Overdenking
'De Samaritaan' krijgt binnenkort
een nieuwe pastor
EiiAracn-tHiEuws
^Sjkvenster
uit de
Heilige Schrift
^jiü^SlA
HET
Toogdag G6S in Rehoboth-
kerk te Barneveld
Kleine criminaliteit
VERseHiL IN nmia
miKE BttOH?
TAAfE KimciTiiain
riK MCT ini
BARNEVELD - De Gereformeerde
Bybelstichting (GBS) belegt op D.V.
zaterdag 11 oktober a.s. de 38ste jaar
lijkse toogdag. Plaats van samen
komst is de Rehoboth-kerk aan de
Nairacstraat te Barneveld. De vlakby
gelegen Veluwehal zal worden ge
bruikt als overblijfruimte tussen de
morgen- en middagbijeenkomst.
Soli Deo Gloria hervat
koorrepetities
Christelijk kinderkoor
'Eigenwijs'
M.N.a.
%r^^^ Gebr. de Waal Drukkerij
i ra «rf' iP ■"•■1
PAGINA 5
VRUDAG 22 AUGUSTUS 2003
Blik op kerk ^^y
en samenleving LJ
- De hittegolf
- De stroomstoring in de VS
Er zullen, denk ik, de laatste weken geen
onderwerpen zijn geweest waarover zo vaak
en zo veel gesproken is als over het weer.
Trouwens, het klimaat is altijd een geliefd
onderwerp om mee te beginnen. Vooral op
plaatsen waar mensen bij elkaar zijn, in een
winkel, bij een bushalte en in de 'scheerwin-
kel', zoals ze vroeger zeiden. De weet van een
kapper die met scheerzeep op de spiegel
schreef: "Praat a.u.b. niet over het weer"...
Dat zegt genoeg...
Omdat men in de zomer bang is voor te lage
temperaturen en voor depressies, zoeken veel
vakantiegangers in deze tijd van het jaar de
zon op. Dat was deze keer niet nodig, nu
waren de wachttijden bij de veerboten naar de
Waddeneilanden extra lang, want in het hoge
noorden was het een paar graden koeler.
Intussen hebben de uitzonderlijke warmte en
droogte hun gevolgen. De lage waterstand in
de rivieren bemoeilijkt de scheepvaart, en
daardoor kunnen de schippers, om niet te
diep te liggen, weer minder goederen vervoe
ren. In het westen dreigt verzakking, zodat
zilt water moet worden ingelaten. En drie
dagen lang was de electriciteitsvoorziening
in gevaar. Ook met alle moderne middelen
die ons ten dienste staan, zijn we in wezen
afhankelijk...
Juist in diezelfde week, waarin bij ons een
tekort aan stroom dreigde, werden we opge
schrikt door de enorme storing in de Ver
enigde Staten en Canada. In de grote steden
van het machtigste land ter wereld lag vrijwel
alles stil. Zestig müjoen mensen waren
erdoor gedupeerd, en wanneer men na 24 uur
weer stroom had mocht men van geluk spre
ken, in andere gevallen duurde het langer
voor het euvel verholpen was.
De heb me wel verbaasd over het feit dat de
burgemeester van New York en de president
van de Verenigde Staten binnen een half uur
wisten te vertellen dat we niet te doen hadden
met een terroristische aanslag. Wel een
bewijs dat men daaraan na 11 september
2001 het eerste denkt.Maar bij mij kwam
de vraag boven hoe men dat zo snel kon
weten. Temeer, daar de oorzaak van de
stroomstoring bUjkbaar nog moest worden
onderzocht.
Intussen is bekend geworden dat de storing te
wijten is aan een menselijke fout. Het is
onopgemerkt gebleven dat drie hoogspan
ningskabels het hadden begeven, waarna de
storing zich snel kon verspreiden.
De feiten hebben daarmee wel aangetoond
dat het systeem uitermate kwetsbaar is. De
Verenigde Staten, zo is herhaaldelijk be
toogd, hebbén een electriciteitsnet van een
land uit de derde wereld... Daarin op korte
termijn verandering te brengen lijkt een
oimiogelijke opgave.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhamis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
In Italië konden we halssnoeren kopen met
gaaf gepolijste veelzijdige brokjes amber en
ook goedkopere kettingen met glasachtige
amber kralen. Vanwaar dat verschil in
vorm, kleur en prijs?
