llll Overdenking Gourmetten uit de Heilige Schrift Nieuwe cursussen Groene School Sommelsdijk Kerstconcert 'The Credo Singers' HET rjKIJKVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving Lj eommnsT KLEOEtlOttaCHT fiajRONEN mimm aRTdomitiM OF oaoiiE uamuiKEN TOnn IN OE MIUTE Vergeving TE RIIKE ORUIF Aquarium, Terrarium en Vijververeniging Voome - 25 jaar paus - Moeder Teresa - De anti-christ Het zilveren jubileum van de paus bevestig de voor mij het woord van de psalmdichter: 'wij vliegen daarheen'. Als de dag van giste ren herinner ik me nog hoe op die avond van 16 oktober 1978 eindelijk witte rook kwam uit de Sixtijnse kapel, teken dat er een nieu we paus was. Het was meer dan vier eeuwen geleden dat er een niet-ltaliaan tot het hoog ste ambt in de rooms-katholieke kerk was geroepen, en zelfs de meest ingewijden ken den nog niet de naam van de aartsbisschop van Krakau, Karol Woityla. Deze was toen 58 jaar, voor een paus tame lijk jong. Intussen heeft hij de 25 jaar volge- maakt, en hoe...?Er is in de geschiedenis geen paus geweest die buitenlandse reizen maakte, bij hem zijn het er over de honderd geworden. Wat zijn habitus betreft, hij luis tert naar de progressieve geluiden die hem bereiken, maar intussen houdt hij stevig vast aan de oude katholieke richtlijnen. Dezer dagen hoorde ik hem betitelen als eigentijds naar de vorm en middeleeuws naar de in houd! De gezondheid van de nu 83-jarige paus is verre van optimaal. Hij lijdt aan artrose en hij heeft de ziekte van Parkinson. Dat houdt in dat hij zich moeilijk kan verplaatsen en dat hij soms slecht verstaanbaar is. Er wordt, ook onder rooms-katholieken, allang gespecu leerd over de vraag of hij er geen punt achter rnoet zetten. Maar emeritaat is voor een paus niet te doen gebruikelijk. En zo dwingt hij ook weer bewondering af voor de manier waarop hij zijn taak voortzet en zijn ambt vervult. Wat niet wegneemt, dat allerlei geruchten de ronde doen over zijn eventuele opvolging. Zal de nieuwe paus weer een Italiaan zijn? Of moet er iemand van de kardinalen uit de Derde Wereld tot paus worden gekozen? En zal - wie het dan ook moge zijn - het nieuwe hoofd van de rooms-kaüiolieke kerk weer een conservatief beleid voeren, of zal hij op ethisch terrein de teugels een beetje vieren? Niemand kan op deze vragen een afdoend antwoord geven. De zalig-verklaring van Moeder Teresa werd algemeen gezien als het sluitstuk van zijn 25- jarig pontificaat. Dat gebeurt snel, als we bedenken dat Moeder Teresa nog maar zes jaar geleden is overleden. Maar het zat er natuurlijk wel In, zij werd tijdens haar leven al een beetje als een heilige beschouwd. En na de zalig-verklaring zal de heilig-verkla- ring wel spoedig volgen. Uiteraard kunnen we diep respect hebben voor het werk dat deze vrouw bijna haar hele leven heeft gedaan; zieken verzorgd in de sloppenwijken van Calcutta. Tegelijk moe ten we zeggen dat zalig- en heiUg-verklaring niet het werk van mensen is. De Bijbel zegt dat de mens welgelukzalig is. In dat Ucht is elke mensehjke zaligspreking overbodig en zinloos. Daarmee is tegelijk het bezwaar aangegeven dat de Reformatie heeft tegen het pausschap. Wie is de mens die zich 'stedehouder van Christus' durft te noemen? En deze mens moet worden aangesproken als 'Heilige Vader', terwijl Christus heeft gezegd: "Gij zult niemand op aarde uw vader noemen, want Eén is uw Vader. In de tijd van de Reformatie, en lang daarna werd de paus gezien als de antichrist. De denk niet dat we zó ver kunnen gaan. Maar dat we het roomse systeem mogen beschouwen als een anti-christelijke macht, dat geloof ik wel. Waarmee we niets kwaads zeggen