Gemeente
Goedereede
"^Christenunie
IIAtfDBf-niEUWS
De tweewekelijkse rubriek
waarin beurtelings de eilandelljke gemeenten
'fractiegewijs' hun mening geven.
Tenslotte....
Veraniad Qemaentta Belang
Turbulente Periode
Ook Bakelaar wist van verUaring...
Onderzoek vermogens verklaring
De begroting
Afsluitend
Onvoldoende inventief
Vermogens
verklaring
UFA
De vermogens
verklaring
Begroting
Vermogens
verklaring UFA
Vacature college
Begroting 2004
SQP-hlieuwsbrief
PAGINA 17
DINSDAG 23 DECEMBER 2003
De achterliggende periode is er voor de
gemeente Goedereede één geweest van veel
onrust en commotie. De inmiddels alom
bekende problematiek rondom de vermogens-
verklaring van het visafslagbedrijf UFA heeft de
gemeentepolitiek gedomineerd. Uiteindelijk
heeft dit zelfs geleid tot het ontslag van een
wethouder, en vervolgens tot de vorming van
een nieuw college. In beide processen heeft
het CDA een belangrijke rol gespeeld.
Moeilijke beslissingen moesten worden geno
men, en een moeizaam proces om het
gemeentebestuur weer op orde te krijgen
moest worden doorlopen. Wij hebben hierin
altijd getracht om naar alle partijen zoveel
mogelijk duidelijkheid te geven over onze
intenties en de motieven voor onze besluiten
en standpunten.
In de raadsvergaderingen van 2 en II december
jl. is het college in een gewijzigde samenstelling
voltallig gemaakt, respectievelijk de begroting
voor het jaar 2004 vastgesteld. Ook dit laatste
is door alle recente problemen ernstig moeilijker
geweest. Nu deze besluiten zijn genomen
hopen we er op dat er weer enige bestuurlijke
rust zal gaan ontstaan, zodat wij ons weer kun
nen richten op onze belangrijkste taak, namelijk
het maken van beleid voor de gemeente Goede
reede, Overigens is ook het CDA er voorstander
van dat, door onafhankelijke derden, zal wor
den onderzocht hoe de bewuste vermogensver
klaring tot stand is gekomen.
In de uiteindelijk vastgestelde begroting is de
verhoging van de onroerend zaak-belasting,
welke oorspronkelijk zou worden doorgevoerd,
aanzienlijk teruggedraaid. Ook de voorgeno
men verhoging van de hondenbelasting is uit
eindelijk drastisch beperkt. Hierdoor zullen we
in 2004 wat minder een beroep hoeven doen
op de portemonnee van onze burgers, maar
aan de andere kant betekent dat ook de we in
het komend jaar wellicht het realiseren van
sommige voorzieningen wat vooruit moeten
schuiven. De begroting biedt feitelijk geen
financiële ruimte meer voor nieuw beleid.
Wel is in de begrotingsvergadering gerealiseerd
dat de kinderen van de basisschool in Goede-
reede-Havenhoofd toch 2x per week gymnas
tiekles kunnen krijgen. Op grond van bezuini
gingen was het de bedoeling dit terug te bren
gen tot eens per week. Bij opvoeding en
educatie dienen echter geestelijke en lichame
lijke ontwikkeling hand in hand te gaan, om
zoals de Romeinen als wisten "een gezonde
geest in een gezond lichaam" te realiseren. De
gemeenteraad heeft dan ook unaniem besloten
toch geld voor 2x per week gymnastiekonder-
wijs beschikbaar te stellen.
2003 is voor de gemeente Qoedereede een roerig
jaar gebieken. Wij hopen voor 2004 op rustiger
tijden. In ell< geval wensen wij u allen vanaf deze
plaats zeer goede i<erstdagen toe, en gezondtieid
en tevredenjieid voor het nieuwe jaar!
