PIëfLITIE Evangelisatiewerk in de Rotterdamse wereldhaven vanuit de Flakkeese polder Komkommertijd, leestijd 0900-8844 OPEL Nieuws ■(^innaard HARINGVLIET- OVERSTEEK 2003 Corné Grootenboer- Kardux in Flakkeecialiteiten Snelheidscontroles Auto over de kop actief in beeld en geluid lOBILITEITSCENTBUM AiAo's - Caravans - Campers Fietsen - Scooters Eén vertrouwd adres voor al uw rijplezier! Nijverheidsweg 4, Dirksland Telefoon: 0187-6015 98 www.cormelissant.nl \1S' Visser Visser BARENDRECHT*TEL. 0180-642 111 MIDDELHARNIS «TEL 0187-617 300 GOUDA •TEL 0182-358 235 Banier Inkomsten Vrijdag 1 augustus 2003 76e jaargang nr. 7226 Vakantietijd, komkommertijd. Je zou het letterlijk kunr)en nemen. De komkommer is een dorstlesserbij uitnemendtieid. Toch zal hier de eerste gedachte bij het lezen van het woord "komkommertijd" niet naar uitgaan. Dan denk je toch eerder aan de nieuwsga ring die op een laag pitje staat. Gevolg is dat zaken die anders nauwelijks aan bod komen, breed uitge meten kunnen worden. Overigens, ook de nieuwsja gers gaan graag met vakantie. De omvang en inhoud van de (geschreven) media tonen dat aan. Vakantietijd komkommertijd. De uitdnjkking vertelt ons dat er wat aan de hand is. We moeten het tijde lijk met veel minder nieuws doen. Voor velen is dat niet erg. Zij hebben nu andere prioriteiten. Aan lezen kom je dan niet toe. Daarmee is gezegd dat de pers een van de hoofdbronnen voor ons leesgedrag is. De media zijn in onze samenleving niet weg te den ken. Zij verschaffen ons een venster op de samenle ving. Dat kan de beperkte samenleving Goeree-Over- flakkee, zijn, in nader gevallen geven de media een venster op de wereld. Dat en dat gebeurt, zo en zo moet u het duiden. Daarmee zijn twee aspecten van het nieuws gege ven. Allereerst de feiten. En dan verderde uitleg, de achtergrond van het nieuws. Als het goed is worden die twee gescheiden opgedist. Feiten zijn immers niet te weerspreken, de uitleg wel. Wat er bij voor beeld gezegd wordt in een raadsvergadering in een van onze vier gemeenten is objectief weer te geven. Waarom het gezegd wordt en wat de consequenties zijn, is een ander verhaal. Daarvoor moetje weten uit welke partij de wind waait Wat zijn de uitgangspun ten, wat is de visie op het onderwerp? Dit voorbeeld is natuurlijk uit te breiden tot vrijwel elk ander nieuwsfeit fielten kunnen objectief gebracht worden. Ook hier moeten we echter oppassen. De nieuwsgaarder is geen robot. Hij heeft ook zijn achtergrond. Hij weegt af wat zijn lezerspubliek belangrijk zal vinden. Zijn persoonlijke voorkeur kan onbewust een rol spelen. Op grond daarvan kan hij besluiten het bericht klein, dan wel groot mee te nemen. De lezer zal op de leng te van het bericht en de plaats het blad reageren met een waardeoordeel: niet belangrijk, wel belangrijk. Geen medium is, zo gezien, objectief. Naarmate het verslag langer is en meer letterlijke citaten bevat, zal de kans op willekeur (of sturing) minder zijn. Zo gezien is geen medium objectief Dat had u waar schijnlijk ook niet verwacht Zodra de achtergrond wordt ingekleurd, wordt het nog moeilijker. Is dit inderdaad de enige manier waarop iets uitgelegd kan worden? Gebruik maken van een bepaald medium is dus riskante zaak. Zeker als de consument zich alleen maar laat leiden door de media. Daarmee zijn we temg bij de vragen die hierboven gesteld werden. Uit welke hoek waait de wind? Wat zijn de uitgangspunten, wat is de visie op het onder werp? Die vragen veronderstellen een actief gebwik van de media. Je moet niet alles zomaar tot je nemen, maar wegen. Dat kan alleen maar als de 'weger' een eigen mening heeft ontwikkeld, als hij zelf een toetsingskader heeft. Het gebruik van de media is een probaat middel om de burger te vormen in zijn visie op de samenleving. Die burger moet dan wel bereid zijn meer te zijn dan een consument Hij moet als het ware in gesprek raken met zijn -laten we het daar maar bij houden- EN. Dat zeggen jullie nu wel als christelijk weekblad, of dat zegt die partij nu