over rooms-katholieke mensen, en zeker niet mogen vervallen in een anti-papistische hou- Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In het Kortewegje te Sommelsdijk staan gro te lindebomen, leder jaar hebben die veel te lijden van groene luis. Dat geeft ook veel overlast voor de bewoners. De bomen van de gemeente hangen soms wel 2a3 mtr. over de particuliere grond. Maar nu vallen boven dien de bladeren al af en zitten er witte vlek ken op. Het lijkt óp .spinsel van een of ander beest. Weet u wat dit is en wat het veroor zaakt? Hoe is het te bestrijden? De gemeen te doet er na herhaaldelijk verzoek niets aan. Mogen de bewoners zelfde luis bestrijden en de overhangende takken afzagen? Antwoord: Zoals u zelf al opmerkte komt dat kleverige goedje van de groene luis. Als bestrijding worden in het voorjaar ook wel larven van lieveheersbeestjes uitgezet om de luizen te bestrijden. Dit wordt door veel gemeentes in Nederland gedaan. Zelf de luis bestrijden is onbegonnen werk, voorzover dit al mogelijk is! Een schrale troost is dat maar een tijdelijk verschijnsel is. De bewo ners mogen niet zonder meer overhangende takken afzagen. Een speurtocht over de 'aan- groeisels' op het lindenblad bracht geen absolute zekerheid, maiu- we menen toch dat het hier gaat om gallen, die veroorzaakt kun nen zijn door galmuggen (Cecidomyiidae), maar ook door galwespen (Cynipidae). De larven, die rood, geel of wit kunnen zijn. leven van plantenweefsels op bladeren, bloemen en stengels. Ze zijn door de gallen moeilijk bereikbaar voor insecticiden. Bespuiting heeft daardoor weinig zin en is meestal ook niet noodzakelijk. Wil men voorkomen dat de aantasting optreedt, dan kan een bespuiting met een door een des kundige geadviseerd middel plaatsvinden in de late lente of de vroege zomer. De gezond heid van de bomen lijdt er niet onder. De overlast die u noemt zal voor een gemeente onvoldoende reden zijn om die bomen weg te halen. Wie kan mij helpen aan patronen voor een klederdrachtpop van 55cm van de Zuid-Hol landse eilanden Antwoord: Wij hebben geen verkoopadres kunnen vinden, maar misschien kan een mede-lezer(es) van onze vragenrubriek u verder helpen. Een eventuele reactie graag naar de redactie. Met welke lijm of ander materiaal kan ik vilt op een wandkleed bevestigen? Antwoord: U kunt hiervoor het beste tex- tiellijm gebruiken. Dit kunt u kopen in iede re doe-het-zelf-zaak. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 II Nog niet opgegeven en toch wel zin om te komen? Dan is dit jouw laatste kans, want je kunt jezelf nog opgeven tot negen uur van avond (vrijdag 24 oktober). Dus heb je zin...bel dan snel naar Marjolein (486115) of Heleen (470155), want de culinaire avond van het OJW mag je gewoonweg niet mis sen. Nog even alles op een rijtje. Morgen avond gaan we gourmetten, de Hoeksteen is om 18.30 open en we starten om 19.00. De kosten voor deze avond zijn 3 euro 50 (graag gepast betalen). Tot morgen! Het OJW Weel u waar ik het artikel Artro-Silium Body well kan kopen? Antwoord: Helaas hebben wij in Nederland geen verkoopadres van dit van oorsprong Amerikaanse bedrijf kunnen ontdekken. Er zijn op de markt echter andere middelen te koop tegen artrose. Vraag ernaar bij uw huisarts of apotheker. Bestonden er vroeger bij de heidenen al huwelijken? Antwoord: Bij onderzoek naar de herkomst van het huwelijk is men, hoe ver men ook terugzocht in het verleden, steeds op een of andere vorm van een echtverbintenis gestuit. Blijkbaar wilden de ouders hun kinderen liefst samen verzorgen en elkaar blijven beschermen. Bij veel volken had het familie hoofd een beslissende stem bij de keuze van