Aanvragen van bijstand, loaw of loaz
ïm
Spreekrecht, wat houdt dat in?
Boerenerven, parels in het
Zuid-Hollandse landschap
EIIANEHaMIIEUlia
altoos in de
EIIAriDEII-rilEUWS
Sinds een halfjaar zijn de
regels voor bouwen en ver
bouwen aan uw woning
veranderd. Hierbij kan
gedacht worden aan dak
kapellen, dakramen, (scho-
tel)antennes, aan- en uit
bouwen, bijgebouwen,
overkappingen, kozijn- en
gevelwijzigingen, schuttin
gen, luinmuren, zonne
panelen- en collectoren.
Het voordeel van de wijziging in
de regels is dat in bepaalde situ
aties voor bovengenoemde
bouwwerken geen bouwvergun
ning meer nodig is. En in andere
situaties zijn de regels soepeler
dan voorheen. Dan krijgt u te
maken met een "lichte bouwver-
gunning". Deze krijgt u sneller en
gemakkelijker dan een "reguliere
bouwvergunning". Of u een ver
gunning nodig hebt, en zo ja wel
ke, hangt vooral samen met de
plaats waar u wilt bouwen: aan
de voor- of achterkant van de
woning. Over het algemeen zijn
de regels voor (ver)bouwen aan
de achterkant soepeler dan voor
(ver)bouwen aan de voorkant.
Ga voordat u begint met bouwen
altijd eerst naar uw gemeente!
Want de regels voor bouwen
zonder bouwvergunning zijn
soms best ingew^ikkeld én gaan
dus niet op voor elk bouwplan.
Als u zonder bouwvergunning
wilt (ver)bouwen, moet uw plan
namelijk aan een aantal voor
waarden voldoen. Bovendien
weet de behandelend ambtenaar
van de gemeente waar u nog
meer aan moet denken. Bijvoor
beeld de minimumeisen uit het
Bouwbesluit waar uw bouwwerk
altijd aan moet voldoen. Die gel
den dus óók als u zonder bouw
vergunning mag bouwen!
Burenl
Vergeet tenslotte uw buren niet.
Bespreek uw plannen met hen,
ook als u geen bouwvergunning
nodig heeft.Want uiteindelijk
(ver)bouwt u toch om uw woon
comfort te vergroten en dat doet
een burenruzie zeker niet.
Vergunningsvrije bouvpwer-
ken zijn ook gebonden aan
spelregels!
Welstand
Als u toch een bouwvergunning
nodig heeft, toetst de gemeente
uw plan onder meer aan de wel-
standseisen. Welstandsbeslissin
gen zorgden in het verleden
soms voor frustratie bij bouwend
Nederland, Want wie bepaalt wat
mooi of lelijk is? Het welstands-
beleid is al verbeterd, maar wordt
nog duidelijker en objectiever.
Elke gemeente moet in een wel
standsnota per gebied concreet
gaan aangeven w^elke welstands-
eisen er
gelden.
Zo kuntu
vooraf
rekening
houden
met wel
stand,
zodat uw bouwplan niet pas aan
het eind van de bouwvoorberei
ding üi een welstandscommissie
hoeft te sneuvelen.
De welstandsnota moet er vóór 1
juli 2004 zijn.
Tot die tijd gelden de huidige wel
standsregels van uw gemeente.
De gemeente heeft informatiefol
ders over de nieuwe regels voor
(ver)bouwen aan irsv woning!
Meer infomu$tie
Bij de afdeling bouw- en woning
toezicht zijn informatiefolders
verkrijgbaar over de nieuwe
regels voor (ver)bouwen aan uw
woning.
Ook kunt u uitgebreide informa
tie vinden op de internetsite van
het Ministerie van VROM:
www.vrom.nl/woningwet -u
kunt er verschillende publieksfol-
ders downloaden over de spelre
gels voor bouwen en verbouwen
die toegespitst zijn op eerdeige-
noemde bouwwericen. Daarnaast
vindt u er een module waarmee
u snel en eenvoudig kunt achter
halen of en zo ja, welke bouw^-
vergunning u nodig heeft.
