Overdenking Fietstocht Open dagen 'de Nollestee' uit de Heilige Schrift Verpleegkundigen liiM Oud papier ophalen Stellendam Schaakvereniging 'de Zwarte Pion' HET .KIJKVENSTER Gereformeerde Gemeente EIÜVt1I»1-ttlEiJli/S Blik op kerk ^N/ en samenleving Ij - Ziekten - Burnout - Onverklaarbaar '^^''.rfJ^^r ^.-^'^.'^ m-^u LOPENDE KdaKtUS viaaRou IN OE olie? (tOMEINS UEHEKEN Met ons lot bewogen Bsèïink: 90 jaar professionals in bouwmaterialen! M i i i i M i M i M iElSJSiEiLillNiKi Ambtsdragersvergadering Gereformeerde Bond PAGINA 5 VRLJDAG 12 SEPTEMBER 2003 Er zijn van die ziekten die voorheen zeer gevreesd waren en die praktisch niet meer vóórkomen. In de Middeleeuwen werd ongeveer een derde van de bevolking van Europa uitgeroeid door de zogenaamde 'zwarte dood'Dat was in wezen de pest, die z'n oorzaak vond in de erbarmelijke hygië nische toestanden. Het was een zeer besmet telijk epidemie, de mensen werden ziek en na twee of drie dagen moesten ze het leven laten. En nog in de vorige eeuw was er de tuberculose. Gelukkig had deze ziekte lang niet altijd een dodelijke afloop, maar de ouderen zullen zich herinneren dat mensen soms maanden in een tent lagen, buitens huis, om anderen niet te besmetten. Intussen kennen we nu andere ziekten, die bij het voorgeslacht volkomen onbekend waren. Wie had bijvoorbeeld vroeger ooit gehoord van 'anorexia'? En tegenwoordig zijn er tal van mensen die aan deze ziekte Ui den. In 'Visie' van vorige week las ik een interes sant artikel over 'burnout', een ziekte van de geest. Vroeger was iemand overwerkt, over spannen zelfs, later leed iemand aan 'stress', nu komen er steeds meer mensen die 'bur nout' zijn. Uitgebrand of opgebrand, bete kent dat letterlijk. Ik denk dat het voor iemand die gezond is moeilijk, zo niet onmogelijk is, maar ook maar bij benadering aan te voelen wat dat is. De persoon in kwes tie, een Gereformeerd Vrijgemaakt predi kant die eraan geleden heeft, formuleert het zo: "Het is er ineens. Het is totale lichamelijke uitputting, en geen depressie of zo. Ik had nog steeds zin in alles, maar ik kon niets. Ik kon niet meer tegen prikkels. Je ziet een boom met een miljoen blaadjes. Ik kon geen boom meer zien, want ik zal al die blaadjes tegelijk. Dat gold ook voor stoeptegels. Elke voeg kwam apart op met af. Televisie was een kwelUng. Dat is geluid èn beeld, en het beweegt ook nog snel. Muziek ging niet meer. Praten ging niet meer. Er was een absoluut verstoorde prikkelverwerking. En als ik die prikkels dan toch maar een beetje liet komen, kreeg ik het gevoel alsof iemand een stalen band om mijn hoofd vastdraait Burnout is puur fysiek. Het Uchaam is op en trekt gewoon de stekkers eruit". Het zou de moeite waard zijn, nog veel meer uit dit relaas te citeren, maar dat kan de bedoeling niet zijn. Het ging me er alleen om enkele symptomen te laten zien van iemand die aan deze ziekte heeft geleden en eigen lijk nóg lijdt. Nogmaals, iemand die gezond is kan dit in de verste verte niet begrijpen. Maar ik geloof wel dat deze ziekte te maken heeft met de tijd waarin we leven. Een wel vaartsverschijnsel, zouden we bijna zeggen. Toch is dat een zaak waarover we niet uitge dacht komen. Aan de ene kant zitten we in dit land met het probleem van de werkloos heid. Voor nu we economisch gezien in een recessie zitten, stijgt het aantal werklozen met de dag. En zij die werk hebben, zijn blijkbaar overbelast. Zelfs zó dat de signalen van oververmoeidheid niet meer doordrin gen. Tot het ineens niet meer gaat. En