Gemeente Dirksland Kleding voor kinder-tehuis in Lokichar Verbod Verpleeghuis De Samaritaan heeft weer eigen predikant Nieuwe reddingboot voor KNRM-reddingstation Stellendam-binnen Namen aan vergetelheid ontrukt Het schilderij 'Het Laantje van Mid- delharnis', wie heeft er nog nooit een afbeelding van gezien? Echter, het ori gineel hangt in Londen. Het verhaal is bekend: de vroede vaderen van Mid- delharnis besloten het in 1822 te rui len tegen twee andere schilderijen zonder noemenswaardige kunsthisto rische waarde. Wij moeten ons daar om maar behelpen met reproducties. Laat ik niet teveel zout in de wonde gooien. Voor 'Het Laantje' moeten we nu eenmaal het kanaal oversteken. Het is jammer, maar gelukkig is het schilderij er nog en kunnen nu jaar lijks honderdduizenden van de Hol landse lucht en de schoonheid van Flakkee genieten. Een maal per twee weken krijgen de eilandelijke raadsfracties de gelegenheid om hun standpunten en meningen te verduidelijken in de rubriek 'Fractiegewijs'. De colleges van Burgemeester en Wethou ders, welke de gemeenten besturen, krijgen ook om de tujee vjeken gelegenheid hun visie op bepaalde zaken die in de gemeenten spelen onder de aandacht van de burgers te brengen in de rubriek 'Collegeaal'. Schoolgebouwen Woningbouw Welkomstdienst in Ouddorp Het Lokichar tehuis gaat uit van de Hervormde kerk van Oost-Afrika, en wordt gesteund door de GZB. Het staat in het zuiden van Het Türkana- gebied, een van de armste gebieden van Kenia. "Dragen of gedragen worden" Na een halfjaar vacant te zijn geweest kon Verpleeghuis De Samaritaan in Sommelsdijk zondag weer een nieuwe predikant begroeten. De nieuwe pre dikant, ds. T.W. van Bennekom, werd 's ochtends bevestigd door ds. B.J. van Vreeswijk uit Veenendaal en 's mid dags ging ds. Van Bennekom voor in de intrededienst. 'Dragen of gedragen worden' Rustig aan? Gedicht KvK Startersdag: duizenden geïnteresseerden in eigen zaak Op zaterdag 1 november organiseert de kamer van koophandel een Startersdag. In het Stadskantoor aan de Spuiboule- vard 300 in Dordrecht is tussen 10.00 en 16.00 uur iedereen die plannen heeft om voor zichzelf te beginnen van harte wel kom. Tijdens deze dag, die ook op 2 locaties elders in de regio wordt gehou den, is er een infomarkt, zijn er works hops en kan men een persoonlijk gesprek voeren met een specialist. Betere voorbereiding noodzakelijk I Groeten uit I grootmoeders tijdi (2) - door: Jan Both Afgezien de belangrijke plaats die het schil derij in de Nederlandse kunsthistorie inneemt, is 'Het Laantje' met name voor Goeree-Overflakkee en in het bijzonder Middelhamis van belang voor de lokale his torie. Hoe zag het eiland er in de zeventien de eeuw uit? Afgezien van een handjevol prenten, waarvan bij sommige de topografi sche nauwkeurigheid te wensen overlaat, zijn er geen voorbeelden. Landkaarten geven wel aan hoe de dijken en wegen lie pen, maar hoe zag de bebouwing en het land schap eruit? De oudste afbeelding die wij van Middelhar- nis kennen is dus het 'Het Laantje'. Maar waar precies heeft nu Meindert Hobbema gestaan om zijn absolute meesterwerk te schilderen? Hobbema heeft gezeten, of gestaan, op de kruising van de Steneweg met de Molenweg/Rottenburgseweg. Anno 1689 lagen deze wegen er al en ze heetten ook al zoals tegenwoordig de straatnaambordjes aanduiden. We zien de haaks op de Stene weg gelegen wegen overigens niet terug op het schilderij; zij vielen buiten het gezichts veld van de schilder. Op het schilderij is rechts een kweker druk doende met het snoeien van jonge boompjes. Een eindje verderop staat een meestoof, waarin de wortels van de meekrapplant wer den fijngemalen tot poeder. Het water nabij de meestoof wordt nog steeds de Stoofkreek genoemd. Links van de stoof doemen de .«Müfef i^^K^^WSSrt ■■■?