GEMEENTE
IDDELHARNIS
Psalmberijming
Dichter
Levenseinde
PAGINA 9
VRUDAG 25 JULI 200S
Niddelharnis in het nieows...
Welke regels gelden bij
een verbouwing?
■4fc u geen of onvoldoende inkom
sten heeft om van te leven, is het in
een aantal gevallen mogelijk om
Voor uw levensonderhoud een uit
kering aan te vragen. Zo'n uitkering
vraagt u aan bij het Centrum voor
Werk en Inkomen (CWI). Echter, in
sommige gevallen kunt u direct
terecht bij de afdeling sociale zaken
Van de gemeente. Dit geldt als u:
65 jaar of ouder bent en een onvolle
dige AOW heeft;
in een inrichting voor verpleging of
verzorging verblijft;
een uitkering aanvraagt in het kader
van het Besluit bijstandsverlening zelf
standigen;
een loaz-uitkering aanvraagt.
Ook bijzondere bijstand kunt u bij de
gemeente aanvragen.
Wat bete
kenen de
afkortingen
loaz en
loaw eigen
lijk?
loaz is de
afkorting voor: Wet hikomensvoorzienin-
gen Ouderen en gedeeltelijk Arbeidsonge
schikte gewezen zelfstandigen,
loaw is de afkorting voor: Wet Inkomens
voorzieningen Arbeidsongeschikten en
werkloze werknemers.
Uitkering aanvragen hij het
CWI
Bij het CWI staat het vinden van een baan
voorop. Het CWI bekijkt hoe groot uw
kans is dat u een betaalde baan vindt. Als
deze groot is, kimt u meteen op passende
vacatures reageren. Wanneer u niet
meteen kunt solliciteren, doet het CWI
mm
een uitkeringsintake. U moet daarbij een
aantal formulieren invuUen en bewijsstuk
ken inleveren, die nodig zijn voor het toe
kennen van de uitkering. Binnen acht
werkdagen na de inname van de formiüie-
ren wordt uw aanvraag overgedragen aan
de gemeente. Burgemeester en Wethou
ders zullen dan een beslissing nemen over
uw uitkeringsaanvraag.
Het adres van het CWI is voor inwoners
van Middelhamis: Zuidplein 8, Rotter
dam. Telefoon: 010-403 9450.
Belangrijk:
Voor inwoners van Goeree-Overflakkee
heeft het CWI Rotterdam-Zuidplein een
speciale regeling getroffen, zodat zij niet
zo vaak naar Rotterdam hoeven te komen.
U kimt zich telefonisch bij het CWI mel
den en als u aangeeft dat u op Goeree-
Overflakkee woont, wordt u gedeeltelijk
telefonisch geholpen. In het algemeen
hoeft u dan voor uw aanvraag maar één
keer naar Rotterdam.
Tijdig en zorgvuldig
aanvragen
Het is verstandig om een uitkering tijdig
aan te vragen. Als u nu voldoende inko
men heeft, maar weet dat daarin op korte
termijn verandering komt, kunt u nu al
een uitkering aanvragen. Er is tijd nodig
om al uw gegevens te controleren. Als
blijkt dat u recht heeft op een uitkering,
duurt het vaak enige tijd voordat het geld
de eerste keer op uw rekening is gestort.
Alle uitkeringen worden namelijk aan het
einde van de maand betaald.
Het is ook van groot belang dat u alle afspra
ken zorgvuldig nakomt. Doet u dat niet, of
verstrekt u uw gegevens niet tijdig, dan kan
de behandeling van de aanvraag worden
gestopt. U krijgt daarvan schriftelijk
bericht. Het te laat inleveren van de beno
digde gegevens zorgt altijd voor vertraging.
Het komt voor dat u bepaalde informatie
buiten uw schuld niet op tijd kunt aanleve
ren. Laat dit dan direct weten, dan kan er
rekening mee worden gehouden.
Let op; als u samen met een partner een
uitkering wilt aanvragen, dient u beiden
aanwezig te zijn bij de aanvraag.
