Politie en politici gaan aan de slag eti) i efe kaarten Akkerland in brand Ontdek het strand PREDIKBEURTEN Goor RV. 'de Snelpost' Dirksland EIWll3mMEUW5 Bustocht naar wereldstad Amsterdam Lof van het Conservatisme Hennepkwekerijen opgerold Tilburg Feest is een reden voor EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Zondag 3 augustus 2003 Extra Kerkdienst Geref. Gem. Alledaags Uitslag wedvlucht 1684 J07 Peronne 02-08-03, 220 km. (los: 7.30 uur, deelnemers: 13, duiven 645, weer: halfbewolkt en westenwind) Ook negatief zwemadvies voor Haringvliet, Hollandscli Diep en Krammer/Volkerak Haringvliet Hollandsch Diep KrammerA^olkerak Actuele informatie OOSTFLAKKEE - 'Wie rond half vijf afgelopen woensdagmiddag Oude Tonge naderde, zou in de veronderstelling hebben kunnen verkeerd dat heel het dorp door brand verwoest werd. Gelukkig was dat het geval niet, maar een gigantische rookontwikkeling, waar (op afstand gezien) heel Oude Tonge onder schuil ging, zal de argeloze voorbijganger hebben kunnen doen vermoeden dat zich er eeii rampspoed voltrok. In werkelijkheid bleek langs de Heerendijk, tussen Oude Tonge en Achthuizen, een afgemaaid tarweveld in brand te staan. Hoe de brand is ontstaan, is nog niet bekend, maar waarschijnlijk is het middenin het veld begonnen, waarna het vuur zich - als het spreekwoordelijke 'lopend vuurtje' - via de tarwestoppels zeer snel uitbreidde. De uitgerukte brandweer van Oude Tonge gaf al snel het signaal middelbrand, waarop ook de andere blusploegen van Oostflakkee werden gealarmeerd. Na enkele uren kon worden ingerukt. VRIJDAAG 8 AUGUSTUS 2003 Een omslag In deze rubriek heb ik nogal eens gewezen op de toename van geweld, van maffiose- praktijken en van soft beleid bij justitie. Ik vat in deze enkele typeringen samen wat zich in de laatste jaren bij het lezen van kran ten aan mij opdrong. Eerlijk gezegd heb ik me ook wel eens afgeraagd of dit niet teveel van het kwade in mijn rubriek was. Zijn er ook geen andere feiten te melden? De oplet tende lezer zal wel opgemerkt hebben dat ik telkens wees op verscheidenheid van voor vallen en aanpak per regio. Ik deed dat ook om geen onrecht te begaan jegens politie en justitie. Nu voel ik mij gedrongen, op grond van berichten in de laatste weken, ja zelfs maan den, een positief geluid te laten horen over de aanpak van de politie en van de politiek. Ik vind het zaak van fairheid om verschui vingen in beleid, voorzover burgers daar over publiekelijk ingelicht worden, te mel den. Wellicht hebben sommige lezers daar op zitten wachten. Vonden zij mijn belich ting misschien wat eenzijdig? Ik schrijf deze korte toelichting op wat nu volgt, om ook hierover met de lezer in gesprek te zijn. Men zou kunnen weten dat ik niet op geruchten af ga, maar op feiten. Die vermeld ik graag samen met de bron waaruit ik mijn kennis over de feiten haal. Aan niets heb ik meer een hekel dan aan praatjes en geruch ten, die steeds meer aangedikt worden. Het gaat mij om feiten die te verifiëren zijn. Je moet als schrijver de bron kunnen noemen. En dan ben ik niet bang om commentaar te geven. Welnu, de laatste tijd worden er mededelin gen gedaan over feiten die de politie heeft verricht. Het lijkt mij alleszins gepast nu ook daarover te schrijven. Verleden week had ik een gesprek met een vrouwelijke rechter die tot onze keimissen- kring behoort. Zij weet van deze rubriek en mijn bijdrage daaraan. De vertelde haar van het plan om nu een aantal positieve feiten van politie, justitie en politici naar voren te halen. Zij vond dat een goed idee, al woont ze in een heel andere streek van het land dan waarin 'Eilanden Nieuws' verschijnt. Hoewel, misschien mag ik het volgende tus sendoortje aan de lezer kwijt. Ik kom men- sen uit zeer uiteenlopende streken van het land tegen. Meer dan eens spreken zij mij aan op een artikel uit 'Eilanden Nieuws'. Dan vraag ik: hoe komt u ertoe dat blad te lezen? Het antwoord is dan tweeledig, óf: wij, hetzij mijn vrouw hetzij ikzelf of wij beiden komen daar vandaan, óf: wij hebben er lang gewoond en blijven graag zo op de hoogte van wat zich daar afspeelt, zowel