ROND DE DOOD
VAN EEN DIER
i tk
Verkoping
Middelharnis is Gezondheidscentrum rijl(er
PREDIKBEURTEN
De wereld van de eilanden
Code
Thema-avond
over burnout
EIIIUnD0MniEUWS
Opbrengst collecte
Diabetes Fonds
EIIAI1DEI1-I1IEUW5
Ds. G. van Meijeren
in Flakkeecialiteiten
Vrouwenverenigingen
Ger. Gemeente
Schatten uit Engeland
en Schotland
Voorzichtigheid gewenst
Een grens overschreden?
In een geseculariseerde samenleving
W. H. Velema
Zondag 9 november 2003
Alledaags
In het Eilanden-Nieuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en
hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee.
Nadat vorige week vrijdag burgemeester mevrouw De
Vries-Hommes van de gemeente Middelharnis, samen met
de zeven medewerkers van het Gezondheidscentrum Goe-
ree-Overflakkee, het uithangbord van dit centrum onthul
de, was de officiële opening ervan een feit. Een gezond
heidscentrum, met meerdere disciplines onder éen dak,
gevestigd aan Oostelijke Achterweg 27 te Middelharnis.
Centrum voor functionele geneeskunde
Combinatie van disciplines
Gezondheidsconsult
Samenwerking
lezondheidscentrum
ioeree-Overflakk^'
PAGINA 2
VRIJDAG 7 NOVEMBER 2003
Twee bladen
Onlangs was ik in een gezin in de buurt van
Hoogeveen. Mijn gastvrouw liet mij het blad
zien dat daar eens per maand huis-aan-huis
wordt bezorgd. Het heeft niet de omvang,
noch het peil van 'Eilanden-Nieuws'. Het is
een aardig streekblaadje.
Ik werd opmerkzaam gemaakt op een dank
betuiging. Zonder namen te noemen schrijf
ik enkele regels over: Hallo, ik wil op deze
manier mijn vrienden en mijn mams en paps
bedanken voor de vele steun die ik nodig had
om het verlies van mijn trouwe hond Terro.
Een dergelijke dankbetuiging in verband
met het verlies van een huisdier had ik nog
nergens gelezen.
Ongeveer ter zelfder tijd kreeg ik het maand
blad van NRC Handelsblad (oktober 2003)
in handen. Op bladzijde lOtrof ikeen artikel
aan onder de titel: Requiem voor een kat.
Daarin wordt verteld over de dierenbegraaf
plaats annex crematorium te Prinsenbeek.
Nederland, zo lees ik daar, heeft tweeën
veertig dierenbegraafplaatsen. De gast
vrouw in Prinsenbeek vertelt dat ze elke dag
twee crematies hebben, terwijl in de
afscheidsruimte de gewijde muziek lang
zaam wegsterft. "Begrafenissen een a twee
per week, soms met een complete rouwstoet
en een roerende toespraak. Crematies zijn
populairder. Honden, katten, cavia's, zelfs
voor een parkiet verzorgt Viviano een pas
send einde. Geheel naar individuele wen
sen."
Tenslotte nog deze zinnen: "Tegenwoordig
zijn dieren zo belangrijk. Familie- en vriend
schapsbanden worden steeds losser."
Eerlijk gezegd keek ik wat vreemd op van
deze informatie over mensenleed rond die
rendood.
Als ik wat over het hierboven vermelde ga
schrijven, wil ik uitermate voorzichtig zijn.
Ik weet dat er mensen uit alle lagen van de
bevolking, en ook vanuit verschillende
levensovertuiging levend en handelend, erg
gesteld kunnen zijn op huisdieren. Deze
kunnen voor hun baas(je) of meesteres heel
wat betekenen.
Ik kan niet uit ervaring spreken. Zelf hebben
we geen huisdieren gehad. In mijn jongens-
jaren ben ik nogal eens op een boerderij
geweest in verschillende delen van het land.
