Een NEEN dat
een JA zou zijn
etïi i efe
Vijftien procent minder schol in 2004
Europese visserijministers
maken duurzame vangstafspraken
Maria (II)
Woord
Daad
Vrede op aarde
EIIAtfi3B141IEUWS
Damkampïoenschap
Flakkee 2003/2004
EIIAtlDEIt-niEUWS
Kerstdiensten
Gereformeerde kerk
Melissant
Uitslagen Oostmoer
Good Luck verslaat
TOGO twee maal
Goeree Overf lakkee
Goeree Overf lakkee
Oliebollen
Ger. Gemeente
Ophalen oud papier
Oude Tonge
W. H. Velema
Brandweer ontwikkelt
vuurwerkspel voor de jeugd
PAGINAL
DINSDAG 23 DECEMBER 2003
Op vrijdagavond 12 december zag en hoorde
ik een gesprek van een EO-verslaggever met
Dr. B. Plaisier. Kort tevoren was ook op de
Hervormde synode de beslissing ten gunste
van éénwording met de beide andere Kerken
gevallen. De leidinggevenden van de drie
Kerken die bij die Samen-op-Weg betrokken
zijn, zullen daar blij mee zijn. Dr. Plaisier uit
te in dat korte gesprek zijn blijdschap, het
geen begrijpelijk is. Hij heeft zich met het
hele moderamen van de Nederlandse Her
vormde Kerk voor de fusie ingespannen. Dit
besluit is een bekroning van die inspanning.
Omdat ik zelf behoor tot een Kerkgemeen
schap die niet bij dit proces is betrol^en, heb
ik mij onthouden van een publieke uitspraak
over het Samen-op-Weg gebeuren. Wel heb
ik mij soms afgevraagd of degenen die zo
nauw bij het Samen-op-Wegproces betrok
ken zijn, zich wel eens ingedacht hebben de
moeite en de innerlijke smart van degenen
die uit overtuiging tot de afgescheiden Ker
ken behoren. Ik schrijf dit niet om medelij
den op te roepen. Onze positie is een andere.
Ik heb mij vooral de laatste jaren in stilte
dikwijls in mijn hart geraakt gevoeld.
Deze rubriek gaat vooral over ethiek. Wel
nu, in het gesprek met de journalist van
Twee Vandaag (op 12 december, omstreeks
half zeven) werd aan Dr. Plaisier voorge
houden dat de meerderheid in de Hervormde
synode erg klein was. Hoe, zo luidde de
vraag, kijkt Plaisier daar tegenaan?
Zijn antwoord was, dat er wel heel wat
tegenstemmers zijn geweest (vierentwintig),
maar dat niet alle tegenstemmers tegen de
fusie waren. Onder hen waren er ook, die ter
wille van de echte neen-zeggers tegen had
den gestemd. Dus vanuit deze overweging
(ik gebruik mijn eigen woorden, zoals ook
hierboven): wij zijn niet tegen, maar willen
jullie in je vanuit overtuiging neen-zeggen,
niet alleen laten staan. Deze redenering
moest aannemelijk maken, zo kreeg ik de
indruk, dat het aantal principiële tegenstem
mers kleiner zou zijn dan het getal vieren
twintig doet vermoeden.
Dan krijgen we dus de situatie dat het neen
van een aantal tegenstemmer eigenlijk een ja
zou zijn.
Deze redenering raakte mij in mijn hart. Ik
hoef niet op te komen voor de tegenstem
mers, die hebben hun eigen reactie op deze
redenering. Ik spreekt in dit geval als buiten
staander, die toch gedurende veel ogenblik
ken op de dag van 12 december met degenen
die hun stem moesten uitbrengen, ben bezig
geweest.
Het is natuurlijk maar een gedachtenspinsel.
Toch heb ik mij op een aantal momenten in
de morgen en de middag van die vrijdag
afgevraagd: Wat zou je zelf gedaan hebben?
Hoe zou je zelf de zwaarte van de verant
woordelijkheid om ja of neen te stemmen,
hebben verwerkt?
