Overdenking 'De Samaritaan' krijgt binnenkort een nieuwe pastor EiiAracn-tHiEuws ^Sjkvenster uit de Heilige Schrift ^jiü^SlA HET Toogdag G6S in Rehoboth- kerk te Barneveld Kleine criminaliteit VERseHiL IN nmia miKE BttOH? TAAfE KimciTiiain riK MCT ini BARNEVELD - De Gereformeerde Bybelstichting (GBS) belegt op D.V. zaterdag 11 oktober a.s. de 38ste jaar lijkse toogdag. Plaats van samen komst is de Rehoboth-kerk aan de Nairacstraat te Barneveld. De vlakby gelegen Veluwehal zal worden ge bruikt als overblijfruimte tussen de morgen- en middagbijeenkomst. Soli Deo Gloria hervat koorrepetities Christelijk kinderkoor 'Eigenwijs' M.N.a. %r^^^ Gebr. de Waal Drukkerij i ra «rf' iP ■"•■1 PAGINA 5 VRUDAG 22 AUGUSTUS 2003 Blik op kerk ^^y en samenleving LJ - De hittegolf - De stroomstoring in de VS Er zullen, denk ik, de laatste weken geen onderwerpen zijn geweest waarover zo vaak en zo veel gesproken is als over het weer. Trouwens, het klimaat is altijd een geliefd onderwerp om mee te beginnen. Vooral op plaatsen waar mensen bij elkaar zijn, in een winkel, bij een bushalte en in de 'scheerwin- kel', zoals ze vroeger zeiden. De weet van een kapper die met scheerzeep op de spiegel schreef: "Praat a.u.b. niet over het weer"... Dat zegt genoeg... Omdat men in de zomer bang is voor te lage temperaturen en voor depressies, zoeken veel vakantiegangers in deze tijd van het jaar de zon op. Dat was deze keer niet nodig, nu waren de wachttijden bij de veerboten naar de Waddeneilanden extra lang, want in het hoge noorden was het een paar graden koeler. Intussen hebben de uitzonderlijke warmte en droogte hun gevolgen. De lage waterstand in de rivieren bemoeilijkt de scheepvaart, en daardoor kunnen de schippers, om niet te diep te liggen, weer minder goederen vervoe ren. In het westen dreigt verzakking, zodat zilt water moet worden ingelaten. En drie dagen lang was de electriciteitsvoorziening in gevaar. Ook met alle moderne middelen die ons ten dienste staan, zijn we in wezen afhankelijk... Juist in diezelfde week, waarin bij ons een tekort aan stroom dreigde, werden we opge schrikt door de enorme storing in de Ver enigde Staten en Canada. In de grote steden van het machtigste land ter wereld lag vrijwel alles stil. Zestig müjoen mensen waren erdoor gedupeerd, en wanneer men na 24 uur weer stroom had mocht men van geluk spre ken, in andere gevallen duurde het langer voor het euvel verholpen was. De heb me wel verbaasd over het feit dat de burgemeester van New York en de president van de Verenigde Staten binnen een half uur wisten te vertellen dat we niet te doen hadden met een terroristische aanslag. Wel een bewijs dat men daaraan na 11 september 2001 het eerste denkt.Maar bij mij kwam de vraag boven hoe men dat zo snel kon weten. Temeer, daar de oorzaak van de stroomstoring bUjkbaar nog moest worden onderzocht. Intussen is bekend geworden dat de storing te wijten is aan een menselijke fout. Het is onopgemerkt gebleven dat drie hoogspan ningskabels het hadden begeven, waarna de storing zich snel kon verspreiden. De feiten hebben daarmee wel aangetoond dat het systeem uitermate kwetsbaar is. De Verenigde Staten, zo is herhaaldelijk be toogd, hebbén een electriciteitsnet van een land uit de derde wereld... Daarin op korte termijn verandering te brengen lijkt een oimiogelijke opgave. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In Italië konden we halssnoeren kopen met gaaf gepolijste veelzijdige brokjes amber en ook goedkopere kettingen met glasachtige amber kralen. Vanwaar dat verschil in vorm, kleur en prijs? Antwoord: Er worden hier en daar totaal verschillende stoffen onder deze naam ver kocht. Zo is de glanzende gele amber gewo ne gepolijste barnsteen en vloeibare amber de hars welke wordt afgetapt uit de bast van een Liquid ambar, een boom die de bijnaam 'amberboom' kreeg, omdat kleur en geur van haar hars op die van de echte amber lij ken. Maar ook de echte en onvervalste amber komt in verschillende verschijnings- vormen en kwaliteiten voor. De beste en ori ginele amber is een zeldzaam en daardoor kostbaar product uit het darmkanaal van de potvis. Het drijft wel eens in klompen van ongeveer een half tot tien kg in zee en spoelt soms aan. Deze grijze amber is steenhard, smelt bij 60° C en is vanwege haar aangena me geur al eeuwenlang in trek bij de par fumbereiding. De gemiddelde prijs van 1 kg goede kwaliteit ligt tussen de 1.500 en 2.000. Iets minder van kwaliteit, dus goed koper, is de eveneens steenharde witte amber. Die is namelijk verbleekt door de langdurige blootstelling aan licht en water en ze geurt daardoor ook zwakker. Er bestaat nog een donkergrijze soort die middelbard is en aan de buitenzijde vaak lichtblauwe vlek ken vertoont, maar toch nog redelijk geurt. De goedkoopste ziet er vrijwel of helemaal zwart glanzend uit en is van binnen nog week. Die heeft geen aangename geur. Het soortelijk gewicht is afhankelijk van de soort. Omdat uw halssnoer zo licht van gewicht is, kan het wel echte amber zijn, want dat blijft drijven op water. Indien een stukje ervan oplost in verwarmde pure alco hol (96%) en ether, komt het werkelijk van een potvis. Probeer het niet met het comple te snoer, want dan bent u het kwijt Ik mag bij mijn dieet niet teveel natrium naar binnen krijgen. Kan ik nu wel bronwa ter gebruiken Antwoord: Er zijn merken met hoog en met laag natriumgehalte. Die door u genoemde merken vallen beslist af. Evian met ca. 10 mg/l en Spa met ca,. 3,5 mg per liter zijn voldoende veilig bij een sterk natriumbeper- kend dieet. In mijn moestuin krijg ik de kattestaart er niet onder. Telkens komt dat onkruid opnieuw op. Weet u een afdoend middel? Antwoord: Omdat die kattestaarten een taai gewas vormen, moet u ze met wortel en al uitgraven, zodra ze ergens de kop opsteken. Het zijn nl. overblijvende planten en tal van insecten bezoeken de bloemen daarvan en zorgen voor legitieme bestuiving. Dat zou een toevloed van heel wat jonge kattestaar- tjes betekenen indien u er niet tijdig bij bent. En het gebruik van verdelgingsmiddelen is te gevaarlijk in een moestuin. Waarom is de bodem bij bepaalde wijnfles sen heel ver naar binnen gebogen Bij ande re dranken zie je dat niet. Antwoord: Volgens de wijnproducenten is die 'ziel' nodig om het bezinksel, dat in goe de wijnen kan voorkomen, beter vast te hou den als de glazen worden gevuld. Volgens een flesserïabrikant kunnen deze flessen dan beter tegen een stootje. En volgens de De morgenbijeenkomst van de toogdag begint om 10.30 uur. De opening heeft plaats door ds. P. Blok uit Lunteren, voorzitter van de GBS. Daarna hopen te spreken ds. Tj. de Jong uit Stap horst en ds. A. van Heteren van Urk. De pauze wordt gehouden van 12.30 tot 14.00 uur. Vervolgens hopen tijdens de middagbijeen komst ds. L. Blok uit Ermelo en ds. G. Ger ritsen uit Hardinxveld-Giessendam te spre ken. De sluiting zal worden verzorgd door ds. A. J. Wijnmaalen uit Vianen, tweede voorzitter van de GBS. De Rehoboth-kerk ligt vlakbij het NS-sta- tion te Barneveld. In de