HET PRINSENKIND i ek SVIk Kersttram bij de RTIVI PREDIKBEURTEN EIUUntiBI-IIIElJl/S SRA jongerenavond in Sommelsdijk Welkomstdienst EIIAtlDEIi-niEUWS Licht Damver. 'Dirksland' Statiegeldactie Woord en Daad Inloop marathonbingo Successen Fptoclub 'De Rarekiek' Hoe moet dat toch met de kerk? Kerstvieringen Geref. Keric Ouddorp Het Koningsldnd in Betlileliem God vervult Zijn belofte W. H. Velema Zondag 21 december 2003 Alledaags Uitslagen van 15 december VRIJDAG 19 DECEMBER 2003 Reacties van het publiek De kranten hebben de reacties op de geboor te van het Prinsenkind uit de jaren 1938, 1967 en 2003 met elkaar vergeleken. Gelet op uitbundigheid en publiek lawaai nemen ze een neergaande lijn waar. Misschien is het voor Oranjeliefhebbers een zekere troost dat de lijn niet zo scherp om laag loopt als sommigen verwacht of ge wenst hadden. Ons Koninklijk Huis staat - ik zeg erbij gelukkig - toch nog in de belang stelling. Van verschillende kanten is erop gewezen dat dit kleinkind van Koningin Beatrix, geboren in het kroonprinselij k gezin, een blijde afsluiting betekent van een moeilijk jaar; in zekere zin voor heel de Koninklijke familie en in het bijzonder voor Koningin Beatrix. Wie zou haar de vreugde en de trots van het oma-worden van een troonopvolg- ster, zeker na dit in veel opzichten bewogen jaar niet gunnen. Zelf ben ik niet de man om bij zulke blijde gebeurtenissen van nationale vreugde, aan de publieke uiting deel te nemen. Ik kan mij wel verblijden in de spontane vréugde-uitin gen van anderen, mits men de gelegenheid niet aangrijpt om met voorbijzien vande eigenlijke reden, zelf een ongeremd en onbe grensd feest te vieren. Olie op de wonden In elk geval: uit de media is langs verschil lende kanalen duidelijk geworden dat Nederland feest gevierd heeft en viert. Daar in spreekt de verbondenheid van Nederland met het Huis van Oranje, en omgekeerd, zich uit! In een dagbladcommentaar las ik het beeld van olie op de wonden die in dit en het afge lopen jaar zijn geslagen. Dat beeld is niet ongepast; te meer niet, omdat het als een onderstreping van de helende kracht van olie wordt gebruikt. Zo terloops voeg ik eraan toe; wat is de taal toch een prachtig middel om onze gevoelens tot uitdrukking te brengen. Ieder die regel matig in het publiek de pen hanteert, zal zich van de grootsheid van dat middel bewust zijn. Daarom zal hij of zij ook steeds zoeken naar de meest treffende uitdrukkingen en beeldspraak om zijn gedachten, bedoelingen en emoties te verwoorden. Tegen deze ach tergrond gezien hebben mensen die ambts halve bij zulke gebeurtenissen moeten spre ken of schrijven, een mooie maar niet altijd gemakkelijke taak. Velen zullen premier Balkenende erkente lijk zijn voor de woorden waarmee hij het kroonprinselijk paar feUciteerde. Hij onder streept de vreugde over deze geboorte door op de verbondenheid van vorstenhuis en volk te wijzen. Terecht wordt er dan aan herinnerd dat de monarchie zorgt voor stabiliteit en continuï teit in ons staatsbestel. En dat in een samen leving waarin de diversiteit toeneemt; en waarin de media, zoals ik onlangs schreef, de publieke discussie niet slechts beïnvloe den, maar hautain (zoeken te) bepalen. Aan de geboorte van het prinsenkind moesten zij zich gewonnen geven. Hoewel, via het citaat in een dagblad las ik dat volgens het Nieuw Republikeins Genootschap het meisje 'een verschrikkelijk leven van grote nutteloosheid te wachten staat'Je moet, zou ik bijna zeggen, wel door een volstrekt negatieve fantasie beheerst worden om prinses Catharina-Amalia zo'n toekomst te voorspellen. Bij gelukwensen voegen christenen met vreugde de voorbede. Het zou gepast zijn als de voorbede doortrokken is van dankbaar heid jegens God de