r
e 11) i e k
Structurele problemen op
arbeidsmarkt Rijnmond
PREDIKBEURTEN
verlovi
Wra/moitisch
Prijsvraag Calando
EIIAfHDErMIIEUWS
Met de huifkar
naar Scheelhoek
EiiAriDEn-niEuws
Oud papieractie
Dirksland
Oud Papier Apollo
OPBRENGST
ROMMELMARKT
DRINGENDE OPROEP
Uit het leven van
Sukey Harley
Werkloosheid stijgt tot 6,4 procent
Een nieuw woord
Zware nood
Op zoeli naar de 'roots'
Dankzegging in de gemeente
Zondag 3 augustus 2003
Alledaags
Ned. Herv. Kerk Nieuwe Tonge
Wegens omstandigheden vrijwilligers
gevraagd bij de Menorahwinkel,
Westdijk 27 in Middelhamis.
Voor informatie graag bellen naar (06)
5137 9199of(0187)68 35 33.
Annelies Keyzer uit Stellendam bleek
alle vragen uit de Zorgkrant goed
beantwoord te hebben. Haar inzending
is goed voor een cadeaubon van 25,-
Het aantal nieuwe vacatures in Rijn
mond daalde vorige jaar met een
kwart. De werkloosheid in onze regio
is gestegen tot 6,4 procent en neemt tot
2008 alleen maar toe. De economische
ontwikkelingen maskeren de structu
rele problemen op de arbeidsmarkt,
want de krapteproblemen uit 1998-
2000 keren in volle omvang terug. Dit
blijkt uit 'Werk in uitvoering', het
jaarlijkse sfeerbeeld van de arbeids
markt in Rijnmond van het Platform
Arbeidsmarktbeleid Rijnmond.
Laag opgeleid
Onafhankelijke ontmoetingsplek
Bij
denken jullie
natuurlijk aan
leuke kaartjes,
PAGINA 2
rS'.Mffisê&'^r'.'l-i^eiaièiSïSöa^ÜSÉè^l
VRIJDAG 1 AUGUSTUS 2003
U zult het woord niet vinden in de laatste uit
gave van Van Dale's Groot Woordenboek
der Nederlandse Taal.
Blijkens een artikel in het Nederlands Dag
blad (16 juli 2003) is een babyluik een ver
warmd hokje, een soort brievenbus waar
moeders hun ongewenste kind anoniem kun
nen afgeven. Het wordt ook wel een vonde
lingenluik genoemd. Ook dit woord komt in
Van Dale niet voor; wel het woord vondelin-
genhuis.
De pers is over het babyluik gaan schrijven
omdat er onlangs in twee verschillende wij
ken van Amsterdam binnen een week een
kind op straat werd gevonden. De kinderen
waren te vondeling gelegd. Te vondeling wil
zeggen: voor de vinder; om gevonden te
worden.
Het is een probleem dat de eeuwen door
heeft plaatsgevonden. Waarschijnlijk moe
ten we wel zeggen dat het te vondeling leg
gen van een baby nu meer voorkomt dan
voorheen. De oorzaak van die toename zal
zeker gezocht moeten worden in de aanwe
zigheid van veel illegale vrouwen, meestal
allochtonen. Ze weten met hun kind geen
raad. De mogelijkheid om iets te verdienen
en verder te komen wordt voor haar wel heel
klein als ze eenmaal een baby hebben. Van
daar openbare gelegenheden als stations,
bushaltes of parken waarin banken staan, als
plaats waar kinderen te vondeling worden
gelegd.
Een babyluik heeft een wat meer officiële
status. Moeders kunnen er haar kinderen
afgeven. Er is vierentwintig uur toezicht,
zodat het kind snel kan worden opgenomen.
Het artikel in het Nederlands Dagblad gaat
ver terug in de geschiedenis. Reeds in de
twaalfde eeuw was er al zoiets als een baby
luik. In de Middeleeuwen waren kloosters
plaatsen waar baby's te vondeling werden
gebracht (aangeboden). In 1971 heeft minis
ter Van Agt voorgesteld een bureau te ope
nen waar baby's konden worden afgegeven.
Dat plan werd afgewezen, evenals dat van
het Kamerlid Hans van den Broek in 1978.
Het blijkt dat er in Duitsland nauwelijks
gebruik wordt gemaakt van de babyluikjes
die hier en daar zijn aangebracht.
