Nieuws Oottgensplaat in een spagaat uit de kerken El IW5 Ingezonden: Onderstaand artikel bood de schrijfster ons aan ter plaatsing. Ze schreef het voor het jaarboek van de Cultuur Historische Vereniging van Dintel- oord. Wat betreft personen (ook personeel), persoonlijke verhalen of spe ciale gebeurtenissen rondom de veerpont Dintelsas-Ooltgensplaat heeft mevrouw Jordaan nog weinig materiaal kunnen bemachtigen. Ze hoopt door plaatsing van het artikel in onze krant meer gegevens los te kunnen krijgen, bijvoorbeeld via lezers die zich mogelijk nog een ander weten te herinneren. Alles is welkom, schreef ze. Voor wie mevrouw Jordaan kan helpen, volgt hier haar adres: mevr. M.H. Jordaan, de Visserhoeve 24, 2743 JJ Waddinxveen. N.V. REEDERIJ VAN DER SCHUYT Veerdienst Ooltgensplaat (Galafheesche HavenDintelsas over het Volkerak (Gemeente Dinteloord), 'AGINA 15 VKUDAG17 OKTOBER 2003 Wanneer we op dit moment door Ooltgensplaat wandelen en we komen bij het havenkommetje, dan slaat de schrik je om het hart. Een particulier pand van ongeveer 400 jaar oud wordt op een adequate wijze verbe terd, zodat een dergelijk monumen taal pand een veelheid van jaren ver der kan functioneren. Maar nu het raadhuis uit 1616. Het staat voor de tweede maal te koop en je ziet er een ver kommering overheen dalen. Het zucht onder de omstandigheden van buiten en gaat berg afwaarts. Welke gemeentebestuurder heeft het dak gezien vanaf de sluis in Ooltgens plaat? Het mooie strakke grijze leiendak ver valt in een groen algenbeeld, die zijn er toch al genoeg in die omgeving. De gemeentebestuurders van Oostflakkee hebben kennelijk niet het cultureel besef gehad om een dergelijk monumentaal, sfeer bepalend en karakteristiek pand voor ons nageslacht te willen bewaren. Het besluit is gevallen toen het gemeentekantoor in Oude Tonge omgetoverd moest worden tot raad huis en dan kan een dergelijk monumentaal pand niet langer onder de verantwoordelijk heid van de overheid blijven. Natuuriijk is het gewenst dat er een goede huisvesting van het gemeentelijk apparaat is, maar om nu in de tijd van herindeling en samenwerking van gemeenten nog een dergelijke investering te doen, getuigt mijns inziens niet van visie en zeker niet van verantwoordelijkheid. Natuurlijk is de combinatie met de biblio theek in Oude Tonge een uitkomst, maar kan de bibliotheek van Ooltgensplaat niet gehuisvest worden in een pand van 1616 en had dan met een dergelijke combinatie de trouwfunctie niet gehandhaafd kunnen blij ven? Veel vragen en weinig antwoorden, denk ik. Toch kan er nog een daad worden gesteld. Erken dat de verkoop van het monumentale raadhuis uit 1616 in Ooltgensplaat een niet weloverwogen beslissing is geweest en ga aan het werk om juist die hoek een opwaar dering te geven, waar nu ook een particulier op een zeer goede wijze mee bezig is. Ondergetekende is ervan overtuigd dat er veel inwoners van Ooltgensplaat bereid zijn om een groep te gaan vormen om samen met ons gemeentebestuur eens na te gaan denken over de invulling van functies voor een der gelijk gebouw. O ja, ons gemeentebestuur heeft nóg een vuiltje nagelaten: het oude gemeentekantoor Voorstraat 31-33 is ook geen toonbeeld van fraaiheid in het overigens perfecte beeld van de Voorstraat. Wie zorgden trouwens voor dat perfecte beeld? Juist, die particulieren die zorg dragen om hun eigen bezit maar óók voor hun omgeving. De hoek van de Kaai heeft potentie maar er moet wel goed gestuurd worden, en zéker moet er cultureel besef zijn. Met de overheid als voorloper kan particulier initiatief ons behouden voor een afbraakhoek. Kom op, laten we de schouders eronder zet