Informatie: CDA-Coedereede
Fractievoorzitter:
H.T. VAN OOSTENBRUGGE
Gladiolenpad 4, 3251 CM Stellendam,
tel. 0187 493223
Het z.g. 'kerstreces' is begonnen, de politiek
ligt een paar weken stil. Wellicht een goed
moment om eens even beschouwend achter
om te zien. Het zal niemand ontgaan zijn, de
afgelopen paar maanden zijn vol turbulentie
geweest binnen bestuurlijk Goedereede. Er is in
de gemeenteraad veel politiek bedreven maar is
de manier waarop nu wel zo zuiver? Een debat
over de informatievoorziening vanuit het colle
ge naar de raad over de vermogensverklaring
die namens de gemeente in 2000 is afgegeven
ten gunste van het visafslagbedrijf UPA. Op
zich een legitiem onderwerp maar het tijdstip
om dit debat te voeren en het feit dat alleen
wethouder Grinwis (VGB) in deze raadsverga
dering onder vuur kwam te liggen en uiteinde
lijk de motie van wantrouwen gepresenteerd
kreeg, bevreemdt ons toch zeer. Immers de
bewuste vermogensverklaring was niet door
wethouder Grinwis getekend maar door de por
tefeuillehouder visserij (de burgemeester). Dus
als het gaat om de eerste verantwoordelijkheid
ligt deze toch duidelijk bij deze portefeuille
houder. Ook de informatieplicht lag in eerste
instantie zeker bij deze portefeuillehouder en
het ware dus zuiverder geweest als het debat
zich uit kon strekken tot het totale gebied van
de informatieplicht dan wel voorziening. Als
deze zuiverheid betracht was door diegenen
die dit debat op dit moment aan de orde wil
den hebben dan hadden de pijlen toch niet
alleen op de wethouder financiën gericht
mogen zijn maar zeker ook, en in eerste
instantie, op de portefeuillehouder visserij. En
er is meer
Dit 'tekstkopje' was te vinden in het Eilanden
Nieuws van 5 december j.l. Dit is volgens onze
fractie één van de vragen die de Raad toch had
moeten bezig houden toen er een nieuwe
wethouder werd gekozen in de raadsvergade
ring van 2 december. Wat is namelijk het
geval? De 'nieuwe' wethouder Bakelaar wist al
in 2001 van de vermogensverklaring van de
gemeente aan de RABO Bank. Volgens eigen
zeggen, wist Bakelaar al in 2001 van deze over
eenkomst. Naar aanleiding van de jaarrekening
van de UFA over 2000 heeft hij hierover in
2001 met Burgemeester Sinke gesproken. Deze
financiële verplichting stond namelijk in de
jaarrekening genoemd, en was voor de verant
woordelijk wethouder financiën reden om hier
met de Burgemeester over te spreken. Blijkbaar
is het daarbij gebleven, want Bakelaar heeft
toen (in 2001) niet het college geïnformeerd.
Ook de Gemeenteraad werd niet geïnformeerd
Dat is nu precies wat een meerderheid van de
Raad wethouder Grinwis 6 november verweet.
En ja, vervolgens wordt Bakelaar in de raads
vergadering van 2 december met 13 van de 15
stemmen (weer) tot wethouder gekozen. Het
kan verkeren... Volgens de fractie van Verenigd
Gemeentebelang zou de P.v.d.A.er beter aan
gedaan hebben om een wethouderskandidaat
van buiten de Raad voor te dragen. Het is om
onze bedenkingen bij de kandidaatstelling van
dhr Bakelaar, voor wethouder, dat wij als frac
tie blanco gestemd hebben bij deze wethou
dersverkiezing.
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goe
de.... De fractie van Verenigd Gemeentebelang
heeft in de laatste raadsvergadering, middels
een motie, voorgesteld om tot een openbaar
raadsonderzoek te komen over de totstandko
ming van de vermogensverklaring voor de
UFA. Ook het handelen hieromtrent van de
destijds verantwoordelijke bestuurders zou in
het onderzoek betrokken moeten worden.
