r e 11) i e k Structurele problemen op arbeidsmarkt Rijnmond PREDIKBEURTEN verlovi Wra/moitisch Prijsvraag Calando EIIAfHDErMIIEUWS Met de huifkar naar Scheelhoek EiiAriDEn-niEuws Oud papieractie Dirksland Oud Papier Apollo OPBRENGST ROMMELMARKT DRINGENDE OPROEP Uit het leven van Sukey Harley Werkloosheid stijgt tot 6,4 procent Een nieuw woord Zware nood Op zoeli naar de 'roots' Dankzegging in de gemeente Zondag 3 augustus 2003 Alledaags Ned. Herv. Kerk Nieuwe Tonge Wegens omstandigheden vrijwilligers gevraagd bij de Menorahwinkel, Westdijk 27 in Middelhamis. Voor informatie graag bellen naar (06) 5137 9199of(0187)68 35 33. Annelies Keyzer uit Stellendam bleek alle vragen uit de Zorgkrant goed beantwoord te hebben. Haar inzending is goed voor een cadeaubon van 25,- Het aantal nieuwe vacatures in Rijn mond daalde vorige jaar met een kwart. De werkloosheid in onze regio is gestegen tot 6,4 procent en neemt tot 2008 alleen maar toe. De economische ontwikkelingen maskeren de structu rele problemen op de arbeidsmarkt, want de krapteproblemen uit 1998- 2000 keren in volle omvang terug. Dit blijkt uit 'Werk in uitvoering', het jaarlijkse sfeerbeeld van de arbeids markt in Rijnmond van het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond. Laag opgeleid Onafhankelijke ontmoetingsplek Bij denken jullie natuurlijk aan leuke kaartjes, PAGINA 2 rS'.Mffisê&'^r'.'l-i^eiaièiSïSöa^ÜSÉè^l VRIJDAG 1 AUGUSTUS 2003 U zult het woord niet vinden in de laatste uit gave van Van Dale's Groot Woordenboek der Nederlandse Taal. Blijkens een artikel in het Nederlands Dag blad (16 juli 2003) is een babyluik een ver warmd hokje, een soort brievenbus waar moeders hun ongewenste kind anoniem kun nen afgeven. Het wordt ook wel een vonde lingenluik genoemd. Ook dit woord komt in Van Dale niet voor; wel het woord vondelin- genhuis. De pers is over het babyluik gaan schrijven omdat er onlangs in twee verschillende wij ken van Amsterdam binnen een week een kind op straat werd gevonden. De kinderen waren te vondeling gelegd. Te vondeling wil zeggen: voor de vinder; om gevonden te worden. Het is een probleem dat de eeuwen door heeft plaatsgevonden. Waarschijnlijk moe ten we wel zeggen dat het te vondeling leg gen van een baby nu meer voorkomt dan voorheen. De oorzaak van die toename zal zeker gezocht moeten worden in de aanwe zigheid van veel illegale vrouwen, meestal allochtonen. Ze weten met hun kind geen raad. De mogelijkheid om iets te verdienen en verder te komen wordt voor haar wel heel klein als ze eenmaal een baby hebben. Van daar openbare gelegenheden als stations, bushaltes of parken waarin banken staan, als plaats waar kinderen te vondeling worden gelegd. Een babyluik heeft een wat meer officiële status. Moeders kunnen er haar kinderen afgeven. Er is vierentwintig uur toezicht, zodat het kind snel kan worden opgenomen. Het artikel in het Nederlands Dagblad gaat ver terug in de geschiedenis. Reeds in de twaalfde eeuw was er al zoiets als een baby luik. In de Middeleeuwen waren kloosters plaatsen waar baby's te vondeling werden gebracht (aangeboden). In 1971 heeft minis ter Van Agt voorgesteld een bureau te ope nen waar baby's konden worden afgegeven. Dat plan werd afgewezen, evenals dat van het Kamerlid Hans van den Broek in 1978. Het blijkt dat er in Duitsland nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de babyluikjes die hier en daar zijn aangebracht. Laten we over dit verschijnsel onze gedach ten laten gaan. Vooropgesteld zij dat een Babyluik lïillr', vrouw in wel heel moeilijke omstandighe den moet verkeren, wil ze zover komen dat ze haar kind te vondeling legt, op welke plaats dan ook. In het algemeen zal het een vrouw of meisje pijn doen als ze haar kind niet zelf kan voe den en opvoeden, als ze door omstandighe den geen andere oplossing ziet dan haar kind af te staan. Ik