HET PRINSENKIND
i ek
SVIk
Kersttram bij de RTIVI
PREDIKBEURTEN
EIUUntiBI-IIIElJl/S
SRA jongerenavond
in Sommelsdijk
Welkomstdienst
EIIAtlDEIi-niEUWS
Licht
Damver. 'Dirksland'
Statiegeldactie
Woord en Daad
Inloop marathonbingo
Successen Fptoclub
'De Rarekiek'
Hoe moet dat toch
met de kerk?
Kerstvieringen
Geref. Keric
Ouddorp
Het Koningsldnd in Betlileliem
God vervult Zijn belofte
W. H. Velema
Zondag 21 december 2003
Alledaags
Uitslagen van 15 december
VRIJDAG 19 DECEMBER 2003
Reacties van het publiek
De kranten hebben de reacties op de geboor
te van het Prinsenkind uit de jaren 1938,
1967 en 2003 met elkaar vergeleken. Gelet
op uitbundigheid en publiek lawaai nemen
ze een neergaande lijn waar.
Misschien is het voor Oranjeliefhebbers een
zekere troost dat de lijn niet zo scherp om
laag loopt als sommigen verwacht of ge
wenst hadden. Ons Koninklijk Huis staat -
ik zeg erbij gelukkig - toch nog in de belang
stelling.
Van verschillende kanten is erop gewezen
dat dit kleinkind van Koningin Beatrix,
geboren in het kroonprinselij k gezin, een
blijde afsluiting betekent van een moeilijk
jaar; in zekere zin voor heel de Koninklijke
familie en in het bijzonder voor Koningin
Beatrix. Wie zou haar de vreugde en de trots
van het oma-worden van een troonopvolg-
ster, zeker na dit in veel opzichten bewogen
jaar niet gunnen.
Zelf ben ik niet de man om bij zulke blijde
gebeurtenissen van nationale vreugde, aan
de publieke uiting deel te nemen. Ik kan mij
wel verblijden in de spontane vréugde-uitin
gen van anderen, mits men de gelegenheid
niet aangrijpt om met voorbijzien vande
eigenlijke reden, zelf een ongeremd en onbe
grensd feest te vieren.
Olie op de wonden
In elk geval: uit de media is langs verschil
lende kanalen duidelijk geworden dat
Nederland feest gevierd heeft en viert. Daar
in spreekt de verbondenheid van Nederland
met het Huis van Oranje, en omgekeerd, zich
uit!
In een dagbladcommentaar las ik het beeld
van olie op de wonden die in dit en het afge
lopen jaar zijn geslagen. Dat beeld is niet
ongepast; te meer niet, omdat het als een
onderstreping van de helende kracht van olie
wordt gebruikt.
Zo terloops voeg ik eraan toe; wat is de taal
toch een prachtig middel om onze gevoelens
tot uitdrukking te brengen. Ieder die regel
matig in het publiek de pen hanteert, zal zich
van de grootsheid van dat middel bewust
zijn. Daarom zal hij of zij ook steeds zoeken
naar de meest treffende uitdrukkingen en
beeldspraak om zijn gedachten, bedoelingen
en emoties te verwoorden. Tegen deze ach
tergrond gezien hebben mensen die ambts
halve bij zulke gebeurtenissen moeten spre
ken of schrijven, een mooie maar niet altijd
gemakkelijke taak.
Velen zullen premier Balkenende erkente
lijk zijn voor de woorden waarmee hij het
kroonprinselijk paar feUciteerde. Hij onder
streept de vreugde over deze geboorte door
op de verbondenheid van vorstenhuis en
volk te wijzen.
Terecht wordt er dan aan herinnerd dat de
monarchie zorgt voor stabiliteit en continuï
teit in ons staatsbestel. En dat in een samen
leving waarin de diversiteit toeneemt; en
waarin de media, zoals ik onlangs schreef,
de publieke discussie niet slechts beïnvloe
den, maar hautain (zoeken te) bepalen. Aan
de geboorte van het prinsenkind moesten zij
zich gewonnen geven.
Hoewel, via het citaat in een dagblad las ik
dat volgens het Nieuw Republikeins
Genootschap het meisje 'een verschrikkelijk
leven van grote nutteloosheid te wachten
staat'Je moet, zou ik bijna zeggen, wel door
een volstrekt negatieve fantasie beheerst
worden om prinses Catharina-Amalia zo'n
toekomst te voorspellen.
