PIëfLITIE
Evangelisatiewerk in de Rotterdamse
wereldhaven vanuit de Flakkeese polder
Komkommertijd,
leestijd
0900-8844
OPEL Nieuws
■(^innaard
HARINGVLIET-
OVERSTEEK 2003
Corné Grootenboer-
Kardux in
Flakkeecialiteiten
Snelheidscontroles
Auto over de kop
actief in beeld en geluid
lOBILITEITSCENTBUM
AiAo's - Caravans - Campers
Fietsen - Scooters
Eén vertrouwd adres
voor al uw rijplezier!
Nijverheidsweg 4, Dirksland
Telefoon: 0187-6015 98
www.cormelissant.nl
\1S' Visser Visser
BARENDRECHT*TEL. 0180-642 111
MIDDELHARNIS «TEL 0187-617 300
GOUDA •TEL 0182-358 235
Banier
Inkomsten
Vrijdag 1 augustus 2003
76e jaargang
nr. 7226
Vakantietijd, komkommertijd. Je zou het letterlijk
kunr)en nemen. De komkommer is een dorstlesserbij
uitnemendtieid. Toch zal hier de eerste gedachte bij
het lezen van het woord "komkommertijd" niet naar
uitgaan. Dan denk je toch eerder aan de nieuwsga
ring die op een laag pitje staat. Gevolg is dat zaken
die anders nauwelijks aan bod komen, breed uitge
meten kunnen worden. Overigens, ook de nieuwsja
gers gaan graag met vakantie. De omvang en inhoud
van de (geschreven) media tonen dat aan.
Vakantietijd komkommertijd. De uitdnjkking vertelt
ons dat er wat aan de hand is. We moeten het tijde
lijk met veel minder nieuws doen. Voor velen is dat
niet erg. Zij hebben nu andere prioriteiten. Aan lezen
kom je dan niet toe. Daarmee is gezegd dat de pers
een van de hoofdbronnen voor ons leesgedrag is.
De media zijn in onze samenleving niet weg te den
ken. Zij verschaffen ons een venster op de samenle
ving. Dat kan de beperkte samenleving Goeree-Over-
flakkee, zijn, in nader gevallen geven de media een
venster op de wereld. Dat en dat gebeurt, zo en zo
moet u het duiden.
Daarmee zijn twee aspecten van het nieuws gege
ven. Allereerst de feiten. En dan verderde uitleg, de
achtergrond van het nieuws. Als het goed is worden
die twee gescheiden opgedist. Feiten zijn immers
niet te weerspreken, de uitleg wel. Wat er bij voor
beeld gezegd wordt in een raadsvergadering in een
van onze vier gemeenten is objectief weer te geven.
Waarom het gezegd wordt en wat de consequenties
zijn, is een ander verhaal. Daarvoor moetje weten uit
welke partij de wind waait Wat zijn de uitgangspun
ten, wat is de visie op het onderwerp? Dit voorbeeld
is natuurlijk uit te breiden tot vrijwel elk ander
nieuwsfeit
fielten kunnen objectief gebracht worden. Ook hier
moeten we echter oppassen. De nieuwsgaarder is
geen robot. Hij heeft ook zijn achtergrond. Hij weegt
af wat zijn lezerspubliek belangrijk zal vinden. Zijn
persoonlijke voorkeur kan onbewust een rol spelen.
Op grond daarvan kan hij besluiten het bericht klein,
dan wel groot mee te nemen. De lezer zal op de leng
te van het bericht en de plaats het blad reageren met
een waardeoordeel: niet belangrijk, wel belangrijk.
Geen medium is, zo gezien, objectief. Naarmate het
verslag langer is en meer letterlijke citaten bevat, zal
de kans op willekeur (of sturing) minder zijn.
Zo gezien is geen medium objectief Dat had u waar
schijnlijk ook niet verwacht
Zodra de achtergrond wordt ingekleurd, wordt het
nog moeilijker. Is dit inderdaad de enige manier
waarop iets uitgelegd kan worden? Gebruik maken
van een bepaald medium is dus riskante zaak. Zeker
als de consument zich alleen maar laat leiden door de
media.