in familiegebeuren als op lokaal en maatschap pelijk tertein. Bij zulke opmerkingen moet ik denken aan wat ik verleden week schreef over de 'roots', de wortels van een mens. Daar blijf je aan gebonden. Ik vermeld dit ook, omdat ik het voor direc tie en redactie van het blad een opstekertje vind te weten dat er ook buiten Flakkee aan dacht is voor Eilanden Nieuws'. Overigens zal dat op het kantoor wel bekend zijn. Dan horen ze het ook eens van een andere kant. Maar nu het optreden van politie en gemeen tebestuur. Ik doe een greep. In stilte zal er nog meer gebeuren dan de kranten melden. Op de televisie zijn beelden vertoond van invallen in bewonerskampen in verschillen de delen van Limburg. Hele (en halve) hen nepkwekerijen werden daar aangetroffen en afgebroken. We konden zien hoe de hennep planten uit de wagens en schuren werden gehaald. Ik meen dat ik in de laatste weken minstens drie keer van zo'n inval heb gehoord. En dan alles wat er verder nog werd gevonden en meegenomen, aan wapens en geld. Een heel ander bericht betreft Tilburg. NRC Handelsblad van 25 juli heeft op een binnen blad als kop "Tilburg pakt Antilianen 'kei hard' aan". Uit het bericht vermeld ik dat de politie overweegt op bepaalde plekken (bijvoor beeld rond en bij feesten) preventief te gaan fouilleren. Zij wil de harde kern van crimi nele Antilianen in beeld gaan brengen. Met keihard aanpakken bedoelt de politie heel gericht ingrijpen in de kringen van drugs- en geweldscriminaliteit. Tien procent van de aangehouden verdach ten in Tilburg is van Antilliaanse afkomst, terwijl slechts twee procent van de bevol king Antilliaans is. Er zijn uiteraard al protesten gekomen van uit de Antilliaanse gemeenschap in Tilburg. Zij voelen zich, om het in mijn woorden te zeggen, gestigmatiseerd. Zij krijgen dus een soort brandmerk op. Deze reactie is een typische en te verwach ten afweer. Terugslaan om wat zij als de eer ste klap ervaren, ongedaan te maken. Het is te hopen dat gemeentebestuur en poli tie zich door dergelijke reacties niet van hun plannen laten afhouden. Helaas is het ook in andere steden een feit dat mensen van bui- ten-Nederlandse afkomst zich aan geweld daden schuldig maken. Zij doen dat niet alleen, maar dan meer dan Nederlanders. Ik wijs op een ander artikel, namelijk in het Reformatorisch Dagblad van 26 juli: "Onruststokers de tram uit. Rotterdam wil af van laat-maar-waaien-mentaliteit in het openbaar vervoer". De groeiende agressie in het openbaar ver voer. Bijna driekwart van bestuurders, beveiligingsmedewerkers en controleurs bij de tram kreeg met agressie te maken. Een jaar tevoren was dat tweeënzestig procent. Dit is verontrustend en tegelijk onaanvaard baar. Het is noodzakelijk dat hiertegen opge treden wordt. In verschillende steden roeren burgemeesters en andere gemeentebestuur ders de trom! Terecht en gelukkig dat het zover is. Onze maatschappij is doorgeschoten in en door het gedogen van het kwaad. Niet alleen de burgers klagen, maar ook de bestuurders, politici en politie zien dat het zo niet langer kan. Ik krijg de indruk dat er alom een wending komt in de behandeling van geweldplegers. Dus een keer ten goede. Ik herinner ook aan strengere controle op Schiphol, waardoor meer overtreders wor den aangehouden. Dat betekent uiteraard niet dat alles binnen drie maanden er anders uitziet of anders wordt aangepakt. Ik denk ook dat het begint bij een verandering van instelling in onze samenleving. Er zijn al te veel slachtoffers gevallen. Eigenlijk is ieder slachtoffer er één te veel. We moeten daarbij de feiten onder ogen willen zien en ook namen willen noe men. Dan pas kan er over de hele linie een verandering ten goede komen. De reactie van leidinggevende Antiüanen in Tilburg draagt niet bij aan de verbetering van de situatie, maar veeleer aan de ver slechtering. Onecht verzwijgen of verdrin gen betekent dat de frustratie en de weer stand in de samenleving groter wordt. Dat de overheid krachtiger gaat ingrijpen - wat ook haar phcht is - komt de hele samen leving ten goede. Dat zou ook een vast punt in de voorbede van de kerk moeten zijn! W. H. Velema