Bij gelukwensen voegen christenen met
vreugde de voorbede. Het zou gepast zijn als
de voorbede doortrokken is van dankbaar
heid jegens God de Schepper.
Het zal de lezer niet vreemd voorkomen dat
ik de overstap maak naar de geboorte van het
Koningskind in Bethlehem. Men zou zonder
daarmee goedkope populariteit te beogen,
ook van het Prinsenkind van Bethlehem
kunnen spreken.
Ik ontleen de vrijmoedigheid tot het gebruik
van deze formulering aan de vraag van de
wijzen uit het Oosten in Jeruzalem: Waar is
de Koning der Joden, Die geboren is (Matt.
2:2). Zij die van zo ver kwamen beseffen
beter dan mensen in de directe omgeving van
Bethlehem, dat dit een bijzonder Kind is.
Het werd geboren in wat de profeet Amos
noemt de vervallen hut van David (Amos
9:11). Er was aan de nakomelingen van
David, waartoe Jozef behoort (Lukas 1:27)
niets koninklijks meer; noch wat aanzien,
noch wat publieke positie betreft. Maar toch,
Lukas geeft het woord van Gabriel, de aarts
engel, letterlijk weer. De hemel proclameert
in die aankondiging de hoge afkomst van het
Koningskind van Bethlehem.
Het behoort tot de nederigheid van onze
Heere Jezus Christus dat Hij uit een konings-
geslacht wordt geboren waar geen eer meer
mee te behalen was. Amos typeerde de situ
atie van Davids Koningshuis heel raak door
er het beeld van een vervallen hut voor te
gebruiken.
Niettemin heeft de relatie van Jezus met
Davids Koningshuis een diepe betekenis.
Men leest vooral in Lukas 1 - de lofzangen
als commentaren op wat God in de Kersttijd
doet - de vervulling van Gods beloften.
Mensen van tegenwoordig vragen zich vaak
af: Wat zie je van God? Wat komt er van
Gods woorden terecht? Moeten we ons daar
aan vasthouden? Hebben we daarvan red
ding of heil te verwachten?
Ik vind het voor het Israël van die dagen
beschamend dat de wijzen (Magiërs staat er
in de grondtaal van Mattheüs 2:1) Zijn
koninklijke afkomst herkenden en erkenden.
Dat komt overeen met de geboortebood-
schap van de engel aan de herders in Effra-
tha's velden. Hij kondigt immers als heraut
van het Koningskind, de geboorte aan van
Christus, de Heere in de stad van David
(Lukas 2:11).
Heel Lukas 1 en vooral het bericht aan Maria
zegt: God begint in de laagte. In de nederige
situatie van de maagd Maria, door haar onder
trouw met Jozef (ingebouwd in een vervallen
Koningshuis). Glorie noch heerlijkheid was
er aan Jezus Christus - behalve dat we lezen:
de heerlijkheid des Heeren omstraalde de her
ders, tijdens hun wacht in de nacht.
In de laagte is Jezus begonnen, in nederig
heid is Hij gekomen, maar in glorie is Hij na
de voltooiing van Zijn opdracht ten hemel
gevaren. Die tegenstelling wordt in He
breeën 2:8 en 9 tot uitdrukking gebracht: wij
zien nog niet dat Hem alle dingen onderwor
pen zijn, maar wij zien Jezus met heerlijk
heid en eer bekroond. Om Hem zo te zien
heb je ogen van het geloof nodig.
Moge de Kerstprediking duidelijk maken dat
God door Zijn Geest ons zulke ogen van het
geloof wil geven.
Er is vreugde over het prinsenkind in Was
senaar-Den Haag. Moge het Kerstfeest ons
vreugde geven over het Kind dat in nederig
heid, in de laagte kwam, maar nu vanuit de
hemel regeert: De Heere uit het geslacht van
David.
Misschien is deze vraag: "Kan ik heilig zijn
voor God?" wel een levensvraag voor jou.
Misschien zetje wel alles op alles om heilig
te worden voor God. Je probeert, je wenst, je
hoopt, je belooft en je beult jezelf af om hei
lig voor God te worden.Of misschien heb
je de strijd al opgegeven en zegje: "Ach, met
mij wordt het toch niks. Ik heb het al zo vaak
geprobeerd. Ik heb al zo vaak beloofd:
'Heere, morgen gebeurt het niet meer.' Maar
de andere dag was het weer mis." Herken
baar vanuit je eigen leven? Kom dan op 14
januari naar verenigingsgebouw 'Vita Nova'
aan de Van Aerssenstraat in Sommelsdijk.