ga daar nu niet dieper op in, maar vraag wel een gevoel van diep medele ven en medelijden als een vrouw tot die beslissing komt. In orthodoxe kringen was men vroeger nogal geneigd tot een veroor deling. Men sprak er schande van. Gelukkig is dat wat veranderd, al ben ik er niet zeker van dat dit overal in het land het geval is. Ik zou vooral willen aandringen op erbar men met haar die zich hiertoe gedrongen voelt, wat er ook aan de geboorte van het kind is voorafgegaan. Meelijden (in de let terlijke zin van het woord), meeleven en indien en waar mogelijk meehelpen. Anoniem Is een babyluik dan de beste vorm van hulp verlening? Ik geloof dat niet. Wat vooral tegen de borst stuit, is de anonimiteit. Een baby wordt dan - hoe erg het ook is om het te zeggen - niet meer als mens behandeld maar als een ding. Ik schrijf het niet met genoegen maar kan het toch niet laten: als een weg werp voorwerp. Met behulp van een babyluik wordt het kind dan wel opgevangen en wordt het als men senkind behandeld, maar het heeft geen naam. Zelfs de geboortedatum is onbekend. De leeftijd moet geschat worden. We lezen wel eens in de krant dat politie of andere hulpverlenende instanties het kind een naam geven. Ook al wordt het kind goed opgevangen en goed opgevoed, de anonimiteit van her komst, geboortedatum en -plaats blijft het kind zijn of haar leven lang meedragen. Het is niet aan mij om een veroordeling uit te spreken. Wel zeg ik, een vrouw moet wel in uiterste nood verkeren om naar het door geefluik, het station of het park te gaan, om zo haar kind kwijt te raken. Ik ga toch een stap verder dan in de vorige alinea. Een moeder die haar kind, om welke dringende reden ook, 'kwijt wil of kwijt moet' zou dat niet onder de mantel van anonimiteit mogen doen. Ze zou aan de toe komst van het kind moeten denken of het kind niet naamloos, spoorloos in de wereld moeten of mogen neerzetten. Het kind heeft er recht op te weten wie haar of zijn moeder is: waar het vandaan komt. Het is bekend dat juist kinderen die niet weten wie hun vader is, op zoek gaan naar hun roots. Ik heb televisieprogramma's gezien van volwassenen die naar Canada zijn gereisd om daar hun vader te vinden. Een mens wil zijn 'roots', zijn wortels ken nen. Hij of zij heeft geen rust voordat hij op het spoor terug is gegaan. Dit is een algemeen menselijk gegeven. Het is goed daar rekening mee te houden. De VBOK Wat het doorgeefluik betreft zeg ik: het is een ongewenst redmiddel. Wij kennen in Nederland de Vereniging ter bescherming van het ongeboren kind, bekend als de VBOK. Daar kan men op elk moment van de dag of nacht aankloppen. Niet iedere Nederlandse of allochtoonse vrouw zal dit adres kennen. Daarom is het belangrijk dat wie het adres van deze vereni ging wel kent, het doorgeeft aan vrouwen of meisjes in nood. De VBOK zal hulp bieden, zonder dat namen of feiten openbaar gemaakt worden. Een kind dat niet bij de moeder opgroeit zal te zijner tijd over de meest essentiële gegevens van ontstaan en bestaan worden ingelicht. Dat is het goed recht van het kind. Wel zal de wijze het juis te moment en de juiste plaats daarvoor weten te kiezen. Dus niet het anonieme doorgeef luik, maar de VBOK of welke andere gelijk soortige hulpverleningsinstantie ook. De lezer voelt dat deze laatste zinnen tegelijk een hartelijke aanbeveling zijn voor het werk van de VBOK. Voor zo velen die in dit kader vrijwilligerswerk doen heb ik diep respect. Ik eindig dit artikel niet met deze waarde ring, maar met iets anders. Onlangs preekte ik in een gemeente. Daar werd mij gevraagd dankzegging te doen voor een gezin uit de gemeente. Het was een reden tot dankzeg ging die ik in de vijftig jaar dat ik in kerk diensten voorga, nog niet had meegemaakt. De kerkenraad vertelde me dat een echtpaar met hun beide geadopteerde kinderen, een dochter en een