Gemeente Goedereede "^Christenunie IIAtfDBf-niEUWS De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelljke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven. Tenslotte.... Veraniad Qemaentta Belang Turbulente Periode Ook Bakelaar wist van verUaring... Onderzoek vermogens verklaring De begroting Afsluitend Onvoldoende inventief Vermogens verklaring UFA De vermogens verklaring Begroting Vermogens verklaring UFA Vacature college Begroting 2004 SQP-hlieuwsbrief PAGINA 17 DINSDAG 23 DECEMBER 2003 De achterliggende periode is er voor de gemeente Goedereede één geweest van veel onrust en commotie. De inmiddels alom bekende problematiek rondom de vermogens- verklaring van het visafslagbedrijf UFA heeft de gemeentepolitiek gedomineerd. Uiteindelijk heeft dit zelfs geleid tot het ontslag van een wethouder, en vervolgens tot de vorming van een nieuw college. In beide processen heeft het CDA een belangrijke rol gespeeld. Moeilijke beslissingen moesten worden geno men, en een moeizaam proces om het gemeentebestuur weer op orde te krijgen moest worden doorlopen. Wij hebben hierin altijd getracht om naar alle partijen zoveel mogelijk duidelijkheid te geven over onze intenties en de motieven voor onze besluiten en standpunten. In de raadsvergaderingen van 2 en II december jl. is het college in een gewijzigde samenstelling voltallig gemaakt, respectievelijk de begroting voor het jaar 2004 vastgesteld. Ook dit laatste is door alle recente problemen ernstig moeilijker geweest. Nu deze besluiten zijn genomen hopen we er op dat er weer enige bestuurlijke rust zal gaan ontstaan, zodat wij ons weer kun nen richten op onze belangrijkste taak, namelijk het maken van beleid voor de gemeente Goede reede, Overigens is ook het CDA er voorstander van dat, door onafhankelijke derden, zal wor den onderzocht hoe de bewuste vermogensver klaring tot stand is gekomen. In de uiteindelijk vastgestelde begroting is de verhoging van de onroerend zaak-belasting, welke oorspronkelijk zou worden doorgevoerd, aanzienlijk teruggedraaid. Ook de voorgeno men verhoging van de hondenbelasting is uit eindelijk drastisch beperkt. Hierdoor zullen we in 2004 wat minder een beroep hoeven doen op de portemonnee van onze burgers, maar aan de andere kant betekent dat ook de we in het komend jaar wellicht het realiseren van sommige voorzieningen wat vooruit moeten schuiven. De begroting biedt feitelijk geen financiële ruimte meer voor nieuw beleid. Wel is in de begrotingsvergadering gerealiseerd dat de kinderen van de basisschool in Goede- reede-Havenhoofd toch 2x per week gymnas tiekles kunnen krijgen. Op grond van bezuini gingen was het de bedoeling dit terug te bren gen tot eens per week. Bij opvoeding en educatie dienen echter geestelijke en lichame lijke ontwikkeling hand in hand te gaan, om zoals de Romeinen als wisten "een gezonde geest in een gezond lichaam" te realiseren. De gemeenteraad heeft dan ook unaniem besloten toch geld voor 2x per week gymnastiekonder- wijs beschikbaar te stellen. 2003 is voor de gemeente Qoedereede een roerig jaar gebieken. Wij hopen voor 2004 op rustiger tijden. In ell< geval wensen wij u allen vanaf deze plaats zeer goede i<erstdagen toe, en gezondtieid en tevredenjieid voor het nieuwe jaar! Informatie: CDA-Coedereede Fractievoorzitter: H.T. VAN OOSTENBRUGGE Gladiolenpad 4, 3251 CM Stellendam, tel. 0187 493223 Het z.g. 