Daarmee zijn we temg bij de vragen die hierboven
gesteld werden. Uit welke hoek waait de wind? Wat
zijn de uitgangspunten, wat is de visie op het onder
werp? Die vragen veronderstellen een actief gebwik
van de media. Je moet niet alles zomaar tot je
nemen, maar wegen. Dat kan alleen maar als de
'weger' een eigen mening heeft ontwikkeld, als hij
zelf een toetsingskader heeft.
Het gebruik van de media is een probaat middel om
de burger te vormen in zijn visie op de samenleving.
Die burger moet dan wel bereid zijn meer te zijn dan
een consument Hij moet als het ware in gesprek
raken met zijn -laten we het daar maar bij houden-
EN. Dat zeggen jullie nu wel als christelijk weekblad,
of dat zegt die partij nu wel in de Raad, of dat is de
mening vanmaar ik ben van gedachte dat.
Een eigen mening komt tot stand door studie. Daar
om is die komkommertijd zo gek nog niet Je hebt de
tijd om eens bij te lezen, om je te verdiepen in zaken
die steeds prominent in het nieuws waren. Om ze in
bijbels licht te plaatsen.
Welke lectuur heeft u in de vakantie paraat?
www.opclraeuw5.nt
^i^ H^ mm www.opcJraeuw5.nl
Rotterdam-Rijnmond
district De Eilanden
Basiseenheid Goeree-Overflakicee
STELLENDAM - Personeel van de Ver
keerspolitie hield dinsdagmorgen op de
Rijksweg N57 in Stellendam een snelheids
controle. Tussen half acht en elf uur gingen
257 van de in totaal 2648 passerende auto
mobilisten op de bon. Hoogst gemeten snel
heid bedroeg 159 km/uur.
MEDDELHARNIS - Dinsdag hield perso
neel van de Verkeerspolitie (project Ver
keershandhaving) een snelheidscontrole op
de Oudelandsedijk in Middelhamis. Tussen
negen en tien uur 's ochtends hielden vier
van de 225 passerende automobilisten zich
niet aan de maximum snelheid van 80
km/uur. Hoogst gemeten snelheid bedroeg
101 km/uur.
OOLTGENSPLAAT - Dinsdagmiddag
omstreeks kwart voor drie raakte een 68-
jarige man uit Hulshorst gewond, nadat hij
met zijn auto over de kop was geslagen. Het
slachtoffer kwam tijdens het opendraaien
van het raam met de auto in de berm terecht.
Hierop probeerde hij te corrigeren, maar
kwam met zijn auto op de verkeerde weg
helft, waarna de auto in de berm over de kop
sloeg. De man werd door GGD-personeel
vervoerd naar het Zuiderziekenhuis in Rot
terdam.
Actueel Nieuws Vacatures Shop
Evenementen Informatie Opel Linkz
en vanzelfsprekendal onze occasions ind foto
COMBI
t uur foto-t»rvi<9 I
OUDOOV-WtiWiwt UTtL (0117) U1t)l fn 6I37H
MAi$:£itAARDJ,J
Middelharnis B.V.
Voor de koop of verkoop van uw woning
Ooetinchemsestraat 32-34,3241 AA Middelharnis
Tel. (0187)482606
REGISTER ACCOUNTANTS
Velen van u zullen alle evenementenagen
da' s al druk hebben bekeken en gezocht naar
de Haringvlietoversteek van dit jaar. Helaas
tevergeefs.
Het stelt ons dan ook teleur u te moeten mee
delen dat er dit jaar geen vervolg kan worden
gegeven aan de al jaren bestaande traditie
van de Haringvlietoversteek.
Om diverse organisatorische redenen heb
ben wij als organisatie besloten de Haring
vlietoversteek dit jaar te moeten annuleren.
