FractiegeAvijs
PvdA
IIêÊ^ e m e e n t e
^Christen Unie
EMAIID^MniEUWS
De tweewekelijkse rubriek
waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten
'fractiegewijs'hun mening geven.
f ^IDDELHARNIS
PAGINA 10
VRUDAAG 21 NOVEMBER 2003
Programma
begroting
Tilgemeen bestuur
Opaabc-i orck en veiligheid
■piiniiioer en waterstaat
f conomise/ie zaktin
Qxiitvcar en recreatie
Ruimtelijke ordening en volkshuis
vesting
Financiën
|x|Si€emeenlB6fi^r Beli^
Qrindbermen Nieuwe Tonge
Tilgemene beschouwir^en
Knooppunt
Qoeree-Over-
flakkee
Verkeersveilig
Het Knooppunt, een terugblik
Een roepende in de woestijn
op herhaling
(T^^
In 2004 heeft de duale begroting, we noemen dit
de programmabegroting zijn intrede gedaan. In
de plaatselijke kranten heeft u het één en ander
kunnen lezen over deze begroting, ook is er het
nodige geschreven over de algemene beschou
wingen zoals die ingediend zijn door de verschil
lende fracties. Na het indienen van deze algeme
ne beschouv.'ingen hebben alle fracties in tweede
termijn de gelegenheid gekregen reactie te geven.
In deze aflevering van "fractiegewijs" willen we
als SCP fractie een korte weergave geven van
deze "behandeling in Kveede termijn"
De programmabegroting 2004 ligt voor ons. Een
begroting, een raming van kosten voor een
bepaalde periode. Een visie op de korte en langere
termijn zo u v/ilt.
We zullen ons het komende begrotingsjaar moe
ten beperken tot de hoofdlijnen van besturen.
Een aantal partijen verwijt ons het gebrek aan
visie. We hebben wel zeker visie.
Onze visie of zo u wilt onze missie ligt ingeka
derd in het Woord van God. We hopen bij iedere
beslissing die we nemen met dat Woord in de
hand in biddend opzien onze keuzes te maken.
Dat geeft houvast, dat geeft zekerheid en vertrou-
v/en in de toekomst.
Wij als raad zullen een visie, een missie moeten
formuleren.
Ten aanzien van de -ie-w op te zetten program-
rraber::"-; ZX: v.-e de insteek nemen
v"êg: -i' aar.pak op te stellen om
z ~:z: .■- :e f^ten met de program-
-H:tr:;:-: IJ.': ii~r we onze burgers
■:-ngen op het snel
:=:;enota waarbij
e' verantv/oordelijk
onze gemeen-
r!^:. heldere en
Efe ïiijt^ fteSst teittci:
WésTP'';:' 'liui' i^irnr^i -.- .e ge gemeente.
Ifrdit'caire- rir '.•:.'.- ;a"G. -ega::;^; :-:.v:kkelin-
Ta.vaimgxiEzicrt <ai ;;ciici£
CverlssTOT.arsat:dcor iriigs ir =>::-;
GêbieKia^. 'eriicrane r scnta-acen
Ci(t3i;dE;E-'.]nd6raKeT zs -er r.ilftss r de jfe-
voean^^arrasesi^'Ticr-'.rer ;i- 'TVte.trir
waar datmarijk is.
.^ndacnTr,'anrhe:|iciine5Ci:a:;ai: -ie^ ir steeds
etr/oatourenfftEzijr. -'.-rAur .rr^z-iï
raïa-e^rrraigbij tiï ;ra::-;r -e: j: z-. ricsr.ve
aiteïï'aiidEhcniEP. ■r.i.r.e- •-.- --jti-:.? ;.-i-.vik-
kcéirrgïT:
«'iiiffniKs- r :ir. jv.'- 'e::'jdigevalu-
•3ET /5r -RT 'ftx^-.c--..'.:.'.-. =-.. Speciale aan-
iócrr^jrs^r:.).''-. ■ov i-r-.-z :;j;enroutes die
iTïSïnTaigini!.'e l^'-'^'l ''--.en.
.-Te:Eé3iji<'-ïsr :-. ',e:5ri v/e zeker in Mid-
.SsharisiüSJO'jï:--.:- -.- -jieren om de par-
(SBEitaiateiïïiiaiea- :.i ■-.' z-'tn. Naar onze
rrrBjTiiiiig':: %r g-,.-.'; ^i-leerplaats voor de fiets
dtaiosisli' 'r-i'-i'.ii'-.'. "j zeer korte termijn.