Daar hoopt kand. G.R. Mauritz uit Rotter
dam een lezing te houden over het onder
werp: 'Wat betekent heiligmaking in het
leven van alle dag?' De avond begint om
19.30 uur, jong en oud is van harte welkom!
Voor meer informatie over de SRA kijk je
op www.jongerenavonden.nl, of bel naar:
0187-681342.
In de Doopsgezinde gemeente wordt aan
staande zondag, 21 december, een wel
komstdienst gehouden. Voorgangers zijn ds.
J. Smink en ds. J. van Otterlo; medewerking
wordt verleend door het koperensemble en
gospelkoor 'the Answer'. Aanvang 18.30
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zmd-liollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat-
scliappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)485736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)471020
e-mail; AIgemeen@gebr-dewaaI.com
{onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
slmtingstermljn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluiüngstermynoverlijdensbenchten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk woorden gesteld.
Advertentte-acquisltte:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE;
hoofdredacteur; J. Vlllerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 1440
e-mail; J.Vlllerius@gebr-devpaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN;
Per kwartaal 9,25.
Per jaar 35.00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS;
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
Vierde Adventszondag
OUDDORP- Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. N. P. J. Kleiberg, Veenendaal en
18.30 uur kand. H. Lassche, Staphorst.
Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. H. Las
sche en 18.30 uur ds. N. F. J. Kleiberg -
Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 Ouur ds. C. G. Kant
en 18.30 uur ds. L.C. v. d. Eijk -
Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. A. J.
Krol en 18.30 uur ds. J. van Otterloo,
welkomstdienst.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. M. Diepeveen en 18.00 uur ds. W.
L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H.
A. Boer en 18.30 uur ds. C. G. Kant.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur kand. J. K. Abbink, Vriezen-
veen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur mw. ds.
J. van Kempen - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
G. van Meijeren en 18.00 uur ds. T. W.
van Beimekom, Sommelsdijk - Ger.
Gem. 10.00en IS.OOuurds.A.A.Brug
ge, v.m. bediening Heilig Avondmaal en
nam. dankzegging Heilig Avondmaal -
Ziekenliuis 14.30 uur W. J. E. Hofs.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
H. J. Boer en 18.00 uur ds. C. Gielen -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. T. W. van Bennekom en 18.00 uur
ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds. W. L. Smelt - Rem. Ger.
Gem. 16.00 uur Kinderkerstfeeset, ds.
J. F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur drs. R D. Steegman - CAMA
Cliristengemeente, het Prieel, 10.00
uur F. Ouweneel.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. R Blok - Ger. Kerk
10.00 uur drs. C. Constandse en 17.00
uur mevr. ds. H. v. d. Zwaag - Ger.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur onbe
kend en 16.45 uur ds. J. B. de Rijke.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. C. de Groot en 18.00 uur ds. W.
van Weelden - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00
uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Evangelie Gemeente Beréa,
gebouw 'De Bron' 10.00 uur ev. Jan
Leeflang.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom, be
diening Heilige Doop en 18.00 uur ds.
H. J. van der Veen, Zwijndrecht - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim
pen en 18.00 uur ds. W. A. Boer.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord en 18.00
uur ds. P. van Duijvenboden - Ger.
Kerk 10.00 uur de heer J. Seele en
IS.OOuurds. PC. Koster.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur
Mr. J. Kooij, Barendrecht - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 10.00 uur de heer J. van Lambal
gen, bediening Heilig Avondmaal en
18.00 uur ds. H. P de Goede, dankzeg
ging Heilig Avondmaal.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. Mr. J. P. de Man, Rosmalen.
'En een Lichtglans van de hemel omstraal
de henWat een gebeurtenis. De herders uit
het Evangelie naar Lucas waren sprakeloos
van dat Licht. Licht, een woord dat ver
schillende betekenissen heeft. In de Bijbel
wordt direct gesproken van licht. Nu spre
ken we van lichtdragers. De eeuwen door
heeft de mens verlangd naar licht. De acht
tiende eeuw wordt de eeuw van de Verlich
ting genoemd. De menselijke rede werd de
nonn voor denken en handelen. De negen
tiende eeuw was het tijdperk van het licht
in de alledaagse betekenis én van een onbe
perkt vertrouwen in het menselijk verstand.