middagpauze is er ruime gelegenheid om aan de boekentafels in de kerk en de Veluwehal Bijbels, psalmboeken en andere uitgaven van de GBS te kopen. De GBS werd in 1966 opgericht met als doel het handhaven en het bevorderen van het gebruik van de Bijbel in de Statenvertaling. In dit kader worden vele Bijbels gratis ver spreid in gevangenissen en zorgcentra. Ook gaan er, in samenwerking met de Trinitarian Bible Society, vele Bijbels in nauwkeurige vertalingen naar het buitenland. De eerste toogdag werd gehouden op 20 augustus 1966 in Rotterdam. Daarna is het een vaste gewoonte geworden om elk jaar bijeen te komen. Het werk van de GBS wordt gesteund door meer dan 38.500 donateurs. Dinsdag 26 augustus beginnen de koorrepe tities van het de Christelijke Gemengde Zangvereniging 'Soli Deo Gloria' te Stad aan 't Haringvliet weer. Het bestaur nodigt de leden - en in het bij zonder nieuwe leden - van harte uit de repe tities bij te wonen. Het koor staat onder leiding van Paul Kie viet. Er wordt iedere dinsdagavond gerepe teerd van 19.45 tot 21.45 uur in verenigings gebouw 'Het Trefpunt' aan de Oranjelaan. Volgens het bestuur is iedereen welkom om op dinsdag 26 augustus om eens te komen luisteren naar het koor. Op vrijdag 29 augustus begint het christelijk kinderkoor 'Eigenwijs' aan haar tweede sei zoen. Na een zeer geslaagde start in septem ber vorig jaar teh het koor nu ongeveer 30 zangers en zangeressen in de leeftijd van 7 tot en met 14 jaar. Het kinderkoor zingt eigentijdse liedjes rondom de bijbel en tot eer van God. Er is een vaste begeleidings groep met keyboard, gitaar en basgitaar; de leiding is in handen van Peter Schouls. Nieuwsgierig geworden en/of wÜ je graag meezingen? Je bent van harte welkom op vrijdagmiddag tussen 15.45 en 16.30 uur in de Gereformeerde kerk. Koningin Juliana- weg 64 te Middelhamis. Voor meer infor matie kun je bellen naar Peter Schouls, tel.: 0187 484857. grootverbruikers gebeurt het om de inhoud te verkleinen, zodat je méér flessen van die wijn moet kopen.... Wat betekent P.B.N.A. Dat staat nergens in hun publicaties. Antwoord: Polytechnisch Bureau Neder land Arnhem. "Ga, uit uw land.en Abram toog heen, gelijk de HEERE tot hem gesproken had. Gods weg Ugt in Zijn spreken: Hij spreekt; en het is er; Hij gebiedt; en het staat er. En God zei...en er was. "Zie het Lam Gods"... "Ik zie o, Heere". Die weg van God met Zijn volk zien we ook heel duidelijk in het leven van Abram. Zomaar, ineens, onverwacht waarschijnlijk, valt het Woord van God in zijn leven. En het is een Woord dat zijn hele leven overhoop gooit. Ga gij uit uw land, en uit uw maag schap en uit uws vaders huis. Uw land, uw maagschap, uws vaders huis. Dat zijn pre cies de drie zaken, die de bestaanszekerheid in die bijbelse tijd uitmaakten. En die in de volgorde zoals de Heere ze noemt een toene mende climax vertonen. Uw land, dat is nog te overkomen. Als de hele stam meetrekt de vreemde tegemoet dan is deze opdracht misschien te volbren gen. Maar de stam moet achterblijven. Verlaat uw maagschap. Het is zwaar, maar als dan teimiinste het huis van vader: vader, broers, neven etc, meegaan dan is er nog de nodige bescherming en verzorging. Maar steeds meer zullen ze achterblijven. Zijn broer Haran is reeds gestorven. Dan sterft ook zijn vader. Zijn broer Nahor ziet het niet zitten verder te trekken dan Haran. Alleen zijn neef Lot trekt nog met hem. Maar uit het verloop van de geschiedenis weten wat dat ook Lot uiteindelijk zal afhaken. Abram moet alleen de toekomst