DE MACHT VAN
DE MEDIA
tthitk
Handel in
Dirksland
Uitreiking Senioren Label
gebouw 'de Tuunstee'
PREDIKBEURTEN
Abonnements
tarieven 2004
Een woord voor
elke dag
U zoekt iets speciaals^
voor uw drukwerk?
EiiAtnnai-iiiEtJws
EIÜVriDEII-IIIEUWS
Jeugddienst
Exodus gemeente
'Huizenuurtje' op
Kabelkrant vroeger
Huis en haard
Macht
Dictatuur van de media
Ze dulden geen tegenspraak
Monopolierecht
Mijn conclusie
W. H. Velema
Zondag 30 november 2003
NIEUWE TONGE - Bij de lift in het
trappenhuis van het senioren-woon
complex 'de Tïiunstee' in Nieuwe Ton-
ge prijkt nu een plaquette met de
woorden 'Senioren Label, keurmerk
geschikt voor alle leeftijden'. De
bewoners ontvingen donderdagmid
dag bovendien een certificaat dat
bewijst dat hun woning 'senior-proof'
is en aangepast kan worden aan de
lichamelijke beperkingen die het
ouder worden nu eenmaal met zich
mee kan brengen.
Gebr. de Waai
5 iOHaikkerij
PAGINA 2
VRIJDAG 28 NOVEMBER 2003
Het zal de lezer niet verbazen dat ik dit
onderwerp aan de orde stel naar aanleiding
van de rel omtrent satires op het koningshuis
in televisie-uitzendingen.
Ik heb daarover geschreven en kom daar nu
niet op terug. Het gaat mij in deze column
om de invloed van de media op de bevol
king. Bij media denk ik allereerst aan de
televisie. Wat echter in t.v.-programma's
aan de orde komt en bij het lajkerspubliek
blijkt aan te slaan, komt ook voor de radio en
in de krant. In sommige gevallen is de volg
orde zelfs omgekeerd. De krant begint, de
televisie pakt het op, ja neemt het over. En
dan is er gedurende enkele dagen geen pro
gramma waarin het item niet aan de orde
komt.
Ik gebruikte hierboven het woord macht. Zo
ervaar ik de werking en de invloed van de
media, vooral de drie die ik hierboven noem
de.
Men kan onder drie gezichtspunten van hun
macht spreken. Allereerst: zij bepalen de
agenda. Zij dicteren de onderwerpen waar
mee de publieke opinie zich bezig moet hou
den. Doe je dat niet, dan tel je niet (meer)
mee. Dan ben je niet bij de tijd en kun je
eigenlijk niet meepraten. Dus: knop om, 's
morgens vroeg al, en draai hem niet uit voor
je naar bed gaat.
Het zal de opmerkzame kijker niet ontgaan
dat, als eeimiaal een item aan de orde is, er
veel herhaling in de vertoningen voorkomt.
Ik noem nu maar de terreuraanslag op het
World Trade Center in 2001, of de rouw-
plechtigheden voor en tijdens de begrafenis
van Prins Claus.
Ik weet niet hoe het de kijker-lezer-luisteraar
vergaat. Zelf heb ik uit zuinigheidsoverwe-
gingen wat mijn tijdbesteding betreft,
geleerd me met één keer kijken te vergenoe
gen. Dan heb ik het wel gezien. Soms kan er
nog een tweede keer af, maar dan is het voor
mij genoeg. Dat komt niet voort uit hautaine
scepsis, maar uit - wat mij in mijn jeugd
geleerd is - een verantwoorde tijdsbeste
ding.
Zonder dat ik al aan een evaluatie van het
thema toe ben zeg ik nu reeds: met deze hou
ding van één keer is genoeg, wapen ik me
tegen de macht en de invloed van de media
in mijn leven. Mijn advies is reeds op dit
moment: Laat je er niet door beheersen.
Hierbij denk ik weer aan een uitspraak die ik
in mijn ouderlijk huis nog wel eens hoorde:
De gestadige druppel holt de steen uit. In
verband met de media zou je zowel van een
stortvloed als van wateren kunnen spreken,
met dienovereenkomstig ernstiger gevolgen.
Samenvattend zeg ik: de media dicteren de
agenda van de publieke aandacht. En in het
verlengde daarvan: ook van de publieke dis
cussie.
Een tweede opmerking is, dat de media
eigenlijk geen tegenspraak dulden. Denk aan
de hetze rond de satire op Koningin Beatrix.