«(f Middelhamis - Steenenweg masten van de schepen in de haven op. Een jager met zijn patrijshond komt de aan schouwer op de modderige weg tegemoet lopen. Links van de weg ligt het dorpje Mid delhamis. De kerk, en met name de toren, overheerst in de omgeving. De peervormige spits van de toren werd in 1811 op last van de Franse bezetters eraf gehaald. De toren was een markant punt waarop de reiziger zich kon oriënteren. Ook zien we het spitsje van het raadhuis (1639). En dan natuurlijk die hoogopgeschoren bomen! Wat moeten we daarvan denken? Eén ding is zeker: het zijn met name die gekke boompjes, die het schilderij zo herkenbaar maken. Het is eigenlijk een arcadisch landschap. U zult in gedachten toch ook wel eens 'Het Laantje' willen aflopen en een rondje maken door het Middelhamis van de zeventiende eeuw? Maar tijdreizen kunnen we niet maken. We kunnen alleen een wandeling maken door het heden. De Ste neweg anno 2003 herinnert in niets meer aan 'Het Laantje' van weleer. De weg ligt er nog, de kerk en het raadhuis hebben gelukkig ook de tand des tijds doorstaan. Alleen, het dorp is gegroeid. Het gebied tussen de oude dorpskern tot op het punt waar Hobbema zijn schetsen maakte, is tussen 1935-1965 volgebouwd. Toch, tot circa 1930 was er niet eens zo vreselijk veel veranderd: de ansichtkaart bewijst dat. Goed, de boompjes en de meestoof waren verdwenen, maar als we nu de bomen van 'Het Laantje' eens zouden projecteren op deze ansichtkaart? Ziet u het voor u? Zo'n 250 jaar nadat Hobbema in Middelhamis moet hebben rondgelopen, was de schoon heid van het dorp wel veranderd, maar zeker nog niet verdwenen. Het landschap anno 1689, waarmee Middelhamis wereld beroemd is geworden, was grotendeels nog aanwezig. Het is de mensen van het dorp met name in de tweede helft van de twintigste eeuw voor de wind gegaan. Er is een groot aantal nieu we huizen verrezen, ruime woningen met voor- en achtertuintjes. In de woonkamer boven de bank hangt een reproductie van 'Het Laantje van Middelhamis' als stil ver langen naar een tijd waarin de tijd leek stil te staan. De Steneweg is niet meer de Stene weg die Hobbema vastlegde op het canvas of de weg van die oude, braine ansichtkaart. Het is nu een echte stenen weg compleet met verkeersremmende objecten, met slechts aan één zijde bomen en zonder de karakteristie ke schuren, die aan de einder dichtbij de oude dorpskern hebben gestaan. Middelhar- nis raakte in de negentiende eeuw het schil derij kwijt, in de twintigste verdween ook het Laantje zelf. Publicatie Streekmuseum Goeree-Overflakkee Collfegeaal Graag maak ik van de gelegenheid gebruik, die Eilanden Nieuws mij biedt om ook als wethou der u wat te vertellen over zaken die in de Gemeente Dirksland actueel zijn. Momenteel zijn in Dirksland aan de zuidrand twee basisscholen in aanbouw: de christelijke basisschool ter vervanging van twee bestaande gebouwen (het Startblok als voormalige kleu terschool en de Prins Mauritsschool aan de ire- nelaan) en de openbare basisschool ter vervan ging van De Inktvis aan de Beatrixlaan. De christelijke school zal in december 2003 worden opgeleverd, zodat leerlingen en perso neel in een nieuwjaar in een nieuwe school kunnen beginnen. De openbare schooi zal naar verwachting met het nieuwe cursusjaar in gebruik kunnen wor den genomen. Uiteraard zijn we als College van B&W met de invulling van de achterblijvende gebouwen druk bezig. Het doet me dan ook genoegen u te kunnen melden dat we met de directie van de Woning- Wethouder P.j. Koningswoud. bouwvereniging Dirksland tot overeenstem ming zijn gekomen over de verkoop van het gebouwvan de Prins Mauritsschool aan de Ire- nelaan. Het gebouw zal worden gesloopt en er zijn plannen om er 28 woningen te bouwen: 6 bestemd voor woonzorg voor ouderen en 12 woningen voor de Stichting Sjaloom Zorg. Zo zal er in Dirksland invulling worden gege ven aan de behoefte die overal leeft: een tekort aan woningen voor ouderen, bij voorkeur met zorgfaciliteiten, hetzij vanuit de woonvoor ziening, hetzij door