Sjaloom Zorg opent kleinschalig woonproject Overdenking Christenen uit de Heilige Schrift WIE WEET RAAD? Woord Daad Gespreksgroep Christenen en Ook PvdA maakt zich zorgen over de huisartsenpost op Goeree-Overflakkee EIIAtfINEnJIIEUWa Oud papier Herkingen Goeree Overf lakkee XP OF PX? miH. BLOED? VMM Mimo miau hhlen? Advent: God zegt: Ik zal! parnoNtN uooii zuio-holuno- SE POPPENKUOOEUOMCltT Goeree Overf lakkee PAGINA S VRIJDAG 28 NOVEMBER 2003 De bewoners van het project WuU-niwU-n v.l.n.r Aniu-kc v d. Cccsf, Genne Huijzer, Annemieke Vlaspoel, Jacqueline van Heukelen en Willemijn Meijer (foto Persburo Flakkee). DIRKSLAND- Sjaloom Zorg heeft een tweede project voor Zelfstandig Begeleid Wonen geopend dat net als het eerste woonproject aan Molen- zicht is gelegen, met dit verschil dat het nu om een kleinschalig woonpro ject gaat. Drie dames hebben in mei al hun intrek genomen (de vierde in juli) en woensdagmiddag 26 november is het woonproject officieel geopend. Op verzoek van de bewoners werd de ope ning bescheiden gevierd. Alsjeblieft niet te veel poespas, was de vraag. Alleen een bak je koffie met wat genodigden, dat moest genoeg zijn. Immers, ze wonen er al langere tijd en waarom al die aandacht? "Nergens voor nodig" luidde het eenstemmige besluit. De vier hebben het goed naar hun zin met elkaar. Omdat de dames elkaar van te voren maar zijdelings kenden, zijn ze een dagje samen uit geweest en hebben ze onder meer de kleine inventaris zelf aangeschaft. En voor vragen en begeleiding kunnen ze bij hun zorgkundige coach terecht. Zorgvernieuwing Peter Goedhart is manager wonen/dagbeste ding bij Sjaloom Zorg en hij vertelt hoe dit kleinschalige woonproject tot stand is geko men. "Eigenlijk is het een vervolg op ons woonproject Molenzicht dat in 2001 is geo pend. In het voorjaar van 2002 werd door het personeel hiervan aan het management de vraag gesteld of het mogelijk was in dezelf de wijk een tweede project te starten. Deze vraag kwam voort uit de behoefte aan een stuk zorgvernieuwing. Daarbij wilde men een bijdrage leveren aan de wachtlijstproble matiek." Uit het onderzoek wat hierop volgde bleek dat drie jong volwassen cliënten die in woonvoorzieningen van Sjaloom Zorg ondersteuning kregen, de behoefte hadden om zelfstandiger onder begeleiding te gaan wonen. En omdat zich via de wachtlijst inmiddels een vierde kandidaat had aange meld, werd voldaan aan de norm van klein schalig wonen (4-12) die nodig is om in aan merking te komen voor de financieringen. De eerste stappen voor een nieuw onderko men konden worden gezet. In samenspraak werd door de Woningbouwvereniging Dirksland een woning aangekocht en over eenstemming bereikt over de noodzakelijke aanpassingen. Zo is het pand rolstoelvrien- delijk - geen drempels, wel een traplift en zowel de badkamer als de keuken zijn inge richt voor rolstoelgebruikers. Verder hebben de bewoners een eigen zit/slaapkamer en is er een gezamenlijke woonkamer, badkamer en toilet. Groeien in ontwikkeling Goedhart vertelt dat het project goed loopt. "Het doel van Sjaloom Zorg is dat we de zorgvragen zo breed mogelijk kunnen beant woorden. In dit woonproject krijgen de dames ondersteuning in hun weg naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid met als uit gangspunt autonomie en gelijkwaardigheid. En wat we dan in de praktijk zien, is dat dit een begeleidingsvorm is die aansluit bij de eigen mogelijkheden van deze cliënten. Je ziet ze