Wel, wie kritisch ingaat tegen de macht van
de media, hij of zij is op dit terrein een revo
lutionair, die juist met diezelfde macht van
de media tot zwijgen gebracht moet worden.
U kunt er twee beelden voor gebruiken:
monddood gemaakt of uitgeschakeld wor
den. Resuhaat van beide is hetzelfde. U hebt
in de pers kunnen nagaan hoe in de voorbije
weken de media hun monopoliemacht ver
dedigden. Ik heb er soms van opgekeken en
in stilte bij gelachen, hoe de ene krant de
andere te hulp kwam. Er mag niet aan de
vrijheid van meningsuiting geknabbeld wor
den. Die vrijheid is immers een grondrecht.
Met de uitdrukking monopoliemacht ben ik
bij mijn derde bezwaar. De media achten
zich gerechtigd te schrijven wat en hoe ze
het willen. Hun monopoliemacht wordt dan
als een monopolierecht opgevat. Wie doet
me wat! Ia, wie zijn vinger of stem tegen ons
verheft tast de vrijheid van meningsuiting
aan. Dus, u weet wat u te wachten staat als u
ons aanpakt.
Dit alles komt erop neer dat de media zich
niet verwaardigen tot een publieke discussie
over de grenzen van hun macht. Ze doen er
het zwijgen toe, door alleen maar te verwij
zen naar het recht op vrije meningsuiting.
Het is wel opmerkelijk dat juist in deze week
een vonnis is geveld over smadelijke publi
caties over mevrouw Gretta Duisenberg. De
tegen haar geuite onbeschoftheden gingen
de rechter te ver, dus over de schreef. Daar
om een veroordeling.
Dat premier Balkenende met zijn kritische
opmerkingen juist een publieke discussie op
gang wilde brengen over het principieel
recht op vrije meningsuiting, en tegelijk over
de grenzen daarvan in een beschaafde
samenleving, is door zijn critici volledig
miskend. Misschien dat de premier zijn goe
de bedoelingen beter in een ander vat had
kunnen gieten - ik wil die mogelijkheid
openlaten. Tegelijk zeg ik: het getuigt niet
van volwassenheid dat de media als kleine
jongens achter hem zijn aangehold, zonder
begrip voor zijn intentie te tonen. Het zijn
toch met name de media die zulk begrip
moeten opbrengen en hun lezers, hoorders,
kijkers daartoe moeten opvoeden.
In een vorig artikel schreef ik over het
beschavingspeil dat in het geding was. Nu
voeg ik daar het bezwaar van puberaal
gedrag aan toe.
We maken in onze samenleving telkens
weer agressief gedrag van jongeren mee;
vooral als ze hun zin niet krijgen, of als ze
naar hun gedachten worden tegengewerkt.
Datzelfde puberaal gedrag hebben de media
zich aangemeten in de afgelopen weken -
niet alle media, maar wel die in kranten die
door het grote publiek worden gelezen, ver
eerd en geciteerd!
Wat moet de conclusie van dit verhaal zijn?
Dat er een discussie op gang komt over de
grenzen aan de vrijheid en het recht van
meningsuiting.
We kunnen die grenzen in een proces door
de rechter laten bepalen, zoals in bovenge
noemd geval.
Om een gedwongen rectificatie of een ver
bod van publicatie gedaan te krijgen, moet
meestal een lange weg gegaan worden. Dat
kost tijd, is een emotionele belasting, terwijl
de hele zaak dan na (vele) maanden opnieuw
in de publieke belangstelling komt te staan.
Neen, de media zelf zouden, vooral naar
aanleiding van recente gebeurtenissen, zelf
een code moeten opstellen, met de uitdruk
kelijke belofte dat men in de kring van jour
nalisten zich daaraan zal houden.
We kennen in Nederland een Raad voor de
journalistiek. Die zou hierbij diensten kun
nen bewijzen.
Het voordeel van zo'n code, door de media
makers zelf opgesteld, is dat zij hun eigen
zaak behartigen ten overstaan van de men
sen tot wie zij zich richten. Een dergelijke
code geeft grenzen aan binnen de beroeps
groep.
Hiermee wordt tegelijk publiek verantwoor
ding afgelegd van de manier van doen. Jour
nalisten laten zich dan daarop aanspreken.