'kerstreces' is begonnen, de politiek ligt een paar weken stil. Wellicht een goed moment om eens even beschouwend achter om te zien. Het zal niemand ontgaan zijn, de afgelopen paar maanden zijn vol turbulentie geweest binnen bestuurlijk Goedereede. Er is in de gemeenteraad veel politiek bedreven maar is de manier waarop nu wel zo zuiver? Een debat over de informatievoorziening vanuit het colle ge naar de raad over de vermogensverklaring die namens de gemeente in 2000 is afgegeven ten gunste van het visafslagbedrijf UPA. Op zich een legitiem onderwerp maar het tijdstip om dit debat te voeren en het feit dat alleen wethouder Grinwis (VGB) in deze raadsverga dering onder vuur kwam te liggen en uiteinde lijk de motie van wantrouwen gepresenteerd kreeg, bevreemdt ons toch zeer. Immers de bewuste vermogensverklaring was niet door wethouder Grinwis getekend maar door de por tefeuillehouder visserij (de burgemeester). Dus als het gaat om de eerste verantwoordelijkheid ligt deze toch duidelijk bij deze portefeuille houder. Ook de informatieplicht lag in eerste instantie zeker bij deze portefeuillehouder en het ware dus zuiverder geweest als het debat zich uit kon strekken tot het totale gebied van de informatieplicht dan wel voorziening. Als deze zuiverheid betracht was door diegenen die dit debat op dit moment aan de orde wil den hebben dan hadden de pijlen toch niet alleen op de wethouder financiën gericht mogen zijn maar zeker ook, en in eerste instantie, op de portefeuillehouder visserij. En er is meer Dit 'tekstkopje' was te vinden in het Eilanden Nieuws van 5 december j.l. Dit is volgens onze fractie één van de vragen die de Raad toch had moeten bezig houden toen er een nieuwe wethouder werd gekozen in de raadsvergade ring van 2 december. Wat is namelijk het geval? De 'nieuwe' wethouder Bakelaar wist al in 2001 van de vermogensverklaring van de gemeente aan de RABO Bank. Volgens eigen zeggen, wist Bakelaar al in 2001 van deze over eenkomst. Naar aanleiding van de jaarrekening van de UFA over 2000 heeft hij hierover in 2001 met Burgemeester Sinke gesproken. Deze financiële verplichting stond namelijk in de jaarrekening genoemd, en was voor de verant woordelijk wethouder financiën reden om hier met de Burgemeester over te spreken. Blijkbaar is het daarbij gebleven, want Bakelaar heeft toen (in 2001) niet het college geïnformeerd. Ook de Gemeenteraad werd niet geïnformeerd Dat is nu precies wat een meerderheid van de Raad wethouder Grinwis 6 november verweet. En ja, vervolgens wordt Bakelaar in de raads vergadering van 2 december met 13 van de 15 stemmen (weer) tot wethouder gekozen. Het kan verkeren... Volgens de fractie van Verenigd Gemeentebelang zou de P.v.d.A.er beter aan gedaan hebben om een wethouderskandidaat van buiten de Raad voor te dragen. Het is om onze bedenkingen bij de kandidaatstelling van dhr Bakelaar, voor wethouder, dat wij als frac tie blanco gestemd hebben bij deze wethou dersverkiezing. Onderzoekt alle dingen en behoudt het goe de.... De fractie van Verenigd Gemeentebelang heeft in de laatste raadsvergadering, middels een motie, voorgesteld om tot een openbaar raadsonderzoek te komen over de totstandko ming van de vermogensverklaring voor de UFA. Ook het handelen hieromtrent van de destijds verantwoordelijke bestuurders zou in het onderzoek betrokken moeten worden. Zelfs na een, door de coalitiepartijen, gewenste tekstuele aanpassing waarin opengelaten werd welke vorm van onderzoekscommissie inge steld zou gaan worden, zolang de raad maar de opdracht tot onderzoek initieert, kon er niet op een meerderheid in de gemeenteraad gerekend worden. De nieuwe collegepartijen SCP, CDA en PvdA konden aan de motie géén instemming verienen. Genoemde partijen opte ren uitsluitend voor een onderzoek door een extern bureau. Volgens de collegepart;ijen zou de Raad niet zelf tot een onafhankelijk onder zoek in staat zijn.... Opvallend was dat het woord hierover door de heer van Oostenbrug ge (CDA) namens de collegepartijen werd gevoerd. Blijkbaar is het niet meer gebruikelijk dat de fractievoorzitter van de grootste coalitie- fracrie (SGP) het gezamenlijk standpunt van de coalitie verwoordt. Nog afgezien van de hoge extra kosten die dus gemaakt zullen gaan worden diskwalificeren de collegepartijen op voorhand de Raad als geheel als orgaa^ dat een zorgvuldig ei^ integer onderzoek, natuurlijk met de juiste bijstand, zou kunnen doen. Bovendien is nu een grote kans gemist op eensgezindheid binnen de raad daar waar het gaat om een zo delicate en pre