EEN LEUGENTJE
OM BESTWIL
^etï)iefe_^
Potermaaltijd
Vierde Themadag
voor Mannen
Potermaaltijd
Finale zangconcours
tijdens grote korenavond
PREDIKBEURTEN
Bach aan
de Langeweg
Gebedsgestalten
Ds. Abma spreekt
over Ziekenzalving
Oud papier ophalen
stellendam
ElllMIDEII-tllEUWS
Ook buiten de politiek
Zondag 12 oktober 2003
Niet verpliclit altijd alles te zeggen
Vragen uit oprecht meeleven
Van algemeen belang
Op zaterdag 22 november wordt
voor de vierde keer de regionale
themadag voor mannen georgani
seerd. De positieve reacties op de
bijeenkomsten van voorgaande
jaren hebben de organisatoren
duidelijk gemaakt dat deze bijeen
komsten duidelijk in een behoefte
voorzien.
Sommige zaken vragen om stilte
Een voorbehoud
W. H. Velema
ZIERIKZEE - Afzonderlijke koor- 1
zang, gezamenlijke koorzang en een
spannende finale van de eerste editie
van het zangconcours 'Zierikzee
Vocaal' zijn de ingrediënten van een
bijzondere muziekfestijn in de Nieu
we Kerk van Zierikzee op zaterdag 18
oktober a.s. De organisatie berust in
handen van de Commissie Koorzang
Schouwen-Duiveland. Met als motto
'vroeg beginnen-niet te laat klaar' zul
len de deuren van de Nieuwe Kerk al
om 17.45 uur open gaan voor koorle
den en luisteraars die het koorconcert
én de finale van het zangconcours wil
len meemaken.
Een oude uitdrukking
De titel verwoordt een uitdrukking die
tegenwoordig niet meer zo vaak wordt
gebruikt. In mijn jeugd hoorde ik deze woor
den nog wei eens, al of niet met het ver
kleinwoord leugentje.
Er zat iets vergoelijkends in. Ons werd als
kinderen bijgebracht dat we niet mochten
liegen. Maar een leugentje om bestwil -ja,
wat moet ik nu schrijven: kon erbij door?
Dat is teveel gezegd. Maar daarover werd
toch minder moeilijk gedaan dan over een
echte leugen.
Voordat ik dit artikel ging schrijven heb ik er
Van Dale nog maar eens bijgehaald. Tot
mijn genoegen zag ik daar het woord bestwil
staan. Het wordt uitgelegd als: om het
belang van. Een leugen om bestwil wordt zo
omschreven: om erger te voorkomen.
De lezer zal wellicht begrepen hebben dat ik
met deze uitdrukking bezig ben, gedachtig
aan alles wat zich in de pers heeft afgespeeld
voordat de benoeming van minister De
Hoop Scheffer tot secretaris-generaal van de
NAVO bekend werd. Hem werd telkens
gevraagd of hij kandidaat was voor die post.
Steeds weer werd dat ontkend.
De ontknoping kwam, toen na een beraad
van twintig minuten in Brussel werd meege
deeld dat De Hoop Scheffer op die post was
benoemd, alle ontkenningen van een kandi
datuur ten spijt.
NRC Handelsblad heeft een prachtig over
zicht gegeven van het politieke spel dat van
af juni is gespeeld (zaterdagbijvoegsel van
de krant van 27 en 28 september).
Het overzicht wordt ingeleid met "Na maan
denlang strategisch 'stommetje spelen' werd
de minister van Buitenlandse Zaken Jaap de
Hoop Scheffer deze week gekozen tot
NAVO-secretaris-generaal. Zijn kandida
tuur was 'niet aan de orde'".
In de korte inleiding wordt gesproken over
de angst voor de kus des doods. Lie low is
voorlopig 't beste.
Ik denk dat met 'lie low' (leugen op laag
niveau) ongeveer wordt uitgedrukt wat wij
zeggen met: leugentje om bestwil.
Ik wil daar graag wat over zeggen omdat het
verschijnsel ook wel buiten de politiek voor
komt.
In mijn kinderjaren hoorde ik de uitdrukking
in verschillende situaties. Liegen mocht -
natuurlijk - niet. Een leugentje om bestwil
kon er - wenkbrauwen fronsend - soms bij
door.
