Overdenking Zaterdag avond- jeugdwerk NIEUWE LEESBOEKEN ,5jkvenster uit de Heilige Schrift EIUUrfDSMniEIJWS Ger. Gem. Hieuwe Tonge Ophalen oud papier Stellendam Verkoping Welfare Rode Kruis Schaakvereniging De Zwarte Pion KIVII-SNOEI ffFfiENTON BEVMOtt VOUiTEUIK ONOERiCHCIO fTERK TEKEN lOODiE KOLENDEU Onze bekwaamheid uit God alleen OKcomo Dierbare Gelovigen Mensen in Moerland VAN DER BOOM VROEGINDEWEIJ PAGINA 5 VRIJDAG 7 NOVEMBER 2003 Blik op kerk en samenleving Cj - Reformatie-herdenkingen - Een opwekking nodig - Algemene verwarring Eind oktober zijn er op tal van plaatsen weer herdenkingen van de Reformatie geweest. Want 31 oktober - of Maarten Luther nu zijn stellingen heeft aangeslagen of niet - blijft toch de datum die geldt als het beginpunt van de kerkhervorming. Als ik het echter goed zie, blijft de herdenking beperkt tot, laat ik gemakshalve zeggen, de rechterkant van de Gereformeerde Gezindte. De midden-sector van de Hervormde Kerk en grote delen van de Gereformeerde Kerken zijn al zó ver weg- gegroeid van het erfgoed van de Reformatie, dat het niet meer zinvol is, daarop terug te kijken. Ik ben echter bang dat ook in die sektor waar het nog wèl zinvol wordt geacht, ook de belangstelling tanende is. Zo'n 40, 50 jaar geleden was het nog een evenement: op 31 oktober kwamen we met leden van andere kerken, en vooral met predikanten uit andere kerken bijeen, en dan was de betreffende kerk tot de laatste plaats toe bezet. Tegen woordig moeten er enkele koren bij komen, die weer hun eigen aanhang meebrengen, en dan zijn de meeste kerkgebouwen nog maar voor de helft gevuld. Daarvoor zijn verschillende redenen aan te geven. De mensen zeggen; er is al zoveel. En h?t is niet eenvoudiger geworden 's avonds de mensen van huis te krijgen. Of zijn de ker ken zich steeds minder bewust van de rijk dom die ons in de Reformatie geschonken is,..? Ds verminderde belangstelling zal wel te maken hebben met de algemene matheid die over de kerken gekomen is. We zijn verlegen om een opwekking, een krachtige doorwer king van Gods Geest, Die zuiverend en ver nieuwend door de kerken zou moeten waai en. Maar begint een opleving niet d&ir waai mensen buigen voor het Woord? Is de Refor matie niet begonnen in een kloostercel, waar een jonge monnik worstelde met God om vrede voor zijn hart te vinden? De heb de laatste tijd nogal eens moeten den ken aan het woord dat de Heere sprak door middel van Jesaja: "Op deze zal Ik zien, op de arme en de verslagene van geest en die voor Mijn Woord beeft". Zou déir niet iede re reformatie beginnen, in het eigen leven, in de gemeente en in de kerken? Over de kerken gesproken, we zijn uiteraard als kerken hopeloos verdeeld en verbrokkeld. Maar zou er nog één kerk in ons land zijn waarin geen problemen zijn? De Nederland se Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken zitten tegen het SoW-proces aan te hikken. De één kan om des gewetens wil niet meedoen aan een schijneenheid, de ander meent, óók om des gewetens wil, als het onverhoopt zo ver komt, zijn post niet te mogen verlaten. Maar nog vóór het zo ver is, hebben ze elkaar al in de ban gedaan. In de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt dreigt een nieuwe scheuring, zogenaamd op grond van een voortgaande reformatie. Van de Christelijke Gereformeerde Kerken wordt al lang gezegd: hoe houden ze de steeds verder van elkaar verwijderde vleu gels nog bij elkaar? En in de Gereformeerde Gemeenten brengt de dikke pil van Dr K. van der Zwaag de nodige onrust teweeg. Door de één toegejuicht omdat nu eindelijk eens zwart op wit is gezet wat in vele harten leef de, door de ander doodgezwegen. Zo zouden we nog wel even door kunnen gaan. We kuimen alleen maar concluderen: als de kerk een zaakje van mensen was, dan was ze al lang failliet geweest. Maar geluk kig is de Kerk Gods zaak, ondanks wat men sen ervan hebben gemaakt. En die Kerk heeft de belofte van Christus dat de poorten der hel haar niet zullen overweldigen. Daarom zal ze er zijn tot het einde der dagen. