FractiegeAvijs PvdA IIêÊ^ e m e e n t e ^Christen Unie EMAIID^MniEUWS De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs'hun mening geven. f ^IDDELHARNIS PAGINA 10 VRUDAAG 21 NOVEMBER 2003 Programma begroting Tilgemeen bestuur Opaabc-i orck en veiligheid ■piiniiioer en waterstaat f conomise/ie zaktin Qxiitvcar en recreatie Ruimtelijke ordening en volkshuis vesting Financiën |x|Si€emeenlB6fi^r Beli^ Qrindbermen Nieuwe Tonge Tilgemene beschouwir^en Knooppunt Qoeree-Over- flakkee Verkeersveilig Het Knooppunt, een terugblik Een roepende in de woestijn op herhaling (T^^ In 2004 heeft de duale begroting, we noemen dit de programmabegroting zijn intrede gedaan. In de plaatselijke kranten heeft u het één en ander kunnen lezen over deze begroting, ook is er het nodige geschreven over de algemene beschou wingen zoals die ingediend zijn door de verschil lende fracties. Na het indienen van deze algeme ne beschouv.'ingen hebben alle fracties in tweede termijn de gelegenheid gekregen reactie te geven. In deze aflevering van "fractiegewijs" willen we als SCP fractie een korte weergave geven van deze "behandeling in Kveede termijn" De programmabegroting 2004 ligt voor ons. Een begroting, een raming van kosten voor een bepaalde periode. Een visie op de korte en langere termijn zo u v/ilt. We zullen ons het komende begrotingsjaar moe ten beperken tot de hoofdlijnen van besturen. Een aantal partijen verwijt ons het gebrek aan visie. We hebben wel zeker visie. Onze visie of zo u wilt onze missie ligt ingeka derd in het Woord van God. We hopen bij iedere beslissing die we nemen met dat Woord in de hand in biddend opzien onze keuzes te maken. Dat geeft houvast, dat geeft zekerheid en vertrou- v/en in de toekomst. Wij als raad zullen een visie, een missie moeten formuleren. Ten aanzien van de -ie-w op te zetten program- rraber::"-; ZX: v.-e de insteek nemen v"êg: -i' aar.pak op te stellen om z ~:z: .■- :e f^ten met de program- -H:tr:;:-: IJ.': ii~r we onze burgers ■:-ngen op het snel :=:;enota waarbij e' verantv/oordelijk onze gemeen- r!^:. heldere en Efe ïiijt^ fteSst teittci: WésTP'';:' 'liui' i^irnr^i -.- .e ge gemeente. Ifrdit'caire- rir '.•:.'.- ;a"G. -ega::;^; :-:.v:kkelin- Ta.vaimgxiEzicrt <ai ;;ciici£ CverlssTOT.arsat:dcor iriigs ir =>::-; GêbieKia^. 'eriicrane r scnta-acen Ci(t3i;dE;E-'.]nd6raKeT zs -er r.ilftss r de jfe- voean^^arrasesi^'Ticr-'.rer ;i- 'TVte.trir waar datmarijk is. .^ndacnTr,'anrhe:|iciine5Ci:a:;ai: -ie^ ir steeds etr/oatourenfftEzijr. -'.-rAur .rr^z-iï raïa-e^rrraigbij tiï ;ra::-;r -e: j: z-. ricsr.ve aiteïï'aiidEhcniEP. ■r.i.r.e- •-.- --jti-:.? ;.-i-.vik- kcéirrgïT: «'iiiffniKs- r :ir. jv.'- 'e::'jdigevalu- •3ET /5r -RT 'ftx^-.c--..'.:.'.-. =-.. Speciale aan- iócrr^jrs^r:.).''-. ■ov i-r-.-z :;j;enroutes die iTïSïnTaigini!.'e l^'-'^'l ''--.en. .-Te:Eé3iji<'-ïsr :-. ',e:5ri v/e zeker in Mid- .SsharisiüSJO'jï:--.:- -.- -jieren om de par- (SBEitaiateiïïiiaiea- :.i ■-.' z-'tn. Naar onze rrrBjTiiiiig':: %r g-,.-.'; ^i-leerplaats voor de fiets dtaiosisli' 'r-i'-i'.ii'-.'. "j zeer korte termijn. Wgajji: ■■;- -*- -g csrdescheepswachtruimte ■mmSt r ::;eiharnis uit de begroting gsy.rr-.;:'- ".-.'-.: ...-.-een. Een geldverslindend j(;ir z'z'-. -nening absoluut niet nood- Ziii,^: ge c o /erigens voor de gehele uit- %>--->\ -1 ■-.■ --.--.-V'.' /an de waterrecreatie. Vanuit Üï«i>»«ii!;Lg,-g :at onze eigen bevolking hecht aati '^xX k: '.ame op zondag, en ruimte zijn we ■>€'.- '.- '.v. iii moeten onderhouden wat we uitbreiding voor ons zeker geen fcVH V leeft. !