VREUGDE EN VERDRIET ethiek Emunosi-tiiEuws PREDIKBEURTEN Nationale Collecte Nierstichting: Kledingbeurs Verzoening en verlossing Zeven prijswinnaars bij fa. Van loon te Oude Tonge 'Een nieraandoening verziekt je leven' September Henk in 't Veld in Flaifkeecialiteiten EIIIVIIDEtl-IIIEUWS Extra Kerkdienst Gereformeerde Gem. Oud papieractie Dirksland Melissant Duivelands Mannenkoor Streekdrachtvereniging 'de Arke' komt naar 'Geldershof Naar de advertentiepagina Verschillende motieven We leven in een gemeenschap Voorbede en dankzegging De formulering W. H. Velema Zondag 7 september 2003 Ruim 75.000 vrijwilligers gaan in de derde -week van september op pad voor de Nationale Collecteweek van de Nierstichting. Het thema van de collecte is 'Een nieraandoening ver ziekt je leven'. De dagelijkse realiteit voor nierpatiënten die moeten dialy- seren om in leven te blijven. De Nier stichting wil deze nierpatiënten zoveel mogelijk helpen en bijstaan, maar dat kost geld. Daarom komen de collec tanten van de Nierstichting van 14 tot en met 20 september langs de deur voor een vrijwillige bijdrage. Alledaags 35 jaar Nierstichting PAGINA 2 VRUDAG 5 SEPTEMBER 2003 Er zijn heel wat lezers die niet op de voorpa gina beginnen. Zij nemen de krant ter hand en bladeren daarin tot ze bij de advertentie pagina zijn. En dan niet allereerst de zakelij ke advertenties, de aanbiedingen en uitnodi gingen om te komen kijken en om te kopen, maar advertenties in verband met familiege beurtenissen: in het bijzonder overlijdensad vertenties, berichten over geboorten en over zoveel jaar getrouwd te mogen zijn. Hoewel ik zelf altijd bij de voorpagina begin en dan lees in wat erop volgt, sla ik de adver tentiepagina nooit over. Voorzover ik mij herinneren kan heb ik altijd naar die pagina gekeken; en met interesse. Wat vindt u daar nu aan, zal een lezer vra gen. Ik ben geneigd te antwoorden: ga eens praten met een lezer die dat ook doet. Dan zult u versteld staan over de antwoorden die u krijgt. Laat ik beginnen bij het antwoord dat voor mij het laagst op de lijst van te waarderen motivaties staat: dat is, pure nieuwsgierig heid. Er zijn mensen die gewoon nieuwsgie rig zijn naar familienieuws, het wel en wee van anderen. Ik zeg niet dat dit niet mag. Toch lijkt me dit motief meer ik-betrokken dan gericht op het meeleven met de ander. Dan zijn er mensen die echt belangstelling hebben voor wat anderen meemaken. Zij gaan na of er namen van bekenden bij staan en worden zo op de hoogte gehouden van wat er in het leven van andere gebeurt. In zekere zin zijn advertenties daarvoor ook bedoeld. Behoort men niet tot de kleinere kring van familieleden, goede bekenden of vaste relaties, dan kan er toch behoefte zijn om anderen - wat meer op een afstand staand - te doen delen in vreugde en ver driet. Dat kan ook daarom gewenst zijn, omdat het onmogelijk is ieder die men kent een persoonlijk bericht te sturen. Daarom is het een goed gebruik en ook een passende gelegenheid om berichten over vreugde en verdriet anderen via een krant of streekblad te doen toekomen. Wij zijn leden van een gemeenschap. Wij leven in een gemeenschap. Dat betekent dat we - ik hoop gezonde - belangstelling heb ben voor elkaar. Ik acht dat een groot goed: zowel om die belangstelling te voeden door berichten te plaatsen, alsook om die belang stelling te tonen. Het is duidelijk dat de berichtgeving een tweezijdige functie heeft; van de een naar de ander toe. En van de lezer/ontvanger naar de berichtgever toe. Dit betekent niet dat er altijd gereageerd moet worden. Veelal zal dat - begrijpelijker wijs - niet gedaan worden. Je deelt als lezer in het nieuws dat een ander als inzender/ afzender aan je kwijt wil. Het zal anderen vergaan zoals mij, datje bij de ontmoetingen met de persoon in kwestie of bij een gesprek over die persoon(en) zegt: dat heb ik gele zen. Dat wil zoveel zeggen als: in de vreugde of het verdriet deel ik. Door de advertentie heb ik er kennis van genomen en ben ik ermee bezig geweest. Een intensievere vorm van delen in eikaars vreugde en verdriet is het goede gebruik van voorbede en dankzegging in de kerkelijke gemeente. Dan wordt een hele gemeente betrokken bij lief en leed van een gemeente- lid of een hele familie. Zelf vind ik dat je zuinig moet zijn met het vragen van voorbede en dankzegging. Een heel enkele keer heb ik het meegemaakt dat mensen daar (te) veelvuldig om vroegen. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat er iets bij was van in de belangstelling (willen) staan. Dan moet je als predikant de voorbe de weten te 'reguleren', in de zin van: We hebben dat al gedaan. Zullen we even wach ten tot het einde van de ziekte, de genezing - als het daarop mag uitlopen. Ik ken ook mensen die (te) terughoudend zijn in het vragen van de voorbede' van de gemeente. Ze willen niet dat hun namen genoemd worden in het gebed van de ge meente. Jarruner is dat, want de omstandigheden dringen er wel toe, en in hun hart hebben ze er eigenlijk wel behoefte aan. De predikant zal hier soms zelf het initiatief willen of moeten nemen. Nog even terug naar de niet-gevraagde voor bede. Omdat ik steeds weer in andere ge meenten voorga en de mensen zelf niet of meestal niet van nabij ken, voel ik me nogal eens gedrongen om in de voorbeden een zin als deze te gebruiken: Er zullen ook mensen in de gemeente zijn die de voorbede nodig hebben, maar daar niet om durven vragen. Laten we dan vanmorgen ook die mensen - niet met name genoemd - een plaats in onze gebeden mogen geven. Nu ik hierover schrijf, wil ik er ook op wij zen dat bij dankzegging voor het voorrecht van zoveel jaar getrouwd te zijn, gedacht mag worden aan hen die dat voorrecht niet beleven. Misschien moet ik wel zeggen dat aan hen, zonder namen te noemen, gedacht moet worden. Ik vraag nog even aandacht voor de formu leringen die in advertenties worden gebruikt. Daarin is soms een zekere eenvormigheid, maar soms ook verscheidenheid die uitdruk king geeft aan de gevoelens van hen die de advertentie plaatsen. Als lezer tracht ik altijd door de woorden heen te dringen tot op de gevoelens van de mensen. Soms is dat onmogelijk. De formu lering is zo algemeen, dat je er verder niet wat uit kunt afleiden; maar meestal zit er toch wel een persoonlijk element in. Dat waardeer ik zeer. Op die manier krijg je toch enig contact met hen die de advertentie plaatsen. Wat een verdriet, wat een verlies, of welk een vreugde, denk ik dan. Wat ligt er achter zo'n bericht? Ik begrijp heel goed dat er lezers van dit artikel zijn die zich de tijd en de moeite niet gunnen om zo met familieberichten bezig te zijn. Mis schien vinden ze deze beschouwing wel overbodig. Ik laat dat oordeel graag aan die lezers. Niettemin weet ik uit eigen ervaring en uit gesprekken met anderen, dat berichten ook anders verwerkt kunnen worden. Daarom pleit ik ervoor ook in de formulering iets van de gevoelens van de inzender te laten door klinken. Om twee redenen pleit ik daarvoor: Hiermee spreken de berichtgevers zich voor de lezers uit. Ze brengen iets van hun gevoelens naar buiten. En anderzijds: de lezers, als geadresseerden, kunnen zich enigermate indenken wat de ander beleeft. Dat verdiept het meeleven. Als ik bepaalde advertenties lees, denk ik: Wat ligt daar een stuk vreugde of vaak ook verdriet achter. Wat een voorrecht om het zo, aan het einde van het leven, vanuit het geloof in Gods genade te mogen zeg gen. Dan weer: wat een donkerheid en wat een schaduwen vallen er over dit leven. Je be hoeft iemands levensgeschiedenis niet van a tot z te kennen, om toch aan te voelen dat er moeite en verdriet is geweest. Daarom wil ik ervoor pleiten dat we in onze advertenties duidelijk en eerlijk zijn. Open heid versterkt het meeleven. Het is belang rijk dat