tegemoet. Zonder zekerheid, zonder perspectief, niet wetende waar hij zou uitkomen. Slechts met dit woord: Het land dat Ik u wijzen zal. Maar de HEERE zegt "Ga!" En dat "Ga!" zou nog eens klinken in zijn leven. En dan weet u precies hoe zwaar dat goddelijke "Ga!" in zijn leven is geweest. "Ga heen naar het land Moria, en offer uw zoon, uw enige, dien gij lief hebt, Izak, aldaar tot een bran doffer, op een van de bergen, dien Ik u wij zen zal." "Ga! De wijs de weg". Misschien bent u al op leeftijd gekomen. En u denkt de laatste tijd veel na over "De zeker heid van het geloof". "De zekerheid!". Wel ke zekerheid hebben we nu als mensen, twin tig, veertig, zeventig, tachtig jaren, negentig sommige of zelfs ouder. We hebben een Woord van God: Ga!. Nee, niet: "Keer terug!". Dat mag soms wel voor een ogen blik. Even stilstaan. Even omkijken. Hoe is ons leven geweest? Hoe was de hand veui de Heere in ons leven? Moeten we niet zeggen: "Zeventig, tachtig, negentig jaar goedertie renheid en trouw van de Heere". Even verwijlen, maar de Heere zegt: "Ga!" Wij moeten verder reizen. En laten we maar eerlijk zijn, het einde komt in zicht. Ga! Waarheen? Hoe zwaar valt ons dat. Ga! Het is tegen onze natuur. Wij moeten loslaten wat ons dierbaar is. Wij moeten naar een land waar we nog nooit geweest zijn. Waar we onze verwanten niet als zekerheden hebben. Die moeten we achterlaten. Opofferen wel licht. Ga! Maar wij durven nauwelijks. Ga! Maar, Heere, wat ligt er voor mij. Ga! Ja, maar kan dat wel. Ik weet het niet. De weet niet of ik wel uitverkoren ben. Ik weet niet of God mij de zonde niet als ernstige verwijten voor zal leggen. De weet niet of die Rechter die mij wacht, wel mijn Verlosser is. Ga! spreekt de Heere. En daar kunnen wij niet om heen. Wij moeten gaan, naar het land dat Ik u wijzen zal. Hij spreekt; en het is er; Hij gebiedt; en het staat er. En God zei...en er was. "Zie het Lam Gods"... "De zie o, Heere". Ja, het woord van God valt in ons leven. Abram hoort van God een woord. En weet u wat nu opvalt. We horen geen woord van Abram. Abram zwijgt. Abram vraagt niet. Abram discussieert niet. Hij maakt geen tegenwerpingen. Hij gaat niet naar zijn broer Nahor om er op aan te dringen met hem mee te gaan. Abram zwijgt. Maar Abram hoort wel. Ga! En Abram gaat. Gelijk de Heere tot hem gesproken had. Zonder bestaanszekerheid. Zonder bescher ming op de reis. Alles loslaten. Naar het woord dat de Heere tot hem gesproken had. Hoe kan dat? Hoe durft hij? Hij spreekt en het is er. Hij gebiedt en dan ga ik. Zonder zekerheid? Nee, in het volle vertrouwen dat Hij mij zal brengen in het land dat Hij mij zal wijzen. Wij zullen moeten gaan op het woord des Heeren. Ga, heen, de toekomst tegemoet. Ik zal u wijzen. En u zult komen in het land dat ik u bereid heb. Dat is geloof. Dat is het nu. God zegt: Ga! En we gaan. Ik zal met u zijn. Zie, Mijn Zoon. Hij gaat vooraan. Hij baant de weg. Hij is de weg. Ga, heen, vertrouw op Mij. Ik zal u wachten. Wij komen, Heere. Om Jezus wil. Nieuw-Lekkerland A. van Lingen It) deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. Rondom het verpleeghuis 'De Samari taan' in Sommelsdijk, liggen meer dan honderd wooneenheden, waarin veelal bejaarden gehuisvest zijn. Vaak zijn dit mensen die hun man of vrouw in het verpleeghuis hebben of gehad hebben en na het overüjden van hun partner daar zijn blijven wonen. Ook betrekken ouderen, die om de één of ande re reden, kleiner willen gaan wonen zo'n wooneenheid. Bij de ingang van het