Wij vinden deze prestatietocht een te groot
en te risicovol evenement om niet tot in de
puntjes georganiseerd te worden. De vei
ligheid van de deelnemers is immers het
belangrijkste van deze tocht!! En wij, als
organisatie, zijn'van mening, dat wanneer
we deze veiligheid niet kunnen garanderen,
er ook geen HaringvUetoversteek plaats zal
vinden!
Wij willen u danken voor uw begrip, en
beloven u dat wij voor volgend jaar alles op
alles zetten om de Haringvlietoversteek van
2004 tot een groot succes te maken en tevens
de traditie voort te zetten.
HopeUjk kunnen we u volgend jaar weer aan
de start van dit bijzondere evenement ver
welkomen.
Organisatie Haringvlietoversteek en bestuur
Z.C. "De Stelle"
Ze was op 5 juli al te horen op Radio Flak-
kee in het progranmia "Flakkeecialiteiten".
Maar er bleek iets mis te zijn aan het eind
van de opname, waardoor slechts een deel
werd uitgezonden. Dat euvel is nu verhol
pen. De medewerkers van Radio Flakkee
leveren graag compleet en goed werk en
daarom wordt deze opname nog eens uitge
zonden op Radio Flakkee op zaterdag 2
augustus om 09.00 uur. U hoort dan het
levensverhaal van Corné Grootenboer- Kar-
dux uit Dirksland. Zij vertelt enthousiast
over de verpleging en haar huidige werk als
opleidingscoördinator en docent verpleeg
kundige. Dinsdag om 18.00 uur is de herha
ling.
Wie zich in het polderlandschap
begeeft tussen Oude Tonge en Stad
aan 't Haringvliet kan onverwachte
ontmoetingen hebben. Ongetwijfeld
wonen er in dat gebied wel meer fasci
nerende mensen, maar een evangelist,
die zijn werkterrein heeft in het Rot
terdamse havengebied, is nu niet
direct iemand waarvan men verwacht
dat hij in deze landelijke omgeving
zijn domicilie zou kiezen.
Toch woont Ruud Kuijer al weer drie jaar
'onder de rook van Stad', en hij heeft het er
prima naar zijn zin, zelfs zo fantastisch vindt
hij het eiland, dat als hij er weer terugkomt,
verzucht: "Gelukkig weer thuis!" We zoch
ten hem niet alleen op in zijn woning, maar
we zijn ook een dag met hem meegegaan op
zijn tocht langs de havens van Rotterdam.
Beide maasoevers tussen de Van Brienen-
oordbrug en de Maasvlakte zijn het werkter
rein van de Flakkeese evangelist.
Een dag op stap met de heer Kuijer is een
hele belevenis. Als - na controle van de
identiteitsbewijzen - de poorten van de
Havenbedrijven opengaan, waant men zich
in een geheel andere wereld. Met zijn, wel
licht al bekende bus, rijdt de evangelist tot
dichtbij de grote kolossen van zeeschepen.
Het lijkt wel of ieder schip een verhaal heeft
als Kuijer de wederwaardigheden gaat ver
tellen die hij in de contacten met de beman
ning van de schepen meemaakt. Aangeko
men op het enorme ECT terrein op de Maas
vlakte, zoekt Kuijer zijn weg tussen de
kranen die hoog boven de bezoekers hun
containers van en naar de schepen zwaaien.
Graag zou hij nog even één van de opvaren
den van hei containerschip 'Mol Integrity'
een boek overhandigen. Maar dit blijkt niet
meer mogelijk omdat het schip juist de kade
had verlaten. De avond ervoor was hij ook al
op dit schip geweest. Kuijer legt uit dat dit
wel een bijzonder schip is: "dit is een van de
weinige schepen waar aan boord een Chris-
teUjke gemeente functioneert. Er is zelfs
door een van de technische mensen aan
boord een preekstoel van ijzeren buizen
gemaakt. Deze gemeente is tot stand geko
men door een bijbelstudiegroep van beman
ningsleden".