een plaatselijke of regiona le organisatie. Nu de bouw van 33 zorgwoningen "WoZoCo II" aan de zuidrand (achter Geldershof) haar voltooiing nadert, ben ik er als wethouder 'v'olkshuisvesting best gelukkig mee, dat we in samenwerking met de Woningbouwvereniging nog meer kunnen bouwen voor hen die daar aan de meeste behoefte hebben. Bovendien worden er bij dit complex 9 senio renwoningen (koop) gebouwd en 6 bejaarden- woningen(huur). (Senioren zijn bejaarden die een verjongingskuur hebben ondergaan). Hierdoor zal ongetwijfeld een doorstroming op gang komen, omdat ouderen woningen achter laten, die beter geschikt zijn voor jongeren of voor gezinnen met kinderen. Op deze manier kan een antwoord worden gegeven op de vraag aan woningen voor aller lei doelgroepen en wordt daarmee het bekende probleem, dat er wegens gebrek aan contin genten niet mag worden gebouwd, op legale wijze omzeild. Echter, behalve de schoolgebouwen komen er binnenkort nog meer locaties vrij. waaraan een zinvolle bestemming moet worden gegeven. Zoals u weet zal er op de plaats van de kerk van de Gereformeerde Gemeente aan de Gel- dersedijk in Dirksland een supermarkt worden gebouwd en zullen er enkele (vers)winkels vanuit het centrum worden verplaatst. Omdat voor een deel van die locaties woning bouw een goede invulling is, willen we probe ren daarvoor goedkeuring te krijgen. Het is dan wel van belang om te weten aan welke soort woningen er behoefte is. Daarom zal er in november huis aan huis een enquête worden gehouden om een beeld te krijgen van de woningbehoefte in de eerstko mende jaren. Wij willen alle inwoners van Dirksland, Herkingen en Melissant met klem vragen hieraan mee te werken. Ook als u geen behoefte aan een andere woning heeft, PIET KONINGSWOUD Op zondag 19 oktober om 18.30 uur is er in de Doopsgezinde Gemeente in Ouddorp een Welkomstdienst. Medewerkenden zijn: een koperensemble, zang door mannenkoor 'Ons Koor', aan het orgel zit Jan Teeuw en de voorganger is ds. J. Smink. Het kerkge bouw is te vinden aan de Dorpstienden in Ouddorp. Het bekendste verbod in ons land is artikel 461 van tiet Wetboek van Strafrecht. Een blauw bordje met de tekst in witte letters geeft aan dat de toegang is verboden voor onbevoegden. Andere bekende verboden zijn het snelheid- en het vloekverbod. De handhaving van allerlei viteenlopende ver boden is niet eenvoudig. Het verbod op tabaksreclame op de openbare weg en in openbare ruimten lijkt eenvoudig te hand haven. Over de status van niet publieke ruimten, waar bijv. roken is toegestaan, is soms onenigheid. Vrij binnentreden bete kent niet dat automatisch publieke verbo den van toepassing zijn. Het is aan de eige naar om te bepalen wat wel en niet mag in zijn bedrijf. Eenvoudiger zijn primitieve regels die zwem men of vissen verbieden. Het eenzame bord je in de vijver spreekt boekdelen. Ontduiking is mogelijk maar uit ethisch standpunt en om praktische redenen niet geraden. Een verbod op te laat komen is een mooi voor beeld van optimistische regelzin. en verge lijkbaar met een verbod op kauwgumkau- wen. Spugen is van oudsher verboden, maar voeten vegen en tanden poetsen zijn ver plicht. Het beroepsverbod is gedateerd, maar soms duikt het ineens op. Personen met bepaalde politieke opvattingen mogen niet meer werkzaam zijn in nader te noemen functies of worden uitgesloten van over- heids- of andere arbeid. Dit verbod telt extra zwaar omdat integriteit en persoonlijke overtuiging nadrukkelijk in het geding zijn. Een dergelijk verbod kan daarom alleen in uitzonderlijke en zwaarwegende gevallen worden toegepast. Met sommige overheidsverboden, zoals de verplichting om in de auto 'handsfree' te bel len, wordt zichtbaar de hand gelicht. Hier mee is de volgende, in dit geval mobiele, gedoogzone een feit. Er zijn veel meer begrensde gebieden waar dagelijks de hand wordt gelicht met algemeen geldende regels en waar verboden met