dat in een tijd waarin er zoveel mogelijkheden tot ontspanning zijn... Dat is iets, wat ik niet kan verklaren. WAARNEMER *^^«i Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Vraag: Wat kun je zelf doen tegen het kraken van schoenen? Antwoord: U kunt het leer wat soepeler maken met behulp van blanke vaseline. Vet daarmee die schoenen in en laat ze een paar dagen zo staan. Als het leer voldoende zacht is, kunt u de vaseline eraf vegen met zacht papier of textiel. Behandel ze vervolgens met de juiste schoencrème om de kleur te behouden. Het geluid zal dan geleidelijk minder worden. Vraag: Als er olie op zee drijft, kost het gro te moeite de zeevogels daaruit te redden. Waarom gaan die vogels juist op de olie vlekken af? Antwoord: Zeevogels zoeken, vooral bij stormachtig weer, rustig water op om naar vis te duiken. Olie op de golven betekent: de oppervlakte rustig maken. Dat gebeurde vroeger al bij reddingspogingen in de storm. Duikende vogels raken dan echter helemaal besmeurd en kunnen niet meer wegvliegen. Vraag: Ik snap niets van die Romeinse cij fers. Je ziet soms jaartallen op verschillende manieren staan. Wat betekent bijv. een C in spiegelschrift en hoe moetje met die letters rekenen? Antwoord: De Romeinen (of de Etrusken vóór hen) zijn begonnen met het zetten van rechtop staande streepjes voor de eenheden: waren het er tien, dan kwam er een streep door de negende. Later liet men de acht voorgaande I-tjes weg en bleef er een X staan voor tien. Omdat vijf de helft van 10 was, kreeg 5 de (bovenste) helft van de X, een V, als symbool. Het getal 100 (10 x 10) werd oorspronkelijk weergegeven door twee dwarsstrepen door de verticale I zodat een stervorm ontstond. Later werd die vereen voudigd tot C van Centum (honderd in het latijn). Uit de bovenste helft van een doorge streepte I zou een omgekeerde pijl en later de L voor 50 gegroeid zijn. Voor 1000 zijn ver scheidene aanduidingen in zwang geweest, zoals de nog in oude jaartallen voorkomende vorm met een C tegen een I en direct aan sluitend een C in spiegelschrift. Uit de rech terhelft daarvan haalde een Romeinse reken meester de vorm D voor 500. Maar de veel voorkomende duizendtallen vroegen om een enkel vereenvoudigd symbool i.p.v. de drie samengevoegde tekens en daarop kwam de M van mille in zwang. Tienduizend maakte men met een X 10) plus een streepje boven die letter, en honderdduizend door een rechthoekige omraming. Twee I's in zo'n lijstje betekenden indertijd 200.000, een V (van 5) in een vierkant 500.000 en een X (van 10) in zo'n kadertje stond voor een miljoen. Omdat men 4 aanvankelijk als IHI schreef, kreeg 400 de vier Cs naast elkaar, dus CCCC, en werd 944 DCCCCXXXXmi. Dat gaf lange rijen letters bij het rekenen in de handel en daarom bedacht men de truc De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Op vrijdag 19 en zaterdag 20 september 2()03 worden op zorgboerderij 'de Nolles tee' te Melissant open dagen georganiseerd. Zorgboerderij en zijn begoimen als veUige werkplek voor mensen met een beperking. In heel Nederland zijn er nu 320 zorgboer- derijen waar dagbesteding wordt geboden aan een heel verschillende groep mensen. De opzet van de boerderijen is overal anders en wordt voor een groot deel bepaald door de aard van het bedrijf. Zo zijn er plaatsen waar met dieren wordt gewerkt of waar groenten worden verbouwd. Biologi sche akkerbouw, samen met vee komt ook veel voor. Soms worden producten op de boerderij verkocht en zijn er activiteiten zoals kaas