TWEEDE KAMERLEDEN
LAZEN ONNAUWKEURIG
e tl) i e
LITIE
Brandweer redt kalf uit gier kelder
Woord
Daad g
PREDIKBEURTEN
Keerpunt
0900-8844
Portret van een
godvrezende
U zoekt iets speciaél^
voor uw drukwerk?
Drukwerk nodié?
Henk in 't Veld in
Fiakkeecialiteiten
Getuigenoproep
gevraagd
EIIAtlDEtl-niEUWS
Goeree Overf lakkee
Goeree Overf lakkee
cteWaaf
Werd de kamer misleid?
Tocii een noordelijl«e taxibaan
Conclusie
Een onsmalielijk verliaal
Ook dichter bij huis
Drukkerij Gebr. de Waal
kan het U leveren!
Telefoon (0187) 471020
Zojadag 31 augustus 2003
Alledaags
Auto's flink beschadigd bij
aanrijding
Het is een tamelijk ingewikkelde zaak
geworden met de extra taxibaan op Schip
hol. Ik las in het Nederlands Dagblad (19
augustus) een artikel met als kop 'Extra taxi-
baan Schiphol is in de wet 'ingesmokkeld'".
Het Groen Links-kamerlid Wijnand Duy-
vendak vindt dat Schiphol de Kamer heeft
misleid.
Wat is het geval? Ik geef de feiten weer zoals
ik ze in bovengenoemd artikel aantrof,
enigszins verkort en vereenvoudigd.
Sinds een halfjaar is de vijfde baan - de Pol-
derbaan - in gebruik. Deze vijfde baan ligt
naast de Zwanenburgbaan, wat verder van
de Terminal. Om op die vijfde baan te
komen moeten vliegtuigen bij het taxiën een
start- en landingsbaan kruisen. Dit levert
gevaarlijke situaties op èn tijdverlies. Ik her
inner met dat ik ooit op het vliegveld van
Chicago bijna een half uur in het vliegtuig
heb zitten wachten, voordat we voor de start
de vertrekbaan op konden. Ik gebruik de ik-
vorm als een levendige herinnering aan die
ervaring. Ik zou natuurlijk moeten schrijven:
Het vliegtuig met bemanning en inzittenden
moesten bijna een half uur wachten.
Schiphol heeft het veiligheids- (èn tijdsjpro-
bleem willen oplossen door een vrijliggende
noordelijke taxibaan aan te leggen. De Raad
van State heeft daar een stokje voor gesto
ken. Toen is er een zuidelijke taxibaan aan
gelegd. Mijn conclusie is: dat mocht kenne
lijk wel. Waarom, weet ik niet.
Maar hoe dan ook, nu zijn er toch voorberei
dingen aan de gang voor een noordelijke
taxibaan. Hoe is dat mogelijk? Uiteraard
hebben Kamerleden naar de stukken gegre
pen en die zoals het behoort - nu - nauw
keurig gelezen. En dan bhjkt dat in de defini
tieve versie van de vergunning - ter wille
van de veiligheid - de noordelijke taxibaan
toch mag worden aangelegd.
De kranten staan vol van kritiek. U kunt wel
zeggen: vol van verwijten. In kleine letter,
als aanhangsel, zou van deze noordelijke
taxibaan alsnog melding zijn gemaakt.
Schiphol heeft alleen de veiligheid als
motief aangevoerd. Over het gebruik ter wil
le van efficiënte en veelvuldig vliegverkeer
is met geen woord gerept. Althans, dat is
mijn conclusie uit de weergave van de kran
ten. Ik heb de officiële stukken niet gezien.
Men dient dan voorzichtig te zijn.
Conclusie mag wel zijn: Wie van het
geschrevene in kleine letters kermis neemt,
en wie zich de précaire situatie van een
extra, aanvankelijk afgewezen, taxibaan
goed indenkt, kan niet zeggen: het staat niet
in de stukken.
Dat zeggen de critici onder politici ook niet.