-=: <g-i- Sine sector draagt op ons eiland voor gedeelte bij aan de economische impuls. r/edrr;:resuttaten lopen in deze sector door e'ei oorzaken terug en het gemeentelijk beleid '.'.ent er dan ook op gericht te zijn deze sector zoveel mogelijk te steunen. We zullen aandacht ",oeten hebben voor het planologisch beleid wat '/e vaststellen, bestemmingsplannen moeten 'Joor onze agrariërs niet als een remmende factor ''jmf-j\ v/orden maar moeten veelmeer meewer ken aan een goede bedrijfsvoering. Het gemeentebos met bijbehorende brug is in een belabberde staat van onderhoud. Ondanks het feit dat een motie is aanvaard bij de vonge begrotingsbehandeling moeten we constateren dat het onderhoud nog minder is dan vorig jaar. We pleiten voor het opnieuw asfalteren van de bestaande asfaltpaden. Het aanleggen van ver lichting, het plaatsen van enkele bankjes en het opknappen van de trambrug. Ten aanzien van sport geven we al jaren aan dat zaterdagsport op onze steun kan rekenen. Waar bij de eigen bijdrage van de vereniging zeker mee gewogen wordt. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk De rijdende hangplek mag van ons per direct ver wijderd worden uit de begroting 2004. Met dit vrijkomende geld willen we graag fietsparkeer plaatsen aanleggen. Hier hebben we wat aan. Met een hangplek achter overlastgevende jonge ren aan gaan rijden doen wij niet mee. Hiermee zeg ik niet, laat dat duidelijk zijn dat we als SGP - geen oog zouden hebben voor deze groep jonge ren, onze inbreng in commissie en raad heeft inmiddels het tegendeel ook wel bewezen. Vooiiiilslii:V(:ii(l dor|r.l;i:l.ini', lii'-fl oic, fl(- /ranj^ gesteld ol wi' bereid /i|n ino|'/-li|Hi''di:n te '.reë ri:ri voor hel i'Xploilcicri v.iii i-cii rir.'Olheek /e /lillen ons wel hel (iiillircl"-ii v.iri vi-.ic verv/ijteri tiia;irons.irilwo(]irl I-, Ijcc iin |)iiii'ipi'tle rede iicii iii.i.ir ook III lui Kidr-i /.iii oij'-iib.ire oiflt: en v<:ili|',iicid I li'i- Alk vri(jiidi-iilc lic",|i-iiiiiiiii|r,|)l,iiiii'-n (iKiicri te WOldrii |;r,|i IimIi'.cciiI [iel,in|'.ii)k i'. (I.il lii| |ic:l iii.ikcii i'ii hel v/ij/igeri van bc'.lcriiiriiiif'/.pl.niriiMi rli- Ijiii[',(:i'. voldoende op de liooi'.le i'.ebi.idil woidcri Hel re|',elrrialig vciiiieiiwen v.iii lic'.lcniiniiiK'.lil'inii'tii iri overleg met b(;liokk<:iii-n k.iii i-cii |}cl,iiii',ii|k': bi)dt.i(',<: leveren .i.iii ile brprMkirii', v.iii l.iiiiv (boiiv/)ver gunnirri'.'.pKHediiic', ir.idcili.irid Wat bcircfl hel liDiiwcn rri dr Wi-.lpl.i.il vi.i;i|;l de S(il' li.Kirc .i.rnd.idil vooi drvcr'.rlerl iii woiiiii|',liniiw DivimmIimI iii ilf /iri v.iri doi-lj'.roc piMi (i',c/riiiiiii, iiirdcri-ii, /iiii-cebriirkei'., loiige icri). rii.i.rr diioi i-vcnwn hl iii liinri i-ri koo|) Worillll'.cri l-ll rvi-llWK hl lll |ilO|i-r llll.llll'.r i-ii iri(livi(liii-|i- Ikiiiw I lel llllclll(lrll|fc ■,lirilcil(|i- lc-',llll,l,ll v.lll di' l)i-j'H) llllg yOOd i:. mei vitrl riioerli- lol ■.Liiid i'.ckoriieri Hel slirrli-rid rn,iki-ri Ixickciil wri i-i-n ,i.nr,l.i|', op de dl|',crncrii' reserve v.rrr f OOO. Het iir sl.rrrd liouditri en indien riroivlilk vi-r'.lei ken varr ori/e re'.iivc-poMlri' dii-irl d.iii ook hi)|M- prioriteit Ie lu'libcn. Tot slot h(>|)eri we ,rl'. Sdl' Ir.re Ire (lil korrrendc begroliri|',sj,i,ir oir/e gcrrreenlc Ie lic.lrrrerr riiel zoals wij willen ol ri.i.rr orr/e irr/ii Irlcrr, rira.ir ik spreek de wens rrit dat we als Iractrc riraar ook af, gemeente mogen belijden wat in Psalm \V\ ver, I staat: 'Ik lief nrijrr n|',en op naar de Ircrrnl v.iri waar mijn hulp korireir /al U weet wal Aii|',irstiniis /er: 'IJc wolken i'.aair eerr keer voorbij, maar