Zelfs na een, door de coalitiepartijen, gewenste
tekstuele aanpassing waarin opengelaten werd
welke vorm van onderzoekscommissie inge
steld zou gaan worden, zolang de raad maar
de opdracht tot onderzoek initieert, kon er
niet op een meerderheid in de gemeenteraad
gerekend worden. De nieuwe collegepartijen
SCP, CDA en PvdA konden aan de motie géén
instemming verienen. Genoemde partijen opte
ren uitsluitend voor een onderzoek door een
extern bureau. Volgens de collegepart;ijen zou
de Raad niet zelf tot een onafhankelijk onder
zoek in staat zijn.... Opvallend was dat het
woord hierover door de heer van Oostenbrug
ge (CDA) namens de collegepartijen werd
gevoerd. Blijkbaar is het niet meer gebruikelijk
dat de fractievoorzitter van de grootste coalitie-
fracrie (SGP) het gezamenlijk standpunt van
de coalitie verwoordt.
Nog afgezien van de hoge extra kosten die dus
gemaakt zullen gaan worden diskwalificeren
de collegepartijen op voorhand de Raad als
geheel als orgaa^ dat een zorgvuldig ei^ integer
onderzoek, natuurlijk met de juiste bijstand,
zou kunnen doen. Bovendien is nu een grote
kans gemist op eensgezindheid binnen de raad
daar waar het gaat om een zo delicate en pre
caire kwestie. De opzet van Verenigd Gemeen
tebelang was nu juist om te komen tot een
onderzoeksvoorstel dat raadsbreed gedragen
zou kunnen worden. Door het niet aannemen
van onze motie wordt déze mogelijkheid ver
minderd. Een argument dat de heer van Oos
tenbrugge noemde was dat de collegepartijen
al een stap verder waren en een onderzoek in
opdracht van de Raad vooral door een extern
bureau zou moeten plaats vinden om alle
schijn van partijdigheid te vermijden. In ieder
geval zal de opdrachtformulering de nodige
aandacht moeten krijgen. De winst van de
motie van Verenigd Gemeentebelang is in ieder
geval dat duidelijk gesteld is dat de Raad
opdrachtgever is voor het onderzoek. Dit in
tegenstelling tot het voorstel van het college
van Burgemeester (ook CDA) en Wethouders
welke in eerste instanrie voornemens was het
onderzoek in opdracht van het College te laten
plaats vinden. Met andere woorden, het colle
ge was voornemens een onderzoek in eigen
opdracht naar het handelen (van een deel) van
het eigen college in te stellen. Nog afgezien
van het feit dat de controlerende taak bij de
Raad ligt is dat toch een voorstel wat een col
lege niet moet doen. Al is het alleen maar om
de schijn te vermijden dat er een "niet onaf
hankelijk" onderzoek zou plaats vinden.
Eindelijk is dan toch de begroting vastgesteld.
Nu was het sluitend maken van de begroting
geen eenvoudige opgave. Binnen het vorige
college is hard gewerkt aan de begroting. De
meeste 'winst' is geboekt in het terugbrengen
van de eigen uitgaven van de gemeente zelf,
en het bijstellen van het investeringstempo van
voorgenomen beleid. Om politiek begrijpelijke
redenen moest het nieuwe college nog enkele
zichtbare aanpassingen doen, om mooie sier te
maken met een meer gematigde verhoging van
de belastingen. De PvdA sprak in haar algeme
ne beschouwingen wel over een a-sociaal
beleid, maar heeft de belasringverhogingen
toch grotendeels in stand moeten houden. De
bijstellingen zijn voornamelijk gevonden in
het naar beneden brengen van geldbedragen
van investeringen waarvoor de uiteindelijke
beslissingen nog genomen moeten worden. De
daadwerkelijke bezuinigingen van de gemeente
zelf. dus aan 'de voorkant' van het maken van
de kosten zijn allemaal in tact gebleven.
Opvallend is dat de bijdragen aan het naar
beneden bijstellen van de begroting oneven
wichtig zijn verdeeld. Het valt op dat uit de
portefeuille van wethouder Lokker (SGP) bedui
dend meer wordt ingeleverd dan in vergelijking
tot de portefeuilles van zijn collega's.