Antwoord: Er worden hier en daar totaal
verschillende stoffen onder deze naam ver
kocht. Zo is de glanzende gele amber gewo
ne gepolijste barnsteen en vloeibare amber
de hars welke wordt afgetapt uit de bast van
een Liquid ambar, een boom die de bijnaam
'amberboom' kreeg, omdat kleur en geur
van haar hars op die van de echte amber lij
ken. Maar ook de echte en onvervalste
amber komt in verschillende verschijnings-
vormen en kwaliteiten voor. De beste en ori
ginele amber is een zeldzaam en daardoor
kostbaar product uit het darmkanaal van de
potvis. Het drijft wel eens in klompen van
ongeveer een half tot tien kg in zee en spoelt
soms aan. Deze grijze amber is steenhard,
smelt bij 60° C en is vanwege haar aangena
me geur al eeuwenlang in trek bij de par
fumbereiding. De gemiddelde prijs van 1 kg
goede kwaliteit ligt tussen de 1.500 en
2.000. Iets minder van kwaliteit, dus goed
koper, is de eveneens steenharde witte
amber. Die is namelijk verbleekt door de
langdurige blootstelling aan licht en water
en ze geurt daardoor ook zwakker. Er bestaat
nog een donkergrijze soort die middelbard is
en aan de buitenzijde vaak lichtblauwe vlek
ken vertoont, maar toch nog redelijk geurt.
De goedkoopste ziet er vrijwel of helemaal
zwart glanzend uit en is van binnen nog
week. Die heeft geen aangename geur. Het
soortelijk gewicht is afhankelijk van de
soort. Omdat uw halssnoer zo licht van
gewicht is, kan het wel echte amber zijn,
want dat blijft drijven op water. Indien een
stukje ervan oplost in verwarmde pure alco
hol (96%) en ether, komt het werkelijk van
een potvis. Probeer het niet met het comple
te snoer, want dan bent u het kwijt
Ik mag bij mijn dieet niet teveel natrium
naar binnen krijgen. Kan ik nu wel bronwa
ter gebruiken
Antwoord: Er zijn merken met hoog en met
laag natriumgehalte. Die door u genoemde
merken vallen beslist af. Evian met ca. 10
mg/l en Spa met ca,. 3,5 mg per liter zijn
voldoende veilig bij een sterk natriumbeper-
kend dieet.
In mijn moestuin krijg ik de kattestaart er
niet onder. Telkens komt dat onkruid
opnieuw op. Weet u een afdoend middel?
Antwoord: Omdat die kattestaarten een taai
gewas vormen, moet u ze met wortel en al
uitgraven, zodra ze ergens de kop opsteken.
Het zijn nl. overblijvende planten en tal van
insecten bezoeken de bloemen daarvan en
zorgen voor legitieme bestuiving. Dat zou
een toevloed van heel wat jonge kattestaar-
tjes betekenen indien u er niet tijdig bij bent.
En het gebruik van verdelgingsmiddelen is
te gevaarlijk in een moestuin.
Waarom is de bodem bij bepaalde wijnfles
sen heel ver naar binnen gebogen Bij ande
re dranken zie je dat niet.
Antwoord: Volgens de wijnproducenten is
die 'ziel' nodig om het bezinksel, dat in goe
de wijnen kan voorkomen, beter vast te hou
den als de glazen worden gevuld. Volgens
een flesserïabrikant kunnen deze flessen
dan beter tegen een stootje. En volgens de
De morgenbijeenkomst van de toogdag
begint om 10.30 uur.
De opening heeft plaats door ds. P. Blok uit
Lunteren, voorzitter van de GBS. Daarna
hopen te spreken ds. Tj. de Jong uit Stap
horst en ds. A. van Heteren van Urk.
De pauze wordt gehouden van 12.30 tot
14.00 uur.
Vervolgens hopen tijdens de middagbijeen
komst ds. L. Blok uit Ermelo en ds. G. Ger
ritsen uit Hardinxveld-Giessendam te spre
ken.
De sluiting zal worden verzorgd door ds. A.
J. Wijnmaalen uit Vianen, tweede voorzitter
van de GBS.
De Rehoboth-kerk ligt vlakbij het NS-sta-
tion te Barneveld.
In de middagpauze is er ruime gelegenheid
om aan de boekentafels in de kerk en de
Veluwehal Bijbels, psalmboeken en andere
uitgaven van de GBS te kopen.
