Overdenking Schitterend slot Jaar van de Boerderij op GoereeOverflaldtee JOOP vandaag LITIE 0900-8844 Pakjesavond Bidt en Werkt uit de Heilige Schrift EHMIDBn-niEUWS Verkoopdag vrouwenvereniging Bingo in Ooitgensplaat Snelheidscontroles Geen discussie, maar lofzang Verkiezing van eeuvrigheid. Verkiezing in Christus Verkiezing tot zaligheid. FFM aPOfJEUlING BUTBNOe BOonmN pimoiiufiiGtutt Mf itff t Maxi piiims SIO t GÊIROE CONOENi VOOBKOmN VKtJDAAG 21 NOVEMBER 2003 Onder enorme publieke belangstel ling is op 17 november j.l. in het gemeentehuis van Middelharnis het Jaar van de Boerderij op Goeree- Overflakkee afgesloten met een pre sentatie van 'Boerendracht en boeren- pracht'. Ook Lyanne de Laat van het Erfgoedhuis Zuid-Holland, die het Jaar van de Boerderij in de provincie Zuid-Holland heeft gecoördineerd, woonde de bijeenkomst bij. Na een welkomstwoord van burgemeester mevrouw De Vries etaleerde streekdracht- ensemble Eeuwkant een beeld van de kle ding op Goeree-Overflakkee van rond 1900 en vroeger. Vóór de pauze lag de nadruk op boerendracht en het algemene straatbeeld rond 1900. Een veelkleurige groep van kinderen, mannen en vrouwen liet die tijd overtuigend herleven. Na de pauze lag het accent op boerenpracht en ging men verder terug in de tijd. Heel bij zonder was het uitstapje naar de negentien de eeuw. Voorbeelden van kleding en sie raden lieten zien hoe de streekdracht zich hier heeft ontwikkeld van omstreeks 1820 tot 1920. Voor deze gelegenheid droeg Ensemble Eeuwkant sieraden die bij de keuveldracht horen uit de collectie van het Streekmuse um Goeree-Overflakkee en uit de collectie van juwelier Minderhoud uit Amemuiden en Westkapelle. Heel speciaal waren de krulbellen van omstreeks 1800 - die zeld zaam zijn - en de sieradenset van omstreeks 1850, compleet met krulbellen en goudijzer uit de collectie Minderhoud. Ook een originele kaphoed met gekleurde Margriet, omstreeks JS60. Martine, omstreeks 1850. linten uit de negentiende eeuw was iets bij zonders en werd nog niet eerder vertoond. Vol waardering sloot de voorzitter van het Streekmuseum, Rinus van Dam, de presen tatie van 'Boerendracht en Boerenpracht' af. De initiatiefnemers kunnen terugzien op een zeer geslaagd evenement. Met de onmisbare kracht van Corry Kersten achter de schermen verUep de show van de drieëndertig deelnemers voortreffelijk en in een ongedwongen sfeer. De presentatie was in handen van Cathy Westdorp van Ensemble Eeuwkant en streeksieradenspe- cialist Piet Minderhoud. Op de foto's de drie toppers van de afslui tingsavond in Middelharnis, getooid met keuvels van Ensemble Eeuwkant en Streeksieraden uit de collectie Streekmu- sem Goeree-Overflakkee en de collectie Minderhoud. GOEDEREEDE - Woensdag 26 november a.s. hoopt vrouwenvereniging 'Bidt en Werkt' uit Goedereede haar jaarlijkse ver- koopdag te houden in verenigingsgebouw 'De Ark' aan het Kerkpad 2. Iedereen is er hartelijk welkom, vanaf 9.30 tot 16.00 uur. Zoals vanouds is er weer van alles te koop en te raden. En niet te vergeten: de lootjes waar mee weer prachtige prijzen zijn te verdienen. U kunt er dames-, heren en kinderondergoed kopen van het merk Beren. Maar u kunt er ook uw linnenkast aanvullen met lakens (één- en tweepersoons) en dekbedovertrek ken. Verder zijn er weer planten, boeken oliebollen, speculaas, eigengemaakte jam en advocaat, handwerken, kaarten, schorten, pannenlappen, beklede manden voor onder andere een 'tiendagenpakket', tafellakens, kussens, baby-, peuter- en kleuterslaapzak- ken, sokken, slabben, cadeauartikelen. speelgoed. Baby bom kleertjes, snoepschep- pen, enz, enz. Voor de kinderen is er de grab belton en enveloppe trekken (altijd prijs) en nog veel meer. De opbrengst van de verko ping is voor kerk en zending. U komt toch ook? Vandaag, vrijdag 