Daar kreeg ik oog en bewondering voor de
manier waarop een boer (en zijn gezin) met
koeien en paarden en nog andere dieren
omgaat. Als ik Spreuken 12:10 lees; "De
rechtvaardige kent het leven van zijn beest",
moet ik altijd denken aan wat ik op de beide
boerderijen in mijn jeugd zag.
Terloops herinner ik ook even aan het ver
volg van dat vers: "maar de barmhartighe
den der goddelozen zijn wreed". Wel een
tegenstelling, zo direct na elkaar.
Lc heb dus al jong een indruk gekregen van
de goede omgang tussen mens en dier. Ik
aarzel niet te zeggen, een indruk van zorg en
naar gelang van de omstandigheden
bezorgdheid, maar ook van genegenheid die
de verbondenheid een bepaalde kleur geeft.
En verder denkend zeg ik, dat hoeft zich niet
te beperken tot het vee op de boerderij.
Waarom zou dit Spreukenwoord ook niet op
een huisdier van toepassing kunnen zijn?
Tegen deze achtergrond wil ik voorzichtig
zijn met wat ik nu ga schrijven. Mensen die
een goede band met hun dier hebben, zou ik
niet graag pijn doen. Ik heb zelf dus geen
gevoelsbanden met dieren. Wel heb ik
gezien, hoe mens en dier aan elkaar verbon
den kunnen zijn. Daarin zie ik ook iets van
de grootheid van God de Schepper, Die die
ren aan mensen heeft gegeven.
Dit alles van harte gezegd zijnde, vraag ik
me toch af of er in de hierboven genoemde
krantenberichten niet een grens wordt over
schreden.
Een plechtige crematie met toespraak en al;
een officiële dankbetuiging voor het meele
ven bij het verUes van een huisdier, geeft de
indruk dat het dier voor de bezitter of het
baasje bijna dezelfde waarde vertegenwoor
digde als een vriend, zeg een medemens.
Bij deze grensoverschrijding zou ik de vin
ger willen leggen.
Men moet het onderscheid tussen mens en
dier goed in het oog houden en in de behan
deling ook tot zijn recht laten komen. Ik
reageer mijn kritische opmerkingen over de
vermelde gebruiken niet af met: 't Is maar
een beest. Neen, een dier is ook een schepsel
Gods. We zullen het dier als schepsel moe
ten respecteren; in elk geval de dieren waar
mee mensen een relatie onderhouden.
Toch gaat men te ver als men de grens tussen
mens en dier niet respecteert. Een dier is een
ander wezen dan een mens. Het is bekend
dat de uitwisseling van de grens in bepaalde
heidense culturen voorkomt. Juist daar, waar
men God niet als Schepper erkent en eert,
daar wordt een dier op geüjk niveau en soms
nog hoger geplaatst dan een mens. Er wordt
hier en daar afgoderij mee bedreven.
Het is voor mij niet toevallig dat juist in
deze geseculariseerde tijd het dier eigenlijk
naast de mens, minstens zo hoog of zelfs
nog hoger, wordt geplaatst. De leegde die
ontstaat door het verlaten van God, moet
worden opgevuld. Ik bedoel het niet onsym
pathiek. Daar is het dier goed voor. In het
NRC maandblad wijst Roel Visser terecht
op het verzwakken van familie- en vriend
schapsbanden, waarvoor dieren in de plaats
komen.
De spits van het artikel is, de lezer te wijzen
op het verband van een opkomende dieren-
cultus en het verdwijnen van eerbied en
aandacht voor God in onze samenleving.
Niet graag zou ik mens of dier pijn doen.
Wel pleit ik ervoor de grens tussen mens en
dier te respecteren en te honoreren.
En dat te meer als we zien hoe Lichtvaardig
met het mensenleven (abortus, euthanasie,
suïcide) wordt omgesprongen. Soms denk
ik: voor een dier hebben sonunige mensen
meer respect dan voor een embryo of voor
een dementerende bejaarde.
