VREUGDE EN
VERDRIET
ethiek
Emunosi-tiiEuws
PREDIKBEURTEN
Nationale Collecte Nierstichting:
Kledingbeurs
Verzoening
en verlossing
Zeven prijswinnaars bij
fa. Van loon te Oude Tonge
'Een nieraandoening verziekt je leven'
September
Henk in 't Veld in
Flaifkeecialiteiten
EIIIVIIDEtl-IIIEUWS
Extra Kerkdienst
Gereformeerde Gem.
Oud papieractie Dirksland
Melissant
Duivelands Mannenkoor
Streekdrachtvereniging
'de Arke' komt naar
'Geldershof
Naar de advertentiepagina
Verschillende motieven
We leven in een gemeenschap
Voorbede en dankzegging
De formulering
W. H. Velema
Zondag 7 september 2003
Ruim 75.000 vrijwilligers gaan in de
derde -week van september op pad
voor de Nationale Collecteweek van
de Nierstichting. Het thema van de
collecte is 'Een nieraandoening ver
ziekt je leven'. De dagelijkse realiteit
voor nierpatiënten die moeten dialy-
seren om in leven te blijven. De Nier
stichting wil deze nierpatiënten zoveel
mogelijk helpen en bijstaan, maar dat
kost geld. Daarom komen de collec
tanten van de Nierstichting van 14 tot
en met 20 september langs de deur
voor een vrijwillige bijdrage.
Alledaags
35 jaar Nierstichting
PAGINA 2
VRUDAG 5 SEPTEMBER 2003
Er zijn heel wat lezers die niet op de voorpa
gina beginnen. Zij nemen de krant ter hand
en bladeren daarin tot ze bij de advertentie
pagina zijn. En dan niet allereerst de zakelij
ke advertenties, de aanbiedingen en uitnodi
gingen om te komen kijken en om te kopen,
maar advertenties in verband met familiege
beurtenissen: in het bijzonder overlijdensad
vertenties, berichten over geboorten en over
zoveel jaar getrouwd te mogen zijn.
Hoewel ik zelf altijd bij de voorpagina begin
en dan lees in wat erop volgt, sla ik de adver
tentiepagina nooit over. Voorzover ik mij
herinneren kan heb ik altijd naar die pagina
gekeken; en met interesse.
Wat vindt u daar nu aan, zal een lezer vra
gen. Ik ben geneigd te antwoorden: ga eens
praten met een lezer die dat ook doet. Dan
zult u versteld staan over de antwoorden die
u krijgt.
Laat ik beginnen bij het antwoord dat voor
mij het laagst op de lijst van te waarderen
motivaties staat: dat is, pure nieuwsgierig
heid. Er zijn mensen die gewoon nieuwsgie
rig zijn naar familienieuws, het wel en wee
van anderen. Ik zeg niet dat dit niet mag.
Toch lijkt me dit motief meer ik-betrokken
dan gericht op het meeleven met de ander.
Dan zijn er mensen die echt belangstelling
hebben voor wat anderen meemaken. Zij
gaan na of er namen van bekenden bij staan
en worden zo op de hoogte gehouden van
wat er in het leven van andere gebeurt.
In zekere zin zijn advertenties daarvoor ook
bedoeld. Behoort men niet tot de kleinere
kring van familieleden, goede bekenden of
vaste relaties, dan kan er toch behoefte zijn
om anderen - wat meer op een afstand
staand - te doen delen in vreugde en ver
driet. Dat kan ook daarom gewenst zijn,
omdat het onmogelijk is ieder die men kent
een persoonlijk bericht te sturen.
Daarom is het een goed gebruik en ook een
passende gelegenheid om berichten over
vreugde en verdriet anderen via een krant of
streekblad te doen toekomen.
