ROND DE DOOD VAN EEN DIER i tk Verkoping Middelharnis is Gezondheidscentrum rijl(er PREDIKBEURTEN De wereld van de eilanden Code Thema-avond over burnout EIIIUnD0MniEUWS Opbrengst collecte Diabetes Fonds EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Ds. G. van Meijeren in Flakkeecialiteiten Vrouwenverenigingen Ger. Gemeente Schatten uit Engeland en Schotland Voorzichtigheid gewenst Een grens overschreden? In een geseculariseerde samenleving W. H. Velema Zondag 9 november 2003 Alledaags In het Eilanden-Nieuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee. Nadat vorige week vrijdag burgemeester mevrouw De Vries-Hommes van de gemeente Middelharnis, samen met de zeven medewerkers van het Gezondheidscentrum Goe- ree-Overflakkee, het uithangbord van dit centrum onthul de, was de officiële opening ervan een feit. Een gezond heidscentrum, met meerdere disciplines onder éen dak, gevestigd aan Oostelijke Achterweg 27 te Middelharnis. Centrum voor functionele geneeskunde Combinatie van disciplines Gezondheidsconsult Samenwerking lezondheidscentrum ioeree-Overflakk^' PAGINA 2 VRIJDAG 7 NOVEMBER 2003 Twee bladen Onlangs was ik in een gezin in de buurt van Hoogeveen. Mijn gastvrouw liet mij het blad zien dat daar eens per maand huis-aan-huis wordt bezorgd. Het heeft niet de omvang, noch het peil van 'Eilanden-Nieuws'. Het is een aardig streekblaadje. Ik werd opmerkzaam gemaakt op een dank betuiging. Zonder namen te noemen schrijf ik enkele regels over: Hallo, ik wil op deze manier mijn vrienden en mijn mams en paps bedanken voor de vele steun die ik nodig had om het verlies van mijn trouwe hond Terro. Een dergelijke dankbetuiging in verband met het verlies van een huisdier had ik nog nergens gelezen. Ongeveer ter zelfder tijd kreeg ik het maand blad van NRC Handelsblad (oktober 2003) in handen. Op bladzijde lOtrof ikeen artikel aan onder de titel: Requiem voor een kat. Daarin wordt verteld over de dierenbegraaf plaats annex crematorium te Prinsenbeek. Nederland, zo lees ik daar, heeft tweeën veertig dierenbegraafplaatsen. De gast vrouw in Prinsenbeek vertelt dat ze elke dag twee crematies hebben, terwijl in de afscheidsruimte de gewijde muziek lang zaam wegsterft. "Begrafenissen een a twee per week, soms met een complete rouwstoet en een roerende toespraak. Crematies zijn populairder. Honden, katten, cavia's, zelfs voor een parkiet verzorgt Viviano een pas send einde. Geheel naar individuele wen sen." Tenslotte nog deze zinnen: "Tegenwoordig zijn dieren zo belangrijk. Familie- en vriend schapsbanden worden steeds losser." Eerlijk gezegd keek ik wat vreemd op van deze informatie over mensenleed rond die rendood. Als ik wat over het hierboven vermelde ga schrijven, wil ik uitermate voorzichtig zijn. Ik weet dat er mensen uit alle lagen van de bevolking, en ook vanuit verschillende levensovertuiging levend en handelend, erg gesteld kunnen zijn op huisdieren. Deze kunnen voor hun baas(je) of meesteres heel wat betekenen. Ik kan niet uit ervaring spreken. Zelf hebben we geen huisdieren gehad. In mijn jongens- jaren ben ik nogal eens op een boerderij geweest in verschillende delen van het land. Daar kreeg ik oog en bewondering voor de manier waarop een boer (en zijn gezin) met koeien en paarden en nog andere dieren omgaat. Als ik Spreuken 12:10 lees; "De rechtvaardige kent het leven van zijn beest", moet ik altijd denken aan wat ik op de beide boerderijen in mijn jeugd zag. Terloops herinner ik ook even aan het ver volg van dat vers: "maar de barmhartighe den der goddelozen zijn wreed". Wel een tegenstelling, zo direct na elkaar. Lc heb dus al jong een indruk gekregen van de goede omgang tussen mens en dier. Ik aarzel niet te zeggen, een indruk van zorg en naar gelang van de omstandigheden bezorgdheid, maar ook van genegenheid die de verbondenheid een bepaalde kleur geeft. En verder denkend zeg ik, dat hoeft zich niet te beperken tot