wel in de Raad, of dat is de mening vanmaar ik ben van gedachte dat. Een eigen mening komt tot stand door studie. Daar om is die komkommertijd zo gek nog niet Je hebt de tijd om eens bij te lezen, om je te verdiepen in zaken die steeds prominent in het nieuws waren. Om ze in bijbels licht te plaatsen. Welke lectuur heeft u in de vakantie paraat? www.opclraeuw5.nt ^i^ H^ mm www.opcJraeuw5.nl Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Basiseenheid Goeree-Overflakicee STELLENDAM - Personeel van de Ver keerspolitie hield dinsdagmorgen op de Rijksweg N57 in Stellendam een snelheids controle. Tussen half acht en elf uur gingen 257 van de in totaal 2648 passerende auto mobilisten op de bon. Hoogst gemeten snel heid bedroeg 159 km/uur. MEDDELHARNIS - Dinsdag hield perso neel van de Verkeerspolitie (project Ver keershandhaving) een snelheidscontrole op de Oudelandsedijk in Middelhamis. Tussen negen en tien uur 's ochtends hielden vier van de 225 passerende automobilisten zich niet aan de maximum snelheid van 80 km/uur. Hoogst gemeten snelheid bedroeg 101 km/uur. OOLTGENSPLAAT - Dinsdagmiddag omstreeks kwart voor drie raakte een 68- jarige man uit Hulshorst gewond, nadat hij met zijn auto over de kop was geslagen. Het slachtoffer kwam tijdens het opendraaien van het raam met de auto in de berm terecht. Hierop probeerde hij te corrigeren, maar kwam met zijn auto op de verkeerde weg helft, waarna de auto in de berm over de kop sloeg. De man werd door GGD-personeel vervoerd naar het Zuiderziekenhuis in Rot terdam. Actueel Nieuws Vacatures Shop Evenementen Informatie Opel Linkz en vanzelfsprekendal onze occasions ind foto COMBI t uur foto-t»rvi<9 I OUDOOV-WtiWiwt UTtL (0117) U1t)l fn 6I37H MAi$:£itAARDJ,J Middelharnis B.V. Voor de koop of verkoop van uw woning Ooetinchemsestraat 32-34,3241 AA Middelharnis Tel. (0187)482606 REGISTER ACCOUNTANTS Velen van u zullen alle evenementenagen da' s al druk hebben bekeken en gezocht naar de Haringvlietoversteek van dit jaar. Helaas tevergeefs. Het stelt ons dan ook teleur u te moeten mee delen dat er dit jaar geen vervolg kan worden gegeven aan de al jaren bestaande traditie van de Haringvlietoversteek. Om diverse organisatorische redenen heb ben wij als organisatie besloten de Haring vlietoversteek dit jaar te moeten annuleren. Wij vinden deze prestatietocht een te groot en te risicovol evenement om niet tot in de puntjes georganiseerd te worden. De vei ligheid van de deelnemers is immers het belangrijkste van deze tocht!! En wij, als organisatie, zijn'van mening, dat wanneer we deze veiligheid niet kunnen garanderen, er ook geen HaringvUetoversteek plaats zal vinden! Wij willen u danken voor uw begrip, en beloven u dat wij voor volgend jaar alles op alles zetten om de Haringvlietoversteek van 2004 tot een groot succes te maken en tevens de traditie voort te zetten. HopeUjk kunnen we u volgend jaar weer aan de start van dit bijzondere evenement ver welkomen. Organisatie Haringvlietoversteek en bestuur Z.C. "De Stelle" Ze was op 5 juli al te horen op Radio Flak- kee in het progranmia "Flakkeecialiteiten". Maar er bleek iets mis te zijn aan het eind van de opname, waardoor slechts een deel werd uitgezonden. Dat euvel is nu verhol pen. De medewerkers van Radio Flakkee leveren graag compleet en goed werk en daarom wordt deze opname nog eens uitge zonden op Radio Flakkee op zaterdag 2 augustus om 09.00 uur. U hoort dan het levensverhaal van Corné Grootenboer- Kar- dux uit Dirksland. Zij vertelt enthousiast over de verpleging en haar huidige werk als opleidingscoördinator en docent verpleeg kundige. Dinsdag om 18.00 uur is de herha ling. Wie zich in het polderlandschap begeeft tussen Oude Tonge en Stad aan 't Haringvliet kan onverwachte ontmoetingen hebben. Ongetwijfeld wonen er in dat gebied wel meer fasci nerende mensen, maar een evangelist, die zijn werkterrein heeft in het Rot terdamse havengebied, is nu niet direct iemand waarvan men verwacht dat hij in deze landelijke omgeving zijn domicilie zou