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uvc vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuwst, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Een zelf geplante kiwi is nu zo'n 2,5 meter hoog. Moet ze nu gesnoeid worden? En hoe bescherm ik haar tegen de vorst? Antwoord: Het is alleen nodig uw kiwi (Actinidia chinensis) te snoeien indien het gewas te dicht wordt. Dan kunt u de takken in een vorstvrije periode in februari inkorten tot op goed geplaatste lagere zijscheuten. In de zomer kunnen (te) lange klimmende scheuten worden weggenomen. De takken die een muur (gaan) bedekken, moeten wor den vastgezet. In de winter kunt u deze plant tegen vorst beschermen door een dikke laag afgevallen herfstbladeren of oude, verteerde compost op de grond rondom de stam te leg gen en vast te zetten met takken om weg waaien te voorkomen. k had een oud wijnvat opgeschilderd en als regenton onder een afvoerpijp gezet. Door de vorst is het vorig gebarsten. Hoe kan ik dat hij een volgende ton voorkomen? Met zout, of antivries? Of is dat schadelijk voor de kamerplanten die gemengd regen- en lei dingwater krijgen? Antwoord: Als water bevriest, zet het uit en dit ijs wringt de duigen van de ton uiteen. Na de dooi zal die lekken. Zout en veel anti vriesmiddelen zijn slecht voor uw planten. Van een antivriespreparaat dat minder schadelijk is, wordt het gebruik in een regen- ton te prijzig doordat u er veel van moet nemen per liter water. Beter is het, voor het invallen van de vorst het vat door het spon- gat te laten leeglopen, of er het uiteinde van een slang in te hangen, aan de andere kant daarvan de lucht weg te zuigen en dat eind bij afvoerput of afwatering te leggen zodat de inhoud uit de ton stroomt. Wat is in de weerberichten het verschil tus sen lichte vorst en matige vorst? Antwoord: Van lichte vorst spreekt men in De Bilt als de temperatuur tussen nul en vijf graden Celsius onder nul blijft en van mati ge vorst bij temperaturen van 5 tot 10° C. Van 10 tot 15° wordt het strenge, en bij 15° of meer: zeer strenge vorst. Wat betekent die driehoek in div. islamiti sche vlaggen? Antwoord: In bepaalde islamitische kringen wordt de driehoek als sterk telcen beschouwd, want het is een vlak dat met het De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Op D.V. 8 november hopen we weer bij elkaar te komen voor het zaterdagavond jeugdwerk. Mevr. Van Dijk zal dan een dia presentatie geven over de zending, waarover zij ook boeiend kan vertellen. De avond begint om 19.30 uur. We rekenen op julhe komst. De commissie. Morgen, zaterdag 8 november, hopen wij namens de Financiële commissie van het open Hervormd Jeugdwerk weer oud papier op te halen. Wij beginnen om 09.00 uur op de Molenkade, vervolgens de Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het goed gebun deld en tijdig gereed zetten? Ook karton. Bij voorbaat dank. De commissie kleinste aantal hoeken gevormd kan worden. Deze drie hoekpunten symboUseren Allah, Zijn schepping, en de mens. De rode drie hoek van de Arabische opstand, die na de Eerste Wereldoorlog in de vlaggen van