De onrust in de politiek van de gemeente Goe
dereede die ontstaan is na de raadsvergadering
van 6 november j.l. zal helaas nog niet ten ein-
Fractiegewijs
de zijn. Uiteraard gaat het besturen van de
gemeente gelukkig gewoon door maar het hele
verhaal van de vermogensverklaring zal nog
een tijd als een rode draad doodopen. De
onduidelijkheid over het in te stellen onder
zoek, waarvan de uitkomst uiteindelijk de rust
echt weer terug moet brengen, dient spoedig
opgehelderd te worden. Dat het zo moge zijn
dat de gemeenteraad in eensgezindheid haar
verantwoordelijkheid kan en zal nemen.
Fractie VGB,
P. Feller 0187-493290
M.K. van den Heuvel 0187-492452
Er is ons weer een programmabegroring aange
boden voor het jaar 2004. Een sluitende begro
ting.
Een begroting door belastingen te verhogen, en
te snijden in het voorzieningenvlak op papier is
altijd mogelijk, én als jé dan een begroting voor
je krijgt zoals die in eerste instantie wordt aan
geboden op 25 september jl. waar alleen al de
woonlasten met 17% omhoog gaan. dan slaat
de schrik je om het hart. De argumenten hier
voor aangegeven zijn voorspelbaar. Kosten
nemen toe, uitkeringen van het Rijk nemen af.
Maar wat voor de ChristenUnie zwaar weegt is
dat er al jaren een financieel beleid is gevoerd
waarin het allemaal niet op kan, alles moest
een gouden randje hebben. Hoe vaak hebben
wij als RPF, nu ChristenUnie, geprobeerd een
soberder beleid als leidraad te nemen, 'nut en
noodzaak' is altijd onze kreet geweest bij het
uitvoeren van werken. En nu moet er dringend
versoberd worden en op wie komt het groten
deels neer; op de schouders van ons als bur
gers van de Gemeente Goedereede.
Wat betekent nu eigenlijk een begroting voor
de collegepartijen? als je binnen een maand
een vermindering van de OZB voorstelt van
9%. Hoe hard zijn die afspraken die het colle
ge met elkaar afspreekt? Dankzij, of ondanks,
hoe je het ook noemen wilt, de Partij van de
Arbeid die terugkeerde in de coalitie, is die
neerwaartse bijstelling gerealiseerd. Want laten
we wel wezen, als de Partij van de Arbeid niet
in de coalitie was teruggekeerd, dan had die
belasting verhoging in alle zwaarte over ons als
burgers worden uitgestort. Want door het col
lege van B en W - SCP. CDA en VGB - is deze
begroring sluitend aan ons als raad voorgelegd.
Het toenmalige college heeft nogal wat uit
hebt te leggen richring de achterban. Want
nogmaals, als het aan dit college gelegen had,
zouden deze eerst voorgestelde verhogingen
doorgegaan zijn.
Met name het CDA vindt het argument dat wij
een lage belastingdruk hebben die deze 15%
verhoging rechtvaardigt.
Deze affaire kan het vertrouwen in de regeren
de partijen door de burgers toch zeker niet ver
sterken? Uiteindelijk hebben met name SGP en
CDA door krampachtig de macht te willen
vasthouden de belastingverlaging, gedicteerd
door de Partij van de Arbeid, geaccepteerd. Het
is een pluim voor de Partij van de Arbeid maar
wat de ChristenUnie betreft, een rode kaart
voor het college. SGP en CDA. Want waarom
hebben die partijen niet alles uit de kast
gehaald om een zo zorgvuldig mogelijk resul
taat voor ons als burgers te bewerkstelligen?