Als we de grenzen die God aan Zijn schep
ping en aan Zijn schepselen stelt, niet eer
biedigen, gebeuren er rare dingen - om het
op dit moment bij deze typering te laten.
OUDDORP - De collecteweek van het
Diabetes Fonds is achter de rug. Van 26
oktober tot en met 1 november hebben ruim
38.000 vrijwilUgers weer en wind getrot
seerd om het Diabetes Fonds te steunen in
het financieren van wetenschappelijk
onderzoek naar de oorzaken en gevolgen
van diabetes. Dankzij nieuwe kennis uit
onderzoeken zal diabetes beter behandeld
en uiteindelijk ge-nezen kunnen worden.
De collecte in Ouddorp heeft dit jaar
2.675,56 opgebracht, in Middelharnis
1988,32 en in Stad aan 't Harmgvliet
589,52.
Het Diabetes Fonds dankt alle gevers, col
lectanten en iedereen die zich heeft ingezet
om de collecte te doen slagen.
Jaarlijks ontstaat diabetes bij 65.000
Nederlanders. Meer dan een 800.000
Nederlanders hebben diabetes. Type 2 dia
betes komt op steeds jongere leeftijd voor.
Het is al haast gewoon geworden bij men
sen van 30-40 jaar. Er zijn medicijnen,
maar er is geen genezing van diabetes.
Ondanks de medicijnen kan diabetes leiden
tot complicaties aan ogen, nieren, hart- en
bloedvaten. Verder onderzoek moet daar
verandering in brengen.
Heeft u onze collectant gemist en wilt u het
Diabetes Fonds alsnog steunen? U kunt uw
gift overmaken op giro 5766, tnv. het Dia
betes Fonds in Amersfoort. Voor verdere
informatie kunt u contact opnemen met het
Diabetes Fonds, tel.nr. (033) 4622055.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187) 48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE;
tel.(0187)47 1020
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Aduerteritie-acquisffle:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22.
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
OUDDORP-Herv. Gem. öorpiterfc- 9.30
uur ds. J. Lohuis, Scherpenisse, voorbe
reiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur
ds. H. van der Ziel, Poederoyen. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. H. van der Ziel en
18.30 uur ds. J. Lohuis - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30
uur br. J. van Lambalgen - Doopsgezin
de Gem. 9.30 uur ds. J. Smink, Heilig
Avondmaal; 15.00 uur GoSpecial en
18.30 uur ds. N. van der Leer.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik.
Woensdag 12 november: 19.30 uur ds.
J. W. van Estrik, dankuur voor gewas,
arbeid en visserij.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. L. Schreuder, Aalst en 18.00 uur
ds. H. Visser, Bameveld - Ger. Kerk
10.00 uur ds. R C. Koster en 18.30 uur
ds. G. C. Kant.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur kand. A. P. Muilwijk, Keste-
ren - Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. A. v.
d. Wal - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
G. van Meijeren en 18.00 uur ds. H. A.
Samsom, Stad aan 't Haringvliet - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ziekenhuis 14.30 uur ds. J. W. van
Estrik.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00
uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G.
C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur
ds. O. J. van der Ploeg, Rotterdam -
Rem. Ger. Gem. 10.00 uur mevr. B.
Veenman - Herv. 'Exodus'Gem. 10.00
uur ds. M. R. Hoffenkamp, Oogstfeest -
CAMA Christengemeente, het Prieel,
10.00 uur K. van Holten, Avondmaal.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. den Hoed, Sliedrecht en 18.00 uur
ds. G. van Meijeren - Chr. Ger. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. P den Butter -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen,
bediening Heilig Avondmaal en 17.00
uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrij
gemaakt) 9.30 uur ds. A. J. Balk en
14.30 uur ds. B. van Zuijlekom.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
kand. B. A. Belder, Westbroek en 18.00
uur ds. A. Goedvree, Amemuiden -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. van Gorsel, Bergambacht en
18.00 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Evangehe Gemeente Beréa,
gebouw 'De Bron' 10.00 uur Hany
Scheer-meijer.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. C. B. Stam, Papendrecht -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.'J. C.