ten. De meule van Landje is verder heen. Nu kunnen we nog iets behouden als ons gemeentebestuur de durf heeft om het pand Kaai 2 weer in gemeenschapsbezit te laten komen. Gerrit Poortvliet, Prunuslaan 21 3257 XK Ooltgensplaat tel. 0187-631668 NED. HERV. KERK Beroepen te Heukelum, J. Kaai te Rhenen; te Prinsenbeek (Prot. Chr. gemeente), R. Wijkhuizen te Someren/Asten; te Leersum, J.A. Berkheij te Oosterbierura-Wijnaldum. Aangenomen naar Broek op Langedijk, kandidaat T. Jacobs te Delfgauw, die bedankte voor Schelluinen; naar Driebergen (geestelijk verzorger Nassau Odijckhof en Sparrenheide en Rehoboth), A. van Vliet te Vianen (SoW); naar Oldebroek (wijk II), W.H.T. Moehn te Aalburg. Bedankt voor Almkerk, T.C. Verhoef te Giessen-Oudekerk; voor Rijssen (wijk 6), J. Niesing te Kootwijk; voor Zwolle, W.J. Dekker te Reeuwijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Heerenveen, J. van der Veen te Surhuisterveen, die dit beroep heeft aange nomen; te Nieuweroord-Noordscheschut, J.P. Mellema te Grouw; te Schoorl, Groet en Camp (SoW), H.E. Smit te Voorburg. GEREF. KERKEN(VRIJG.) Beroepen te Bussum-Huizen, J.M. Olden- huis te Wetsinge-Sauwerd. Bedankt voor Amersfoort-Emiclaer en voor Hilversum, K. van den Geest te Hengelo. Toegelaten: A.J. Haak, beroepen predikant te Driesum ca. Afgezet: te Heerenveen, A. A. van Essen. NED. GEREF. KERKEN Aangenomen naar New Westminster (Van couver-Canada; Christian Ref. Church), P.G. Sinia te Rijsbergen. H: GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nijkerk, G. Mouw te Uddel. Bedankt voor Berkenwoude, B. van der Heiden te Alblasserdam; voor Scherpenzeel, W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; voor Lisse, M. Karens te Werkendam; voor Ridderkerk-Slikkerveer, C.G. Vreugdenhil te Groningen. Veerverbinding Ooitgensplaat-Dintelsas door Maria H. Jordaan We zijn gewend aan en verwend met de nieu we verbindingen, dammen, bruggen en tun nels. Zonder deze unieke constructies waren vroeger diverse eilanden meestal geïsoleerd. Zo ook het voormalig eiland Goeree-Over- flakkee. De verschillende veer-verbindingen boden vrijheid en zijn nu daardoor overbodig geworden. De allereerste overtochtjes vonden plaats rond 1922. Eerst per roeiboot en later met een motorbootje. Vanaf de steiger bij Ooltgens plaat onderhielden de gebroeders van Nim- wegen een overzetdienst naar Dintelsas. Deze werd uitgevoerd met een motorbootje van 10 pk. Op de voorplecht bevond zich een kajuit en achter het bootje hing een sloepje. Er werden alleen fietsers en personen ver voerd. Deze tochtjes over het Volkerak wer den slechts bij goed weer en op verzoek uit gevoerd, dus beperkt. De afstand was niet groot, maar er waren getijden en getijdens- tromingen, niet geheel zonder gevaar. Vanaf Dintelsas voer schipper Wijgand. De strenge en langdurige winter van 1929, met temperaturen van 18 tot 20 graden onder nul, was ongekend. Alle havens waren dichtge vroren en de rivieren waren één grote ijs vlakte. Al trekkend op het ijs en varend tus sendoor, trachtte men de overkant te berei ken. Het bleef zowel een primitieve als een hachelijke onderneming. Enige tijd later in 1932 ging de firma Kraak met een stoomboot varen, vanaf de Galathe- se haven naar Dintelsas, capaciteit 1 S 2 auto's. Deze firma beloofde frequente dien sten en redelijke prijzen. De overtocht werd alleen uitgevoerd bij half tij, omdat het anders niet mogelijk was te laden of te los sen. Ook werd er pas gevaren als de kolen en de gages van de bemanning waren betaald. Later kwam nog de Galthee II en III in de vaart. Ondanks alle inzet ging de firma ten slotte failliet. Maar de behoefte voor een per