Dominee verkoopt
stervensbegeleiding
ie
PREDIKBEURTEN
Najaarstrend Goeree
Chr. Zangvereniging
'De Lofstem'
bestaat zeventig jaar
Kinderbingo
OJW Gourmetten
Vroeger
i 1
EIIAIfDBrMniEUWS
EIIAtlDEn-tllEUWS
Zangavond Crescendo
uitverkocht!
wijkvereniging 'de Zwaluw'
'Letima' vast bij de Kwade Hoek
Bijbelvertalen op
Papoea Nieuw-Guinea
r JUBILEUM AANBIEDING 1 1
I
1-------------------------------------------
JUBILEUM AANBIEDING 2
1
1 1
1
VRIJDAG 17 OKTOBER 2003
Ongepaste uitdrukking
Een nieuw fenomeen
Op eigen gezag
Een andere invulling van
een vroegere vorm
Verkopen
Waarom kopen mensen dit product?
Vijftig jaar dienaar van het Woord
W. H. Velema
Zondag 19 oktober 2003
J .M. J. Kieviet
T/m 31 deeémber 2003 een gratis abonnement? Dat kan! j
I Ais u zich voor een jaar abonneert, ontvangt u de i<rant voor de rest van dit i
jaar GRATIS! j
j Ja, il< (wij) wil(len) een abonnement op Eilanden Islieuws voor minimaal j
I één jaar. i
I Naam:
1 Adres:
1
I Postcode/woonplaats:
I boekje met bijbelse vragen samengesteld. Hebt u daar belangstelling voor, i
I dan kunt u door het invullen van uw naam en adres dit boekje bij ons bestellen
I voor de prijs van 4,00. De eventuele verzendkosten nemen wij voor onze
i rekening! i
j Hierbij bestel ikex. van het bijbels puzzelboekje voor 4 00 per stuk
I Naam:
I
I Postcode/woonplaats:
I Knip dit gedeelte uit en stuur het in een ongefrankeerde envelop naar:
I Eilanden Nieuws, Antwoordnummer 183, 3240 VB Middelhamis
L------------------------------------------------------------------------------J
7
Het is eigenlijk een ongepaste uitdrukking.
Stervensbegeleiding verkopen. Wie doet dat
nu en wie kan dat? Daarvoor kunt u terecht
bij Ds. S. van der Veen in het Groningse
dorp Mussel.
Onder de titel die ik hierboven overnam
bericht het Nederiands Dagblad van het
nieuwe bedrijf dat deze dominee heeft opge
richt. Hij begon zijn carrière, zo schrijft het
Nederlands Dagblad in het nummer van 17
september, als predikant in een Baptistenge
meente. Tegenwoordig is hij niet meer aan
gesloten bij een kerkverband. Toch voert hij
nog de titel van predikant.
Zijn bedrijf draagt de naam 'De Rijzende
Ster'. Hij levert voor zowel terminale patiën
ten als voor nabestaanden 'service op maat'.
Zijn zorg-product bestaat uit het (samen)
met zijn vrouw aandragen van gezangen aan
het ziek-, sterfbed en uit het ondersteunen
van uitvaarten met spreekbeurten. Deze stelt
hij samen na gesprekken die hij met patiën
ten heeft gehad.
De gezangen en de toespraken kunnen zowel
religieus als neutraal getint zijn. Ik lees in
het artikel dat de man, die zich dominee
blijft noemen, vooraf een gesprek heeft met
de nabestaanden over wat zij willen horen.
Daar past hij zijn toespraak op aan. Wel
bepaalt hij zelf hoe hij het uiteindelijk zegt.
Zijn eigen overtuiging doet er in zijn werk
niet meer zo toe. Wie betaalt, bepaalt. Hon
derdvijftig euro, exclusief reiskosten, rekent
Van der Veen voor een uitvaartdienst of cre
matie. Voor pastorale gesprekken vraagt hij
geen geld. Dat geeft geen pas. Wel geven
mensens daarvoor vaak een gift.