Identificatieplicht
Als u een lutkering gaat aanvragen, dient u
zich altijd te kunnen identificeren. Dit kan
met een geldig paspoort, een geldige
identiteitskaart, een geldig verblijfsdocu
ment van de vreemdelingendienst, een
vreemdelingenpaspoort of een W-docu
ment. Een rijbewijs is niet voldoende.
Voorschot
Als u een uitkering aanvraagt, duun het
soms lang voordat u de eerste keer geld
op uw rekening ontvangt. Heeft u in de
tussentijd geen geld om van te leven, dan
kunt u bij uw aanvraag om een voorschot
vragen. Een voorschot moet altijd worden
terugbetaald; het wordt verrekend met de
eerste betaling van uw uitkering.
/f
Kon. Julianaweg 45,3241 XB Middelhamis
Tel. (0187) 47 55 55 Fax (0187) 47 55 47
e-mail: info@middelhamis.nl www.middelharnis.nl
Burgers hebben rechtstreeks de mogelijkheid om invloed uit
te oefenen op de raadsvergadering. De spreekbeurten vinden
plaats voor de opening van de raadsvergadering. De spreektijd
is ongeveer vijf minuten per beurt, en er mogen maximaal zes
sprekers zijn. De totale spreektijd van de zes sprekers
bedraagt dus maximaal 30 minuten.
Indien u u-w adviezen, grieven en op- of aanmerkingen naar
aanleiding van een agendapunt van de raadsvergadering ken
baar wilt maken, kunt u dit doen door iniddel van een mon
deling kennisgeving aan de raadsgriffier. Dit is mevrouw P Ber-
revoets-Ringelberg, bereikbaar op
maandag en woensdag onder telefoon
nummer 0187-475555.
Het is de bedoeling dat u ruimschoots
voor aanvang van de raadsvergadering
uw naam doorgeeft en in het kort uit
legt over welk onderwerp van de agen
da u het woord wUt voeren.
■■■Hr MRK
Jacobus Revius (1586-1658M
Als vaardig schrijver heeft Revius veel
geschreven. Zijn geschriften hielden veelal
verband met zijn niet aflatende strijd tegen
Roomsen, Remonstranten en Cartesianen.
Samen met Federik Sylburgius heeft hij de
Nederlandse Geloofsbelijdenis in het
Grieks vertaald en aan Patriarch Gijsillius
Lukaris van Constantinopel gezonden. Ook
de geschiedenis van kerk en vaderland had
zijn belangstelling. Zo schreef hij een His
torie van de stad Deventer in het Latijn in
zes delen. Dit werk werd uit het Latijn ver
taald in het Nederlands. Het laatste deel
van deze vertaling kwam enkele jaren gele
den gereed. Het Reformatoriscïi Dagblad
van 1 janauri 1999 maakte er melding van.
Opmerkelijk, dat men zich ongeveer drie-
en-een-halve eeuw na zijn heengaan, nog
met het werk van Revius bezighoudt. Hij is
dus nog niet geheel uit de belangstelling
verdwenen. Alvorens het dichterschap van
Revius aan de orde te stellen, willen wij
eerst letten op zijn:
Dat Revius een veelzijdig en werkzaam
man was, blijkt ook daaruit, dat hij de Psal
men heeft berijmd. Het was zijn overtui
ging, dat bij een nieuwe Bijbelvertaling,
een nieuwe Psalmberijming hoorde". Hij
vatte deze taak aan, "in den name des Hee-
ren en ten dienste van de Kerk". Een geheel
nieuwe berijming maken? Neen, dat zou te
diep ingrijpen! Hij had grote waardering
voorde Psalmen van Datheen, verweven als
ze waren met de worstelstrijd van de vade
ren. Maar hij onderkende ook de gebreken
van die berijming die moeilijk te zingen
was. Hij besloot de Psalmen van Datheen te
herzien en waar nodig te verbeterem. "Die
sou den minsten aenstoot geven ende also
lichtelijjext aengenomen worden".