groeien in hun ontwikkeling en in het samenwerken met elkaar, wat met name tot uiting komt in het voeren van de gezamenlij ke huishouding. Naast praktische zaken als schoonmaken en eten koken, moeten ze ook leren dat de ander andere gewoonten heeft." De bewoners worden verder gestimuleerd om 'leidinggericht' te zijn. Dit betekent dat de zorgkundige coach niet altijd aanwezig is, maar voor zorg en ondersteuning naar de appartementen toe komt. Op woensdag 3 december komt de gespreks groep weer bijeen. Het onderwerp is dan Religie en de Keltische SpiritualiteitDit zal worden ingeleid door Ds. T. Vrolijk uit Capelle a/d Ussel. Wie waren de Kelten? Wanneer leefden ze? En wat bedoelen we met Keltische spiritu aliteit? De laatste jaren zijn er over hen heel wat boeken verschenen. lan Bradley schreef over de geloofswereld van het Keltische christendom, dat ooit zich manifesteerde in het Britse eilanderuijk het boek: Keltische spirituahteit - Een oud geloof met perspec tieven voor de toekomst. Esther de Waal schreef over: De Keltische manier van bid den. En ook David Adam, pastor op Holy Island (Lindisfame), Noord Engeland schrijft over spiritualiteit en gebeden in de Keltische traditie. Het is een oude onder stroom in het christelijk geloof die nooit helemaal verdwenen is en in onze tijd ver frissend nieuw blijkt. We komen bijeen in het koetshuis van de Remonstrantse kerk, van Gorcumstraat 22 te Sommelsdijk. We begirmen om 19.30 uur, en stoppen zo rond 21.15 uur. Daarna kunt u aansluitend vrijblijvend het oecumenisch avondgebed bijwonen wat om 21.30 uur in de Remonstrantse kerk word gehouden. Heeft u zin om te komen? U bent van harte welkom. De koffie staat klaar. Op zaterdagmorgen 29 november a.s. wordt het oud papier weer opgehaald voor de Her vormde Gemeente van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt u het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stop pen? De vorige keer werd er 3800 kg. opge haald. Bij voorbaat dank voor uw medewer king! Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenioos gebruik van kan maken. Vw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de Inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Op kerkboeken, priestergewaden en prenten zie je vaak het monogram van de P die met een lange stok door een X steekt. Je hoort daar verschillende uitleggingen van. Wat betekenen die letters nu werkelijk? Antwoord: De eerste Christenen gebruikten nog veel Griekse aanduidingen. Denk maar aan dat Kyrie eléison (Heer, erbarm u). Die X is de Griekse hoofdletter voor de G-klank, en wat u voor een P aanziet, is in feite de Griekse R. Tezamen stonden zij voor CHR, de beginletters van Christus. In Rome, waar Latijn gesproken werd, vertaalde men dat monogram als PX en gebruikte het als afkor ting van het Latijnse woord Pax vrede). Vroeger zongen we dat Wilhelmus "van dietschen Moet" was. Tegenwoordig hoor je alleen maar 'van Duitse bloed'. Hebben we dat nog aan de Duitse bezetters te danken? Antwoord: Over de betekenissen van 'Diets(ch)' en 'Duyts(ch)' blijven vele histo rici en taalkundigen van mening verschillen. In de oudste tekst die van ons Wilhelmus bewaard bleef, staat letterlijk "Ben ick van duytschen bloet". Volgens de taalgeleerde prof. dr. J. Franck had het Middelnederland se woord 'Duytsch' van oudsher een wijde re strekking en duidde het meer op 'ger- maans' en - gezien de gotische herkomst - voordien zelfs op 'heidens'. De Vlaamse vorm ervan werd 'Diets(ch)' en de Hollan ders maakten er eerst 'Duutsc' van en later 'Duyts(ch)'. Daarmee zou toen volgens Franck de Nederlandse taal zijn bedoeld, want het Engelse 'Dutch' Nederlands) is daarvan afgeleid. Pas later is 'Diets' als een nieuw begrip binnengehaald. Juist omdat Diets de Vlaamse vorm van Duyts was geworden, kozen de voorstanders van een zgn. Grootnederlands taalgebied in hun publicaties wel eens die term. Vóór de Tweede Wereldoorlog waren het de N.S.B.