Open brief ds. P.C. Hoek over Samen oq Weg 'Hangouderen' Stad kiezen het ruime sop Kampvuur! I Daad Woord EiiAinuai-tiiEuws EIIAIIDEII-niEUWS VLOOIENMARKT IN DE STRUYTSE HOECK Papierinzameiing Ooitgensplaat OPNAMES 'WONDERDOKTER' BEGINNEN Goeree A Overf lakkee Goeree A Overf lakkee Junior-senior toernooi 2003 bij ten nisvereniging TVO in Ooitgensplaat PAGINA 2 Onlangs publiceerde ds. P.C. Hoek uit Sint Annaland een 'Open Brief' die, volgens de schrijver, "bijdraagt aan de juiste beeldvorming aangaande het verzet tegen Samen op Weg in Her- vormd-Gereformeerde kring". In ver band met die beeldvorming leek het ons nuttig om deze 'Open Brief' in zijn geheel te plaatsen: Open Brief 'In antwoord op uw schrijven. DINSDAG 29 JUl^I 2003 Kort geleden kreeg ik een brief van her vormde geloofsgenoten aan hervormde geloofsgenoten. Dat wil zeggen: in een onder ons niet onbekend orgaan, te weten 'de Waarheidsvriend' (3 juli 2003), werden zij aangeschreven. En ik reken mijzelf ook onder hen. Een niet onbelangrijk deel van dat schrijven werd bovendien in het Refor matorisch Dagblad van 3 juli overgenomen. Het leek mij als hervormde geloofsgenoot, minstens gepast deze brief te beantwoorden. En, om gelijke tred te houden, heb ik mijn antwoord ook aan enkele landelijke kranten aangeboden. Voornamelijk uit de behoefte om alle hervormde geloofsgenoten ook nog iets anders onder de aandacht te brengen. Ik wil graag voorop stellen de zorg en de bezwaren die in de bedoelde brief worden verwoord te delen. De schrijvers ervan geven aan geenszins verheugd te zijn over de naderende eenwording van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden. Zij weten zich bezwaard vanwege de wijze waarop die eenwording bezig is zich te vol trekken. Overigens had dat wat mij betreft nog wat meer mogen zijn: niet enkel vanwe ge 'de wijze waarop', maar vanwege 'de voorwaarden waaronder'. Namelijk dat wij zaken kerkordelijk en confessioneel als wet tig erkennen en respecteren, die de Heere is Zijn Woord afkeurt. Maar mogelijk is dat ook juist wat zij bedoelen. Daarnaast teke nen de schrijvers bezwaar aan tegen de beoogde eenwording vanwege het feit, dat vele anderen uit de Afscheiding niet met ons optrekken. Mij dunkt: mocht de fusie een feit worden, is daarmee de brug naar die anderen uit de Afscheiding opgehaald! Omdat de gemeenschappelijk basis zoals die er nu nog is, te weten het gereformeerde belijden als eenduidige grondslag van de kerk, er dan niet meer zal zijn. Althans, zo Met ook één van die 'anderen uit de Afschei ding' zelf zich in 'Bewaar het Pand' begin dit jaar uit. In elk geval, de zorgen en bezwaren van mijn hervormde geloofsgenoten nopen hen ertoe in hun open brief een oproep te doen aan kerkenraden en ambtsdragers om in deze cruciale fase zorgvuldig met hun ambtelijke en kerkelijke verantwoordelijkheid om te gaan. Dat lijkt me zeer terecht. Echter hoe zij zich dat dan vervolgens voorstellen heeft mij bijzonder bevreemd. De wijze waarop zij van mening zijn dat hervormde geloofsgeno ten nu gevolg moeten geven aan hun voor God gegeven ja-woord, verdraagt zich mijn inziens niet met de eerdere oproep tot zorg vuldigheid. Dat spitst zich op een aantal punten toe. Dat betreft om te beginnen het gezag en de geldigheid van ambtelijk genomen beslui ten. Niemand zal de schrijvers van de open brief betwisten dat, zoals zij stellen, Christus Zijn kerk door de ambtelijke vergaderingen chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verscliijning; dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-devsraaI.