Dominee verkoopt stervensbegeleiding ie PREDIKBEURTEN Najaarstrend Goeree Chr. Zangvereniging 'De Lofstem' bestaat zeventig jaar Kinderbingo OJW Gourmetten Vroeger i 1 EIIAIfDBrMniEUWS EIIAtlDEn-tllEUWS Zangavond Crescendo uitverkocht! wijkvereniging 'de Zwaluw' 'Letima' vast bij de Kwade Hoek Bijbelvertalen op Papoea Nieuw-Guinea r JUBILEUM AANBIEDING 1 1 I 1------------------------------------------- JUBILEUM AANBIEDING 2 1 1 1 1 VRIJDAG 17 OKTOBER 2003 Ongepaste uitdrukking Een nieuw fenomeen Op eigen gezag Een andere invulling van een vroegere vorm Verkopen Waarom kopen mensen dit product? Vijftig jaar dienaar van het Woord W. H. Velema Zondag 19 oktober 2003 J .M. J. Kieviet T/m 31 deeémber 2003 een gratis abonnement? Dat kan! j I Ais u zich voor een jaar abonneert, ontvangt u de i<rant voor de rest van dit i jaar GRATIS! j j Ja, il< (wij) wil(len) een abonnement op Eilanden Islieuws voor minimaal j I één jaar. i I Naam: 1 Adres: 1 I Postcode/woonplaats: I boekje met bijbelse vragen samengesteld. Hebt u daar belangstelling voor, i I dan kunt u door het invullen van uw naam en adres dit boekje bij ons bestellen I voor de prijs van 4,00. De eventuele verzendkosten nemen wij voor onze i rekening! i j Hierbij bestel ikex. van het bijbels puzzelboekje voor 4 00 per stuk I Naam: I I Postcode/woonplaats: I Knip dit gedeelte uit en stuur het in een ongefrankeerde envelop naar: I Eilanden Nieuws, Antwoordnummer 183, 3240 VB Middelhamis L------------------------------------------------------------------------------J 7 Het is eigenlijk een ongepaste uitdrukking. Stervensbegeleiding verkopen. Wie doet dat nu en wie kan dat? Daarvoor kunt u terecht bij Ds. S. van der Veen in het Groningse dorp Mussel. Onder de titel die ik hierboven overnam bericht het Nederiands Dagblad van het nieuwe bedrijf dat deze dominee heeft opge richt. Hij begon zijn carrière, zo schrijft het Nederlands Dagblad in het nummer van 17 september, als predikant in een Baptistenge meente. Tegenwoordig is hij niet meer aan gesloten bij een kerkverband. Toch voert hij nog de titel van predikant. Zijn bedrijf draagt de naam 'De Rijzende Ster'. Hij levert voor zowel terminale patiën ten als voor nabestaanden 'service op maat'. Zijn zorg-product bestaat uit het (samen) met zijn vrouw aandragen van gezangen aan het ziek-, sterfbed en uit het ondersteunen van uitvaarten met spreekbeurten. Deze stelt hij samen na gesprekken die hij met patiën ten heeft gehad. De gezangen en de toespraken kunnen zowel religieus als neutraal getint zijn. Ik lees in het artikel dat de man, die zich dominee blijft noemen, vooraf een gesprek heeft met de nabestaanden over wat zij willen horen. Daar past hij zijn toespraak op aan. Wel bepaalt hij zelf hoe hij het uiteindelijk zegt. Zijn eigen overtuiging doet er in zijn werk niet meer zo toe. Wie betaalt, bepaalt. Hon derdvijftig euro, exclusief reiskosten, rekent Van der Veen voor een uitvaartdienst of cre matie. Voor pastorale gesprekken vraagt hij geen geld. Dat geeft geen pas. Wel geven mensens daarvoor vaak een gift. Dit is voor mij een volstrekt nieuwe figuur om niet te zeggen fenomeen. Als ik het bericht op mij laat inwerken zeg ik: Van der Veen, die van zijn predikantschap afscheid heeft genomen, heeft een nieuwe markt ont dekt. Hij betreedt die markt nog wel met de naam van zijn vroegere beroep. Kennelijk geeft hem dat een gemakkelijker toegang tot mensen die intens verdriet moeten verwer ken. Er is, vooral in zulke dagen, behoefte aan stichtelijkheid. Mensen moeten een trooster hebben, een persoon die met hen meevoelt en die meeleeft, ook door aan hun gevoelens uitdrukking te geven. Uit het verhaal in de krant wordt duidelijk dat dominee Van der Veen volstrekt op eigen gezag en voor eigen rekening te werk gaat. Dat een predikant een door Chris tus gezondene en gezalfde is, doet er bij Van der Veen niet meer toe. Hij eigent zich een ambtsnaam toe, terwijl hij van het