Ik hoef daarop geen antwoord op dit papier
te geven. Ik zal dat ook niet doen. Wel vond
ik het onbegrijpelijk dat de secretaris-gene
raal een aantal tegenstenuners interpreteert
als eigenlijke voorstemmers. Je kunt hun
getal in elk geval van de tegenstemmers
aftrekken. Conclusie mag dan zijn - al werd
die gesuggereerd en niet verwoord - aan dat
getal vierentwintig hoef je niet zo zwaar te
tillen als uw kritische vraag suggereert.
Ik wil hier twee opmerkingen bij maken.
Allereerst deze: Wie tot het uitbrengen van
zijn stem wordt geroepen, zal tegen het
besluit dat genomen moet worden ja of neen
zeggen. In zo'n kritieke situatie, waarin het
op elke stem aankomt, zal een synodelid met
name de zaak in het geding, in het oog en in
het hart hebben. Hij of zij kan wel bewogen
zijn met mede-broers of -zusters die tegen
zijn. Maar ze kunnen hun stem toch niet
laten afhangen van het verlangen om mede
synodeleden niet in de kou te laten staan? Je
stemt toch niet om je broeder in zijn tegen
stem ter wille te zijn en voor hem begrip te
tonen?
De keerzij van deze kritische opmerking is,
dat deze synodeleden worden geacht zich de
betekenis en de strekking van hun stem niet
te zijn bewust geweest. Immers, dan komt er
een oneigenlijke overweging bij je stembe-
paling. Dan gebruik je je stem niet voor een
beslissing ter zake van het voorstel, maar als
een steunbetuiging aan je medebroeder-
synodelid. En als er nu eens drie meer
geweest zouden zijn die deze redenering
gevolgd waren, dan zou de fusie niet door
gegaan zijn, terwijl een meerderheid er in
zijn hart vóór was.
Ik vind deze redenering, nog wel geuit in een
televisiegesprek en dus opgevangen in tal
van Nederlandse huiskamers, onbegrijpe
lijk.
De lezer denke zich in wat Dr. Plaisier heeft
bewogen om zo de betekenis van vieren
twintig tegenstemmers te minimaliseren. Ik
zal daarover geen uitspraak doen. Wel vrees
ik dat Dr. Plaisier door de praktijk tot een
herziening van zijn oordeel gebracht zal
worden.
Het kan soms vreemd gaan in het leven. Die
zelfde avond was er nogal wat te doen over
de besprekingen op de in Brussel te houden
top. De Duitse minister van Financiën heeft
Nederland ervan beschuldigd met zijn kri
tiek op de financiële manipulaties van
Frankrijk en Duitsland, de sfeer in Brussel te
vergiftigen.
Hij noemde het ongehoord dat een klein land
als Nederland zo volhardend kritiek uitte op
Duitsland en Frankrijk.
De lezer vindt het ter sprake brengen van dit
onderwerp in dit kader misschien ongepast.
Heel dit gebeuren valt - vanuit een heel
andere hoek - echter onder dezelfde titel.
Duitsland dwingt Nederland om van het
neen een ja te maken.
Ik besef heel goed dat het om een totaal ver
schillende context gaat. Toch werd ik die
vrijdagavond herinnerd aan een les uit de
latijnse grammatica: Mutatis mutandis. Dit
is een typisch gebruik van de latijnse taal en
grammatica. De uitdrukking betekent: Als je
verandert wat veranderd moet worden (dus
wat niet van toepassing is), dan is er toch een
punt van overeenkomst.
En wat is dan de overeenkomst tussen wat in
beide voorbeelden gebeurt? Dat je de ander
niet serieus neemt. Je ontzegt hem het recht
of de kracht om zijn eigen overtuiging te
hebben. Of je minimaliseert de betekenis
van zijn tegenstem.
Opvallend dat dit in de Kerk en in de poUtiek
voorkomt.
Laten we bedenken dat deze beide voorbeel
den soms ook in minder dringende of minder
klemmende zaken spelen. Wij moeten de
ander niet een mening of motivering opdrin
gen die de zijne of de hare niet is. Daarvan
komen altijd ongelukken.
Dit artikel is geschreven op de avond van
12 december 2003.