Wij zijn leden van een gemeenschap. Wij
leven in een gemeenschap. Dat betekent dat
we - ik hoop gezonde - belangstelling heb
ben voor elkaar. Ik acht dat een groot goed:
zowel om die belangstelling te voeden door
berichten te plaatsen, alsook om die belang
stelling te tonen. Het is duidelijk dat de
berichtgeving een tweezijdige functie heeft;
van de een naar de ander toe. En van de
lezer/ontvanger naar de berichtgever toe.
Dit betekent niet dat er altijd gereageerd
moet worden. Veelal zal dat - begrijpelijker
wijs - niet gedaan worden. Je deelt als lezer
in het nieuws dat een ander als inzender/
afzender aan je kwijt wil. Het zal anderen
vergaan zoals mij, datje bij de ontmoetingen
met de persoon in kwestie of bij een gesprek
over die persoon(en) zegt: dat heb ik gele
zen.
Dat wil zoveel zeggen als: in de vreugde of
het verdriet deel ik. Door de advertentie heb
ik er kennis van genomen en ben ik ermee
bezig geweest.
Een intensievere vorm van delen in eikaars
vreugde en verdriet is het goede gebruik van
voorbede en dankzegging in de kerkelijke
gemeente. Dan wordt een hele gemeente
betrokken bij lief en leed van een gemeente-
lid of een hele familie.
Zelf vind ik dat je zuinig moet zijn met het
vragen van voorbede en dankzegging. Een
heel enkele keer heb ik het meegemaakt dat
mensen daar (te) veelvuldig om vroegen. Ik
kon me niet aan de indruk onttrekken dat er
iets bij was van in de belangstelling (willen)
staan. Dan moet je als predikant de voorbe
de weten te 'reguleren', in de zin van: We
hebben dat al gedaan. Zullen we even wach
ten tot het einde van de ziekte, de genezing -
als het daarop mag uitlopen.
Ik ken ook mensen die (te) terughoudend
zijn in het vragen van de voorbede' van de
gemeente. Ze willen niet dat hun namen
genoemd worden in het gebed van de ge
meente.
Jarruner is dat, want de omstandigheden
dringen er wel toe, en in hun hart hebben ze
er eigenlijk wel behoefte aan. De predikant
zal hier soms zelf het initiatief willen of
moeten nemen.
Nog even terug naar de niet-gevraagde voor
bede. Omdat ik steeds weer in andere ge
meenten voorga en de mensen zelf niet of
meestal niet van nabij ken, voel ik me nogal
eens gedrongen om in de voorbeden een zin
als deze te gebruiken: Er zullen ook mensen
in de gemeente zijn die de voorbede nodig
hebben, maar daar niet om durven vragen.
Laten we dan vanmorgen ook die mensen -
niet met name genoemd - een plaats in onze
gebeden mogen geven.
Nu ik hierover schrijf, wil ik er ook op wij
zen dat bij dankzegging voor het voorrecht
van zoveel jaar getrouwd te zijn, gedacht
mag worden aan hen die dat voorrecht niet
beleven. Misschien moet ik wel zeggen dat
aan hen, zonder namen te noemen, gedacht
moet worden.
Ik vraag nog even aandacht voor de formu
leringen die in advertenties worden gebruikt.
Daarin is soms een zekere eenvormigheid,
maar soms ook verscheidenheid die uitdruk
king geeft aan de gevoelens van hen die de
advertentie plaatsen.
Als lezer tracht ik altijd door de woorden
heen te dringen tot op de gevoelens van de
mensen. Soms is dat onmogelijk. De formu
lering is zo algemeen, dat je er verder niet
wat uit kunt afleiden; maar meestal zit er
toch wel een persoonlijk element in. Dat
waardeer ik zeer. Op die manier krijg je toch
enig contact met hen die de advertentie
plaatsen. Wat een verdriet, wat een verlies,
of welk een vreugde, denk ik dan.