de fierriel blijft.' Wilt u de algemene bcsclrouwiirgeri orilvairi'.err dan kunt u die opvragen, zie ()rrd(-rsta,irid Iele foonnummer. SGP - fractie Middelharnis C. J. van Dam, fractievoorzitter. tel. 0187 487504- Algemeen Burger Belang heelt reeds v.in.il lebrri ari 2002 aandacht gevraagd voor het oiulciwcip: de grindbermen in Nieuwe Tongc. De buitendienst heeft het College van B6W geadviseerd de gedurende jaren verwaarloosde grindbermen te vervangen door betonklinkers, die voor een deel vrijgekomen zijn door asfaltering van de Doetinchemsestraat te Middelharnis. Algemeen Burger Belang is echter van mening dat door dit voorstel van de buitendienst het dorpsbepalend karakteristieke van de vier betreffende straten drastisch zal veranderen en dat is toch wel iets wat, zeker in deze tijd, in bre der verband zou moeten worden besproken. Om het karakteristieke karakter van deze straten te behouden is Algemeen Burger Belang op zoek gegaan naar een alternatief. Al gauw bleek dat er voor het advies van de bui tendienst een alternatief bestaat. Een alternatief waarvan men de praktische uitvoe ring dichtbij, namelijk in Dirksland, kan gaan zien. Het gemeentebestuur van Dirksland had al eerder te maken gekregen met de vraag hoe men de aanwezige grindbermen het beste kon verbeteren. Het accent kwam daar te liggen op het behouden van het dorpsbepalend karakter van de betreffen de straten. Men heeft daar een nieuwe methode toegepast, een alternatief waarbij het karakteristieke straat beeld behouden blijft en dat toch de voordelen van straatwerk bezit. Daarom stelt Algemeen Burger Belang voor deze methode ook in Nieuwe Tonge toe te passen. Hieronder nog eens de positieve effecten van ons voorstel. De kunststof platen (zogenaamde GS-platen gevuld met split waar het hier om gaat, hebben, onder andere, de volgende voordelen: - Geschikt voor opritten, parkeerplaatsen en wegen. - Goed doorlaatbaar voor regen water. - Goed berijdbaar met auto, fiets, rollator, kin denvagen, etc. Tegelmaat 40 -i- 60 -^ 4.5 cm. daardoor makke lijk in te passen in bestaande bestratingen) Kliksysteem (dus makkelijk opneembaar) Het geheel bezit een vaste ondergrond (geen opspattend grind) Algemeen Burger Belang is van mening dat het genoemde alternarief ook nog een kostenbespa ring kan opleveren. De belangrijkste voordelen zijn tenslotte: Een hard en onvriendelijk straatbeeld als gevolg van betonklinkers kan worden voorkomen. Het beeldbepalende karakter van de vier betreffende straten blijft behouden. Namens de fractie Algemeen Burger Belang M.M. v.d. Nieuwendijk Groenendijk. Dijkstraat 22, 3245 AE Sommelsdijk. In het Eilandennieuws van 7 november werd verslag gedaan van de algemene beschouwingen in de raad van Middelharnis. Omdat per fractie slechts enkele onderwerpen uit de eerste termijn werden vermeld, komen we daar nu op terug. De PvdA fractie vindt dat uitvoering van de kap- verordening veel geld kost en ook niet echt klant- Vlierideirjk r,, Ue PvdA is bereid een andere opzet te overwegen, waardoor aan de ene kant de doel- '.lellirrcerr van het beleid overeind blijven staan, maar waardoor aan de andere kant de uitvoe- iiniV.ko'.i.en aanzienlijk afnemen en de klantvrien- delriklreid toerreemt. Het hanteren van een lijst v.in beeldbepalende bornen is daarbij een optie. Iir 7001 heelt het college de toezegging ivd.rari orrr een dergelijk voorstel in 2002 aan de i.i.id voor Ie leggen. Iri <:i:ri rrrotie, die unaniem v/erd aangenomen, werd hel college opgeroepen om voor I maart: 2004 een dergelijke wijziging van de kapverorde- riirig aan