Laten we over dit verschijnsel onze gedach
ten laten gaan. Vooropgesteld zij dat een
Babyluik
lïillr',
vrouw in wel heel moeilijke omstandighe
den moet verkeren, wil ze zover komen dat
ze haar kind te vondeling legt, op welke
plaats dan ook.
In het algemeen zal het een vrouw of meisje
pijn doen als ze haar kind niet zelf kan voe
den en opvoeden, als ze door omstandighe
den geen andere oplossing ziet dan haar kind
af te staan. Ik ga daar nu niet dieper op in,
maar vraag wel een gevoel van diep medele
ven en medelijden als een vrouw tot die
beslissing komt. In orthodoxe kringen was
men vroeger nogal geneigd tot een veroor
deling. Men sprak er schande van. Gelukkig
is dat wat veranderd, al ben ik er niet zeker
van dat dit overal in het land het geval is.
Ik zou vooral willen aandringen op erbar
men met haar die zich hiertoe gedrongen
voelt, wat er ook aan de geboorte van het
kind is voorafgegaan. Meelijden (in de let
terlijke zin van het woord), meeleven en
indien en waar mogelijk meehelpen.
Anoniem
Is een babyluik dan de beste vorm van hulp
verlening? Ik geloof dat niet. Wat vooral
tegen de borst stuit, is de anonimiteit. Een
baby wordt dan - hoe erg het ook is om het te
zeggen - niet meer als mens behandeld maar
als een ding. Ik schrijf het niet met genoegen
maar kan het toch niet laten: als een weg
werp voorwerp.
Met behulp van een babyluik wordt het kind
dan wel opgevangen en wordt het als men
senkind behandeld, maar het heeft geen
naam. Zelfs de geboortedatum is onbekend.
De leeftijd moet geschat worden. We lezen
wel eens in de krant dat politie of andere
hulpverlenende instanties het kind een naam
geven.
Ook al wordt het kind goed opgevangen en
goed opgevoed, de anonimiteit van her
komst, geboortedatum en -plaats blijft het
kind zijn of haar leven lang meedragen.
Het is niet aan mij om een veroordeling uit te
spreken. Wel zeg ik, een vrouw moet wel in
uiterste nood verkeren om naar het door
geefluik, het station of het park te gaan, om
zo haar kind kwijt te raken.
Ik ga toch een stap verder dan in de vorige
alinea. Een moeder die haar kind, om welke
dringende reden ook, 'kwijt wil of kwijt
moet' zou dat niet onder de mantel van
anonimiteit mogen doen. Ze zou aan de toe
komst van het kind moeten denken of het
kind niet naamloos, spoorloos in de wereld
moeten of mogen neerzetten. Het kind heeft
er recht op te weten wie haar of zijn moeder
is: waar het vandaan komt.
Het is bekend dat juist kinderen die niet
weten wie hun vader is, op zoek gaan naar
hun roots. Ik heb televisieprogramma's
gezien van volwassenen die naar Canada
zijn gereisd om daar hun vader te vinden.
Een mens wil zijn 'roots', zijn wortels ken
nen. Hij of zij heeft geen rust voordat hij op
het spoor terug is gegaan.
Dit is een algemeen menselijk gegeven. Het
is goed daar rekening mee te houden.
De VBOK
Wat het doorgeefluik betreft zeg ik: het is
een ongewenst redmiddel. Wij kennen in
Nederland de Vereniging ter bescherming
van het ongeboren kind, bekend als de
VBOK. Daar kan men op elk moment van de
dag of nacht aankloppen.
Niet iedere Nederlandse of allochtoonse
vrouw zal dit adres kennen. Daarom is het
belangrijk dat wie het adres van deze vereni
ging wel kent, het doorgeeft aan vrouwen of
meisjes in nood. De VBOK zal hulp bieden,
zonder dat namen of feiten openbaar
gemaakt worden. Een kind dat niet bij de
moeder opgroeit zal te zijner tijd over de
meest essentiële gegevens van ontstaan en
bestaan worden ingelicht. Dat is het goed
recht van het kind. Wel zal de wijze het juis
te moment en de juiste plaats daarvoor weten
te kiezen. Dus niet het anonieme doorgeef
luik, maar de VBOK of welke andere gelijk
soortige hulpverleningsinstantie ook. De
lezer voelt dat deze laatste zinnen tegelijk
een hartelijke aanbeveling zijn voor het
werk van de VBOK. Voor zo velen die in dit
kader vrijwilligerswerk doen heb ik diep
respect.
