeven te kunnen worden. De eersten zijn dankbaar voor en blij met de ruimte die de nieuwe kerkorde biedt, zij kunnen plaat selijk voluit gereformeerd zijn. De laatsten, de gewetensbezwaarden genoemd, kunnen niet mee omdat zij overtuigd zijn dat de gere formeerde belijdenis het alleenrecht op de héle kerk heeft, hetgeen door de nieuwe kerk orde ongedaan wordt gemaakt. In haar grondslag was de Vaderlandse Kerk altijd exclusief gereformeerd. Professor Graafland erkende dat daarom ook het Comité tot Behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk met het pleidooi voor de belijdenis his torisch gezien gelijk heeft, maar aan de gevolgen wilde hij he ver niet denken. Het kan nauwelijks kernachtiger gezegd worden: gewetensbezwaarden gaat het om de aan spraak van de gereformeerde belijdenis op het gehéél van de kerk! Juist dat lijkt hen te vervullen als zij spreken over het behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk. De PKN is een geheel nieuwe kerk die een nieuwe geschiedenis schrijft waarin uit hoofde van de pluraliteit de gereformeerde voluit gere formeerd en de lutherse voluit luthers kan zijn. Met de vorming van een nieuwe kerk wordt de brug opgehaald voor afgescheiden kerken. De sleutel van de gereformeerde belijdenis geschriften is gebroken. De 'Acte van Afscheiding of Wederkering', zoals in 1834 getekend, lijkt een archiefstuk geworden te zijn. Dat zou diep te betreuren zijn. Een ont moeting met mijn Christelijke Gereformeer de collega P. den Butter in de jaren negentig in de Sint Jan te Gouda terzake een Reforma- tieherdenking was onvergeteüjk en, om per soonlijk te spreken, voor herhaling vatbaar. Voor afgescheiden kerken, waarin de gere formeerde belijdenisgeschriften als Schrif tuurlijke documenten kerkelijke fundering is, lijkt nu echter de weg naar de Hervormde Kerk jammer genoeg voorgoed voorbij. Of toch niet? Deze vraag is ingegeven door reac ties van afgescheidenen zelf, die werden opgetekend na het aanvaarde verenigingsbe- sluit. Onder de kop 'meeleven met hen aan wie wij ons verbonden weten' werden woor den opgetekend van verschillende vertegen woordigers uit gereformeerde kerken op het ontstaan van de nieuwe kerk. Woorden die te denken geven. Overwegend woorden waar uit verbondenheid met gewetensbezwaarden valt op te maken en waaruit verwachting en hoop spreekt. Ze worden hier grotendeels herhaald, gevolgd door een vraag ter afron ding. Allereerst toonde professor dr. J.W. Maris van de Christelijke Gereformeerde Kerken vooral begaan te zijn met het gereformeerde deel in de Hervormde Kerk dat twee wegen ging: "Ik begrijp de bonders die zeggen dat ze in de PKN net zo veel ruimte krijgen als in de Hervormde Kerk het geval was. Ik ben met hen begaan, omdat hun plaats in de PKN nog meer gecompromitteerd zal zijn. Het bij na maximale aantal hervormde tegenstem mers tegen de fusie zal hopelijk in de hele Hervormde Kerk als pijn doen voelen. Was het niet een laatste wanhopig beroep van de aanhangers van de gereformeerde belijdenis in de NHK op het geheel van hun kerk Daarom heb ik misschien nog meer begrip voor degenen die niet alleen tegen het voor stel tot fusie hebben gestemd, maar die ver volgens verklaren niet mee te gaan. Ik hoop van harte dat hun stap niet slechts een roman tisch "ja" betreft, maar een consequent "ja" tegen het Woord van God en het gerefor meerde belijden." Vervolgens woorden van diaken L.M.P Scholten, lid van de Gereformeerde Gemeen ten in Nederland, die luidden: "Het betekent dat deze drie kerken zichzelf opheffen, dat is heel wat. Er komt een nieuwe kerk voor in de plaats, waar we zeer gemengde gevoelens bij hebben, een modem-plurale