EEN LEUGENTJE OM BESTWIL ^etï)iefe_^ Potermaaltijd Vierde Themadag voor Mannen Potermaaltijd Finale zangconcours tijdens grote korenavond PREDIKBEURTEN Bach aan de Langeweg Gebedsgestalten Ds. Abma spreekt over Ziekenzalving Oud papier ophalen stellendam ElllMIDEII-tllEUWS Ook buiten de politiek Zondag 12 oktober 2003 Niet verpliclit altijd alles te zeggen Vragen uit oprecht meeleven Van algemeen belang Op zaterdag 22 november wordt voor de vierde keer de regionale themadag voor mannen georgani seerd. De positieve reacties op de bijeenkomsten van voorgaande jaren hebben de organisatoren duidelijk gemaakt dat deze bijeen komsten duidelijk in een behoefte voorzien. Sommige zaken vragen om stilte Een voorbehoud W. H. Velema ZIERIKZEE - Afzonderlijke koor- 1 zang, gezamenlijke koorzang en een spannende finale van de eerste editie van het zangconcours 'Zierikzee Vocaal' zijn de ingrediënten van een bijzondere muziekfestijn in de Nieu we Kerk van Zierikzee op zaterdag 18 oktober a.s. De organisatie berust in handen van de Commissie Koorzang Schouwen-Duiveland. Met als motto 'vroeg beginnen-niet te laat klaar' zul len de deuren van de Nieuwe Kerk al om 17.45 uur open gaan voor koorle den en luisteraars die het koorconcert én de finale van het zangconcours wil len meemaken. Een oude uitdrukking De titel verwoordt een uitdrukking die tegenwoordig niet meer zo vaak wordt gebruikt. In mijn jeugd hoorde ik deze woor den nog wei eens, al of niet met het ver kleinwoord leugentje. Er zat iets vergoelijkends in. Ons werd als kinderen bijgebracht dat we niet mochten liegen. Maar een leugentje om bestwil -ja, wat moet ik nu schrijven: kon erbij door? Dat is teveel gezegd. Maar daarover werd toch minder moeilijk gedaan dan over een echte leugen. Voordat ik dit artikel ging schrijven heb ik er Van Dale nog maar eens bijgehaald. Tot mijn genoegen zag ik daar het woord bestwil staan. Het wordt uitgelegd als: om het belang van. Een leugen om bestwil wordt zo omschreven: om erger te voorkomen. De lezer zal wellicht begrepen hebben dat ik met deze uitdrukking bezig ben, gedachtig aan alles wat zich in de pers heeft afgespeeld voordat de benoeming van minister De Hoop Scheffer tot secretaris-generaal van de NAVO bekend werd. Hem werd telkens gevraagd of hij kandidaat was voor die post. Steeds weer werd dat ontkend. De ontknoping kwam, toen na een beraad van twintig minuten in Brussel werd meege deeld dat De Hoop Scheffer op die post was benoemd, alle ontkenningen van een kandi datuur ten spijt. NRC Handelsblad heeft een prachtig over zicht gegeven van het politieke spel dat van af juni is gespeeld (zaterdagbijvoegsel van de krant van 27 en 28 september). Het overzicht wordt ingeleid met "Na maan denlang strategisch 'stommetje spelen' werd de minister van Buitenlandse Zaken Jaap de Hoop Scheffer deze week gekozen tot NAVO-secretaris-generaal. Zijn kandida tuur was 'niet aan de orde'". In de korte inleiding wordt gesproken over de angst voor de kus des doods. Lie low is voorlopig 't beste. Ik denk dat met 'lie low' (leugen op laag niveau) ongeveer wordt uitgedrukt wat wij zeggen met: leugentje om bestwil. Ik wil daar graag wat over zeggen omdat het verschijnsel ook wel buiten de politiek voor komt. In mijn kinderjaren hoorde ik de uitdrukking in verschillende situaties. Liegen mocht - natuurlijk - niet. Een leugentje om bestwil kon er - wenkbrauwen fronsend - soms bij door. In het geval van De Hoop Scheffer zou je ook nog van een diplomatiek leugentje kun nen spreken. Daarmee bedoel ik dan