Wgajji: ■■;- -*- -g csrdescheepswachtruimte
■mmSt r ::;eiharnis uit de begroting
gsy.rr-.;:'- ".-.'-.: ...-.-een. Een geldverslindend
j(;ir z'z'-. -nening absoluut niet nood-
Ziii,^: ge c o /erigens voor de gehele uit-
%>--->\ -1 ■-.■ --.--.-V'.' /an de waterrecreatie. Vanuit
Üï«i>»«ii!;Lg,-g :at onze eigen bevolking hecht
aati '^xX k: '.ame op zondag, en ruimte zijn we
■>€'.- '.- '.v. iii moeten onderhouden wat we
uitbreiding voor ons zeker geen
fcVH V
leeft.
!-=: <g-i- Sine sector draagt op ons eiland voor
gedeelte bij aan de economische impuls.
r/edrr;:resuttaten lopen in deze sector door
e'ei oorzaken terug en het gemeentelijk beleid
'.'.ent er dan ook op gericht te zijn deze sector
zoveel mogelijk te steunen. We zullen aandacht
",oeten hebben voor het planologisch beleid wat
'/e vaststellen, bestemmingsplannen moeten
'Joor onze agrariërs niet als een remmende factor
''jmf-j\ v/orden maar moeten veelmeer meewer
ken aan een goede bedrijfsvoering.
Het gemeentebos met bijbehorende brug is in
een belabberde staat van onderhoud. Ondanks
het feit dat een motie is aanvaard bij de vonge
begrotingsbehandeling moeten we constateren
dat het onderhoud nog minder is dan vorig jaar.
We pleiten voor het opnieuw asfalteren van de
bestaande asfaltpaden. Het aanleggen van ver
lichting, het plaatsen van enkele bankjes en het
opknappen van de trambrug.
Ten aanzien van sport geven we al jaren aan dat
zaterdagsport op onze steun kan rekenen. Waar
bij de eigen bijdrage van de vereniging zeker mee
gewogen wordt.
Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk
De rijdende hangplek mag van ons per direct ver
wijderd worden uit de begroting 2004. Met dit
vrijkomende geld willen we graag fietsparkeer
plaatsen aanleggen. Hier hebben we wat aan.
Met een hangplek achter overlastgevende jonge
ren aan gaan rijden doen wij niet mee. Hiermee
zeg ik niet, laat dat duidelijk zijn dat we als SGP -
geen oog zouden hebben voor deze groep jonge
ren, onze inbreng in commissie en raad heeft
inmiddels het tegendeel ook wel bewezen.
Vooiiiilslii:V(:ii(l dor|r.l;i:l.ini', lii'-fl oic, fl(- /ranj^
gesteld ol wi' bereid /i|n ino|'/-li|Hi''di:n te '.reë
ri:ri voor hel i'Xploilcicri v.iii i-cii rir.'Olheek /e
/lillen ons wel hel (iiillircl"-ii v.iri vi-.ic verv/ijteri
tiia;irons.irilwo(]irl I-, Ijcc iin |)iiii'ipi'tle rede
iicii iii.i.ir ook III lui Kidr-i /.iii oij'-iib.ire oiflt: en
v<:ili|',iicid I li'i-
Alk vri(jiidi-iilc lic",|i-iiiiiiiii|r,|)l,iiiii'-n (iKiicri te
WOldrii |;r,|i IimIi'.cciiI
[iel,in|'.ii)k i'. (I.il lii| |ic:l iii.ikcii i'ii hel v/ij/igeri
van bc'.lcriiiriiiif'/.pl.niriiMi rli- Ijiii[',(:i'. voldoende
op de liooi'.le i'.ebi.idil woidcri Hel re|',elrrialig
vciiiieiiwen v.iii lic'.lcniiniiiK'.lil'inii'tii iri overleg
met b(;liokk<:iii-n k.iii i-cii |}cl,iiii',ii|k': bi)dt.i(',<:
leveren .i.iii ile brprMkirii', v.iii l.iiiiv (boiiv/)ver
gunnirri'.'.pKHediiic', ir.idcili.irid
Wat bcircfl hel liDiiwcn rri dr Wi-.lpl.i.il vi.i;i|;l
de S(il' li.Kirc .i.rnd.idil vooi drvcr'.rlerl iii
woiiiii|',liniiw DivimmIimI iii ilf /iri v.iri doi-lj'.roc
piMi (i',c/riiiiiii, iiirdcri-ii, /iiii-cebriirkei'., loiige
icri). rii.i.rr diioi i-vcnwn hl iii liinri i-ri koo|)
Worillll'.cri l-ll rvi-llWK hl lll |ilO|i-r llll.llll'.r i-ii
iri(livi(liii-|i- Ikiiiw
I lel llllclll(lrll|fc ■,lirilcil(|i- lc-',llll,l,ll v.lll di' l)i-j'H)
llllg yOOd i:. mei vitrl riioerli- lol ■.Liiid i'.ckoriieri
Hel slirrli-rid rn,iki-ri Ixickciil wri i-i-n ,i.nr,l.i|', op
de dl|',crncrii' reserve v.rrr f OOO.