kerk. Dat was het al in de praktijk, maar de grondslag is daarmee nu in overeenstemming gebracht. Wat betreft de handreiking die gisteren door het hervormde synodebestuur is gedaan, deze hgt toch in het verlengde van de eerdere handreiking, waarin toegezegd wordt dat gemeenten zichzelf kunnen blijven. Maar dat neemt niet weg wat door het Comité is aan gevoerd en wat ik helemaal onderschrijf: Je zit in een kerkverband en je moet dan toch respecteren dat andersdenkenden daarin een legitieme plaats hebben." Als derde aanhaling, uit de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, worden woorden van ds. A.J. van Zuijlekom opgeschreven: "Dit is geen eenheid in geloof We leven bijzonder mee met hen aan wie wij ons in geloof ver bonden weten, dat zijn er velen binnen de PKN. Met voorgangers die verantwoorde lijkheden voelen drukken. Die 'hun' gemeente bijeen willen houden, en haar niet willen uitleveren aan dit eenheidsstreven. De Bond heeft gezegd: Wij kunnen niet mee en wij kunnen niet weg. Toch vraagt de Heere trouw aan Hem. Groen van Prinsterer zei: 'Geen recht om te blijven in een kerk waaruit veeleer een christen, aan de hervormde kerk leer getrouw, verplicht is te wijken.' We staan niet triomfalistisch aan de kant. We bidden om verlichte ogen van het hart." Ouderhng J.B. Philibert uit de Oud Gerefor meerde Gemeenten sprak zijn droefheid en schuld uit. Uit zijn mond zijn de woorden: "Ik had altijd nog een hoop dat de Heere in die kerk dusdanig zou werken dat alles op de rechte plaats zou komen, zodat wij weer terug zouden kunnen. Maar, ik moet eerlijk zeggen, nu weet ik het niet meer. De weet niet wat de Heere gaat doen. Ik heb veel te doen met de bezwaarden. Kun je zeggen dat de mensen die niet meegaan met de nieuwe kerk, de Hervormde Kerk verlaten? Of moet je zeggen: De kerk heeft hen verlaten? Ik stel dit vragenderwijs, maar die gedachte komt wel bij je op." Tenslotte is ds. J.J. van Eckeveld van de Gereformeerde Gemeenten te citeren: "We moeten eerlijk zijn, ook de Nederlandse Her vormde Kerk was een plurahstische kerk, waarin de gereformeerden was in ieder geval nog op die belijdenis aanspreekbaar. In de nieuwe kerk is de belijdenis zelf pluralistisch geworden. Ongetwijfeld een grote stap ach teruit. Van harte leven we mee met degenen die door deze kerkelijke fusie in grote gewe tensnood gekomen zijn vanwege hun liefde voor de gereformeerde belijdenis. Sommigen van hen kunnen om des gewetens wil niet mee. Terwijl anderen, die evenzeer in gewe tensnood verkeren, toch geen andere weg zien dan mee te gaan. Dat tekent de verwar ring die er is. Heel deze gebeurtenis bepaalt ons bij de nood en schuld van de kerk. We hebben niet gewaakt en gebeden. Het is mijn bede of de Heere de hof van de kerk van Nederland wil doorwaaien met de wind van Zijn Geest en dat Hij nog eens bij elkaar zou willen brengen wat bij elkaar hoort." Naar aanleiding van de reacties dringt zich een vraag ter afronding op: Zouden vele gere formeerden, tussen wie ook zeker behoorlijke verschillen bestaan, een ontvolkte Hervorm de Kerk in de toekomst bevolken? De Heere weet het antwoord, 't Is alleen goed en het houdt alleen stand als het uit God is, 'eens Geestes'. Dan zal het met dankzegging geno men zijn, geheiligd door het Woord van God en door het gebed. Drs. J.W. van Estrik, V.D.M. Hervormd predikant Goedereede Onze huid kan flink uitdrogen door extreme weersomstandigheden, zoals felle zon, vrieskou en harde wind. Rose Mosqueta Intensive Gezichtscrème is speciaal ontwik keld voor de zeer droge en belaste huid. De crème bevat plantaardige oliën, bijenwas en wolwas, die de lipidemantel van de huid optimaal aanvullen