i efe Nieuws SOW/PKN PREDIKBEURTEN Jan Jansen geeft orgelconcert in Nieuwe Kerk Kuren uit de kerken Laatste Zomerzangdienst te Goedereede EIIIUraD0l-t1IEUW5 Opera- en Oratoriumkoor Zuid-West-Nederland liervat repetities EIÜM1DEI1-I1IEUW5 Fietstoclit Geref. Kerlc Ouddorp Noorse organist concerteert in Kapelle Contacten met verschillende kringen Ruandese diaconessen zingen Zondag 3 augustus 2003 Alledaags De Utrechtse organist Jan Jansen geeft op woensdagavond 20 augustus a.s. een orgelconcert in de Nieuwe Kerk te Zierikzee. Aanvang 20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 5 voor volwassenen, 3 voor vrienden, senio ren en studenten, terwijl kinderen tot 12 jaar gratis naar binnen mogen. Op het monumentale Kam&Van der Meulenorgel speelt Jan Jansen de Goldbergvariaties van J.S. Bach en Sonate VI van F. Mendelssohn Bart- holdy. Het programma De concertgever ÉPAGINA2 VRIJDAG 15 AUGUSTUS 2003 Bij de titel 't Arendsnest kunt u zicli van alles voorstellen. Ik ontleen de naam aan het tehuis van zendingsdiaconessen in Amster dam. Op de vijfde verdieping van een oud pand in de Frans Halsstraat, vlakbij het Rijksmuseum, is daar gevestigd een centrum voor pasorale en psychosociale begeleiding. Daar worden mensen opgevangen die het leven alleen niet meer aan kunnen. Ze behoeven nog niet naar een inrichting of welke andere vorm van verblijf buiten de directe maatschappij, 't Arendsnest is een tussenstation. Mensen kunnen er enkele maanden verblijven om vooral psychosoci aal weer op krachten te komen, zodat ze zelf- standing in de maatschappij kunnen functio neren. Een flink aantal jaren geleden, begin jaren tachtig, heb ik daar met mijn vrouw een bezoek gebracht. We zijn er een middag en een avond geweest, we hebben met de bewo ners gepraat en gegeten. We genoten gast vrijheid bij de diaconessen, wier moederhuis in Amerongen staat. U vraagt zich wellicht af hoe we daar terecht zijn gekomen. Het gaat soms wonderlijk in het leven. Je krijgt ongezocht contacten. Zo ontrnoette ik ergens in het land één van de zusters-diaconessen, die al jaren in Amster dam werkt. Zij nodigde ons uit om eens in Amerongen te komen, bij voorkeur op een zondagavond, als daar met gepensioneerde zusters, bewoners van het verzorgingshuis en omwonenden een uur van bijbeloverden- king, gebed en zang is. Reeds meer dan tien jaar kom ik daar eens in het jaar. Van een dominee verwacht men dan dat hij in de samenkomst het Woord uitlegt en voorgaat. Ik heb de jaren door vrijmoedigheid gekre gen om waar ik ook maar een evangelie woord kon spreken, dat te doen. Dat heb ik mogen doen in de strafgevangenis in Sche- veningen. Met mijn studenten ben ik ir_ de Bijlmerbajes geweest - op bezoek. We zijn in de rosse buurt in Amsterdam geweest. Met majoor Bosschardt zat ik in een bestuur. Een huis in Amsterdam Zij vroeg mij tijdens de koffie: "Kom eens met je studenten naar Amsterdam". Dat heb ben we gedaan. Eerst een gesprek met veel informatie in het Goodwill-Centrum. Daar na een gebedssamenkomst in wat men noemt de Heiligingszaal. Ten slotte, terwijl het al donker werd, een tocht door de buurt. De zal nooit vergeten dat majoor Bosschardt, toen wij op stap moesten, zei: "Mijn collega en ik geven je wel een arm. Dan lopen wij gedrieën voorop. Je bent hier in de buurt dan in goede handen. Daarachter komen de stu denten". De heilssoldaten gingen de cafés binnen en deelden 'De Strijdkreet' uit, ter wijl wij dat hele gebeuren gadesloegen. Op een bepaald moment zei de majoor: "Nu moet één van jullie hier het Evangelie ver kondigen". Eén van de studenten kwam naar voren en hield daar op een brug een evange lietoespraak waarvan majoor Bosschardt, als ik me goed herinner, zei: "Recht uit het hart en gericht op het hart". Om nooit te verge ten. De student is later predikant geworden, nog weer later geestelijk verzorger bij Phi ladelphia, ds. Hans van de Gronden. Hij is betrekkelijk jong overleden, in 1993. Als ik aan ons bezoek aan Amsterdam denk, hoort hij er helemaal bij. Nu weer terug naar de zendingsdiaconessen arbeid. Ik kan eerlijk zeggen dat ik de bij eenkomst