Open brief ds. P.C. Hoek
over Samen oq Weg
'Hangouderen' Stad kiezen het ruime sop
Kampvuur!
I Daad
Woord
EiiAinuai-tiiEuws
EIIAIIDEII-niEUWS
VLOOIENMARKT IN
DE STRUYTSE
HOECK
Papierinzameiing
Ooitgensplaat
OPNAMES
'WONDERDOKTER'
BEGINNEN
Goeree A Overf lakkee
Goeree A Overf lakkee
Junior-senior toernooi 2003 bij ten
nisvereniging TVO in Ooitgensplaat
PAGINA 2
Onlangs publiceerde ds. P.C. Hoek uit
Sint Annaland een 'Open Brief' die,
volgens de schrijver, "bijdraagt aan
de juiste beeldvorming aangaande het
verzet tegen Samen op Weg in Her-
vormd-Gereformeerde kring". In ver
band met die beeldvorming leek het
ons nuttig om deze 'Open Brief' in
zijn geheel te plaatsen:
Open Brief
'In antwoord op uw schrijven.
DINSDAG 29 JUl^I 2003
Kort geleden kreeg ik een brief van her
vormde geloofsgenoten aan hervormde
geloofsgenoten. Dat wil zeggen: in een
onder ons niet onbekend orgaan, te weten
'de Waarheidsvriend' (3 juli 2003), werden
zij aangeschreven. En ik reken mijzelf ook
onder hen. Een niet onbelangrijk deel van
dat schrijven werd bovendien in het Refor
matorisch Dagblad van 3 juli overgenomen.
Het leek mij als hervormde geloofsgenoot,
minstens gepast deze brief te beantwoorden.
En, om gelijke tred te houden, heb ik mijn
antwoord ook aan enkele landelijke kranten
aangeboden. Voornamelijk uit de behoefte
om alle hervormde geloofsgenoten ook nog
iets anders onder de aandacht te brengen.
Ik wil graag voorop stellen de zorg en de
bezwaren die in de bedoelde brief worden
verwoord te delen. De schrijvers ervan
geven aan geenszins verheugd te zijn over de
naderende eenwording van de Nederlandse
Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken
in Nederland en de Evangelisch-Lutherse
Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden. Zij
weten zich bezwaard vanwege de wijze
waarop die eenwording bezig is zich te vol
trekken. Overigens had dat wat mij betreft
nog wat meer mogen zijn: niet enkel vanwe
ge 'de wijze waarop', maar vanwege 'de
voorwaarden waaronder'. Namelijk dat wij
zaken kerkordelijk en confessioneel als wet
tig erkennen en respecteren, die de Heere is
Zijn Woord afkeurt. Maar mogelijk is dat
ook juist wat zij bedoelen. Daarnaast teke
nen de schrijvers bezwaar aan tegen de
beoogde eenwording vanwege het feit, dat
vele anderen uit de Afscheiding niet met ons
optrekken. Mij dunkt: mocht de fusie een
feit worden, is daarmee de brug naar die
anderen uit de Afscheiding opgehaald!
Omdat de gemeenschappelijk basis zoals die
er nu nog is, te weten het gereformeerde
belijden als eenduidige grondslag van de
kerk, er dan niet meer zal zijn. Althans, zo
Met ook één van die 'anderen uit de Afschei
ding' zelf zich in 'Bewaar het Pand' begin
dit jaar uit.
In elk geval, de zorgen en bezwaren van
mijn hervormde geloofsgenoten nopen hen
ertoe in hun open brief een oproep te doen
aan kerkenraden en ambtsdragers om in deze
cruciale fase zorgvuldig met hun ambtelijke
en kerkelijke verantwoordelijkheid om te
gaan. Dat lijkt me zeer terecht. Echter hoe zij
zich dat dan vervolgens voorstellen heeft mij
bijzonder bevreemd. De wijze waarop zij
van mening zijn dat hervormde geloofsgeno
ten nu gevolg moeten geven aan hun voor
God gegeven ja-woord, verdraagt zich mijn
inziens niet met de eerdere oproep tot zorg
vuldigheid. Dat spitst zich op een aantal
punten toe.