Ik eindig dit artikel niet met deze waarde
ring, maar met iets anders. Onlangs preekte
ik in een gemeente. Daar werd mij gevraagd
dankzegging te doen voor een gezin uit de
gemeente. Het was een reden tot dankzeg
ging die ik in de vijftig jaar dat ik in kerk
diensten voorga, nog niet had meegemaakt.
De kerkenraad vertelde me dat een echtpaar
met hun beide geadopteerde kinderen, een
dochter en een zoon, (die al meer dan vijftien
jaar in het gezin en in de gemeente thuis
waren) naar het land van herkomst waren
gereisd. De familie van vier personen had
daar met de biologische moeders van zoon
en dochter contact gezocht en ontmoetingen
gehad. Het was hun een behoefte met de
gemeente God ervoor te danken dat het goe
de ontmoetingen waren geworden, al was
men wel met enige spanning op reis gegaan.
We hebben bij die dankzegging ook voor de
biologische moeder samen gebeden.
Goed dat de gegevens bekend zijn. Daarop
wil ik met dit artikel aandringen.
W.H. Velema
Op woensdag 6 augustus kunt u met Natuur
monumenten mee op de huifkar voor een
bezoek aan het natuurgebied Scheelhoek.
Dit gebied is normaal niet toegankelijk voor
pubUek omdat het een vogelrustgebied is.
Dit is dus een unieke kans om eens een kijk
je te nemen in dit prachtige gebied. De huif-
kartochten vertrekken om 10.00 en 19.00
uur en duren ongeveer twee uur. Tijdens de
tocht kunt u verschillende bewoners van
Scheelhoek te zien krijgen, zoals lepelaars
en zilverreigers. Er zijn veel ganzen met jon
gen te zien en honderden meeuwen die op de
eilanden broeden. Met wat geluk valt er ook
een ree te ontdekken. Een verrekijker
bewijst hierbij goede dienst. Laarzen zijn
niet nodig, omdat u niet van de huifkar
afgaat. Onderweg zal de boswachter u alles
over het ontstaan van dit gebied en het
gevoerde beheer vertellen.
Wilt u mee? Meld u dan aan bij de WV
Ouddorp aan Zee, tel. 68 17 89. Hier hoort
u waar de excursie vertrekt. De huifkartoch-
ten kosten voor leden en niet-leden 2,50 en
voor kinderen t/m 12 jaar 0,50.
Kijk voor meer activiteiten op
www.natuurmonumenten.nl
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middeltaamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE;
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.coin
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
siuitingstermi/n zakelijke advertenttes:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitmgstermijnoveriydensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE;
hoofdredacteur; J. Vülerius,
tel. (0187)4710 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail; J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen worden gewei
gerd.
ABONNEIWENTEN;
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar 35,00.
Abormementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS; -
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP- Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00
uur kand. J. K. Abbing; 11.00 en 18.30
uur ds. P. de Vries. Eben-Haëzer: 9.00
uur ds. P. de Vries en 18.30 uur kand. I.
K. Abbink. - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur ds. P. Blok, Lunteren - Ger. Kerk
10.00 en 18.30 uur ds. P. J. Bakker -
Doopsgezinde Kerk: 9.30 uur ds. D.
van Beveren; 11.15 uur pf. Heiko
Kuschel, duitstalig en 18.30 uur ds. A. T.
Moussault.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. I. Kooien, Usselstein en
17.00 en 18.45 uur ds. R. van Kooten,
Soest.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. R. van Kooten, Soest en 18.00 uur ds.
C. van Schoonhoven, Giessendam-
Nederhardinxveld - Ger. Kerk 10.00
uur de heer I. Seele en 18.30 uur ds. P. C.
Koster.
MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. H. van der Ziel, Poederooijen -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 9.30 en 18.30 uur ds. K.
Bras - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. Vis, Meerkerk en 18.00 uur prof. Dr.
C. Graafland, Gouda - Ziekenhuis:
14.30 uur ds. G. C. kunz - Ger. Gem.
10.00 uur leesdienst en 18.00 uur ds. T.
M. van Dijk.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. W. Verwaard, SUedrecht en 18.00
uur ds. J. Willemsen, Dirksland - Ger.
Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. H. A.
Samsom - Lukaskapel HDG 10.15 uur
ds. D. A. Snijder, Ouddorp - Rem. Ger.