21 november, gaat JOOP voor de 4e keer dit seizoen open. Grijp je kans en meet us in de Jongeren Ontmoe tingsplek OoltgensPlaat op de gezellige zol derruimte van de Ger. Kerk. Op deze locatie ontmoeten steeds weer nieuwe jongeren elkaar. Vrolijkheid en diepgang gaan hier samen. JOOP staat nog steeds voor: onaf hankelijk, gezellig, verrassend en relaxed met goede muziek. Natum-lijk mag er binnen niet worden gerookt, maar de consumpties zijn gevarieerd en redelijk geprijsd. Jonge ren van 16 jaar en ouder: welkom. Toegang 1,- Locatie: Zuidachterweg te Ooltgens- plaat. Inloop vanaf 20.00 uur, sluiting om 23.00 uur. De betere woninginrichtiiig sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Basiseenheid Goeree-Overflakkee GOEREE-OVERFLAKKEE - Personeel van de Verkeerspolitie (Project Verkeers handhaving) hield dinsdagmorgen en -mid dag radarsnelheidscontroles op de Lieve Vrouwepoldersedijk bij Stad aan 't Haring vliet, Stationsweg in Oude Tonge, Ooster weg in Ouddorp, Korteweegje, Boomvliet en Staakweg, allen in Dirksland. Op de Lieve Vrouwepoldersedijk hielden dinsdagmorgen 22 van de 547 passerende automobilisten zich niet aan de 50 km- limiet. Hoogst gemeten snelheid: 76 km/uur. Op de Stationsweg werd eveneens 's mor gens gecontroleerd. Hier namen 38 van de 335 passerende automobilisten het niet zo nauw met de daar toegestane '50'. De hoog ste overtreding bedroeg 84 km/uur. Op het Korteweegje werd tussen kwart voor acht en half tien gecontroleerd. Hier flitste de snelheidsradar 49 van de 500 langsrijden de weggebruikers. Hoogste snelheidsover treding bedroeg 74 km/uur in plaats van '50'. Van half elf tot half twaalf stond er op de Oosterweg ook een radarwagen. Hier had den 8 van de 50 passerende automobilisten lak aan de 50 km-limiet. Hoogst gemeten snelheid bedroeg 69 km/uur. Op de Boomvliet werd dinsdagmorgen gecontroleerd. Hier reden tien van de 212 gecontroleerde automobilisten aanzienlijk harden dan '80'. Hoogst gemeten snelheid: 104 km/uur. Tussen half negen en kwart over elf flitste de snelheidsradar op de Staakweg 15 van de 140 voorbijrijdende weggebruikers. Hoog ste overtreding bedroeg 108 km/uur in plaats van '80'. Op zaterdag 29 november is er weer een ZAJW-avond een verenigingsgebouw Elim te Nieuwe Tonge. Ditmaal zal hetzelfde spel als vorig jaar worden gespeeld. Nemen jullie daarom allemaal een cadeautje mee ter waarde van 1,00 a 1,50? JuUie kunnen vast wel tijd vinden om er een surprise van te maken! Op vrijdag 28 november a.s. organiseert voetbalvereniging OFB te Ooitgensplaat weer een gezeUige bingo met vele mooie prijzen, boodschappenmanden, planten, vleesschotels en diverse mooie artikelen. In de superronde is een waardebon te winnen van 70, te besteden bij Molendijk's drogis terij, slijterij en huishoudelijke artikelen. U bent welkom tijdens de bingo in vereni gingsgebouw 't Centrum te Ooitgensplaat. De aanvang is 20.00 uur en het eerste kopje koffie of thee is gratis. '^Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voorde grondlegging der wereld, opdat..." (Efeze 1:4a) Hoe vaak is er al gediscussieerd over de Uit verkiezing. Op catechisatie, op kringavon den en verenigingen komen steeds weer dezelfde vragen terug: als God van te voren zondaren verkiest tot het eeuwige leven, hoe zit het dan met onze verantwoordelijkheid? Velen zijn deze discussies moe en vinden, dat je maar beter kunt zwijgen over de uit verkiezing. Maar dan hebben ze de apostel Paulus niet aan hun kant. Hij spreekt wel degelijk over de uitverkiezing. Maar dan niet als een discussiepunt. In Efeze 1 klinkt het als een lofzangWanneer Paulus de gemeen te van Efeze wijst op de geestelijke zegenin gen, die ze van de Heere ontvangen hebben, dan begint hij bij de uitverkiezing. En dan onderstreept hij drie