De fractie van de ChristenUnie is van mening
dat nog onvoldoende invenrief is omgegaan
met de uit te voeren werken en investeringen
en dus met de begrotingscijfers. Het is zover
gekomen, doordat de afgelopen tijd voor één
miljoen gulden aan inleenpersoneel is uitgege
ven waarvan de baten niet opwegen. Daardoor
zijn reserves afgenomen. We zijn posten
tegengekomen waarvan je zegt, is dit de
bedoeling van een reorganisatie? Als we de
begroting personeelslasten 2003 en 2004 naast
elkaar leggen, zien we een verhoging van maar
liefst 544400,- ruim I miljoen gulden, voor
de duidelijkheid.
Wij willen alles kostendekkend - marktconform
- maar wordt er bedrijfsmatig gewerkt? Markt
conform en efficiënrie is niet alleen beknibbe
len op uitvoerende werken (groenvoorziening)
en belasringverhoging, maar juist marktcon
form - bedrijfsmatig en efficiënt werken. Laat
de duurbetaalde sectorhoofden maar eens de
taken van de clusters op een rijtje zetten en de
efficiëntie daarvan taakstellend laten zien. Wie
doet wat en hoeveel tijd heeft die daarvoor
nodig. Misschien komen we tot de ontdekking
dat een andere bedrijfsvoering kan. Flexibele
werkopvatting?
Ingrepen in de personeelssterkte ten gevolge
van de reorganisatie zijn (nog) niet doorge
voerd (onder meer bemannen Mainpoort-pro-
ject).
We zien vooralsnog te weinig resultaten van
de reorganisatie, brieven van burgers worden
niet of nog steeds te laat beantwoord.
Voorts is onvoldoende onderzocht en gekeken
naar een bezuiniging op de kosten van taxatie
en inning van de OZB 2 waterschappen en
meer dan een tiental gemeenten gingen reeds
yVxior door dit te laten uitvoeren door de
Samenwerking Vastgoedinformatie Heffing en
Waardebepaling, SVHW te Klaaswaal. We
kunnen daar gewoon op eigen voorstel aanslui
ten.
Wij hebben de zaak wel voldoende onder
zocht bij de verschillende instanties en het
SVHW. Dit levert: de Gemeente een voordeel
op van 8000 OZB-objecten maal 3,50 per
object ofwel 28.000.
En dat niet alleen; het werk is uitbesteed,
mogelijk detachering of overname van perso
neel, dan wel ruimte om deze ander werk te
laten verrichten, mogelijk komt hierdoor wer
kruimte beschikbaar. Voorts vinden wij dat er
onvoldoende wordt onderzocht wat er door de
gemeente zou kunnen worden uitbesteed aan
derden of samenwerking met andere gemeen
ten; daardoor minder aanschaf machines, min
der werkruimte, minder fysieke ruimte nodig,
enz.
Dit werkt door en houdt de mogelijkheid open
van inschrijving door meerdere bedrijven. Die
kostenafwegingen worden node gemist. De
ChristenUnie is van mening dat hierdoor vele
voordelen te behalen zijn. Ook de uitvoering
van de Publieksbalie kan in onze visie veel
soberder en toch efficiënt, zodat wij met een
wijzigingsvoorstel komen.
Hef college heeft dankbaar gebruik gemaakt
van de septembercirculaire en deze meegeno
men, evenzo de 84.000 bij de Verkeers Circula
tie Plan; dit behoefde men niet te bedenken.
Trouwens, volgens het onderzoek VCP, zijn er
voldoende parkeerplaatsen, daarom is
25.000,-voor extra parkeerplaatsen per jaar
volstrekt overbodig.
De wijzigingsvoorstellen die wij hebben inge
diend hadden betrekking op de centrale werk
plaats, de honden belasring, versobering van
de publieksbalie, ten einde de OZB belasring
met nog 2.5% terug te brengen We hebben
dan gemeend als ChristenUnie, gelet het
bovenstaande, deze begroting, met alle verho
gingen die daar uit voortvloeien, af te keuren.
FRACTIE CHRISTENUNIE
G. Moerkerk, Julianaweg 6,
3253 BL Ouddorp, 0187-682936,
g.nioerkerk@gofree.nl
Zoals U als burger
reeds heeft kunnen
vernemen heeft de
gemeente Goederee
de op dit moment
een probleem met
het onderzoek naar
de totstandkoming van de vermogensverklaring
van de UFA (Fl, 12.500.000,00).