De uitslagen van de in de tweede ronde
gespeelde wedstrijden zijn:
J. van den Ouden - K. Tanis0-2
A. van Huizen - A. 't Jonk1-1
B. Visbeen - H. Bijdevaate2-0
L.J.T. Jacobs - D. Wolfert 0-2
Jac. Wolfert - M. Goedegebuurl-I
C. Polder -1. Mackloet1-1
W. van Schie - J. van Koppen 2-0
P. Leroy - P.v.d. Steen 2-0
A.P.C, de Mik - J. van Hoorn1-1
A. de Mik - H.M. Floresteijn2-0
J. Jordaan - H.H. Verolme 0-2
A. Doom - Joh. Wolfert2-0
J.A. Dekker -1. Koese 0-2
Knap van Polder, dat hij de punten met
Mackloet wist te delen. Verrassend was
ook de nederlaag van Dekker tegen Koese.
Van der Steen kon het met twee schijven
achterstand niet bolwerken tegen Leroy.
Van Hoorn wist na zijn remise tegen de
kampioen 2003, Van Schie, nu de kam
pioen van 2002, A.P.C, de Mik, een gelijk
spel af te dwingen. K. Tanis, B. Visbeen en
D. Wolfert gaan na twee ronden aan de
kop. De derde ronde zal op woensdag 14
januari 2004 in de Sporthal te Middelhar-
nis worden gespeeld. Aanvang; half acht.
Bezoekers zijn hartelijk welkom.
clir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE;
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,25;
contracttarieven op aanvraag
slmtingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
slmtingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk 'worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden.
06-50448359
REDACTIE;
hoofdredacteur: J. VUlerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 1440
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.coin
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN;
Per kwartaal 8,90.
Perjaar 33,60.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
De brandweer gooit een nieuw element in de
strijd om het veilig gebruik van vuurwerk te
bevorderen. Op de landelijke site
www.brandweer.nl is een speciaal vuur
werkspel voor de jeugd ontwikkeld, maar
volgens de brandweer kunnen ook volwasse
nen er nog heel wat van opsteken.
Wie het vuurwerkspel speelt, moet tal van
vragen beantwoorden. Hoe ga je veilig met
vuurwerk om? Op welke leeftijd mag je
vuurwerk kopen? Wat doe je als je een
brandwond hebt? Via een avonturenspel
komt de speler bij het goede antwoord. Een
erg leerzaam spel dat, zoals gezegd, in eerste
instantie voor de jeugd is ontwikkeld en ook
een toepasselijke uitstraling heeft. Maar een
maal in het spel, blijken sommige dingen
ook - of misschien juist - voor volwassenen
pittig te zijn. De spelletjes vragen namelijk
nogal wat vaardigheid. Op een vlotte, speel
se manier vertelt het spel kort en bondig ver
teld over de gevaren van vuurwerk. Het spel
wordt via de basisscholen en winkels waar
■vuurwerk te koop is, gepromoot. Het scho
lierenproject kwam tot stand met medewer
king van het ministerie van Binnenlandse
Zaken, de Nederlandse Vereniging voor
Brandweerzorg (NVBR) en Rampenbestrij
ding en de adviesraad communicatie brand
weer en rampenbestrijding (COBRA).
In de Gereformeerde kerk te Melissant
wordt morgen, 24 december, weer een kerst
nachtdienst gehouden. Voorganger is ds.
H.C. de Jong uit Hellevoetsluis. Vooraf
gaand aan de kerstnachtdienst worden altijd
traditionele kerstliederen gezongen. Verder
zal ook het koor 'Challenge' optreden. Aan
vang van de dienst is 21.45 uur. Iedereen is
welkom. De kerstnachtdienst zal ook te
beluisteren zal ook te beluisteren zijn op
radio Flakkee.
Vervolgens is er op Eerste Kerstdag een
dienst voor jong en oud, met doopsbedie-
ning; aanvang 10.30 uur. De eigen predikant
ds. mevr. Worst zal dan voorgaan.
Uitslag van de dressuurwedstrijd voor
pony's, proef F2 a, gehouden op zaterdag 20
december in Manege Oostmoer, Oostmoer-
sedijk 2a te Stad aan't Haringvliet. Voor
deze proef dient een minimaal aantal punten
behaald te worden van 210.
