BIJ DE VOORNAAM NOEMEN i ek Bijgeloof PREDIKBEURTEN Kerstdrukte EiiAiiinBn-raEyws Winterwandeling door Kwade Hoek EIIAIIDEn-tllEUWS cursuskosten Diabetes Tweehonderd mannen zingen in Sommelsdijk Oud papier Goedereede Uitslag borstvoe dingsenquête Komen tot Christus Spullen gezocht voor tweedehands Kleding en Speelgoed beurs Sluitingstijden bibliotheek Oostflakkee Algemeen gebruik Een academische stelling Uiting van vertrouwelijkheid Bespreking Zondag 7 december 2003 PAGINA 2 VRUDAG 5 DECEMBER 2003 Het is in grote delen van onze samenleving gebruik geworden om elkaar bij de voor naam te noemen. Dat geldt dan niet alleen in familie- of vriendenrelaties, maar ook wan neer mensen verder van elkaar af staan. Ik weet zelfs van de middelbare scholen waar de docenten door de leerlingen getu toyeerd worden. Dat gaat gepaard met het noemen van de voornaam. Het gebruik heeft zich ook buiten het onderwijs breed ver breid. Voor iemand die zestig jaar geleden de mid delbare school bezocht - ik was leerling van het deftige 's-Gravenhaags Christelijk Gym nasium - is dit gejij en gejouw met gebruik van de voornaam niet minder dan een cul tuuromslag. Stel je voor dat we onze rector, doctor in de oude talen, met een puntboord voor, zouden durven aanspreken als jij. Ik had er zelfs moeite mee om mijn promotor, professor Berkouwer, na mijn promotie met zijn voornaam aan te spreken. Hij verleende dat recht als een soort privilege aan zijn leer lingen na hun promotie. Zelf was ik toen nog geen dertig. Ik heb er heel wat jaren over gedaan voor ik zo ver was. Tegenwoordig is dat anders. Het wordt de kinderen met de paplepel ingegoten; of ze zijn van zichzelf uit zo vrijpostig en in gedachten volwassen) dat ze zich dat recht toe-eigenen; bijna had ik gezegd: ze claimen dat recht. Deze rubriek is niet bedoeld als een gelegen heid bieden aan een oude man om een klaag zang te doen aanheffen over de veranderin gen in onze tijd. Dat is wel het laatste wat ik zou willen. Vroeger heb ik er een hekel aan gehad om als jongen van ouderen zulke klaagzangen te moeten aanhoren. We waren voldoende getraind om daarover niets te zeggen, maar in mijn hart dacht ik: Dat hoop ik later nooit te doen. Dus nu stel ik de vraag maar hardop aan mezelf: ben ik daar nu toch mee bezig? En ben ik door de ouderdom ver vallen tot een kwaal die ik in mijn jeugd ver afschuwde? Laat ik mogen zeggen hoe ik tot de keus van dit onderwerp ben gekomen. De directeur van Salem in Ridderkerk, drs. A.A. Teeuw, was zo vriendelijk om mij zijn proefschrift toe te sturen. Het heeft de interessante titel: Niet starten om staken te voorkomen? Het gaat blijkens de ondertitel over een morele beoordeling van niet-starten en staken van sondevoedingtherapie bij CV A-patiënten in een verpleeghuis. werp van een academische disputatie gewor den. Of er bij de promotie over gesproken wordt is nog niet bekend. De gelegenheid daartoe is er. Dus: het lijkt wel mooi om in welke relatie ook, elkaar bij de voornaam aan te spreken, maar de vraag is: vergemakkelijk dat het contact? Brengt dat mensen dichter bij elkaar? Schept dat vertrouwelijkheid? Is het direct bij kennismaking noemen en gebrui ken van de voornaam een uiting van vertrou welijkheid? Ik heb een precies tegenovergestelde erva ring, namelijk deze, dat als een relatie tot een vertrouwensrelatie wordt uitgebouwd of uit groeit, het een genoegen is om op basis van die relatie iemands voornaam te gaan gebruiken. Je bent in de contacten daarnaar toe gegroeid. Dan bloeit er iets open. Dan wordt er echt afstand overbrugd. Daar moet aan gewerkt worden. Daarvoor is tijd nodig. Soms is het voor het uitoefenen van het beroep nodig een zekere afstand te bewaren. Ik hoorde van een predikant die zich - mis schien om populariteit te verwerven - bij de voornaam liet noemen. Hij