maken, groentepakketten samen stellen, enz. Op 'de Nollestee' worden kleine heesters zoals Buxus, Viburnum, Hypericum en nog zo'n 20 andere soorten gekweekt. Onder leiding wordt er gestekt, gepot en geschof feld. Regelmatig zijn er verbouwingen en aanpassingen waar ook aan meegewerkt wordt. De planten worden aan tuincentra en hoveniers verkocht. Elke dag werken er elf deelnemers op 'de Nollestee'. Alle planten worden in potten gekweekt zodat het heel goed mogelijk is de werkzaamheden voor ieder individueel aan te passen. De 'Nollestee' is een dagbeste dingsproject van stichting 'Zuidwester'. Deelnemers zijn cliënten van 'Zuidwester' of, via Zorg-op-maat en PGB, thuiswonend. Verder zijn er ook stageplaatsen voor leer lingen uit het speciaal onderwijs. Iedereen is van harte welkom tijdens de Open dagen op 19 en 20 september, van 10.00 tot 16.00 uur, aan de Julianaweg 84 te Melissant. De deelnemers zullen u graag een rondleiding geven! Meer info over zorgboerderij en vindt u op de website: www.zorgboeren.nl Hier kunt u ook vinden weUce andere zorgboerderijen in de regio op zaterdag 20 september geo pend zijn. Op zaterdag 13 september wordt er namens de financiële commissie van het open Her vormd Jeugdwerk oud papier opgehaald. Wij beginnen om 9.00 uur op de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Graag goed gebundeld gereed zetten. Ook karton is wel kom. om met een enkel teken vóór een symbool aan te geven, dat er een hoeveelheid van het grootste getal moest worden afgetrokken. De 9 kon toen als LX worden geschreven of gebeiteld, en 89 als LXC, maar dat werd toch LXXXIX, omdat er anders misverstanden konden ontstaan bij samenstellingen. Men vertaalde verder 476 door CDLXXVI (100 van 5(X) af en dan vijftig en twee maal tien erbij en dan nog vijf plus één). Er kan dus slechts één kleiner Romeins cijfer voor een grotere eenheid staan, doch de rest moet men aangeven met tekens achter het grootste getal en dan in volgorde van groot naar klein, tenzij er nog eens een aftreksommetje tussen komt. Dat sonmiige beeldhouwers en steenhouwers in latere monumenten wel eens een oudere schrijfwijze toepasten, stoelt op de verschillende systemen in de Latijnse geschriften, maar werd ook wel eens veroorzaakt doordat bepaalde kunste naars kozen voor een bredere regel i.v.m. de verkozen vlakverdeling. Vandaar het ver schil in de jaartallen op oude bouwwerken uit de christelijke tijd. Mattheüs 9:36 slot De Heere Jezus trekt rond door het land Kanaan. Overal in de steden en dorpen waar Hij komt, ziet Hij de mensen. Hij leert hen zomaar in de open lucht of in de synagoge. Hij geneest de zieken die tot Hem komen of die bij Hem worden gebracht. En al predikende en al handelende ziet hij de scharen. Ja Hij ziet ze. Hij doorziet ze tot op de bodem van hun hart. En dan staat er dat de Heere met innerlijke ontferming bewogen is, want ze zijn ver moeid en verstrooid als schapen die geen herder hebben. Zo ziet Christus de mensen om zich heen. En Hij de scharen ziende. Dat zijn zij, die zich dagelijks om Hem heen verdringen, maar ook diegenen, die langs Hem heen leven. Het zijn mensen als wij Druk bezig met van alles en nog wat. Mensen die zich inspannen om vooruit te komen in de wereld of althans de plaats te behouden die ze hebben. Mensen die wat van het leven trachten te maken, ieder op zijn eigen manier. Mensen die eten en drinken, die leven en morgen sterven. En nu kijken wij tegen die mensen aan. Wij zien wat voor ogen is. De Heere Jezus kijkt dwars door