- ers die allerlei oude Germaanse begrippen invoerden en "ben ik van dietschen bloed" zongen als zij het volkslied aanhieven. Maar tijdens de bezettingsjaren werd het weer 'Duitse bloed' om de autoriteiten te paaien. Er zijn andere taalgeleerden die in hun naslagwerken beklemtonen dat Diets eigen lijk Duits is. De samenstellers van het Ety mologisch woordenboek van Van Dale heb ben de zaak opnieuw onderzocht en geven nu prof. Franck gelijk. Zij verwijzen bij Diets naar Duits, maar daar staat dan: 'Dietsch' (Vlaamse vorm) en 'duuts(ch)' (Hollandse vorm, waaruit Duits): Germaans, Nederlands. De betekenisvemauwing, waar bij Duits alleen met betrekking tot onze oos terburen werd gebruikt, ontstond pas later. In de rubriek 'Met Raad en Daad' in Eilan den Nieuws van jl. 24 oktober werd inge- "En Ik zal vijandschap zetten tus sen u en deze vrouw, en tussen uw zaad en haar Zaad. Datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen. (Genesis 3:15) De tekst van deze meditatie is de eerste Advents-belofte, die in de Bijbel klinkt. Eigenlijk een wonderlijke belofte. Want deze woorden zijn een deel van het vonnis dat over de slang, over de duivel wordt uit gesproken. En toch is het tegelijk de eerste lichtstraal in een donkere nacht. De eerste lichtstraal, die de komende morgen aankon digt: de dageraad van het heil. Want deze woorden klinken in het paradijs, in de hof van Eden. Op het droeve moment, dat Adam en Evan ongehoorzaam werden aan God. Ze luisterden naar de stem van de slang en aten van de boom van kennis van goed en kwaad. En als de Heere naar hen toe komt, vluchten ze weg. Ze verbergen zich achter de struiken. Adam en Eva zijn bang geworden voor God, want hun gewe ten klaagt hen aan. Maar dan het wonder van Gods genade: de Heere roept hen. Hij laat ze niet gaaji. Hij keert zich niet af. Maar Hij komt juist naar Adam en Eva toe: waar zijt gij? En dan moeten ze voor de dag komen. Zo gaat het ook nu nog. Wij proberen van nature God te ontlopen. Wij stellen ons graag verdekt op. Maar als God roept met de kracht van Zijn Woord en Geest, dan gaat het niet meer. Dan moet u voor de dag komen, net als Adam en Eva. En dan wijst de Heere eerlijk uw zonde en schuld aan. Door uw moedwillige ongehoorzaamheid het eeuwig oordeel verdiend. Boodschap van Redding Maar tegeüjk komt de Heere met de bood schap van redding: De zal...! Wat ligt er in die enkele woorden al een heerlijke bood schap. U hebt misschien ook zo vaak gezegd: Ik zal.U had allerlei goede voornemens. U wilde tegen de zonde vechten, en proberen om het echt goed te doen. Maar wat kwam er van terecht? Telkens weer is er de zonde. En voor uw gevoel raakte u alleen maar verder achterop. Maar nu zegt de Heere: Ik zal.Hij zal red ding brengen. Op een wonderlijke wijze. Ik zal vijandschap zetten tussen de slang en Eva. Eerst was er vriendschap gesloten. Eva luisterde naar de slang, en deed wat hij zei. Nu komt er vijandschap. De satan probeert een