het vee op de boerderij. Waarom zou dit Spreukenwoord ook niet op een huisdier van toepassing kunnen zijn? Tegen deze achtergrond wil ik voorzichtig zijn met wat ik nu ga schrijven. Mensen die een goede band met hun dier hebben, zou ik niet graag pijn doen. Ik heb zelf dus geen gevoelsbanden met dieren. Wel heb ik gezien, hoe mens en dier aan elkaar verbon den kunnen zijn. Daarin zie ik ook iets van de grootheid van God de Schepper, Die die ren aan mensen heeft gegeven. Dit alles van harte gezegd zijnde, vraag ik me toch af of er in de hierboven genoemde krantenberichten niet een grens wordt over schreden. Een plechtige crematie met toespraak en al; een officiële dankbetuiging voor het meele ven bij het verUes van een huisdier, geeft de indruk dat het dier voor de bezitter of het baasje bijna dezelfde waarde vertegenwoor digde als een vriend, zeg een medemens. Bij deze grensoverschrijding zou ik de vin ger willen leggen. Men moet het onderscheid tussen mens en dier goed in het oog houden en in de behan deling ook tot zijn recht laten komen. Ik reageer mijn kritische opmerkingen over de vermelde gebruiken niet af met: 't Is maar een beest. Neen, een dier is ook een schepsel Gods. We zullen het dier als schepsel moe ten respecteren; in elk geval de dieren waar mee mensen een relatie onderhouden. Toch gaat men te ver als men de grens tussen mens en dier niet respecteert. Een dier is een ander wezen dan een mens. Het is bekend dat de uitwisseling van de grens in bepaalde heidense culturen voorkomt. Juist daar, waar men God niet als Schepper erkent en eert, daar wordt een dier op geüjk niveau en soms nog hoger geplaatst dan een mens. Er wordt hier en daar afgoderij mee bedreven. Het is voor mij niet toevallig dat juist in deze geseculariseerde tijd het dier eigenlijk naast de mens, minstens zo hoog of zelfs nog hoger, wordt geplaatst. De leegde die ontstaat door het verlaten van God, moet worden opgevuld. Ik bedoel het niet onsym pathiek. Daar is het dier goed voor. In het NRC maandblad wijst Roel Visser terecht op het verzwakken van familie- en vriend schapsbanden, waarvoor dieren in de plaats komen. De spits van het artikel is, de lezer te wijzen op het verband van een opkomende dieren- cultus en het verdwijnen van eerbied en aandacht voor God in onze samenleving. Niet graag zou ik mens of dier pijn doen. Wel pleit ik ervoor de grens tussen mens en dier te respecteren en te honoreren. En dat te meer als we zien hoe Lichtvaardig met het mensenleven (abortus, euthanasie, suïcide) wordt omgesprongen. Soms denk ik: voor een dier hebben sonunige mensen meer respect dan voor een embryo of voor een dementerende bejaarde. Als we de grenzen die God aan Zijn schep ping en aan Zijn schepselen stelt, niet eer biedigen, gebeuren er rare dingen - om het op dit moment bij deze typering te laten. OUDDORP - De collecteweek van het Diabetes Fonds is achter de rug. Van 26 oktober tot en met 1 november hebben ruim 38.000 vrijwilUgers weer en wind getrot seerd om het Diabetes Fonds te steunen in het financieren van wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van diabetes. Dankzij nieuwe kennis uit onderzoeken zal diabetes beter behandeld en uiteindelijk ge-nezen kunnen worden. De collecte in Ouddorp heeft dit jaar 2.675,56 opgebracht, in Middelharnis 1988,32 en in Stad aan 't Harmgvliet 589,52. Het Diabetes Fonds dankt alle gevers, col lectanten en iedereen die zich heeft ingezet om de collecte te doen slagen. Jaarlijks ontstaat diabetes bij 65.000 Nederlanders. Meer dan een 800.000 Nederlanders hebben diabetes. Type 2 dia betes komt op steeds jongere leeftijd voor. Het is al haast gewoon geworden bij men sen van 30-40 jaar. Er zijn medicijnen, maar er is geen genezing van diabetes. Ondanks de medicijnen kan diabetes leiden tot complicaties aan ogen, nieren, hart- en bloedvaten. Verder onderzoek moet daar verandering in brengen. Heeft u onze collectant gemist en wilt u het Diabetes Fonds alsnog steunen? U kunt uw gift overmaken op giro 5766, tnv. het Dia betes Fonds in Amersfoort. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met het Diabetes Fonds, tel.nr. (033) 4622055. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187) 48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 1020 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Aduerteritie-acquisffle: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22. privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 OUDDORP-Herv. Gem. öorpiterfc- 9.30 uur ds. J. Lohuis, Scherpenisse, voorbe reiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. H. van der Ziel, Poederoyen. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. H. van der Ziel en 18.30 uur ds. J. Lohuis - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur br. J. van Lambalgen - Doopsgezin de Gem. 9.30 uur ds. J. Smink, Heilig Avondmaal; 15.00 uur GoSpecial en 18.30 uur ds. N. van der Leer. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. Woensdag 12 november: 19.30 uur ds. J. W. van Estrik, dankuur voor gewas, arbeid en visserij. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. L. Schreuder, Aalst en 18.00 uur ds. H. Visser, Bameveld - Ger. Kerk 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.30 uur ds. G. C. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. A. P. Muilwijk, Keste- ren - Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. A. v. d. Wal - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. H. A. Samsom, Stad aan 't Haringvliet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis 14.30 uur ds. J. W. van Estrik. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. O. J. van der Ploeg, Rotterdam - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur mevr. B. Veenman - Herv. 'Exodus'Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp, Oogstfeest - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur K. van Holten, Avondmaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen, bediening Heilig Avondmaal en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur ds. A. J. Balk en 14.30 uur ds. B. van Zuijlekom. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. B. A. Belder, Westbroek en 18.00 uur ds. A. Goedvree, Amemuiden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht en 18.00 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangehe Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur Hany Scheer-meijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. C. B. Stam, Papendrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.'J. C. Buurmeester en 18.00uurds.Jac.Hage. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. J. Geluk, Rotterdam en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds. W. Speelman. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. T. W. van Bennekom en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur drs. H R de Goede. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E. van Spanje, dankstond voor gewas en arbeid. Postcode, startcode, pincode voor bankpas, mobiele telefoon, deurslot en alarm. Onze tijd is een tijd van codes. Ze zijn er in som ten en maten, en iedereen heeft er in meer of mindere mate mee te maken. De cijfercombi naties zijn natuurlijk geheim. Soms lijkt de code ontleend aan een boek met een geheim agent die op het beslissende moment de cru ciale cijfeireeks te binnen schiet. Happy end. Op naar de volgende sleutel tot het geheim. De code van dit stukje is 304. Of heeft u te maken met een sollicitatiecode en daarna wellicht een beroepscode"? U gaat netjes gekleed, mét stropdas richting perso neelszaken; binnen een week krijgt u ant woord en dan verneemt u dat zondagsar- beid onvermijdelijk is. Voor dat laatste is maar één code: niet doen. Er zijn betere codes. De drang tot codering is oud. Geheime tekens bestonden