Tot veler ongenoegen... Overdenking Nieuwe uitgave Dirlislands Mannenlioor Eiaa)ndelijk nieuws Rommel markt uit de Heilige Schrift Ger. Gem. Nieuwe Tonge Nieuw zangseizoen JEDUTHUN Gestolen - bestolen! HET .KIJKVENSTER Blik op kerk ^->y en samenleving CJ - Een homoseksuele bisschop - Ook bij Rome? - Een les voor ons Een besliste keus Nieuws van de Wereldwinkel De kogel is door de kerk: de benoeming van de Anglicaanse bisschop Robinson in de Verenigde Staten is een feit geworden. Robinson is homoseksueel en maakt daar bepaald geen geheim van: hij woont al jaren samen met een vriend. Er was dan ook nog al verzet tegen zijn benoeming, en beschul digingen die tegen hem werden ingebracht, moesten eerst onderzocht worden. Maar ver rassend snel bleek dat die aantijgingen op laster berustten, en reeds de volgende dag kon zijn benoeming tot bisschop worden doorgedrukt. Een flinke minderheid bleef echter om principiële redenen tegen. Ik ga u niet vermoeien met namen en getal len; de kranten hebben er vol van gestaan. Ik wil alleen signaleren, dat hier een wissel is omgegaan. Natuurlijk zijn er onder de pries ters (zo heten de 'geestelijken' ook in de Anglicaanse Kerk) mannen met homofiele gevoelensi Maar Robinson was een soort testcase: hij kwam er openlijk voor uit dat hij 'anders' is. En de vraag was: kan hij, ondanks die geaardheid, bisschop zijn? Het antwoord is nu gegeven en dat is positief. Zijn homoseksuele leefwijze is geen belet sel. Amerika ligt ver bij ons vandaan en wij behoren niet tot de Anglicaanse Kerk. Maar van zo'n bericht gaat natuurlijk wel een bepaalde werking uit. Allereerst naar de rooms-katholieke kerk, die hoewel niet in de leer, maar wel in de regering van de kerk veel overeenkomsten vertoont met de Angli caanse. Ik beluisterde voor de radio een vraaggesprek en daarin werd meteen het probleem opgeworpen; kan dit ook in de Romana, dat een priester die homofiel is en daarvoor uitkomt, tot bisschop wordt geko zen? Het antwoord was dat dit niet zo gauw zal gebeuren, omdat de Anglicaanse kerk wat democratischer is: de 'gelovigen' hebben daar meer inspraak. De roomse kerk wordt meer van bovenaf geregeerd en aangezien er aan de top onoverkomelijke bezwaren leven tegen homofilie, zal er niet gemakkelijk iemand benoemd worden die deze levens wijze praktiseert. Intussen is het wel om bij te huilen, wanneer mensen blijkbaar geen bezwaar meer hebben tegen wat God nadrukkelijk in Zijn Woord verbiedt. Dat is de les, denk ik, die we in onze reformatorische kerken kunnen leren. En dat komt ervan, wanneer niet langer het Woord van God de norm is voor ons leven en handelen, maar wanneer we luisteren naar wat de samenleving aanvaardbaar acht. Het is nog maar een paar eeuwen geleden, dat homoseksuele praktijken door de rechter werden bestraft. Zelfs de doodstraf stond op het 'crimen nefandum' (de niet te noemen misdaad). We zullen het er nu wel over eens zijn dat dit te ver ging. Maar tot voor kort werd er door iedereen, kerkelijk en onkerke lijk, schande van gesproken wanneer twee mannen of twee vrouwen met elkaar samen leefden. Er is nu een omslag in het denken gekomen. Homoseksualiteit is niet langer een afwij king, maar een legitieme variant. De meer derheid van de bevolking heeft er geen moeite mee. En de toonaangevende leidslie- den in de kerken ook niet. Het is al geen uit zondering meer dat twee mannen een pasto rie bewonen. En als Samen-op-Weg door gaat kan straks in de PKN zo'n verbintenis worden gezegend. Wat de Bijbel noemt 'een gruwel in Gods oog', dat kan een kerkelijke zegen ontvangen! En als je wil vasthouden aan het Woord, dan mag dat, mits je die ander ook maar in z'n waarde laat. Want misschien verstaat die de Schrift wel beter Zijn de Verenigde Staten toch dichterbij dan we eerst dachten...? WAARNEMER Langs de Ouddandseclijk tu.ssen Som- melsdijk en de watertoren nabij Dirksland hebben bij herhaling (ver moedelijk jeugdige) vandalen er blijk van gegeven dat ze zich op geen ande re manier weten te vermaken dan zich te vergrijpen aan de groenaanplant langs de weg - andermans eigendom trouwens. 