TWEEDE KAMERLEDEN LAZEN ONNAUWKEURIG e tl) i e LITIE Brandweer redt kalf uit gier kelder Woord Daad g PREDIKBEURTEN Keerpunt 0900-8844 Portret van een godvrezende U zoekt iets speciaél^ voor uw drukwerk? Drukwerk nodié? Henk in 't Veld in Fiakkeecialiteiten Getuigenoproep gevraagd EIIAtlDEtl-niEUWS Goeree Overf lakkee Goeree Overf lakkee cteWaaf Werd de kamer misleid? Tocii een noordelijl«e taxibaan Conclusie Een onsmalielijk verliaal Ook dichter bij huis Drukkerij Gebr. de Waal kan het U leveren! Telefoon (0187) 471020 Zojadag 31 augustus 2003 Alledaags Auto's flink beschadigd bij aanrijding Het is een tamelijk ingewikkelde zaak geworden met de extra taxibaan op Schip hol. Ik las in het Nederlands Dagblad (19 augustus) een artikel met als kop 'Extra taxi- baan Schiphol is in de wet 'ingesmokkeld'". Het Groen Links-kamerlid Wijnand Duy- vendak vindt dat Schiphol de Kamer heeft misleid. Wat is het geval? Ik geef de feiten weer zoals ik ze in bovengenoemd artikel aantrof, enigszins verkort en vereenvoudigd. Sinds een halfjaar is de vijfde baan - de Pol- derbaan - in gebruik. Deze vijfde baan ligt naast de Zwanenburgbaan, wat verder van de Terminal. Om op die vijfde baan te komen moeten vliegtuigen bij het taxiën een start- en landingsbaan kruisen. Dit levert gevaarlijke situaties op èn tijdverlies. Ik her inner met dat ik ooit op het vliegveld van Chicago bijna een half uur in het vliegtuig heb zitten wachten, voordat we voor de start de vertrekbaan op konden. Ik gebruik de ik- vorm als een levendige herinnering aan die ervaring. Ik zou natuurlijk moeten schrijven: Het vliegtuig met bemanning en inzittenden moesten bijna een half uur wachten. Schiphol heeft het veiligheids- (èn tijdsjpro- bleem willen oplossen door een vrijliggende noordelijke taxibaan aan te leggen. De Raad van State heeft daar een stokje voor gesto ken. Toen is er een zuidelijke taxibaan aan gelegd. Mijn conclusie is: dat mocht kenne lijk wel. Waarom, weet ik niet. Maar hoe dan ook, nu zijn er toch voorberei dingen aan de gang voor een noordelijke taxibaan. Hoe is dat mogelijk? Uiteraard hebben Kamerleden naar de stukken gegre pen en die zoals het behoort - nu - nauw keurig gelezen. En dan bhjkt dat in de defini tieve versie van de vergunning - ter wille van de veiligheid - de noordelijke taxibaan toch mag worden aangelegd. De kranten staan vol van kritiek. U kunt wel zeggen: vol van verwijten. In kleine letter, als aanhangsel, zou van deze noordelijke taxibaan alsnog melding zijn gemaakt. Schiphol heeft alleen de veiligheid als motief aangevoerd. Over het gebruik ter wil le van efficiënte en veelvuldig vliegverkeer is met geen woord gerept. Althans, dat is mijn conclusie uit de weergave van de kran ten. Ik heb de officiële stukken niet gezien. Men dient dan voorzichtig te zijn. Conclusie mag wel zijn: Wie van het geschrevene in kleine letters kermis neemt, en wie zich de précaire situatie van een extra, aanvankelijk afgewezen, taxibaan goed indenkt, kan niet zeggen: het staat niet in de stukken. Dat zeggen de critici onder politici ook niet. Het zou al te dwaas zijn, want de feiten staan in de stukken. Men moet goed letten op de kleine letters. Niettemin shngerden Tweede Kamerleden verwijten naar Schiphol, omdat ze misleid zijn. Schiphol heeft deze noorde lijke taxibaan in de stukken gesmokkeld. Ik vind dit een raar, zelfs onsmakelijk ver haal. De Kamerleden zijn er toch voor om de stukken goed te lezen. Dat geldt in dubbele zin als het gaat om het dossier Schiphol. Zelfs al zou dit onderdeel in een latere versie zijn toegevoegd, dan nog past het Kamerle den ook de herziene, uiteindelijke versie goed te lezen. Ik zou zeggen: Juist de herzie ne versie. Ik vind het niet alleen flauw om dan de schuld op Schiphol te schuiven. De Kamer leden hadden goed moeten lezen; om het wat cru te zeggen: niet moeten zitten slapen. Het is wat al te gemakkelijk om Schiphol de hele last van verwijten op de schouders te schuiven, terwijl een enkele Kamerlid - vooral van hen die kritisch tegenover veran deringen op en rondom Schiphol staan - en aan