Waar denkt u aan als u 'strand' hoort? Wan delen, zonnen, schelpen zoeken of...? Op maandagavond 11 augustus 2003 organi seert het IVN in samenwerking met het VNLGO een excursie op het Noordzee strand bij Ouddorp - een wandeling langs het strand en door de duinen. Tijdens de wandeling zullen schelpen en krabben wor den gezocht en zal worden gekeken naar de planten en de dieren in de duinen. Natuurlijk is het afwachten welke vondsten er zijn, maar vorig jaar werd zelfs een zeehond gesignaleerd! Plaats: Strand Noord bij Ouddorp; Verzamelplaats: boven bij strandtent 'de Zeester'; Tijd: 19.00 uur; Duur: ongeveer 2 uur; Deelnamekosten: 1,50 Aanmelden: bij VVV-kantoor Ouddorp aan Zee, telefoon 0187-681789; Tip: neem een vertekijker mee. Gebr. de Waal Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 algemeen® gebr-dewaal.com chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0X87)47 1020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mall: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag skiiüngstermijn zakeiyke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. VlUerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mall: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur ds. W. L. Smeh; 11.00 en 18.30 uur ds. W. J. op 't Hof, Eben-Haëzer: 9.00 uur ds. W. J. op 't Hof en 18.30 uur ds. W. L. Smelt. - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. W. Harinck uit Woerden - Ger. Kerk lO.OOuur ds. J. Tevel en 18.30 uur ds. E. H. van der Weide - Doopsgezinde Kerk: 9.30 uur ds. A. P. v.d. Broek; 11.15 uur pf. Heiko Kuschel, duitstalig en 18.30 uur ds. A. P. v.d. Broek. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. R. van Kooten, Soest, en 17.00 en 18.45 uur ds. R. van Kooten, Soest. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. A. Brussaard, Scherpenzeel en 18.00 uur ds. A. J. kunz, Groot-Ammers - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur ds. B. Trouwborst. MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. F. de Vries, Elspeet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok uit Lunte- ren - Ger. Kerk 9.30 en 18.30 uur ds. K. Bras - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en .18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. G. Graafland, Aalsmeer, welkomst- dienst en 18.00 uur ds. L. Wüllschleger, Vlissingen, Dinsdag 13 aug. Dr. G. Bos, Serooskerke, bev. en inzeg. Gerard en Khadija van Rossum - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Voets en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur kand. J. A. J. Pater, Veenendaal en 18.00 uur ds. G. C. kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur kand. Harthoom, Barendrecht - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. H. v.d. Berg - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. A. de Keizer - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur P. Stolk. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18,00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. C. W. de Bruine en 17.00 uur kand. J. E. van Asselt - Ger. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur ds. C. van Dijk en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. G, C. Kunz en 18.00 uur kand. J. A. J. Pater, Veenendaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Harteman, Hilversum, en 18.00 uur ds. H. Harkema, Onstwedde - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange lie Gemeente Berea dhr. Harry Scheer- meijer. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur ds. H. A. Samsom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uurds, VollmuUer en 18.00 uur ds. A. v. d. Zwaag. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. de Wilde en 18.00 uur kand. B. Jongeneel, Ederveen - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster en 18.00 uur dhr, M, Jansen, OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9,30 uur en 18.00 uur Dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. De Har- togh en 18.00 uur ds. v.d. Wal. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. W. van Bennekom. OUDDORP - dinsdag 12 augustus, 19.30 uur, ds. A. Schot te Nunspeet. Plaats in Tiuente of is het Belgische St.