EIIAtlDai-niEUWJi PAGINA 16 VRUDAG 17 OKTOBER 2003 Nog nooit in de geschiedenis is er zo'n omvangrijke militaire operatie uitgevoerd op het vaste land dan op die bevi'uste 6e juni 1944, nu bijna 60 jaar geleden. We willen daarom in het kort beschrijven hoe het een en ander is gegaan aan de Franse kust bij Arromanches en hoe daar 132 sleepboten, waaronder 12 Nederlandse, meewerkten aan de totstandkoming van de kunstmatige havens voor de bevrijding van Europa. De slag om de Atlantische Oceaan is in werkelijkheid al begonnen in 1939, toen op 3 september de mobilisatie werd afgekondigd, dat was meteen de oorlog op zee. De eerste Hollandse schepen werden toen al tot zinken gebracht. We denken dan aan de 'Bin nendijk' van de Holland-Amerika-Lijn (HAL), die op 7 oktober op een Duitse mijn liep. Op 18 november onderging de 'Simon Bolivar' van de KNSM het zelfde lot. Ook de 'Spaamdam' van de HAL liep drie dagen daarna op een mijn en in de zelfde maand werd de tanker 'Sliedrecht' van Van Ommeren door een Duitse U-boot tot zinken gebracht. In 1940 nam de strijd in alle hevigheid toe toen de Franse havens in Duitse handen vielen. Tot in mei 1943 schrijven de Duitse onderzeeboten de wet voor in de oceaan; tussen mei en augustus worden er 97 schepen tot zin ken gebracht. Aan hun kant mobiliseerden de geal lieerden alles wat maar wil drijven. Op D-Day krijgt elk van de 187 oorlogs schepen een precieze taak. Naast deze overheersing op zee wordt het mogelijk gemaakt om Duitsland te bombarderen. Maar ook Frankrijk, waar alle onderde len van de Atlanticwal, de radarstations, de bruggen en de spoorwegen onder vuur worden genomen. In totaal wordt in de twee maanden vóór de landing bijna 80.000 ton bommen afgeworpen. Aan de vooravond van 6 juni zijn 1,7 miljoen Amerikanen aangekomen; in totaal waren er zo'n 3 miljoen soldaten, verdeeld over 39 divisies. Om de Duit sers om de tuin te leiden, zetten de geallieerden operatie 'Bodyguard' op, die hen moest doen geloven dat de lan ding pas na de maand juli plaats zou vinden. Ondanks enkele incidentjes bleef het geheim van D-Day tot het ein de toe bewaard. Op D-Day zou Eisen hower het bevel voeren over een nog nooit eerder in de geschiedenis vertoon de strijdmacht: een oorlogsvloot van 200 eenheden en daarbij een gevechts formatie van 500 verschillende sche pen, zoals fregatten, korvetten, patrouil levaartuigen, sleepboten, enz. Daarbij een luchtvloot van 2100 jachtvhegtui- gen en 6000 bommenwerpers. Op 1 juni verslechtert het weer; er staat een harde wind en de zee wordt ruw. Terwijl een deel van de vloot reeds in de ochtend van 3 juni zee gekozen heeft, wordt voor de volgende dagen een verslechtering van de weersomstan digheden voorspeld. Elk uitstel zal ern stige gevolgen hebben en ook het ver rassingseffect zal dan geheel te niet worden gedaan. Generaal Eisenhower stelt de operatie uit tot maandagochtend 5 juni. Het weer zal worden afgewacht. Op maandagochtend kondigt het hoofd van de meteorologische dienst een onverwachte verslechtering van het weer aan voor de nacht van 5 op 6 juni. Generaal Eisenhower neem nu de definitieve beslissing: "Overlord zal plaats vinden op 6 juni". Operatie "Neptune", onder leiding van admiraal Ramsay, heeft tot doel eiToor te zorgen dat de enorme hoeveelheid manschap pen en materieel, die reeds meer dan twee jaar op de kaden en peiTons in Engeland verbleven, over