Een NEEN dat een JA zou zijn etïi i efe Vijftien procent minder schol in 2004 Europese visserijministers maken duurzame vangstafspraken Maria (II) Woord Daad Vrede op aarde EIIAtfi3B141IEUWS Damkampïoenschap Flakkee 2003/2004 EIIAtlDEIt-niEUWS Kerstdiensten Gereformeerde kerk Melissant Uitslagen Oostmoer Good Luck verslaat TOGO twee maal Goeree Overf lakkee Goeree Overf lakkee Oliebollen Ger. Gemeente Ophalen oud papier Oude Tonge W. H. Velema Brandweer ontwikkelt vuurwerkspel voor de jeugd PAGINAL DINSDAG 23 DECEMBER 2003 Op vrijdagavond 12 december zag en hoorde ik een gesprek van een EO-verslaggever met Dr. B. Plaisier. Kort tevoren was ook op de Hervormde synode de beslissing ten gunste van éénwording met de beide andere Kerken gevallen. De leidinggevenden van de drie Kerken die bij die Samen-op-Weg betrokken zijn, zullen daar blij mee zijn. Dr. Plaisier uit te in dat korte gesprek zijn blijdschap, het geen begrijpelijk is. Hij heeft zich met het hele moderamen van de Nederlandse Her vormde Kerk voor de fusie ingespannen. Dit besluit is een bekroning van die inspanning. Omdat ik zelf behoor tot een Kerkgemeen schap die niet bij dit proces is betrol^en, heb ik mij onthouden van een publieke uitspraak over het Samen-op-Weg gebeuren. Wel heb ik mij soms afgevraagd of degenen die zo nauw bij het Samen-op-Wegproces betrok ken zijn, zich wel eens ingedacht hebben de moeite en de innerlijke smart van degenen die uit overtuiging tot de afgescheiden Ker ken behoren. Ik schrijf dit niet om medelij den op te roepen. Onze positie is een andere. Ik heb mij vooral de laatste jaren in stilte dikwijls in mijn hart geraakt gevoeld. Deze rubriek gaat vooral over ethiek. Wel nu, in het gesprek met de journalist van Twee Vandaag (op 12 december, omstreeks half zeven) werd aan Dr. Plaisier voorge houden dat de meerderheid in de Hervormde synode erg klein was. Hoe, zo luidde de vraag, kijkt Plaisier daar tegenaan? Zijn antwoord was, dat er wel heel wat tegenstemmers zijn geweest (vierentwintig), maar dat niet alle tegenstemmers tegen de fusie waren. Onder hen waren er ook, die ter wille van de echte neen-zeggers tegen had den gestemd. Dus vanuit deze overweging (ik gebruik mijn eigen woorden, zoals ook hierboven): wij zijn niet tegen, maar willen jullie in je vanuit overtuiging neen-zeggen, niet alleen laten staan. Deze redenering moest aannemelijk maken, zo kreeg ik de indruk, dat het aantal principiële tegenstem mers kleiner zou zijn dan het getal vieren twintig doet vermoeden. Dan krijgen we dus de situatie dat het neen van een aantal tegenstemmer eigenlijk een ja zou zijn. Deze redenering raakte mij in mijn hart. Ik hoef niet op te komen voor de tegenstem mers, die hebben hun eigen reactie op deze redenering. Ik spreekt in dit geval als buiten staander, die toch gedurende veel ogenblik ken op de dag van 12 december met degenen die hun stem moesten uitbrengen, ben bezig geweest. Het is natuurlijk maar een gedachtenspinsel. Toch heb ik mij op een aantal momenten in de morgen en de middag van die vrijdag afgevraagd: Wat zou je zelf gedaan hebben? Hoe zou je zelf de zwaarte van de verant woordelijkheid om ja of neen te stemmen, hebben verwerkt? Ik hoef daarop geen antwoord op dit papier te geven. Ik zal dat ook niet doen. Wel vond ik het onbegrijpelijk dat de secretaris-gene raal een aantal tegenstenuners interpreteert als eigenlijke voorstemmers. Je kunt hun getal in elk geval van de tegenstemmers aftrekken. Conclusie mag dan zijn - al werd die gesuggereerd en niet verwoord - aan dat getal vierentwintig hoef je niet zo zwaar te tillen als uw kritische vraag suggereert. Ik wil hier twee opmerkingen bij maken. Allereerst deze: Wie tot het uitbrengen van zijn stem wordt geroepen, zal tegen het besluit dat genomen moet worden ja of neen zeggen. In zo'n kritieke situatie, waarin het op elke stem aankomt, zal een synodelid met name de zaak in het geding, in het oog en in het hart hebben. Hij of zij kan wel bewogen zijn met mede-broers of -zusters die tegen zijn. Maar ze kunnen hun stem toch niet laten afhangen van het verlangen om mede synodeleden niet in de kou te laten staan? Je stemt toch niet om je broeder in zijn tegen stem ter wille te zijn en voor hem begrip te tonen? De keerzij van deze kritische opmerking is, dat deze synodeleden worden geacht zich de betekenis en de strekking van hun stem niet te zijn bewust geweest. Immers, dan komt er een oneigenlijke overweging bij je stembe- paling. Dan gebruik je je stem niet voor een beslissing ter zake van het voorstel, maar als een steunbetuiging aan je medebroeder- synodelid. En als er nu eens drie meer geweest zouden zijn die deze redenering gevolgd waren, dan zou de fusie niet door gegaan zijn, terwijl een meerderheid er in zijn hart vóór was. Ik vind deze redenering, nog wel geuit in een televisiegesprek en dus opgevangen in tal van Nederlandse huiskamers, onbegrijpe lijk. De lezer denke zich in wat Dr. Plaisier heeft bewogen om zo de betekenis van vieren twintig tegenstemmers te minimaliseren. Ik zal daarover geen uitspraak doen. Wel vrees ik dat Dr. Plaisier door de praktijk tot een herziening van zijn oordeel gebracht zal worden. Het kan soms vreemd gaan in het leven. Die zelfde avond was er nogal wat te doen over de besprekingen op de in Brussel te houden top. De Duitse minister van Financiën heeft Nederland ervan beschuldigd met zijn kri tiek op de financiële manipulaties van Frankrijk en Duitsland, de sfeer in Brussel te vergiftigen. Hij noemde het ongehoord dat een klein land als Nederland zo volhardend kritiek uitte op Duitsland en Frankrijk. De lezer vindt het ter sprake brengen van dit onderwerp in dit kader misschien ongepast. Heel dit gebeuren valt - vanuit een heel andere hoek - echter onder dezelfde titel. Duitsland dwingt Nederland om van het neen een ja te maken. Ik besef heel goed dat het om een totaal ver schillende context gaat. Toch werd ik die vrijdagavond herinnerd aan een les uit de latijnse grammatica: Mutatis mutandis. Dit is een typisch gebruik van de latijnse taal en grammatica. De uitdrukking betekent: Als je verandert wat veranderd moet worden (dus wat niet van toepassing is), dan is er toch een punt van overeenkomst. En wat is dan de overeenkomst tussen wat in beide voorbeelden gebeurt? Dat je de ander niet serieus neemt. Je ontzegt hem het recht of de kracht om zijn eigen overtuiging te hebben. Of je minimaliseert de betekenis van zijn tegenstem. Opvallend dat dit in de Kerk en in de poUtiek voorkomt. Laten we bedenken dat deze beide voorbeel den soms ook in minder dringende of minder klemmende zaken spelen. Wij moeten de ander niet een mening of motivering opdrin gen die de zijne of de hare niet is. Daarvan komen altijd ongelukken. Dit artikel is geschreven op de avond van 12 december 2003. De uitslagen van de in de tweede ronde gespeelde wedstrijden zijn: J. van den Ouden - K. Tanis0-2 A. van Huizen - A. 