dat diplomatie dit leugentje vereist en het aan vaardbaar maakt. Mag ik daar mij fiat aan geven? Kun je soms OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. L. de Wit, Arnemuiden en 18.30 uur ds. W. Meijer, Yerseke. Eben- Haëzer: 9.30 uur ds. W. Meijer, Yerseke en 18.30 uur kand. L. de Wit, Arnemui den - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur lees- dienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. J. See- le en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doops gezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30uurds.A.A. Rijken. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. K. ten Klooster, Ridder kerk en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt en 18.00 uur kand. M. Diepeveen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. L. C. v. d. Eijk. I gedwongsn zijn de hand te Uchten met het achtste g;bod? Het is gfen spelletje dat ons bezighoudt. Er zullen neer lezers in heel verschillende omstandgheden gesteld worden voor de vraag mar het geoorloofd zijn van een leu gentje cm bestwil. In familie-omstandighe- den, in het zakenleven, als lid van een bestuur of zelfs in kerkelijke zaken. Ook daarin wel? Laat ik eerst enkele algemene opmerkingen mogen maken. Je hoeft niet altijd alles te zegger. Er zijn zeer vrijpostige mensen die graag alles willen weten, zonder dat de ondenraagde verplicht is de gevraagd infor matie te verschaffen. Een wat cru antwoord zou dan kunnen zijn: Dat gaatje niets aan; of nog iets scherper: Daar heb je niets mee te maken. Dan is de kous af, mag men aanne men. Niet ieder kan zo hard antwoorden of wil zo hard zijn. Soms kunnen anderen uit zo'n - eigenlijk berispend - antwoord toch wel iets afleiden. Men gaat speculeren over de vraag waarom iemand zo geheimzinnig of zo hard en negatief doet. Daar leidt men dan - vaak ten onrechte - toch een antwoord uit af. In dit geval zou ik spreken van ongepaste, soms zelfs van een zekere brutale nieuwsgierig heid. Het is dan de kunst om zonder dezelf de harde brutaliteit te gebruiken, iemand toch het gevraagde antwoord te onthouden. Ik heb in nüjn leven mensen ontmoet die meesters waren in het bedenken van zulke afleidende antwoorden, zonder dat je kunt zeggen, dat het antwoord de ander om de tuin leidde. Dit zijn dus de ongepaste vragen, voortko mend uit pure nieuwsgierigheid. Het is een kunst mensen te laten voelen dat ze daarop geen antwoord krijgen omdat ze er geen recht op hebben. Ze hebben er niets mee te maken. Maar dat antwoord moet toch in een MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds, A. Belder en 18.00 uur kand. G. J. Blan- kers. Woudenberg - Ger. Gem. 10.00 en 18,00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. J. A. A. de Boer - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem, 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Zieken huis 14.30 uur ds. R. C. Verkerk. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bedie ning Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. P. J. Voets, Stolwijk en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. B. J. van Vreeswijk, Vee- nendaal, bevestiging ds. T, W. van Ben- nekom en 14.30 uur ds. T. W. van Ben- nekom - Rem. Ger. gem. 10.00 uur de heer A. Rot - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R. Steenstra - CAMA Cliristengemeente, het Prieel, 10.00 uur F. Ouweneel. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. deii Butter, bediening en dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur mevr. ds. J. van Zoelen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. M. A. van den Berg, Zoetermeer en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg en 18.00 uur ds. W. L. Smelt, Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Bérea, gebouw 'De Bron', 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardin- gen en 18.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim pen en 18.00 uur ds. H. J. K. Vaartjes. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden en 18.00 uur ds. J, C. Klein, Sint Philipsland - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. P. de Goede en 18.00 uur ds. H. B. Trouwborst. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a^d IJssel en 18.00 uur ds. G. C. Kunz Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en 18.00 uur drs. A. S. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. van Schoonhoven. Woensdag 15 oktober a.s. komt 'de Chris tenvrouw' afd. Middelhamis-Sommelsdijk weer bij elkaar in verenigingsgebouw 'Onder de Wiek' te Dirksland. Ds. G.H. Abma hoopt dan te spreken over het onder werp 'ziekenzalving'. Aanvang 19.30 uur. Degenen die voor deze bijeenkomst vervoer nodig hebben, kunnen contact opnemen met het bestuur. vriendelijke toonzetting worden gegeven. Vervolgens zijn er mensen die graag op de hoogte willen komen van bepaalde feiten of gebeurtenissen uit oprecht meeleven, terwijl ze toch met de zaak niets te maken hebben. Ook aan zulke mensen moet een gepast, maar nietszeggend antwoord worden gege ven. Zonder hen hard terecht te wijzen mag je hen toch door je antwoord niet veel wijzer maken inzake het betreffende vraagpunt. Als hun conclusie is: daar word ik niets wijzer van, laatje die conclusie voor hun rekening. Je hoeft op die conclusie niet nog weer een commentaar te geven. Dan zijn er situaties van algemeen belang waar de samenleving of de kerkelijke ge meenschap bij betrokken is, dan wel zich ermee bemoeit. Ik herinner aan de kandidatuur van De Hoop Scheffer. Het antwoord. De Hoop Scheffer is geen kandidaat is evenzeer in strijd met de feiten als de uitdrukking: de kandidatuur van De Hoop Scheffer is niet aan de orde. Binnenskamers, of achter de schermen cir culeerde de naam van De Hoop Scheffer wel degelijk, ja langs onofficiële weg werd hij zelfs officieel gepolst of hij voor een derge lijke functie beschikbaar zou zijn. Uit het verslag in NRC Handelsblad wordt zelfs duidelijk dat hij tegenover president Bush heeft gezegd: Ja, indien er eenstem migheid is. Als je toen achter het scherm had kunnen kijken zou je wel degeUjk activiteiten met het oog op een benoeming van De Hoop Scheffer hebben kunnen waarnemen. De officiële lezing vóór het scherm was echter steeds: niet aan de orde; of, hij is geen kan didaat. Is dit een leugen? Je kunt het verhaal zo draaien datje zegt: Dat is terecht gezegd. Hij De Plaatselijke Commissie van de SWO te Oude Tonge organiseert op woensdag 29 oktober a.s. een potermaaltijd voor 55-plus- sers van Oude Tonge, in het Infocentrum, Bemhardstraat 27 te Oude Tonge. Aanvang 14.00 uur. De kosten zijn 4,50 per persoon. U kunt zich aanmelden bij de SWO, tel. 641344 t/m vrijdag 24 oktober a.s. Voor dit jaar zijn de Hervormde predikant ds. P.C. Hoek uit Sint Annaland en de Chr. Ger. Predikant ds. P.D.J. Buijs uit Harder wijk bereid gevonden de themadag van een referaat te voorzien. Als centraal thema is deze keer gekozen voor 'Omgang met de Heere' waar als subtitel aan kan worden toegevoegd 'in de binnenkamer/in de buiten wereld'. Een thema wat in deze tijd nog net zo actueel is als