voeten worden getre den. Tussen tippelzone en drugsgedoog- plaats ligt een wereld van toelaten en toe staan. Verboden worden tot verborden, die veel zeggen maar niets doen. Totdat de wielklem onverbiddelijk toeslaat en de plichtgetrouwe burger in de buidel moet (as ten om zijn voertuig los te krijgen. In dat geval lijken alle verboden overbodig. Eenmaal met beide benen op de grond zijn veel verboden toch zinvol en zelfs noodza kelijk om de ongeregeldheid van de mens tegen te gaan. Het tehuis is opgericht in 1974 met als doel wezen en gehandicapte kinderen een thuis te bieden en hen te helpen bij het onderwijs. Op dit moment worden er 97 kinderen geholpen. Het kindertehuis heeft de GZB gevraagd om voor 34 kinderen het schoolgeld te betalen. Zeker gezien het feit dat onderwijs van groot belang is voor de ontwikkeling van het Tur- kana-gebied, voldoen wij graag aan dit ver zoek. Wat verzamelen wij allemaal voor dit pro ject: Kleding en kinderkleding, schoenen en laarzen, oud geld, boeken. Bijbels - oude en nieuw. Brillen, postzegesl en ansichtkaarten, o.a. kerk molens, dorpslandschappen, kin- der, dieren, vogels, auto, treinen en kerst kaarten, enz. Dit alles kan gebracht worden op Duinkerkerweg 6a in Ouddorp. U kunt ook bellen, telefoon: 0187 681533, dan wordt het bij u opgehaald. Dank ook voor de vele zakken met kleding, die wij al van u mochten ontvangen en vele andere artikelen in dit jaar. Ga zo door, het kindertehuis is er u dankbaar voor! Uit deze verzameling bieden wij u Kliko- zakken postzegel en tevens allerlei ansicht kaarten te koop aan. De opbrengst is voor het Kindertehuis bestemd. CHR. VAN KOPPEN - OUDDORP Het reddingstation Stellendam-binnen van de Koninklijke Nederlands Redding Maat schappij (KNRM) krijgt de beschikking over een nieuwe reddingboot, de 'Willemtje'. Deze is van het type Atlantic 21 en zal mor gen, zaterdag 18 oktober, worden gedoopt. Daarmee zal de 'Willemtje' ook officieel worden overgedragen aan het station. De aanschaf van de reddingboot werd bekostigd uit een schenking van de heer J. Meijer. De schenker uitte daarbij de wens dat de red dingboot naar zijn overleden echtgenote zou worden vernoemd. De doop vindt plaats op het reddingstation Stellendam-binnen en zal worden verricht door mevrouw E. Spithorst. Mevrouw Spithorst was als thuiszorgmede werkster verantwoordelijk voor de verzor ging van wijlen mevrouw Meijer. Aan het begin van de middagdienst sprak dominee Van Bennekom de aanwezigen toe. Hij verklaarde God dankbaar te zijn dat Hij hem in De Samaritaan heeft gebracht. Hij weet dat de bewoners van De Samaritaan niet uit eigen beweging er naar toe waren gekomen, want het was veelal noodgedwon gen. Ook de omstandigheden in het huis zijn niet te vergelijken met de thuissituatie van de bewoners en hun familieleden; hiervoor heeft de predikant alle begrip. Van Bennekom dankte ook het bestuur en de kerkenraad van de Nederiandse Hervormde Gemeente van Sommelsdijk voor het op hem uitgebrachte beroep. "Ik hoop samen met u dienstbaar zijn in het Koninkrijk van God", aldus Van Bennekom. Hij vroeg begrip voor de tijd die hij onge twijfeld nog nodig zal hebben om zich in te werken omdat het voor hem een heel aparte wereld is waarin hij terecht is gekomen. Het deed hem goed dat er veel vrienden uit zijn vorige standplaats Rijssen zijn afscheid bij hebben willen wonen. Hij wenste hen Sha lom toe, deze "wijzen die uit het verre oos ten naar Sommelsdijk zijn gekomen". De eerste preek die Van Bennekom als pre dikant van De Samaritaan hield was naar aanleiding van de tekst uit Jesaja 46 vers 3 en 4: "Hoor naar Mij, o huis van Jacob, en het ganse overblijfsel van het huis Israels! Die van Mij gedragen zijt van den buik aan, en opgenomen van de baarmoeder af. En tot den ouderdom zal Ik Dezelfde zijn, ja, tot de grijsheid toe zal ik ulieden dragen; Ik heb het gedaan, en ik zal u opnemen en ik zal u dragen en