complex, dat een parkachtig aanzien heeft, staat een onlangs vernieuwde lichtbak (de oude is vernield) met het opschrift: 'Bejaardenhuisvesting Het Oudeland'. Je denkt dan "Daar kun je van je rust gaan genieten!" Vergeet dat maar! De kleine criminaliteit viert er hoogtij. Een kleine greep uit alles wat er de laatste tijd, zoal aan baldadigheid heeft plaatsge vonden als het middernachtelijk uitgaans leven op een eind loopt. De jongelui nemen dan de kortste weg naar huis door de paden van het park en laten een spoor van vernielingen achter, zoals (slechts een greep uit de baldadigheid): buitenlampen worden vernield; bloembakken van de muren getrokken en weggesmeten; stoelen in de vijver gegooid; benzine uit de auto's afgetapt; tegels uit de grond gerukt, enz., enz. Ouders, die dit lezen, waarschuw jullie jongelui, als er een vermoeden is dat jullie kind dat wel eens zou kunnen doen! NAMENS DE BEWONERS Op 12 oktober a.s. hoopt ds. T.W. van Bennekom als de nieuwe pastor van het verpleeghuis 'De Samaritaan' te Sommelsdijk zijn intrede te doen. Hij zal worden bevestigd door ds. B.J. van Vreeswijk uit Veenendaal. Van Benne kom wordt de opvolger van ds. J. Wil- lemsen, die enkele maanden geleden afscheid nam. Ds. Van Bennekom is voor Flakkee geen onbekende. Het is nu 27 jaar geleden dat hij voor de eerste keer de herdersstaf opnam. Dat was in Ooltgensplaat, nadat hij eerst negen jaar voor de klas gestaan had. Na vijf jaar verliet hij het eiland, om vervolgens de Hervormde gemeenten van Scherpenzeel, Goes, Hilversum en Rijssen te dienen. Nu het einde van zijn loopbaali' enigszins in zicht komt, stapt hij uit het echte gemeente werk om zich te richten op mensen die spe ciale aandacht nodig hebben; mensen die zich bevinden op een plaats waar ze niet om gevraagd hebben, mensen die misschien alleen maar door een glimlach een blijk van herkenning geven. De Heere Jezus toonde juist voor dit soort mensen een grote bewo genheid. Hoe is dat met ons? Bekommeren we ons nog om deze mensen of hebben we ze maar 'weggebracht'? Dat is iets waar ds. Van Beimekom zich al jaren mee bezig houdt. Hij heeft het als zijn roeping gezien om deze keus te maken, zich bewust zijnde van de schaduwkanten van het werk. Naast de prediking, waarin hij mag wijzen op de Heere God als de enige hoop en houvast, hoopt hij nu alle aandacht te gaan besteden aan de pastorale zorg, zowel voor de bewo ners als van het personeel. Waar nodig wil hij deze zorg ook geven aan familieleden van overleden bewoners. Hij is blij met de speciale rouwbijeenkomsten die tweemaal per jaar worden gehouden voor nabestaan den. Verder wil hij vanuit de Schrift mee denken over de ethische problemen die op hem afkomen. Het beleid wordt door het bestuur gevoerd. Desgevraagd wil hij advi serend bezig zijn. Er is voor ds. Van Bennekom nog geen pas torie voorhanden. Daarom is hij op zoek naar een passende woning. Hij en zijn vrouw brengen al 28 jaar hun vakantie in een eigen caravan in Ouddorp door. Het predikants echtpaar heeft vijf kinderen, waarvan er drie gehuwd zijn, één binnenkort gaat trouwen en de jongste dochter de opleiding tot verpleeg kundige in Hilversum volgt. Ds. Van Benne kom heeft als hobby's: lezen, fietsen en het maken van reizen naar bijbelse landen. Hij is al meerdere malen als reisleider naar Israël geweest. Ook landen als Egypte, Grieken land en Turkije staan regelmatig op zijn pro- graimna. Hopelijk krijgen ds. Van Bennekom en zijn vrouw, nu de grijsheid daar is, een even goe de tijd op