de bel had kunnen trekken. Wat zou de naam van dat Kamerlid bekend en geprezen zijn geworden. Nu geen van de honderdvijftig Kamerleden dat gedaan heeft en dus in gebreke is geble ven, moet er toch een zondebok zijn - die wordt natuurlijk buiten de Kamer gezocht. De volksvertegenwoordiging moet in het Schiphol-dossier vrijuit gaan. Van zakenmensen heb ik steeds weer te horen gekregen: Bij contracten moetje altijd vooral op de kleine lettertjes letten. Zelf heb ik met zulke contracten niet vaak te maken gehad. De enkele keer dat dat wel het geval was, heb ik die raad altijd opgevolgd. Omdat ik het dossier niet zelf onder ogen heb gehad weet ik niet of Schiphol iets te verwijten is. Ik wil dat niet bij voorbaat uit sluiten. Alleen zeg ik dan: De Kamer is er om dat verwijtbare op te sporen en te ver woorden. Dat de leden dit niet hebben gedaan, moeten ze niet goed praten door Schiphol eens extra er van langs te geven. Dat is zoveel als: eigen fouten (zwarte plek ken in het werk) wit wassen door anderen verwijten te maken. Begin dan met er eerlijk voor uit te komen dat je zelf een behoorlijke steek hebt laten vallen. Dan pas kan er gekeken worden of er nog iets te herstellen is. De lezer begrijpt dat ditzelfde geldt van situ aties dichter bij huis. Ik spreek dan nog niet van een Schipholprocedure in het klein. Ik zeg alleen: schuif de schuld van eigen onachtzaamheid niet op een ander. Ethiek vraagt om eerlijkheid en openheid naar alle kanten. W.H. VELEMA SOMMELSDIJK Twee uitzendingen van het programma 'Fiakkeecialiteiten' van Radio Flakkee zijn nodig voor het levensverhaal van Henk in 't Veld uit Ooltgensplaat. De eerste uitzending is op zaterdag 30 augustus om 09.00 uur. Henk vertelt daarin, dat hij 52 jaar geleden geboren werd in Ooltgensplaat en daar nog steeds woont. Tijdens de watersnood moest hij noodgedwongen een poosje in Dordrecht wonen. Maar toen alles weer wat leefbaar was op Goeree-Overflakkee, kwam hij weer terug. Hij werd timmerman en weet daar veel over te vertellen. Vooral de 'Tech' in Middelhamis komt aan bod. De herhaüng is op 2 september. Het tweede deel wordt op 6 en 9 september uitgezonden. chr. streeliblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187) 48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaaI.com (onder vermelding van "adv" of 'adm') tarief per mm 0,27: contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke advertenttes: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 email: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar 35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 r- DO o 3 m PO OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee. Eben-Haë- zer: 9.30 uur ds. A. Vhetstra en 18.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. G. den Hartogh en 18.30 uur ds. J. C. van Westenbrugge - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur de heer W. Tanis; 11.15 uur pf. R. Tesche, duitstalig en 18.30 uur ds. J. Smink Prof. Dr. W. J. Ouweneel. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. J. C. Klein, Sint Phi- lipsland. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt en 18.00 uur ds. P. H. van Harten, Ridderkerk - Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van Beek en 18.30 uur ds. A. J. de Kievit. MELISSANT - Herv. Gem. .10.00 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge, voorberei ding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. H. C. Olie, Spijk - Ger. Gem. 10.00 en 15.30 uur student J. M. D. de Heer - Ger. Kerk 9.30 uur mw. drs. T. Ferwer- da-Scholten - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Laar, Vlaardingen en 18.00 uur ds. M. J. Kommers, Stavenisse - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 18.00 uur student De Heer - Ziekenhuis 14.30 uur M. Diepeveen. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Blok. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom, voorbereiding Hei lig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. G. C. Kunz, voorbereiding Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur geen dienst - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. G. G. S. van Hoogstraten - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur R. Kuijer. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen en 18.00 uur kand. M. Diepeveen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur student A. Versluis - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur drs. W M. van Laar en 17,00 uur ds. G. A. Trouwbor^t - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) geen opga ve. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder, voorbereiding Heiüg Avondmaal en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds. C. Gielen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. J. Gunst, v.m. bed. H. A. en nam. nabetr. H.A. - EvangeUe Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 14.30 uur: Doopsdienst Greveüngen- meer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Glas en 18.00 uur ds. P C. Koster. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P van Duijvenboden en 18.00 uur ds. A.Vos-Ger. Kerk 10.00 uur drs. S. N. D. Frans en 18.00 uur ds. A. S. Rien- stra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Willemsen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. L. de Wit, Amemuiden - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. De Goede en 18.00 uur drs. Koekoek. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk, voorbe reiding Heilig Avondmaal. Punt waar gekeerd moet worden. In het zwembad, tijdens toertochten op de fiets of ritten op het ijs en in de politiek. Langgele den hij premier Den Uijl en de zijnen. De laatste dag op school, op het werk, de laat ste dag thuis voor het trouwen. Er zijn keer punten genoeg. Helaas zijn er ook zwarte. Het aannemen van de wet medische zwangerschapsonderbreking was voor velen een zwarte dag in de Nederlandse politiek. Een ommekeer was het zeker, er zouden nog meer keerpunten volgen. In het verleden zijn er ook keeipunten aan te tuijzen. Hoogtepunten en dieptepunten. Soms beide. De uitvinding van de boek drukkunst werd een stap ten hemel en een stap ter hel genoemd. De Refonnatie betek ende een ongekende ommekeer. De ont dekking van Amerika was meer dan een keerpunt, het werd het begin van een omiuenteling. Een ander werelddeel, een ander loereldbeeld. Slavernij, kolonialisme, goudkooits en tenslotte 'amerikanisering'. Drinkt u koffie? Eten we aardappelen van daag? Gevolgen van een keerpunt. Tegen woordig lijken we iedere dag een keerpunt te beleven. De ontwikkelingen op allerlei gebied gaan sneller dan ooit. Met een mod erne mobiele telefoon kunt u internetten en e-mailen. Of koken op afstand. Jaren achtereen in de ruimte verblijven is mogelijk. Reizen we overmorgen naar Venus? Waar is de tijd van paard en wagen, van de stoomtrein, de pont en bru ine bonen met spek gebleven De weg terug lijkt afgesloten of is nagenoeg onvindbaar. Vooral in Amerika wenden steeds meer burgers zich af van de verwor venheden van de moderne samenleving. Ze wonen in dunbevolkte gebieden en sommi gen verivachten het spoedige einde van de loereld. Hieronder zijn succesvolle schri jvers en teleurgestelde intellectuelen, ze wonen in blokhutten en communiceren met de buitenwereld met behulp van een laptop. Zij verruilden hun comfortabele bestaan, met een mooi huis, dure auto 's en veel luxe, voor een teruggetrokken bestaan in de vrije natuur. Een keerpunt voor hen die zich deze manier van leven kunnen permitteren. Welke keerpunten staan ons en hen die na ons komen nog te wachten Gelukkig is er niemand die het weet. Het grootste keerpunt aller tijden komt zeker. Eens op een dag, of 's nachts. Verwacht u ook dat keerpunt? Rotterdam-Rijnmond STELLENDAM - Bij een aanrijding op de kruising van de Meester Snijderweg met de Zuiderdiépstraatweg zijn woensdagochtend rond kwart over tien twee auto's zwaar beschadigd. Een vrouw met achterin haar twee baby's wilde met haar personenauto oversteken vanuit de binnenhaven naar de Meester Snijderweg, maar zag daarbij een van rechts komende personenauto niet aan komen, met een aanrijding als gevolg. De vrouw