Schepper. Het zal de lezer niet vreemd voorkomen dat ik de overstap maak naar de geboorte van het Koningskind in Bethlehem. Men zou zonder daarmee goedkope populariteit te beogen, ook van het Prinsenkind van Bethlehem kunnen spreken. Ik ontleen de vrijmoedigheid tot het gebruik van deze formulering aan de vraag van de wijzen uit het Oosten in Jeruzalem: Waar is de Koning der Joden, Die geboren is (Matt. 2:2). Zij die van zo ver kwamen beseffen beter dan mensen in de directe omgeving van Bethlehem, dat dit een bijzonder Kind is. Het werd geboren in wat de profeet Amos noemt de vervallen hut van David (Amos 9:11). Er was aan de nakomelingen van David, waartoe Jozef behoort (Lukas 1:27) niets koninklijks meer; noch wat aanzien, noch wat publieke positie betreft. Maar toch, Lukas geeft het woord van Gabriel, de aarts engel, letterlijk weer. De hemel proclameert in die aankondiging de hoge afkomst van het Koningskind van Bethlehem. Het behoort tot de nederigheid van onze Heere Jezus Christus dat Hij uit een konings- geslacht wordt geboren waar geen eer meer mee te behalen was. Amos typeerde de situ atie van Davids Koningshuis heel raak door er het beeld van een vervallen hut voor te gebruiken. Niettemin heeft de relatie van Jezus met Davids Koningshuis een diepe betekenis. Men leest vooral in Lukas 1 - de lofzangen als commentaren op wat God in de Kersttijd doet - de vervulling van Gods beloften. Mensen van tegenwoordig vragen zich vaak af: Wat zie je van God? Wat komt er van Gods woorden terecht? Moeten we ons daar aan vasthouden? Hebben we daarvan red ding of heil te verwachten? Ik vind het voor het Israël van die dagen beschamend dat de wijzen (Magiërs staat er in de grondtaal van Mattheüs 2:1) Zijn koninklijke afkomst herkenden en erkenden. Dat komt overeen met de geboortebood- schap van de engel aan de herders in Effra- tha's velden. Hij kondigt immers als heraut van het Koningskind, de geboorte aan van Christus, de Heere in de stad van David (Lukas 2:11). Heel Lukas 1 en vooral het bericht aan Maria zegt: God begint in de laagte. In de nederige situatie van de maagd Maria, door haar onder trouw met Jozef (ingebouwd in een vervallen Koningshuis). Glorie noch heerlijkheid was er aan Jezus Christus - behalve dat we lezen: de heerlijkheid des Heeren omstraalde de her ders, tijdens hun wacht in de nacht. In de laagte is Jezus begonnen, in nederig heid is Hij gekomen, maar in glorie is Hij na de voltooiing van Zijn opdracht ten hemel gevaren. Die tegenstelling wordt in He breeën 2:8 en 9 tot uitdrukking gebracht: wij zien nog niet dat Hem alle dingen onderwor pen zijn, maar wij zien Jezus met heerlijk heid en eer bekroond. Om Hem zo te zien heb je ogen van het geloof nodig. Moge de Kerstprediking duidelijk maken dat God door Zijn Geest ons zulke ogen van het geloof wil geven. Er is vreugde over het prinsenkind in Was senaar-Den Haag. Moge het Kerstfeest ons vreugde geven over het Kind dat in nederig heid, in de laagte kwam, maar nu vanuit de hemel regeert: De Heere uit het geslacht van David. Misschien is deze vraag: "Kan ik heilig zijn voor God?" wel een levensvraag voor jou. Misschien zetje wel alles op alles om heilig te worden voor God. Je probeert, je wenst, je hoopt, je belooft en je beult jezelf af om hei lig voor God te worden.Of misschien heb je de strijd al opgegeven en zegje: "Ach, met mij wordt het toch niks. Ik heb het al zo vaak geprobeerd. Ik heb al zo vaak beloofd: 'Heere, morgen gebeurt het niet meer.' Maar de andere dag was het weer mis." Herken baar vanuit je eigen leven? Kom dan op 14 januari naar verenigingsgebouw 'Vita Nova' aan de Van Aerssenstraat in Sommelsdijk. Daar hoopt kand. G.R. Mauritz uit Rotter dam een lezing te houden