De twintigste eeuw zette dit optimisme
voort. Redelijk verlicht zou je op het eerste
gezicht zeggen. Nadere beschouwing leert
anders. De vorige eeuw was een tijdvak
waarin twee wereldoorlogen woedden en
waarin ontelbare bloedige conflicten wer
den uitgevochten. Een eeuw ook waarin de
secularisatie onverbiddelijk toesloeg. Op het
terrein van wetgeving werd volgens velen
'vooruitgang geboekt', maar in werkelijk
heid werd het donker in West-Europa. Het
menselijk verstand was ook in de vorige
eeuw niet bij machte het redelou in de mens
in toom te houden. Sommigen beiueren dat
in de westerse wereld het licht van de kan
delaar wordt weggenomen.
Praktisch gezien is verlichting, in welke
vorm dan ook, niet meer weg te denken uit
onze samenleving. Waar vroeger de mensen
elkaar opzochten wanneer het volle maan
was, is nu een overvloed aan straatverlich
ting. Het is 's nachts eerder te licht dan te
donker. Met als uitzondering het spreek
woordelijk donkere Flakkee. Bij een stroom
storing komt dit duidelijk tot uiting, fe
'ziet' donkere binnensteden. Onze voorou
ders beschikten over niet veel meer dan een
olielampje. Ook in de tijd van de Bijbel was
verlichting schaars. Sommigen lijken terug
te willen keren naar die tijd. Vooral in
december branden Romeinse olielampjes,
kaarsen, fakkels en toortsen in en buitens
huis als nooit tevoren. De rest van het jaar
leven wij in een tijd van licht en design.
Lampen en licht zijn er tot in de verste uit
hoeken van ons alledaags bestaan. Is uw
huis ook zo verlicht Of weet u van hèt
Licht
Afdeling 1:
H. Keuvelaar-Joh. Wolfert1 -1
D. Wolfert - Jac. WolfertO - 3
W. Knöps - M. van 't GeloofO - 3
Afdeling 2:
W. Nieuwland - H. de MunckO - 3
C. V. d. Kroon - A. Los3 - O
J. V. d. Groef-M. Poortvhet1 - 1
W. Stolk - J. KnöpsO - 3
De statiegeldactie, die vrijdag 12 december
werd gehouden bij Plusmarkt SUngerland te
Middelhamis, heeft het mooie bedrag van
107,88 opgebracht. De organisatie dankt de
heer Slingerland voor zijn medewerking en
iedereen die zijn/haar statiegeldboimetje
heeft ingeleverd, of die spontaan een
gift heeft gegeven.
Op dionsdag 30 december organiseert SVIK
een inloop marathonbingo in de Victoriahal
te Dirksland. De aanvang is 17.00 uur. Naast
een klinkend prijzenpakket wordt weer het
beroemde Victoriaans warm en koudbuffet
geserveerd.
Voor deelname bel op 23 december tussen
19.00 en 22.00 uur naar 0187 601696 of
schrijf een briefje naar: SVIK, Philipshoof-
jesweg 57a, 3247 XR Dirksland.
In de wedstrijd 'Foto Individueel', jaarlijks
georganiseerd door de Fotobond - waartoe
Fotoclub De Rarekiek behoort, behaalde
Wim Weeda dit jaar de eerste prijs voor
afdeUng Zuid-Holland Zuid. Een mooi suc
ces. Andere leden gingen hem in eerdere
jaren voor.
Naast deze wedstrijd zijn er nog diverse
andere mogelijkheden voor fotografen om
met hun werk naar buiten te treden. Zo zijn
er de internationale foto- en diasalons die
overal ter wereld worden georganiseerd.
Fons Kern zond in het najaar werk in naar
het salon van Beijing in China, samen met
nog 3939 andere fotografen. Samen lever
den ze ongeveer 22000 foto's in. Hiervan
werden er ruim 350 geaccepteerd voor het
salon en vielen er 82 foto's in de prijzen.
Fons won een bronzen medaille, een bijzon
dere prestatie. Jammer dat het in ontvangst
nemen daarvan aan zijn neus voorbij moest
gaan.