kreeg er echter spijt van, omdat de zogenaamde vertrouwe lijkheid hem hinderde in het pastorale werk. Ik kan me voorstellen dat dit niet alleen voor het werk van een predikant geldt. Als er afstand is, zit dat niet in het gebruik van de aanspraak mijnheer, mevrouw, dok ter of dominee. De afstand die in zulke con tacten gevoeld wordt is een zaak van de instelling van de ander, van diens hart. Wil hij of zij zich geven of niet? De afstand wordt overbrugd door hartelijkheid, open- Het is goed academisch gebruik dat je over een dissertatie geen waardeoordeel schrijft voordat de faculteit (in dit geval de theologi sche faculteit in Utrecht) zich er over uitge sproken heeft. Spoedig na de promotie zal er een tamelijk uitgebreide beoordeling van mijn hand verschijnen in De Waarheids vriend. Wellicht kom ik in deze rubriek nog wel eens op dat boek terug. De lezer heeft wel gemerkt dat ik deze rubriek ook wel gebruik om zo van tijd tot tijd het een en ander uit heden of verleden door te geven. Dat is ook een vorm van com municeren. Juist als je een heel leven achter de mg hebt, kan het voor volgende genera ties aardig zijn om iets te horen over vroeger en vergelijking van toen met het heden. Drs. Teeuw heeft een stelling gewijd aan het onderwerp van dit artikel. Het is zijn laatste, zestiende stelling: "Jezelf voorstellen door alleen de voornaam te nomen suggereert openheid en vertrouwelijkheden, maar is een uiting van anonimiteit en individualisme". We moeten erop letten dat de insteek van deze stelüng ligt bij de persoon die zichzelf voorstelt, en niet bij de aangesprokene. Dat maakt enige verschil. Deze manier van zich voorstellen is echter niet los te zien van het sociale klimaat dat ik hierboven beschreef. Het past geheel in de omgangscultuur van alleen de voornaam gebruiken. Daarmee wekt men de indruk dicht bij de ander te wil len komen, alle afstand weg te nemen en alle verschillen uit te wissen, om het maar eens heel direct te zeggen. Ik neem aan dat men de stelling van Teeuw ook kan toepassen op het gebruik van alleen de voornaam van de aangesprokene. Hiermee is het thema van dit artikel tot voor heid en belangstelling voor de ander. Het zal anderen vergaan als mij, datje goe de, waardevolle contacten hebt met mensen zonder dat je hun voornaam gebruikt, of zonder dat ze mijn voornaam gebruiken. Zelf denk ik aan relaties met ouderlingen of diakenen en ook wel met koster en organis ten. Deze beide groepen worden nog wel eens vergeten. Ze hangen er soms wat bij. Juist als rondreizend predikant merk ik hoe waardevol het is ook met kosters en organis ten persoonlijke contacten te hebben. Als ik ergens gepreekt heb ga ik niet weg zonder de koster de hand te hebben gegeven; al was het alleen maar om hem te bedanken voor de koffie. Het is vaak wat moeilijker om de organist na afloop van een dienst te groeten. Hoe dan ook, dat contact hangt niet af van het noemen van de voornaam, maar van het hart. Dat geldt ook voor de ander. Individualisme Dokter Teeuw typeert het raak in de tweede helft van zijn stelling. Het is een zaak van anonimiteit en individualisme, je voornaam te noemen en te laten gebruiken. Men doet populair en lijkt vlak bij de ander te komen. In feite maakt men zich gemakkelijk van het contact af De achternaam wordt er niet bij genoemd! Je4 bent verder niet herkenbaar en traceerbaar. Die voornaam is als een vallen de ster. Bovendien verplicht zo'n voornaam tot niets. Er zijn er meerderen, om niet te zeggen velen, die deze voornaam dragen. Ik weet liever iemands achternaam en daarmee iets van zijn of haar herkomst. Hé, bent u familie van die? Waar heb ik die naam meer gehoord? Misschien dat dit artikel aanleiding geeft tot een gesprek in uw gezin, op een vereni gingsavond of op school. Bespreek het eens. Eén ding moet ik eraan