Wat ligt er achter zo'n bericht? Ik begrijp
heel goed dat er lezers van dit artikel zijn die
zich de tijd en de moeite niet gunnen om zo
met familieberichten bezig te zijn. Mis
schien vinden ze deze beschouwing wel
overbodig. Ik laat dat oordeel graag aan die
lezers.
Niettemin weet ik uit eigen ervaring en uit
gesprekken met anderen, dat berichten ook
anders verwerkt kunnen worden. Daarom
pleit ik ervoor ook in de formulering iets van
de gevoelens van de inzender te laten door
klinken.
Om twee redenen pleit ik daarvoor: Hiermee
spreken de berichtgevers zich voor de lezers
uit. Ze brengen iets van hun gevoelens naar
buiten.
En anderzijds: de lezers, als geadresseerden,
kunnen zich enigermate indenken wat de
ander beleeft. Dat verdiept het meeleven.
Als ik bepaalde advertenties lees, denk ik:
Wat ligt daar een stuk vreugde of vaak
ook verdriet achter. Wat een voorrecht om
het zo, aan het einde van het leven, vanuit
het geloof in Gods genade te mogen zeg
gen.
Dan weer: wat een donkerheid en wat een
schaduwen vallen er over dit leven. Je be
hoeft iemands levensgeschiedenis niet van a
tot z te kennen, om toch aan te voelen dat er
moeite en verdriet is geweest.
Daarom wil ik ervoor pleiten dat we in onze
advertenties duidelijk en eerlijk zijn. Open
heid versterkt het meeleven. Het is belang
rijk dat we nadenken over wat en hoe we
onze vreugde en verdriet aan medemensen
bekend bekendmaken. Dat vergemakkelijkt
van weerszijden de hartelijkheid van het
meeleven.
In deze tijd van vervreemding van de kerk en
van het Woord van God wil ik er vooral op
aandringen: laat de naam, de steun en de
genade van God er niet buiten. Ik vind het
steeds weer verrassend hoe mensen aan deze
ervaringen met God uitdrukking weten te
geven.
Hem zij de eer, ook in de moeiten van het
leven. Het is een voorrecht vreugde en Ver
driet met Hem en voor Zijn aangezicht te
beleven. Dat klinke ook door in onze adver
tenties.
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
en 18.30 uur uur ds. R. Veldman, v.m.
bediening Heilige Avondmaal en nam.
nabetrachting Heilig Avondmaal. Eben-
Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 18.30
uur ds. G. Meuleman, nabetrachting Hei
lig Avondmaal. Donderdag H septem
ber 2003:19.30 uur ds. R. Veldman,
afscheidsdienst - Ger. Gem. 9.30 en
18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur br. R. H. Hartkamp en 15.00 uur (in
sporthal) ds. C. W. Hoek ds. G. C.
Kant, bevestigings en intrededienst -
Doopsgezinde kerk 9.30 uur ds. D.
Boers en 18.30 uur ds. A. M. Langhout.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m.
voorbereiding Heilig Avondmaal en
nam. bediening Heilige Doop.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. M. Diepeveen en 18.00 uur ds. W.
L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. G.
Arensman en 15.00 uur bevestigings- en
intrededienst ds. G. C. Kant in Ouddorp.
MELISSANT -Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. Kot, Borssele, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam. dankzegging
chr. streekblad op gerefonneerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 1020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AIgemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 1440
e-mail: J,Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd,
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar €35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur mw. ds. A, B. Worst, startzondag -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
H. A. Samsom, v.m. bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. L. Lammers,
Giessen Nieuwkerk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Wijk, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. C. Oor
schot, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en nam. nabe
trachting Heilig Avondmaal - Lukaska-
pelHDG 10.15 uur ds. G. C. Kunz,
bediening Heilig Avondmaal - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma -
Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M.
R. Hoffenkamp, dopen - CAMA Chris
tengemeente, het Prieel, 10.00 uur J. de
Gans, H. Avondmaal.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. C. Gie-
len, bediening Heilige Doop - Chr. Ger.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. van der
Zwan - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds.
