e 11) i e b Slaaf van de mode? PREDIKBEURTEN Orgelrijk Verenigingsconcert Sempre Crescendo Bingo te Dirksland Schaakvereniging 'De Zwarte Pion' EIIAIIDBI-tllEUWS Hervormingszangavond EIÜVIIDEII-tllEUWS De Kreek 'Urker Zangers' in Grote Kerk van Kapelle Een jubileum in het vooruitzicht De paus als publieke flguur Geen dwang om terug te treden De huidige situatie De benoeming van ruim dertig kardinalen Wat weerhoudt hem van terugtreden? Zondag 26 oktober 2003 Heksenfeest Alledaags PAGINA 2 VRUDAG 24 OKTOBER 2003 Met de paus kan op dit moment geen andere bedoeld zijn dan de huidige paus Johannes Paulus II, Hij viert deze maand dat hij vijf entwintig jaar paus is. Een zilveren paus jubileum is in de geschiedenis van de rooms- katholieke kerk tamelijk zeldzaam. Wie de beelden op de televisie van het paus optreden de laatste weken heeft gevolgd, kan zelf de verzwakking van zijn krachten con stateren. Het is bijna zielig om deze hoogbe jaarde man zijn pauselijke taken te zien waarnemen. Daarbij moeten we bedenken dat de zichtbaar waargenomen taken waar schijnlijk het maximum is van de ambtsbe zigheden die de paus nog kan verrichten. Er zijn telkens veel kerkelijke lakeien, beter hoogwaardigheidsbekleders genoemd, om hem heen om in te grijpen als dat nodig is. Ik heb speciaal op de uitdrukking van hun gezichten en op hun lichaamshouding gelet. Velen zullen met mij getroffen zijn door de spanning die daaruit spreekt. Waarom hierover geschreven? Het is altijd verkeerd om je met de zaken van een ander te bemoeien. Dat heb ik ook overwogen voordat ik aan dit artikel begon. Het is dan ook niet mijn bedoeling mij te mengen in aangelegenheden van de rooms-katholieke kerk. De paus is echter een publieke figuur. Hij vraagt de aandacht van de wereld. Zelfs als hij aan een bepaald land een bezoek brengt is dat wereldnieuws. Nooit is mij gebleken dat hem dat onwelgevallig is. Integendeel, hij stelt er prijs op. Zijn pr (public relations) is goed doordacht en welverzorgd. Hieraan ontleen ik de vrijmoedigheid om enkele gedachten over het publieke optreden van deze paus in zijn laatste levensfase op papier te zetten. Ik doe dat ook om aan het einde de overstap naar oudere lezers te maken; en dat gadegeslagen door een jongere generatie. Zoals hierboven gezegd, ik heb de paus de laatste maanden in zijn publieke optreden gevolgd. Daarbij hoort ook het kennisnemen van berichten over hem, die uit het Vaticaan komen: rechtstreeks of indirect de wereld in gezonden. Dan kan ik alleen maar concluderen: het optreden van de paus is een zielige verto ning. Eigenlijk zou hij als afgeleefde, oude man niet meer in het publiek kunnen ver schijnen. In hoeverre zijn directe omgeving DE PAUS hier net zo over denkt, is mij niet bekend. Soms krijg je de indruk dat er mensen zijn die zeggen: dit kan eigenlijk niet meer. Maar de paus zelf heeft het laatste woord. Hij zelf wil nog verder. Tot aan of zelfs voorbij zijn zilveren jubileum? Wie zal het zeggen? De broosheid van zijn verschijning verhindert niet dat hij op het punt van het verdergaan als paus, wilskracht uitstraalt. Deze combinatie treft mij steeds weer: Machteloos vanwege de ouderdom, hele maal aan het einde en op, en toch doorgaan met een gedrevenheid en een hardnekkig heid die zijn optreden bepalen. Dus: een combinatie van fysiek niet meer kunnen en toch beslist willen. Ik ga ervan uit dat niemand de paus dwingt om door te gaan. Er zijn vage geruchten uit het Vaticaan naar buiten gekomen, die op drang tot terugtreden wijzen. Buitenstaan ders weten er het rechte niet van. Gezien de indruk die de uitdrukking van zijn presenta tie maakt, meen ik dat de paus zelf (nog) niet wil terugtreden. Of hij zelf wel een datum in zijn hoofd heeft is aan buitenstaanders niet bekend. Het is niet onmogelijk dat hij wil doorgaan tot de dood hem verdergaan onmo gelijk maakt. Eigenlijk werd dat in het verle den van elke paus verwacht. Alleen de dood maakt de pauszetel vacant. Voortijds terug treden is een hoge uitzondering. Zo staan de zaken in Rome en in de geschiedenis. Maar nu het heden. Deze paus heeft het voorrecht een zeer hoge leeftijd te bereiken. Dan is het