Daarmee is de monopoliepositie van de
media doorbroken. Zij hebben zich vrijwil
lig een beperking opgelegd en de plicht tot
verantwoording aanvaard.
Ook de macht van de media is in een demo
cratische samenleving aan grenzen gebonden.
Dat ze dan duidelijk getrokken en geëerbie
digd worden - primair van binnenuit.
OVDT>OI(P-Her\.Gem.Dorpskerk: 9.30
uur ds. G. C. Kunz, Sommelsdijk en
18.30 uur ds. C. Oorschot, Tholen.
Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. C. Oorschot
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, Goe-
dereede. Woensdag 3 december,
Dorpskerk: 19.30 uur ds. W. J. Tennis
sen, Melissant - Ger. Gem. 9.30 en
18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur ds. R C. Koster en 18.30 uur ds. G.
den Hartogh - Doopsgezinde Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik, voorbe
reiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur
ds. R H. van Harten, Ridderkerk.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. viering
Heilig Avondmaal en nam. nabetrach-
ting Heilig Avondmaal - Ger. Kerk
10.00 uur ds. I. Staat en 18.30 uur ds. H.
Mast.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. H. Veldhuizen, Wou
denberg, v.m. voorbereiding Heilig
Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 u ur
mevr. ds. K. Smit.
chr. streekWad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuvs BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)485736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE;
tel.(0187)47 10 20
e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
sluttingstermyn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Aduertentie-acquisiae:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE;
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN;
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS;
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
G. van Meijeren, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. I. H. Gijs-
bertsen, Gorinchem - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bedie
ning HeiUg Avondmaal en nam. dank
zegging en nabetrachting Heilig Avond
maal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom en 14.30 uur ds. G.
C. Kunz, afscheidsdienst - Lukaskapel
HDG IQ. 15 uur ds. T. W. van Benne-
kom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J.
F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp en
17.00 uur jeugddienst - CAMA Chris
tengemeente, het Prieel, 10.00 uur R.
Millenaar.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. R Voets en 18.00 uur ds. C.
Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. P. Blok, v.m. voorberei
ding Heilig Avondmaal - Ger. Kerk
10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur
ds. G. A. Trouwborst - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur geen
opgave.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. E. Mijnheer, Westbroek -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. Bloemendal, Oud-Beijerland,
bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds.
J. C. den Toom, Sommelsdijk, voorbe
reiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange
lie Ge-meen te Beréa, gebouw 'De
Bron', 10.00 uur Frank Ouweneel.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H A. Samsom,
voorbereiding Heilig Avondmaal en
18.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dintel-
oord - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de
heer J. Seele en 18.00 uur kand. J. Glas.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal - Ger.
Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en
IS.OOuurds.A. J. Krol.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. de Jong
en 18.00 uur drs. P. Rozeboom.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland,
bediening Heilig Avondmaal.
Zondagmiddag 30 november is er om 17.00
uur een jeugddienst in de Hervormde Exo-
duskerk aan de Dorpsweg te Sommelsdijk.
Hans Savert zal een bijdrage aan de dienst
verlenen met zijn voorstelling 'Navenant'.
De voorstelling bevat veel humor met over
het algemeen een diepere betekenis. Hans
houdt het publiek een spiegel voor van
Nederland èn van zichzelf, de maatschappij,
de commercie, de tolerantie en de overmati
ge consumptie. Hij probeert door het spel
heen door middel van contrasten de mensen
tot nadenken te stemmen, hoe zij als gelovi
gen in de maatschappij staan.
De kerk is open om 16.30 uur.
Elke dag worden op de Kabelkrant meer dan
200 woningen getoond van bijna alle make
laars op Goeree Overflakkee. De woningen
komen gerangschikt op woonplaats, beeld
scherm groot, in full color, rustig aan de kij
ker voorbij. Begonnen als 'uurtje' om 19.00
uur is het nu zover uitgegroeid dat het uur
ruim wordt overschreden. Omdat veel kij
kers om 20.00 uur het journaal willen zien
wordt het 'Huizenuurtje' met ingang van 27
november een half uur eerder gestart en wel
om 18.30 uur.
Een bekende uitdrukking die duidt op de
waarde die wordt getiecht aan eigen liuis
en tuin. Beter gezegd, tiuis en inboedel.