Gem. 10.00 uur ds. j. F. Khjnsma -
Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. H.
van der Steen, viering H.A. - CAMA
Christengemeente, het Prieel, 10.00
uur E. de Water.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P Voets en 18.00 uur ds. 1. E. de
Groot, Ede - Chr. Ger. Kerk 9.30 en
18.00 uur ds. P den Butter - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger.
Kerk 9.30 uur kand. F. A. Smits en
17.00 uur ds. G. A. Trouwborst - Ger.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur en 16.45
uur geen opgave.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. en 18.00 uur ds. W. Arkeraats, Wer
kendam- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
P. de Jager, Huizen en 18.00 uur kand.
Mr. J. Kooij, Barendrecht - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange
lie Gemeente Berea dhr. Dick Pieter
man
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en
18.00 uur ds. G. C. Kunz - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. M. van Krimpen en
18.00 uur ds. H. R de Goede.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. van Veldhuizen, Delft en 18.00 uur
kand. Harthoom, Barendrecht - Ger.
Kerk 10.00 uur dhr. K. Baas en 18.00
uur drs. W. Speelman.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur Dr. P. H. van Harten, Ridderkerk en
18.00 uur ds. T. W. van Bennekom, Rijs-
sen - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur dhr. de
Boer en 18.00 uur drs. Rienstra.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
nog niet bekend.
Helaas wordt onze wereldsamenleving
regelmatig geteisterd door dramatische
gebeurtenissen. Overstromingen, aardbe
vingen, hongersnood en rampen met vlieg
tuigen, treinen en bussen zijn dagelijks
nieuws geworden. Telkens weer worden we
opgeschrikt door hartverscheurende beelden
uit verre gebieden. Al spoedig volgen de
onvermijdelijke en noodzakelijke gironum
mers in de krant en op de beeldbuis. Een
orkaan, een burgeroorlog, een epidemie.
Een scala van rampen trekt aan onze wes
terse ogen voorbij.
'Dramatisch, hè, die beelden gisteravond.
'Nou, en dan te bedenken dat we daar een
jaar geleden nog met vakantie zijn geweest.
Al die mooie gebouwen zomaar verwoest.
'En wat dacht je van de mensen daar? Ver
schrikkelijk toch.
Een t.v.-hulpactie wordt voorbereid. Ieder
een doet belangeloos mee. Als het eindresul
taat van een avond lang geld inzamelen
bekend wordt gemaakt komen we nog één
keer uit onze stoelen.
De volgende morgen verzucht een kleine
man 's morgens in z'n stamcafé: 'Waar
moet dat naar toe"? Is me dochter ervandoor
met een. Je weet wel zo 'n gekleur.
'Houdt je grote mond,zei de kroegbaas.
'Begin jij nou ook al. Ik ben ook niet zo voor
al die allochtonen hiero, maar je mot wel
een beetje maat houden. Het zijn ook men
sen.
't Zijn je vrienden, als ik het zo hoor,
meesmuilde de kleine man. 'Nou, van zul
ke lui moet ik het niet hebben. Geloof mij
nou maar. Ze...'
'Ik zeg, hou je grote tater, anders timmer ik
hem dicht,dreigde de uitbater. De kleine
man bond in.
't Blijft dramatisch, 'zei hij.
'Jij met je dramatisch. Gisteravond geen
t.v. gekeken zeker,zei de kastelein. 'Als je
dat had gezien zou je wel anders praten.
'Misschien, 'zei de kleine man, 'misschien.
De meeste drama's spelen zich af in het
klein. Het zijn met recht klein-menselijke
drama 's. Iedereen kent ze en er wordt over
gepraat. Veel, te veel. Spreken is zilver,
zwijgen is goud wordt hier te weinig in de
praktijk gebracht. Gelukkig zijn er- als het
nodig is goede en betrouwbare vrienden of
hulpverleners. Mensen die met hun mede
mensen praten, ze troosten en praktische
hulp bieden. Zij zijn hun gewicht in goud
waard.
Gewoon goed, beter dan menig product dat
zo wordt aangeprezen.
Aanstaande zaterdag wordt in Dirksland
het oud papier weer opgehaald. U wordt
verzocht het papier vóór 8.30 uur goed
gebundeld buiten te zetten. Bij voorbaat
dank namens de vrijwilligers van de Ned.
Herv. Gemeente van Dirksland.