caire kwestie. De opzet van Verenigd Gemeen tebelang was nu juist om te komen tot een onderzoeksvoorstel dat raadsbreed gedragen zou kunnen worden. Door het niet aannemen van onze motie wordt déze mogelijkheid ver minderd. Een argument dat de heer van Oos tenbrugge noemde was dat de collegepartijen al een stap verder waren en een onderzoek in opdracht van de Raad vooral door een extern bureau zou moeten plaats vinden om alle schijn van partijdigheid te vermijden. In ieder geval zal de opdrachtformulering de nodige aandacht moeten krijgen. De winst van de motie van Verenigd Gemeentebelang is in ieder geval dat duidelijk gesteld is dat de Raad opdrachtgever is voor het onderzoek. Dit in tegenstelling tot het voorstel van het college van Burgemeester (ook CDA) en Wethouders welke in eerste instanrie voornemens was het onderzoek in opdracht van het College te laten plaats vinden. Met andere woorden, het colle ge was voornemens een onderzoek in eigen opdracht naar het handelen (van een deel) van het eigen college in te stellen. Nog afgezien van het feit dat de controlerende taak bij de Raad ligt is dat toch een voorstel wat een col lege niet moet doen. Al is het alleen maar om de schijn te vermijden dat er een "niet onaf hankelijk" onderzoek zou plaats vinden. Eindelijk is dan toch de begroting vastgesteld. Nu was het sluitend maken van de begroting geen eenvoudige opgave. Binnen het vorige college is hard gewerkt aan de begroting. De meeste 'winst' is geboekt in het terugbrengen van de eigen uitgaven van de gemeente zelf, en het bijstellen van het investeringstempo van voorgenomen beleid. Om politiek begrijpelijke redenen moest het nieuwe college nog enkele zichtbare aanpassingen doen, om mooie sier te maken met een meer gematigde verhoging van de belastingen. De PvdA sprak in haar algeme ne beschouwingen wel over een a-sociaal beleid, maar heeft de belasringverhogingen toch grotendeels in stand moeten houden. De bijstellingen zijn voornamelijk gevonden in het naar beneden brengen van geldbedragen van investeringen waarvoor de uiteindelijke beslissingen nog genomen moeten worden. De daadwerkelijke bezuinigingen van de gemeente zelf. dus aan 'de voorkant' van het maken van de kosten zijn allemaal in tact gebleven. Opvallend is dat de bijdragen aan het naar beneden bijstellen van de begroting oneven wichtig zijn verdeeld. Het valt op dat uit de portefeuille van wethouder Lokker (SGP) bedui dend meer wordt ingeleverd dan in vergelijking tot de portefeuilles van zijn collega's. De onrust in de politiek van de gemeente Goe dereede die ontstaan is na de raadsvergadering van 6 november j.l. zal helaas nog niet ten ein- Fractiegewijs de zijn. Uiteraard gaat het besturen van de gemeente gelukkig gewoon door maar het hele verhaal van de vermogensverklaring zal nog een tijd als een rode draad doodopen. De onduidelijkheid over het in te stellen onder zoek, waarvan de uitkomst uiteindelijk de rust echt weer terug moet brengen, dient spoedig opgehelderd te worden. Dat het zo moge zijn dat de gemeenteraad in eensgezindheid haar verantwoordelijkheid kan en zal nemen. Fractie VGB, P. Feller 0187-493290 M.K. van den Heuvel 0187-492452 Er is ons weer een programmabegroring aange boden voor het jaar 2004. Een sluitende begro ting. Een begroting door belastingen te verhogen, en te snijden in het voorzieningenvlak op papier is altijd mogelijk, én als jé dan een begroting voor je krijgt zoals die in eerste instantie wordt aan geboden op 25 september jl. waar alleen al de woonlasten met 17% omhoog gaan. dan slaat de schrik je om het hart. De argumenten hier voor aangegeven zijn voorspelbaar. Kosten nemen toe, uitkeringen van het Rijk nemen af. Maar wat voor de ChristenUnie zwaar weegt is dat er al jaren een financieel beleid is gevoerd waarin het allemaal niet op kan, alles moest een gouden randje hebben. Hoe vaak hebben wij als RPF, nu ChristenUnie, geprobeerd een soberder beleid als leidraad te nemen, 