de raad voor te leggen. I err doc:lsl.elling uit de programmabegroting lielielt liet /oveel mogelijk groepen jongeren te Ix'liitkkerr bij de voorbereiding en uitvoeringvan het jorrgererrbeleid. Dat is een prima doelstelling, maar vervolgens wordt daar een jeugdgemeente- raad als middel aan vastgeknoopt, die moet wor den geformeerd op basis van de politieke samen- slellirrg van de gemeenteraad. De kans op succes wordt op die manier bij voorbaat gereduceerd en (Ie jeirgd|;emeenteraad lijkt zo een speeltje te worden v.rrr de collegepartijen. Jeugdbeleid moet worden gelormuleerd en uitgevoerd in overleg met de diverse doelgroepen, net zoals het kleine kernerr beleid moet worden geformuleerd en uit- l'.evocul irr ovedeg met gebiedsgebonden dorps- i.rderi, die er /ouden moeten komen in plaats van iTiijcugdgemeenteraad en ouderenraad. In de piogrammabegroting staat te lezen dat in .ille woonkernen gebouwd moet kunnen worden ter behoud van de leefbaarheid van die kernen, waarbij een goede differentiatie in de woning bouw uitgangspunt is. Tevens dient voldoende aandacht geschonken te worden aan sociale woningbouw. In dit verband wordt hoogbouw niet voorgestaan. De PvdA fractie is van mening dat we er niet aan zullen ontkomen om voor bepaalde groepen in de hoogte te bouwen, als we tenminste zuinig willen zijn op het open buitengebied en als ook de gemeente Middelharnis zich medeverantwoor delijk voelt voor het oplossen van de woning nood in Nederland. In de beantwoording geeft het college aan in beginsel drie bouwlagen met een kap als maximale hoogtemaat wordt beschouwd. De kap kan dan desgewenst ook benut worden voor woonruimten. De PvdA fractie heeft moeite met de vaagheid van het collegeprogramma, waarvan de beleids matige uitwerking tot nu toe niet de politieke aandacht heeft gekregen die het verdiend. In een door de PvdA fractie ingediende motie heeft de raad zich uitgesproken om een debat te voeren over de missie en bestuuriijke doeleinden, die genoemd worden in het bedrijfsvoeringconcept. Tijdens de begrotingsvergadering van 2002 heeft de raad in meerderheid een PvdA motie aangeno men waarin het college werd opgedragen in de eerste helft van 2003 de al eerder toegezegde eva luatie van het hondenpoepbeleid aan de raad aan te bieden. Tot op heden heeft de raad een derge lijke evaluatie niet ontvangen. In een door de meerderheid van de raad aangenomen motie van teleurstelling heeft de raad haar diepe teleurstel ling uitgesproken over het uitblijven van de toe gezegde evaluatie van het hondenpoepbeleid, terwijl hondenpoep nog steeds ergernis nummer I mag worden genoemd. Binnenkort zijn de notulen van de betreffende raadsvergadering te lezen op www.middelharnis.pvda.nl. PvdA fractie W. Hooijman B. Kleingeld Mail: middelhamis@pvda.nl In oktober zijn de algemene politieke beschou wingen in de gemeenteraad van Middelharnis aan de orde geweest. Alle partijen hebben hun visie op de samenleving en de politieke actualiteit weer gegeven. Voor de fractie van de Christenu nie ligt in deze beschouwingen de basis om vol gend jaar te komen tot een volwaardige program mabegroting. Daarin komen, wat ons betreft alle partijen geza menlijk tot een afstemming over de hoofdlijn in welke richting onze gemeente zich de komende jaren zal ontwikkelen. De integrale tekst van de schriftelijke beschouwing van de Christenunie fractie en de mondelinge inbreng van onze frac tieleden kunt u vinden op onze website www.middelharnis.christenunie.nl In de raadsvergadering van 6 november heeft het college van B&W bestuuriijke verantwoording