J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. L. J.
Lingen en 17.00 uur kand. F. Hoogen-
dijk.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam. dankzegging
Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
W. L. Smelt, Stellendam en 18.00 uur ds.
W. van Gorsel, Bergambacht - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Evangelie Gemeente Beréa, gebouw
'De Bron', 10.00 uur H. Scheermeijer.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Din-
teloord en 18.00 uur ds. H. A. Samsom,
voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van
Exel en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal - Ger.
Kerk 10.00 uur drs. D. Pranger en 18.00
uur de heer J. Glas.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. R. H. Kieskamp, Lienden, bedie
ning Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds.
H. van Giiücel, Goes, dankzegging Heilig
Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de
heer Seele en 18.00 uur drs. Koster.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. L. D. Burger, Waddinxveen, bedie
ning Heilig Avondmaal.
OUDDORP - Dinsdag 9 september, 19.30
uur, ds. J.S. van der Net.
Aanstaande zaterdag wordt in Dirksland
het oud papier weer opgehaald. U wordt
verzocht het papier vóór 8.30 uur goed
gebundeld buiten te zetten. Bij voorbaat
dank namens de vrijwilligers van de Ned.
Herv. Gemeente van Dirksland.
Bij meer dan 40.000 mensen werken de nie
ren slecht en bij duizenden patiënten hele
maal niet meer. Zij moeten om in leven te
blijven dialyseren; een intensieve en belas
tende behandeling. Patiënten moeten drie
dagen per week naar het ziekenhuis om hun
September is van oudsher de herfstmaand
en dat betekent de 'r' in de maand. Kortom,
het tijdperk van vitamine- en andere pre
paraten is daar. Nog even en de super-
grootverpakkingen waxinelichtjes liggen op
de schappen en in de verkoopmanden van
de winkelketens. De nazomer lijkt in veel
opzichten al begonnen: de temperatuur en
de prijzen van kleding en schoenen maken
een vrije val. De wintercollectie hing half
juni al in de kledingwinkels. Het 'r' gehal
te leidt ertoe dat gezondheidstips buis en
blad meer en meer vullen. De eerste blade
ren vallen van de bomen en de folders
gevuld met 'wordt-niet-verkouden tipsvin
den gretig aftrek. Herfstcapsules en winter-
pillen moeten najaarskwalen van het lijf
houden.
De scholen zijn weer begonnen en een
opeenhoping van kleine en grote snotneu
zen is niet bevorderlijk voor de najaarsge-
zondheid van scholieren en bedreigt de
prille weerstand tegen bacterie en vinis.
Ook het weer draagt z'n steentje bij. Hol
landse buien doen er nog een schepje boven
op. Waar september al niet goed voor is. Na
een hete zomer, een 'natte' herfst. De hetfst
kan ook een warme nazomer zijn of, wat
later in het seizoen, in Canada en Ameri
ka, een zgn. Indian Summer, met een bla-
derpracht die een onvergetelijke indruk ach
terlaat.
Meteorologisch is het al zover, over drie
weken ivordt op de kalender de zomer uitge-
luid en begint het prachtvolle najaar. Voor
mij het mooiste jaargetijde, echt Hollands
met regen en zonneschijn en schitterende
najaarsluchten. Ondanks het feit dat velen
de hetfst beschouwen als de opmaat voor de
zvinter laat ik mij dit seizoen niet afnemen.
De winter begint pas bij seiieuze sneeuw en
flinke vorst, tot die tijd heb ik genoeg aan
de 'r' in de maand. Een welgemeend
najaarsadvies mag evenwel niet ontbreken.