De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo te
Goedereede haalt zaterdag weer oud papier
op in Goedereede en Havenhoofd. Ook
huishoudelijk karton nemen wij voor u mee.
Wij verzoeken u het oud papier voor 8.30
uur goed gebundeld buiten te zetten.
De definitieve netto opbrengst van de op 14
juni gehouden rommelmarkt en verkoping
in en rondom Elim heeft het bedrag van
8.700,opgeleverd. Dit mooie resultaat
hebben we kunnen bereiken mede dankzij
onze sponsors die ons ook dit jaar weer
hebben willen steunen. We zien terug op
een gezellige en fijne dag.
Bekeringsgeschiedenissen hebben niet zo'n
goede naam. Allerhande motieven worden
dikwijls aangevoerd met het doel het lezen
van zulke boeken te ontmoedigen. In een
aantal gevallen is dat ook wel eens terecht.
Als bijvoorbeeld de 'geestelijke' mens met
zijn of haar ervaringen domineert. Als het
meer gaat om de kenmerken zelf dan om de
Bron van alle zaligheid: Christus Jezus en
Zijn gerechtigheid. En vooral wanneer er
sprake is van een onbijbels systeem dat als
model en maatstaf wordt gehanteerd. In die
gevallen is het lezen van bekeringsverhalen
zelfs gevaarlijk.
Maar er zijn ook andere voorbeelden. Het
goede mag om het verkeerde niet veracht
worden. Het is me al meermalen opgevallen
dat er met name in het Engelse taalgebied
dergelijke boeken zijn gepubliceerd waar
van die nadelen in geen enkel opzicht gel
den. In de puriteinse en Schotse traditie zijn
veel verslagen van Gods leiding in het leven
verschenen, die de moeite van het lezen bij
zonder waard zijn. Het voorbeeld in dit ver
band is voor mij altijd weer de autobiografie
van John Bunyan 'Grace abounding to the
chief of sinners', 'Overvloedige genade voor
de grootste der zondaren'. Ook verscheen er
enkele jaren geleden een bundel met 'vier
voorbeelden van Schotse vroomheid' (Kam
pen 1994).
In die rij wil ik ook het ontroerende boekje
over Suicey Harley plaatsen. Het verscheen
enige tijd geleden in een bewerking van
mevr. M.H. Karels-Meeuse te Veenendaal.
Zij heeft hiermee een goed initiatief geno
men.
Sukey Hariey leefde van 1783 tot 1853 in
Pulverbatch in het graafschap Shropshire in
midden-Engeland. De beschrijving van haar
leven is uit haar mond opgetekend door Jane
Gilpin, een van de dochters van de plaatse
lijke predikant. In haar Woord vooraf meldt
mevr. Karels dat het geschrift aanvankelijk
werd uitgegeven zonder dat Sukey, die een
eenvoudige vrouw was, ervan wist. Na
Sukey's sterven werd het boekje verder uit
gewerkt. In die vorm kwam het eerder in
onze taal uit. Het is de verdienste van de hui
dige bewerkster dat zij er een lopend verhaal
van heeft gemaakt. Tussen de tekst door
heeft zij, in aparte kaders, delen van Sukey's
uitspraken, zoals ze door Jane Gilpin werd
opgetekend, opgenomen. Aan het slot is de
tekst van enkele brieven toegevoegd.
Wat is het bijzondere van deze levensbe
schrijving? Wat mij betreft is dat vooral dat
het zo authentiek overkomt. Sukey was een
meisje dat zonder de Bijbel is opgegroeid.
Haar ouders hadden haar alleen het 'Onze
Vader' geleerd. En dat bad ze dan ook regel-
De economische groei is vorig jaar nog ver
der afgenomen. Het aantal nieuwe vacatures
in Rijnmond is in 2002 met ruim een kwart
afgenomen tot 74.400. Met name de secto
ren industrie (-50,2%), openbare nutsbedrij
ven (-47,1%) en financiële diensten (-47%)
hebben minder mensen nodig. Het werk
loosheidspercentage stijgt in 2003 tot 6,4
procent. Rijnmond telt bijna 50.000 werklo
zen (Nederland krap 5,2%). De werkloos
heid neemt naar verwachting tussen 2004 en
2008 nog verder toe.