In het geval van De Hoop Scheffer zou je
ook nog van een diplomatiek leugentje kun
nen spreken. Daarmee bedoel ik dan dat
diplomatie dit leugentje vereist en het aan
vaardbaar maakt.
Mag ik daar mij fiat aan geven? Kun je soms
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur kand. L. de Wit, Arnemuiden en
18.30 uur ds. W. Meijer, Yerseke. Eben-
Haëzer: 9.30 uur ds. W. Meijer, Yerseke
en 18.30 uur kand. L. de Wit, Arnemui
den - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur lees-
dienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. J. See-
le en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doops
gezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en
18.30uurds.A.A. Rijken.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. K. ten Klooster, Ridder
kerk en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. L. Smelt en 18.00 uur kand. M.
Diepeveen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C.
G. Kant en 18.30 uur ds. L. C. v. d. Eijk.
I
gedwongsn zijn de hand te Uchten met het
achtste g;bod?
Het is gfen spelletje dat ons bezighoudt. Er
zullen neer lezers in heel verschillende
omstandgheden gesteld worden voor de
vraag mar het geoorloofd zijn van een leu
gentje cm bestwil. In familie-omstandighe-
den, in het zakenleven, als lid van een
bestuur of zelfs in kerkelijke zaken. Ook
daarin wel?
Laat ik eerst enkele algemene opmerkingen
mogen maken. Je hoeft niet altijd alles te
zegger. Er zijn zeer vrijpostige mensen die
graag alles willen weten, zonder dat de
ondenraagde verplicht is de gevraagd infor
matie te verschaffen. Een wat cru antwoord
zou dan kunnen zijn: Dat gaatje niets aan; of
nog iets scherper: Daar heb je niets mee te
maken. Dan is de kous af, mag men aanne
men.
Niet ieder kan zo hard antwoorden of wil zo
hard zijn. Soms kunnen anderen uit zo'n -
eigenlijk berispend - antwoord toch wel iets
afleiden. Men gaat speculeren over de vraag
waarom iemand zo geheimzinnig of zo hard
en negatief doet. Daar leidt men dan - vaak
ten onrechte - toch een antwoord uit af. In
dit geval zou ik spreken van ongepaste, soms
zelfs van een zekere brutale nieuwsgierig
heid. Het is dan de kunst om zonder dezelf
de harde brutaliteit te gebruiken, iemand
toch het gevraagde antwoord te onthouden.
Ik heb in nüjn leven mensen ontmoet die
meesters waren in het bedenken van zulke
afleidende antwoorden, zonder dat je kunt
zeggen, dat het antwoord de ander om de
tuin leidde.
Dit zijn dus de ongepaste vragen, voortko
mend uit pure nieuwsgierigheid. Het is een
kunst mensen te laten voelen dat ze daarop
geen antwoord krijgen omdat ze er geen
recht op hebben. Ze hebben er niets mee te
maken. Maar dat antwoord moet toch in een
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds,
A. Belder en 18.00 uur kand. G. J. Blan-
kers. Woudenberg - Ger. Gem. 10.00 en
18,00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur ds. J. A. A. de Boer - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND-Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem,
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Zieken
huis 14.30 uur ds. R. C. Verkerk.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bedie
ning Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. P. J. Voets, Stolwijk en 18.00 uur
ds. J. Willemsen - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds. B. J. van Vreeswijk, Vee-
nendaal, bevestiging ds. T, W. van Ben-
nekom en 14.30 uur ds. T. W. van Ben-
nekom - Rem. Ger. gem. 10.00 uur de
heer A. Rot - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur ds. R. Steenstra - CAMA
Cliristengemeente, het Prieel, 10.00 uur
F. Ouweneel.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. Gielen en 18.00 uur ds. A. P.
Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. deii Butter, bediening en dank
zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00
uur mevr. ds. J. van Zoelen - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur en 14.30 uur
ds. G. A. den Broeder.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. M. A. van den Berg, Zoetermeer en
18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. Vos, Wijk en Aalburg en 18.00 uur
ds. W. L. Smelt, Stellendam - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Evangelie Gemeente Bérea, gebouw
'De Bron', 10.00 uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardin-
gen en 18.00 uur ds. H. A. Samsom -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim
pen en 18.00 uur ds. H. J. K. Vaartjes.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden en 18.00 uur ds.