Vandaag gebruiken we de uitdrukking om
de bekende Kiaas een ander tintje te
geven. Haard heeft sowieso meerdere
betekenissen, maar in deze tijd van iiet
Jaar wordt de verbinding met de sctioor-
steen gemakkelijk gelegd. Nieuwsgierig als
we zijn kijken we naar het interieur van
huizen en gebouwen. Naast grachtenpan
den bekijken we arbeiderswoningen en
moderne flats. De geschiedenis van het
wonen reikt terug tot lang verleden. Ook
de plaggenhutten in Drenthe hadden
zoiets als meubilair en ander huisraad.
Ruim honderd Jaar na de invoering van de
woningwet valt er over de binnenkant van
eenvoudige huizen genoeg te melden. Van
aangestampte grond en primitieve plavui
zen tot hoogpolig tapijt. Van zeil en losse
kokosmatten tot luxueus parket.
Interieurs waren en zijn verschillend. Niet
alleen wat smaak maar zeker ook wat uit
voering betreft. Van luxe tot zeer sober.
Weeshuizen, kloosters en woningen in hof
jes waren vaak van wanddecoraties voor
zien. De gegoede burgerij beschikte over
een rooksalon, een bibliotheek, mooie
schouwen en ruime keukens met stromend
water uit de pomp. De burger kon zich met
recht verblijden in eigen huis en haard. Bij
het knappend houtvuur genoot hij van een
goede pijp tabak en een goed glas wijn of
bier. Huis en haard behoorde tot de gezel
ligheid die Je tegenwoordig nog ziet in
allerlei reclames.
De meer eigentijdse inventaris was al
meerdere malen in verschillende musea te
zien. Het overdadig gekleurde plastic en
blik uit de Jaren zestig is anders dan de
tinten van een sobere woonkamer uit de
Jaren vijftig en zestig. Na de introductie
van de tapijttegei was er geen houden
meer aan. Binnen de kortste tijd onder
gingen talloze interieurs de ene metamor
fose na de andere. Om uiteindelijk te
belanden in de moderne 'koelkasten' van
onze tijd met een enkel aquarel en een
stationsklok aan de muur. Minimal design
betekende grote opruiming en alles zoveel
mogelijk achter dichte deuren of deurtjes
van draadglas. Zo veranderde huis en
haard in de iglo van De Lage Landen. Nos
talgische interieurs zijn er evenwel altijd
geweest en zullen er altijd blijven. Wij
wachten gelaten de volgende golf van spie
en span bestendige interieurkunst af
Op zaterdag 10 januari 2004 organiseert de
Christelijke Oratorium Vereniging 'Laudan-
do' o.l.v. Rinus Verhage in samenwerking
met Stichting Podium Goeree Overflakkee
een Handel-concert in de Ned. Herv. Kerk in
Dirksland. Uitgevoerd worden het Dettingen
Te Deum, Psalm 89: 'My song shall be
alway', en de Four Coronation Anthems.
Het Randstedelijk Begeleidings Orkest zorgt
voor de begeleiding. De volgende vocale
solisten werken mee: Marijke Nieuwenweg
(sopraan), Annette Vermeulen (alt). Frank
Fritschy (tenor) en Jan Douwes (bas). Het
kistorgel wordt bespeeld door Jos Vogel.
Het concert begint om 19.30 uur. De toe
gangsprijs bedraagt 12,00. CJP-houders,
65-plussers en jeugd beneden de 12 jaar
betalen 8,00. De prijs is inclusief een pro
grammaboekje met tekst en vertaling. Toe-
gangskaarten zijn in voorverkoop verkrijg
baar vanaf vrijdag 12 december 2003
bij VVV-Middelhamis, Textielhuis
Modem-Ouddorp en bij de koorleden.
Voor verdere informatie kunt u contact
opnemen met mevrouw Tiele, tel. 0187-
603604, of met mevrouw Koek, tel. 0187-
683614.
De nieuwe abonnementsprijzen voor
het jaar 2004 zijn:
Jaarabonnement36,00
Halfjaarabonnement18,50
Kwartaalabonnement9,50
Machtiging
Bij de abonnees die ons een mach
tiging voor incasso hebben gegeven
zal het bedrag in december van de
bankrekening worden afgeschreven.
Periodieke overschrijving
De abonnees die hun bank gemach
tigd hebben voor het afschrijven van
het abonnementsgeld verzoeken wij
het nieuwe tarief aan hun bank door
te geven.