aspecten. De Heere heeft niet pas ingegrepen, toen het verkeerd ging. Want toen Adam en Eva naar de satan luis terden, en kozen voor de zonde: toen is de Heere de satan al een eeuwige slag voor geweest. Vóór de schepping, of zoals Paulus het hier zegt: voor de grondlegging der wereld, nam God reeds het besluit van de Verkiezing. Uit ons verloren mensen geslacht verkoos Hij zondaren tot het eeuwi ge leven. Dat was Hij aan niemand verplicht. Gods verkiezing is dan ook vrije ontferming. Het komt voort uit Zijn eeuwig welbehagen. Dat heeft ook een keerzijde. Anderen laat Hij gelaten in het verderf, waarin ze zich door eigen schuld hebben gebracht. Zoals de Heere Jezus dat zegt in Johannes 3 36 "Wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toom van God büjft op Hem." (zie artikel 16 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis Warmeer we over de uitverkiezing spreken, moeten we direct de naam van Jezus Christus noemen. Dat doet Paulus ook in Efeze 1: "uitverkoren in Hem!" Want hoe zou ooit een schuldig zondaar terug kunnen komen in Gods gemeenschap, om eeuwig te leven met Hem? In ons is geen enkele waardigheid of verdienste. De hele wereld is voor God ver- doemelijk (Romeinen 3 19) Maar nu het wonder van Gods liefde: al voor de Schep ping, in de eeuwige vrederaad roept de Vader zijn Zoon om Middelaar te zijn. En de Zoon is bereid: "Zie Vader, De kom om uw wil te doen (Ps. 40 en Hebr. 10Zo gaat Christus naar de aarde, om te lijden en te sterven. Om de schuld der zonde te verzoenen, en de zaligheid te verwerven. Zo draagt Hij al de gegevenen van de Vader (Joh. 17 2) mee in Zijn kruis en opstanding. En wanneer Chris ms naar de hemel vaart, mag Hij zijn uitver korenen terug leggen in de handen van Zijn Vader. Verkiezing in Christus. Zo komt er een geo pende deur in een toegesloten muur. Daarom komt het er voor ons op aan, dat we geloven in Christus Jezus, en vertrouwen op Zijn Middelaarswerk. En dat wil de Heilige Geest u leren! Het derde aspect ligt in het woordje "opdat Leest u Efeze 1 4 maar goed. Er staat niet omdat wij zo keurig leven. In ons is geen enkele reden, dat de Heere naar ons zou omzien. Maar als de Heere u roept en trekt, geeft Hij alles wat nodig is om zalig te wor den. Opdat we zouden geloven. En opdat we heilig en onberispelijk zouden zijn voor Hem in de liefde (vers 4). En opdat alles zou uitlo pen op Zijn eer: tot prijs der heerlijkheid van Zijn genade (ver 6). Wat een bevrijdend Evangelie. Het hoeft niet bij mij vandaan te komen. Hij zorgt voor mijn ganse zaligheid. Zo mag de uitverkie zing een rijke Bron van troost zijn voor Gods kerk. En zo gaan we ook begrijpen, dat Pau lus er niet over zwijgt, maar zijn lofzang zingt op Gods verkiezing. En al wie in het geloof op Christus ziet, mag met hem mee gaan zingen. Want, zegt Calvijn, Christus is de spiegel der verkiezing. In Hem zie ik Gods eeuwige zondaarsliefde! Kunt u nog niet mee komen in deze lofzang Zijn er bij u of bij jou nog veel vragen? Houdt dit dan vast: de Heere begint wel bij de uitverkiezing, maar u hoeft daar niet te beginnen. Je mag de gouden ketting van Gods heil (Romeinen 8 29) oppakken bij een andere schakel. Begin er mee, dat God u en jou roept! Hij roept om voor Hem te buigen, en om Hem te volgen. Dan zult u ondervinden: "Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren (Psalm 254) W. Westland .'