Na het lezen van dit stukje adviseer ik u,
voor de herfstbuien echt losbarsten, fluks
een lepel levertraan naar binnen te gieten.
bloed urenlang te laten spoelen, of thuis om
de paar uur via het buikvlies spoelen. Ze ver
liezen vaak werk en sociale contacten, zijn
altijd moe, hebben jeuk en ze moeten zich
houden aan de bijna onmenselijke opgave
van de Vochtbeperking. Dialyse kan slechts
10% van de nierfunctie overnemen, daarom
voelen
nierpatiënten zich vaak ziek en gaat hun con
ditie steeds verder achteruit. Elk jaar weer
komen er ruim 1.400 dialysepatiënten bij die
deze zware behandeling moeten ondergaan.
De Nierstichting zet zich al 35 jaar in voor
de verbetering van de kwaliteit van leven
van nierpatiënten. In 1968 werd de Nier
stichting opgericht met als primaire doel de
dialysebehandeling te verbeteren en de capa
citeit ervan te vergroten. Op dat gebied heeft
de Nierstichting de afgelopen jaren veel
bereikt. Maar aangezien dialyse een zeer
intensieve en belastende behandeling blijft,
wil de Nierstichting er nog meer aan doen
om deze behandeling te voorkomen. Daar
om richt de Nierstichting zich de komende
jaren vooral op het terugdringen van het aan
tal nierpatiënten dat afhankelijk is van de
dialysebehandeling. Dat wil de Nierstichting
op de eerste plaats doen door het bevorderen
van orgaandonatie. De wachttijd voor een
niertransplantatie is 4,5 jaar, waardoor nier
patiënten onnodig
lang moeten dialyseren en zelfs overlijden
op de wachtlijst. Daarnaast wil de Nierstich
ting het aantal dialysepatiënten terugdringen
door meer aandacht te besteden aan de pre
ventie van nierziekten.
Voor meer informatie www.nierstichting.nl
De stichting Peuterspeelzaal 'De Bezige Bij
en' organiseert op woensdag 8 oktober van
19.00 tot 22.00 uur en op donderdag 9 okto
ber van 9.00 tot 10.00 uur een kledingbeurs
voor najaars- en winterkleding, kindermeu-
bilair, speelgoed etc, in de Melishof te
Melissant.
Inleveren van goederen kan op woensdag 1
oktober van 19.30 tot 20.30 uur, donderdag
2 oktober van 9.00 tot 11.00 uur en vrijdag 3
oktober van 9.00 tot 11.00 uur.
Gelieve geen ondergoed in te leveren en de
goederen dienen schoon en heel te zijn. Van
de opbrengst is 35% bestemd voor de peu
terspeelzaal. Het bestuur kan niet aansprake
lijk gesteld worden voor eventuele zoekge
raakte artikelen.
Ophalen van geld en niet verkochte artikelen
kan op vrijdag 10 oktober van 20.00 tot
20.30 uur. Tijdens de beurs van donderdag
ochtend is kinderopvang mogelijk. De kos
ten hiervan bedragen 1,20.
Op 3 september is het Duivelands Man
nenkoor weer begonnen aan een nieuw sei
zoen na een tijd van vakantie. De eerstvol
gende data van de repetitieavonden zijn
gepland op 10 en 24 september. Belang
stellenden zijn van harte welkom in
gebouw Oosterhof, Sint Joosdijk te Oos-
terland. Aanvang 20.00 uur.
Het zal Deo volente midden volgend jaar
vijftig jaar geleden zijn dat hij overleed.
Maar toch is zijn naam nog niet in de verge
telheid weggegleden: dominee Izaak Kievit,
vele jaren hervormd predikant te Baarn en
scribent van talloos veel artikelen in het
Gereformeerd Weekblad. Zijn biografie ver
scheen vorig jaar. Onder de titel 'De tijd is
kostbaar'. Ds. I. Kievit was een toonaange
vend predikant, die zich beijverd heeft voor
de gereformeerde prediking en voor de
erkenning van de gereformeerde beginselen
in de Nederlandse Hervormde Kerk. Door
zijn persarbeid, door zijn prediking en door
zijn vaderlijke invloed op een groep jonge
predikanten heeft hij in zijn dagen een stevig
stempel gezet op velen.