Ilja Koole, Fenjala, 235 pnt; Nelleke de Rui
ter, Rosalie, 235 pnt, tevens diploma F2
behaald; Sharon Hazelhoff, Katinka, 231
pnt, tevens diploma F2 behaald; Gerrie de
Waal, Diamond, 222 pnt; Eline de Weerd,
Rosalie, 220 pnt, tevens diploma F2
behaald; Maxime v. Oosten, Katinka, 218
pnt; Cora v. Hulst, Sterre, 217 pnt; Sander
Mierop, Tazz, 215 pnt; Jasper Mierop, Tazz,
211 pnt; Britt de Waal, Lady, 210 pnt; Tho
mas Dee, Rody, 206 pnt; Sabrina v.d. Bos,
Karine, 201 pnt.
Maria zingt, ze heft een lofzang aan.
Haar leven is verward: hoe zal het met haar gaan?
Wordt zij gehoond, verstoten en veracht,
nu God Zijn wonderen in haar werkt door 't Kind dat zij verwacht?
Maria weet niet, als de dagen verder gaan, hoe of het dan zal wezen.
Ze heeft veel nagedacht, de Schriften doorgelezen.
God's Geest, Die in haar werkt. Hij opende haar ogen.
Wat is God groot!, zo zingt zij diep bewogen,
dat Hij naar mij heeft omgezien, bij 't Heil Dat komen gaat;
niet heeft versmaad, veracht mijn nederige staat;
Zijn volk mag niet verloren gaan in ongerechtigheid.
Wat is God groot in Zijn barmhartigheid!
Zo zingt Maria voort, in heerlijk blij verwachten.
Mij zullen prijzen alle de geslachten!
Maria denkt nu niet aan te verwachten blaam,
ze jubelt: loof nu God, want heilig is Zijn naam!
Zaterdag 20 december stonden wederom de
eerste en tweede teams van twee verenigin
gen tegenover elkaar. Ondanks de geringe
personele bezetting bij Good Luck 2 kon de
ploeg met een 9-12 overwinning de punten
in de wacht slepen. Bij het eerste team van
de korfballers uit Middelhamis verliep het
scoreverloop met name in de eerste helft
behoorlijk moeizaam. TOGO speelt het
zogenaamde achterverdedigen en laat zich
daarbij ook nog ver zakken, waardoor aan
trekkelijk spel niet mogelijk is. Good Luck
had hier dan ook behoorlijk moeite mee. Het
kwam niet tot scoren en de kemsen die men
creëerde, werden door TOGO in veel geval
len onreglementair gestopt en ook de arbi
trage besliste in veel gevallen lüet in het
voordeel van Good Luck. Hierdoor stond
met rust een magere voorsprong van 1-2 in
het voordeel van Good Luck op het score
bord.
De tweede helft gaf Good Luck wat meer gas
en ging het tempo verhogen. Het had nog
steeds de leiding niet mee, maar concen
treerde zichzelf meer op het eigen spel en
maakte de kansen, hoewel moeizaam, wel
af. Er werd een gat geslagen van 4 doelpun
ten en hier kon TOGO niet meer aankomen.
Arjan Zondervan verliet het veld voor Gijs-
bert Gille, die vrijwel direct doel trof en ver
volgens speelde Good Luck de wedstrijd
goed uit. De scheidsrechter floot bij 8-11
voor het laatst.
Ondanks de moeizame start van de wedstrijd
en toch het zwakke spel van Good Luck een
belangrijke overwiiming voor de ploeg van
coach De Leeuw. Door deze overwinning
behoudt Good Luck de koppositie. Good
Luck heeft 1 week vrijaf en hoopt op 3 janu
ari om 20.50 uur in de Staver tegen Oranje
Zwart de goede resultaten voort te zetten.
Foto's van diverse duels zijn te vinden op
www.kvgoodluck.nl.
Doelpunten Good Luck: Marcel Kievit (3),
Britt Abbas (2), Nico Overduin (2), Jan-Wil
lem de Vos (2), Gijsbert Gille (1) en Samant-
hadeVos(l).
CM oa
t^
1^
co
co
30 secember hoopt de Activiteitencoirmiis-
sie van de Ger Gemeente Middelhamis
weer bij u langs te komen met oliebollen en
appelflappen. Voorkom teleurstellingen
geef uw bestelling vroegtijdig op. Want
op=op! J. Troost 489773, M. Osseweijer
489656 of F. Weller 0187-489436.
