Aanvragen van bijstand, loaw of loaz ïm Spreekrecht, wat houdt dat in? Boerenerven, parels in het Zuid-Hollandse landschap EIIANEHaMIIEUlia altoos in de EIIAriDEII-rilEUWS Sinds een halfjaar zijn de regels voor bouwen en ver bouwen aan uw woning veranderd. Hierbij kan gedacht worden aan dak kapellen, dakramen, (scho- tel)antennes, aan- en uit bouwen, bijgebouwen, overkappingen, kozijn- en gevelwijzigingen, schuttin gen, luinmuren, zonne panelen- en collectoren. Het voordeel van de wijziging in de regels is dat in bepaalde situ aties voor bovengenoemde bouwwerken geen bouwvergun ning meer nodig is. En in andere situaties zijn de regels soepeler dan voorheen. Dan krijgt u te maken met een "lichte bouwver- gunning". Deze krijgt u sneller en gemakkelijker dan een "reguliere bouwvergunning". Of u een ver gunning nodig hebt, en zo ja wel ke, hangt vooral samen met de plaats waar u wilt bouwen: aan de voor- of achterkant van de woning. Over het algemeen zijn de regels voor (ver)bouwen aan de achterkant soepeler dan voor (ver)bouwen aan de voorkant. Ga voordat u begint met bouwen altijd eerst naar uw gemeente! Want de regels voor bouwen zonder bouwvergunning zijn soms best ingew^ikkeld én gaan dus niet op voor elk bouwplan. Als u zonder bouwvergunning wilt (ver)bouwen, moet uw plan namelijk aan een aantal voor waarden voldoen. Bovendien weet de behandelend ambtenaar van de gemeente waar u nog meer aan moet denken. Bijvoor beeld de minimumeisen uit het Bouwbesluit waar uw bouwwerk altijd aan moet voldoen. Die gel den dus óók als u zonder bouw vergunning mag bouwen! Burenl Vergeet tenslotte uw buren niet. Bespreek uw plannen met hen, ook als u geen bouwvergunning nodig heeft.Want uiteindelijk (ver)bouwt u toch om uw woon comfort te vergroten en dat doet een burenruzie zeker niet. Vergunningsvrije bouvpwer- ken zijn ook gebonden aan spelregels! Welstand Als u toch een bouwvergunning nodig heeft, toetst de gemeente uw plan onder meer aan de wel- standseisen. Welstandsbeslissin gen zorgden in het verleden soms voor frustratie bij bouwend Nederland, Want wie bepaalt wat mooi of lelijk is? Het welstands- beleid is al verbeterd, maar wordt nog duidelijker en objectiever. Elke gemeente moet in een wel standsnota per gebied concreet gaan aangeven w^elke welstands- eisen er gelden. Zo kuntu vooraf rekening houden met wel stand, zodat uw bouwplan niet pas aan het eind van de bouwvoorberei ding üi een welstandscommissie hoeft te sneuvelen. De welstandsnota moet er vóór 1 juli 2004 zijn. Tot die tijd gelden de huidige wel standsregels van uw gemeente. De gemeente heeft informatiefol ders over de nieuwe regels voor (ver)bouwen aan irsv woning! Meer infomu$tie Bij de afdeling bouw- en woning toezicht zijn informatiefolders verkrijgbaar over de nieuwe regels voor (ver)bouwen aan uw woning. Ook kunt u uitgebreide informa tie vinden op de internetsite van het Ministerie van VROM: www.vrom.nl/woningwet -u kunt er verschillende publieksfol- ders downloaden over de spelre gels voor bouwen en verbouwen die toegespitst zijn op eerdeige- noemde bouwwericen. Daarnaast vindt u er een module waarmee u snel en eenvoudig kunt achter halen of en zo ja, welke bouw^- vergunning u nodig heeft. GEMEENTE IDDELHARNIS Psalmberijming Dichter Levenseinde PAGINA 9 VRUDAG 25 JULI 200S Niddelharnis in het nieows... Welke regels gelden bij een verbouwing? ■4fc u geen of onvoldoende inkom sten heeft om van te leven, is het in een aantal gevallen mogelijk om Voor uw levensonderhoud een uit kering aan te vragen. Zo'n uitkering vraagt u aan bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Echter, in sommige gevallen kunt u direct terecht bij de afdeling sociale zaken Van de gemeente. Dit geldt als u: 65 jaar of ouder bent en een onvolle dige AOW heeft; in een inrichting voor verpleging of verzorging verblijft; een uitkering aanvraagt in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelf standigen; een