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,27; contracttarieven op aanvraag sluittngstermijn zakelijke aduertenttes: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermijnoveriydensbenchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij ruet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitte: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VilleriusOgebr-de-waal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen -worden ge-wel- gerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,25. Per Jaar €35,00. Abormementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 regeert. Dat daar idealiter geestelijke leiding aan de kerk gegeven moet worden. Maar wat betekent dat, wanneer die ambtelijke verga dering besluiten neemt die de toets van het Woord niet kunnen doorstaan? In concreto: wat staat ons te doen als de synode bij de vereiste meerderheid van stemmen het definitieve verenigingsbesluit neemt? En de kerk de waarheid zoals die nu nog minstens formeel beleden wordt, verruih voor een pluraal waarheidsbegrip, en daarmee voor een plurale behjdenis, en dientengevolge voor een plurale ethiek? Met andere woor den: dé waarheid opgeeft? En dat wat ermee in tegenspraak is hetzelfde recht en dezelfde geldigheid verschaft? En van elk lid vraagt dat recht en die geldigheid te erkennen, en te respecteren? Is dat een wettig besluit? Moeten wij daar aan gehoor geven? De hervormde geloofsge noten die mij aanschreven lijken te denken van wel. En zeker, dat besluit kan wettig zijn, in zoverre dat het volgens de kerkorde- üjke regels tot stand is gekomen. Maar is een besluit in de kerk, en van een ambteüjke ver gadering die geacht wordt geestelijk leiding te geven, niet slechts dan wettig, wanneer het de goedkeurig van God kan wegdragen? Als het naar de Schrift is? Als we er met de hand op het Woord 'amen' op kuimen zeg gen? En: mogen we dat besluit niet enkel in zoverre uitvoeren als het niet strijdt met de gehoorzaamheid aan de Koning van de Kerk? Echter, dat scherpt de vraag van de brief schrijvers aan: wat te doen als de fusie onverhoopt een feit wordt? 'Moeten we onze ernstige bezwaren omsmeden tot acties?', zo vragen ze. Ik weet niet wat men zich daarbij voorstelt, maar mij lijkt van niet. Het lijkt me ook niet nodig. Eenvoudig blijven waar we staan, waar we ons gesteld weten: in de Nederlandse Hervormde Kerk, door God hier te lande geplant en gefundeerd op de bij bels gereformeerde belijdenis. En daarvoor staan. Omdat we geen stap durven doen op een weg waarvan ieder kan inzien dat die afvoert van de Heere en Zijn Woord. Omdat wij ons krachtens ons ja-woord voor God verplicht weten 'nee!' te zeggen tegen deze ondeugdelijke kerkorde, tegen de voorge stelde onmogelijke kerk. Maar, de hervormde geloofsgenoten vragen door. Beducht als zij blijken te zijn voor dit voorgestelde principiële 'nee'. Ze vragen: 'Moeten we de kerk heen laten gaan? Zullen we achterblijven?' De Gereformeerde Bond vindt keimelijk van niet. Ik ben wel blij dat het zo duidelijk gevraagd wordt. En dat dui delijk gemaakt wordt dat, mocht de synode in december besluiten tot vereniging, de kerk gaat. En dat elk voor wie die weg onbe gaanbaar is, blijft. Dat wordt wel eens anders voorgesteld... De andere vragen die mijn hervormde geloofsgenoten, en die wellicht van meer retorische aard zijn, voegen aan die princi piële vraagstelling niet zoveel toe. 