al in het oude Egypte. Sommige speurneuzen ontdekken in oude boeken, waaronder ook de Bijbel, een ver borgen code. De Franse arts en astroloog Nostradamus kan alleen begrepen worden met behulp van een code. Voor de uitleg van zijn duistere geschriften zijn meerdere sleu tels in omloop. In ieder geval zijn de teksten van de zestiende-eeuwer zo vaag en zo alge meen dat ze tot geheel verschillende uitspra ken kunnen leiden. Nostradamus voorspelt oorlogen, rampen en aardbevingen op zo'n manier dat ze minstens voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn en dat ze met xüat goede wil altijd uitkomen. 'Geheime' codes kunnen ook een leuk en spannend kinderspel zijn. Letters verschui ven, letters een cijfer meegeven of 'onzicht bare' inkt maken zijn voorbeelden. Wees voorzichtig met zaken als letterkeer. Dat laatste wordt o.a. toegeschreven aan sata- nisten en intelligente psychopaten. Op deze plaats twee voorbeelden van verkeerd letter- gebruik. Lang geleden organiseerde een radio-omroep een Grote oto Derby. In het Engels is de Naam van de Allerhoogste andersom gelezen een huisdier. Muziek waarin dat woord voorkomt moet u uiter aard niet omgekeei'd beluisteren. Dat doet u met andere muziek toch ook niet. Ciypto 's met anagrammen zijn iets anders. Daar wordt een beroep gedaan op de creati viteit van de oplosser en worden letters let terlijk door elkaar gegooid. Ook een palin droom (bijv.meetsysteem) is meer een taal kundige vaardigheid dan het overbrengen van een boodschap. Codes doen dat door gaans wel. Bijvoorbeeld: iets schrijven onder een postzegel, iets overbrengen mid dels een tijdsaanduiding of met behulp van een raster in een brief een boodschap door geven of seinen met behulp van geluidstril lingen. Misschien zit er in deze alledaags ook een verborgen code. Zaterdag 8 november om 09.00 uur is een predikant te gast in het programma 'Flak keecialiteiten' op Radio Flakkee. De predi kant is de 38-jarige hervormde predikant ds. G. van Meijeren. Hij vertelt in de uit zending dat hij werd geboren in Wagenin- gen. Daarna woonde hij in Woerden, Meeu wen en Hierden, en nu in Dirksland. Hij vertelt verder waarom hij zich geroepen voelde tot het ambt van predikant en hoe hij dit heeft kunnen realiseren. Dinsdag om 18.00 uur is de herhaling. Op zaterdag 8 november hopen de vrou wenverenigingen van de Gereformeerde Gemeente van Middelharnis, hun jaarlijk se verkoping te houden, er is weer van alles te koop: Mooie handwerkartikelen en creatieve cadeauartikelen, oliebollen, bolussen, fruit, kaas, appeltaart, planten, boeken, advocaat en nog veel meer. Wij nodigen u hartelijk uit om naar de verko ping te komen. Drink gezellig een kopje koffie of thee met lekkers erbij. Met wat u koopt steunt u het werk van de zending en andere goede doelen. De verkoping begint om 9.30 uur en wordt gehouden in het ver enigingsgebouw, Chr. de Vrieslaan 40 in MiddeUiamis. De interkerkelijke werkgroep 'In Perspec tief wil u nog even herinneren aan haar the ma-avond over bumout ,a.s. woensdag 12 november in de Lukaskapel van verpleeg huis 'de Samaritaan' te Sommelsdijk. Spre ker is de heer Pieter Dingemanse (schrijver en psycholoog). Er zal ook een boekentafel aanwezig zijn met boeken over bumout en andere aanverwante stoornissen. Tevens is het mogelijk om het boek 'wat bumout met je doet' door de spreker te laten signeren. Komt allen: het belooft een boeiende en informatieve avond te worden. Iedereen har telijk welkom. Aanvang 20.00 uur. De heer L.J. van Valen te Dordrecht heeft al veel boeken op zijn naam staan. Sinds hij rond 1980 zijn eersteling publiceerde, is er waarschijnlijk geen jaar voorbijgegaan of er kwam een kerkhistorische studie van zijn hand uit. De bijzondere belangstelling van de heer Van Valen gaat uit naar de geschiedenis van de kerk in Engeland en Schotland. Spraakmakend was ooit zijn 'Uit de dauw van Hermon. Wonderwerken uit de Schotse