in de tijd van de eerste chris telijke gemeenten. Eén van de schriftlezin gen zal zijn uit Efeze 5:1-21, dat handelt over de navolging van God en het wandelen als kinderen van het licht. Ook gaat het in dit gedeelte over het spreken onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, 'zingende en psalmende den Heere in uw hart'. De dag zal muzikaal worden omlijst door het Christelijk mannenkoor Door Eendracht Verbonden uit Sint Annaland. Zij zullen bewerkingen van psalmen en geestehjke lie deren ten gehore brengen, maar ook de samenzang van een bovenstem voorzien. Zoals gebruikelijk bestaat de dag uit een ochtend- en een middagprogramma. Er is ook gelegenheid tot het stellen van vragen aan de inleiders. Voor een lunch wordt gezorgd. Voor de bestrijding van de onkos ten wordt een collecte gehouden. De plaats van de bijeenkomst is de Prins Maurits- school te Middelhamis. Noteert u de datum alvast in uw agenda! De Plaatselijke Commissie van de SWO in Ooltgensplaat organiseert op woensdag 22 oktober a.s. een potermaaltijd in 't Fort te Ooltgensplaat. De avond begint om 18.00 uur, de zaal is open vanaf 17.30 uur. U kunt zich aanmel den t/m 17 oktober a.s. bij mevr. De Bonte, tel. 631300 of bij de heer Birkhoff, tel. 631263. is officieel, formeel geen kandidaat gesteld. De Nederlandse regering heeft hem niet voorgedragen. Dat is echter slechts één kant van de waar heid. Er is wel degelijk intensief overleg achter de schermen, hoewel niet op initiatief van Nederland. Kort gezegd: er is wel wat aan de hand. Moet je dat naar buiten brengen? In NRC Handelsblad wordt daarvoor de uitdrukking 'Kus des doods' gebruikt. Daarmee zou De Hoop Scheffer (evenals eerder onze oud- premier Lubbers) juist in het behalen of ver krijgen van de benoeming gehinderd wor den! Ja, de benoeming zou hen kunnen ont gaan. Er zijn in het leven nu eenmaal dingen die in stilte moeten worden voorbereid. Voortijdi ge publiciteit zou schadelijk zijn en het gewenste doel doen missen. Als het zo ver is, zal het publiek wel horen wat er is besloten of wie er is benoemd. Ik acht het geoorloofd met het oog op het bereiken van het legitieme doel te zeggen over de weg erheen: zelfs als dat zwijgen zich hult in het niet uitspreken van de waar heid waarom gevraagd wordt. Ik zou dat verantwoorden met de innerlijke overtuiging dat de ander(en) op dit moment nog niet met de volle waarheid hebben te maken. Als het zo ver is zullen ze het zeker horen. Dan is het vroeg genoeg. Ik zou de voorkeur geven aan een ontwij kend of omleidend antwoord. Er zijn echter situaties waarin een leugentje om bestwil de enige mogelijkheid is, om het bereiken van het wettig beoogde doel niet te schaden. Het leven is soms zo gecompliceerd, dat het niet mogelijk is alles open en bloot te leggen of te zeggen. Ik maak er wel een voorbehoud bij: het doel moet volstrekt verantwoord, wilt u, legitiem zijn. Als dat doel bereikt is, moet ook gezegd kunnen worden waarom men deze weg is gegaan. Dus geen slinkse streken of onbetrouwbare, huichelachtige wegen. Wel het inachtnemen van een zwijgen dat straks ook verantwoord kan worden. De omschrijving van Van Dale is wel erg negatief: om erger te voorkomen. Ik zou er nog wel aan willen toevoegen: om het terecht beoogde, om het beste te bereiken, zonder dat daarbij van egoïsme of eigenbe lang sprake is. Toetssteen voor dit leugentje om bestwil is dan dat er tenslotte, achteraf opening van zaken, of wel verantwoording kan (en soms ook moet) worden afgelegd. Op zaterdag 11 oktober wordt er in Stellen