ons heen. Hij ziet ons hart. En dan ziet Hij ons als schapen zonder her der. Als schapen die vermoeid en verstrooid zijn. Als mensen die zichzelf maar moeten zien te redden. Het zal bekend zijn dat het in Israël de gewoonte was, dat de herder dagelijks met zijn kudde schapen rondtrok. Dat hij soms dagenlang van huis was om verderop vruchtbare, grazige weiden op te zoeken voor de schapen. Zie de herder daar gaan. Voorop, zoekend en speurend naar de beste plaatsen, waar het goed toeven is voor de kudde. Ja, hij doet ze neerüggen in grazige weiden; hij voert ze zachtjes aan zeer stiÜe wateren. De herder bewaart zijn schapen voor zover het hem mogeUjk is voor alle mogelijke gevaren. O, wat is dan een kudde zonder her der. Zo nu ziet Jezus de scharen, als schapen zon der herder. Hij ziet de schapen van de kudde dwalen en verdwalen. De kudde is verstrooid. Wat bijeen hoort is niet meer bijeen. Her en der zijn ze verspreid. Men is de herder kwijt, maar daarmee is men ook elkaar kwijt. De leiding wordt gemist. De schapen lopen maar wat en raken steeds verder af. Ja, ze gaan dolen op verkeerde wegen. De grazige weiden kunnen ze niet vinden. Dodelijk vermoeid gekweld door honger en dorst üggen ze dan temeer. Vaak ook zijn ze verwond door onvoorzich tige domheid. Zo vallen ze dan ook vaak ten prooi aan het wild gedierte. Ja vermoeid en verstrooid, dat is wel het beeld van de ellende van de kudde zonder herder. Het ziet er somber uil. Als het van die kudde afhangt is er geen hoop. Zo zijn wij allen van nature in Gods, in Christus ogen. Maar in eigen ogen? O vaak denken we dat het heel erg goed zit. We denken dat het wel gaan zal. We redden ons wel. Maar we redden het niet, we redden het nooit, als we geen herder hebben. Ja zeker, er zijn leiders (verleiders) genoeg in onze wereld. Ze wijzen ons wegen, waarlangs we het bes te en het mooiste zullen vinden. Maar wat we ook vinden, het eind van die wegen is de dood. Nee, die leiders zijn geen herders. Zij zoeken zichzelf in plaats van dat ze de schapen in het oog houden. Onder hun leiding wordt de rust niet gekend en de vrede niet gevonden. In Israël waren er ook leiders, geestelijke leidslieden. Maar zij waren het die aan het volk ondrage- Ujke lasten oplegden. En de een na de ander raakt achterop, raakt zoek. Als schapen zonder herder. Dat is in de geschiedenis van Israël al zo dik wijls zo geweest. Denk u maar en leest u maar Ezechiël 34; de klacht van God over de ontrouwe herders van het volk. Maar is er dan geen enkele herder, die de kudde werkelijk weiden wil en leiden kan. Ja zeker! Hij, van Wie we in de tekst lezen dat Hij met innerlijke ontferming bewogen is over de scharen. Hij, de Goede Herder. Hij is met ons lot bewogen. Zo groot was en is Zijn ontferming dat Hij er alles voor over had om de verloren schapen te redden uit de diepste nood. Daarom werd Hij geboren in de stal, daarom stierf Hij aan het kruis. Zo was Hij met ons lot bewogen. Hij geeft Zijn leven voor de schapen. En daarom, daarom alleen is er nog verwach ting mogelijk voor hen die dreigen te sterven in de ravijnen van ellende, voor hen die dood moeten bloeden op de rotsen, die om zouden komen van honger en gebrek. Want wij allen dwaalden als schapen, wij keerden ons een ieder naar onze eigen weg. Maar tot die dwalende schapen is een zoe kende Herder gekomen. Hij bindt de strijd aan met de drijvers. Hij overwint ze. Hij spreekt tot ons: komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. Zo sprak Hij toen in Zijn