'Vrede op aarde' - dat is de inhoud van de
engelenzang in de kerstnacht. Vrede op aar
de, in de mensen van Zijn welbehagen... In
de komst van de Heere Jezus Christus heeft
de heilige God naar deze verloren wereld
omgezien. De drie-enige God heeft Zich
geopenbaard als een God van vrede en zalig
heid.
'Vrede op aarde' - zo had ook de titel kun
nen luiden van het boek dat ik vandaag aan
kondig. Het is een boek over de personen en
het werk van de drie-enige God. "Over de
leer van de Drie-eenheid", zo luidt de onder
titel. De schrijver is dr. P. de Vries, her
vormd predikant te Elspeet. Toch heet dit
boek anders. Niet 'Vrede met God' maar
'Vreugde in God'. En dat gaat nog dieper.
Want de laatste is de vrucht van de eerste.
Daar wijst de auteur ook op. "Het kennen
van de waarheid over God heeft altijd als
doel God te verheerlijken en zich in Hem te
verheugen. Dat betekent", zo voegt hij er aan
toe, "dat wie zich niet in God verheugt. Hem
nog niet waarachtig kent." En zo is het ook.
Dominee De Vries schreef een mooi boek.
Heel leerzaam voor wie zich wil verdiepen
in de fundamenten van de christelijke leer.
Over de Drie-eenheid belijdt de kerk der
eeuwen: "Dit is het algemeen geloof, het
welk, indien iemand het niet getrouw en vast
gelooft, die zal niet kunnen zalig worden."
Het is daarom niet onbelangrijk om de
inhoud van deze leer te kennen. De andere
leerstukken van de Schrift zijn gebaseerd op
deze grondslag: de leer aangaande God drie-
enig. De hele openbaring hangt daarmee
samen - de theologie in haar volle breedte.
Maar ook de geloofsbevinding van de enke
le christen, ze heeft een onlosmakelijk ver
band met Wie de drie-enige God is: Vader,
Zoon en Heilige Geest.
Het boek van dr. De Vries houdt het midden
tussen een dogmatisch-systematische uit
eenzetting en een stichtelijke verhandeling.
Gericht op het hoofd en tevens op het hart.
Van dat laatste getuigen onder meer de geci
teerde Psalmstrofen en de andere Uederen
die hier en daar zijn afgedrakt. Van William
Cowper bijvoorbeeld en van John Newton.
Met name vier klassieke godgeleerden wor
den veelvuldig geciteerd: Augustinus, Lut
her, Calvijn en Edwards. Wel had dit boek
aan waarde gewonnen als meer dan nu
gedaan is, verwezen was naar specifieke
vindplaatsen in hun werken.
Na het openingshoofdstuk over 'De enige
waarachtige God' telt het boek drie brede
hoofdstukken, ontleend aan de apostolische
zegenbede uit 2 Korinthe 13, te weten: 2)
'De genade van de Heere Jezus Christus', 3)
'De liefde van God de Vader' en 4) 'De
gemeenschap van de Heihge Geest'Merk
waardig vind ik het dat de sacramenten in
het tweede en de kerk in het vierde deel
behandeld worden. Die keus had ook anders
kunnen zijn. Bijvoorbeeld, zoals Calvijn dat
in zijn Institutie doet, een apart hoofdstuk
over de 'uiterlijke hulpmiddelen waardoor
de Heere zondaren tot Zijn gemeenschap
nodigt en daarbij bewaart'.
Ik zou veel uit dit diepgravende boek willen
citeren. Ik kan dat hier maar heel fragmenta
risch doen. Laat ik inzetten bij het heilsfeit
van kerst. Over de vernedering van de Heere
Jezus in Zijn zending naar deze aarde zegt
De Vries mooie dingen. En ook over de
geloofskennis van deze vemederde en ver
hoogde Christus. "Adam en Christus zijn de
twee personen om wie de gehele geschiede
nis van de mensheid draait. Het ware chris
telijk geloof bestaat uit het kennen van deze
twee personen, namelijk Adam en de verio-
renheid van ieder mens tengevolge van zijn
zondeval èn Christus en de gelukzaligheid
van alle gelovigen door het geloof in Hem.