Het iir sl.rrrd liouditri en indien riroivlilk vi-r'.lei
ken varr ori/e re'.iivc-poMlri' dii-irl d.iii ook hi)|M-
prioriteit Ie lu'libcn.
Tot slot h(>|)eri we ,rl'. Sdl' Ir.re Ire (lil korrrendc
begroliri|',sj,i,ir oir/e gcrrreenlc Ie lic.lrrrerr riiel
zoals wij willen ol ri.i.rr orr/e irr/ii Irlcrr, rira.ir ik
spreek de wens rrit dat we als Iractrc riraar ook af,
gemeente mogen belijden wat in Psalm \V\ ver,
I staat: 'Ik lief nrijrr n|',en op naar de Ircrrnl v.iri
waar mijn hulp korireir /al
U weet wal Aii|',irstiniis /er: 'IJc wolken i'.aair eerr
keer voorbij, maar de fierriel blijft.'
Wilt u de algemene bcsclrouwiirgeri orilvairi'.err
dan kunt u die opvragen, zie ()rrd(-rsta,irid Iele
foonnummer.
SGP - fractie Middelharnis
C. J. van Dam, fractievoorzitter.
tel. 0187 487504-
Algemeen Burger Belang heelt reeds v.in.il lebrri
ari 2002 aandacht gevraagd voor het oiulciwcip:
de grindbermen in Nieuwe Tongc.
De buitendienst heeft het College van B6W
geadviseerd de gedurende jaren verwaarloosde
grindbermen te vervangen door betonklinkers, die
voor een deel vrijgekomen zijn door asfaltering
van de Doetinchemsestraat te Middelharnis.
Algemeen Burger Belang is echter van mening
dat door dit voorstel van de buitendienst het
dorpsbepalend karakteristieke van de vier
betreffende straten drastisch zal veranderen en
dat is toch wel iets wat, zeker in deze tijd, in bre
der verband zou moeten worden besproken.
Om het karakteristieke karakter van deze straten
te behouden is Algemeen Burger Belang op zoek
gegaan naar een alternatief.
Al gauw bleek dat er voor het advies van de bui
tendienst een alternatief bestaat.
Een alternatief waarvan men de praktische uitvoe
ring dichtbij, namelijk in Dirksland, kan gaan
zien. Het gemeentebestuur van Dirksland had
al eerder te maken gekregen met de vraag hoe
men de aanwezige grindbermen het beste kon
verbeteren.
Het accent kwam daar te liggen op het behouden
van het dorpsbepalend karakter van de betreffen
de straten.
Men heeft daar een nieuwe methode toegepast,
een alternatief waarbij het karakteristieke straat
beeld behouden blijft en dat toch de voordelen
van straatwerk bezit.
Daarom stelt Algemeen Burger Belang voor deze
methode ook in Nieuwe Tonge toe te passen.
Hieronder nog eens de positieve effecten van ons
voorstel.
De kunststof platen (zogenaamde GS-platen
gevuld met split waar het hier om gaat, hebben,
onder andere, de volgende voordelen:
- Geschikt voor opritten, parkeerplaatsen
en wegen.
- Goed doorlaatbaar voor regen water.
- Goed berijdbaar met auto, fiets, rollator, kin
denvagen, etc.
Tegelmaat 40 -i- 60 -^ 4.5 cm. daardoor makke
lijk in te passen in bestaande bestratingen)
Kliksysteem (dus makkelijk opneembaar)
Het geheel bezit een vaste ondergrond (geen
opspattend grind)
Algemeen Burger Belang is van mening dat het
genoemde alternarief ook nog een kostenbespa
ring kan opleveren.