'Wat wordt er van de schare?' en 'Kuimen we de kerk loslaten?', zo vraagt men. We kunnen de hervormde kerk inderdaad niet loslaten, niet prijsgeven voor de PKN. Want: we kun nen, we mogen onze gehoorzaamheid aan de Koning van de Kerk niet loslaten! Daar zijn we krachtens ons ja-woord als met een eed aan gehouden! En, wat er van de schare wordt mogen we dan aan Hem overlaten. Maar is het ieder niet duidelijk, dat de scha re niet beter gediend kan zijn dan met voor gangers, met ambtsdragers die voor alles hun Zender gehoorzaam begeren te zijn? De kerk wordt niet bepaald door de leden maar door het Hoofd, Christus. Die bewogen was met de schare, maar niet omwille van de schare aan de waarheid afbreuk deed. Zijn Woord is beslissend. De Gereformeerde Bond laat het de her vormde geloofsgenoten weten: 'wij kuimen en mogen de kerk niet loslaten, wij weten ons binnen de kerk geroepen, we mogen onder haar schuld niet weglopen, we zijn een deel van haar.' Wij mogen inderdaad de her vormde kerk zoals zij ondanks vele aansla gen de eeuwen door nog altijd is gebleven niet loslaten. Ook niet waar de synode besluit dat wel te doen. Door die kerk van haar fundament, de bijbelse gereformeerde grondslag los te maken. En dat heeft niets te maken met weglopen onder de schuld. Zoals inmiddels al zo dikwijls is gesuggereerd. Kan dat eigenlijk wel? En: betekent werke lijk van harte de schuld erkennen en belij den, niet altijd tegelijk bekering? Weder keer? Onder de schuld buigen, én tegelijk gaan of voortgaan op een weg van de Heere af lijkt mij een buitengewoon onschriftuur- lijke gedachte. Het dieper üggende argument voor de Gere formeerde Bond om bij de vereniging van kerken zijn plaats in de verenigde kerk in te nemen is echter de kracht, de reikwijdte en de diepte van Gods verbond, zo vervolgt de brief. Met de fusie houdt de trouw van God niet op, zo wordt gesteld. Hier raak ik echt het spoor bijster. Kan de notie van Gods ver- bondstrouw ooit een reden zijn om nog ver der van Hem af te wijken? Moet het besef van de rijkdom van Gods verbond ons juist niet dringen tot verbondsgehoorzaamheid? Want: de Heere is trouw in Zijn belofte, maar óók in Zijn bedreiging. Betekent leven vanuit de werkeUjkheid van het verbond juist niet: we kunnen op grond van de ver schuldigde gehoorzaamheid aan de HEERE niet anders dan tegen de kerkorde van de beoogde verenigde kerk met inbegrip van haar ordinanties hartgrondig 'nee!' zeggen; en dan, daarbij, rusten in: 'de HEERE zal zorgen'? Gods onbegrepen trouw kan ons nooit één reden geven om in onstandvastigheid dingen te doen en stappen te zetten die tegen Zijn wil ingaan. Evenmin als de gebroken gestal te van de kerk de eeuwen door dat kan. Want ook daar gaat de brief van mijn hervormde geloofsgenoten op in. Alle eeuwen door ging de kerk in een gebroken gestalte haar weg. Ze blijft hier op aarde zondares bij het kruis. En dat geeft hen reden om de kerk niet op te geven. Wat dan in dit geval, naar hun inzicht betekent: wel meegaan in de PKN. Maar: kun je met het gegeven dat de kerk hier op aarde in een gebroken gestalte haar weg gaat het breken met de eenduidige bijbels gere formeerde grondslag van de hervormde kerk legitimeren, of dat als een soort van 'ver zachtende omstandigheid' aanvoeren? Geeft die gebrokenheid, en dat is schuld!, ons het recht om daaraan, al is dat dan impliciet en onder protest, mee te werken? Want: dat doen we als we de pluraliteit die we zozeer verfoeien gaan gebruiken om onze eigen plek in de nemen! Ieder van mijn hervormde geloofsgenoten moet bedenken: wie mee gaat in de nieuwe kerk, wie zijn plaats in die kerk inneemt, wettigt daarmee het bestaan van een kerk die waarheid en onwaarheid dezelfde plaats, wettigheid, rechten en gel digheid geeft! De opmerkingen van de voor malig secretaris-generaal van de Ned. Herv. Kerk, dr. K. Blei, in 'Woord en dienst' (21 juni 2003) laten wat dat aangaat niets aan duidelijkheid te wensen over. Hij schrijft: 'Maar of scheuringen zullen plaatsvinden dan wel uitblijven, zal ervan afhangen of men bereid is, kerk te zijn samen met ande ren die vanuit hun Schriftverstaan tot andere conclusies komen. Wie straks, bij de kerkvereniging, blijft, geeft daarmee impli ciet aan, daartoe inderdaad bereid te zijn. Die zal dan, alle tegensputteren ten spijt, de claim van het alleenbezit van de Waarheid althans feitelijk hebben losgelaten.' Het feit dat de kerk een gebroken gestalte kent, verschaft ons toch geen enkel recht mee te werken aan het verdere wegbreken ervan, en het verder afbreken van de waar heid erin? Als die gebrokenheid werkelijk schuld is, zullen we toch herstel zoeken, inkeer en wederkeer? Zeker, de kerk is hier beneden zondares bij het kruis. Leeft van het wonder van de rechtvaardiging van de god deloze. Maar, juist daarom zoekt ze toch ook vernieuwing, gehoorzaamheid en heiliging? Zoekt ze toch voor haar Heere te leven? Is het door genade haar begeerte toch met alle goddeloosheid te breken? En zal ze, bij het kruis, nooit haar eigen goddeloosheid op enigerlei wijze willen rechtvaardigen. Zo lang het Evangelie in het midden van de kerk klinkt, kuimen en mogen we niet weg, menen de briefschrijvers. En zo lang geven zij de kerk niet op. Maar daarmee geven we wel degehjk de kerk op. Want wat is een kerk, als daarin elke mening, elk evangelie wordt toegelaten en wettig is, mits haar overeenkomst met de Bijbel niet bewezen maar beweerd is? We kennen het antwoord van Groen van Prinsterer op die vraag intus sen: zij is geen kerk, geen hervormde, geen christelijke kerk. Maar intussen, en bij die verondersteUing van mijn hervormde geloofsgenoten leg ik mij niet neer, suggereert de open brief dat zij die de hervormde kerk daarvoor niet over hebben, die niet mee kuimen de verenigde kerk in (mocht die er komen) de kerk breken. Dat zij de desastreuze vergissing van een nieuwe breuk zouden maken. Want: waar breekt, waar scheurt het? Waar dreigen desastreuze vergissingen? Heeft de Gerefor meerde Bond zelf niet gesteld dat Samen öp Weg de gi-ootste afscheidingbeweging bin nen de vaderlandse kerkgeschiedenis is? Heeft de Gereformeerde Bond zelf niet gesteld (1996) dat de beoogde Samen op Weg-kerk niet langer gezien kan worden als 'de rechtmatige voortzetting' van de vader landse kerk, hier door God geplant in de dagen van de Reformatie? Blijkt uit de voor gestelde kerkorde en belijdenis der PKN niet dat die zich helaas steeds verder afscheidt van het Woord van God, van de gerefor meerde belijdenis der Nederlandse Her vormde Kerk, en wat onopgeefbaar is geweest voor de kerk door de eeuwen heen? Scheidt de kerk met het onverhoopt aanvaar den van het verenigingsbesluit zich niet af van haar eigen geschiedenis, behjdenis en identiteit? Inderdaad: deze breuk met de kerk zal een desastreuze vergissing zijn! De briefschrijvers vragen ons te letten op de 