Buurmeester en 18.00uurds.Jac.Hage.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. L. J. Geluk, Rotterdam en 18.00 uur
ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk
10.00 uur ds. B. J. Oldenhuis en 18.00
uur ds. W. Speelman.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. T. W. van Bennekom en 18.00
uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst -Ger.
Kerk 9.30 en 18.00 uur drs. H R de
Goede.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
dr. T. E. van Spanje, dankstond voor
gewas en arbeid.
Postcode, startcode, pincode voor bankpas,
mobiele telefoon, deurslot en alarm. Onze
tijd is een tijd van codes. Ze zijn er in som
ten en maten, en iedereen heeft er in meer of
mindere mate mee te maken. De cijfercombi
naties zijn natuurlijk geheim. Soms lijkt de
code ontleend aan een boek met een geheim
agent die op het beslissende moment de cru
ciale cijfeireeks te binnen schiet. Happy
end. Op naar de volgende sleutel tot het
geheim. De code van dit stukje is 304. Of
heeft u te maken met een sollicitatiecode en
daarna wellicht een beroepscode"? U gaat
netjes gekleed, mét stropdas richting perso
neelszaken; binnen een week krijgt u ant
woord en dan verneemt u dat zondagsar-
beid onvermijdelijk is. Voor dat laatste is
maar één code: niet doen. Er zijn betere
codes.
De drang tot codering is oud. Geheime
tekens bestonden al in het oude Egypte.
Sommige speurneuzen ontdekken in oude
boeken, waaronder ook de Bijbel, een ver
borgen code. De Franse arts en astroloog
Nostradamus kan alleen begrepen worden
met behulp van een code. Voor de uitleg van
zijn duistere geschriften zijn meerdere sleu
tels in omloop. In ieder geval zijn de teksten
van de zestiende-eeuwer zo vaag en zo alge
meen dat ze tot geheel verschillende uitspra
ken kunnen leiden. Nostradamus voorspelt
oorlogen, rampen en aardbevingen op zo'n
manier dat ze minstens voor tweeërlei uitleg
vatbaar zijn en dat ze met xüat goede wil
altijd uitkomen.
'Geheime' codes kunnen ook een leuk en
spannend kinderspel zijn. Letters verschui
ven, letters een cijfer meegeven of 'onzicht
bare' inkt maken zijn voorbeelden. Wees
voorzichtig met zaken als letterkeer. Dat
laatste wordt o.a. toegeschreven aan sata-
nisten en intelligente psychopaten. Op deze
plaats twee voorbeelden van verkeerd letter-
gebruik. Lang geleden organiseerde een
radio-omroep een Grote oto Derby. In het
Engels is de Naam van de Allerhoogste
andersom gelezen een huisdier. Muziek
waarin dat woord voorkomt moet u uiter
aard niet omgekeei'd beluisteren. Dat doet u
met andere muziek toch ook niet.
Ciypto 's met anagrammen zijn iets anders.
Daar wordt een beroep gedaan op de creati
viteit van de oplosser en worden letters let
terlijk door elkaar gegooid. Ook een palin
droom (bijv.meetsysteem) is meer een taal
kundige vaardigheid dan het overbrengen
van een boodschap. Codes doen dat door
gaans wel. Bijvoorbeeld: iets schrijven
onder een postzegel, iets overbrengen mid
dels een tijdsaanduiding of met behulp van
een raster in een brief een boodschap door
geven of seinen met behulp van geluidstril
lingen. Misschien zit er in deze alledaags
ook een verborgen code.