De belangrijkste voordelen zijn tenslotte:
Een hard en onvriendelijk straatbeeld als gevolg
van betonklinkers kan worden voorkomen.
Het beeldbepalende karakter van de vier
betreffende straten blijft behouden.
Namens de fractie
Algemeen Burger Belang
M.M. v.d. Nieuwendijk Groenendijk.
Dijkstraat 22, 3245 AE Sommelsdijk.
In het Eilandennieuws van
7 november werd verslag
gedaan van de algemene
beschouwingen in de raad
van Middelharnis. Omdat
per fractie slechts enkele
onderwerpen uit de eerste
termijn werden vermeld,
komen we daar nu op
terug.
De PvdA fractie vindt dat uitvoering van de kap-
verordening veel geld kost en ook niet echt klant-
Vlierideirjk r,, Ue PvdA is bereid een andere opzet
te overwegen, waardoor aan de ene kant de doel-
'.lellirrcerr van het beleid overeind blijven staan,
maar waardoor aan de andere kant de uitvoe-
iiniV.ko'.i.en aanzienlijk afnemen en de klantvrien-
delriklreid toerreemt. Het hanteren van een lijst
v.in beeldbepalende bornen is daarbij een optie.
Iir 7001 heelt het college de toezegging
ivd.rari orrr een dergelijk voorstel in 2002 aan de
i.i.id voor Ie leggen.
Iri <:i:ri rrrotie, die unaniem v/erd aangenomen,
werd hel college opgeroepen om voor I maart:
2004 een dergelijke wijziging van de kapverorde-
riirig aan de raad voor te leggen.
I err doc:lsl.elling uit de programmabegroting
lielielt liet /oveel mogelijk groepen jongeren te
Ix'liitkkerr bij de voorbereiding en uitvoeringvan
het jorrgererrbeleid. Dat is een prima doelstelling,
maar vervolgens wordt daar een jeugdgemeente-
raad als middel aan vastgeknoopt, die moet wor
den geformeerd op basis van de politieke samen-
slellirrg van de gemeenteraad. De kans op succes
wordt op die manier bij voorbaat gereduceerd en
(Ie jeirgd|;emeenteraad lijkt zo een speeltje te
worden v.rrr de collegepartijen. Jeugdbeleid moet
worden gelormuleerd en uitgevoerd in overleg
met de diverse doelgroepen, net zoals het kleine
kernerr beleid moet worden geformuleerd en uit-
l'.evocul irr ovedeg met gebiedsgebonden dorps-
i.rderi, die er /ouden moeten komen in plaats van
iTiijcugdgemeenteraad en ouderenraad.
In de piogrammabegroting staat te lezen dat in
.ille woonkernen gebouwd moet kunnen worden
ter behoud van de leefbaarheid van die kernen,
waarbij een goede differentiatie in de woning
bouw uitgangspunt is. Tevens dient voldoende
aandacht geschonken te worden aan sociale
woningbouw. In dit verband wordt hoogbouw
niet voorgestaan.
De PvdA fractie is van mening dat we er niet aan
zullen ontkomen om voor bepaalde groepen in
de hoogte te bouwen, als we tenminste zuinig
willen zijn op het open buitengebied en als ook
de gemeente Middelharnis zich medeverantwoor
delijk voelt voor het oplossen van de woning
nood in Nederland. In de beantwoording geeft
het college aan in beginsel drie bouwlagen met
een kap als maximale hoogtemaat wordt
beschouwd. De kap kan dan desgewenst ook
benut worden voor woonruimten.
De PvdA fractie heeft moeite met de vaagheid
van het collegeprogramma, waarvan de beleids
matige uitwerking tot nu toe niet de politieke
aandacht heeft gekregen die het verdiend. In een
door de PvdA fractie ingediende motie heeft de
raad zich uitgesproken om een debat te voeren
over de missie en bestuuriijke doeleinden, die
genoemd worden in het bedrijfsvoeringconcept.
Tijdens de begrotingsvergadering van 2002 heeft
de raad in meerderheid een PvdA motie aangeno
men waarin het college werd opgedragen in de
eerste helft van 2003 de al eerder toegezegde eva
luatie van het hondenpoepbeleid aan de raad aan
te bieden. Tot op heden heeft de raad een derge
lijke evaluatie niet ontvangen. In een door de
meerderheid van de raad aangenomen motie van
teleurstelling heeft de raad haar diepe teleurstel
ling uitgesproken over het uitblijven van de toe
gezegde evaluatie van het hondenpoepbeleid,
terwijl hondenpoep nog steeds ergernis nummer
I mag worden genoemd.