manente veerdienst bleef bestaan, want 60 kilometer extra rijden was wel erg veel om de eindbestemming te bereiken. Na deze particuliere pogingen werd er uitein delijk een stichting in het leven geroepen, te weten: de Stichting Veerverbinding Flak- kee/Noord-Brabant, gevestigd te Ooltgens plaat. De stichting bestond uitpolderbestiu-en en burgemeesters van zowel Dinteloord als Ooltgensplaat. Deze hield een verpachting en de N.V. rederij 'Van der Schuyt' te Rotter dam was bereid een regelmatige verbinding te garanderen, zowel aan de Brabantse als aan de Flakkeese kant, met betaalbare tarie ven. De plannen van de rederij werden goed ont vangen en de oevers werden verpacht. Een contract werd voorlopig voor 25 jaar afgeslo ten in mei 1935. De stichting garandeerde 'Van der Schuyt' een exploitatie vrij van concurrentie van de twee varende motor bootjes. Het contract bevatte 13 artikelen. Een van die artikelen luidde: de boot moet zeewaardig en veilig zijn, voorzien van reddingsmiddelen. Bedienend personeel zee- en dienstvaardig. Onderhoud, dek schoon, evenals de kajuit en het bujfet. Bij reparatie een vervangende boot. Voor rekening van de rederij kwamen de kosten van pontons, landingsbruggen, beschoeiing en baggerwerken. En ook de aanlegplaatsen voor wachten van voer- en motorrijtuigen. Tevens een behoorüjke ver lichting bij de aanlegplaatsen. Tenslotte het onderhoud van toegangswegen, toegangs geulen, havenkant en oevers. Als geschikte boot kwam de 'Van der Schuyt' in aaiuner- king. De tot nu toe in gebruik zijnde vracht- boot vervoerde vee te Goes en was een beurt- stoomboot. Met een nieuw dek midscheeps aan beide zijden verbreed, totaal dekopper- vlak 120 vierkante meter, werd deze boot voor het vervoer van passagiers, luxe auto's en vrachtauto's gebruiksklaar gemaakt. Het goederenvervoer viel onder de conditie de Vereniging tot behartiging der Bimienland- sche beurtvaart te Rotterdam. Wetenswaar digheden van deze boot: het casco werd gebouwd in 1915 te Papendrecht. Groot 38,7 meter, breed 8.10 met patrijspoorten en voor zien van stoomkleppen, met schroef voortbe wogen en aangedreven door een verticale compoundmaciune van 150 pk, die gevoed werd door een stoomketel van 65/72 m2. V.O. stoomdruk 12 atmosfeer. De stoomma chine is gebouwd in 1915 en de ketel in 1931. Groot rij dek met zijlading. Voor de passa giers was er een achterdek met deksalon, met daarboven een promenadedek en onderdeks was een kajuit. De verlichting met elektri sche stroom werd opgewekt door een dyna mo, aan gedreven door een dieselmotor. Red dingsmiddelen, 1 ijzeren roeiboot met lucht- kasten, totaal 16 reddingsboeien en 4 kisten met grijpUjnen en 3 brandblusapparaten. Laadvermogen 114-120 ton. Vervoer maxi maal 80 ton plus 250 passagiers. Voor het laden en lossen een ponton met zware brug, zware leuningen, pontons voldoende draag vermogen en toegang tot bruggen voldoende ruim. Aan beide oevers waren wachtlokalen met mogeüjkheid van kaartverkoop. Ook kon men aan boord kaartjes kopen. De bemanning bestond uit een kapitein, een machinist, een stuurman, conducteurs en dekknechts en een hofmeester. Voor de maximale belading en overige klussen aan dek zorgden de dekknechts. De prijs van een kaartje voor een luxe auto bedroeg 2, terwijl de R.T. M. diensten (de veren Den Bommel-Numansdorp en Middel- hamis-HeUevoetsluis) 14 vroegen. In de maanden mei tot en met september werd er zes dagen per week gevaren, en wel van 's morgens zes uur tot 's avonds negen uur 'zomerdienst'. En twee vaarten op zondag 's morgens en 's avonds. In de maanden okto ber tot en met april werd er eveneens zes dagen per week gevaren, van 's morgens zes uur tot 's avonds acht uur, 'winterdienst' Een gerieflijk veer, prettig reizen en een kor te vaart van ongeveer dertig minuten. De veerdienst bood aan velen voordelen, een kortere reistijd dan via de andere veren. Aan trekkelijk voor de handel, bijvoorbeeld de koopüeden van Bergen op Zoom en omge ving, die naar Rakkee gingen om allerlei handel aan de man te brengen. De handel van landbouwproducten van Flakkee kreeg een groter afzetgebied. Op maandag 13 mei 1935 was het dan zo ver en vond 12.