Dit is voor mij een volstrekt nieuwe figuur
om niet te zeggen fenomeen. Als ik het
bericht op mij laat inwerken zeg ik: Van der
Veen, die van zijn predikantschap afscheid
heeft genomen, heeft een nieuwe markt ont
dekt. Hij betreedt die markt nog wel met de
naam van zijn vroegere beroep. Kennelijk
geeft hem dat een gemakkelijker toegang tot
mensen die intens verdriet moeten verwer
ken. Er is, vooral in zulke dagen, behoefte
aan stichtelijkheid. Mensen moeten een
trooster hebben, een persoon die met hen
meevoelt en die meeleeft, ook door aan hun
gevoelens uitdrukking te geven.
Uit het verhaal in de krant wordt duidelijk
dat dominee Van der Veen volstrekt op
eigen gezag en voor eigen rekening te
werk gaat. Dat een predikant een door Chris
tus gezondene en gezalfde is, doet er bij Van
der Veen niet meer toe. Hij eigent zich een
ambtsnaam toe, terwijl hij van het in de
naam omschreven ambt volstrekt afstand
heeft gedaan.
De naam van zijn vroegere beroep is voor
hem de vaknaam en reclame voor zijn
broodwinning geworden.
Er zijn elementen in zijn nieuwe beroep die
aan zijn vroegere ambt herinneren. Ik wijs
op twee dingen. Allereerst het persoonlijk
begeleiden van mensen in een terminale
fase. En vervolgens het spreken van een
meditatief woord bij een uitvaart, hetzij
begrafenis, hetzij crematie. En dit laatste dan
omrankt door muziek of gezang al naar de
opdrachtgevers verlangen.
De vorm lijkt op wat Van der Veen in het
verleden als predikant heeft gedaan. De
invulling, of wilt u de inhoud, is daarvan
volstrekt verschillend. De boodschap komt
niet van buiten noch van Boven uit, maar
vanuit het binnenste van de mensen. Van der
Veen zal een goed psycholoog zijn, die aan
voelt wat de mensen willen horen. Hij is
kennelijk in staat om hun terug te geven - bij
wijze van troost - wat ze in hun hart mee
dragen; scherper nog, wat ze in dagen van
rouw willen horen.
Het meest opvallende in het verslag is voor
mij dan ook dat deze mensen te horen krij
gen wat ze willen horen: wat in hun hart
leeft.
Men voelt het verschil: het Evangelie komt
van de andere kant - in elk geval van buiten-
ja zelfs van Boven tot de mens. Deze domi
nee laat horen wat de rouwenden verlangen
te horen. Geen boodschap van Boven, maar
van binnen - voor binnen. Vandaar dat die
boodschap religieus getoonzet kan zijn,
maar ook algemeen kan heten, zonder enig
direct verband met geloof en Evangelie.
Het Nederlands Dagblad kopt: Dominee
verkoopt stervensbegeleiding. Dat is scherp
en raak. Stervensbegeleiding wordt in zijn
praktijk een verkoopproduct waarmee geld
te verdienen is: honderdvijftig euro per
plechtigheid (exclusief reiskosten).
Laat ik er enkele - uitermate - kritische
opmerkingen bij maken.
Met dit nieuwe, winstgevende product van
stervensbegeleiding doet de dominee twee
dingen. In de eerste plaats maakt hij van zijn
domineeswerk een handelszaakje. Inderdaad
een product dat hij aan de man en aan de
vrouw brengt. Volstrekt op eigen gezag en
zonder enige binding met of legitimatie door
de Kerk.
In de tweede plaats ontbreekt aan dit ver
koopproduct het meest wezenlijke wat een
dienaar van Jezus Christus bij stervensbege
leiding en begrafenis heeft te doen. Dat is:
het gezaghebbende, troostende, maar ook
het leven van ons zondaren veroordelende
woord, dat een dominee bij een begrafenis
moet spreken. Hij brengt een woord dat
mensen willen horen omdat het vertolkt wat
zij beleven of waarvan ze zoeken ontheven
te worden. Het is een volstrekt horizontaal
verhaal. In dat verband kun je het werk
woord verkopen gebruiken. Wat God ons in
Zijn genade toezegt, kan nooit een zaak van
verkopen worden.