wig te drijven tussen God en mens. Nu gaat de Heere een wig drijven tussen de mens en de satan. Want de Heere zal Zijn Zoon naar de aarde sturen, om de werken van de satan te verbreken. En om de schuld van al de zijnen te verzoenen. Ja, Christus Jezus is gekomen als de Middelaar: Zoon van God, maar ook Zoon des mensen. Zoon van Maria. En dat klinkt nu ook door in deze tekst. Want hier wordt gesproken over uw zaad en haar zaad. Het zaad van de slang zijn allen, die zich in vijandschap keren tegen Christus en zijn kerk. In de dagen van de Heere Jezus waren dat de joden, en koning Herodes, en zelfs zijn eigen discipel Judas. Een hevige strijd Maar Christus Jezus is het Zaad van de vrouw. Van Maria kunnen we immers de lijn terug trekken naar Eva, de eerste moeder. Christus is de weg van vernedering gegaan, en écht mens geworden. En toch is Hij méér dan een mens. Want met goddelijke kracht bindt Hij de strijd aan tegen de satan. En over die strijd wordt hier in Genesis 3 al gesproken. We zien het als het ware voor ogen: een man, die aangevallen wordt door een slang! Die slang doet een felle beet in de hiel (verzenen is een oud-nederlands woord voor de hielen). Maar die man heeft een flinke stok bij zich. Een soort knots. En hij slaat met die knots op de kop van de slang. Zodat de kop van het dier helemaal is verbrijzeld. U begrijpt, dan is het met die slang gebeurd. Hij maakt misschien nog enkele stuiptrekkingen, maar dat is echt het laatste. Zo heeft Christos door 2xya kruis en Opstan ding aan de satan de beslissende slag toege bracht. Jazeker, daar ging een felle strijd aan vooraf. Christus is als het ware in de hiel gebe ten. Wat moest Hij veel doormaken op Zijn lij densweg. Maar Hij heeft overwonnen. En nu merken we nog wel de stuiptrekkingen van de slang. Maar de satan is een overwonnen vijand. Dat geeft een machtige troost voor uw per soonlijk geloofsleven. Wat u niet kunt, heeft Hij gedaan, en wil Hij nog steeds doen. Zijn offer aan het kruis wil ook uw zonden verzoe nen. En door Zijn kracht wU Hij ook in uw en jouw leven de macht van satan breken. Waar eerst de vriendschap was met de zonde en de satan, daar brengt Hij vijandschap. U kunt niet meer verder op de brede weg, maar Hij brengt u op de smalle weg achter Christus aan. En u leert om te strijden, de goede strijd des geloofs! De grote Overwinning En dat geeft ook troost, als we om ons heen zien in de wereld van vandaag. De satan lijkt het te winnen. Gods Kerk lijkt de grote ver liezer. Maar het is toch anders. Christus heeft overwonnen. En dwars door de strijd heen, voert Hij Zijn kerk naar de grote Overwin ning. Want we leven in de Advents-tijd. Advent betekent: Hij komt. Eerst is Hij geko men als een kindje in de kribbe van Bethle hem. Maar nu zal Hij voor de tweede keer komen. In grote heerlijkheid en majesteit. Hij komt, om aj Zijn vijanden voorgoed te over winnen, en voor Zijn kerk een eeuwige vrede te brengen. Daarom, wat een heerlijk Evangelie. Door heel de Bijbel heen: van Genesis tot Openba ring klinkt de stem van God: Ik zal. Advent zet een radikale streep door mijn eigen ik. Maar u mag schuilen bij Hem. Dan bent u veilig en geborgen in leven en sterven! "Wat vijand tegen Hem zich kant. Mijn hand. Mijn onweerstaanbre hand, zal hem bekleên met schaamte en schand; maar eeuwig bloeit de glorie-kroon, op het hoofd van Davids grote zoon! (Psalm 132:12) Wezep W. Westland Waar, waar o waar. Piet van Cato zit met