J, C. Klein, Sint Philipsland - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. H. P. de Goede en
18.00 uur ds. H. B. Trouwborst.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a^d
IJssel en 18.00 uur ds. G. C. Kunz Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur de heer P. de Jong en
18.00 uur drs. A. S. Rienstra.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. van Schoonhoven.
Woensdag 15 oktober a.s. komt 'de Chris
tenvrouw' afd. Middelhamis-Sommelsdijk
weer bij elkaar in verenigingsgebouw
'Onder de Wiek' te Dirksland. Ds. G.H.
Abma hoopt dan te spreken over het onder
werp 'ziekenzalving'. Aanvang 19.30 uur.
Degenen die voor deze bijeenkomst vervoer
nodig hebben, kunnen contact opnemen met
het bestuur.
vriendelijke toonzetting worden gegeven.
Vervolgens zijn er mensen die graag op de
hoogte willen komen van bepaalde feiten of
gebeurtenissen uit oprecht meeleven, terwijl
ze toch met de zaak niets te maken hebben.
Ook aan zulke mensen moet een gepast,
maar nietszeggend antwoord worden gege
ven. Zonder hen hard terecht te wijzen mag
je hen toch door je antwoord niet veel wijzer
maken inzake het betreffende vraagpunt. Als
hun conclusie is: daar word ik niets wijzer
van, laatje die conclusie voor hun rekening.
Je hoeft op die conclusie niet nog weer een
commentaar te geven.
Dan zijn er situaties van algemeen belang
waar de samenleving of de kerkelijke ge
meenschap bij betrokken is, dan wel zich
ermee bemoeit.
Ik herinner aan de kandidatuur van De Hoop
Scheffer. Het antwoord. De Hoop Scheffer
is geen kandidaat is evenzeer in strijd met de
feiten als de uitdrukking: de kandidatuur van
De Hoop Scheffer is niet aan de orde.
Binnenskamers, of achter de schermen cir
culeerde de naam van De Hoop Scheffer wel
degelijk, ja langs onofficiële weg werd hij
zelfs officieel gepolst of hij voor een derge
lijke functie beschikbaar zou zijn.
Uit het verslag in NRC Handelsblad wordt
zelfs duidelijk dat hij tegenover president
Bush heeft gezegd: Ja, indien er eenstem
migheid is.
Als je toen achter het scherm had kunnen
kijken zou je wel degeUjk activiteiten met
het oog op een benoeming van De Hoop
Scheffer hebben kunnen waarnemen. De
officiële lezing vóór het scherm was echter
steeds: niet aan de orde; of, hij is geen kan
didaat.
Is dit een leugen? Je kunt het verhaal zo
draaien datje zegt: Dat is terecht gezegd. Hij
De Plaatselijke Commissie van de SWO te
Oude Tonge organiseert op woensdag 29
oktober a.s. een potermaaltijd voor 55-plus-
sers van Oude Tonge, in het Infocentrum,
Bemhardstraat 27 te Oude Tonge.
Aanvang 14.00 uur. De kosten zijn 4,50
per persoon. U kunt zich aanmelden bij de
SWO, tel. 641344 t/m vrijdag 24 oktober a.s.
Voor dit jaar zijn de Hervormde predikant
ds. P.C. Hoek uit Sint Annaland en de Chr.
Ger. Predikant ds. P.D.J. Buijs uit Harder
wijk bereid gevonden de themadag van een
referaat te voorzien. Als centraal thema is
deze keer gekozen voor 'Omgang met de
Heere' waar als subtitel aan kan worden
toegevoegd 'in de binnenkamer/in de buiten
wereld'. Een thema wat in deze tijd nog net
zo actueel is als in de tijd van de eerste chris
telijke gemeenten. Eén van de schriftlezin
gen zal zijn uit Efeze 5:1-21, dat handelt
over de navolging van God en het wandelen
als kinderen van het licht. Ook gaat het in dit
gedeelte over het spreken onder elkaar met
psalmen, lofzangen en geestelijke liederen,
'zingende en psalmende den Heere in uw
hart'.