in de naam omschreven ambt volstrekt afstand heeft gedaan. De naam van zijn vroegere beroep is voor hem de vaknaam en reclame voor zijn broodwinning geworden. Er zijn elementen in zijn nieuwe beroep die aan zijn vroegere ambt herinneren. Ik wijs op twee dingen. Allereerst het persoonlijk begeleiden van mensen in een terminale fase. En vervolgens het spreken van een meditatief woord bij een uitvaart, hetzij begrafenis, hetzij crematie. En dit laatste dan omrankt door muziek of gezang al naar de opdrachtgevers verlangen. De vorm lijkt op wat Van der Veen in het verleden als predikant heeft gedaan. De invulling, of wilt u de inhoud, is daarvan volstrekt verschillend. De boodschap komt niet van buiten noch van Boven uit, maar vanuit het binnenste van de mensen. Van der Veen zal een goed psycholoog zijn, die aan voelt wat de mensen willen horen. Hij is kennelijk in staat om hun terug te geven - bij wijze van troost - wat ze in hun hart mee dragen; scherper nog, wat ze in dagen van rouw willen horen. Het meest opvallende in het verslag is voor mij dan ook dat deze mensen te horen krij gen wat ze willen horen: wat in hun hart leeft. Men voelt het verschil: het Evangelie komt van de andere kant - in elk geval van buiten- ja zelfs van Boven tot de mens. Deze domi nee laat horen wat de rouwenden verlangen te horen. Geen boodschap van Boven, maar van binnen - voor binnen. Vandaar dat die boodschap religieus getoonzet kan zijn, maar ook algemeen kan heten, zonder enig direct verband met geloof en Evangelie. Het Nederlands Dagblad kopt: Dominee verkoopt stervensbegeleiding. Dat is scherp en raak. Stervensbegeleiding wordt in zijn praktijk een verkoopproduct waarmee geld te verdienen is: honderdvijftig euro per plechtigheid (exclusief reiskosten). Laat ik er enkele - uitermate - kritische opmerkingen bij maken. Met dit nieuwe, winstgevende product van stervensbegeleiding doet de dominee twee dingen. In de eerste plaats maakt hij van zijn domineeswerk een handelszaakje. Inderdaad een product dat hij aan de man en aan de vrouw brengt. Volstrekt op eigen gezag en zonder enige binding met of legitimatie door de Kerk. In de tweede plaats ontbreekt aan dit ver koopproduct het meest wezenlijke wat een dienaar van Jezus Christus bij stervensbege leiding en begrafenis heeft te doen. Dat is: het gezaghebbende, troostende, maar ook het leven van ons zondaren veroordelende woord, dat een dominee bij een begrafenis moet spreken. Hij brengt een woord dat mensen willen horen omdat het vertolkt wat zij beleven of waarvan ze zoeken ontheven te worden. Het is een volstrekt horizontaal verhaal. In dat verband kun je het werk woord verkopen gebruiken. Wat God ons in Zijn genade toezegt, kan nooit een zaak van verkopen worden. In Spreuken 23:23 staat: "Koop de waarheid en verkoop ze niet." Dat verkopen, zo lees ik in een beknopt commentaar op Spreuken, impliceert: Wanneer men iets verkoopt, dan heeft men het geld of goed dat men ervoor krijgt liever dan wat men ervoor geeft; liever dan wat men verkoopt. Hoe actueel is het woord van de Spreuken- dichter ook in deze situatie. Hoe zou het komen dat mensen stervensbe geleiding willen kopen? Ik denk er niet zo ver naast te zijn als ik zeg dat wie het Evangelie van Jezus Christus niet kent, of afwijst, in kritieke situaties van het leven - zoals bij sterven en stervensbegelei ding - toch behoefte heeft aan een woord van troost en bemoediging. De leegte die door het wegvallen van de boodschap van de Kerk in een mensenleven ontstaat, kan niet on(in)gevuld blijven. Daarvoor is de leegte te existentieel en te schrijnend. Zo staan mensen met deze leeg te bloot aan het commerciële aanbod van stervensbegeleiding. Wie dit product aan biedt, heeft zijn tijd goed aangevoeld - er is vulling nodig. In de vijftig jaar dat ik predikant ben, heb ik veel begrafenissen geleid; vaak als stervens- begeleider mogen optreden. Nooit heb ik daarbij het gevoel of de instel