Zaterdag 8 november om 09.00 uur is een
predikant te gast in het programma 'Flak
keecialiteiten' op Radio Flakkee. De predi
kant is de 38-jarige hervormde predikant
ds. G. van Meijeren. Hij vertelt in de uit
zending dat hij werd geboren in Wagenin-
gen. Daarna woonde hij in Woerden, Meeu
wen en Hierden, en nu in Dirksland. Hij
vertelt verder waarom hij zich geroepen
voelde tot het ambt van predikant en hoe hij
dit heeft kunnen realiseren. Dinsdag om
18.00 uur is de herhaling.
Op zaterdag 8 november hopen de vrou
wenverenigingen van de Gereformeerde
Gemeente van Middelharnis, hun jaarlijk
se verkoping te houden, er is weer van
alles te koop: Mooie handwerkartikelen en
creatieve cadeauartikelen, oliebollen,
bolussen, fruit, kaas, appeltaart, planten,
boeken, advocaat en nog veel meer. Wij
nodigen u hartelijk uit om naar de verko
ping te komen. Drink gezellig een kopje
koffie of thee met lekkers erbij. Met wat u
koopt steunt u het werk van de zending en
andere goede doelen. De verkoping begint
om 9.30 uur en wordt gehouden in het ver
enigingsgebouw, Chr. de Vrieslaan 40 in
MiddeUiamis.
De interkerkelijke werkgroep 'In Perspec
tief wil u nog even herinneren aan haar the
ma-avond over bumout ,a.s. woensdag 12
november in de Lukaskapel van verpleeg
huis 'de Samaritaan' te Sommelsdijk. Spre
ker is de heer Pieter Dingemanse (schrijver
en psycholoog). Er zal ook een boekentafel
aanwezig zijn met boeken over bumout en
andere aanverwante stoornissen. Tevens is
het mogelijk om het boek 'wat bumout met
je doet' door de spreker te laten signeren.
Komt allen: het belooft een boeiende en
informatieve avond te worden. Iedereen har
telijk welkom. Aanvang 20.00 uur.
De heer L.J. van Valen te Dordrecht heeft al
veel boeken op zijn naam staan. Sinds hij
rond 1980 zijn eersteling publiceerde, is er
waarschijnlijk geen jaar voorbijgegaan of er
kwam een kerkhistorische studie van zijn
hand uit. De bijzondere belangstelling van
de heer Van Valen gaat uit naar de
geschiedenis van de kerk in Engeland en
Schotland. Spraakmakend was ooit zijn 'Uit
de dauw van Hermon. Wonderwerken uit de
Schotse Hooglanden' (Urk 1981). Zelf ben
ik sindsdien veel meer getroffen door zijn
publicaties over Thomas Boston ('Een viss
er der mensen'. Houten 1990), over John
Duncan ('De rotssteen van mijn hart'. Kam
pen 1991), over Robert Murray McCheyne
('Gedreven door Zijn liefde'. Houten 1993)
en over Ralph en Ebenezer Erskine ('He
rauten van het kruis'. Houten 1995). Ook
noem ik nog het prachtige boek over George
Whitefield ('Zijn akker was de wereld', Lei
den 1995). De heer Van Valen schrijft niet
alleen veel maar hij doet dat ook met grote
betrokkenheid op en warme liefde voor het
thema dat hij beschrijft.
Ik wil in dit artikeltje drie van zijn wat meer
recente uitgaven voor het voetlicht halen. Ze
zijn - althans twee van de drie - minder
omvangrijk dan de pubUcaties die ik
hiervóór noemde. Toch zijn ze alleszins de
moeite van het lezen waard. Het eerste is een
klein boekje dat verhaal doet van 'Gods
genade verheerlijkt in vier jonge kinderen'.