Alle partijen hebben geroepen dat dit onder
zocht moet worden.
Nu het moment daar is dat er klaarheid moet
komen in deze kwestie hebben wij het iniriatief
van de fractie van het VGB voluit gesteund om
te komen tot het instellen van een raadscom
missie (onderzoekscommissie) waarin zowel
coalitie- als oppositiepartijen zijn vertegen
woordigd en wat onder voorzitterschap zou
kunnen staan van een onpartijdig technisch-
voorzitter.
Dit voorstel is getorpedeerd door de coalitiepar
tijen (SCP.CDA en P.v.d.A) met als reden dat
de in te stellen commissie niet de zuiverheid
zou kunnen hebben daar de polirieke lading te
groot zou zijn. In feite een diskwalificatie of
wel een brevet van onvermogen van de overige
raadsleden inclusief de coalitie zelf.
De wet dualisering schrijft voor dat het exclu
sief het recht is van de gemeenteraad om tot
het instellen van een onderzoekscommissie te
komen waarbij het mogelijk is om betrokkenen
onder ede te kunnen horen.
De coalitiepartijen willen wel een onderzoek
echter dient hiervoor weer een Extern bureau
ingeschakeld te worden.
Buiten het feit dat het bepalen van de juridi
sche status van de verklaring al een giganrische
rekening heeft opgeleverd (€31.000,00) zou
er dan nog een fors bedrag gevoteerd moeten
worden aan een extern bureau wat verder een
beperking heeft door het niet onder ede te kun
nen horen van betrokkenen. Blijkbaar heeft de
gemeente geld zat hiervoor.
De wetgever heeft juist voor dit soort onder
zoeken de mogelijkheid geboden om dit op de
voorgestelde wijze(raadscommissie) te laten
onderzoeken.
Blijkbaar wil de coalitie iets anders en met wel
ke reden?
Duidelijk is dit nog niet; Echter dat hier een
bedoeling achter zit (buiten de zgn. onafhan
kelijkheid) lijkt ons wel duidelijk.
Het kan toch eigenlijk niet dat een orgaan (col
lege van B en W), dat uiteindelijk het pro
bleem heeft veroorzaakt, met voorstellen komt
om de zaak op te lossen en het andere orgaan
(Gemeenteraad), dat het uiteindelijk dient te
onderzoeken, zich laat leiden door voorstellen
van het College.
De zaak dient op korte termijn te worden uit
gezocht en de feiten dienen boven water te
komen zodat er een zuiver standpunt naar bui
ten komt waarmede de raad en de burgers kun
nen leven.
DE FRACTIE VAN DE WD
H. van der Meer,
E.P. Mastenbroek van der Sluis
ff De kwestie rond de vermo
gensverklaring is tijdens de
laatste gemeenteraadsver-
H^ gadering wederom onder-
^y^|/f%^M werp van discussie
geweest.
Aanleiding daartoe was een voorstel van het
college, op welke wijze de gang van zaken
rond het tot stand komen van de vermogens
verklaring het beste zou kunnen worden
onderzocht. Het college had hierbij eveneens
een opdracht tot onderzoek geformuleerd.
Formeel gezien was dit voorstel niet juist.
Zowel het formuleren van het onderzoek als
het initiarief hiertoe had in feite van de raad
moeten zijn uitgegaan. Het Verenigd Gemeen
te Belang was het niet eens met deze gang van
zaken en diende tijdens de vergadering een
motie in, waarin het initiarief tot het starten
van een onderzoek bij de raad werd gelegd. In
het midden bleef daarbij welke vorm van
onderzoek werd gevolgd. Hoewel wij als Partij
van de Arbeid de achtergrondgedachte van de
motie konden begrijpen, namelijk dat het ini
tiatief bij de raad moet liggen en niet bij het
college, hebben wij gemeend toch tegen de
motie te moeten stemmen. Om de simpele
reden, dat wij als PvdA juist een paar dagen
tevoren in ons fractie/bestuursoverieg tot de
conclusie waren gekomen, dat alléén een
onderzoek, uitgevoerd door mensen van elders
de grootste kans van slagen heeft. Immers, een
onderzoekscommissie bestaande uit gemeente
raadsleden, zoals WD, CU en VGB dat voor
staan, zal in een kleine gemeente als de onze
nooit geheel de schijn van partijdigheid of
belangenverstrengeling kunnen wegnemen.