ling gehad dat ik een product ten eigen bate mocht verkopen. Integendeel: ik wist mij in zuUce dagen en uren dienaar van het Woord Gods. Ik was dankbaar dat ik een boodschap mocht bren gen die de weg wijst naar het eeuwige leven. Dan moet er wel ernst gemaakt worden met die boodschap. Het gaat om eeuwig leven of eeuwige verlorenheid. Een predikant die zijn taak verstaat en zijn ambt waarmaakt, dringt met bewogenheid aan op bekering en geloof. Wat hij zelf als het grootste ge schenk van God heeft mogen ontvangen zal hij graag anderen aanprijzen. De gemeente herkent zulke predikanten aan hun gunnende prediking. Van verkopen is geen sprake. Dat zou bederf van het beste betekenen. OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. G. Meuleman, bediening Heilige Doop en 18.30 uur kand. J. A. C. OUe, Apeldoorn. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. J. A. C. Olie, Apeldoorn en 18.30 uur ds. G. Meuleman. Woensdag 22 oktober, Dorpskerk: 19.30 uur ds. B. Reinders, Maartensdijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. R. H. Hartkamp en 18.30 uur ds. G. J. Mink - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink, welkomstdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. H. Westerhout, Krimpen a/d IJs- sel. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. J. Mink en 18.30 uur ds. B. Trouwborst. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst clir. streeliblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)4857 36 Postbus S, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)4710 20 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermijn overiydensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur; J. Vlllerius. tel. (0187)4710 22, privé (0187) 60 14 40 e-mall: J.Villertus@gebr-dewaaI.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN; Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 - Ger. kerk 9.30 uur mevr. ds. C. Inke- laar - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. W. van Vreeswijk, Bergambacht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P, Blok. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. R. F. Philip - Herv. 'Exo dus' Gem. 10.00 uur de heer C. Elshout - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur H. Wulffraat. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. C. Gie- len - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter, bediening en dankzeg ging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18,00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur dr. K. L. Bom en 17.00 uur ds. T. J. Baart - Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 uur en 16.45 uur ds. B. Graz. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. van Weelden, Oud Alblas en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek en 18.00 uur ds. J. Smit, Putten - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Bérea, gebouw 'De Bron' 10.00 uur, dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. H. J. Lam, Nieuwerkerk a/d IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. J. Vlaardingerbroek. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. Hartman, Barendrecht en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. den Hartog en 18.00uurds. P.C. Koster, OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse en 18.00 uur ds. E. M. Bakker, Bodegraven Ger. Gem. 9.30 uur ds. A. J. Gunst en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur drs. G. den Hartogh. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Klein, St. Philipsland. Op donderdag, vrijdag en zaterdag - 23, 24 en 25 oktober - zullen dertien actieve onder nemers uit de regio 'Najaarstrend Goeree' organiseren in verenigingsgebouw Oostdam te Goedereede. Tijdens deze dagen kunt u alles te weten komen over inbraakpreventie, muziekinstru menten, aanleg- en onderhoud van tuinen, woninginrichting, op maat gemaakte schuif- deurkastwanden, biimen- en buitenzonwe ring, rijwielen, renovatie van deuren en keu kens, radio, TVen witgoed, parket- en lami- naatvloeren, verwarming, naai- borduur- en lockmachines, tuinmachines en beregening. De openingstijden van deze beursdagen zijn donderdag en vrijdag van 14.00 tot 21.