De dag zal muzikaal worden omlijst door het
Christelijk mannenkoor Door Eendracht
Verbonden uit Sint Annaland. Zij zullen
bewerkingen van psalmen en geestehjke lie
deren ten gehore brengen, maar ook de
samenzang van een bovenstem voorzien.
Zoals gebruikelijk bestaat de dag uit een
ochtend- en een middagprogramma. Er is
ook gelegenheid tot het stellen van vragen
aan de inleiders. Voor een lunch wordt
gezorgd. Voor de bestrijding van de onkos
ten wordt een collecte gehouden. De plaats
van de bijeenkomst is de Prins Maurits-
school te Middelhamis. Noteert u de datum
alvast in uw agenda!
De Plaatselijke Commissie van de SWO in
Ooltgensplaat organiseert op woensdag 22
oktober a.s. een potermaaltijd in 't Fort te
Ooltgensplaat.
De avond begint om 18.00 uur, de zaal is
open vanaf 17.30 uur. U kunt zich aanmel
den t/m 17 oktober a.s. bij mevr. De Bonte,
tel. 631300 of bij de heer Birkhoff, tel.
631263.
is officieel, formeel geen kandidaat gesteld.
De Nederlandse regering heeft hem niet
voorgedragen.
Dat is echter slechts één kant van de waar
heid. Er is wel degelijk intensief overleg
achter de schermen, hoewel niet op initiatief
van Nederland. Kort gezegd: er is wel wat
aan de hand.
Moet je dat naar buiten brengen? In NRC
Handelsblad wordt daarvoor de uitdrukking
'Kus des doods' gebruikt. Daarmee zou De
Hoop Scheffer (evenals eerder onze oud-
premier Lubbers) juist in het behalen of ver
krijgen van de benoeming gehinderd wor
den! Ja, de benoeming zou hen kunnen ont
gaan.
Er zijn in het leven nu eenmaal dingen die in
stilte moeten worden voorbereid. Voortijdi
ge publiciteit zou schadelijk zijn en het
gewenste doel doen missen.
Als het zo ver is, zal het publiek wel horen
wat er is besloten of wie er is benoemd.
Ik acht het geoorloofd met het oog op het
bereiken van het legitieme doel te zeggen
over de weg erheen: zelfs als dat zwijgen
zich hult in het niet uitspreken van de waar
heid waarom gevraagd wordt. Ik zou dat
verantwoorden met de innerlijke overtuiging
dat de ander(en) op dit moment nog niet met
de volle waarheid hebben te maken. Als het
zo ver is zullen ze het zeker horen. Dan is het
vroeg genoeg.
Ik zou de voorkeur geven aan een ontwij
kend of omleidend antwoord. Er zijn echter
situaties waarin een leugentje om bestwil de
enige mogelijkheid is, om het bereiken van
het wettig beoogde doel niet te schaden. Het
leven is soms zo gecompliceerd, dat het niet
mogelijk is alles open en bloot te leggen of
te zeggen.
Ik maak er wel een voorbehoud bij: het doel
moet volstrekt verantwoord, wilt u, legitiem
zijn. Als dat doel bereikt is, moet ook
gezegd kunnen worden waarom men deze
weg is gegaan.
Dus geen slinkse streken of onbetrouwbare,
huichelachtige wegen. Wel het inachtnemen
van een zwijgen dat straks ook verantwoord
kan worden.
De omschrijving van Van Dale is wel erg
negatief: om erger te voorkomen. Ik zou er
nog wel aan willen toevoegen: om het
terecht beoogde, om het beste te bereiken,
zonder dat daarbij van egoïsme of eigenbe
lang sprake is. Toetssteen voor dit leugentje
om bestwil is dan dat er tenslotte, achteraf
opening van zaken, of wel verantwoording
kan (en soms ook moet) worden afgelegd.
Op zaterdag 11 oktober wordt er in Stellen
dam weer oud papier opgehaald, namens de
financiële commissie van het Hervormd
Jeugdwerk.
Er wordt met het ophalen begonnen om 9.00
uur op de Molenkade, Nieuweweg en
Schoolstraat. Graag tijdig en goed gebun
deld gereed zetten. Ook karton.
