Overdenking Meute van Soestdijk blaast intocht Menmarathon uit de Heilige Schrift Zomerconcert St. Catharijnekerk Brielle EIIIMB1-I1IEUW5 HET "jKIJKVENSTER Blik op kerk "^y en samenleving Cj HuiiUdOumNadM HaUERMOUrUEL OROPOnOKOP ÈftniEH-EiUrEllE De HEERE is mijn Kracht en Drukkerij Gebr. De Waai PAGINA 5 VKUDAG 1 AUGUSTUS 2003 - Conservatief of progressief - Met de tijd meegaan? Onderhuids zat het er wel, maar het is weer eens aan de oppervlakte gekomen. Is het CDA een conservatieve of een progressieve partij? Die vraag is weer actueel sinds het Eerste Kamerlid Dolle het balletje heeft opgeworpen. Het CDA, zo was de motive ring, zou zich in de toekomst het best kunnen presenteren als een conservatieve partij. Conservatief was lange tijd een soort scheld woord, maar nu zit het conservatisme weer een beetje in de lift, het CDA zou verstandig doen die kans waar te nemen. Het was te verwachten dat er binnen het CDA meteen andere stemmen zouden opgaan. Zij die jarenlang opgekomen zijn voor rechtvaardigheid in de samenleving, en voor kwetsbare groepen, karakteriseren zichzelf graag als progressieven. Het is dan wat zuur wanneer anderen in de partij een lans breken voor het conservatisme... De partijleiding zal er rekening mee moeten houden dat deze twee vleugels bestaan en in zekere zin tegenover elkaar staan. Men kan natuuriijk op premier Balkenende van alles één te merken hebben, maar velen, in en bui ten zijn partij, zagen en zien hem toch als de man die het CDA een gezicht heeft gegeven en als de politicus die af en toe behoedzaam een rukje naar rechts geeft... Dat de progres sieven in zijn partij daar moeite mee hebben, is te verstaan. De tegenstelling conservatief-progressief doet zich niet alleen gelden op het terrein van de politiek. Ook in de kerken, en zelfs in bepaalde groepen of kringen in één en dezelfde kerk zijn er mensen die alles bij het oude willen houden, en mensen die aanhol len achter alles wat nieuw is. Mèt uiteraard allerlei schakering daar tussenin. Het is niet zo sirapel om hierin je houding te bepalen. ïets is niet automatisch goed omdat het oud is, iets anders is niet meteen aan vaardbaar omdat het nieuw is. Voor de juis te betekenis van het woord 'conservatief heb ik de düdce Van Dale eens opgeslagen en die vermeldt: 'behoudend, vasthoudend aan het geijkte, de bestaande toestanden, afkerig van ingrijpende hervormingen'. Ik zou bijna zeggen: is daar iets mis mee? We leven uiteraard niet meer in de zestiende of zeventiende eeuw, maar in de eenentwin tigste. Dat betekent dat we tegen bepaalde dingen anders aankijken dan ons voorge slacht. En op ethisch en Umrgisch terrein staan de zaken niet voor alle tijden vast. Dan zal er ook onder hen die voor het Woord van God buigen en daarbij willen leven, weleens verschil van opvatting zijn, en daarom mogen we elkaar zeker niet verketteren. En wanneer we geen andere argumenten hebben dan dat het altijd al zo geweest is, dan staan we bepaald niet sterk. Maar anderzijds hebben we in de Godsopen baring te maken met dingen die voor alle tij den vast staan. De Heere is van eeuwigheid en tot in eeuwigheid Dezelfde en ook Zijn Woord bestaat tot in alle eeuwigheid. De weg tot het heil is nu niet een andere dan in de 17e eeuw, en toen was het al niet anders dan in de Oudheid. Sinds we van God zijn afgevallen en ons verstand verduisterd is door de zonde hebben we niets meer en niets minder nodig dan door de Heilige Geest te worden bewerkt en verlicht. Zodat we de Heere God gaan