daar, zoals ik die eens per jaar meemaak, reken tot de mooiste en rijkste bij eenkomsten. Na afloop is er altijd gelegen heid om koffie te drinken en elkaar te ont moeten. De oudste diacones is in de negen tig. Daar is een sfeer die weldadig aandoet. De laatste keer trof ik er een ouderling met zijn vrouw aan uit mijn tweede gemeente. Ik had hen gedurende vele jaren niet gespro ken; en nu in Amerongen ontmoetten we elkaar. Zij hadden daar een plekje gevonden in het verzorgingshuis. We mochten spreken over Gods genade en over Zijn wonderlijke leiding. Nu ik toch wat herinneringen ophaal, ver meld ik de ontmoeting met ongeveer veertig Ruandese diaconessen. Na de binnenlandse oorlogen waren deze zusters voor een aantal weken naar Nederland genodigd om wat rust te vinden en op krachten te komen. Aan het einde van ons samenzijn - ze zouden de vol gende dag weer naar Afrika afreizen - heb ben ze gezongen. Het was of ik in haar gezang drie stemmen hoorde: weemoed over al het leed in hun land, verlangen naar het Nieuw Jeruzalem en lofprijzing en aanbid ding. Ook hiervan zeg ik: om nooit te verge ten. En nu weer 't Arendsnest in Amsterdam. De zusters (nu is een man projectcoördinator) vertelden van de dagelijkse gang van zaken. We kregen de gelegenheid om met de bewo ners te praten, zowel over het heden als over hun verleden. Zoals overal, de één is spraak zamer dan de ander. Toch hoorden we din gen die ons met dankbaarheid vervulden. In het jaarverslag 2002, dat ik dezer dagen toegestuurd kreeg, staat: 'De doelstelling van 't Arendsnest is mensen tussen de 20 en 45 jaar begeleiden tot (opnieuw) zelfstandig functioneren in de samenleving door middel van een tijdelijk woonverblijf en begelei ding. In 't Arendsnest wordt gewerkt vanuit een christelijke identiteit. Bijbelse waarden en normen vormen de leidraad'. Ik kan alleen maar zeggen dat ik onder de indruk ben gekomen van de inzet en de christelijke bewogenheid waarmee de diaconessen (met de kapjes op) haar werk doen. Ook dit vin den we in Amsterdam. De zusters hebben met de Hervormde gemeente van Amsterdam een overeen komst gesloten. Zes woonruimten van de 'Hilmanhof zijn ter beschikking gesteld van 't Arendsnest. Daar verblijven mensen die nog wat langer nazorg nodig hebben. Een vervolg van het tussenstation. Dit project is voor mijn besef een combinatie van pastora le zorg en christelijke ethiek, als voorbeeld met het oog op de praktijk waarin de bewo ners hopen verder te kunnen. Het is goed om contacten op je te laten inwerken en er van tijd tot tijd iets van door te geven, zoals dit maal in deze rubriek. W. H. Velema Middelhamis - Het Opera- en Oratorium koor 'Zuid-West-Nederland' hervat op 20 augustus zijn repetities. De eerste maanden van het nieuwe seizoen zullen voorname lijk in het teken staan van het Requiem van Mozart en het Vesperae Solennes de Con- fessore, eveneens van Mozart. Deze wer ken zullen op zaterdag 8 november a.s. met begeleiding van het orkest 'Continuo' en de solisten Mariët Kaasschieter, Sebastian Brouwer en Ronald Dijkstra in de R.K. Kerk te Oude Tonge worden uitgevoerd. Toegangskaarten zijn nu reeds te koop ofte reserveren. Mensen die zich aangesproken voelen om in een koor te zingen dat uit sluitend klassieke muziek ambieert, kun nen vrijblijvend een repetitie bijwonen. Het koor staat onder leiding van Bas van Hou te uit Schiedam en repeteert 's woens- dagsavonds van 19.45-22.00 uur in het jeugdgebouw naast de R.K. Kerk aan de Langeweg te Middelhamis. Voor inlichtin gen over het koor kunt u bellen met de voorzitter Ina Krijger via telefoonnummer 0187-485024. Voor toegangskaarten kunt u ook bij haar terecht, of anders bij Jan Zuurmond, tel. 0187-681883 of bij Genit Sligman, tel. 0187-487829. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluiüngstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitmgstenntjn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 De Werkgroep Missionaire Gemeente van de Gereformeerde Kerk te Ouddorp organi seert op 19 augustus a.s. een fietstocht door de mooie omgeving van Ouddorp. De tocht duurt ruim een uur en na afloop staat er een lekker kopje koffie/thee of frisdrank klaar. De tocht begint om 19.00 uur nadat verza meld is bij de ingang van de Gereformeerde Kerk aan de zijde van de Dorpstienden. Hier krijgt u ook nadere informatie. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze fietstocht, kinderen graag onder begeleiding! Deelname is gratis, maar een kleine bijdrage is altijd welkom. OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. Joppe, Sujansland; en 18.30 uur ds. R. Veldman; Donderdag 21 aug. 14.00 uur Ds. R. Veldman, huw.bev. van Derk Jan Spans en Esther van der Wen de; Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veld man en 18.30 uur ds. J. Joppe. - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Kruger en 18.30 uur ds. P.C. Koster te Spijkenisse - Doopsgezinde Kerk:9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink, 11.15 uur Pfr. H. Kuschel (Duitstalige dienst) GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, en 17.00 en 18.45 uur ds.C. van Gielen. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur dhr. P. Reedijk te Put- tershoek en 18.30 uur ds. H.B. Graafland te Rotterdam MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en 18.00 uur ds. J. H. C. Olie, Spijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur evangelist dhr. J. van den Berg - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. P. van der Aa, Renkum en 18.00 uur Dr. G. van den Brink, Woerden, - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Van Weel-Bethesdaziekenhuis: 14.30 uur ds. A.P. Voets te Middelhamis HERRINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. C. kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur Dr. T. E. van Spanje - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. H. v.d. Berg - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. T. Verduijn (intrededienst ds. M.R. Hoffenkamp) - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur dhr. F. Ouweneel. .MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. P. C. Hoek - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L.J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. C. van Dijk te Rotterdam-Zuid. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. J. K. Timmermans en 18.00 uur ds. J. Belder, Dordrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. A. van der Sluijs, Rotterdam, en 18.00 uur ds. J. Kooien, IJsselstein - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - EvangeUe Gemeente Berea geen opga ve. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uurkand. C. Moolenaar, Papendrecht en 18.00 uur ds. H. A. Sam- som - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel te Rotterdam en 18.00 uur ds. A.S. Rienstra te Schevingen Alhoewel de chroniqueur van het alledaagse leven zeker niet achter elke trend aanloopt ontkomt ook hij niet aan het mod erne kuren. Een kuuroord is vanouds een plaats waar een mengeling van gezonde en minder gezonde zaken plaatsvindt. Kuren heeft oude papieren en is tegelijk modem, het was uitgebreid badderen in antieke bad huizen en het drinken van zwavelhoudend water, tegenwoordig een sauna, een algenkuurtje of watermassage. In de Lage Landen werd water gebruikt om te kolonisten. Gezondheid eruit halen bleef hier aqua incognita. Wij hebben geen tra ditie op het gebied van modderbaden en mineralen. Balneotherapie bleef onbekend in het door mineraalrijk zeewater omringde kikkerlandje. De heilzame werking van zon, rust en zeewater werd hier gewoon op het strand ervaren. Elders in Europa ontstonden bloeiende kuuroorden met modderbaden en lucht- sneeuw- en 'stoomtherapie. De kuurgangers beschikten over hotels, sanatoria onder medisch toezicht, wandelparken en zuilen galerijen. Na het genot van een glas roestig water werd geflaneerd. De aanwezigheid van avondlijk entertainment en casino's bezorgden de kuuroorden de naam van ioereldse plekken van vertier. De gasten verbleven soms maandenlang in de mondaine oorden van vermaak. Vergeleken met de kuuroorden elders is de wereld van het vaderlandse kuren een miniatuur. Het blijft bij een