Daar was-ie dan. De tang verbeide 'Nacht
van Bach'. Hiermee werd ook op het don
kere Flakkee de trend van 'a-iate-night'
Bachuitvoering stevig ingezet. Muziek van
de cantor van Leipzig klonk tot in de
vroeg-nachteiijke uren in een kerkgebouw
in Middelhamis. Een Schouwse muziek-
paus gaf tekst en uitleg. De gedegen col
leges werden ondersteund met beeld en
geluid. En dan te bedenken dat aan de
overzijde van de kerk Sommebdijk ligt.
Kortom, het leek een Zeeuws onderonsje,
maar niets was minder waar. De aanwezi
gen waren getuige van authentiek Flak-
kees hand- en voetenwerk. Op het orgel
wel te verstaan. Wat een geluid. Hierbij
werden we onthaald op bewegende beel
den.
We hoorden geen overbekende toccata's of
fuga's, maar andere composities die lief
hebbers van Bach het bloed door de ade
ren doet stromen. Kortom, Johann Sebas
tian Bach is een zo veelzijdig componist
dat hij niet in één nachtje uit de doeken
kan worden gedaan. Bach had een mooie
stem. Om de kelen van de aanwezigen te
smeren werden zelfs Bach-consumpties
geschonken, alhoewel deze op gespannen
voet staan met 'Bob', de componist van de
'veilig verkeer' cantate. Wij blijven in deze
nabeschouwing met beide benen op de
grond. Voor velen is Bach een onvergelijk
baar componist. De grootste uit wereldge
schiedenis, hoorde ik. Dat geldt zeer
beslist zijn werklust, getuige de honderden
cantaten en talloze andere muziekstukken
die hij schreef. Met Mozart en Van Beet
hoven vormt Bach het bekendste compo
nerende drietal uit de geschiedenis. Zijn
dood, meer dan 250 jaar geleden, behoort
tot het verre verleden, maar zijn muzikale
nalatenschap is voor kenners en liefheb
bers genoeg om iedere dag(l) bij stil te
staan.
Enkele jaren geleden was ik een paar dagen
in Londen en omgeving. Met enkele anderen
maakte in een 'Spurgeon'-reisje. In dat ver
band bezochten we ook de Metropolitan
Tabernacle, het imposante bedehuis van
Charies Haddon Spurgeon met zijn ooit
meer dan 4.500 zitplaatsen. Hier hield in de
tweede helft van de 19^ eeuw de Londense
opwekkingsprediker zijn machtige en dik
wijls zo aangrijpende preken die voor velen
tot eeuwige zegen zijn geworden.
Aan de Tabernacle, die nog steeds als kerk in
gebruik is - hoewel na de brand van 1898
toch wel wat kleiner - is nu een bookshop
verbonden. Natuurlijk neus je daar ook wat
rond, als je er toch bent. Het was een verras
sing toen ik daar stuitte op een klein maar
smaakvol uitgegeven boekje. Een uitgaafje
van The Banner of Truth uit Schotland:
'Praying Always', geschreven door een
Nederlandse dominee: Frans Bakker. Een
vertaling in het Engels van het kleine boekje
'Gebedsgestalten'. "A brief but remarkable
study of the life of prayer.
Dat had die eenvoudige en schuchtere domi
nee uit Huizen en Driebergen, die maar acht
jaar in de dienst heeft gestaan, nooit kunnen
denken. Namelijk dat zijn geschriften nog
eens vertaald-en-wel te koop zouden liggen
in die grote kerk van Spurgeon. Ja, dat zijn
boekjes op heel veel plaatsen in de hele
wereld gelezen zouden worden en voor
velen tot zegen zouden zijn. Want de eerste
buitenlandse druk kwam zelfs in Amerika
uit. En inmiddels is er niet alleen een Engel
se uitgaaf, maar ook een Franse. Eén dezer
dagen verschijnt 'Gebedsgestaiten' zelfs in
het Chinees, zo werd me verteld. Dominee
Frans Bakker - hij spreekt nog nadat hij
gestorven is. En hij spreekt nu in talen die hij
zelf nooit heeft beheerst.