toevoegen. In dor pen, op het platteland liggen de zaken anders; soms gemakkelijker, ook wel eens moeilijker. Ik heb mijn jeugd doorgebracht in een dorp in het Westland. Ik weet daar het een en ander van. Voor die verhouding van dorpsgenoten is dit artikel niet (direct) van toepassing. Op onze markt in Apeldoorn zie ik vaak een auto staan (overigens van een voortreffelijk broodfabriek!): Aart van Jan van Aartje (of iets dergelijks). Dat zijn drie generaties bij de voornaam. Het zal je maar gebeuren. W.H. VELEMA Tweede Adventszondag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.30 uur ds. J. Joppe, Sirjansland. Eben-Haë- zer: 9.30 uur ds. J. Joppe en 18,30 uur ds. C. Gielen, Middelhamis - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. R de Goede en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsge zinde Gem. 9.30 uur de heer W. Tanis en 18.30 uur ds. A. J. van Heusden. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 8.45 en 10.45 uur ds. C. Oorschot, bediening Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. F. Hoek, IJsselmuiden, nabetrachting en dankzegging Heilig Avondmaal. Don derdag 11 december: 19.30 uur ds. C. Oorschot, Gebedsdienst i.v.m. synode vergadering. Vrijdag 12 december: 14.30 uur ds. J. W. van Estrik, huwe- lijksdienst Cornells Witte Sturink en Elizabeth Hendrika van Splunter. clir. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27: contracttarieven op aanvraag slmtingstennijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermyn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 6014 40 e-mall: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van togezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. R de Goede. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. de Groot, Numansdorp, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 urn' lees dienst - Ger. Kerk 9.30 uur mw. ds. J. Kroeze, Heilig Avondmaal. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, viering Heilig Avond maal; 15.00 uur ds. G. van Meijeren, viering Heilig Avondmaal in Vroonlan- de' en 18.00 uur ds. G. van Meijeren, nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis 14.30 uur F. D. van Wijck. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. A. van Wijk. Vrijdag 12 december: 14.00 uur ds. A. van Wijk, bevestiging en inzege ning van het huwelijk van Tom van den Ochtend en Elizabeth Huizer - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G, Mulder en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. L. J. Geluk, Rotterdam - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Utenweerde - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur E. de Water, Avondmaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. A. P. Voets. Woensdag 10 december: 19.30 uur ds. C. Gielen en ds. A. P. Voets, bidstond - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den Butler - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. J. Gunst, v.m. bediening Hei lig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. W. M. van Laar sr. - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. B. van Zuijlekom, bedie ning Heilig Avondmaal en 14.30 uur ds. B. van Zuijlekom. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder, bediening Heilige Doop en 18.00 uur drs. E. F. Vergunst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. B. J. Wiegeraad, Reeuwijk, bedie ning Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland, dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange lie Ge-meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur Harry Scheermeijer, Heilig Avondmaal. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00uurds. H. A. Sam- som, v.m. viering Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. den Hartogh en 18.00 uur ds. J. C. Arens- man. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. de Wit, Amemuiden en 18.00 uur kand. G. A. Slabbekoom, Goes - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. Glas en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur kand. M. Diepeveen en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur drs. G. A. Trouwbos. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E. van Spanje. De cursus 'Diabetes..., wat nu?', waar voor u zich tot 15 december a.s. kunt opgeven bij het secretariaat van de Diabe tesvereniging Nederland (DVN) afd. Goe- ree-Overflakkee (tel. 0187-669221), kost' voor leden van de DVN niet 5, zoals eer-; der vermeld, maar 25Voor niet-leden en hun partners kost deelname aan de cursus 50. Voor meer informatie: zie Eilanden Nieuws van afgelopen dinsdag, of bel naar bovenstaand telefoonnummer (mevrouw Van Spronsen). Naast gewone drukte is er seizoendrukte. In december klinkt het druk, druk, druk'in het kwadraat. Kerstdrukte hoort sindsjaar en dag bij de voorbereidingen voor kerst, In de winkels klinkt het druk, drukker, drukst' meer dan ooit. Uit de nevelen van ons drukke bestaan doemde vorig Jaar het woord kerststress op. Kerst-stress, u leest het goed, beheerst samen met kerstca deaus en kerstmenu's de flarden van het alledaagse decemberbestaan. Advent en Kerst, gevolgd door Oud en Nieuw zorgen voor een gejaagd aflopen van winkels en tuincentra. Stel Je voor dat u Iets mist? Dus op naar een nieuw fenomeen, kerst- stress. Wie doet er mee, en wie niet? Het is bijna niet te geloven, maar kerst stress steekt de al wat langer bestaande vakantiestress naar de kroon. Beleven we eerdaags ook paas-stress? Even niet aan denken, de stress rond de Kerstdagen is al erg genoeg. De druk moet van de ketel, niet er op. Dan wordt de chocolademelk oververhit en raakt het kerstfeest uit balans. Wij zijn toch al van die gehaaste westerlingen, die verkrampt met tijd en agenda omgaan. Uitdrukkingen als: 'we hebben het druk' en 'we hebben haast', liggen te gemakkelijk op onze lippen, In tegenstelling tot de broodnodige bezin ning is de toenemende roep: 'geen tijd' en 'erg druk deze weken'. Voor Je het weet, begint de eerste aanloop naar de onver mijdelijke kerststress medio oktober. En van uitrusten rond de kerstdagen komt ook niets terecht. Oud en Nieuw komt eraan! Mede door de vele kerstvieringen zien sommigen door de bomen het bos niet meer. En dat kan de bedoeling toch niet zijn. Ook hier is maat houden het devies. Tenslotte. Kerst is meer dan drukte. In al die drukte raakt het 'kerstllcht' gemakke lijk in de verdrukking. Dan raken we door al die drukte het belangrijkste ongemerkt kwijt. Daarom moeten we het kerstllcht en bovenal hét Licht in het vizier krijgen. Sterker nog, wij moeten het Licht volgen waar het ook gaat. Dit Licht geeft rust te midden van een wereld die zich druk maakt om een kerst, die die drukte niet waard is. Twee van oorsprong Flakkeese dirigenten, te weten Dinant Struik en Martin Mans, die beiden dirigent zijn van enkele mannenko ren, werken de laatste tijd weer regelmatig samen. Ze hopen dat ook op Flakkeese bodem te doen en wel op maandagavond 15 december a.s. in de Ned. Herv. kerk te Som melsdijk. Martin woont in Woerden en is dirigent van o.a. het Christelijk Woerdens Mannenkoor 'de Gouwestem' - met 140 leden en veel optredens een zeer bekend mannenkoor, waarmee hij deze avond naar Sommelsdijk hoopt te komen. Dinant is diri gent van het 70 leden tellend Duivelands mannenkoor uit Oosterland en van het pas opgerichte Korendijks Mannenkoor uit Nieuw Beyerland, dat momenteel 55 leden telt. Dinant zal deze avond zijn beide koren als één koor dirigeren. De mannenkoren zin gen afzonderlijk én als massaal mannen koor. Wellicht zal deze avond de kerk van Sommelsdijk te klein zijn om alle belang stellenden een plaats te kunnen