7000 ten tijde van Achabs regering. Zij wil len ons ermee zeggen: de Heere bewaart en beschermt Zijn gemeente, ook in turbulente tijden. Ook in de storm van SOW. Inder daad! En: Gode zij dank! Maar: hebben mijn geloofsgenoten er dan ook erg in, dat dat wel samenging met het feit dat die 7000 hun knieën niet bogen voor Baal! Maar gehoor zaam waren! Onverkort. Gode meer dan de mensen. Overigens, in dit opzicht verschih de huidi ge crisis in beslissende zin van die rondom het Algemeen Reglement en de harde vrij zinnigheid, waarnaar de open brief verwijst. Wehswaar schudde toen de kerk op haar fundamenten, maar ze werd er niet afgesto ten. Die 'rest' van toen, laten we het symbo lisch 'de 7000 van die dagen' noemen, had den en behielden een kerkelijke grondslag waarop ze hun knieën konden buigen! En daarom roep ik het mijn hervormde geloofsgenoten toe: blijf uw plaats innemen! En u begrijpt, dan bedoel ik nadrukkelijk: blijf hervormd! En dat niet: binnen de nieu we kerk, zoals de open brief van de Gerefor meerde Bond suggereert. Daarbinnen kan niemand hervormd zijn zoals hij of zij het nu is! Blijf staan op de bijbelse, eenduidige gereformeerde grondslag van de kerk. En wijs de voorgestelde kerk(-orde) beslist af. Blijf staan waar God u stelde. In gehoor zaamheid. In geloof. In verwachting. En wat betreft de broeders die mij aanschre ven: ik begrijp er in oprechtheid niets van. En daarin ben ik niet alleen. Zij schrijven: 'Wie het standpunt van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond de afgelopen decen nia gevolgd heeft, weet dat wij de vreugde over de naderende eenwording niet meema ken.'. Dat zal waar zijn. Maar wie dat gedaan heeft staat nu wel voor raadsels. Want: hoe kunnen zij nu diegenen die de hervormde kerk voor de (naar het oordeel van de Gereformeerde Bond!) grootste afscheidingsbeweging in de vaderlandse kerkgeschiedenis begeren te bewaren, ver denken van scheurmakerij? Van doleantie- drang? Schrijnende vraag is voorts, waar de ruim 300 predikanten zijn gebleven die in 1996 de synode schreven: 'Om Gods wil en om des gewetens wil kunnen wij de Neder landse Hervormde Kerk niet prijsgeven voor een gefuseerde kerk zoals die wordt voorge staan.'? Vele hervormde geloofsgenoten t Zoals in vrijwel alle plaatsen op Goeree-Overflakkee, is er ook in Stad aan 't Haringvliet een plaats w aar de '^"'^^^nieuwpes worden ul^ gewisseld. Op de haven zijn er bankjes geplaatst die door de wat oudere inwoners van Stad gebruikt worden om de wederwaardigheden van alle dag te bespreken. Ongetwijfeld kijken zij met een schuin oog naar hun collega's in Melissant^ J^.'J Nieuws van 8 juli berichtten dat zij het plaatselijk nieuws lekker beschut kunnen bespreken Een dergelijke «"derenontn^oetingsplaats zouden zij ook graag in Stad geplaatst zien, zodat de nieuwtjes zelfs m weer en wind besproken kunnen worden. .Mede-Stadtenaar Hans Gaasenbeek heeft niet de moielijkheid om hen aan een overdekte plaats te helpen. Maar hij had wel een ander idee voor de bevollang van de bankjes. Gaasenbeek is zojuist in het bezit gekomen van een gloednieuwe sloep en hij vond het een g?