Op 2 januari is de eerste clubavond van
2004. Twee weken later is er alweer de 24e
editie van de verkiezing van de beste foto en
dia van het jaar 2003. Meer informatie kunt
u vinden op website www.rarekiek.nl.
Het boekje waarvoor ik vandaag uw aan
dacht vraag, is meer dan 340 jaar geleden
geschreven. Het verscheen in 1661 in Enge
land onder de met heimwee gevulde titel
'Jerusalem's Glory'. Een enkele week gele
den kwam het in onze taal uit - naar ik meen
voor het eerst. In een overigens heel fraaie
uitvoering. Titel en ondertitel zijn als volgt:
'Jeruzalem dat ik bemin. Een puriteinse visie
op de kerk'. De schrijver is één van de meest
bekende predikers van zijn dagen: Thomas
Watson. Van zijn afkomst en jeugd is maar
weinig overgeleverd. In 1642 werd Watson
predikant in de St. Stephen's Church te Wal-
brook in het hartje van Londen. Zijn predi
king werd door het volk van Londen erg
gewaardeerd. Als hij preekte, was de kerk
altijd overvol. Hij heeft veel vrucht op zijn
werk ontvangen.
Thomas Watson behoorde tot de beweging
van het Puritanisme. Hij beijverde zich voor
de zuivere (pure) leer en een zuivere, bijbel
se kerkregering. In 1662, eenjaar na het ver
schijnen van dit boekje dus, nam het Engel
se Parlement de Act of Uniformity aan.
Daarin werden aan de kerk de liturgie en de
kerkvorm van het episcopalisme opgedron
gen. Meer dan 2000 puriteinse predikers,
waaronder onze Watson, konden zich daarin
niet schikken. Ze vreesden een aantasting
van de zuivere prediking van het Evangelie
en verlieten daarom de staatskerk. Onder
veel tranen nam hij afscheid van zijn gelief
de gemeente.
U begrijpt: het boekje uit 1661 is geschreven
en gepubliceerd onder de dreigende schadu
wen van de aankomende gebeurtenissen in
het jaar daarna. Watson voelde zich bij de
ontwikkelingen van zijn dagen kennelijk zo
betrokken dat hij nog een laatste appèl wilde
laten horen. Zijn geschrift is een uiteenzet
ting naar aanleiding van Psalm 137. In zijn
verhandeling wordt de toestand van kerk en
staat weliswaar niet concreet uit de doeken
gedaan, maar deze klinkt wel onophoudelijk
door en vormt ook de eigenlijke achtergrond
van dit geschrift.
In zijn voorwoord laat de schrijver merken
dat hij wel beseft dat hij met dit boekje niet
bij iedereen de handen op elkaar zal krijgen.
Maar, zegt hij, ik zal toch vrijuit schrijven
wat ik denk, "omdat ik u liever in mijn lief
de dan in mijn ongenoegen laat delen." Hij
waarschuwt zijn lezers ervoor om geen over
haaste conclusies te trekken, die eerder een
eigen vooroordeel dan een bezonnen over
weging tonen. Hij verzoekt er "de toetssteen
van Christus en Zijn apostelen" naast te leg
gen. Voor het overige maakt het hem niet uit
of de lezer hem "als een vriend of een vijand
wil zien. Ik zal mij niet veel aantrekken van
wat de mensen zeggen." Het gaat hem om de
kerk en het werk des Heeren.
Psalm 137 herinnert aan de ballingschap van
Juda in Babel. Ze moeten een lied van vreug
de zingen, die ballingen. Maar ze kunnen het
niet. Ze verschillen namelijk in de taxatie
van de omstandigheden. Degenen die het
aan hen vragen, menen dat het een tijd van
vreugde is. Zij zijn echter bitter bedroefd
omdat ze hun thuis en hun erfenis zijn kwijt
geraakt. "Hoe zouden we een lied des Hee
ren zingen in een vreemd land? Indien ik u
vergete, o Jeruzalem!"
Watson blijft in zijn boekje niet bij de
omstandigheden op zichzelf staan. Hij graaft
dieper. "Ik zou graag willen dat u uw
eigen hart zou onderzoeken. Hoezeer staat u
hierin bij de Heere in de schuld? Dit is de
vrucht van onze ondankbaarheid. Wij heb
ben die op ons geladen door God slechts
uiterlijk en uit gewoonte te dienen. We heb
ben niet gekeken naar de binnenkant van de
dingen. We moeten de noot zelf ook opeten
en niet alleen de schillen verzamelen.Als
de kwaal van zijn tijd ziet Watson de eigen-
willige godsdienst. We hebben liever de toe
juichingen van de mensen dan de smaad van
Christus, zegt hij. Maar weet wel waarmee u
bezig bent, waarschuwt hij. "Zo spant u zich
in om takken en kolen te vergaderen, die u
op de jongste dag zullen verteren, terwijl u
de grote genade van God moet ontberen.