Het Kanaal wordt gebracht. Duizend oorlogsbo dems en transportschepen en een grote hoeveelheid landingsboten vervoeren de eerste aanvalsgolf met 145.000 man schappen. Uit de havens van Zuid Engeland, met name Portsmouth, komen 4500 schepen in het begin van de nacht volgens plan tezamen in het midden van Het Kanaal, in de zoge naamde 'Z-zone'. Ook hier worden codenamen gebruikt. Deze 'Z-zone' werd 'Piccadilly Circus' genoemd van wege de vele schepen die daai" op dat moment vertoefden. De 'Z-zone' werd zodanig gekozen dat de tegenstander zo lang mogelijk in het ongewisse blijft omtrent de juiste plaats van de aanval: Is het Normandië of het Nauw van Calais? De kunstmatige havens In afwachting van de bevrijding en de ingebruikneming van de havens in het invasiegebied - met als belangrijkste plaatsen Cherbourg, Le Havre en Rou en - wordt reeds op de dag na D-Day begonnen met het creëren van anker plaatsen en de opbouw van kunstmatige havens. De kunstmatige havens die men in Normandië aanlegde, werden 'Mul berries' genoemd. Deze werden gevormd door een aantal 'Phoenix - caisons'. De Goosberries, de naam voor de golfbrekers die voornamelijk zijn opgebouwd uit afgedankte schepen, de zgn. 'Blockships', die werden afgezon ken voor de invasiestranden Utah, Omaha, Gold, Juno en Sword, ten einde daarmee veilige ankerplaatsen te vor men, tezamen met de ook voor dat doel afgezonken 'Phoenix-caissons', die drijvende kaden vormden voor de kust van Saint-Laurent en Arromanches. De caissons, die gebouwd werden in Enge land en door sleepboten over Het Kanaal werden gesleept, werden door het openen van hun schuifdeuren in nainder dan een half uur tot zinken gebracht. Er zouden 146 caissons nodig zijn voor de invasie, maar uiteindelijk werden et er 212. De afmeting van zo'n betonnen bak was 70x17x18 meter (Ixbxh). Bij de voorbereidingen voor D- Day hield men er rekening mee dat de Phoenix-caissons tijdens stormweer wellicht onvoldoende beschutting zou den bieden aan kleinere vaartuigen. Onder de codenaam 'Corncobs' arri veerden de eerste afgedankte zeesche pen rond het middaguur van de 7e juni op de plaats van bestemming. Deze schepen, de Goosberries, gevuld met beton en met gaten in de waterdichte schotten, zonken na het exploderen van de springladingen binnen een half uur in het ondiepe water. Zover ik kan nagaan zijn hier van de 15 afgedankte schepen drie Hollandse schepen afge zonken, te weten: de 'Hr Ms. Sumatra' en de vrachtschepen 'Parklaan' en 'Parkhaven'. Tijdens de zware storm van 17 juni, raalcte een aantal 'Mulber ries' zwaar beschadigd, terwijl die bij Saint-Laurent gestationeerd werden, los raakten en door de storm onherstelbaar werden beschadigd. Dit was een tegen valler die niet meer kon worden her steld. Op 19 juni sloeg het slechte weer genadeloos toe. Toen de zomerstorm op haar hoogtepunfwas, sloegen de ver schillende onderdelen van de Mulber- rie-havens los en dreven ze stampend en slingerend in het rond. De beman ning van de sleepboten deden hun uiter ste best om de schade te beperken. De rol van de sleepvaart Bij de voorbereidingen van D-Day stel de het geallieerde opperbevel al snel vast dat sleepboten een doorslaggeven de rol zouden spelen bij het tot stand brengen van de kunstmatige havens. Er was echter een groot tekort aan deze vaartuigen, waarom alles in het werk werd gesteld om zoveel mogeüjk zee sleepboten ter plaatse te krijgen. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog op 3 september 1939 werden in totaal negentien sleepboten van L. Smit&Co, Bureau WijsmuUer, P. Smit Jr. en Doek- sen door de Koninklijke Marine gevor derd. De sleepboten werden op time- charterbasis verhuurd aan het Ministery of Shipping en als zodanig gebruikt door de Britten voor de geallieerde oor logsvoering. Van de twaalf vercharterde sleepboten werden de meeste ingezet bij de 'Sea Rescue Section' van de Admirality voor Redding en Bergings diensten in de Ierse Zee en de Atlantic. Nog voor het einde van 1940 moesten de Hollanders drie grote verhezen incasseren. Op 14 mei 1940 liep de stoomsleepboot 'Noordzee', geheel in de grijze kleur geverfd (warpaint) in het Oostgat op een mijn, waarbij twintig van de éénentwintig opvarenden het leven verloren. Op 3 oktober 1940 liep de 'Lauwerzee' op een mijn; van de veertien opvarenden kon slechts één matroos worden gered. Op 12 novem ber strandde de 'Witte Zee' bij Port Eynon aan de Britse westkust, nabij Swansea. Daarbij kwamen geen beman ningsleden om, maar de sleepboot was geheel verloren. Gedurende de volgende oorlogsjaren maakten de wat sterkere sleepboten zoals de 'Schelde', 'Hudson', 'Roode Zee' en 'Zwarte Zee' ver van huis hun faam waar en brachten vele schepen behouden binnen. De 'Zwarte Zee' en de 'Hudson' waren ook in de grijze oor logskleuren geschilderd. Begin 1944 werden deze sleepboten betrokken bij de voorbereidingen voor de landingen op de kust van Normandië. Begin april 1944 lag de sleepboot 'Roode Zee' in Tibury, nabij de monding van de Theems op orders te wachten en die kregen ze op 21 april. De 'Roode Zee' moest met andere sleepboten enkele Phoenix Caisons en landingsvaartuigen ophalen in Dungeness en naar Port smouth slepen. Deze transporten moes ten in de nacht plaats vinden om geen hinder te ondervinden van het Duitse kanaalgeschut op Franse bodem. Het grootste gevaar vormden echter de Duitse 'Schnellboote', die dicht onder de Engelse zuidkust opereerden, op zoek naar 'vijandelijke' doelen. Eén van deze 'Schnellboote', de 'S 100', zag kans om in de nacht van 24 april de 'Roode Zee' te torpederen en trof deze in de oüebunker; na een zware explosie en een grote steekvlam vloog het schip de lucht in en zonk direct. Geen van de vijftien bemanningsleden, de loods en ook zes leden van de Royal Navy over leefden deze aanval. De sleepboot 'Goliath' onder bevel van kapitein Heijkoop, spoedde zich naar de plaats van de ramp. Daar aangekomen werd alleen een grote olievlek waargenomen en wat wrakhout. Naast de 'Goliath' en de 'Roode Zee' waren ook de sleepbo ten 'Artic', 'Dexterous', 'Schelde', 'Zwarte Zee' en de 'Hudson' in actie tijdens de voorbereidende werkzaamhe den voor D-Day. Op vrijdag 2 juni werd er een telegram verzonden aan de sleepboten om in de 'hoogste staat van paraatheid' te zijn en zich gereed te maken om uit te varen. De indeling van de Nederlandse sleep boten was als volgt. Vier Nederlandse sleepboten werden aangewezen om dienst te doen als 'rescue tug'. Dat waren de 'Zwarte Zee', 'Thames' 'Schelde' en 'Amsterdam'. Deze sche pen waren herkenbaar aan de letter 'R' in de schoorsteen. De 'Goliath' kreeg als taak toegewezen het verslepen van de Mulberry Bombardon sections, ter wijl de 'Ebro', 'Seine', 'Donau' en de 'Hudson' barges moesten verslepen naar