liep een hoofdwond op die ter plaatse kon worden behandeld door ambulanceper soneel. Wie heeft gezien hoe afgelopen dinsdagmor gen 26 augustus rond negen uur zich een eenzijdig auto ongeluk voltrok op de N59 tussen Ooltgensplaat en Oude Tonge? Gelukkig is alles - op de nodige blikschade na - goed afgelopen, maar de besmurster van de auto heeft er geen notie van hoe een en ander heeft kunnen gebeuren. Wel weet ze dat ze - komend uit de richting Ooltgens plaat - op voor haar volslagen onbekende wijze met de rechterwielen van de donker blauwe Citroen BX break (kenteken PF-DS- 39) waarmee ze reed in de berm raakte, een serie paaltjes en van alles wat ze op deze ongebruikelijke route tegenkwam omver reed en vervolgens in precies de tegenover gestelde richting dan vanwaar ze kwam, weer op de weg kwam. Wonderwel naderde ondanks de drukte op de weg juist tóen van uit beide rijrichtingen géén verkeer, anders hadden zich beslist ernstiger situaties voor gedaan. Volgens de bestuurster zou de schuiver die ze met haar auto maakte beslist door andere weggebruikers opgevallen moe ten zijn, maar niemand is er bij gestopt. Toch zou de bestuurster graag in contact komen met anderen die hebben zien gebeuren hoe een ander is gebeurd. Weet u er iets meer over te vertellen? Bel of schrijf dan s.v.p. naar Leny Voerman-van Kempen, Koekoek slaan 30, 3435 CL Nieuwegein, tel.: 030- 6045971 (liefst tussen 17.00 en 18.00 uur). Zij zal er u dankbaar voor zijn! "Aangezien de ziel zo kostbaar is en de zaligheid zo heerlijk, is het een zaak van de hoogste wijsheid en zorg om voorbereidin gen te treffen voor de toekomende wereld. Het lijdt geen twijfel of er is een erfenis en het wordt in de Heilige Schrift met de meeste stelligheid verklaard dat men daartoe bekwaam en pasklaar gemaakt moet wor den. Als iemand vraagt; 'Wie zal klimmen op de berg des Heeren?', dan is het ant woord: 'Die rein van handen en zuiver van hart is" (Ps. 24). Het is de opzet van de hier volgende verhandeling om zo'n persoon te beschrijven. Daar vindt u het portret van een godvrezende en ziet hem uitgebeeld in al zijn gelaatstrekken. Wat is godsvreze een zeldzame zaak! Niet oppervlakkig of opgeblazen, maar welge grond en zodanig dat zij hart en gemoed iimeemt. Godsvreze bestaat in een volkomen harmonie tussen heilige beginselen en een heilige praktijk." Enkele weken geleden werd ik vertast met een boek dat me cadeau werd gedaan. Een geschrift van Thomas Watson waarvan de Nederlandse vertaling me tot dusver ontgaan was. Overigens verscheen deze uitgaaf al in 2001. Kennelijk is ze in de boekhandel nog verkrijgbaar. Ik wil u in deze 'Tolle lege' iets over de inhoud van dit boek vertellen. Maar voordat ik dat doe, moet ik helaas mel den dat ook in deze publicatie weer niets wordt verteld over de schrijver, over zijn weg en zijn werk, over zijn tijd en zijn bete kenis. Ik vind dat altijd een beetje artogant tegenover de lezer. De vertaler of bewerker, die ongetwijfeld wel het een en ander weet over degene wiens boek hij in de publiciteit brengt, houdt die kennis om een of andere reden voor zichzelf. Dat gaat de lezer niet aan, zo meent hij kennehjk. Ten onrechte! Thomas Watson is een puriteinse prediker geweest, die vooral bekend is geworden door zijn geschriften. Bekend is zijn prakti sche dogmatiek ('Hoofdsom van de geloofs leer') en verder door zijn uitvoerige verkla ring van het Gebed des Heeren. van de Tien geboden en van de Zaligsprekingen. Hij leefde van ongeveer 1620 tot 1686. Op zijn prediking in Londen heeft hij veel zegen ont vangen. In zijn geschriften zijn er vooral twee dingen die telkens weer opvallen. Eerst een formeel kenmerk. Zijn taalgebruik valt op door een veelvuldig gebruik van alleriei beelden. Die koos hij heel doeltreffend en aansprekend. In dit opzicht leek hij erg op zijn Schotse tijd genoot Samuel Rutherford. Belangrijker nog is het inhoudelijke kenmerk. Dat zou ik wil len aanduiden als een 'geestelijke zielsana lyse', de ontleding van de zielsgestalten van Gods kinderen. Watson had vee! inzicht ont vangen in (wat ik hier noem) de