uurtje kuren. De uitgebreide xoaterpretjes en algen-ver pakking zijn goed voor hooguit een dage uit. Laatje inpakken en wordt warm is het devies van het vaderlandse kuurwezen. Kopje kruidenthee toe en dan weer verder. Het Nederlandse kuuroord is vaak een fraai zwembad en een sauna. Soms met baden waarin wat blubber uit een pakje. Wie meer wil moet naar plaatsen in den vreemde. Het Bel^sche Spa is verreweg het dichtste bij. In koperen badkuipen, met onderaardse modder en veel bubbels kunt u hier kuren. Verder weg is ook mogelijk. In het TsjechischeJdchymov kunnen reumap atiënten terecht voor een 'radioactief radonbad. Voorklassiek kuren gaat u naar het Engelse Bath en bijna overal ter wereld kunt u terecht voor een Turks bad. Raakt u zo langzamerhand een beetje verd waald in deze waterwereld weet dan dat het kuurgevoel het best tot zijn recht komt bij eigen kraan en wastafel. Geen beter water dan eigen leidingwater. Met zeep natu urlijk. Er gaat niets boven kuren in eigen huis. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Siebelink, Klaaswaal 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden - Ger. Kerk 10.00 uur drs. H.P. de Goede te Werkendam en 18.00 uur dhr. C. Comelisse. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uurds. J. Kooien, IJsselstein en 18.00 uur Dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur dhr. De Jong en 18.00 uur dr. J. Vlaardingerbroek te Rotterdam. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. Baan, Nieuw Lekkerland; Vrij dag 22 aug. 15.00 uur huw. bev. van Amoud Bakelaar en Teuni Paasse. NED. HERV. KERK Beroepen: te Emmen (wijkgemeente Kapel), G.J. van Asselt te Arnhem; te Oegst- geest (Wijkgemeente Noord), A.E.I. Zaal te Wesepe. Toezegging van beroep: te Driebergen-Rij- senburg (g.v. Nassau Odijckhof en Sparren heide), A. van Vliet, geref. predikant te Via- nen. Aangenomen: naar Amemuiden, A. Goed vree te Haaf ten; naar Barendrecht (wijkge meente 2; toezegging), J.W. Kirpestein te Kampen. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Alteveer, kandidaat D.A.J. Scholtens te Alteveer. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Lethbridge (Can.), C. Sonne- velt te Veenendaal. Op woensdag 20 augustus 2003 zal alweer de 4e (en tevens de laatste) zomerzang dienst voor dit seizoen in de kerk van Goe dereede worden gehouden. Tijdens deze avond zal dominee H.A. Samson, her vormd predikant te Stad aan 't Haringvliet, zijn medewerking verlenen. Hij hoopt te mediteren n.a.v. het thema: 'Dat is nou pas echt nieuws!' Uw zangkwaliteiten zullen deze avond, evenals de vorige zomerzangdienst, op de proef worden gesteld. Er zal nl. veel wor den gezongen. Diverse psalmen en gezan gen staan op het programma. De samen zang zal worden begeleid door Ad de Gans, één van de vaste organisten van de Hervormde Gemeente van Goedereede. Jan zal ook solistisch op het orgel te horen zijn. Tijdens deze zangdienst zal mevrouw A. van der Haven een tweetal gedichten voordragen, één van Nel Benschop en één van Marin Janus/Ria Borkent. De aanvang van deze laatste zomerzang- avond is 19.30 uur; de kerk gaat om 19.00 uur open. De toegang is gratis. Wel zal er bij de uitgang een collecte worden gehou den ter bestrijding van de onkosten. Na afloop is er voor iedereen koffie, thee of limonade in verenigingsgebouw 'De Ark' naast de kerk, waar u elkaar kunt ontmoe ten. Schroom niet en kom, de deuren staan nodigend voor u open. Zaterdag 23 augustus a.s. is de organist Wol fram Syré uit Noorwegen te gast in de Ned. Herv. Kerk van Kapelle. Hij studeerde orgel, clavecimbel en muziek- wetenschapppen, was van 1972-1981 orga nist van de Kreuzbergkirche in Bonn en artistiek leider van de concerten, aldaar. Tot 2000 was hij werkzaam in de regio Stade, als organist, artistiek leider en orgeldeskundige in opdracht van de kerk in Hannover, in 2003 gevolgd door zijn leeropdracht aan de muziekhogeschool te Bergen in Noorwegen. Wolfram Syré is bekend door bijdragen in vaktijdschriften, orgelmuziekaudities, radio uitzendingen, plaatopnamen en concerttour nees door Europa. De aanvang van het con