Binnenkort zijn de notulen van de betreffende
raadsvergadering te lezen op
www.middelharnis.pvda.nl.
PvdA fractie
W. Hooijman
B. Kleingeld
Mail: middelhamis@pvda.nl
In oktober zijn de algemene politieke beschou
wingen in de gemeenteraad van Middelharnis
aan de orde geweest. Alle partijen hebben hun
visie op de samenleving en de politieke actualiteit
weer gegeven. Voor de fractie van de Christenu
nie ligt in deze beschouwingen de basis om vol
gend jaar te komen tot een volwaardige program
mabegroting.
Daarin komen, wat ons betreft alle partijen geza
menlijk tot een afstemming over de hoofdlijn in
welke richting onze gemeente zich de komende
jaren zal ontwikkelen. De integrale tekst van de
schriftelijke beschouwing van de Christenunie
fractie en de mondelinge inbreng van onze frac
tieleden kunt u vinden op onze website
www.middelharnis.christenunie.nl
In de raadsvergadering van 6 november heeft het
college van B&W bestuuriijke verantwoording
afgelegd over de zaken rond het Knooppunt.
Onzes inziens is dat een goede zaak. Temeer
omdat lange tijd er geen mededelingen zijn
gedaan over de stand van zaken. Omdat de zaak
toen nog onder de rechter was is dat goed te
begrijpen. Onze fractie heeft in de betreffende
raadsvergadering een oproep gedaan om deze
noodzakelijke informatiestop in de komende tijd
in te lopen. Want door het ontbreken van de
officiële informarie komen zomaar de wildste
geruchten op gang. We hebben in Eilanden
Nieuws al kunnen lezen dat het college onze
oproep ter hart:e heeft genomen. Maar onze frac
tie wil ook op deze plaats verantwoording afleg
gen met betrekking tot haar standpunt ten
opzichte van de handelswijze van het college.
Dat sowieso begonnen is met de ontwikkeling en
bouw van het Knooppunt zoals dat er nu komt is
democratisch, maar zonder de goedkeuring van
de Christenunie fractie, tot stand gekomen. Bij
de collegeonderhandelingen is duideirjk gewor
den dat dit project wél door moest gaan en dat
voor zowel ABB als onze fractie het onverant
woord zou zijn dit plan te blokkeren. Enerzijds
door de democratische totstandkoming, ander
zijds door het vergevorderde stadium in
opdrachtverstrekking. We hebben dan ook met
constatering van dit feit onze plaats in de coalitie
ingenomen.
Tegen de bouw van het Knooppunt bleef op
een gegeven moment één bezwaarde burger
over die het, na stukgelopen onderhandeling
met het college, tot een rechtszaak liet komen.
Dat het college bij deze onderhandelingen een
duidelijke grens getrokken heeft tussen het ver
goeden van schade en omkoping heeft onze
volledige goedkeuring. De rechter beschikte,
tegen de verwachting van een kopstuk op der
gelijk juridisch gebied, dat de bouwvan het
Knooppunt moest worden stilgelegd vanwege
het ontbreken van een toetsingskader. In nor
maal Nederiands betekend dit dat het bestem
mingsplan Beschermd Dorpsgebied nog niet
zover af was dat het bouwwerk hieraan getoetst
kon worden. Al met al een tegenslag die wat
ons betreft niet vooraf was te voorzien, omdat
hierover niet veel jurisprudentie bestaat. Overi
gens is het wel teleurstellend dat pas zo laat na
de aanwijzing tot beschermd dorpsgezicht is
begonnen met het opmaken van het bestem
mingsplan. De huidige wethouder Ruimtelijke
Ontwikkeling en zijn medewerkers verzetten
een reuzenklus om dit bestemmingsplan alsnog
gereed te maken, waarvoor wij onze waardering
willen uitspreken. Maar de bouw lag stil en dat
kostte de projectontwikkelaar iedere dag veel
geld.
Om te voorkomen dat dit nog lange tijd zou
voort:duren is de projectontwikkelaar een onder
handeling gestart: met de bezwaarde burger en de
uitkomst hiervan is dat de burger zijn bezwaar
heeft ingetrokken.