(X) uur de officiële opening plaats met talrijke (circa 200) genodigden. Het weer was koud er stond een stevige oos tenwind. In de omgeving van Galathese haven was het een drukte van belang, er had zich veel pubUek op het havenhoofd verza meld, om niets te willen missen. Een aantal poütiebeambten regelde het parkeren van auto's en ze waren ook belast met het bewa ken ervan. Het vlaggenschip van de rederij was vertegenwoordigd. De salonboot 'Har monie' vergezelde de 'Van der Schuyt' en vervoerde vele autoriteiten. De beide boten kwamen met wapperende vlaggen de haven ROTTERDAM OOLTGENSPLAAT met flc SloomlTOot „VAN DER SCHUYT", welke In via vaart kan oyerjetten ca, 150 personen 100 rij- wieicni 15 koeien, 15 paarden, S rij- m voerUiiRon, groolsle. gewicht 60 tons. Personeel; Kapitein, ContUicleur, Maclünisl, Stuurman en MaliouSw Aanvang van den dienst: U MEI 11939. DIENSTREaELING: Van DINTELSAS (Brabant) Van OOLTGENSPLAAT S G.lö s 11.(10 Galalheesrhe Haven - (Goerce-Overflakkcc) S.OO 10.00 12.00 Ki.OO 18.00 20.00 S Nicl op Zondagen 7.00 15.00 9,00 17.00 S 11.00 S 19.00 13.00 21.00 DITTREKSEL TARIEF: Personen boven 10 jaar, enkele reis .i... 0.40 Kinderen van 5 tot io jaar. enkele reisj 0.20 Kiïuioren beneden 5 jaarvi'ij Mililairen beneden den rang van oJficii wits in uiii' eniiele ras0.30 nijwielen0.15 ld. met luilpinolor ten hoogste S P.K. f 0.35 .Motorrijwielen O.UO ld. nvet zijspan f 1.— Lu.te auto's (e.ïcl. in?,i)tenden> 2.— Vrachtauto's onbeladen, niet een eigen gewicht niet hooger dan 1700 Kg. 2.00 Viïtchtauto's oJibcladen, met een eigeu gevvicl\t tusschen 1700—2500 Kg2.75 Vrachtauto's, onbeladen, met een eigen gewicht boven 2500 kg. 3.~ Motor-carrlei'sj 1.25 vrij 0.15 Passagicregoedei-en, vraclitgoederen vee, ianübouwproducten etc, geladen op vrachlauto's of vrachtwagen tot 20 kg. Van 20—200 Kg Van 200—1000 Kg't nw Van 1000-2000 KgiT^ Van 2000—,'1000 KgVZ. Van 3000—4000 Kg. i Van 4000—5000 Kg. Z^ Daarbovenp.a per loo Kg. binnengevaren, hetgeen heel feestelijk aan deed. Na hoogdravende redevoeringen, knip te tenslotte zijne Excellentie Mr. Dr. Van Rij- ckevorssel. Commissaris der Koningin, het lint door. Daarna vond de afvaart plaats en werd er proef gevaren langs Numansdorp en vervolgens naar Dinteloord. Vandaar vertrok het gezelschap in gereedstaande reiswagens naar Bergen op Zoom, waar ze ten stadhuize werden ontvangen. Vervolgens via Wouw, Roosendaal en Breda weer naar Dinteloord terug. Vanaf 14 mei 1935 was er een vol waardige vaste veerdienst tussen Brabant en Hakkee (zie de advertentie van de rederij, waarin de dienstregeling en de prijzen bekend werden gemaakt). In januari 1940 had men te kampen met zware ijsgang. Kos ten noch moeite werden gespaard om de veerdienst in deze barre tijden te onderhou den. Er werd ijstoeslag geheven. Per adver tentie in het weekblad 'Eilandeimieuws' op Goeree-Overflakkee, werd het volgende ver meld: niet tegenstaande de ijsgang gaat de veerdienst Ooltgensplaat - Dintelsas v.v. normaal, behoudens laatste afvaart, de directie. Tijdens de oorlog voer men onder bescher ming van enkele Duitse patrouilleboten, maar