psychologie van het geestelijke leven. Die had hij geleerd uit Gods Woord - dat allereerst! - maar wel door een verstand dat met Goddelijk licht was bestraald. Het was onmiskenbaar Gods Geest Zelf die hem er onderwijs in gegeven had. Onnodig te zeggen dat het door zijn eigen hart was heengegaan. Dat geloof ik zeker! En nu kom ik op het boek dat ik hier wil aan kondigen. De titel luidt 'Portret van een god vrezende'. Blijkens de ondertitel "Getekend met het penseel van' de Heilige Schrift'. Watson geeft een beschrijving van het leven van het geloof door er de onderscheidene kenmerken van op te sporen. Met welk doel doet hij dat? Met meer dan één doel. Ze zijn in dit boek te vinden. Allereerst roept hij ieder van zijn lezers op zich aan de bijbelse kenmerken te toetsen. Die toetsing (of beproeving) is een belangrijke bezigheid. Het kan immers een mens bewaren voor allerlei positieve gedachten over zichzelf, die echter onwaar zijn. En dat zal ooit tot een eeuwige teleurstelling leiden. Het tweede doel is het geven van aansporingen, namelijk aan degenen "die nog in hun natuurstaat zijn". Watson smeekt zijn lezers "om ernaar te staan, dat deze kenmerken van de godvre zenden in hun hart worden gegraveerd. Weet, dat vervolgde godsvrucht beter is dan welvarende goddeloosheid! Wat baat de wereld iemand, als hij zonder godsvreze is?" Maar aan de godvrezenden zelf geeft hij ook raadgevingen. Namelijk om ijverig te zijn in het gebruik van de middelen, om zich te hoe den voor de wereld, om te waken over het eigen hart en om steeds de godzaligheid voor ogen te houden. In een apart hoofdstuk ver strekt Watson aan Gods kinderen vermanin gen om te volharden in de godsvreze. Het slot van dat hoofdstuk luidt als volgt: "Grijp de sterkte des Heeren aan. In Zijn kracht kunnen wij staande blijven, beter dan in onze eigen kracht. Wij worden niet bewaard als wij de Heere vasthouden, maar als Hij ons vasthoudt. Als men een boot vastbindt aan een rots, ligt hij veilig. Zo is het ook met ons, als wij vastgebonden zijn aan de Rots der eeuwen." Tot slot de vraag: welke zijn dan de kenmer ken van de godvrezenden? Wat bepaalt hun portret? Watson noemt in het centrale hoofd stuk van zijn boek (blzz. 26 t/m 192) welge teld 24 eigenschappen. Ik noem er maar enkele: Een godvrezende is iemand met ken nis. Hij is iemand die bewogen wordt door het geloof. Hij stelt Christus op hoge prijs. Hij is een liefliebber van het Woord. Hij geeft zich niet over aan enige zonde. Hij wandelt met God. En ook dit: hij streeft er naar een middel te zijn om anderen tot de vreze des Heeren te brengen. N.a.v.: Thomas Watson, Portret van een godvrezende. Getekend met het penseel van de Heilige Schrift. Enkele karakte ristieke kenmerken vcm iemand die ten hemel reist. Uit het Engels vertaald door J. de Jager. Uitgeverij/boekhandel Gebr. Koster te Barneveld. Gebonden. 255 pag. ISBN90-5551-220-6. Prijs €15.00. J. M. J. Kie\iet Met een heftruck werd het kalf uit de gierkelder bevrijd. Gisterenmorgen vroeg heeft de brandweer van Melissant geruime tijd nodig gehad om een koe uit een gierkelder te redden. Omstreeks kwart over vijf ontdekte de zoon van boer Mulder, van de Kaasboerderij aan de Schenkeldijk, dat twee pinken waren uitgebroken en in een opening terecht waren gekomen waarlangs de gierkelder zou worden leeggepompt. De boer kon met zijn zoon de ene koe zelf redden, maar hoorde daarna een luid geloei vanuit de kelder ónder de stal komen. De brandweer werd gealar meerd om een reddingsactie in te zetten. Een collega boer werd ingeschakeld om de kelder wat leeg te pompen, omdat het kalf bijna kopje onder ging in de stront. Vervolgens begaven zich twee brandweermannen in waadpakken en met persluchtmaskers op (vanwege de ammoniakdampen) de kelder in en dreven het dier naar een gecreëerde opening in de stal. Met een touw om de kop kon het dier vervolgens met een heftruck uit de kelder worden gered. De dierenarts zou het koebeest nader onderzoeken. Bel (0187) 47 10 20 of mail naar algemeen @gebr-déwaal.com

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2