loaz-uitkering aanvraagt. Ook bijzondere bijstand kunt u bij de gemeente aanvragen. Wat bete kenen de afkortingen loaz en loaw eigen lijk? loaz is de afkorting voor: Wet hikomensvoorzienin- gen Ouderen en gedeeltelijk Arbeidsonge schikte gewezen zelfstandigen, loaw is de afkorting voor: Wet Inkomens voorzieningen Arbeidsongeschikten en werkloze werknemers. Uitkering aanvragen hij het CWI Bij het CWI staat het vinden van een baan voorop. Het CWI bekijkt hoe groot uw kans is dat u een betaalde baan vindt. Als deze groot is, kimt u meteen op passende vacatures reageren. Wanneer u niet meteen kunt solliciteren, doet het CWI mm een uitkeringsintake. U moet daarbij een aantal formulieren invuUen en bewijsstuk ken inleveren, die nodig zijn voor het toe kennen van de uitkering. Binnen acht werkdagen na de inname van de formiüie- ren wordt uw aanvraag overgedragen aan de gemeente. Burgemeester en Wethou ders zullen dan een beslissing nemen over uw uitkeringsaanvraag. Het adres van het CWI is voor inwoners van Middelhamis: Zuidplein 8, Rotter dam. Telefoon: 010-403 9450. Belangrijk: Voor inwoners van Goeree-Overflakkee heeft het CWI Rotterdam-Zuidplein een speciale regeling getroffen, zodat zij niet zo vaak naar Rotterdam hoeven te komen. U kimt zich telefonisch bij het CWI mel den en als u aangeeft dat u op Goeree- Overflakkee woont, wordt u gedeeltelijk telefonisch geholpen. In het algemeen hoeft u dan voor uw aanvraag maar één keer naar Rotterdam. Tijdig en zorgvuldig aanvragen Het is verstandig om een uitkering tijdig aan te vragen. Als u nu voldoende inko men heeft, maar weet dat daarin op korte termijn verandering komt, kunt u nu al een uitkering aanvragen. Er is tijd nodig om al uw gegevens te controleren. Als blijkt dat u recht heeft op een uitkering, duurt het vaak enige tijd voordat het geld de eerste keer op uw rekening is gestort. Alle uitkeringen worden namelijk aan het einde van de maand betaald. Het is ook van groot belang dat u alle afspra ken zorgvuldig nakomt. Doet u dat niet, of verstrekt u uw gegevens niet tijdig, dan kan de behandeling van de aanvraag worden gestopt. U krijgt daarvan schriftelijk bericht. Het te laat inleveren van de beno digde gegevens zorgt altijd voor vertraging. Het komt voor dat u bepaalde informatie buiten uw schuld niet op tijd kunt aanleve ren. Laat dit dan direct weten, dan kan er rekening mee worden gehouden. Let op; als u samen met een partner een uitkering wilt aanvragen, dient u beiden aanwezig te zijn bij de aanvraag. Identificatieplicht Als u een lutkering gaat aanvragen, dient u zich altijd te kunnen identificeren. Dit kan met een geldig paspoort, een geldige identiteitskaart, een geldig verblijfsdocu ment van de vreemdelingendienst, een vreemdelingenpaspoort of een W-docu ment. Een rijbewijs is niet voldoende. Voorschot Als u een uitkering aanvraagt, duun het soms lang voordat u de eerste keer geld op uw rekening ontvangt. Heeft u in de tussentijd geen geld om van te leven, dan kunt u bij uw aanvraag om een voorschot vragen. Een voorschot moet altijd worden terugbetaald; het wordt verrekend met de eerste betaling van uw uitkering. /f Kon. Julianaweg 45,3241 XB Middelhamis Tel. (0187) 47 55 55 Fax (0187) 47 55 47 e-mail: info@middelhamis.nl www.middelharnis.nl Burgers hebben rechtstreeks de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de raadsvergadering. De spreekbeurten vinden plaats voor de opening van de raadsvergadering. De spreektijd is ongeveer vijf minuten per beurt, en er mogen maximaal zes sprekers zijn. De totale spreektijd van de zes sprekers bedraagt dus maximaal 30 minuten. Indien u u-w adviezen, grieven en op- of aanmerkingen naar aanleiding van een agendapunt van de raadsvergadering ken baar wilt maken, kunt u dit doen door iniddel van een mon deling kennisgeving aan de raadsgriffier. Dit is mevrouw P Ber- revoets-Ringelberg, bereikbaar op maandag en woensdag onder telefoon nummer 0187-475555. Het