't Is nog niet zoveel jaren geleden dat aan weerszijden de dijk gesierd werd door fraaie bomenrijen en zwaar lommer. Door ouder dom moesten de bomen echter het veld rui men, hetgeen er landschappelijk gezien nog al een slag was, met recht een kaalslag te noemen. Door jonge aanplant daarentegen - waaraan alle mogelijke zorg werd besteed - zou er voor worden gezorgd dat het verloren gcganc iand.schapsschoon weer zim worden hersteld. Het is nu echter voor de derde keer dat de jonge boompjes er 'zomaar' worden afge broken. Inmiddels al weer geruime tijd gele den gebeurde dit voor het eerst; een aantal jonge populiertjes lagen er afgeknapt langs het fietspad. Daar zijn intussen nieuwe exemplaartjes voor in de plaats gekomen. Het voorlaatste weekend echter moest een aantal boompjes het wéér ontgelden en het laatste weekend was dit opnieuw het geval. Je hoeft ter plaatse maar even van je fiets af te stappen en je hoort van de (in deze tijd vele) voorbijgangers - zowel (brom)fietsers, wandelaars als skeelers - de nodige reacties van ongenoegen over zulk vandalistisch gedrag. "Is dit vandalisme!?" "Wat is hier gebeurd...?" "Wat vindt li hier nu van?" "Wie hebben dit gedaan!?" Behalve veront- De betere woninginrichtmg sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 De Gereformeerde Gemeente te Nieuwe- Tonge nodigt iedereen hartelijk uit voor een bezoek aan haar rommelmarkt op zaterdag 16 augustus. Wat vindt u daar? Natuurlijk veel rom mel, maar ook speelgoed, textiel, houten figuren, Babybomkleertjes, tassen en portemonnees van Duifhuizen, bloemen en planten, heerlijke vers gebakken vis, nieuwe haring, pannenkoeken, snoep goed, ijs, slaatjes, kaas, verse groenten en fruit, taarten, advocaat; al met al te veel om op te noemen. Wat kunt u er doen? Grabbelen, skippy- ballenrace, genieten van koffie of fris drank en lekkernijen in de koffiehoek, een gezelüg ritje met het boemeltje door het dorp. De opbrengst is geheel bestemd voor het kerkgebouw. Middelharnis - D.V. 21 augustus zullen de zangrepetities van 'Jeduthun' weer begin nen. Het bestuur nodigt de leden van harte uit deze avond aanwezig te zijn om 19.45 uur in 'De Hoeksteen' in Middelharnis. Ook zij die -nog- geen lid zijn worden hier bij hartelijk uitgenodigd. Met name 'nieu we' bassen en tenoren zijn van harte wel kom. Uw komst wordt zeer op prijs gesteld! De repetities zijn iedere donderdagavond van 19.45 tot 21.45 uur. Er heerst een goede sfeer en de onderlinge relaties zijn prima. Het repertoire van het koor bestaat uit Psal men en geestelijke liederen. De deskundige leiding is in handen van Jan Wisse. Mocht u interesse hebben om te komen zin gen, schroom dan niet en kom donderdag avond 21 augustus eens luisteren. waardigd te zijn over het gegeven dat som migen zich op zo'n laag niveau uitleven, zien ook voorbijgangers niet liever dan dat de groenaanplant de kans krijgt zich er te ontplooien. Op de redactie ontvingen we zelfs een ingezonden schrijven, waaruit we citeren: 'Vandalisme ten top! Wie is tot zoiets in staat? Kennelijk hadden één of meer vandalen er een zeker vermaak in