De GBS werd in 1966 opgericht met als doel
het handhaven en het bevorderen van het
gebruik van de Bijbel in de Statenvertaling.
In dit kader worden vele Bijbels gratis ver
spreid in gevangenissen en zorgcentra. Ook
gaan er, in samenwerking met de Trinitarian
Bible Society, vele Bijbels in nauwkeurige
vertalingen naar het buitenland.
De eerste toogdag werd gehouden op 20
augustus 1966 in Rotterdam. Daarna is het
een vaste gewoonte geworden om elk jaar
bijeen te komen.
Het werk van de GBS wordt gesteund door
meer dan 38.500 donateurs.
Dinsdag 26 augustus beginnen de koorrepe
tities van het de Christelijke Gemengde
Zangvereniging 'Soli Deo Gloria' te Stad
aan 't Haringvliet weer.
Het bestaur nodigt de leden - en in het bij
zonder nieuwe leden - van harte uit de repe
tities bij te wonen.
Het koor staat onder leiding van Paul Kie
viet. Er wordt iedere dinsdagavond gerepe
teerd van 19.45 tot 21.45 uur in verenigings
gebouw 'Het Trefpunt' aan de Oranjelaan.
Volgens het bestuur is iedereen welkom om
op dinsdag 26 augustus om eens te komen
luisteren naar het koor.
Op vrijdag 29 augustus begint het christelijk
kinderkoor 'Eigenwijs' aan haar tweede sei
zoen. Na een zeer geslaagde start in septem
ber vorig jaar teh het koor nu ongeveer 30
zangers en zangeressen in de leeftijd van 7
tot en met 14 jaar. Het kinderkoor zingt
eigentijdse liedjes rondom de bijbel en tot
eer van God. Er is een vaste begeleidings
groep met keyboard, gitaar en basgitaar; de
leiding is in handen van Peter Schouls.
Nieuwsgierig geworden en/of wÜ je graag
meezingen? Je bent van harte welkom op
vrijdagmiddag tussen 15.45 en 16.30 uur in
de Gereformeerde kerk. Koningin Juliana-
weg 64 te Middelhamis. Voor meer infor
matie kun je bellen naar Peter Schouls, tel.:
0187 484857.
grootverbruikers gebeurt het om de inhoud
te verkleinen, zodat je méér flessen van die
wijn moet kopen....
Wat betekent P.B.N.A. Dat staat nergens in
hun publicaties.
Antwoord: Polytechnisch Bureau Neder
land Arnhem.
"Ga, uit uw land.en Abram
toog heen, gelijk de HEERE tot
hem gesproken had.
Gods weg Ugt in Zijn spreken: Hij spreekt;
en het is er; Hij gebiedt; en het staat er. En
God zei...en er was. "Zie het Lam Gods"...
"Ik zie o, Heere".
Die weg van God met Zijn volk zien we ook
heel duidelijk in het leven van Abram.
Zomaar, ineens, onverwacht waarschijnlijk,
valt het Woord van God in zijn leven. En het
is een Woord dat zijn hele leven overhoop
gooit. Ga gij uit uw land, en uit uw maag
schap en uit uws vaders huis. Uw land, uw
maagschap, uws vaders huis. Dat zijn pre
cies de drie zaken, die de bestaanszekerheid
in die bijbelse tijd uitmaakten. En die in de
volgorde zoals de Heere ze noemt een toene
mende climax vertonen.
Uw land, dat is nog te overkomen. Als de
hele stam meetrekt de vreemde tegemoet
dan is deze opdracht misschien te volbren
gen. Maar de stam moet achterblijven.
Verlaat uw maagschap. Het is zwaar, maar
als dan teimiinste het huis van vader: vader,
broers, neven etc, meegaan dan is er nog de
nodige bescherming en verzorging. Maar
steeds meer zullen ze achterblijven. Zijn
broer Haran is reeds gestorven. Dan sterft
ook zijn vader. Zijn broer Nahor ziet het niet
zitten verder te trekken dan Haran. Alleen
zijn neef Lot trekt nog met hem. Maar uit het
verloop van de geschiedenis weten wat dat
ook Lot uiteindelijk zal afhaken. Abram
moet alleen de toekomst tegemoet. Zonder
zekerheid, zonder perspectief, niet wetende
waar hij zou uitkomen. Slechts met dit
woord: Het land dat Ik u wijzen zal.