zoon, (die al meer dan vijftien jaar in het gezin en in de gemeente thuis waren) naar het land van herkomst waren gereisd. De familie van vier personen had daar met de biologische moeders van zoon en dochter contact gezocht en ontmoetingen gehad. Het was hun een behoefte met de gemeente God ervoor te danken dat het goe de ontmoetingen waren geworden, al was men wel met enige spanning op reis gegaan. We hebben bij die dankzegging ook voor de biologische moeder samen gebeden. Goed dat de gegevens bekend zijn. Daarop wil ik met dit artikel aandringen. W.H. Velema Op woensdag 6 augustus kunt u met Natuur monumenten mee op de huifkar voor een bezoek aan het natuurgebied Scheelhoek. Dit gebied is normaal niet toegankelijk voor pubUek omdat het een vogelrustgebied is. Dit is dus een unieke kans om eens een kijk je te nemen in dit prachtige gebied. De huif- kartochten vertrekken om 10.00 en 19.00 uur en duren ongeveer twee uur. Tijdens de tocht kunt u verschillende bewoners van Scheelhoek te zien krijgen, zoals lepelaars en zilverreigers. Er zijn veel ganzen met jon gen te zien en honderden meeuwen die op de eilanden broeden. Met wat geluk valt er ook een ree te ontdekken. Een verrekijker bewijst hierbij goede dienst. Laarzen zijn niet nodig, omdat u niet van de huifkar afgaat. Onderweg zal de boswachter u alles over het ontstaan van dit gebied en het gevoerde beheer vertellen. Wilt u mee? Meld u dan aan bij de WV Ouddorp aan Zee, tel. 68 17 89. Hier hoort u waar de excursie vertrekt. De huifkartoch- ten kosten voor leden en niet-leden 2,50 en voor kinderen t/m 12 jaar 0,50. Kijk voor meer activiteiten op www.natuurmonumenten.nl chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hoUandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middeltaamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.coin (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag siuitingstermi/n zakelijke advertenttes: maandag en donderdag 14.00 uur sluitmgstermijnoveriydensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE; hoofdredacteur; J. Vülerius, tel. (0187)4710 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail; J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden gewei gerd. ABONNEIWENTEN; Per kwartaal 9,25. Per Jaar 35,00. Abormementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS; - postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP- Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur kand. J. K. Abbing; 11.00 en 18.30 uur ds. P. de Vries. Eben-Haëzer: 9.00 uur ds. P. de Vries en 18.30 uur kand. I. K. Abbink. - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok, Lunteren - Ger. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds. P. J. Bakker - Doopsgezinde Kerk: 9.30 uur ds. D. van Beveren; 11.15 uur pf. Heiko Kuschel, duitstalig en 18.30 uur ds. A. T. Moussault. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. I. Kooien, Usselstein en 17.00 en 18.45 uur ds. R. van Kooten, Soest. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. van Kooten, Soest en 18.00 uur ds. C. van Schoonhoven, Giessendam- Nederhardinxveld - Ger. Kerk 10.00 uur de heer I. Seele en 18.30 uur ds. P. C. Koster. MELISSANT-Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. van der Ziel, Poederooijen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 18.30 uur ds. K. Bras - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Vis, Meerkerk en 18.00 uur prof. Dr. C. Graafland, Gouda - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. G. C. kunz - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 18.00 uur ds. T. M. van Dijk. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. W. Verwaard, SUedrecht en 18.00 uur ds. J. Willemsen, Dirksland - Ger. Gem. 10.00 uur en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. H. A. Samsom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. D. A. Snijder, Ouddorp - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. j. F. Khjnsma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. H. van der Steen, viering H.A. - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur E. de Water. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P Voets en 18.00 uur ds. 1. E. de Groot, Ede - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur kand. F. A. Smits en 17.00 uur ds. G. A. Trouwborst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur en 16.45 uur geen opgave. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. en 18.00 uur ds. W. Arkeraats, Wer kendam- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. de Jager, Huizen en 18.00 uur kand. Mr. J. Kooij, Barendrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evange lie Gemeente Berea dhr. Dick Pieter man STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. A. Samsom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krimpen en 18.00 uur ds. H. R de Goede. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. van Veldhuizen, Delft en 18.00 uur kand. Harthoom, Barendrecht - Ger. Kerk 10.00 uur dhr. K. Baas en 18.00 uur drs. W. Speelman. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur Dr. P. H. van Harten, Ridderkerk en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom, Rijs- sen - Ger. Gem. 9.30 uur en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur dhr. de Boer en 18.00 uur drs. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur nog niet bekend. Helaas wordt onze wereldsamenleving regelmatig geteisterd door dramatische gebeurtenissen. Overstromingen, aardbe vingen, hongersnood en rampen met vlieg tuigen, treinen en bussen zijn dagelijks nieuws geworden. Telkens weer worden we opgeschrikt door hartverscheurende beelden uit verre gebieden. Al spoedig volgen de onvermijdelijke en noodzakelijke gironum mers in de krant en op de beeldbuis. Een orkaan, een burgeroorlog, een epidemie. Een scala van rampen trekt aan onze wes terse ogen voorbij. 'Dramatisch, hè, die beelden gisteravond. 'Nou, en dan te bedenken dat we daar een jaar geleden nog met vakantie zijn geweest. Al die mooie gebouwen zomaar verwoest. 'En wat dacht je van de mensen daar? Ver schrikkelijk toch. Een t.v.-hulpactie wordt voorbereid. Ieder een doet belangeloos mee. Als het eindresul taat van een avond lang geld inzamelen bekend wordt gemaakt komen we nog één keer uit onze stoelen. De volgende morgen verzucht een kleine man 's morgens in z'n stamcafé: 'Waar moet dat naar toe"? Is me dochter ervandoor met een. Je weet wel zo 'n gekleur. 'Houdt je grote mond,zei de kroegbaas. 'Begin jij nou ook al. Ik ben ook niet zo voor al die allochtonen hiero, maar je mot wel een beetje maat houden. Het zijn ook men sen. 't Zijn je vrienden, als ik het zo hoor, meesmuilde de kleine man. 'Nou, van zul ke lui moet ik het niet hebben. Geloof mij nou maar. Ze...' 'Ik zeg, hou je grote tater, anders timmer ik hem dicht,dreigde de uitbater. De kleine man bond in. 't Blijft dramatisch, 'zei hij. 'Jij met je dramatisch. Gisteravond geen t.v. gekeken zeker,zei de kastelein. 'Als je dat had gezien zou je wel anders praten. 'Misschien, 'zei de kleine man, 'misschien. De meeste drama's spelen zich af in het klein. Het zijn met recht klein-menselijke drama 's. Iedereen kent ze en er wordt over gepraat. Veel, te veel. Spreken is zilver, zwijgen is goud wordt hier te weinig in de praktijk gebracht. Gelukkig zijn er- als het nodig is goede en betrouwbare vrienden of hulpverleners. Mensen die met hun mede mensen praten, ze troosten en praktische hulp bieden. Zij zijn hun gewicht in goud waard. Gewoon goed, beter dan menig product dat zo wordt aangeprezen. Aanstaande zaterdag wordt in Dirksland het oud papier weer opgehaald. U wordt verzocht het