Maar ook met deze beperking bleek het nog
een heel karwei. Er bleek 'vry wat meer
daer toe te behoren dan ick mij van den
aanvanck hadde ingebeeldet". Hij wilde
verbetering aanbrengen "van den sin ende
van de rymen". Zowel de eenvoudigen als
de meer ontwikkelden, moesten er genoe
gen aan beleven. Wat goed was in Datheen
moest blijven, al bond Revius zich niet pre
cies aan diens woordkeus. In 1640 ver
scheen de nieuwe berijming in druk. Hoe
wel zijn werk gewaardeerd werd, vond ze in
de kerk geen ingang. Men behield toch lie
ver de berijming van Datheen. Enkele ver
zen uit de berijming van Revius volgen:
Psalm 65 ver 1
In stillen aendacht men verhalet
Tot Sion uwe eer,
En de beloften men betalet
Aldaer aen u, o Heer'.
Ghy sie wat onse herten wenschen
Ghy hoet de gebee'n,
Dies sullen eenmael alle menschen
Metyver tot u tree'n.
Psalm 118 ver 8:
De stercke rechterhand des Heeren
De rechterhand van groote macht,
Is nu verhoocht in voller eeren,
Sy heeft een heerlijck stuck gewracht.
O vyant, ick en sal niet serven
Noch plotselyck te gronde gaen,
Maer leven en noch menichwerven
Van Codes wercken doen vermaen.
Vers 9:
God heeft, 't is waer, my gecastijdet,
Met veelerhande wederstoot,
Maer heeft my evenwel bevrijdet
Tot noch toe van den wreeden doot.
De groote poorten doet my open.
De poorten der gerechtichheyt.
Opdat ick bly daer in mach loopen.
Tot mijnes Heeren lofbereyt.
Revius was muzikaal en niet ontbloot van
dichterlijk talent. Uit zijn verzen künkt
muziek op. Zijn gedichten gaan de soms rare
rijmsels van menig predikant-dichter verre
te boven "Revius was een echt calvinistisch
dichter van groot formaat". (H. Berkhof:
'Geschiedenis der kerk'). Revius maakte
zijn gedichten in zijn vrije tijd. Zijn verzen
zijn verzameld in de bundel 'Over-IJsselse
Sangen en Dichten". De poëzie van Revius
wordt wenig meer gelezen. Ze heeft trou
wens nooit grote opgang gemaakt, ook niet
in de 17^ eeuw. Hij vond weinig erkenning.
Van zijn 'Over-lJsselse Sangen en Dichten",
was er na vier jaar nog nauwelijks een exem
plaar van verkocht. De boekenverkoper Clo-
ricks in Leiden kon nog geen vijfentwintig
exemplaren slijten. Vondel en Hooft waren
meer in trek.
Omstreeks 1935 verscheen een boek over de
poëzie van Revius. Het was het proefschrift
van professor dr. W.A.P. Smit. Dit titel is
'Over-IJsselse Sangen en Dichten. Alle ver
zen van Revius zijn er in opgenomen. En in
1986 toen men herdacht dat Revius 400 jaar
tevoren werd geboren, verscheen uit het
werk van prof. Smit een bloemlezing van
zevenenveertig gedichten, samengesteld in
ingeleid door Kees Bezemer. TiteU: 'Aan
schouwende het nieuw Jeruzalem".
Hopelijk zijn deze uitgaven voor meerderen
een stimulans geweest om van de gedichten
van Revius kennis te nemen. In dit verband
verdient het waardering, dat in het 'Lied
boek voor de kerken', zeven gedichten van
Revius als even zoveel gezangen zijn opge
nomen.
Ook prof. Smit prijst de poëzie van Revius.
Hij noemt haar 'een epos der Godsgeschie
denis' en zegt verder: "Revius branden
bezieling uit zich in verzen, die ons telkens
treffen door hun grote muzikaliteit".
Kennisnemen van het dichtwerk van Revius
betekent de geest verrijken. Het enige doel
van Revius was om in zijn verzen de lof van
God te bezingen!