Internet
In de afgelopen tweeenhalf jaar waarin hij
dit werk onder de schepelingen doet, heeft
hij al een zekere bekendheid met de schepen
en hun bemaimingsleden opgebouwd. Hij
legt uit dat veel schepen, die de Rotterdam
se haven bezoeken, zogenaamde lijnschepen
zijn die steeds dezelfde route varen. Bijvoor
beeld: Rotterdam, Amerika, Japan, Singapo
re en dan weer terug naar Rotterdam.
Voor dat de evangelist 's ochtends naar de
havens vertrekt, kijkt hij eerst op internet.
Hij heeft - tegen korting - toegang tot de
website van een scheepsinformatiebedrijf,
waarop precies vermeld staat, welke sche
pen op die dag de haven bezoeken en welke
zich er bevinden. Kuijer maakt dan eerst een
keus welke schepen hij die dag zal proberen
te bezoeken.
In de containerhaven wordt het eerste schip
van die dag bezocht, het is de in Hamburg
geregistreerde 'Hong Kong Express', wat
het eerst opvalt als we via de 'gangway' de
kolossale boot hebben beklommen, is de
gastvrijheid van de bemanning. Als Kuijer i
zich bij het betreden van het schip voorstelt
krijgt hij alle vrijheid en ruimte om zich op
het schip te bewegen. In de messroom aan
gekomen, wordt er direct voor koffie
gezorgd. Vervolgens richt de evangelist een
tafeltje in waarin hij verschillende evangeli
satieboekjes en Bijbels neerlegt die zijn
geschreven in de taal van de bemanningsle
den. Op dit schip, waar de meeste officieren
de Duitse nationaliteit hebben, komen de
andere bemanningsleden voornamelijk van
de Filippijnen. Kuijer probeert met behulp
van een kubus op eenvoudige wijze het
evangelie uit te leggen. Dit gebeurt uiteraard
allemaal in het Engels. Als we het schip
weer verlaten laat de evangeUst verschillen
de boekjes en een video achter voor de
bemanningsleden, die geïnteresseerd zijn in i
het Woord van God.
Via zijn collega in de Hamburgse haven had
Kuijer vernomen dat er op de Hongkong
Express ook een christen zeeman was. Toen
de evangelist op het dek van het schip de
bewuste man opzocht, bleek er sprake te zijn
van een 'geestelijke herkenning' ze begroet
ten elkaar als broeders!
Drijfveren
Als we even later bij de EMO, de 'Cape Fal
con' - een grote ertstanker - bezoeken en we
ons gebukt onder de transportbanden door
het kolenstof een weg zoeken naar het schip
is er de vraag die opkomt "Wat bezielt die
man, om dag in dag uit die schepen langs te
gaan?" In gesprek met Ruud Kuijer blijkt dat
het antwoord niet zo eenvoudig is. Als hij
zijn levensverhaal vertelt wordt duidelijk dat
deze evangelist een veelbewogen leven ach
ter de rug heeft.
Ongelovig opgegroeid, kwam hij op negen-
De heer Kuijer met zijn bus in de schaduw van de kolossale ertstanker de 'Cape Falcon
tienjarige leeftijd tot bekering in de Gere
formeerde Bondsgemeente van IJsselstein.
Waar Ds. J Kooien toen predikant was. Kuij
er erkent dat hij toen nog maar weinig van
het geloof wist. Vervolgens ging hij, na een
Zomerevangeüsatie-actie in Gent bij Ds A.J.
Kleijne, midden zeventiger jaren, in België
werken bij een evangelisatieteam van de
Christelijke Gereformeerde Kerken, waar hij
ook zijn vrouw Henny ontmoet. "Dat was
'voor mij een hele overgang, ik was niet ker
kelijk opgegroeid, en in België was ik dag in
dag uit met het evangelie bezig. Het waren
gouden tijden!" aldus Kuijer. Toch is er later
in België meer diepgang in zijn geloof geko
men.