papier vóór 8.30 uur goed gebundeld buiten te zetten. Bij voorbaat dank namens de vrijwilligers van de Ned. Herv. Gemeente van Dirksland. De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo te Goedereede haalt zaterdag weer oud papier op in Goedereede en Havenhoofd. Ook huishoudelijk karton nemen wij voor u mee. Wij verzoeken u het oud papier voor 8.30 uur goed gebundeld buiten te zetten. De definitieve netto opbrengst van de op 14 juni gehouden rommelmarkt en verkoping in en rondom Elim heeft het bedrag van 8.700,opgeleverd. Dit mooie resultaat hebben we kunnen bereiken mede dankzij onze sponsors die ons ook dit jaar weer hebben willen steunen. We zien terug op een gezellige en fijne dag. Bekeringsgeschiedenissen hebben niet zo'n goede naam. Allerhande motieven worden dikwijls aangevoerd met het doel het lezen van zulke boeken te ontmoedigen. In een aantal gevallen is dat ook wel eens terecht. Als bijvoorbeeld de 'geestelijke' mens met zijn of haar ervaringen domineert. Als het meer gaat om de kenmerken zelf dan om de Bron van alle zaligheid: Christus Jezus en Zijn gerechtigheid. En vooral wanneer er sprake is van een onbijbels systeem dat als model en maatstaf wordt gehanteerd. In die gevallen is het lezen van bekeringsverhalen zelfs gevaarlijk. Maar er zijn ook andere voorbeelden. Het goede mag om het verkeerde niet veracht worden. Het is me al meermalen opgevallen dat er met name in het Engelse taalgebied dergelijke boeken zijn gepubliceerd waar van die nadelen in geen enkel opzicht gel den. In de puriteinse en Schotse traditie zijn veel verslagen van Gods leiding in het leven verschenen, die de moeite van het lezen bij zonder waard zijn. Het voorbeeld in dit ver band is voor mij altijd weer de autobiografie van John Bunyan 'Grace abounding to the chief of sinners', 'Overvloedige genade voor de grootste der zondaren'. Ook verscheen er enkele jaren geleden een bundel met 'vier voorbeelden van Schotse vroomheid' (Kam pen 1994). In die rij wil ik ook het ontroerende boekje over Suicey Harley plaatsen. Het verscheen enige tijd geleden in een bewerking van mevr. M.H. Karels-Meeuse te Veenendaal. Zij heeft hiermee een goed initiatief geno men. Sukey Hariey leefde van 1783 tot 1853 in Pulverbatch in het graafschap Shropshire in midden-Engeland. De beschrijving van haar leven is uit haar mond opgetekend door Jane Gilpin, een van de dochters van de plaatse lijke predikant. In haar Woord vooraf meldt mevr. Karels dat het geschrift aanvankelijk werd uitgegeven zonder dat Sukey, die een eenvoudige vrouw was, ervan wist. Na Sukey's sterven werd het boekje verder uit gewerkt. In die vorm kwam het eerder in onze taal uit. Het is de verdienste van de hui dige bewerkster dat zij er een lopend verhaal van heeft gemaakt. Tussen de tekst door heeft zij, in aparte kaders, delen van Sukey's uitspraken, zoals ze door Jane Gilpin werd opgetekend, opgenomen. Aan het slot is de tekst van enkele brieven toegevoegd. Wat is het bijzondere van deze levensbe schrijving? Wat mij betreft is dat vooral dat het zo authentiek overkomt. Sukey was een meisje dat zonder de Bijbel is opgegroeid. Haar ouders hadden haar alleen het 'Onze Vader' geleerd. En dat bad ze dan ook regel- De economische groei is vorig jaar nog ver der afgenomen. Het aantal nieuwe vacatures in Rijnmond is in 2002 met ruim een kwart afgenomen tot 74.400. Met name de secto ren industrie (-50,2%), openbare nutsbedrij ven (-47,1%) en financiële diensten (-47%) hebben minder mensen nodig. Het werk loosheidspercentage stijgt in 2003 tot 6,4 procent. Rijnmond telt bijna 50.000 werklo zen (Nederland krap 5,2%). De werkloos heid neemt naar verwachting tussen 2004 en 2008 nog verder toe. Toch zijn er nog steeds 16.000 moeilijk ver vulbare vacatures, 2,5 procent van het aantal banen. Dit percentage was in 1995 nog 0,8 