het 'landingsgebied'De 'Dexte rous' (met Nederlandse bemanning) en de 'Antic' deelde men in bij het versle pen van de Phoenix-caisons. De 'Schelde' kreeg een geheel andere taak, want die werd ingezet bij het aanleggen van een onderwater brandstofsysteem, het zogenaamde 'Pluto' project (Pipe Line Under The Ocean). De gehele sleepbootoperatie stond onder leiding van Edmond J. Moran, die over alle sleepboten en barges het bevel voerde. Hij was firmant van het bekende Ame rikaanse sleepvaartbedrijf 'Moran Towing Corporation'. Hij had 'slechts' 130 sleepboten ter beschikking, waar van er 90 waren gereserveerd voor de Mulberry-havens. Later werden er nog 70 sleepboten aan toegevoegd om de mulberry-havens te verslepen en aan te leggen. Het welslagen van deze grote operatie zou voor een groot deel afhan gen van de sleepboten. Slotwoord Over de invasie van Normandië kunnen we nog veel meer op papier zetten, maai- ik moet mij beperken tot wat fei ten en gegevens over deze bizarre periode. D-Day, (Decision Day, de beslissende dag) is een periode uit de geschiedenis die nooit mag worden ver geten. Zo heeft ook de zeesleepvaart en de koopvaardij in de Tweede Wereld oorlog naar mijn mening veel meer aan dacht verdiend dan het tot nu toe heeft gehad. De bemanningsleden van de sleepdienst kwamen na de oorlog thuis, na 66 maanden weg te zijn geweest, en konden kort daarop wéér naai' zee voor een aantal maanden. Wat de bemannin gen aan boord hebben meegemaakt aan spanning en angst voor bombardemen ten en torpedo's en het varen in mijnen velden, daar kunnen wij alleen maar naar gissen. Een tasbaar bewijs uit die tijd hebben we nog over mogen hou den, en dat is de sleepboot 'Hudson', die als enige sleepboot van de Holland se zeesleepvaart van vóór de Tweede Wereldoorlog over is gebleven en die bij deze invasie betrokken is geweest. Dit gaf ons als bestuur van de stichting 'Help de Hudson' de inspiratie om dit stukje maritiem cultureel erfgoed te behouden. De voortstuwing is niet meer in de 'Hudson' aanwezig, maar in de voormalige machinekamer is nu een expositie gebouwd die de herinneringen aan de koopvaardij en zeesleepvaart in de Tweede Wereldoorlog doet herleven. Dit jaar mochten wij, na veertien jaar restaureren, de 'Hudson' als museum in gebruik nemen en is als enige verplaats bare museum door het gehele Rijn mondgebied te bezichtigen op diverse locaties, onder andere Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Dordrecht en Stellendam. Ook het leven aan boord uit die tijd kunt u er bewonderen. Diverse scholen maken gebmik van de lesbrief die aan boord te verkrijgen is en waaiTnee ook het schip te bezichti gen is. Tevens is er de mogelijkheid om aan boord kleine vergaderingen te beleggen of recepties te houden. Voor nadere informatie kunt u zich met ondergetekende in verbinding stellen. Geraadpleegde literatuur: 'Phoenix-caissons', Cor Heijkoop 'De stranden van de landing', Yves Lecouturier 'Hudson, drie maal is scheepsrecht'. Maarten Bezuijen Schiedam, M. Bezuijen J De invasie van Normandië De Roode Zee die door de Duitsers werd getorpedeerd. De Zwarte Zee in oorlogskleuren. De Zwarte Zee met sleep. 'fmt Boven: de Hr. Ms. Sumatra die later als blockschip werd gebruikt. Onder: Kunstmatige haven met blockschepen. De Hudson nu als museumschip in de haven van Vlaardingen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 16