«di<lee om hen een tocht je over het Haringvliet aan te bieden. Woensdag was het zover: zes Stadtenaren hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging van Hans en kozen het mime sop. Ongetwijfeld is er op de Aqua Vita (Levend Water) van Gaasenbeek nog wel een woordje gewisseld. andere jaren toen per lied van wisselende klankleuren gebruik gemaakt werd. Het gebruik van een vast ensemble betekent wel dat binnen een kleine groep zoveel mogelijk variatie moet zijn, vandaar dat de begelei ding vaak per couplet anders zal klinken. Het" is de bedoeling dat eind augustus de muzikale begeleidingen van de veertien vocale gedeelten op de band staan en als basis kunnen dienen voor de solo's, duo's en liederen voor alle spelers. Tevens wordt begonnen met de zelfstandige instrumentale delen. Omdat de Wonderdokter zich afspeelt in de overgangstijd tussen clavecimbel en piano, zal in de instrumentale delen de klank van de pianoforte een belangrijke rol spelen. Het spel "De Wonderdokter' zal eind juni begin juli 2004 worden uitgevoerd in Brou wershaven. voelen zich diep teleurgesteld, om niet te zeggen venaden. Wij moeten ons niet verleiden tot onvoor zichtig handelen. Zo schrijft men mij en mijn hervormde geloofsgenoten. Inderdaad. En dat betekent voor mij, om het met de woorden van de schrijvers van de open bi-ief te zeggen: achter! Blijf staan, blijf her vormd. En laat u zich niet verleiden tot onverantwoord handelen. Dat onder het vaandel van getrouwheid, onstandvastigheid voert. ds. P.C. Hoek hervormd predikant te St. Annaland 21juh2003 Op zaterdag 2 augustus wordt er in het win kelcentrum 'De Struytse Hoeck' in Helle- voetsluis -op het plein bij de apotheek wederom de buitenvlooienmarkt gehouden. Dat de Hellevoetse vlooienmarkt in een behoefte voorziet blijkt elke keer weer uit de overweldigende belangstelling, zowel bij de bezoekers als bij de deelnemers. Vele tien tallen standhouders zien telkens weer hun overtollige goederen van eigenaar verande ren. De vlooienmarkt, al jaren enorm populair, is geen markt zoals eenieder welhaast kent, maar een markt waar particulieren hun over- tolhge spulletjes aan de man kunnen bren gen. Ook verenigingen maken veelvuldig gebruik van dit soort markten om b.v. res tanten van hun eigen rommelmarkten te slij ten. Particulieren die vanuit hun hobby din gen vervaardigen of b.v. een verzameling op willen ruimen, kunnen ook inschrijven voor een plaats op de vlooienmarkt. Voor de vlooienmarkt kunnen alleen parti culiere standhouders geplaatst worden, die hun overtollige goederen willen verkopen. Er mogen bedrijfsmatig geen goederen wor den verkocht. De vlooienmarkt in Hellevoetsluis is voor het publiek geopend van 9.00 tot 16.00 uur en de toegang is gratis. Ook dit jaar wordt er weer een kampvuur georganiseerd op het strand van Ouddorp en wel op woensdag 31 juli. De Werk groep Missionaire Gemeente Gerefor meerde Kerk Ouddorp nodigt iedereen (kinderen graag onder begeleiding) weer van harte uit voor deze avond waarop we gezellig rond het vuur samen zingen en muziek maken. Ook mensen die een eigen muziekinstrument hebben kunnen mee spelen. Het vuur brandt om 21.30 uur bij het Flauwe Werk (verlengde van de Wes terweg, tussen paal 11.25 en 11.50). De avond is gratis, maar een kleine bijdrage is welkom! Een handige tip: neem een zaklamp voor de terugweg mee, het kan erg donker zijn! Mocht het niet doorgaan i.v.m. het weer, dan wordt deze avond ver plaatst naar woensdag 14 augustus. Nade re informatie bij Herma Akershoek, 0187- 681278. Graag tot ziens op 31 juli! De oud papiercommissie van de Gerefor meerde Gemeente hoopt op donderdag 31 juli 2003 vanaf 17.30 uur weer oud papier op te halen voor de zending. U wordt verzocht het papier gebundeld buiten te zetten. Ruim een maand na