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. De toegang tot 'Najaarstrend' Goeree is gratis. De organisatie hoopt veel belangstellenden te mogen begroeten op de 'Naarstrend' Goe ree van 23 t/m 25 oktober in Goedereede. Op 25 oktober hoopt de Chr. Zangvereni ging 'De Lofstem' uit Ouddorp te herdenken dat zij zeventig jaar geleden werd opgericht. Begonnen als mannenkoor, maar in 1958 verder gegaan - tot heden - als gemengd koor. Naar aanleiding van dit jubileum zal er op zaterdag 25 oktober een psalm- en samenzangmiddag worden gehouden in ver enigingsgebouw Eben Haëzer, Preekhillaan 3, aanvang 14.00 uur. Er zal door meerdere koren aan de middag worden meegewerkt, te weten: 'De Lofstem' uit Ouddorp, 'Ethan' uit Bameveld en 'Har- pe Davids' uit De Valk-Wekerom. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om deze middag te komen luisteren en mee te zingen. De uitnodiging geldt in het bijzonder de donateurs, omdat zonder hun financiële steun het voor het koor niet mogelijk zou zijn om te blijven bestaan. Deze middag zal er ook een meditatie wor den gehouden door de heer A. Nelis, ouder ling van de Nederlandse Hervormde Gemeente van Ouddorp. De toegang is vrij maar ter bestrijding van de onkosten zal er een collecte worden gehouden. De zangavond van 18 Oktober met het Urker visserskoor Crescendo in Middelhamis is inmiddels uitverkocht! SOMMELSDIJK - Woensdagmiddag 29 oktober van 14.00-15.30 uur is er bij wijk vereniging 'de Zwaluw' aan de Sperwer te Sommelsdijk een kinderbingo voor 4 t/m 12 jarigen. Er is lüet alleen limonade en snoep, maar er zijn ook leuke prijzen te winnen! De toegangsprijs bedraagt 1,00 voor leden van de vereniging en 1,20 voor niet-leden. Ook is deze middag alle hulp welkom! Schuif gezelhg aan tafel bij het OJW, want na de startavond en een leuke film staat er nu een culinair avondje op ons programma. Met z'n allen (en dat zijn er inmiddels al heel veel, maar er kunnen er natuurlijk altijd nog meer bij!) gaan we op 25 oktober gourmet ten. Dus heb je zin om te komen... geef je dan op bij Marjolein (486115) of Heleen (470155). De Hoeksteen opent om half zeven haar deuren en we starten deze avond om zeven uur. De kosten voor deze avond zijn 3 euro 50. Tot de 25e! Greetings van het OfW- Vroeger was alles beter. Volgens deze weidse en veelgebruikte uitdrukking was het in de tijd vóór de onze allemaal veel beter. Ligt vroeger nog binnen handbereik of moeten we verder terug in de tijd? Terug naar de spreekwoordelijke Middel eeuwen dus. Of nog verder terug in de tijd? Naar de spreekwoordelijke steentijd of de prehistorie? In de negentiende eeuw was er sprake van schrijnende armoede, van volksziekten, van een lagere levens verwachting, een hoog sterftecijfer, met name bij zuigelingen en jonge kinderen en nog meer zaken die in vergelijking met tegenwoordig zeker niet beter waren. Veel tijd en aandacht voor kinderen was er niet. Of dat tegenwoordig wel zo is, laat ik in het hedendaagse midden. Ouders moesten lang en hard werken en kinderen moesten al op jonge leeftijd meehelpen in het huis houden en het bedrijf. Toch was de samen leving anders, met meer tijd en aandacht voor elkaar, de schaarse vrije tijd werd niet gevuld met tv. en computer. De avonden werden gevuld met lezen of het bijhouden van een hof. Door de afwezigheid van vol doende verlichting ging men doorgaans vroeg naar bed. Kleine criminaliteit, over last door drugsverslaafden, en voetbalvan dalisme waren in de negentiende eeuw onbekende verschijnselen. De maatschap pij was naar onze maatstaven overzichte lijk en van welvaartsproblemen had nie mand gehoord. De geliefde stelling dat het vroeger een betere tijd was, is vooral geba