Honderden namen de grond in bij eerste paalslag nieuwe o.b.s. 'de Inlitvis' Eerste paai bergbezinicbassin Kolfweg geslagen Saskici^ HeineTL, Dvr^CaruC i Vooruitgang Excursie Pianoschool van Toor Hans Anders en Tight for Sight' in actie voor straatarme blinden Deze week is de eerste paal gesla gen voor het bergbezinkbassin in de Kolfweg in Oude Tonge. P.V. De Luclitbode te Herkingen In het kader van de culturele kralenketting ging op 25 juni liet kunst- en cultuurrondje in de gemeente Dirksland van start. Wij beloofden u een aantal interviews met de deelnemende kunstenaars en de mensen die ruimte beschikbaar stellen om de kunstwerken te exposeren. Vandaag een interview met. Na afloop waren er zeepbellen! Na de c.b.s.''Prins Maurits' in Dirks- land is het in diezelfde plaats nu de beurt aan de o.b.s. 'de Inktvis' om een daadwerkelijke aanvang te maken met de bouw van een nieuwe school. Na een lange tijd van voorbereidingen ging afgelopen maandagmiddag - onder grote belangstelling van kinde ren, ouders, leerkrachten en andere vertegenwoordigers - de eerste paal de grond in. De nieuwe school verrijst aan de Hondsgalgweg, naast sport complex 'De Gooye'. Om die eerste paalslag tot een feit te maken, nodigde directeur de heer Keuker van 'de Inktvis' oud-wethouder van de gemeente Dirksland A.J. Schouten uit om - zelfs na diens ambtsperiode - dit wapenfeit nog op zijn naam te zetten, 't Was namelijk de heer Schouten die in de tijd dat hij nog wethouder was heel veel voor de nieuwbouw heeft bete kent, zo legde Keuker maandagmiddag uit. "En nu, na vier jaar naar dit moment toe te hebben gewerkt, zien we vol spanning uit naar de eerste paalslag, om volgend school jaar in de het nieuwe gebouw te kunnen star ten", aldus de directeur. Ook Schouten her- inrierde nog even aan die voorbereidingstijd, toen overwogen moest worden of 'de Inkt vis' op de bestaande locatie zou worden uit gebreid of dat nieuw gebouwd zou worden. En 't is dat, na rijp beraad, werd besloten tot het laatste, anders had Schouten die eerste paalslag van deze middag wel kunnen ver geten. Maar hij deed dit niet in z'n eentje, want ook de bijna vierjarige Thirza Kooy en de dertienjarige Rafi Mohebzada - resp. de jongste en de oudste leerling van de school - klommen, getooid met blauwe veiligheids- helmen, mét Schouten in de cabine van de heistelling. En met z'n drieën zouden ze de Oud-wethouder Schouten, Rafi en Thirza tijdens de eerste paalslag. paal te lijf gaan. "Dat doen we dan net als dat er een raket gelanceerd wordt - alleen gaat die naar boven in plaats van naar beneden: eerst druk ik op de claxon van de machine, daarna tellen jullie van tien terug naar nul, en dan gaan we heien" sprak Schouten de aan wezige kindermassa toe. En zo gebeurde. Na de 'nul' knalde de heiraachine erop los en zakte de witgeschilderde paal, met daarop de namen van de schoolkinderen geschreven, al dieper de grond in. En intussen werd door de schoolkinderen gezongen het voor de gele genheid in elkaar gedraaid versje 'We slaan een paal in de grond', dit als variant op het liedje 'Er staat een paard in de gang'. En om 't geheel nóg feestelijker te maken bliezen tot besluit alle kinderen duizenden zeepsop bellen uit hun meegebrachte busjes bellen- blaas en kregen ze een traktatie mee voordat ze. naar huis gingen. De nieuwe 'Inktvis' is een ontwerp van architectenbureau Alberts van Huut en partners te Amsterdam. Dit bureau is bekend van onder andere het ontwerp van het hoofd kantoor van de Gasunie te Groningen. Het nieuwe schoolgebouw wordt duurzaam en in organische bouwstijl