prediking tot de scharen. Zo spreekt Hij nog in Zijn Woord, in de pre diking daarvan ook vandaag tot ons. En nu wil de Heere in deze dienst op alle ter reinen nog weer mensen gebruiken. Mensen die de weg wijzen naar Hem. Ze zijn dan herders en leraars. Ze spreken over Hem, ze getuigen van Hem. Maar ze gaan ook voor op de weg naar Hem toe. Wat hebben we zulke herders nodig in de kerk, in de zending, in de gemeente, in de gezinnen, op de scholen. Zo toch zal het worden: één kudde en één herder. H. A. Samsom Morgen, zaterdag 13 september organiseert de activiteitencommissie weer de jaarlijkse fietstocht. Er wordt vertrokken vanaf het nieuwe kerkgebouw aan de Mozartsingel en tevens is daar ook weer het eindpunt. De route is overigens dit jaar door een heel ander stuk van de omgeving dan de voor gaande fietstochten. Inschrijven kunt u vanaf 10.30 tot 12.00 uur in de kerk, waar vooraf koffie of thee wordt aangeboden. De inschrijfkosten zijn 2,50 voor 16 jaar en ouder, tot 16 jaar 1,50 en voor een gezin zijn de kosten maximaal 7,50. Tijdens de tocht kan er op de eerste stopplaats frisdrank met iets erbij worden gekocht en bij de tweede stopplaats is er de mogelijkheid tot het eten van de bekende broodjes, frites, soep, tosti's, etc. De organisatie hoopt minstens zoveel fiet sers te verwelkomen (200) als de vorige keren. Deze tocht staat open voor iedereen die maar van fietsen houdt en de opbrengst van de tocht is ten bate van de aflossing van de kerk. Na binnenkomst worden de deelnemers in de kerk nogmaals koffie en thee aangeboden en kan er nog even worden nagepraat, over bijvoorbeeld de mooie dingen die onderweg zijn gezien of waar men verkeerd is gereden! De organisatie zal iedereen graag begroeten op zaterdag 13 september, vanaf 10.30 uur bij de kerk. Wat moeten we beginnen zonder verpleeg kundigen? Het wordt als vanzelfsprekend beschouwd dat ze er zijn, maar ze zijn wel onmisbaar in de gezondheidszorg. Als je ziet wat er van ze verlangd wordt, dan vraag je je wel eens af wat de vreugden en de uitdagin gen zijn van dit edele beroep. In een afleve ring van 'Ontwaakt Radio' op 15 september 2003 om 21.00 uur op Radio Flakkee wordt geprobeerd om daar een antwoord op te krij gen. De presentatie is in handen van Yvonne Caka. Dinsdag om 16.00 uur wordt het pro gramma herhaald. J U.lj^,^ Een bezoek aan de inspirerende, 1500 m' grote, showroom van Imabo Esselink is nu nog meer dan de moeite waard. Wilt u verzekerd z^n van 100% tijd en aandacht? Bel dan voof een afspraak 0187-475 440- ^M tïy^ gevelstenen dakpannen tegels en sanitair deuren en kozijnen sfeerverwarming plafond- en wandpanelen hout en plaatmateriaal tierbestrating «bouwmaterialen gereedschappen tCeh" Mtddethamis - k\üüstriewv8.5$ Overzicht voor ronde 2 in de huishoudelijke competitie, gespeeld op 8 september jl.: Verolme - Van Hooffrem. Moedt -1. Lagendijk1-0 Van der Waal - Dupree 0-1 De Jager - Mulderrem. Heimekes - Van Prooijen1-0 Boeter - Van den Ouden0-1 Peeman - Markwat1-0 Krijgsman - Visser0-1 Noordijk - De Haan 0-1 Bom - Vis1-0 M. Lagendijk - C. Smit1-0 Lesuis - Loosjesrem. Neleman - Van der Staaij0-1 MEUWE TONGE - De jaarlijkse ambtsdra gersvergaderingen, die uitgaan van de Gere formeerde Bond in de Nederlandse Her vormde Kerk worden weer gehouden. Deze samenkomsten staan in het teken van de bezinning op de kerk, met als thema 'Om een gereformeerde kerk'. Voor de regio Goeree-Overflakkee, Voome Putten en de provincie Zeeland vindt de vergadering plaats op dinsdag 16 september