Irak, (Trans-)Jordanië en Syrië opdook, duidt ook op revolutie, zoals de rode driehoek van bijv. Cuba en Mozambique. Rood is immers vaak het vergoten bloed. Het zwart symboliseert de aarde, wit de oprechtheid en groen het islamitische geloof, of elders een vruchtbaar land. Ook de Palestijnen hebben de driehoek in hun vlag. KdTTECEïPinr Hoe en waarmee spint een poes? Antwoord: Daar heeft nog geen enkele des kundige een afdoend antwoord op. Als deze huisdieren spinnen, kunnen we niet geUjk in hun keel kijken wat daar gebeurt, en als we in de keelholte kijken of de borst openma ken, spint een kat niet. Mogelijk trillen de stembanden van het dier, maar dan kan nie mand verklaren waarom bij andere dieren de stembanden niet op dergelijke wijze in tril ling kunnen komen. Het is dus niet zo zeker, dat juist of alleen die stembanden in bewe ging zijn. Er schuilt blijkbaar meer achter. Sommige katten spinnen als ze stil zitten, andere doen het vaker, zelfs tijdens het eten als kauwspieren, keel en darmen in bewe ging zijn. U kunt beroemd worden indien u kunt aantonen hoe een poes en een aantal van zijn katachtige soortgenoten spint. Op een Joods kerkhof ontdekte ik jaartallen van 5387 tot 5749 en sommige graven leken vrij vers. Hoe rekenen de Joden dan en wan neer en bij welke gelegenheid begonnen zij met hun jaartelling? En op welke datum vie ren zij hun nieuwjaarsdag? Antwoord: In de eeuwen vóór de verstrooi ing der Joden (de diaspora) gebruikte men in Palestina een kalender waarbij het begin van de maanden geheel gebaseerd was op het verschijnen van de eerste sikkel van de weer opkomende (wassende) maan. Zo'n maand Niet dat wij van onszelf bekwaam zijn iets te denken als uit onszelf, maar onze bekwaamheid is uit God; Die ons ook bekwaam gemaakt heeft om te zijn dienaars van het Nieuwe Testament... (2 Korinthe 3 5 en 6a) Wie is bekwaam om het Woord van God te verkondigen op de juiste wijze? Dat kan de vraag zijn van iemand die zich voorbereidt op het ambt of die op een andere wijze er toe geroepen wordt om het Woord van God uit te dragen. Wie is daartoe dan bekwaam? Wel, toch niemand vanuit zichzelf. Dan moeten we toch mee belijden met de cate chismus: "Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad! Dat geldt ook nog na ontvangen genade. Daar is de apostel Paulus achter gebracht door het werk van de Heili ge Geest. Onbekwaam om zelfs, zo zegt hij hier, ook maar iets te denken als vanuit zich zelf. Wat een verootmoediging klinkt er uit deze woorden. Een kenmerk van genade. Paulus mocht, ondanks zichzelf, vrucht zien op zijn arbeid in de gemeente van Korinthe. En waar andere voorgangers een brief van voorschrijving (zie vs.l) hadden, als een soort bewijs van betrouwbaarheid, daar mag Paulus, die zo'n brief niet had, zeggen tegen de Korinthiërs: "Gij zijt onze brief geschre ven in onze harten, bekend en gelezen van alle mensen. Als die openbaar zijt geworden dat gij een brief van Christus zijt en door onze dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door de Geest van de levende God niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten." Kan dat nu ook van ons en van jullie jongens en meisjes gezegd worden, dat we door de prediking van het Woord een leesbare brief van Christus geworden zijn? Dat we weder omgeboren zijn door het Woord en de Geest van de levende God? Dat mocht wel de vrucht zijn op de prediking van Paulus in de gemeente van Korinthe en op de arbeid onder hen. Maar hij moet daarbij direct van zichzelf afwijzen, om de gedachte weg te nemen als of hij zelf bekwaam zou