't Jonk1-1 B. Visbeen - H. Bijdevaate2-0 L.J.T. Jacobs - D. Wolfert 0-2 Jac. Wolfert - M. Goedegebuurl-I C. Polder -1. Mackloet1-1 W. van Schie - J. van Koppen 2-0 P. Leroy - P.v.d. Steen 2-0 A.P.C, de Mik - J. van Hoorn1-1 A. de Mik - H.M. Floresteijn2-0 J. Jordaan - H.H. Verolme 0-2 A. Doom - Joh. Wolfert2-0 J.A. Dekker -1. Koese 0-2 Knap van Polder, dat hij de punten met Mackloet wist te delen. Verrassend was ook de nederlaag van Dekker tegen Koese. Van der Steen kon het met twee schijven achterstand niet bolwerken tegen Leroy. Van Hoorn wist na zijn remise tegen de kampioen 2003, Van Schie, nu de kam pioen van 2002, A.P.C, de Mik, een gelijk spel af te dwingen. K. Tanis, B. Visbeen en D. Wolfert gaan na twee ronden aan de kop. De derde ronde zal op woensdag 14 januari 2004 in de Sporthal te Middelhar- nis worden gespeeld. Aanvang; half acht. Bezoekers zijn hartelijk welkom. clir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,25; contracttarieven op aanvraag slmtingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slmtingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk 'worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden. 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur: J. VUlerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 1440 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.coin Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN; Per kwartaal 8,90. Perjaar 33,60. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 De brandweer gooit een nieuw element in de strijd om het veilig gebruik van vuurwerk te bevorderen. Op de landelijke site www.brandweer.nl is een speciaal vuur werkspel voor de jeugd ontwikkeld, maar volgens de brandweer kunnen ook volwasse nen er nog heel wat van opsteken. Wie het vuurwerkspel speelt, moet tal van vragen beantwoorden. Hoe ga je veilig met vuurwerk om? Op welke leeftijd mag je vuurwerk kopen? Wat doe je als je een brandwond hebt? Via een avonturenspel komt de speler bij het goede antwoord. Een erg leerzaam spel dat, zoals gezegd, in eerste instantie voor de jeugd is ontwikkeld en ook een toepasselijke uitstraling heeft. Maar een maal in het spel, blijken sommige dingen ook - of misschien juist - voor volwassenen pittig te zijn. De spelletjes vragen namelijk nogal wat vaardigheid. Op een vlotte, speel se manier vertelt het spel kort en bondig ver teld over de gevaren van vuurwerk. Het spel wordt via de basisscholen en winkels waar ■vuurwerk te koop is, gepromoot. Het scho lierenproject kwam tot stand met medewer king van het ministerie van Binnenlandse Zaken, de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg (NVBR) en Rampenbestrij ding en de adviesraad communicatie brand weer en rampenbestrijding (COBRA). In de Gereformeerde kerk te Melissant wordt morgen, 24 december, weer een kerst nachtdienst gehouden. Voorganger is ds. H.C. de Jong uit Hellevoetsluis. Vooraf gaand aan de kerstnachtdienst worden altijd traditionele kerstliederen gezongen. Verder zal ook het koor 'Challenge' optreden. Aan vang van de dienst is 21.45 uur. Iedereen is welkom. De kerstnachtdienst zal ook te beluisteren zal ook te beluisteren zijn op radio Flakkee. Vervolgens is er op Eerste Kerstdag een dienst voor jong en oud, met doopsbedie- ning; aanvang 10.30 uur. De eigen predikant ds. mevr. Worst zal dan voorgaan. Uitslag van de dressuurwedstrijd voor pony's, proef F2 a, gehouden op zaterdag 20 december in Manege Oostmoer, Oostmoer- sedijk 2a te Stad aan't Haringvliet. Voor deze proef dient een minimaal aantal punten behaald te worden van 210. Ilja Koole, Fenjala, 235 pnt; Nelleke de Rui ter, Rosalie, 235 pnt, tevens diploma F2 