Toch zijn er nog steeds 16.000 moeilijk ver
vulbare vacatures, 2,5 procent van het aantal
banen. Dit percentage was in 1995 nog 0,8
procent. Werkgevers hebben vacatures voor
paramedisch, transport, huishoudelijk,
installatie, montage en verzorgingsperso
neel. De huidige economische ontwikkeUn-
gen maskeren de structurele problemen op
de arbeidsmarkt, als de groei aantrekt, kre
gen de krapteproblemen uit 1998-2000 in
volle omvang terug.
De beroepsbevolking in Rijnmond is relatief
laag opgeleid. De werkloosheid concentreert
zich in Rijrmiond op deze laag opgeleiden.
jongeren, vrouwen en allochtonen. Allocht
onen, laag opgeleiden en ouderen hebben,
eenmaal werkloos, een grote kans om lang
durig zonder werk te zitten. In 2002 had, net
als in geheel Nederland 14 procent van de
beroepsbevolking in Rijnmond een uitke
ring. De noodzaak om de reïntegratie van de
uitkeringsgerechtigden te stimuleren en ver
beteren blijft bestaan.
Rijnmond heeft de afgelopen jaren een gro
tere uitgaande dan inkomende pendel, in
tegensteUing tot andere grootstedelijke
regio's. Dit verschil wordt groter, met name
door de ongunstige ontwikkeling van de
werkgelegenheid in Rijnmond en de toena
me van' de beroepsbevolking. Mensen uit
Rijnmond gaan op zoek naar werk buiten de
regio, vooral richting Haaglanden.
Tussen 2004 en 2008 zal de arbeidsmarkt
zich enigszins herstellen. De sterkste groei
in Rijnmond wordt verwacht van horeca en
catering, iet en overige zakelijke diensten,
en de sector volksgezondheid en welzijn.
Omdat de industrie zich minder gunstig ont
wikkelt, verschuift de economische struc
tuur in Rijnmond richting dienstverlening.
De werkgelegenheid zal met name in die
sector toenemen. In 2003 en 2004 gaat het
om collectieve diensten, vanaf 2005 gaan
ook horeca en de sector iet en zakelijke dien
sten groeien. Landbouw, industrie, groot
handel en transport hebben in Rijnmond last
van schaarste aan ruimte en de verkeershin-
der. De maakindustrie staat ook onder
invloed van de zuigkracht uit de lage loon-
landen.
Het voorkomen van voortijdige uitstroom
van oudere medewerkers is een van de
beleidsaanbevelingen die het Platform uit
Werk in uitvoering heeft afgeleid. Door de
vergrijzing van de beroepsbevolking is het
op langere termijn voor een verdere groei
van het arbeidsaanbod noodzakelijk dat de
participatie van met name 45-plussers en
matig. Maar verder was ze totaal onkundig
aangaande de ware godsdienst. Het was door
toedoen van enkele buurvrouwen dat ze de
gewoonte ging aannemen om 's zondags
naar de kerk te gaan. Maar ze bleef onver
schillig en afkerig. Totdat er een onzegbare
nood in haar leven ontstond. Het werd haar
gebed: "Heere, leid mij tot de kennis van Uw
geliefde Zoon." En toen kwam er een dag dat
ze zich bewust werd van de klop van de
Heere op de deur van haar hart: "Zie, Ik sta
aan de deur en Ik klop..." Het was op die
zelfde dag dat ze de deur van haar huisje ver
grendelde en vastberaden tot zichzelf zei:
"Deze deur doe ik niet meer open voordat ik
de Heere ken." Ze kon niet anders dan bid
den met de woorden die ze geleerd had: het
Gebed des Heeren en het gebed om de ken
nis van Gods Zoon. En de Heere liet Zich
verbidden. Diezelfde dag nog. Ze leerde de
heiligheid van God kennen en de grootheid
van haar zonden. In haar besef dreigde ze
verloren te gaan. Maar verloren ging ze niet.
Want de Heere openbaarde haar de Zaligma
ker van zondaren. En wie op Hem ziet, zal
niet verioren gaan! "Hij verloste mij Ik
kan waarlijk zeggen dat ik sedert die geze
gende morgen een Zaligmaker en Verlosser
heb. Ja, dat heb ik!Ze wist dat haar zonden
vergeven waren.
Nu is het opmerkelijk dat met de voren
staande ervaring dit boekje niet eindigt,
maar het begint er eigenlijk mee. De levens
beschrijving van Sukey Harley is niet gevuld
met haar ervaringen in de weg naar Chris
tus. Dat is de spits van dit boekje niet - hoe
belangrijk dat ook is. Maar vooral is te lezen
hoe zij vervolgens leeft uit Christus. En
dat is niet anders als hoe zij Hem heeft leren
kennen: als een zondaar die uit genade werd
gered. We lezen over haar geestelijke strijd.