Maar de HEERE zegt "Ga!" En dat "Ga!"
zou nog eens klinken in zijn leven. En dan
weet u precies hoe zwaar dat goddelijke
"Ga!" in zijn leven is geweest. "Ga heen naar
het land Moria, en offer uw zoon, uw enige,
dien gij lief hebt, Izak, aldaar tot een bran
doffer, op een van de bergen, dien Ik u wij
zen zal."
"Ga! De wijs de weg".
Misschien bent u al op leeftijd gekomen. En
u denkt de laatste tijd veel na over "De zeker
heid van het geloof". "De zekerheid!". Wel
ke zekerheid hebben we nu als mensen, twin
tig, veertig, zeventig, tachtig jaren, negentig
sommige of zelfs ouder. We hebben een
Woord van God: Ga!. Nee, niet: "Keer
terug!". Dat mag soms wel voor een ogen
blik. Even stilstaan. Even omkijken. Hoe is
ons leven geweest? Hoe was de hand veui de
Heere in ons leven? Moeten we niet zeggen:
"Zeventig, tachtig, negentig jaar goedertie
renheid en trouw van de Heere".
Even verwijlen, maar de Heere zegt: "Ga!"
Wij moeten verder reizen. En laten we maar
eerlijk zijn, het einde komt in zicht. Ga!
Waarheen? Hoe zwaar valt ons dat. Ga! Het
is tegen onze natuur. Wij moeten loslaten wat
ons dierbaar is. Wij moeten naar een land
waar we nog nooit geweest zijn. Waar we
onze verwanten niet als zekerheden hebben.
Die moeten we achterlaten. Opofferen wel
licht. Ga! Maar wij durven nauwelijks. Ga!
Maar, Heere, wat ligt er voor mij. Ga! Ja,
maar kan dat wel. Ik weet het niet. De weet
niet of ik wel uitverkoren ben. Ik weet niet of
God mij de zonde niet als ernstige verwijten
voor zal leggen. De weet niet of die Rechter
die mij wacht, wel mijn Verlosser is.
Ga! spreekt de Heere. En daar kunnen wij
niet om heen. Wij moeten gaan, naar het land
dat Ik u wijzen zal.
Hij spreekt; en het is er; Hij gebiedt; en het
staat er. En God zei...en er was. "Zie het Lam
Gods"... "De zie o, Heere".
Ja, het woord van God valt in ons leven.
Abram hoort van God een woord. En weet u
wat nu opvalt. We horen geen woord van
Abram. Abram zwijgt. Abram vraagt niet.
Abram discussieert niet. Hij maakt geen
tegenwerpingen. Hij gaat niet naar zijn broer
Nahor om er op aan te dringen met hem mee
te gaan. Abram zwijgt. Maar Abram hoort
wel.
Ga! En Abram gaat. Gelijk de Heere tot hem
gesproken had.
Zonder bestaanszekerheid. Zonder bescher
ming op de reis. Alles loslaten. Naar het
woord dat de Heere tot hem gesproken had.
Hoe kan dat? Hoe durft hij? Hij spreekt en
het is er. Hij gebiedt en dan ga ik. Zonder
zekerheid?
Nee, in het volle vertrouwen dat Hij mij zal
brengen in het land dat Hij mij zal wijzen.
Wij zullen moeten gaan op het woord des
Heeren. Ga, heen, de toekomst tegemoet. Ik
zal u wijzen. En u zult komen in het land dat
ik u bereid heb. Dat is geloof. Dat is het nu.
God zegt: Ga! En we gaan. Ik zal met u zijn.
Zie, Mijn Zoon. Hij gaat vooraan. Hij baant
de weg. Hij is de weg.
Ga, heen, vertrouw op Mij. Ik zal u wachten.
Wij komen, Heere. Om Jezus wil.
Nieuw-Lekkerland
A. van Lingen
It) deze rubriek kunnen lezers hun zegje doen of
reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben.
Inzendingen mogen geen grotere omvang hebben dan
ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor om ingezonden tekst in te korten of niet te plaat
sen. Tevens draagt de redactie geen verantwoorde
lijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven.
Rondom het verpleeghuis 'De Samari
taan' in Sommelsdijk, liggen meer dan
honderd wooneenheden, waarin veelal
bejaarden gehuisvest zijn.