In Spreuken 23:23 staat: "Koop de waarheid
en verkoop ze niet." Dat verkopen, zo lees ik
in een beknopt commentaar op Spreuken,
impliceert: Wanneer men iets verkoopt, dan
heeft men het geld of goed dat men ervoor
krijgt liever dan wat men ervoor geeft; liever
dan wat men verkoopt.
Hoe actueel is het woord van de Spreuken-
dichter ook in deze situatie.
Hoe zou het komen dat mensen stervensbe
geleiding willen kopen?
Ik denk er niet zo ver naast te zijn als ik zeg
dat wie het Evangelie van Jezus Christus niet
kent, of afwijst, in kritieke situaties van het
leven - zoals bij sterven en stervensbegelei
ding - toch behoefte heeft aan een woord
van troost en bemoediging.
De leegte die door het wegvallen van de
boodschap van de Kerk in een mensenleven
ontstaat, kan niet on(in)gevuld blijven.
Daarvoor is de leegte te existentieel en te
schrijnend. Zo staan mensen met deze leeg
te bloot aan het commerciële aanbod van
stervensbegeleiding. Wie dit product aan
biedt, heeft zijn tijd goed aangevoeld - er is
vulling nodig.
In de vijftig jaar dat ik predikant ben, heb ik
veel begrafenissen geleid; vaak als stervens-
begeleider mogen optreden.
Nooit heb ik daarbij het gevoel of de instel
ling gehad dat ik een product ten eigen bate
mocht verkopen.
Integendeel: ik wist mij in zuUce dagen en
uren dienaar van het Woord Gods. Ik was
dankbaar dat ik een boodschap mocht bren
gen die de weg wijst naar het eeuwige leven.
Dan moet er wel ernst gemaakt worden met
die boodschap. Het gaat om eeuwig leven of
eeuwige verlorenheid. Een predikant die
zijn taak verstaat en zijn ambt waarmaakt,
dringt met bewogenheid aan op bekering en
geloof. Wat hij zelf als het grootste ge
schenk van God heeft mogen ontvangen zal
hij graag anderen aanprijzen. De gemeente
herkent zulke predikanten aan hun gunnende
prediking. Van verkopen is geen sprake. Dat
zou bederf van het beste betekenen.
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. G. Meuleman, bediening Heilige
Doop en 18.30 uur kand. J. A. C. OUe,
Apeldoorn. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand.
J. A. C. Olie, Apeldoorn en 18.30 uur ds.
G. Meuleman. Woensdag 22 oktober,
Dorpskerk: 19.30 uur ds. B. Reinders,
Maartensdijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br.
R. H. Hartkamp en 18.30 uur ds. G. J.
Mink - Doopsgezinde Gem. 9.30 en
18.30 uur ds. J. Smink, welkomstdienst.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30
uur ds. H. Westerhout, Krimpen a/d IJs-
sel.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk
10.00 uur ds. G. J. Mink en 18.30 uur ds.
B. Trouwborst.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan Zee -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
clir. streeliblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)4857 36
Postbus S, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)4710 20
e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
slultingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingstermijn overiydensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur; J. Vlllerius.
tel. (0187)4710 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mall: J.Villertus@gebr-dewaaI.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN;
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
- Ger. kerk 9.30 uur mevr. ds. C. Inke-
laar - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
G. van Meijeren en 18.00 uur ds. W. van
Vreeswijk, Bergambacht - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. P, Blok.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00
uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Willemsen, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. G. C. Kunz -
Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W.
van Bennekom - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur ds. R. F. Philip - Herv. 'Exo
dus' Gem. 10.00 uur de heer C. Elshout
- CAMA Christengemeente, het Prieel,
10.00 uur H. Wulffraat.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie-
len - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur
ds. P. den Butter, bediening en dankzeg
ging Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
9.30 en 18,00 uur ds. J. Karels - Ger.