-Job-, in-'t-Goor bekender? Dat chloor goor wordt genoemd is genoegzaam bekend. Het che mische goedje is door milieuactivisten 'sm£- üig' verklaard vanwege de manier waarop het wordt veivoerd. Speciale chloortreinen rijden ook door woongebieden en vormen alleen daarom al een gevaar voor de volks gezondheid. Dat is dus goor. Het woorden boek leert ons dat goor zoiets is als vies of onsmakelijk. In ieder geval: schoon is anders. Een goorling is letterlijk een vieze rik. Een andere betekenis is die van gemene vent en smeerlap. Het laatste kan met veel goede wil ook schoonsmeren betekenen, maar helaas bestaat dit tuoord niet. En iets schoon smeren behoort ook tot de onmoge lijkheden. Met smeer en smeren kunnen we overigens veel kanten uit. Zeker de kant van goor. Kliederen, morsen, de keel smeren of gewoon 'm smeren passen elk op hun manier bij goor. Van te veel drinken krijgt u een vuile maag en zomaar er vandoor gaan is niet netjes. Het gore chloor staat onder de naam bleek- water ofwel dikke bleek in het schap van de buurtsuper. Dunne bleek bestaat niet; zou die minder gevaarlijk zijn dan z'n dikke broeiije? Chloowergiftiging ontstaat wan neer chloorgas tvordt ingeademd, bij grote hoeveelheden ontstaat een krampachtige hoest gevolgd door ademnood. Kortom chl oor, dat in geconcentreerde vorm in spoor- tankwagons wordt vervoerd, is als het vrij komt zeer goor. Het chemisch goedje is in dat geval een bedreiging van mensenle vens. Zover mag het niet komen en daarom moe ten tuij zo snel het kan van de gore trans- pcMen van dit giftige spul afHoe?Door in te zien dat chloor- goor is, en daarmee vies en vuil. Het is gevaarlijk en smerig spul dat niet door woonwijken vervoerd mag loorden. Wanneer is deze gorigheid van de spoorrails verdwenen? Terug naar onze verslaggever in Goor. Naam, (AP/Mee) en plaatsingscijfers: M. van der Baan (73/136) 1, 2, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 28, 29, 32, 33, 35; J.C, Roodzant (23/55) 3, 8, 11, 12, 30, 34, 44, 45, 56, 62, 69, 85, 99, 100, 101, 107, 158, 163, 177, 182; P,C. van Alphen (27/60) 7, 16, 17, 24, 26, 31, 36, 37, 54, 64, 77, 90, 97, 104, 114, 125, 140, 148, 152, 159; L. Tijl (9/103) 9, 42, 88, 93, 110, 119, 123, 127, 161; mevr, N, Doorn (11/24) 25, 38, 46, 59, 75, 124, 147, 155, 166, 175, 212; J,M,D, van Ruiten (9/38) 27, 51, 73, 80,105, 128, 167, 185, 204; J. de Bruin (19/47) 49, 65, 83, 94, 95, 118, 121, 122, 141, 150, 151, 173, 174, 176, 187, 190, 194, 196, 201; A. Zoon (5/24) 61, 111, 139, 145, 157; Rien Doom (15/51) 63, 66, 67, 68, 70, 86, 91, 112, 115, 120, 138, 183, 186, 188,205;L.S. van der Baan (10/20) 71, 84, 89, 144, 146, 165, 170, 192, 210, 211; A.P, de Vogel (6/33) 72, 87, 109, 130, 191, 215; P, Kagchelland (8/41) 108, 132, 142, 149, 154, 178, 179,213, Op donderdag 21 augustus a.s. organiseert VVV Ouddorp aan Zee een bustocht naar de wereldstad Amsterdam. In een luxe touring car wordt u naar deze unieke hoofdstad gere den. Vervolgens zal de touringcar op een centraal punt stoppen, zodat u zelf kunt kie zen waar u heen wilt. De keuze zal moeilijk zijn. Amsterdam beschikt over talloze dagat- tracties, zoals bijvoorbeeld een rondvaart door de grachten. Madam Tussaud, het Koninklijk Paleis of Artis, Maar natuurlijk kunt u ook kiezen voor één van de tientallen musea, zoals het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het Anne Frank Huis, het Verzetsmuseum of het Tropenmuseum, Voor winkelliefhebbers is de Kalverstraat een must en plaatsen als het Leidseplein staan bekend om hun gezellige tenasjes en restaurants. Kortom, Amsterdam staat garant voor een gezellig dagje vertier, U kunt zich nog t/m 18 augustus aanmelden bij VVV Ouddorp aan Zee of VVV/ANWB Overflakkee. De dagtocht naar Amsterdam kost slechts 20,- per persoon en opstappen is mogelijk in zowel Ouddorp als Middel hamis. De provincie Zuid-Holland geeft nu ook een negatief zwemadvies voor Haringvliet, het Hollandsch Diep en Krammer/Volkerak. Hier komen grote hoeveelheden blauwwier voor. De aanhoudende warmte heeft veel invloed