procent. Werkgevers hebben vacatures voor paramedisch, transport, huishoudelijk, installatie, montage en verzorgingsperso neel. De huidige economische ontwikkeUn- gen maskeren de structurele problemen op de arbeidsmarkt, als de groei aantrekt, kre gen de krapteproblemen uit 1998-2000 in volle omvang terug. De beroepsbevolking in Rijnmond is relatief laag opgeleid. De werkloosheid concentreert zich in Rijrmiond op deze laag opgeleiden. jongeren, vrouwen en allochtonen. Allocht onen, laag opgeleiden en ouderen hebben, eenmaal werkloos, een grote kans om lang durig zonder werk te zitten. In 2002 had, net als in geheel Nederland 14 procent van de beroepsbevolking in Rijnmond een uitke ring. De noodzaak om de reïntegratie van de uitkeringsgerechtigden te stimuleren en ver beteren blijft bestaan. Rijnmond heeft de afgelopen jaren een gro tere uitgaande dan inkomende pendel, in tegensteUing tot andere grootstedelijke regio's. Dit verschil wordt groter, met name door de ongunstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in Rijnmond en de toena me van' de beroepsbevolking. Mensen uit Rijnmond gaan op zoek naar werk buiten de regio, vooral richting Haaglanden. Tussen 2004 en 2008 zal de arbeidsmarkt zich enigszins herstellen. De sterkste groei in Rijnmond wordt verwacht van horeca en catering, iet en overige zakelijke diensten, en de sector volksgezondheid en welzijn. Omdat de industrie zich minder gunstig ont wikkelt, verschuift de economische struc tuur in Rijnmond richting dienstverlening. De werkgelegenheid zal met name in die sector toenemen. In 2003 en 2004 gaat het om collectieve diensten, vanaf 2005 gaan ook horeca en de sector iet en zakelijke dien sten groeien. Landbouw, industrie, groot handel en transport hebben in Rijnmond last van schaarste aan ruimte en de verkeershin- der. De maakindustrie staat ook onder invloed van de zuigkracht uit de lage loon- landen. Het voorkomen van voortijdige uitstroom van oudere medewerkers is een van de beleidsaanbevelingen die het Platform uit Werk in uitvoering heeft afgeleid. Door de vergrijzing van de beroepsbevolking is het op langere termijn voor een verdere groei van het arbeidsaanbod noodzakelijk dat de participatie van met name 45-plussers en matig. Maar verder was ze totaal onkundig aangaande de ware godsdienst. Het was door toedoen van enkele buurvrouwen dat ze de gewoonte ging aannemen om 's zondags naar de kerk te gaan. Maar ze bleef onver schillig en afkerig. Totdat er een onzegbare nood in haar leven ontstond. Het werd haar gebed: "Heere, leid mij tot de kennis van Uw geliefde Zoon." En toen kwam er een dag dat ze zich bewust werd van de klop van de Heere op de deur van haar hart: "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop..." Het was op die zelfde dag dat ze de deur van haar huisje ver grendelde en vastberaden tot zichzelf zei: "Deze deur doe ik niet meer open voordat ik de Heere ken." Ze kon niet anders dan bid den met de woorden die ze geleerd had: het Gebed des Heeren en het gebed om de ken nis van Gods Zoon. En de Heere liet Zich verbidden. Diezelfde dag nog. Ze leerde de heiligheid van God kennen en de grootheid van haar zonden. In haar besef dreigde ze verloren te gaan. Maar verloren ging ze niet. Want de Heere openbaarde haar de Zaligma ker van zondaren. En wie op Hem ziet, zal niet verioren gaan! "Hij verloste mij Ik kan waarlijk zeggen dat ik sedert die geze gende morgen een Zaligmaker en Verlosser heb. Ja, dat heb ik!Ze wist dat haar zonden vergeven waren. Nu is het opmerkelijk dat met de voren staande ervaring dit boekje niet eindigt, maar het begint er eigenlijk mee. De levens beschrijving van Sukey Harley is niet gevuld met haar ervaringen in de weg naar Chris tus. Dat is de spits van dit boekje niet - hoe belangrijk dat ook is. Maar vooral is te lezen hoe zij vervolgens leeft uit