Hooglanden' (Urk 1981). Zelf ben ik sindsdien veel meer getroffen door zijn publicaties over Thomas Boston ('Een viss er der mensen'. Houten 1990), over John Duncan ('De rotssteen van mijn hart'. Kam pen 1991), over Robert Murray McCheyne ('Gedreven door Zijn liefde'. Houten 1993) en over Ralph en Ebenezer Erskine ('He rauten van het kruis'. Houten 1995). Ook noem ik nog het prachtige boek over George Whitefield ('Zijn akker was de wereld', Lei den 1995). De heer Van Valen schrijft niet alleen veel maar hij doet dat ook met grote betrokkenheid op en warme liefde voor het thema dat hij beschrijft. Ik wil in dit artikeltje drie van zijn wat meer recente uitgaven voor het voetlicht halen. Ze zijn - althans twee van de drie - minder omvangrijk dan de pubUcaties die ik hiervóór noemde. Toch zijn ze alleszins de moeite van het lezen waard. Het eerste is een klein boekje dat verhaal doet van 'Gods genade verheerlijkt in vier jonge kinderen'. Zo luidt dan ook de ondertitel. Het boekje bevat het verhaal aangaande het Schotse predikantsgezin van Alexander Beith (1799- 1891). In twee maanden tijd verloren Alexander Beith en zijn vrouw vier jonge kinderen. Achtereenvolgens stierven Matil da (12 jaar), Jessie (2 jaar), Alick (4 jaar) en Arm (9 jaar). Dat betekende een ontzaglijke beproeving en veel verdriet voor de jonge ouders. De ziekte en het sterven van die kinderen is teer en met veel invoeling beschreven. Toch ligt er een glans van vreugde over deze viervoudig diepe weg. De glans van Gods genade. Dit boekje onderscheidt zich van vele andere, waarin sterfbedden van kinderen worden beschreven. Dikwijls wordt dan de nadmk gelegd op allerlei subjectieve details bij die kinderen en vooral bij de omstanders die grond moeten geven voor de hoop dat het desbetreffende kind behouden is. Dit boekje geeft een vaster grond voor de troost aan: het onwankelbare verbond van Gods genade. Daarin hadden de ouders hun kinderen onderwezen. En daaruit spraken die ster vende kinderen ook. Heel eenvoudig. Maar heider en klaar. Over Gods onverdiende genade. Het is al met al een ontroerend en tegelijkertijd moedgevend boekje. Alexander Beith, Bedroefd en toch blij. Gods genade verheerlijkt in vier jonge kinderen. Vertaald en naverteld door L.J. van Valen. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback. 70 pag. Prijs 6,50. ISBN 90-331-1701-0. Het tweede werkje brengt ons in contact met de (voor mij tot dusver onbekende) evange list Duncan Matheson (1824-1869). Hij leefde en werkte in Schotland. De heer Van Valen durft het aan hem te vergelijken met de Londense volksprediker Spurgeon, die met zijn boodschap van zaligheid eveneens vele duizenden wist te bereiken. In ieder geval blijkt uit dit mooie boek dat Matheson was gegrepen door de nood waarin mensen die buiten Christus leven, zich bevinden. Met grote bewogenheid en met een niet afla tende ijver heeft hij zijn leven helemaal gesteld in de dienst van het Evangelie. De noodzaak van wederbarende genade en van het behouden worden in Christus dreven hem tot het brengen van die prediking. Ik citeer enkele zinsneden: "Twee wegen preekte hij, altijd weer: de weg des doods en de weg des levens. Een speciaal woord had hij voor hen die nabij het koninkrijk van God zijn. 'Je kunt met je hand op de klink van de hemelpoort omkomenzo zei hij dan. Nog net niet gered.' En dan voor eeuwig verloren! En dan tot de zorgelozen, die zich nergens over bekommeren. 'Er is een vraag die nie mand in de hemel en in de hel kan beantwo orden. Kunt u dat? Het is: Hoe zullen wij ontvlieden, indien we op zo 'n grote zaligheid geen acht hebben genomen.' De don derslagen van wet en oordeel gingen altijd gepaard met de liefelijke stralen van de Zon der gerechtigheid. L.J. van Valen, Evangelist Duncan Mathe son. De stem in de woestijn. Uitgeverij Boekhout te Scherpenisse. Paperback. 