Het zou al te dwaas zijn, want de feiten staan
in de stukken. Men moet goed letten op de
kleine letters. Niettemin shngerden Tweede
Kamerleden verwijten naar Schiphol, omdat
ze misleid zijn. Schiphol heeft deze noorde
lijke taxibaan in de stukken gesmokkeld.
Ik vind dit een raar, zelfs onsmakelijk ver
haal. De Kamerleden zijn er toch voor om de
stukken goed te lezen. Dat geldt in dubbele
zin als het gaat om het dossier Schiphol.
Zelfs al zou dit onderdeel in een latere versie
zijn toegevoegd, dan nog past het Kamerle
den ook de herziene, uiteindelijke versie
goed te lezen. Ik zou zeggen: Juist de herzie
ne versie.
Ik vind het niet alleen flauw om dan de
schuld op Schiphol te schuiven. De Kamer
leden hadden goed moeten lezen; om het wat
cru te zeggen: niet moeten zitten slapen.
Het is wat al te gemakkelijk om Schiphol de
hele last van verwijten op de schouders te
schuiven, terwijl een enkele Kamerlid -
vooral van hen die kritisch tegenover veran
deringen op en rondom Schiphol staan - en
aan de bel had kunnen trekken. Wat zou de
naam van dat Kamerlid bekend en geprezen
zijn geworden.
Nu geen van de honderdvijftig Kamerleden
dat gedaan heeft en dus in gebreke is geble
ven, moet er toch een zondebok zijn - die
wordt natuurlijk buiten de Kamer gezocht.
De volksvertegenwoordiging moet in het
Schiphol-dossier vrijuit gaan.
Van zakenmensen heb ik steeds weer te
horen gekregen: Bij contracten moetje altijd
vooral op de kleine lettertjes letten. Zelf heb
ik met zulke contracten niet vaak te maken
gehad. De enkele keer dat dat wel het geval
was, heb ik die raad altijd opgevolgd.
Omdat ik het dossier niet zelf onder ogen
heb gehad weet ik niet of Schiphol iets te
verwijten is. Ik wil dat niet bij voorbaat uit
sluiten. Alleen zeg ik dan: De Kamer is er
om dat verwijtbare op te sporen en te ver
woorden. Dat de leden dit niet hebben
gedaan, moeten ze niet goed praten door
Schiphol eens extra er van langs te geven.
Dat is zoveel als: eigen fouten (zwarte plek
ken in het werk) wit wassen door anderen
verwijten te maken.
Begin dan met er eerlijk voor uit te komen
dat je zelf een behoorlijke steek hebt laten
vallen. Dan pas kan er gekeken worden of er
nog iets te herstellen is.
De lezer begrijpt dat ditzelfde geldt van situ
aties dichter bij huis. Ik spreek dan nog niet
van een Schipholprocedure in het klein. Ik
zeg alleen: schuif de schuld van eigen
onachtzaamheid niet op een ander. Ethiek
vraagt om eerlijkheid en openheid naar alle
kanten.
W.H. VELEMA
SOMMELSDIJK
Twee uitzendingen van het programma
'Fiakkeecialiteiten' van Radio Flakkee zijn
nodig voor het levensverhaal van Henk in 't
Veld uit Ooltgensplaat. De eerste uitzending
is op zaterdag 30 augustus om 09.00 uur.
Henk vertelt daarin, dat hij 52 jaar geleden
geboren werd in Ooltgensplaat en daar nog
steeds woont. Tijdens de watersnood moest
hij noodgedwongen een poosje in Dordrecht
wonen. Maar toen alles weer wat leefbaar
was op Goeree-Overflakkee, kwam hij weer
terug. Hij werd timmerman en weet daar
veel over te vertellen. Vooral de 'Tech' in
Middelhamis komt aan bod. De herhaüng is
op 2 september. Het tweede deel wordt op 6
en 9 september uitgezonden.
chr. streeliblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187) 48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AIgemeen@gebr-dewaaI.com
(onder vermelding van "adv" of 'adm')
tarief per mm 0,27:
contracttarieven op aanvraag
slultingstermijn zakelijke advertenttes:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
email: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van Ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar 35,00.