De abonnees die geen machtiging of
periodieke overschrijving hebben, ont
vangen een acceptgiro. Indien u op
een andere wijze betaalt, altijd het
abonneenummer vermelden.
In het laatste kwart van elk jaar, of soms al
eerder, verschijnen ze weer: de meditatieve
dagboeken voor het aanstaande jaar. Telkens
weer blijkt er behoefte aan te bestaan de
bundels met voor elke dag een woord ter
overdenking, ontleend aan hèt Woord. Hier
onder som ik er een aantal op.
John Charles Ryle, Een Schuilplaats voor
het hart. Dagboek bij de Bijbel. Uitgeverij
Den Hertog te Houten. Gebonden, 374 pag.
ISBN 90-331-1737-1. Prijs 17,50.
J.C. Ryle leefde van 1816 tot 1900. Hij was
dienaar van het Woord en gedurende het
eind van zijn bediening tevens bisschop in
de Anglicaanse kerk te Engeland. Al eerder
werd er aan zijn geschriften een dagboek
ontleend. Dit dagboek is grotendeels samen
gesteld uit teksten die nog niet eerder in onze
taal beschikbaar waren. Ryle munt uit door
een heldere en bijbelse zeggingskracht.
Altijd weer blijkt dat hij preekte en schreef
met het oog op de praktijk van het leven met
de Heere. Vandaar dat ik deze bundel in het
bijzonder aanbeveel.
C.H. Spurgeon, Het gouden alfabet. Dag
boek over Psalm 119. Uitgeverij Den Hertog
te Houten. Paperback, 383 pag, ISBN 90-
331-1753-3. Prijs 12,50.
Charies Haddon Spurgeon was een jongere
tijdgenoot van Ryle. Hij is vooral bekend
geworden als opwekkingsprediker te Lon
den. Maar naast een beroemd prediker was
hij ook een begaafd Schriftuitlegger. Enkele
jaren voor zijn dood schreef hij een prakti
sche verklaring van Psalm 119: 'The Golden
Alphabeth'. Nu wordt dit psalmencommen
taar aangeboden in de vorm van een dag
boek, verknipt dus in 366 stukjes. Dat biedt
de aantrekkelijke mogelijkheid om een jaar
lang met deze diepe Psalm bezig te zijn.
Achter in het boek zijn extra stukjes opgeno
men voor de diverse christelijke feestdagen
alsmede voor de oud- en nieuwjaarsdag.
Octavius Winslow, Het dagelijks wandelen
met God. Uitgeverij Van Wijngaarden te
Bameveld. Gebonden, ISBN 90-805-6992-
5. Prijs 20,40.
Het is een goed initiatief geweest van boek
handel-uitgeverij Van Wijngaarden om dit
prachtige dagboek opnieuw uit te brengen.
Zelf bezit ik een uitgaaf van de tweede druk
uit 1914. Het laat niet na telkens weer indruk
te maken. Van Winslow (1808-1878) ver
scheen in onze taal enkele jaren geleden de
mooie bundel 'Psalmen in de nacht'Hij was
in zijn dagen een bekend non-conformistisch
prediker in Engeland. Zijn moeder, de
bekende Mary Winslow, gaf hem een god
vrezende opvoeding. In het 'Woord vooraf'
van dit dagboek ontvangt de lezer de vol
gende opwekking: "Laat uw eerste gedachte
(namelijk van de nieuwe dag) aan God
gewijd zijn en uw eerste reukwerk opstijgen
tot Jezus" en uw eerste gebed tot de Heilige
Geest zijn gericht. Aldus met verse olie
overgoten zijnde, zult u rustig en veilig
heengaan door de dag, daar u hem begint,
voortzet en eindigt met God." Dit boek wil
daarbij behulpzaam zijn.
Leven en Licht. Bijbels dagboek 2004. Uit
geverij Den Hertog te Houten. Paperback,
372 pag. ISBN 90-331-1712-6. Prijs 6,90.
Jaariijks wordt dit dagboek samengesteld
door een zestal predikanten, afkomstig uit
een drietal kerken. Te weten: ds. P. den But
ter (CGK), ds. C. Harinck (GG), ds. W.
Harinck (GG), ds. G.C. Kunz (NHK), ds.
L.W.Ch. Ruijgrok (NHK) en ds. A. van de
Weerd (CGK). De dagelijkse overdenkingen
zijn niet erg uitvoerig, wel helder en kern
achtig. Doorgaans geeft elke maand aan
dacht aan een afgebakend Schriftgedeelte.