zijn handen in het haar Weet u hoe het is gelegen Piet is nogal verlegen Hij durft aan niemand iets te vragen Waar hij zijn rommelmarktspullen in kan dragen Want tot onze grote spijt Zijn wij door omstandigheden onze schuur kwijt Daarom een oproep voor OuddorpH! Waar slaan wij onze spullen op? WIE WEET ER RAAD? Voor de spullen van Woord en Daad? Heeft u er een plaatsje voor? Bel het ons dan even door: 0187-683324 gaan op de vraag van één van onze lezers waar het middel Artro Silium - tegen artro se - kan worden gekocht. In de beantwoor ding moest men het antwoord schuldig blij ven. Van een andere lezer hebben we inmid dels de naam- en adresgegevens van de leverancier ontvangen. Het gaat om het bedrijf Artro Silium Elyseum, P.O. box 2122, CH-1260 Nyon2. Het middel Artro Silium kan ook telefonisch worden besteld; 0900-2658100 In dezelfde rubriek werd ook gevraagd naar patronen voor poppenkleding naar Zuid- Hollandse klederdracht. En daarvan heeft mevrouw De Gans te Sommelsdijk laten weten dat ze die heeft. Wie er belang bij heeft kan met haar contact opnemen: mevrouw A.J. de Gans-van Sliedregt, ver zorgingshuis 'de Goede Ree', Kraaienest 232, PrinsesselaanSl, 3245XN Sommels dijk. Meerdere malen ontvingen de vier PvdA afdelingen van de vier gemeen ten op het eiland klachten over de cen trale huisartsenpost (HAP) in Middel- harnis. Ook in de media verschenen berichten over slechte ervaringen. De op teletekst-GO gepubliceerde resul taten van de recentelijk gehouden enquête laten zien dat er geen sprake is van incidenten maar van structure le tekortkomingen, zo reageert de PydA thans op alle commotie. Voor het verkrijgen van medicijnen moet van tijd tot tijd worden doorgereden naar Ouddorp omdat er geen apotheek aan de HAP is verbonden - voor een inwoner uit Ooltgensplaat heen en terug zo'n tachtig kilometer. Als medische hulp werkelijk snel geboden moet worden, is de reistijd vanuit Ouddorp of Ooltgensplaat naar Middelhar- nis te lang. Bovendien kunnen gevaarlijke situaties ontstaan als automobilisten bij bepaalde letsels of aandoeningen zelf achter het stour moeten kruipen. Een huisbezoek wordt slechts afgelegd in zeer ernstige gevallen, na een telefonische inschatting. Als die inschatting verkeerd is, ontstaan levensbedreigende omstandigheden, zo stelt de PvdA. En ze vervolgt: medische dossiers zijn niet aanwezig met alle risico's van dien. De klantvriendelijkheid word door vele geënquêteerden onder de maat bevonden. De wachttijd aan de telefoon en voor een arts wordt als te lang ervaren. Het is duidelijk dat de HAP de belangen van de huisartsen behartigt en dat de inwoners van Goeree- Overflakkee de dupe dreigen te worden. In het Algemeen Dagblad viel deze maand te lezen dat Middelhamis met zijn tarief van 62,50 per telefonisch consult, 125,= per consult en 187,50 per visite tot de duurste huisartsenposten van het land behoort. Ter vergelijking: in Middenbeemster betalen de inwoners respectivelijk 38,60, 77,20 en 115,80 en in Doetinchem slechts 20,70, 41,40 en 62,10. Grote verschillen die niet gekoppeld zijn aan de geboden kwaliteit. Het al dan niet vergoeden van de kosten door de zorgverzekeraars is van geen invloed, immers de kosten worden verhaald door de premies te verhogen. De lokale PvdA zegt aandacht aan de onte vredenheid te zullen besteden, al zijn haar middelen beperkt. Een verbetering zou vol gens haar vanuit Den Haag kunnen worden bewerkstelligd door de situatie