seerd op de idee dat er destijds meer orde en gezag, meer volgzaamheid en ook meer tevredenheid was. Vroeger gaat voorbij, sterker nog: vroeger is voorbij. Gelukkig maar, het verleden en de toekomst zijn belangrijk. Of de stelling dat vroeger alles beter was, waar is? De vraag stellen is haar beantwoorden. De goeie ouwe tijd heeft nooit bestaan. In het heden en onder God's hand, leven wij. Dinsdag 14 oktober bevond het ongeveer 9 meter lange zeilbootje 'Letima', met als thuishaven Oberhausen en met 4 mensen en een hond aan boord, zich nabij de Kwade Hoek toen er motorstoring optrad en het bootje op de droogte terecht kwam. De opvarenden, afkomstig uit Huckeswegen in Duitsland, hadden zelf geen communicatie apparatuur aan boord, maar werden gesigna leerd door een visser, die de Kustwachtpost in de vuurtoren van Ouddorp waarschuwde. Deze alarmeerde om 18.50 uur de beman ning van de 'Christien', die de 'Prinses Mar griet' vervangt. Aangezien het scheepje zich niet ver van de haven van Stellendam bevond, was de reddingboot snel ter plaatse. Zij maakte een verbinding, sleepte de 'Leti ma' vlot en bracht het scheepje naar de bui- tenhaven van Stellendam, waar het werd afgemeerd aan de steiger van Rijkswaters taat bij de schutsluis. De reddingboot was 20.20 uur weer stand-by. "Als uw God zo machtig is, waarom spreekt Hij dan onze taal niet?" Die vraag stelden ongeveer een eeuw geleden enkele Cakchi- quel-indianen aan een zekere Cameron Townsend. Deze Townsend was Bijbelcol porteur in Guatemala. Als zodanig beijverde hij zich om grote, zwartgekafte Spaanse Bij bels te verkopen aan de indianen in dat land. Hij had hun verteld dat dit boek een belang rijke boodschap van de enige en ware God bevatte. Een boodschap ook aan hen. Maar hun eerlijke en indringende vraag zette hem aan het denken. Zelfs zodanig dat hij in 1917 het besluit nam om te midden van de Cak- chiquei-indianen in Guatemala te gaan wonen. Met de bedoeling zich te gaan inzet ten voor een Bijbel in hun eigen taal. Hoewel hij geen enkele taalkundige opleiding had genoten, slaagde hij erin de taal van de india nen te analyseren en begon hij met het moei zame vertaalwerk. Uiteindelijk kwam de zo gewenste vertaling tot stand. Met dit initiatief van Cameron Townsend begon de grootste doorbraak in de geschie denis van het Bijbelvertaalwerk. Namelijk de vertaling van de heilige Schrift niet alleen in de talen van de grote en invloedrijke vol ken in deze wereld, maar ook in de talen van de minderheidsgroepen. Ook de bevolking van een eiland in de Stille Oceaan bijvoor beeld is gediend met een Bijbel in haar eigen taal. Rechtstreeks gevolg van de inspanningen van Townsend is dat in de jaren dertig van de vorige eeuw de organisatie van Wycliffe Bijbelvertalers werd opgericht - inmiddels een wereldwijde instelling die sinds haar ontstaan betrokken is (geweest) bij meer dan 1.500 Bijbelvertaalprojecten. Op dit moment werkt men in zo'n 1.250 talen, ,verT. spreid over 70 landen. En nog is het einde niet. Enige tijd geleden verscheen een prachtig boek dat inzicht geeft in de praktijk van dit belangrijke werk. De ondertitel zegt niets te weinig: 'Een fascinerende speurtocht van een Bijbelvertaler naar het hart van het Evangelie'. Dit bijna 200 pagina's tellende verslag neemt u mee naar Papoea Nieuw Guinea. Hel is een land dat zich kenmerkt door zijn vele, vele talen. Tengevolge van het eeuwenlange isolement van de onder scheidene stammen zijn veel van die talen totaal verschillend van elkaar. Voor elk van die bevolkingsgroepen moet er een Bijbel beschikbaar zijn! Naast de vele andere teams in Papoea Nieuw Guinea, werken Neil en Carol Anderson daar al enkele tien tallen jaren onder de Folopa-mensen. Ze hebben de Folopa-taal geleerd, geanaly seerd en op schrift gesteld. Dit boek laat ons iets van hun Bijbelvertaalwerk zien. Het is verantwoordelijk en tegelijkertijd fascine rend werk. Vaak is het hard en biddend wer ken en - voor het eigen gevoel - weinig vooruitgang boeken. Maar op andere momenten wordt er weer iets van een 'door braak' ervaren. En dat doet alle moeite weer vergeten. 