Lof Gods
Waar' ik een nachtegaal,
ik wou mijn Schepper eren
Met Zijnen groten lof altijd
te kwinkeleren,
Dat bossen, berg en dal zou deunen
van den klank.
En de woudvogeltjes vergeten
hunnen zangk.
'k Ben geen nachtegaal,
maar in veel groter ere
Een mens, het evenbeeld van aller
heren Heere:
Ik wil dan mijne stem doen horen
alle man
En prijzen Hem zo hoog en verre
als ik kan.
Niet vragende een zier naar al
het lelijk pruilen
Of misselijk getier^) van eksters
en van uilen,
Verzekerd dat Hij die eeuwiglijken leeft.
Mijn tong tot Zijnen roem
geschapen heeft.
krijsen
lelijk gekwetter
We schrijven nog enkele verzen van de dich
ter voor u af Allereerst een aanhaUng uit het
in de lijdenstijd veel geciteerde, ernstige,
aangrijpende gedicht, dat oproept tot schuld
besef en verootmoediging:
't En zijn de Joden niet. Heer Jesu,
die Ukruisten...
Ik ben 't, o Heer, ik ben 't,
ie U dit hebt gedaan.
Want dit is geschied, eilaas,
om mijne zonden.
Heilig Avondmaal
O spijze, die ons uit den hemel
is gegeven!
O drank, die eens gesmaakt,
den smaak vermeeren doet!
O spijze, die ons tot in 't ander
leven voedt!
O drank, die krachtelijk de doden
geeft het leven!
O spijs, die ons niet laat aan
de aarde kleven.
Maar proeven dat de Heer is liefelijk
en zoet!
O milden hemelsdauw, veel beter als
de vloed
Die uit den harden steen was
eenmaal opgedreven!
O manna, afgedwaald van Godes
hoge hand!
O zoeten druiventros uit het
beloofde land.
Vervult mijn hert en mond met uwen
lof en prijze.
Klimt opwaarts, o mijn ziel,
dit zichtbare verlaat,
't Is uwe Bruidegom, die u
alleen verzaadt.
Wiens bloed is waarlijk drank,
wiens vlees is waarlijk spijze.
O, watzytOy...
O, wat zijt Gij een God,
Die stormen ende baren.
Bevreesd voor uw gebod
Zo machtig weet te klaren!
Gij kalmt de ruwe zee
En brengt, die U geloven.
Op een behouden reed
Waar zij U eeuwig loven.
Tenslotte een meer luchtiger vers:
Grafschrift van een dronken vrouw
Het vaatje dat haar vreugde gaf,
Staat uitgehouden op haar graf.
Dat zij haar man en haar geslacht
Heeft tot de bedelstaf gebracht.
Dat geeft haar geen bekommernis.
Maar dat het vaatje ledig is.
Revius bracht zijn laatste jaren door in
Leiden. Zijn regentschap bond hem aan
die stad. Naarmate hij ouder werd, ging
zijn werk hem zwaar vallen. Hij sprak
daar niet over, klaagde niet, maar deed tot
het eind wat van hem verwacht werd. Dat
eind kwam dan ook vrij onverwachts. In
november 1658 werd hij ziek. Hij gevoel
de zelf, dat het einde nabij was en zag er
naar uit. Hij wilde nu wel gaan uitrusten
bij zijn Heere en God. Gaan genieten van
de rust die overblijft voor het volk van
God.
Het was 15 november. Revius vroeg aan
een familielid te bidden. Onder dit gebed
ontsliep hij. Hij werd begraven in de Sint
Pieterskerk in Leiden. Zijn vriend, profes
sor Johannes Hoornbeek hield de lijkrede.
Hij eerde Revius als "een man in de vreze
Gods en grote wijsheid heeft geleefd en is
Bij Landschapsbeheer Zuld-HoUand
zijn twee boekjes uitgebracht met
praktische informatie over het boe
renerf. De boekjes zijn bestemd voor
inwoners van Zuid-Holland die ach
tergronden en praktische tips kunnen
gebruiken bij het (her)inrichten van
hun eigen erf. Eén boekje gaat over
de erven in het veenweidegebied, het
andere boekje gaat over de erven in
het strandwallengebied langs de kust.