we nadenken over wat en hoe we onze vreugde en verdriet aan medemensen bekend bekendmaken. Dat vergemakkelijkt van weerszijden de hartelijkheid van het meeleven. In deze tijd van vervreemding van de kerk en van het Woord van God wil ik er vooral op aandringen: laat de naam, de steun en de genade van God er niet buiten. Ik vind het steeds weer verrassend hoe mensen aan deze ervaringen met God uitdrukking weten te geven. Hem zij de eer, ook in de moeiten van het leven. Het is een voorrecht vreugde en Ver driet met Hem en voor Zijn aangezicht te beleven. Dat klinke ook door in onze adver tenties. OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur uur ds. R. Veldman, v.m. bediening Heilige Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avondmaal. Eben- Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabetrachting Hei lig Avondmaal. Donderdag H septem ber 2003:19.30 uur ds. R. Veldman, afscheidsdienst - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. R. H. Hartkamp en 15.00 uur (in sporthal) ds. C. W. Hoek ds. G. C. Kant, bevestigings en intrededienst - Doopsgezinde kerk 9.30 uur ds. D. Boers en 18.30 uur ds. A. M. Langhout. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal en nam. bediening Heilige Doop. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Diepeveen en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. G. Arensman en 15.00 uur bevestigings- en intrededienst ds. G. C. Kant in Ouddorp. MELISSANT -Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Kot, Borssele, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging chr. streekblad op gerefonneerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 1440 e-mail: J,Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd, ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur mw. ds. A, B. Worst, startzondag - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom, v.m. bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. L. Lammers, Giessen Nieuwkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C. Oor schot, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. nabe trachting Heilig Avondmaal - Lukaska- pelHDG 10.15 uur ds. G. C. Kunz, bediening Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp, dopen - CAMA Chris tengemeente, het Prieel, 10.00 uur J. de Gans, H. Avondmaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. C. Gie- len, bediening Heilige Doop - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. van der Zwan - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur kand. F. Hoogen- dijk. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt, Stellendam en 18.00 uur ds. W. van Gorsel, Bergambacht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur H. Scheermeijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Din- teloord en 18.00 uur ds. H. A. Samsom, voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur drs. D. Pranger en 18.00 uur de heer J. Glas. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. R. H. Kieskamp, Lienden, bedie ning Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. H. van Giiücel, Goes, dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer Seele en 18.00 uur drs. Koster. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen, bedie ning Heilig Avondmaal. OUDDORP - Dinsdag 9 september, 19.30 uur, ds. J.S. van der Net. Aanstaande zaterdag wordt in Dirksland het oud papier weer opgehaald. U wordt verzocht het papier vóór 8.30 uur goed gebundeld buiten te zetten. Bij voorbaat dank namens de vrijwilligers van de Ned. Herv. Gemeente van Dirksland. Bij meer dan 40.000 mensen werken de nie ren slecht en bij duizenden patiënten hele maal niet meer. Zij moeten om in leven te blijven dialyseren; een intensieve en belas tende behandeling. Patiënten moeten drie dagen per week naar het ziekenhuis om hun September is van oudsher de herfstmaand en dat betekent