jongen en meisje. Liefst bleef men binnen het stamverband, want wie dat losliet miste ook de bescherming ervan. De huwelijksvol trekking ging vrijwel overal met formalitei ten, plechtigheden en/of een feest gepaard. In het aloude Egypte werd het huwelijk gesloten door een contract, waarin bepalin gen stonden over de huwelijksgift, het zak geld voor de vrouw, de verdeling van het inkomen en het erfrecht der kinderen. Een religieuze plechtigheid ontbrak daarbij. In Mesopotamië was in de wetgeving van Harmnoerabi het huwelijkscontract ver- phcht gesteld, terwijl de vrouw door uitrei king van een scheidingsbrief het recht tot scheiding kon ontvangen. In het oude Grie kenland was het huwelijk verbonden met huiselijke godsdienstige ceremonies. Omdat de Romeinse meisjes alleen bij feesten met jongemannen in contact konden komen, maakten hun vaders gebruik van huwelijks bureaus. Alleen zij die het volle burgerrecht bezaten, konden een wettig huwelijks contract afsluiten. Daarbij ontstond de gewoonte, dat de man zijn zegelring waar mee hij het document zegelde, schonk aan zijn bruid die deze ring aan haar linker ring vinger schoof, omdat men geloofde dat daar vandaan een ader rechtstreeks naar het hart voerde. Bij de Germanen en tal van andere volkeren besliste niet de wil der betrokke nen, doch een (veelal reeds eerder) gesloten overeenkomst tussen enkele families. Bij de sonmiige volkeren berustte het huwelijk op een koop van de gewenste vrouw en kon de vader een onbeperkte huwelijksdwang op zijn dochter uitoefenen. Je hoort wel van astronautenvoedsel dat ruimtevaarders moeten nuttigen, omdat er geen toilet in zo 'n capsule is. Maar wat doen ze dan in hoge-noodgevallen? Antwoord: In de moderne ruimteveren en - "Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den Heere; en Gij vergaaft de onrechtigheid mijner zonde. (Psalm 32:5) Psalm 32 behoort tot een van de bekendste liederen uit de Bijbel. En dat hoeft ons niet te verwonderen. Want velen herkennen hierin iets van wat zij zelf hebben ondervonden. David vertelt iets van zijn eigen leven. Dat wil hij aan ons doorgeven als een onderwij zing, opdat we zouden weten hoe vreselijke God toomt over de zonde, maar ook hoe groot zijn genade wel is. David wil ons de weg wijzen naar de ware gelukzaligheid, die alleen mogelijk is waimeer we vrede hebben met God. Vers drie begint met de woorden: "Toen ik zweeg." Er is dus een periode geweest in zijn leven dat hij zweeg. Soms kan zwijgen wel eens nodig zijn. De predi ker zegt er is een tijd van zwijgen. We ken nen het spreekwoord spreken is zilver en zwijgen is goud. En hoe dikwijls is het waar. Wat wordt er geen schade aangedaan door onze roddel en lastertaal. Het getuigt van levenswijsheid wanneer we spreken als we spreken en zwijgen als we zwijgen moeten. David zweeg. Maar dat zwijgen is beslist geen goud te noemen. Het heeft hem wel opgebroken. Hij had moeten spreken. En wel over zijn zonden. Maar hij liet het na. Het is al verkeerd watmeer we onze schuld tegenover de mensen niet willen erkeimen. Maar het wordt nog erger wanneer we onze schuld niet willen belijden aan de Heere. Dat kan ondraaglijk worden voor de ander maar ook voor ons zelf. Het is mogelijk dat David doelt op zijn zonde met Bathseba. Maar het is niet zo belangrijk over welk kwaad het hier gaat. Elke zonde die ik doe maakt me schuldig tegenover God. Davids zwijgen heeft enorme gevolgen gehad. Er bleef een onvereffende rekening en de schuld werd niet voldaan. Omdat David niet met de Heere in het reine was gekomen kwam er verwijdering. Hij moest de nabijheid des Heeren missen. En het is in die situatie dat hij