De strijd met de vijanden van buiten af.
Maar ook met de vijanden van binnen uit.
Het meest had zij te stellen met haar eigen
boze hart. Met de zonde die nog - tegen haar
wil - in haar was overgebleven. Vooral haar
natuuriijke hoogmoed. Ze had in alles de
bediening van Christus nodig! "Een nauwe
weg hebben wij te bewandelen. Het is alsof
er aan beide zijden een diepe gracht is. De
weg is zo nauw dat wij die nauwelijks kun
nen houden, aan elke zijde vol gevaren.
Doch mijn Zaligmaker is de Weg, de Waar
heid en het Leven." In Hem was zij meer dan
overwinnaar.
Haar leven was Christus. Zo werd haar ster
ven gewin. In augustus 1853 stierf ze, nu bij
na 150 jaar geleden. Op een vroege zondag
morgen. Treffend staat er: toen de zon
juist opkwam.
Ik besluit deze bespreking met een woord
van de bekende Londense prediker dr. M.
Lloyd Jones. Hij schreef in 1965 als voor
woord in een boek, waarin onder meer het
leven van Sukey Hariey werd verhaald, het
volgende: "Er zijn sommige boeken waar
van kan worden gezegd dat het lezen ervan
een ervaring is De uittreksels uit de
levensbeschrijvingen van deze verschillende
mensen die in onderscheiden wegen tot de
zaligmakende kennis van de Heere Jezus
Christus kwamen, zijn overtuigend en
bemoedigend. Bij het lezen ervan is één ding
duidelijk, namelijk het wezenlijke onder
scheid tussen het kennen met het hoofd en de
ware ervaring met het hart. Het moest
verplicht worden het te lezen, in het bijzon
der voor alle theologen. Maar het zal ook
zijn waarde blijken te hebben voor allen die
uitzien naar een wezenlijke christelijke erva
ring. In deze oppervlakkige en verwar
de dagen dank ik God voor een boek als dit
en ik bid dat Hij het moge zegenen voor tal
loze zielen.
Bij die laatste woorden sluit ik me aan.
N.a.v.: Uit het leven van Sukey Harley.
Bewerkt door M.H. Karels-Meeuse. Uit
geverij Den Hertog te Houten. Gebon
den. Geïllustreerd. 112 pag. Prijs
^2.25. T »T T T^-
J.M.J. Kieviet
vrouwen blijft toenemen. Ook voor de rein-
tegratiemarkt, alsmede voor werkzoekenden
heeft het Platform aanbevelingen geformu
leerd, namelijk dat de reïntegratie-inspan-
ningen gericht moeten zijn op werkloze jon
geren en jong volwassenen, dat voortijdig
schoolverlaten van VMBO'ers en MBO'ers
bestreden moet worden en dat werkloze
schoolverlaters zonder startkwalificatie ver
plicht een tweede kans moeten krijgen.
Deze gegevens blijken uit 'Werk in uitvoe
ring', een bundeling van alle arbeidsmark
tinformatie over en de belangrijkste knel
punten binnen de region Rijnmond. 'Werk in
uitvoering' verschijnt jaarlijks en is het
resultaat van de inventarisatie, analyse en
vertaling van de arbeidsmarktinformatie
door het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijn
mond.
Het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond
is een onafhankelijke ontmoetingsplek voor
de partijen op de arbeidsmarkt: gemeenten,
werkgevers en werknemers. Het Platform
wil samen met hen de knelpunten op de
arbreidsmarkt aanpakken. Het Platform
heeft de expertise en hulpmiddelen in huis
om de hiervoor benodigde arbeidsmarkt
informatie te verzamelen en analyseren. De
medewerkers van het Platform bouwen daar
naast intensief aan de noodzakelijke netwer
ken. Het Platform is een samenwerkingsver
band tussen de 42 betrokken gemeenten,
werkgevers- en werknemersorganisaties.
Uitvoeringsorganisatie Werknemersverze
kering (UWV) en Centrum voor Werk en
Inkomen (CWI). Het Platform wordt aange
stuurd door het Forum, de uitvoering vindt
plaats in de verschillende sectorkamers.
Gebr. de Waal
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
algemeen®
gebr-dewaal.com