124 pag. Prijs 7,00. ISBN 90-75957-38-6. Het derde boek waarvoor ik aandacht vraag, is van de al genoemde Charles Haddon Spur geon. Het heeft de aansprekende titel 'Zielen winnen voor het Evangelie'. De heer Van Valen vertaalde het en voorzag het van een inleiding. De inhoud van dit boek is overi gens niet alleen op predikanten gericht, maar tot allen die de verschijning van Christus naar waarheid liefhebben. En die de bood schap aangaande de kracht van Christus' bloed niet meer voor zichzelf kunnen houden. Het oorspronkelijke Engelse geschrift werd pas na de dood van Spurgeon uitgegeven. Onder de titel 'The Soulwinner". Het boek bestaat voor een deel uit lezingen die hij hield voor de studenten van het Pastors' Col lege. Daarnaast zijn er enkele andere toe spraken en nog enige preken opgenomen. Maar alle gericht op het winnen van zielen voor Christus. Dat is, zo zegt hij, de belang- rijkste bezigheid van een prediker. Maar eigenlijk behoort het ook tot hel voornaam ste streven van iedere ware gelovige. Dit boek is gelardeerd met allerlei voor beelden uit de pastorale praktijk van Spur geon zelf. Tot die eigen ervaring van Spur geon zal ook behoren wat hij als volgt onder woorden brengt: "Het winnen van zielen is een zaak die tot groot nut is voor hen die zich hiermee bezighouden. De Heere beloont de arbeid van Zijn kinderen in dezen. Maar het is een beloning uit genade. C.H. Spurgeon, Zielen winnen voor het Evangelie. De grote opdracht van alle gelovigen. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Paperback. 272 pag. ISBN 90- 6140-558-0. aJ.M.J. Kieviet Chronische ragpijn, vermoeidheid, spastisch colon, whiplash, chro nische verkoudheid, buikpijn, migraine, gewrichtsklachten, menstru- atieklachten, enz. Veel mensen leven met klachten die niet makkelijk te behandelen zijn. In veel gevallen zijn de symptomen wel te bestrij den, maar kan de oorzaak niet worden weggenomen. Frequent zijn deze klachten (nog) niet structureel van aard. Gezondheidscentmm Goeree-Overflakkee richt zich met name óp functionele klachten, waarbij alle lichaamssystemen (houdings- en bewegingsapparaat, organen, zenuwstelsel, etc.) tijdens onderzoek én behandeling de aandacht krijgen die noodzakelijk is om het natuurlijk herstellend vermogen door te laten komen. Het Gezondheidscentrum geeft aan de volgende disciplines uit de complementaire geneeskunde onderdak: osteopathie, voetreflexzo- netherapie, integrale geneeswijzen en BSM-de Jong therapie. Méér informatie óver de afzonderlijke disciplines is te verkrijgen via spe cifieke folders, waar u voor kunt bellen: 0187-470697. Tussen de vijf therapeuten bestaat onderling intensief contact. Dankzij deze unieke samenwerking ontstaat via het zgn. l-hl=3 effect' een bundeling van kennis, ervaringen en vaardigheden, met als gevolg zo optimaal mogehjke behandelingsresultaten. Het gezondheidsconsult bestaat uit een algemeen onderzoek voor een volwassene, kind of baby, gericht op het totaal functioneren van de mens. Dit consult kan zowel preventief als therapeutisch toegepast worden Een check up voor de mens, zoals men ook jaarlijks de auto APK laat keuren. Dit totale onderzoek op functieniveau bestaat uit een uitgebreid hchamelijk onderzoek (huid, gewrichten, organen, pols-, tong- en elektrofysiologische diagnostiek). Na het consult ont vangt men, indien gewenst, een uitgebreid schriftelijk verslag met eventuele adviezen. Voor het maken van afspraken met betrekking tot disciplines binnen Gezondheidscentrum Goeree-Overflakkee is geen verwijzing van een huisarts noodzakelijk. Patiënten worden echter wel geadviseerd Osteopathie SSjl Integrale Geneeswitó'ïf B,S.M. De Jong Therapie?^ hun huisarts of behandelend specialist op de hoogte te stellen. Het Gezondheidscentrum streeft naar een goede samenwerking met alle artsen, specialisten en/of andere disciplines, werkzaam in de gezond heidszorg op Goeree-Overflakkee.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2