De projectontwikkelaar heeft voor geleden schade
een verzoek ingediend bij de gemeente in welke
vorm er aan deze schade tegemoet gekomen kon
worden. Het college heeft in deze altijd ten stel
ligste de aansprakelijkheid afgewezen, maar was
bereid een praktische oplossing te overwegen.
Een oplossing is gevonden in het geven van de
mogelijkheid aan de projectontwikkelaar om in de
Westplaat 50 woningen te kunnen bouwen.
Wij hebben onze goedkeuring aan deze oplos
sing kunnen geven onder een aantal voorwaar
den. Deze zijn door het college in de aan ons
getoonde overeenkomst en mondelinge toelich
ting voldoende ingevuld:
- De te vergoeden schade is géén verkapte
schuldbekentenis,
- De woningen worden in een "sociaal" prijs
segment gebouwd.
- De gemeente houdt, net als in normale bouw
projecten, regie over de te bouwen woningen.
- De grond voor een normale, voor iedereen gel
dende, prijs aan de projectontwikkelaar wordt
verkocht.
Op deze manier kan de projectontwikkelaar
enigszins de geleden schade compenseren, zon
der dat het de gemeente geld kost. Dat de
gemeente bereid is om aan de schade tegemoet
te komen betreft volgens ons niet een verkapte
schuldbekentenis, maar kan gezien worden in het
kader van "schadevergoeding bij rechtmatige
overheidsdaad". Een moeilijke term voor de situ
atie dat iemand schade leidt vanwege overigens
correct handelen van de overheid. We zien dat
ook terug bij de planschadevergoeding.
Al met al hopen we dat hiermee een einde is
gekomen aan problemen die onze gemeenschap
flink in beroering heeft gezet. Snel afbouwen en
snel door naar andere en, wat ons betreft, betere
plannen.
Wilt u over deze of andere zaken met ons door
spreken? Wij zijn te bereiken op www.mjddelhar;
nis.christenunie.nl of middels fractie@niiddelhar:
nis.christenunie.nj. U kunt de Christenunie
raadsleden uiteraard ook direct benaderen: Johan
van Oostenbrugge, 0187-486839 en Ron de
Rover, 0187-486870.
op tal van plaatsen
op Goeree-Overflak-
kee staan borden met
het opschrift Goeree-
Overflakkee verkeers
veilig. Een aantal van deze borden staat kennelijk
als een soort: excuus bij een verkeersmaatregel die
in veel gevallen voor mensen die niet bekend
zijn, als hinderiijk, onverwachts en niet zelden
ergernis verwekkend en/aren wordt.
Op andere plaatsen staan ze gewoon als een
soort: (onterecht) compliment aan bestuurders
die menen dat door een groot aantal maatregelen
een beoogd doel bereikt zou zijn.
Zijn er inderdaad veel redenen om aan te nemen
dat Goeree-Overflakkee (en dus ook de gemeente
Middelharnis) verkeersveilig is??
Op de laatst gehouden vergadering van de Com
missie ABZ van de gemeenteraad Middelharnis
deed de chef van het wijkteam Goeree-Overflak
kee mondeling verslag van het triest wordend
aantal dodelijke verkeersslachtoffers op ons eiland
over 2003: maar liefs 9 dodelijke slachtoffers zijn
tot nu toe te betreuren.
Met dit trieste record werd ik vorig weekend feite
lijk geconfronteerd toen ik bij donker, onderweg
naar Ouddorp plotseling een aantal rode lichtjes
in de zuidelijke berm ontwaarde. Aanvankelijk
dacht ik te maken te hebben met een ongeval
waarbij hulp nodig was. Ik stopte ter plaatse en
werd toen geconfronteerd met een aantal rood
licht stralende kaarsjes die een kruis markeerden
op een plaats waar een aantal dodelijke slacht
offers gevallen was.
Op dat moment dacht ik aan de vele maatregelen
die genomen zijn om Goeree-Overflakkee ver
keersveilig te maken: een niet te tellen aantal
camera's dat de snelheid van het verkeer genade
loos moet afstraffen.
Met dat systeem van controleren, waarbij het
gros van de overt:reders beboet wordt omdat zij
de toegestane snelheid met de loopsnelheid van
een bejaarde overt:reden, kun je je afvragen of
inderdaad de verkeersveiligheid gediend wordt.