Zo luidt dan ook de ondertitel. Het boekje
bevat het verhaal aangaande het Schotse
predikantsgezin van Alexander Beith (1799-
1891). In twee maanden tijd verloren
Alexander Beith en zijn vrouw vier jonge
kinderen. Achtereenvolgens stierven Matil
da (12 jaar), Jessie (2 jaar), Alick (4 jaar) en
Arm (9 jaar). Dat betekende een ontzaglijke
beproeving en veel verdriet voor de jonge
ouders. De ziekte en het sterven van die
kinderen is teer en met veel invoeling
beschreven. Toch ligt er een glans van
vreugde over deze viervoudig diepe weg. De
glans van Gods genade.
Dit boekje onderscheidt zich van vele
andere, waarin sterfbedden van kinderen
worden beschreven. Dikwijls wordt dan de
nadmk gelegd op allerlei subjectieve details
bij die kinderen en vooral bij de omstanders
die grond moeten geven voor de hoop dat het
desbetreffende kind behouden is. Dit boekje
geeft een vaster grond voor de troost aan: het
onwankelbare verbond van Gods genade.
Daarin hadden de ouders hun kinderen
onderwezen. En daaruit spraken die ster
vende kinderen ook. Heel eenvoudig. Maar
heider en klaar. Over Gods onverdiende
genade. Het is al met al een ontroerend en
tegelijkertijd moedgevend boekje.
Alexander Beith, Bedroefd en toch blij.
Gods genade verheerlijkt in vier jonge
kinderen. Vertaald en naverteld door L.J.
van Valen. Uitgeverij Den Hertog te
Houten. Paperback. 70 pag. Prijs 6,50.
ISBN 90-331-1701-0.
Het tweede werkje brengt ons in contact met
de (voor mij tot dusver onbekende) evange
list Duncan Matheson (1824-1869). Hij
leefde en werkte in Schotland. De heer Van
Valen durft het aan hem te vergelijken met
de Londense volksprediker Spurgeon, die
met zijn boodschap van zaligheid eveneens
vele duizenden wist te bereiken. In ieder
geval blijkt uit dit mooie boek dat Matheson
was gegrepen door de nood waarin mensen
die buiten Christus leven, zich bevinden.
Met grote bewogenheid en met een niet afla
tende ijver heeft hij zijn leven helemaal
gesteld in de dienst van het Evangelie. De
noodzaak van wederbarende genade en van
het behouden worden in Christus dreven
hem tot het brengen van die prediking.
Ik citeer enkele zinsneden: "Twee wegen
preekte hij, altijd weer: de weg des doods en
de weg des levens. Een speciaal woord had
hij voor hen die nabij het koninkrijk van God
zijn. 'Je kunt met je hand op de klink van de
hemelpoort omkomenzo zei hij dan. Nog
net niet gered.' En dan voor eeuwig verloren!
En dan tot de zorgelozen, die zich nergens
over bekommeren. 'Er is een vraag die nie
mand in de hemel en in de hel kan beantwo
orden. Kunt u dat? Het is: Hoe zullen wij
ontvlieden, indien we op zo 'n grote zaligheid
geen acht hebben genomen.' De don
derslagen van wet en oordeel gingen altijd
gepaard met de liefelijke stralen van de Zon
der gerechtigheid.
L.J. van Valen, Evangelist Duncan Mathe
son. De stem in de woestijn. Uitgeverij
Boekhout te Scherpenisse. Paperback. 124
pag. Prijs 7,00. ISBN 90-75957-38-6.
Het derde boek waarvoor ik aandacht vraag,
is van de al genoemde Charles Haddon Spur
geon. Het heeft de aansprekende titel 'Zielen
winnen voor het Evangelie'. De heer Van
Valen vertaalde het en voorzag het van een
inleiding. De inhoud van dit boek is overi
gens niet alleen op predikanten gericht, maar
tot allen die de verschijning van Christus
naar waarheid liefhebben. En die de bood
schap aangaande de kracht van Christus'
bloed niet meer voor zichzelf kunnen
houden.
Het oorspronkelijke Engelse geschrift werd
pas na de dood van Spurgeon uitgegeven.