Aan de orde komt onder meer: 2 Samuel 19-
24, Johannes 17, Esther en 1 Koningen 1-11.
H. van Dam, De Heere is mijn Herder. Over
het leven van David. Dagboek voor kinde
ren. Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Paperback. 378 pag. ISBN 90-331-1785-1,
Prijs 12,50.
Dit kleurige dagboekje is samengesteld met
het oog op de kinderen van 8 jaar en ouder.
De titel is genomen uit Psalm 23, het her
derslied van David. Het is ook geschreven
rond het leven van koning David. In de
maand december wordt dit toegespitst op de
Heere Jezus, de grote Zoon van David. Elk
stukje wordt besloten met een Psalmvers.
Tot slot noem ik nog een tweetal boekjes die
geen dagboek zijn in de strikte betekenis van
het woord. Vanwege hun beperkte omvang
en hun geestelijke inhoud kunnen ze wel zo
gebruikt worden. Ter meditatie en persoon
lijke stichting! Beide kwamen uit in de serie
'Licht op de kandelaar"De uitgever presen
teert die reeks als volgt: "deeltjes met prak
tische theologie van Engelse en Schotse
schrijvers uit de zeventiende tot de negen
tiende eeuw". De nadruk ligt op geschriften
die nog niet eerder in het Nederlands ver
taald werden. Al eerder kwamen werkjes uit
van Is. Ambrosius, R.M. McCheyne, John
Newton en J.C. Ryle. Ik volsta nu met de
aanduiding van schrijver, titel en korte
omschrijving.
Joseph Alleine, Uitnemende liefde. 64 pag.
ISBN 90-331-1776-2. Zes overdenkingen,
ooit uitgesproken bij de bediening van het
Heilig Avondmaal.
William Romaine, Het vaste fundament. 71
pag. ISBN 90-331-1757-6. Een verhande
ling over 1 Korinthe 3:11, "Niemand kan
een ander fundament leggen dan hetgeen
gelegd is, hetwelk is Jezus Christus".
De serie 'Licht op de kandelaar' wordt uit
gegeven door Den Hertog te Houten. De
prijs per deeltje is 6,90. Goede kost voor
weinig geld!
J.M.J. Kieviet
Eén van de bewoners
'zijnlabel uiteer:
De voorzitter van Woongoed Flakkee,
Simon van Nieuwaal lichtte in de gemeen
schapsruimte de bewoners het Senioren
Label toe. Want ook voor de meeste senio
ren is het label een tamelijk onbekend feno
meen, "Vooraleerst wil ik zeggen dat wij erg
trots zijn op 'de Tuunstee"", merkte Van
Nieuwaal op, "In de toekomst krijgen we
met een grote mate van vergrijzing te
maken. Dit betekent dat er veel ouderen zul
len moeten worden opgevangen, terwijl de
mensen zelf zo veel en zo lang mogelijk zelf-
standia thuis willen wonen, wat overigens
ook het uitgangspunt van Woongoed Flak
kee is. Over tien jaar bestaat het traditionele
verzorgingshuis namelijk niet meer. Het is
zelfs zo dat in 2009 op adequate wijze zorg
in de woning zélf moet kunnen worden ver
leend. Seniorenwoningen met het Senioren
Label maken dat mogelijk. Criteria voor het
in aanmerking komen voor het label zijn
aspecten als veiligheid, gebruiksgemak, toe
gankelijkheid en aanpasbaarheid", aldus
Van Nieuwaal.
Volgens het Projectbureau Senioren Label
scoort het complex op deze punten ruim vol
doende. Wat de veiligheid betreft; het com
plex zou bestendig behoren te zijn tegen
inbraak. Op het punt van gebruiksmak vallen
zaken als zittend de ramen open kunnen
doen en onder meer de aanwezigheid van
thermostaatkranen op. Verder zijn de wonin
gen rolstoelvriendelijk en is er een lift aan
wezig. Voor Woongoed Flakkee is dit zeker
niet het laatste complex met het Senioren
Label. In het voormalige gebouw van de
Rijks'scholengemeenschap in Middelhamis,
waar Woongoed Flakkee ook senioren
appartementen realiseert, zal ook de plaquet
te met daarop het keurmerk Senioren Label
komen te hangen.
Bel (0187) 47 10 20 of mail naar algem»en@gcbr-dew