Christus. En dat is niet anders als hoe zij Hem heeft leren kennen: als een zondaar die uit genade werd gered. We lezen over haar geestelijke strijd. De strijd met de vijanden van buiten af. Maar ook met de vijanden van binnen uit. Het meest had zij te stellen met haar eigen boze hart. Met de zonde die nog - tegen haar wil - in haar was overgebleven. Vooral haar natuuriijke hoogmoed. Ze had in alles de bediening van Christus nodig! "Een nauwe weg hebben wij te bewandelen. Het is alsof er aan beide zijden een diepe gracht is. De weg is zo nauw dat wij die nauwelijks kun nen houden, aan elke zijde vol gevaren. Doch mijn Zaligmaker is de Weg, de Waar heid en het Leven." In Hem was zij meer dan overwinnaar. Haar leven was Christus. Zo werd haar ster ven gewin. In augustus 1853 stierf ze, nu bij na 150 jaar geleden. Op een vroege zondag morgen. Treffend staat er: toen de zon juist opkwam. Ik besluit deze bespreking met een woord van de bekende Londense prediker dr. M. Lloyd Jones. Hij schreef in 1965 als voor woord in een boek, waarin onder meer het leven van Sukey Hariey werd verhaald, het volgende: "Er zijn sommige boeken waar van kan worden gezegd dat het lezen ervan een ervaring is De uittreksels uit de levensbeschrijvingen van deze verschillende mensen die in onderscheiden wegen tot de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus kwamen, zijn overtuigend en bemoedigend. Bij het lezen ervan is één ding duidelijk, namelijk het wezenlijke onder scheid tussen het kennen met het hoofd en de ware ervaring met het hart. Het moest verplicht worden het te lezen, in het bijzon der voor alle theologen. Maar het zal ook zijn waarde blijken te hebben voor allen die uitzien naar een wezenlijke christelijke erva ring. In deze oppervlakkige en verwar de dagen dank ik God voor een boek als dit en ik bid dat Hij het moge zegenen voor tal loze zielen. Bij die laatste woorden sluit ik me aan. N.a.v.: Uit het leven van Sukey Harley. Bewerkt door M.H. Karels-Meeuse. Uit geverij Den Hertog te Houten. Gebon den. Geïllustreerd. 112 pag. Prijs ^2.25. T »T T T^- J.M.J. Kieviet vrouwen blijft toenemen. Ook voor de rein- tegratiemarkt, alsmede voor werkzoekenden heeft het Platform aanbevelingen geformu leerd, namelijk dat de reïntegratie-inspan- ningen gericht moeten zijn op werkloze jon geren en jong volwassenen, dat voortijdig schoolverlaten van VMBO'ers en MBO'ers bestreden moet worden en dat werkloze schoolverlaters zonder startkwalificatie ver plicht een tweede kans moeten krijgen. Deze gegevens blijken uit 'Werk in uitvoe ring', een bundeling van alle arbeidsmark tinformatie over en de belangrijkste knel punten binnen de region Rijnmond. 'Werk in uitvoering' verschijnt jaarlijks en is het resultaat van de inventarisatie, analyse en vertaling van de arbeidsmarktinformatie door het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijn mond. Het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond is een onafhankelijke ontmoetingsplek voor de partijen op de arbeidsmarkt: gemeenten, werkgevers en werknemers. Het Platform wil samen met hen de knelpunten op de arbreidsmarkt aanpakken. Het Platform heeft de expertise en hulpmiddelen in huis om de hiervoor benodigde arbeidsmarkt informatie te verzamelen en analyseren. De medewerkers van het Platform bouwen daar naast intensief aan de noodzakelijke netwer ken. Het Platform is een samenwerkingsver band tussen de 42 betrokken gemeenten, werkgevers- en werknemersorganisaties. Uitvoeringsorganisatie Werknemersverze kering (UWV) en Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Het Platform wordt aange stuurd door het Forum, de uitvoering vindt plaats in de verschillende sectorkamers. Gebr. de Waal Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 algemeen® gebr-dewaal.com

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2