Zolang wij de betekenis van Adams zonde
val niet verstaan en onze schuld daarin niet
erkennen, blijven onze ogen gesloten voor
de heeriijkheid van Christus. Dat wij delen
in Adams schuld is rechtmatig. Adam zon
digde namelijk als vertegenwoordiger van
het menselijk geslacht. Wanneer wij mogen
delen in Gods genade in Christus, is dat
enkel een zaak van Gods ontferming en
barmhartigheid" (72v).
De zaligheid is in geen ander, dan in Chris
tus alleen! Zijn Naam heeft de Vader aange
wezen als de enige Naam onder de hemel
waardoor wij moeten zalig worden. "De hei
lige God en de onheilige mens kunnen elkaar
alleen ontmoeten in Jezus Christus. Kennis
van God zonder de kennis van Jezus Chris
tus maakt een mens wanhopig. Kennis van
Christus zonder de kennis van God maakt
een mens opgeblazen. De kennis van God in
het aangezicht van Christus daarentegen
maakt de mens zowel ootmoedig als vrij
moedig. Deze kennis breekt het hart en
maakt dat een mens zich voor God veroot
moedigt. Deze kennis geeft ook in het hart
vreugde; de vreugde over de vergeving van
zonden" (51).
Tot slot nog iets over de voortgang van het
geestelijk leven. Als een werk van de Heili
ge Geest. Die voortgang bestaat vooral hier
in dat een christen er achter komt dat hij
nooit volleerd zal zijn in deze bedeling. Ln
eigen waarneming steeds dwazer, steeds
armer, steeds hulpbehoevender. "Het is één
van de paradoxen van de christelijke
geloofservaring dat hoe meer een mens toe
neemt in de kennis van Christus, hoe hulpe-
lozer, afhankelijker en onwetender hij zich
gevoelt. Juist de christen die ten volle leeft
uit het geloof van Christus, zal Paulus ver
staan in diens klacht en jubel: Ik ellendig
mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam
dezes doods? Ik dank God door Jezus Chris
tus, onze Heere" (121).
De bedoeling met zijn nieuwste boek brengt
dominee De Vries pregnant onder woorden.
Ik lees aan het slot van zijn Woord vooraf
het volgende. "Dit boek is geschreven met
de wens dat lezers in de diepste zin van het
woord orthodox mogen zijn. Orthodox wil
niet alleen zeggen dat wij het rechte zicht
hebben op het dogma van de Schrift en van
de kerk, maar ook dat wij God de lof toe
brengen die Hem toekomt. Wie God waar
lijk mag kennen, belijdt met de kerk van alle
eeuwen en alle plaatsen: Drie-enig God, U
zij al de eer!"
N.a.v.: Dr. P. de Vries, Vreugde in God.
Over de leer van de Drie-eenheid. Uitge
verij Groen te Heerenveen. Paperback.
ISBN 90-5829-430-7. 360 pag. Prijs
24,95.
J.M.J. Kieviet
In Oude Tonge zal zaterdag 27 december a.s.
het oud papier weer worden opgehaald ten
bate van het restauratiefonds van de Ned.
Herv. kerk. Wilt u het papier vóór 9.00 uur
buiten zetten?
Vissers in de Europese lidstaten en
Noorwegen mogen in 2004 61.000 ton
schol vangen. Dat is 15% minder dan
in 2003 (73.250 ton). De Europese vis
serijministers hebben de kabeljauw -
TAC* gehandhaafd op 27.000 ton en
voor tong kwamen zij 17.000 ton over
een (2003: 15.850). De ministers wer
den het ook eens over een kabeljauw
herstelplan. Daarin zijn afspraken
gemaakt over meerjarenregels voor
de vaststelling van de TAC's en over
de beperking van de visserijinspan
ning.
De beslissingen zijn genomen tijdens de
Landbouw- en Visserijraad in Brussel op 19
december 2003. Jaarhjks stellen de visserij
ministers daar vast hoeveel vis de lidstaten
in het volgend jaar in de Europese wateren
mogen vangen (TAC's). Minister Veerman
van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
vindt het resultaat evenwichtig. "De kunst
was om een pakket af te spreken waarin
zowel de belangen van de vissers als die van
de vissen voldoende tot hun recht komen. Ik
heb ingezet op een resultaat dat in alle
opzichten duurzaam is. De sector heeft er
belang bij dat de TAC's niet te grote schom-
mehngen vertonen, maar heeft er ook belang
bij dat ook over een aantal jaren nog kan
worden gevist".