en een zeer drogen huid weer soepel en zacht maken. De crème is zeer geschikt als dag- en nachtcrème in de winter of als kuur van twee weken bij een extreem droge, schilferende en gesprongen huid. Hiermee komt het aantal crèmes in de Rosa Mosqueta gezichtsverzorgingsserie op vier:naast de intensieve gezichtscrème zijn er ook een dagcrème, nachtcrème en hydra- terende crème. Alle Rosa Mosqueta-crèmes bevatten rozen- bottelolie van de wilde roos. Rosa mosqueta. Dit is een levenskrachtige struik die tot op een hoogte van zo'n 2.200 meter in het heu vel- en berggebied van Chili voorkomt. Haar vruchten bevatten een olie die bijzonder rijk is aan essentiële vetzuren. Deze activeren de opbouwende processen van de huid en ondersteunen haar natuurlijke herstelvermo gen, waardoor zijn opbloeit en gaat stralen. De etherische rozenolie die de crèmes een aangename rozengeur geeft, komt uit Tur kije en Marokko. Zij wordt gewonnen uit de bloemblaadjes van een speciale geurroos, de Damascus-roos. Traditiegetrouw blikken we terug op het afgelopen jaar. In 2003 was er in eigen land op het eerste gezicht weinig nieuws onder de zon. Alhoewel de zomer die van 1947 bijna overtrof en het noorderlicht in novem ber als bovennatuurlijke neonreclame werd afgeschilderd. Op de valreep kwam de veel besproken kerkfusie tussen hervormden, gereformeerden en lutheranen tot stand. De nog immer dubieuze Harry Potter en de Zweinsteinexpres, de medicalisering van de gezondheidszorg en de 'Oranjewatchers' bleven het goed doen in de media. Mabeien en nederlaagstrategie verrijkten onze taai, net als het gloednieuwe en tegelijk ouder wetse beurtplankje en het ineens niet meer fictieve frisbier. Met een 'starttoets' voor kleuters en een 'pyjamadag' voor ouderen werden veranderingen en tekortkomingen in onze verzorgingsstaat duidelijk zichtbaar. Kortom, Nederland bleef ook aan het begin van de eenentwintigste eeuw een welvaarts staat waarin het sterke benen zijn die de broekriem kunnen aanhalen. Globaal gezien leek 2003 gewelddadiger dan de jaren ervoor. De arrestatie van Saddam Hoessein zal hopelijk bijdragen tot een ver mindering van het geweld in Irak. Het onzinnige geweld in het Midden-Oosten kreeg veel aandacht in de media, maar ook elders speelden zich gruwelijke taferelen af. De welvarende landen hadden zo hun eigen problemen. Ze werden beslecht door het blussen van binnenbrandjes en het bijleg gen van ordinaire ruzies over macht en gel dingsdrang. Veel werd bijgelegd en gladge streken, In eigen land kwam de 'man van tien miljoen' goed weg. Hij leverde zijn bonuskaart in en ziet de rest van zijn buite nissige salaris gewoon op z'n HA-rekening gestort. Ondertussen bezuinigde het kabi net op o.a. de gezondheidszorg en tal van subsidies. Soms terecht, maar niet altijd. Met name het jongerenwerk en activiteiten op het gebied van de volksgezondheid had den moeten worden ontzien. Zo kijken we onvermijdelijk terug op een alweer tumultueus jaar. Veel rumoer in bin nen- en buitenland. Ook dicht bij huis was er veel onrust. Hoe krijgen we iets terug van de 'rust' en de saamhorigheid waar velen naar uitzien? Ik denk door gewoon te doen wat gedaan moet worden. En houdt reke ning met elkaar. Spreekt u iemand ergens op aan? Doe het rustig en weloverwogen. Wordt u ergens op aangesproken? Luister en probeer te begrijpen waarom de ander zo doet We eindigen met de bekende spreuk: 'Verbeter de wereld, en begin bij jezelf'. Ik wens een prettige jaawisseling. Dan ook een fijn geboortekaartje. Wij hebben ze voor u. Maak uw keuze uit ons nieuwe modellenboek! SOMMELSDUK Tel. (0187) 471020

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 18