afgelegd over de zaken rond het Knooppunt. Onzes inziens is dat een goede zaak. Temeer omdat lange tijd er geen mededelingen zijn gedaan over de stand van zaken. Omdat de zaak toen nog onder de rechter was is dat goed te begrijpen. Onze fractie heeft in de betreffende raadsvergadering een oproep gedaan om deze noodzakelijke informatiestop in de komende tijd in te lopen. Want door het ontbreken van de officiële informarie komen zomaar de wildste geruchten op gang. We hebben in Eilanden Nieuws al kunnen lezen dat het college onze oproep ter hart:e heeft genomen. Maar onze frac tie wil ook op deze plaats verantwoording afleg gen met betrekking tot haar standpunt ten opzichte van de handelswijze van het college. Dat sowieso begonnen is met de ontwikkeling en bouw van het Knooppunt zoals dat er nu komt is democratisch, maar zonder de goedkeuring van de Christenunie fractie, tot stand gekomen. Bij de collegeonderhandelingen is duideirjk gewor den dat dit project wél door moest gaan en dat voor zowel ABB als onze fractie het onverant woord zou zijn dit plan te blokkeren. Enerzijds door de democratische totstandkoming, ander zijds door het vergevorderde stadium in opdrachtverstrekking. We hebben dan ook met constatering van dit feit onze plaats in de coalitie ingenomen. Tegen de bouw van het Knooppunt bleef op een gegeven moment één bezwaarde burger over die het, na stukgelopen onderhandeling met het college, tot een rechtszaak liet komen. Dat het college bij deze onderhandelingen een duidelijke grens getrokken heeft tussen het ver goeden van schade en omkoping heeft onze volledige goedkeuring. De rechter beschikte, tegen de verwachting van een kopstuk op der gelijk juridisch gebied, dat de bouwvan het Knooppunt moest worden stilgelegd vanwege het ontbreken van een toetsingskader. In nor maal Nederiands betekend dit dat het bestem mingsplan Beschermd Dorpsgebied nog niet zover af was dat het bouwwerk hieraan getoetst kon worden. Al met al een tegenslag die wat ons betreft niet vooraf was te voorzien, omdat hierover niet veel jurisprudentie bestaat. Overi gens is het wel teleurstellend dat pas zo laat na de aanwijzing tot beschermd dorpsgezicht is begonnen met het opmaken van het bestem mingsplan. De huidige wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling en zijn medewerkers verzetten een reuzenklus om dit bestemmingsplan alsnog gereed te maken, waarvoor wij onze waardering willen uitspreken. Maar de bouw lag stil en dat kostte de projectontwikkelaar iedere dag veel geld. Om te voorkomen dat dit nog lange tijd zou voort:duren is de projectontwikkelaar een onder handeling gestart: met de bezwaarde burger en de uitkomst hiervan is dat de burger zijn bezwaar heeft ingetrokken. De projectontwikkelaar heeft voor geleden schade een verzoek ingediend bij de gemeente in welke vorm er aan deze schade tegemoet gekomen kon worden. Het college heeft in deze altijd ten stel ligste de aansprakelijkheid afgewezen, maar was bereid een praktische oplossing te overwegen. Een oplossing is gevonden in het geven van de mogelijkheid aan de projectontwikkelaar om in de Westplaat 50 woningen te kunnen bouwen. Wij hebben onze goedkeuring aan deze oplos sing kunnen geven onder een aantal voorwaar den. Deze zijn door het college in de aan ons getoonde overeenkomst en mondelinge toelich ting voldoende ingevuld: - De te vergoeden schade is géén verkapte schuldbekentenis, - De woningen worden in een "sociaal" prijs segment gebouwd. - De gemeente houdt, net als in normale bouw projecten, regie over de te bouwen woningen. - De grond