kennen, en onszelf gaan zien zoals we werkelijk zijn. Wil iemand dat conservatief noemen, het zij zo. Herhaaldelijk worden we in de Bijbel opgeroepen vast te houden aan de leer, het goed pand te bewaren, enzovoorts. Waarom ik dat met zoveel stelligheid zeg? Omdat ik een paar keer ben aangevallen op de inhoud van dit wekelijkse hoekje in de krant. En die aanval richtte zich niet alleen op ondergetekende, ook op de auteurs van de rubriek 'Ethiek' en van de boekbespreking. Wij zouden niet met onze tijd meegaan, zo luidde de beschuldiging... Wat mij betreft - de anderen acht ik zeer wel in staat zichzelf te verdedigen - ik wil graag midden in deze tijd staan, maar met het Woord dat voor alle tijden hetzelfde is. Wil men mij dan indelen bij de conservatieven, men ga z'n gang. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek ''Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Hevige gewrichtpijn in een arm belet mij het huishouden te doen. De huisarts gaf me vol- tare, bryonia complex tabletten en gerani- um-E5, maar die nare pijn blijft bij elke arm beweging. Is dit het begin van reuma? Antwoord: Blijkbaar is de slijmbeurs (bur sa) van het schoudergewricht ontstoken. Dat is de wat vocht bevattende holte die de wrij ving vermindert tussen de over elkaar schui vende pezen en gewrichtsdelen. Het is een zelfde ontsteking als die in de zgn. huis vrouwenknie. Het is beslist geen reuma en kan tussen twee weken en een paar maanden genezen. Voltare is een pijnstiller met matig effect op zo'n bursitis en die andere medicij nen zijn goede homeopathische middelen tegen dgl. ontstekingen. U kunt de genezing bevorderen door dagelijks 2 tabletten vita minen C van 500 mg te nemen. U moet arm en schouder beschermen door kleding met lange mouwen, maar beslist niet extra ver warmen, dus ook niet inwrijven met crèmes tegen spierpijn. Die heten doeken werkten juist verkeerd! En de elektrische deken mag overdag wel het vocht uit uw beddengoed verdampen, zodat u 's avonds in een droog bed stapt, maar het bed moet koel zijn als u gaat slapen. Ook een dekbed kan teveel broeien en kan beter worden vervangen door een zuiver wollen deken. U mag uw arm niet extra belasten door oefeningen, maar blijf wèl in beweging, opdat het gewricht niet verstijft. Is het waar, datje vroeger ook al een rijexa men moest afleggen alvorens je op een bromfiets mocht rijden en dat er ook een nummerbord als bij een motorfiets op moest komen? Antwoord: Toen in augustus 1948 de eerste naoorlogse bromfietsen in de handel kwa men, vielen die volgens de Nederlandse wet geving onder de motorrijwielen. Men mocht er dus pas op rijden indien men in het bezit was van een rijbewijs dat geldig was voor tweewielige motorvoertuigen, een bewijs dat er wegenbelasting was betaald én be schikte over een nummerbewijs, waarvan het overeenkomstige nummer ook was aan- De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 gebracht op dat motorrijwiel. Omdat bijv. de Solex slechts een slakkengang van zo'n 20 kin/u kon halen, gaf de minister van verkeer al gauw ontheffing van de verphchting om rijexamen af te leggen en gaf de minisetr van financiën in juni 1950 toestemming op het aangiftebiljet voor de wegenbelasting het provinciale nummer weg te laten, zodat op een brommer geen nummerbord als bij motorfietsen mssi nodig was. Daarna ver viel die wegenbelasting en kon ieder zonder al die paperassen en extra kosten een brom mer kopen. Van 1951 af steeg de omzet met sprongen. De snelheid van deze