'Op zoek naar de Kern' - zo heet het boek. Er is namelijk in de Folopa-taal een begnp 'bete', dat de bron, de oorsprong, de kern aanduidt. Zo gaat het bij het moeizaam zoe ken naar Folopa-woorden die de Bijbelse boodschap moeten weergeven, altijd weer om die 'bete'. Ik citeer een klein stukje uit dit boek. '"Whaao deed zijn uiterste best op de vertaling. Hij pijnigde zijn hersenen, bad vurig en vroeg God om goede idee om deze drie specifieke woorden te vertalen. Als we er dan eindelijk wat op gevonden hadden, kwam hij er een week later op terug en zei: 'Neil, vertel me nog eens iets over glorie. En wat is aanbidding? Wat is heilig?' En dan begonnen we weer opnieuw. Tenslotte beslo ten we een aantal beschrijvende termen te gebruiken, waar we voorlopig genoegen mee moeten nemen, ook al ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat we de juiste vertaling hebben. Voor 'heilig' gebruiken we het begrip 'apart (van zonde), puur en anders'. Als we het hebben over Gods hei ligheid gebruiken we deze term samen met een aantal bepalingen. Op die manier pro beren we de voortreffelijkheid en het won derbaarlijke die alleen bij God horen, uit te drukken. Voor 'glorie' gebruiken we de Folopa-term 'ere ala', die de nadruk legt op de unieke eigenschappen van een persoon. Voor 'aanbidding' gebruiken we een uit drukking die ruwweg terugvertaald kan wor den met: 'sterven onder God'. Het betekent dat je Zijn naam verhoogt en Hem prijst. 'Sterven onder God' betekent datje in alles watje doet en denkt, erkent dat God je meer dere is. Opnieuw zoeken de Folopa naar de oorsprong. Naar de diepere werkelijk heid. Het is de diepste 'bete' van allemaal. Zouden allen die zich christen noemen, niet een warm gevoel moeten krijgen als het gaat over dit zo uiterst belangrijke, maar tegelij kertijd zo moeilijke, werk van de Bijbelvert aling? Het einde is er nog lang niet. Volgens recente gegevens zijn er wereldwijd onge veer 400 talen waarin de complete Bijbel is vertaald. Er zijn ruim 1.000 vertalingen van het Nieuwe Testament. Ongeveer 900 talen hebben tenminste één Bijbelboek. In 1.500 talen wordt op dit moment gewerkt. Dat betekent dat in minstens 2.500 talen nog een vertaalproject moet worden gestart... Het is een werk dat ons gebed en ons finan ciële offers waard is Naast het boekje 'Op zoek naar de Kém' verscheen een ander, geschreven door de vrouwelijke helft van het zelfde vertaalecht- paar. Het brengt schrijnend onder woorden de moeiten en de worstelingen van het zen- delinge-zijn in de oerwouden van Papoea Nieuw Guinea. Een aangrijpend verhaal! Tevens noem ik de titel (en enkele andere gegevens) van een boek dat de levensbe schrijving biedt van James Eraser, een zen deling in Centraal China, in de eerste helft van de vorige eeuw. Tot sldt geef 'tk u nog enige informatie. Het adres van Wycliffe Bijbelvertalers Neder land is: Postbus 150, 3970 AD Driebergen. Telefoon; 0343 - 517 444. Website: www.wvcliffe.nl. N.a.v.: Neil Anderson Hyatt Moore, Op zoek naar de Kern. De fascinerende speurtocht van een Bijbelvertaler naar het hart van het Evangelie. Uit geverij Medema te Vaassen. Paper back. ISBN 90-6353-258-X. Geïllus treerd. 182 pag. Prijs 11,85. Carol Lee Anderson, Weet U wel wat U doet. Heer? Vraagtekens bij het dienen van God. Uitgeverij Medema te Vaassen. Paperback. ISBN 90- 6353-335-7. Geïllustreerd. 198pag. Prijs €15,85. Eileen Grossman, Als het regent in de bergen. Levensbeschrijving van J. O. Fraser waarin de kracht van het gebed en een biddend thuisfront cen traal staan. Uitgeverij Novapres, Apeldoorn. Paperback. ISBN 90- 70048-310. 264pag. Prijs 8,30. I .1 1 1 i j In het kader van ons 75-iarig jubileum Is door dhr. J. van Hoorn een puzzel- I Adres:j

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2