voor een normale, voor iedereen gel dende, prijs aan de projectontwikkelaar wordt verkocht. Op deze manier kan de projectontwikkelaar enigszins de geleden schade compenseren, zon der dat het de gemeente geld kost. Dat de gemeente bereid is om aan de schade tegemoet te komen betreft volgens ons niet een verkapte schuldbekentenis, maar kan gezien worden in het kader van "schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad". Een moeilijke term voor de situ atie dat iemand schade leidt vanwege overigens correct handelen van de overheid. We zien dat ook terug bij de planschadevergoeding. Al met al hopen we dat hiermee een einde is gekomen aan problemen die onze gemeenschap flink in beroering heeft gezet. Snel afbouwen en snel door naar andere en, wat ons betreft, betere plannen. Wilt u over deze of andere zaken met ons door spreken? Wij zijn te bereiken op www.mjddelhar; nis.christenunie.nl of middels fractie@niiddelhar: nis.christenunie.nj. U kunt de Christenunie raadsleden uiteraard ook direct benaderen: Johan van Oostenbrugge, 0187-486839 en Ron de Rover, 0187-486870. op tal van plaatsen op Goeree-Overflak- kee staan borden met het opschrift Goeree- Overflakkee verkeers veilig. Een aantal van deze borden staat kennelijk als een soort: excuus bij een verkeersmaatregel die in veel gevallen voor mensen die niet bekend zijn, als hinderiijk, onverwachts en niet zelden ergernis verwekkend en/aren wordt. Op andere plaatsen staan ze gewoon als een soort: (onterecht) compliment aan bestuurders die menen dat door een groot aantal maatregelen een beoogd doel bereikt zou zijn. Zijn er inderdaad veel redenen om aan te nemen dat Goeree-Overflakkee (en dus ook de gemeente Middelharnis) verkeersveilig is?? Op de laatst gehouden vergadering van de Com missie ABZ van de gemeenteraad Middelharnis deed de chef van het wijkteam Goeree-Overflak kee mondeling verslag van het triest wordend aantal dodelijke verkeersslachtoffers op ons eiland over 2003: maar liefs 9 dodelijke slachtoffers zijn tot nu toe te betreuren. Met dit trieste record werd ik vorig weekend feite lijk geconfronteerd toen ik bij donker, onderweg naar Ouddorp plotseling een aantal rode lichtjes in de zuidelijke berm ontwaarde. Aanvankelijk dacht ik te maken te hebben met een ongeval waarbij hulp nodig was. Ik stopte ter plaatse en werd toen geconfronteerd met een aantal rood licht stralende kaarsjes die een kruis markeerden op een plaats waar een aantal dodelijke slacht offers gevallen was. Op dat moment dacht ik aan de vele maatregelen die genomen zijn om Goeree-Overflakkee ver keersveilig te maken: een niet te tellen aantal camera's dat de snelheid van het verkeer genade loos moet afstraffen. Met dat systeem van controleren, waarbij het gros van de overt:reders beboet wordt omdat zij de toegestane snelheid met de loopsnelheid van een bejaarde overt:reden, kun je je afvragen of inderdaad de verkeersveiligheid gediend wordt. Niet zelden zie je veel automobilisten plotseling sterk afremmen bij het zien van zo'n camera omdat men op dat moment niet altijd direct weet hoe hard men rijdt en hoe hard er gereden mag worden: vooral dat laatste is natuurlijk door heel ons land heen een zekere roulette. Het wisselen de aantal snelheidslimieten is domweg veel te groot. We moeten ons serieus afvragen of het systeem van camera's niet meer (verkeers)agres- sie opwekt dan nodig is. Een andere maatregel die naar ons idee veel agressie opwekt, is het klakkeloos aanbrengen van doorgetrokken strepen waardoor inhalen ver boden is. Overdag, wanneer er veel verkeersaan bod