tweewielers steeg echter ook van 30 a 35 km per uur toen, tot 170 a 190 km/u nu, al zijn er dan wel tecimische ingrepen of foefjes voor nodig. Omdat veel onervaren jongeren zonder veel benul van de verkeersregels en gevaarlijk snel door de straten scheuren, werd nog niet zo lang geleden een verkeersexamen ver plicht gesteld. Tegen de cholesterol ontbijten we dagelijks met een bord havermoutpap, maar hoe kun nen we voorkomen dat daar een vel op komt? Antwoord: U kunt de vorming van zo'n vel voorkomen, door zodra de pap kookt de massa eerst een minuut al kokend te blijven doorroeren, zoals u ook doet, maar dan gelijk het deksel op de pan te leggen, want dan kan er geen lucht bij als de havermout, uitdijt en afkoelt. Pas na vijf minuten mag het deksel er af en dan is uw ontbijt kant-en- klaar, zonder vel. Een collega kauwt zakken vol drop en ver beeldt zich dat het gezond is. Kunt u daar iets over uit de doeken doen? Antwoord: Drop wordt gemaakt uit een extract van verse wortelen van de zoethout- plant (Glycyrriiiza glabra) en bevat o.m. het glucoside glycyrrliizien, dat zich kan splitsen in glucuronzuur en glycyrrhetien, welke stof fen slijmoplossend werken. Vandaar dat het gebruik van drop enigszins verüchtend is bij hoest. Deze werking wordt vaak ondersteund door toevoeging van zouten als ammoni- umchloride, en ontsmettingsmiddelen zoals bijv. menthol. Bij laurierdrop wordt een extract uit de bladeren en bessen van de lau- rierplant als smaakmaker toegevoegd. De oUe uit-die bessen heeft wel een heilzame werking, zodat ze de gunstige invloed van drop versterkt. Er zijn indertijd goede resul taten geboekt na toediening van laurierdrop bij lijders aan een maagzweer. Dergelijke patiënten kunnen een stoornis hebben in de maagsapafscheiding en in de maagwandbe weging. Ook de bloedvoorziening van de maagwand is van belang (vaatkramp, spas- men). Genoemde drop had daarop een gun stig effect. Maar er zijn ook bijwerkingen waargenomen zoals bijv. waterzucht, door dat in het Hchaam veel zout achterbleef, dat anders door de urine zou zijn afgescheiden. Die bijwerking heeft te maken met de functie van de bijnierschors. Nu kent men div. synt- hethische bijnierschorsstoffen en specifieke hormonale remstoffen, zodat men geen drop- preparaten meer hoeft te gebruiken. Drop is daardoor teruggekeerd tot de genotmiddelen en het is beter de consumptie van die snoepe- rij niet te overdrijven. Ik ben na vier jaar 'brillen' voor de vierde keer aan nieuwe glazen toe. Blijft dat elk jaar zo doorgaan, of waar ligt dat aan? Antwoord: Het is mogelijk dat iemands ogen in korte tijd slechter worden, maar dat is meestal een tijdelijk verschijnsel. U ver strekt ons echter geen gegevens over uw leeftijd, levenswijze, gezondheid, uw inspanningen en uw zenuwen. Er zijn men sen die bij het boodschappen doen een ande re bril nodig hebben dan bij het lezen thuis of het werk in de keuken. Bespreek het eens met uw huisarts, want die kent u en kan u nuttig advies geven. Lied, en Hij is mij tot een Heil geweest; deze is mijn God; daarom zal ik Hem een liefelijke woning maken; Hij is mijns vaders God, dies zal ik Hem ver heffen! Ex 15, 2 Een heel sprekend gedeelte. Exodus 15 had een vaste plaats in de tempeldienst in Israël. Geen wonder. Als ergens duidelijk wordt wie de Heere is dan hier. Wanneer Hij met 'een arm met macht' en 'een hand met groot vermogen' Israël uitleidt uit Egypte en dóór- leidt op het pad met aan weerszijden de groe nig glazige wanden van water. Psalm 77 