op Goeree- Overflakkee aan landelijke kwaliteitsnor men te toetsen en maatregelen op te leggen. Het PvdA Tweede Kamerlid Hiadija Arib heeft de minister van VWS gevraagd om informatie over de kwaliteit en toegankelijk heid van huisartsenposten te verstrekken. Bovendien wil zij via haar website www.khadijaarib.pvda.nl de problemen inventariseren, om goed geargumenteerd met voorbeelden de discussie te kunnen voe ren. Heeft u slechte ervaringen met de huisart senpost dan kunt u die op haar website mel den. Natuurlijk kunt u ook bellen of mailen met de PvdA contactpersonen Rietje Koole (telefoon 486664) of Toon Meeuwsen (toon meeuwsen-pvda.nl) ■58- "Natuurlijk, hij is voor jou. Je vader heeft hem immers van zijn ouders gehad. Je kon lezen, dat hij er erg aan gehecht was."Ze bukt en haalt de Bijbel uit een kastje. Hij zit nog in hetzelfde papier gewikkeld, als waarin hij verstuurd is. "De zal er zuinig op zijn", zegt Ernst, als ze hem de Bijbel overhandigt. Hij is van plan er elke avond een stuk uit te lezen. Deze avond zal het psalm 103 zijn. Even denkt hij erover om die moeder voor te lezen, maar hij durft het niet aan. Het zal haar misschien erg aangrijpen en er is vandaag al zoveel van moeders zenuwgestel gevraagd. Op zijn kamer is hij dankbaar, dat hij het niet gedaan heeft. Het raakt hem zo diep, als hij de Bijbel opent en de bedui melde bladen ziet. Hier is veel in gelezen, denkt hij. Hij drukt het Boek even tegen zich aan. Het is van mijn vader geweest, denkt hij. Dan zoekt hij het hoofdstuk op en leest de psalm. Dan ziet hij de bekende woorden uit vaders brief. Ze ontroeren hem diep. Een traan ontglipt zijn ogen en valt op de zin. Hij dept het papier snel af, maar een bobbel venaadt de plaats waar de traan gevallen is. Weer leest hij de zin en herleest hem. 'Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, alzo ontfermt zich de Heere over degenen. Die Hem vrezen, want Hij weet wat maaksel wij zijn, gedachtig zijnde dat wij stof zijn...' Hij ziet weer de kist het graf indalen en er overvalt hem zo'n droefheid en verlangen naar de vader, die hij nooit gekend heeft, dat hij zich geen raad weet. Dan denkt hij aan de brief van zijn vader en de smeekbede, die er in stond. Hij vouwt zijn handen en zegt de woorden na, die zijn vader hem voorschreef. Een verzoek om een hart, dat God vreest. Het is allemaal onwerkelijk voor hem, maar hij moet het doen. Hij wil er meer over horen. Hij zal die predikant schrijven en om een onder houd vragen. Opeens schiet hem nog wat in de gedachten. Hij heeft nog famiUe. Een broer van zijn vader. Die wil hij ook spreken. Die nacht slaapt hij weinig. Steeds ziet hij alles van de afgelopen dag voor zich. Het dalen van de kist. De familie om het graf. Moeders gezicht, toen ze hem bij thuiskomst stond op te wachten. Hij hoort Hildes stem, door de telefoon. Maar bovenal herhalen zich steeds de woorden van de psalm, die vader zo aansprak.Pas tegen de ochtend lukt het hem om in slaap te komen. De wekker maakt hem met een rammelend geluid wak ker. Dus ik heb toch nog geslapen, denkt hij. Gelukkig, want anders gaat het straks niet op college. Zijn moe der zit beneden al helemaal gekleed aan tafel op hem te wachten. "Bent u al aangekleed?" vraagt hij. Anders heeft moeder vaak een ochtendjas over haar nachthemd aan, als ze hem weghelpt en kruipt ze nog wel eens in bed. "De was blij, dat ik eruit kon", antwoordt ze en schenkt hem een beker thee in. "Neem