is, dan zal er weinig gelegenheid zijn om in te halen en dan zijn de strepen volstrekt overbo dig. Anders wordt het echter op momenten van weinig verkeersaanbod. Dan zie je heel vaak op bijvoorbeeld de weg van Oude-Tonge naar het Hellegatsplein dat ondanks de doorgetrokken streep, er frequent wordt ingehaald. Dat gebeurt; zeker wanneer de vooriigger met een snelheid rijdt die ver beneden de toegestane snelheid ligt. Het hoeft geen nader betoog dat het effect van de doorgetrokken streep over een zo lange afstand een tegengesteld effect heeft. Effectiever is de plaatsing van borden die aangeven dat inha len gedurende bepaalde delen van de dag verbo den is; het trekken van doorgetrokken strepen Dient uitsluitend beperkt te worden tot onover zichtelijke stukken wegvak. Een laatste maatregel die naar onze mening aver echts werkt, is het ongebreideld aanbrengen van hobbels, bulten, wegversmallingen in grote hoe veelheden variaties waardoor je je als weggebrui kerwei moet ergeren. Sommige gemeente dun/en het te besteken om zomaar een paal ca. 1 meter uit de wegrand te plaatsen waardoor voor brom fietsers en fietsers een dodelijke barrière opgewor pen wordt. En zo'n paal is dat zeker in geval van mist en regenval die het zicht ernstig belemmert;. De moraal van dit verhaal is dat de wegbeheer ders er voor zorg dienen te dragen dat er geen (verkeers)agressie opgeroepen wordt door een veel te grote diversiteit aan maatregelen die in veel gevallen en pert;inent averechts effect heb ben. Voor de echte wegpiraten gelden al die chi canes en verkeersvallen slechts als speeltuig; slachtoffers zijn vaak de mensen die ter plaatse niet bekend zijn alsmede de meer argeloze wege- bruikers. Alleen met gericht politietoezicht op het betrap pen van de echte wegpiraten wordt er daadwer kelijk iets gedaan aan een verkeersveilig Goeree- Overflakkee. Alleen daarmee kan het grote aantal slachtoffers teruggedrongen worden. DE WD FRACTIE email: reinosinga@hetnet.nl dvanes@planet.nl Enige maanden geleden hield het Knooppunt de gemoederen danig bezig. Voor even welis waar. Toen de bouw weer een aanvang nam, ebde de commotie weg. Bij het openbare debat in de novembervergadering van de Raad wees niets op een verhoogde publieke belangstel ling. Zelfs de lokale pers beperkte zich tot een samenvatting van de schriftelijke verantwoor ding van het College aan de Raad. Deze ver antwoording werd reeds in augustus ontvan gen. Heeft ook de pers niet een taak om de politiek dichter bij de burger te brengen? Onze kritische bijdrage in dit debat behelsde primair de vraagstelling of er sprake zou kun nen zijn van een financiële bijdrage van de gemeente aan dit debacle. Een logische redene ring, vinden wij. De projectontwikkelaar heeft immers door de opschort:ing van de werkzaam heden aan het Knooppunt en de dure aankoop van de woning van de bezwaarmakende inwo ner forse schade opgelopen. Vof Knooppunt heeft de gemeente aansprakelijk gesteld wegens het ontbreken van een toetsingskader in het bestemmingsplan Beschermd Dorpsge zicht. Het College verwerpt elke verantwoorde lijkheid en wast de handen in onschuld. Terecht? De commotie en de opschorting van de werk zaamheden waren met nodig geweest, indien de wethouder van RO met voorWarendheid de ontivvikkeling van het bestemmingsplan ter hand had genomen. Voor het schrijven van dit plan is een extern bureau ingehuurd. De opdrachtgever (i.e. de gemeente) bepaalt wan neer de opdracht klaar moet zijn. Hoewel het College elke verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid heeft afgewezen, is het