zingt: "Uw weg was in de zee en Uw pad in grote wateren; en Uw voetstappen werden niet bekend. Gij leiddet Uw volk als een kudde door de hand van Mozes en Aaron". In Exodus 15 wordt gezongen. Ik hoor de zware stem van Mozes. En de kinderen Israels vallen hem bij. Dat zijn in elk geval de mannen geweest. Straks mengen zich de stemmen van Mirjam en de vrouwen in het blijde koor dat zingt van de groootheid en heerlijkheid van God. Mozes en de mannen vóórop.En zó aanstekelijk dat de vrouwen erin volgen... Ze zingen van de Heere. Van Zijn grote daden. Daar ging wat aan vooraf! Wat hebben ze niet te lijden gehad?! Ontzaglijk veel. Want Hun weg uit Egypte liep niet recht toe recht aan naar Kanaan. De Heere leidde ze naar de zee. En daar stonden ze. Links en rechts ber gen. En vóór? De zee. En achter? Een snel aangroeiende stofwolk. Farao met z'n strijd- wagens; dat wisten zelfs de kinderen. Wat een angst, wanhoop en ontreddering. Nu zouden ze toch nog omkomen. Midden in de woestijn. Wij horen die geschiedenis. Zij zaten er mid den in. Of proeven wij het zand en het stof van Farao soms ook tussen de tanden? In de kracht van de zonde en de Boze die ons van God scheiden en altijd weer willen opsluiten. Letten wij op; hoe komt Israël dóór de Rode Zee? Hoe ontkomen ze aan Farao? Doordat de Heere een weg baant. En Hij op die weg leidt. De wonderlijke weg van God. Er is geen weg dan de wonderlijke weg die God baant. Dwars door het water met de dreigen de glazen muren opzij, en toch veilig aanko men. En dan? Dan is er de blijdschap; het ontzag voor de Heere. Dan klinkt het Ued op. Zo is Hij! Hij heeft Farao en z'n leger in het diepe water geslingerd. Zonder enige moeite. De paarden en hun trotse ruiters. 'Gij hebt Uw rechterhand uitgestrekt, de aarde heeft hen verslonden' (vers 12) Wat is de Heere heilig en geducht. Wie zal Hem weerstaan in Zijn heilige toom en het leven eraf brengen? En Zijn rechterhand leidt het volk dat Hij verlost heeft. 'Gij voert hen zachtkens door Uw sterkte tot de lieflijke woning Uwer hei ligheid', (vers 13). Mozes zingt; hij noemt de Heere zijn kracht. Zoals David in psalm 118, 14 zingt: 'De Heere is mijn sterkte en psalm, want Hij is mij tot heil geweest'. Daarom! Uit Zijn heil spruit de lofzang voort. En dat heil heeft Mozes geproefd. In de reddende uitleiding door het water heen. Wat tjioet je anders dan zingen wanneer je zelf van het donkere water van Gods misnoegen over de zonde weet en in het geloof, in Christus op de weg werd gezet? Naar Hem werd toegetrok ken? Zijn macht en heerlijkheid hebt geproefd? Zijn liefde en genade? Zingen om Hem. Om het onverdiende; het verrassende van Zijn heil en genade. Dat de Heere zo is. Geen soldaat kw'am er bij de Israëlieten aan te pas. Geen wapen schitterde in de strijd. De Heere heeft gestreden en overwonnen. Wat is geloven anders dan Hem de strijd gestreden laten hebben? Op Golgotha. Delen in Zijn overwinning op zonde, duivel en dood? 'Daar rees Zijn lof op stem en snaren; nadat Hij ons beveiligd had' De Heere is mijn kracht. Een sprekend woord. Voor mannen, vrouwen en kinderen die van huisuit hun hart tegen hebben, maar die zich door de Heere laten overwinnen en zo Hem zoeken te dienen in geloof en liefde. Geen wapen in de strijd tegen zonde, wereld en eigen vlees dan de Naam des Heeren; dan als zondaar te schuilen bij God. De God van ons voorgeslacht. Daar wordt het lied gebo ren. Het lied van het geloofop de Heere. Dat lied lijkt de eeuwen door wel eens te ver stommen maar het valt nooit helemaal stil. Het wordt op de aarde gezongen in gebro kenheid. En in volmaaktheid aan de glazen zee. (Openb. 