'nut en noodzaak' is altijd onze kreet geweest bij het uitvoeren van werken. En nu moet er dringend versoberd worden en op wie komt het groten deels neer; op de schouders van ons als bur gers van de Gemeente Goedereede. Wat betekent nu eigenlijk een begroting voor de collegepartijen? als je binnen een maand een vermindering van de OZB voorstelt van 9%. Hoe hard zijn die afspraken die het colle ge met elkaar afspreekt? Dankzij, of ondanks, hoe je het ook noemen wilt, de Partij van de Arbeid die terugkeerde in de coalitie, is die neerwaartse bijstelling gerealiseerd. Want laten we wel wezen, als de Partij van de Arbeid niet in de coalitie was teruggekeerd, dan had die belasting verhoging in alle zwaarte over ons als burgers worden uitgestort. Want door het col lege van B en W - SCP. CDA en VGB - is deze begroring sluitend aan ons als raad voorgelegd. Het toenmalige college heeft nogal wat uit hebt te leggen richring de achterban. Want nogmaals, als het aan dit college gelegen had, zouden deze eerst voorgestelde verhogingen doorgegaan zijn. Met name het CDA vindt het argument dat wij een lage belastingdruk hebben die deze 15% verhoging rechtvaardigt. Deze affaire kan het vertrouwen in de regeren de partijen door de burgers toch zeker niet ver sterken? Uiteindelijk hebben met name SGP en CDA door krampachtig de macht te willen vasthouden de belastingverlaging, gedicteerd door de Partij van de Arbeid, geaccepteerd. Het is een pluim voor de Partij van de Arbeid maar wat de ChristenUnie betreft, een rode kaart voor het college. SGP en CDA. Want waarom hebben die partijen niet alles uit de kast gehaald om een zo zorgvuldig mogelijk resul taat voor ons als burgers te bewerkstelligen? De fractie van de ChristenUnie is van mening dat nog onvoldoende invenrief is omgegaan met de uit te voeren werken en investeringen en dus met de begrotingscijfers. Het is zover gekomen, doordat de afgelopen tijd voor één miljoen gulden aan inleenpersoneel is uitgege ven waarvan de baten niet opwegen. Daardoor zijn reserves afgenomen. We zijn posten tegengekomen waarvan je zegt, is dit de bedoeling van een reorganisatie? Als we de begroting personeelslasten 2003 en 2004 naast elkaar leggen, zien we een verhoging van maar liefst 544400,- ruim I miljoen gulden, voor de duidelijkheid. Wij willen alles kostendekkend - marktconform - maar wordt er bedrijfsmatig gewerkt? Markt conform en efficiënrie is niet alleen beknibbe len op uitvoerende werken (groenvoorziening) en belasringverhoging, maar juist marktcon form - bedrijfsmatig en efficiënt werken. Laat de duurbetaalde sectorhoofden maar eens de taken van de clusters op een rijtje zetten en de efficiëntie daarvan taakstellend laten zien. Wie doet wat en hoeveel tijd heeft die daarvoor nodig. Misschien komen we tot de ontdekking dat een andere bedrijfsvoering kan. Flexibele werkopvatting? Ingrepen in de personeelssterkte ten gevolge van de reorganisatie zijn (nog) niet doorge voerd (onder meer bemannen Mainpoort-pro- ject). We zien vooralsnog te weinig resultaten van de reorganisatie, brieven van burgers worden niet of nog steeds te laat beantwoord. Voorts is onvoldoende onderzocht en gekeken naar een bezuiniging op de kosten van taxatie en inning van de OZB 2 waterschappen en meer dan een tiental gemeenten gingen reeds yVxior door dit te laten uitvoeren door de Samenwerking Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling, SVHW te Klaaswaal. We kunnen daar gewoon op eigen voorstel aanslui ten. Wij hebben de zaak wel voldoende onder zocht bij de verschillende instanties en het SVHW. Dit levert: de Gemeente een voordeel op van 8000 OZB-objecten maal 3,50 per object ofwel 28.000. En dat niet alleen; het werk is uitbesteed, mogelijk detachering of overname van perso neel, dan wel ruimte om deze ander werk te laten verrichten, mogelijk komt hierdoor wer kruimte beschikbaar. Voorts vinden wij dat er onvoldoende wordt onderzocht wat er door de gemeente zou kunnen