cert is 20.00 uur, de toegangsprijs bedraagt 4,50 (CJP en 65-i- 3,50). Na afloop is er (gratis) koffie. Een eenvoudige lettercombinatie kan een wereld van gedachten oproepen. Dat is deze jaren en maanden wel zeker het geval met de twee maal drie letters die hierboven zijn afgedrukt. De ene combinatie wijst op een proces, een jarenlang en zeer ingrijpend pro ces. Dat van 'Samen op Weg'. De andere op het product, het beoogde product. Een nieu we kerk. Tengevolge van het fuseren van drie bestaande kerken tot één. De aanstaande Protestantse Kerk van Nederland Waardoor heeft dat proces zich gekenmerkt? Door bergen praalstukken en lange synode vergaderingen. En naarmate het proces vor derde bij velen door pijn en vrees, door onzekerheid en onderlinge vervreemding. En ook door verzet. Verzet tegen dat pro duct, de nieuwe kerk, met een bredere grondslag dan voorheen. Verzet vanwege het offer dat gebracht wordt: het teloorgaan van de kerk die door velen nog steeds werd en wordt ervaren als de 'vaderlandse kerk' of de 'kerk der vaderen', de Nederlandse Hervormde Kerk. De planting Gods in de lage landen. Het begin van het SOW-proces ligt in het begin van de jaren zestig. Achttien predikan ten, negen hervormde (onder andere ds. T. Poot uit Middelhamis) en negen gerefor meerde, meenden om des gewetenswil een appèl te moeten laten uitgaan. De geschei den kerkelijke weg moest worden hersteld. Aan (wat professor Van Ruler noemde) die 'huishoudelijke twist' moest een einde komen. Het duurde nog tot 1973 voordat er een gezamenlijke synode werd gehouden. In 1986 was het zover dat zowel de hervormde als de gereformeerde en de lutherse synode verklaarde dat men in 'staat van hereniging' was. Vanaf toen werd aangekoerst op fusie van deze drie kerken. Welnu, het gaat er naar uitzien dat op 12 december aanstaande het SOW-proces zal worden afgerond met het definitieve fusiebesluit. Vóór mij liggen twee kleine boekjes die onlangs verschenen en die allebei in het teken van de nieuwe kerk-vorming staan. De ene is geschreven door een vijftal predikan ten van min of meer genabuurde gemeenten uit de omgeving van Leerdam. Zij verklaren dat ze niet mee kunnen naar de PKN en ver antwoorden zich over dit standpunt. Ze doen dat door middel van het didactische instru ment van vragen-en-antwoorden. De andere brochure is van de hand van dr. W. Verboom die veel jaren hervormd predikant was en nu hoogleraar aan de Universiteit van Leiden. Ook hij geeft een persoonlijk getuigenis aan gaande zijn houding tegenover de recente kerkelijke ontwikkelingen. Ook dr. Ver boom laat zich kennen als iemand die de komende fusie niet toejuicht. Integendeel! Anders dan zijn eerder genoemde collega's echter heeft hij niet de vrijmoedigheid zich aan de PKN te onttrekken. Opvallend is dat zowel de vijf dorpsdomi nees als de ene hoogleraar behoren tot het gereformeerde deel van de Hervormde Kerk. Allen hebben ze die kerk lief omdat het deze kerk is door middel waarvan de Heere in het verieden en tot nog toe heeft willen werken door Zijn Woord en Geest. Het is tevens de kerk die de band is met het verieden. En daarom voor velen een tastbaar bewijs van Gods verbondstrouw. Een kerk met een exclusief gereformeerde belijdenis als grondslag, die op die belijdenis ook aan te spreken is. U begrijpt - voor zover u het al niet wist - als de PKN een feit is, zullen er binnen het gereformeerde deel van de 'vaderlandse kerk" op verschillende manier consequenties worden getrokken. Heel aangrijpend: het gevolg van 'Samen op Weg' zal zijn dat, binnen gemeenten waar generaties- en gene ratieslang mensen samen in dezelfde kerk zaten, leden van eenzelfde gemeente uit elkaar dreigen té gaan. Niet vanwege een andere leer of een andere prediking, maar omdat ze - zonder hun toedoen - plotseling onder de paraplu van een ander kerkverband verkeren. Als God het niet verhoedt: de één zal blijven en de ander zal gaan. De één z'dl zeggen dat hij hervormd blijft doorgaan. Om zo de Hervormde Kerk (in hersteld verband) voort te zetten. De ander meent niet anders te kunnen doen dan te blijven. Omdat er