Dat betreft om te beginnen het gezag en de
geldigheid van ambtelijk genomen beslui
ten. Niemand zal de schrijvers van de open
brief betwisten dat, zoals zij stellen, Christus
Zijn kerk door de ambtelijke vergaderingen
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verscliijning; dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: AIgemeen@gebr-devsraaI.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,27;
contracttarieven op aanvraag
sluittngstermijn zakelijke aduertenttes:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultingstermijnoveriydensbenchten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij ruet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitte:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.VilleriusOgebr-de-waal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan
zonder opgaaf van redenen -worden ge-wel-
gerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,25.
Per Jaar €35,00.
Abormementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
regeert. Dat daar idealiter geestelijke leiding
aan de kerk gegeven moet worden. Maar wat
betekent dat, wanneer die ambtelijke verga
dering besluiten neemt die de toets van het
Woord niet kunnen doorstaan? In concreto:
wat staat ons te doen als de synode bij de
vereiste meerderheid van stemmen het
definitieve verenigingsbesluit neemt? En de
kerk de waarheid zoals die nu nog minstens
formeel beleden wordt, verruih voor een
pluraal waarheidsbegrip, en daarmee voor
een plurale behjdenis, en dientengevolge
voor een plurale ethiek? Met andere woor
den: dé waarheid opgeeft? En dat wat ermee
in tegenspraak is hetzelfde recht en dezelfde
geldigheid verschaft? En van elk lid vraagt
dat recht en die geldigheid te erkennen, en te
respecteren?
Is dat een wettig besluit? Moeten wij daar
aan gehoor geven? De hervormde geloofsge
noten die mij aanschreven lijken te denken
van wel. En zeker, dat besluit kan wettig
zijn, in zoverre dat het volgens de kerkorde-
üjke regels tot stand is gekomen. Maar is een
besluit in de kerk, en van een ambteüjke ver
gadering die geacht wordt geestelijk leiding
te geven, niet slechts dan wettig, wanneer
het de goedkeurig van God kan wegdragen?
Als het naar de Schrift is? Als we er met de
hand op het Woord 'amen' op kuimen zeg
gen? En: mogen we dat besluit niet enkel in
zoverre uitvoeren als het niet strijdt met de
gehoorzaamheid aan de Koning van de
Kerk?
Echter, dat scherpt de vraag van de brief
schrijvers aan: wat te doen als de fusie
onverhoopt een feit wordt? 'Moeten we onze
ernstige bezwaren omsmeden tot acties?', zo
vragen ze. Ik weet niet wat men zich daarbij
voorstelt, maar mij lijkt van niet. Het lijkt
me ook niet nodig. Eenvoudig blijven waar
we staan, waar we ons gesteld weten: in de
Nederlandse Hervormde Kerk, door God
hier te lande geplant en gefundeerd op de bij
bels gereformeerde belijdenis. En daarvoor
staan. Omdat we geen stap durven doen op
een weg waarvan ieder kan inzien dat die
afvoert van de Heere en Zijn Woord. Omdat
wij ons krachtens ons ja-woord voor God
verplicht weten 'nee!' te zeggen tegen deze
ondeugdelijke kerkorde, tegen de voorge
stelde onmogelijke kerk.
Maar, de hervormde geloofsgenoten vragen
door. Beducht als zij blijken te zijn voor dit
voorgestelde principiële 'nee'. Ze vragen:
'Moeten we de kerk heen laten gaan? Zullen
we achterblijven?' De Gereformeerde Bond
vindt keimelijk van niet. Ik ben wel blij dat
het zo duidelijk gevraagd wordt. En dat dui
delijk gemaakt wordt dat, mocht de synode
in december besluiten tot vereniging, de
kerk gaat. En dat elk voor wie die weg onbe
gaanbaar is, blijft. Dat wordt wel eens anders
voorgesteld...