om deze heldendaad te verrichten. Wat is hier van de bedoeling? Hebben de daders even veel moed om dit bij de politie of aan wie dan ook te gaan vertellen als waarmee ze hun vernielzuchtig werk verricht hebben? We zouden het dapper vinden. Al was het maar om spijt te betuigen. Maar omdat we betwij felen of dat gebeuren zal, vragen we ieder een die iets van dien aard gezien heeft, dit even te melden. Want we willen o zo graag weten, hoe iemand tot zoiets lafs en barbaars in staat is!' Wie de schoen past, trekke hem aan. "Verkiezende liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben (Hebreeën 11:25) Als Mozes volwassen geworden is, kiest hij voor zijn vertrapte volk. Deze keus zal niet zonder strijd geboren zijn. Er zal zeker aan hem getrokken zijn. Hij zal van zijn moeder en van zijn pleegmoeder gehoord hebben van zijn opzienbarende redding in dat biezen mandje. Het zal hem tot nadenken gebracht hebben. Was hij gespaard om een overloper te worden en de God van zijn volk vaarwel te zeggen? Zou hij op het erf van het verbond geboren zijn om daarna door het heidendom geadopteerd te worden? Zou hij de dank baarheid voor zijn redding tonen door voor taan de afgoden te dienen? Duidelijk is dat Mozes kiezen moet. Het is een besUste keus geworden. Hij kiest partij voor zijn volk dat het volk van God is. Hij kiest tegen zijn pleegmoeder aan wie hij zoveel te danken had. Hij kiest tegen de hooggeroemde Egyptische cultuur. Hij kiest tegen de Egyptische rehgie. Hij kiest in het geloof Hij zegt 'nee' tegen het heidendom en 'ja' tegen Israels God. Hij verkiest liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben. Mozes kiest voor het vernederde slavenvolk. Hij kiest voor mensen die rechteloos zijn en uit gebuit worden. Die vertrapt en geslagen worden. Mozes kiest niet voor een hoge positie. En ook niet voor een leven in luister en pracht. Geloof maar dat het leven in Egypte aantrek kelijke kanten had! En dat aantrekkelijke was in Israël niet te vinden. Mozes berekent zijn kansen niet. Hij weigert om een zoon van de prinses te zijn en hij wordt liever met het volk van zijn God kwalijk behandeld! Het in zijn jeugd gestrooide zaad ontkiemt. Mozes beseft dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heeriijkheid die eens aan hem geopenbaard zal worden. In het geloof kiest Mozes voor een kwalijke behandehng samen met het volk Israël. Hij kiest tegen het genieten van de zonde voor een bepaalde tijd. En dat laatste kon in Egyp te ongestoord gebeuren. Daar hoefde je geen rekenschap van je daden te geven! God liet hem zien dat het genieten van de zonde een wrange nasmaak achter laat. Omdat God erdoor onteerd wordt. Mozes zag het betrekkelijke van de zondedienst. Zonden zijn surrogaat. Onze zonden ruïneren ons levenshuis. Wat de boze ons voorzet kan heerlijk ogen en onze tong strelen. Maar dat genot duurt niet lang. We hebben op aarde een beperkte tijd. En zullen we in die korte tijd onze goede Schepper op het hart trappen? Mozes kon dat niet. Zijn hart was van andere dingen vol. Hij had liever de smaad en de verachting door mensen, als de relatie met zijn God maar intact bleef Dat is geen klei nigheid! We oordelen toch niet Uchtvaardig over zijn besliste keus? Trouwens, wat heeft de keus van Mozes ons te zeggen? Hoe kie zen wij? En wat kiezen wij? Ook wij worden geroepen om te kiezen. Het is voor of tegen. Voor God of tegen God. Dat lijkt simpel. Maar die keus is.niet eenvoudig. Vergeet niet dat onze voorouders in het Paradijs al ver keerd gekozen heibben. Daar zeiden ze 'nee' tegen God. Moet ik nu zeggen, dat het bij die