onbe lemmerde rainite voor de prediking van de gereformeerde leer blijft, ook in de nieuwe kerk. Quis non fleret? Wie zou niet wenen? Deze kolom is er niet voor bestemd om u, die deze problematiek heel persoonlijk aangaat, van een (ongevraagd) advies te dienen. Wel om u naar de inhoud van deze twee boekjes te verwijzen. Die hun overeenstemming niet alleen hebben in hun kritische houding ten opzichte van de nieuwe kerk die geen exclu sief gereformeerde grondslag meer zal heb ben en die het mogelijk maakt om ook bui tenhuwelijkse samenlevingsvormen kerke lijk te laten 'zegenen'. De overeenstemming tussen deze twee boekjes is ook te vinden in de eerlijke en betrokken toon waarin ze zijn gesteld en de integere wijze waarop de din gen verwoord worden. Pijn en verdriet klin ken in beide door. En een brok onmacht en verlegenheid in deze ongewilde situatie. En daaniaast ook een ootmoedige belijdenis van schuld en verdiend oordeel. En daarom, als ik op deze plaats toch een advies geven mag: volsta niet met één van beide boekjes te lezen. Een gulden regel uit de klassieke rechtspraak was: "Audi et alte- rem partem! Hoor ook de andere partij!" Zo moge dat ook hier gelden. Neem niet slechts kennis van de standpunten vanuit de ene hoek. Laat het integere standpunt van de ander ook tot u doordringen! In het verieng- de van het boekje van ds. Klopstra c.s. zou kennis genomen kunnen worden van de uit gaven van het Comité tot behoud van de Nederiandse Hervormde Kerk. Maar lees dan ook dit geschriftje van dr. Verboom en de boekjes en artikelen van bijv. ds. L.H. Oosten en ds. D.J. Budding., Of het boekje 'Licht op de kerk' van de Gereformeerde Bond. En zo geldt het ook andersom. De Koning der Kerk geve wijsheid aan die naren in gewetensnood. Hij ontferme Zich over Zijn gemeente in onze dorpen en ste den. Het dreigende onheil moge alsnog wor den afgewend en de gemeenten mogen in saamhorigheid worden bewaard bij de waar heid van de Schriften. N.a.v.: Ds. K. Klopstra, ds. A. Kot, ds. B.M. Meule- man, ds. J.H.C. Olie, ds. H. Zweistra, Vragen naar de weg. Een verantwoor ding in vraag en antwoord van het niet mee kunnen naar de PKN. Brochure. 50 pag. ISBN 90-901-7089-8. Prijs €1,00. Dr. W. Verboom, Om het verbond. Een per soonlijk getuigenis in het zicht van de Protestantse Kerk in Nederland. Uitge verij Boekencentrum, Zoetermeer. Bro chure. 40 pag. ISBN 90-239-1357-4. Prijs €4,50. J. M. J. Kieviet De Goldbergvariationnen verschenen in het najaar van 1741 in dmk. Forkel (Bachbio- graaf) komt met de anekdote dat het werk zou zijn ontstaan op verzoek van Rijksgraaf Hermann Carl von Keijserling, één van de belangrijkste beschermheren van Bach. Keijserling wilde graag wat klavierwerken van Bach voor zijn huisklavecinist Johann Gottlieb Goldberg, die zo zacht en tegelij kertijd levendig van aard zouden moeten zijn dat hij er zijn slapeloze nachten wat mee kon opvrolijken, dat in de ostinatobas van de inleidende aria wordt geïntroduceerd. Het werk bestaat uit 30 variaties, geplaatst in een raamwerk van de openingsaria en de herha- hng ervan aan het eind. De variaties zijn gebaseerd op een thema van 32 maten Bach kreeg een gouden beker, gevuld met 100 dukaten, voor deze opdracht. Jan Jansen (1946) studeerde aan het Utrechts Conservatorium orgel bij Cor Kee, piano bij Gérard van Blerk en klavecimbel bij Lenie van der Lee. In 1970 behaalde hij de Prix d'Excellence voor orgel. Sinds 1987 is hij organist van de Domkerk te Utrecht, waar hij naast de drakke liturgische praktijk de landelijk welbekende Zaterdagmiddagmu- ziek verzorgt, samen met de Domcantorij o.l.v. Remco de Graas. Jan Jansen maakte een groot aantal cd-opnamen, waaronder een integrale opname van de orgelwerken van Felix Mendelssohn Bartholdy, een cd met werken van César Franck, onder meer de 'Trois Chorales'. Van Johann Sebastiaan Bach nam hij de koraalpartita's op en meest recentelijk diens Grote Orgelmis. Verder is hij een veel gevraagd continuospeler en is hij werkzaam als correpetitor en docent algeme ne theoretische vakken aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2