De andere vragen die mijn hervormde
geloofsgenoten, en die wellicht van meer
retorische aard zijn, voegen aan die princi
piële vraagstelling niet zoveel toe. 'Wat
wordt er van de schare?' en 'Kuimen we de
kerk loslaten?', zo vraagt men. We kunnen
de hervormde kerk inderdaad niet loslaten,
niet prijsgeven voor de PKN. Want: we kun
nen, we mogen onze gehoorzaamheid aan de
Koning van de Kerk niet loslaten! Daar zijn
we krachtens ons ja-woord als met een eed
aan gehouden! En, wat er van de schare
wordt mogen we dan aan Hem overlaten.
Maar is het ieder niet duidelijk, dat de scha
re niet beter gediend kan zijn dan met voor
gangers, met ambtsdragers die voor alles
hun Zender gehoorzaam begeren te zijn? De
kerk wordt niet bepaald door de leden maar
door het Hoofd, Christus. Die bewogen was
met de schare, maar niet omwille van de
schare aan de waarheid afbreuk deed. Zijn
Woord is beslissend.
De Gereformeerde Bond laat het de her
vormde geloofsgenoten weten: 'wij kuimen
en mogen de kerk niet loslaten, wij weten
ons binnen de kerk geroepen, we mogen
onder haar schuld niet weglopen, we zijn een
deel van haar.' Wij mogen inderdaad de her
vormde kerk zoals zij ondanks vele aansla
gen de eeuwen door nog altijd is gebleven
niet loslaten. Ook niet waar de synode
besluit dat wel te doen. Door die kerk van
haar fundament, de bijbelse gereformeerde
grondslag los te maken. En dat heeft niets te
maken met weglopen onder de schuld. Zoals
inmiddels al zo dikwijls is gesuggereerd.
Kan dat eigenlijk wel? En: betekent werke
lijk van harte de schuld erkennen en belij
den, niet altijd tegelijk bekering? Weder
keer? Onder de schuld buigen, én tegelijk
gaan of voortgaan op een weg van de Heere
af lijkt mij een buitengewoon onschriftuur-
lijke gedachte.
Het dieper üggende argument voor de Gere
formeerde Bond om bij de vereniging van
kerken zijn plaats in de verenigde kerk in te
nemen is echter de kracht, de reikwijdte en
de diepte van Gods verbond, zo vervolgt de
brief. Met de fusie houdt de trouw van God
niet op, zo wordt gesteld. Hier raak ik echt
het spoor bijster. Kan de notie van Gods ver-
bondstrouw ooit een reden zijn om nog ver
der van Hem af te wijken? Moet het besef
van de rijkdom van Gods verbond ons juist
niet dringen tot verbondsgehoorzaamheid?
Want: de Heere is trouw in Zijn belofte,
maar óók in Zijn bedreiging. Betekent leven
vanuit de werkeUjkheid van het verbond
juist niet: we kunnen op grond van de ver
schuldigde gehoorzaamheid aan de HEERE
niet anders dan tegen de kerkorde van de
beoogde verenigde kerk met inbegrip van
haar ordinanties hartgrondig 'nee!' zeggen;
en dan, daarbij, rusten in: 'de HEERE zal
zorgen'?
Gods onbegrepen trouw kan ons nooit één
reden geven om in onstandvastigheid dingen
te doen en stappen te zetten die tegen Zijn
wil ingaan. Evenmin als de gebroken gestal
te van de kerk de eeuwen door dat kan. Want
ook daar gaat de brief van mijn hervormde
geloofsgenoten op in. Alle eeuwen door ging
de kerk in een gebroken gestalte haar weg.
Ze blijft hier op aarde zondares bij het kruis.
En dat geeft hen reden om de kerk niet op te
geven. Wat dan in dit geval, naar hun inzicht
betekent: wel meegaan in de PKN. Maar:
kun je met het gegeven dat de kerk hier op
aarde in een gebroken gestalte haar weg gaat
het breken met de eenduidige bijbels gere
formeerde grondslag van de hervormde kerk
legitimeren, of dat als een soort van 'ver
zachtende omstandigheid' aanvoeren? Geeft
die gebrokenheid, en dat is schuld!, ons het
recht om daaraan, al is dat dan impliciet en
onder protest, mee te werken? Want: dat
doen we als we de pluraliteit die we zozeer
verfoeien gaan gebruiken om onze eigen
plek in de nemen! Ieder van mijn hervormde
geloofsgenoten moet bedenken: wie mee
gaat in de nieuwe kerk, wie zijn plaats in die
kerk inneemt, wettigt daarmee het bestaan
van een kerk die waarheid en onwaarheid
dezelfde plaats, wettigheid, rechten en gel
digheid geeft! De opmerkingen van de voor
malig secretaris-generaal van de Ned. Herv.
