DE MACHT VAN DE MEDIA tthitk Handel in Dirksland Uitreiking Senioren Label gebouw 'de Tuunstee' PREDIKBEURTEN Abonnements tarieven 2004 Een woord voor elke dag U zoekt iets speciaals^ voor uw drukwerk? EiiAtnnai-iiiEtJws EIÜVriDEII-IIIEUWS Jeugddienst Exodus gemeente 'Huizenuurtje' op Kabelkrant vroeger Huis en haard Macht Dictatuur van de media Ze dulden geen tegenspraak Monopolierecht Mijn conclusie W. H. Velema Zondag 30 november 2003 NIEUWE TONGE - Bij de lift in het trappenhuis van het senioren-woon complex 'de Tïiunstee' in Nieuwe Ton- ge prijkt nu een plaquette met de woorden 'Senioren Label, keurmerk geschikt voor alle leeftijden'. De bewoners ontvingen donderdagmid dag bovendien een certificaat dat bewijst dat hun woning 'senior-proof' is en aangepast kan worden aan de lichamelijke beperkingen die het ouder worden nu eenmaal met zich mee kan brengen. Gebr. de Waai 5 iOHaikkerij PAGINA 2 VRIJDAG 28 NOVEMBER 2003 Het zal de lezer niet verbazen dat ik dit onderwerp aan de orde stel naar aanleiding van de rel omtrent satires op het koningshuis in televisie-uitzendingen. Ik heb daarover geschreven en kom daar nu niet op terug. Het gaat mij in deze column om de invloed van de media op de bevol king. Bij media denk ik allereerst aan de televisie. Wat echter in t.v.-programma's aan de orde komt en bij het lajkerspubliek blijkt aan te slaan, komt ook voor de radio en in de krant. In sommige gevallen is de volg orde zelfs omgekeerd. De krant begint, de televisie pakt het op, ja neemt het over. En dan is er gedurende enkele dagen geen pro gramma waarin het item niet aan de orde komt. Ik gebruikte hierboven het woord macht. Zo ervaar ik de werking en de invloed van de media, vooral de drie die ik hierboven noem de. Men kan onder drie gezichtspunten van hun macht spreken. Allereerst: zij bepalen de agenda. Zij dicteren de onderwerpen waar mee de publieke opinie zich bezig moet hou den. Doe je dat niet, dan tel je niet (meer) mee. Dan ben je niet bij de tijd en kun je eigenlijk niet meepraten. Dus: knop om, 's morgens vroeg al, en draai hem niet uit voor je naar bed gaat. Het zal de opmerkzame kijker niet ontgaan dat, als eeimiaal een item aan de orde is, er veel herhaling in de vertoningen voorkomt. Ik noem nu maar de terreuraanslag op het World Trade Center in 2001, of de rouw- plechtigheden voor en tijdens de begrafenis van Prins Claus. Ik weet niet hoe het de kijker-lezer-luisteraar vergaat. Zelf heb ik uit zuinigheidsoverwe- gingen wat mijn tijdbesteding betreft, geleerd me met één keer kijken te vergenoe gen. Dan heb ik het wel gezien. Soms kan er nog een tweede keer af, maar dan is het voor mij genoeg. Dat komt niet voort uit hautaine scepsis, maar uit - wat mij in mijn jeugd geleerd is - een verantwoorde tijdsbeste ding. Zonder dat ik al aan een evaluatie van het thema toe ben zeg ik nu reeds: met deze hou ding van één keer is genoeg, wapen ik me tegen de macht en de invloed van de media in mijn leven. Mijn advies is reeds op dit moment: Laat je er niet door beheersen. Hierbij denk ik weer aan een uitspraak die ik in mijn ouderlijk huis nog wel eens hoorde: De gestadige druppel holt de steen uit. In verband met de media zou je zowel van een stortvloed als van wateren kunnen spreken, met dienovereenkomstig ernstiger gevolgen. Samenvattend zeg ik: de media dicteren de agenda van de publieke aandacht. En in het verlengde daarvan: ook van de publieke dis cussie. Een tweede opmerking is, dat de media eigenlijk geen tegenspraak dulden. Denk aan de hetze rond de satire op Koningin Beatrix. Wel, wie kritisch ingaat tegen de macht van de media, hij of zij is op dit terrein een revo lutionair, die juist met diezelfde macht van de media tot zwijgen gebracht moet worden. U kunt er twee