Niet zelden zie je veel automobilisten plotseling
sterk afremmen bij het zien van zo'n camera
omdat men op dat moment niet altijd direct weet
hoe hard men rijdt en hoe hard er gereden mag
worden: vooral dat laatste is natuurlijk door heel
ons land heen een zekere roulette. Het wisselen
de aantal snelheidslimieten is domweg veel te
groot. We moeten ons serieus afvragen of het
systeem van camera's niet meer (verkeers)agres-
sie opwekt dan nodig is.
Een andere maatregel die naar ons idee veel
agressie opwekt, is het klakkeloos aanbrengen
van doorgetrokken strepen waardoor inhalen ver
boden is. Overdag, wanneer er veel verkeersaan
bod is, dan zal er weinig gelegenheid zijn om in
te halen en dan zijn de strepen volstrekt overbo
dig. Anders wordt het echter op momenten van
weinig verkeersaanbod. Dan zie je heel vaak op
bijvoorbeeld de weg van Oude-Tonge naar het
Hellegatsplein dat ondanks de doorgetrokken
streep, er frequent wordt ingehaald. Dat gebeurt;
zeker wanneer de vooriigger met een snelheid
rijdt die ver beneden de toegestane snelheid ligt.
Het hoeft geen nader betoog dat het effect van
de doorgetrokken streep over een zo lange
afstand een tegengesteld effect heeft. Effectiever
is de plaatsing van borden die aangeven dat inha
len gedurende bepaalde delen van de dag verbo
den is; het trekken van doorgetrokken strepen
Dient uitsluitend beperkt te worden tot onover
zichtelijke stukken wegvak.
Een laatste maatregel die naar onze mening aver
echts werkt, is het ongebreideld aanbrengen van
hobbels, bulten, wegversmallingen in grote hoe
veelheden variaties waardoor je je als weggebrui
kerwei moet ergeren. Sommige gemeente dun/en
het te besteken om zomaar een paal ca. 1 meter
uit de wegrand te plaatsen waardoor voor brom
fietsers en fietsers een dodelijke barrière opgewor
pen wordt. En zo'n paal is dat zeker in geval van
mist en regenval die het zicht ernstig belemmert;.
De moraal van dit verhaal is dat de wegbeheer
ders er voor zorg dienen te dragen dat er geen
(verkeers)agressie opgeroepen wordt door een
veel te grote diversiteit aan maatregelen die in
veel gevallen en pert;inent averechts effect heb
ben. Voor de echte wegpiraten gelden al die chi
canes en verkeersvallen slechts als speeltuig;
slachtoffers zijn vaak de mensen die ter plaatse
niet bekend zijn alsmede de meer argeloze wege-
bruikers.
Alleen met gericht politietoezicht op het betrap
pen van de echte wegpiraten wordt er daadwer
kelijk iets gedaan aan een verkeersveilig Goeree-
Overflakkee. Alleen daarmee kan het grote aantal
slachtoffers teruggedrongen worden.
DE WD FRACTIE
email: reinosinga@hetnet.nl
dvanes@planet.nl
Enige maanden geleden hield het Knooppunt
de gemoederen danig bezig. Voor even welis
waar. Toen de bouw weer een aanvang nam,
ebde de commotie weg. Bij het openbare debat
in de novembervergadering van de Raad wees
niets op een verhoogde publieke belangstel
ling. Zelfs de lokale pers beperkte zich tot een
samenvatting van de schriftelijke verantwoor
ding van het College aan de Raad. Deze ver
antwoording werd reeds in augustus ontvan
gen. Heeft ook de pers niet een taak om de
politiek dichter bij de burger te brengen?
Onze kritische bijdrage in dit debat behelsde
primair de vraagstelling of er sprake zou kun
nen zijn van een financiële bijdrage van de
gemeente aan dit debacle. Een logische redene
ring, vinden wij. De projectontwikkelaar heeft
immers door de opschort:ing van de werkzaam
heden aan het Knooppunt en de dure aankoop
van de woning van de bezwaarmakende inwo
ner forse schade opgelopen. Vof Knooppunt
heeft de gemeente aansprakelijk gesteld
wegens het ontbreken van een toetsingskader
in het bestemmingsplan Beschermd Dorpsge
zicht. Het College verwerpt elke verantwoorde
lijkheid en wast de handen in onschuld.
Terecht?
De commotie en de opschorting van de werk
zaamheden waren met nodig geweest, indien
de wethouder van RO met voorWarendheid de
ontivvikkeling van het bestemmingsplan ter
hand had genomen. Voor het schrijven van dit
plan is een extern bureau ingehuurd. De
opdrachtgever (i.e. de gemeente) bepaalt wan
neer de opdracht klaar moet zijn.