enkele malen werd de boot toch beschoten. Niemand raakte gewond. De stoomketel leek wel een zeef. In de oorlogs jaren '40-'45 verrichtte de boot verzetsda den. Al was men zich daar niet van bewust. Een Duits patrouillevaartuig brak na een aan varing in tweeën, het was erg mistig en het schip verging met man en muis. Ook zou de boot in 't Hellegat aan de grond worden gezet voor blokkering. Toen men bezig was het water binnen te laten stromen, kwam plotse ling een reddende tegenorder. Regeringsper sonen en piloten werden naar Zeeland ver voerd om naar Engeland over te steken. De evacuatie van bewoners van Oost-Flakkee - die hun bezit door de bezetters onder water zagen gezet - vond plaats via de 'Van der Schuyt'In 1943 lag de veerboot sedert maart geheel stil en werd tijdig in veiligheid gebracht ('verdekt gelegen'). De aanleg plaatsen werden vernield en de pontons tot zinken gebracht. Zowel de pontons te Ooh- gensplaat, als die te Dintelsas werden na de bevrijding in 1945 in gezonken toestand aan getroffen. De landingsbrug te Ooltgensplaat was middendoor gebroken en de haven aldaar nagenoeg dicht geslibd. Het militair gezag drong bij de rederij aan op hervatting van de dienst en verklaarde zich na enkele besprekingen bereid om voor zijn rekening opdracht te geven de aanleggelegenheid te Ooltgensplaat alsmede de haven geheel in orde te brengen, zo ook de ponton te Dintels as te laten lichten. Na gehcht te zijn kon laatstgenoemde, na een kleine reparatie ter plaatse uitgevoerd, in gebruik worden geno men, evenals de landingsbrug. Op 19 juli 1945 werd de veerdienst hervat, zij het ook dat tijdens de werkzaamheden in de Sluisha- ven gevaren werd van Dintelsas naar Den Bommel. De veerboot 'Van der Schuyt' kon direct na hervatting in de vaart worden geno men. Het najaar van 1946 fuseerde de rederij 'Van der Schuyt' met andere rederijen, namelijk rederij 'Van der Boom' en rederij 'Stanfries'. In 1946 ontwikkelde de veerdienst zich op bevredigde wijze. Ook in 1947 kreeg de veerboot 'Van der Schuyt' met extreme ijs gang te maken; de andere genoemde veren waren niet of nauwelijks hiertegen bestand. De gasboeien waren door het ijs op drift geraakt. Maar de vertrouwde route werd door de mannen van het eerste uur moeizaam, maar gestaag, volbracht. De isolatie van het eiland bleef hierdoor beperkt. In 1947 wa., >>oK iiet jaar waarin de veer dienst alweer 12,5 jaar bestond (14november 1947). Inmiddels kon men zich een leven zonder 'Van der Schuyt' niet meer voorstel len. Elk jaar groeide het aantal gebruikers van de veerboot. Het lag niet in de bedoeling, maar er vond toch een feesteUjke herdenking plaatst. Aan wezig waren de leden van de veerstichting, waaronder de burgmeesters van beide oevers en de wethouders, de directeur van de rederij en groepen van diverse autogebruikers. Onder andere het kringbestuur beroepsver voer Flakkee. Als blijk van waardering wer den enveloppen met inhoud aan het perso neel overhandigd. - Jan Bolijn was zowel aan de wal als op de boot kapitein. Hij woonde sinds 1953 in een woonark achter het wachtlokaal en is na de laatste vaart naar Maassluis vertrok ken; - Jan Broere was machinist en is ook lang de boot trouw gebleven. Na een jaar ziek te en kort elders werkzaam, kwam hij toch weer terug bij 'Van der Schuyt'; - Wout van Fessem, kapitein; - Jan Huysmans, kapitein; - Jan Jordaan, monsterde aanvankelijk aan als reserve dekknecht. Na drie jaar ont stond er een vacature voor de salon. De heer Karreman, die deze functie vervulde, vertrok. Voor de functie kwam alleen een gehuwd persoon in aanmerking. Enkele weken later had hij de baan van hofinees- ter en