Vanaf die tijd heeft hij vrijwel altijd een
zwervend bestaan geleid, maar hij verdiepte
zich wel meer in het geloof. Na het werken
in een evangelische boekwinkel in Montf-
oort en enige tijd bij Uitgeverij De Banier in
Utrecht, waar hij ook een heel fijne periode
heeft gehad, voelde hij zich toch steeds meer
geroepen voor het werk in de zending en niet
zo zeer tot het evangelisatiewerk in Neder
land. "Mijn redenering was dat Nederland
veel kerken had en een christelijke omroep,
alles was goed geregeld. En ik wist dat
elders er een veel grotere geestelijke nood
was". Na enkele jaren Bijbelschool moest hij
een keuze maken naar welk land hij zou
gaan. Inmiddels had hij al een gezin, wat de
keuze er niet gemakkelijker op maakte. Uit
eindelijk koos hij voor Spanje, een land
waar, volgens Kuijer, veel geestelijke
armoede heerst.
Omdat hij altijd al veel met christelijke boe
ken heeft gehad kwam hij bij de C.L.C., dit
is een christelijke lectuurzendingsorganisa-
tie. In Madrid bemande hij daar een evange-
hsche boekwinkel. En zo kwam het dat hij
daar ruim 10 jaar lang met boeken de straat
op is gegaan. Tijdens zijn werk in Madrid
kreeg hij ook kontakten in Cuba, waarvoor
hij een lectuurproject heeft mogen opzetten
om hierdoor ook de vervolgde Gemeenten in
dit land te bemoedigen en op te bouwen met
goede Christelijke lectuur Tijdens zijn ver
blijf in Spanje heeft hij ook zeker tien keer
Cuba bezocht.
In zijn laatste twee jaar in Spanje heeft hij
samen met zijn vrouw het kantoor van Open
Doors (organisatie die zich inzet voor ver
volgde christenen wereldwijd) mogen
opzetten. Door allerlei omstandigheden
begreep hij dat zijn tijd in Spanje er op zat,
alles liep daar goed en omdat Kuijer zich
toch pionier voelt ging hij op zoek naar wat
God verder met hem van plan was in zijn
leven. In Spanje had hij al eens nagedacht
over het zendingswerk onder de zeelui, maar
het bleek daar moeilijk om iets van de grond
te krijgen. Ook in verband met de studie van
de kinderen besloot het echtpaar Kuijer
terug te keren naar Nederland om hier zen
dingswerk onder de zeelui op te zetten.
Prins Mauritsscholengemeenschap
In Nederiand aangekomen was het moeilijk
voor de familie om een plekje te vinden waar
ook nog goed christelijk onderwijs voor de
kinderen werd gegeven. Een vriend uit Som-
melsdijk adviseerde hem om naar Goeree-
Overflakkee te komen vanwege het goede
onderwijs dat op de Pi ins Mauritsscholenge-
om mede-christenen op de schepen te
bemoedigen.
Op de vraag of hij naar aanleiding van zijn
evangelisatiewerk op de schepen ook veel
reacties terugkrijgt antwoordt Kuijer dat dit
wisselend is. Hij heeft niet altijd zicht op wat
de resultaten zijn van het evangelisatiewerk.
Het meeste contact dat hij met de bezochte
zeevarenden onderhoudt loopt via de schrif
telijke bijbelcursussen, die hij desgevraagd,
afgeeft. Nadat de cursus gemaakt is smren
de zeelui de cursus op naar Kuijer, naar aan
leiding van de vragen bouwt hij zodoende
een schriftelijke band op met de cursisten.
Kuijer verklaart dat hij op deze manier wel
veel contacten onderhoudt. En veel beman
ningsleden van de zogenaamde lijnschepen
ziet hij soms vier tot zes keer per jaar, al naar
gelang het contract wat ze hebben. Als er
behoefte aan is kan de zeeman ook in contact
worden gebracht met een bijbelgetrouwe
kerk in zijn woonplaats.