dam weer oud papier opgehaald, namens de financiële commissie van het Hervormd Jeugdwerk. Er wordt met het ophalen begonnen om 9.00 uur op de Molenkade, Nieuweweg en Schoolstraat. Graag tijdig en goed gebun deld gereed zetten. Ook karton. Daar was-ie dan. De tang verbeide 'Nacht van Bach'. Hiermee werd ook op het don kere Flakkee de trend van 'a-iate-night' Bachuitvoering stevig ingezet. Muziek van de cantor van Leipzig klonk tot in de vroeg-nachteiijke uren in een kerkgebouw in Middelhamis. Een Schouwse muziek- paus gaf tekst en uitleg. De gedegen col leges werden ondersteund met beeld en geluid. En dan te bedenken dat aan de overzijde van de kerk Sommebdijk ligt. Kortom, het leek een Zeeuws onderonsje, maar niets was minder waar. De aanwezi gen waren getuige van authentiek Flak- kees hand- en voetenwerk. Op het orgel wel te verstaan. Wat een geluid. Hierbij werden we onthaald op bewegende beel den. We hoorden geen overbekende toccata's of fuga's, maar andere composities die lief hebbers van Bach het bloed door de ade ren doet stromen. Kortom, Johann Sebas tian Bach is een zo veelzijdig componist dat hij niet in één nachtje uit de doeken kan worden gedaan. Bach had een mooie stem. Om de kelen van de aanwezigen te smeren werden zelfs Bach-consumpties geschonken, alhoewel deze op gespannen voet staan met 'Bob', de componist van de 'veilig verkeer' cantate. Wij blijven in deze nabeschouwing met beide benen op de grond. Voor velen is Bach een onvergelijk baar componist. De grootste uit wereldge schiedenis, hoorde ik. Dat geldt zeer beslist zijn werklust, getuige de honderden cantaten en talloze andere muziekstukken die hij schreef. Met Mozart en Van Beet hoven vormt Bach het bekendste compo nerende drietal uit de geschiedenis. Zijn dood, meer dan 250 jaar geleden, behoort tot het verre verleden, maar zijn muzikale nalatenschap is voor kenners en liefheb bers genoeg om iedere dag(l) bij stil te staan. Enkele jaren geleden was ik een paar dagen in Londen en omgeving. Met enkele anderen maakte in een 'Spurgeon'-reisje. In dat ver band bezochten we ook de Metropolitan Tabernacle, het imposante bedehuis van Charies Haddon Spurgeon met zijn ooit meer dan 4.500 zitplaatsen. Hier hield in de tweede helft van de 19^ eeuw de Londense opwekkingsprediker zijn machtige en dik wijls zo aangrijpende preken die voor velen tot eeuwige zegen zijn geworden. Aan de Tabernacle, die nog steeds als kerk in gebruik is - hoewel na de brand van 1898 toch wel wat kleiner - is nu een bookshop verbonden. Natuurlijk neus je daar ook wat rond, als je er toch bent. Het was een verras sing toen ik daar stuitte op een klein maar smaakvol uitgegeven boekje. Een uitgaafje van The Banner of Truth uit Schotland: 'Praying Always', geschreven door een Nederlandse dominee: Frans Bakker. Een vertaling in het Engels van het kleine boekje 'Gebedsgestalten'. "A brief but remarkable study of the life of prayer. Dat had die eenvoudige en schuchtere domi nee uit Huizen en Driebergen, die maar acht jaar in de dienst heeft gestaan, nooit kunnen denken. Namelijk dat zijn geschriften nog eens vertaald-en-wel te koop zouden liggen in die grote kerk van Spurgeon. Ja, dat zijn boekjes op heel veel plaatsen in de hele wereld gelezen zouden worden en voor velen tot zegen zouden zijn. Want de eerste buitenlandse druk kwam zelfs in Amerika uit. En inmiddels is er niet alleen een Engel se uitgaaf, maar ook een Franse. Eén dezer dagen verschijnt 'Gebedsgestaiten' zelfs in het Chinees, zo werd me verteld. Dominee Frans Bakker - hij spreekt nog nadat hij gestorven is. En hij spreekt nu in talen die hij zelf nooit heeft beheerst. Wie was deze ds. F. Bakker? Zijn levensja ren worden gemarkeerd door de jaartallen 1919 en 1965. Hij was een Zeeuw van geboorte. Van beroep was hij schoenmaker. Frans Bakker vreesde al vroeg de Heere. Hij had liefde voor Gods Woord. En verdiepte zich daar intensief in. Hij was een stille, bescheiden jongen. Niet een man van veel woorden. In het begin van de jaren vijftig werd hij aan de Theologische School in Apeldoorn aangenomen om voor predikant te gaan studeren. In november 1956 werd hij verbonden aan de gemeente van Huizen. Vanaf juli 1959 diende hij de gemeente van Driebergen. Na een moeizaam ziekbed over leed hij op zaterdagavond 2 januari 1965. Toen begon voor hem de eeuwige sabbat. Ds. Bakker was al ziek toen in 1963 zijn boekje 'Gebedsgestaiten' in boekvorm uit kwam. Het was een bescheiden uitgaafje, helemaal in zijn stijl. Hij had in zijn gemeen te een twaalftal biibellezingen gehouden over de manier van het bidden, twaalf gestal ten van het gebed. Ze hadden kennelijk indruk gemaakt, die overdenkingen. Hij werd aangespoord om ze voor druk te bewerken. In zijn 'Voorwoord' schreef hij: "Het is zeker niet de bedoeling om deze gestalten te beschouwen als een afgerond geheel van wat er over het gebedsleven te zeggen valt Er is slechts getracht hier en daar de Schrift te openen om enige wegwij zers te vinden op liet levenspad. Welke gebedsgestalten komen zoal aan de orde? Je zou kunnen zeggen: een drietal 'ongestalten' en negen bijbelse aspecten van het bidden. Naast het 'kwalijk bidden', het 'hoogmoedig bidden' en het 'te laat bidden' gaf hij onder meer ook aandacht aan het een zaam, vrijmoedig, pleitend, krachtig en dan kend bidden. Telkens naar aanleiding van een bepaald Schriftwoord. Zo komt de gelij kenis van de tollenaar en de farizeër ter spra ke in de hoofdstukjes over het hoogmoedig en het ootmoedig bidden. En als voorbeeld van het aanhoudend bidden wijst ds. Bakker op het gebed van de Kananese vrouw. Hoe komt het toch dat dit eenvoudige boek je zo grote ingang heeft gevonden? Na veer tigjaar is het nog steeds te koop. Nog telkens wordt ernaar gegrepen. In de loop van de jaren heeft het velen aangesproken. Wat is toch het geheim van dit boekje? Ik noemde het al 'eenvoudig'. Daarmee is inderdaad wel iets verklaard. De gebezigde taal is ver re van ingewikkeld. De meest eenvoudigen kunnen het begrijpen. Maar daarmee is niet alles gezegd. Ik kan ook wijzen op het Schriftuurlijk karakter. Ds. Bakker ontleent zijn lessen rechtstreeks aan de Schrift. Het onderwijs dat hij geeft, komt zomaar uit zijn tekst op. Maar ook dat verklaart nog niet alles. Wat me bij lezen van dit boekje voor al telkens weer treft, is de zuivere en tere toon. Zo u wilt: de bevindelijke toonzetting van dit geschrift. Uit alles blijkt: deze man wist waarover hij sprak. Hij putte uit de Schrift, maar de waarheid was voor hem bevonden waarheid. Hij kende de gebedsge stalten uit eigen ervaring. Want hij was zelf een man des gebeds. De eenzame worsteUn- gen voor Gods aangezicht, het aanhoudend smeken om verhoring, de bewogen belijde nis van zonde, het vrijmoedige toegaan tot de troon der genade, de ervarmg van het schijnbaar vruchteloze bidden, het danken van de Heere in alles..., het was hem niet onbekend. Wie dit boekje aandachtig leest, wordt er door getroffen. Ik geef een klein stukje door uit het gedeelte over het 'vruchteloos bidden?' - met een vraagteken dus. "De Heere spreekt ook door