Kerk 10.00 uur dr. K. L. Bom en 17.00
uur ds. T. J. Baart - Ger. Kerk (Vrijge
maakt) 9.30 uur en 16.45 uur ds. B.
Graz.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. W. van Weelden, Oud Alblas en
18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. Koppelaar, Abbenbroek en 18.00 uur
ds. J. Smit, Putten - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Evangelie
Gemeente Bérea, gebouw 'De Bron'
10.00 uur, dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. H. J. Lam, Nieuwerkerk a/d
IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00
uur ds. J. Vlaardingerbroek.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. Hartman, Barendrecht en 18.00
uur ds. P. van Duijvenboden - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. G. den Hartog en
18.00uurds. P.C. Koster,
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse en
18.00 uur ds. E. M. Bakker, Bodegraven
Ger. Gem. 9.30 uur ds. A. J. Gunst en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur de heer K. Baas en 18.00 uur drs. G.
den Hartogh.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. Klein, St. Philipsland.
Op donderdag, vrijdag en zaterdag - 23, 24
en 25 oktober - zullen dertien actieve onder
nemers uit de regio 'Najaarstrend Goeree'
organiseren in verenigingsgebouw Oostdam
te Goedereede.
Tijdens deze dagen kunt u alles te weten
komen over inbraakpreventie, muziekinstru
menten, aanleg- en onderhoud van tuinen,
woninginrichting, op maat gemaakte schuif-
deurkastwanden, biimen- en buitenzonwe
ring, rijwielen, renovatie van deuren en keu
kens, radio, TVen witgoed, parket- en lami-
naatvloeren, verwarming, naai- borduur- en
lockmachines, tuinmachines en beregening.
De openingstijden van deze beursdagen zijn
donderdag en vrijdag van 14.00 tot 21.00
uur, zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. De
toegang tot 'Najaarstrend' Goeree is gratis.
De organisatie hoopt veel belangstellenden
te mogen begroeten op de 'Naarstrend' Goe
ree van 23 t/m 25 oktober in Goedereede.
Op 25 oktober hoopt de Chr. Zangvereni
ging 'De Lofstem' uit Ouddorp te herdenken
dat zij zeventig jaar geleden werd opgericht.
Begonnen als mannenkoor, maar in 1958
verder gegaan - tot heden - als gemengd
koor. Naar aanleiding van dit jubileum zal er
op zaterdag 25 oktober een psalm- en
samenzangmiddag worden gehouden in ver
enigingsgebouw Eben Haëzer, Preekhillaan
3, aanvang 14.00 uur.
Er zal door meerdere koren aan de middag
worden meegewerkt, te weten: 'De Lofstem'
uit Ouddorp, 'Ethan' uit Bameveld en 'Har-
pe Davids' uit De Valk-Wekerom.
Iedereen wordt van harte uitgenodigd om
deze middag te komen luisteren en mee te
zingen. De uitnodiging geldt in het bijzonder
de donateurs, omdat zonder hun financiële
steun het voor het koor niet mogelijk zou
zijn om te blijven bestaan.
Deze middag zal er ook een meditatie wor
den gehouden door de heer A. Nelis, ouder
ling van de Nederlandse Hervormde
Gemeente van Ouddorp. De toegang is vrij
maar ter bestrijding van de onkosten zal er
een collecte worden gehouden.
De zangavond van 18 Oktober met het Urker
visserskoor Crescendo in Middelhamis is
inmiddels uitverkocht!
SOMMELSDIJK - Woensdagmiddag 29
oktober van 14.00-15.30 uur is er bij wijk
vereniging 'de Zwaluw' aan de Sperwer te
Sommelsdijk een kinderbingo voor 4 t/m 12
jarigen. Er is lüet alleen limonade en snoep,
maar er zijn ook leuke prijzen te winnen! De
toegangsprijs bedraagt 1,00 voor leden
van de vereniging en 1,20 voor niet-leden.