worden uitbesteed aan derden of samenwerking met andere gemeen ten; daardoor minder aanschaf machines, min der werkruimte, minder fysieke ruimte nodig, enz. Dit werkt door en houdt de mogelijkheid open van inschrijving door meerdere bedrijven. Die kostenafwegingen worden node gemist. De ChristenUnie is van mening dat hierdoor vele voordelen te behalen zijn. Ook de uitvoering van de Publieksbalie kan in onze visie veel soberder en toch efficiënt, zodat wij met een wijzigingsvoorstel komen. Hef college heeft dankbaar gebruik gemaakt van de septembercirculaire en deze meegeno men, evenzo de 84.000 bij de Verkeers Circula tie Plan; dit behoefde men niet te bedenken. Trouwens, volgens het onderzoek VCP, zijn er voldoende parkeerplaatsen, daarom is 25.000,-voor extra parkeerplaatsen per jaar volstrekt overbodig. De wijzigingsvoorstellen die wij hebben inge diend hadden betrekking op de centrale werk plaats, de honden belasring, versobering van de publieksbalie, ten einde de OZB belasring met nog 2.5% terug te brengen We hebben dan gemeend als ChristenUnie, gelet het bovenstaande, deze begroting, met alle verho gingen die daar uit voortvloeien, af te keuren. FRACTIE CHRISTENUNIE G. Moerkerk, Julianaweg 6, 3253 BL Ouddorp, 0187-682936, g.nioerkerk@gofree.nl Zoals U als burger reeds heeft kunnen vernemen heeft de gemeente Goederee de op dit moment een probleem met het onderzoek naar de totstandkoming van de vermogensverklaring van de UFA (Fl, 12.500.000,00). Alle partijen hebben geroepen dat dit onder zocht moet worden. Nu het moment daar is dat er klaarheid moet komen in deze kwestie hebben wij het iniriatief van de fractie van het VGB voluit gesteund om te komen tot het instellen van een raadscom missie (onderzoekscommissie) waarin zowel coalitie- als oppositiepartijen zijn vertegen woordigd en wat onder voorzitterschap zou kunnen staan van een onpartijdig technisch- voorzitter. Dit voorstel is getorpedeerd door de coalitiepar tijen (SCP.CDA en P.v.d.A) met als reden dat de in te stellen commissie niet de zuiverheid zou kunnen hebben daar de polirieke lading te groot zou zijn. In feite een diskwalificatie of wel een brevet van onvermogen van de overige raadsleden inclusief de coalitie zelf. De wet dualisering schrijft voor dat het exclu sief het recht is van de gemeenteraad om tot het instellen van een onderzoekscommissie te komen waarbij het mogelijk is om betrokkenen onder ede te kunnen horen. De coalitiepartijen willen wel een onderzoek echter dient hiervoor weer een Extern bureau ingeschakeld te worden. Buiten het feit dat het bepalen van de juridi sche status van de verklaring al een giganrische rekening heeft opgeleverd (€31.000,00) zou er dan nog een fors bedrag gevoteerd moeten worden aan een extern bureau wat verder een beperking heeft door het niet onder ede te kun nen horen van betrokkenen. Blijkbaar heeft de gemeente geld zat hiervoor. De wetgever heeft juist voor dit soort onder zoeken de mogelijkheid geboden om dit op de voorgestelde wijze(raadscommissie) te laten onderzoeken. Blijkbaar wil de coalitie iets anders en met wel ke reden? Duidelijk is dit nog niet; Echter dat hier een bedoeling achter zit (buiten de zgn. onafhan kelijkheid) lijkt ons wel duidelijk. Het kan toch eigenlijk niet dat een orgaan (col lege van B en W), dat uiteindelijk het pro bleem heeft veroorzaakt, met voorstellen komt om de zaak op te lossen en het andere orgaan (Gemeenteraad), dat het uiteindelijk dient te onderzoeken, zich laat leiden door voorstellen van het College. De zaak dient op korte termijn te worden uit gezocht en de feiten dienen boven water te komen zodat er een zuiver standpunt naar bui ten komt waarmede de raad en de burgers kun nen leven. DE FRACTIE VAN DE WD H. van der Meer, E.P. Mastenbroek van der Sluis ff De kwestie rond de vermo gensverklaring is tijdens de laatste gemeenteraadsver- H^ gadering wederom onder- ^y^|/f%^M werp van discussie geweest. Aanleiding daartoe was