niet onbillijk de vraag te stellen of hij fysiek en ook psychisch nog op zijn taak berekend is. Het zou mij niet verbazen als velen in zijn omgeving zaken voor hem regelen. Hij kan dat zelf niet meer doen. We zullen niet spe culeren over een machtsstrijd in het Vati caan over de te nemen beslissingen. Waar schijnlijk zal ook degenen die in het Vati caan met en namens de paus werken, niets menselijks vreemd zijn. Derhalve... Op één punt mogen we aannemen dat de paus zijn positieven nog goed bij elkaar heeft gehad, namelijk bij de benoeming van ruim dertig kardinalen, die straks mede de opvolger van Johannes Paulus II moeten aanwijzen. De kerkelijke en locale kleur van deze kardinalen is duidelijk in lijn met de leiding, om niet te zeggen met de kerkpoli tiek die de paus heeft betracht. Wat dat betreft zou hij na de installatie van de kardi nalen met een gerust hart kunnen terugtre den. Dit alles zo zijnde blijft de vraag ons bezig houden: Waarom maakt de paus niet zijn aftreden bekend tegen de datum van zijn zil verenjubileum, en dat onder het voorbehoud van Jacobus? Alleen de paus zelf kan daarop een antwoord geven. We kunnen wel enkele overwegingen bedenken. Die zal ik ook op papier zetten, daarbij vermeldend dat geen buitenstaander de precieze reden kent. In de lijn van de geschiedenis kan de paus van mening zijn dat alleen de dood hem van zijn ambt ontheffen kan. Hoe ook zijn licha melijke en zelfs psychische situatie is, hij treedt nooit eigener beweging terug. Hij wil in het harnas sterven. Zo hebben kranten het ons gemeld. Deze gedachte kan versterkt worden door de begeerte naar macht. Ik zal niet alleen mijn taak uitoefenen tot de dood tussenbeide komt, ik wil de macht die met mijn ambt is gegeven, in handen houden. Hij kan van mening zijn dat zijn terugtreden een enorme strijd om de opvolging mee brengt. Om die zo lang mogelijk uit te stel len blijft hij aan. In het verlengde hiervan of zelfs eraan voorafgaand, kan de overweging een rol spelen dat zijn pontificaat in moeilij ke tijden een zegen voor de kerk is geweest. Daarom moet (en mag) het zo lang mogelijk duren. We weten de ware reden(en) niet. Wel weten we dat het voor een man op deze leeftijd en met deze broze gezondheid 'niet mogelijk is, zijn taak in volle omvang naar behoren te vervullen. Het feit dat ieder die hem in zijn werk waarneemt met deernis wordt vervuld, ook zijn directe omgeving, leidt mij tot de conclusie: hij mag het zich zelf niet aandoen nog verder als paus te rege ren; hij mag dat de kerk niet aandoen. Hij mag de wereld niet langer deze indruk van het pausschap geven. Het verval van zijn krachten en mogelijkheden zal hij moeten aanvaarden als een signaal om met zijn werk te stoppen. Het zal duidelijk zijn dat ik deze redenering - mutatis mutandis, dat is: als veranderd is wat veranderd moet worden - ook zou vol gen voor ieder die, in welke positie en in welk verband, op gelijke wijze als deze paus zijn taak niet wil los laten. Alles heeft zijn bestemde tijd. Men leze Pre diker 3. Dat geldt ook voor het pausschap. Wie wil doorregeren ondanks vol strekt fysieke en wellicht ook mentale aftakeling, is doof en blind voor en daarmee ongehoor zaam aan Gods bestel in zijn leven. Voor die ongehoorzaamheid krijgt de paus geen vrij brief. Hij is een mens van gelijke beweging als ieder ander mens. Hij moet door aan te blijven op zijn post, niet meer willen zijn dan anderen. Dat geldt voor ieder mens. Ook voor de paus. W.H. VELEMA STAD AAN 'T HARINGVLIET D.V. vrijdag 31 oktober a.s. zal er een bij zondere avond gehouden worden in de Ned. Herv. Kerk van Stad aan 't Haringvliet. Het Chr. Gem. koor 'Soli deo Gloria' o.l.v. de heer P. Kievit zal een uitvoering geven. Ook zal er samenzang zijn. Thema van deze avond is 'Hervorming'. De meditatie zal worden verzorgd door ds. H. A. Samsom. De collecte die wordt gehouden is t.b.v. het Restauratiefonds van de Ned. Hervormde kerk. De aanvang is acht uur. Op 30 oktober zal in de Victoriahal te Dirks- land een bingo worden georganiseerd door Stichting S.V.I.K., er zullen 8 ronden en 1 supertonde worden gespeeld. De Victoriahal aan de Philipshoofjesweg 57 te Dirksland opent haar deuren om 19.30 uur en de bingo start om 20.00 uur. Dit keer staat de Stichting garant voor een klinkend prijzenpakket, dus kom allemaal voor een gezellige avond en wie weet voor een van de vele klinkende prijzen. Graag tot ziens op donderdag 30 oktober! chr. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelliamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail; Algemeen@gebr-devpaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluiüngstemiijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mall: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35.00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamls 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. G. J. Blankers, Montfoort en 18.30 uur ds. C, Oorschot, Tholen. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. C. Oorschot, Tho len en 18.30 uur kand. G. J. Blankers, Montfoort - Ger. Gem. 9.30 uur lees- dienst en 18.30 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. W. A. Boer - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur de heer W. Tanis en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. P. Vermaat, Scheveningen. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Weelden, Oud Alblas en 18.00 uur ds. E. M. Bakker, Bodegraven. Donderdag 30 oktober: 19.00 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland - Ger. Kerk 10.00 uur de heer J. Seele en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. G. A. van Ginkel, Maartensdijk en 18.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur mevr. ds. A. B. Worst, Doopdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur kand. H. Schaap, Nieuwegein en 18.00 uur ds. A. P. Voets, Middelharnis - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis 14.30 uur J: Keuning. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. C. Gielen, Middelharnis - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. Kruimer en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. G. C. Kunz - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. G. Berveling - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur H. Spronk. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. J. Willem- sen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student J. M. D. de Heer- Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17,00 uur kand. W. M. Dekker - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur en 14;30 uur ds. G. Meijer. NIEUWE TONGE Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. H. Visser, Bameveld - Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. Karels en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. B. A. Belder, Westbroek en 18.00 uur ds. G. E. van den Hout, Wassenaar - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gem. Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur Evangelist J. Leeflang. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. A. Sam som - Ger. Gem. 10.00 uuur leesdienst en 15.00 uur student J. M. D. de Heer - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster en 18.00 uur de heer K. Baas. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim pen en 18.00 uur de heer M. Jansen. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. K. Groenendijk, Bruchem, doop dienst en 18.00 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. J. Gunst - Ger. Kerk 10.00 uur drs. J. G. Arensman en 18.00 uur drs. G. den Hartogh. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel. Wat lange tijd als bijgeloof en barre onzin werd afgedaan, is tegenwoordig zeer eigen tijds en modieus. Welk dorp of stadje han nog zonder? Kruidenvrouwtjes, bezemste len en speciale kookketels vormen het decor van menig heksenfeest. Of er echte toverkol- len aanwezig zijn, waag ik te betwijfelen. Misschien vliegen ze 's nachts door de lucht, je weet maar nooit. Oud bijgeloof doet het goed in onze tijd. Alles bij elkaar een tegenstrijdige en vreem de zaak. Bijgeloof en aanverwante zaken zijn al geruime tijd naar liet rijk der fabel en venuezen en nu wcrrden we geconfron teerd met overwegend oude vroutuen met boze ogen en slechte bedoelingen. Destijds werden ze i7i het water gegooid, later kwam de heksenwaag in zwang. De heksenproef luas bizar: als een verdachte vrouw bkef drijven was ze te licht en dus heks. Een ver oordeling volgde. In het andere geval ver dronk ze; gebonden aan handen en voeten. Welk redelijk denkend mens zou dit destijds hebben geloofd? De magistraten in ieder geval niet. Toch werden zgn. heksen ver brand of anderszins omgebracht. Ze xoaren de outcasts van de maatschappij. Slacht offer van persoonlijke rancune en collectie ve hetze. Een pasgeboren kalf zomaar dood. Heksenwerk. 