•It/*' Deze vraag- en antvfoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Ik zag op een landgoed in Epse een kring van elf eiken en temidden daarvan nog twee bomen. Het zou een 'Apostelkringzijn, met 'Jezusin het midden. Maar is de tweede eik daar dan 'MariaOf 'Judas Antwoord: Bedoelde eiken zijn omstreeks 1700 in het voormalige landgoed 't Hassink alduS geplant, mogelijk in navolging van andere apostelkringen, waarvan er in Oost- Nederland een achttal bekend is. Ze zouden de twaalf apostelen met Jezus Christus kun nen voorstellen. Beide centraal staande eiken kunnen het goed en het kwaad symbo liseren: naast de 'Heere Jezus' zou dan 'Judas Iskariot' staan. Doch een niet-christe- lijke uitleg kan o.i. ook tot de mogelijkheden behoren, want het is niet zeker wat onze voorouders voor ogen hadden toen zij derge lijke boomgroepen plantten. Daarover is helaas niets op schrift gesteld. Ik kreeg een beet van dit gevleugelde beest je, dat tot mijn verbazing op z'n rug in mijn tuinvijver rondzwom. Wat is dit? Antwoord: Dat is een zgn. bootsmannetje, ofwel een soort wants, behorende tot de familie der rugzwemmers (Notonectidae) van de waterwantsen (Hydrocorisae). Het zijn rovers die leven van kleine waterdiertjes en heel jonge visjes. Die bootsmannetjes komen in ons land veel voor in zoet water van sloten, meertjes, plassen en een aantal tuinvijvers. Het is daarom niet verwonder lijk, dat u die beestjes met korte grijpers aan hun harde kop, de korte voor- en lange ach terpoten waarmee ze zwenamen, in stilstaand water met vis aantreft. Dat zij op hun rug zwemmen is te zien aan hun vleugels, want die zijn van boven bruin doch hebben aan de onderkant een blauwe kleur. Kun je iets aan blanke petroleum toevoegen om die nare lucht bij het branden van een olielamp te voorkomen? Antwoord: U kunt petroleum vrijwel reuk loos maken door er wat keukenzout of soda in te doen. Er is speciale lampoUe te koop, maar die is duurder en de nare lucht is bij het gebruik daarvan ook niet helemaal verdwe nen. Ik begrijp niets van die mini- en maximum- thermometers. De linker kwikkolom stijgt bij koude en de rechtse als 't warmer wordt, en ik maar denken dat kwik alleen maar uitzet bij warmte.... Antwoord: De mini-maximumthermometer wordt gebruikt voor het vaststellen van de hoogste en de laagste temperataur die in een bepaald tijdvak zijn opgetreden. Het een voudigste type is de zgn. sixthermometer, een alcoholinstrument met U-vormige capil laire buis, waarin een hoeveelheid kwik door het uitzetten of krimpen van aanwezige alco hol heen en weer wordt bewogen. Het ver bindingsdeel, de boog van de U, ziet u niet bij uw instrument, doch het kwik vormt daarin een doorlopende staaf die heen en weer schuift. Bij stijgende temperatuur zet de alcohol bovenin het linkerdeel uit, waar door het kwik daaronder naar beneden en in de rechter buis omhoog wordt geduwd. Wordt het kouder, dan beweegt het kwik zich door het krimpen van de alcohol en de dampspanning bovenin de rechterbuis van rechts naar links. Meestal zijn deze instru menten uitgerust met stalen staafjes, welke zodanig zijn vervaardigd dat ze blijven han gen op de maximaal bereikte waarde, zodat zij met hun onderzijde de bereikte laagste temperatuur (op de linker schaal) en de hoogste stand (op de rechter schaal) aange ven. Na aflezing kunnen die staafjes bijv. met een magneetje worden teruggeschoven tot op de bovenzijde van de kwikkolom. In een verhaal over waterdieren was sprake van 'pijltjes'. Wat bedoelt men daarmee? Zelfs de dikke Van Dale noemde bij pijl en pijltip geen waterdieren. Antwoord: Een pijltje is in de streektaal van Delfland en het Westland een eendenkuiken. Dat is een waterrijk gebied, waar je 's zomers heel veel eenden met pijltjes ziet zwemmen. Wat betekenen de woorden 'blo'gardeen 'dynamischdie je op duurdere soorten yog hurt en dergelijke ziet staan? Antwoord: Onder de naam yoghurt werd steeds vaker gewone aangezuurde melk of ondermelk geleverd. De echte gekweekte dikke yoghurt moest daarom een nieuwe naam krijgen. Een fabrikant koos voor bio, dat uit het Oudgrieks komt en 'leven' bete kent (denk aan biografie levensbeschrij ving) en garde, dat hij ontleende aan het