nog een boterham', zegt ze. Hij weet, dat ze er niet verder over wil praten. Totdat hij de straat uitgereden is, zwaait ze hem na. Dan sluit ze de deur en gaat naar binnen. Jammer, dat Ernst de Bijbel meegenomen heeft, denkt ze. Ze had er graag in wUlen lezen. Alleen die ene psalm heeft ze al vaak gelezen. Vooral die tekst uit Willem zijn brief. Misschien wil Ernst voor haar ook een Bijbel meebrengen, als hij weer eens naar die dominee gaat, die Willem heeft begraven. Daar zal hij er vast wel één kunnen kopen. Die dag neemt ze haar ezel mee naar het kerkhof bui ten het dorp. Het is mooi weer. In de beschutting van een paar bomen en met een dikke jas aan kan ze het wel houden. Dan schildert ze de oude treurwilg, die voor aan op het kerkhof staat. HOOFDSTUK 31 "-W- Tet wordt koud, Frederik", zegt Toke. I I "Ja, het heeft behoorüjk gevroren", antwoordt A. J.Frederik, terwijl hij zijn handen bij de kachel warmt. De dagen beginnen korter te worden. Het is een dag voor Kerst. Toke heeft Thonia voor de Tweede Kerst dag uitgenodigd. De Eerste Kerstdag zullen Rob met Heleen en de kleine komen. Op het gasstel pruttelt de poulet en de roUade. Tombo heeft al een paar keer afwachtend naar het gas gekeken, maar hij wordt naar zijn mand terugverwezen. "De vrouw is druk, jongen", zegt Frederik. "Je moet haar nu met rust laten." "Fijn, datje dat door hebt", zegt Toke en duwt Frede rik een bak aardappels in zijn hand. "Doe het zelf maar", zegt Frederik, maar hij gaat meteen ijverig aan het aardappels schillen. "Het is vandaag alweer twee maanden geleden van WUlem", zegt hij even later. "De heb er ook aan gedacht", zegt Toke, terwijl ze de spruitjes afhaalt. Maar Willem is eigenlijk nog geen moment uit haar gedachten geweest, net zo min als de man, die zo spre kend op hem lijkt. Ze zou er met Frederik over willen praten, maar al zijn ze altijd open tegenover elkaar, dit.durft ze niet. Misschien heeft ze het helemaal mis en dat zou vreselijk zijn, maar toch. "Waar denk je aan, Toke?" vraagt Frederik en kijkt haar aan. Bijna wil ze het zeggen, maar ze slikt de woorden in. Ze wil Frederik niet opzadelen met iets, wat misschien helemaal niet waar is. Maar vergeten doet ze die man niet! Zou hun jongen er ook zo uit hebben gezien? detikt ze opeens verrast. Hun kind leek als baby meer op Willem dan op Frede rik. Dat vond haar schoonmoeder en zijzelf ook. Het was een fijn, donker kind. Frederik was een mollige, blonde baby. "Je bent wel gezellig", zegt Frederik. "Ik vraag je wat en je antwoordt nog niet eens. "De denk", antwoordt ze verstrooid. Frederik gaat maar verder met zijn aardappels. Hij laat ze met een plons in de pan vallen, zodat Tombo eUce keer gromt, als de spetters op hem komen. "Je moet er niet mee gooien", waarschuwt Toke. "Dat is niet goed voor de aardappels." "Dat doe ik expres om jou wakker te schudden. Zeg, zullen we vanmiddag eens een flinke wandeling door het bos gaan maken?" "Om een uur of half drie dan. Ik wil eerst de kamer nog stoffen en zuigen en mijn eten moet helemaal klaar zijn", antwoordt ze. "De denk, dat we sneeuw krijgen", vervolgt ze. "De heb het toch zo koud." "Dat weet ik wel zeker. Net viel er al een vlok." "Ik hoop, dat het doorzet." "Jij hebt je zin gekregen", zegt Frederik, als hij tussen de middag komt eten. "Het sneeuwt volop." "Ja, mooi, hè", antwoordt Toke blij. "We gaan straks een fijne wandeling maken." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5