een voorstel van het college, op welke wijze de gang van zaken rond het tot stand komen van de vermogens verklaring het beste zou kunnen worden onderzocht. Het college had hierbij eveneens een opdracht tot onderzoek geformuleerd. Formeel gezien was dit voorstel niet juist. Zowel het formuleren van het onderzoek als het initiarief hiertoe had in feite van de raad moeten zijn uitgegaan. Het Verenigd Gemeen te Belang was het niet eens met deze gang van zaken en diende tijdens de vergadering een motie in, waarin het initiarief tot het starten van een onderzoek bij de raad werd gelegd. In het midden bleef daarbij welke vorm van onderzoek werd gevolgd. Hoewel wij als Partij van de Arbeid de achtergrondgedachte van de motie konden begrijpen, namelijk dat het ini tiatief bij de raad moet liggen en niet bij het college, hebben wij gemeend toch tegen de motie te moeten stemmen. Om de simpele reden, dat wij als PvdA juist een paar dagen tevoren in ons fractie/bestuursoverieg tot de conclusie waren gekomen, dat alléén een onderzoek, uitgevoerd door mensen van elders de grootste kans van slagen heeft. Immers, een onderzoekscommissie bestaande uit gemeente raadsleden, zoals WD, CU en VGB dat voor staan, zal in een kleine gemeente als de onze nooit geheel de schijn van partijdigheid of belangenverstrengeling kunnen wegnemen. Hoe eeriijk en oprecht de bedoelingen van een dergelijke onderzoekscommissie ook zijn. Was de motie aangenomen, dan had er vervolgens wederom gediscussieerd moeten worden over de te volgen onderzoeksmethode. Nu bleken SGP en het CDA onze zienswijze te delen zodat binnenkort een raadsvoorstel geformu leerd zal worden ter bespreking in de komende gemeenteraadsvergadering. De vorming van het nieuwe college heeft er in ieder geval toe geleid dat de belasringen voor onze burgers aanmerkelijk minder zijn geste gen dan is voorgesteld door het oude college. Als nieuwe coalitiepartij hebben wij eveneens besproken welke punten wij als PvdA konden invoeren in het collegeprogramma. Het is ech ter moeilijk om halverwege een zittingsperiode grote wijzigingen in een collegeprogramma aan te brengen. Daardoor hebben wij ons voorna melijk geconcentreerd op concrete punten, die onder meer te maken hadden met de gepresen teerde begroring voor 2004. In onze ogen een 'a-sociale' begroting, waarbij te weinig reke ning werd gehouden met de minder draag- krachrigen. Vijf van de acht in onze Algemene Beschouwingen aangedragen punten hebben wij met steun van de meerderheid in de raad kunnen realiseren. Aan de trendmarige verho ging van 3,5% valt niet te ontkomen, maar de aangekondigde extra verhoging van 15% OZB belasring is teruggebracht naar 6%. De hon denbelasting wordt niet verhoogd tot 60 euro, zoals oorspronkelijk voorgesteld, maar wordt 42 euro. Overigens voor de hondenbezitters nog steeds een forse stijging. Voor de resteren de periode kunnen wij voor wat betreft de financiële situatie uiteraard geen wonderen ver richten, maar wel hebben wij er alle vertrou wen in dat onze wethouder het kostenaspect goed zal bewaken. Wij als fractie zullen op onze beurt er scherp op toezien dat eventuele gouden randjes rond de collegeplannen wor den weggelaten. U mag van de fractie van de PvdA zeker ver wachten dat wij het college kritisch zullen vol gen. DE FRACTIE VAN DE PVDA Tonny Tigchelaar - Dorien Kickert Tel. 687090/681150 In de gemeentepoliriek van Goedereede is het de afgelopen maanden druk geweest. De begroting voor 2004 moest worden vastgesteld en dat brengt altijd veel werk met zich mee. Welke keuzes moeten er gemaakt worden, aan welke beleidsterreinen moet het college de meeste aandacht geven, welke prioriteiten stelt de raad, enz? De vaststelling zou aanvankelijk gebeuren op donderdag 6 november. Door een drietal partijen werd echter het verzoek inge diend om op 6 november te debatteren over de vermogensverklaring ten gunste van de United Fisch Auction (Visafslagbedrijf). Een vermo gensverklaring