'Ken jij dat vrouiutje die al jaren alleen woont Er wordt gezegd dat ze 's nachts kikkers vangt.Haar lot was bepaald. Men sprak van nachtelijke bijeen komsten met als eregast de duivel. Van orgieën en seksuele uitspattingen. Padde stoelen ah teken dat de duivelse samen komst had plaatsgevonden, de heksen- kring. Tegenwoordig zijn heksen 'onschuldig'kin- detvermaak. In boeken, speelgoed en spelle tjes doen heksen het nog steeds goed. In de bekende uitrusting blazen ze hun partijtje mee in magisch griezelland. Bij volle maan en met pukkel op de neus 'vliegenze op hun bezemstelen in het rond. Helaas gaan veel volwassenen verder. Voor hen zijn hek sen onmisbaar in een spel met een hoog gehalte aan bijgeloof. Heksen zijn onzicht baar aanwezig. Wie het luaagt daaraan te twijfelen is een spelbieker. Wanneer is dit spel uit? Wanneer heksen en hun eigentijdse fans weer met beide benen op de grond staan. Het lijdt geen twijfel dat het volgen van de mode ons kan helpen onze verschijning te verbeteren en ons zelfvertrouwen op te vijzelen. Uitersten in de mode zouden ons ertoe kunnen brengen om kleren te dragen die anderen een verkeerde indruk geven. Hoe kunnen we evenwicht vinden in onze kijk op de mode? Of bent u een slaaf van de mode? Dit onderwerp wordt op maan dag 27 oktober om 21.00 uur behandeld in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van Marjan van Peperstraten. De herha ling is dinsdag om 16.00 uur. Overzicht voor ronde 8, in de huishoudelijke competitie bij de schaakvereniging De Zwarte Pion te Middelharnis, gespeeld op 20 oktober: Struik-Hennekes rem, v.Hooff- Melaard 1-0, Minnaar-Boeter O-I, Mulder- d.Haan 1-0, Loosjes-Visser 0-1, v.d.Staaij- Bom rem, Neleman-Lesuis 1-0, M.Lagen- dijk-Noordijk 1-0. Het eerste team van De Zwarte Pion speelde een uitwedstrijd voor de RSB tegen Chess uit Vlaardingen. Helaas eindigde de wed strijd in de 5-3 nederlaag voor De Zwarte Pion. In deze rubriek kunnen lezers tiun zegje doen of reageren op tietgeen ze in dit blad gelezen tiebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Helaas betrekken de heren v/d Linden de veihgheid rondom schuurfeesten negatief bij hun eigen problemen. Dat is jammer, want zoals de heren het stellen, zit het natuurlijk niet in elkaar. Zoals de heren weten en zelf ervaren, is het de gemeenten er alles aan gelegen bij welk evenement of welke onderneming dan ook, de veiligheid nauwkeurig in de gaten te hou den. Hiervoor zijn wettelijk regels vastge steld, die uiteraard zowel door de gemeenten als door de gebruiker van de vergunning die nen te worden nageleefd. Hier worden dan ook geen uitzonderingen op toegepast. Om de heren een beeld te geven van de vei ligheidsmaatregelen die op ons feest van toepassing zijn, zal ik het een en ander aan feiten opsommen: OTC werkt met 21 professionele en gecerti ficeerde beveiligers, voorzien van porto foons en metaaldetectoren (handscanners). Daarnaast zijn er nog 6 toezichthouders die in de zaal lopen en indien nodig de beveili gingsdienst kunnen waarschuwen. Ook zorgt OTC voor de aanwezigheid van pro fessionele brandwachten en een team EHBO'ers met brancards en dergelijke. Met bovenstaande en 190 strekkende meter vluchtdeur kunnen we onze bezoekers een veilige avond verzekeren. Uiteraard wordt de gehele organisatie op de dag van het feest doorgelicht door inspecteurs van zowel de gemeente, de politie als de brandweer. Pas daarna wordt het feest toegestaan. Ik vind het jammer dat de heren de (organi satoren van de) schuurfeesten negatief belichten met een ondoordacht standpunt op het gebied van veiligheid, terwijl de echte