In ds. I. Kievit is gedurende de eerste helft
van de vorige eeuw aan de kerk in ons land
veel gegeven. Wie naar hem wilde luisteren,
die onderwees hij in de waarheid van Schrift
en belijdenis. Met name de geschriften van
Calvijn waren hem zeer lief. Uit diezelfde
waarheid leefde hij door genade ook zelf. In
de kerkbode van de classis Harderwijk
schreef de bekende dominee van Oene, ds.
J.T. Doornenbal, na de begrafenis van ds. I.
Kievit: "Het was een zeldzame begrafenis,
waardig de nagedachtenis van de dode.
Zeker zijn velen er door verkwikt en met
grote blijdschap zien wij er op terug. Ds.
Kievit is nu heen, maar wij treuren niet te
zeer en misgunnen hem de rust niet. De pel
grim is Thuis gekomen na jaren van smarte
lijk lijden. Ik denk aan het aangrijpende
woord van zijn zoon tijdens de rouwdienst:
Hij mocht gaan slapen. En hij was erg
moe..."
Ds. I. Kievit spreekt nog nadat hij gestorven
is. Onder meer door middel van het boek dat
onlangs op de markt werd gebracht en dat tot
titel heeft: 'De waarheid van de verzoening
en verlossing'. Het boek bevat een 25-tal
verhandelingen over Schriftplaatsen uit het
oude en uit het nieuwe testament. Enige
introductie op de persoon van de schrijver
ontbreekt. Zo ook op het karakter en de ach
tergrond van de opgenomen overdenkingen.
Dat is jammer. Nu moeten we gissen naar de
oorsprong ervan. Preken zijn het niet. De
predikaties van ds. Kievit waren altijd veel
uitvoeriger. Ik veronderstel dan ook dat het
hier meditaties betreft, waarschijnlijk ooit
verschenen in het Gereformeerd Weekblad.
De titel van deze bundel is trefzeker geko
zen. De meditaties vinden hun eenheid in de
belijdenis aangaande de waarheid van ver
zoening en veriossing. Verzoening door het
sterven van de Heere Jezus. En veriossing
door Zijn bloed. Vrijwel alle overdenkingen
wijzen op de betekenis van Zijn offerande.
In deze bundel klopt het hart van de bijbelse
bloed-theologie. De verzoening van een
schuldig zondaar met de heilige God door
het werk van Christus, voortkomend vanuit
het eeuwige welbehagen, toegepast en ver
zegeld door de Heilige Geest, gekend door
het geloof in Christus - dat was zijn predi
king. Ik ben het eens met de biograaf van ds.
Kievit als hij over zijn prediking schrijft dat
deze "enerzijds ontdekkend en scherp afsnij
dend (was), anderzijds de enige weg in
Christus ontsluitend." Het blijkt uit een
woord van ds. Kievit zelf: "Wij zijn lotge
meen met onze Heere, Die ons kocht met
Zijn bloed. Niet alleen in Zijn dood en
begrafenis, doch eveneens in Zijn opstan
ding, tot de hemelvaart toe, met Hem gezet
in de hemel. En dit moet nu in het geloof
worden beleefd, anders kunnen we het er
wel voor houden en geloven dat we geloven,
en dat onze gerechtigheid in de hemel is in
Christus, en in de gedachten Gods in de
hemel zijn, doch inmiddels ontbreekt de
levende band met Christus door de Heilige
Geest, en zijn we slechts naamchristenen.