blijft zwijgen. U zegt: Kon hij dan niet spreken. Was hij met stom heid geslagen zoals later Zacharias in de tem pel vanwege zijn ongeloof. Nee dat was het niet. David kon spreken maar hij wilde het niet. Het was onwil. Maar rust heeft het hem niet gegeven. Zwijgen over de zonde geeft geen vrede. Het maakt ons opgejaagd en onrustig. Nee rustig was het niet in het leven van David toen hij zweeg. Hij is geestelijk lam geslagen. Het is zo erg dat de benauwdheid van zijn ziel zijn lichaam doet lijden. Het is aan hem te zien. De krachten wijken, de beenderen verouderen. Hij wordt er mager van. En dat door eigen schuld. Hij is als die patiënt die weet dat hij ziek is en een recept voor zijn kwaal heeft ontvangen. Maar het middel niet gebruikt dat hem beter kan maken. Er is voor de zonde ook een geneesmiddel. Dat is het bloed van Christus. Maar daar vraagt hij niet om. Nee David was lüet stil onder zijn lijden. Hij ging tekeer als een opgejaagd dier. Al zuchtende en kermende ging hij zijn gang. Nee hij was niet stil. Maar tot de Heere spreken deed hij niet. En daar door ging het ook steeds slechter met hem. Zijn sap werd veranderd in zomerdroogten, zijn beenderen droogden uit. De krachten weken en bezweken. Weet u er ook van, van die verzwegen zon den? Daar zult u geen rust bij kunnen heb ben, daar zult u het ook niet bij kunnen laten. Maar ermee tot de Heere uitgaan, zodat u het David na zou zeggen: "Mijn zonden maakte ik U bekend." Dat heeft David gedaan. Ein delijk is hij toch gaan spreken. En dan spreekt hij niet in het algemeen, maar in het bijzonder. Hij zegt: "Ik zal belijdenis doen van mijn overtredingen." Hij valt op zijn knieën voor Gods aangezicht als een schul denaar, zoals die verloren zoon in de gelijke nis die terugkeert tot het huis van zijn vader en het zeggen moet: "Vader ik heb gezon digd tegen de hemel en voor u." Bent u al zover gekomen dat u het zegt: De heb gezondigd. We zijn best bereid om te zeggen dat we zondaren zijn. Maar om ze te belijden dat is vers twee. Niet de zonden in het algemeen maar uw zonden. En als we eer lijk zijn, hoe overtreden wij Gods heilige wet. De Heere vraagt van ons dat we Hem lief hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Legt u uw leven eens naast de wet des Heeren en zie dan of u rechtvaardig bent voor God. Is het u nog nooit tot zonde geworden dat u zo dikwijls handelde naar de begeerlijkheden van het eigen vlees en u de stem van uw hart meer gehoorzaam bent geweest dan het woord van uw God. Welgelukzalig is de mens die dat inziet en ermee tot de Heere gaat en al zijn ongerech tigheden aan Hem bekend maakt. Heere het is waar, dit is mijn zonde dat ik nog buiten u leef. Ik heb altijd mezelf op het oog en ik zoek mijn eigen eer. Vertelt u het Hem maar eerlijk. Heere ik ben schuldig voor U en ik heb geen enkele reden om het kwaad goed te praten of te verdoezelen. O God wees mij zondaar genadig. Verzoen de zware schuld die mij met schrik vervult, bewijs mij eens genade. David beleed zijn zonden en dat is een heil zame weg, die we een ieder kuimen aanra den, hoort u maar wat David verder zegt: "Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zon de." Nog maar nauwelijks heeft David gesproken en zijn schuld beleden of het wordt hem al vergeven. Nauwelijks is de belijdenis over de lippen gekomen of het kwaad is al weggedaan. Zonder schuldbeUj- denis is er geen vergeving. En van die verge ving krijgt God alleen de eer. Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Dat heeft de Heere gedaan uit vrije genade. Geheel onver diend. Het was ook al genade dat David lan ge tijd in de druk en de benauwdheid was. Hij had het nodig om daardoor tot de Heere te gaan. Zo kwam hij op zijn knieën terecht en mocht de vergeving ontvangen. Wat een verandering. Toen hij zweeg werden zijn beenderen verouderd. Zijn sap werd ver anderd in zomerdroogden. Eerst was hij benauwd, omringd door droefenissen. Maar toen hij ging spreken en de Heere aanriep in zijn nood werden de zonden hem vergeven, want de Heere is genadig en rechtvaardig en onze God ontfermt zich op het gebed. In Psalm 32 heeft David een gedeelte van zijn leven beschreven. Wij hoeven niet het zelfde mee te maken als hij. Zijn weg hoeft niet de onze te zijn. Maar wanneer we met onze zonde en schuld tot God uitgaan mogen we er op vertrouwen dat Hij vérgeven wil. In onze Heidelberger wordt gevraagd; "wat gelooft gij van de vergeving der zonden?" En dan luidt het antwoord: "dat God om de genoegdoening van Christus wil al mijn zon den, ook mijn zondige waard waarmee ik mijn leven lang te strijden heb, nimmermeer gedenken wil, maar mij uit de genade de gerechtigheid van Christus schenken wil. Daar hebt u het geheim." Het is alleen om Christus wil. Waar gezon digd wordt moet gestraft worden. God ziet geen zonde door de vingers. Maar toch is er vergeving mogelijk. Niet om iets van u zelf. Maar omdat Christus de straf heeft onder gaan die ik heb verdiend. Op grond van zijn dierbaar bloed is er ook voor u vergeving. Waimeer u Hem vindt kan er ook door u wor den gezongen; "De schuld uws volks hebt ge uit uw boek gedaan, ook ziet gij geen van huime zonden aan." Amen. Sommelsdijk, JCdT stations zijn wel toiletten, maar de astronau ten moeten daar een slang gebruiken met afzuigmechanisme (zoals bij een stofzuiger) dat de uitscheidingsproducten in een specia le urinebeker resp. afvaltank stuwt i.v.m. de gewichtloosheid ervan. Onze flink uitgegroeide druivenstruik met ontelbare trossen, toont donkerrode randen en veel bladeren krullen. Hoe kan dat? Antwoord: Die verkleuring bij het rijpen van de vruchten wijzen kan duiden op over belasting van de takken. U moet uw druif het leven beslist gemakkelijker maken. Snoei in de herfst na het afvallen van het blad een derde tot de helft van de lengtegroei weg, waarbij u terugsnijdt tot op een knop aan bruin, goed afgerijpt hout en snijd zijtakken terug tot op 2 a 3 knoppen. Giet in droge perioden regelmatig bij. Leg in maart een toplaag van goedverteerde mest of compost rondom de stam. Als de knoppen aan de zij takken uitlopen, laat dan de sterkste van de twee staan maar wrijf de andere weg. Zijn de scheuten daaruit 10 cm lang, dan kuimen de zwakste worden weggenomen. Bind de sterkste scheuten aan als ze zo'n 30 cm lang zijn. Volgroeide planten van redelijke kwa liteit verdragen niet meer dan twee trossen per zijtak. Gaan de druiven zwellen, knip dan te dicht opeenstaande besjes uit het hart weg, opdat de overblijvende zich beter ont wikkelen. Zijn in de nazomer de onderste bladeren van de scheuten aan de zijtakken goed ontwikkeld, dan moeten deze tot één blad worden ingetopt. Groene School Sonmielsdijk gaat in samen werking met de Aquarium Vereniging Voome een aantal avonden organiseren voor hobbyisten. Aqurium houden voor begiimers Cursusduur 8 uur Cursusavonden op dinsdag 18,25 novem ber, 2 en 9 december 2003 Aanvang 20.00 uur Cursuskosten 27,50 Aanleg van een tuinvijver voor beginners Cursusduur 6 uur Cursusavonden op woensdag 12,19 en 26 november 2003 Aanvang 20.00 uur Cursuskosten 22,50 De cursussen zuDen in de Groene School Sommelsdijk gegeven worden Voor aanmeldingen en eventuele informatie kunt u contact opnemen met dhr. M. Swarttouw. Tel: 0181 (414516) e- mail m.swarttouw@zomiet.nI of aquarium