zijn om dat te bewerken. Hij zegt: "Niet dat wij van onszelf bekwaam zijn iets te denken als uit onszelf." Er is dus niets te roemen in Paulus zelf of in welk mens of welke predikant dan ook. Ondertussen valt het in onze tekstwoorden op dat de apostel tot drie keer toe het woord "bekwaam" gebruikt: Niet van onszelf bekwaam; Onze bekwaam-heid is uit God; Hij heeft ons bekwaam gemaakt. Bekwaam betekent: voldoende geschikt. En als dat dan betrokken wordt op de verkondi ging van het Woord en het werk in de gemeente wie zal dan kunnen zeggen daartoe bekwaam te zijn vanuit zichzelf Dan maar zwijgen? De kan het toch niet dus... Nee. Paulus stopt daar dan ook niet. Hij laat het niet alleen maar bij een kille constatering. Gelukkig niet. Dat zou arm zijn. Maar, zo gaat hij verder: "Onze bekwaamheid is uit God". Zó alleen kan het en zó alleen zijn Gods dienaren een goed instrument in Zijn hand, ondanks zichzelf. De Heere wil men sen, mannetjes uit het stof verrezen, in Zijn dienst gebruiken zoals Calvijn dikwijls heeft gezegd. Wat een wonder dan ook als we zo nog in Zijn dienst gebruikt zouden mogen worden. Dat is dan ook alleen omdat Hij, Die roept, getrouw is. Die het ook doen zal. Hij maakt onbekwame mensen bekwaam. Dat is een heerlijke genade. Het hangt niet allemaal van ons af. Dat geeft ook rust in alle arbeid in Gods Koninkrijk. De Heere wil ons en ook julUe, jongens en meisjes, maken tot leesbare brieven van Chrisms door de verkondiging van het Woord en het werk van de HeiUge Geest. Kom dan trouw naar de kerk waar dat Woord verkondigt wordt en de Geest Zijn werk plaats heeft. Zo gaan -en let daar op- het bijvoeglijk naamwoord bekwaam en het zelfstandig naamwoord bekwaamheid in onze tekst over in het werkwoord bekwaam maken. Daarin belijdt Paulus vervolgens wat hij aan zijn God heeft en wat Hij gedaan heeft om zo'n onbekwame bekwaam te maken in Zijn dienst. Dat werkwoord bekwaam maken heeft namelijk ook de betekenis van machti gen of volmacht geven! God Zelf geeft dus de volmacht aan zijn dienaren om het Woord te verkondigen. Dat werk staat op Zijn Naam. Hij staat er Zelf voor in. Het is en blijft Zijn werk. Een totaal ongeschikte dienaar wordt geschikt gemaakt door Gods genade in en door de Heere Jezus Christus! Zo alleen kan het. Zij dan ook uw bede of de Heere ons zo zou willen gebruiken in Zijn dienst, opdat er vele leesbare brieven van Christus zouden zijn en komen, die gelezen kunnen worden door de wereld, opdat velen er jaloers op zouden worden. Dat zit dus niet alleen maar in wat we zeggen, maar bovenal in wat we doen en laten. Het wordt immers gezien. Is het aan ons, aan u en aan jou, te zien wie we dienen en üefhebben? Zegene de Heere daartoe Zijn Woord dat Hij nog onder ons laat verkondigen om dode zonda ren te maken tot levende en leesbare brieven van Christus. Weliswaar door onbekwame dienaren wordt dat Woord gebracht, maar bekwaam gemaakt door de Heere kunnen en mogen we er ook alles van verwachten. Dan is onze beUjdenis met Paulus, of we nu het Woord mogen verkondigen of dat het aan ons gezien mag worden als leesbare brieven van Christus: "Onze bekwaamheid is uit God"! Door U, o HEER', geeft mijne lamp haar licht. Mijn God verdrijft den nacht uit mijn gezicht.