15) Om dat lied te leren komt de gemeente samen. Ook om de wijs te houden in tijden van zorg, moeite en aanvechting. Een lied dat nooit verveelt maar schittert als duizend kristallen: 'de Heere is mijn kracht'. p GCK Dan ook een fijn geboortekaartje. Wij hebben ze voor u. Maak uw keuze uit ons nieuwe modellenboek! SOMMELSDUK Tel. (0187) 471020 Op maandagavond 4 augustus vindt in de serie zomerconcerten het zesde orgelconcert plaats in de St. Catharijne-kerk te Brielle. Deze avond zal organist Jacques van den Dool diverse Nederlandse volksliederen en geestelijke liederen ten gehore brengen. Jacques van den Dool studeerde orgel, improvisatie en schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium bij Stoffel van Vliegen en Cor Kee. Sinds 1966 is Jacques van den Dool cantor organist van de Grote Kerk te 's-Hertógeiibosch. Daarnaast was hij dirigent van verschillende koren en orkesten in 's-Hertogenbosch, Zaltbommel en Druten. Ook is hij al jaren werkzaam als muziekdocent aan het Koninklijk Wilhelmi- na CoUege te Culemborg. Jacques van den Dool heeft reeds een groot aantal orgelconcerten gegeven in binnen- en buitenland. In de periode 1999-2000 heeft hij op het Batz-orgel in de Grote Kerk van 's-Hertogenbosch in 24 weken alle orgelwerken van J.S. Bach uitgevoerd. Als componist heeft Jacques van den Dool inmiddels een omvangrijk repertoire voort gebracht. Hij schreef liederen, koor- en orgelwerken alsook zes miisicals voor basis- en middelbare scholen. In juni 2003 ging er een toccata voor orgel van zijn hand in pre mière in de kathedraal van St. Jan te 's-Her togenbosch. Het orgelconcert begint om 20.15 uur en de toegangsprijs is 4,00 inclusief koffie. Voorafgaand aan dit orgelconcert vindt er een beiaardconcert plaats. U kunt dit" vanaf 19.00 uur beluisteren op de luisterplaats bij het Merulahuis. Vrijdag 8 en zaterdag 9 augustus a.s. vindt op het terrein tegenover camping Klepperstee in Ouddorp wederom de ABN-AMRO/ Klepperstee-Menmarathon plaats met o.a. dressuur, een vaardigheidsproef, diverse demonstraties, een wegparcours en een 6-hindemissenbaan. Om deze Menmarathon in te luiden zal de Jachtvereniging Soestdijk op vrijdag 8 augustus een ronde door Ouddorp maken, samen met de bijbehorende meute jachthonden. Voor een jachtvereniging als deze is het absoluut noodzakelijk om te beschikken over een goed jagen de en gedisciplineerde meute. Jagen achter de meute is niet alleen een sport, het is ook een traditie met een rijk verleden. De slipjacht zoals de Jachtvereniging Soestdijk die beoefent, vertoont echter de meeste gelijkenis met een vossenjacht. Er worden voor deze sport geen echte vossen meer gebruikt, maar lappen (het slip) die de geur van een vos dragen. Door het leggen van lussen en haken krijgen de honden puzzels voorgeschoteld die ze zelf moeten oplossen. Na afloop wacht hen een beloning, dit ter vervanging van de bejaagde 'prooi'. De meute zal vanaf 17.30 uur in en rondom het centrum van Ouddorp te zien zijn. -24- Toke sjouwt met emmers om de buitenboel een grondige beurt te geven. Thonia zo hier haar hart op kunnen halen, denkt Willem wrang. Maar ze komt niet. Na zondag zal hij toch weer naar huis moeten. Alleen het denken eraan benauwt hem reeds. Hij ziet Frederiks forse gestalte de schuur inlopen. Dat is zo'n vertrouwd beeld. Kon hij hier maar altijd blijven. Door het werken is hij 's