Een voorbeeld van het feit dat het moeilijk in
te schatten is of de boodschap van het evan-
gehe landt kwamen we tegen bij de ECT op
de Heyplaat in Rotterdam. De FiUppijnse
bemanningsleden van de Alianca Bahia
luisterden beleefd - ondanks dat er een in
zijn siësta gestoord werd - terwijl Kuier
sprak over het evangelie. Het leek dat het
verhaal de zeelui weinig deed, ofschoon ze
heel vriendelijk bleven. En juist dat éne
bemanningsUd dat maar heel weinig belang
stelling toonde tijdens de uitleg van de evan
gelist, bleef, terwijl zijn collega's weer aan
het werk gingen, achter en vroeg om een
schriftelijke Bijbelcursus.
'.»MBB'^;Sl5^9»lSWfl.^-.ic
meenschap werd gegeven. Dat advies is
opgevolgd en als 'door een wonder' kreeg
hij een huis te huur aangeboden, naast een
boerderij in de polder tussen Stad en Oude
Tonge. In dit huis, dat de familie in augustus
2000 betrok, kan ze nog voorlopig blijven
wonen. Nadat Kuijer enige ervaring op deed
in de haven van Hamburg, trok hij vervol
gens het Rotterdamse havengebied in.
De zeelui die we ontmoeten in de Rotter
damse haven blijken niet te voldoen aan het
stereotiepe beeld wat de doorsnee walbewo-
ner over de scheepsbemanningen heeft. "Het
zijn over het algemeen fatsoenlijke keihard
werkende mensen", verduidelijkt Kuijer. Hij
legt uit dat gewone werkers aan boord soms
wel negen maanden tot een jaar van huis
zijn; daardoor hebben ze een eenzaam leven.
Door dat leven ervaart de evangelist een gro
te openheid voor het evangelie en daarom
probeert Kuijer de zeelui in contact te bren
gen met goede christelijke lectuur, in hun
eigen taal.
Soms levert een bezoek aan de schepen ver
rassende ontmoetingen op, zo was er op de
eerder genoemde Cape Falcon, waar we bij
aankomst direct werden uitgenodigd om de
warme maaltijd te gebruiken, een officier die
afkomstig was uit Bulgarije, deze bleek ook
christen en had enige tijd geleden op de
'Doulos', van Operatie Mobilisatie gevaren.
De bemanning van dat schip evangeliseert in
veel landen van de wereld, gevaren. Kuijer
vindt dat hij als evangelist ook een taak heeft
De 'Mol Integrity' hel containerschip, waar een deel van de zeelui een christelijke
gemeente hebben gevormd.
De evuniiilisl nordt aim de maaltijd genodigd
op de 'Cape falconrechts de Bulgaarse offi
cier die ook op de Doulos heeft gevaren.
Een ontmoeting met een mede-christen op de
Hong Kong Express.
De lectuur en de video's die Kuijer aan de
schepelingen uitreikt, worden gratis ver
strekt. Als daar ook nog de kosten van zijn
bus en de administratie bijtellen, is de con
clusie dat er iedere maand een behoorlijk
bedrag op tafel moet komen. Deze kosten
van het werk en ook het inkomen van de
familie Kuijer bestaat volledig gedekt doort
giften. "We hebben geen vaste inkomsten,
maar we zijn nooit tekort gekomen", verze
kert Kuijer. Zo is zijn bus, die het logo
draagt van de Seamen's Christian Friend
Society (Vrienden van Zeeluibijvoorbeeld
door een particuher geschonken. Ook voor
de boeken die hij moet kopen probeert hij
sponsors te vinden. Om bekendheid aan het
werk te geven verzorgt hij - desgevraagd -
voorlichtingsavonden over zijn werk. Het is
de bedoeling dat Kuijer op deze wijze een
'vriendenkring' opbouwt. Deze kring kan
dan het werk in gebed opdragen en indien
mogelijk ook financieel ondersteunen.
Momenteel is hij bezig om alle kerkenraden
op het eiland te benaderen en hen te vragen
het werk dat hij doet ook onder de aandacht
van de gemeenteleden te brengen.
Kuijer is graag bereid een ieder die wil ook
eens mee te nemen naar de havens en hem of
haar te laten delen in het 'wondere werk' van
een havenevangelist. Inlichtingen: 0187
642878.