over het onder werp: 'Wat betekent heiligmaking in het leven van alle dag?' De avond begint om 19.30 uur, jong en oud is van harte welkom! Voor meer informatie over de SRA kijk je op www.jongerenavonden.nl, of bel naar: 0187-681342. In de Doopsgezinde gemeente wordt aan staande zondag, 21 december, een wel komstdienst gehouden. Voorgangers zijn ds. J. Smink en ds. J. van Otterlo; medewerking wordt verleend door het koperensemble en gospelkoor 'the Answer'. Aanvang 18.30 chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zmd-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat- scliappij Eilanden Nieuws BV Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)471020 e-mail; AIgemeen@gebr-dewaaI.com {onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag slmtingstermljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluiüngstermynoverlijdensbenchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk woorden gesteld. Advertentte-acquisltte: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur; J. Vlllerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 1440 e-mail; J.Vlllerius@gebr-devpaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN; Per kwartaal 9,25. Per jaar 35.00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS; postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 Vierde Adventszondag OUDDORP- Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. N. P. J. Kleiberg, Veenendaal en 18.30 uur kand. H. Lassche, Staphorst. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. H. Las sche en 18.30 uur ds. N. F. J. Kleiberg - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 Ouur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. L.C. v. d. Eijk - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. A. J. Krol en 18.30 uur ds. J. van Otterloo, welkomstdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. A. Boer en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. J. K. Abbink, Vriezen- veen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur mw. ds. J. van Kempen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. T. W. van Beimekom, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00en IS.OOuurds.A.A.Brug ge, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ziekenliuis 14.30 uur W. J. E. Hofs. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Boer en 18.00 uur ds. C. Gielen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. W. van Bennekom en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. W. L. Smelt - Rem. Ger. Gem. 16.00 uur Kinderkerstfeeset, ds. J. F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur drs. R D. Steegman - CAMA Cliristengemeente, het Prieel, 10.00 uur F. Ouweneel. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. R Blok - Ger. Kerk 10.00 uur drs. C. Constandse en 17.00 uur mevr. ds. H. v. d. Zwaag - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur onbe kend en 16.45 uur ds. J. B. de Rijke. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. C. de Groot en 18.00 uur ds. W. van Weelden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur ev. Jan Leeflang. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom, be diening Heilige Doop en 18.00 uur ds. H. J. van der Veen, Zwijndrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim pen en 18.00 uur ds. W. A. Boer. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. Seele en IS.OOuurds. PC. Koster. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur Mr. J. Kooij, Barendrecht - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. van Lambal gen, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. H. P de Goede, dankzeg ging Heilig Avondmaal. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. Mr. J. P. de Man, Rosmalen. 