gebouwd en krijgt een bijzondere manier van verwarmen: vloerver warming, gevoed wordt door aardwarmte via een warmtepomp. Deze groene energie vorm staat de laatste tijd erg in de belang stelling. De warmtepomp wordt dan ook door Dehawind gesubsidieerd. Een bergbezinkbassin is een voorziening als onderdeel van het rioolstelsel die als doel heeft om de lozing van vuil(water) uit het rioolstelsel op oppervlaktewater te vermin deren. Tijdens een hevige regenbui zal het riool al het water niet kunnen verwerken en zal de overstort in werking treden waardoor er rioolwater wordt geloosd op oppervlakte water. In het bergbezinkbassin wordt dit vui le water voor een groot deel geborgen er daardoor stort er minder rioolwater over. In het bassin kan het water ook bezinken. Hier door wordt het overstortend water schoner. Als na de bui het rioolstelsel weer leeg komt, wordt het vuile rioolwater in het bassin het rioolstelsel ingepompt en afgevoerd naar de zuiveringsinstallatie in Oude Tonge. Het bergbezinkbassin zal op betonnen palen i worden gefundeerd. Daarna wordt er een stalen damwand om de bouwput aange bracht. Vervolgens wordt de bouwput ont graven en wordt er een betonvloer gestort. Op deze vloer worden dan weer geprefabri- ceerde betonwanden geplaatst. Op de wan den komt dan vervolgens een betonnen dek. Boven op het dek komt dan ongeveer een halve meter grond wat weer ingericht kan worden als plantsoen. De bouw van het bassin neemt ongeveer 10 weken in beslag. Het bassin bevindt zich geheel onder de grond. Alleen een bedie- ningskast en een aantal putdeksels blijft zichtbaar. Als het bassin geheel gereed is worden er een aantal bomen op geplant. Gelijktijdig met de werkzaamheden aan het bergbezinkbassin wordt de riolering in de Kolfweg vervangen. Ook wordt er een schoonwaterriool aangelegd waar het hemelwater dat op de straat valt in kan stro men en vervolgens op de singel wordt afge voerd. De bestrating in de Kolfweg zal wor den herbestraat en op de kruising Kolfweg Mariniersweg wordt tegelijkertijd een ver- keersremmende maatregel (punaise) aange bracht. Afgelopen zaterdag heeft Pianoschool Van Toor een excursie belegd rond de bouw en de geschiedenis van de piano. De hele ont wikkeling van het instrument werd gevolgd, vanaf het kymbalon - die je met een veer bespeelde - tot de modernste Fazioli con certvleugel, die aan het Utrechtse muziek centrum Vredenburg geschonken werd. Tijdens de excursie toonde de Goereese kla vecimbelbouwer Matthijs Mijnders de voor lopers van het huidige klavecimbel. In zijn ateher had hij juist een clavitherium staan, dat op staande klavecimbel lijkt. Een uni cum! Ook liet hij zien hoe hij een klavecim bel bouwt, van plank tot volledig instrument. Zelfs ravenveren en varkensharen komen eraan te pas. Een geweldig precisiewerk werk om een dokje zo te maken dat het op de juiste plaats net de snaar raakt. Na de het bezoek aan het atelier van de heer Mijnders werd in Stellendam de video beke ken 'van boomstam tot een Fazioli concert vleugel'. Op deze vleugel staat een kracht van 20.000 ton door de spanning van de sna ren. De afstelling van het binnenwerk is een minutieus karwei; allemaal handwerk, alleen het inspelen wordt door een robot gedaan. Na deze algehele indruk van de vleugelbouw werd in detail getreden door de heer J. van de Vate. De gecompliceerde mechaniek werd aan de hand van een model van één toets uit gelegd, alsook het verschil tussen een piano en een vleugel. Door middel van een uniek doorzichtboek liet hij per onderdeel het bin nenwerk van een vleugel zien. Na vele vra gen