kon hij de ruimte aan boord huren van de rederij en als zelfstandige starten. In een woonark gelegen in de Galthese haven woonde hij dichtbij het werk. Door de oorlog moest de familie Jordaan met woonark en al evacueren en kwam in Oudewater terecht. Na de oorlog had de woonark de Havenweg in Dinteloord als aanlegplaats, totdat in 1948 een woning kon worden betrokken in de West Groe neweg aldaar. Inmiddels vond de eerste afvaart plaats vanaf Dintelsas. - Jan, Geert en Bram Kwist, dekknechten; - Jan van Maastrigt, machinist; - Jan Saarloos die eerst als stuurman in dienst kwam, werd na de bevrijding kapi tein. Het zijn hoofdzakelijk Dinteloorders, die werkzaam waren op de veerboot, omdat de eerste afvaart vanaf Dintelsas plaatsvond. Helaas zijn in de archieven nauwelijks namen of ftincties van het personeel vermeld. De rederij gaf geen gegevens hierover 'vrij en beschouwde deze als strikt privé. Rampjaar 1953. De veerboot werd vergele ken met de ark van Noë. Na de rampnacht van 2 februari werd onafgebroken gevaren tot vrijdagavond. Men vervoerde 700 eva- cués, 200 Franse hulpverleners en diverse dieren. Vele materialen, zoals vletten en zak ken, werden overgebracht. De aanlegsteigers waren beschadigd, de boot was tegen de dijk geslagen, maar werd snel ingezet voor hulp verlening. Daarna bleef deze alleen in de vaart voor dijkarbeiders en enkele bewoners van dorpen. Twee diensten 's morgens en twee diensten in de middag. Na de watersnoodramp waren de toegangs wegen naar de veerboot aan de Flakkeese kant lang moeilijk begaanbaar. Het begin van de Deltawerken begon een gezicht te krijgen. In 1954 had men wederom met zware ijsgang te maken; 12 meter dik was het ijs. Verschil lende ijsbrekers moesten het werk stilleggen als gevolg van lekkage. Uiteindelijk lukte het de 'En Avant' Dintelsas te bereiken, na een immense ijsdam in het Hellegat (3,5 uuff over 35 meter). Deze omstandigheden deden mij denken aan één van de artikelen van de stich ting, te weten: Bij bijzonder slecht weer of bij ijsgang, overigens onder alle omstandighe den, waarin de kapitein het gevaarlijk oor deelt met het oog op de veiligheid van het schip, landing of opvarenden, den dienst voort te zetten, heeft de kapitein het recht naar eigen inzicht te besluiten tot tijdelijk stopzetting van den dienst tot de omstandig heden hervatting daarvan weder toe te laten, van elke afwijking van de dienstregeling zal door de kapitein met vermelding van de rede nen aan toekenning worden gedaan. Jaarlijks ging de 'Van der Schuyt' voor een onderhoudsbeurt naar de werf en werd de motorveerboot 'Prinses Irene' ingezet - een kleine boot, met zowel voor auto's als passa giers een mindere capaciteit. Meestal duurde deze vervanging enkele weken. In 1960 bestond de veerdienst 25 jaar, een zilveren jubileum. Diverse kranten schonken hier aandacht aan. Aan Jan Jordaan, die van af het eerste uur op de veerboot werkzaam was, werd door een comité van klanten van het veer een receptie aangeboden in hotel Hobbel te Ooltgensplaat, op 12 mei van 15.00-17.00 uur. Naast felicitaties werden cadeaus en bloemen aangeboden door de directie, vaste reizigers en bekenden. Mijn vader. Jan Jordaan had een klein buffet beneden in de kajuit van de veerboot. Het was er knus en vaak werd er een kaartje gelegd. Hij verkocht er bier, frisdranken en Icoffie met of zonder amandelbroodje, 's Zomers hielden staven ijs de dranken koel, die opgeslagen waren onder de houten ban ken rondom het buffet. De patrijspoorten gaven uitzicht op het water. Via een trapje kwam men in de deksalon, waar ook de bediening plaats vond. In de vitrine boven het trapje lagen