Flakkee als in de tijd dat ze nog groen en fris waren. f 1 W Langeweg 13 3240 AA Middelhamis L A Sommelsdijk Tel: (0187) 47 10 20 b^^ Postbus 27 Fax:(0187)48 57 36 ^^^a lgemeen@gebr-dewaal.coia -30- Het blijft drukkend. Er komt geen zuchtje wind en geen wolkje aan de lucht. Tombo ligt luid hijgend voor hun voeten. Toke vult zijn drinkensbak nog eens. Het dier slobbert zo snel als hij kan het kostbare vocht naar binnen. In de verte dokkert een paard en wagen voorbij. Ver der is het drukkend stil. "De ben moe", zegt Toke. "De ook. We zuUen maar vroeg gaan rusten", aiit- woordt Frederik. Hij weet, dat ze niet enkel moe zijn van de hitte. Nee, de zorg om Willem drukt Toke en hem zwaar. Er moet een oplossing komen, zo gaat het niet langer. Willem ziet er uit, of hij nachten wakker ligt. Frederik weet niet, of hij de dokter of de dominee moet vragen om eens langs te komen. Eén ding weet hij wel. Het tobben gaat niet aan WiUems lichaam voorbij. Soms Ujkt het wel, of hij last van zijn hart heeft. Vanmiddag zag hij ook zo grauw. Zo zag vader er soms ook uit en die is aan een hartaanval overleden. Hij krijgt het er benauwd van, maar wil het niet tegen Toke zeggen. Dan tobt die er ook weer over. Hij staat op en gaat de ronde langs de schuren maken. Hij sluit alles secuur af. Dan loopt hij in gedachten terug naar de keuken, waar Toke op hem wacht. Hij neemt de Bijbel en het dagboek van de schoorsteen mantel. "WiUem zal wel op bed blijven", zegt hij. "Dat denk ik ook", antwoordt Toke. Frederik dempt zijn stem als hij het hoofdstuk uit de Bijbel leest. Daarna volgt de bladzijde uit het dagboek. "Het is inderdaad de zuivere waarheid", zegt Frederik, als hij het dagboek dichtslaat. "Maar ik moet denken aan hetgeen dominee onlangs zei, Toke. Onder de zuiverste waarheid zullen we zon der wedergeboorte voor eeuwig verloren gaan." Het komt er als een fluistering uit. Stil zitten ze een poosje bij elkaar. Ze voelen zich klein. Ze hebben medelijden met Willem, maar moeten ze eindelijk niet meer over zichzelf inzitten? vraagt Toke zich af. Want ze heeft heus wel gemerkt, dat WiDem ontroerde, toen dominee een tijd geleden bij hen was en met hen las. Dat deed hem wat. Daar is ze van overtuigd. Ze sluipen zacht de trap op, om Willem niet wakker te maken. Even aarzelt Frederik bij de slaapkamerdeur van zijn broer. Maar hij doet hem niet open. Hij luistert en hoort een regelmatige ademhaling. Volgens hem ligt Willem rustig te slapen. Heel in de verte ücht het. Slechts een enkeUng ziet het. De meeste mensen slapen, of proberen dat in ieder geval. De man mompelt wat onverstaanbare woorden. Hij huivert. Het ziet er naar uit, dat het straks noodweer gaat worden. Waar moet hij dan büjven? Hij slaat eens langs zijn kleren en loopt de richting van het dorp uit. Onzeker, want hij weet niet waar hij naar toe moet. Heel even verlangt hij naar zijn eigen, gezellige woning, waar zijn vrouw en dochtertje verbUj ven. Dan balt hij zijn vuisten. Het is niet enkel zijn schuld, dat alles zo gelopen is. Hij is nu eeimiaal altijd een vrijbuiter geweest, dat wist Heleen voordat ze met hem trouwde. ADeen voor Els- ke bleef hij vaak thuis, maar soms moest hij weg. Het avontuur lokte. Maar dat kon zij niet begrijpen. Ze wil de het ook niet begrijpen. Kon hij nu maar in een schuur slapen. Hij is moe, maar het lukt hem deze dag niet snel om een onderkomen te vinden. Reeds twee maal is hij een boerenerf opgelopen, om er zo spoedig mogelijk weer van te verdwijnen. Op ieder erf kwam een hond te