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
r-
DO
o
3
m PO
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 uur ds. R. Veldman, voorbereiding
Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. A.
Vlietstra, Katwijk aan Zee. Eben-Haë-
zer: 9.30 uur ds. A. Vhetstra en 18.30
uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur ds. G. den Hartogh en 18.30
uur ds. J. C. van Westenbrugge -
Doopsgezinde Gem. 9.30 uur de heer
W. Tanis; 11.15 uur pf. R. Tesche,
duitstalig en 18.30 uur ds. J. Smink
Prof. Dr. W. J. Ouweneel.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00
en 18.45 uur ds. J. C. Klein, Sint Phi-
lipsland.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. L. Smelt en 18.00 uur ds. P. H.
van Harten, Ridderkerk - Ger. Kerk
10.00 uur de heer C. B. van Beek en
18.30 uur ds. A. J. de Kievit.
MELISSANT - Herv. Gem. .10.00 uur ds.
H. J. Boer, Nieuwe Tonge, voorberei
ding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds.
J. H. C. Olie, Spijk - Ger. Gem. 10.00
en 15.30 uur student J. M. D. de Heer -
Ger. Kerk 9.30 uur mw. drs. T. Ferwer-
da-Scholten - Ger. Gem. in Ned. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
W. van Laar, Vlaardingen en 18.00 uur
ds. M. J. Kommers, Stavenisse - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst en 18.00 uur
student De Heer - Ziekenhuis 14.30
uur M. Diepeveen.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. P Blok.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom, voorbereiding Hei
lig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur
ds. G. C. Kunz, voorbereiding Heilig
Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00
uur geen dienst - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur ds. G. G. S. van Hoogstraten
- CAMA Christengemeente, het
Prieel, 10.00 uur R. Kuijer.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. C. Gielen en 18.00 uur kand. M.
Diepeveen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en
18.00 uur student A. Versluis - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels -
Ger. Kerk 9.30 uur drs. W M. van Laar
en 17,00 uur ds. G. A. Trouwbor^t -
Ger. Kerk (Vrijgemaakt) geen opga
ve.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder, voorbereiding Heiüg
Avondmaal en 18.00 uur ds. P. van
Duijvenboden - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur
ds. C. Gielen - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. J. Gunst, v.m. bed. H. A.
en nam. nabetr. H.A. - EvangeUe
Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron'
14.30 uur: Doopsdienst Greveüngen-
meer.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. J. Willemsen - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. J. Glas en 18.00 uur
ds. P C. Koster.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P van Duijvenboden en 18.00 uur
ds. A.Vos-Ger. Kerk 10.00 uur drs. S.
N. D. Frans en 18.00 uur ds. A. S. Rien-
stra.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. J. Willemsen, voorbereiding
Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand.
L. de Wit, Amemuiden - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 uur drs. De Goede en 18.00
uur drs. Koekoek.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk, voorbe
reiding Heilig Avondmaal.
Punt waar gekeerd moet worden. In het
zwembad, tijdens toertochten op de fiets of
ritten op het ijs en in de politiek. Langgele
den hij premier Den Uijl en de zijnen. De
laatste dag op school, op het werk, de laat
ste dag thuis voor het trouwen. Er zijn keer
punten genoeg. Helaas zijn er ook zwarte.
Het aannemen van de wet medische
zwangerschapsonderbreking was voor
velen een zwarte dag in de Nederlandse
politiek. Een ommekeer was het zeker, er
zouden nog meer keerpunten volgen.
In het verleden zijn er ook keeipunten aan
te tuijzen. Hoogtepunten en dieptepunten.
Soms beide. De uitvinding van de boek
drukkunst werd een stap ten hemel en een
stap ter hel genoemd. De Refonnatie betek
ende een ongekende ommekeer. De ont
dekking van Amerika was meer dan een
keerpunt, het werd het begin van een
omiuenteling. Een ander werelddeel, een
ander loereldbeeld. Slavernij, kolonialisme,
goudkooits en tenslotte 'amerikanisering'.