achterliggende gedachte even later voor de dag komt, namelijk het omzetverlies. Beter zouden ze uitgaan van hun eigen kracht en zich afvragen waarom erbij ons tweeduizend mensen een hele leuke avond beleven. STICHTING OTC, MAURICE FELSBOURG www.schuurfeestotc.nl Nederland is rijk aan orgels. Kerkorgels wel te verstaan. Het moeten er vele duizenden zijn. Binnen dat bestand tellen we er wel zo'n tweeduizend die als historisch en zelfs als monumentaal bestempeld mogen wor den. Een geweldige cultuurschat! De oudste nog overgebleven exemplaren dateren zelfs van rond het jaar 1500. Sindsdien is er een traditie van orgelbouw en orgelspel ontstaan die nog steeds levend gehouden wordt. Met name in de protestantse eredienst is de func tie van het orgel al veel eeuwen niet meer weg te denken. Gezegd moet worden dat het in het begin van de 17e eeuw wel door een crisis is heen gegaan. De gereformeerde kerkenraden waren niet zo gesteld op dat grote instrument in hun kerkruimte. Het orgel in de kerk werd als typisch rooms bevonden. Het leidde, zo werd gevreesd, de aandacht maar af van de dingen die werkelijk belangrijk zijn in de eredienst. Als de toenmalige overheid het niet had verhoed, waren uit veel kerken de orgels verwijderd. Toch is er in het tweede kwart van de 17e eeuw al snel een kentering gekomen. Ze werden al snel gedoogd en meer en meer gewaardeerd. En in ieder geval dankbaar gebruikt. Het kan niet anders - als er zoveel orgels zijn dan moeten er ook veel organisten zijn. En ook veel orgelliefhebbers. Er is dan ook een stroom van literatuur die aandacht geeft aan de orgelcultuur in het algemeen en specifie ke orgels in het bijzonder. Ik kan er zelf ook wel over meepraten. Als tiener al verdiepte ik me fanatiek in alles wat met orgels en orgelbouw te maken had. Nog steeds staan ze op de plank, de boeken van toen, gekocht met zuinig bijeenvergaarde spaarcenten en trots meegedragen uit de winkel van fa. Ber nard aan de Chr. de Vrieslaan in Middelhar nis: 'Nederland... orgelland' (1964) van A. Bouraan en 'Het orgel' (1962) van W.H.C. Knapp. Enkele weken geleden werd me een prachtig boek toegestuurd dat de titel draagt 'Orgel rijk' Het maakte oude emoties weer levend. Graag wil ik er hier enige aandacht aan geven; aan dat boek wel te verstaan. De schrijver is Carel van Gestel, een Zeister leraar Engels die zijn vrije tijd onder meer besteedt aan twee passies: fotografie en orgels. In deze publicatie biedt hij een com binatie van die twee aan. En dat op een sublieme wijze. Het eerste dat opvalt, is de fraaie en goed verzorgde vormgeving van dit boek. Met werkelijk weergaloos mooie foto's. Niet alleen van orgelfronten, maar ook van tal van details. De schrijver-illustra tor-samensteller probeert een zo breed mogelijk beeld te geven van de orgelrijkdom in ons land. Binnen het beperkte bestek van dit boek is het natuurlijk onmogelijk om daarin volledig te zijn; daar zijn andere uit gaven voor. Hij geeft een selectie, naar mijn indruk wel een verantwoorde selectie. Het boek is een co-produktie. Medewerking verleenden ook Freek Withaar, Aart de Kort, Arie Reijmerink en anderen. Na een Voor woord door de samensteller volgt een tien pagina's tellende inleiding waarin het ver schijnsel 'orgel' wordt geïntroduceerd. Er wordt in het kort iets verteld over de histori sche ontwikkeling en over enkele technische aspecten van het orgel. De hoofdmoot van het boek wordt gevormd door de presentatie in woord en in beeld van een veertigtal ker ken en hun orgels. In alfabetische volgorde. Dat laatste vind ik niet geheel logisch. Het was beter geweest hierin een historische lijn aan te brengen. Via een zoekregister waren de besproken instrumenten wel op te sporen geweest. Wat komt er zoal voor het voetlicht? Om te beginnen natuurlijk het oudste bespeelbare instrument van Nederland, waarvan het pijp werk mogelijk zelfs uit het eind van de 14e eeuw dateert: Oosthuizen, het orgel met zijn gothische kas en zijn krachtige en zelfs rui ge klank. Ook treffen we een foto en beschrijving aan van de (helaas lege) kas die in de Koorkerk van Middelburg hangt. Ver der is er aandacht voor de monumentale