voorschijn. De laatste keer was het zo'n monster, dat hij niet wist hoe snel hij weer op de open bare weg moest komen. Hij veegt eens langs zijn gezicht. Het is nog benauwd buiten. Het Ucht opeens zo fel, dat hij met een schok blijft staan. Weer licht het en nog eens. De bui komt met geweld opzetten. Hij moet een schuilplaats zien te vin den, voordat het te laat is. Hij is opeens ontzettend bang. Hij kijkt schuw om zich heen, maar aDes is don ker. De boerderij die rechts van hem ligt, durft hij niet te benaderen. Tweemaal is hij aan scherpe hondentan- den ontkomen, een derde keer lukt hem dat misschien niet. Even staat hij stil, om dan vlug door te lopen, als een bliksemflits recht naar beneden komt en de donder daar bijna meteen op volgt. Het wordt menens, denkt hij en hij loopt snel door, echter zonder doel. Hier en daar ziet hij Ucht aangaan in de woningen, die hij passeert. Toch hoeft hij nergens aan te kloppen. De mensen zullen hem niet binnenlaten, maar de hond op hem loslaten of de politie bellen, als ze hem zien. Dan staat hij met een schok stil. Vlak voor hem slaat een bal vuur naast een boom in de grond. Zijn hart bonst als een razende in zijn lijf. Dat was op het nippertje, denkt hij. En dan? gaat het door hem heen. Opeens voelt hij dikke droppels op zijn hoofd. Gelukkig, dan gaat de bui vaak snel over, denkt hij. Maar waar moet hij heen? Hij kan niet buiten blijven. In het schemer doemt een bushokje op. Daar schiet hij in. Het is niet veel, maar altijd beter dan om buiten te zijn. De bliksem flitst achter elkaar door de lucht en de donder volgt daar direct op. Zonder tassenpozen gaat het. In vele huizen brandt nu Ucht. Vlak voor de bus halte staat een lantaarnpaal. Hij voelt in zijn zak, maar durft nu geen slok te pakken. Dat Ujkt hem spotten in deze omstandigheden. Het scheelde daarna maar iets of hij was er niet meer geweest. En dan? gaat het weer doorhem heen. Hij wordt onrustig bij die gedachte. Hij zegt altijd wel, dat hij niet gelooft dat er een God is, maar diep in hem voelt hij het anders. Het licht enorm en meteen volgt er een ontzettende klap. Opeens liggen veel huizen weer in het donker gehuld. Het is vast op de elektriciteit geslagen. Hij ziet, dat er kaarsen in de vensterbank en op tafels gezet worden en dan... Voor een raam verschijnt een meisje. "Elske", prevelt hij. Zijn ogen drinken het beeld van het kind in. Ze heeft net zo'n blonde krullenbol als zijn meiske. Als een dronkeimian staat hij op en loopt naar het huis, waar hij het kind weet. Dan staart hij naar haar, totdat het meis je met een sprong verdwijnt. Ze heeft me natuurlijk gezien, flitst het door hem heen, en ze zal nu wel bang om haar moeder roepen. Hij wil zich omdraaien, maar het licht zo fel dat hij versteend bUjft staan. Dan gaat de deur open. "Meneer, meneer', klinkt een helder stemmetje. "JuUa", hoort hij een zachte vrouwenstem roepen. "Wat doe je daar?" "Daar staat een meneer, mam. Zo zielig. In het onweer. Kom maar, hoor, meneer, U mag best bij ons binnen komen, totdat het onweer voorbij is." Aarzelend komt hij naar voren. Hij ziet de schrik hoog bij de vrouw in de ogen staan. "De ben maar een zwerver", zegt hij ruw. "Maar ik doe niets. De heb ook zo'n meisje", komt er zachter achter aan. "Mag ik met haar spelen?" vraagt Julia gretig. Ze schijnt niet bang voor hem te zijn. Een donkere man komt ook naar de voordeur toelopen. "Doe de deur even dicht en loop maar mee naar achte ren", zegt hij. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5