ene daad van ongehoorzaamheid gebleven is? Dan zou ik wel blind zijn voor wat er op aarde gaande is! Kijk eens om u heen. Zie naar wat er leeft in uw hart. De zonden tegen Gods geboden worden aantrekkelijk naar ons toegebracht. Is het niet heerlijk je uit te leven? Alle rem men los te gooien? Je doof te houden voor de eisen van Gods Wet? Het lijkt zo heerlijk om te genieten van ver boden vruchten. Verdoezel dat maar niet. Maar het genot van wat God verboden heeft duurt niet zo lang. Toch kiezen velen er hartstochtelijk voor. Het genieten van de zonden is hun veel waard. En intussen sjoe melen ze met Gods geboden. Ze spelen met 'hun ambt. Ze zetten het gezinsgeluk op het spel. Want ze willen genieten en om dat genot even te proeven zetten ze hun blik op oneindig en willen ze ongeremd hun gang gaan. Toch moeten we bedenken, dat we steeds weer tot kiezen geroepen worden. Willen we gevierde mensen zijn die de meerderheid in het kwaad volgen? Of kiezen we voor een smadelijke behandeling met allen die God dienen willen in hun leven? Mensen komen bij ons niet in een strafkamp omdat ze de Heere Jezus willen volgen. Maar laatdunkende opmerkingen zijn er wel. Grievend kunnen woorden klinken in de richting van christenen. Bijtend kan de spot zijn. Toch moeten we beseffen dat er een tijd komen kan dat de kerk ondergronds moet leven zoals vele jaren in het oosten gebeur de. Wat is er dan een moed voor nodig om uit te komen voor de naam van de Heere Jezus! We mogen God wel bidden of Hij ons bewaren wil voor een langzaam afglijden naar het genieten van de zonden. Laten we wel wezen: voor dat genot hoeven we niet met veel tamtam te kiezen. Dat kan heel ongemerkt in zijn werk gaan. Daarom is onze tijd net zo gevaarlijk als die waarin Mozes leefde. Of misschien nog gevaarlij ker. Het is verraderlijk als de boze op zijn sokken komt. Maar de HEERE leeft. Hij ondersteunt Zijn gelovigen. En Hij maakt hen bereid om de besliste keus te maken. Een keus die niet eenvoudig is. Een keus voor Hem, voor Zijn Naam en voor Zijn dienst! Sommelsdijk Ds. G. C. Kunz GOEREE- OVERFLAKKEE Zaterdag 16 augustus is er een avondmarkt in Nieuwe Tonge, op het terrein van Meer- markt Klapmuts. Ook de Wereldwinkel staat daar met een kraam en heeft dan een leuke aanbieding: een cadeauverpakking van 2 potjes honing, van 3,49 voor 2.99! Deze aanbieding is ook in de winkel geldig, die is geopend van vrijdagmiddag 14.00 uur tot vrijdagavond 21.00 uur, en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. U weet 'm natuurlijk al lang te vinden: aan het Spuiplein, achter de Winkeldiek van Middelharnis. Enne... de koffie staat er klaar! Afgelopen zaterdag was er in Herkingen de gezellige toeristendag. Voor dit evenement had de organisatie borden laten maken en deze geplaatst in de omgeving van Dirks land. Toen de organisatie maandagmorgen één van de borden weg wilde halen was deze al verdwenen. Zowel bij het waterschap als bij de provincie en de gemeente Dirksland is niet bekend dat het bord door hun medewer kers is weggehaald. Conclusie: het bord (ter waarde van 125) is gestolen! De organisa tie betreurt dit ten zeerste, vooral ook van wege het feit dat dit bord nog geen twee weken oud was! Het bord was geplaatst bij de Staakweg te Dirksland (vanuit Mehssant gezien de Ie afslag naar Dirksland). Wie 'iets' gezien heeft of het bord heeft gevon den, wordt vriendelijke verzocht contact op te nemen met: 0187-600203. De eerlijker vinder ontvangt een passende beloning. Het Dirkslands Mannenkoor, uitgaande van de Gereformeerde Gemeente aldaar, hoopt september 2003 een nieuwe