toch akkoord gegaan met het verzoek van de projectontwikkelaar voor de bouw van een 50- tal woningen in de Westplaat. Op een vraag van het CDA of de gemeente geen financiële schade lijdt, beweerde de wet houder dat de m2 prijs voor zowel de particu lier als de projectontwikkelaar de zelfde is. Is dat wel zo? Moeten wij de wethouder op zijn mooie, blauwe ogen geloven? Is het voor de gemeente niet aantrekkelijker en eenvoudiger (minder rompslomp, minder tijdsinvestering) om in één handeling de grondoverdracht te regelen voor een groot aantal woningen? Een voorbeeld: kan een ondernemer, die over weegt een 50-tal auto's aan te schaffen, niet een grotere korting bedingen dan een particu lier? Is zijn onderhandelingspositie niet veel steviger? Een eenvoudige rekensom leert:, indien boven staande constatering juist is, dat de gemeente wel degelijk in het nadeel is; 50 (woningen) x 300 m2 (de gemiddelde grootte van een bouw kavel) X (verschil m' prijs projectontwikke laar/particulier). Wie het weet, mag het zeggen. Ik heb gezegd! Reeds lang bepleit het CDA bouwactiviteiten in de kleine kernen van onze gemeente. Daar is reeds eerder in het kader van Fractiegewijs aan gememoreerd. Waarom dan deze herhalings oefening? De reden ligt in het feit, dat op de gemeentelij ke voorlichtingspagina in de regionale bladen staat geschreven hoeveel waarde er gehecht wordt aan een opwaardering van zowel het gemeentehuis als bepaalde segmenten van de gemeente. Op de keper beschouwd is een tus sentijdse bezinning hoe de leefbaarheid, aan trekkelijkheid, veiligheid en wat dies meer zij, bevorderd kan worden, een goede zaak. Dat zijn immers signalen uit de samenleving, daar zal naar geluisterd moeten worden en waar mogelijk in daden/beleid omgezet worden. Eén belangrijk onderwerp is m.i. door de gemeente over het hoofd gezien. Dat onder werp is de leefbaarheid in de kleine kernen, in zowel Nieuwe Tonge als Stad aan 't Haring vliet, De bevolking heeft dat nog niet zo lang geleden op de burgeravonden de politiek inge fluisterd. De bewoners hebben getracht de politieke partijen ervan te overt;uigen van de noodzaak van woningbouw. (Zij worden in hun opvatting gesteund door de landelijke, politieke partijen, waar een tendens te bespeu ren valt de kleine kernen d.m.v. o.a. woning bouw leefbaar te houden). Zij begrijpen niet dat alle aandacht gericht is op de Westplaat. Zij begrijpen niet dat de hele procedure om een provinciaal fiat te krijgen zo lang duurt. Zij hadden van het College, overeenkomstig de uitspraken in hun verkiezingsprogramma's, meer daadkracht verwacht voor de broodnodi ge woningbouw in genoemde kernen. Een citaat uit het verkiezingsprogramma van het ABB; "Er is in de kleine kernen dringend behoefte aan een nieuw bestemmingsplan. Woningbouw alleen is niet voldoende, ook onderwijsvoorzieningen, het verenigingsleven en het jeugd- en ouderenbeleid in de kleine kernen vragen aandacht". Om dit ideaal te realiseren is primair woning bouw nodigi Tot op heden zijn deze mooie woorden nog niet in daden omgezet. De zwarte piet mag niet doorgespeeld worden naar de provincie. Het College, i.e. de wethouder, moet daad kracht tonen. Langzamerhand voel ik mij een roepende in de woestijn. Het CDA kan (helaas) een klein vuistje maken om anderen te wekken. Moeilij ker wordt het als de andere part:ijen horende doof en ziende blind zijn. Dan houdt alles opl CDA-Middelharnis J.R. Dillingh Boudewijnstraat 2 i 3243 AD Stad aan 't Haringvliet tel.: 0187-611441 e-mail: fam.j.dillingh@zonnet.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 10