beelden voor gebruiken: monddood gemaakt of uitgeschakeld wor den. Resuhaat van beide is hetzelfde. U hebt in de pers kunnen nagaan hoe in de voorbije weken de media hun monopoliemacht ver dedigden. Ik heb er soms van opgekeken en in stilte bij gelachen, hoe de ene krant de andere te hulp kwam. Er mag niet aan de vrijheid van meningsuiting geknabbeld wor den. Die vrijheid is immers een grondrecht. Met de uitdrukking monopoliemacht ben ik bij mijn derde bezwaar. De media achten zich gerechtigd te schrijven wat en hoe ze het willen. Hun monopoliemacht wordt dan als een monopolierecht opgevat. Wie doet me wat! Ia, wie zijn vinger of stem tegen ons verheft tast de vrijheid van meningsuiting aan. Dus, u weet wat u te wachten staat als u ons aanpakt. Dit alles komt erop neer dat de media zich niet verwaardigen tot een publieke discussie over de grenzen van hun macht. Ze doen er het zwijgen toe, door alleen maar te verwij zen naar het recht op vrije meningsuiting. Het is wel opmerkelijk dat juist in deze week een vonnis is geveld over smadelijke publi caties over mevrouw Gretta Duisenberg. De tegen haar geuite onbeschoftheden gingen de rechter te ver, dus over de schreef. Daar om een veroordeling. Dat premier Balkenende met zijn kritische opmerkingen juist een publieke discussie op gang wilde brengen over het principieel recht op vrije meningsuiting, en tegelijk over de grenzen daarvan in een beschaafde samenleving, is door zijn critici volledig miskend. Misschien dat de premier zijn goe de bedoelingen beter in een ander vat had kunnen gieten - ik wil die mogelijkheid openlaten. Tegelijk zeg ik: het getuigt niet van volwassenheid dat de media als kleine jongens achter hem zijn aangehold, zonder begrip voor zijn intentie te tonen. Het zijn toch met name de media die zulk begrip moeten opbrengen en hun lezers, hoorders, kijkers daartoe moeten opvoeden. In een vorig artikel schreef ik over het beschavingspeil dat in het geding was. Nu voeg ik daar het bezwaar van puberaal gedrag aan toe. We maken in onze samenleving telkens weer agressief gedrag van jongeren mee; vooral als ze hun zin niet krijgen, of als ze naar hun gedachten worden tegengewerkt. Datzelfde puberaal gedrag hebben de media zich aangemeten in de afgelopen weken - niet alle media, maar wel die in kranten die door het grote publiek worden gelezen, ver eerd en geciteerd! Wat moet de conclusie van dit verhaal zijn? Dat er een discussie op gang komt over de grenzen aan de vrijheid en het recht van meningsuiting. We kunnen die grenzen in een proces door de rechter laten bepalen, zoals in bovenge noemd geval. Om een gedwongen rectificatie of een ver bod van publicatie gedaan te krijgen, moet meestal een lange weg gegaan worden. Dat kost tijd, is een emotionele belasting, terwijl de hele zaak dan na (vele) maanden opnieuw in de publieke belangstelling komt te staan. Neen, de media zelf zouden, vooral naar aanleiding van recente gebeurtenissen, zelf een code moeten opstellen, met de uitdruk kelijke belofte dat men in de kring van jour nalisten zich daaraan zal houden. We kennen in Nederland een Raad voor de journalistiek. Die zou hierbij diensten kun nen bewijzen. Het voordeel van zo'n code, door de media makers zelf opgesteld, is dat zij hun eigen zaak behartigen ten overstaan van de men sen tot wie zij zich richten. Een dergelijke code geeft grenzen aan binnen de beroeps groep. Hiermee wordt tegelijk publiek verantwoor ding afgelegd van de manier van doen. Jour nalisten laten zich dan daarop aanspreken. Daarmee is de monopoliepositie van de media doorbroken. Zij hebben zich vrijwil lig een beperking opgelegd en de plicht tot verantwoording aanvaard. Ook de macht van de media is in een demo cratische samenleving aan grenzen gebonden. Dat ze dan duidelijk getrokken en geëerbie digd worden - primair van binnenuit. OVDT>OI(P-Her\.Gem.Dorpskerk: 9.30 uur ds. G. C. Kunz, Sommelsdijk en 18.30 uur ds. C. Oorschot, Tholen. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. C. Oorschot en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, Goe- dereede. Woensdag 3 december, Dorpskerk: 19.30 uur ds. W. J. Tennis sen, Melissant - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.30 uur ds. G. den Hartogh - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, voorbe reiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. R H. van Harten, Ridderkerk. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. viering Heilig Avondmaal en nam. nabetrach- ting Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur ds. I. Staat en 18.30 uur ds. H. Mast. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. H. Veldhuizen, Wou denberg, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 u ur mevr. ds. K. Smit. chr. streekWad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuvs BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluttingstermyn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Aduertentie-acquisiae: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN; Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS; postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. I. H. Gijs- bertsen, Gorinchem - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bedie ning HeiUg Avondmaal en nam. dank zegging en nabetrachting Heilig Avond maal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 14.30 uur ds. G. C. Kunz, afscheidsdienst - Lukaskapel HDG IQ. 15 uur ds. T. W. van Benne- kom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp en 17.00 uur jeugddienst - CAMA Chris tengemeente, het Prieel, 10.00 uur R. Millenaar. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. R Voets en 18.00 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P. Blok, v.m. voorberei ding Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. G. A. Trouwborst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 14.30 uur geen opgave. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. E. Mijnheer, Westbroek - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Bloemendal, Oud-Beijerland, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, Sommelsdijk, voorbe reiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange lie Ge-meen te Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur Frank Ouweneel. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H A. Samsom, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dintel- oord - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. Seele en 18.00 uur kand. J. Glas. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en IS.OOuurds.A. J. Krol. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. de Jong en 18.00 uur drs. P. Rozeboom. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland, bediening Heilig Avondmaal. Zondagmiddag 30 november is er om 17.00 uur een jeugddienst in de Hervormde Exo- duskerk aan de Dorpsweg te Sommelsdijk. Hans Savert zal een bijdrage aan de dienst verlenen met zijn voorstelling 'Navenant'. De voorstelling bevat veel humor met over het algemeen een diepere betekenis. Hans houdt het publiek een spiegel voor van Nederland èn van zichzelf, de maatschappij, de commercie, de tolerantie en de overmati ge consumptie. Hij probeert door het spel heen door middel van contrasten de mensen tot nadenken te stemmen, hoe zij als gelovi gen in de maatschappij staan. De kerk is open om 16.30 uur. Elke dag worden op de Kabelkrant meer dan 200 woningen getoond van bijna alle make laars op Goeree Overflakkee. De woningen komen gerangschikt op woonplaats, beeld