in Nieuwe Tonge, in het Hervormd Centrum 'Elim', Zuiddijk 19. De aanvang is bepaald op 19.30 uur, maar vanaf 19.00 uur is er koffie. Op elke samenkomst wordt de leiding ver zorgd door een predikant uit de regio; de inleiding wordt gehouden door een Ud van het hoofdbestuur en voor genoemde regio is dat ds. R.H. Kieskamp uit Lienden. Voor meer inlichtingen verwijzen wij u naar 'De Waarheids vriend' van 4 september. -36- Als in een droom lopen ze naar elkaar toe. De plastic zak werpt hij snel van zich af, achter een den. Dan is ze bij hem. "Heleen..., mag ik bij je terugkomen?"vraagt hij zacht. Heeft hij echt alleen Elske gemist? Hij ziet haar ogen oplichten. Zoals dat vroeger gebeurde, als hij kwam. "Heleentje." Ze hoeft niet te antwoorden. Hij heeft het in haar ogen gelezen. Ze lopen naar de achterdeur. Zijn arm Ugt om haar schouder geslagen. Wat is hij blij, dat hij geen slok jenever genomen heeft. Hij heeft er op het moment ook geen behoefte aan. Nu is er maar één ding belangrijk meer. Dronken is hij. Dronken van liefde voor zijn vrouw. Nu pas merkt hij hoe hij haar gemist heeft. De deur valt achter hen in 't slot. Op de tuinstoel ligt het boek. Vergeten. Op de keuken tafel staat een zakje met een hondje. Ook daar denkt niemand aan. Totdat het half vier is en de deur met een bons openvliegt. "Papa, bent u er weer!" klinkt een heldere kinderstem. Ze vliegt tegen hem aan en knelt haar stevige armpjes om zijn hals, alsof ze hem nooit meer los wil laten. "Ja en papa blijft bij mama en jou." "Echt?" "Ja, echt en ga nu maar eens in de keuken op de tafel kijken. Daar staat wat voor jou." De kleine is verrukt over het cadeau. "Ik ben heel bUj met het hondje, maar dat u er weer bent, is het allerfijnste, papa", fluistert ze echter in zijn oor. Dan gaat er een stroom van geluk door zijn lichaam. Die avond, als ze samen Elske naar bed hebben gebracht, wordt er heel wat afgepraat. Want dat hebben ze geleerd. Ze moeten veel meer met eUcaar praten. Dan was het waarschijnlijk nooit zover gekomen. "Ik heb je zo gemist", zegt Heleen steeds. "Ik jou ook, hoewel ik eerst erg boos op je was", bekend hij. "Dat is ook geen wonder", zegt ze beschaamd. "Ja, wat je gezegd hebt, heeft me inderdaad diep gekrenkt", geeft hij eerlijk toe. "De heb er ook enorm spijt van. Ik weet niet hoe het kwam, dat ik zoiets gemeens kon zeggen. De. Ze gaat niet verder. "Ik heb er diep over nagedacht", gaat Rob dan verder. "Je was jaloers. Jaloers op mij. omdat Elske zo aan mij hing en jaloers op de band, die wij in de familie heb ben." "Dat is ook zo", bekent ze zacht. "Jij wilde aandacht, maar er is meer en dat zul je me nu toch eindehjk eens moeten vertellen. Heleen. Zo gaat het niet langer. Het hoeft niet meteen, maar ik wil weten wat er met jou gebeurd is. Ik weet, dat er vroe ger problemen zijn geweest. Dat je het moeilijk vindt erover te praten. Toen ben ik al verkeerd geweest.De had je moeten pressen om te spreken. Dan hadden we niet vanaf het begin zoveel problemen gehad." Ze kijkt naar de punten van haar schoenen. "Niet wegkijken. Heleen. Zo komen we er niet uit. Toe, haal maar een lekkere kop koffie voor me. Die kun jij aUeen zo lekker zetten Of misschien ben ik die smaak het meest gewend", plaagt hij en trekt haar naar zich toe. Het is heel goed weer samen te zijn. Toch duwt hij haar na een poosje van zich af, hoewel met tegenzin. Het is zo verleidelijk nergens over te praten en gewoon weer van elkaar te houden. Maar hij wU het niet meer zoals vroeger. Ze moeten