de 'r' in de maand. Kortom, het tijdperk van vitamine- en andere pre paraten is daar. Nog even en de super- grootverpakkingen waxinelichtjes liggen op de schappen en in de verkoopmanden van de winkelketens. De nazomer lijkt in veel opzichten al begonnen: de temperatuur en de prijzen van kleding en schoenen maken een vrije val. De wintercollectie hing half juni al in de kledingwinkels. Het 'r' gehal te leidt ertoe dat gezondheidstips buis en blad meer en meer vullen. De eerste blade ren vallen van de bomen en de folders gevuld met 'wordt-niet-verkouden tipsvin den gretig aftrek. Herfstcapsules en winter- pillen moeten najaarskwalen van het lijf houden. De scholen zijn weer begonnen en een opeenhoping van kleine en grote snotneu zen is niet bevorderlijk voor de najaarsge- zondheid van scholieren en bedreigt de prille weerstand tegen bacterie en vinis. Ook het weer draagt z'n steentje bij. Hol landse buien doen er nog een schepje boven op. Waar september al niet goed voor is. Na een hete zomer, een 'natte' herfst. De hetfst kan ook een warme nazomer zijn of, wat later in het seizoen, in Canada en Ameri ka, een zgn. Indian Summer, met een bla- derpracht die een onvergetelijke indruk ach terlaat. Meteorologisch is het al zover, over drie weken ivordt op de kalender de zomer uitge- luid en begint het prachtvolle najaar. Voor mij het mooiste jaargetijde, echt Hollands met regen en zonneschijn en schitterende najaarsluchten. Ondanks het feit dat velen de hetfst beschouwen als de opmaat voor de zvinter laat ik mij dit seizoen niet afnemen. De winter begint pas bij seiieuze sneeuw en flinke vorst, tot die tijd heb ik genoeg aan de 'r' in de maand. Een welgemeend najaarsadvies mag evenwel niet ontbreken. Na het lezen van dit stukje adviseer ik u, voor de herfstbuien echt losbarsten, fluks een lepel levertraan naar binnen te gieten. bloed urenlang te laten spoelen, of thuis om de paar uur via het buikvlies spoelen. Ze ver liezen vaak werk en sociale contacten, zijn altijd moe, hebben jeuk en ze moeten zich houden aan de bijna onmenselijke opgave van de Vochtbeperking. Dialyse kan slechts 10% van de nierfunctie overnemen, daarom voelen nierpatiënten zich vaak ziek en gaat hun con ditie steeds verder achteruit. Elk jaar weer komen er ruim 1.400 dialysepatiënten bij die deze zware behandeling moeten ondergaan. De Nierstichting zet zich al 35 jaar in voor de verbetering van de kwaliteit van leven van nierpatiënten. In 1968 werd de Nier stichting opgericht met als primaire doel de dialysebehandeling te verbeteren en de capa citeit ervan te vergroten. Op dat gebied heeft de Nierstichting de afgelopen jaren veel bereikt. Maar aangezien dialyse een zeer intensieve en belastende behandeling blijft, wil de Nierstichting er nog meer aan doen om deze behandeling te voorkomen. Daar om richt de Nierstichting zich de komende jaren vooral op het terugdringen van het aan tal nierpatiënten dat afhankelijk is van de dialysebehandeling. Dat wil de Nierstichting op de eerste plaats doen door het bevorderen van orgaandonatie. De wachttijd voor een niertransplantatie is 4,5 jaar, waardoor nier patiënten onnodig lang moeten dialyseren en zelfs overlijden op de wachtlijst. Daarnaast wil de Nierstich ting het aantal dialysepatiënten terugdringen door meer aandacht te besteden aan de pre ventie van nierziekten. Voor meer informatie www.nierstichting.nl De stichting Peuterspeelzaal 'De Bezige Bij en' organiseert op woensdag 8 oktober van 19.00 tot 22.00 uur en op donderdag 9 okto ber van 9.00 tot 10.00 uur een kledingbeurs voor najaars- en winterkleding, kindermeu- bilair, speelgoed etc, in de Melishof te Melissant. Inleveren van goederen kan op woensdag 1 oktober van 19.30 tot 20.30 uur, donderdag 2 oktober van 9.00 tot 11.00 uur en vrijdag 3 oktober van 9.00 tot 11.00 uur. Gelieve geen ondergoed in te leveren en de goederen dienen schoon