'En een Lichtglans van de hemel omstraal de henWat een gebeurtenis. De herders uit het Evangelie naar Lucas waren sprakeloos van dat Licht. Licht, een woord dat ver schillende betekenissen heeft. In de Bijbel wordt direct gesproken van licht. Nu spre ken we van lichtdragers. De eeuwen door heeft de mens verlangd naar licht. De acht tiende eeuw wordt de eeuw van de Verlich ting genoemd. De menselijke rede werd de nonn voor denken en handelen. De negen tiende eeuw was het tijdperk van het licht in de alledaagse betekenis én van een onbe perkt vertrouwen in het menselijk verstand. De twintigste eeuw zette dit optimisme voort. Redelijk verlicht zou je op het eerste gezicht zeggen. Nadere beschouwing leert anders. De vorige eeuw was een tijdvak waarin twee wereldoorlogen woedden en waarin ontelbare bloedige conflicten wer den uitgevochten. Een eeuw ook waarin de secularisatie onverbiddelijk toesloeg. Op het terrein van wetgeving werd volgens velen 'vooruitgang geboekt', maar in werkelijk heid werd het donker in West-Europa. Het menselijk verstand was ook in de vorige eeuw niet bij machte het redelou in de mens in toom te houden. Sommigen beiueren dat in de westerse wereld het licht van de kan delaar wordt weggenomen. Praktisch gezien is verlichting, in welke vorm dan ook, niet meer weg te denken uit onze samenleving. Waar vroeger de mensen elkaar opzochten wanneer het volle maan was, is nu een overvloed aan straatverlich ting. Het is 's nachts eerder te licht dan te donker. Met als uitzondering het spreek woordelijk donkere Flakkee. Bij een stroom storing komt dit duidelijk tot uiting, fe 'ziet' donkere binnensteden. Onze voorou ders beschikten over niet veel meer dan een olielampje. Ook in de tijd van de Bijbel was verlichting schaars. Sommigen lijken terug te willen keren naar die tijd. Vooral in december branden Romeinse olielampjes, kaarsen, fakkels en toortsen in en buitens huis als nooit tevoren. De rest van het jaar leven wij in een tijd van licht en design. Lampen en licht zijn er tot in de verste uit hoeken van ons alledaags bestaan. Is uw huis ook zo verlicht Of weet u van hèt Licht Afdeling 1: H. Keuvelaar-Joh. Wolfert1 -1 D. Wolfert - Jac. WolfertO - 3 W. Knöps - M. van 't GeloofO - 3 Afdeling 2: W. Nieuwland - H. de MunckO - 3 C. V. d. Kroon - A. Los3 - O J. V. d. Groef-M. Poortvhet1 - 1 W. Stolk - J. KnöpsO - 3 De statiegeldactie, die vrijdag 12 december werd gehouden bij Plusmarkt SUngerland te Middelhamis, heeft het mooie bedrag van 107,88 opgebracht. De organisatie dankt de heer Slingerland voor zijn medewerking en iedereen die zijn/haar statiegeldboimetje heeft ingeleverd, of die spontaan een gift heeft gegeven. Op dionsdag 30 december organiseert SVIK een inloop marathonbingo in de Victoriahal te Dirksland. De aanvang is 17.00 uur. Naast een klinkend prijzenpakket wordt weer het beroemde Victoriaans warm en koudbuffet geserveerd. Voor deelname bel op 23 december tussen 19.00 en 22.00 uur naar 0187 601696 of schrijf een briefje naar: SVIK, Philipshoof- jesweg 57a, 3247 XR Dirksland. In de wedstrijd 'Foto Individueel', jaarlijks georganiseerd door de Fotobond - waartoe Fotoclub De Rarekiek behoort, behaalde Wim Weeda dit jaar de eerste prijs voor afdeUng Zuid-Holland Zuid. Een mooi suc ces. Andere leden gingen hem in eerdere jaren voor. Naast deze wedstrijd zijn er nog diverse andere mogelijkheden voor fotografen om met hun werk naar buiten te treden. Zo zijn er de internationale foto- en diasalons die overal ter wereld worden georganiseerd. Fons Kern zond in het najaar werk in naar het salon van Beijing in China, samen met nog 3939 andere fotografen. Samen lever den ze ongeveer 22000 foto's in. Hiervan