avonds zo vermoeid, dat hij als een blok in bed valt. Ook 's nachts wordt hij nu niet door dromen gekweld. Hij zucht en staat even in gedachten bij de regenton. Dan vermant hij zich en vult de gieter met water. De bloemen zullen wel wat lusten. Het is heel droog de laatste tijd. Hij licht het deksel van de regenton op. Er zit nog genoeg water in. Anders kan hij altijd nog bij de pomp terecht. Toke is om de hoek van het huis verdwenen. Hij vult de zoveelste gieter en laaft de laatste bloemen. Dan loopt hij terag naar de boerderij. Hij ziet dat de deur van het bakhuis openstaat. Voorzichtig duwt hij die nog wat verder open. De gevlekte poes streelt langs zijn btxjekspijpen en schiet mee naar binnen. Zijn ogen moeten even wennen na het heldere buitenlicht. In het bakhuis staan een tafel en twee stoelen. Ook is er een kastje met allerlei spullen, zoals boe ken en handwerk. Frederik en Toke zitten hier vaak als het wat kUler wordt tijdens de zomeravonden. Hij neemt plaats op één van de stoelen. Dan pakt hij een boek uit de kast. De poes nestelt zich op zijn schoot. Hij streelt het zachte, war me vel. De poes spint van genoegen. Hij zit hier goed. Een uur glijdt voorbij. Hij is de tijd vergeten. Het boek boeit hem. Hij schrikt op van het gerammel met emmers. De torenklok laat zijn slagen horen. Elf uur telt hij. Met een tuk staat hij op. De gevlekte poes schiet met een boog van zijn schoot af. Dat plotselinge opstaan komt hepi duur te staan. Een duizeling overvalt hem. Hij zoekt steun aan de tafelrand en neemt weer plaats op de stoel. De poes kijkt argwanend toe. Zij durft niet meer op schoot te komen zitten na die hardhandige landing van daarnet. Wel blijft het dier langs hem heen strelen. Hij zou het wü- len aaien, maar hij durft niet te bukken. De duizehgheid is nog niet helemaal geweken. Na een paar minuten staat hij voorzichtig op, Toke is naar biimen gegaan. Hij gaat naar de tuin. Daar snijdt hij met zijn zakmes een forse krop sla en wat sjalotten af, die Toke straks klaar wU maken. Goedkeurend laat hij zijn blik over de tuin gaan. Hij heeft eer van zijn werk. Er is geen onkruidje te bespeu ren. Straks zal hij er nog even dooiheen schoffelen. Dan kan het er wel weer tot maandag tegen. Met de sla in zijn ene hand en de sjalotten in de andere komt hij de keuken binnen. "Bedankt, Willem", zegt Toke. Ze gaat er meteen mee aan de slag. Willem voelt ikh in de keuken wat overbodig. Als hij buiten is, ziet hij dat de poes voor het raam in het bakhuis zit. Hij sluit de deur van het huisje niet helemaal achter zich dicht. Zo kan er nog wat frisse lucht binnenkomen. Even later is hij weer verdiept in zijn boek en Bgt de poes weer bij hem, zoals daarnet. Fre derik ziet hem zitten vanuit de schuur. Dat is de tweede keer al vanmorgen, denkt hijHet lijkt erop dat Willem een stuk je vrijheid zoekt, al proberen Toke en hij hem dat normaal ook al te geven. Hij slaat hem gade, zoals hij daar zit te lezen. Eén en al aandacht voor het boek. Een bed eibij en Willem heeft een eigen huisje, denkt hij goedhartig. Hoe wel. Toke zit er ook erg graag. Hoeveel uren hebben ze er al gezeten? In blijde en droeve dagen, 's Zomers is dat hun buitenverbUjf. Overdag en ook 's avonds, als het wat killer wordt. Hij veegt hel laatste stof uit de schuur. Dan bergt hij de bezem op zijn plaats. Wat hem betreft mogen ze gaan eten. Hij heeft trek. Het duurt echter nog zeker een kwartier. Hij loopt langs het wagentje. Het ziet er perfect uit. Daar kan zelfs wel een heldere