Ook is deze middag alle hulp welkom!
Schuif gezelhg aan tafel bij het OJW, want
na de startavond en een leuke film staat er nu
een culinair avondje op ons programma. Met
z'n allen (en dat zijn er inmiddels al heel
veel, maar er kunnen er natuurlijk altijd nog
meer bij!) gaan we op 25 oktober gourmet
ten. Dus heb je zin om te komen... geef je
dan op bij Marjolein (486115) of Heleen
(470155). De Hoeksteen opent om half
zeven haar deuren en we starten deze avond
om zeven uur. De kosten voor deze avond
zijn 3 euro 50. Tot de 25e!
Greetings van het OfW-
Vroeger was alles beter. Volgens deze
weidse en veelgebruikte uitdrukking was
het in de tijd vóór de onze allemaal veel
beter. Ligt vroeger nog binnen handbereik
of moeten we verder terug in de tijd?
Terug naar de spreekwoordelijke Middel
eeuwen dus. Of nog verder terug in de
tijd? Naar de spreekwoordelijke steentijd
of de prehistorie? In de negentiende eeuw
was er sprake van schrijnende armoede,
van volksziekten, van een lagere levens
verwachting, een hoog sterftecijfer, met
name bij zuigelingen en jonge kinderen en
nog meer zaken die in vergelijking met
tegenwoordig zeker niet beter waren. Veel
tijd en aandacht voor kinderen was er niet.
Of dat tegenwoordig wel zo is, laat ik in
het hedendaagse midden. Ouders moesten
lang en hard werken en kinderen moesten
al op jonge leeftijd meehelpen in het huis
houden en het bedrijf. Toch was de samen
leving anders, met meer tijd en aandacht
voor elkaar, de schaarse vrije tijd werd niet
gevuld met tv. en computer. De avonden
werden gevuld met lezen of het bijhouden
van een hof. Door de afwezigheid van vol
doende verlichting ging men doorgaans
vroeg naar bed. Kleine criminaliteit, over
last door drugsverslaafden, en voetbalvan
dalisme waren in de negentiende eeuw
onbekende verschijnselen. De maatschap
pij was naar onze maatstaven overzichte
lijk en van welvaartsproblemen had nie
mand gehoord. De geliefde stelling dat het
vroeger een betere tijd was, is vooral geba
seerd op de idee dat er destijds meer orde
en gezag, meer volgzaamheid en ook meer
tevredenheid was. Vroeger gaat voorbij,
sterker nog: vroeger is voorbij. Gelukkig
maar, het verleden en de toekomst zijn
belangrijk. Of de stelling dat vroeger alles
beter was, waar is? De vraag stellen is
haar beantwoorden. De goeie ouwe tijd
heeft nooit bestaan. In het heden en
onder God's hand, leven wij.
Dinsdag 14 oktober bevond het ongeveer 9
meter lange zeilbootje 'Letima', met als
thuishaven Oberhausen en met 4 mensen en
een hond aan boord, zich nabij de Kwade
Hoek toen er motorstoring optrad en het
bootje op de droogte terecht kwam. De
opvarenden, afkomstig uit Huckeswegen in
Duitsland, hadden zelf geen communicatie
apparatuur aan boord, maar werden gesigna
leerd door een visser, die de Kustwachtpost
in de vuurtoren van Ouddorp waarschuwde.
Deze alarmeerde om 18.50 uur de beman
ning van de 'Christien', die de 'Prinses Mar
griet' vervangt. Aangezien het scheepje zich
niet ver van de haven van Stellendam
bevond, was de reddingboot snel ter plaatse.
Zij maakte een verbinding, sleepte de 'Leti
ma' vlot en bracht het scheepje naar de bui-
tenhaven van Stellendam, waar het werd
afgemeerd aan de steiger van Rijkswaters
taat bij de schutsluis. De reddingboot was
20.20 uur weer stand-by.