behaald; Sharon Hazelhoff, Katinka, 231 pnt, tevens diploma F2 behaald; Gerrie de Waal, Diamond, 222 pnt; Eline de Weerd, Rosalie, 220 pnt, tevens diploma F2 behaald; Maxime v. Oosten, Katinka, 218 pnt; Cora v. Hulst, Sterre, 217 pnt; Sander Mierop, Tazz, 215 pnt; Jasper Mierop, Tazz, 211 pnt; Britt de Waal, Lady, 210 pnt; Tho mas Dee, Rody, 206 pnt; Sabrina v.d. Bos, Karine, 201 pnt. Maria zingt, ze heft een lofzang aan. Haar leven is verward: hoe zal het met haar gaan? Wordt zij gehoond, verstoten en veracht, nu God Zijn wonderen in haar werkt door 't Kind dat zij verwacht? Maria weet niet, als de dagen verder gaan, hoe of het dan zal wezen. Ze heeft veel nagedacht, de Schriften doorgelezen. God's Geest, Die in haar werkt. Hij opende haar ogen. Wat is God groot!, zo zingt zij diep bewogen, dat Hij naar mij heeft omgezien, bij 't Heil Dat komen gaat; niet heeft versmaad, veracht mijn nederige staat; Zijn volk mag niet verloren gaan in ongerechtigheid. Wat is God groot in Zijn barmhartigheid! Zo zingt Maria voort, in heerlijk blij verwachten. Mij zullen prijzen alle de geslachten! Maria denkt nu niet aan te verwachten blaam, ze jubelt: loof nu God, want heilig is Zijn naam! Zaterdag 20 december stonden wederom de eerste en tweede teams van twee verenigin gen tegenover elkaar. Ondanks de geringe personele bezetting bij Good Luck 2 kon de ploeg met een 9-12 overwinning de punten in de wacht slepen. Bij het eerste team van de korfballers uit Middelhamis verliep het scoreverloop met name in de eerste helft behoorlijk moeizaam. TOGO speelt het zogenaamde achterverdedigen en laat zich daarbij ook nog ver zakken, waardoor aan trekkelijk spel niet mogelijk is. Good Luck had hier dan ook behoorlijk moeite mee. Het kwam niet tot scoren en de kemsen die men creëerde, werden door TOGO in veel geval len onreglementair gestopt en ook de arbi trage besliste in veel gevallen lüet in het voordeel van Good Luck. Hierdoor stond met rust een magere voorsprong van 1-2 in het voordeel van Good Luck op het score bord. De tweede helft gaf Good Luck wat meer gas en ging het tempo verhogen. Het had nog steeds de leiding niet mee, maar concen treerde zichzelf meer op het eigen spel en maakte de kansen, hoewel moeizaam, wel af. Er werd een gat geslagen van 4 doelpun ten en hier kon TOGO niet meer aankomen. Arjan Zondervan verliet het veld voor Gijs- bert Gille, die vrijwel direct doel trof en ver volgens speelde Good Luck de wedstrijd goed uit. De scheidsrechter floot bij 8-11 voor het laatst. Ondanks de moeizame start van de wedstrijd en toch het zwakke spel van Good Luck een belangrijke overwiiming voor de ploeg van coach De Leeuw. Door deze overwinning behoudt Good Luck de koppositie. Good Luck heeft 1 week vrijaf en hoopt op 3 janu ari om 20.50 uur in de Staver tegen Oranje Zwart de goede resultaten voort te zetten. Foto's van diverse duels zijn te vinden op www.kvgoodluck.nl. Doelpunten Good Luck: Marcel Kievit (3), Britt Abbas (2), Nico Overduin (2), Jan-Wil lem de Vos (2), Gijsbert Gille (1) en Samant- hadeVos(l). CM oa t^ 1^ co co 30 secember hoopt de Activiteitencoirmiis- sie van de Ger Gemeente Middelhamis weer bij u langs te komen met oliebollen en appelflappen. Voorkom teleurstellingen geef uw bestelling vroegtijdig op. Want op=op! J. Troost 489773, M. Osseweijer 489656 of F. Weller 0187-489436. 'Vrede op aarde' - dat is de inhoud van de engelenzang in de kerstnacht. Vrede op aar de, in de mensen van Zijn welbehagen... In de komst van de Heere Jezus Christus heeft de heilige God naar deze verloren wereld omgezien. De drie-enige God heeft Zich geopenbaard als een God van vrede en zalig heid. 