is de bedoeling dat u ruimschoots voor aanvang van de raadsvergadering uw naam doorgeeft en in het kort uit legt over welk onderwerp van de agen da u het woord wUt voeren. ■■■Hr MRK Jacobus Revius (1586-1658M Als vaardig schrijver heeft Revius veel geschreven. Zijn geschriften hielden veelal verband met zijn niet aflatende strijd tegen Roomsen, Remonstranten en Cartesianen. Samen met Federik Sylburgius heeft hij de Nederlandse Geloofsbelijdenis in het Grieks vertaald en aan Patriarch Gijsillius Lukaris van Constantinopel gezonden. Ook de geschiedenis van kerk en vaderland had zijn belangstelling. Zo schreef hij een His torie van de stad Deventer in het Latijn in zes delen. Dit werk werd uit het Latijn ver taald in het Nederlands. Het laatste deel van deze vertaling kwam enkele jaren gele den gereed. Het Reformatoriscïi Dagblad van 1 janauri 1999 maakte er melding van. Opmerkelijk, dat men zich ongeveer drie- en-een-halve eeuw na zijn heengaan, nog met het werk van Revius bezighoudt. Hij is dus nog niet geheel uit de belangstelling verdwenen. Alvorens het dichterschap van Revius aan de orde te stellen, willen wij eerst letten op zijn: Dat Revius een veelzijdig en werkzaam man was, blijkt ook daaruit, dat hij de Psal men heeft berijmd. Het was zijn overtui ging, dat bij een nieuwe Bijbelvertaling, een nieuwe Psalmberijming hoorde". Hij vatte deze taak aan, "in den name des Hee- ren en ten dienste van de Kerk". Een geheel nieuwe berijming maken? Neen, dat zou te diep ingrijpen! Hij had grote waardering voorde Psalmen van Datheen, verweven als ze waren met de worstelstrijd van de vade ren. Maar hij onderkende ook de gebreken van die berijming die moeilijk te zingen was. Hij besloot de Psalmen van Datheen te herzien en waar nodig te verbeterem. "Die sou den minsten aenstoot geven ende also lichtelijjext aengenomen worden". Maar ook met deze beperking bleek het nog een heel karwei. Er bleek 'vry wat meer daer toe te behoren dan ick mij van den aanvanck hadde ingebeeldet". Hij wilde verbetering aanbrengen "van den sin ende van de rymen". Zowel de eenvoudigen als de meer ontwikkelden, moesten er genoe gen aan beleven. Wat goed was in Datheen moest blijven, al bond Revius zich niet pre cies aan diens woordkeus. In 1640 ver scheen de nieuwe berijming in druk. Hoe wel zijn werk gewaardeerd werd, vond ze in de kerk geen ingang. Men behield toch lie ver de berijming van Datheen. Enkele ver zen uit de berijming van Revius volgen: Psalm 65 ver 1 In stillen aendacht men verhalet Tot Sion uwe eer, En de beloften men betalet Aldaer aen u, o Heer'. Ghy sie wat onse herten wenschen Ghy hoet de gebee'n, Dies sullen eenmael alle menschen Metyver tot u tree'n. Psalm 118 ver 8: De stercke rechterhand des Heeren De rechterhand van groote macht, Is nu verhoocht in voller eeren, Sy heeft een heerlijck stuck gewracht. O vyant, ick en sal niet serven Noch plotselyck te gronde gaen, Maer leven en noch menichwerven Van Codes wercken doen vermaen. Vers 9: God heeft, 't is waer, my gecastijdet, Met veelerhande wederstoot, Maer heeft my evenwel bevrijdet Tot noch toe van den wreeden doot. De groote poorten doet my open. De poorten der gerechtichheyt. Opdat ick bly daer in mach loopen. Tot mijnes Heeren lofbereyt. Revius was muzikaal en niet ontbloot van dichterlijk talent. Uit zijn verzen künkt muziek op. Zijn gedichten gaan de soms rare rijmsels van menig predikant-dichter verre te boven "Revius was een echt calvinistisch dichter van groot formaat". (H. Berkhof: 'Geschiedenis der kerk'). Revius maakte zijn gedichten in zijn vrije tijd. Zijn verzen zijn verzameld in de bundel 'Over-IJsselse Sangen en Dichten". De poëzie van Revius wordt wenig meer gelezen. Ze heeft trou wens nooit grote opgang gemaakt, ook niet in de 17^ eeuw. Hij vond weinig erkenning. Van zijn 'Over-lJsselse Sangen en Dichten", was er na vier jaar nog nauwelijks een exem plaar van verkocht. De boekenverkoper Clo- ricks in