beantwoord te hebben, kwam aan de excursie een eind gingen de deelnemers - een hele ervaring rijker - naar huis, om ver volgens achter hun eigen instrument te krui pen, thans wetend wat zich binnenin het ins trument afspeelt terwijl het bespeeld wordt. Uitslag wedvlucht Menen 6 september 2003. Los: 12.25 uur. Deelnemers: 11. Duiven: 217. Weer: zuidoosten wind. A. Molenaar en Zn. I, 6, 8, 9, 21, 35, 36, 38,4 I, 50, 55; B. v. d. Ochtend 2, 20, 43; J. den Boer 3, 4, 5, 13, 44, 45, 46, 47, 53; A. Riedijk 7, 10,12,19, 27; A. het Jonk II, 15, 18, 24, 28, 29, 32, 33, 40, 51, 52; D. Kievit 14, 16, 22, 23, 25, 39, 42; C. Logmans 17, 26, 34, 37, 49; M. Huizer 30, 31; H. Kamer- üng 48, 54. Hans Anders en 'Fight for Sight' zijn een samenwerking aangegaan om straatarme blinden in India voor 7,- hun zicht weer terug te geven. 'Fight voor sight' is een project van Wilde Ganzen en Stichting Lions Werkgroep Blinden. Sinds 1993 zorgen zij ervoor dat straatarme blinden in India weer kunnen zien. 'Tot op heden heeft 'Fight for Sight' ervoor gezorgd dat 75.000 blinden weer kunnen zien en we willen dit aantal graag zien stijgen." Hans Anders en 'Fight for Sight' zijn de samenwerking aangegaan om ervoor te zorgen, dat in korte tijd de 100.000ste blinde geholpen kan worden. Hans Anders verzorgt al meer dan 20 jaar met succes de ogen van de Nederlandse en Belgische bevolking. Dit is de reden dat Hans Anders zich heeft aangesloten bij het project 'Fight for Sight'. Het doel voor beide is om het zicht van mensen te verbeteren of weer terug te geven. De komende tijd zal in de Hans Anders filialen aandacht besteed worden aan het project 'Fight for Sight'. Geïnteresseerden kunnen brochu res afhalen in de dichtstbijzijnde Hans Anders winkel. Consumenten kunnen met een donatie van 7 aan 'Fight for Sight' helpen om een straatarme blinde in India het licht weer in de ogen te geven. We leven in de super eeuw, nooit steeg de menselijke geest tot zulke ongekende hoogten, we zijn zelfs op de maan geweest. Bijna geen wens blijft onvervuld, alles is te koop voor geld; alleen als 't leven wordt bedreigd, zijn we wel eens uitgeteld. Ja, er zijn nog wel obstakels op weg naar 't aardse paradijs, en men verzucht wel eens terecht: 'Ach waren alle mensen wijs Toch gaat men gestadig door, wat men wil dat móet toch lukken! Het ideaal is dat men straks alleen nog knoppen in moet drukken. De grote vraag blijft echter open hoe al die hongerige horden die op een beetje voedsel hopen, vaardige techneuten worden. En in het gunstigste geval, stel dat alles nog wel lukt, maar één machtswellusteling de verkeerde knop indrukt... Daarom is 't misschien veel beter om maar te stoppen met veel zaken. Want op den duur kan men alleen 't makkelijke moeilijk maken. Laten we maar verder kijken, dan lange neuzen van techniek. Er zijn veel mensen bum-out en vele duizenden hoofdziek. Bedenk dat onze kind'ren straks gaan lijken op rendieren, onafgebroken opgejaagd door de digitale gieren. Eén ding hebben we slechts nodig, en dat is niet voor geld te koop: veiligheid, en daardoor rust en ontbinding van de knoop. Dan zou de wereld snel verbeet'ren, al wordt 't hier nooit een paradijs; want waar velen nu nog in verstrikt zijn, maakt hun leven dof en grijs. Ik weet het, dit zijn mooie woorden, velen vindt 't vast maar soft, maar wie het ergens nog kan vinden, die heeft wel enorm geboft! Ballonprikker Wie de folder van het Kunst- en Cultuurrondje Dirksland er op nakijkt, ziet naast een fleurig schUderij een klein fotootje van Saskia; blond en vrolijk, maar bescheiden. In haar werk, zo