Kerk, dr. K. Blei, in 'Woord en dienst' (21
juni 2003) laten wat dat aangaat niets aan
duidelijkheid te wensen over. Hij schrijft:
'Maar of scheuringen zullen plaatsvinden
dan wel uitblijven, zal ervan afhangen of
men bereid is, kerk te zijn samen met ande
ren die vanuit hun Schriftverstaan tot andere
conclusies komen. Wie straks, bij de
kerkvereniging, blijft, geeft daarmee impli
ciet aan, daartoe inderdaad bereid te zijn.
Die zal dan, alle tegensputteren ten spijt, de
claim van het alleenbezit van de Waarheid
althans feitelijk hebben losgelaten.'
Het feit dat de kerk een gebroken gestalte
kent, verschaft ons toch geen enkel recht
mee te werken aan het verdere wegbreken
ervan, en het verder afbreken van de waar
heid erin? Als die gebrokenheid werkelijk
schuld is, zullen we toch herstel zoeken,
inkeer en wederkeer? Zeker, de kerk is hier
beneden zondares bij het kruis. Leeft van het
wonder van de rechtvaardiging van de god
deloze. Maar, juist daarom zoekt ze toch ook
vernieuwing, gehoorzaamheid en heiliging?
Zoekt ze toch voor haar Heere te leven? Is
het door genade haar begeerte toch met alle
goddeloosheid te breken? En zal ze, bij het
kruis, nooit haar eigen goddeloosheid op
enigerlei wijze willen rechtvaardigen.
Zo lang het Evangelie in het midden van de
kerk klinkt, kuimen en mogen we niet weg,
menen de briefschrijvers. En zo lang geven
zij de kerk niet op. Maar daarmee geven we
wel degehjk de kerk op. Want wat is een
kerk, als daarin elke mening, elk evangelie
wordt toegelaten en wettig is, mits haar
overeenkomst met de Bijbel niet bewezen
maar beweerd is? We kennen het antwoord
van Groen van Prinsterer op die vraag intus
sen: zij is geen kerk, geen hervormde, geen
christelijke kerk.
Maar intussen, en bij die verondersteUing
van mijn hervormde geloofsgenoten leg ik
mij niet neer, suggereert de open brief dat zij
die de hervormde kerk daarvoor niet over
hebben, die niet mee kuimen de verenigde
kerk in (mocht die er komen) de kerk breken.
Dat zij de desastreuze vergissing van een
nieuwe breuk zouden maken. Want: waar
breekt, waar scheurt het? Waar dreigen
desastreuze vergissingen? Heeft de Gerefor
meerde Bond zelf niet gesteld dat Samen öp
Weg de gi-ootste afscheidingbeweging bin
nen de vaderlandse kerkgeschiedenis is?
Heeft de Gereformeerde Bond zelf niet
gesteld (1996) dat de beoogde Samen op
Weg-kerk niet langer gezien kan worden als
'de rechtmatige voortzetting' van de vader
landse kerk, hier door God geplant in de
dagen van de Reformatie? Blijkt uit de voor
gestelde kerkorde en belijdenis der PKN niet
dat die zich helaas steeds verder afscheidt
van het Woord van God, van de gerefor
meerde belijdenis der Nederlandse Her
vormde Kerk, en wat onopgeefbaar is
geweest voor de kerk door de eeuwen heen?
Scheidt de kerk met het onverhoopt aanvaar
den van het verenigingsbesluit zich niet af
van haar eigen geschiedenis, behjdenis en
identiteit? Inderdaad: deze breuk met de
kerk zal een desastreuze vergissing zijn!