Leiden kon nog geen vijfentwintig exemplaren slijten. Vondel en Hooft waren meer in trek. Omstreeks 1935 verscheen een boek over de poëzie van Revius. Het was het proefschrift van professor dr. W.A.P. Smit. Dit titel is 'Over-IJsselse Sangen en Dichten. Alle ver zen van Revius zijn er in opgenomen. En in 1986 toen men herdacht dat Revius 400 jaar tevoren werd geboren, verscheen uit het werk van prof. Smit een bloemlezing van zevenenveertig gedichten, samengesteld in ingeleid door Kees Bezemer. TiteU: 'Aan schouwende het nieuw Jeruzalem". Hopelijk zijn deze uitgaven voor meerderen een stimulans geweest om van de gedichten van Revius kennis te nemen. In dit verband verdient het waardering, dat in het 'Lied boek voor de kerken', zeven gedichten van Revius als even zoveel gezangen zijn opge nomen. Ook prof. Smit prijst de poëzie van Revius. Hij noemt haar 'een epos der Godsgeschie denis' en zegt verder: "Revius branden bezieling uit zich in verzen, die ons telkens treffen door hun grote muzikaliteit". Kennisnemen van het dichtwerk van Revius betekent de geest verrijken. Het enige doel van Revius was om in zijn verzen de lof van God te bezingen! Lof Gods Waar' ik een nachtegaal, ik wou mijn Schepper eren Met Zijnen groten lof altijd te kwinkeleren, Dat bossen, berg en dal zou deunen van den klank. En de woudvogeltjes vergeten hunnen zangk. 'k Ben geen nachtegaal, maar in veel groter ere Een mens, het evenbeeld van aller heren Heere: Ik wil dan mijne stem doen horen alle man En prijzen Hem zo hoog en verre als ik kan. Niet vragende een zier naar al het lelijk pruilen Of misselijk getier^) van eksters en van uilen, Verzekerd dat Hij die eeuwiglijken leeft. Mijn tong tot Zijnen roem geschapen heeft. krijsen lelijk gekwetter We schrijven nog enkele verzen van de dich ter voor u af Allereerst een aanhaUng uit het in de lijdenstijd veel geciteerde, ernstige, aangrijpende gedicht, dat oproept tot schuld besef en verootmoediging: 't En zijn de Joden niet. Heer Jesu, die Ukruisten... Ik ben 't, o Heer, ik ben 't, ie U dit hebt gedaan. Want dit is geschied, eilaas, om mijne zonden. Heilig Avondmaal O spijze, die ons uit den hemel is gegeven! O drank, die eens gesmaakt, den smaak vermeeren doet! O spijze, die ons tot in 't ander leven voedt! O drank, die krachtelijk de doden geeft het leven! O spijs, die ons niet laat aan de aarde kleven. Maar proeven dat de Heer is liefelijk en zoet! O milden hemelsdauw, veel beter als de vloed Die uit den harden steen was eenmaal opgedreven! O manna, afgedwaald van Godes hoge hand! O zoeten druiventros uit het beloofde land. Vervult mijn hert en mond met uwen lof en prijze. Klimt opwaarts, o mijn ziel, dit zichtbare verlaat, 't Is uwe Bruidegom, die u alleen verzaadt. Wiens bloed is waarlijk drank, wiens vlees is waarlijk spijze. O, watzytOy... O, wat zijt Gij een God, Die stormen ende baren. Bevreesd voor uw gebod Zo machtig weet te klaren! Gij kalmt de ruwe zee En brengt, die U geloven. Op een behouden reed Waar zij U eeuwig loven. Tenslotte een meer luchtiger vers: Grafschrift van een dronken vrouw Het vaatje dat haar vreugde gaf, Staat uitgehouden op haar graf. Dat zij haar man en haar geslacht Heeft tot de bedelstaf gebracht. Dat geeft haar geen bekommernis. Maar dat het vaatje ledig is. Revius bracht zijn laatste jaren door in Leiden. Zijn regentschap bond hem aan die stad. Naarmate hij ouder werd, ging zijn werk hem zwaar vallen. Hij sprak daar niet over, klaagde niet, maar deed tot het eind wat van hem verwacht werd. Dat eind kwam dan ook vrij onverwachts. In november 1658 werd hij ziek. Hij gevoel de zelf, dat het einde nabij was en zag er naar uit. Hij wilde nu wel gaan uitrusten bij zijn Heere en God. Gaan genieten van de rust die overblijft voor het volk van God. Het was 15 november. Revius vroeg aan een familielid te bidden. Onder dit gebed ontsliep hij. Hij werd begraven in de Sint Pieterskerk in Leiden. Zijn vriend, profes sor