de laatste uitvoering van het openluchtspektakel 'Dijkval' beginnen de cd-opnames van het nieuwe spel 'de Wonderdokter' eveneens van het duo Möhl- mannA'an der Veer. In de maand augustus wordt in Studio 2 van Wolfert Jumelet begonnen met de instru mentale opnames. De muziek van het nieu we spel zal duidelijk afwijken van die van de eerste drie historische spelen, die zich in de Middeleeuwen afspeelden. In deze stukken waren ook hedendaagse muzikale elementen te horen. Het nieuwe stuk dat zich in de Rococo (de Pruikentijd) afspeelt krijgt voor het merendeel 'muziek in stijl'Dat betekent dat de rococo-sfeer op allerlei manieren te proeven zal zijn. De liederen zijn dan ook geschreven in de vroege Mozart-stijl. Ook wat betreft instrumenten wordt uitgegaan van een authentiek klankbeeld. Uitsluitend instrumenten die in de 18e eeuw gewoon waren zullen worden gebruikt: klavecimbel, cello, fluit, klarinet en viool, trompet en pauk. Van elektronica wordt dit jaar geen gebruik gemaakt. De begeleiding van de muziek wordt in feite verzorgd door een vast 18e eeuw ensemble dat in alle muziekdelen te horen zal zijn. Ook dat is anders dan in co ro De jeugdcommissie heeft ook dit jaar weer van alles georganiseerd waaronder dit juni or-senior toernooi. Van de 40 juniorleden waren er maar liefst 13 die zich met een familielid hadden ingeschreven voor dit leu ke toernooi. Op zaterdag 12juh om half tien waren alle deelnemers aanwezig en na de koffie of thee met koek zijn de wedstrijden om klokslag tien uur begonnen. De wedstrij den duurden een half uur en de laatste was om half vijf. Er waren erg leuke partijen te zien. Amy van der Welle speelde met Lars van Vliet en dat was leuk om te zien want als er geserveerd werd door Lars ging Amy geheel gebukt voor het net zitten en na de service weer rechtop staan om mee te doen aan het spel. Het talent is aanwezig want Amy wist een paar winners te slaan. Lotte Gerrits had een oom gestrikt voor deze dag en Karen Verdonk speelde samen met broer Bemd en in die partijen waren erg leuke maar ook zeer vreemde ballen te zien. Jantje v/d Welle speelde met Michel Groenendijk en Ronald met zijn zoontje Tony Hoekstra en deze kleine Tony wist de ballen ook al goed te raken. Lotte had iets minder geluk want die werd geraakt door een bal en daar moest even getroost worden zodat ze weer. verder kon spelen. Er waren ook van die kleine deelnemers die stijf stonden van de zenuwen, want dat is toch wel wat met al die grote spelers meedoen en steeds maar weer die ballen die naar je toe komen. Na een paar minuten hadden ze ook de zenuwen onder controle en was het met name voor de aller kleinsten een hele leuke belevenis. Natuur lijk was het dat ook voor de opa' s en oma' s die naar de kleinkinderen kwamen kijken en zo was ook het publiek goed vertegenwoor digd. Elk koppel heeft vier wedstrijden gespeeld, waarna alle gewonnen games bij elkaar opgeteld werden. Wie de meeste games had werd winnaar. Na veel gereken werden de winnaars bekend: Kevin en Ger ard Reijken. Deze hadden net twee games meer als Perry en Koos van Dam. Volgend jaar zal er zeker een vervolg zijn op dit suc ces en we hopen weer op zoveel deelnemers en ook op zo'n schitterende dag. Het was behoorlijk warm en er was nagenoeg geen wind. De organisatie was in handen van Marion Mijs en Els Hendriks, die de jeugd op deze manier een onvergetelijke dag heb ben bezorgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 2