kiezen. Toch woont Ruud Kuijer al weer drie jaar 'onder de rook van Stad', en hij heeft het er prima naar zijn zin, zelfs zo fantastisch vindt hij het eiland, dat als hij er weer terugkomt, verzucht: "Gelukkig weer thuis!" We zoch ten hem niet alleen op in zijn woning, maar we zijn ook een dag met hem meegegaan op zijn tocht langs de havens van Rotterdam. Beide maasoevers tussen de Van Brienen- oordbrug en de Maasvlakte zijn het werkter rein van de Flakkeese evangelist. Een dag op stap met de heer Kuijer is een hele belevenis. Als - na controle van de identiteitsbewijzen - de poorten van de Havenbedrijven opengaan, waant men zich in een geheel andere wereld. Met zijn, wel licht al bekende bus, rijdt de evangelist tot dichtbij de grote kolossen van zeeschepen. Het lijkt wel of ieder schip een verhaal heeft als Kuijer de wederwaardigheden gaat ver tellen die hij in de contacten met de beman ning van de schepen meemaakt. Aangeko men op het enorme ECT terrein op de Maas vlakte, zoekt Kuijer zijn weg tussen de kranen die hoog boven de bezoekers hun containers van en naar de schepen zwaaien. Graag zou hij nog even één van de opvaren den van hei containerschip 'Mol Integrity' een boek overhandigen. Maar dit blijkt niet meer mogelijk omdat het schip juist de kade had verlaten. De avond ervoor was hij ook al op dit schip geweest. Kuijer legt uit dat dit wel een bijzonder schip is: "dit is een van de weinige schepen waar aan boord een Chris- teUjke gemeente functioneert. Er is zelfs door een van de technische mensen aan boord een preekstoel van ijzeren buizen gemaakt. Deze gemeente is tot stand geko men door een bijbelstudiegroep van beman ningsleden". Internet In de afgelopen tweeenhalf jaar waarin hij dit werk onder de schepelingen doet, heeft hij al een zekere bekendheid met de schepen en hun bemaimingsleden opgebouwd. Hij legt uit dat veel schepen, die de Rotterdam se haven bezoeken, zogenaamde lijnschepen zijn die steeds dezelfde route varen. Bijvoor beeld: Rotterdam, Amerika, Japan, Singapo re en dan weer terug naar Rotterdam. Voor dat de evangelist 's ochtends naar de havens vertrekt, kijkt hij eerst op internet. Hij heeft - tegen korting - toegang tot de website van een scheepsinformatiebedrijf, waarop precies vermeld staat, welke sche pen op die dag de haven bezoeken en welke zich er bevinden. Kuijer maakt dan eerst een keus welke schepen hij die dag zal proberen te bezoeken. In de containerhaven wordt het eerste schip van die dag bezocht, het is de in Hamburg geregistreerde 'Hong Kong Express', wat het eerst opvalt als we via de 'gangway' de kolossale boot hebben beklommen, is de gastvrijheid van de bemanning. Als Kuijer i zich bij het betreden van het schip voorstelt krijgt hij alle vrijheid en ruimte om zich op het schip te bewegen. In de messroom aan gekomen, wordt er direct voor koffie gezorgd. Vervolgens richt de evangelist een tafeltje in waarin hij verschillende evangeli satieboekjes en Bijbels neerlegt die zijn geschreven in de taal van de bemanningsle den. Op dit schip, waar de meeste officieren de Duitse nationaliteit hebben, komen de andere bemanningsleden voornamelijk van de Filippijnen. Kuijer probeert met behulp van een kubus op eenvoudige wijze het evangelie uit te leggen. Dit gebeurt uiteraard allemaal in het Engels. Als we het schip weer verlaten laat de evangeUst verschillen de boekjes en een video achter voor de bemanningsleden, die geïnteresseerd zijn in i het Woord van God. Via zijn collega in de Hamburgse haven had Kuijer vernomen dat er op de Hongkong Express ook een christen zeeman was. Toen de evangelist op het dek van het schip de bewuste man opzocht, bleek er sprake te zijn van een 'geestelijke herkenning' ze begroet ten elkaar als broeders! Drijfveren Als we even later bij de EMO, de 'Cape Fal con' - een grote ertstanker - bezoeken en we ons gebukt onder de transportbanden door het kolenstof een weg zoeken naar het schip is er de vraag die opkomt "Wat bezielt die man, om dag in dag uit die schepen langs