redden". Het thema van de pre diking was 'dragen of gedragen worden'. In de prediking schetste de predikant de onmacht van de goden Bel en Nebo van het Assyrische rijk waar in de joden in balling schap verkeerden. De goden van oorlog en wijsheid moesten vallen en gedragen wor den bij de komst van de Perzische verove raars. De profetie van Jesaja bevatte troost voor de ballingen van Israël, het huis van Jacob en bij deze laatste naam werd het volk aange sproken als 'hiellichter' ondanks hun zonden werden ze toch 'gedragen' en had God nog een grote toekomst voor Israël, ondanks de verdrukkingen van de ballingschap. God laat ze niet in de steek. "En over het volk Israël heen spreekt God ook nu nog tegen ons", aldus Van Bennekom. Vanaf de moeder schoot kent God ook ons, wel zondig in ons zelf, maar toch ontferming van God, want Hij zal dezelfde blijven, zo hield de predi kant zijn toehoorders voor. God belooft ook ons te zullen dragen, maar Hij heeft hier voor wel mensen nodig en daarvoor ligt ook de taak voor het verzorgend personeel: "U bent Gods armen!". Volgens de predikant ligt het 'gedragen wor den' de mens niet, ook niet de bewoners van De Samaritaan, die veelal naar binnen wor den gedragen. "Het begint meestal met een wandelstok en via de rollator, de rolstoel komt men in bed terecht. We moeten dan gedragen worden en deze passieve houding- ligt ons niet". In een verpleeghuis vallen er veel dingen weg, zoals de carrière, de ont-; spanning, het werk... er blijft niets meer over, maar "alleen God blijft in Zijn Zoon over, want Ik heb van onder eeuwige armen om u te dragen en te redden", zo vertroostte Van Bennekom zijn gehoor. De predikant schilderde de trouw van God aan Zijn beloften: "de Joden in de tijd van Jesaja hebben ook gezucht "hoe komen we ooit thuis?" en ook vele jaren later toen de, tempel van Jeruzalem in '70 na Christus werd verwoest en de joden werden ver strooid gaf God in 1948 weer blijk van Zijn trouw door het volk Israël een eigen staat te schenken. "En op die trouw van God kunt u staat maken. Misschien wordt er dan gevraagd: kan het voor mij? Kijk dan maar naar de zondige Jacob en de komst van Jezus op aarde. Een teken dat God zijn Woord waar maakt". Hij beloofde dat de bewoners gedragen zullen worden door God en het bestuur, de directie en het personeel zullen hierbij behulpzaam zijn. Ds. G.C. Kunz uit Sommelsdijk verwelkom-; de ds. Van Bennekom, namens kerkenraad, ring en classis. Hij wees erop dat de gedach te bij sommige collega's en gemeenteleden' heerst dat als een predikant kiest voor het werk een verpleeghuis, er meestal een bijbe doeling is om het wat kalmer aan te gaan doen "weg uit het steeds zwaarder wegende ambt van gemeentepredikanf'Maar hij weet dat dit bij Van Bennekom niet geval is geweest, zo verzekerde hij zijn toehoorders want de nieuwe predikant is niet naar De Samaritaan gekomen om uit te rusten! De heer De Waard, sprak namens het bestuur van de HDG. Hij noemde het een 'Godswonder' dat de vacature binnen een half jaar vervuld is. "De Heere zorgt zelf voor arbeiders in Zijn wijngaard", aldus De Waard. Verder heette hij ds. Van Bennekom hartelijk welkom. Vervolgens werd de nieu we predikant psalm 132 vers 6 toegezongen. Aan het eind van de dienst las dominee Van Bennekom het 'Gedicht voor ouderen" van Jelly Verwaal voor: Verümt mij niet, 9ieer, in mijn owkrdom, Ms 'knitt mezTkan, zoals ikjjrcumzou zvilkn; als benen weigeren en handen trillen, zie dan juist dan vol liefde naar mij om. Stuur mensen op mijn pad meet groot geduld, als mijn geheugen het soms aflaat weten, als 'kJiingenzoel<j^of namen ben vergeten. Qeefdat dan tóch Uw liefde mij vervult. 