is niets anders dan een docu ment waarin de ene partij zich verplicht garant te staan voor de andere partij. In dit geval zou het gaan om een garantstelling voor de visaf- slag voor 12,5 miljoen gulden. Het document zou getekend zijn door de burgemeester, maar deze weet niet dat hij onder een dergelijk document een handtekening heeft gezet. In 2002 zijn er gesprekken geweest, waaruit de burgemeester en de wethouder financiën de conclusie hebben getrokken dat de vermogens verklaring van de baan was. Half 2003 blijkt dit niet zo te zijn en wordt de raad geïnformeerd. Juist dit late informeren van de raad wordt wet houder P.T. Grinwis zwaar aangerekend. Overi gens moet duidelijk gesteld worden dat er geen aanspraak is gemaakt op de garantstelling van 12,5 miljoen gulden. U kent inmiddels vanuit de media het verioop. Wethouder Grinwis stapte na een motie van wantrouwen op als wethouder. De SGP heeft bij het begin van het debat duidelijk gemaakt, dat er zeker gesproken moet worden over de gang van zaken, maar dat het moment waarop dit gebeurd in de bele ving van de SGP niet de juiste was. Immers, de part;ijen: bank en gemeente, waren volop in onderhandeling om uit de impasse te komen. Het debat zou deze onderhandeling kunnen frustreren. De SGP kon zich dan ook niet vin den in de motie die door, met name de opposi tie, werd ingediend. Uiteraard moet de gang van zaken nader onderzocht worden. Onze mening is dan ook dat dit moet gebeuren door een onafhankelijke instantie. Deze moet de opdracht krijgen om de handelswijze van de diverse partijen nader te onderzoeken. De SGP heeft in ieder geval het vertrouwen in de bur gemeester uitgesproken, tot bet tegendeel is bewezen. Doordat de wethouder van financiën opstapte, was het moeilijk om de begroting van 2004 te behandelen. Er was immers een vacature in het college gekomen. Eerst moest die worden aan gevuld. Uiteindelijk kon het college worden aangevuld met een wethouder van de PvdA. in de persoon van dhr.,T. Bakelaar. In tegenstelling tot het geen enkele collega raadsleden in de raadsvergadering van 2 december j.l. suggereerden blijft de zondags rust voor de SGP-fractie een zeer aangelegen punt. In de nieuwe college afspraken staat het slechts anders verwoord. Het huidige beleid m.b.t. de zondagsrust wordt voortgezet. Op 11 december kon uiteindelijk de begroting worden goedgekeurd. Ook in Goedereede is het minder rooskleurig dan in voorgaande jaren. Er is een grote bezuinigingsslag gemaakt. Vele posten zijn tegen het licht gehouden. Zaak is ook dat de budgethouders de vinger aan de knip houden. Deze strakke begroring biedt wei nig ruimte voor tegenvallers. Door enkele zaken nog soberder te gaan uitvoeren, we denken dan aan de bezuinigingen op de Centrale Werk plaats en de verbouw van het gemeentehuis, kon de aanvankelijke belastingverhoging van de Onroerend Zaak Belasting van 18,5% (incl. 3,5% trendmatige verhoging) worden terugge bracht naar 9,5%. Daarnaast zijn diverse tarie- ven meer kostendekkend gemaakt. Door de ruimte die door de bezuinigingen en de verhoging van belasting en leges is geko men kunnen de komende jaren vele zsken worden uitgevoerd. We hopen dat d/t ten goe de komt aan de gemeentelijke otg^nisstie, die daarmee een goede dienstverlening "3^'' burgers kan aanbieden. Er valt uiteraard nog veel meer te zeggen over diverse punten. Wilt u meer weten? Bezoek eens een raadsvergade ring of meldt u aan voor onze Nieuwsbrief. De SGP Goedereede is dit jaar begonnen met het uitgeven van de digitale nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief staat diverse informatie over het reilen en zeilen in de gemeentepolitiek. Wilt u ook regelmatig op de hoogte worden gehouden, dan kunt u zich nu graris abonne ren via: vww.sgp-EoedereedejTJ/niewgbrief. FRACTIE SCP-COEDEREEDE B.L. Nooithoek (fractievoorzitter) Website: www.sgp-goedereede.nl e-mail: fractie@sgp-goedereede.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 17