Drinkt u koffie? Eten we aardappelen van
daag? Gevolgen van een keerpunt. Tegen
woordig lijken we iedere dag een keerpunt te
beleven. De ontwikkelingen op allerlei
gebied gaan sneller dan ooit. Met een mod
erne mobiele telefoon kunt u internetten en
e-mailen. Of koken op afstand. Jaren
achtereen in de ruimte verblijven is
mogelijk. Reizen we overmorgen naar
Venus? Waar is de tijd van paard en
wagen, van de stoomtrein, de pont en bru
ine bonen met spek gebleven
De weg terug lijkt afgesloten of is nagenoeg
onvindbaar. Vooral in Amerika wenden
steeds meer burgers zich af van de verwor
venheden van de moderne samenleving. Ze
wonen in dunbevolkte gebieden en sommi
gen verivachten het spoedige einde van de
loereld. Hieronder zijn succesvolle schri
jvers en teleurgestelde intellectuelen, ze
wonen in blokhutten en communiceren met
de buitenwereld met behulp van een laptop.
Zij verruilden hun comfortabele bestaan,
met een mooi huis, dure auto 's en veel luxe,
voor een teruggetrokken bestaan in de vrije
natuur. Een keerpunt voor hen die zich
deze manier van leven kunnen permitteren.
Welke keerpunten staan ons en hen die na
ons komen nog te wachten Gelukkig is er
niemand die het weet. Het grootste keerpunt
aller tijden komt zeker. Eens op een dag, of
's nachts. Verwacht u ook dat keerpunt?
Rotterdam-Rijnmond
STELLENDAM - Bij een aanrijding op de
kruising van de Meester Snijderweg met de
Zuiderdiépstraatweg zijn woensdagochtend
rond kwart over tien twee auto's zwaar
beschadigd. Een vrouw met achterin haar
twee baby's wilde met haar personenauto
oversteken vanuit de binnenhaven naar de
Meester Snijderweg, maar zag daarbij een
van rechts komende personenauto niet aan
komen, met een aanrijding als gevolg. De
vrouw liep een hoofdwond op die ter plaatse
kon worden behandeld door ambulanceper
soneel.
Wie heeft gezien hoe afgelopen dinsdagmor
gen 26 augustus rond negen uur zich een
eenzijdig auto ongeluk voltrok op de N59
tussen Ooltgensplaat en Oude Tonge?
Gelukkig is alles - op de nodige blikschade
na - goed afgelopen, maar de besmurster
van de auto heeft er geen notie van hoe een
en ander heeft kunnen gebeuren. Wel weet
ze dat ze - komend uit de richting Ooltgens
plaat - op voor haar volslagen onbekende
wijze met de rechterwielen van de donker
blauwe Citroen BX break (kenteken PF-DS-
39) waarmee ze reed in de berm raakte, een
serie paaltjes en van alles wat ze op deze
ongebruikelijke route tegenkwam omver
reed en vervolgens in precies de tegenover
gestelde richting dan vanwaar ze kwam,
weer op de weg kwam. Wonderwel naderde
ondanks de drukte op de weg juist tóen van
uit beide rijrichtingen géén verkeer, anders
hadden zich beslist ernstiger situaties voor
gedaan. Volgens de bestuurster zou de
schuiver die ze met haar auto maakte beslist
door andere weggebruikers opgevallen moe
ten zijn, maar niemand is er bij gestopt. Toch
zou de bestuurster graag in contact komen
met anderen die hebben zien gebeuren hoe
een ander is gebeurd. Weet u er iets meer
over te vertellen? Bel of schrijf dan s.v.p.
naar Leny Voerman-van Kempen, Koekoek
slaan 30, 3435 CL Nieuwegein, tel.: 030-
6045971 (liefst tussen 17.00 en 18.00 uur).
Zij zal er u dankbaar voor zijn!