te gaan?" In gesprek met Ruud Kuijer blijkt dat het antwoord niet zo eenvoudig is. Als hij zijn levensverhaal vertelt wordt duidelijk dat deze evangelist een veelbewogen leven ach ter de rug heeft. Ongelovig opgegroeid, kwam hij op negen- De heer Kuijer met zijn bus in de schaduw van de kolossale ertstanker de 'Cape Falcon tienjarige leeftijd tot bekering in de Gere formeerde Bondsgemeente van IJsselstein. Waar Ds. J Kooien toen predikant was. Kuij er erkent dat hij toen nog maar weinig van het geloof wist. Vervolgens ging hij, na een Zomerevangeüsatie-actie in Gent bij Ds A.J. Kleijne, midden zeventiger jaren, in België werken bij een evangelisatieteam van de Christelijke Gereformeerde Kerken, waar hij ook zijn vrouw Henny ontmoet. "Dat was 'voor mij een hele overgang, ik was niet ker kelijk opgegroeid, en in België was ik dag in dag uit met het evangelie bezig. Het waren gouden tijden!" aldus Kuijer. Toch is er later in België meer diepgang in zijn geloof geko men. Vanaf die tijd heeft hij vrijwel altijd een zwervend bestaan geleid, maar hij verdiepte zich wel meer in het geloof. Na het werken in een evangelische boekwinkel in Montf- oort en enige tijd bij Uitgeverij De Banier in Utrecht, waar hij ook een heel fijne periode heeft gehad, voelde hij zich toch steeds meer geroepen voor het werk in de zending en niet zo zeer tot het evangelisatiewerk in Neder land. "Mijn redenering was dat Nederland veel kerken had en een christelijke omroep, alles was goed geregeld. En ik wist dat elders er een veel grotere geestelijke nood was". Na enkele jaren Bijbelschool moest hij een keuze maken naar welk land hij zou gaan. Inmiddels had hij al een gezin, wat de keuze er niet gemakkelijker op maakte. Uit eindelijk koos hij voor Spanje, een land waar, volgens Kuijer, veel geestelijke armoede heerst. Omdat hij altijd al veel met christelijke boe ken heeft gehad kwam hij bij de C.L.C., dit is een christelijke lectuurzendingsorganisa- tie. In Madrid bemande hij daar een evange- hsche boekwinkel. En zo kwam het dat hij daar ruim 10 jaar lang met boeken de straat op is gegaan. Tijdens zijn werk in Madrid kreeg hij ook kontakten in Cuba, waarvoor hij een lectuurproject heeft mogen opzetten om hierdoor ook de vervolgde Gemeenten in dit land te bemoedigen en op te bouwen met goede Christelijke lectuur Tijdens zijn ver blijf in Spanje heeft hij ook zeker tien keer Cuba bezocht. In zijn laatste twee jaar in Spanje heeft hij samen met zijn vrouw het kantoor van Open Doors (organisatie die zich inzet voor ver volgde christenen wereldwijd) mogen opzetten. Door allerlei omstandigheden begreep hij dat zijn tijd in Spanje er op zat, alles liep daar goed en omdat Kuijer zich toch pionier voelt ging hij op zoek naar wat God verder met hem van plan was in zijn leven. In Spanje had hij al eens nagedacht over het zendingswerk onder de zeelui, maar het bleek daar moeilijk om iets van de grond te krijgen. Ook in verband met de studie van de kinderen besloot het echtpaar Kuijer terug te keren naar Nederland om hier zen dingswerk onder de zeelui op te zetten. Prins Mauritsscholengemeenschap In Nederiand aangekomen was het moeilijk voor de familie om een plekje te vinden waar ook nog goed christelijk onderwijs voor de kinderen werd gegeven. Een vriend uit Som- melsdijk adviseerde hem om naar Goeree- Overflakkee te komen vanwege het goede onderwijs dat op de Pi ins Mauritsscholenge- om mede-christenen op de schepen te bemoedigen. Op de vraag of hij naar aanleiding van zijn evangelisatiewerk op de schepen ook veel reacties terugkrijgt antwoordt Kuijer dat dit wisselend is. Hij heeft niet altijd zicht op wat de resultaten zijn van het evangelisatiewerk. Het meeste contact dat hij met de bezochte zeevarenden onderhoudt loopt via de schrif telijke bijbelcursussen, die hij desgevraagd, afgeeft. Nadat de cursus gemaakt is smren de zeelui de cursus op naar Kuijer, naar aan leiding van de vragen bouwt hij zodoende een schriftelijke band op met de cursisten. Kuijer verklaart