De briefschrijvers vragen ons te letten op de
7000 ten tijde van Achabs regering. Zij wil
len ons ermee zeggen: de Heere bewaart en
beschermt Zijn gemeente, ook in turbulente
tijden. Ook in de storm van SOW. Inder
daad! En: Gode zij dank! Maar: hebben mijn
geloofsgenoten er dan ook erg in, dat dat wel
samenging met het feit dat die 7000 hun
knieën niet bogen voor Baal! Maar gehoor
zaam waren! Onverkort. Gode meer dan de
mensen.
Overigens, in dit opzicht verschih de huidi
ge crisis in beslissende zin van die rondom
het Algemeen Reglement en de harde vrij
zinnigheid, waarnaar de open brief verwijst.
Wehswaar schudde toen de kerk op haar
fundamenten, maar ze werd er niet afgesto
ten. Die 'rest' van toen, laten we het symbo
lisch 'de 7000 van die dagen' noemen, had
den en behielden een kerkelijke grondslag
waarop ze hun knieën konden buigen!
En daarom roep ik het mijn hervormde
geloofsgenoten toe: blijf uw plaats innemen!
En u begrijpt, dan bedoel ik nadrukkelijk:
blijf hervormd! En dat niet: binnen de nieu
we kerk, zoals de open brief van de Gerefor
meerde Bond suggereert. Daarbinnen kan
niemand hervormd zijn zoals hij of zij het nu
is! Blijf staan op de bijbelse, eenduidige
gereformeerde grondslag van de kerk. En
wijs de voorgestelde kerk(-orde) beslist af.
Blijf staan waar God u stelde. In gehoor
zaamheid. In geloof. In verwachting.
En wat betreft de broeders die mij aanschre
ven: ik begrijp er in oprechtheid niets van.
En daarin ben ik niet alleen. Zij schrijven:
'Wie het standpunt van het hoofdbestuur van
de Gereformeerde Bond de afgelopen decen
nia gevolgd heeft, weet dat wij de vreugde
over de naderende eenwording niet meema
ken.'. Dat zal waar zijn. Maar wie dat
gedaan heeft staat nu wel voor raadsels.
Want: hoe kunnen zij nu diegenen die de
hervormde kerk voor de (naar het oordeel
van de Gereformeerde Bond!) grootste
afscheidingsbeweging in de vaderlandse
kerkgeschiedenis begeren te bewaren, ver
denken van scheurmakerij? Van doleantie-
drang? Schrijnende vraag is voorts, waar de
ruim 300 predikanten zijn gebleven die in
1996 de synode schreven: 'Om Gods wil en
om des gewetens wil kunnen wij de Neder
landse Hervormde Kerk niet prijsgeven voor
een gefuseerde kerk zoals die wordt voorge
staan.'? Vele hervormde geloofsgenoten
t
Zoals in vrijwel alle plaatsen op Goeree-Overflakkee, is er ook in Stad aan 't Haringvliet een plaats w aar de '^"'^^^nieuwpes worden ul^
gewisseld. Op de haven zijn er bankjes geplaatst die door de wat oudere inwoners van Stad gebruikt worden om de wederwaardigheden
van alle dag te bespreken. Ongetwijfeld kijken zij met een schuin oog naar hun collega's in Melissant^ J^.'J
Nieuws van 8 juli berichtten dat zij het plaatselijk nieuws lekker beschut kunnen bespreken Een dergelijke «"derenontn^oetingsplaats
zouden zij ook graag in Stad geplaatst zien, zodat de nieuwtjes zelfs m weer en wind besproken kunnen worden. .Mede-Stadtenaar Hans
Gaasenbeek heeft niet de moielijkheid om hen aan een overdekte plaats te helpen. Maar hij had wel een ander idee voor de bevollang
van de bankjes. Gaasenbeek is zojuist in het bezit gekomen van een gloednieuwe sloep en hij vond het een g?«di<lee om hen een tocht
je over het Haringvliet aan te bieden. Woensdag was het zover: zes Stadtenaren hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging van Hans en
kozen het mime sop. Ongetwijfeld is er op de Aqua Vita (Levend Water) van Gaasenbeek nog wel een woordje gewisseld.
andere jaren toen per lied van wisselende
klankleuren gebruik gemaakt werd. Het
gebruik van een vast ensemble betekent wel
dat binnen een kleine groep zoveel mogelijk
variatie moet zijn, vandaar dat de begelei
ding vaak per couplet anders zal klinken.