Hoe eeriijk en oprecht de bedoelingen van een
dergelijke onderzoekscommissie ook zijn. Was
de motie aangenomen, dan had er vervolgens
wederom gediscussieerd moeten worden over
de te volgen onderzoeksmethode. Nu bleken
SGP en het CDA onze zienswijze te delen
zodat binnenkort een raadsvoorstel geformu
leerd zal worden ter bespreking in de komende
gemeenteraadsvergadering.
De vorming van het nieuwe college heeft er in
ieder geval toe geleid dat de belasringen voor
onze burgers aanmerkelijk minder zijn geste
gen dan is voorgesteld door het oude college.
Als nieuwe coalitiepartij hebben wij eveneens
besproken welke punten wij als PvdA konden
invoeren in het collegeprogramma. Het is ech
ter moeilijk om halverwege een zittingsperiode
grote wijzigingen in een collegeprogramma aan
te brengen. Daardoor hebben wij ons voorna
melijk geconcentreerd op concrete punten, die
onder meer te maken hadden met de gepresen
teerde begroring voor 2004. In onze ogen een
'a-sociale' begroting, waarbij te weinig reke
ning werd gehouden met de minder draag-
krachrigen. Vijf van de acht in onze Algemene
Beschouwingen aangedragen punten hebben
wij met steun van de meerderheid in de raad
kunnen realiseren. Aan de trendmarige verho
ging van 3,5% valt niet te ontkomen, maar de
aangekondigde extra verhoging van 15% OZB
belasring is teruggebracht naar 6%. De hon
denbelasting wordt niet verhoogd tot 60 euro,
zoals oorspronkelijk voorgesteld, maar wordt
42 euro. Overigens voor de hondenbezitters
nog steeds een forse stijging. Voor de resteren
de periode kunnen wij voor wat betreft de
financiële situatie uiteraard geen wonderen ver
richten, maar wel hebben wij er alle vertrou
wen in dat onze wethouder het kostenaspect
goed zal bewaken. Wij als fractie zullen op
onze beurt er scherp op toezien dat eventuele
gouden randjes rond de collegeplannen wor
den weggelaten.
U mag van de fractie van de PvdA zeker ver
wachten dat wij het college kritisch zullen vol
gen.
DE FRACTIE VAN DE PVDA
Tonny Tigchelaar - Dorien Kickert
Tel. 687090/681150
In de gemeentepoliriek van Goedereede is het
de afgelopen maanden druk geweest. De
begroting voor 2004 moest worden vastgesteld
en dat brengt altijd veel werk met zich mee.
Welke keuzes moeten er gemaakt worden, aan
welke beleidsterreinen moet het college de
meeste aandacht geven, welke prioriteiten stelt
de raad, enz? De vaststelling zou aanvankelijk
gebeuren op donderdag 6 november. Door een
drietal partijen werd echter het verzoek inge
diend om op 6 november te debatteren over de
vermogensverklaring ten gunste van de United
Fisch Auction (Visafslagbedrijf). Een vermo
gensverklaring is niets anders dan een docu
ment waarin de ene partij zich verplicht garant
te staan voor de andere partij. In dit geval zou
het gaan om een garantstelling voor de visaf-
slag voor 12,5 miljoen gulden. Het document
zou getekend zijn door de burgemeester, maar
deze weet niet dat hij onder een dergelijk
document een handtekening heeft gezet.
In 2002 zijn er gesprekken geweest, waaruit de
burgemeester en de wethouder financiën de
conclusie hebben getrokken dat de vermogens
verklaring van de baan was. Half 2003 blijkt dit
niet zo te zijn en wordt de raad geïnformeerd.