praten. "Ik durf het niet", zegt ze opeens zacht. "Waarom niet?" vraagt hij verbaasd. "De weet toch, dat er iets geweest is en ik vermoed allang, dat het iets vre selijks is. Zeker na die opmerking waardoor ik een poos weggegaan ben. Het zal me niet overvaUen, Heleen." "De..." Hij ziet haar worsteling. "Ga eerst maar koffie klaarmaken. Misschien kun je het daarna verteUen en anders morgen of overmorgen. De zal geduld hebben. Ik wil het goed tussen ons heb ben, omdat ik van je hou." Hij ziet de tranen in haar ogen. Weer komt even de gedachte in hem op alles maar zo te laten, maar nee dat kan niet. Hun huwelijk moet gered worden. Liefst zon der hulp van buitenaf, maar als het niet anders kan, dan zal hij die inroepen. Voor Heleen, voor zichzelf, maar ook voor zijn kind moet hij nu doorzetten. Heleen blijft een tijd in de keuken. Eindelijk komt ze terug met een blad waarop de twee bekende mokken staan. Hij heeft ze zelf eens voor haar gekocht, toen ze een middag weg waren. Wat is het heerlijk om weer samen thuis te zijn. "De ben nog even boven wezen kijken", zegt Heleen. "Elske lag met het hondje in haar arm te slapen." Zijn kind! Hij heeft spijt, dat hij haar zolang alleen gelaten heeft. Hij hoort weer haar stemmetje: "Dat u er weer bent, is het allerfijnste, papa." Hij voelt zich opeens ontzettend moe. "Als je het niet erg vindt, ga ik naar bed, Heleen. De ben moe van alle wederwaardigheden", zegt hij. "Dat is goed", antwoordt ze. Dat is mijn schuld, denkt ze. Traag loopt hij de trap op. Hij kijkt even om de hoek bij Elske. Ze Ugt heel rust te slapen, met het hondje dicht tegen zich aangeklemd. Dan ontsluit hij de deur van de echtelijke slaapkamer. Eigenlijk zou hij beter op de logeerkamer kunnen gaan liggen, maar dan weet Heleen niet wat haar overkomt en zal ze denken, dat hij boos op haar is. Dat is hij niet, maar er moet een oplos sing komen. Zo wil hij het niet langer. In de kast zoekt hij een schone pyama. Dan loopt hij naar de badkamer. In bed luistert hij naar de geluiden, die van beneden komen. Daarna is het stil, maar Heleen komt nog niet naar boven. De moeheid lijkt opeens verdwenen. Nu hij ligt, is hij juist heel helder. Hij gaat in zijn gedachten terug naar de dag, waarop hij vertrokken is. Hij hoort Heleen de vreselijke woorden weer zeggen. Als hij daaraan denkt, zou hij bijna toch naar de logeerkamer gaan. Het waren immers woorden, die hij nooit meer zal vergeten. Ook al wil hij ze haar vergeven. Het is immers haar schuld niet, dat ze zo geworden is. Net als hij wat soezerig begint te worden, komt Heleen de slaapkamer binnen. Hij houdt zich slapend, maar volgt al haar bewegingen. Al is het schemerig, toch ziet hij, dat ze mager geworden is. Dat was hem net niet opgevallen. In haar witte nachthemd loopt ze naar haar bed. Wat duurt het lang voordat ze erin stapt. Hij kijkt tussen zijn wimpers door en ziet, dat ze geknield Ugt. Het ontroert hem. Zelf doet hij dat allang niet meer. Een Uchte beweging van haar doet hem zijn ogen weer sluiten. Ze glipt onder het dekbed. Stil ligt ze naast hem. Hij zou haar naar zich toe willen trekken, maar hij doet het niet. Eerst moet dat andere goed zijn. Heleen draait zich na een tijd op haar rechterzij. Hij zou ook wel om willen draaien, maar dan zal ze mer ken dat hij nog wakker is. Hoewel, dat mag ze ook wel weten. Hij ligt nu ook op zijn rechterzij, maar raakt haar niet aan. Beiden liggen ze tijden wakker. Samen, maar toch zo alleen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5