Wie was deze ds. F. Bakker? Zijn levensja
ren worden gemarkeerd door de jaartallen
1919 en 1965. Hij was een Zeeuw van
geboorte. Van beroep was hij schoenmaker.
Frans Bakker vreesde al vroeg de Heere. Hij
had liefde voor Gods Woord. En verdiepte
zich daar intensief in. Hij was een stille,
bescheiden jongen. Niet een man van veel
woorden. In het begin van de jaren vijftig
werd hij aan de Theologische School in
Apeldoorn aangenomen om voor predikant
te gaan studeren. In november 1956 werd hij
verbonden aan de gemeente van Huizen.
Vanaf juli 1959 diende hij de gemeente van
Driebergen. Na een moeizaam ziekbed over
leed hij op zaterdagavond 2 januari 1965.
Toen begon voor hem de eeuwige sabbat.
Ds. Bakker was al ziek toen in 1963 zijn
boekje 'Gebedsgestaiten' in boekvorm uit
kwam. Het was een bescheiden uitgaafje,
helemaal in zijn stijl. Hij had in zijn gemeen
te een twaalftal biibellezingen gehouden
over de manier van het bidden, twaalf gestal
ten van het gebed. Ze hadden kennelijk
indruk gemaakt, die overdenkingen. Hij
werd aangespoord om ze voor druk te
bewerken. In zijn 'Voorwoord' schreef hij:
"Het is zeker niet de bedoeling om deze
gestalten te beschouwen als een afgerond
geheel van wat er over het gebedsleven te
zeggen valt Er is slechts getracht hier en
daar de Schrift te openen om enige wegwij
zers te vinden op liet levenspad.
Welke gebedsgestalten komen zoal aan de
orde? Je zou kunnen zeggen: een drietal
'ongestalten' en negen bijbelse aspecten van
het bidden. Naast het 'kwalijk bidden', het
'hoogmoedig bidden' en het 'te laat bidden'
gaf hij onder meer ook aandacht aan het een
zaam, vrijmoedig, pleitend, krachtig en dan
kend bidden. Telkens naar aanleiding van
een bepaald Schriftwoord. Zo komt de gelij
kenis van de tollenaar en de farizeër ter spra
ke in de hoofdstukjes over het hoogmoedig
en het ootmoedig bidden. En als voorbeeld
van het aanhoudend bidden wijst ds. Bakker
op het gebed van de Kananese vrouw.
Hoe komt het toch dat dit eenvoudige boek
je zo grote ingang heeft gevonden? Na veer
tigjaar is het nog steeds te koop. Nog telkens
wordt ernaar gegrepen. In de loop van de
jaren heeft het velen aangesproken. Wat is
toch het geheim van dit boekje? Ik noemde
het al 'eenvoudig'. Daarmee is inderdaad
wel iets verklaard. De gebezigde taal is ver
re van ingewikkeld. De meest eenvoudigen
kunnen het begrijpen. Maar daarmee is niet
alles gezegd. Ik kan ook wijzen op het
Schriftuurlijk karakter. Ds. Bakker ontleent
zijn lessen rechtstreeks aan de Schrift. Het
onderwijs dat hij geeft, komt zomaar uit zijn
tekst op. Maar ook dat verklaart nog niet
alles. Wat me bij lezen van dit boekje voor
al telkens weer treft, is de zuivere en tere
toon. Zo u wilt: de bevindelijke toonzetting
van dit geschrift. Uit alles blijkt: deze man
wist waarover hij sprak. Hij putte uit de
Schrift, maar de waarheid was voor hem
bevonden waarheid. Hij kende de gebedsge
stalten uit eigen ervaring. Want hij was zelf
een man des gebeds. De eenzame worsteUn-
gen voor Gods aangezicht, het aanhoudend
smeken om verhoring, de bewogen belijde
nis van zonde, het vrijmoedige toegaan tot
de troon der genade, de ervarmg van het
schijnbaar vruchteloze bidden, het danken
van de Heere in alles..., het was hem niet
onbekend. Wie dit boekje aandachtig leest,
wordt er door getroffen.