Misschien zal God u met rust laten in de
tijd die u hier in de wereld zult doorbrengen,
maar uw einde zal bitterder zijn!"
Midden in zijn boekje wijst Watson op de
grote verantwoordelijkheid van de dienaren
van het Woord. Ze moeten uitdelers van de
menigerlei genade van God zijn. Maar als ze
geen getrouwe uitdelers zijn, kan Hij het in
een ogenblik uit hun handen nemen - "onze
handen", zegt Watson en sluit zichzelf daar
bij dus in. Ik meen dat hij zich ook richt op
de dienaren - in anglicaans toga uiteraard -
als hij het volgende zegt: "Ik hoef u niet te
vertellen dat er meer Babylonische kleden
zijn dan één. Ik vrees dat velen met een scho
ne belijdenis zichzelf daarmee van het hoofd
tot de voeten bekleed hebben. Ze dragen
slechts een godsdienstig overkleed om ande
ren te bedriegen.
Het laatste hoofdstuk wijdt hij aan 'het ver
bond der genade'. Op de laatste bladzijden
lees ik een bewogen appèl op de getrouwen
in het land: in onze tijd menen we aan
spraak te kunnen maken op veel licht in de
godsdienst. Maar waar is de mens die roept:
'We hebben onze plicht niet gedaan'?"
Ga heen, mijn volk! Ga in uw binnenste
kamers en sluit uw deuren na u toe. Verberg
u als een klein ogenblik, totdat de gramschap
overga!"
Wat denkt u - zou dit appèlwoord ook anno
Domini 2003 niet actueel zijn?
N.a.v.: Thomas Watson, Jeruzalem dat ik
bemin. Een puriteinse visie op de kerk.
Uitgeverij De Groot Goudriaan, Kam
pen. Paperback. ISBN 90-6140-863-6.
111 pag. Prijs €14,90.
J.M.J. Kieviet
Op 24 december ■wordt in de Gerefor
meerde kerk van Ouddorp een kinder-
dienst gehouden. Ds. C.G. Kant zal op
eenvoudige wijze het Kerstverhaal vertel
len. Muzikale medewerking wordt ver
leend door het kinderkoor 'Jong begon
nen' uit Ouddorp. De dienst begint om
19.00 uur. Daarna begint om 22.00 uur de
Kerstnachtdienst. Deze heeft als thema:
'Al zijt Gij klein', ook hierin zal ds. Kant
voorgaan. Tijdens deze dienst wordt mee
gewerkt door het Kerkkoor 'CANTI-
CUM' o.l.v. Karin Overweel, pianist Jur-
jen van Kooten, organist Sander van den
Houten en enkele koperblazers. Op 25
december wordt er een Kerstgezinsdienst
gehouden. Het thema in deze dienst is 'De
dalende Ster'. Voorganger is br. K. Baas
uit Ooltgensplaat. Het kinderkoor 'Yess!'
uit Stellendam zal op enthousiaste wijze
enkele kerstliederen zingen. De dienst
begint om 10.00 uur. Al deze diensten vin
den plaats in het gerestaureerde kerkge
bouw! Ingang Dorpstienden. Iedereen
hartelijk welkom.
Op 26 en 27 december rijden de speciale stoomvenvarmde Kersttrams van en hij de RTM aan de Bnmwersdam, afslag De Punt-
West te Ouddorp. Op Tweede Kerstdag wordt vanaf 11.30 uur een anderhalf uurdienst gereden naar Port Zélande, daags daar
na vanaf 13.00 uur De laatste verlichte stoomtram vertrekt om 16.00 uur vanaf het RTM-museum. Na afloop van de ritten wordt
erwtensoep geschonken, terwijl de jeugd vermaakt wordt met een heuse levende sneeuwpop. Op 27 december is het tevens de
laatste mogelijkheid om in het museum de speciale tentoonstelling over 'de RTM en de Watersnood' te bekijken.