en heel te zijn. Van de opbrengst is 35% bestemd voor de peu terspeelzaal. Het bestuur kan niet aansprake lijk gesteld worden voor eventuele zoekge raakte artikelen. Ophalen van geld en niet verkochte artikelen kan op vrijdag 10 oktober van 20.00 tot 20.30 uur. Tijdens de beurs van donderdag ochtend is kinderopvang mogelijk. De kos ten hiervan bedragen 1,20. Op 3 september is het Duivelands Man nenkoor weer begonnen aan een nieuw sei zoen na een tijd van vakantie. De eerstvol gende data van de repetitieavonden zijn gepland op 10 en 24 september. Belang stellenden zijn van harte welkom in gebouw Oosterhof, Sint Joosdijk te Oos- terland. Aanvang 20.00 uur. Het zal Deo volente midden volgend jaar vijftig jaar geleden zijn dat hij overleed. Maar toch is zijn naam nog niet in de verge telheid weggegleden: dominee Izaak Kievit, vele jaren hervormd predikant te Baarn en scribent van talloos veel artikelen in het Gereformeerd Weekblad. Zijn biografie ver scheen vorig jaar. Onder de titel 'De tijd is kostbaar'. Ds. I. Kievit was een toonaange vend predikant, die zich beijverd heeft voor de gereformeerde prediking en voor de erkenning van de gereformeerde beginselen in de Nederlandse Hervormde Kerk. Door zijn persarbeid, door zijn prediking en door zijn vaderlijke invloed op een groep jonge predikanten heeft hij in zijn dagen een stevig stempel gezet op velen. In ds. I. Kievit is gedurende de eerste helft van de vorige eeuw aan de kerk in ons land veel gegeven. Wie naar hem wilde luisteren, die onderwees hij in de waarheid van Schrift en belijdenis. Met name de geschriften van Calvijn waren hem zeer lief. Uit diezelfde waarheid leefde hij door genade ook zelf. In de kerkbode van de classis Harderwijk schreef de bekende dominee van Oene, ds. J.T. Doornenbal, na de begrafenis van ds. I. Kievit: "Het was een zeldzame begrafenis, waardig de nagedachtenis van de dode. Zeker zijn velen er door verkwikt en met grote blijdschap zien wij er op terug. Ds. Kievit is nu heen, maar wij treuren niet te zeer en misgunnen hem de rust niet. De pel grim is Thuis gekomen na jaren van smarte lijk lijden. Ik denk aan het aangrijpende woord van zijn zoon tijdens de rouwdienst: Hij mocht gaan slapen. En hij was erg moe..." Ds. I. Kievit spreekt nog nadat hij gestorven is. Onder meer door middel van het boek dat onlangs op de markt werd gebracht en dat tot titel heeft: 'De waarheid van de verzoening en verlossing'. Het boek bevat een 25-tal verhandelingen over Schriftplaatsen uit het oude en uit het nieuwe testament. Enige introductie op de persoon van de schrijver ontbreekt. Zo ook op het karakter en de ach tergrond van de opgenomen overdenkingen. Dat is jammer. Nu moeten we gissen naar de oorsprong ervan. Preken zijn het niet. De predikaties van ds. Kievit waren altijd veel uitvoeriger. Ik veronderstel dan ook dat het hier meditaties betreft, waarschijnlijk ooit verschenen in het Gereformeerd Weekblad. De titel van deze bundel is trefzeker geko zen. De meditaties vinden hun eenheid in de belijdenis aangaande de waarheid van ver zoening en veriossing. Verzoening door het sterven van de Heere Jezus. En veriossing door Zijn bloed. Vrijwel alle overdenkingen wijzen op de betekenis van Zijn offerande. In deze bundel klopt het hart van de bijbelse bloed-theologie. De verzoening van een schuldig zondaar met de heilige God door het werk van Christus, voortkomend vanuit het eeuwige welbehagen, toegepast en ver zegeld door de Heilige Geest, gekend door het geloof in Christus - dat was zijn predi king. Ik ben het eens met de biograaf van ds. Kievit als hij over zijn prediking schrijft dat deze "enerzijds ontdekkend en scherp afsnij dend (was), anderzijds de enige weg in Christus ontsluitend." Het blijkt uit een woord van ds. Kievit zelf: "Wij zijn lotge meen met onze Heere, Die ons kocht met Zijn bloed. Niet alleen in Zijn dood en begrafenis, doch