geven, want een mannenkoor van ruim 200 zangers hoor je niet vaak op Flakkee! Bovendien verlenen deze avond ook het bekende 'Duo Gavotte' (Noortje van Middelkoop panfluit en Martin Mans orgel) en de sopraan Lydia Struik hun medewerking. Ds. P. Vermaat uit Scheve- ningen verzorgt de opening en de sluiting. Dit wel heel bijzondere kerstconcert vangt aan om 20.00 uur; de kerkdeuren gaan om 19.30 uur open. De Stichting Koninklijke Fanfare 'Apollo' te Goedereede haalt zaterdag weer oud papier op in Goedereede en op het Haven hoofd. Ook huishoudelijk karton kunt u erbij zetten. Geheve het oud papier vóór 8.30 uur goed gebundeld buiten te zetten. In het voorjaar van 2003 heeft in de regiona le kranten gestaan dat werkgroep B.O.G.O. (Borstvoeding Overleg Goeree-Overflak- kee) een enquête zou starten om zicht te krij gen op de mogelijke knelpunten met betrek king tot het geven van borstvoeding. Inmid dels heeft de enquête plaatsgevonden in alle consultatiebureaus van Goeree-Overflak- kee; ongeveer tweehonderd mensen hebben eraan deelgenomen. De resultaten die voortvloeien uit de enquê te zijn: - op Goeree-Overflakkee geeft 60% van de vrouwen met diie maanden nog volledig borstvoeding. Dit is aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde, dat op 35% ligt. - met zes maanden blijkt nog 31% van de baby's volledige borstvoeding te krijgen, tegenover een landelijk gemiddelde van 16,8%. Uit deze gegevens blijkt echter ook dat de helft van de moeders tussen de drie en zes maanden afhaakt. De redenen die hiervoor worden aangegeven, zijn o.a.: te weinig melk, gezondheidsproblemen van moeder en/of kind, borstvoeding niet te combineren met werk, en borstontsteking. De eindconclusie is dat het borstvoedingper centage op Goeree-Overflakkee ver boven het landelijk gemiddelde ligt. De werkgroep B.O.G.O. is daar trots op. Ze zal zich in de toekomst erop richten om het afvalpercenta- ge tussen de derde en zesde maand te ver minderen. "Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen. En die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen!" Aldus een woord van de Heere Jezus. We lezen het in Johannes 6:37. In zijn boek 'Overvloedige genade voor de grootste van alle zondaren', de beschrijving van zijn eigen leven, vertelt John Bunyan over dit woord: "Deze tekst vervulde mijn ziel met grote zoetheid. Maar satan spande zich zeer in om mij deze belofte afhandig te maken. Als ik ooit in mijn leven met satan heb gevochten om een woord van God, dan was het om dit goede woord van Christus. Hij aan het ene eind en ik aan het andere." Nu er enkele weken geleden een boek is uitgeko men met de titel 'Komen tot Christus', moest ik aan deze tekst en aan dit getuigenis van Bunyan denken. Trouwens, ook aan Bunyans eigen geschrift met bijna gelijke titel: 'Komen tot Jezus Christus'. In het Kerkblad van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland is maandelijks een rubriek te lezen die de titel draagt: "Daarvan zegt..." Met daarin telkens een uitvoerig fragment uit de geschriften van de zoge naamde oudvaders. De rubriek wordt ver zorgd door de heer J.B. Philibert. De heer Philibert, geboortig uit Sommelsdijk, is ouderling van de Oud Gereformeerde Gemeente te Geldermalsen. Zeer belezen in de geschriften van Godgeleerden uit vroeger dagen als hij is, biedt hij de lezers van het Kerkblad elke keer een aansprekend gedeel te uit de nagelaten geschriften van de 'oude schrijvers' aan. Onlangs is een veertigtal van deze aren 'overjarig koren' verzameld tot een kleine schoof. Bijeen gebracht in het boek dat dus als opschrift meekreeg 'Komen tot Christus'. De heer Philibert heeft overigens meer gedaan dan zomaar wat fragmenten gebun deld en aangeboden aan de uitgever. Hij heeft geprobeerd een bepaalde lijn aan te brengen in de rangschikking van de