(Ps.l88b berijmd) Ds. R. Veldman, Usselmuiden-Grafhorst OUDE TONGE - Welfare Rode Kruis houdt donderdagmiddag 13 november a.s. in 'Ebbe en Vloed', Washmgtonstraat 2 te Oude Ton ge een verkoping van handwerken die door de bejaarden zijn gemaakt, oliebollen en andere snuisterijen. Ook kan er worden ges joeld. De middag duurt van 13.30-16.00 duurde dan ongeveer 292 dagen. Deze tij drekening werd gebaseerd naar Babylonisch voorbeeld en de namen van de Babylonische niöanden vinden we nog in de Hebreeuwse béhamingen terug. Verder werd het begin van een nieuwjaar bepaald naar de stand van het gewas. Geheel nieuw was de instelling van de rust (de sabbath) op de zevende dag, die inging bij zonsondergang van de avond daarvoor en eindigde bij de volgende zons ondergang. Daardoor ontstonden voor het eerst de weken, die later door alle andere volkeren zijn overgenomen. Voor het religi euze leven is die indeüng in tijdvakken van zeven dagen van grote betekenis gebleken. Het begin van de Joodse jaarteUing kunnen we stellen op een tijdstip kort voor midder nacht op 6 oktober van het jaar 3760 voor Christus van de Juliaanse kalender. De jaren telden toen normaal 12, maar om de paar jaar in een schrikkeljaar 13 maanden doordat een tweede keer de maand Adar werd geteld. Het jaar kon 353 355 en in de schnkkeljaren 383 tot 385 dagen duren. Volgens deze jaar telling leven de Joden nu in de 58ste eeuw. Hun jaarwisseling vierden zij in dit jaar 2003 op 27 en 28 september, want toen begon hun jaar 5764. Wat betekent het toch, als de Nederlandse Bank 'het disconto verhoogt'? Antwoord: Dan verhoogt de Nederlandse bank de rente aan de banken die geld van haar lenen en zullen die banken op hun beurt meer rente gaan berekenen aan hun cliënten, bijv. voor hypothecaire, zakelijke en per soonlijke leningen. Dominee Sam Gardner voelt niet alleen begeerte, maar ook roeping tot het ambt van predikant. Zijn begeerte gaat in vervulling, maar na twaalf jaar moet hij zijn eerste gemeente vaarwel zeggen. In depressieve toestand verhuist hij met zijn gezin, terug naar het dorp waar hij als kind opgroeide, zijn geboortedorp Harmony. Tussen al het oude bekende wordt hij al snel weer de oude. Na korte tijd wordt hij er zelfs predikant. Met liefde en een zekere zelfspot herontdekt hij de dorpsgemeenschap met al zijn eigen aardigheden. De auteur van dit boek 'Dier bare Gelovigen', Philip Gulley, is zelf predi kant en zal besUst binnen zijn eigen ambte- üjk leven hebben rondgekeken om bepaalde situaties te kunnen beschrijven en een heer lijk boek over familie, vrienden en geloof te kunnen schrijven. Met een zekere humor wordt in dat boek een mooi beeld geschetst van een dorpsgemeenschap vol ergerlijke, eigenzinnige, maar ook verrassende mensen. Kok zorgde voor het verschijnen van het boek, dat uitgevoerd is in paperback en 264 pagina's telt. ISBN: 904350581 1, NUR 302, prijs: 16, 95 NUR 302, prijs 16,95. Er Ugt aan de Binnenmaas een heerlijk oord. Daarvan heeft een ieder toch wel eens gehoord. Het is klein en het staat niet op iedere kaart. Maar dit noemt men het Haagje van de Hoekse Waard. Met dit fragment uit 'Een hed voor Mijns- heerenland' opent de auteur zijn boek Men sen in Moerland. Wijlen Pleun R. Troost had wellicht nooit gedacht dat zijn boek na BOEKEN EN MUZIEK Voorstraat 41 - 3245 BG Sommelsdijk Tel. (0187) 48 26 14 - Fax (0187) 4845 20 negentien jaar nog eens een herdruk zou beleven. Het boek, 174 pagina's, gebonden en opnieuw op de markt gebracht door Den Hertog, brengt zijn lezers terug naar de jaren zeventig, de tijd waarin de trek naar het plat teland op gang kwam. Veel Rotterdammers vestigden zich toen in de Hoekse Waard, waardoor de eerst nog kleine dorpjes soms in snel tempo groeiden. Uiteraard bracht dat de nodige moeilijkheden met zich mee. Het aanpassen aan de dorpsgewoonten viel niet altijd mee. En sommige nieuwkomers leg den de