vrouw als zijn zuster in zitten. Hij grinnikt bij het gezicht, dat ze zal zetten, als hij voor komt rijden. Hij heeft niets tegen Toke en Wülem gezegd. Het is een verrassing voor hen alle drie. Bij het keukenraam tuurt hij naar binnen. Toke begrijpt hem. "Kom maai", wenkt ze. Hij schuift de deur van het bakhuis wat open. Willem kijkt betrapt op, "Je zit hier goed", zegt Frederik terwijl hij dichterbij komt. Willem beaamt het. Fnsderik zou wat willen zeggen, maar hij beheerst zich. Hij wü eerst met Toke spreken. "Het is etenstijd", zegt hij daarom enkel. Willem zet de poes voorzichtig op de grond. Dan staat hij mstig op. Hij is geschrokken van de duizeling. De poes heeft geen zin om naar buiten te gaan, maar springt terug op de stoel. Hij zou hier ook wel willen blijven. Het is hier zo goed. Het is echt een plaatsje om tot rust te komen. Om zichzelf te zijn. Toke en Frederik zijn heel goed voor hem, daar niet van, maar hier is hij alleen. Dat vindt hij fijn. Hij zet het boek temg in de kast. De deur laat hij op een kier staan, zodat de poes eruit kan, als hij wU. Hij Mjkt even naar het dier, dat tevreden ligt te slapen. Dan loopt hij naar de boerderij. Tombo komt hem bhj tegemoet springen. Zijn heldere blaf künkt ver over het erf. Vanmiddag zal hij met het dier het bos ingaan, neemt hij zich voor. Ze zullen een heel eind gaan lopen. Zo ver, totdat hij vermoeid is en daardoor beter kan slapen. Nu kan het nog. Tot hoelang? HOOFDSTUK 12 Is WiUem die middag, na gemst te hebben, ver trokken is, neemt Toke de werkspullen uit het berg- lok. Ook de stofzuiger en het stofdoekenmandje worden voor de dag gehaald. Ze kijkt nog even naar de broodmachine waar het brood voor Thonia in staat, dan loopt ze naar het bakhuis. Willem zal niet voor broodetens tijd thuiskomen, heeft hij gezegd. Dus ze heeft de hele mid dag gelegenheid om het bakhuis goed onder handen te nemen. Frederik is het land in. Ze is alleen op het erf. Maar Tombo is er, dat scheelt. Daardoor voeh ze zich niet een zaam. Willem wou hem eerst meenemen, maar Frederik heeft er een hekel aan, dat zij alleen is. Ze wonen vrij afgelegen. Daarom is Willem zonder hond op pad gegaan. Tombo ligt voor de achterdeur. Dat is zijn gewoonte, als zij op het erf bezig is. Dat is makkelijk. Nu hoeft ze niets af te sluiten. Niemand hoeft het immers te wagen om langs Tombo het huis binnen te gaan, als zij er niet is. Ze zet de rieten zorg, die van haar schoonmoeder is geweest, buiten het baldiuis. Daarna schuift ze de tafel aan de kant en plaatst ze de andere stoelen er ondersteboven op. Nu heeft ze tenminste de ruimte om aan de slag te gaan. Ze stoft en zuigt, totdat aUes schoon is. Daarna haalt ze de gor dijnen van de ramen. Ze is zo ingespannen bezig, dat ze niet ziet, dat er iemand het erf op komt lopen. Tombo daarentegen heeft de bezoe ker opgemerkt en herkent. Hij gromt vemijnig en zijn zwarte haren gaan recht overeind staan. Dan blaft hij zo hard, dat het Toke uit haar werk haalt. Ze schrikt, als ze ziet wie er voor de deur staat. Het Uefst zou ze zich schuil wil len houden, maar dat kan ze niet doen. Stel je voor, dat hij hier naar binnen komt, dan kan Tombo haar niet helpen. Nee, ze moet toch maar naar buiten gaan. De man loopt om Tombo heen, maar durft niet aan de klink van de achterdeur te komen. "Goedenmorgen", groet Toke mstig, hoewel ze nerveus is. "Dag, vrouw. Ik kom maar weer eens langs", zegt de man. "Is de baas er niet?" (wórdt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 5