"Aangezien de ziel zo kostbaar is en de
zaligheid zo heerlijk, is het een zaak van de
hoogste wijsheid en zorg om voorbereidin
gen te treffen voor de toekomende wereld.
Het lijdt geen twijfel of er is een erfenis
en het wordt in de Heilige Schrift met de
meeste stelligheid verklaard dat men daartoe
bekwaam en pasklaar gemaakt moet wor
den. Als iemand vraagt; 'Wie zal klimmen
op de berg des Heeren?', dan is het ant
woord: 'Die rein van handen en zuiver van
hart is" (Ps. 24). Het is de opzet van de hier
volgende verhandeling om zo'n persoon te
beschrijven. Daar vindt u het portret van een
godvrezende en ziet hem uitgebeeld in al
zijn gelaatstrekken.
Wat is godsvreze een zeldzame zaak! Niet
oppervlakkig of opgeblazen, maar welge
grond en zodanig dat zij hart en gemoed
iimeemt. Godsvreze bestaat in een volkomen
harmonie tussen heilige beginselen en een
heilige praktijk."
Enkele weken geleden werd ik vertast met
een boek dat me cadeau werd gedaan. Een
geschrift van Thomas Watson waarvan de
Nederlandse vertaling me tot dusver ontgaan
was. Overigens verscheen deze uitgaaf al in
2001. Kennelijk is ze in de boekhandel nog
verkrijgbaar. Ik wil u in deze 'Tolle lege'
iets over de inhoud van dit boek vertellen.
Maar voordat ik dat doe, moet ik helaas mel
den dat ook in deze publicatie weer niets
wordt verteld over de schrijver, over zijn
weg en zijn werk, over zijn tijd en zijn bete
kenis. Ik vind dat altijd een beetje artogant
tegenover de lezer. De vertaler of bewerker,
die ongetwijfeld wel het een en ander weet
over degene wiens boek hij in de publiciteit
brengt, houdt die kennis om een of andere
reden voor zichzelf. Dat gaat de lezer niet
aan, zo meent hij kennehjk. Ten onrechte!
Thomas Watson is een puriteinse prediker
geweest, die vooral bekend is geworden
door zijn geschriften. Bekend is zijn prakti
sche dogmatiek ('Hoofdsom van de geloofs
leer') en verder door zijn uitvoerige verkla
ring van het Gebed des Heeren. van de Tien
geboden en van de Zaligsprekingen. Hij
leefde van ongeveer 1620 tot 1686. Op zijn
prediking in Londen heeft hij veel zegen ont
vangen.
In zijn geschriften zijn er vooral twee dingen
die telkens weer opvallen. Eerst een formeel
kenmerk. Zijn taalgebruik valt op door een
veelvuldig gebruik van alleriei beelden. Die
koos hij heel doeltreffend en aansprekend. In
dit opzicht leek hij erg op zijn Schotse tijd
genoot Samuel Rutherford. Belangrijker nog
is het inhoudelijke kenmerk. Dat zou ik wil
len aanduiden als een 'geestelijke zielsana
lyse', de ontleding van de zielsgestalten van
Gods kinderen. Watson had vee! inzicht ont
vangen in (wat ik hier noem) de psychologie
van het geestelijke leven. Die had hij geleerd
uit Gods Woord - dat allereerst! - maar wel
door een verstand dat met Goddelijk licht
was bestraald. Het was onmiskenbaar Gods
Geest Zelf die hem er onderwijs in gegeven
had. Onnodig te zeggen dat het door zijn
eigen hart was heengegaan. Dat geloof ik
zeker!
En nu kom ik op het boek dat ik hier wil aan
kondigen. De titel luidt 'Portret van een god
vrezende'. Blijkens de ondertitel "Getekend
met het penseel van' de Heilige Schrift'.
Watson geeft een beschrijving van het leven
van het geloof door er de onderscheidene
kenmerken van op te sporen. Met welk doel
doet hij dat? Met meer dan één doel. Ze zijn
in dit boek te vinden. Allereerst roept hij
ieder van zijn lezers op zich aan de bijbelse
kenmerken te toetsen. Die toetsing (of
beproeving) is een belangrijke bezigheid.