medita ties. Door middel van een achttal thema's heeft hij de weg van het komen tot Christus aangeduid. Overigens helemaal in overeen stemming met de overtuiging en de bood schap van de geciteerde predikers. Ik noem die thema's: Dood in zonden en misdaden. Ontdekkend licht. Het gebroken hart. Tarwe en kaf. Geenszins uitgeworpen. Het hart geopend. Verzoening met God. Wandelen met Christus. In zijn inleiding wijst de samensteller erop dat de Heere in Zijn neerbuigende goedheid ervoor gezorgd heeft dat er vanuit vorige eeuwen een schat van goede, op Gods Woord gegronde en bevindelijke preken aan Zijn kerk is overgeleverd. Preken, waarin naar voren komt "hoe God Zijn volk leidt, leert en bekeert". Ik zeg hem dit van harte na. In de verwarring die er heden ten dage dikwijls is, juist ook als het gaat over (wat wel genoemd wordt) de toe-eigening van het heil, kunnen en mogen we ons laven aan de bronnen uit vorige eeuwen. Laven aan..., jawel!, en zo nodig ook: laten corrigeren door... De oude schrijvers - en Philibert rekent hiertoe ruimhartig ook de Engelsen en de Schotten - hadden kennis aan datgene waarover ze schreven. Ze waren als de Schi-iftgeleerden, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen zijnde, die uit hun schat nieuwe en oude dingen voortbrachten. Enkele namen die we in dit boek tegenko men: Justus Vermeer, Hugo Binning, Theod. van der Groe, Thomas Boston, Alex. Cora- rie, John Flavel, John Owen en nog enkele anderen. Elk van de veertig hoofdstukken opent met een kleine inleiding. Daarin wordt het belang van het aangesneden thema aangege ven. Vervolgens wordt het woord aan een prediker van vroeger gegeven. Het boek start met een fragment van Carolus Tuinman over de kennis van de drie stukken. Daarmee wordt uiteraard de drieslag van de Catechis mus bedoeld: ellende, veriossing, dankbaar heid. Om getroost te leven en zalig te ster ven, mogen dit geen onbekende zaken zijn. Opvallend in dit citaat van drie pagina's is hoe Tuinman telkens naar de Heilige Schrift verwijst. Zomaar een kort woord hieruit: "Zonder betrachting van dankbaarheid kun nen wij niet verzekerd zijn van onze verios sing, want 'indien wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij' (I Joh. 1:6), noch geraken tot de genieting van het gelukzalig leven in de hemelen, waartoe wij verlost zijn. Want Paulus getuigt in Hebr. 12:14: 'Jaagt de vrede na met allen, en de heiligmaking zonder welke niemand de Heere zien zal.' Daarom kunnen wij zonder dankbaarheid ons deze troost niet toepas sen." Opvallend in de geschriften van de oudva ders is dat zij telkens weer toetsstenen aan reiken. Ze preekten en schreven met het oog op de praktijk van hun hoorders en lezers, overtuigd als ze waren van de arglistigheid van de harten. Een mens heeft altijd de nei ging al te positief over zichzelf te denken. Zelfs als het gaat over het meest gewichtige in het leven. Daarom drongen ze aan op voortdurende zelfbeproeving. We komen het in deze fragmenten op diverse plaatsen tegen. Hun preken kenmerkten zich door de hoogste ernst. Ze brachten hun hoorders tel kens voor de rechterstoel van Christus. "Er zijn soorten van droefheid die niet naar God zijn", zegt Van der Groe. "Hebben wij een gebroken hart?", vraagt Boston. "Zijn wij tarwe of kaf?", zo luidt de vraag van Hellen- broek. "Is ons hart al geopend?", zo infor meert Flavel. "Die staat, zie toe dat hij niet valle", luidt de waarschuwing van Luther. Dat alles komt overigens niet in mindering op een bewogen uiteenzetting wat het is om tot Christus te gaan. God Zelf trekt de Zijnen tot Zich. Comrie hierover: "Als Hij (Chris tus) verhoogd wordt in de verkondiging des Evangeliums, dan trekt Hij mensen tot Zich. Ten laatste zal het dan te kennen geven dat de ziel dadelijk opstaat en zich zet tot het gaan naar de gepaste