dat hij op deze manier wel veel contacten onderhoudt. En veel beman ningsleden van de zogenaamde lijnschepen ziet hij soms vier tot zes keer per jaar, al naar gelang het contract wat ze hebben. Als er behoefte aan is kan de zeeman ook in contact worden gebracht met een bijbelgetrouwe kerk in zijn woonplaats. Een voorbeeld van het feit dat het moeilijk in te schatten is of de boodschap van het evan- gehe landt kwamen we tegen bij de ECT op de Heyplaat in Rotterdam. De FiUppijnse bemanningsleden van de Alianca Bahia luisterden beleefd - ondanks dat er een in zijn siësta gestoord werd - terwijl Kuier sprak over het evangelie. Het leek dat het verhaal de zeelui weinig deed, ofschoon ze heel vriendelijk bleven. En juist dat éne bemanningsUd dat maar heel weinig belang stelling toonde tijdens de uitleg van de evan gelist, bleef, terwijl zijn collega's weer aan het werk gingen, achter en vroeg om een schriftelijke Bijbelcursus. '.»MBB'^;Sl5^9»lSWfl.^-.ic meenschap werd gegeven. Dat advies is opgevolgd en als 'door een wonder' kreeg hij een huis te huur aangeboden, naast een boerderij in de polder tussen Stad en Oude Tonge. In dit huis, dat de familie in augustus 2000 betrok, kan ze nog voorlopig blijven wonen. Nadat Kuijer enige ervaring op deed in de haven van Hamburg, trok hij vervol gens het Rotterdamse havengebied in. De zeelui die we ontmoeten in de Rotter damse haven blijken niet te voldoen aan het stereotiepe beeld wat de doorsnee walbewo- ner over de scheepsbemanningen heeft. "Het zijn over het algemeen fatsoenlijke keihard werkende mensen", verduidelijkt Kuijer. Hij legt uit dat gewone werkers aan boord soms wel negen maanden tot een jaar van huis zijn; daardoor hebben ze een eenzaam leven. Door dat leven ervaart de evangelist een gro te openheid voor het evangelie en daarom probeert Kuijer de zeelui in contact te bren gen met goede christelijke lectuur, in hun eigen taal. Soms levert een bezoek aan de schepen ver rassende ontmoetingen op, zo was er op de eerder genoemde Cape Falcon, waar we bij aankomst direct werden uitgenodigd om de warme maaltijd te gebruiken, een officier die afkomstig was uit Bulgarije, deze bleek ook christen en had enige tijd geleden op de 'Doulos', van Operatie Mobilisatie gevaren. De bemanning van dat schip evangeliseert in veel landen van de wereld, gevaren. Kuijer vindt dat hij als evangelist ook een taak heeft De 'Mol Integrity' hel containerschip, waar een deel van de zeelui een christelijke gemeente hebben gevormd. De evuniiilisl nordt aim de maaltijd genodigd op de 'Cape falconrechts de Bulgaarse offi cier die ook op de Doulos heeft gevaren. Een ontmoeting met een mede-christen op de Hong Kong Express. De lectuur en de video's die Kuijer aan de schepelingen uitreikt, worden gratis ver strekt. Als daar ook nog de kosten van zijn bus en de administratie bijtellen, is de con clusie dat er iedere maand een behoorlijk bedrag op tafel moet komen. Deze kosten van het werk en ook het inkomen van de familie Kuijer bestaat volledig gedekt doort giften. "We hebben geen vaste inkomsten, maar we zijn nooit tekort gekomen", verze kert Kuijer. Zo is zijn bus, die het logo draagt van de Seamen's Christian Friend Society (Vrienden van Zeeluibijvoorbeeld door een particuher geschonken. Ook voor de boeken die hij moet kopen probeert hij sponsors te vinden. Om bekendheid aan het werk te geven verzorgt hij - desgevraagd - voorlichtingsavonden over zijn werk. Het is de bedoeling dat Kuijer op deze wijze een 'vriendenkring' opbouwt. Deze kring kan dan het werk in gebed opdragen en indien mogelijk ook financieel ondersteunen. Momenteel is hij bezig om alle kerkenraden op het eiland te benaderen en hen te vragen het werk dat hij doet ook onder de aandacht van de gemeenteleden te brengen. Kuijer is graag bereid een ieder die wil ook eens mee te nemen naar de havens en hem of haar te laten delen in het 'wondere werk' van een havenevangelist. Inlichtingen: 0187 642878.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 1