Franse woord voor keurcorps, kok en keu kenhulp. Ook de samenstelling bio-dyna- misch verscheen op verpakkingen en sugge reert 'levenskracht', omdat het bio leven) paart aan het griekse begrip dynamis kracht). Dynamiek staat immers voor krach tenleer, bewogenheid en ritmische bewe ging- Hoe voorkom ik druppels en plasjes water op onze koelkast en op de vrieskist? Telkens opbetten en droogwrijven helpt niet. Antwoord: Met veel vochtige lucht in de bijkeuken is condens moeilijk te voorko men. Leg een handdoek over koelkast en vrieskist, dan zet zich daar minder damp af, of het wordt gelijk opgezogen. En ventileer veel meer met afzuigkap en open (blijvende) luchtroosters, of laat zo'n onhoorbaar venti- latortje in het bovenraam aanbrengen. -56- "Daarom vond ik u zo'n bekend gezicht hebben, toen ik u op de stoep zag staan", zegt hij, als Ernst zijn ver haal besluit. Een lang verhaal is het geweest. Vanaf zijn jeugdjaren heeft Ernst verteld. Zijn verlangen naar een vader. Zijn relatie met Hilde, die hij niet durfde te laten eindigen in een huwelijk. Zijn schrijven van een brief naar zijn vader, waar nooit een antwoord op kwam. "Waar heeft u hem naar toegestuurd?" vraagt dominee. "Naar de Appeldijk", weet Ernst zich te herinneren. "Daar heeft Van Woudrichem vroeger met zijn moe der gewoond. Toen zijn zwager is overleden, is hij bij zijn zuster in gaan wonen. Dat zal zo'n twee jaar gele den zijn, denk ik." "Maar waarom hebben ze die brief niet geretour neerd?" vraagt Ernst zich verwonderd af. "Dat begrijp ik ook niet. Het huis staat nog onbe woond. Er komen bij leven en welzijn over een paar maanden nieuwe mensen in, heb Uc vernomen." "Dan kan die brief nog wel in de brievenbus liggen", zegt Ernst geschokt. Daarom heeft hij nooit antwoord gekregen! Hij heeft zich zo vaak afgevraagd, waarom hij niets hoorde. Van allerlei conclusies heeft hij getrokken, maar geen enke le kwam bij de waarheid, die hij nu waarschijnlijk ver nomen heeft. "Dat zou kunnen." Ze zitten even stil bij elkaar. "Ik wil niet graag dat vreemden hem in handen krijgen. Ik heb vaimiiddag geprobeerd uw woorden te volgen. Ze hebben me getroffen, dominee. Ik wU zo graag weten, wie mijn vader was. Hij weet even geen woorden te vinden. "Van Woudrichem was een zondaar. Net zoals wij allen zijn. Hij heeft zich zo leren kennen door genade. Maar hem is barmhartigheid geschied. Zijn hele leven is hij bezet geweest met die dingen. Heeft hij ook berouw gehad over wat geschied is. Hij sprak er niet rechtstreeks over, maar je kon voelen dat hij ergens mee liep. Nu ik uw verhaal gehoord heb, begrijp ik het... U hebt in de natuur geen vader gekend, maar u hebt wel een biddende vader gehad, meneer Zweis- maim." Ernst kan het allemaal niet vatten, wat dominee vertelt. "De las eens psalm 103 bij uw oom op de boerderij, waar uw vader verbleef. Hij weende toen ik kwam bij de woorden: 'GeUjk zich een vader ontfermt over de kinderen, alzo ontfermt Zich de Heere over degenen, die Hem vrezen.' Mijn vrouw heeft dat opgemerkt. Ik dacht, dat het alleen om het geestelijke ging. Daar ging het ook hoofdzakelijk om. Dat geloof ik vast, maar nu voel ik het ook nog anders. Hij heeft zijn tekort daarin zijn hele leven gevoeld. Hij heeft ervoor geboet. Hij heeft een zeer moeilijk leven gevoeld. Hij heeft ervoor geboet. Hij heeft een zeer moeilijk leven gehad. Is zelfs nog opgenomen geweest, maar ik geloof ook vast, dat hij u en uw moeder opgedragen heeft aan Gods genadetroon. Om te smeken of de Heere u beiden wilde helpen, maar bovenal bekeren tot Hem. Want hij wist dat hij zelf niet kon sterven zonder wedergeboor te en uw moeder en u ook niet." Ernst luistert heel aandachtig. Hij wil het begrijpen, maar het is te moeilijk voor hem en daarbij is hij be- hoorhjk van slag nu hij