werden er ruim 350 geaccepteerd voor het salon en vielen er 82 foto's in de prijzen. Fons won een bronzen medaille, een bijzon dere prestatie. Jammer dat het in ontvangst nemen daarvan aan zijn neus voorbij moest gaan. Op 2 januari is de eerste clubavond van 2004. Twee weken later is er alweer de 24e editie van de verkiezing van de beste foto en dia van het jaar 2003. Meer informatie kunt u vinden op website www.rarekiek.nl. Het boekje waarvoor ik vandaag uw aan dacht vraag, is meer dan 340 jaar geleden geschreven. Het verscheen in 1661 in Enge land onder de met heimwee gevulde titel 'Jerusalem's Glory'. Een enkele week gele den kwam het in onze taal uit - naar ik meen voor het eerst. In een overigens heel fraaie uitvoering. Titel en ondertitel zijn als volgt: 'Jeruzalem dat ik bemin. Een puriteinse visie op de kerk'. De schrijver is één van de meest bekende predikers van zijn dagen: Thomas Watson. Van zijn afkomst en jeugd is maar weinig overgeleverd. In 1642 werd Watson predikant in de St. Stephen's Church te Wal- brook in het hartje van Londen. Zijn predi king werd door het volk van Londen erg gewaardeerd. Als hij preekte, was de kerk altijd overvol. Hij heeft veel vrucht op zijn werk ontvangen. Thomas Watson behoorde tot de beweging van het Puritanisme. Hij beijverde zich voor de zuivere (pure) leer en een zuivere, bijbel se kerkregering. In 1662, eenjaar na het ver schijnen van dit boekje dus, nam het Engel se Parlement de Act of Uniformity aan. Daarin werden aan de kerk de liturgie en de kerkvorm van het episcopalisme opgedron gen. Meer dan 2000 puriteinse predikers, waaronder onze Watson, konden zich daarin niet schikken. Ze vreesden een aantasting van de zuivere prediking van het Evangelie en verlieten daarom de staatskerk. Onder veel tranen nam hij afscheid van zijn gelief de gemeente. U begrijpt: het boekje uit 1661 is geschreven en gepubliceerd onder de dreigende schadu wen van de aankomende gebeurtenissen in het jaar daarna. Watson voelde zich bij de ontwikkelingen van zijn dagen kennelijk zo betrokken dat hij nog een laatste appèl wilde laten horen. Zijn geschrift is een uiteenzet ting naar aanleiding van Psalm 137. In zijn verhandeling wordt de toestand van kerk en staat weliswaar niet concreet uit de doeken gedaan, maar deze klinkt wel onophoudelijk door en vormt ook de eigenlijke achtergrond van dit geschrift. In zijn voorwoord laat de schrijver merken dat hij wel beseft dat hij met dit boekje niet bij iedereen de handen op elkaar zal krijgen. Maar, zegt hij, ik zal toch vrijuit schrijven wat ik denk, "omdat ik u liever in mijn lief de dan in mijn ongenoegen laat delen." Hij waarschuwt zijn lezers ervoor om geen over haaste conclusies te trekken, die eerder een eigen vooroordeel dan een bezonnen over weging tonen. Hij verzoekt er "de toetssteen van Christus en Zijn apostelen" naast te leg gen. Voor het overige maakt het hem niet uit of de lezer hem "als een vriend of een vijand wil zien. Ik zal mij niet veel aantrekken van wat de mensen zeggen." Het gaat hem om de kerk en het werk des Heeren. Psalm 137 herinnert aan de ballingschap van Juda in Babel. Ze moeten een lied van vreug de zingen, die ballingen. Maar ze kunnen het niet. Ze verschillen namelijk in de taxatie van de omstandigheden. Degenen die het aan hen vragen, menen dat het een tijd van vreugde is. Zij zijn echter bitter bedroefd omdat ze hun thuis en hun erfenis zijn kwijt geraakt. "Hoe zouden we een lied des Hee ren zingen in een vreemd land? Indien ik u vergete, o Jeruzalem!" Watson blijft in zijn boekje niet bij de omstandigheden op zichzelf staan. Hij graaft dieper. "Ik zou graag willen dat u uw eigen hart zou onderzoeken. Hoezeer staat u hierin bij de Heere in