De haring -TAC is gestegen tot 460.000 ton
(2003: 410.000). Voor de horsmakreel, die
voor de Nederlandse trawlersector belang
rijk is, is de TAC vastgesteld op hetzelfde
niveau als in 2003. De makreel -TAC daalt
met iets meer dan 10.000 ton tot 545.000.
De vangstadviezen van de internationale
biologen zijn het uitgangspunt voor de hoog
te van de TAC's. Desondanks hebben de
ministers, net als vorig jaar, het advies voor
een volledig vangstverbod voor kabeljauw
niet overgenomen. Een gelijkblijvende TAC
voor kabeljauw vinden de ministers accepta
bel omdat nu ook een besluit is genomen
over een definitief kabeljauwherstelplan.
Hierin zijn meerjarenregels vastgelegd voor
de vaststelling van TAC's. Deze zijn gericht
op het bereiken van vastgestelde voorzorgni
veau's voor de kabeljauwbestanden. Ook
zijn in dit herstelplan afspraken gemaakt
over de beperking van de visserijinspanning.
Voor de Nederlandse vissers betekent dit dat
ze 14 dagen per maand mogen vissen. Daar
naast zijn er afspraken gemaakt over contro
le en inspectie. Vissers moeten voordat zij
gaan vissen aangeven welk type vismig zij
gaan gebruiken. Verder moeten de vissers
vooraf melden wanneer en waar zij kabel
jauw aanlanden en worden er havens aange
wezen waar dit mag. Minister Veerman is
verheugd dat de Raad na een discussie van
twee jaar een besluit heeft genomen over een
definitief kabeljauwherstelplan. "Het her
stelplan past in mijn streven om de visserij
sector de mogelijkheid te bieden om lange
termijnstrategieën te ontwikkelen en om de
visserij op een duurzamere manier in te rich
ten".
De biologen hadden voor de schol een ver
gaande beperking van de vangst voorge
steld. Het voorstel van de Commissie om de
schol TAC met 40% te laten dalen, wees
minister Veerman af. "Ook in de besluitvor
ming over de schol wil ik uitgaan van een
lange termijnaanpak waarin biologische en
sociaal- economische aspecten worden
betrokken. In zo'n lange termijnaanpak
past geen rigoureuze daling van de schol-
TAC maar een beperktere, in combinatie
met maatregelen die ervoor zorgen dat
minder vissen temggegooid moeten wor
den omdat ze bijvoorbeeld ondermaats
zijn. De meeste temggegooide vissen
overleven dit niet". De ministers hebben
voor schol nu ook afspraken gemaakt over
het opstellen in 2004 van een structureel
herstelplan. Hierdoor hoeft de schol TAC
niet ingrijpend te worden veriaagd. Binnen
een meerjarige herstelstrategie voor schol
moeten naar de mening van minister Veer
man ook afspraken gemaakt worden over
de mate waarin de TACs van jaar tot jaar
kunnen variëren.
"Het herstel van de schol zal worden
bespoedigd door de voorstellen van de vis
serijsector zelf' aldus Veerman. "De sec
torheeft mij verzekerd deze voorstellen uit
te willen voeren. Die voorstellen beteke
nen onder meer dat niet gevist wordt in de
kuitzieke periode (als de vissen voor nage
slacht zorgen) aan het begin van het jaar.
Ook wil de sector eigen onderzoek doen
naar de mate waarin vis die niet aangeland
mag worden, overboord wordt gegooid
(discards). Verder heeft de Nederiandse
visserijsector aangegeven onderling
afspraken te willen maken om niet te vis
sen op plekken waar veel jonge vis blijkt te
zitten. Het is essentieel dat zij deze afspra
ken ook in Europees verband maken.
Nederland heeft ook voorgesteld om de
zogenoemde aanlandingsmaat voor schol
te veriagen van 27 naar 24 centimeter".