vermeldt de folder, wordt figuratief met abs tract gecombineerd en dat levert krachtige, kleurrijke doe ken op. Saskia werkt voornamelijk met aardetinten, in combinatie met warm oranje en rode kleurvlakken. De werken worden laag over laag opgezet, waardoor de kleu ren hun volle gloed kunnen bereiken (acryl op linnen). Sas kia voelt zich thuis bij Toscaanse landschappen, dierenim- pressies uit Afrika en bloemen. Geflankeerd door haar twee bouviers opent Saskia de deur van haar bungalow in de polder. Zoontje Pieter van veertien maanden slaapt als een roos en haar man Jan werkt de laatste slablaadjes naar binnen. Naast haar werk als tandarts en kunstschilder kwijt Saskia zich uit stekend van haar taak als vrouw en moeder. "Eigenlijk beleef ik hele maal niet zoveel spannende dingen op schildergebied", probeert ze haar kunstzinnige activiteiten een beetje te bagatelliseren. Maar dat gelooft niemand, die het werk van Saskia ziet. Het ziet er robuust uit, en wordt gemaakt op groot formaat met volle kleitfen, waarvan je vrolijk of juist stil wordt. Saskia had een gevarieerde loopbaan achter de rug voordat ze het evenwicht vond in de diverse taken die ze nu verricht. Ooit begon ze als lerares geschiedenis. Maar dat was ahijd hetzelfde liedje, iets wat Saskia al snel verveelde. Zodoende koos ze voor een dynamischer baan, in het bedrijfsleven. Ze vond een baan als inkoper op diverse terreinen; bloemen, parfiuns en chemicaliën voor cosmetica. Toch bleef bij Saskia het gevoel dat ze nog niet had gevonden wat ze wil de. Rond haar dertigste maakte ze de balans op en vroeg ze zich af of ze dit leven tot haar vijfenzestigste wilde blijven volhouden. Ze wil de meer variatie; haar activiteiten verdelen over verschillende gebie den. Daarbij kwam ze tot de ontdekking dat ze graag iets wilde gaan doen op medisch vlak, en daarbij nog 'iets anders'. Zo gebeurde het dat ze op haar tweeëndertigste begon aan een tan dartsstudie in Amsterdam. Dat betekende veel medische kennis opdoen, en later leren in de praktijk. Ze had het eerst te druk om met dat 'andere' te begirmen, ze wist eigenlijk ook nog niet wat. De stu die bleek haar teveel in beslag te nemen. En hij kostte ook meer dan ze had gedacht. In het tweede studiejaar tandheelkimde vroeg ze haar moeder, die ook kunstenaar is, of ze haar in de zomervakantie wilde leren schilderen. Dan had ze iets leuks te doen, en misschien kon ze wat van haar werk verkopen, dat leverde haar een extraatje op. Ze ging vol goede moed van start, maar wat ze maakte, kon er volgens haar moeder nog niet zo mee door. Pas tegen het eind van de vakan tie was ze zo ver, dat haar moeder dacht dat de laatste stukken wel een succesje zouden kunnen opleveren, als ze geluk had. Beschroomd probeerde Saskia haar werk te slijten bij een paar klei ne galeries, maar het was erg moeilijk om daar 'bitmen' te komen. Bij de bekende galeries krijgen alleen bekende namen een plaatsje. Een bekende galerie in Den Haag belde haar een keer dat een ktmstenaar was uitgevallen. De brommerige exploitant gromde dat ze de vol gende maand mocht komen, met vijftien werken. Saskia: "Ik schrok me naar.Vijftien werken, dan moest ik snel aan het werk. Wat denk je? Na een kleine poos belde hij op, alles was verkocht! Of ik nog meer had. Natuurlijk mopperde hij alweer, omdat ik geen voorraad had, maar ik ging snel weer aan de slag. Je kimt gerust geloven dat het een openbaring is, als je ontdekt dat er belangstelling voor je werk is. Ik had mijn break out gemaakt! Samen met mijn moeder expo seerde ik daarna in de galerie van Maurice Vrolijk