de schuld? Dit is de vrucht van onze ondankbaarheid. Wij heb ben die op ons geladen door God slechts uiterlijk en uit gewoonte te dienen. We heb ben niet gekeken naar de binnenkant van de dingen. We moeten de noot zelf ook opeten en niet alleen de schillen verzamelen.Als de kwaal van zijn tijd ziet Watson de eigen- willige godsdienst. We hebben liever de toe juichingen van de mensen dan de smaad van Christus, zegt hij. Maar weet wel waarmee u bezig bent, waarschuwt hij. "Zo spant u zich in om takken en kolen te vergaderen, die u op de jongste dag zullen verteren, terwijl u de grote genade van God moet ontberen. Misschien zal God u met rust laten in de tijd die u hier in de wereld zult doorbrengen, maar uw einde zal bitterder zijn!" Midden in zijn boekje wijst Watson op de grote verantwoordelijkheid van de dienaren van het Woord. Ze moeten uitdelers van de menigerlei genade van God zijn. Maar als ze geen getrouwe uitdelers zijn, kan Hij het in een ogenblik uit hun handen nemen - "onze handen", zegt Watson en sluit zichzelf daar bij dus in. Ik meen dat hij zich ook richt op de dienaren - in anglicaans toga uiteraard - als hij het volgende zegt: "Ik hoef u niet te vertellen dat er meer Babylonische kleden zijn dan één. Ik vrees dat velen met een scho ne belijdenis zichzelf daarmee van het hoofd tot de voeten bekleed hebben. Ze dragen slechts een godsdienstig overkleed om ande ren te bedriegen. Het laatste hoofdstuk wijdt hij aan 'het ver bond der genade'. Op de laatste bladzijden lees ik een bewogen appèl op de getrouwen in het land: in onze tijd menen we aan spraak te kunnen maken op veel licht in de godsdienst. Maar waar is de mens die roept: 'We hebben onze plicht niet gedaan'?" Ga heen, mijn volk! Ga in uw binnenste kamers en sluit uw deuren na u toe. Verberg u als een klein ogenblik, totdat de gramschap overga!" Wat denkt u - zou dit appèlwoord ook anno Domini 2003 niet actueel zijn? N.a.v.: Thomas Watson, Jeruzalem dat ik bemin. Een puriteinse visie op de kerk. Uitgeverij De Groot Goudriaan, Kam pen. Paperback. ISBN 90-6140-863-6. 111 pag. Prijs €14,90. J.M.J. Kieviet Op 24 december ■wordt in de Gerefor meerde kerk van Ouddorp een kinder- dienst gehouden. Ds. C.G. Kant zal op eenvoudige wijze het Kerstverhaal vertel len. Muzikale medewerking wordt ver leend door het kinderkoor 'Jong begon nen' uit Ouddorp. De dienst begint om 19.00 uur. Daarna begint om 22.00 uur de Kerstnachtdienst. Deze heeft als thema: 'Al zijt Gij klein', ook hierin zal ds. Kant voorgaan. Tijdens deze dienst wordt mee gewerkt door het Kerkkoor 'CANTI- CUM' o.l.v. Karin Overweel, pianist Jur- jen van Kooten, organist Sander van den Houten en enkele koperblazers. Op 25 december wordt er een Kerstgezinsdienst gehouden. Het thema in deze dienst is 'De dalende Ster'. Voorganger is br. K. Baas uit Ooltgensplaat. Het kinderkoor 'Yess!' uit Stellendam zal op enthousiaste wijze enkele kerstliederen zingen. De dienst begint om 10.00 uur. Al deze diensten vin den plaats in het gerestaureerde kerkge bouw! Ingang Dorpstienden. Iedereen hartelijk welkom. Op 26 en 27 december rijden de speciale stoomvenvarmde Kersttrams van en hij de RTM aan de Bnmwersdam, afslag De Punt- West te Ouddorp. Op Tweede Kerstdag wordt vanaf 11.30 uur een anderhalf uurdienst gereden naar Port Zélande, daags daar na vanaf 13.00 uur De laatste verlichte stoomtram vertrekt om 16.00 uur vanaf het RTM-museum. Na afloop van de ritten wordt erwtensoep geschonken, terwijl de jeugd vermaakt wordt met een heuse levende sneeuwpop. Op 27 december is het tevens de laatste mogelijkheid om in het museum de speciale tentoonstelling over 'de RTM en de Watersnood' te bekijken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2