Het" is de bedoeling dat eind augustus de
muzikale begeleidingen van de veertien
vocale gedeelten op de band staan en als
basis kunnen dienen voor de solo's, duo's en
liederen voor alle spelers. Tevens wordt
begonnen met de zelfstandige instrumentale
delen. Omdat de Wonderdokter zich afspeelt
in de overgangstijd tussen clavecimbel en
piano, zal in de instrumentale delen de klank
van de pianoforte een belangrijke rol spelen.
Het spel "De Wonderdokter' zal eind juni
begin juli 2004 worden uitgevoerd in Brou
wershaven.
voelen zich diep teleurgesteld, om niet te
zeggen venaden.
Wij moeten ons niet verleiden tot onvoor
zichtig handelen. Zo schrijft men mij en
mijn hervormde geloofsgenoten. Inderdaad.
En dat betekent voor mij, om het met de
woorden van de schrijvers van de open bi-ief
te zeggen: achter! Blijf staan, blijf her
vormd. En laat u zich niet verleiden tot
onverantwoord handelen. Dat onder het
vaandel van getrouwheid, onstandvastigheid
voert.
ds. P.C. Hoek
hervormd predikant
te St. Annaland
21juh2003
Op zaterdag 2 augustus wordt er in het win
kelcentrum 'De Struytse Hoeck' in Helle-
voetsluis -op het plein bij de apotheek
wederom de buitenvlooienmarkt gehouden.
Dat de Hellevoetse vlooienmarkt in een
behoefte voorziet blijkt elke keer weer uit de
overweldigende belangstelling, zowel bij de
bezoekers als bij de deelnemers. Vele tien
tallen standhouders zien telkens weer hun
overtollige goederen van eigenaar verande
ren.
De vlooienmarkt, al jaren enorm populair, is
geen markt zoals eenieder welhaast kent,
maar een markt waar particulieren hun over-
tolhge spulletjes aan de man kunnen bren
gen. Ook verenigingen maken veelvuldig
gebruik van dit soort markten om b.v. res
tanten van hun eigen rommelmarkten te slij
ten. Particulieren die vanuit hun hobby din
gen vervaardigen of b.v. een verzameling op
willen ruimen, kunnen ook inschrijven voor
een plaats op de vlooienmarkt.
Voor de vlooienmarkt kunnen alleen parti
culiere standhouders geplaatst worden, die
hun overtollige goederen willen verkopen.
Er mogen bedrijfsmatig geen goederen wor
den verkocht.
De vlooienmarkt in Hellevoetsluis is voor
het publiek geopend van 9.00 tot 16.00 uur
en de toegang is gratis.
Ook dit jaar wordt er weer een kampvuur
georganiseerd op het strand van Ouddorp
en wel op woensdag 31 juli. De Werk
groep Missionaire Gemeente Gerefor
meerde Kerk Ouddorp nodigt iedereen
(kinderen graag onder begeleiding) weer
van harte uit voor deze avond waarop we
gezellig rond het vuur samen zingen en
muziek maken. Ook mensen die een eigen
muziekinstrument hebben kunnen mee
spelen. Het vuur brandt om 21.30 uur bij
het Flauwe Werk (verlengde van de Wes
terweg, tussen paal 11.25 en 11.50). De
avond is gratis, maar een kleine bijdrage is
welkom! Een handige tip: neem een
zaklamp voor de terugweg mee, het kan
erg donker zijn! Mocht het niet doorgaan
i.v.m. het weer, dan wordt deze avond ver
plaatst naar woensdag 14 augustus. Nade
re informatie bij Herma Akershoek, 0187-
681278. Graag tot ziens op 31 juli!
De oud papiercommissie van de Gerefor
meerde Gemeente hoopt op donderdag 31
juli 2003 vanaf 17.30 uur weer oud papier op
te halen voor de zending. U wordt verzocht
het papier gebundeld buiten te zetten.