lat ook te hoog. Een boek waarin het karakter van de bevolking in die tijd goed uitkomt. Joh. KoUard zorgde voor een stem mige omslagillusti-atie. ISBN 90 331 1725 8, NUR 344, prijs 8,50. LEV BOEKEN ALLES VOOR SCHOOL EN KANTOOR WnliUlk «t-M, 3241 <IV MIddaltiiml* T(l. ID1B7) 4«:04a UZa44 Fai (QKT) 4SB481 FIHutHiMndMtflliia, 31S3AK Ouddnp T*L (OiaT) eaiITfl - Fw HMBT) M3S1t Middelharnis - Overzicht voor ronde 10 in de huishoudelijke competitie, gespeeld op 3 november jl.: Dupree - Van den Ouden 0-1 Van Prooijen - Moedt1-0 Hennekes - Van der Waal1-0 Struik - Boeter0-1 De Jager -1. Lagendijk0-1 Visser - Peeman0-1 De Haan - Van der Staaij 0-1 M. Lagendijk - Nelemanrem. C. Smit - Loosjes1-0 Bom - Noordijk 1-0 Vreeker - Lesuis0-1 ■52- Willem was altijd erg op zichzelf. Alleen van zijn vroegere werk moeten ze nog adressen opzoeken. "Zullen we vast beginnen met schrijven?" vraagt Tóke om zeven uur. "Frederik kan thuis nog wel even bezig zijn." "Dat is goed. Maar wil jij het alsjeblieft doen? De heb weinig controle op mijn handen op het moment." "Ik doe het wel. Noem jij de adressen maar op." Om kwart voor acht komt Frederik binnen. Ze schrik ken van het geluid van zijn binnenkomst. De zenuwen staan gespannen, denkt Toke. Ze ziet Frederik naar de stoel van Willem kijken. Die is leeg, ziet ze hem den ken. Hij ziet er moe en verslagen uit. Het Ujkt wel of zijn forse gestalte gekrompen is. "We zijn maar vast begonnen, Frederik", zegt ze zacht. "Dat is goed", antwoordt hij mat. Dan loopt hij de kamer uit. Na een poosje komt hij bij hen aan de tafel zitten. Dat samen bezig zijn doet hen goed. Samen voelen ze immers het verdriet om het heengaan van Willem. "De zal eens koffie gaan zetten", zegt Toke na een tijd. "We hebben daar alle drie wel behoefte aan, denk ik." "De heb vandaag alleen koffie gedronken. De kon geen eten door m'n keel krijgen. Alleen om zes uur werd ik licht in mijn hoofd, toen heb ik een paar boterhammen op, omdat het moest." "Wij net zo", antwoordt Thonia. "Het is dat Toke ze klaargemaakt heeft, anders had ik niets gegeten." Toke maakt drie mokken klaar. Ze snijdt er een plak ontbijtkoek bij. Dat hebben Frederik en Thonia echt nodig. Opeens denkt ze aan het papiertje in haar rok en aan de brief geadresseerd aan de vrouw in Duits land. Daar moet ze vanavond nog met Frederik over praten. Wanneer dat moet gebeuren, weet ze echter niet. Ze wil het niet doen waar Thonia bij is. Eerst wil ze Frederiks reactie hierop horen, voordat ze het aan Thonia vertelt. Om half tien kijkt ze eens naar Tho nia. "Volgens mij kun je beter naar bed gaan, Thonia", zegt ze. "Je bent moe." Ze hoopt dat Thonia haar wens inwUligt. Thonia ziet er moe uit en zij wil met Frederik over dat papiertje pra ten. "Dat ben ik ook", antwoordt Thonia. "Frederik, wil jij lezen, dan ga ik daarna naar bed." Dat deed WiUem altijd. Nu moet ile het doen, denkt Frederik. Hij probeert zich te beheersen, maar hij kan af en toe niet verder, als hij de bladzijde uit het dag boek leest. Nu kan ik het straks tegen Frederik zeggen, denkt Toke, als ze Thonia naar oven geholpen heeft. "Ik kom al gauw, hoor", heeft ze tegen Thonia gezegd. "De laat het ücht op de overloop branden." Dat zal ze vannacht ook aanlaten, neemt ze zich voor. "Frederik, ik moet je wat laten zien", zegt Toke en ze haalt het papiertje uit haar rokzak. Bijbel met brief opsturen, staat erop, leest Frederik. Hij begrijpt niet wat dat te betekenen heeft. Het is het handschrift van Willem ziet hij opeens. "Waar heb je dat gevonden?" vraagt hij. "Het lag naast de Bijbel van