'Vrede op aarde' - zo had ook de titel kun nen luiden van het boek dat ik vandaag aan kondig. Het is een boek over de personen en het werk van de drie-enige God. "Over de leer van de Drie-eenheid", zo luidt de onder titel. De schrijver is dr. P. de Vries, her vormd predikant te Elspeet. Toch heet dit boek anders. Niet 'Vrede met God' maar 'Vreugde in God'. En dat gaat nog dieper. Want de laatste is de vrucht van de eerste. Daar wijst de auteur ook op. "Het kennen van de waarheid over God heeft altijd als doel God te verheerlijken en zich in Hem te verheugen. Dat betekent", zo voegt hij er aan toe, "dat wie zich niet in God verheugt. Hem nog niet waarachtig kent." En zo is het ook. Dominee De Vries schreef een mooi boek. Heel leerzaam voor wie zich wil verdiepen in de fundamenten van de christelijke leer. Over de Drie-eenheid belijdt de kerk der eeuwen: "Dit is het algemeen geloof, het welk, indien iemand het niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden." Het is daarom niet onbelangrijk om de inhoud van deze leer te kennen. De andere leerstukken van de Schrift zijn gebaseerd op deze grondslag: de leer aangaande God drie- enig. De hele openbaring hangt daarmee samen - de theologie in haar volle breedte. Maar ook de geloofsbevinding van de enke le christen, ze heeft een onlosmakelijk ver band met Wie de drie-enige God is: Vader, Zoon en Heilige Geest. Het boek van dr. De Vries houdt het midden tussen een dogmatisch-systematische uit eenzetting en een stichtelijke verhandeling. Gericht op het hoofd en tevens op het hart. Van dat laatste getuigen onder meer de geci teerde Psalmstrofen en de andere Uederen die hier en daar zijn afgedrakt. Van William Cowper bijvoorbeeld en van John Newton. Met name vier klassieke godgeleerden wor den veelvuldig geciteerd: Augustinus, Lut her, Calvijn en Edwards. Wel had dit boek aan waarde gewonnen als meer dan nu gedaan is, verwezen was naar specifieke vindplaatsen in hun werken. Na het openingshoofdstuk over 'De enige waarachtige God' telt het boek drie brede hoofdstukken, ontleend aan de apostolische zegenbede uit 2 Korinthe 13, te weten: 2) 'De genade van de Heere Jezus Christus', 3) 'De liefde van God de Vader' en 4) 'De gemeenschap van de Heihge Geest'Merk waardig vind ik het dat de sacramenten in het tweede en de kerk in het vierde deel behandeld worden. Die keus had ook anders kunnen zijn. Bijvoorbeeld, zoals Calvijn dat in zijn Institutie doet, een apart hoofdstuk over de 'uiterlijke hulpmiddelen waardoor de Heere zondaren tot Zijn gemeenschap nodigt en daarbij bewaart'. Ik zou veel uit dit diepgravende boek willen citeren. Ik kan dat hier maar heel fragmenta risch doen. Laat ik inzetten bij het heilsfeit van kerst. Over de vernedering van de Heere Jezus in Zijn zending naar deze aarde zegt De Vries mooie dingen. En ook over de geloofskennis van deze vemederde en ver hoogde Christus. "Adam en Christus zijn de twee personen om wie de gehele geschiede nis van de mensheid draait. Het ware chris telijk geloof bestaat uit het kennen van deze twee personen, namelijk Adam en de verio- renheid van ieder mens tengevolge van zijn zondeval èn Christus en de gelukzaligheid van alle gelovigen door het geloof in Hem. Zolang wij de betekenis van Adams zonde val niet verstaan en onze schuld daarin niet erkennen, blijven onze ogen gesloten voor de heeriijkheid van Christus. Dat wij delen in Adams schuld is