op de zwemwaterkwaliteit. Mede hierdoor neemt het aantal blauwwieren toe en komen ze in steeds meer verschillende zwemlocaties voor. De negatieve zwemad- viezen gelden voor de onderstaande gebie den. - bij De Quack, Hellevoetsluis; - Recreatietertein RWS, Stellendam; - Strand naast haven, Hellevoetsluis - Strand naast haven, Middelhamis; - Hitsertse kade, Zuid-Beijerland; - Haringvlietbrag west. - Haringvlietbmg oost; - Recreatietertein Hellegatsplein. - Krammer bij Oude Tonge - Volkerak bij Ooltgensplaat. Blauwwieren Blauwwieren kunnen binnen 12 uur na het zwemmen gezondheidsklachten veroorza ken (vooral als men water binnenkrijgt). Klachten zijn onder andere huidirritatie, maag- en darmklachten, hoofdpijn en koorts. Als zich olieachtige drijflagen van blauw wieren voordoen, moet u daar niet in het water gaan. De provincie adviseert om zo spoedig mogelijk na het zwemmen te dou chen. Let vooral op kleine kinderen. Zij zijn kwetsbaarder. Ook honden kunnen ziek worden van het drinken van het besmette water. Als eenmaal blauwwieren in het water voorkomen, dan blijven ze voorlopig aanwezig. Pas bij een langdurige koude periode verdwijnt het blauwwier weer. Op de provinciale website (www.zuid-hol- land.nl) en via de zwemwatertelefoon (070 441 75 50) is de meest actuele informatie over de Zuid-Hollandse zwemlocaties te vinden. De zwemwatertelefoon is op werk dagen te bereiken tussen 08.30 en 16.30 uur. "Wil men mij indelen bij de conservatieven, men ga z'n gang." Zo besloot vorige week Waarnemer zijn bijdrage in Het Kijkvenster, de rubriek in Eilanden-Nieuws die wekelijks een 'blik op kerk en samenleving' biedt. Die uitspraak, trouwens het hele artikel, herin nerde mij aan de inhoud van een boek dat ik dezer dagen las - een boek over het conser vatisme. Gekozen, niet zozeer om in de kolommen van onze krant te bespreken, maar meer voor mijn eigen toerusting. Maar nu het er toch over ging. De schrijver van het boek, Bart Jan Spruyt, een gepromoveerd historicus, was acht jaar lang parlementair journalist en sinds kort is hij directeur van de Edmund Burke Stich ting. Ooit verkocht ik samen met Bart Jan boeken op de Haamstede-conferentie voor predikanten - hij voor Lindenberg en ik voor een Schotse uitgever. Maar dat is lang gele den. Nu schrijft hij ze zelf, geleerde boeken. En ik ben niet veel verder gekomen dan af en toe een eenvoudig artikeltje in Eilanden- Nieuws. Maar als zodanig wil ik vandaag toch aandacht voor zijn boek over het con servatisme vragen. Want het is een vertas- send en een helder boek. En bij nader inzien niet eens zo heel geleerd. Wel leerzaam. In dit boek wordt de lof op het conservatis me bezongen. Zo zegt de titel het. En zo laat de inhoud zich ook kennen. Er is een tijd geweest dat 'conservatief' zoiets als een scheldwoord of een besmettelijke ziekte klonk. Er was bijna niets erger dan daarvoor te worden uitgemaakt. In mei 1974 werd aan middelbare scholieren een examentekst over het conservatisme voorgelegd. Het leverde vragen van een PPR-kamerlid aan de minis ter op. Of deze bereid was progressieve jon geren een alternatieve tekst te laten maken Zo is het nu niet meer. Dat vooroordeel is de laatste jaren doorbroken. Op een enkele uit zondering na worden conservatieven niet meer afgeschilderd als reactionaire mensen die strak en stijf koste wat kost aan het oude willen vasthouden. Die verandering, zo schrijft Spruyt in de proloog van zijn boek, betekent nog niet dat het iedereen nu ook volstrekt duidelijk is wat conservatisme eigenlijk is. Het conservatisme is in Neder land nooit uitgegroeid tot een zelfstandige politieke factor van belang. We kunnen dan ook niet naar een bepaalde politieke partij wijzen die het conservatieve gedachtegoed zuiver vertegenwoordigt. In zijn poging om uit te leggen wat het con servatisme is, kiest de schrijver niet voor de historische benadering. Ook zet hij geen theoretisch betoog op waarin hij de levens beschouwelijke basis van het conservatisme systematisch uiteenzet. Nee, hij leidt zijn lezers langs een portrettengalerij van conser vatieve denkers en politici die elk een thema