ver. voome@cheUo.nl Ook wanneer u informatie thuis wil hebben Ook dit jaar zal het Christelijk Gemengd koor 'The Credo Singers' uit Rotterdam haar jaarlijkse kerstconcert geven in de Doelen op maandag 22 december 2003. Aan dit concert werken mee: Christelijk Sliedrechts Maimenkoor 'Ich- thus' o.l.v. Martin Zonnenberg. Nederlands Promenade-orkest, begelei ding. Elma van den Dool, sopraan. Jan Mulder, orgel. Jan StoUc, algehele leiding. Het concert vangt aan om 20.00 uur; de zaal is open om 19.15 uur. De toegangsprijs bedraagt 20,- Ie rang en 15,- 2e rang, inclusief plaatsbespreken, garderobe en pro grammaboekje. Kaarten zijn te bestellen bij: De heer S. Blok, Kerkwervesingel 219, 3086 HN ROTTERDAM. (010) 410 19 53 (niet op zondag) Mis dit fantastische eenmalige concert niet en bestel nu uw kaarten.'.' kan dat zowel mondeling als schriftelijk laat van u horen. Ons adres is: Secretariaat: Aquariiun Vereniging "Voorne" Anna Hoevestraat 172 3232 VE Brielle -48- Het wordt een lange brief. Het wordt een ootmoedige brief. Van een rechteloze, die oprecht berouw heeft. Maar die ondanks hij geen enkel recht heeft, haar wijst op het ene nodige. Zij is hem immers boven alle men sen dierbaar op de aarde en zou hij haar dan zo door kunnen laten gaan? De uren verstrijken. Hij merkt het niet. Hij wordt steenkoud. Hij voelt het niet. Hij gloeit van binnen van een vuur, dat hem verwarmt. Een liefdesvuur dat hem tot liefde doet nopen. Tot God, maar ook tot zijn naas te. Hij zou nu willen dat hij predikant was. Om iedereen te kunnen zeggen, dat men nog zalig kan worden. Want als het voor hem kan, kan het voor een ander zeker! Dat de Heere toch naar hem omgezien heeft. Hij kan het niet op. Hij zou hardop willen zingen: Wat zal ik, met Gods gunsten overlaün. Die trouwe Heer' voor Zijn gena vergelden? 'k Zal bij den kelk des heils Zijn Naam vermelden en roepen Hem met blijd' erkent'nis aan. Hij is zo vol, dat hij zich moet uiten. O, die dierbare uitverkiezing, als die er toch niet geweest was. Dan was het voor hem eeuwig oimiogelijk geweest. Hij heeft nooit naar God gevraagd en nooit naar God gezocht, maar God heeft naar hem gevraagd. Een niet te vatten wonder! 'God zoekt de ziele eerst, eer die Hem zoeken konde. De ziele die God zoekt, die is van Hem gevonden.' "Dat is eeuwig waar, Heere, U zij de lof en de aanbid ding van nu aan tot in der eeuwigheid", zegt hij zacht. Hij zinkt weg van verwondering. De pen rust in zijn hand. Even later zweeft hij echter weer over het papier. Hij moet het schrijven. Alles zoals hij het voelt. Aan niemand anders wil hij het liever vertellen dan aan haar en aan degene die bij haar en... eigenlijk bij hem hoort! Hij vouwt zijn handen. Dan maakt hij ze weer los en steekt ze beiden omhoog. "Heere", smeekt hij. "Wilt U haar en de andere beke ren? Trek hen, dan zullen ze U nalopen. U bent het zo eeuwig waard om geëerd en gediend te worden. O, Heere, ik heb het zo laten liggen, maar wilt U aan hen gedenken? Wil U zich over hen ontfermen? Voor U is toch niets te wonderlijk. Als het in Uw lie ve Raad bestaan kan, bekeer hen en wilt U ook aan Thonia, Toke en Frederik gedenken? Och, Heere, aan alle mensen, die u niet kennen. Om Christus' wil. Amen." Even zit hij stil, dan schrijft hij verder. Het begint al licht te worden, maar hij merkt het niet. De haan van de buren laat zijn fel gelaaai horen, maar hij hoort het niet. Hij voelt geen vermoeidheid, hij voelt geen benauwdheid. Hij schrijft totdat hij alles opgeschreven heeft, wat hij haar kan vragen en zeggen wil. Dan zoekt hij in zijn portemonnee naar een papiertje. Hij ziet het niet. Wel een vergeelde foto. Lang