"Als uw God zo machtig is, waarom spreekt
Hij dan onze taal niet?" Die vraag stelden
ongeveer een eeuw geleden enkele Cakchi-
quel-indianen aan een zekere Cameron
Townsend. Deze Townsend was Bijbelcol
porteur in Guatemala. Als zodanig beijverde
hij zich om grote, zwartgekafte Spaanse Bij
bels te verkopen aan de indianen in dat land.
Hij had hun verteld dat dit boek een belang
rijke boodschap van de enige en ware God
bevatte. Een boodschap ook aan hen. Maar
hun eerlijke en indringende vraag zette hem
aan het denken. Zelfs zodanig dat hij in 1917
het besluit nam om te midden van de Cak-
chiquei-indianen in Guatemala te gaan
wonen. Met de bedoeling zich te gaan inzet
ten voor een Bijbel in hun eigen taal. Hoewel
hij geen enkele taalkundige opleiding had
genoten, slaagde hij erin de taal van de india
nen te analyseren en begon hij met het moei
zame vertaalwerk. Uiteindelijk kwam de zo
gewenste vertaling tot stand.
Met dit initiatief van Cameron Townsend
begon de grootste doorbraak in de geschie
denis van het Bijbelvertaalwerk. Namelijk
de vertaling van de heilige Schrift niet alleen
in de talen van de grote en invloedrijke vol
ken in deze wereld, maar ook in de talen van
de minderheidsgroepen. Ook de bevolking
van een eiland in de Stille Oceaan bijvoor
beeld is gediend met een Bijbel in haar eigen
taal.
Rechtstreeks gevolg van de inspanningen
van Townsend is dat in de jaren dertig van de
vorige eeuw de organisatie van Wycliffe
Bijbelvertalers werd opgericht - inmiddels
een wereldwijde instelling die sinds haar
ontstaan betrokken is (geweest) bij meer dan
1.500 Bijbelvertaalprojecten. Op dit
moment werkt men in zo'n 1.250 talen, ,verT.
spreid over 70 landen. En nog is het einde
niet.
Enige tijd geleden verscheen een prachtig
boek dat inzicht geeft in de praktijk van dit
belangrijke werk. De ondertitel zegt niets te
weinig: 'Een fascinerende speurtocht van
een Bijbelvertaler naar het hart van het
Evangelie'. Dit bijna 200 pagina's tellende
verslag neemt u mee naar Papoea Nieuw
Guinea. Hel is een land dat zich kenmerkt
door zijn vele, vele talen. Tengevolge van
het eeuwenlange isolement van de onder
scheidene stammen zijn veel van die talen
totaal verschillend van elkaar. Voor elk van
die bevolkingsgroepen moet er een Bijbel
beschikbaar zijn! Naast de vele andere
teams in Papoea Nieuw Guinea, werken
Neil en Carol Anderson daar al enkele tien
tallen jaren onder de Folopa-mensen. Ze
hebben de Folopa-taal geleerd, geanaly
seerd en op schrift gesteld. Dit boek laat ons
iets van hun Bijbelvertaalwerk zien. Het is
verantwoordelijk en tegelijkertijd fascine
rend werk. Vaak is het hard en biddend wer
ken en - voor het eigen gevoel - weinig
vooruitgang boeken. Maar op andere
momenten wordt er weer iets van een 'door
braak' ervaren. En dat doet alle moeite weer
vergeten.
'Op zoek naar de Kern' - zo heet het boek.