De boekjes passen in de activiteiten
rond 2003 Jaar van de Boerderij.
Boerenerven zijn een keimierkend onderdeel
van het Hollandse buitengebied. Door hun
fraaie begroeiing met bloeiende fruitbomen
en rijzige kastanjes zijn ze een lust voor het
oog. Voor de bewoners zelf is het erf vaak
net zo belangrijk als het woonhuis. En voor
veel stedeUngen zijn de erven onlosmakelijk
verbonden met de sfeer van het platteland.
De boekjes laten zich lezen als een wande-
Ung over het erf. Achtereenvolgens komen
aan bod: de oprijlaan, de moestuin, de boom
gaard, het voorerf, het achtererf en lijnvor
mige beplanting. Per hoofdstuk wordt inge
gaan op de onderdelen van het erf, met ver
halen van bewoners en met tips voor mensen
die hun eigen erf met respect voor de cul-
hjurhistorie willen inrichten. Maar er wordt
ook stilgestaan bij de ontstaansgeschiedenis
van een gebied, en de invloed van het land
schapstype op de begroeiing en het gebruik
van het erf. De boekjes passen bij de andere
activiteiten van Landschapsbeheer Zuid-
Holland om eigenaren te betreldcen bij de
actieve zorg voor het cultuurlandschap.
Een boerenerf werd vroeger nooit aangelegd
voor de sier. Beplanting en inrichting had
den een nut en hoorde bij de bedrijfsvoering
op de boerderij. De boomgaard voor de fruit-
oogst, de bosjes en bomen vot)r de houtop
brengst en als beschutting tegen de wind.
Tegenwoordig hebben erven een nieuwe
ftmctie. Boeren hebben hun bedrijf en stallen
gemoderniseerd en steeds vaker komen
nieuwe bewoners van boerderijen niet uit de
streek. Er is daardoor veel vraag naar infor
matie over de inrichting en het onderhoud
van de huidige boerenerven. Landschapsbe
heer Zuid-Holland wil inwoners in het bui
tengebied aanzetten tot actieve zorg voor
hun erf. Dat doet Landschapsbeheer door
bewoners informatie te geven over de
geschiedenis van het boerenerf en tips te
geven over de mogelijldieden om op hun
eigen erf aan de slag te gaan. Daarbij gaat het
er niet om dat alles bij het oude blijft, maar
gaat het er veel meei om bij de aanleg of het
onderhoud van het hedendaagse erf reke
ning te houden met het oorspronkelijke
karakter van het erf.
Beide boekjes zijn te bestellen bij Land
schapsbeheer Zuid-HoUand www.land-
schapsbeheer.com/zuidhoUand of telefoon
0182 - 683 670. De kosten zijn 5,50 per
boekje (inclusief verzendkosten). De prijs is
zo laag door financiële bijdragen van de Pro
vincie Zuid-Holland, het VSB- Fonds en de
Postcodeloterij.
gestorven, een voorbeeld voor de zijnen,
voor het college, voor de hogeschool en
de studenten".
Met Revius ging een voorvechter van een
zuivere gereformeerde religie heen. Een
man die als een gedrevene de afwijkende
meningen van Arminius en Cartesius bes
treed. Door die soms felle strijd is van
Revius het onjuiste beeld ontstaan van een
calvinistische houwdegen, die blindelings
inhakte op zijn tegenstanders. Maar naast
een doortastend strijder was hij ook een
man van innige vroomheid. Zijn gedich
ten getuigen ervan. Hij wist van zonde,
maar ook van genade. Van de eisende
Wet, maar ook van het bevrijdend Evan
gelie.
Wij zouden het in zijn preken kunnen
nalezen als die er waren. Maar hij liet
geen preken na. Het ging hem in preken
en gedichten om de eer van God, die,
gelijk een 'nachtegaal in schone taal zijn
Schepper wilde eren. Zo spreekt hij nog,
zo lang na zijn heengaan. Slot
B.
H.H.