dubbel-CD/MC te presenteren die als titel draagt: 'Zo word' Zijn lof vergroot'. De opname is gemaakt op 6 en 7 juni 2003 in de Sint Catharijne Kerk in Den Briel. De nieuwe dubbel-CD/MC bevat zowel Psalmen als geestelijke liederen (Smeekgebed; Looft de Koning, heel mijn wezen; Het is volbracht; Psalm 95; Blijf met mij Heer; Wees mij genadig. Heer; Psalm 93; Hoog omhoog; Psalm 35; Psalm 116; Psalm 23 en vele andere). Het koor staat onder leiding van Frans Cornet en organist Jan Hoek. Liselotte Rokyta-Fennema begeleidt enkele stukken met de panfluit. De prijs van de dubbel-CD bedraagt 17, excl. 1,56 verzendkosten; de prijs van de dubbel-MC bedraagt 8, excl. 1,56 verzendkosten. U kunt de dubbel-CD/MC telefo nisch of schriftelijk bestellen bij de verkoopcommissie van het Dirkslands Mannenkoor, p/a Arjan Koppelaar, West Achterweg 16a, 3245 BJ Sommelsdijk, tel. (0187) 483017, of bij Anne Knöps, Jozefdreef 47, 3255 AE Oude Tonge, tel. (0187) 640911. -28- "Ja, ik weet wel waar ik je mee naartoe neem, zus", zegt Frederik. "Dat geloof ik ook", antwoordt Thonia. Nu rijden ze weer verder. Het begint al wat te scheme ren, als ze het bos uitkomen. Het zou fijn zijn, als Tho nia mee koffie ging drinken, denkt Toke, maar ze vraagt het niet. Dan zal ze te meer voelen, dat Willem bij hen blijft en zij alleen naar huis moet. Ik zou het haar graag gunnen, maar het kan niet, denkt ze verdrietig. Maar tot haar verbazing vraagt Thonia of zij met haar meegaan. "Dat zouden we graag doen, maar het wordt al wat donker", antwoordt Frederik. "Belford moet nog drooggewreven worden en ik rijd niet graag zo laat met hem over de weg." "Dan komen jullie een andere keer", zegt Thonia vriendelijk. "Dat doen we snel, zus", belooft Frederik. "Bij leven en welzijn", voegt Toke er zacht achteraan. Na het verzorgen van Belford leest Frederik een stuk uit het dagboek. Daarna zoekt iedereen zijn bed op. Toch duurt het voor sommigen nog uren, voordat ze de slaap te pakken hebben. Er is immers zoveel om over na te denken. Het was fijn, denkt Thonia. De hoorde er echt bij en Toke heeft zo'n heerlijk brood voor me gebakken. Ze heeft er voor ze naar bed ging een snee van gegeten. Nog even denkt ze aan de rit samen met haar familie. Dan valt ze in slaap. Op haar gezicht ligt een tevreden trek. HOOFDSTUK 14 Fel schijnt de zon op de Duitse aarde. Geen blaadje beweegt. De vrouw strijkt met een snel gebaar haar blonde haren, waar enkele grijze doorheen schemeren, uit haar gezicht. Ze pakt haar ezel en draagt hem haar buiten. Ze zoekt net zolang, totdat ze een plaatsje in de schaduw heeft gevonden. Het voelt verkwikkend aan. Lang rust haar blik op de oude knotwilg naast de sloot, waar ze plaatsgenomen heeft. Dan zet ze snel een paar strepen op het doek. "Moeder!" Een lange, donkere man komt het kleine, witte huis uit. Hij blijft even in de lage deuropening staan. Zijn hoofd raakt bijna de bovendorpel. Dan loopt hij langzaam naar haar toe. Nog voordat hij zijn mond opendoet, weet ze de bedoeling van zijn komst. "Neem me niet'kwahjk, dat ik u stoor", zegt hij. Ze buigt haar hoofd. "Moeder!" Hij ziet de smart in haar ogen. Ze weet waarom hij komt. "De moet met u praten. Voordat ik weer naar m'n kamer ga, moeder." Ze wist, dat het komen zou. Steeds heeft ze het uitge steld en gehoopt dat hij niets zou vragen, maar nu is het moment gekomen, dat ze vreest, maar dat moest komen. "Als je groter bent, als je ouder bent", heeft ze steeds geantwoord, als hij het haar vroeg, maar daar komt ze deze keer niet mee klaar. "Ik ben vandaag vijfenveeertig geworden, moeder", zegt hij. "Als je ouder