eveneens in Zijn opstan ding, tot de hemelvaart toe, met Hem gezet in de hemel. En dit moet nu in het geloof worden beleefd, anders kunnen we het er wel voor houden en geloven dat we geloven, en dat onze gerechtigheid in de hemel is in Christus, en in de gedachten Gods in de hemel zijn, doch inmiddels ontbreekt de levende band met Christus door de Heilige Geest, en zijn we slechts naamchristenen. Ik wil deze nieuwe meditatiebundel van har te aanbevelen. U treft er degelijke kost in aan. Geput uit het ha:rt van de Schriften en onder woorden gebracht op een wijze die naar het hart van Jeruzalem is. Bijna de helft van de meditaties is geschreven naar aanlei ding van Jesaja 53, het oudtestamentische lijdensevangelie. Verder een drietal naar aanleiding van Johannes 6, over het eten en drinken ten eeuwigen leven. En overigens lezen we over: de bediening van het bloed, de sprake van het bloed, de veiligheid achter het bloed en het leven uit het bloed. Eén van de laatste hoofdstukken eindigt als volgt: "De dood zal zijn heerschappij veriiezen over Zijn volk, dat Hij kocht met Zijn bloed. Meer dan dat Adam verioor, brengt Christus weder. En Hij zocht het, waar het verioren was! Daarom voldoening door verzoe ning en verzoening door voldoening. Hem zij met de Vader en de Geest de eer, de lof en de aanbidding in der eeuwigheid. Zie dan hier de waarheid van de verlossing en de ver zoening u voorgesteld." N.a.v.: H. Hille, De tijd is kostbaar. Ds. Izaak Kievit in de branding van het ker kelijk leven. Uitgeverij De Groot Goud- riaan te Kampen. Gebonden. Geïllus treerd. 252 pag. ISBN 90-6140-810-5. Prijs 22,50. Ds. 1. Kievit, De waarheid van de verzoe ning en verlossing. Uitgeverij Van Hors- sen b.v., Barneveld. Gebonden. 275 pag. ISBN 90-6505-063-9. Prijs 18,50. J.M.J. Kieviet In verzorgingscentrum 'Geldershof' te Dirksland vindt op woensdag 17 september a.s. van 14.00-16.00 uur een presentatie plaats van de streekdrachtvereniging 'de Arke' van Goeree/Schouwen-Duiveland. Behoud van het Zeeuwse erfgoed - de kle derdracht - is één doel van 'de Arke'; dat anderen er de waarde van in zullen blijven of gaan zien zal ongetwijfeld een tweede doel van de vereniging zijn. Daartoe bent u van harte welkom om op genoemde tijden eens een kijkje te komen nemen. Twee uitzendingen van het programma 'Flakkeecialiteiten' van Radio Flakkee zijn nodig voor het levensverhaal van Henk in 't Veld uit Ooltgensplaat. De eerste uitzending was op zaterdag 30 augustus. Henk vertelde daarin, dat hij 52 jaar geleden werd geboren in Ooltgensplaat en daar nog steeds woont. Tijdens de watersnood moest hij noodge dwongen een poosje in Dordrecht wonen. Zaterdag 6 september om 09.00 uur wordt het tweede deel uitgezonden. Daarin vertelt Henk volop over zijn hobby bij het rijdend trammuseum met o.a. rijtuig 363 en lok, M67. De herhaling is dinsdag om 18.00 uur. In de maanden juli en augustus had Uw Eigen Diogist van Loon uit Oude Tonge het flit send zomer voordeel bonnenboekje', met daarin 1 pagina die was gereserveerd voor de slagzinactie, met als mega hoofdprijs een digitale fotocamera. Afgelopen zaterdag werd deze camera door Eef van Loon uitgereikt aan de winnaar: de familie Pipping uit Oude Tonge. Tevens werden bij Bottelier van Loon, eveneens te Oude Tonge, zes prijswinnaars bekend van de gelijktijdig lopende consumentenwedstrijd, waarbij iedereen stempels kon sparen en d.m.v. een slagzin ook kans maakte op één van de vele prijzen. De prijswinaars bij Bottelier van Loon zijn L.C. v.d. Pijl, A. Knöps, H.R Zwiers, M. Jonkers, T. Mosselman en M.A. Jansen. Zij hebben inmiddels het bericht ontvangen dat ze hun prijs kunnen opha len bij Botteüer van Loon. Op de foto ziet u de familie Pipping die zojuist hun digitale camera in ontvangst mochten nemen uit handen van Eef van Loon (foto M. van Loon).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2