Onder de titel 'The Soulwinner". Het boek
bestaat voor een deel uit lezingen die hij
hield voor de studenten van het Pastors' Col
lege. Daarnaast zijn er enkele andere toe
spraken en nog enige preken opgenomen.
Maar alle gericht op het winnen van zielen
voor Christus. Dat is, zo zegt hij, de belang-
rijkste bezigheid van een prediker. Maar
eigenlijk behoort het ook tot hel voornaam
ste streven van iedere ware gelovige.
Dit boek is gelardeerd met allerlei voor
beelden uit de pastorale praktijk van Spur
geon zelf. Tot die eigen ervaring van Spur
geon zal ook behoren wat hij als volgt onder
woorden brengt: "Het winnen van zielen is
een zaak die tot groot nut is voor hen die zich
hiermee bezighouden. De Heere beloont de
arbeid van Zijn kinderen in dezen. Maar het
is een beloning uit genade.
C.H. Spurgeon, Zielen winnen voor het
Evangelie. De grote opdracht van alle
gelovigen. Uitgeverij De Groot Goudriaan
te Kampen. Paperback. 272 pag. ISBN 90-
6140-558-0.
aJ.M.J. Kieviet
Chronische ragpijn, vermoeidheid, spastisch colon, whiplash, chro
nische verkoudheid, buikpijn, migraine, gewrichtsklachten, menstru-
atieklachten, enz. Veel mensen leven met klachten die niet makkelijk
te behandelen zijn. In veel gevallen zijn de symptomen wel te bestrij
den, maar kan de oorzaak niet worden weggenomen. Frequent zijn
deze klachten (nog) niet structureel van aard. Gezondheidscentmm
Goeree-Overflakkee richt zich met name óp functionele klachten,
waarbij alle lichaamssystemen (houdings- en bewegingsapparaat,
organen, zenuwstelsel, etc.) tijdens onderzoek én behandeling de
aandacht krijgen die noodzakelijk is om het natuurlijk herstellend
vermogen door te laten komen.
Het Gezondheidscentrum geeft aan de volgende disciplines uit de
complementaire geneeskunde onderdak: osteopathie, voetreflexzo-
netherapie, integrale geneeswijzen en BSM-de Jong therapie. Méér
informatie óver de afzonderlijke disciplines is te verkrijgen via spe
cifieke folders, waar u voor kunt bellen: 0187-470697. Tussen de vijf
therapeuten bestaat onderling intensief contact. Dankzij deze unieke
samenwerking ontstaat via het zgn. l-hl=3 effect' een bundeling van
kennis, ervaringen en vaardigheden, met als gevolg zo optimaal
mogehjke behandelingsresultaten.
Het gezondheidsconsult bestaat uit een algemeen onderzoek voor een
volwassene, kind of baby, gericht op het totaal functioneren van de
mens. Dit consult kan zowel preventief als therapeutisch toegepast
worden Een check up voor de mens, zoals men ook jaarlijks de auto
APK laat keuren. Dit totale onderzoek op functieniveau bestaat uit
een uitgebreid hchamelijk onderzoek (huid, gewrichten, organen,
pols-, tong- en elektrofysiologische diagnostiek). Na het consult ont
vangt men, indien gewenst, een uitgebreid schriftelijk verslag met
eventuele adviezen.
Voor het maken van afspraken met betrekking tot disciplines binnen
Gezondheidscentrum Goeree-Overflakkee is geen verwijzing van
een huisarts noodzakelijk. Patiënten worden echter wel geadviseerd
Osteopathie SSjl
Integrale Geneeswitó'ïf
B,S.M. De Jong Therapie?^
hun huisarts of behandelend specialist op de hoogte te stellen. Het
Gezondheidscentrum streeft naar een goede samenwerking met alle
artsen, specialisten en/of andere disciplines, werkzaam in de gezond
heidszorg op Goeree-Overflakkee.