eindelijk over zijn vader hoort vertellen. "De wil u zo graag volgen", zegt hij. "Maar ik kan het niet helemaal." "Misschien zeg ik het te moeilijk", zegt dominee. Hij staat op om een schemerlamp aan te doen. Zacht valt het licht over zijn bureau. "Bc ben toch blij, dat ik u gesproken heb", zegt Ernst. "De heb nu een beetje een idee hoe mijn vader geweest is." "Uw vader heeft een zeer moeilijk leven gehad, maar hij is nu de strijd te boven, meneer Zweismann." "Mijn moeder heeft een rouwbrief ontvangen. De kon nog net op tijd op de begrafenis zijn", zegt Ernst. Nu is dominee helemaal verrast. "Dus de familie wist er wel van af?" vraagt hij. "De weet het niet", antwoordt Ernst vermoeid. "De moet zelf alles ook nog op een rijtje zien te krijgen." Hij strijkt eens door zijn donkere haar. Dan staat hij op. "De denk u hartelijk voor het onderhoud, dominee", zegt hij. "Graag gedaan, meneer Zweismann." Wat lijkt hij op Van Woudrichem, denkt dominee. Hij is net zo bedeesd en beleefd, als zijn vader was. Hij is ook heel eenvoudig gebleven, al is hij dan professor. Wat jammer, dat Van Woudrichem zijn kind nooit ont moet heeft. Hij zou vast een goede zoon voor hem geweest zijn. "Weet u hoe ik bij de Appeldijk kom?" vraagt Ernst. "De Appeldijk is aan de buitenkant van het dorp. U rijdt hier allemaal rechtdoor. Dan komt u langs een brede sloot. Daar begint de Appeldijk." Ze lopen samen de gang in. "Nogmaals bedankt", zegt Ernst. "De.mag misschien nog weleens bij u langs komen? De zit vol vragen over aUes wat ik gehoord heb omtrent mijn vader. Ook over zijn manier van geloven. De heb gisteren zijn brief gele zen. Die was zo.gevoelvol, dominee. Hij was uit het hart geschreven. Mijn vader was precies, zoals u hem tekende. Vol berouw over zijn zonde, maar ook stond erin hoe hij vergiffenis heeft ontvangen. En inderdaad ook, hoe hij over ons inzat, wat het geesteüjke betrof. U.u mag de brief wel eens lezen. De merk, dat u van mijn vader gehouden heb. Misschien vindt u het vreemd, maar daar ben ik blij om." "Bedankt voor uw vertrouwen, meneer Zweismann. Wilt u uw moeder de groeten doen, al is ze me onbe kend, en uw.verloofde?" "De hoop hen eens kennis met u te laten maken, domi nee", is het antwoord. De donkerblauwe auto zoeft over de Appeldijk. Bij nunmier tien stopt hij. Dus hier is het. De oude boer derij ligt in het donker. Hij stapt uit en vergrendelt zijn auto. Dan loopt hij naar de brievenbus. Er hangt een stel vertegende folders uit de bus. Gelukkig is het een bus met een klep, anders kon hij hem niet openmaken. Hij haalt de klep omhoog en tast behoedzaam in de bus. Er zit een stapeltje drukwerk in. Dan heeft hij hem. De punten van de witte envelop zijn nat. Hij staart naar het adres in zijn handschrift geschreven, gericht aan de heer W. van Woudrichem. Hij heeft hem nooit ontmoet en hij heeft hem toch leren keimen. Door hetgeen hij vandaag bij het graf en in de pastorie over hem gehoord heeft. Ook door de brief, die hij gisteren gelezen heeft. Maar tevens door het schenken van zijn Bijbel, die hij van plan is te gaan lezen. Zeker dat hoofdsmk dat dominee aanhaalde. Psalm 103 heette dat, herinnert hij zich. Dat zal het eerste zijn, wat hij leest, als hij thuis komt. Thuis, waar zijn moeder en verloofde wachten. Hij stopt de envelop in zijn jaszak en doet de brieven bus dicht. De natte folders hangen nog steeds slap uit de klep. Stil kijkt hij vanaf de straat naar de boerenwo ning. Hier heeft zijn vader zijn leven doorgebracht. Tot voor enkele jaren geleden zal hij hier op deze weg gelopen hebben. In dit huis is hij kind geweest. Van hieruit is hij naar Duitsland vertrokken. Hier heeft hij later zijn leed geleden. Er is droefheid en een vreemde büjdschap in zijn hart. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5