sigaren, sigaretten, snoep en souvenirs (lepeltjes en ansichtkaarten) voor de verkoop. De weekenden waren meestal erg druk, door miUtairen en studenten die weer naar Flakkee gingen. Verder ook veel kooplui die weer terug naar Brabant gingen en omgekeerd, je zag dan weer dezelfde mensen. Mijn moeder en ik waren dan beschikbaar voor de bedie ning. s Zomers brachten de schoolreisjes, de vakanties en te vergeten de feestdagen ook extra drukte met zich mee. Bijna iedere pas sagier, groot en klein, kende Jan Jordaan. In zijn witte korte jasje met opgerolde mouwen was hij duidelijk herkenbaar en voor menig een een vraagbaak, 's Winters werd er zelf gemaakte erwtensoep verkocht. Van 's mor gens vroeg tot 's avonds laat heeft hij al die jaren heen en weer gevaren. De vele verhalen en herinneringen zijn persoonlijk. Controle van de rijkspolitie vond plaats. Deze rapporteerde hoeveel auto's er moesten wachten en welke boten er voeren. Naar aan leiding hiervan kwam in 1962 de 'Gorkum V', die drie keer groter was. De 'Van de Schuyt' werd daarna nog als kraanschip gebruikt. Toen de brug bij Gorkum werd geopend, werd de 'Gorkum V' overbodig en verhuurden Provinciale Staten deze boot aan de eerder genoemde rederij. Na proef vaarten werden enige aanpassingen aangebracht, onder andere 2 zijkleppen die neergelagen over het ponton op de brug noodzakelijk waren voor het op- en afrijden van de boot. De boot was 12 meter breed en 36,5 meter lang. De stuurhut was bijna 8 meter hoog. Door twee grote stoommachines werd de boot aangedbreven. Laadvermogen 35 luxe auto's of 12 vrachtauto's, er was radar aan boord en de vaartijd bleef gelijk. De strenge en langdurige winter van eind 1962/begin 1963 zorgde weer voor grote pro blemen. Er was sprake van zwaar drijfijs. Men trachtte met alle inzet de overkant te bereiken, zodat het allernoodzakelijkste kon worden af- en aangevoerd. De sleepboten 'Broedertrouw VI', de 'Constantina' en de 'Lambert' ondersteunden de veerboot. Van de directies en personeel werd vaak het uiter ste ge.vergd om de verbinding tot stand te brengen. Men was afhankelijk van het weer, wind en getijden, hetgeen aanleiding gaf tot lange wachttijden. Er werd geld ingezameld voor het personeel, als blijk van waardering voor deze dappere mannen. In november 1963 ontstond er een wilde sta king onder het personeel van het veer Mid- deUiamis-Hellevoetsluis, die twee dagen duurde. Het veer van Dintelsas-Ooltgens plaat nam hieraan geen deel. Langzaamaan kwam het eind in zicht voor de veerboot. Op 14 september 1962 werd het eerste brugsegment voor de HaringvUetbrug ingevaren, onder grote belangstelling van schrijvende pers, radio, televisie en autoritei ten. Óp 20 juli 1964 verrichtte de minister van Verkeer en Waterstaat de officiële opening. Na het in gebniik nemen van de HaringvUet brug en GreveUngendam, hep het verkeer per veerpont steeds terug. In overleg met de stich ting Veerverbinding Flakkee/Noord-Brabant en de rederij 'Van der BoomA^an der Schuyt/Stanfries', die het veer exploiteerde, werd besloten de veerdienst op te heffen. Ruim 30 jaar heeft het veer de vaarten van Brabant naar Flakkee uitgevoerd. Zonder een officieel afscheid verUet de veerboot op zaterdag 25 september 1965 's avonds 7.15 uur Sluishaven, voor zijn laatste tocht naar Dintelsas, met ruime belangstelling van het pubüek aan beide oevers. Bronvermelding: Streekarchief Oost-Flakkee te Oude-Tonge; Archief weekblad 'Eilanderaiieuws' te Som- melsdijk; Diverse bibliotheken, krantenbe richten, foto's, c.q ansichtkaarten uit de privé-coUectie van Maria H. Jordaan.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 15