rechtmatig. Adam zon digde namelijk als vertegenwoordiger van het menselijk geslacht. Wanneer wij mogen delen in Gods genade in Christus, is dat enkel een zaak van Gods ontferming en barmhartigheid" (72v). De zaligheid is in geen ander, dan in Chris tus alleen! Zijn Naam heeft de Vader aange wezen als de enige Naam onder de hemel waardoor wij moeten zalig worden. "De hei lige God en de onheilige mens kunnen elkaar alleen ontmoeten in Jezus Christus. Kennis van God zonder de kennis van Jezus Chris tus maakt een mens wanhopig. Kennis van Christus zonder de kennis van God maakt een mens opgeblazen. De kennis van God in het aangezicht van Christus daarentegen maakt de mens zowel ootmoedig als vrij moedig. Deze kennis breekt het hart en maakt dat een mens zich voor God veroot moedigt. Deze kennis geeft ook in het hart vreugde; de vreugde over de vergeving van zonden" (51). Tot slot nog iets over de voortgang van het geestelijk leven. Als een werk van de Heili ge Geest. Die voortgang bestaat vooral hier in dat een christen er achter komt dat hij nooit volleerd zal zijn in deze bedeling. Ln eigen waarneming steeds dwazer, steeds armer, steeds hulpbehoevender. "Het is één van de paradoxen van de christelijke geloofservaring dat hoe meer een mens toe neemt in de kennis van Christus, hoe hulpe- lozer, afhankelijker en onwetender hij zich gevoelt. Juist de christen die ten volle leeft uit het geloof van Christus, zal Paulus ver staan in diens klacht en jubel: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God door Jezus Chris tus, onze Heere" (121). De bedoeling met zijn nieuwste boek brengt dominee De Vries pregnant onder woorden. Ik lees aan het slot van zijn Woord vooraf het volgende. "Dit boek is geschreven met de wens dat lezers in de diepste zin van het woord orthodox mogen zijn. Orthodox wil niet alleen zeggen dat wij het rechte zicht hebben op het dogma van de Schrift en van de kerk, maar ook dat wij God de lof toe brengen die Hem toekomt. Wie God waar lijk mag kennen, belijdt met de kerk van alle eeuwen en alle plaatsen: Drie-enig God, U zij al de eer!" N.a.v.: Dr. P. de Vries, Vreugde in God. Over de leer van de Drie-eenheid. Uitge verij Groen te Heerenveen. Paperback. ISBN 90-5829-430-7. 360 pag. Prijs 24,95. J.M.J. Kieviet In Oude Tonge zal zaterdag 27 december a.s. het oud papier weer worden opgehaald ten bate van het restauratiefonds van de Ned. Herv. kerk. Wilt u het papier vóór 9.00 uur buiten zetten? Vissers in de Europese lidstaten en Noorwegen mogen in 2004 61.000 ton schol vangen. Dat is 15% minder dan in 2003 (73.250 ton). De Europese vis serijministers hebben de kabeljauw - TAC* gehandhaafd op 27.000 ton en voor tong kwamen zij 17.000 ton over een (2003: 15.850). De ministers wer den het ook eens over een kabeljauw herstelplan. Daarin zijn afspraken gemaakt over meerjarenregels voor de vaststelling van de TAC's en over de beperking van de visserijinspan ning. De beslissingen zijn genomen tijdens de Landbouw- en Visserijraad in Brussel op 19 december 2003. Jaarhjks stellen de visserij ministers daar vast hoeveel vis de lidstaten in het volgend jaar in de Europese wateren mogen vangen (TAC's). Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vindt het resultaat evenwichtig. "De kunst was om een pakket af te spreken waarin zowel de belangen van de vissers als die van de vissen voldoende tot hun recht komen. Ik heb ingezet op een resultaat dat in alle opzichten duurzaam is. De sector heeft er belang bij dat de TAC's niet te grote schom- mehngen vertonen, maar heeft er ook belang bij dat ook over een aantal jaren nog kan worden gevist". De haring -TAC is gestegen tot 460.000 ton (2003: 410.000). Voor de horsmakreel, die voor de Nederlandse trawlersector belang rijk is, is de TAC vastgesteld op hetzelfde niveau als in 2003. De makreel -TAC daalt met iets meer dan 10.000 ton tot 545.000. De vangstadviezen van de internationale biologen zijn het uitgangspunt voor de hoog te van de TAC's. Desondanks hebben de ministers, net als vorig jaar, het advies voor een volledig vangstverbod voor kabeljauw niet overgenomen. Een gelijkblijvende TAC voor kabeljauw vinden de ministers accepta bel omdat nu ook een besluit is genomen over een definitief kabeljauwherstelplan. Hierin zijn meerjarenregels vastgelegd voor de vaststelling van TAC's. Deze zijn gericht op het bereiken van vastgestelde voorzorgni veau's voor de kabeljauwbestanden. Ook zijn in dit herstelplan afspraken gemaakt over de beperking van de visserijinspanning. Voor de Nederlandse vissers betekent dit dat ze 14 dagen per maand mogen vissen. Daar naast zijn er afspraken gemaakt over contro le en inspectie. Vissers moeten voordat zij gaan vissen aangeven welk type vismig zij gaan gebruiken. Verder moeten de vissers vooraf melden wanneer en waar zij kabel jauw aanlanden en worden er havens aange wezen waar dit mag. Minister Veerman is verheugd dat de Raad na een discussie van twee jaar een besluit heeft genomen over een definitief kabeljauwherstelplan. "Het her stelplan past in mijn streven om de visserij sector de mogelijkheid te bieden om lange termijnstrategieën te ontwikkelen en om de visserij op een duurzamere manier in te rich ten". De biologen hadden voor de schol een ver gaande beperking van de vangst voorge steld. Het voorstel van de Commissie om de schol TAC met 40% te laten dalen, wees minister Veerman af. "Ook in de besluitvor ming over de schol wil ik uitgaan van een lange termijnaanpak waarin biologische en sociaal- economische aspecten worden betrokken. In zo'n lange termijnaanpak past geen rigoureuze daling van de schol- TAC maar een beperktere, in combinatie met maatregelen die ervoor zorgen dat minder vissen temggegooid moeten wor den omdat ze bijvoorbeeld ondermaats zijn. De meeste temggegooide vissen overleven dit niet". De ministers hebben voor schol nu ook afspraken gemaakt over het opstellen in 2004 van een structureel herstelplan. Hierdoor hoeft de schol TAC niet ingrijpend te worden veriaagd. Binnen een meerjarige herstelstrategie voor schol moeten naar de mening van minister Veer man ook afspraken gemaakt worden over de mate waarin de TACs van jaar tot jaar kunnen variëren. "Het herstel van de schol zal worden bespoedigd door de voorstellen van de vis serijsector zelf' aldus Veerman. "De sec torheeft mij verzekerd deze voorstellen uit te willen voeren. Die voorstellen beteke nen onder meer dat niet gevist wordt in de kuitzieke periode (als de vissen voor nage slacht zorgen) aan het begin van het jaar. Ook wil de sector eigen onderzoek doen naar de mate waarin vis die niet aangeland mag worden, overboord wordt gegooid (discards). Verder heeft de Nederiandse visserijsector aangegeven onderling afspraken te willen maken om niet te vis sen op plekken waar veel jonge vis blijkt te zitten. Het is essentieel dat zij deze afspra ken ook in Europees verband maken. Nederland heeft ook voorgesteld om de zogenoemde aanlandingsmaat voor schol te veriagen van 27 naar 24 centimeter".

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2