Juist dit late informeren van de raad wordt wet
houder P.T. Grinwis zwaar aangerekend. Overi
gens moet duidelijk gesteld worden dat er geen
aanspraak is gemaakt op de garantstelling van
12,5 miljoen gulden. U kent inmiddels vanuit
de media het verioop. Wethouder Grinwis
stapte na een motie van wantrouwen op als
wethouder. De SGP heeft bij het begin van het
debat duidelijk gemaakt, dat er zeker gesproken
moet worden over de gang van zaken, maar
dat het moment waarop dit gebeurd in de bele
ving van de SGP niet de juiste was. Immers, de
part;ijen: bank en gemeente, waren volop in
onderhandeling om uit de impasse te komen.
Het debat zou deze onderhandeling kunnen
frustreren. De SGP kon zich dan ook niet vin
den in de motie die door, met name de opposi
tie, werd ingediend. Uiteraard moet de gang
van zaken nader onderzocht worden. Onze
mening is dan ook dat dit moet gebeuren door
een onafhankelijke instantie. Deze moet de
opdracht krijgen om de handelswijze van de
diverse partijen nader te onderzoeken. De SGP
heeft in ieder geval het vertrouwen in de bur
gemeester uitgesproken, tot bet tegendeel is
bewezen.
Doordat de wethouder van financiën opstapte,
was het moeilijk om de begroting van 2004 te
behandelen. Er was immers een vacature in het
college gekomen. Eerst moest die worden aan
gevuld. Uiteindelijk kon het college worden
aangevuld met een wethouder van de PvdA. in
de persoon van dhr.,T. Bakelaar.
In tegenstelling tot het geen enkele collega
raadsleden in de raadsvergadering van 2
december j.l. suggereerden blijft de zondags
rust voor de SGP-fractie een zeer aangelegen
punt. In de nieuwe college afspraken staat het
slechts anders verwoord. Het huidige beleid
m.b.t. de zondagsrust wordt voortgezet.
Op 11 december kon uiteindelijk de begroting
worden goedgekeurd. Ook in Goedereede is het
minder rooskleurig dan in voorgaande jaren. Er
is een grote bezuinigingsslag gemaakt. Vele
posten zijn tegen het licht gehouden. Zaak is
ook dat de budgethouders de vinger aan de
knip houden. Deze strakke begroring biedt wei
nig ruimte voor tegenvallers. Door enkele zaken
nog soberder te gaan uitvoeren, we denken dan
aan de bezuinigingen op de Centrale Werk
plaats en de verbouw van het gemeentehuis,
kon de aanvankelijke belastingverhoging van de
Onroerend Zaak Belasting van 18,5% (incl.
3,5% trendmatige verhoging) worden terugge
bracht naar 9,5%. Daarnaast zijn diverse tarie-
ven meer kostendekkend gemaakt.
Door de ruimte die door de bezuinigingen en
de verhoging van belasting en leges is geko
men kunnen de komende jaren vele zsken
worden uitgevoerd. We hopen dat d/t ten goe
de komt aan de gemeentelijke otg^nisstie, die
daarmee een goede dienstverlening "3^''
burgers kan aanbieden. Er valt uiteraard nog
veel meer te zeggen over diverse punten. Wilt
u meer weten? Bezoek eens een raadsvergade
ring of meldt u aan voor onze Nieuwsbrief.
De SGP Goedereede is dit jaar begonnen met
het uitgeven van de digitale nieuwsbrief. In
deze nieuwsbrief staat diverse informatie over
het reilen en zeilen in de gemeentepolitiek.
Wilt u ook regelmatig op de hoogte worden
gehouden, dan kunt u zich nu graris abonne
ren via: vww.sgp-EoedereedejTJ/niewgbrief.
FRACTIE SCP-COEDEREEDE
B.L. Nooithoek (fractievoorzitter)
Website: www.sgp-goedereede.nl
e-mail: fractie@sgp-goedereede.nl