scherm groot, in full color, rustig aan de kij ker voorbij. Begonnen als 'uurtje' om 19.00 uur is het nu zover uitgegroeid dat het uur ruim wordt overschreden. Omdat veel kij kers om 20.00 uur het journaal willen zien wordt het 'Huizenuurtje' met ingang van 27 november een half uur eerder gestart en wel om 18.30 uur. Een bekende uitdrukking die duidt op de waarde die wordt getiecht aan eigen liuis en tuin. Beter gezegd, tiuis en inboedel. Vandaag gebruiken we de uitdrukking om de bekende Kiaas een ander tintje te geven. Haard heeft sowieso meerdere betekenissen, maar in deze tijd van iiet Jaar wordt de verbinding met de sctioor- steen gemakkelijk gelegd. Nieuwsgierig als we zijn kijken we naar het interieur van huizen en gebouwen. Naast grachtenpan den bekijken we arbeiderswoningen en moderne flats. De geschiedenis van het wonen reikt terug tot lang verleden. Ook de plaggenhutten in Drenthe hadden zoiets als meubilair en ander huisraad. Ruim honderd Jaar na de invoering van de woningwet valt er over de binnenkant van eenvoudige huizen genoeg te melden. Van aangestampte grond en primitieve plavui zen tot hoogpolig tapijt. Van zeil en losse kokosmatten tot luxueus parket. Interieurs waren en zijn verschillend. Niet alleen wat smaak maar zeker ook wat uit voering betreft. Van luxe tot zeer sober. Weeshuizen, kloosters en woningen in hof jes waren vaak van wanddecoraties voor zien. De gegoede burgerij beschikte over een rooksalon, een bibliotheek, mooie schouwen en ruime keukens met stromend water uit de pomp. De burger kon zich met recht verblijden in eigen huis en haard. Bij het knappend houtvuur genoot hij van een goede pijp tabak en een goed glas wijn of bier. Huis en haard behoorde tot de gezel ligheid die Je tegenwoordig nog ziet in allerlei reclames. De meer eigentijdse inventaris was al meerdere malen in verschillende musea te zien. Het overdadig gekleurde plastic en blik uit de Jaren zestig is anders dan de tinten van een sobere woonkamer uit de Jaren vijftig en zestig. Na de introductie van de tapijttegei was er geen houden meer aan. Binnen de kortste tijd onder gingen talloze interieurs de ene metamor fose na de andere. Om uiteindelijk te belanden in de moderne 'koelkasten' van onze tijd met een enkel aquarel en een stationsklok aan de muur. Minimal design betekende grote opruiming en alles zoveel mogelijk achter dichte deuren of deurtjes van draadglas. Zo veranderde huis en haard in de iglo van De Lage Landen. Nos talgische interieurs zijn er evenwel altijd geweest en zullen er altijd blijven. Wij wachten gelaten de volgende golf van spie en span bestendige interieurkunst af Op zaterdag 10 januari 2004 organiseert de Christelijke Oratorium Vereniging 'Laudan- do' o.l.v. Rinus Verhage in samenwerking met Stichting Podium Goeree Overflakkee een Handel-concert in de Ned. Herv. Kerk in Dirksland. Uitgevoerd worden het Dettingen Te Deum, Psalm 89: 'My song shall be alway', en de Four Coronation Anthems. Het Randstedelijk Begeleidings Orkest zorgt voor de begeleiding. De volgende vocale solisten werken mee: Marijke Nieuwenweg (sopraan), Annette Vermeulen (alt). Frank Fritschy (tenor) en Jan Douwes (bas). Het kistorgel wordt bespeeld door Jos Vogel. Het concert begint om 19.30 uur. De toe gangsprijs bedraagt 12,00. CJP-houders, 65-plussers en jeugd beneden de 12 jaar betalen 8,00. De prijs is inclusief een pro grammaboekje met tekst en vertaling. Toe- gangskaarten zijn in voorverkoop verkrijg baar vanaf vrijdag 12 december 2003 bij VVV-Middelhamis, Textielhuis Modem-Ouddorp en bij de koorleden. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Tiele, tel. 0187- 603604, of met mevrouw Koek, tel. 0187- 683614. De nieuwe abonnementsprijzen voor het jaar 2004 zijn: Jaarabonnement36,00 Halfjaarabonnement18,50 Kwartaalabonnement9,50 Machtiging Bij de abonnees die ons een mach tiging voor incasso hebben gegeven zal het bedrag in december van de bankrekening worden afgeschreven. Periodieke overschrijving De abonnees die hun bank gemach tigd hebben voor het afschrijven van het abonnementsgeld verzoeken wij het nieuwe tarief aan hun bank door te geven. De abonnees die geen machtiging of periodieke overschrijving hebben, ont vangen een acceptgiro. Indien u op een andere wijze betaalt, altijd het abonneenummer vermelden. In het laatste kwart van elk jaar, of soms al eerder, verschijnen ze weer: de meditatieve dagboeken voor het aanstaande jaar. Telkens weer blijkt er behoefte aan te bestaan de bundels met voor elke dag een woord ter overdenking, ontleend aan hèt Woord. Hier onder som ik er een aantal op. John Charles Ryle, Een Schuilplaats voor het hart. Dagboek bij de Bijbel. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden, 374 pag. ISBN 90-331-1737-1. Prijs 17,50. J.C. Ryle leefde van 1816 tot 1900. Hij was dienaar van het Woord en gedurende het eind van zijn bediening tevens bisschop in de Anglicaanse kerk te Engeland. Al eerder werd er aan zijn geschriften een dagboek ontleend. Dit dagboek is grotendeels samen gesteld uit teksten die nog niet eerder in onze taal beschikbaar waren. Ryle munt uit door een heldere en bijbelse zeggingskracht. Altijd weer blijkt dat hij preekte en schreef met het oog op de praktijk van het leven met de Heere. Vandaar dat ik deze bundel in het bijzonder aanbeveel. C.H. Spurgeon, Het gouden alfabet. Dag boek over Psalm 119. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback, 383 pag, ISBN 90- 331-1753-3. Prijs 12,50. Charies Haddon Spurgeon was een jongere tijdgenoot van Ryle. Hij is vooral bekend geworden als opwekkingsprediker te Lon den. Maar naast een beroemd prediker was hij ook een begaafd Schriftuitlegger. Enkele jaren voor zijn dood schreef hij een prakti sche verklaring van Psalm 119: 'The Golden Alphabeth'. Nu wordt dit psalmencommen taar aangeboden in de vorm van een dag boek, verknipt dus in 366 stukjes. Dat biedt de aantrekkelijke mogelijkheid om een jaar lang met deze diepe Psalm bezig te zijn. Achter in het boek zijn extra stukjes opgeno men voor de diverse christelijke feestdagen alsmede voor de oud- en nieuwjaarsdag. Octavius Winslow, Het dagelijks wandelen met God. Uitgeverij Van Wijngaarden te Bameveld. Gebonden, ISBN 90-805-6992- 5. Prijs 20,40. Het is een goed initiatief geweest van boek handel-uitgeverij Van Wijngaarden om dit prachtige dagboek opnieuw uit te brengen. Zelf bezit ik een uitgaaf van de tweede druk uit 1914. Het laat niet na telkens weer indruk te maken. Van Winslow (1808-1878) ver scheen in onze taal enkele jaren geleden de mooie bundel 'Psalmen in de nacht'Hij was in zijn dagen een bekend non-conformistisch prediker in Engeland. Zijn moeder, de bekende Mary Winslow, gaf hem een god vrezende opvoeding. In het 'Woord vooraf' van dit dagboek ontvangt de lezer de vol gende opwekking: "Laat uw eerste gedachte (namelijk van de nieuwe dag) aan God gewijd zijn en uw eerste reukwerk opstijgen tot Jezus" en uw eerste gebed tot de Heilige Geest zijn gericht. Aldus met verse olie overgoten zijnde, zult u rustig en veilig heengaan door de dag, daar u hem begint, voortzet en eindigt met God." Dit boek wil daarbij behulpzaam zijn. Leven en Licht. Bijbels dagboek 2004. Uit geverij Den Hertog te Houten. Paperback, 372 pag. ISBN 90-331-1712-6. Prijs 6,90. Jaariijks wordt dit dagboek samengesteld door een zestal predikanten, afkomstig uit een drietal kerken. Te weten: ds. P. den But ter (CGK), ds. C. Harinck (GG), ds. W. Harinck (GG), ds. G.C. Kunz (NHK), ds. L.W.Ch. Ruijgrok (NHK) en ds. A. van de Weerd (CGK). De dagelijkse overdenkingen zijn niet erg uitvoerig, wel helder en kern achtig. Doorgaans geeft elke maand aan dacht aan een afgebakend Schriftgedeelte. Aan de orde komt onder meer: 2 Samuel 19- 24, Johannes 17, Esther en 1 Koningen 1-11. H. van Dam, De Heere is mijn Herder. Over het leven van David. Dagboek voor kinde ren. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback. 378 pag. ISBN 90-331-1785-1, Prijs 12,50. Dit kleurige dagboekje is samengesteld met het oog op de kinderen van 8 jaar en ouder. De titel is genomen uit Psalm 23, het her derslied van David. Het is ook geschreven rond het leven van koning David. In de maand december wordt dit toegespitst op de Heere Jezus, de grote Zoon van David. Elk stukje wordt besloten met een Psalmvers. Tot slot noem ik nog een tweetal boekjes die geen dagboek zijn in de strikte betekenis van het woord. Vanwege hun beperkte omvang en hun geestelijke inhoud kunnen ze wel zo gebruikt worden. Ter meditatie en persoon lijke stichting! Beide kwamen uit in de serie 'Licht op de kandelaar"De uitgever presen teert die reeks als volgt: "deeltjes met prak tische theologie van Engelse en Schotse schrijvers uit de zeventiende tot de negen tiende eeuw". De nadruk ligt op geschriften die nog niet eerder in het Nederlands ver taald werden. Al eerder kwamen werkjes uit van Is. Ambrosius, R.M. McCheyne, John Newton en J.C. Ryle. Ik volsta nu met de aanduiding van schrijver, titel en korte omschrijving. Joseph Alleine, Uitnemende liefde. 64 pag. ISBN 90-331-1776-2. Zes overdenkingen, ooit uitgesproken bij de bediening van het Heilig Avondmaal. William Romaine, Het vaste fundament. 71 pag. ISBN 90-331-1757-6. Een verhande ling over 1 Korinthe 3:11, "Niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus". De serie 'Licht op de kandelaar' wordt uit gegeven door Den Hertog te Houten. De prijs per deeltje is 6,90. Goede kost voor weinig geld! J.M.J. Kieviet Eén van de bewoners 'zijnlabel uiteer: De voorzitter van Woongoed Flakkee, Simon van Nieuwaal lichtte in de gemeen schapsruimte de bewoners het Senioren Label toe. Want ook voor de meeste senio ren is het label een tamelijk onbekend feno meen, "Vooraleerst wil ik zeggen dat wij erg trots zijn op 'de Tuunstee"", merkte Van Nieuwaal op, "In de toekomst krijgen we met een grote mate van vergrijzing te maken. Dit betekent dat er veel ouderen zul len moeten worden opgevangen, terwijl de mensen zelf zo veel en zo lang mogelijk zelf- standia thuis willen wonen, wat overigens ook het uitgangspunt van Woongoed Flak kee is. Over tien jaar bestaat het traditionele verzorgingshuis namelijk niet meer. Het is zelfs zo dat in 2009 op adequate wijze zorg in de woning zélf moet kunnen worden ver leend. Seniorenwoningen met het Senioren Label maken dat mogelijk. Criteria voor het in aanmerking komen voor het label zijn aspecten als veiligheid, gebruiksgemak, toe gankelijkheid en aanpasbaarheid", aldus Van Nieuwaal. Volgens het Projectbureau Senioren Label scoort het complex op deze punten ruim vol doende. Wat de veiligheid betreft; het com plex zou bestendig behoren te zijn tegen inbraak. Op het punt van gebruiksmak vallen zaken als zittend de ramen open kunnen doen en onder meer de aanwezigheid van thermostaatkranen op. Verder zijn de wonin gen rolstoelvriendelijk en is er een lift aan wezig. Voor Woongoed Flakkee is dit zeker niet het laatste complex met het Senioren Label. In het voormalige gebouw van de Rijks'scholengemeenschap in Middelhamis, waar Woongoed Flakkee ook senioren appartementen realiseert, zal ook de plaquet te met daarop het keurmerk Senioren Label komen te hangen. Bel (0187) 47 10 20 of mail naar algem»en@gcbr-dew

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2