WiUem", antwoordt ze. "Naast zijn Bijbel?" vraagt Frederik hoogst verbaasd. Hij weet hoe WiUem aan de Bijbel gehecht was. Die heeft hij van zijn ouders gehad. "Ja. Er Ugt ook een brief boven. Die is geadresseerd aan een vrouw in Duitsland." Ze zwijgt en kijkt hem enkel aan. "Aan een vrouw in Duitsland?" herhaalt Frederik vra gend. "De snap er werkelijk niets van." "De kan de brief nu niet gaan halen", zegt Toke. "Dan kon je het zien." "Dat helpt niet. Alleen de inhoud zou ons wijzer kun nen maken. En die zullen wij niet te weten komen, want we maken de envelop natuurlijk niet open. Hoe wel ik zeer benieuwd ben, wat daarin staat, vooral omdat de Bijbel met die brief meegestuurd moet wor den. Dat heeft een bijzondere bedoeling. Willem was er zo aan gehecht. Toke, zou in die briefde reden staan, waarom hij altijd zo triest was?" "De weet het niet. De heb er wel de hele tijd aan moeten denken. Thonia weet niet, dat ik het papiertje gevon den heb. Ze was zo ontredderd, dat ik het haar niet durfde te laten zien, toen ik het zag liggen. De heb het in mijn rokzak gedaan... De vond het wel vervelend, maar het moest. Ze was toch al zo ontdaan. Morgen moet jij het maar tegen haar zeggen." Frederik wil naar boven lopen om de brief te halen, maar Toke houdt hem tegen. "Doe het morgen maar. Thonia zal je horen en wülen weten wat je op Willems kamer doet. Verteh het haar maar niet tegen de nacht." Ze heeft weer gelijk, zoals meestal, denkt Frederik. Ze praten nog even samen. Dan gaat Frederik naar huis. "De vind er niets aan, dat ik je alleen moet laten. Als je liever hebt, dat ik blijf.zegt hij. "Natuurlijk heb ik dat liever, maar dat kan niet, want er moet iemand op de boerderij zijn. Misschien kun je voor de volgende nachten iemand krijgen. Anders slaap ik naast Thonia." "Laat het licht op de overloop maar aan", zegt hij. "Dat was ik al van plan." Ook het licht in de gang blijft branden. Maar van sla pen komt die nacht niets. Steeds beginnen ze weer over Willem te praten. Dan over moeder en Diederick. En Toke noemt het niet, maar de hele nacht speelt de klei ne jongen door haar gedachten. De wond is weer open gereten en doet zo'n pijn. Dit zal ik tot mijn dood meedragen, denkt ze stil. HOOFDSTUK 28 Het is een stralende dag tussen de sombere herfstdagen in als WiUem begraven wordt. Toke kijkt verwonderd uit het keukenraam naar buiten. Het heeft de hele week gegoten en nu is het mooi, droog weer. Ze hoeven geen paraplu mee te nemen. De lucht is strakblauw. Ze is nog even in de keuken, dan gaat ze naar de kamer. Thonia zit recht op de rode pluchen stoel te wachten, totdat ze naar het gebouw zullen gaan. Haar smaUe handen liggen stil in haar schoot. Een vreemd gezicht is het die altijd be(irijvige handen zo doeUoos te zien üggen. Toke kijkt ernaar. Dan neemt ze tegenover Thonia plaats. In de gang klinkt gestommel. De mannen van de begra fenisonderneming zijn gekomen om Willem uit te dra gen. Frederik komt hen beiden roepen. Moeizaam staat Thonia op. Met z'n drieën lopen ze naar de gang. Stil kijken ze toe hoe de eikenhouten kist de voordeur uit gedragen wordt. Daarna schuiven de dragers hem in de lange, zwarte auto. De deur wordt gesloten. Thonia's gezicht Ujkt van marmer, zo wit ziet ze. Frederik ont snapt een smk. Het grijpt Toke enorm aan. Een deel van hen wordt vandaag weggebracht naar de groeve der vertering. Dat doet pijn. Ze legt haar hand even op Frederiks mouw. Dan neemt ze Thonia bij de arm. Willoos laat Thonia zich mee voeren naar de kamer. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5