Er is namelijk in de Folopa-taal een begnp
'bete', dat de bron, de oorsprong, de kern
aanduidt. Zo gaat het bij het moeizaam zoe
ken naar Folopa-woorden die de Bijbelse
boodschap moeten weergeven, altijd weer
om die 'bete'. Ik citeer een klein stukje uit
dit boek. '"Whaao deed zijn uiterste best op
de vertaling. Hij pijnigde zijn hersenen, bad
vurig en vroeg God om goede idee om deze
drie specifieke woorden te vertalen. Als we
er dan eindelijk wat op gevonden hadden,
kwam hij er een week later op terug en zei:
'Neil, vertel me nog eens iets over glorie. En
wat is aanbidding? Wat is heilig?' En dan
begonnen we weer opnieuw. Tenslotte beslo
ten we een aantal beschrijvende termen te
gebruiken, waar we voorlopig genoegen
mee moeten nemen, ook al ben ik er nog
steeds niet van overtuigd dat we de juiste
vertaling hebben. Voor 'heilig' gebruiken
we het begrip 'apart (van zonde), puur en
anders'. Als we het hebben over Gods hei
ligheid gebruiken we deze term samen met
een aantal bepalingen. Op die manier pro
beren we de voortreffelijkheid en het won
derbaarlijke die alleen bij God horen, uit te
drukken. Voor 'glorie' gebruiken we de
Folopa-term 'ere ala', die de nadruk legt op
de unieke eigenschappen van een persoon.
Voor 'aanbidding' gebruiken we een uit
drukking die ruwweg terugvertaald kan wor
den met: 'sterven onder God'. Het betekent
dat je Zijn naam verhoogt en Hem prijst.
'Sterven onder God' betekent datje in alles
watje doet en denkt, erkent dat God je meer
dere is. Opnieuw zoeken de Folopa naar
de oorsprong. Naar de diepere werkelijk
heid. Het is de diepste 'bete' van allemaal.
Zouden allen die zich christen noemen, niet
een warm gevoel moeten krijgen als het gaat
over dit zo uiterst belangrijke, maar tegelij
kertijd zo moeilijke, werk van de Bijbelvert
aling? Het einde is er nog lang niet. Volgens
recente gegevens zijn er wereldwijd onge
veer 400 talen waarin de complete Bijbel is
vertaald. Er zijn ruim 1.000 vertalingen van
het Nieuwe Testament. Ongeveer 900 talen
hebben tenminste één Bijbelboek. In 1.500
talen wordt op dit moment gewerkt. Dat
betekent dat in minstens 2.500 talen nog
een vertaalproject moet worden gestart...
Het is een werk dat ons gebed en ons finan
ciële offers waard is
Naast het boekje 'Op zoek naar de Kém'
verscheen een ander, geschreven door de
vrouwelijke helft van het zelfde vertaalecht-
paar. Het brengt schrijnend onder woorden
de moeiten en de worstelingen van het zen-
delinge-zijn in de oerwouden van Papoea
Nieuw Guinea. Een aangrijpend verhaal!
Tevens noem ik de titel (en enkele andere
gegevens) van een boek dat de levensbe
schrijving biedt van James Eraser, een zen
deling in Centraal China, in de eerste helft
van de vorige eeuw.
Tot sldt geef 'tk u nog enige informatie. Het
adres van Wycliffe Bijbelvertalers Neder
land is: Postbus 150, 3970 AD Driebergen.
Telefoon; 0343 - 517 444. Website:
www.wvcliffe.nl.
N.a.v.: Neil Anderson Hyatt Moore, Op
zoek naar de Kern. De fascinerende
speurtocht van een Bijbelvertaler
naar het hart van het Evangelie. Uit
geverij Medema te Vaassen. Paper
back. ISBN 90-6353-258-X. Geïllus
treerd. 182 pag. Prijs 11,85.
Carol Lee Anderson, Weet U wel wat
U doet. Heer? Vraagtekens bij het
dienen van God. Uitgeverij Medema
te Vaassen. Paperback. ISBN 90-
6353-335-7. Geïllustreerd. 198pag.
Prijs €15,85.
Eileen Grossman, Als het regent in
de bergen. Levensbeschrijving van
J. O. Fraser waarin de kracht van het
gebed en een biddend thuisfront cen
traal staan. Uitgeverij Novapres,
Apeldoorn. Paperback. ISBN 90-
70048-310. 264pag. Prijs 8,30.
I .1
1
1
i
j In het kader van ons 75-iarig jubileum Is door dhr. J. van Hoorn een puzzel-
I Adres:j