kijkt hij ernaar tot zijn ogen tranen. Dan legt hij hem voor zich op tafel neer en zoekt verder. Nu heeft hij het papiertje gevon den. Het is oud en verfrommeld. Hij moet goed kijken om het adres erop te kunnen lezen. Maar het lukt en even later staat het adres op de enve lop. Eigenlijk wil hij er een pakje van maken, want er moet meer opgestuurd worden. Hij neemt zijn Bijbel van het nachtkastje. Hij bekijkt hem van aUe kanten. Heel langdurig en steeds weer. Als bij een afscheid. Deze Bijbel heeft hij van zijn ouders gekregen toen hij achttien was. Hij had hem in dat vreemde land ook bij zich. Hij is er erg aan gehecht. Hij wil hem eigenhjk niet missen. Maar toch zal hij hem meesturen. Hij moet hem meesturen. Als aandenken. Hij legt de envelop naast de Bijbel. Dan staat hij op. Nu voelt hij welke inspaiming het schrijven hem gekost heeft, maar ook het afstand doen van zijn Bijbel. Hij voelt ook de benauwdheid weer. Opeens is hij bang. Als hij nu sterft, zal de Bijbel niet meegestuurd worden. Hij pakt een papiertje uit ztjn zak en schrijft: 'Bijbel met brief opsturen.' Dan kan hij nog net in bed komen, Er overvalt hem een hevige benauwdheid. De inspanning is teveel geweest. Dan hoort hij opeens weer duidelijk de woorden, die dominee las: "Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, ont fermt zich de Heere over degenen, die Hem vrezen. Want Hij weet wat maaksel wij zijn, gedachtig dat wij stof zijn." "Ja, Heere, stof en dank, geheel onrein", fluistert hij. De pijn komt nog feller opzetten, maar hij voelt het niet. Want wie zingen daar zo mooi? Zo onuitspreke lijk mooi? Zo'n melodieus gezang heeft hij zijn hele leven nog nooit gehoord! Verwonderd komt hij over eind. Zijn ziel hijgt om mee te zingen! HOOFDSTUK 25 Toke kan die nacht niet slapen. Steeds hoort ze de stem van Heleen die ontzettende dingen zeggen. Hoe kan iemand zo doen? Hoe kunnen ouders kinderen zo aan hun lot overlaten? Ze kan het niet begrijpen. Ze kan het eerlijk niet vatten. Frederik is er niet bij geweest en ze kan het nu niet opbrengen hem aUes te vertellen. Het moet eerst wat bezinken. Heeft zij echt wel eens gedacht, dat zij het 't moeilijkste had op de wereld? Ze ziet weer de wanho pige, blauwe ogen voor zich. Zij heeft alleen stil geluisterd. Enkel aan het eind heeft ze Heleen tegen zich aangetrokken, alsof ze een kind was. "Probeer je nood maar aan de Heere te klagen", heeft ze zacht gezegd. "Dat kan ik niet", antwoordde Heleen wanhopig. "Nee, we kuimen niet recht bidden, dat is waar. We moeten vragen of de Heere het ons leren wil. Maar dat is het enige Adres, waar je nooit beschaamd mee uit komt. Heleen." "En ik voel me soms zelf ook schuldig", klonk het zacht. Ze voelde de jonge vrouw tegen zich aan riUen. Haar hart deed pijn om harentwil. "De heb wel eens meer gehoord, dat mensen die dat overkwam, dat zeggen. Het is je waarschijnlijk ook aangepraat door degenen die je dit aangedaan hebben en door de mensen, die geen hand uitgestoken hebben, toen je zo ellendig was," "Dat ben ik nog. Ik kan soms niet verder. En voor Rob en Elske is het zo ook geen leven. Soms denk ik wel eens..." "Zeg dat nu niet. Heleen", voorkomt Rob de verdere woorden. "Ik denk, dat jullie beter hulp kunnen zoeken", heeft ze geadviseerd. "Heleen zit in een net waar ze zelf niet uit komt." "Dat zegje goed. Een net, dat mij verwart en verstrikt, zodat ik bijna stik. Onlangs las ik van een predikant. Die zei: 'Thamar liep met as op haar hoofd en een zak om haar lenden, omdat haar eer weggenomen was door haar broer.' Dat heeft me geraakt. Zo voel ik het pre cies!" (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5