'En wordt het lichaam zwalf^ de ogen slecht, [aat dan Uw Woord, Uw 9{aam mij vergez.elkn, opdat il(anderen nog l(an vertellen, waar 't fundament, de grondsteen wordt gelegd. "En als if{hee[diefü. bij het einde kom, v\d mijn gebroken stem dan met gezangen en laat mij fietl, heel diep naar U verlangen. Verlaat mij niet, Jleer, in mijn ouderdom. In één dag kan de startende ondernemer zich zo een goed beeld vormen van de eisen die het ondernemerschap stelt. Ondanks de hui dige economische malaise verwacht de kamer van koophandel weer minstens even veel bezoekers als vorig jaar. Toen werd de Startersdag bezocht door 2000 bezoekers.. Op de infomarkt kan men zich oriënteren bij de stands van de diverse partijen waar men als starter mee te maken gaat krijgen, zoals banken, de belastingdienst, accountants en natuurlijk de kamer van koophandel. Tijdens verschillende workshops kan men prakti sche kennis opdoen over het starten van een eigen bedrijf. Onderwerpen die aan de orde zullen komen zijn: het ondernemingsplan, de administratie opzetten en franchising. Op de infomarkt kan men natuurlijk vragen stel len in de diverse stands. Daarnaast is het mogelijk om met een specialist, zoals een belastingadviseur, een adviseur van de bank of een accountant een individueel gesprek te voeren in een aparte raimte. Na de wijziging van de Vestigingswet (1999) is het eenvoudiger geworden om in Nederland een bedrijf te starten. Het aantal mensen in Nederland dat er aan denkt om ondernemer te worden ligt rond de 250.000. De voorbereiding voor het starten van een eigen onderneming krijgt vaak te weinig aandacht. Ruim 40 van de startende ondememers in Nederland geeft toe dat ze geen ondernemingsplan hebben gemaakt of zich helemaal niet hebben voorbereid op hun bedrijf. Door middel van de Startersdag speelt de KvK in op deze ontwikkelingen. Meer informatie en het aanvraagformulier voor gratis toegangsbewijzen zijn te vinden op www.kvk.nl/startersdagrotterdam. Op initiatief van Max Koker en in samen werking met de Oorlogsgravenstichting is in het Poolse plaatsje Pieszyce op 10 oktober 2003 door Timmerman Natuursteen b.v. uit Nieuwerkerk een monument geplaatst met de namen van de Nederlandse joodse oor logsslachtoffers die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Arbeitslager Langen- bielau, een onderdeel van het concentratie kamp Gross Rosen, zijn omgekomen. In 1997 bracht Max Koker, voor het eerst sinds het einde van de oorlog, een bezoek aan het voormalige Duitse kamp waar hij in de periode 1944-1945 gevangen heeft geze ten. Naast het voormalige kamp op een stuk terrein waar tijdens de oorlog de slachtoffers begraven werden, trof hij een algemeen monument aan dat de gebeurtenissen die daar tijdens de Tweede Wereldoorlog had den plaats gevonden, aan de vergetelheid ontrukte. Op het monument werden echter geen namen genoemd, waardoor de doden er anoniem lagen. Max Koker kwam met het voorstel een gedenksteen naast het monument te plaatsen met de namen van de Nederlandse oorlogs slachtoffers, die daar begraven zijn. Om dit te realiseren nam hij contact op met de Oor logsgravenstichting in Den Haag. Deze stichting is in 1946 in het leven geroepen om de Nederiandse oorlogsgraven, waar ook ter wereld, in te richten en te onderhouden. Timrnennan Natuursteen b.v. uit Nieuwer kerk in Zeeland heeft het monument ontwor pen, uitgevoerd en geplaatst. Naast een Nederiandse en Poolse verklarende tekst zijn vermeld de personalia van de slachtoffers en hun geboorteplaatsen. Nadat de financiering van het monument rond was, nam de Ooriogsgravenstichtmg contact op met de Poolse monumentencom missie in Warschau om toestemming tot plaatsing van de gedenksteen te krijgen. De commissie wees erop dat eerst instemming met het ontwerp van het monument verkre gen moest worden. Nadat verschillende Poolse instanties hun goedkeuring hadden gegeven, moest het nog de toestemming van de gemeente Pieszyce verkregen worden alvorens tot plaatsing van het monument over te kunnen gaan. De gemeente Pieszyce gaf in maart 2003 het groene licht voor plaatsing van het monument.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 6