Hoewel het College elke verantwoordelijkheid
en aansprakelijkheid heeft afgewezen, is het
toch akkoord gegaan met het verzoek van de
projectontwikkelaar voor de bouw van een 50-
tal woningen in de Westplaat.
Op een vraag van het CDA of de gemeente
geen financiële schade lijdt, beweerde de wet
houder dat de m2 prijs voor zowel de particu
lier als de projectontwikkelaar de zelfde is. Is
dat wel zo? Moeten wij de wethouder op zijn
mooie, blauwe ogen geloven? Is het voor de
gemeente niet aantrekkelijker en eenvoudiger
(minder rompslomp, minder tijdsinvestering)
om in één handeling de grondoverdracht te
regelen voor een groot aantal woningen?
Een voorbeeld: kan een ondernemer, die over
weegt een 50-tal auto's aan te schaffen, niet
een grotere korting bedingen dan een particu
lier? Is zijn onderhandelingspositie niet veel
steviger?
Een eenvoudige rekensom leert:, indien boven
staande constatering juist is, dat de gemeente
wel degelijk in het nadeel is; 50 (woningen) x
300 m2 (de gemiddelde grootte van een bouw
kavel) X (verschil m' prijs projectontwikke
laar/particulier).
Wie het weet, mag het zeggen.
Ik heb gezegd!
Reeds lang bepleit het CDA bouwactiviteiten
in de kleine kernen van onze gemeente. Daar is
reeds eerder in het kader van Fractiegewijs aan
gememoreerd. Waarom dan deze herhalings
oefening?
De reden ligt in het feit, dat op de gemeentelij
ke voorlichtingspagina in de regionale bladen
staat geschreven hoeveel waarde er gehecht
wordt aan een opwaardering van zowel het
gemeentehuis als bepaalde segmenten van de
gemeente. Op de keper beschouwd is een tus
sentijdse bezinning hoe de leefbaarheid, aan
trekkelijkheid, veiligheid en wat dies meer zij,
bevorderd kan worden, een goede zaak. Dat
zijn immers signalen uit de samenleving, daar
zal naar geluisterd moeten worden en waar
mogelijk in daden/beleid omgezet worden.
Eén belangrijk onderwerp is m.i. door de
gemeente over het hoofd gezien. Dat onder
werp is de leefbaarheid in de kleine kernen, in
zowel Nieuwe Tonge als Stad aan 't Haring
vliet, De bevolking heeft dat nog niet zo lang
geleden op de burgeravonden de politiek inge
fluisterd. De bewoners hebben getracht de
politieke partijen ervan te overt;uigen van de
noodzaak van woningbouw. (Zij worden in
hun opvatting gesteund door de landelijke,
politieke partijen, waar een tendens te bespeu
ren valt de kleine kernen d.m.v. o.a. woning
bouw leefbaar te houden). Zij begrijpen niet
dat alle aandacht gericht is op de Westplaat.
Zij begrijpen niet dat de hele procedure om een
provinciaal fiat te krijgen zo lang duurt. Zij
hadden van het College, overeenkomstig de
uitspraken in hun verkiezingsprogramma's,
meer daadkracht verwacht voor de broodnodi
ge woningbouw in genoemde kernen. Een
citaat uit het verkiezingsprogramma van het
ABB; "Er is in de kleine kernen dringend
behoefte aan een nieuw bestemmingsplan.
Woningbouw alleen is niet voldoende, ook
onderwijsvoorzieningen, het verenigingsleven
en het jeugd- en ouderenbeleid in de kleine
kernen vragen aandacht".
Om dit ideaal te realiseren is primair woning
bouw nodigi
Tot op heden zijn deze mooie woorden nog
niet in daden omgezet. De zwarte piet mag
niet doorgespeeld worden naar de provincie.
Het College, i.e. de wethouder, moet daad
kracht tonen.
Langzamerhand voel ik mij een roepende in de
woestijn. Het CDA kan (helaas) een klein
vuistje maken om anderen te wekken. Moeilij
ker wordt het als de andere part:ijen horende
doof en ziende blind zijn. Dan houdt alles opl
CDA-Middelharnis
J.R. Dillingh
Boudewijnstraat 2 i
3243 AD Stad aan 't Haringvliet
tel.: 0187-611441
e-mail: fam.j.dillingh@zonnet.nl