Ik geef een klein stukje door uit het gedeelte
over het 'vruchteloos bidden?' - met een
vraagteken dus. "De Heere spreekt ook door
zijn zwijgen. Niet een zwijgend God in die
zin dat de toegang gesloten is. Maar een
God die in het zwijgen spreekt door de
begeerde zaak af te snijden. Dat kan de erva
ring zijn in de binnenkamer. Dat te ervaren,
kan een donkere wolk in het leven van Gods
kind zijn. Het kan dan zo duister worden...
Vruchteloos bidden? Neen! Geen enkel
gebed, dat in waarheid is opgezonden, is
vruchteloos. Het onverhoorde gebed ook
niet. Want daarin werkt de Heere soms nog
het meest op de eeuwigheid aan. Hoe onbe
grijpelijk de wegen Gods ook kunnen zijn, de
Heere bestuurt het altijd in Zijn ondoor
grondelijke wijsheid tot een eeuwig welzijn
voor Zijn Sion...
N.a.v.: Ds. F. Bakker, Gebedsgestalten. Uit
geverij De Banier te Utrecht.
Gebonden. 91 pag. Prijs 10,80.
J. M. J. Kieviet
Jan van Seters in actie.
Zij worden begeleid door piano, orgel en
viool (Annette Jumelet). Ook per stijlcatego
rie valt een prijs te winnen. Voor deze finale
is gekozen voor een nieuwe jury. Ditmaal
nemen organist/dirigent Rinus Verhage, de
directeur van de Zeeuwse Muziekschool
(Schouwen-Duiveland) EUengard Jense en
zangpedagoog Titia Dijkstra de beoordeling
op zich.
Zonder aan de wedstrijd mee te doen zal ook
een aantal koren van Schouwen-Duiveland
optreden. Dat zijn het Chr. Geref. koor 'De
Lofstem' (in samenwerking met het Inter
kerkelijk koor Haamstede) onder leiding van
Lennard Hoekman, het Oosterlandse koor
'VZOS' onder leiding van Willem Dirk van
den Berg, het gemengd koor 'Nu met Hope'
uit Burgh-Haamstede onder leiding van
Wim Boer en het vrouwenkoor 'De Duive-
landse Noten' onder leiding van Ria Beije-
Plug, en tenslotte het kerkkoor en het klein-
koor uit Renesse onder leiding van Cor van
Eek. De bedoeling is dat de koren elkaar en
aan het publiek laten horen met welk muzi
kaal materiaal men bezig is en dat men door
korte presentaties méér van eikaars activitei
ten te weten komt.
De winnaar van 'Zierikzee Vocaal' zal een
wisselbeker krijgen uitgereikt. Het is nu al
zeker dat dit nieuwe zangconcours volgend
jaar een vervolg krijgt.
Begonnen wordt met het gezamenlijk instu
deren van het bekende koorwerk 'Panis
Angelicus' van de componist César Franck,
dat later op de avond door alle koren zal
worden uitgevoerd. Als formule van deze
avond is ervoor gekozen dat er steeds een
blokje van optredende koren is, gevolgd
door twee zang-finalisten die zich aan het
publiek zullen presenteren. Op die manier is
de avond in drie delen verdeeld met als
hoogtepunt de bekendmaking wie de jury
heeft verkozen tot de eerste winnaar van
'Zierikzee Vocaal'. Ook het publiek en de
aanwezige koorleden zullen actief bij de
jurering betrokken worden, want naast de
juryprijs is er ook een publieksprijs te ver
dienen.
De solisten en het ensemble die de strijd zul
len aangaan, zijn verdeeld in drie catego
rieën: lichte muziek, gospel en klassieke
muziek. De vijf winnende finalisten en duo
zullen laten horen dat de jury van de voor
rondes niet voor niets verbaasd was over het
hoge liiveau van de deelnemers. De finalis
ten zijn Marjolein Kloet (Zierikzee), Claudia
van der Velde (Middelhamis), Sanne van der
Sluis (Zierikzee), Jan van Seters (Ouddorp),
Marie-Anne Jacobs (Rijswijk), Marlotte van
't Hoff (Zierikzee) en het duo Marcel van de
Zande en Margreet Baakman (Zierikzee).
chr. streeltblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AlgemeenOgebr-dewaal.com
{onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27:
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE;
hoofdredacteur; J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22.
privé (0187) 60 14 40
e-mail; J.VilleriusOgebr-devi'aal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108