Johannes Hoornbeek hield de lijkrede. Hij eerde Revius als "een man in de vreze Gods en grote wijsheid heeft geleefd en is Bij Landschapsbeheer Zuld-HoUand zijn twee boekjes uitgebracht met praktische informatie over het boe renerf. De boekjes zijn bestemd voor inwoners van Zuid-Holland die ach tergronden en praktische tips kunnen gebruiken bij het (her)inrichten van hun eigen erf. Eén boekje gaat over de erven in het veenweidegebied, het andere boekje gaat over de erven in het strandwallengebied langs de kust. De boekjes passen in de activiteiten rond 2003 Jaar van de Boerderij. Boerenerven zijn een keimierkend onderdeel van het Hollandse buitengebied. Door hun fraaie begroeiing met bloeiende fruitbomen en rijzige kastanjes zijn ze een lust voor het oog. Voor de bewoners zelf is het erf vaak net zo belangrijk als het woonhuis. En voor veel stedeUngen zijn de erven onlosmakelijk verbonden met de sfeer van het platteland. De boekjes laten zich lezen als een wande- Ung over het erf. Achtereenvolgens komen aan bod: de oprijlaan, de moestuin, de boom gaard, het voorerf, het achtererf en lijnvor mige beplanting. Per hoofdstuk wordt inge gaan op de onderdelen van het erf, met ver halen van bewoners en met tips voor mensen die hun eigen erf met respect voor de cul- hjurhistorie willen inrichten. Maar er wordt ook stilgestaan bij de ontstaansgeschiedenis van een gebied, en de invloed van het land schapstype op de begroeiing en het gebruik van het erf. De boekjes passen bij de andere activiteiten van Landschapsbeheer Zuid- Holland om eigenaren te betreldcen bij de actieve zorg voor het cultuurlandschap. Een boerenerf werd vroeger nooit aangelegd voor de sier. Beplanting en inrichting had den een nut en hoorde bij de bedrijfsvoering op de boerderij. De boomgaard voor de fruit- oogst, de bosjes en bomen vot)r de houtop brengst en als beschutting tegen de wind. Tegenwoordig hebben erven een nieuwe ftmctie. Boeren hebben hun bedrijf en stallen gemoderniseerd en steeds vaker komen nieuwe bewoners van boerderijen niet uit de streek. Er is daardoor veel vraag naar infor matie over de inrichting en het onderhoud van de huidige boerenerven. Landschapsbe heer Zuid-Holland wil inwoners in het bui tengebied aanzetten tot actieve zorg voor hun erf. Dat doet Landschapsbeheer door bewoners informatie te geven over de geschiedenis van het boerenerf en tips te geven over de mogelijldieden om op hun eigen erf aan de slag te gaan. Daarbij gaat het er niet om dat alles bij het oude blijft, maar gaat het er veel meei om bij de aanleg of het onderhoud van het hedendaagse erf reke ning te houden met het oorspronkelijke karakter van het erf. Beide boekjes zijn te bestellen bij Land schapsbeheer Zuid-HoUand www.land- schapsbeheer.com/zuidhoUand of telefoon 0182 - 683 670. De kosten zijn 5,50 per boekje (inclusief verzendkosten). De prijs is zo laag door financiële bijdragen van de Pro vincie Zuid-Holland, het VSB- Fonds en de Postcodeloterij. gestorven, een voorbeeld voor de zijnen, voor het college, voor de hogeschool en de studenten". Met Revius ging een voorvechter van een zuivere gereformeerde religie heen. Een man die als een gedrevene de afwijkende meningen van Arminius en Cartesius bes treed. Door die soms felle strijd is van Revius het onjuiste beeld ontstaan van een calvinistische houwdegen, die blindelings inhakte op zijn tegenstanders. Maar naast een doortastend strijder was hij ook een man van innige vroomheid. Zijn gedich ten getuigen ervan. Hij wist van zonde, maar ook van genade. Van de eisende Wet, maar ook van het bevrijdend Evan gelie. Wij zouden het in zijn preken kunnen nalezen als die er waren. Maar hij liet geen preken na. Het ging hem in preken en gedichten om de eer van God, die, gelijk een 'nachtegaal in schone taal zijn Schepper wilde eren. Zo spreekt hij nog, zo lang na zijn heengaan. Slot B. H.H.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2003 | | pagina 9