Vaak zijn dit mensen die hun man of
vrouw in het verpleeghuis hebben of
gehad hebben en na het overüjden van hun
partner daar zijn blijven wonen. Ook
betrekken ouderen, die om de één of ande
re reden, kleiner willen gaan wonen zo'n
wooneenheid.
Bij de ingang van het complex, dat een
parkachtig aanzien heeft, staat een onlangs
vernieuwde lichtbak (de oude is vernield)
met het opschrift: 'Bejaardenhuisvesting
Het Oudeland'. Je denkt dan "Daar kun je
van je rust gaan genieten!" Vergeet dat
maar!
De kleine criminaliteit viert er hoogtij.
Een kleine greep uit alles wat er de laatste
tijd, zoal aan baldadigheid heeft plaatsge
vonden als het middernachtelijk uitgaans
leven op een eind loopt. De jongelui
nemen dan de kortste weg naar huis door
de paden van het park en laten een spoor
van vernielingen achter, zoals (slechts een
greep uit de baldadigheid): buitenlampen
worden vernield; bloembakken van de
muren getrokken en weggesmeten; stoelen
in de vijver gegooid; benzine uit de auto's
afgetapt; tegels uit de grond gerukt, enz.,
enz.
Ouders, die dit lezen, waarschuw jullie
jongelui, als er een vermoeden is dat jullie
kind dat wel eens zou kunnen doen!
NAMENS DE BEWONERS
Op 12 oktober a.s. hoopt ds. T.W. van
Bennekom als de nieuwe pastor van
het verpleeghuis 'De Samaritaan' te
Sommelsdijk zijn intrede te doen. Hij
zal worden bevestigd door ds. B.J. van
Vreeswijk uit Veenendaal. Van Benne
kom wordt de opvolger van ds. J. Wil-
lemsen, die enkele maanden geleden
afscheid nam.
Ds. Van Bennekom is voor Flakkee geen
onbekende. Het is nu 27 jaar geleden dat hij
voor de eerste keer de herdersstaf opnam.
Dat was in Ooltgensplaat, nadat hij eerst
negen jaar voor de klas gestaan had. Na vijf
jaar verliet hij het eiland, om vervolgens de
Hervormde gemeenten van Scherpenzeel,
Goes, Hilversum en Rijssen te dienen. Nu
het einde van zijn loopbaali' enigszins in
zicht komt, stapt hij uit het echte gemeente
werk om zich te richten op mensen die spe
ciale aandacht nodig hebben; mensen die
zich bevinden op een plaats waar ze niet om
gevraagd hebben, mensen die misschien
alleen maar door een glimlach een blijk van
herkenning geven. De Heere Jezus toonde
juist voor dit soort mensen een grote bewo
genheid. Hoe is dat met ons? Bekommeren
we ons nog om deze mensen of hebben we
ze maar 'weggebracht'? Dat is iets waar ds.
Van Beimekom zich al jaren mee bezig
houdt. Hij heeft het als zijn roeping gezien
om deze keus te maken, zich bewust zijnde
van de schaduwkanten van het werk. Naast
de prediking, waarin hij mag wijzen op de
Heere God als de enige hoop en houvast,
hoopt hij nu alle aandacht te gaan besteden
aan de pastorale zorg, zowel voor de bewo
ners als van het personeel. Waar nodig wil
hij deze zorg ook geven aan familieleden
van overleden bewoners. Hij is blij met de
speciale rouwbijeenkomsten die tweemaal
per jaar worden gehouden voor nabestaan
den. Verder wil hij vanuit de Schrift mee
denken over de ethische problemen die op
hem afkomen. Het beleid wordt door het
bestuur gevoerd. Desgevraagd wil hij advi
serend bezig zijn.
Er is voor ds. Van Bennekom nog geen pas
torie voorhanden. Daarom is hij op zoek
naar een passende woning. Hij en zijn vrouw
brengen al 28 jaar hun vakantie in een eigen
caravan in Ouddorp door. Het predikants
echtpaar heeft vijf kinderen, waarvan er drie
gehuwd zijn, één binnenkort gaat trouwen en
de jongste dochter de opleiding tot verpleeg
kundige in Hilversum volgt. Ds. Van Benne
kom heeft als hobby's: lezen, fietsen en het
maken van reizen naar bijbelse landen. Hij is
al meerdere malen als reisleider naar Israël
geweest. Ook landen als Egypte, Grieken
land en Turkije staan regelmatig op zijn pro-
graimna.