orgels van de Sint-Laurenskerk van Alk maar, het Duyschotorgel in de Nieuwe Kerk en het orgel met het merkwaardige classicis tische front in de Oostkerk, beide te Middel burg. Om nog enkele instrumenten te noe men: dat van de Jacobikerk te Utrecht (met zijn fraaie Meere-rugwerk uit 1823), het enkele jaren geleden geheel gerestaureerde orgel van de Maartenskerk te Zaltbommel, dat van de Stephanuskerk in Hasselt, de Nieuwe kerk te Delft en van de Sint-Pieter te Oirschot. Ook enkele vrije kleine maar niet minder interessante instrumenten kregen aandacht: Pancratiuskerk te Godlinze (Sch- nitger!), dorpskerk te Beekbergen, idem te Burgwerd en de Sint-Martinuskerk te Cuijk. Opvallend is dat de schrijver niet schroomt ook aandacht te vragen voor enkele 20e- eeuwse instrumenten: onder andere dat van de Oosterkerk te Zeist, een instrument in 1944 door fa. Flentrop gebouwd volgens het pneumatisch kegelladensysteem. Niet alles uit die tijd is te bestempelen als 'verval'. Het meest recente orgel dat besproken wordt, is dat van de Gereformeerde Gemeente in Nederland uit Opheusden, in 2002 gebouwd doorB.A.G. Orgelmakers. Het klankidioom is geënt op het werk van Biitz-Witte, zeer geschikt om de grote schare zondagse zan gers te ondersteunen. Het boek besluit met enkele specifieke onderwerpen, onder andere een interessant hoofdstuk dat aandacht geeft aan enige ver loren gegane orgels. Van de besproken ins- tnimenten wordt tenslotte de huidige dispo sitie weergegeven. Dat had wat mij betreft beter bij de bespreking zelf opgenomen kun nen worden. Een overzicht van de geraad pleegde literatuur vult de laatste bedrukte pagina. Al met al: een boek voor de liefhebbers van het kerkorgel! Van harte aanbevolen. N.a.v.: Carel van Gestel, Orgelrijk. Uitge verij Aprilis te Zaltbommel. Gebonden. Geïllustreerd. 192 pag. Prijs €34,90. J.M.J. Kieviet Zaterdag 1 november a.s. wordt in de Neder lands Hervormde Kerk van Kapelle een zang- en orgelavond gehouden waaraan medewerking verlenen het bekende Urker mannenkoor 'Urker Zangers' o.l.v. dirigent Jacob Schenk en het Christeüjk Jongeren koor 'Matthanja' o.l.v. dirigent Peter Wilde man. De begeleiding van de 'Urker Zangers' met orgel en piano is in goede handen bij Jaap Kramer uit Urk en 'Matthanja' wordt begeleid door Martin Weststrate uit Goes. Het zeer afwisselende programma biedt enkele malen gelegenheid voor samenzang. Als solisten verlenen medewerking de trom pettisten Wilhelm Groenendijk uit Capelle a/d IJssel en Sjaak Berrevoets uit Kerkwer- ve. Er zal een collecte worden gehouden voor het 'Shaare-Zedek' ziekenhuis te Jeruzalem. Toegangskaarten op de avond van het con cert aan de kerk verkrijgbaar. Aanvang: 19.30 uur. Deuren open 19.00 uur. Informa tie: 0182-362341. Op zaterdag 1 november 2003 organiseert de Koninklijke Muziekvereniging Sempre Crescendo een verenigingsconcert in de aula van de Technische School te Middelharnis. Alle onderdelen van de vereniging, het fan fareorkest, het leerlingenorkest en de drum band treden voor het voetlicht. Muzikanten van alle leeftijden oefenen met plezier hun hobby uit bij Sempre en laten dat graag aan u horen. Het fanfareorkest onder leiding van Joop Nijholt biedt u een kijk op de wereld middels de vertolking van het indrukwekkende werk Windows of the World van Peter Graham. Ook een mooie concertmars ontbreekt niet op het programma. Bij de infostand kunt u zich laten voorüchten over het lidmaatschap van de vereniging of het volgen van muziek les. Leerlingen van Sempre krijgen muziek onderwijs aan de Harmonie en Fanfare-afde ling van de Muziekschool Goeree-Overflak- kee. Er zijn momenteel weer enkele opleidings plaatsen vrij, met name voor slagwerk. De snelle beslisser volgt binnenkort al zijn of haar eerste les! Ook is bij de infostand de kampioenstrofee te bewonderen die het fan fareorkest op 24 mei jl. in de wacht wist te slepen op het KNFM-Topconcours voor vaandelorkesten. Aan het slot van de avond is er een optreden van Sempre's pas gefor meerde Not So Bigband. Het concert begint om 19.30 uur, de zaal gaat open om 19^00 uur en de toegang is gratis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2