of een reeks thema' s hebben doordacht. Zo geeft hij aandacht aan de NRC-columnist mr. J. L. Heldring en de historicus E. H. Kossmann. Maar natuuriijk ook aan Edmund Burke (uit de 18e eeuw) en Alexis de Tocqueville (een Franse graaf uit de 19e eeuw), min of meer de aartsvaders van het conservatisme. Ook ziet hij conservatieven in Churchill, Bonhoeffer, CS. Lewis, Johan Huizinga en de Engelse filosoof Roger Scru- ton. Aan deze allen wijdt hij een kleine bio grafie. Terwijl tussendoor namen klinken als van Is. da Costa, Groen van Prinsterer en de historicus A.Th. van Deursen. Zij allen en nog veel anderen vertegenwoordigen vol gens de schrijver het conservatieve gedach tegoed. Op een weloverwogen manier en in een prachtig taalkleed presenteert hij al deze personen en hun betekenis. Is daarmee gezegd wat het conservatisme precies is? Het is de vraag die al aan het begin van de proloog wordt gesteld. Maar een exact antwoord is in dit boek niet te vin den. Eigenlijk moeten we concluderen dat 'het' conservatisme niet bestaat, volgens Spruyt, Het kent vele vormen. Maar er is wel een gemeenschappelijke oriëntatie, namelijk op het historisch verworvene. Dat wil men behouden. Daarom is het conservatisme ook anti-revolutionair, anti-utopisch, anti-radi- calistisch. Het conservatisme (en nu citeer ik Heldring) neemt afstand van de idee van de goedheid van de mens. Wie dat denkt, meent "dat de maatschappij en de wereld maakbaar en verbeterbaar zijn. Het conservatisme keert zich tegen abrupte, radicale verande ringen." Revolutie leidt immers tot ontwor teling en daarna tot nihilisme. "De conserva tief', nog steeds aldus Heldring, "deelt het optimistische geloof in de mens van libera lisme en socialisme niet. Hij is overtuigd van de beperktheid van de mens - zowel de indi viduele als de collectieve mens. Hij is geen idealist, maar een scepticus, Uit dat ver leden, met zijn ontelbare menselijke misluk kingen, put hij zijn scepsis ten aanzien van het slagen van radicale hervormingsplannen. Maar dat verleden heeft hem er ook van bewust gemaakt dat alles aan verandering onderhevig is. De conservatief is geen behoudzuchtige, maar iemand die de stroom des tijds in goede banen wil leiden, met zoveel mogelijk behoud van het goede." Tot het gedachtegoed van het conservatisme behoort dan ook de aandacht en het pleidooi voor de historisch gegroeide instituties en de waarschuwing pm ze niet zomaar af te bre ken: het huwelijk, het gezin, de familie, de school, de kerk. Als ze worden losgelaten, komen we in de barbarij terecht. En die is ernstiger dan het voor-christelijke heiden dom. Dit boek van Bart Jan Spruyt is veel rijker en vertassender dan ik in deze kleine kolom kan aanduiden. Het is een weldadige cortectie op onze bijna ongebreidelde cultuur van genot en gemak die slechts leeft bij de waan van de dag en waarin aan diepere waarden en nor men maximaal enige lippendienst wordt bewezen. Blijft wel de vraag naar de verhouding tus sen de mens- en wereldbeschouwing van conservatisme enerzijds en christendom anderzijds. Hier ligt voor mij het gemis in dit overigens leerzame boek. Ongetwijfeld heeft de schrijver bewust voor die grens halt gehouden. Daardoor is het in mijn besef toch wat onaf gebleven. Christelijke politiek en conservatisme zullen in de praktijk veelal bondgenoten zijn. Toch is hun fundament verschillend. Schrijnend is dat iemand als Heldring er eerlijk voor uitkwam dat hij geen antwoord had op de vraag naar de her komst en de verankering en daarmee naar de legitimatie van de moraal. Zijn gedachten lieten geen ruimte voor een bovenmenselij ke Autoriteit. Daarom hebben de niet-chris- telijke conservatieven ten diepste geen ver weer tegen het morele nihiüsme van onze dagen. In de lijn van Groen van Prinsterer en dr. W. Aalders (waarom miste ik in dit boek zijn naam?) blijft het daarom gelden: "Tegen de revolutie het Evangelie!" N.a.v.: Bart Jan Spruyt, Lof van het Conservatisme. Uitgeverij Balans. Paperback. Met lite ratuuropgave en namenregister. 238 pag. Prijs €17,50. J.M.J. Kieviet

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2