zijn zwijgen. Niet een zwijgend God in die zin dat de toegang gesloten is. Maar een God die in het zwijgen spreekt door de begeerde zaak af te snijden. Dat kan de erva ring zijn in de binnenkamer. Dat te ervaren, kan een donkere wolk in het leven van Gods kind zijn. Het kan dan zo duister worden... Vruchteloos bidden? Neen! Geen enkel gebed, dat in waarheid is opgezonden, is vruchteloos. Het onverhoorde gebed ook niet. Want daarin werkt de Heere soms nog het meest op de eeuwigheid aan. Hoe onbe grijpelijk de wegen Gods ook kunnen zijn, de Heere bestuurt het altijd in Zijn ondoor grondelijke wijsheid tot een eeuwig welzijn voor Zijn Sion... N.a.v.: Ds. F. Bakker, Gebedsgestalten. Uit geverij De Banier te Utrecht. Gebonden. 91 pag. Prijs 10,80. J. M. J. Kieviet Jan van Seters in actie. Zij worden begeleid door piano, orgel en viool (Annette Jumelet). Ook per stijlcatego rie valt een prijs te winnen. Voor deze finale is gekozen voor een nieuwe jury. Ditmaal nemen organist/dirigent Rinus Verhage, de directeur van de Zeeuwse Muziekschool (Schouwen-Duiveland) EUengard Jense en zangpedagoog Titia Dijkstra de beoordeling op zich. Zonder aan de wedstrijd mee te doen zal ook een aantal koren van Schouwen-Duiveland optreden. Dat zijn het Chr. Geref. koor 'De Lofstem' (in samenwerking met het Inter kerkelijk koor Haamstede) onder leiding van Lennard Hoekman, het Oosterlandse koor 'VZOS' onder leiding van Willem Dirk van den Berg, het gemengd koor 'Nu met Hope' uit Burgh-Haamstede onder leiding van Wim Boer en het vrouwenkoor 'De Duive- landse Noten' onder leiding van Ria Beije- Plug, en tenslotte het kerkkoor en het klein- koor uit Renesse onder leiding van Cor van Eek. De bedoeling is dat de koren elkaar en aan het publiek laten horen met welk muzi kaal materiaal men bezig is en dat men door korte presentaties méér van eikaars activitei ten te weten komt. De winnaar van 'Zierikzee Vocaal' zal een wisselbeker krijgen uitgereikt. Het is nu al zeker dat dit nieuwe zangconcours volgend jaar een vervolg krijgt. Begonnen wordt met het gezamenlijk instu deren van het bekende koorwerk 'Panis Angelicus' van de componist César Franck, dat later op de avond door alle koren zal worden uitgevoerd. Als formule van deze avond is ervoor gekozen dat er steeds een blokje van optredende koren is, gevolgd door twee zang-finalisten die zich aan het publiek zullen presenteren. Op die manier is de avond in drie delen verdeeld met als hoogtepunt de bekendmaking wie de jury heeft verkozen tot de eerste winnaar van 'Zierikzee Vocaal'. Ook het publiek en de aanwezige koorleden zullen actief bij de jurering betrokken worden, want naast de juryprijs is er ook een publieksprijs te ver dienen. De solisten en het ensemble die de strijd zul len aangaan, zijn verdeeld in drie catego rieën: lichte muziek, gospel en klassieke muziek. De vijf winnende finalisten en duo zullen laten horen dat de jury van de voor rondes niet voor niets verbaasd was over het hoge liiveau van de deelnemers. De finalis ten zijn Marjolein Kloet (Zierikzee), Claudia van der Velde (Middelhamis), Sanne van der Sluis (Zierikzee), Jan van Seters (Ouddorp), Marie-Anne Jacobs (Rijswijk), Marlotte van 't Hoff (Zierikzee) en het duo Marcel van de Zande en Margreet Baakman (Zierikzee). chr. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AlgemeenOgebr-dewaal.com {onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187)47 10 22. privé (0187) 60 14 40 e-mail; J.VilleriusOgebr-devi'aal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2