in Dordrecht, en in Galerie Laerken in Hazerswoude, die wordt gerund door een klei ne Deense vrouw. Daarna volgden nog een paar grote exposities. Intussen schilder ik nu zeven jaar, net als mijn moeder Suzan en mijn zus Stella. Mijn werk hangt nu ook altijd in de Bijenkorf in Rotter dam en soms Den Haag. Daar kwam ik voor het eerst binnen met werk van grote Afrikaanse dieren. Ik zie het nog voor me. Die mevrouw daar keek me aan of ik ze zag vliegen. Leeuwen? Olifan ten?? Wie hing zoiets nu in zijn huiskamer, zag je haar denken.Toen het later geëxposeerd werd, was het schilderij snel verkocht en kreeg ik een heel aardig telefoontje of ik nog iets kon maken in die stijl." "Doorgaans hecht ik me niet aan mijn werk; ik voel het niet als een gemis als iets de deur uit gaat. Soms gebeurt het wel datje later zegt; jammer, dat ik dit of dat niet meer heb, maar daar wen je aan. Vroe ger verkocht ik immers alles? Ik exposeer nu in vier vaste galeries. Met die exposities doe je soms leuke ervaringen op. Ik herinner me nog als de dag van gisteren de koper van een schilderij, die een hele dag bij zijn nieuwe aanwinst bleef staan, om het te 'bewaken.' Soms word je ook gevraagd om mee te doen aan iets, zoals de expositie rond het thema 'Vrouw.' "Dat heb ik niet", concludeerde ik in eerste instantie. "Nou", vond de geïnteresseerde, "dan maak je het toch?" Dat deed ik toen en het werden al met al vier mooie werken, waarvan er twee verkocht werden. De Toscaanse landschappen maak ik niet meer. Op die dorpjes met gekleurde huizen en daken ben ik nu wel uitgekeken. Daar begin ik ook niet meer aan. Werk met Afrikaanse dieren, olifanten, tijgers en leeuwen, gaan altijd weg. Vaak maak ik mijn werk naar aanleiding van een foto. Natuurlijk leg ik daar mijn eigen ideeën in, ik prop gewoon alles bij elkaar zoals ik het mooi vind. Alleen bloemen schilder ik zo uit mijn hoofd, veelal in de kleu ren rood en oranje. Daarbij moetje wel weten watje doet. Verschil lende tinten rood kunnen ongelooflijk vloeken als je ze met elkaar combineert." De werken krijgen ook namen, zo laat een folder zien; logische namen, zoals Afrika 1 of 2 of Zonnehoeden. De doeken hebben meestal een forse afmeting, minimaal 60x 100 cm. De doe ken met bloemen sprankelen en spetteren van vrolijke kleuren, de andere hebben iets mystieks. Over haar deelname aan het Kunst- en Cultuurtondje Dirksland kan Saskia alleen maar roemen. "Het is leuk. Ik ontmoet daar lieve men sen in een hechte sfeer, kortom het is er heel fijn." Saskia's grote inspirator op het gebied van beesten is Van der Laan. Met zijn werk maakte ze kermis toen ze samen met haar moeder aanklopte met bei der werk bij een zeer chique meubelzaak in Eindhoven. In de etala ge daar stonden van die schilderdoeken van wel drie bij zes meter, etalagegroot. "Weetje zeker dat wij hier moeten zijn met ons werk?" begon Saskia zich af te vragen. De eigenaar van stijlvolle winkel fronste eens met de wenkbrauwen, en meteen wist Saskia's moeder weer wat de afspraak was: ze zou met foto's komen, om wat van hun werk te laten zien. "Zullen we dan maar weer gaan?" fluisterde Sas kia, min of meer van haar stuk, en ze begon snel hun werk weer in te pakken. Maar de eigenaar zag kennelijk toch iets in het werk, hij wil de het alleen groter hebben. "Je zult het wel begrijpen", lacht Saskia achteraf. "We hebben allebei vijftien werken aangeleverd, we heb ben ons tegen een versuffing aangeschilderd, maar het is allemaal goed afgelopen. Ja, dat was wel een beetje spannend. Dus.toch.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 7