Hopelijk krijgen ds. Van Bennekom en zijn
vrouw, nu de grijsheid daar is, een even goe
de tijd op Flakkee als in de tijd dat ze nog
groen en fris waren.
f 1 W Langeweg 13 3240 AA Middelhamis
L A Sommelsdijk Tel: (0187) 47 10 20
b^^ Postbus 27 Fax:(0187)48 57 36
^^^a lgemeen@gebr-dewaal.coia
-30-
Het blijft drukkend. Er komt geen zuchtje wind en
geen wolkje aan de lucht. Tombo ligt luid hijgend voor
hun voeten. Toke vult zijn drinkensbak nog eens. Het
dier slobbert zo snel als hij kan het kostbare vocht naar
binnen.
In de verte dokkert een paard en wagen voorbij. Ver
der is het drukkend stil.
"De ben moe", zegt Toke.
"De ook. We zuUen maar vroeg gaan rusten", aiit-
woordt Frederik.
Hij weet, dat ze niet enkel moe zijn van de hitte. Nee,
de zorg om Willem drukt Toke en hem zwaar. Er moet
een oplossing komen, zo gaat het niet langer. Willem
ziet er uit, of hij nachten wakker ligt. Frederik weet
niet, of hij de dokter of de dominee moet vragen om
eens langs te komen. Eén ding weet hij wel. Het tobben
gaat niet aan WiUems lichaam voorbij. Soms Ujkt het
wel, of hij last van zijn hart heeft. Vanmiddag zag hij
ook zo grauw. Zo zag vader er soms ook uit en die is
aan een hartaanval overleden. Hij krijgt het er
benauwd van, maar wil het niet tegen Toke zeggen.
Dan tobt die er ook weer over.
Hij staat op en gaat de ronde langs de schuren maken.
Hij sluit alles secuur af. Dan loopt hij in gedachten
terug naar de keuken, waar Toke op hem wacht. Hij
neemt de Bijbel en het dagboek van de schoorsteen
mantel.
"WiUem zal wel op bed blijven", zegt hij.
"Dat denk ik ook", antwoordt Toke.
Frederik dempt zijn stem als hij het hoofdstuk uit de
Bijbel leest. Daarna volgt de bladzijde uit het dagboek.
"Het is inderdaad de zuivere waarheid", zegt Frederik,
als hij het dagboek dichtslaat.
"Maar ik moet denken aan hetgeen dominee onlangs
zei, Toke. Onder de zuiverste waarheid zullen we zon
der wedergeboorte voor eeuwig verloren gaan."
Het komt er als een fluistering uit. Stil zitten ze een
poosje bij elkaar. Ze voelen zich klein. Ze hebben
medelijden met Willem, maar moeten ze eindelijk niet
meer over zichzelf inzitten? vraagt Toke zich af. Want
ze heeft heus wel gemerkt, dat WiDem ontroerde, toen
dominee een tijd geleden bij hen was en met hen las.
Dat deed hem wat. Daar is ze van overtuigd.
Ze sluipen zacht de trap op, om Willem niet wakker te
maken. Even aarzelt Frederik bij de slaapkamerdeur
van zijn broer. Maar hij doet hem niet open. Hij luistert
en hoort een regelmatige ademhaling. Volgens hem
ligt Willem rustig te slapen.
Heel in de verte ücht het. Slechts een enkeUng ziet het.
De meeste mensen slapen, of proberen dat in ieder
geval. De man mompelt wat onverstaanbare woorden.
Hij huivert. Het ziet er naar uit, dat het straks noodweer
gaat worden. Waar moet hij dan büjven? Hij slaat eens
langs zijn kleren en loopt de richting van het dorp uit.
Onzeker, want hij weet niet waar hij naar toe moet.
Heel even verlangt hij naar zijn eigen, gezellige
woning, waar zijn vrouw en dochtertje verbUj ven. Dan
balt hij zijn vuisten.
Het is niet enkel zijn schuld, dat alles zo gelopen is. Hij
is nu eeimiaal altijd een vrijbuiter geweest, dat wist
Heleen voordat ze met hem trouwde. ADeen voor Els-
ke bleef hij vaak thuis, maar soms moest hij weg. Het
avontuur lokte. Maar dat kon zij niet begrijpen. Ze wil
de het ook niet begrijpen. Kon hij nu maar in een
schuur slapen. Hij is moe, maar het lukt hem deze dag
niet snel om een onderkomen te vinden. Reeds twee
maal is hij een boerenerf opgelopen, om er zo spoedig
mogelijk weer van te verdwijnen. Op ieder erf kwam
een hond te voorschijn. De laatste keer was het zo'n
monster, dat hij niet wist hoe snel hij weer op de open
bare weg moest komen. Hij veegt eens langs zijn
gezicht. Het is nog benauwd buiten.