Het kan immers een mens bewaren voor
allerlei positieve gedachten over zichzelf,
die echter onwaar zijn. En dat zal ooit tot een
eeuwige teleurstelling leiden. Het tweede
doel is het geven van aansporingen, namelijk
aan degenen "die nog in hun natuurstaat
zijn". Watson smeekt zijn lezers "om ernaar
te staan, dat deze kenmerken van de godvre
zenden in hun hart worden gegraveerd.
Weet, dat vervolgde godsvrucht beter is dan
welvarende goddeloosheid! Wat baat de
wereld iemand, als hij zonder godsvreze is?"
Maar aan de godvrezenden zelf geeft hij ook
raadgevingen. Namelijk om ijverig te zijn in
het gebruik van de middelen, om zich te hoe
den voor de wereld, om te waken over het
eigen hart en om steeds de godzaligheid voor
ogen te houden. In een apart hoofdstuk ver
strekt Watson aan Gods kinderen vermanin
gen om te volharden in de godsvreze. Het
slot van dat hoofdstuk luidt als volgt: "Grijp
de sterkte des Heeren aan. In Zijn kracht
kunnen wij staande blijven, beter dan in
onze eigen kracht. Wij worden niet bewaard
als wij de Heere vasthouden, maar als Hij
ons vasthoudt. Als men een boot vastbindt
aan een rots, ligt hij veilig. Zo is het ook met
ons, als wij vastgebonden zijn aan de Rots
der eeuwen."
Tot slot de vraag: welke zijn dan de kenmer
ken van de godvrezenden? Wat bepaalt hun
portret? Watson noemt in het centrale hoofd
stuk van zijn boek (blzz. 26 t/m 192) welge
teld 24 eigenschappen. Ik noem er maar
enkele: Een godvrezende is iemand met ken
nis. Hij is iemand die bewogen wordt door
het geloof. Hij stelt Christus op hoge prijs.
Hij is een liefliebber van het Woord. Hij
geeft zich niet over aan enige zonde. Hij
wandelt met God. En ook dit: hij streeft er
naar een middel te zijn om anderen tot de
vreze des Heeren te brengen.
N.a.v.: Thomas Watson, Portret van een
godvrezende. Getekend met het penseel
van de Heilige Schrift. Enkele karakte
ristieke kenmerken vcm iemand die ten
hemel reist. Uit het Engels vertaald door
J. de Jager. Uitgeverij/boekhandel Gebr.
Koster te Barneveld. Gebonden. 255
pag. ISBN90-5551-220-6. Prijs €15.00.
J. M. J. Kie\iet
Met een heftruck werd het kalf uit de gierkelder bevrijd.
Gisterenmorgen vroeg heeft de brandweer van Melissant geruime tijd nodig gehad om een koe uit een gierkelder te redden.
Omstreeks kwart over vijf ontdekte de zoon van boer Mulder, van de Kaasboerderij aan de Schenkeldijk, dat twee pinken waren
uitgebroken en in een opening terecht waren gekomen waarlangs de gierkelder zou worden leeggepompt. De boer kon met zijn
zoon de ene koe zelf redden, maar hoorde daarna een luid geloei vanuit de kelder ónder de stal komen. De brandweer werd gealar
meerd om een reddingsactie in te zetten. Een collega boer werd ingeschakeld om de kelder wat leeg te pompen, omdat het kalf
bijna kopje onder ging in de stront. Vervolgens begaven zich twee brandweermannen in waadpakken en met persluchtmaskers
op (vanwege de ammoniakdampen) de kelder in en dreven het dier naar een gecreëerde opening in de stal. Met een touw om de
kop kon het dier vervolgens met een heftruck uit de kelder worden gered. De dierenarts zou het koebeest nader onderzoeken.
Bel (0187) 47 10 20
of mail naar algemeen @gebr-déwaal.com