Ik wil deze nieuwe meditatiebundel van har
te aanbevelen. U treft er degelijke kost in
aan. Geput uit het ha:rt van de Schriften en
onder woorden gebracht op een wijze die
naar het hart van Jeruzalem is. Bijna de helft
van de meditaties is geschreven naar aanlei
ding van Jesaja 53, het oudtestamentische
lijdensevangelie. Verder een drietal naar
aanleiding van Johannes 6, over het eten en
drinken ten eeuwigen leven. En overigens
lezen we over: de bediening van het bloed,
de sprake van het bloed, de veiligheid achter
het bloed en het leven uit het bloed. Eén van
de laatste hoofdstukken eindigt als volgt:
"De dood zal zijn heerschappij veriiezen
over Zijn volk, dat Hij kocht met Zijn bloed.
Meer dan dat Adam verioor, brengt Christus
weder. En Hij zocht het, waar het verioren
was! Daarom voldoening door verzoe
ning en verzoening door voldoening. Hem
zij met de Vader en de Geest de eer, de lof en
de aanbidding in der eeuwigheid. Zie dan
hier de waarheid van de verlossing en de ver
zoening u voorgesteld."
N.a.v.: H. Hille, De tijd is kostbaar. Ds.
Izaak Kievit in de branding van het ker
kelijk leven. Uitgeverij De Groot Goud-
riaan te Kampen. Gebonden. Geïllus
treerd. 252 pag. ISBN 90-6140-810-5.
Prijs 22,50.
Ds. 1. Kievit, De waarheid van de verzoe
ning en verlossing. Uitgeverij Van Hors-
sen b.v., Barneveld. Gebonden. 275 pag.
ISBN 90-6505-063-9. Prijs 18,50.
J.M.J. Kieviet
In verzorgingscentrum 'Geldershof' te
Dirksland vindt op woensdag 17 september
a.s. van 14.00-16.00 uur een presentatie
plaats van de streekdrachtvereniging 'de
Arke' van Goeree/Schouwen-Duiveland.
Behoud van het Zeeuwse erfgoed - de kle
derdracht - is één doel van 'de Arke'; dat
anderen er de waarde van in zullen blijven of
gaan zien zal ongetwijfeld een tweede doel
van de vereniging zijn. Daartoe bent u van
harte welkom om op genoemde tijden eens
een kijkje te komen nemen.
Twee uitzendingen van het programma
'Flakkeecialiteiten' van Radio Flakkee zijn
nodig voor het levensverhaal van Henk in 't
Veld uit Ooltgensplaat. De eerste uitzending
was op zaterdag 30 augustus. Henk vertelde
daarin, dat hij 52 jaar geleden werd geboren
in Ooltgensplaat en daar nog steeds woont.
Tijdens de watersnood moest hij noodge
dwongen een poosje in Dordrecht wonen.
Zaterdag 6 september om 09.00 uur wordt
het tweede deel uitgezonden. Daarin vertelt
Henk volop over zijn hobby bij het rijdend
trammuseum met o.a. rijtuig 363 en lok,
M67. De herhaling is dinsdag om 18.00 uur.
In de maanden juli en augustus had Uw Eigen Diogist van Loon uit Oude Tonge het flit
send zomer voordeel bonnenboekje', met daarin 1 pagina die was gereserveerd voor de
slagzinactie, met als mega hoofdprijs een digitale fotocamera. Afgelopen zaterdag werd
deze camera door Eef van Loon uitgereikt aan de winnaar: de familie Pipping uit Oude
Tonge. Tevens werden bij Bottelier van Loon, eveneens te Oude Tonge, zes prijswinnaars
bekend van de gelijktijdig lopende consumentenwedstrijd, waarbij iedereen stempels kon
sparen en d.m.v. een slagzin ook kans maakte op één van de vele prijzen. De prijswinaars
bij Bottelier van Loon zijn L.C. v.d. Pijl, A. Knöps, H.R Zwiers, M. Jonkers, T. Mosselman
en M.A. Jansen. Zij hebben inmiddels het bericht ontvangen dat ze hun prijs kunnen opha
len bij Botteüer van Loon. Op de foto ziet u de familie Pipping die zojuist hun digitale
camera in ontvangst mochten nemen uit handen van Eef van Loon (foto M. van Loon).