bent.gaat het door haar heen. "Ik weet het". Ze zucht, zoals ze deze jaren zo vaak gedaan heeft. "Je hebt er recht op." De ezel staat als een schild tussen hen in. "Wie is het, moeder?" Hij houdt aan deze keer. Dan staat ze met een ruk op. "Kom mee", zegt ze. Haar stem klinkt als een fluistering. Hij volgt haar het smalle pad op, dat naar het witte huisje voert. Ze gaat de nauwe gang door en dan de trap op naar boven. Voor haar atelier, zoals ze de kleine, knusse kamer noemt die ze als haar werkruimte gebruikt, staat ze stil. Ze kijkt hem aan met een blik, die hij zijn leven niet meer zal vergeten. Dan opent ze de deur. Hij kijkt naar haar smalle rug en medelijden welt in hem op. Bijna wil hij haar terugroepen, maar hij beheerst zich. Hij moet het weten. Moeder blijft ook niet altijd in leven en het niet weten is al van zijn jeugd af een loodzware last. Het verhindert hem een diepere relatie aan te gaan. Is hij een kind van een vrouwenverleider? Hoe immers is het anders mogelijk, dat zijn serieuze moeder ooit in zo'n ellendige situatie verzeild is geraakt? Nimmer is ze getrouwd, hoewel hij van familie weet, dat ze daar vaak genoeg voor in de gelegenheid is geweest. Ook al had ze een onecht kind. Zelfs met hem. Een onecht kind... Hij heeft dit altijd als een verschrikking met zich gedragen. Tij dens zijn studie heeft hij vrienden en vriendinnen genoeg gehad, maar nooit heeft hij zich willen bin den. Het idee, dat hij net als zijn vader zou zijn. heeft hem altijd op een zekere afstand gehouden van het andere geslacht. Hij ziet, dat zijn moeder zich bukt. Ze haalt onder uit de kast, waarin ze haar doeken en aquarellen bewaart, een schilderij. Ze zegt niets, als ze weer opstaat. AUeen ziet ze ontzaglijk bleek. Dan zet ze het doek op de tafel tegen de muur. "Dat.ben ik", wil hij zeggen, maar de woorden stok ken in zijn keel. Dezelfde ogen, dezelfde neus ziet hij. Alleen het gezicht is iets smaller dan dat van hem. "Is dat m'n vader?" komt het als een fluistering over zijn Uppen. "Ja", zegt ze enkel. Dan moet ze gaan zitten. Hij kan het begrijpen. Zelf voelt hij zich ook net of hij zweeft. Hij staart naar de man, die hem aankijkt. Nee, dit is geen vrouwenverlei der. De ogen zijn immers de spiegel van de ziel. Deze man kijkt ernstig de wereld in. Wat melancholiek zou je het kunnen noemen. Hij zou willen roepen: "Vertel me alles over hem", maar hij doet het niet. Zijn tong weigert dienst. De emoties hebben zijn moe der ook sterk aangegrepen. Ze ziet krijtwit. "Ik ben zo blij, dat ik zijn gezicht nu gezien heb", zegt hij enkel, om de stilte te verbreken. "Het zal ouder zijn, verouderd, net zoals dit", ant woordt ze en bukt andermaal om iets uit de kast te pak ken. Er wordt nog een schilderij naast dat van zijn vader gezet. "Inderdaad", zegt hij. "Dat vergat ik." Dit zijn m'n ouders. Hier ben ik uit voortgekomen, gaat het door hem heen. Het overweldigt hem. Minu ten lang kijkt hij ernaar. Hij zou het wel uren kunnen. Uren willen, om te weten wat voor man zijn vader is. Waarom noemt zijn moeder zijn naam niet en geeft ze hem nu niet zijn adres? Hij wil hem immers ontmoe ten. Al zou het maar één keer zijn. Dan zal hij weten wat voor man zijn vader is. Hij moet het weten en de eerste indruk is meestal de beste. Zijn moeder zit ook stil naar de schilderijen te staren. Alleen een ,spier in haar hals verraadt haar spanning. Hij kent dat. Door de jaren heen is dat altijd zo geweest. Na een poosje staat ze wankelend op. Ze wU de schilderijen opbergen, maar zijn smalle hand houdt haar tegen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5