Het Ucht opeens zo fel, dat hij met een schok blijft
staan. Weer licht het en nog eens. De bui komt met
geweld opzetten. Hij moet een schuilplaats zien te vin
den, voordat het te laat is. Hij is opeens ontzettend
bang. Hij kijkt schuw om zich heen, maar aDes is don
ker. De boerderij die rechts van hem ligt, durft hij niet
te benaderen. Tweemaal is hij aan scherpe hondentan-
den ontkomen, een derde keer lukt hem dat misschien
niet. Even staat hij stil, om dan vlug door te lopen, als
een bliksemflits recht naar beneden komt en de donder
daar bijna meteen op volgt.
Het wordt menens, denkt hij en hij loopt snel door,
echter zonder doel.
Hier en daar ziet hij Ucht aangaan in de woningen, die
hij passeert. Toch hoeft hij nergens aan te kloppen. De
mensen zullen hem niet binnenlaten, maar de hond op
hem loslaten of de politie bellen, als ze hem zien.
Dan staat hij met een schok stil. Vlak voor hem slaat
een bal vuur naast een boom in de grond. Zijn hart
bonst als een razende in zijn lijf.
Dat was op het nippertje, denkt hij. En dan? gaat het
door hem heen.
Opeens voelt hij dikke droppels op zijn hoofd.
Gelukkig, dan gaat de bui vaak snel over, denkt hij.
Maar waar moet hij heen? Hij kan niet buiten blijven.
In het schemer doemt een bushokje op. Daar schiet hij
in. Het is niet veel, maar altijd beter dan om buiten te
zijn. De bliksem flitst achter elkaar door de lucht en de
donder volgt daar direct op. Zonder tassenpozen gaat
het. In vele huizen brandt nu Ucht. Vlak voor de bus
halte staat een lantaarnpaal. Hij voelt in zijn zak, maar
durft nu geen slok te pakken. Dat Ujkt hem spotten in
deze omstandigheden. Het scheelde daarna maar iets
of hij was er niet meer geweest. En dan? gaat het weer
doorhem heen. Hij wordt onrustig bij die gedachte. Hij
zegt altijd wel, dat hij niet gelooft dat er een God is,
maar diep in hem voelt hij het anders. Het licht enorm
en meteen volgt er een ontzettende klap. Opeens liggen
veel huizen weer in het donker gehuld. Het is vast op
de elektriciteit geslagen. Hij ziet, dat er kaarsen in de
vensterbank en op tafels gezet worden en dan... Voor
een raam verschijnt een meisje.
"Elske", prevelt hij.
Zijn ogen drinken het beeld van het kind in. Ze heeft
net zo'n blonde krullenbol als zijn meiske. Als een
dronkeimian staat hij op en loopt naar het huis, waar hij
het kind weet. Dan staart hij naar haar, totdat het meis
je met een sprong verdwijnt.
Ze heeft me natuurlijk gezien, flitst het door hem heen,
en ze zal nu wel bang om haar moeder roepen. Hij wil
zich omdraaien, maar het licht zo fel dat hij versteend
bUjft staan. Dan gaat de deur open.
"Meneer, meneer', klinkt een helder stemmetje.
"JuUa", hoort hij een zachte vrouwenstem roepen.
"Wat doe je daar?"
"Daar staat een meneer, mam. Zo zielig. In het onweer.
Kom maar, hoor, meneer, U mag best bij ons binnen
komen, totdat het onweer voorbij is."
Aarzelend komt hij naar voren. Hij ziet de schrik hoog
bij de vrouw in de ogen staan.
"De ben maar een zwerver", zegt hij ruw. "Maar ik doe
niets. De heb ook zo'n meisje", komt er zachter achter
aan.
"Mag ik met haar spelen?" vraagt Julia gretig.
Ze schijnt niet bang voor hem te zijn. Een donkere man
komt ook naar de voordeur toelopen.
"Doe de deur even dicht en loop maar mee naar achte
ren", zegt hij.
(wordt vervolgd)