Ruim een maand na de laatste uitvoering van
het openluchtspektakel 'Dijkval' beginnen
de cd-opnames van het nieuwe spel 'de
Wonderdokter' eveneens van het duo Möhl-
mannA'an der Veer.
In de maand augustus wordt in Studio 2 van
Wolfert Jumelet begonnen met de instru
mentale opnames. De muziek van het nieu
we spel zal duidelijk afwijken van die van de
eerste drie historische spelen, die zich in de
Middeleeuwen afspeelden. In deze stukken
waren ook hedendaagse muzikale elementen
te horen. Het nieuwe stuk dat zich in de
Rococo (de Pruikentijd) afspeelt krijgt voor
het merendeel 'muziek in stijl'Dat betekent
dat de rococo-sfeer op allerlei manieren te
proeven zal zijn. De liederen zijn dan ook
geschreven in de vroege Mozart-stijl. Ook
wat betreft instrumenten wordt uitgegaan
van een authentiek klankbeeld. Uitsluitend
instrumenten die in de 18e eeuw gewoon
waren zullen worden gebruikt: klavecimbel,
cello, fluit, klarinet en viool, trompet en
pauk. Van elektronica wordt dit jaar geen
gebruik gemaakt. De begeleiding van de
muziek wordt in feite verzorgd door een vast
18e eeuw ensemble dat in alle muziekdelen
te horen zal zijn. Ook dat is anders dan in
co ro
De jeugdcommissie heeft ook dit jaar weer
van alles georganiseerd waaronder dit juni
or-senior toernooi. Van de 40 juniorleden
waren er maar liefst 13 die zich met een
familielid hadden ingeschreven voor dit leu
ke toernooi. Op zaterdag 12juh om half tien
waren alle deelnemers aanwezig en na de
koffie of thee met koek zijn de wedstrijden
om klokslag tien uur begonnen. De wedstrij
den duurden een half uur en de laatste was
om half vijf. Er waren erg leuke partijen te
zien. Amy van der Welle speelde met Lars
van Vliet en dat was leuk om te zien want als
er geserveerd werd door Lars ging Amy
geheel gebukt voor het net zitten en na de
service weer rechtop staan om mee te doen
aan het spel. Het talent is aanwezig want
Amy wist een paar winners te slaan. Lotte
Gerrits had een oom gestrikt voor deze dag
en Karen Verdonk speelde samen met broer
Bemd en in die partijen waren erg leuke
maar ook zeer vreemde ballen te zien. Jantje
v/d Welle speelde met Michel Groenendijk
en Ronald met zijn zoontje Tony Hoekstra
en deze kleine Tony wist de ballen ook al
goed te raken. Lotte had iets minder geluk
want die werd geraakt door een bal en daar
moest even getroost worden zodat ze weer.
verder kon spelen. Er waren ook van die
kleine deelnemers die stijf stonden van de
zenuwen, want dat is toch wel wat met al die
grote spelers meedoen en steeds maar weer
die ballen die naar je toe komen. Na een paar
minuten hadden ze ook de zenuwen onder
controle en was het met name voor de aller
kleinsten een hele leuke belevenis. Natuur
lijk was het dat ook voor de opa' s en oma' s
die naar de kleinkinderen kwamen kijken en
zo was ook het publiek goed vertegenwoor
digd. Elk koppel heeft vier wedstrijden
gespeeld, waarna alle gewonnen games bij
elkaar opgeteld werden. Wie de meeste
games had werd winnaar. Na veel gereken
werden de winnaars bekend: Kevin en Ger
ard Reijken. Deze hadden net twee games
meer als Perry en Koos van Dam. Volgend
jaar zal er zeker een vervolg zijn op dit suc
ces en we hopen weer op zoveel deelnemers
en ook op zo'n schitterende dag. Het was
behoorlijk warm en er was nagenoeg geen
wind. De organisatie was in handen van
Marion Mijs en Els Hendriks, die de jeugd
op deze manier een onvergetelijke dag heb
ben bezorgd