en bereidwillige Jezus. Zij kan het nu niet langer uithouden, maar omdat Jezus haar roept, zo komt zij." Wie door Gods genade met Christus verenigd wordt, ontvangt de weldaden van Christus: verzoening en vrede met God. Zijn of haar leven kenmerkt zich door het wandelen met Christus en door de hoop op Zijn toekomst. Daarvan zegt Van Lodenstein: "Reinig uw hart. Jezus is op weg om te komen. Houd uw lamp brandende om uw Bruidegom te ont moeten, opdat gij versierd moogt zijn met allerlei parelsnoeren van christelijke deug den..." Ouderling Philibert stelde een leerzame bun del samen. Het oude goud is nog niet ver- donkerd. Ik miste in deze bundel wel een verwijzing naar de bronnen waaruit de frag menten genomen zijn. Ook een korte intro ductie van de geciteerden had niet misstaan. Een bundel als deze dient een wegwijzer naar de oude geschriften zelf te zijn, denk ik. Overigens - het uiteindelijke doel van de samensteller is dat zijn boek "dienstbaar gesteld" zou worden. Ik voeg bij zijn wens de mijne. N.a.v.: J.B. Philibert (red.), Komen tot Christus. Een nalezing uit de oudvaders. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kam pen. Gebonden, ISBN 90-6140-838-5. 159pag. Prijs €17,90. Ook genoemd: John Bunyan, Komen tot Jezus Christus, Hoe zondaren tot Hem komen en waarom ze bij Hem welkom zijn. Uitgeverij Groen te Heerenveen. Gebonden, ISBN 90-5030-191-6, 208- pag. Prijs 14,75, J.M.J. Kieviet We leven in een sceptische tijd. We weten alles precies te berekenen en uit te leggen. En toch schijnt bijgeloof nog altijd algemeen te zijn. Hoe komt dat toch? En kan iets, dat zo gewoon en aanvaard lijkt, werkelijk gevaarlijk zijn? Dit onderwerp wordt op maandag 8 december om 21.00 uur uitvoerig behandeld in het programma 'Ontwaakt Radio" op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Yvonne Caka. De herhaUng is dinsdag om 16,00 uur. Op 6 maart wordt er weer een tweedehands Kleding en Speelgoedbeurs gehouden voor de Gereformeerde Gemeente in Middelhar- nis. U kunt nu uw schoon gewassen dames- en kinderkleding inleveren. 50% voor u en 50% voor de kerk. Speelgoed, fietsen, rolschaatsen, poppenwa- gens enz enz..alles is welkom. Inleveren op de maandelijkse verkoping van 10 tot 11 6 december 2003 3 januari 2004 7 februari 2004 in het gebouw van de Ger. Gemeente Chr. De Vrieslaan 38 in Middelhamis. Overge bleven kleding en goederen gaan naar Roe menië. Er wordt gehoopt op net zo'n goede en gezellige opkomst als vorig jaar. Voor vragen kunt u contact op nemen met M. Osseweijer, tel 0187 489656. Ook in de wintermaanden is een bezoek aan de fraaie natuur langs onze kust de moeite waard. Op zaterdag 13 december kunt u mee met de boswachter van Natuurmonumenten voor een wandeling door het afwisselende natuurgebied 'de Kwade Hoek' op Goeree. Om 10.00 uur vertrekt hij voor een wande ling van ongeveer twee uur door dit geva rieerde duingebied met oude en nieuwe dui nen, maar ook slikken en schorren. Langs de waterlijn kunt u aan het zogenaamde vloed- merk zien waar het zeewater het hoogste punt heeft bereikt. Daar hoopt zich allerlei rommel en organisch materiaal op. Tijdens de wandeling zal de boswachter u van alles vertellen over de geschiedenis van het gebied en de planten en dieren die er leven. Als u mee wilt, dient u zich aan te meiden bij de VVV Ouddorp aan Zee, telefoon (0187) 681789. Hier hoort u waar de excursie ver trekt. De excursie is gratis voor leden van Natuurmonumenten, niet-leden betalen 2,25 en kinderen t/m 12 jaar 0,45. Goede wandelschoenen zijn aanbevolen. Een verre kijker komt altijd van pas. De bibliotheken Oude-Tonge en Ooltgens- plaat zijn woensdag 24 december en woens dag 31 december a.s. de gehele dag gesloten. Het bestuur en personeel wenst u allen fijne feestdagen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2